Jos van der Valk wil niets weten van andere aanpak PISTE: EEN ECHTE BLIJVER H radio televisie Wilde dingen Service Oppervlakkig Huisbioscoop PRIET PRAAT NEDERLAND I: NEDERLAND II: DUITSLAND I: DUITSLAND II: 14-35 BELGIë (Nederlands): 18.30 BELGIë (Frans): FRANKRIJK (Rijssel): Maandag 13 maart 1972 tfr- (Van onze R.T. V-redactie) Ex-journalist Jos van der Valk is al dertien jaar de spreekstalmeester van Piste. Maar je ziet of hoont hem nooit. Alléén aan het begin van dit kennelijk oerdegelijk stukje werk uit de Hilversumse tv-smidse rolt zijn naam over het scherm. Vijf simpele woorden: „Jos van der Valk presen teert. En dan roffelt het circusorkest de schelle muziek de huiska mer in. De tengere trapeze werkers of de kranige kunst fietsers beginnen energiek aan de spannende ontspanning van miljoenen kijkers. Piste is nog steeds hetzelfde minicircus van ruim tien jaar geleden. Is deze aanpak niet verouderd? Jos van der Valk, 41, indrukwekkende lengte, donkerblond, lijkt meer op een „managing director" dan op een amateur-Boltini, zegt: „Nee, daar ben ik heilig, écht heilig van overtuigd. Dat pro gramma hoeft niet anders. Ik wijzig er met opzet niets inl Bewust niet. De uitzending is nu eenmaal zo en zo blijft-ie." Piste is voor Jos van der Valk een „attente routinezaak". De ene keer trekt hij ervoor naar buiten, de andere keer neemt hij de artiesten via impressari- aten. Hij is erg betrokken bij de showbusiness, maar zou zelf geen artiest willen zijn. „Nee, van die glamour in mijn vak 'kan ik best afstand nemen." Hij vertelt over het beroep zo als hij het ziet: „In wezen heeft de program mamaker een vak net als de bakker. Ik heb er nooit be hoefte aan gehad mij anders te voelen. Voor mij is het alleen maar prettig om de mensen die voor de camera's staan goed op het scherm te brengen. Die lui hebben het meeste te ver liezen. In één, twee uitzendin gen kan hun broodwinning worden gehalveerd. Als ze er slecht afkomen, althans. Dat realiseer ik mij heel sterk. Vooral bij artiesten waar ik zelf veel in zie." Jos van der Valk beoogt met z'n programma's geen schokef fecten. Ze zijn vriendelijk en de mensen welgezind.,,Ja, voor een andere aanpak heb ik geen enkele interesse", zegt hij. „Althans niet wat de KRO-uit- zendingen betreft. Misschien is dat wel een beetje hypocriet: ik geniet er namelijk persoon lijk erg van als er bij een an dere omroep lekkere, wilde dingen gebeuren. Ais de mensen die zoiets bren gen erachter staan, dan hoeven ze het voor mij niet te laten. Maar ik geloof niet dat ze daarmee de maatschappelijke ontwikkelingen beïnvloeden of versnellen. De tv in zijn geheel doet dat wellicht. Er kan nu duidelijk meer dan pakweg tien jaar ge leden." Het gesprek komt op een an dere KRO-rubriek „Mik". Honderdduizenden mensen ge nieten van „Mik", anderen walgen ervan. Wat is de me ning van Jos van der Valk „Houen zo, hè? Of ik het een geslaagde show vindt, doet er niet toe. Mijn persoonlijke mening is niet belangrijk. Ik ontzeg nie mand het recht Mik een rot- programma te vinden. Dat mag iedereen voor zichzelf uitma ken. Maar men moet niet be weren dat het een slechte show is. Tussen „zijn" en „vin den" zit een essentieel ver schil, voel je Zegt iemand: voor mij hoeft het niet, dan antwoord ik: uit stekend meneer, bedankt. Kijk eens, volgens