Eindhovense zong in Rome
2
z
z
Zender in Zuiddorpe
ONDERDEEL VAN EEN KETEN
OPERA-ZANGERES NATALIE „ER ZIJN
ER VEEL DIE MAAR WAT RAAK
radio
televisie
Dure lessen
Naar Istanboel
Wat een maffia
Jaloezie
Zoenen
NEDERLAND i
NEDERLAND II
DUITSLAND I:
DUITSLAND II
BELGIë (Nederlands)
JSELGIë (Frans)
FRANKRIJK (Rijssel)
KETEN
Maandag 24 januari 1972
i r??
ROME. Nooit heeft men op het toneel van Teatro
Eliseo in de eeuwige stad iemand zo aangrijpend zien ster
ven als Natalie Valéry in de rol van Violetta, de „Traviata"
met de camelia's. Dat zou voor Nederland van weinig be
lang zijn, ware het niet dat zjj als Margriet Hendriks in
haar heel jonge jaren de burgerij van Eindhoven heeft
verblijd met de kuiltjes in haar wangen en in haar tegen
woordige, nog steeds jonge jaren die van Maastricht met
haar piano-onderwijs. „U zingt helemaal niet als een Ne
derlandse", zei haar eens een vleier, toen zij pas op de
planken stond. „Kan ik me indenken. Ik heb een Russische
grootmoeder en heet eigenlijk Natalie," Jokte Margriet,
die nooit voor één giat te vangen is geweest en ook buiten
de schouwburg haar snaveltje onvermoeibaar roert. Nata
lie, verkleinwoord: Natasja, was de naam van haar hond.
Van Hendriks naar Valéry, de achternaam van de cour
tisane Violetta, is het dan nog slechts één stap.
Het is allemaal begonnen,
toen Margriet aan de Maas
trichtse Mater Amabilis-school
pianoles gaf en daarbij eens
probeerde wat voor te zingen.
Stem in de klas: „Goeie gena
de! Die kan van alles worden
behalve zangeres". Kijk, zoiets
moet je haar nooit zeggen, als
je haar niet wilt uitdagen. Zij
ging onmiddellijk zangles ne
men aan het plaatselijk con
servatorium, bij Annie Woud,
en in Parijs, bij Charles Pan-
zéra. Vier jaar achtereen twee
keer per maand op en neer
naar Frankrijk een hele
investering.
Desondanks ging zij op het
staatsexamen zang af als een
gieter. Het meisje Héndriks:
„Die examencommissie was
een schaamteloze kliek. Ik zei:
„Dames en heren, aan het oor
deel van éen wereldberoemd
zanger en pedagoog als Panzé-
ra hecht ik meer waarde dan
aan dat van zes of zeven niet-
zangers. Ik groet u". Zij knal
de de deur achter zich dicht
en zette koers naar Taormina
op Sicilië om zich te perfectio
neren bij grote kanonnen als
Deborah Fambri en Angelo
Musco.
Als „lyrische sopraan met
■coloratuurmogelijkheden"
haar eigen woorden en al3
Natalie Valéry toog Margriet
Hendriks moederziel alleen
naar de opera van Istanboel.
„Benen laten zien", beval de
glibberige figuur achter het
dure bureau. „Na u", zei onze
zangeres. Men had haar per
abuis of misschien wel niet
per abuis naar een nacht
tent verwezen. Uiteindelijk
vond zij de gezochte schouw
burgdirecteur, kolonel b.d. en
gewezen hoofd van openbare
werken. Zij schrééf voor de
man tweeëndertig rollen op,
waarvan zij beweerde dat zij
ze aankon, zong het eerste
jaar de „Traviata" half in het
Italiaans, half in het Turks en
het jaar daarop de „Rigoletto"
én „Madame Butterfly" hele
maal in het Turks plus „Lulu"
in een Duitstalige concertver
sie. Natalie: „Ik zing graag
fatale vrouwen. Het liefst Lu
lu, Violetta en Lucia di Lam-
mermoor. Mijn grote voor
beeld is Maria Callas, althans
qua interpretatie. Wat Mario
del Monaco zegt, bijvoorbeeld
dat hij vierentwintig uur voor
eén optreden niet meer eet,
alleen warm water drinkt, niet
meer naar buiten gaat en
slechts op fluisterende toon
praat om zijn kostbaar orgaan
niet te vermoeien, vind ik on
zin. Hoe meer je je stem vér-
wendt, hoe minder ze kan ve
len".
