„Nu kan ik de melk ook al niet
meer voor 100 procent vertrouwen
V W WEER
GEZAKT OP
RANGLIJST
AUTO
VERKOOP
Juiste publieke opinie'
zorg voor bedrijfsleven
CONRAD EN ALAN BEAN IN „SKYLAB"
Drinkt u
caffefiie
vrije
koffie?
HU
SUPRA
OPLICHTER MET
„FLUWELEN TONG
AANGEHOUDEN
MEER VATEN BEDREIGEN BRITSE KUST
OFFICIER VAN JUSTITIE: „GEEN ONBEKOMMERDE LEEFREGELS MEER"
POLITIE-
INVAL IN
SPEELHOL
„REGERING MOEI
HAAST MAKEN
MEI TWEEDE
SCHIPHOL"
AMERIKAANS RUIMTELABORATORIUM IN '73 RUIMTE IN
Hieris'npah
vandebovenste
plant
binnenland
buitenland
Al jaren
Immuun
99
Gecontroleerd
Contact
nieuw verzamelwerk
Prijzen Fiat gaan
zeker omhoog
VERENIGING NED. CHEMISCHE INDUSTRIE:
NEDERLANDSCHE MIDDENSTANDSBANK
Eenbarjk
Waap je Wijzer Van Wordt
papier
koor uw pen
Ruilverkaveling
Supra,dekkende
vacmmgemalen
iserookin
caffeïnevrijevorm.
Koffie, diehetvolle
pond geeft aan
smaakengeur.
Genietermaar
rustigvan!
cafleinevrij
f2,59perpak
Donderdag 20 januari 1972
(■Van een onzer verslaggevers)
UTRECHT/WOUDENBERG
„Sinds ik me vooral mei
economische delicten bezig
houd", aldus de Utrechtse of
ficier van justitie, mr. G. W.
van Meyenfeldt, „heb ik geen
onbekommerde leefregels meer.
Pinda's eet ik niet, wanneer
ik niet weet waar ze vandaan
komen, uit automtaieken trek
ik niets meer en nu kan ik
de melk ook al niet meer voor
honderd procent vertrouwen".
Mr. van Meyenfeldt zei dit vo
rige week in een rechtszaak
tegen de Melkunie Wouden
berg. Deze fabriek moest zich
verantwoorden voor het feit
dat er in door haar gebruikte
melk penicilline had gezeten.
De fabriek werd veroordeeld
tot een geldboete van 1000,
voorwaardelijk en een proef
tijd van twee jaar. De fabriek
was isohuldig, volgens de moti
vering van de rechter, omdat
ze te weinig controle had uit
geoefend op de melk die door
de boeren geleverd werd.
De fabriek zal in hoger beroep
gaan tegen het vonnis. Een
gang van zaken die én door de
verschillende keuringsdiensten
van waren én door de .andere
melkfabrieken in het land met
interesse gevolgd zal worden.
Want het probleem speelt in
feite al jaren. Melk is goed
voor elk, zo wordt ons van
kindsbeen af voorgehouden in
dit melk- en boterland. En
over het algemeen gaat dat
ook wel op. Maar soms is melk
helemaal niet zo gezond, bijv.
wanneer er penicilline in zit.
Dan kan het melkdrinken voor
sommige mensen vervelende
gevolgen hebben.
Tot goed begrip: er behóórt
geen penicilline in de mielik te
zitten. Die kan er alleen in te
recht komen als de boeren
bijv. geneesmiddelen voor hun
koe gebruiken waarin penicil
line verwerkt is. De wet zegt
wel, dat de boeren de melk
van zo'n met penicilline be
handeld beest niet aan de fa
briek mogen leveren zolang de
penicilline er niet uit verdwe
nen is, maar soms doen ze het
toch. En dan komt er „besmet
te" melk bij de fabriek die ze
eventueel ook verwerkt in an
dere zuivelprodukten.
Dokter H. Mol, dierenarts en
Werkzaam bij de keurings
dienst van waren in Utrecht:
„Juist door die geringe hoe
veelheid penicilline die er in
die besmette melk zit, is er de
kans, dat bacteriën in het
menselijk lichaam immuun
worden voor dat antibioticum.
Een immuniteit die ze zelfs
kunnen overdragen op heel an
dere bacteriën. In Japan is
zoiets wel eens gebeurd met
een paratyfus-achitige ziekte".
