Jos van der Valk wil
niets weten
van andere aanpak
PISTE: EEN ECHTE BLIJVER
H
radio
televisie
Wilde dingen
Service
Oppervlakkig
Huisbioscoop
PRIET
PRAAT
NEDERLAND I:
NEDERLAND II:
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
14-35
BELGIë (Nederlands): 18.30
BELGIë (Frans):
FRANKRIJK (Rijssel):
Maandag 13 maart 1972
tfr-
(Van onze R.T. V-redactie)
Ex-journalist Jos van der Valk is al dertien jaar de
spreekstalmeester van Piste. Maar je ziet of hoont hem
nooit.
Alléén aan het begin van dit kennelijk oerdegelijk stukje
werk uit de Hilversumse tv-smidse rolt zijn naam over het
scherm. Vijf simpele woorden: „Jos van der Valk presen
teert.
En dan roffelt het circusorkest
de schelle muziek de huiska
mer in. De tengere trapeze
werkers of de kranige kunst
fietsers beginnen energiek aan
de spannende ontspanning van
miljoenen kijkers.
Piste is nog steeds hetzelfde
minicircus van ruim tien jaar
geleden. Is deze aanpak niet
verouderd? Jos van der Valk,
41, indrukwekkende lengte,
donkerblond, lijkt meer op een
„managing director" dan op
een amateur-Boltini, zegt:
„Nee, daar ben ik heilig, écht
heilig van overtuigd. Dat pro
gramma hoeft niet anders. Ik
wijzig er met opzet niets inl
Bewust niet. De uitzending is
nu eenmaal zo en zo blijft-ie."
Piste is voor Jos van der Valk
een „attente routinezaak". De
ene keer trekt hij ervoor naar
buiten, de andere keer neemt
hij de artiesten via impressari-
aten.
Hij is erg betrokken bij de
showbusiness, maar zou zelf
geen artiest willen zijn. „Nee,
van die glamour in mijn vak
'kan ik best afstand nemen."
Hij vertelt over het beroep zo
als hij het ziet:
„In wezen heeft de program
mamaker een vak net als de
bakker. Ik heb er nooit be
hoefte aan gehad mij anders te
voelen. Voor mij is het alleen
maar prettig om de mensen die
voor de camera's staan goed
op het scherm te brengen. Die
lui hebben het meeste te ver
liezen. In één, twee uitzendin
gen kan hun broodwinning
worden gehalveerd. Als ze er
slecht afkomen, althans. Dat
realiseer ik mij heel sterk.
Vooral bij artiesten waar ik
zelf veel in zie."
Jos van der Valk beoogt met
z'n programma's geen schokef
fecten. Ze zijn vriendelijk en
de mensen welgezind.,,Ja, voor
een andere aanpak heb ik geen
enkele interesse", zegt hij.
„Althans niet wat de KRO-uit-
zendingen betreft. Misschien is
dat wel een beetje hypocriet:
ik geniet er namelijk persoon
lijk erg van als er bij een an
dere omroep lekkere, wilde
dingen gebeuren.
Ais de mensen die zoiets bren
gen erachter staan, dan hoeven
ze het voor mij niet te laten.
Maar ik geloof niet dat ze
daarmee de maatschappelijke
ontwikkelingen beïnvloeden of
versnellen.
De tv in zijn geheel doet dat
wellicht. Er kan nu duidelijk
meer dan pakweg tien jaar ge
leden."
Het gesprek komt op een an
dere KRO-rubriek „Mik".
Honderdduizenden mensen ge
nieten van „Mik", anderen
walgen ervan. Wat is de me
ning van Jos van der Valk
„Houen zo, hè? Of ik het een
geslaagde show vindt, doet er
niet toe.
Mijn persoonlijke mening is
niet belangrijk. Ik ontzeg nie
mand het recht Mik een rot-
programma te vinden. Dat mag
iedereen voor zichzelf uitma
ken. Maar men moet niet be
weren dat het een slechte
show is. Tussen „zijn" en „vin
den" zit een essentieel ver
schil, voel je
Zegt iemand: voor mij hoeft
het niet, dan antwoord ik: uit
stekend meneer, bedankt.
Kijk eens, volgens mij heeft de
tv een dienende functie. Het is
een service-apparaat. De tv
hoort rekening te houden met
zijn klanten. Het zou asociaal
zijn bewust tegen de afnemers
in te gaan. Iedereen die zo'n
ding in huis haalt, zoekt naar
iets wat hem aantrekt. Dat is
de reden waarom hij een toe
stel kocht, nietwaar Het is
dus niet zo, dat wij iets voor
honderd man in elkaar zetten,
voor lekkerbekken.