Zojuist heeft de Eindhoven-
se-Maastrichtse voor het twee-
dé jaar op rij geschitterd in
het Romeinse Eliseo, dat een
zomernajaarsseizoen voor
toeristen heeft en hiervoor
krachten aan het begin van
hun loopbaan aantrekt.
Voor het gebruik van deze
springplank worden de jonge
kunstenaars geacht te betalen.
Onze Natalie is de enige die
betaald heeft gekregen: 80.000
Ure ofwel 450 gulden voor
twee voorstellingen (zij was
Gilda in de „Rigoletto" en Vi
oletta) benevens een vlieg
tuigbiljet. Dat zegt zij tenmin
ste zelf en wie zou zo'n aardig
kind geen geloof schenken?
Wel heeft een of ander on
duidelijke vrouw, volgens Na
talie de geliefde van de direc
teur, geprobeerd haar 3500
gulden af te zetten „voor lof
felijke kritieken" in Italiaanse
bladen, met inbegrip van een
communistische krant. Die
vlieger ging natuurlijk niet
op; als zuinige Nederlandse
moet men ook op de kleintjes
letten.
„Ja, wat een maffia, dat ope
rawereldje. Ik zat in de zaal
te kijken naar Violetta's aan
bidder Alfréd Germont, een
wijdbeense en wijdarmige fi
guur, die de indruk wekte dat
hij de kost verdiende, met het
versjouwen van concertvleu
gels, enorme hakken onder
zijn schoenen had om groter té
lijken, tussen zijn cantilenes
energiek een fluim weg-
schraapte en op Natalies pols
de maat pompte, en ik zat mij
te vermeien in Violetta's colo
ratuuraria „Bloémenkransen
van vreugde", toen ik merkte
dat zij moeilijkheden met haar
waaier had. Als landgenoot
voelde ik mij verplicht ter
stond na het vallen van het
doek achter de coulissen te
stormen, teneinde allerlei wal
gelijke intriges onverbiddelijk
de kop in te drukken.
Natalie Valéry (Margriet Hendriks), een pittige Eindhoven,
se Maastrichtse, als Gilda in de Rigoletto,
een Nederlandse en niet een
Italiaanse de hoofdrol heeft
gékregen. Die bas, de ouwe
Germont, is de ergste. Hij is
mijn grote vijand, omdat ik
niet lief genoeg voor hem ben.
Zijn vrouw is naar me toege
komen en hééft me gesmeekt
niet verliefd op hem te wor
den. Ze is bang dat hij het
met me aanlegt. Ik heb haar 1 -|fi7| J"|
gezegd: „Mevrouwtje, ik word
niet gekozen, ik kies".
„Wat hapert er aan die
waaier?" informeerde ik.
„Stiekem vastgenaaid, wat
dacht je? om mij te nekken",
antwoordde Natalie. „Maar dat
is nog niets. Ze hebben me
schoenen van maat 40 in
plaats van 36 gegeven. Mijn
kleren zijn zo wijd dat ik me
finaal heb moeten inrijgen,
anders valt het hele zaakje
omlaag. Zodoende kan ik nau
welijks ademhalen en daarom
gaat het vanavond met het la
ge register niet zo best.
Vorig jaar werd ik hier in
„La voix humaine" opge-
scheépt met een nachthemd
dat ruim genoeg was voor een
betonvlechter, maat 52 of
daaromtrent. Ik was gedwon
gen in mijn eigen nachtjapon
te zingen. Vanmorgen hebben
ze me vier uur achter elkaar
laten repeteren. Dat was ook
om mij éen loer te draaien. Ik
ben bek af. Maar een regie
repetitie hebben we niet ge
had. Ik weet gewoon niet
waar ik Flora moet zoeken,
waar de baron en waar de
markies. Héb je overigens dat
stelletje goed bekeken? Ik
zing „amici" tegen hen, maar
ze kunnen mijn bloed wel
drinken, zo jaloers zijn ze, nu
„Zal ik je eens een mooi
verhaal over de „Rigolétto"
van eergisteren vertellen?"
