Vastenactie: Het gaat niet alleen om geld ook om de mentaliteit Jsifftl's Skilo Bloemkool6 1,18 Golden Delicious 1 2C Varkens* aq lappen X70 Centra spot met de inflatie. „Anne, ze hebben onze baby estolen" 89 Varkens A 98 braadstuk 500gram Nasivlees 250gram 1.78 98 75 VEERTIG JAAR GELEDEN WERD DE ZOON VAN LINDBERGH ONTVOERD binnenland buitenland 1 - mmm heerlijk zoete in plastic draagtas Klasse 1 2 kilo Nergens anders vindt u zó veel voor zó weinig. Ontdek uw voordeel week-in, week-uit. Bij Centra. Fritessaus Sleepasperges Kabeljauwfilets 1 QQ Doperwten Fjjn Frisco, 1/1 blik J90T Rookworsr^ Liter Koffiemelk 2 kuipjes Hernia 150gram Schouderham Boerenmetworst Vikilo Licht Belegen Kaas 2 AQ Aardbeienjam 8 rollen Drop Flora brokjes Dreft Nieuw Vroeg naar bed Briefje Ladder Donderdag 2 maart 1972 (Van een onzer redacteuren) BREDA Doordat het kerkbezoek in de afgelopen jaren steeds minder is gewor den, en onregelmatiger is gaan verlopen, is de groep katholie ken die geld gaf in het kadre van de Vastenactie, ook steeds kleiner geworden. Des te op merkelijker is het dat de op brengst van die actie lange tijd is gestegen en de laatste jaren in ieder geval gelijk bleef. Minder mensen, zo con stateert het organisatiecomité van de bisschoppelijke Vasten actie, brachten dus meer op. De niet geringe inflatie heeft echter in feite de laatste jaren de opbrengst doen verminde ren, terwijl er van de andere kant alsmaar meer geld nodig is om aan het toenemend aan tal aanvragen uit de ontwik kelingslanden te voldoen. De organisatoren van de Vastenactie hebben voor d't jaar dan ook voor een nieuwe wijze van geldinzameling ge kozen: huis-aan-huis. Niet al leen de gelovigen die in het weekeinde naar de kerk ko men, maar alle katholieken moeten in de gelegenheid wor den gesteld hun bijdrage te leveren. Daarom is alle paro chiële vastenactie-comités voorgesteld vrijwilligers aan te trekken die in de loop van de 40dagen- of vastentijd al le katholieken in hun parochie die over zakgeld, loon of salaris kunnen beschikken thuis moeten opzoeken. Het beste is tweemaal, aldus het voorstel. De eerste keer om informatiemateriaal over de vastenactie (een folder en zo mogelijk een eigen circulaire van de pastor) alsmede het bekende vastenzakje te over handigen. Enkele dagen later, zeggen de organisatoren, zou den de mensen nog eens be zocht moeten worden „als de mensen de tijd gehad hebben het een en ander te lezen, te overdenken en in het gezin met elkaar te bespreken", om de zakjes gevuld en wel op te halen. Dit systeem is hier en daar vorig jaar be proefd, en met succes: de op brengst steeg flink. Veel hangt nu dus af van wat pastores en actieve leken in de parochies zelf onderne men. Het gaat daarbij nadruk kelijk om meer dan 10 miljoen gulden die d e vastenactie zou moeten opbrengen om aan de aanvragen te kunnen vondoen. De vastenactie-organisatoren hebben de actie deze nieuwe impuls (huis-aan-huis) willen geven „omdat de pastorale vorming met betrekking tot onze christelijke taak in de wereld erg belangrijk is en omdat het doen van ontwikke lingshulp naast een christelij ke plicht van rechtvaardigheid ook een dwingende noodzaak is". In deze motivering staat, zij het wat rommeling, wel bij elkaar wat de beweegredenen en de doelstelling van de vas tenactie zijn: A. Ontwikke lingshulp is eenvoudig harde (economische) noodzaak om gezonde verhoudingen in de wereld te bereiken; B. De mensen in de ontwikkelings landen lijden onrecht, dat wij in de rijke landen op z'n minst in stand houden en daarom ook vanuit „een chris telijke plicht van rechtvaar digheid" moeten bestrijden; C. Tot het besef van en het op zich nemen van die christelij ke taak moeten de mensen ge bracht worden door pastorale vorming, krachtens de op dracht van de kerk. Om dat laatste gaat het ei genlijk in eerste instantie. Het gaat niet allen om het geld, ook niet alleen om de actie, maar evenzeer om de instel