VOORZITTER KvK:
Vliegveld Hulst heeft
goede financiële basis
BLEEF
Volgende week
vervolg van
onderzoek
naar bommen
Na de snuffelpaat
nu ook snuffel-agent
Belangstelling
voor discussie
over toekomst
is hoopgevend
METAAL
RUSTIG
PORION
Bejaarde
dreigde
buurman
met
geweer
Kantines
bij
veren
beleven
slechte
tijd
EERSTE TREIN IN MAART
OVER NIEUWE SPOORBRUG
1 SU I
Mogelijk
vragen
in Kamer
over
fruit-
boycot
Commissie
bespreekt
visserij
problemen
DODE BIJ
BOTSING
stad
streek
Enkele buien
Investeringen
Laatste kans
POSITIEF
RECORD
Vrijdag 11 februari 1972
(Van een onzer verslaggevers)
VLISSINGEN In de me
taalnijverheid in Zeeland was
het gisteren, in weerwil van
geruchten dat er opnieuw wil
de stakingen zouden uitbre
ken, rustig.
Op de bedrijven van de n.v.
koninklijke maatschappij De
Scheldie te Vlissingen en Ter-
neuzen de grootste werkge
ver in de metaalnijverheid in
Zeeland verscheen gisteren
iedereen normaal op het werk.
Wel ontstond er met name in
Vlissingen enige onrust, toen
het gerucht ging. dat er .auto
bussen met stakers uit het
Waterweggebied naar Zeeland
onderweg waren.
De inzittenden van dè bus
sen zouden er op uit zijn om
hun collega's in Vlissingen te
bewegen tot deelname aan de
stakingen, die zoals bekend
in het Waterweggebied en
in Amsterdam gisteren nog
volop voortduurden.
Bij de vorige metaalstaking
is er ook in Zeeland nogal wat
„zendingsarbeid" door stakers
uit het westen verricht. Giste
ren bleef het bij geruchten.
De werkzaamheden wer den beperkt tot het ruimen aan
vliegtuigresten.
(Van een onzer verslaggevers)
RILLAND De identificatie- en bergingsdienst van de kon.
luchtmacht te Soesterberg heeft gisteren na een eerste vluchtige
verkenning op de plaats waar de dag tevoren enkele zware
vliegtuigbommen onschadelijk waren gemaakt, op akkergrond
langs de Valckenisseweg te Rilland, vastgesteld dat de vondst
vermoedlijk verband houdt met een in 1941 neergeschoten En
gelse bommenwerper van het type Wellington.
Men heeft dit onder meer af
geleid uit een voorlopig con
tact met Britse luchtmacht-au
toriteiten die een en ander af
leidden uit het oorlogsarchief.
Men speurt nog naar het aan
tal bemanningsleden dat bij
het neerhalen van de, voor het
begin van de oorlog grootste
bommenwerper in de lucht, be
trokken is geweest. Men acht
het niet geheel uitgesloten dat
zich nog stoffelijke resten en
de vliegtuigonderdelen onder
de grond bevinden.
Vooruitzichten voor zaterdag
en zondag, opgesteld door het
KNMI op donderdagom 18.00
uur:
Enkele buien, later ook op
klaringen. Temperaturen nor
maal tot iets boven normaal.
Weersvooruitzichten in cij
fers gemiddeld o ver Nederland:
Voor zaterdag: aantal uren
zon: 0 tot 4; min. temp. 1 tot 5
graden boven normaal; max.
temp. t) tot 4 graden boven nor
maal; kans op een droge pe
riode van minstens 12 uur: 60
procent; kans op een geheel
droog etmaal: 30 procent.