oppert Natalie, die nu stevig
op haar praatstoel zit en niet
meer te remmen is. „De hér-
tog van Mantua was zo bleu
als een kostschooljongen en
kon niet zoenen. Dat heb ik
hem even géleerd. Hij had er
meteen de smaak van te pak
ken en wilde de liefdesscène
zeven keer overdoen, de snoe
per. Mij best. Ik ga van het
principe uit: ook een toneel-
kus moét goed zijn of niet
zijn, liaha. Overigens hebben
ze me ook in de „Rigoletto"
op allé mogelijke manieren
dwars gezeten. Van Sparafuci-
le heb ik een stomp in mijn
ribben moeten incasseren dié
me nu nog pijn doet. En op de
vooravond hebben ze in een
restaurant iets in mijn wijn
gedaan. Ik ben zo ziék ge
weest als een hond, maar op
de bühne heb ik de hoge e
gemaakt. Een bevriende foto
graaf heeft me verteld, dat er
al twee Italiaanse Gilda's,
moddervette wezens, stonden
te trappelen om de rol van mij
over te nemén. Aan het slot
werd ik twaalf keer terugge
roepen. Tussen de coulissen
hoorde ik iemand roepen: „Ik
ruk de pruik van haar kop, ik
trap haar over het voetlicht".
Ze maken mij niet bang, jon-
gén. Ik kan hen aan. Er zijn
er hier een hoop die maar wat
raak brullen. Ik heb hen laten
zien dat je met mij wel kunt
huilen, als Violetta op de
planken, maar dat je me: mij
niet gaat lachen".
Het gezin is niet in verval
geraiakt. Het gezin is niet min
der hecht dan vroeger. De
normen, van ouderschap en ou
derlijke verantwoordelijkheid
zijn niet verzwakt. Die opvat
ting van de socioloog Fletcher
is het uitgangspunt van de
studie die Mary Farmér heeft
gewijd aan het gezin. Zij wijst
erop dat steeds meer sociolo
gen tot de conclusie komen
dat het gezin als groep, als eed
dn de maatschappij, zich hand
haaft. Aan dat gezin gaan al
lerlei veranderingen niet zon
der meer voorbij. Door dié
veranderingen wijzigt ook het
karakter van het gezin. Het
licht zich, meer dan vroeger,
op een gedetailleerde en ver
fijnde behoeftenbevrediging.
Hét is inniger en op meer
verantwoordelijke wijze ver
bonden met het grotere en ge
compliceerde netwerk van
maatschappelijke instituties in
de moderne staat dan vóór de
industrialisatie.
In haar inleiding wijst de
schrijfster erop dat pogingen
om het gezin af te schaffen in
de Sovjét-Unie en Israël mis
lukt zijn. Zij pleit op grond
van feiten die zij in haar
werk behandelt voor een ge
zinspolitiek die ervain uit gaat
dat hulpimstituten het gezin iin
staat moeten stellen zich aan
te passen aan de veranderde
milieu-omstandigheden. Om de
overgang van een traditioneel
gérichte naar een open samen
leving gemakkelijker te ma
ken.
JACQUES LEVIJ
M. Fanner, „Het gezin".
(Spectrum, 166 p., t 9,25).
18.45
18.55
19.05
19.10
19.30
20.00
20.21
21.10
22.46
22.50
(K) De Fabeltjeskram
(K) Nieuws
(K) Lippy de leeuw
(K) Pebbles en Bamm-Bamm
(K) Op blote voeten in het
park serie.
(K) Journaal en weerbericht
Een Belg bekijkt Holland. De
Vlaamse schrijver Paul de
Wispelaere geeft in gesprekken
met Nederlanders en Vlamingen
zijn visié op Nederland
(K) De ijzeren Gustaaf; serie
speelfilms met Heinz Rühmann.
(K) Laatste nieuws
Vamos a ver
18.45 (K) De Fabeltjeskrant
18.55 (K) Nieuws
19.05 (K) Toppop wekelijkse
hitparade
19.30 Wie van de drie;
quizprogramma
20.00 (K) Journaal en weerbericht
20.21 (K) Peyton Place. In Peyton
Place wordt alles ondernomen
om uit te zoéken waar Jack
Chandler met Rachel naar toe
is.
21.10 (K) Liesbeth List. Liesbeth L,ist
en haar Westduitse gaste Su
Kramer zingen liedjes van o.a.
Donovan, leonard Cohen en de
Beatles
21.45 Televizier Magazine; wekelijks
tv-magazine met feiten en
commentaren
22.35 Hoogovenschaaktoernooi
22.40 (K) Laatste nieuws
22.45 Wat is je vak man?
18.00 (K) Nieuws uit
N oordrijnland-Westf alen
18.05 (K) Weekoverzicht; Woobinda
18.40 (K) Hier und heute
19.15 (K) Voor de kleintjes
19.25 (K) Tussen camera en
beeldscherm
20.00 (K) Journaal en weerbericht
20.15 (K) Monitor;
actualiteitenrubriek.