mij heeft de tv een dienende functie. Het is een service-apparaat. De tv hoort rekening te houden met zijn klanten. Het zou asociaal zijn bewust tegen de afnemers in te gaan. Iedereen die zo'n ding in huis haalt, zoekt naar iets wat hem aantrekt. Dat is de reden waarom hij een toe stel kocht, nietwaar Het is dus niet zo, dat wij iets voor honderd man in elkaar zetten, voor lekkerbekken. Néé, wij werken voor miljoe nen. Voor ons betekent dat er voor te zorgen datgene wat je doet op een bepaald niveau te krijgen en te houden, maar zo, dat iedereen er iets aan heeft. Ik wil de mensen die zeggen dat de tv een grote invloed op de massa heeft natuurlijk geen ongelijk geven. De tv had bij voorbeeld een stimulerende werking op de ontwikkeling van de musical in Nederland. Dat was erg gunstig. Er zullen ook dingen zijn die de smaak verpesten. Maar in de dage lijkse gang van de programma- makerij heb je geen tijd je be wust met dat vraagstuk bezig te houden en te zeggen: nu ga ik die smaak fijn bederven. Ik ken wel een paar programma's waarvan ik vind dat ze heel wat beter opgezet zouden kun nen worden. Ik noem geen ti tels, maar volgens mij moet het mogelijk zijn het alledaag se, het hele gewone amuse ment zo in te kleden dat het net iets extra's krijgt. Dat is een ontstellend lastige opgave, moeilijker dan men denkt." Wat is de basis voor zo'n uit zending? „Oh, dat is niet te zeggen. Die verschilt heel vaak. Doorgaans is het een idee dat al leefde bij een be paalde programmamaker. Het kan een incidentele gebeurte nis zijn, een inval van een ar tiest, ik weet 't niet precies. Zeer belangrijk voor het bepa len van de vorm is in elk ge val de tijd en de dag waarop de produktie „eruit" moet. Is het bijvoorbeeld de zaterdaga vond dan weet je vooruit dat je rekening hebt te houden JOS VAN DER VALK. met een breed publiek. Is het alléén cabaret dan werk je daarentegen voor een select gezelschap. Dit is volgens mij wel een verdienste: zonder aan de artistieke prestaties af breuk te doen toch een zo groot mogelijk aantal kijkers proberen te halen. Dat kan zonder daarbij het vormend element in de tv te vergeten. Neem een Pierre Janssen. Kunstkenners zullen misschien meewarig om hem lachen, hem te oppervlakkig vinden. Maar Pierre Janssen schakel ik on der het verstrooiingselement in de televisie. Honderdduizen den keken met plezier naar hem. Hij maakte die Kunstgre pen. Het waren niet de schil derijen." Is het amusement het belang rijkste onderdeel van de tele visie? „Ik stel het liever zo, verstrooiing wél. Op een gege ven moment valt daar ook de documentaire onder, of de match Ajax-Feijenoord, of een ballet van Hans van Maanen. Het hoeft niet altijd lollig te zijn. Als ik naar Jierre Janssen kijk is dat voor mij een gewel dig brok ontspanning." Jos van der Valk heeft eens beweerd dat de mensen de tv alleen maar kochten om de bi oscoop in huis te halen. „Ja, dat geloof ik nog steeds. Van een andere reden heb ik nooit iets vernomen. Ik hoorde nooit iemand zeggen: nou koop ik zo'n toestel om mijn achter gronden uit te diepen. Is het zo belangrijk om daarover te praten Dit staat vast: alle uitzendingen van voetbal en schaatsen tot de grote show, zij zijn allemaal bestemd voor de massaconsumptie. En daarbij hoort ook nog de reis naar de maan. Zulke dingen