Zwervende jongen (16) in Frankrijk
op trein naar Nederland gezet
Eindelijk erkenning
voor mijn standpunt
(S^)Q)ufionL
RIZA TOONT AAN:
WATER IN KANAAL
RONDUIT SLECHT
RIZA-tabellen
liegen
er niet
om
Afschrijvingen gebruikt om
exploitatieverlies op te vangen
Onbekend bewijsstuk
Terneuzen volgt
ontwikkeling met
plastic vuilzakken
Vals geld
in omloop
streek
C. v. d. Peyl uit
CHU-Kamerkring
Nieuwe clruk
Samen Leven'
in Terneuzen
OVERNAME
"Vorst
ALBERT LOCKEFEER OVER
RIJDEN VIA BELGIë:
55
Lachspieren
VERLIES
DENIE
Geen minimum
broodprijs
in Oostburg
TABEL
LES
SLUIS
Zaterdag 29 januari 1972
3
(Van een onzer verslaggevers)
PHILIPPINE Gistermid
dag om half drie zette de 16-
jarige Patrick Haers uit Phi
lippine weer voet op Neder
landse bodem. Patrick had op
oudejaarsdag het ouderlijk
huis verlaten en heeft sedert
dien in Frankrijk rondge
zworven. Hij arriveerde met
de TEE uit Parijs op het Koo-
sendaalse station.
Hij werd afgehaald door zijn
gelukkige moeder en een oom.
Vader Haers, die wegens her
nia het bed moet houden,
wachtte vol spanning de thuis
komst van zijn oudste zoon
af.
Woensdagmiddag werd Pa
trick aangetroffen in de trein
Bordeaux - Parijs. Omdat hij
geen kaartje had, werd hij
door het treinpersoneel over
gedragen aan de gendarmerie
in de eerstvolgende halte
plaats, Saint-Savin de Pnaye.
De gendarmerie heeft hem een
nacht vastgehouden waarna
contact werd opgenomen met
het consulaat-generaal in Bor
deaux.
De kanselier van het consu
laat, een geboren Nederlander,
nam Patrick onder zijn hoede.
„Patrick zei mij dat hij na
onenigheid van huis was weg
gelopen. Hij vertrok met 400
frank en heeft liftend en met
de trein Bordeaux bereikt. De
centjes waren op en vermoe
delijk was hij woensdag weer
op weg naar huis".
Het consulaat kreeg via de
Nederlandse ambassade in Pa
rijs van Buitenlandse Zaken
opdracht Patrick te repatrië
ren. „Dat is voorschrift voor
ons wat betreft minderjarige
Nederlanders", aldus de kan
selier. Hij zei dat regelmatig
Nederlandse jongelui in Zuid-
Frankrijk worden aangetroffen
die met een kwade kop hun
huis verlaten hebben. „Min
derjarigen komen hierbij niet
zoveel voor" en 16 jaar is be
paald een uitzondering".
De kanselier kocht voor Pa
trick een kaartje na.ar Roosen
daal. „Ik had hem graag zelf
weggebracht maar dat was on
mogelijk. Als zakgeld heb ik
hem nog 20 frank meegege
ven". In Parijs was iemand
aanwezig om Patrick op de
juiste trein naar Nederland 'te
zetten.
„Voor mij is het onbegrijpe
lijk dat hij was weggelopen",
aldus vader Haers. „Patrick
zit op de havo en staat vlak
voor zijn eindexamen. Hij stu
deert erg goed, maar is mis
schien wat eenzelvig. Nog
maals ik begrijp niet waarom
hij is weggegaan, maar ik zal
reuzeblij zijn als hij weer te
rug is". Je leest 't zo dikwijls
in de krant, maar je beseft
niet dat 't jezelf ook kan over
komen.
Overigens hoeft Patrick
over zijn eindexamen Frans
niet in de war te zitten „want
hij spreekt die taal voortreffe
lijk", aldus de kanselier giste
ren.
Z.V.T.M. PLATZAK
ÏJOE voorzichtig men ook moet omgaan met tabellen, ook a
zijn ze van wetenschappelijke instituten de stukken die
het RIZA heeft vervaardigd over de kwaliteit van het water in
het Kanaal Gent—Terneuzen spreken een duidelijke taal.
Het water ter hoogte van de Nederlands-Belgische grens'heeft
in een reeks van jaren niet voldaan aan de meeste kwaliteits
eisen, waartoe België zich volgens een met Nederland gesloten
verdrag, had verplicht.
