Zwervende jongen (16) in Frankrijk op trein naar Nederland gezet Eindelijk erkenning voor mijn standpunt (S^)Q)ufionL RIZA TOONT AAN: WATER IN KANAAL RONDUIT SLECHT RIZA-tabellen liegen er niet om Afschrijvingen gebruikt om exploitatieverlies op te vangen Onbekend bewijsstuk Terneuzen volgt ontwikkeling met plastic vuilzakken Vals geld in omloop streek C. v. d. Peyl uit CHU-Kamerkring Nieuwe clruk Samen Leven' in Terneuzen OVERNAME "Vorst ALBERT LOCKEFEER OVER RIJDEN VIA BELGIë: 55 Lachspieren VERLIES DENIE Geen minimum broodprijs in Oostburg TABEL LES SLUIS Zaterdag 29 januari 1972 3 (Van een onzer verslaggevers) PHILIPPINE Gistermid dag om half drie zette de 16- jarige Patrick Haers uit Phi lippine weer voet op Neder landse bodem. Patrick had op oudejaarsdag het ouderlijk huis verlaten en heeft sedert dien in Frankrijk rondge zworven. Hij arriveerde met de TEE uit Parijs op het Koo- sendaalse station. Hij werd afgehaald door zijn gelukkige moeder en een oom. Vader Haers, die wegens her nia het bed moet houden, wachtte vol spanning de thuis komst van zijn oudste zoon af. Woensdagmiddag werd Pa trick aangetroffen in de trein Bordeaux - Parijs. Omdat hij geen kaartje had, werd hij door het treinpersoneel over gedragen aan de gendarmerie in de eerstvolgende halte plaats, Saint-Savin de Pnaye. De gendarmerie heeft hem een nacht vastgehouden waarna contact werd opgenomen met het consulaat-generaal in Bor deaux. De kanselier van het consu laat, een geboren Nederlander, nam Patrick onder zijn hoede. „Patrick zei mij dat hij na onenigheid van huis was weg gelopen. Hij vertrok met 400 frank en heeft liftend en met de trein Bordeaux bereikt. De centjes waren op en vermoe delijk was hij woensdag weer op weg naar huis". Het consulaat kreeg via de Nederlandse ambassade in Pa rijs van Buitenlandse Zaken opdracht Patrick te repatrië ren. „Dat is voorschrift voor ons wat betreft minderjarige Nederlanders", aldus de kan selier. Hij zei dat regelmatig Nederlandse jongelui in Zuid- Frankrijk worden aangetroffen die met een kwade kop hun huis verlaten hebben. „Min derjarigen komen hierbij niet zoveel voor" en 16 jaar is be paald een uitzondering". De kanselier kocht voor Pa trick een kaartje na.ar Roosen daal. „Ik had hem graag zelf weggebracht maar dat was on mogelijk. Als zakgeld heb ik hem nog 20 frank meegege ven". In Parijs was iemand aanwezig om Patrick op de juiste trein naar Nederland 'te zetten. „Voor mij is het onbegrijpe lijk dat hij was weggelopen", aldus vader Haers. „Patrick zit op de havo en staat vlak voor zijn eindexamen. Hij stu deert erg goed, maar is mis schien wat eenzelvig. Nog maals ik begrijp niet waarom hij is weggegaan, maar ik zal reuzeblij zijn als hij weer te rug is". Je leest 't zo dikwijls in de krant, maar je beseft niet dat 't jezelf ook kan over komen. Overigens hoeft Patrick over zijn eindexamen Frans niet in de war te zitten „want hij spreekt die taal voortreffe lijk", aldus de kanselier giste ren. Z.V.T.M. PLATZAK ÏJOE voorzichtig men ook moet omgaan met tabellen, ook a zijn ze van wetenschappelijke instituten de stukken die het RIZA heeft vervaardigd over de kwaliteit van het water in het Kanaal Gent—Terneuzen spreken een duidelijke taal. Het water ter hoogte van de Nederlands-Belgische grens'heeft in een reeks van jaren niet voldaan aan de meeste kwaliteits eisen, waartoe België zich volgens een met Nederland gesloten verdrag, had verplicht. Als het hier om een privaatrechtelijke overeenkomst ging, die op deze wijze zo met voeten was getreden, dan