Eerste zeeschip voer 100 jaar geleden over Nieuwe Waterw Grote demonstratie pro Makarios op Cyprus En let op de voorwaarden. Arsène lupin van de Elza.s gearresteerd F.van Lanschot 4%% 5% &l2% 6% 63/4% 7% 7lk% binnenland buitenland DAT WE MOETEN WAGEN' Ontoegankelijk Problemen „SCHANDE OVER DE VERRADERS BISSCHOPPEN4" Weer krantenfusie op komst Gemotiveerd Regering Marokko afgetreden fi.ooa— ff 250,— h 1.000,— r it te €T voor dat Rotterdam geen grootste haven uitgroeideDeze tekening geeft een beeld van <m40$, moor tot werelds de drukte in de Rotterdamse haven in de jaren twintig V V «- f VI -r., - 'fc' - (Van een onzer redacteuren) ROTTERDAM 6,3 miljoen gulden kostte hij. Jaren was erover gepraat. Sommigen hadden het pfen waanzin genoemd, anderen hadden er weer vurig voor gepleit. Die taatsten waren natuurlek Rotterdammers, reders, verladers enz. En zij hadden de steun gekregen van twee vooraanstaande Nederlanders: koning Willem III en Tborbecke. Met als gevolg dat op 9 maart 1872 bijna bondeed jaar geleden dus als trotse, eerste zeeschip de Engelse stomer „Richard Young" naar Rotterdam voer over de „Waterweg langs Rotterdam naar zee", zoals de wet de huidige Nieuwe Waterweg noemde. Het is eigenlijk ongeloof lijk wat het afgraven van de Hoek van Holland voor Rot terdam heeft betekend. Het is natuurlijk absurd, maar toch wel eens aardig, om nu, honderd jaar later, te gaan filosoferen over wat er ge beurd zou zijn - of liever gezegd wat er niet gebeurd zou zijn - als men dit karwei niet had aangedurfd. Wat zou Rotterdam dan nu meer ge weest zijn dan een aanloop haven voor binnenschepen? Wat zou Nederland meer ge weest zijn dan een land van boeren en veetelers? Natuurlijk, men had het dan misschien later toch aan gedurfd, maar wie zegt dat het dan niet te laat was ge weest. Rotterdam verkeerde in het midden van de vorige eeuw in een heftige concur rentie met Antwerpen en Hamburg. Maar Rotterdam verloor die slag om transport van en naar het opkomende Duitse industriegebied in de driehoek tussen Rijn en Ruhr voortdurend. In de tijd vóór 1830 voeren schepen naar Rotterdam via het Brouwershavense Gat, het Goereese Gat of het Haring vliet en de Oude Maas. Tochten wa5r men met zeil schepen soms drie weken over deed, als de wind on gunstig was. Steeds meer kreeg men te maken met die opschoven. Het werd zelfs dichtslibbinig, zandbanken zo erg dat Amerikaanse scheepsoharters in hun con tracten de clausule opnamen dat onder geen beding een Nederlandse haven aangelo pen mocht worden. fn 1830 kwam het Voorn - sche Kanaal klaar, dat even voor een oplossing zorgde. Maar dat was maar heel tij delijk, want de sluizen 14 el breed en 18 voet diep maakten het kanaal al snel voor d« steeds grotere, die per liggende schepen ontoe gankelijk. Er kwam een oud plan uit de archiefkasten; een plan van de bekende polderman Cruquius uit de 18e eeuw, die voorstelde om de duinen op de Beer op Rozenburg door te graven en zo een reoht-toe-recht-aan- vaarweg naar Rotterdam te graven, In 1855 zond minis ter Simons de jonge inge nieur Pieter Caland naar En geland en Frankrijk om daar eens te kijken hoe men de riviermonden bevaarbaar nield. Hier kwam hij binnen een paar weken tot een con clusie, die de hele water- staatstheoriën van tot die tijd volledig ondersteboven gooien. Men was er name lijk van uitgegaan dat de vaarwegen