vinden de mensen waanzinnig interessant om van dichtbij te bekijken. En vergeet niet het journaal. Dat zie je toch ook in de bioscoop Onder dat bi oscoopwezen valt eigenlijk al les." Jos van der Valk, tenslotte sprekend over de vraag hoe bewust de kijker kiest, zegt: „Er lopen er honderdduizen den rond, die zeggen, ik wil dat zien. Maar daartegenover staan de honderdduizenden die de 'knop indrukken, op Neder land I of Q en die reageren met: dat vind ik wel leuk, maar ik hoop dat het strhks iets beter wordt. Die mensen zien het liefst alles. Voor deze personen zou je de twee netten achter elkaar moeten zetten van zeven tot twaalf uur." HILVERSUM In de vooravond zendt de KRO- televisie vrijdag voor de 75e maal het internatiouale variété-programma „Piste" uit. „Piste" werd op 11 ja nuari 1958 voor de eerste maal door de KRO op het scherm gebracht. Dit pro gramma, dat voor Europa in televisieverband uniek mag worden genoemd, werd de eerste maal geprodu ceerd in samenwerking met de BRT (Vlaamse televi sie). Vanaf 12 april 1959, de da tum waarop de tweede afle vering van „Piste" werd ge bracht, is het winterpro- gramma in een tweemaan delijkse frequentie uitge zonden tijdens het winter seizoen, d.w.z. met per jaar zes afleveringen. Sinds 9 september 1964 wordt „Pis te" geproduceerd in samen werking met alle omroepen van Belgié en Zwitserland. Vanaf de eerste uitzending zijn steeds drie mensen bij „Piste" betrokken gebleven: orkestleider Tony Vess, pro ducer Jan Delfgauw en re gisseur Jos van der Valk. ARRESTEREN IW DE HANDBOEIEN AFI/OEREN EN GEDURENDE DRIE DAGEN EN NACHTEN EENZAAM OPS (.UITEN. IS DIT DE VERDACHTE IN KWESTIE, z 18.45 (K) De Fabeltjeskrant 18.55 (K) Nieuws 19.05 (K) De Graaf van Monte Christo, tv-musical. Baarrois drinkt de voor Noitier de Vi'llefort bestemde sinaasappelsap op en sterft. De verdenking rust op Valentine 20.00 (K) Journaal en weerbericht 20.21 (K) Limburg: de devaluatie van het zwarte goud. Reportage uit de mijnstreek 21.00 (K) Alias Smith en Jones, westernserie. 22.00 (K) Blauwe maandag. Cabaret zonder portefeuille met medewerking van o.a. Loeki Knol, Yoka Beretty en Martin Brozius 22.50 (K) Laatste Nieuws 22.55 Vamos a ver (K) De Fabeltjeskrant (K) Nieuws (K) Toppop. De wekelijkse Toppop-hitparade Wie van de drie? Quizprogramma (K) Journaal en weerbericht (K) Peyton Place. Betty verzekert Martin Peyton dat het hem niet zal lukken haar huweliik met Steven kapot te maken. (K) De Doris Mary Anne Kapplehoff special. Show rond Doris Day waaraan o.a. Perry Como zijn bijdrage levert Avro's Televizier Magazine (K) Laatste nieuws Wat is je vak man? 21.50 22.00 22.50 18.45 18.55 19.05 19.30 20.00 20.21 21.10 22.00 22.50 22.55 18.00 (K) Nieuws uit Noordrijn-Westfalen. 18.10 (K) Weekoverzicht: (K) Julia. 18.40 (K) Hier und Heute. 19.15 (K) Voor de kleintjes. 19.33 19.25 (K) Belphegor. 19.39 20.00 (K) Journaal en weerbericht 19.45 20.15 (K) Panorama 20.10 21.00 (K) Wereldkampioenschappen kunstrijden op de schaats 20.55 21.45 (K) Zondags aan zee, klucht van Philippe Adrien. De Fritzens krijgen de Hansens op bezoek. Twee uitgebluste- families met als enige band een oude grootvader, symbool van de buitenwereld. 23.15 (K) Journaal, commentaar 18.05 (K) De draaischijf 18.40 (K) Varkentje Dick 19.10 (K) Onze gelukkige wereld, serie 19.45 (K) Journaal, thema van de dag 20.15 (K) Gezondheidsmagazine Praxis. Onderzoekingen, diagnoses en recepten. 