volgde daar waarschijnlijk de toewijzing van een stevige eis tot schade vergoeding en herstel van de toegebrachte schade. Nu het om een staatsrechtelijke overeenkomst gaat, waarbij het ene land feitelijk een ander land in weerwil van zijn beloften met zijn vuil opscheept, kan men niet anders 'doen dan dit droeve feit constateren en overgaan tot de orde van de volgende dag, die nog meer vervuild zal zijn dan de dag van heden. Nog sterker: het bewijsstuk van het RIZA, dat zonneklaar aangeeft hoe de situatie met het kanaal Gent—Terneuzen is, en hoe weinig serieus de Belgen hun belofte nakomen, blijkt bij de meeste Nederlandse en Belgische overheidsinstanties niet eens bekend te zijn En dit alles, terwijl wij opgewekt met Belgen onderhandelen over een Baalhoekproject en afsnijding van de bocht van Bath waarbij opnieuw een reeks van criteria zal worden gesteld, waaraan de Belgische overheid zich stellig opnieuw zonder be zwaar zal onderwerpen Waarschijnlijk zal ook het resultaat van het stellen van deze voorwaarden zijn, dat ze verder met voeten worden getreden. Dergelijke overeenkomsten ver plichten blijkbaar tot niets. Als de zorgeloosheid met betrekking tot de kwaliteit van het water in het kanaal Gent—Terneuzen ook inzake het Baalhoek- kanaal gaat heersen, dan moet men het ergste vrezen. De vraag of Nederland niet tijdig de bakens bij de onderhandelin gen moet verzetten, is naar onze mening dan ook allang geen academische vraag meer. (Van onze correspondent) GOES De heer C. F. van der Peyl uit Kloetinge heeft zich niet meer herkiesbaar steld als voorzitter van de Ka merkring Middelburg van de CHU. Tijdens de op 5 febr. in „De Prins van Oranje" te Goes te houden jaarvergade ring van deze Kaïmerkring, zal hij afscheid nemen. Op deze vergadering zal verder een nieuw huishoudelijk reglement worden vastgesteld en zullen bestuursverkiezingen plaats vinden. Verder zal een delega tie van het hoofdbestuur van de CHU aanwezig zijn om te antwoorden op de vragen van leden. (Van een onzer verslaggevers) TERNEUZEN Burge meester Aschoff heeft in de raadsvergadering de eerste exemplaren uitgereikt van de nieuwe uitgave van „Samen Leven", een gids voor de in woners van deze gemeente. De gids zal huis-aan-huis gratis aan de ingezetenen ter beschikking worden gesteld. In het goed verzorgde boekje worden allerlei gemeentedien sten, instellingen, verenigingen en bedrijven overzichtelijk vermeld. De ZVTM zal het bij nieu we investeringen in het wa genpark als gevolg van deze ontwikkeling voornamelijk moeten zoeken in een verder doorgevoerde rationalisering. Dit is vrijdag bekend gemaakt door een woordvoerder van de vervoersonderneming, waarvan de hoofdzetel sinds de overna me door de provincie en de Nederlandse Spoorwegen in Zierikzee is gevestigd. Bij de overname van de ZVTM is gebleken, dat er veel meer materiaal aanwezig was, dan strikt genomen noodzake lijk voor het onderhouden van de verschillende lijndiensten. De technische toestand van de bussen liet in het algemeen, volgens de woordvoerder, te wensen over, zodat men wel over overdreven veel reserve materiaal moest beschikken om alle diensten zonder pro blemen te kunnen onderhou den. Het commentaar van de hui dige ZVTM-directie: „De ver voersvoorziening is vrij hoog vergeleken met de vervoersbe hoefte'. De nieuwe directie van het bedrijf wil met deze bedrijfsvoering, die geleid heeft tot een complete chaos, voorgoed afrekenen. Inmiddels is al een begin Vooruitzichten voor zondag en maandag, opgesteld door het KNMI op