„SHUTTLE" VERVANGT DURE WEGWERPRAKET Aanval op gr oei- psychose van gemeenten vaart hollenkamp ff In nabije toekomst een ruimtevliegtuig t Ruimtetransport Kunstmanen repareren Tussenfase Veel groter „ALLE PLANNEN KUNNEN WORDEN GEHALVEERD" PROGNOSE AFSCHEIDSRECEPTIE 45-JARIG JUBILEUM GEMEENTE SAS VAN GENT Voorbereidingsbesluit Donderdag 16 maart 1972 WASHINGTON „Ik heb vandaag beslist, dat de Verenigde Staten onmiddellijk moeten beginnen met de ontwikkeling van een volkomen nieuw type ruimtetransportsysteem, dat opgezet is om de in de jaren zeventig bedwongen ruimte te veranderen in vertrouwd terrein, gemakkelijk toegankelijk voor de mens in de jaren '80 en '90." Met deze woorden begon de historische verklaring van pre sident Nixon, waarmee hij het startsein gaf voor de ontwikkeling van de spaceshuttle, het ruimte- vliegtuig. Nixon's woorden kunnen nu al historisch worden genoemd, omdat de ontwikkeling die zij inleidden voor de ruimtevaart van de toekomst van verder reikende betekenis zal blijken dan het op ziohzelf indruk wekkende Apollo-programma, dat op 25 mei 1961 door presi dent Kennedy werd aangekon digd. Ondanks al zijn gunstige ef fecten met naime voor de Amerikaanse economie heeft Apollo veel kritiek ontmoet. Het programma is te incidenteel en tè kostbaar van opzet om op den diuur volge houden te kunnen worden. Met ■elke bemande maanvlucht gagt een reusachtige en uiterst kostbare draagraket verloren, terwijl dat kleine deel van het ruimteschip, dat op aarde te> rugkeert niét eens een tweede keer kan worden gebruikt. Het is zo iets als een jumbo-jet op de schoorthoop gooien na één vlucht van Amsterdam naar New York. De spaceshuttle daarentegen die overigens zal opereren in banen om de aarde zal, minstens honderdmaal op nieuw kunnen worden ingezet. Bij zijn terugkeer uit de ruim te zal hij als een normaal vliegtuig op een baan landen en binnen tien dagen opnieuw geschikt zidn voor gebruik. Het spaceshuttle-project zal, uitgesmeerd over een periode van zes jaar, een investering van 5,5 miljard dollar vergen. Tot en met de eerste maanlan ding kostte Apollo 20 miljard dollar. De kosten om een kilo nuttige last in een baan om die aarde te brengen zullen tot een bijna onvoorstelbaar laag niveau dalen: Voor Explorer-1. Amerika's eerste kunstmaan bedroegen die kosten liefst honderdduizend dollar. Nu is het vergelijkbare bedrag 1400 dollar en als de spaceshuttle eenmaal in gebruik is zal het nog maar 200 dollar zijn. Het grote voordeel van de spa ceshuttle is, dat het toestel uit eindelijk alle draagraketten dus ook die voor de lance ring van onbemande kunstma nen, zoals weer- en communi catiesatellieten overbodig zal maken. Het ruimtevliegtuig kan in principe alle voorkomende ruimtetransportkarweien aan het aanbrengen van kunst manen voor uiteenlopende doeleinden in banen om de aarde; het in een baan brengen van interplanetaire toestellen, die vanuit een parkeerbaan om de aarde op eigen kracht ver der vliegen naar de maan. Mars, Venius of een andere planeet; het brengen van onder houdsmonteurs naar defect ge raakte satellieten en het terug brengen van satellieten voor gecompliceerde reparaties op aarde; het uitvoeren van weten schappelijk of economisch be langrijke missies (bestudering van de aardse hulpbronnen, het milieu, bestudering van het weer, opsporen van viscon- centraties); het lanceren van bouwele- menten voor ruimtestations, die in een baan worden ge monteerd; het snel uitvoeren van red