„Nu kan ik de melk ook al niet meer voor 100 procent vertrouwen V W WEER GEZAKT OP RANGLIJST AUTO VERKOOP Juiste publieke opinie' zorg voor bedrijfsleven CONRAD EN ALAN BEAN IN „SKYLAB" Drinkt u caffefiie vrije koffie? HU SUPRA OPLICHTER MET „FLUWELEN TONG AANGEHOUDEN MEER VATEN BEDREIGEN BRITSE KUST OFFICIER VAN JUSTITIE: „GEEN ONBEKOMMERDE LEEFREGELS MEER" POLITIE- INVAL IN SPEELHOL „REGERING MOEI HAAST MAKEN MEI TWEEDE SCHIPHOL" AMERIKAANS RUIMTELABORATORIUM IN '73 RUIMTE IN Hieris'npah vandebovenste plant binnenland buitenland Al jaren Immuun 99 Gecontroleerd Contact nieuw verzamelwerk Prijzen Fiat gaan zeker omhoog VERENIGING NED. CHEMISCHE INDUSTRIE: NEDERLANDSCHE MIDDENSTANDSBANK Eenbarjk Waap je Wijzer Van Wordt papier koor uw pen Ruilverkaveling Supra,dekkende vacmmgemalen iserookin caffeïnevrijevorm. Koffie, diehetvolle pond geeft aan smaakengeur. Genietermaar rustigvan! cafleinevrij f2,59perpak Donderdag 20 januari 1972 (■Van een onzer verslaggevers) UTRECHT/WOUDENBERG „Sinds ik me vooral mei economische delicten bezig houd", aldus de Utrechtse of ficier van justitie, mr. G. W. van Meyenfeldt, „heb ik geen onbekommerde leefregels meer. Pinda's eet ik niet, wanneer ik niet weet waar ze vandaan komen, uit automtaieken trek ik niets meer en nu kan ik de melk ook al niet meer voor honderd procent vertrouwen". Mr. van Meyenfeldt zei dit vo rige week in een rechtszaak tegen de Melkunie Wouden berg. Deze fabriek moest zich verantwoorden voor het feit dat er in door haar gebruikte melk penicilline had gezeten. De fabriek werd veroordeeld tot een geldboete van 1000, voorwaardelijk en een proef tijd van twee jaar. De fabriek was isohuldig, volgens de moti vering van de rechter, omdat ze te weinig controle had uit geoefend op de melk die door de boeren geleverd werd. De fabriek zal in hoger beroep gaan tegen het vonnis. Een gang van zaken die én door de verschillende keuringsdiensten van waren én door de .andere melkfabrieken in het land met interesse gevolgd zal worden. Want het probleem speelt in feite al jaren. Melk is goed voor elk, zo wordt ons van kindsbeen af voorgehouden in dit melk- en boterland. En over het algemeen gaat dat ook wel op. Maar soms is melk helemaal niet zo gezond, bijv. wanneer er penicilline in zit. Dan kan het melkdrinken voor sommige mensen vervelende gevolgen hebben. Tot goed begrip: er behóórt geen penicilline in de mielik te zitten. Die kan er alleen in te recht komen als de boeren bijv. geneesmiddelen voor hun koe gebruiken waarin penicil line verwerkt is. De wet zegt wel, dat de boeren de melk van zo'n met penicilline be handeld beest niet aan de fa briek mogen leveren zolang de penicilline er niet uit verdwe nen is, maar soms doen ze het toch. En dan komt er „besmet te" melk bij de fabriek die ze eventueel ook verwerkt in an dere zuivelprodukten. Dokter H. Mol, dierenarts en Werkzaam bij de keurings dienst van waren in Utrecht: „Juist door die geringe hoe veelheid penicilline die er in die besmette melk zit, is er de kans, dat bacteriën in het menselijk lichaam immuun worden voor dat antibioticum. Een immuniteit die ze zelfs kunnen overdragen op heel an dere bacteriën. In Japan is zoiets wel eens gebeurd met een paratyfus-achitige ziekte". Dr. A. Menten, bacterioloog in Utrecht wijst nog op een ander gevaar. Ongeveer een half pro cent van de bevolking is in meer of mindere mate overge voelig voor penicilline. Dat kan zich uiten in een jeukende uitslag, dikwijls over het hele lichaam. In de literatuur is een geval bekend van een vrouw die dat ook kreeg. Men heeft dat toen onderzocht en