vrijdag om 18.00 uur: Aanhoudend lichte tot mati ge vorst met plaatselijk wat sneeuw. Weersvooruitzichten in cij fers gemiddeld over Neder land. Voor zondag- aantal uren zon: 1 tot 5 min. temp: 2 tot 6 graden onder normaal, max temp.: 4 of meer graden onder normaal, kans op een droge periode van 'minstens 12 uur: 90 procent, kans op een geheel droog etmaal: 70 procent. waterstanden Konstanz 250 onv., Rheinfel- den 156 -1, Straatsburg 130 - 10, PlAttersdorf 260 -2, Maxau 318 onv., Plochingen 131 -3, Mannheim 121 -7, Steinbach 114 -6, Mainz 156 pl 10, Bin gen 62 pl 5, Kaub 82 pl 7, Trier 257 pl 23, Koblenz 88 pl. 2, Keulen 30 pl 3, Ruhort 184 pl 2, Lobrth 794 pl 1, Panner- dense Kop 772 pl 1, Nijmegen 192 onv., IJsselkop 747 -2. Eefde IJssel 279 pl 1, Deven ter 167 pl 2, Monsi-n 5480 pl. 2, Borgharen 4012 pl 89, Belfeld 1128 pl 39, Grave beneden de Sluis 508 pl 7. hoogwater Morgen, zondag 30 jan Bergen op Zoom 3.47 en 16.09. Hansweert 2.36 en 15.25, Ter neuzen 2.16 en 14.44, Vlissin- gen 1.47 en 14.10. Wemeldinge 3.37 en 15.59. Maandag 31 jan Bergen op Zoom 4.32 en 16.53. Hans- weert 3.40 en 16.07. Terneuzen 2.59 en 15 26. Vlissingen 2.30 en 14.51. Wemeldinge 4.22 en 16.43 (Van een onzer verslaggevers) HULST „Als je zoveel jaren hebt geijverd voor de ontsluiting van Zeeuwsch- Vaanderen naar het oosten via België en je ziet dan nu die nieuwe weg over Ant werpen, dan denk je: ik ben toch blij, dat de ge dachte, die je ten koste van veel verwijten en misken ning hebt gekoesterd, wer kelijkheid is geworden nu Zeeuwsch-Vlaanderen via Antwerpen naar het eigen moederland gaat. Ik wil de triomfator niet uithangen, maar ik ben toch wel een beetje voldaan". Aan het woord is Al bert) L. S. Lockef eer, oud burgemeester van Hulst, gewezen G.S.-lid en een van de grootste voorstan ders van de alternatieve route voor Zeeuwsch-Vla- mingen- via België (een kolfje naar het hart van het vrije-vereneomité). Deze visie verklaart het enthou siasme van de oud-burge meester over de ingebruik name van de E-10, waar mee een door hem lang ge koesterde wens in vervul ling gaat. Het meeste ple zier beleeft de heer Locke- feer daarbij nog aan het feit, dat de E-10 bij zoveel Zeeuwsch-Vlamingen zo goed in de smaak blijkt te vallen. Steeds meer auto mobilisten uit dit gebied spoeden zich via internatio nale Belgische routes naar andere delen van Neder land. Dat is de harde wer kelijkheid van vandaag. Toch was het in 1953 de heer A. L. S. Lockefeer, die menigmaal op de lachspie-. ren van Zeeuwse politieke figuren werkte toen hij voorspelde, dat de toekomst van Zeeuwsch-Vlaanderen was gelegen in de alterna tieve route via België. „Liever doorhollen op E- wegen dan prutsen over Midden-Zeeland via brug gen, dammen en secundaire wegen", was het devies, waarmee deze Hulstenaar de Belgische en Nederland se pers haalde. Niemand nam hem au sérieux. De ingebruikname van de E-10 gaat de heer Locke feer nog lang niet ver ge noeg. „Als ik Zeeuwsch- Vlaanderen zeg, bedoel ik niet, het land van Hulst", zegt hij, „maar geheel Zeeuwsch-Vlaanderen. Er moet voor dit gehele gebied een goede horizontale ver binding komen. En daar zorgen de Belgen voor. We krijgen een weg van Ant werpen naar Knokke. Die loopt vlak onder de grens en daar hebben we toch een pracht verbindingsweg aan" De ingebruikname van de Oosterscheldebrug heeft de heer Lockefeer indertijd toegejuicht. Hij gelooft tot op de dag van vandaag niet dat de weg Goes-Rotterdam ooit een redelijke vervan ging van een Europa-weg kan zijn. „En ik blijf er bij", voegt