Voor zondag: aantal uren
zon: 0 tot 4; min. temp. van
ongeveer normaal tot 4 graden
boven normaal; max. temp. van
ongeveer normaal tot 3 graden
boven normaal; kans op een
droge periode van minstens 12
uur: 90 procent; kans op een
geheel droog etmaal: 60 pro
cent.
waterstanden
Konstanz 244 onv, RheinfeJ-
den 162 -5, Straatsburg 150 -8
Plittersdorf 293 pl.9, Maxau
348 pl.18, Piochingen 134 -6,
Mannheim 143 pl.9, Steinbach
112 -4, Mqinz 163 pl.10, Bin.
gen 69 pl.5, Kaub 85 pl.6.
Trier 316 pl.3, Koblenz 127
pl.17, Keulen 76 pl.ll, Ruhrort
218 -4, Lobith 833 pl.3. Pan-
nerdense Kop 810 pl.2, Nijme
gen 638 pl.8, IJsselkop 786
pl.5, Eefde IJssel 309 pl.14,
Deventer 190 pl.10, Monsin
5488 pl.22, Borgharen 3984 -10.
Belfeld 1167 -7, Grave bene
den de sluis 502 - 7.
Morgen, zaterdag 12 febr.:
Bergen op Zoom 1.42 en 14.14,
Hansweert 0.47 en 13.15. Ter-
neuzen 0.12 en 12.39, Vlissin
gen 12.12, Wemeldinge 1.32 en
14.04.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG - GOES
De groothandel in fruit zal
ook vandaag de veiling Kapel-
le-Biezelinge boycotten, zo
heeft een woordvoerder van
de groep „opstandige" fruithan
delaren meegedeeld.
De voornaamste grief van de
tussenhandelaars in fruit is,
dat o.a. de. veiling Kapelle-
Biezelinge grote partijen eer
ste kwaliteit fruit via de cen
trale afzetcombinatie van het
centraal bureau tuinbouwvei
lingen exporteert. De kwalitei
ten die overblijven voor ex
port en afzet in het binnen
land door de zelfstandige han
delaars zijn meestal minder
dan deze handelaars wensen.
Naar wij vernemen heeft de
„fruitstaking" ook de aandacht
van sommige parlementaire
groeperingen getrokken. Er
wordt overwogen aan de mi
nisters van Landbouw en Eco
nomische Zaken te vragen, of
nier werkelijk gesproken moet
worden van een „discrimina
tie" van de vrije handel.
Er wordt momenteel op de
veiling Kapelle-Biezelinge,
evenals op de andere tuin
bouwveilingen, in Zeeland be
trekkelijk weinig fruit aange
voerd. De prijzen zijn laag, en
dit noopt de telers hun partij
en vast te houden tot het mo
ment waarop de vraag weer
toeneemt.
Als men het archief-onder
zoek heeft afgerond, en men
bijvoorbeeld ook weet wat men
op het gebied van bommenla-
ding en andere munitie nog aan
verrassingen te wachten heeft,
gaat men verder met graven.
Dit zal vermoedelijk begin
volgende week worden.
Een probleem is nog, dat de
machinisten van de draglines
die werkzaamheden verrichten
voor het dichten van de pijp
leidingstraat, huiverig zijn, hun
medewerking in deze te verle
nen. Gisteren heeft men nog
bij oppervlakkig graafwerk
lichtspoormunitie en brand
bommen gevonden, alle waar
schijnlijk door de tand des
tijds „onklaar" gemaakt.
Inmiddels heeft identificatie
van bommenmateriaal en an
dere verwrongen vliegtuigon
derdelen aangetoond dat het
inderdaad een Viking Welling
ton, een tweemotorig toestel,
betrof, dat in het verloop van
de oorlog tot de middelgrote
bommenwerpertypes ging be
horen.
Gisteren kwamen tientallen
inwoners van Rilland de vind
plaats bezichtigen. Ook kinde
ren waagden zich (zonder toe
zicht) bij de gevaarlijke plek.
Volgens de identificatiedienst
van de luchtmacht droegen
de Wellingtonbommenwerpers
meestal vier brisantbommen
van 250 kilo (het type waar
van men er nu twee heeft ge
vonden) en een heel grote
bom van naar schatting 760
kilo.