21.00 (K) Stelt u zich voor; een show
met mensen. Vanavond een
Oostfriese boerin en de
administrateur van éen
advocatenkantoor
21.45 (K) Cubaanse alternatieven.
Jürgen Corleis filmde de
levensstandaard in
verschillende delen van Cuba
22.30 (K) Journaal; commentaar
22.50 (K) Jonas, of: De kunstenaar
aan het werk; tv-spel naar een
novelle van Albert Camus.
18 05 (K) De draaischijf
18.40 (K) Varkentje Dick
19.10 (K) Op blote voeten in het
park;serie
19.45 (K) Journaal Thema van de
dag
20.15 (K) Uit wetenschap en techniek
21.00 De verkeerde arm van de wet;
gangsterparodie met o.a. Peter
Sellers. In zijn vrije uurtjes is
„monsieur Jules" leider van een
dievenbendé.
22,30 (K) Nieuws; weerbericht en
commentaar
22.45 Filmforum. Vertoond wordt
„Die Beshin-Wiese"
14.00 Schooltelevisie
17.00 Schooltelevisie
18.00 (K) De Fabeltjeskrant
18.05 (K) De woudlopers. De
bosbrigadiértjes zien twee
vreemdelingen in de auto van
een visser
18.30 (K) Meneertje Rossi gaat
kamperen
18.40 Nederlands voor buitenlandse
arbeiders
19.10 Sporttribune
19.33 Keurig Frans: Zoeklicht
19.39 Mededelingen; Weeroverzlclit
19.45 Journaal
20.10 (K) Het hoeven met altijd
schlagers te zijn. Melodieën uit
operettes
20.40 (K) Wat kan men doen met
lamsbout? Een politieman
drinkt met zijn vrouw een
borreltje, zoals elke avond,
Maar déze keer is het anders.
Hij heeft haar iets te vertellen,
wat erg hard aan komt.
21.10 Onze lieve vrouw der visschen;
korte speelfilm naar een novelle
van Felix Timmermans
21.55 Vergeet niet te lezen. Nieuws
van de boekenmarkt
22.30 Laatste nieuws.
18.05 Nieuws
18.10 Cerise en Hippie
18.25 Voor de vrouw
18.55 (K) Callmero
19.00 Lekenfilosofle en -moraal
19.30 Sport
19.45 Journaal
20.10 De verloren illusie; serie naar
Honoré de Balzac
21.00 Situatie '72: Veiligheid en het
wegvervoer
21.40 Evil Flowers; compositié van
Philippe Boesmans
22.40 Journaal
18.30 Journaal
18.35 Leven nu
18.55 Voor de kleuters
19.00 Regionaal nieuws
19.25 Altijd prijs, quiz
19.45 Journaal
20.15 Francois Gaillard
20.30 Schulmeister, spion van de
keizer
21.25 Breedtegraag 101; documentaire
22.25 Coupe de France des orchestres
22.50 Nieuws.
HILVERSUM I
NCRV; 7.00 Nws. 7.02 Het levende
woord. 7.08 (S) Preludium I: klass.-
muz. 7.30 Nws. 7.41 Hier en Nu. 7.55
(S) Preludium II: klass.muz. 8.10 Te
Deum laudamus: gewijde muz. 8.30
Nws. 8.41 (S) Podium voor de vrouw.
9.10 (S) Omroep Ork.: mod- en klass
muz. 9.45 (S) Kamerork. Pieter Hel-
lendaal en soliste: oude muz. 10.00
Theologisché Etherleergang. 10.30
Nws. 10.33 (S) Samen leven - een
progr. voor mensen in min of meer
moeilijke situaties. 11.30 Hier en Nu.
11.32 De kleine wereld, vervolghoof-
spel. 11.55 Med. 12.00 Los-Vast: gev.
progr. (12.10-12.15 Boekbespr.; 12.21
Voor boer en tuinder; 12.26 Med.;
12.30 Nws; 12.41-12.50 Hier en Nu.;
13.00-13.04 De tafel van drie.) 13.30
(S) Operamuz. 14.05 Schoolradio.