hij daaraan toe, „het is niet onelegant om gebruik te maken van kost bare voorzieningen op het gebied van internationale wegen bij onze zuiderbu ren. Die Belgen leggen die wegen in hun eigen belang aan en wij mogen daarvan profiteren. Waarom zouden we dat niet doen?" Oud-burgemeester Locke feer heeft het de afgelopen jaren geweten, dat hij de alternatieve België-route propageerde. „Ik heb in ei gen provincie veel moeten verduren", vertelt hij. „Men heeft mij verweten dat ik een ommezwaai maakte en dat ik met mijn heldentenor in Zeeland een solozang zong en dat ik een vrijage had met het zuiden. In Middelburg spotte men met de „roomse tunnel van Lockefeer" (of die tunnel wel zo rooms is, is een verhaal apart). De heer Lockefeer vindt in ieder geval dat hij er nog wel moet komen. „Een derde tunnel", zegt hij, „onder de Schelde, in de buurt van Doel. Hij is door België trouwens al toegezegd ook". De heer Lockefeer tot slot: „Internationaal en na tionaal ligt de toekomst op gebied van de goede ver bindingen van Zeeuwsch- Vlaanderen in België. Voor het contact met de rest van Zeeland volstaan de bo ten". De ZVTM wil gaan probe ren om de komende maanden ook het verlies van een half miljoen, dat men vorig jaar nog heeft geleden, tot meer redelijke proporties terug te brengen. Met het oog daarop is men inmiddels overgestapt op een nieuw tariefstelsel. Ver der wil men het openbaar ver voer zo aantrekkelijk mogelijk gaan maken. „Op dit moment is nog niet te bezien of het verlies dit jaar hoger of lager zal uitval len", aldus het commentaar. Aanvankelijk is vrijdag in voorzichtige bewoordingen toegegeven, dat 'de financiële positie van de ZVTM niet rooskleurig was'. Later is be vestigd, dat er beter over een wanbeleid gesproken kon wor den, waarvan men nu met de brokken zit. De katholieke bond van ver voerpersoneel heeft in dit ka der opgemerkt, dat niet alleen de vorige directie „die al veel eerder had moeten overstap pen", heeft gefaald, maar ook de oude raad van commissaris sen, die het ondernemingsbe leid moesten controleren. De ZVTM-woordvoerder in antwoord daarop: „We weten daar natuurlijk weinig van, maar het is de vraag hoe de raad van commissarissen steeds is voorgelicht." Oud-directeur Denie, vrij dagmiddag om commentaar gevraagd, gaf als reactie op de alarmerende berichten: „Wat moet ik daar nou van zeggen? Ik ben heel verwonderd, meer niet." (ADVERTENTIES) I vanaf 120,- tot 390,- JUWELIER - HORLOGER (Van een onzer verslaggevers) AXEL De Zeeuwsch-Vlaamse Tramwegmaat schappij heeft op dit moment nauwelijks de beschik king over geld voor noodzakelijke nieuwe investe ringen in het wagenpark. Dat is een gevolg van het feit, dat de afgelopen jaren de af schrijvingen op materieel zijn gebruikt om het exploitatieverlies zo laag mogelijk te houden. Noodzakelijke reserveringen zijn daardoor uitgebleven. gemaakt met de geleidelijke vervanging van het oude ma teriaal. Het totale aantal van dertig bussen, zal vermoede lijk eveneens worden terugge bracht. Door het gebruik van nieuwe en moderne bussen verwacht men ook meer effi ciënt te kunnen gaan wer ken. Overigens is het niet de be doeling om alle rollend mate rieel door splinternieuwe auto bussen te vervangen. Het is goed mogelijk, dat bruikbare bussen van andere vervoerson dernemingen overgenomen worden. Lange Nieuwstraat 26 HULST. Mevrouw C. Kannegieter. (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG De ta bellen van 't RIZA, waaro ver in het nevenstaande ar tikel sprake is, liegen er nie* om. België heeft