dingsacties wanneer astronau ten in nood verkeren. De voordelen zijn duidelijk: De wegwei'praket zal tot het verleden behoren. Satellieten zullen eenvoudig kunnen wor den meegenomen door de pilo ten van de shuttle om in de gewenste baan „buiten de deur" te worden gezet. Boven dien zullen die kunstmanen veel eenvoudiger kunnen zijn, omdat ze door de bemanning van de shuttle zullen kunnen worden gericht en in bedrijf gesteld. Hetzelfde geldt voor onbeman de verkenners van de planeten die van-uit een park-eerbaan om ASSENEDE Galerie Margaretha de Boe- ve, expositie schilderijen en tekeningen van Gaston de Mey (t.m. 19 maart). BERGEN OP ZOOM Roxy, 20 uur: In de greep van de sex-leermeester 18 j. Schouwburg Luxor, 20.15 uur: Cabaret Wim Kan. Museum Markiezenhof, Steenbergsestraat 6, geopend ma. t.m. vrijd. van 10-12 uur en 14-17 uur; zat., zon- en feestdagen van 14-17 uur. Stadhuis, Markt expositie van G. Kemperman (t.m. 31 maart). Ma. t.m. vrijd: van 9- 12.30 uur en 13.30-17.30 uur. Gem. Museum „Markiezen hof', expositie „Met u naar Afrika" (t.m. 3 april). Dage lijks van 14-17 uur en vrijdags van 19-21 uur. GOES Prins van Oranje, 20 uur: Lezing met dia's over Rhodos en Turkije door A. Goossen, georg. door de Nederlandse Reisver. Museum v. Z.- en N.-Beve- land, expositie schilderijen en tekeningen van Liesbeth Bink horst en Piet Bulthuis (t.m. 30 maart). Ma. t.m. vrijd. van 10- 12 en 13.30-17 uur. Zat. en zond. van 14-17 uur. HULST Bioscoopgebouw, 20 uur: Blue Movie 18 j. MIDDELBURG City, 20 uur: Leven is lief hebben 14 j. NIEUW-NAMEN Picavet-Martens, 14 uur: Be- j aardens chieting. ROTTERDAM De Doelen, (gehoorzaal) 20.15 uur: „Liederen uit alle windstreken". Ensemble Peter Goedhart met Mariëtte Rouppe van der Voort (fluit) en Wim Spruyt (gitaar. De Doelen, (kleine zaal) 20.15 uur: Solis tenconcert door Thanos Ada- mopoulos (viool), met begelei ding van Pierre Thomas (pia no). Hofplein Theater, 20.15 uur: Fons Jansen met zijn ca baretprogramma „Kwartetten". Luxor Theater, 20 uur: „Snip en Snap souvenirs", revue met o.a. Willy Walden en Piet Muyselaar. Piccolo Theater, 20.15 uur: „Zeven manieren om een rivier over te steken' van Lodewijk de Boer door de Nieuwe Komedie. Schouw burg, 20.15 uur: „Het geld ligt op de bank", blijspel met o.a. Bob de Lange. TERNEUZEN Luxor Theater, 20 uur: Blue Movie 18 j. VLISSINGEN Alhambra, 20 uur: Lady Go- diva 18 j. ANTWERPEN Kon. Ned. Schouwburg, 20 uur: „Mijnheer Puntila en zijn knecht Matti" van Bertolt Brecht. GENT Kon. Ned. Schouwburg, 20 uur: „Maak Madame niet wak ker" van Jean Anouilh. de aarde naar bun verre reis doel vliegen. Kostbare kunstmanen, zoals de grote wéér- en communicatie- satellierten, vallen nu nog wel eens uit doordat een simpel onderdeeltje het laat afweten. Gevolg: er moet een nieuwe satelliet ter vervanging wor den gelanceerd. In het tijdperk van de spaceshuttle zal dat niet meer nodig zijn. Kunst manen zullen in hun baan worden gerepareerd door tech nici van de betreffende fabriek of door speoi-aol voor montage werk opgeleide astronauten. In liet uiterste geval kan de hele kunstmaan worden terugge bracht naar de aarde om aan een grondig onderzoek te wor den onderworpen. De shuttle zal een comfortabel lijnvliegtuig zijn. De overbe- lastinigen bij start en landing zullen zo laag zijn, dat de pas sagiers nooit meer dan drie maal hun eigen gewicht te „verduren" krijgen, tegen zes- of zevenmaal bij de huidige techniek. Bijgevolg zullen ook pèrsonen