Als het hier om een privaatrechtelijke overeenkomst ging,
die op deze wijze zo met voeten was getreden, dan volgde
daar waarschijnlijk de toewijzing van een stevige eis tot schade
vergoeding en herstel van de toegebrachte schade. Nu het om
een staatsrechtelijke overeenkomst gaat, waarbij het ene land
feitelijk een ander land in weerwil van zijn beloften met
zijn vuil opscheept, kan men niet anders 'doen dan dit droeve
feit constateren en overgaan tot de orde van de volgende dag,
die nog meer vervuild zal zijn dan de dag van heden.
Nog sterker: het bewijsstuk van het RIZA, dat zonneklaar
aangeeft hoe de situatie met het kanaal Gent—Terneuzen is, en
hoe weinig serieus de Belgen hun belofte nakomen, blijkt bij
de meeste Nederlandse en Belgische overheidsinstanties niet
eens bekend te zijn
En dit alles, terwijl wij opgewekt met Belgen onderhandelen
over een Baalhoekproject en afsnijding van de bocht van Bath
waarbij opnieuw een reeks van criteria zal worden gesteld,
waaraan de Belgische overheid zich stellig opnieuw zonder be
zwaar zal onderwerpen Waarschijnlijk zal ook het resultaat
van het stellen van deze voorwaarden zijn, dat ze verder met
voeten worden getreden. Dergelijke overeenkomsten ver
plichten blijkbaar tot niets.
Als de zorgeloosheid met betrekking tot de kwaliteit van het
water in het kanaal Gent—Terneuzen ook inzake het Baalhoek-
kanaal gaat heersen, dan moet men het ergste vrezen. De
vraag of Nederland niet tijdig de bakens bij de onderhandelin
gen moet verzetten, is naar onze mening dan ook allang geen
academische vraag meer.
(Van onze correspondent)
GOES De heer C. F. van
der Peyl uit Kloetinge heeft
zich niet meer herkiesbaar
steld als voorzitter van de Ka
merkring Middelburg van de
CHU. Tijdens de op 5 febr. in
„De Prins van Oranje" te
Goes te houden jaarvergade
ring van deze Kaïmerkring, zal
hij afscheid nemen. Op deze
vergadering zal verder een
nieuw huishoudelijk reglement
worden vastgesteld en zullen
bestuursverkiezingen plaats
vinden. Verder zal een delega
tie van het hoofdbestuur van
de CHU aanwezig zijn om te
antwoorden op de vragen van
leden.
(Van een onzer verslaggevers)
TERNEUZEN Burge
meester Aschoff heeft in de
raadsvergadering de eerste
exemplaren uitgereikt van de
nieuwe uitgave van „Samen
Leven", een gids voor de in
woners van deze gemeente.
De gids zal huis-aan-huis
gratis aan de ingezetenen ter
beschikking worden gesteld.
In het goed verzorgde boekje
worden allerlei gemeentedien
sten, instellingen, verenigingen
en bedrijven overzichtelijk
vermeld.
De ZVTM zal het bij nieu
we investeringen in het wa
genpark als gevolg van deze
ontwikkeling voornamelijk
moeten zoeken in een verder
doorgevoerde rationalisering.
Dit is vrijdag bekend gemaakt
door een woordvoerder van de
vervoersonderneming, waarvan
de hoofdzetel sinds de overna
me door de provincie en de
Nederlandse Spoorwegen in
Zierikzee is gevestigd.
Bij de overname van de
ZVTM is gebleken, dat er veel
meer materiaal aanwezig was,
dan strikt genomen noodzake
lijk voor het onderhouden van
de verschillende lijndiensten.
De technische toestand van de
bussen liet in het algemeen,
volgens de woordvoerder, te
wensen over, zodat men wel
over overdreven veel reserve
materiaal moest beschikken
om alle diensten zonder pro
blemen te kunnen onderhou
den.
Het commentaar van de hui
dige ZVTM-directie: „De ver
voersvoorziening is vrij hoog
vergeleken met de vervoersbe
hoefte'. De nieuwe directie
van het bedrijf wil met deze
bedrijfsvoering, die geleid
heeft tot een complete chaos,
voorgoed afrekenen.
Inmiddels is al een begin
Vooruitzichten voor zondag
en maandag, opgesteld door
het KNMI op vrijdag om 18.00
uur:
Aanhoudend lichte tot mati
ge vorst met plaatselijk wat
sneeuw.