21.00 Szyfry. Pools film vm Wojciech J. Has. Als vermogend man keert Tadeusz terug naar zijn vaderland Polen, dat hij in 1939 met achterlating van zijn gezin, de rug had toegekeerd. 22.25 (K) Nieuws, weerbericht, commentaar. 22.40 De internationale korte film. Getoond worden drie films met als gemeenschappelijk thema: „Aspecten der eenzaamheid". 12.00 12.00 (K) Wielrennen: Parijs-Nice 18.35 14.00 Schooltelevisie 18.55 18.00 (K) De Fabeltjeskrant 19.00 18.05 (K) De woudlopers, serie. Chub 19.25 is erg gelukkig bij zijn 19.45 pleegouders. Dan overlijdt mrs. 20.15 Graves. 20.30 18.30 (K) Fabels van De La Fontaine 18.40 Nederlands voor buitenlandse 21.30 arbeiders 22.30 19.10 Sporttrïbune 23.00 Keurig Frans: Zoeklicht Mededelingen; Weeroverzicht Journaal. (K) Black and White Minstrel show, muzikale show Sammy, monoloog van Ken Hughes. Sammy is een mannetje dat schulden heeft en met ergste wordt bedreigd als hij deze niet vóór 6 uur 's avonds heeft betaald. Volksconcert. De Concertante Ouverture van Jef Maes (K) Belangrijk is genegenheid. Programma over de problemen van de lesbische vrouw Laatste nieuws. 18.05 18.10 18.25 18.55 19.00 19.30 19.45 20.15 21.05 21.50 23.20 23.40 Nieuws. Voor de kleuters. Voor de vrouw. (K) Voor de kleuters. R.K. godsdienstige uitzending. Sportuitzending. t Journaal. Les évasions célèbres, TV-serie. Wij zijn allen vreemden, actueel documentair programma. Rouges et blancs, drama. Literair programma. Journaal. Wielrennen: Parijs-Nice. La Communale, speelfilm. Nieuws. Leven nu. Voor de kleuters. Reg. nieuws. Réponse a tout, quiz. Journaal. Le 16 e Kerbriant (16). Beroemde ontsnappingen: De graaf van Lavalette. Argumenten. Catch. Nieuws. z HILVERSUM I NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord. 7.08 (S) Preludium I: oude muz. 7.30 Nws. 7.41 Hier en Nu. 7.55 (S) Preludium H: klass.muz. 8.10 Te Deum laudamus: gewijde muz. 8.30 Nws. 8.41 (S) Podium voor de vrouw. 9.10 (S) Platennws met toelichting. 9.55 Theologische Etherleergang. 10.30 Nws. 10.33 (S) Samen leven - een hoogtezonprogr. 11.30 Hier en Nu. 11.32 (S) Berlijns Symfonie Ork.: amusementsmuz. 11.55 Med. 12.00 Los- Vast: gevar.progr. (12.21 Voor boer en tuinder; 12.26 Med. t.b.v. land- en tuinb.; 12.30 Nws; 12.41 Hier en Nu; 13.00 De tafel van drie.) 13.30 (S) Franse Opera-aria's. 14.05 Schoolradi- o. 14.30 (S) Mod. kamermuz. 15.00 Herv. middagd. 15.30 Nws. 15.33 In 't zilver: progr. voor oudere luisteraars. 16.30 Voor de kleuters. 16.45 Hoorspel voor de kinderen. 17.00 (S) The Con tinental Uptight Band. Overheids- voorl.: 17.20 Omscholing voor oude ren. Een uitz. van het ministerie van Soc. Zaken. NCRV: 17.30 Nws. 17.32 Hier en Nu. 18.00 (S) Jazzmuz. P.P.: 18.19 Uitz. v d A.R.P. NCRV: 18.30 N"s. 18.41 Toelichting bii het nws. 18.47 (S) Brassband Excelsior te Surhuizum:- Concoursmuz. 1972. EO: 19.00 Wij hebben een woord voor de wereld: muz., inf. en ber., met om: 19.04 Re formatie en Reveil; 19.20 Klankbord; 19.40 Bijbelstudie. NCRV: 20.00 (S) Muz. voor Diaghilev: mod. balletmuz. 21.00 (S) Londons Filh. Ork.: mod. muz. 11.33 Hoogerheide, hoorspel. 22.20 Avondoverdenking. 22.30 Nws. 22.40 Literama: radiokroniek over boeken, schrijvers en toneel. 