Dr. A. Menten, bacterioloog in
Utrecht wijst nog op een ander
gevaar. Ongeveer een half pro
cent van de bevolking is in
meer of mindere mate overge
voelig voor penicilline. Dat
kan zich uiten in een jeukende
uitslag, dikwijls over het hele
lichaam. In de literatuur is een
geval bekend van een vrouw
die dat ook kreeg. Men heeft
dat toen onderzocht en men
kwam er achiter dat ze dood
geweest zou zijn als ze bijv.
twee liter melk gedronken zou
hebben. Maar zoiets is natuur
lijk een heel grote uitzonde
ring". Dr. Manten wijst erop,
dat er ook sprake is van een
potentieel gevaar. Mensen, die
nu nog niet overgevoelig zijn
vooor penicilline, kunnen het
worden als ze die „besmette
melk" regelmatig zouden drin
ken.
De melk die de boeren leveren
wordt regelmatig gecontro
leerd. De melkcontrolestations
nemen regelmatig controle
monsters, evenals de keurings
diensten van waren. Volgens
het melkcontrolestation in
Amsterdam is er bij 0,1 pro
cent van de onderzochte mon
sters sprake van „besmette"
melk. Volgens dr. H. Mol, die
renarts en werkzaam bij de
keuringsdienst van waren in
Utrecht, is in zijn rayon het
positieve percentage 0,2 of 0,3.
Het verschil komt volgens hem
„omdat het onderzoek bij de
keuringsdienst iets gevoeliger
is".
Betrapt het melkcontrolestati
on een boer, dan wordt er een
boete opgelegd. Een basisboete
van vijftig gulden én twee
cent korting op elke afgelever
de liter melk gedurende veer
tien dagen. De keuringsdienst
van waren speelt de zaak door
naar de rechter. Meestal komt
de zaak niet voor, omdat de
officier een schikking aan
biedt.
Volgens dr. Mol zou het pro
bleem voor een groot gedeelte
uit de wereld zijn als er een
betere diergeneesmiddelenwet
tot stand zou komen. „De boe
ren kunnen nu veel te gemak
kelijk aan antibiotica komen".
Op de zitting tegen de Melku
nie Woudenberg vorige week
in Utrecht, werd er ook gepleit
voor verhoging van de boetes
die boeren opgelegd kunnen
krijgen, voor betere controle
maatregelen door de fabriek
en voor een béter contact tus
sen vee-artsen en melkfabrie
ken.
(Van onze redactie
binnenland)
AMSTERDAM De
kentekenregistratie van
RAI in Amsterdam heelt
gisteren de gedetailleerde
verkoopresultaten van
personen- en combinatie
auto's bekendgemaakt.
Volkswagen blijkt op
nieuw te zijn gezakt op de
ranglijst en staat nu zeven
de met een afzet van 29.196
eenheden. In 1970 stond dit
automerk nog op de vierde
plaats.
In totaal werden in 1971
402,708 _personen- en com
binatieauto's verkocht tegen
432.231 in 1970. De vermin
derde afzet had betrekking
Op vrijwel alle automerken,
Uitgezonderd de Peugeot en
de Japanse merken Toyota,
Datsun en Mazda. Toyota
wist zelfs de tiende plaats
te bereiken (11.653) en dat
ging ten koste van de Mini
(British Leyland). Datsun
en Mazda verdubbelden
hun omzet.
Bovenaan de ranglijst
veranderde weinijg: Opel
(van General Motors) bleef
stevig op kop, gevolgd door
Ford en Fiat. De tien meest
verkochte automerken in
1971 (met daarachter de
verkopen in 1970) zijn:
1. Opel 53.978 (55.849)
2. Ford 47.295 (52.135)
3. Fiat 43.791 (46.961)
4. Simca 34.555 (34.626)
5. Citroen 33.448 (38.087)
6. Renault 31.266 (36.585)
7. Volkswagen
29.196 (43.768)
8. Daf 24.581 (28.050)
9. Peugeot 20.270 (18.986)
10. Toyota 11.653 7.297)
(ADVERTENTIE)
.□nzG
jaren
25 jaar wereldgeschiedenis in een standaard
werk dat u zelf van week tot week opbouwt.
Bestel dé kennismakingsaflevering ft 1,-met
onderstaande bon. In envelop zonder postzegel
opsturen naar postbus 4570 Amsterdam.
Stuur mij de kennismakingsaflevering van
ONZE JAREN 45-70 k 1,-.