Weersvooruitzichten in cij
fers gemiddeld over Neder
land.
Voor zondag- aantal uren
zon: 1 tot 5 min. temp: 2 tot 6
graden onder normaal, max
temp.: 4 of meer graden onder
normaal, kans op een droge
periode van 'minstens 12 uur:
90 procent, kans op een geheel
droog etmaal: 70 procent.
waterstanden
Konstanz 250 onv., Rheinfel-
den 156 -1, Straatsburg 130 -
10, PlAttersdorf 260 -2, Maxau
318 onv., Plochingen 131 -3,
Mannheim 121 -7, Steinbach
114 -6, Mainz 156 pl 10, Bin
gen 62 pl 5, Kaub 82 pl 7,
Trier 257 pl 23, Koblenz 88 pl.
2, Keulen 30 pl 3, Ruhort 184
pl 2, Lobrth 794 pl 1, Panner-
dense Kop 772 pl 1, Nijmegen
192 onv., IJsselkop 747 -2.
Eefde IJssel 279 pl 1, Deven
ter 167 pl 2, Monsi-n 5480 pl. 2,
Borgharen 4012 pl 89, Belfeld
1128 pl 39, Grave beneden de
Sluis 508 pl 7.
hoogwater
Morgen, zondag 30 jan
Bergen op Zoom 3.47 en 16.09.
Hansweert 2.36 en 15.25, Ter
neuzen 2.16 en 14.44, Vlissin-
gen 1.47 en 14.10. Wemeldinge
3.37 en 15.59.
Maandag 31 jan Bergen
op Zoom 4.32 en 16.53. Hans-
weert 3.40 en 16.07. Terneuzen
2.59 en 15 26. Vlissingen 2.30
en 14.51. Wemeldinge 4.22 en
16.43
(Van een onzer
verslaggevers)
HULST „Als je zoveel
jaren hebt geijverd voor de
ontsluiting van Zeeuwsch-
Vaanderen naar het oosten
via België en je ziet dan nu
die nieuwe weg over Ant
werpen, dan denk je: ik
ben toch blij, dat de ge
dachte, die je ten koste van
veel verwijten en misken
ning hebt gekoesterd, wer
kelijkheid is geworden nu
Zeeuwsch-Vlaanderen via
Antwerpen naar het eigen
moederland gaat. Ik wil de
triomfator niet uithangen,
maar ik ben toch wel een
beetje voldaan".
Aan het woord is Al
bert) L. S. Lockef eer, oud
burgemeester van Hulst,
gewezen G.S.-lid en een
van de grootste voorstan
ders van de alternatieve
route voor Zeeuwsch-Vla-
mingen- via België (een
kolfje naar het hart van het
vrije-vereneomité). Deze
visie verklaart het enthou
siasme van de oud-burge
meester over de ingebruik
name van de E-10, waar
mee een door hem lang ge
koesterde wens in vervul
ling gaat. Het meeste ple
zier beleeft de heer Locke-
feer daarbij nog aan het
feit, dat de E-10 bij zoveel
Zeeuwsch-Vlamingen zo
goed in de smaak blijkt te
vallen. Steeds meer auto
mobilisten uit dit gebied
spoeden zich via internatio
nale Belgische routes naar
andere delen van Neder
land. Dat is de harde wer
kelijkheid van vandaag.
Toch was het in 1953 de
heer A. L. S. Lockefeer, die
menigmaal op de lachspie-.
ren van Zeeuwse politieke
figuren werkte toen hij
voorspelde, dat de toekomst
van Zeeuwsch-Vlaanderen
was gelegen in de alterna
tieve route via België.
„Liever doorhollen op E-
wegen dan prutsen over
Midden-Zeeland via brug
gen, dammen en secundaire
wegen", was het devies,
waarmee deze Hulstenaar
de Belgische en Nederland
se pers haalde. Niemand
nam hem au sérieux.
