Welke president was de meest rampzalige De Amerikanen hebben geen vertrouwen in de toekomst Schorpioentheorie of veiligheid in aantallen binnenland buitenland AMERIKA ZIJN LEIDERS, R. Nixon. 0 S. Agnew. 0 J. F. Kennedy. 0 L. B. Johnson. Walter Lippman, bekend politiek filosoof en beroemd schrijver van dagbladcommentaren in Amerika bespreekt de kwaliteit van de leiders in Amerika, de huidige en toekomstige staat van de natie en de toestand in de wereld. De interviewer is Donald Steel, die bezig is aan een biografie van Walter Lippman. TOEKOMST EN POSITIE Er bestaat veel kritiek op liet twee-partijen stelsel 111 Amerika, dat het geen betekenisvolle alterna- tiven biedt, dat de problemen waar de gemeenschap voorstaat zo ernstig zijn dat als je moet kiezen tussen een Nixon en een Humphrey, je geen echte alternatieven aangeboden krijgt, en dat staat gelijk aan een ineenstorting van de gehele demo cratische theorie. Vindt u dat deze bewering enige waarheid bevat? Ik ben van mening dat een land zo groot als dit niet bestuurd zou kunnen worden door een partij-stel sel waarbinnen twee partijen diame traal tegenover elkaar staan. Ik denk dat er dan e'en burgeroorlog zou ontstaan. Als al de extremisten aan de ene kant in een partij bij eengebracht zouden worden, en de anderen in een andere partij, zou dat volgens mij een slecht iets zijn. Je kunt 200 miljoen mensen niet binnen het zelfde politieke stelsel houdfen tenzij je een erg sterk cen trum hebt. Hoe onhandig en vaak ook stom dit ook mag zijn, en de Amerikaanse politiek en het twee partijen stelsel is dat ook, is het toch beter dan welk alternatief van wie dan ook. Bijvoorbeeld, het blijkt dat de vi taliteit van dit stelsel zich laat gel den. Nixon doet veel liberale din gen waarvan hij zei dat hij ze niet zou doen, en waartoe hij door de democraten gedwongen is. Dat is alleen mogelijk in een onlogisch stelsel als het onze. Er bestaat een verschil tussen Humphrey en Nixon, en het verschil is groot genoeg. On ze enige moeilijkheid was dat in 1968 waar Humphrey van Nixon verschilde inzake de oorlog, hij on gelijk had. Nixon was de man die een eind moest maken aan de oorlog en Humphrey was de man die de oorlog moest verdedigen. U hebt veel sociale crises in dit land meegemaakt en daarover ge schreven. Vind u de huidige situatie uniek? De situatie is veel ernstiger omdat er minstens twee dingen zijn die de aard van de crisis radicaal veran derd hebben. Een daarvan is de bevolkingstoename. Het Amerikaan se politiek bestel heeft nog nooit een tijd gekend waarin zoveel m'eu- sen geregeerd moesten worden, ge regeerd wordt door zoveel kiezers, zoveel dingen moet regeren. Het kwantitatieve verschil is het radica le verschil. Dan is er ook nog de technologische tevolutie die het ge hele levenspatroon veranderd heeft, zodat de natie niet langer volkomen afhankelijk is van de landbouw. Al le problemen worden ernstiger als je het aantal mensen dat erbij be trokken is vermenigvuldigt. Gegeven de ernst van deze pro blemen, samengesteld uit vijandig heid tussen rassen en de toenemen de bezorgdheid van volksgroepen, denkt u dat het gevolg is dat het democratisch stelsel in dit land langzaam zal vergaan? Ja, beslist. Ik heb nog nooit een tijd meegemaakt waarin de mensen zo weinig vertrouwen in de toe komst hadden. Ze zijn bang, ze voe ten zich niet zeker of ze er tegen opgewassen zullen zijn, en er be staat een groot gevoel van onver schilligheid ten opzichte van de toe komst. Maar ik geloof niet dat er niets aan te doen is. Ik denk zelfs dat, ondanks onze grootte en complica ties enz., als er een groep leiders komt en dat is heel goed moge lijk en zij de juiste snaar treffen, het land hierop zal reageren. Maar gegeven het feit dat er wer kelijk ernstige verontrustheid is ontstaan door onder andere het toe nemende geweld binnen de gemeen schap en het wegvallen van sociale normen niet alleen de wet, maar ook beleefdheid is er volgens u sprake van dreiging van het fascis. me? Dat gevaar zal er wel komen. Ik denk niet dat er sprake zal zijn van fascisme op nationale schaal het land is te groot voor natuurlijk fa- cisme. Maar ik denk dat, er wel fascisme op plaatselijk niveau zal ontstaan. Binnen plaatselijke ge meenschappen zullen meerderheden of sterke minderheden in opstand komen als ze menen dat ze bedreigd worden. En ze zullen meedogenloos geweld gebruiken. De opkomst van extreme groepen komt voort uit bezorgdheden