Néé, wij werken voor miljoe
nen. Voor ons betekent dat er
voor te zorgen datgene wat je
doet op een bepaald niveau te
krijgen en te houden, maar zo,
dat iedereen er iets aan heeft.
Ik wil de mensen die zeggen
dat de tv een grote invloed op
de massa heeft natuurlijk geen
ongelijk geven. De tv had bij
voorbeeld een stimulerende
werking op de ontwikkeling
van de musical in Nederland.
Dat was erg gunstig. Er zullen
ook dingen zijn die de smaak
verpesten. Maar in de dage
lijkse gang van de programma-
makerij heb je geen tijd je be
wust met dat vraagstuk bezig
te houden en te zeggen: nu ga
ik die smaak fijn bederven. Ik
ken wel een paar programma's
waarvan ik vind dat ze heel
wat beter opgezet zouden kun
nen worden. Ik noem geen ti
tels, maar volgens mij moet
het mogelijk zijn het alledaag
se, het hele gewone amuse
ment zo in te kleden dat het
net iets extra's krijgt. Dat is
een ontstellend lastige opgave,
moeilijker dan men denkt."
Wat is de basis voor zo'n uit
zending? „Oh, dat is niet te
zeggen. Die verschilt heel
vaak. Doorgaans is het een
idee dat al leefde bij een be
paalde programmamaker. Het
kan een incidentele gebeurte
nis zijn, een inval van een ar
tiest, ik weet 't niet precies.
Zeer belangrijk voor het bepa
len van de vorm is in elk ge
val de tijd en de dag waarop
de produktie „eruit" moet. Is
het bijvoorbeeld de zaterdaga
vond dan weet je vooruit dat
je rekening hebt te houden
JOS VAN DER VALK.
met een breed publiek. Is het
alléén cabaret dan werk je
daarentegen voor een select
gezelschap. Dit is volgens mij
wel een verdienste: zonder
aan de artistieke prestaties af
breuk te doen toch een zo
groot mogelijk aantal kijkers
proberen te halen. Dat kan
zonder daarbij het vormend
element in de tv te vergeten.
Neem een Pierre Janssen.
Kunstkenners zullen misschien
meewarig om hem lachen, hem
te oppervlakkig vinden. Maar
Pierre Janssen schakel ik on
der het verstrooiingselement in
de televisie. Honderdduizen
den keken met plezier naar
hem. Hij maakte die Kunstgre
pen. Het waren niet de schil
derijen."
Is het amusement het belang
rijkste onderdeel van de tele
visie? „Ik stel het liever zo,
verstrooiing wél. Op een gege
ven moment valt daar ook de
documentaire onder, of de
match Ajax-Feijenoord, of een
ballet van Hans van Maanen.
Het hoeft niet altijd lollig te
zijn. Als ik naar Jierre Janssen
kijk is dat voor mij een gewel
dig brok ontspanning."
Jos van der Valk heeft eens
beweerd dat de mensen de tv
alleen maar kochten om de bi
oscoop in huis te halen.
„Ja, dat geloof ik nog steeds.
Van een andere reden heb ik
nooit iets vernomen. Ik hoorde
nooit iemand zeggen: nou koop
ik zo'n toestel om mijn achter
gronden uit te diepen. Is het
zo belangrijk om daarover te
praten Dit staat vast: alle
uitzendingen van voetbal en
schaatsen tot de grote show,
zij zijn allemaal bestemd
voor de massaconsumptie. En
daarbij hoort ook nog de reis
naar de maan. Zulke dingen
vinden de mensen waanzinnig
interessant om van dichtbij te
bekijken. En vergeet niet het
journaal. Dat zie je toch ook
in de bioscoop Onder dat bi
oscoopwezen valt eigenlijk al
les."
Jos van der Valk, tenslotte
sprekend over de vraag hoe
bewust de kijker kiest, zegt:
„Er lopen er honderdduizen
den rond, die zeggen, ik wil
dat zien. Maar daartegenover
staan de honderdduizenden die
de 'knop indrukken, op Neder
land I of Q en die reageren
met: dat vind ik wel leuk,
maar ik hoop dat het strhks
iets beter wordt. Die mensen
zien het liefst alles. Voor deze
personen zou je de twee netten
achter elkaar moeten zetten
van zeven tot twaalf uur."