ling, de mentaliteit, de over tuiging achtrer die actie en achter dat geld. Je hoort nogal eens opmerken dat de ouder wetse vasten toch heel wat moeilijker was en meer inzet vereiste dan de duit in het vastenzakje die tegenwoordig wordt gevraagd. Als het bij die duit blijft, kan men wel eens gelijk hebben. Maar dat lijkt ons toch wat al te sim plistisch gesteld. Niemand wordt b.v. op straffe van het hellevuur of scheve ogen van de pastoor meer gedwongen geld te ge ven. Het is zelfs heel gemak kelijk om zich ervan af te maken met b.v.: Ik geef al voor zoveel dingen. En inder daad, er gaat geen week voor bij of er komt wel iemand collecteren voor een goed doel. Toch komt er ieder jaar weer zo'n zes miljoen bij elkaar voor de vastenactie. Men geeft, zeker ook vanuit een of andere vorm van betrokken heid, van meeleven met de mensen in de ontwikkelinglan den. Bij veruit de meesten is dat waarschijnlijk een vrij on- gedefiniëerd gevoel, een men geling van naastenliefde, soli dariteit, afkoop van een niet zo best geweten, christen plicht, gêne om zijn eigen wel vaart, een gevoel van recht vaardigheid. In' een „werkpapier" met in formatie voor plaatselijke vas- ten-actiegroepen staat: „Wij zijn nuchtere Neder lander en houden niet van lange betogen en beschouwin gen. Puur zakelijk bekeken is dat tijdverlies. Wij zijn daar om geneigd zonder veel om haal de koe bij de horens te pakken en te doen wat van ons gevraag,] wordt. Het ge vaar is niet denkbeeldig dat wij ook de vastenactie in deze geest zullen benaderen: „E<" is geld nodig voor ontwikke lingshulp; dat is een goede zaak; dus zorgen we even dat het er komt". Maar dan verder ook geen moeilijkdoenerij, zijn we dan geneigd te zeggen. Misschien denkt de gemiddelde Neder lander inderdaad wel zo. Het is dan ook niet zo eenvoudig te zien en te acceptern dat de verantwoordelijkheid voor een betere, rechtvaardiger, van on recht bevrijde wereld (mede) een persoonlijke verantwoor delijkheid is van ieder mens, En het is nog moeilijker om vanuit het geloof dat de we reld in Christus al bevrijd is (dat is immers nauwelijks er gens aan te zien), zelf met de inzet van je hele persoon op jouw beurt mee te werken aan die bevrijding. Met Christus verrijzenis als garantie, dat het kan lukken. Ga er maar aan staan. Daar is toch meer voor nodig dan het onderhou den van de vroegere vasten- wetten, meer ook dan een paar gulden in het vastenzak je. Daar is ondermeer voor no dig dat Christus opdracht ernst genomen wordt en dat kan, en zal, consequenties hebben voor iemands opstel ling en maatschappijvisie. (Wij hopen op de vastenac tie in de komende weken te rug te komen). J.L. (ADVERTENTIE) U en Centra horen bij elkaar Het leven is al duur genoeg. Calvé, pot 350 gram JöZ Geisha ryvf groot blik 800 gram j290 diepvries, dak 400 gram Unox, 250 gram _Jtv7 Centra, fles 1060 gram zonnebloem margarine m lekker pittig, per 100 gram kostelijke Zomer-Keurkaas Centra huishoudjam AAzy pot 450 gram >MO keus uit 4 verschillende aAyf soorten Ji&H r^ftV hapklare Vrtllj brokjes erf voor uw poes, blik J2d voor uw hond, blik J-Hj prima kwaliteit iNieuw 4r\g< voordeelpak Aanbiedingen geldig t/m zaterdag 4 maart 1972. Prijswijzigingen en uitverkocht voorbehouden. „Anne, ze hebben onze baby gestolen". Veertig jaar zijn verstreken sinds die koude, winderige nacht van 1 maart 1932 toen Charles A. Lindbergh deze woor den tegen zijn vrouw sprak nadat hij ontdekt bad dat Iran enige kind verdwenen was uit zijn bedje in hun woning in de gure Sourland Mountains bij Hopewell, New Jersey. In deze vier decennia is niets aan nieuw bewijsmateriaal daar voren gekomen dat in strijd is met het betoog van de staat New Jersey dat een man Bruno Richard Haupt- mann de 19 maanden oude Charles jr. heeft ontvoerd en het losgeld van 50.000 dollar heeft opgestreken. Hauptmann, een 36 jaar ou de timmerman, is op 3 april 1936 ic de elektrische stoel gestorven. Hij