De ingebruikname van de
E-10 gaat de heer Locke
feer nog lang niet ver ge
noeg. „Als ik Zeeuwsch-
Vlaanderen zeg, bedoel ik
niet, het land van Hulst",
zegt hij, „maar geheel
Zeeuwsch-Vlaanderen. Er
moet voor dit gehele gebied
een goede horizontale ver
binding komen. En daar
zorgen de Belgen voor. We
krijgen een weg van Ant
werpen naar Knokke. Die
loopt vlak onder de grens
en daar hebben we toch
een pracht verbindingsweg
aan"
De ingebruikname van de
Oosterscheldebrug heeft de
heer Lockefeer indertijd
toegejuicht. Hij gelooft tot
op de dag van vandaag niet
dat de weg Goes-Rotterdam
ooit een redelijke vervan
ging van een Europa-weg
kan zijn. „En ik blijf er
bij", voegt hij daaraan toe,
„het is niet onelegant om
gebruik te maken van kost
bare voorzieningen op het
gebied van internationale
wegen bij onze zuiderbu
ren. Die Belgen leggen die
wegen in hun eigen belang
aan en wij mogen daarvan
profiteren. Waarom zouden
we dat niet doen?"
Oud-burgemeester Locke
feer heeft het de afgelopen
jaren geweten, dat hij de
alternatieve België-route
propageerde. „Ik heb in ei
gen provincie veel moeten
verduren", vertelt hij.
„Men heeft mij verweten
dat ik een ommezwaai
maakte en dat ik met mijn
heldentenor in Zeeland een
solozang zong en dat ik een
vrijage had met het zuiden.
In Middelburg spotte men
met de „roomse tunnel van
Lockefeer" (of die tunnel
wel zo rooms is, is een
verhaal apart). De heer
Lockefeer vindt in ieder
geval dat hij er nog wel
moet komen. „Een derde
tunnel", zegt hij, „onder de
Schelde, in de buurt van
Doel. Hij is door België
trouwens al toegezegd
ook".
De heer Lockefeer tot
slot: „Internationaal en na
tionaal ligt de toekomst op
gebied van de goede ver
bindingen van Zeeuwsch-
Vlaanderen in België. Voor
het contact met de rest van
Zeeland volstaan de bo
ten".
De ZVTM wil gaan probe
ren om de komende maanden
ook het verlies van een half
miljoen, dat men vorig jaar
nog heeft geleden, tot meer
redelijke proporties terug te
brengen. Met het oog daarop
is men inmiddels overgestapt
op een nieuw tariefstelsel. Ver
der wil men het openbaar ver
voer zo aantrekkelijk mogelijk
gaan maken.
„Op dit moment is nog niet
te bezien of het verlies dit
jaar hoger of lager zal uitval
len", aldus het commentaar.
Aanvankelijk is vrijdag in
voorzichtige bewoordingen
toegegeven, dat 'de financiële
positie van de ZVTM niet
rooskleurig was'. Later is be
vestigd, dat er beter over een
wanbeleid gesproken kon wor
den, waarvan men nu met de
brokken zit.
De katholieke bond van ver
voerpersoneel heeft in dit ka
der opgemerkt, dat niet alleen
de vorige directie „die al veel
eerder had moeten overstap
pen", heeft gefaald, maar ook
de oude raad van commissaris
sen, die het ondernemingsbe
leid moesten controleren.
De ZVTM-woordvoerder in
antwoord daarop: „We weten
daar natuurlijk weinig van,
maar het is de vraag hoe de
raad van commissarissen
steeds is voorgelicht."
Oud-directeur Denie, vrij
dagmiddag om commentaar
gevraagd, gaf als reactie op de
alarmerende berichten: „Wat
moet ik daar nou van zeggen?
Ik ben heel verwonderd, meer
niet."
(ADVERTENTIES)
I vanaf 120,- tot 390,-
JUWELIER - HORLOGER
(Van een onzer verslaggevers)
AXEL De Zeeuwsch-Vlaamse Tramwegmaat
schappij heeft op dit moment nauwelijks de beschik
king over geld voor noodzakelijke nieuwe investe
ringen in het wagenpark.
Dat is een gevolg van het feit, dat de afgelopen jaren de af
schrijvingen op materieel zijn gebruikt om het exploitatieverlies
zo laag mogelijk te houden. Noodzakelijke reserveringen zijn
daardoor uitgebleven.
gemaakt met de geleidelijke
vervanging van het oude ma
teriaal. Het totale aantal van
dertig bussen, zal vermoede
lijk eveneens worden terugge
bracht. Door het gebruik van
nieuwe en moderne bussen
verwacht men ook meer effi
ciënt te kunnen gaan wer
ken.
Overigens is het niet de be
doeling om alle rollend mate
rieel door splinternieuwe auto
bussen te vervangen. Het is
goed mogelijk, dat bruikbare
bussen van andere vervoerson
dernemingen overgenomen
worden.