Deze kennismaking verplicht me tot niets.
straat
ONZE JAREN 45-70 kost 1,75 per weekafl. bij abonnement,
verkrijgbaar in boek- en tijdschrifthandel k 2,25
AMSTERDAM - HAAR
LEM (ANP) De Amster
damse recherche heeft de
45-jarige J. W. S. „met de
fluwelen tong" gearres
teerd, die de afgelopen
maanden tientallen vrou
wen voor verschillende be
dragen had opgelicht. Hij is
in 1970 uit een psychiatri
sche inrichting ontsnapt.
De man vertelde de vrou
wen dat hij pas weduwnaar
was geworden, in Noord-
Brabant een bungalow be
zat 'en in een dure auto
reed. Onder het voorwend
sel dat hij zowel zijn geld
als zijn cheque- en giro
boekje thuis had achterge
laten en met de belofte, dat
hij de vrouwen mee zou
nemen naar zijn riante
huis, waar de dames kon
den kiezen uit de bontgar
derobe van de overleden
echtgenote, wist S. geld los
te krijgen. Hij zei dan siga
retten te gaan kopen en
keerde niet meer terug.
De Haarlemse politie
heeft de 36-jarige bankwer
ker N. M. uit Minister -aan
gehouden, die in West-Duits-
land bekend staat als hu
welijkszwendelaar.
De man zei chirurg Vvan
beroep te zijn en afkomstig
uit Long Beach. Uit zijn
persoonsbewijs bleek ech
ter dat hij de bankwerker
uit Münster was.
(Van onze sedactie
buitenland)
PENZANCE De Britse
autoriteiten hebben bekend
gemaakt, dat er meer vaten
met gevaarlijke inhoud op de
kust van Cornwall te ver
wachten zijn. Naar een woord
voerder van het ministerie van
landbouw meedeelde, zal wel
licht een verbod worden uitge
vaardigd om te vissen in een
strook van tachtig mijl uit de
Engelse zuidwestkust.
In dit zeegebied is op 21
december het Spaanse vracht
schip „Germania" gezonken
met 3.000 vaten chemicaliën
aan boord. Daarvan zijn er tot
dusver bijna 100 op de kust
terecht gekomen. Enige hier
van bevatten ethyl-cyanide en
ethyl-acetaat, brandbare stof
fen die giftigé dampen ver
spreiden.
Behalve de lading van de
„Germania" is een maand ge
leden ook de deklading van de
in Somalia geregistreerde
vrachtboot „Atlantic Ocean" in
het Engelse Kanaal terecht ge
komen. Deze boot had op het
dek vaten met dimethylamine,
een organische stof die vluch
tig en explosief is. Of deze
vaten al ergens zijn aauge-
spoeld, is niet bekend.
AMSTERDAM (ANP)
„Ik twijfel er niet aan of er
zullen voor Fiat in Nederland
binnenkort prijsverhogingen
komen", zo verklaarde gister
middag desgevraagd de heer
J.L. Lang jr, directeur van de
importeur van Fiat in Neder
land (Leonard Lang n.v. te
Amsterdam).
Hij kon nog niet zeggen
hoeveel procent de Fiat-mo
dellen duurder zullen gaan
worden. Zoals gemeld heeft
Fiat in Italië begin januari de
prijzten met gemiddeld vijf
procent verhoogd.
DEN HAAG (ANP) Als
de publieke opinie steeds
meer invloed gaat uitoefenen
op de besluitvorming, dan is
het voor het bedrijfsleven van
het allergrootste belang dat er
een juiste publieke opinie is,
althans een zo juist mogelijke,
aldus de vereniging van de
Nederlandse Chemische Indus
trie.
Daarvoor te zorgen, zegt de
vereniging, is een taak voor
hfet bedrijfsleven zelf. Het zal
consequent en constant het pu
bliek op de hoogte moeten
houden van zijn doen en laten
en van zijn wel en wee.
Alleen als dat gebeurt kan
worden verwacht, dat op den
duur een klimaat ontstaat
waarin bv. vesti-gings- of uit
breidingsplannen met enige
objectiviteit worden ontvangen
en niet, zoals tegenwoordig
helaas zo vaak, zonder meer
door de publieke opinie wor
den afgewezen.
De VNCI zegt dit in haar
weekblad. Zij wil hiermee een
aanvulling geven op een con
statering van de heer W. Bak
ker, lid van de raad van be
stuur van Hoogovens, die uit
de gang van zaken rond het
Maasvlakteproject van Hoogo-
vens-Hoesch de lering heeft
geput: „Of men het met de
maatschappelijke ontwikkelin
gen van de laatste jaren eens
is of niet, men zal er rekening
mee moeten houden."