men kwam er achiter dat ze dood geweest zou zijn als ze bijv. twee liter melk gedronken zou hebben. Maar zoiets is natuur lijk een heel grote uitzonde ring". Dr. Manten wijst erop, dat er ook sprake is van een potentieel gevaar. Mensen, die nu nog niet overgevoelig zijn vooor penicilline, kunnen het worden als ze die „besmette melk" regelmatig zouden drin ken. De melk die de boeren leveren wordt regelmatig gecontro leerd. De melkcontrolestations nemen regelmatig controle monsters, evenals de keurings diensten van waren. Volgens het melkcontrolestation in Amsterdam is er bij 0,1 pro cent van de onderzochte mon sters sprake van „besmette" melk. Volgens dr. H. Mol, die renarts en werkzaam bij de keuringsdienst van waren in Utrecht, is in zijn rayon het positieve percentage 0,2 of 0,3. Het verschil komt volgens hem „omdat het onderzoek bij de keuringsdienst iets gevoeliger is". Betrapt het melkcontrolestati on een boer, dan wordt er een boete opgelegd. Een basisboete van vijftig gulden én twee cent korting op elke afgelever de liter melk gedurende veer tien dagen. De keuringsdienst van waren speelt de zaak door naar de rechter. Meestal komt de zaak niet voor, omdat de officier een schikking aan biedt. Volgens dr. Mol zou het pro bleem voor een groot gedeelte uit de wereld zijn als er een betere diergeneesmiddelenwet tot stand zou komen. „De boe ren kunnen nu veel te gemak kelijk aan antibiotica komen". Op de zitting tegen de Melku nie Woudenberg vorige week in Utrecht, werd er ook gepleit voor verhoging van de boetes die boeren opgelegd kunnen krijgen, voor betere controle maatregelen door de fabriek en voor een béter contact tus sen vee-artsen en melkfabrie ken. (Van onze redactie binnenland) AMSTERDAM De kentekenregistratie van RAI in Amsterdam heelt gisteren de gedetailleerde verkoopresultaten van personen- en combinatie auto's bekendgemaakt. Volkswagen blijkt op nieuw te zijn gezakt op de ranglijst en staat nu zeven de met een afzet van 29.196 eenheden. In 1970 stond dit automerk nog op de vierde plaats. In totaal werden in 1971 402,708 _personen- en com binatieauto's verkocht tegen 432.231 in 1970. De vermin derde afzet had betrekking Op vrijwel alle automerken, Uitgezonderd de Peugeot en de Japanse merken Toyota, Datsun en Mazda. Toyota wist zelfs de tiende plaats te bereiken (11.653) en dat ging ten koste van de Mini (British Leyland). Datsun en Mazda verdubbelden hun omzet. Bovenaan de ranglijst veranderde weinijg: Opel (van General Motors) bleef stevig op kop, gevolgd door Ford en Fiat. De tien meest verkochte automerken in 1971 (met daarachter de verkopen in 1970) zijn: 1. Opel 53.978 (55.849) 2. Ford 47.295 (52.135) 3. Fiat 43.791 (46.961) 4. Simca 34.555 (34.626) 5. Citroen 33.448 (38.087) 6. Renault 31.266 (36.585) 7. Volkswagen 29.196 (43.768) 8. Daf 24.581 (28.050) 9. Peugeot 20.270 (18.986) 10. Toyota 11.653 7.297) (ADVERTENTIE) .□nzG jaren 25 jaar wereldgeschiedenis in een standaard werk dat u zelf van week tot week opbouwt. Bestel dé kennismakingsaflevering ft 1,-met onderstaande bon. In envelop zonder postzegel opsturen naar postbus 4570 Amsterdam. Stuur mij de kennismakingsaflevering van ONZE JAREN 45-70 k 1,-. Deze kennismaking verplicht me tot niets. straat ONZE JAREN 45-70 kost 1,75 per weekafl. bij abonnement, verkrijgbaar in boek- en tijdschrifthandel k 2,25 AMSTERDAM - HAAR LEM (ANP) De Amster damse recherche heeft de 45-jarige J. W. S. „met de fluwelen tong" gearres teerd, die de afgelopen maanden tientallen vrou wen voor verschillende be dragen had opgelicht. Hij is in 1970 uit een psychiatri