Lange Nieuwstraat 26
HULST.
Mevrouw C. Kannegieter.
(Van een onzer
verslaggevers)
MIDDELBURG De ta
bellen van 't RIZA, waaro
ver in het nevenstaande ar
tikel sprake is, liegen er
nie* om.
België heeft zich in 1960
akkoord verklaard met een
zevental kriteria voor de
kwaliteit van het water in
het kanaal Gent-Terneuzen.
Hieronder volgen deze kri
teria, en daar achter de
werkelijke, door het RIZA
vastgestelde situatie.
Watertemperatuur: mag
niet hoger zijn dan 30 gra
den. Hoewel in 1969 een
temperatuur van 25 graden
werd bereikt, werd de
norm niet overschreden.
Zuurgraad: maximum 8,7
minimum 6,5 milligram per
liter. Het kanaalwater
bleek met 7,3 in het aan
vaardbare gemiddelde.
Zuurstofgehalte: moest
meer bedragen dan 3 milli
gram per liter. De metin
gen leerden, dat aan dit
criterium alleen in 1961
werd voldaan. In alle overi
ge jaren, tot en met 1971
bevatte het water belang
rijk minder zuurstof. In
1971 was het 1,7 milligram
per liter. Mevrouw Kanne
gieter, voorzitster van de
VMZ zegt hiervan: „deze
zuurstofarmoede van het
water is een juiste graad
meter voor de mate van
vervuiling. Een goed han
teerbaar kriterium is ook
dat betreffende de bioche
mische vraag naar zuurstof,
gerekend over een periode
van vijf dagen. In vijf van
de dertien meet jaren werd
een te hoog gemiddelde ge
vonden. In 1971 kwam men
zelfs ver boven het kriti
sche maximum.
Amoniakgehalte- Dit
kwam negen van de dertien
meetjaren boven de verant
woorde gemiddelde waarde
uit. De maxima werden
lan de lopende band over
schreden.
Chloorgehalte: in 1969 en
1971 steeg dit boven het
avereengekomen maximum.
Het Fenolgehalte baarde
geen zorgen. De bemonste
ringsplaats welke het RIZA
had gekozen, was de ooste
lijke oever van het kanaal,
aan de grens. „Als het met
het Baalhoekkanaal dezelf
de kant opgaat, dan staat
ons nog heel wat te wach
ten", zegt de president van
de VMZ. „De Belgen heb
ben wel een stuk milieu
wetgeving, maar de uitvoe
ringsbesluiten blijven uit.
Bovendien vind je in Bel
gië een ander type actie
groepen dan bij ons. Om u
een voorbeeld te geven:
voor een bijeenkomst over
milieuhygiëne in Brugge,
waarvoor elfhonderd uitno
digingen waren verstuurd,
kwamen maar 25 mensen
opdagen. De diepere oor
zaak ligt volgens mij in een
te weinig actieve pers in
België, als het om milieu
kwesties gaat", aldus het
commentaar van mevrouw
Kannegieter.
(Van een onzer verslagge
vers)
OOSTBURG Van 1 fe
bruari af zal er geen mini
mum-broodprijs meer gelden
in een aantal Nederlandse ge
meenten. De enige Zeeuwse
gemeente waarvoor deze af
kondiging geldt is Oostburg.
In 139 andere gemeenten
blijven in ieder geval tot 1
juli minimumbroodprijzen van
kracht. Ze zijn op het ogen
blik: verpakt gesneden wit
brood 71 cent. ander witbrood
67 cent.
verpakt gesneden bruinbrood
68 cent, ander bruinbrood 64
cent, alles per 800 gram.
Het produktschap voor gra
nen. zaden en peulvruchten
heeft een en ander meege
deeld.
(Van een onzer verslaggevers)
TERNEUZEN Het ge
meentebestuur van Terneuzen
staat in principe niet afwij
zend tegen een proefneming
met papieren vuilniszakken.
Een vraag van het raadslid
Strijbos (PvdA) antwoordde
wethouder Ramondt (openbare
werken, dat b en w de ont
wikkeling van de proeven met
papieren vuilniszakken, die el
ders in ons land worden geno
men, nauwlettend volgen. Er
gaan namelijk stemmen op om
het gebruik van de huidige
plastic zakken met het oog op
de milieuhygiëne af te schaf
fen.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG Er be
hoeft geen enkele onzekerheid
te bestaan over de kwaliteit
van het water in het kanaal
Gent - Terneuzen. Deze kwali
teit is ronduit slecht. Er is
geen twijfel dat vervuiling in
het Belgische kanaalvak de
oorzaak is van het feit, dat het
kanaalwater op Nederlands
gebied niet voldoet aan de
normen, die het Rijks Insti
tuut voor de Zuivering van
Afvalwater (RIZA) zijn ge
steld.