onbevaarbaar wedden door zand dat de zee met eb- en vloedbewegingen de riviermonden opstuwde. Caland ontdekte nu dat het het slib van de rivier zelf was dat dit veroorzaakte. Op grond van deze stelling maakte hij een plan voor een doorgraving van de punt die ten zuiden van 's-Gravenzan- de ln de monding van de Maas stak ein die de Hoek van Holland werd genoemd. Daarnaast moest dan de oor spronkelijke brede monding van de Maas - tegenwoordige de Brielse Maas genoemd, maar in die tijd nog bekend onder de naam "De Pan" - afgedamd worden op de plaats waar de doorgraving "Het Scheur" bereikte en een verbetering van datzelf de Scheur tot Rotterdam. Om de monding van de Nieuwe Waterweg te beschermen, wilde Caland daar twee hoofden in zee aanleggen. Het grote voordeel van dit plan volgens Caland: geen sluizen terwijl de diepte au- tomatisoh op peil gehouden zou worden door de stro ming. De Raad van Waterstaat aanvaardde het plan ongetwij- ri.gd. Caland was overigens zelf secretaris vaii de Raad. In het rapport van Caland werden de kostein toen be groot op 5 miljoen gulden. Daarna zou het nog vijf jaar duren voor het plan door de Kamer werd aangenomen. Toen al had men wantrou wen tegen de plannen van Rotterdam. Minister Thor- becke noemde het echter "een gewaagd werk, maar een werk dat we moeten wa gen." In 1863 werd het plan goedgekeurd en werd Caland zelf belast met de uitvoering. De aanleg van de haven hoofden in zee verliep bij zonder voorspoedig, de door graving minder, omdat er ja ren overheen gingen voordat de gronden waren onteigend. In 1866 echter kan de Prins van Oranje toch de eerste spade - speciaal hiervoor ge maakt, evenals de kruiwagen waar het eerste hoopje zand ln terecht kwam - de grond insteken. Twee jaar later was de verbinding naar zee klaar, maar de waterweg was nog maar zo'n tien me ter breed en de diepte bij laagwater 2 meter. Caland vertrouwde er op dat de stroom zijn werk nu verder zou afmaken. Maar dat ging toch nog niet allemaal naar wens. Er was inderdaad een wens. Er was inderdaad een stroming die het vaarwater uitdiepte, maar diezelfde stroming zette het slib buiten de hoofden neer voor de mond van. de Waterweg. Men werd "kritisch en er werd zelfs een rijkscommissie be noemd met de opdracht na te gaan welke fouten Caland had gemaakt. De waterbouw kundige was hierover zo ge griefd dat hij verzocht van zijn verantwoordelijkheden te worden ontheven. Dat bleek achteraf bijzon der jammer, want de rijks commissie stelde Caland ln het gelijk, een waterweg zonder sluizen was mogelijk, maar dan moest men de diepte op peil houden met -baggerwerkzaamheden. Daar naast werden er nog een aantal verbeteringen aange bracht, zo kwamen er dwars- dammen en langsdammen bij het zuidelijke hoofd. Verder werd de punt van Rozenburg doorgraven ten zuidwesten van Vlaardingen, waardoor ook de Oude Maas eb- en vloedstromingen via de Nieuwe Waterweg kreeg en dat daarnaast tot gevolg had dat Dordrecht een betere verbinding met zee kreeg. Dat neemt niet weg dat er tot op de dag van vandaag nog steeds gebaggerd moet worden om te voorkomen dat pieter Caland werd geboren in Zierik- zee in 1826. Zijn vader Abraham Caland, was ln Zeeland een bekend wa terstaatsingenieur. Zijn zoon Pieter bracht het nog verder. Hij werd se cretaris van de Raad van Waterstaat en kreeg de opdracht de Nieuwe Wa