23.00 NCRV-Vocaal Ensemble met orgel: klass. en mod. gewijde muz. 23.30 (S) Deze tijd, deze muz. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM H VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 (S) Spitsuur Amsterdam. (7.33 Van de voorpag.) VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nws. 8.11 Act. 8.23 (S) Spitsuur Amsterdam (verv.) NOS: 9.00 Rep. 9.35 Waterst. 9.49 Wat heeft dat kind pedagogische ru briek. 9.55 (S) Muz. uit de Middeleeu wen en Renaissance. 10.15 (S) Reper torium: Radio Kamerork. en zangso liste: klass. en mod.muz. 11.00 Nws. 11.03 Spiegel van Belgie: muz. en nws van onze zuiderburen. 11.30 Intern, spectrum: klass. en mod.muz. 12.10 Den Haag deze week. VPRO: 11.15 VPRO-Maandag: klass. en lichte muz. en inf. over muz., met tussen 14.00 en 14.30 De Miles Davis Story (VI). (13.00 Nws.) 14.30 Schoolradio. A- VRO: 14.50 Radiojournaal. 14.55 A- VRO.... deze week! 15.00 Brabant Journaal. 15.25 (S) Lichte gramm.pla- ten. 15.35 Biels en Co, wekelijkse strip. 16.00 Nws. 16.03 Mikadoo: kin dermagazine. 17.00 (S) O, jongeren- progr. 17.55 (S) Med. 18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal. 18.25 Ik verbind u door, praatje. 18.30 (S) Promenade Ork. 19.10 Sekstant, uitz. van de NVSH. RVU: 19.10 Vrije tijd - een vijand van oude mensen? Spreker: H. Wielek. NOS: 10.00 Nws. 20.05 (S) Weer es wat anders: minder bekend buitenl. repertoire. 20.50 (S) Hobbyscoop, een populair progr. over electronica. 21.10 Gamma van Alpha en beta: een progr. over recente vor deringen in de wetenschap. 21.40 On der de groene linde: oude liedjes. 22.00 (S) Metro's Music. 22.55 Med. 23.00 Nws. AVRO: 23.10 Radiojour naal. NOS: 23.20 Radiorama: Maar, meneer kabouters bestaan klankbeeld. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM IH KRO: 7.00 Nws. 7.03 KRO-op-drie: discjockeys-show. (8.00, 9.00, 10.00 en 11.00 Nws.) 12.00 Nws. 12.03 Van twaalf tot twee: KRO's pauze-progr. (1300 nws. 13.03 Raden maar). TROS: 14.00 Nws. 14.03 Jam on radio. (15.00 Nws) 16.00 Nws. 16.03 De Hugo van Gelderen Show. 17.00 Nws. 17.03- 18.00 De Hugo van Gelderen show (verv.), incl. de nat. top-vijftien. Belgié (Vlaams) 5,30 Nieuws. 5.33 Lichte muziek. 7.00 Nieuws. 7.20 Lichte muziek. 8.00 Nieuws. 8.10 Licht klassiek concert. 9.00 Nieuws. 9.15 Volksmuziek. 9.30 De Postiljon. 10.00 Nieuws. 10.03 Or kest Roberto Delgado. 10.30 Schoolra dio. 11.00 Festivalorkest van de BRT. 12.00 Nieuws, mededelingen en SOS- berichten. 11.08 Landbouwkroniek. 12.15 Gevarieerd muzikaal program ma. 12.50 Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nieuws, weerbericht en toneela genda. 13.20 Lichte muziek. 13.55 Beursberichten. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. (15.00 Nieuws). 16.00 Nieuws en beursberichten. 16.10 Volks concert. 17.00 Nieuws, weerbericht en mededelingen. 17.10 Lichte muziek. 17.55 Weegschaal. 18.00 Nieuws. 18.05 Voor de soldaten. 18.43 Paardesport- berichten. 18.45 Sport. 18.55 Taalwen- ken. 18.57 Amusementsmuziek. 19.00 Nieuws, actualiteiten en filmmuziek. 19.40 Keurig Engels. 19.45 Openbaar Kunstbezit. 20.00 Operamagazine. 22.00 Nieuws en De zeven kunsten. 22.20 Concertmuziek. 23.00 Kamermu ziek. 23.00 Kamermuziek. 23.40-23.45 Nieuws.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1972 | | pagina 10