HILVERSUM In de
vooravond zendt de KRO-
televisie vrijdag voor de
75e maal het internatiouale
variété-programma „Piste"
uit. „Piste" werd op 11 ja
nuari 1958 voor de eerste
maal door de KRO op het
scherm gebracht. Dit pro
gramma, dat voor Europa
in televisieverband uniek
mag worden genoemd, werd
de eerste maal geprodu
ceerd in samenwerking met
de BRT (Vlaamse televi
sie).
Vanaf 12 april 1959, de da
tum waarop de tweede afle
vering van „Piste" werd ge
bracht, is het winterpro-
gramma in een tweemaan
delijkse frequentie uitge
zonden tijdens het winter
seizoen, d.w.z. met per jaar
zes afleveringen. Sinds 9
september 1964 wordt „Pis
te" geproduceerd in samen
werking met alle omroepen
van Belgié en Zwitserland.
Vanaf de eerste uitzending
zijn steeds drie mensen bij
„Piste" betrokken gebleven:
orkestleider Tony Vess, pro
ducer Jan Delfgauw en re
gisseur Jos van der Valk.
ARRESTEREN IW DE HANDBOEIEN AFI/OEREN
EN GEDURENDE DRIE DAGEN EN NACHTEN EENZAAM
OPS (.UITEN. IS DIT DE VERDACHTE IN KWESTIE,
z
18.45 (K) De Fabeltjeskrant
18.55 (K) Nieuws
19.05 (K) De Graaf van Monte
Christo, tv-musical. Baarrois
drinkt de voor Noitier de
Vi'llefort bestemde
sinaasappelsap op en sterft. De
verdenking rust op Valentine
20.00 (K) Journaal en weerbericht
20.21 (K) Limburg: de devaluatie
van het zwarte goud. Reportage
uit de mijnstreek
21.00 (K) Alias Smith en Jones,
westernserie.
22.00 (K) Blauwe maandag. Cabaret
zonder portefeuille met
medewerking van o.a. Loeki
Knol, Yoka Beretty en Martin
Brozius
22.50 (K) Laatste Nieuws
22.55 Vamos a ver
(K) De Fabeltjeskrant
(K) Nieuws
(K) Toppop. De wekelijkse
Toppop-hitparade
Wie van de drie?
Quizprogramma
(K) Journaal en weerbericht
(K) Peyton Place. Betty
verzekert Martin Peyton dat het
hem niet zal lukken haar
huweliik met Steven kapot te
maken.
(K) De Doris Mary Anne
Kapplehoff special. Show rond
Doris Day waaraan o.a. Perry
Como zijn bijdrage levert
Avro's Televizier Magazine
(K) Laatste nieuws
Wat is je vak man?
21.50
22.00
22.50
18.45
18.55
19.05
19.30
20.00
20.21
21.10
22.00
22.50
22.55
18.00 (K) Nieuws uit
Noordrijn-Westfalen.
18.10 (K) Weekoverzicht: (K) Julia.
18.40 (K) Hier und Heute.
19.15 (K) Voor de kleintjes. 19.33
19.25 (K) Belphegor. 19.39
20.00 (K) Journaal en weerbericht 19.45
20.15 (K) Panorama 20.10
21.00 (K) Wereldkampioenschappen
kunstrijden op de schaats 20.55
21.45 (K) Zondags aan zee, klucht
van Philippe Adrien. De
Fritzens krijgen de Hansens op
bezoek. Twee uitgebluste-
families met als enige band een
oude grootvader, symbool van
de buitenwereld.
23.15 (K) Journaal, commentaar
18.05 (K) De draaischijf
18.40 (K) Varkentje Dick
19.10 (K) Onze gelukkige wereld,
serie
19.45 (K) Journaal, thema van de
dag
20.15 (K) Gezondheidsmagazine
Praxis. Onderzoekingen,
diagnoses en recepten.
21.00 Szyfry. Pools film vm Wojciech
J. Has. Als vermogend man
keert Tadeusz terug naar zijn
vaderland Polen, dat hij in 1939
met achterlating van zijn gezin,
de rug had toegekeerd.
22.25 (K) Nieuws, weerbericht,
commentaar.