De heer Bakker heeft deze
constatering onlangs op een
staalconferentie in Canada uit
gesproken. Zijn conclusie is,
dat de invloed van de publie
ke opinie op allerlei beslissin
gen van algemeen belang
steeds groter wordt en soms
zelfs al doorslag gevend kan
zijn.
Als gevolg van de druk, die
wordt uitgteoefend op de auto
riteiten, zullen deze bestaande
wetten en voorschriften ver
scherpen en nieuwe uitvaardi
gen, aldus de heer Bakker, die
vindt dat het van belang is,
dat het bedrijfsleven daarbij
inspraak krijgt om overdrij
ving te voorkomen.
„Het bedrijfsleven", zo zegt
de vereniging van de Neder
landse Chemische Industrie in
haar commentaar, „en in het
bijzonder de industirie zal van
het nieuwe begrip openheid
een praktisch punt van beleid
moeten maken. Alleen dan be
grijpt het in de groeiende
nieuwe samenleving zijn eigen
belang, dat tevens het belang
van die samenleving is."
(Van een onzer
verslaggevers)
NIJMEGEN De Nijmeeg
se politie heeft gisternacht een
speelhol opgerold. Bij deze ac
tie werden vijftien personen
aangehouden en werd ruim
25.900 gulden in beslag geno
men.
De politie verklaarde giste
ren al geruime tijd het idee te
hebben gehad dat er in een
bovenwoning aan de Nieuwe
Markt, centrum van de Nij
meegse prostitutie, illegaal ge
speeld werd. Dinsdagmiddag
heeft men gepost en toen alles
er op wees dat er inderdaad
gegokt werd, besloot de politie
tot de inval.
Om binnen te komen moes
ten de 32 politiemannen een
ruit van de voordeur forceren.
Boven trof men een complete
roulettetafel aan. De croupier
stond nog aan het hoofd van
de tafel. De meeste mensen
die werden aangehouden zijn
afkomstig uit Nijmegen. Ook
waren personen aanwezig uit
Bussum. Arnhem, Malden,
Amsterdam en Den Haag.
ROTTERDAM (ANP). De
regering moet voortmaken met
het aanwijzen van een plaats
voor de tweede nationale lucht
haven. Schiphol is omstreeks
1977 vol. Het jaar 1982 dat is
genoemd door de commissie
Falkenhagen is zeker 3 a 4
jaar te laat.
Dat zei mr. S. J. Timmenga,
juridisch adviseur van de
stichting Tegen Geluidshinder
door Vliegtuigen, in Rotterdam
op een vergadering van het
Rotterdamse anti-bulderbaan-
comité. De stichting is vooral
bang voor uitbreiding van
Schiphol met een vijfde baan.
Het anti-bulderbaancomité kan
in zoverre tevreden zijn, dat
het vliegveld Zestienhoven
vrijwel zeker niet voor uitbrei.
ding in aanmerking komt. Waar
het tweede nationale vliegveld
komt is volgens de heer Tim
menga niet zo belangrijk. Uit
het oogpunt van geluidshinder
het liefst in een geluidsonge-
voelig gebied, zoals de Zuider
zeepolders of de Maasvlakte
Vestiging elders zal moeten
leiden tot verplaatsing van
grote bevolkingsgroepen, aldus
de heer Timmenga.
De bestaande overlast kan
volgens hem worden terugge
bracht door het aanbrengen
van geluiddempende appara
tuur op vliegtuigen en het sta
ken van nachtelijke charter
vluchten. „Wij roepen alle
goedwillende Nederlanders die
dit jaar met vakantie gaan dan
ook op te weigeren gedurende
de „besmette" uren van de
dag naar hun vakantieoord te
vliegen".
(ADVERTENTIE)
(Van onze redactie
buitenland)
HOUSTON De Nasa heeft
gisteren bekendgemaakt wel
ke bemanningen de Skylab,
het Amerikaanse laboratorium
in de ruimte, volgend jaar zal
krijgen.
Gezagvoerders zijn achter
eenvolgens Charles 'Pete'
Conrad en Alan Bean, die in
november 1969 samen op de
maan hebben gelopen, en de
nieuweling Gerald Carr.
De Skylab, gebouwd van
een Saturnus-raket, wordt on
bemand gelanceerd.^ De eerste
ploeg gaat op 1 mei 1973 naar
het laboratorium voor een
vlucht van 28 dagen roud de
aarde. Conrad wordt hierbij
vergezeld door dr. Joseph P.
Kerwin, een marinearts, en
Paul J. Weitz, een marinepi
loot.