(ADVERTENTIE)
Kant en klare universele kunsthars
vulpasta met gebundelde hechtkracht
op ELK materiaal, droog of vochtig,
binnen of buiten. Krimpt of scheurt
niet, zet niet uit. Onschadelijk voor
handen. Onbeperkt houdbaar. Geen ver
lies resten. Onmisbaar bij elk karwei:
STOPPEN, PLAMUREN, HEKSTELLEN
van beton, houtrot, afdichten, enz.
1 kg ƒ8.55, 2 kg ƒ15.30, 5 kg ƒ29.95 bij
winkels in hobby- en dhz-arti kelen,
verfwaren, ijzerwaren en bouwstoffen.
(Van een onzer verslaggevers)
TERNEUZEN De voorzitter van de Kamer van
Koophandel en Fabrieken voor Zeeuwsch-Vlaanderen
de heer F. de Vos. is van mening dat de n.v- Vliegveld
Hulst een verantwoorde financiële basis heeft om
zonder kleerscheuren de bestaansmogelijkheid van
een openbaar vliegveld in Zeeuwsch-Vlaanderen aan
de praktijk te toetsen.
„Bij de beoordeling van de opzet is vooral door onze
grootste Zeeuwsch-Vlaamse gemeente (Terneuzen, red.)
die voorging bij de beoordeling van het belang, dat dit
veld voor onze streek zou kunnen hebben, naar mijn
mening te veel gekeken naar de resultaten die op een
ander vliegveld binnen onze provincie werden behaald,
of zijn bij de besluitvorming andere dan streekbelangen
in het geding geweest," aldus de heer De Vos.
Volgens hem is voorbij gegaan aan de totaal andere opzet
waarvan men bij de inrichting en bedrijfsvoering van
het Zeeuwsch-Vlaamse vliegveld is uitgegaan.
meer dan gewone belangstel
ling toont.
„Wij hebben hier te maken
met een bestaand veld dat aan
vrijwel alle inrichtingseisen
voldoet en waarbij het niet
nodig is investeringen van
enige omvang te doen. De ge
raamde aanloopverliezen zijn
gering en zeker niet te roos
kleurig voorgesteld", aldus de
heer De Vos.
De voorzitter van de kamer
van koophandel gaf toe dat
het bedrijfsleven in
Zeeuwsch-Vlaanderen tot nu
toe nóg geen uitbundige inte
resse voor het Hulster vlieg
veld heeft getoond. „Het initi
atief is echter zeker niet afge
wezen, integendeel, werd door
dp voordracht van een com
missaris vanuit onze kamer
gesteund. De belangstelling
voor het vliegveld ging in eer
ste instantie en gaat nog
steeds uit van de sportvliege-
rij, maar er is ook een aantal
individuele zakenlieden die
(Van onze correspondent)
MIDDELBURG De offi
cier van justitie te Middelburg
eiste donderdagmorgen tegen
de 74-jarige S. M. uit Veere
drie weken gevangenisstraf
voorwaardelijk. De man zou
ruim anderhalf jaar geleden
zijn buurman J. B. met een
geweer bedriegd hebben.
Het zou zelfs zo'n angstige
situatie zijn geweest, de oude
man zat namelijk op een knie
en richtte precies op zijn te
genstander, dat deze visioenen
kreeg uit de afgelopen oorlogs
tijd, dat hij blindelings op zijn
belager afschoot, het geweer
afpakte en het op de grond ka-
potsloeg.
De officier vond het een bij
zonder vervelende situatie. De
politierechter achtte wel be
wezen dat M. zijn buurman
een vergunning afgeeft voor
een wapen, dan mag' men toch
van u verwachten dat daarmee
niet op mensen geschoten
wordt".