14.30 (S) Blokfluit en piano: Ned. ka-
mermuz. 15.00 Middagdiénst van de
Baptisten-gemeente. 15.30 Nws. 15.33
Iir 't zilver: progr. voor oudere luiste
raars. 16.30 Voor de kleuters. 16.45
Hoorspel voor de kinderen. 17.00 (S)
Licht ensemble met zangsoliste. Over-
heidsvoorl.: 17.20 Zijn de Surinaamse
Indianen nog nomaden? Spr.: Freek
van Wel. NCRV: 17.30 Nws. 17.32 Hier
en Nu.
18.00 (S) Hot Club 69: Jazzmuz.
P.P.- 18.19 Uitz. v d V.V.D NCRV:
18.30 Nws. 18.41 Toelichting bij het
nws. 18.47 (S) Kon. Militaire Kapel.
EO: 19.00 Wij hebben een woord voor
de weiéld: muz. inf. en ber. met om:
19.04 Reformatie en Reveil; 19.20 Vra-
genbeantwoording; 19.40 Bijbelstudie.
20.00 NCRV: Bij de tijd: uitzendingen
over jeugdgedrag vroeger en nu (2).
20.20 (S) Klass.muz. 20.30 (S) Om
roep Ork. en solisten: klass.muz. 21.27
(S) Des Zondags als de slachters sla
pen, hoorspel. 22.20 Avondoverden
king. 22.30 Nws. 22.30 Literama: radio
kroniek over boeken, schrijvers en
toneel. 23.00 (S) NCRV-Vocaal
Enseble: klass, gewijde muz. 23.30
(S) Deze tijd, deze muz. 23.55-24.00
Nws.
HILVERSUM II
VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn.
7.20 (S) Spitsuur A'dam: lichte gram-
mofoonmuz. met rep. en interviews.
(7.33 Van de voorpag.) VPRO: 7.54
Deze dag. VARA: 8.00 Nws. 8.11 Act.
8.23 (S) Spitsuur A'dam (verv.) NOS:
9.00 Uitgebreide rep. 9.35 Waterst. 9.40
Wat heeft dat kind?: pedagogische ru
briek. 9.55 (S) Muz. uit de Middeléeu-
wen en Renaissance. 10.15 (S) Reper
torium: klass.muz. 11.00 Nws. 11.03
Spiegel van België; muz. en nws van
onze zuiderburen. 11.30 Intern. Spec
trum: klass.muz. 12.10 Den Haag deze
week. VPRO: 12.15 Vpro-Maandag:
klass.muz. met tussen 14.00 en 14.30
uur lichte grammofoonmuz. (Om 13.00
Nws.) 14.30 Schoolradio. AVRO: 14.50
Radiojournaal. 14.55 AVRO.... deze
week! 15.00 't Is historisch: progr.
over geschiedenis. 15.35 Biéls en Co.:
wekelijkse strip. 16.00 Nws. 16.03 Mi-
kadoo: een kindermagazin. 17.00 (S)
O: jeugdprogr. 17.40 Overheidsvoorl.:
Den Haag aan de lijn. 17.55 Med.
18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal.
18.25 (S) Johan Willem Friso Kapel
met zangsolisten. NVSH: 19.10 Sex
tant: radiomagazine van de NVSH.
19.20 RVU: Wat is en wat doet de
Belgische "Werkgroép 2000"? Spr.:
Prof. dr. J-L. Wieers. NOS 20.00 Nws.
20.05 Komt U maar....: lichte grammo
foonmuz., gespr. en telef. reacties.
22.00 (S) Jazz in Aktie: Intern. Loos-
drecht Jazz Festival 1971. 22.55 Med.
23.00 Nws. AVRO: 23.10 Radiojour
naal. NS: 23.20 Radiorama: Etiquette
is In. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM III
KRO: 7.00 Nws. 7.03 KRO-op-Drie.
(8.00, 9.00, 10.00 en 11.00 Nws.) 12.00
Nws. 12.03 Van twaalf tot twee:
KRO's pauzeprogr. met om 13.03 Ra
den maar. (13.00 Nws.) TROS: 14.00
Nws. 14.03 Jam on Radio. (15.00 Nws.)
16.00 Nws. 16.03 De Hugo van Gelde
ren Show. 17.00 Nws. 17.03-18.00 De
Hugo van Gelderen Show (verv.),
incl. de nationale tip-vijf.