sche inrichting ontsnapt. De man vertelde de vrou wen dat hij pas weduwnaar was geworden, in Noord- Brabant een bungalow be zat 'en in een dure auto reed. Onder het voorwend sel dat hij zowel zijn geld als zijn cheque- en giro boekje thuis had achterge laten en met de belofte, dat hij de vrouwen mee zou nemen naar zijn riante huis, waar de dames kon den kiezen uit de bontgar derobe van de overleden echtgenote, wist S. geld los te krijgen. Hij zei dan siga retten te gaan kopen en keerde niet meer terug. De Haarlemse politie heeft de 36-jarige bankwer ker N. M. uit Minister -aan gehouden, die in West-Duits- land bekend staat als hu welijkszwendelaar. De man zei chirurg Vvan beroep te zijn en afkomstig uit Long Beach. Uit zijn persoonsbewijs bleek ech ter dat hij de bankwerker uit Münster was. (Van onze sedactie buitenland) PENZANCE De Britse autoriteiten hebben bekend gemaakt, dat er meer vaten met gevaarlijke inhoud op de kust van Cornwall te ver wachten zijn. Naar een woord voerder van het ministerie van landbouw meedeelde, zal wel licht een verbod worden uitge vaardigd om te vissen in een strook van tachtig mijl uit de Engelse zuidwestkust. In dit zeegebied is op 21 december het Spaanse vracht schip „Germania" gezonken met 3.000 vaten chemicaliën aan boord. Daarvan zijn er tot dusver bijna 100 op de kust terecht gekomen. Enige hier van bevatten ethyl-cyanide en ethyl-acetaat, brandbare stof fen die giftigé dampen ver spreiden. Behalve de lading van de „Germania" is een maand ge leden ook de deklading van de in Somalia geregistreerde vrachtboot „Atlantic Ocean" in het Engelse Kanaal terecht ge komen. Deze boot had op het dek vaten met dimethylamine, een organische stof die vluch tig en explosief is. Of deze vaten al ergens zijn aauge- spoeld, is niet bekend. AMSTERDAM (ANP) „Ik twijfel er niet aan of er zullen voor Fiat in Nederland binnenkort prijsverhogingen komen", zo verklaarde gister middag desgevraagd de heer J.L. Lang jr, directeur van de importeur van Fiat in Neder land (Leonard Lang n.v. te Amsterdam). Hij kon nog niet zeggen hoeveel procent de Fiat-mo dellen duurder zullen gaan worden. Zoals gemeld heeft Fiat in Italië begin januari de prijzten met gemiddeld vijf procent verhoogd. DEN HAAG (ANP) Als de publieke opinie steeds meer invloed gaat uitoefenen op de besluitvorming, dan is het voor het bedrijfsleven van het allergrootste belang dat er een juiste publieke opinie is, althans een zo juist mogelijke, aldus de vereniging van de Nederlandse Chemische Indus trie. Daarvoor te zorgen, zegt de vereniging, is een taak voor hfet bedrijfsleven zelf. Het zal consequent en constant het pu bliek op de hoogte moeten houden van zijn doen en laten en van zijn wel en wee. Alleen als dat gebeurt kan worden verwacht, dat op den duur een klimaat ontstaat waarin bv. vesti-gings- of uit breidingsplannen met enige objectiviteit worden ontvangen en niet, zoals tegenwoordig helaas zo vaak, zonder meer door de publieke opinie wor den afgewezen. De VNCI zegt dit in haar weekblad. Zij wil hiermee een aanvulling geven op een con statering van de heer W. Bak ker, lid van de raad van be stuur van Hoogovens, die uit de gang van zaken rond het Maasvlakteproject van Hoogo- vens-Hoesch de lering heeft geput: „Of men het met de maatschappelijke ontwikkelin gen van de laatste jaren eens is of niet, men zal er rekening mee moeten houden." De heer Bakker heeft deze constatering onlangs op een staalconferentie in Canada uit gesproken. Zijn conclusie is, dat de invloed van de publie ke opinie op allerlei beslissin gen van algemeen belang steeds