De politierechter: „Het is
dat u in verband met uw leef
tijd beter niet meer in de
gevangenis thuishoort, maar
eer. duidelijke straf is hier
toch wel op zijn plaats". De
uitspraak luidde twee weken
gevangenisstraf voowaardelijk,
twee jaar proeftijd en f 250,-
boete.
De bejaarde man was het
met dit vonnis helemaal niet
eens. Hij tekende onmiddellijk
hoger beroep aan.
De bedreigde J. B. uit Veere
moest ook terechtstaan. En
wel voor het feit dat hij, het
geweer vernield had. Tegen
hem eiste de o-fficier 50,
joete, maar de officier vond
iet niet nodig dat B. het ge
•veer, dat volgens verdachte f
180,- waard was, zou vergoe-
len.
De politierecht vond dat
lier toch sprake was geweest
/an noodweer. Hij vond de
nstinctieve reactie van B. wel
oegrijpeldjk. Daarom ontsloeg
hij hem van rechtsvervol-
bedreigd had. „Als men u nu
ging.
De heer de Vos uitte de
vrees dat door het wegvallen
van de thans nog bestaande
mogelijkheid de laatste kans
verkeken is om in Zeeuwsch-
Vlaanderen een openbaar
vliegveld in te richten. Hij
vroeg zich af of de verbindin
gen over land en water in de
nabije toekomst zodanig zullen
zijn dat aan een snelle lucht-
verbinding geen behoefte zal
blijken te bestaan.
F. de Vos.
(Van onze parlementaire
redacteur)
DEN HAAG De vaste
commissie voor de visserij in
de Tweede Kamer houdt don
derdag 17 februari een open
bare vergadering (te beginnen
om elf uur), waar een aantal
specifieke Zeeuwse problemen
aan de orde zullen komen.
De schelpdiercultuur, de gar
nalenvisserij (waarover minis
ter Lardinois de Kamer verle
den jaar een nota stuurde) en
de economische gevolgen van
de sluiting van de Grevelingen
en de Oosterschelde.
Ook zal de commissie met de
minister discussiëren over het
structuurbeleid met betrek
king tot de zee- en kustvisse
rij. In dat kader komt onder
meer de visserijhavenconcen
tratie aan de orde.
In de vaste commissie zitten
de volgende „Zeeuwse" kamer
leden: ir. D. Tuynman (VVD),
drs. W. R. V. Dusarduijn
(KVP) en P. Roels (PvdA).'
(Van een onzer verslagge
vers)
SINT-NIKLAAS Het
stadsbestuur van Sint-Ni-
klaas heeft zijn bezorgd
heid om het milieu in deze
plaats getoond met de be
slissing om nog deze maand
een „milieu-agent" aan te
stellen. De politieman zal
in de meest letterlijke zin
van de betekenis een
speurneus moeten hebben
om verdachte „luchtjes" te
kunnen signaleren.
Behalve met de opspo
ring van luchtverontreini
ging zal de milieu-poiitie in
Sint-Niklaas onder meer
ook worden belast met de
bestrijding van overmatige
geluidshinder, terwijl ook
uitgezien wordt naar ande
re vormen van aantasting
van het leefmilieu. Zo zul
len onder meer de eige
naars van slecht afgestelde
oliestookinstallaties na deze
maand in de Belgische stad
niet langer meer veilig zijn.
Ook houtvuren in tuinen en
langs openbare wegen wor
den niet meer toegestaan
en verder zal kritisch wor
den toegezien op de ver
richtingen van sommige au
tomobilisten. Ze zullen
zelfs de verplichting krij
gen om bij de wekelijkse
wasbeurt van hun wagen
restanten olie of modder
van de weg te verwijderen
en het achterlaten van ver
pakkingen van bepaalde
was-preparaten is helemaal
uit den boze. Datzelfde
geldt voor het wassen van
auto's voor openbare gebou
wen, monumenten of par
ken. Of liever gezegd: dat
was allemaal al verboden,
maar op de naleving van de
voorschriften zal vanaf de
ze maand strenger worden
toegezien.