met een wat minder optimale conditie, zoals pure geleerden en technici kunnen worden meegenomen. Dat maakt het uitvoeren van speci ale missies in een baan om de aarde mogelijk. De shuttle fungeert daarbij als „ruimtestation". Vandaaruit zal men maar delfstoffen kun nen speuren, bronnen van luchtverontreiniging op kun nen zoeken, foto's kunnen ma ken ter verbetering van de be staande kaarten, om maar en kele voorbeelden te noemen. Er .wordt op dit moment in Amerika gedacht aan uitklap bare bemanmdngsverbMjven, ondergebracht in de vracht ruimte van de shuttle, die in wendig 'n doorsnee heeft van 5 meter, bij een lengte van twin tig meter. Eenmaal in de ruim te zullen de geweldige deuren van de vrachtruimte open gaan, waarna het cylindervor- mige bemanningsverblijf (capa citeit 6 tot 12 man) naar bui ten klapt, zodat de mensen aan boord een vrij uitzicht hebben naar alle kanten. „Gas, water .en elektriciteit" voor het verblijf zullen worden ge leverd door de shuttle-appara- tuur. Het belang van ruimtestations voor permanente observatie van de aarde wordt steeds dui delijker. Dergelijke gigantische kosmische steden zullen mootjes door de shuttle naar boven kunnen worden ge bracht. En als het station een maal volop in bedrijf is kan de shuttle zorgen voor bevoorra ding en aan- en afvoer van be manningen. Dank zij de gestandariseerde koppelapparatuur, die nu door de VS en de Sovjet-Unie ge zamenlijk wordt ontwikkeld, zal de shuttle ook kunnen worden gebruikt voor het red den van zowel Amerikaanse als Russische ruimtevaarders. Hoe ziet de shuttle er uit In zijn uiteindelijke vorm zal hij bestaan uit twee soortgelijke toestellen, beide lijkend op een wat gedrongen Concorde. Bij de (veitik-ale) start heeft het ene toestel het andere als „last" op de rug. Beide shutt les hebben twee astronauten aan boord. De onderste shuttle brengt zijn partner op een hoogte van zo'n zeventig kntometer. Daar wor den beide toestellen geschei den. De bovenste shuttle start zijn motoren om aan de reeds be reikte snelheid nog zoveel Vaart toe te voegen, dat hij met een snelheid van acht ki lometer per seconde in een baan om de aarde komt. De draagshuttde keert intussen, bestuurd door zijn tweekoppi ge bemanning, in glijvlucht te rug naar de aarde om op een normaal vliegveld te landen Het hitteschild, dat telkens op nieuw de wrijvinigshitte bij de terugkeer moet verwerken, zal vele malen opnieuw kunnen worden gebruikt; de shuttle zelf minstenis honderd keer. De hier beschreven procedure is de ideale. Intussen heeft de NASA besloten, dat er een tus senfase zal zijn, om technische en financiële moeilijkheden te voorkomen. De eerste fase houdit in, dat d® shuttle, die in een baan om de aarde moet komen, zijn eerste zet krijigt van een ouderwetse raket op vaste of vloeiba^p brandstof. Eind februari wordt over de soort brandstof beslist. Een raket op vloeibare brand stof zal na gebruik aan para chutes neerkomen op zee en dus ook opnieuw gebruikt kunnen worden De nu op het papier staande „baianshuittle" heeft het for maat van een DC-9 en is dus onvergelijkbaar veel groter dan de huidige Apollo. Nor maal zal de bemanning van dit delta-vleugelige ruimteivliegtuig bestaan uit twee piloten en twee passagiers, maar eventu eel zullen twaalf passagiers meekunnen. Dat hangt ervan af of de laadruimte al dan niet ter beschikking moet zijn voor het vervoer van nieuwe satel lieten en dergelijke. De nutti ge last kan dertig ton wegen. De nodige