22.40 De internationale korte film.
Getoond worden drie films met
als gemeenschappelijk thema:
„Aspecten der eenzaamheid". 12.00
12.00 (K) Wielrennen: Parijs-Nice 18.35
14.00 Schooltelevisie 18.55
18.00 (K) De Fabeltjeskrant 19.00
18.05 (K) De woudlopers, serie. Chub 19.25
is erg gelukkig bij zijn 19.45
pleegouders. Dan overlijdt mrs. 20.15
Graves. 20.30
18.30 (K) Fabels van De La Fontaine
18.40 Nederlands voor buitenlandse 21.30
arbeiders 22.30
19.10 Sporttrïbune 23.00
Keurig Frans: Zoeklicht
Mededelingen; Weeroverzicht
Journaal.
(K) Black and White Minstrel
show, muzikale show
Sammy, monoloog van Ken
Hughes. Sammy is een mannetje
dat schulden heeft en met
ergste wordt bedreigd als hij
deze niet vóór 6 uur 's avonds
heeft betaald.
Volksconcert. De Concertante
Ouverture van Jef Maes
(K) Belangrijk is genegenheid.
Programma over de problemen
van de lesbische vrouw
Laatste nieuws.
18.05
18.10
18.25
18.55
19.00
19.30
19.45
20.15
21.05
21.50
23.20
23.40
Nieuws.
Voor de kleuters.
Voor de vrouw.
(K) Voor de kleuters.
R.K. godsdienstige uitzending.
Sportuitzending. t
Journaal.
Les évasions célèbres, TV-serie.
Wij zijn allen vreemden,
actueel documentair
programma.
Rouges et blancs, drama.
Literair programma.
Journaal.
Wielrennen: Parijs-Nice.
La Communale, speelfilm.
Nieuws.
Leven nu.
Voor de kleuters.
Reg. nieuws.
Réponse a tout, quiz.
Journaal.
Le 16 e Kerbriant (16).
Beroemde ontsnappingen: De
graaf van Lavalette.
Argumenten.
Catch.
Nieuws.
z
HILVERSUM I
NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende
woord. 7.08 (S) Preludium I: oude
muz. 7.30 Nws. 7.41 Hier en Nu. 7.55
(S) Preludium H: klass.muz. 8.10 Te
Deum laudamus: gewijde muz. 8.30
Nws. 8.41 (S) Podium voor de vrouw.
9.10 (S) Platennws met toelichting.
9.55 Theologische Etherleergang. 10.30
Nws. 10.33 (S) Samen leven - een
hoogtezonprogr. 11.30 Hier en Nu.
11.32 (S) Berlijns Symfonie Ork.:
amusementsmuz. 11.55 Med. 12.00 Los-
Vast: gevar.progr. (12.21 Voor boer
en tuinder; 12.26 Med. t.b.v. land- en
tuinb.; 12.30 Nws; 12.41 Hier en Nu;
13.00 De tafel van drie.) 13.30 (S)
Franse Opera-aria's. 14.05 Schoolradi-
o. 14.30 (S) Mod. kamermuz. 15.00
Herv. middagd. 15.30 Nws. 15.33 In 't
zilver: progr. voor oudere luisteraars.
16.30 Voor de kleuters. 16.45 Hoorspel
voor de kinderen. 17.00 (S) The Con
tinental Uptight Band. Overheids-
voorl.: 17.20 Omscholing voor oude
ren. Een uitz. van het ministerie van
Soc. Zaken. NCRV: 17.30 Nws. 17.32
Hier en Nu.
18.00 (S) Jazzmuz. P.P.: 18.19 Uitz.
v d A.R.P. NCRV: 18.30 N"s. 18.41
Toelichting bii het nws. 18.47 (S)
Brassband Excelsior te Surhuizum:-
Concoursmuz. 1972. EO: 19.00 Wij
hebben een woord voor de wereld:
muz., inf. en ber., met om: 19.04 Re
formatie en Reveil; 19.20 Klankbord;
19.40 Bijbelstudie. NCRV: 20.00 (S)
Muz. voor Diaghilev: mod. balletmuz.
21.00 (S) Londons Filh. Ork.: mod.
muz. 11.33 Hoogerheide, hoorspel.
22.20 Avondoverdenking. 22.30 Nws.
22.40 Literama: radiokroniek over
boeken, schrijvers en toneel. 23.00
NCRV-Vocaal Ensemble met orgel:
klass. en mod. gewijde muz. 23.30 (S)
Deze tijd, deze muz. 23.55-24.00
Nws.
HILVERSUM H
VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn.