groter wordt en soms zelfs al doorslag gevend kan zijn. Als gevolg van de druk, die wordt uitgteoefend op de auto riteiten, zullen deze bestaande wetten en voorschriften ver scherpen en nieuwe uitvaardi gen, aldus de heer Bakker, die vindt dat het van belang is, dat het bedrijfsleven daarbij inspraak krijgt om overdrij ving te voorkomen. „Het bedrijfsleven", zo zegt de vereniging van de Neder landse Chemische Industrie in haar commentaar, „en in het bijzonder de industirie zal van het nieuwe begrip openheid een praktisch punt van beleid moeten maken. Alleen dan be grijpt het in de groeiende nieuwe samenleving zijn eigen belang, dat tevens het belang van die samenleving is." (Van een onzer verslaggevers) NIJMEGEN De Nijmeeg se politie heeft gisternacht een speelhol opgerold. Bij deze ac tie werden vijftien personen aangehouden en werd ruim 25.900 gulden in beslag geno men. De politie verklaarde giste ren al geruime tijd het idee te hebben gehad dat er in een bovenwoning aan de Nieuwe Markt, centrum van de Nij meegse prostitutie, illegaal ge speeld werd. Dinsdagmiddag heeft men gepost en toen alles er op wees dat er inderdaad gegokt werd, besloot de politie tot de inval. Om binnen te komen moes ten de 32 politiemannen een ruit van de voordeur forceren. Boven trof men een complete roulettetafel aan. De croupier stond nog aan het hoofd van de tafel. De meeste mensen die werden aangehouden zijn afkomstig uit Nijmegen. Ook waren personen aanwezig uit Bussum. Arnhem, Malden, Amsterdam en Den Haag. ROTTERDAM (ANP). De regering moet voortmaken met het aanwijzen van een plaats voor de tweede nationale lucht haven. Schiphol is omstreeks 1977 vol. Het jaar 1982 dat is genoemd door de commissie Falkenhagen is zeker 3 a 4 jaar te laat. Dat zei mr. S. J. Timmenga, juridisch adviseur van de stichting Tegen Geluidshinder door Vliegtuigen, in Rotterdam op een vergadering van het Rotterdamse anti-bulderbaan- comité. De stichting is vooral bang voor uitbreiding van Schiphol met een vijfde baan. Het anti-bulderbaancomité kan in zoverre tevreden zijn, dat het vliegveld Zestienhoven vrijwel zeker niet voor uitbrei. ding in aanmerking komt. Waar het tweede nationale vliegveld komt is volgens de heer Tim menga niet zo belangrijk. Uit het oogpunt van geluidshinder het liefst in een geluidsonge- voelig gebied, zoals de Zuider zeepolders of de Maasvlakte Vestiging elders zal moeten leiden tot verplaatsing van grote bevolkingsgroepen, aldus de heer Timmenga. De bestaande overlast kan volgens hem worden terugge bracht door het aanbrengen van geluiddempende appara tuur op vliegtuigen en het sta ken van nachtelijke charter vluchten. „Wij roepen alle goedwillende Nederlanders die dit jaar met vakantie gaan dan ook op te weigeren gedurende de „besmette" uren van de dag naar hun vakantieoord te vliegen". (ADVERTENTIE) (Van onze redactie buitenland) HOUSTON De Nasa heeft gisteren bekendgemaakt wel ke bemanningen de Skylab, het Amerikaanse laboratorium in de ruimte, volgend jaar zal krijgen. Gezagvoerders zijn achter eenvolgens Charles 'Pete' Conrad en Alan Bean, die in november 1969 samen op de maan hebben gelopen, en de nieuweling Gerald Carr. De Skylab, gebouwd van een Saturnus-raket, wordt on bemand gelanceerd.