terweg aan te leggen. Hoewel de Waterweg bijna een levenswerk voor Pieter Caland was, is bij ook nog betrokken geweest bij onder ande re de afdamming van het Sloe en bij de ver betering van de haven van Batavia, tegenwoor dig Djakarta. zand en slib opnieuw de vaarweg naar Rotterdam ver sperren. Wat de Nieuwe Wa terweg voor Rotterdam en Nederland heeft betekend in die 'honderd jaar hoeft geen betoog. In een ontzaglijk tempo kwam aan de zuidelij ke oever een industriegebied tot stand, dat voor een grote welvaart zorgde, maar ook voor problemen. Problemen die vooral de laatste tijd dui delijk voor een veranderd inzicht hebben gezorgd; de gevaren die het leefklimaat bedreigen. Problemen die ons voor de vraag stellen of we een ontwikkeling dié honderd jaar geleden op gang is gebracht door die Nieuwe Waterweg moeten stopzetten of verder zijn gang laten gaan. Problemen die iets verder gaan dan het gevaar van diohtslibbing van de waterweg naar Rotter dam. TON IN T VELD NICOSIA (AP) Op Cy prus is gisteren een protestde monstratie gehouden tegen de eis van de synode van de Cy priotische kerk voor de toe treding van president Maka rios. Waarnemers interpreteerden de pro-Makarios bijeenkomst als een verwerping van het volk van Cyprus van de po gingen van de Griekse kolo nels om Makarios buiten spel te zetten. STRAATSBURG (AFP) De politie in Straatsburg heeft gisteren een woning in Straatsburg belegerd, waarin een zekere Simon Schneider, die de bijnaam „de Arsène Lupin van de Elzas" heeft, zich verschanst had. Hij had een vrouw als gijzelaarster bij zich. Schneider, die twee revol vers droeg, heeft na een „be leg" van twee uur zich aan de politie overgegeven, zonder dat één schot is gelost. Op 10 februari ontsnapte Schneider uit de gevangenis, waar hij een straf van vijf jaar wegens diefstallen uitzat. In een korte toespraak tot de menigte van naar schatting 100.000 mensen maakte Maka rios melding van de groeiende kloof tussen hem en de Griek se kolonels, die het eiland op de rand van een burgeroorlog brengt. „De gebeurtenissen van vandaag zullen een onvergete lijke ervaring in mijn leven zijn", zei Makarios, toen de menigte zijn naam scandeerde. „Ik wil u verzekeren dat ik mijn uiterste best zal doen om deze ontroerende liefde waardig te zijn", voegde hij er aan toe. Hoewel de aartsbisschop po litieke onderwerpen vermeed, veroordeelden de andere spre kers zijn tegenstanders fel. De wijbisschop van Consta- nia, één van de naaste mede werkers van Makarios, riep op „om de handen af te hakken van allen, die zich tegen het aartsbisdom verzette. „De kerk is niet alleen de drie bisschoppen, die uw af treden hebben geëist, maar ook het hele volk en de clerus, die vandaag het voorstel van de drie bisschoppen hebben ver oordeeld", zei hij. Dr. Vassos Lyssarides, de lijfarts van aartsbisschop Ma karios, zei in zijn toespraak tot de menigte: „Makarios, vandaag vertegenwoordigt u heel Griekenland". Deze opmerking werd luid toegejuicht door de menigte. De mensen voerden Griekse vlaggen mee en talrijke slo gans als: „Het volk herkiest zijn pre sident vandaag". „Makarios, wij staan naast u". „Schande over de verraders bisschoppen". In Limassol is gistermorgen een politieman doodgeschoten. Hij stond op wacht bij het pa leis van de bisschop van Li massol, die met zijn ambtge noten van Kitium en Paphos gepleit