7.20 (S) Spitsuur Amsterdam. (7.33
Van de voorpag.) VPRO: 7.54 Deze
dag. VARA: 8.00 Nws. 8.11 Act. 8.23
(S) Spitsuur Amsterdam (verv.)
NOS: 9.00 Rep. 9.35 Waterst. 9.49 Wat
heeft dat kind pedagogische ru
briek. 9.55 (S) Muz. uit de Middeleeu
wen en Renaissance. 10.15 (S) Reper
torium: Radio Kamerork. en zangso
liste: klass. en mod.muz. 11.00 Nws.
11.03 Spiegel van Belgie: muz. en nws
van onze zuiderburen. 11.30 Intern,
spectrum: klass. en mod.muz. 12.10
Den Haag deze week. VPRO: 11.15
VPRO-Maandag: klass. en lichte muz.
en inf. over muz., met tussen 14.00 en
14.30 De Miles Davis Story (VI).
(13.00 Nws.) 14.30 Schoolradio. A-
VRO: 14.50 Radiojournaal. 14.55 A-
VRO.... deze week! 15.00 Brabant
Journaal. 15.25 (S) Lichte gramm.pla-
ten. 15.35 Biels en Co, wekelijkse
strip. 16.00 Nws. 16.03 Mikadoo: kin
dermagazine. 17.00 (S) O, jongeren-
progr. 17.55 (S) Med.
18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal.
18.25 Ik verbind u door, praatje. 18.30
(S) Promenade Ork. 19.10 Sekstant,
uitz. van de NVSH. RVU: 19.10 Vrije
tijd - een vijand van oude mensen?
Spreker: H. Wielek. NOS: 10.00 Nws.
20.05 (S) Weer es wat anders: minder
bekend buitenl. repertoire. 20.50 (S)
Hobbyscoop, een populair progr. over
electronica. 21.10 Gamma van Alpha
en beta: een progr. over recente vor
deringen in de wetenschap. 21.40 On
der de groene linde: oude liedjes.
22.00 (S) Metro's Music. 22.55 Med.
23.00 Nws. AVRO: 23.10 Radiojour
naal. NOS: 23.20 Radiorama: Maar,
meneer kabouters bestaan
klankbeeld. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM IH
KRO: 7.00 Nws. 7.03 KRO-op-drie:
discjockeys-show. (8.00, 9.00, 10.00 en
11.00 Nws.) 12.00 Nws. 12.03 Van
twaalf tot twee: KRO's pauze-progr.
(1300 nws. 13.03 Raden maar).
TROS: 14.00 Nws. 14.03 Jam on radio.
(15.00 Nws) 16.00 Nws. 16.03 De Hugo
van Gelderen Show. 17.00 Nws. 17.03-
18.00 De Hugo van Gelderen show
(verv.), incl. de nat. top-vijftien.
Belgié (Vlaams)
5,30 Nieuws. 5.33 Lichte muziek. 7.00
Nieuws. 7.20 Lichte muziek. 8.00
Nieuws. 8.10 Licht klassiek concert.
9.00 Nieuws. 9.15 Volksmuziek. 9.30
De Postiljon. 10.00 Nieuws. 10.03 Or
kest Roberto Delgado. 10.30 Schoolra
dio. 11.00 Festivalorkest van de BRT.
12.00 Nieuws, mededelingen en SOS-
berichten. 11.08 Landbouwkroniek.
12.15 Gevarieerd muzikaal program
ma. 12.50 Buitenlands persoverzicht.
13.00 Nieuws, weerbericht en toneela
genda. 13.20 Lichte muziek. 13.55
Beursberichten. 14.00 Nieuws. 14.03
Schoolradio. (15.00 Nieuws). 16.00
Nieuws en beursberichten. 16.10 Volks
concert. 17.00 Nieuws, weerbericht en
mededelingen. 17.10 Lichte muziek.
17.55 Weegschaal. 18.00 Nieuws. 18.05
Voor de soldaten. 18.43 Paardesport-
berichten. 18.45 Sport. 18.55 Taalwen-
ken. 18.57 Amusementsmuziek. 19.00
Nieuws, actualiteiten en filmmuziek.
19.40 Keurig Engels. 19.45 Openbaar
Kunstbezit. 20.00 Operamagazine.
22.00 Nieuws en De zeven kunsten.
22.20 Concertmuziek. 23.00 Kamermu
ziek. 23.00 Kamermuziek. 23.40-23.45
Nieuws.