Zoals dat ook bij ons het
geval is, mag afval niet
meer langs openbare wegen
worden gestort of op ande
re plaatsen waar het gevaar
kan opleveren voor de
volksgezondheid. Openbare
gebouwen en pleinen mo
gen in Sint-Niklaas niet
meer „besmeurd" worden
met reclame, voetpaden
dienen in de winter
sneeuwvrij gemaakt te
worden door de mensen die
er wonen. Ook met de la
waaihinder wordt korte
metten gemaakt. Voor ge
luidsapparatuur en transis
torradio's op de openbare
weg zal de milieu-agent al
lergisch zijn. Motoren mo
gen alleen draaien als ze
voorzien zijn van de voor
geschreven geluiddempers.
Kortomeen indrukwek
kend lijstje, dat de inwo
ners van Sint-Niklaas maar
het beste boven hun bed
kunnen hangen, willen ze
niet eerdaags iets over het
hoofd zien. In dit laatste
geval zou een ongewilde
confrontatie in de vorm van
een proces-verbaal met de
milieu-poiitie niet denk
beeldig zijn.
VLISSINGEN (ANP) In
de nacht van woensdag op
donderdag is de 22-jarige J.
van der Plasse uit Nieuwdorp
op de Sloeweg, in de gemeen
te Borssele Om het leven ge
komen.
Hij raakte met zijn auto op
onverklaarbare wijze op de
linkerweg helft en botste fron
taal op een andere auto.
(Van een onzer
verslaggevers)
PERKPOLDER Als ge
volg van de in gebruikname
van de tweede dubbeldekker
op het trajekt Kruiningen
Perkpolder is de klandizie van
de kantines op het terrein van
de PSD, aanmerkelijk terug
gelopen. Dat komt voorname
lijk doordat lange wachttijden
sinds eind vorige maand tot
het verleden behoren.
De exploitanten van de ca-
fé's aan weerszijden van de
Schelde maken zich op dit
moment nog niet al te onge
rust over deze ontwikkeling.
Verwacht wordt, dat het ver
lies aan klanten in de winter
maanden, door de drukte van
de komende zomer wel zal
worden gecompenseerd. Ook
de heer Huisman jr., exploi
tant van de kantine in Perk'
polder, geeft toe dat er sprake
is van een daling van het be
zoek.
„Deze nieuwe situatie be
staat tekort om daar nu al
conclusies aan te verbinden.
Bovendien is dit normaal ge
sproken ook al een slappe tijid'r
aldus zijn commentaar.
Volgens de Provinciale
Stoombootdienst in Vlissingen
zijn de eerste ervaringen met
de tweede dubbeldekker op
dit trajekt, bijzonder positief.
Er hoeven nu geen 'achterblij
vers' meer te blijven staan op
de veerpleinen. Het verkeers
aanbod kan zonder noemens
waardige problemen worden
verwerkt, aldus een woord
voerder van de PSD.
Een ander voordeel is, dat
de dienst nu wordt onderhou
den met twee snelle schepen.
Onder de meest gunstige om
standigheden kan het trajekt
in twaalf minuten worden af
gelegd. Normaal wordt er wel
langer over gevaren, maar de
grote reserve-capaciteit staat
er borg voor, dat onverhoopt
optredende vertragingen ook
weer snel ingelopen kunnen
worden.
Alleen de exploitant van de
restauraties op beide schepen
heeft er baat bij, dat de pont
er wat langer over doet, blij
kens zijn reactie. „Het is goed
te merken als de boot er maar
goed tien minuten over doet.
Dan is 'het voor de mensen
niet de moeite om een kop
koffie te drinken", vertelt
hij.
Vorige week is het diverse
keren voorgekomen dat de af
stand in recordtempo werd af
gelegd. Maar dat moet volgens
de PSD beslist tot de uitzon
deringen worden gerekend,
omdat men het juist als een
groot pluspunt ervaart, dat er
niet meer 'gejaagd' hoeft te
worden nu men o-ver twee
dubbeldekkers beschikt.