zich in 1960 akkoord verklaard met een zevental kriteria voor de kwaliteit van het water in het kanaal Gent-Terneuzen. Hieronder volgen deze kri teria, en daar achter de werkelijke, door het RIZA vastgestelde situatie. Watertemperatuur: mag niet hoger zijn dan 30 gra den. Hoewel in 1969 een temperatuur van 25 graden werd bereikt, werd de norm niet overschreden. Zuurgraad: maximum 8,7 minimum 6,5 milligram per liter. Het kanaalwater bleek met 7,3 in het aan vaardbare gemiddelde. Zuurstofgehalte: moest meer bedragen dan 3 milli gram per liter. De metin gen leerden, dat aan dit criterium alleen in 1961 werd voldaan. In alle overi ge jaren, tot en met 1971 bevatte het water belang rijk minder zuurstof. In 1971 was het 1,7 milligram per liter. Mevrouw Kanne gieter, voorzitster van de VMZ zegt hiervan: „deze zuurstofarmoede van het water is een juiste graad meter voor de mate van vervuiling. Een goed han teerbaar kriterium is ook dat betreffende de bioche mische vraag naar zuurstof, gerekend over een periode van vijf dagen. In vijf van de dertien meet jaren werd een te hoog gemiddelde ge vonden. In 1971 kwam men zelfs ver boven het kriti sche maximum. Amoniakgehalte- Dit kwam negen van de dertien meetjaren boven de verant woorde gemiddelde waarde uit. De maxima werden lan de lopende band over schreden. Chloorgehalte: in 1969 en 1971 steeg dit boven het avereengekomen maximum. Het Fenolgehalte baarde geen zorgen. De bemonste ringsplaats welke het RIZA had gekozen, was de ooste lijke oever van het kanaal, aan de grens. „Als het met het Baalhoekkanaal dezelf de kant opgaat, dan staat ons nog heel wat te wach ten", zegt de president van de VMZ. „De Belgen heb ben wel een stuk milieu wetgeving, maar de uitvoe ringsbesluiten blijven uit. Bovendien vind je in Bel gië een ander type actie groepen dan bij ons. Om u een voorbeeld te geven: voor een bijeenkomst over milieuhygiëne in Brugge, waarvoor elfhonderd uitno digingen waren verstuurd, kwamen maar 25 mensen opdagen. De diepere oor zaak ligt volgens mij in een te weinig actieve pers in België, als het om milieu kwesties gaat", aldus het commentaar van mevrouw Kannegieter. (Van een onzer verslagge vers) OOSTBURG Van 1 fe bruari af zal er geen mini mum-broodprijs meer gelden in een aantal Nederlandse ge meenten. De enige Zeeuwse gemeente waarvoor deze af kondiging geldt is Oostburg. In 139 andere gemeenten blijven in ieder geval tot 1 juli minimumbroodprijzen van kracht. Ze zijn op het ogen blik: verpakt gesneden wit brood 71 cent. ander witbrood 67 cent. verpakt gesneden bruinbrood 68 cent, ander bruinbrood 64 cent, alles per 800 gram. Het produktschap voor gra nen. zaden en peulvruchten heeft een en ander meege deeld. (Van een onzer verslaggevers) TERNEUZEN Het ge meentebestuur van Terneuzen staat in principe niet afwij zend tegen een proefneming met papieren vuilniszakken. Een vraag van het raadslid Strijbos (PvdA) antwoordde wethouder Ramondt (openbare werken, dat b en w de ont wikkeling van de proeven met papieren vuilniszakken, die el ders in ons land worden geno men, nauwlettend volgen. Er gaan namelijk stemmen op om het gebruik van de huidige plastic zakken met het oog op de milieuhygiëne af te schaf fen. (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG Er be hoeft geen enkele onzekerheid te bestaan over de kwaliteit van het water in het kanaal Gent - Terneuzen. Deze kwali teit is ronduit slecht. Er is geen twijfel dat vervuiling in het Belgische kanaalvak de oorzaak is van het feit, dat het kanaalwater op Nederlands