België is er sinds 1960, toen
het in het kader van de over
eenkomst voor de kanaalver
breding beloofde, om de wa
tervervuiling beneden vastge
stelde criteria te houden, niet
in geslaagd om zijn deel van
de overeenkomst na te komen.
Dit is wel de meest wrange
conclusie die men moet trek
ken uit het aantal documenten
van het RIZA.
Dit constateert de voorzit
ster van de Vereniging Milieu
hygiëne Zeeland, mevrouw
mr. C. Kannegieter, als wij
haar commentaar vragen op
hetgeen er de laatste dagen
met betrekking tot de kwali
teit van het kanaalwater is
gezegd en gepubliceerd.
Haar belangrijkste bewijs
stuk bestaat uit een tabel, op
gesteld aan de hand van hon
derden wateranalyses aan de
grens, die in opdracht van het
RIZA tussen 1959 en 1971 zijn
gemaakt.
Hoofdingenieur dr. ir. P. K.
Baaij van het RIZA, welk in
stituut onder andere het mi
nisterie van Verkeer en Wa
terstaat adviseert over lozings
vergunningen, zegt ter toelich
ting op de tabel: „met name
het lage zuurstofgehalte en de
hoge waarden voor het bioche
misch zuurstofverbruik over
vijf dagen en het amoniakge
halte van het water, duiden op
een sterke verontreiniging van
het kanaal Gent - Terneu-
Mevrouw Kannegieter trekt
uit deze conclusie een les voor
de toekomst. „Van beslist on
verdachte zijde is nu aange
toond, dat het kanaalwater,
waar het ons land binnenkomt,
niet voldoet aan de normen
waaraan België zich in ver
band met het verdrag voor de
kanaalverbreding beloofde te
houden. Er zijn in het verdrag
geen sancties voorzien. Met
andere woorden: België kan
ongestraft zijn gang gaan. Dit
moet ons een ernstige waar
schuwing zijn, nu wij straks
met een Baalhoekkanaal en
met de afsnijding van de
bocht van Bath te maken krij
gen. In de onderhandelingen
met België over deze projec
ten wordt ook op kwaliteitsbe
heersing van het water ge
sproken.
Maar wat is een belofte van
Belgische kant waard, als Ne
derland (waar de gevolgen
van nalatigheid van onze bu
ren zichtbaar en misschien
schadelijk worden) geen stok
achter de deur heeft? Ik .wil
geen tweede tiendaagse veld
tocht, maar op zijn minst een
boetebeding in het Baalhoek-
verdrag.
Hoe het staatsrechtelijk pre
cies zou moeten worden aan
gepakt, weet ik ook niet, maar
je zou kunnen denken aan
het sluiten van de sluizen als
de Belgen blijven voortgaan
met het lozen van vuil in de
waterwegen die op Nederlands
gebied uitmonden", aldus me
vrouw Kannegieter.
(Van een onzer verslagge
vers)
TERNEUZEN Winkeliers
in Zeeuwsch-Vlaanderen, die
nogal wat zaken met Belgen
doen, moeten voortaan op hun
quivive zijn. Er zijn momen
teel in België weer valse
bankbiljetten van 1000 francs
(type Mercator) in omloop ge
bracht.
De namaak is slecht uitge
voerd en kan gemakkelijk
herkend worden. Het water
merk bijvoorbeeld is een gro
ve nabootsing van koning
Boudewijn. In tegenstelling tot
het echte biljet is de afbeel
ding niet goed zichtbaar wan
neer men het tegen het licht
houdt. Aan de voorzijde mis
sen de teksten „Nationale
Bank van België" en „Duizend
Franc" het reliëf. Het portret
op de voorzijde is grof en vet
gedrukt. De rozet, waarin de
waarde „1000" staat in de
rechter benedenhoek, is uitslui
tend in blauwe kleur gedrukt,
terwijl op de echte rozetten
deze in twee kleuren (bruin
en blauw) is uitgevoerd. Aan
de achterzijde, waarop een
zeilschip voorkomt, ontbreken
diverse details aan dit schip.