Het snelle varen onder nor
male omstandigheden heeft
ook geen enkele zin, omdat
men daardoor gedwongen is
langer in de fuik te liggen.
(Van een onzer verslaggevers)
BERGEN OP ZOOM In de nacht van 11 op 12 maart zal
de spoorbrug over de in aanleg zijnde Schelde-Rijnverbinding
op het spoorwegnet worden aangesloten. Die nacht wordt de
noordelijke rail (verkeer uit de richting Bergen op Zoom) aan
gesloten. Veertien dagen later de zuidelijke rail (verkeer uit de
richting Goes). De eerste personentrein uit de richting Bergen
op Zoom gaat op 12 maart over de nieuwe brug. Feestelijkhe
den zijn daaraan niet verbonden. Het verkeer uit de richting
Goes blijft nog twee weken van de oude baan gebruik maken.
Op dit moment wordt de laatste hand aan de bovenleiding ge
legd. Spoorbrug en aansluitende oprijbaan hebben een totale
lengte van drie en een halve kilometer.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG Het aan
tal aanmeldingen voor de ge-
spreksavonden over de toe
komst van Zeeland, georgani
seerd door de NVN-Zeeland,
verschaft de organisatoren de
zekerheid, dat zij met hun ini
tiatief in de roos hebben ge-
oten.
Zoals bekend organiseert de
NVN (maatschappij tot nu van
het algemeen NIVON en het
Zeeuwse Volksuniversiteit) in
zeven Zeeuwse plaatsen series
van elk vijf gespreksavonden.
Üp deze avonden kunnen aan
wezigen in gespreksgroepen
hun eigen visie geven op de
grote ontwikkelingsplannen die
er voor Zeeland in het kader
van de ruimtelijke ordening in
Zuidwest -Nederland op stapel
staan. Deskundige inleiders
verschaffen de aanwezigen de
nodige basisinformatie. Op het
secretariaat van het NVN,
Nieuwe Haven 43 te Middeel-
burg, heeft men de indruk dat
degenen die belangstelling
voor de gespreksavond heb
ben, zich zullen moeten haas
ten als zij de boot niet willen
missen. Het aantal deelnemei's
waarmee tijdens de gespreksa
vonden nog vruchtbare discus
sies mogelijk zijn, wordt op
maximaal 25 getaxeerd. Dit
aantal is al bijna bereikt bij
voorbeeld in Tholen.
In Middelburg is de balang-
stelling ook hoopgevend, even
als in Goes. Merkwaardig ge
noeg blijkt, dat in Zeeuwsch-
Vlaanderen de animo, voor zo
ver deze uit het aantal aan
meldingen valt af te leiden,
nog gering is. „Wonderlijk",
zegt de heer W. Meerkamp-
Van Embden, directeur van de
stichting cultuurspreiding Zee
land, „omdat toch wel vast
staat dat in de nabije toe
komst de meest ingrijpende
veranderingen juist in
Zeeuwsch-Vlaanderen zullen
plaatsvinden."
Hij acht het intussen moge
lijk, dat men met zijn aanmel
dingen tot het laatst zal
wachten, of dat men zich bij
de plaatselijke werkgroep
heeft laten inschrijven voor
deelname. De eerste gespreks
avonden worden, door heel
Zeeland verspreid, op 21 fe
bruari gehouden.
„Het is een testcase", aldus
de heer Meerkamp van Emb
den, „voor een geheel nieuwe
vorm van vormingswerk. Ook
in België heeft men interesse
voor het Zeeuwse initiatief ge
toond. De gespreksavonden
zijn vooral van groot nut voor
raadsleden, onderwijzend per
soneel, mensen v,an standsor
ganisaties en dergelijke", al
dus de directeur van de
SCZ.