^ De eerste ploeg gaat op 1 mei 1973 naar het laboratorium voor een vlucht van 28 dagen roud de aarde. Conrad wordt hierbij vergezeld door dr. Joseph P. Kerwin, een marinearts, en Paul J. Weitz, een marinepi loot. Alan Bean krijgt de leiding van de tweede groep, die op 30 juli begint aan een verblijf van 56 dagen in de ruimte. Zijn metgezellen zijn dr. Owen K. Gerriott, elektrisch ingenieur, en Jack R. Lousma, vliegtuigkundig ingenieur en marinepiloot. De derde ploeg begint op 28 oktober 1973 aan een verblijf van acht weken in de Skylab. Zij bestaat uit gezagvoerder Gerald P. Carr, piloot bij de marine, dr. Edward G. Gibson, ingenieur, en William R. ro gue, straaljagerpiloot bij de luchtmacht. De Skylab weegt 85000 kilo en heeft de afmetingen van een huisje met drie slaapka mers. Het laboratorium wordt op 30 april 1973 gelanceerd. De dag erop vertrekt de ploeg van Conrad met een Saturnus- lb om met een gewijzigde Apollo-combinatie aan de Sky lab te koppelen en over te stappen. In het laboratorium bevin den zich 53 apparaten voor experimenten op het gebied van geneeskunde, onderzoek van de zon, biologie, technolo gie, algemene wetenschappen en onderzoek naar de hulp bronnen van de aarde. Een hoofddoel is, vast te stellen hoe de mens het best kan leven en werken tijdens lange perioden in de ruimte. De langste met succes verrich te ruimtevlucht tot dusver was die van de Sojoez-9, die in juni 1970 18 dagen duurde. De ruimtevaarders van de Sojoez- 11 kwamen vorig jaar juni na 24 dagen in een baan om de aarde tijdens de landing om het ieven. De aankondiging over de bemanningen is waarschijnlijk de laatste die de Nasa de ko mende vier a vijf jaar zal doen. Van de huidige 45 ruim tevaarders blijven er 19 over die nog nooit voor een vlucht in de ruimte zijn aangewe zen. Vijf van hen zijn aangewe zen als reserves voor de Sky lab, zodat zij een kans hebben wanneer een lid van de hoofd groep uitvalt. De andere veertien maken nog slechts kans op het bestu ren van een 'ruimtetaxi' tegen 1980, en dan zijn zij waar schijnlijk te oud. Brieven votff deze rubriek moeten met volledige naam en adres worden ondertekend. Bij publïkatfle zullen deze vermeld worden. Slechts bij hogeuit zondering zal van deze regel worden afgeweken. Naam en adres zijn dan bij de redactie bekend. Publikatie van brie ven (verkort of onverkort) betekent niet dat de redactie het in alle gevallen eens is met inhoud, c.q. strekking* De boeren in Tubbergen e.o. hebben laten zien wat voor onrecht vele van deze mensen wordt aangedaan bij de ruil verkaveling. De wijze waarop deze stemmingen worden ge houden, is niet goed, daar de niet-komers ook worden be schouwd als voorstemmers. Het is zelfs al eens gebeurd dat er nog personen op de lijst stonden die al waren overle den. Dezen werden ook be schouwd als voorstemmers. Door de rellen in Tubbergen hebben de boeren eindelijk eens van hun ongenoegen blijk gegeven. De ambtenaren lich ten de boeren wel voor. Ze beweren, via de radio enz., dat de verkaveling' zo goed is maar ik zelf kan er anders over meepraten. Mijn jong vee kan altijd pas in juni in de wei, omdat het er altijd nat is en er hele stukken het groot ste deel van het jaar onder water staan. Aan de oprit van dit perceel weiland naar de dijk is ook geknoeid, want daar zit maar ongeveer 5 cm. verharding op. De rest is ge woon zand. Je kimt er met een tractor haast niet opko men. Iedereen die het wenst kan dit perceel komen bezich tigen. 's Middags onder het radio praatje voor 't platteland, ver telde men onlangs dat die rel len in Tubbergen niet demo cratisch waren, en dat zoiets toch niet mocht voorkomen. In dit praatje wordt vaak ver keerd uitgelegd, hoe het er momenteel voor de boeren bij staat. Zodoende denken de niet-agrariërs dat alles nog koek en ei is. KLOOSTERZANDE A. J. VAN DEN BERGH (ADVERTENTIE) Koüiebrdntlerijen slntf» 1782

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1972 | | pagina 11