Alan Bean krijgt de leiding
van de tweede groep, die op
30 juli begint aan een verblijf
van 56 dagen in de ruimte.
Zijn metgezellen zijn dr.
Owen K. Gerriott, elektrisch
ingenieur, en Jack R. Lousma,
vliegtuigkundig ingenieur en
marinepiloot.
De derde ploeg begint op 28
oktober 1973 aan een verblijf
van acht weken in de Skylab.
Zij bestaat uit gezagvoerder
Gerald P. Carr, piloot bij de
marine, dr. Edward G. Gibson,
ingenieur, en William R. ro
gue, straaljagerpiloot bij de
luchtmacht.
De Skylab weegt 85000 kilo
en heeft de afmetingen van
een huisje met drie slaapka
mers. Het laboratorium wordt
op 30 april 1973 gelanceerd.
De dag erop vertrekt de ploeg
van Conrad met een Saturnus-
lb om met een gewijzigde
Apollo-combinatie aan de Sky
lab te koppelen en over te
stappen.
In het laboratorium bevin
den zich 53 apparaten voor
experimenten op het gebied
van geneeskunde, onderzoek
van de zon, biologie, technolo
gie, algemene wetenschappen
en onderzoek naar de hulp
bronnen van de aarde.
Een hoofddoel is, vast te
stellen hoe de mens het best
kan leven en werken tijdens
lange perioden in de ruimte.
De langste met succes verrich
te ruimtevlucht tot dusver was
die van de Sojoez-9, die in
juni 1970 18 dagen duurde. De
ruimtevaarders van de Sojoez-
11 kwamen vorig jaar juni na
24 dagen in een baan om de
aarde tijdens de landing om
het ieven.
De aankondiging over de
bemanningen is waarschijnlijk
de laatste die de Nasa de ko
mende vier a vijf jaar zal
doen. Van de huidige 45 ruim
tevaarders blijven er 19 over
die nog nooit voor een vlucht
in de ruimte zijn aangewe
zen.
Vijf van hen zijn aangewe
zen als reserves voor de Sky
lab, zodat zij een kans hebben
wanneer een lid van de hoofd
groep uitvalt.
De andere veertien maken
nog slechts kans op het bestu
ren van een 'ruimtetaxi' tegen
1980, en dan zijn zij waar
schijnlijk te oud.
Brieven votff deze rubriek moeten
met volledige naam en adres worden
ondertekend. Bij publïkatfle zullen deze
vermeld worden. Slechts bij hogeuit
zondering zal van deze regel worden
afgeweken. Naam en adres zijn dan bij
de redactie bekend. Publikatie van brie
ven (verkort of onverkort) betekent niet
dat de redactie het in alle gevallen
eens is met inhoud, c.q. strekking*
De boeren in Tubbergen e.o.
hebben laten zien wat voor
onrecht vele van deze mensen
wordt aangedaan bij de ruil
verkaveling. De wijze waarop
deze stemmingen worden ge
houden, is niet goed, daar de
niet-komers ook worden be
schouwd als voorstemmers.
Het is zelfs al eens gebeurd
dat er nog personen op de lijst
stonden die al waren overle
den. Dezen werden ook be
schouwd als voorstemmers.
Door de rellen in Tubbergen
hebben de boeren eindelijk
eens van hun ongenoegen blijk
gegeven. De ambtenaren lich
ten de boeren wel voor. Ze
beweren, via de radio enz., dat
de verkaveling' zo goed is
maar ik zelf kan er anders
over meepraten. Mijn jong vee
kan altijd pas in juni in de
wei, omdat het er altijd nat is
en er hele stukken het groot
ste deel van het jaar onder
water staan. Aan de oprit van
dit perceel weiland naar de
dijk is ook geknoeid, want
daar zit maar ongeveer 5 cm.
verharding op. De rest is ge
woon zand. Je kimt er met
een tractor haast niet opko
men. Iedereen die het wenst
kan dit perceel komen bezich
tigen.
's Middags onder het radio
praatje voor 't platteland, ver
telde men onlangs dat die rel
len in Tubbergen niet demo
cratisch waren, en dat zoiets
toch niet mocht voorkomen. In
dit praatje wordt vaak ver
keerd uitgelegd, hoe het er
momenteel voor de boeren bij
staat. Zodoende denken de
niet-agrariërs dat alles nog
koek en ei is.
KLOOSTERZANDE
A. J. VAN DEN BERGH
(ADVERTENTIE)
Koüiebrdntlerijen slntf» 1782