heeft voor het aftreden van Makarios. ALKMAAR (ANP) De directies van de n.v. Verenig de Noord-Hollandse Dagbladen te Alkmaar (Oudorp) en de n.v. drukkerij Noord-Holland te Hoorn zijn, naar zij hebben medegedeeld, voornemens de mogelijkheden tot een samen werking tussen beide bedrij ven te onderzoéken. De n.v. Verenigde Noord- Hollandse Dagbladen is uit geefster van de Alkmaansche Courant, De Helderse Courant, de Schager Courant, de Enk- huizer Courant, het Dagblad voor West-Friesland, de Zaan- lander en het Dagblad Kenne- merland, met een gezamenlij ke oplage van 76.000. De n.v. drukkerij Noord- Holland (houdster van de aan delen n.v. Noorderpers) geeft behalve weekbladen, het Noord-Hollands Dagblad uit (edities in Alkmaar. West- Friesland, Den Helder en Schagen, gezamenlijke oplage 27.000) en exploiteert een handelsdrukkerij te Hoorn, Brievwi voor de re rubriek MOedw» met volledige mem en edree worden ondertekend. Bij publikeito niHen den* vermeld worden. Slecht» bij hoge irih sondering zvl ven dese regel werden afgeweken. Neem en edree sifn den Wj de redactie bekend. Piibfflutie van brie ven (verkort of onverkort) betekent niet da» de redactie het In alle gevt" erna b met Inhoud, tq. sKnUring. In de rubriek "Papier voor uw pen" schreef de heer J. van Krugten over ongemoti veerde angsten van kamp slachtoffers. De oorzaak hiervan zal wel zijn, dat hij geen kampslacht offer is geweest. BREDA J. JACOBS RABAT (RTR-AFP) Ko ning Hassan van Marokko heeft gisteren het aftreden van zijn regering bekendge maakt. Nu de regering-Lamrani zijn ontslag heeft ingediend zal binnenkort een „regering van nationale eenheid" worden ge vormd. In zijn troonrede zei de Marokkaanse koning te ho pen, dat het nieuwe kabinet, dat zal bestaan uit technocra ten en politici, een „regering van verzoening" zal zijn. (ADVERTENTIE) ■JtCtfXS, s Welgeteld 2 weken 3 maanden 6 maanden 1 jaar vast 2 jaar vast 3 jaar vast 4 of 5 jaar vast direct beschikbaar inleg vanaf rente f 100,— f 1.000,— f 100,— f 1.000, rente jaarlijks rente jaarlijks r f 1.000,— rente jaarlijks f 1.000,— rente jaarlijks f 1.000,— bankiers Kantoren:'s-Hertogenbosch, Hoge Steenweg 27-31, tel. (04100)-22321, Breda,Veemarktstraat 44,fel. (016001-25844, Emdhoven, Keizersgracht 17 en Limburglaan 20A, tel. (040)-27442, Roosendaal, Molenstraat 8,te!.(01650)-34994, Tilburg, Stationsstraat 17,teI.(04250)-38745, Vught, Van Voorst tot Voorststraat 1tel. (04100)-61662. Affiliaties: Amsterdam, Vermeer Co, Bankiers, Herengracht 199-201,tel. (020)-248486,PauIus Potterstraat30a, teL (Q20)-762801,Den Haag, Bankierskantoor Staal Co.N.V,Lange Houtstraat 8,tel.(070)-183340. Spaaragentschappen in meer dan 50 plaatsen. Spaaragentschappen o.a.te: Axel, Administratie en Assurantiekantoor De Ridder, Kanaalkade 92, tel. (01155VM43, giro 1559100. Bergen op Zoom, Henningd Smout Makelaarskantoor,Stationsstraat 8,teL(01640)-33970,giro 821093, Dongen,Assurantiekantoor C-van Dongen, Julianastraat 43,tel.(01623)-2490,giro 810992, Ettenieur,Markt 21,teL (01608V2494, giro 1900800. Eu van Elzakker en Zn„ Dorpstraat 21, tel. (01641)-2562, giro 253520& Middelburg, Assurantiekantoor Walcheren, St. Pieterstraat l.tel. (01180)-3662, giro 2317600. Zevenbergen, de Jong-AssurantiSn, Noordbaven 26,tel.(01680)-3417,giro 821704.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1972 | | pagina 11