gebied niet voldoet aan de normen, die het Rijks Insti tuut voor de Zuivering van Afvalwater (RIZA) zijn ge steld. België is er sinds 1960, toen het in het kader van de over eenkomst voor de kanaalver breding beloofde, om de wa tervervuiling beneden vastge stelde criteria te houden, niet in geslaagd om zijn deel van de overeenkomst na te komen. Dit is wel de meest wrange conclusie die men moet trek ken uit het aantal documenten van het RIZA. Dit constateert de voorzit ster van de Vereniging Milieu hygiëne Zeeland, mevrouw mr. C. Kannegieter, als wij haar commentaar vragen op hetgeen er de laatste dagen met betrekking tot de kwali teit van het kanaalwater is gezegd en gepubliceerd. Haar belangrijkste bewijs stuk bestaat uit een tabel, op gesteld aan de hand van hon derden wateranalyses aan de grens, die in opdracht van het RIZA tussen 1959 en 1971 zijn gemaakt. Hoofdingenieur dr. ir. P. K. Baaij van het RIZA, welk in stituut onder andere het mi nisterie van Verkeer en Wa terstaat adviseert over lozings vergunningen, zegt ter toelich ting op de tabel: „met name het lage zuurstofgehalte en de hoge waarden voor het bioche misch zuurstofverbruik over vijf dagen en het amoniakge halte van het water, duiden op een sterke verontreiniging van het kanaal Gent - Terneu- Mevrouw Kannegieter trekt uit deze conclusie een les voor de toekomst. „Van beslist on verdachte zijde is nu aange toond, dat het kanaalwater, waar het ons land binnenkomt, niet voldoet aan de normen waaraan België zich in ver band met het verdrag voor de kanaalverbreding beloofde te houden. Er zijn in het verdrag geen sancties voorzien. Met andere woorden: België kan ongestraft zijn gang gaan. Dit moet ons een ernstige waar schuwing zijn, nu wij straks met een Baalhoekkanaal en met de afsnijding van de bocht van Bath te maken krij gen. In de onderhandelingen met België over deze projec ten wordt ook op kwaliteitsbe heersing van het water ge sproken. Maar wat is een belofte van Belgische kant waard, als Ne derland (waar de gevolgen van nalatigheid van onze bu ren zichtbaar en misschien schadelijk worden) geen stok achter de deur heeft? Ik .wil geen tweede tiendaagse veld tocht, maar op zijn minst een boetebeding in het Baalhoek- verdrag. Hoe het staatsrechtelijk pre cies zou moeten worden aan gepakt, weet ik ook niet, maar je zou kunnen denken aan het sluiten van de sluizen als de Belgen blijven voortgaan met het lozen van vuil in de waterwegen die op Nederlands gebied uitmonden", aldus me vrouw Kannegieter. (Van een onzer verslagge vers) TERNEUZEN Winkeliers in Zeeuwsch-Vlaanderen, die nogal wat zaken met Belgen doen, moeten voortaan op hun quivive zijn. Er zijn momen teel in België weer valse bankbiljetten van 1000 francs (type Mercator) in omloop ge bracht. De namaak is slecht uitge voerd en kan gemakkelijk herkend worden. Het water merk bijvoorbeeld is een gro ve nabootsing van koning Boudewijn. In tegenstelling tot het echte biljet is de afbeel ding niet goed zichtbaar wan neer men het tegen het licht houdt. Aan de voorzijde mis sen de teksten „Nationale Bank van België" en „Duizend Franc" het reliëf. Het portret op de voorzijde is grof en vet gedrukt. De rozet, waarin de waarde „1000" staat in de rechter benedenhoek, is uitslui tend in blauwe kleur gedrukt, terwijl op de echte rozetten deze in twee kleuren (bruin en blauw) is uitgevoerd. Aan de achterzijde, waarop een zeilschip voorkomt, ontbreken diverse details aan dit schip.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1972 | | pagina 3