heeft altijd zijn onschuld staande gehouden en aangezien er geen rechtstreeks belastend bewijsmateriaal te gen hem bestond waren er ve len die er aan twijfelen of Hauptmann de misdaad had be,dreven of dit alleen zou hebben kunnen doen. Lloyd Fisher. de advocaat van Hauptmann, noemde de terechtstelling „de grootste tragedie in de geschiedenis van New Jersey". Kort voor zijn dood heeft Fisher nog eens gezegd datde terechtstel ling een rechterlijke dwaling is geweest. De advocaat Samuel S. Lei- bowitz, nu 78, die Hauptmann driemaal in zijn dodencel heeft bezocht, herinnert zich dat hij reden had te geloven dat als Hauptmann bekend had en medeplichtigen had aangewezen, zijn vonnis in ho ger beroep in levenslang zou zijn veranderd. Wat waren de omstandighe den van de misdaad en het bewijsmateriaal? Het kind, dat een kou had gevat, was vroeg naar bed ge bracht in de kinderkamer op de eerste etage. Lindbergh en zijn echtgenote, de vroegere Anne Morrow, zaten beneden te praten. Om tien over negen was er een vreemd lawaai, waarvan Lindbergh later tijdens het proces heeft gezegd dat het klonk „alsof het deksel van een sinaasappelkist van een stoel viel". Betty Gow, het kinder meisje bezocht de kinderka mer om tien uur en ontdekte dat de baby was verdwenen. Lindbergh zocht tevergeefs het huis af, alarmeerde de po litie, greep een geweer uit een kast en ging buiten zoeken. Twee maandèn lang was Lindbergh in de weer om vage tips na te trekken en toen hij op 12 mei thuis terugkeerde van een zoektocht op zee bij de Virginia Capes hoorde hij dat het stoffelijk overschot van het kind die dag gevon den was in een ondiep graf 8 km van de woning. Sam Blackman was veertig jaar geleden ver slaggever van het Ame rikaanse persbureau As sociated Press in New Jersey toen de zoon van Charles Lindbergh werd ontvoerd. Hij versloeg het zoeken naar de ba by, het onderzoek, pro ces en de terechtstelling van de man die wegens de moord op het kind werd veroordeeld. LINDBERGH SR. vervolging der misdadigers ter hand te nemen. Er waren enige aanwijzin gen; Een briefje dat in de kinder kamer werd gevonden en waarin 50.000 dollar in kleine coupures als losgeld werd ge- eist. Een stukje ladder dat 21 m van het huis werd gevonden en een beitel en voetstap pen. In maart werd verder door de misdadigers de pyjama van Anne opgestuurd als bewijs dat zij het kind in handen hadden. Het losgeld werd in april op de begraafplaats van Bronx overhandigd door een bemiddelaar die daarvoor in ruil een briefje kreeg: „De jongen zit in de bood (met spellingsfout) Nelly. De bood zult u vinden tussen Horse- neck Beach en Gay Head bij het Eilizabeth eiland". Ver geefs werd naar de boot ge zocht. De volgende dag gaf presi dent Hoover opdracht van de ontvoering en moord een zaak te maken die nooit vergeten zou worden en met kracht de HOOVER Lindbergh, die in een auto vlakbij had zitten wachten en die de stem gehoord had van de man die het geld in ont vangst nam, werd op het pro ces gevraagd of hij sindsdien de stem opnieuw heeft ge hoord. Hij identificeerde de stem als die van Bruno Ri chard Hauptmann. De bankbiljetten van het losgeld leidden tot de arresta tie van Hauptmann. Eén van de belangrijkste ge tuigen a charge was Arthur Koehler een houtdeskundige, die een fascinerend verhaal vertelde dat hij het hout dat voor het laddertje was ge bruikt teruggevonden had op de zolder van Hauptmann. Hauptmann ontkende de ruwe ladder gemaakt te hebben en wees erop dat hij per slot van rekening timmerman was. Het schuldig en daarop vol gende vonnis werden beves tigd door het hoog gerechtshof van New Jersey. Lindbergh is nu 70 en advi seur van een luchtvaartmaat schappij. Hij en zijn vrouw wonen in Darien, Connecti cut. Na de veroordeling van Hauptmann vertrokken kol. en mrs. Lindbergh naar Europa en keerden pas na vier jaar in de V.S. terug.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1972 | | pagina 14