stuwkracht wordt geleverd door drie reusachtige raketmotoren, werkend op de energierijke combinatie vloei bare waterstof vloeibare zuur stof. Nog deze zomer zal de NASA een keuze maken uit de pro jecten, die door een drietal in dustrie-combinaties zijn inge zonden. Op datzelfde moment zal de ontwikkeling van de spaceshuttle beginnen die in 1978 moet worden afgesloten met de eerste operationele vlucht van een ruimtevlieg tuig. De ruimtevaart wordt volwassen. P.L.L. SMOLDERS (Van een onzer verslaggevers) EINDHOVEN Je kunt straffeloos alle gemeentelijke uitbreidingsplannen in Nederland halveren of ze uitsmeren over de komende vijftig jaar. Aldus een op het eerste gezicht verrassende uitspraak van ir. Th. Scharten, gemeenteraadslid te Best, die onlangs de aan dacht trok met een artikel in het tijdschrift Beta, Hij vestigde de aandacht op de zijns inziens absurde gedach- tengang van vele gemeentebe sturen: ter verkrijging van een behoorlijk voorzieningenni veau voorwaarde voor een goed leefmilieu dient men arbeidsintensieve industrie aan te trekken. Die zorgt immers voor voldoende mensen, die nodig zijn om de voorzienin gen rendabel te maken. Door het vergrote aantal inwo ners heeft de beoogde wel- zijnsverhoging echter sterk aan waarde ingeboet. Maar geen nood: er worden weder om plannen gemaakt voor nog meer en vooral ook grotere voorzieningen, die helaas maar op één manier te verwezenlij ken zijn: door het aantrekken van nieuwe, arbeidsintensieve industrie, etc. etc. De gevolgen, zegt de heer Scharten, zijn dat op vele plaatsen volstrekt het omge keerde wordt bereikt van het oorspronkelijke nagestreefde, een massaal stuk on-welzijn. „Deze vicieuze cirkel bevesti gen en continueren we door de groeiplannen die we tóch maar blijven maken. Zolang de leef baarheid afhankelijk is van de groei van de economische be drijvigheid zal de welvaart boven het welzijn gesteld biij- Ir. Scharten wijst op de CBS- prognoses over de groei van de bevolking van Nederland voor het jaar 2000. die steeds moeten worden herzien: van 20 miljoen naar 19. van 19 naar 18 en naar het schijnt nu zelfs naar 17 miljoen. Op basis van deze prognose zou Neder land in 1980 15 miljoen inwo ners tellen. „Maar als we de prognoses van alle gemeenten voor het jaar 1980 bij elkaar optellen zouden we in 1980 moeten rekenen op 30 miljoen inwoners", aldus Scharten. En dat is allemaal gebaseerd op de door hem aangevallen be stuurlijke financieel-economi- sche filosofie, „die zelf tot de conclusie leidt dat zij niet houdbaar is. Het kan gewoon niet. Het is te idioot dat voor zieningen, bijvoorbeeld een overdekt zwembad, afhanke lijk zijn van het aantal inwo ners, Daarnaast vinden politie ke partijen dat de mensen al lerlei dingen moeten wensen. Een cultureel centrum of zo iets. Als mensen wisten wel ke welzijnsprijs ze daarvoor moeten betalen, bijvoorbeeld: éérst moet de bevolking ver dubbelen. want anders ontbre ken de financiële middelen en de goedkeuring, dan zouden ze zich wel bedenken. Na een leven vol liefderijke toewijding aan zijn gezin ontviel heden, na een kortstondige ziekte, gesterkt door het H. Sacrament der zieken, mijn lieve man en onze lieve vader, behuwd- en groot vader, de heer ALBINUS ALPHONSUS ROCTUS echtgenoot van Apolonia Joos in de leeftijd van 79 jaar. Wij bevelen onze dierbare overledene in uw ge beden aan. Kloosterzande: A. Roctus-Joos Kloosterzande: A. Roctus B. Roctus-Ongenae en kinderen Kloosterzande: C. Roctus 3. Roctus-Sarneel en kinderen Bergen op Zoom: M. Roctus-van Damme J. van Damme en kinderen Axel: A. Roctus R. Roctus-De Schepper en kinderen Familie Roctus Familie -Toos. Kloosterzande, 15 maart 1972. Cloosterstraat 95. De uitvaartdienst zal gehouden worden op vrij dag 17 maart a.s. in de parochiekerk van de H. Martinus te Groenendijk te 10.00 uur. Eucharistieviering donderdagavond om 7 uur in voornoemde kerk. De overledene ligt opgebaard in de rouwkapel van huize St.