BELGIë VLAAMS
5.30 Nieuws. 5.33. Lichte muziek. 8.00
Niéuws. 8.20 Licht klassiek concert.
9.00 Nieuws. 9.15 Volksmuziek. 9.30
Postiljon. 10.00 Nieuws. 10.03 Orkesto-
rama. 10.30 Schoolradio. 11.00 Prome
nadeconcert. 12.00 Nieuws. 12.08
Landbouwkroniek. 12.15 Melodieradio.
13.00 Nieuws. 13.20 Melodieradio.
14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. 16.00
Nieuws. 16.10 Omroep orkest: Volks
concert. 17.00 Nieuws 17.10 Lichte
muziek. 18.00 Nieuws. 18.05 Geef
acht18.30 Protestuitzending. 18.45
Sportmagazine. 19.00 Nieuws. 19.45
Openbaar kunstbezit. 20.00 Operama
gazine. 22.00 Niéuws. 23.00 Romeüise
kamermuziek.
(Van een onzer verslaggevers)
ZUIDDORPE. In juli van dit jaar zal waarschijnlijk de zen
der gereedkomen, die op dit moment, ten behoeve van de navi
gatie van schepen, in Zuiddorpe wordt gebouwd. De zender
maakt deel uit van het zogenaamde Decca plaatsbepalingssysteem
voor schepen in het zuidelijke deel van de Noordzee. De appara
tuur vormt tezamen met gelijke zenders in Heilo en Gilze-Rijen
een navigatieketting, die straks vanuit Hoek van Holland cen
traal wordt bediend.
De zender, waaraan op dit
moment door de firma Decca
en een aantal onderaannemers
wordt gewerkt, komt voor wat
Zeeuwsch-Vlaanderen betreft
in de plaats van de mobiele
apparatuur, die momenteel nog
op de Axelse Sassing staat op
gesteld. Deze zendapparatuur
is medio 1969 geïnstalleerd en
daarmee zijn de afgelopen
maanden proeven genomen ten
behoeve van de definitieve in
stallatie. Deze experimenten
zijn geheel naar wens verlo
pen.
De radiografische nauwkeu
righeid, die men op de Noord
zee en de vaargeulen heeft
gezocht, heeft men bij deze
proeven ook gevonden. Er is
uiteindelijk alleen een kleine
correctie aangebracht in de si
tuering van de definitieve
zendmast, die in de polder in
de buurt van Zuiddorpe wordt
opgetrokken. Daarmee is men
in augustus van dit jaar in
opdracht van de afdeling ha
venmonden van Rijkswater
staat begonnen.
Overigens wordt van de
voorlopige Decea-keten in Ne
derland op dit moment al vol
op gebruik gemaakt bij de
navigatie van tankers. Het
systeem wordt ook door Rijks
waterstaat zelf en de visserij
gebruikt. In feite betekent liet
een aanvulling op een over de
gehele wereld door de scheep
vaart ingevoerde en aanvaarde
navigatiewijze.
In de buurt van de Wadden
zee is al langer een Decca-
keten (de verschillende zen
ders vormen een soort „ket
ting") in gebruik en datzelfde
geldt ook voor het Kanaal, dat
evenals een deel van de
belangrijkste Belgische wate
ren door Engelse zenders
wordt bestreken. Alleen voor
het zuidelijke deel van de
Noordzee behoefde aanvulling,
aldus Rijkswaterstaat. De drie
navigatiezenders zullen ook
een belangrijke functie gaan
vervullen voor Europoort en
de plaatsbepaling op open zee
voor de Westdrschelde. Als het
zendstation in Zuiddorpe ko
mend jaar in bedrijf komt, zal
het geheel automatisch vanuit
een controlecentrum van
Rijkswaterstaat in Hoek van
Holland worden „gestuurd".
Het is dan zelfs mogelijk om
op grote afstanden bij techni
sche moeilijkheden in een van
de stations een „diagnose" te
stellen of om reserve-appara-
tuur in bedrijf te stellen.
Het voorlopige station aan
de Axelse Sassing, onderge
bracht in een caravan, staat
daarentegen nog voor een be
langrijk deel onder controle
van technici, die met het oog
op het experimentele karakter
van de eerste „uitzendingen"
een kritisch oogje in het zeil
moeten houden. Verwacht
wordt, dat van deze jongste
aanvullingen op het Decca-
systeem met name ook de Bel
gische visserij zal kunnen pro
fiteren.