-Antonius te Groenendijk. Bijeenkomst aldaar te 9.45 uur. Zij, die bij vergetelheid geen kennisgeving heb ben ontvangen, gelieven deze als zodanig te be schouwen. tevens In verband met overname van Café-restaurant Verbeek - v. Loenhoud per 20 maart a.s. nodigen wij u uit voor een afscheidsreceptie op vrijdag 17 maart, vanaf 19.30 uur. Café-Restaurant „VERBEEK", Ovezande Fam. B. Verbeek-Vermue Mevr. Verbeek Fam. W. Verbeek-Knuit Thuiswerk gevraagd door particulier. Brieven onder no. SK 23228 R bureau v. d. blad. Winkeliers en consumenten vinden elkaar feilloos in deze krant. DANKBETUIGING Daar het ons onmogelijk is allen persoonlijk te bedanken, betuigen wij langs deze weg aan allen die de dag van onze gouden bruiloft met hun felicitaties, bloemen en geschenken tpt een onvergetelijke hebben gemaakt, mede na mens onze kinderen onze hartelijke dank. J. B. Ruben L. J. Ruben - v. d. Have r^-m euzen, maart 1972. 'V De Burgemeester van Sas van Gent maakt be kend, dat de gemeenteraad in zijn openbare ver gadering van 9 maart 1972 heeft verklaard, dat met ingang van 17 maart 1972 wordt voorbereid een herziening van het bestemmingsplan in on derdelen van de in het plan „West" begrepen gronden, voor het gebied dat op de bij dit besluit behorende kaart is aangegeven en dat wordt beperkt tot het terrein dat gelegen is tussen de bebouwing aan de Coehoornstraat, Papegeulestraat, Stuart- straat én het Frederik Hendrikplantsoen en dat aanvankelijk bestemd was tot speelplaats. Het raadsbesluit ligt met de daarbij behorende tekening vanaf heden ter gemeentesecretarie voor een ieder ter inzage. Sas van Gent, 15 maart 1972. ne burgemeester voornoemd, wnd. W. H. M. Colsen. breng in uw omzet onze lezers helpen u, die vaart er in te brengen Adres: hollenkamp, Je staat er stoer op, in zo'n Yours Western pak van poolvaste, fijngeribde corduroy. Laat de boeven maar komen! Lekkere prairie-kleuren: aubergine, zand, bleu, steenrood, RAF en nog veel meer. Maten 116 t/m 176. Maatll6t/ml22 43.- kleine stijging per maat Spencerpak om je in te vertonen. Kijk maar: twee royaie zakken, metalen knopen, riem met superdeluuks gesp, echt jacquard dessin. En dat in paars of aubergine. Maten 116 t/m 158. Maat 116 75.- kleine stijging per maat Toffe coltrui van fijn geribd Acryl. Kleuren: uitzoeken maar! Maten 116 t/tn 176. Maat 116t/m 128 \^M Western pak voor prairietje spelen. Helanca in blue denim-effect.Twee opgestikte rommelzakken en niks-verliezen-mouwzak met rits. Op de rug en achterzak opzienbarend Sheriff-ster-insigne. o Maten 116 t/m 140. /t 5-C m Maat 116 Voor warme woestijn-dagen bijpassend short, ook met zo'n ster. ym Maat 116 I kleine stijgingen per maat. En nou is er voor al die jongens met maatll6t/m 170 zo'n poolvaste corduroy broek. Met skai riem, met vleugelzakken. Kleuren: zand en donkerbruin. Maat 116/122 15.- kleine stijging per maat Pinrlctrccf/Krtrtl/ Uc Eindstraat/hoek Houtmarkt, Breda

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1972 | | pagina 4