binnen de gemeenschap, en dit is iets wat we al eerder in onze geschiedenis gekend hebben. Bijvoorbeeld, tij dens het scopes preces in Tennessee in de twintiger jaren (waarin het ging of het geoorloofd was de evolu tietheorie te onderwijzen) hebt u kritiek uitgeoefend op de intellectu elen omdat ze zich de bezorgdheid van eenvoudige mensen niet konden voorstellen die zagen dat hun tradi tionele waarden ondermijnd werden. Hoe ziet u de verantwoordelijkheid van de intellectuelen om de huidige problemen aan te pakken? Ik vind dat een van de voornaam ste verantwoordelijkheden van een intellectueel is die schrijft en zich in het openbaar uitspreekt om in staat te zijn de zaak of de grief of het voorstel of de wil van de m'on- sen die hun zaak niet zo duidelijk Sir Winston Churchill spoorde Amerika aan zijn macht in een mate te gebruiken waarvoor ze niet getraind waren. kunnen stellen te behartigën dui delijker dan die mensen dat zelf kunnen. Bij het uitoefenen van kri tiek werkt niets zo ontwapenend als het beter behartigen van een zaak dan de tegenstander, en dat is een van de taken van de intellectueel die dingen duidelijk naar voren te brengen, die de mensen denken, maar die ze niet kunnen zeggen. Een groot deel van het optimisme over de Amerikaanse gemeenschap dat die succesvol is geweest en dat het de doelen die het gesteld heeft ook kan bereiken wordt nu aangevallen. Wordt dit door u als iets nieuws ervaren? Ja. Dat is sinds de vijftiger jaren naar voren gekomen. Ik denk dat deze frustratie grotendeels het ge volg is van het feit dat het land in de jaren na de oorlog beloofd heeft dingfen te doen die geen schijn van kans hadden. We hebben onszelf overschat en zijn nu buiten adem. Ik weet dat u het gevoel hebt dat we in onze buitenlandse verplichtin gen tever gegaan zijn als soort poli tieagent van de wereld. Had u het gevoel dat de doelen die men voor ogen had te hoog gegrepen verplich- tinen waren? Ja. Die waren opgeblazen. Van het begin van de eerste wereldoorlog tot heel kort geleden leefden we in ebn sfeer van verschrikkelijke inflatie, niet alleen op monetair gebied, maar de inflatie van onze verantwoorde lijkheden. Onze hoop 'en' beloften waren uitgerekt en moesten weer tot hun juiste proporties teruggebracht worden. Dat is de rol van Nixon in de geschiedenis, en het is de rol die hij nu pas begint te spelen. En hij begint daar in te slagen. We heb ben deflatie in alle richtingen nodig. Nixon zegt dat hij daar niet mee bezig is, maar dat is hij wel, en hij zal dat wel moeten doen. Wat vindt u van Nixon als presi dent? In 1968, toen ik tot de conclusie kwam dat ik voor Nixon moest zijn, was dat omdat ik tot de conclusie was gekomen dat we aan het eindt gekomen waren van een periode van waarschijnlijk 40 j. van inflatie van buitenlandse verplichtingen. We had den teveel beloofd en waren teveel verplichtingen aangegaan. Er was 'n plichtingen aangegaan. Er was een grote deflatie nodig. En een man die niet populair was kon niet veel ver liezen als hij met zo'n deflatie be gon, iets dat altijd impopulair is. En ik denk dat hij over het algemeen gesprokten voor deflatie is. Hij deed een stapje terug in zijn eigen anti communistische politiek, iets dat al leen hij kon doen, en op economisch vlak is hij bezig met een deflatie waar de democraten gezien de ge voelens in het land nooit aan hadden kunnen beginnen. Deflatie is nodig maar onplezierig. Denkt u dat Nixon dc geschiede nis in zal gaan als de grote voor vechter van deflatie? Als ik nu zijn biografie moest schrijven, zou ik hem de grote voor vechter van deflatie noemen en eens bekijken hoe hij via omwegen de flatie tot stand heeft gebracht, zoals Vietnam en in het bijzonder zijn politiek tegenovbr China en het steeds proberen van iets anders, maar steeds weer op hetzelfde punt uitkomen omdat de noodzaak van de gebeurtenissen achter hem stond. Ziet u enige ieidbeginsel achter Nixons opvattingen over het presi dentschap of zijn rol als presi dent? Zinjn Ieidbeginsel is, en dit is geen afkraken, is de poging om succes te hebben, weer opnieuw ge kozen te worden. En dat is in deze wereldse wereld niet zo'n slecht principe. Hij probeert tenslotte niet de redder van de wereld te worden, hij dobt geen poging om een Came- lot te bouwen, en hij probeert niet om een heleboel andere dingen te zijn. Hij doet wat hij moet doen, en dat strekt hem tot eer. Eigenbelang is een goede hoedanigheid van een staatsman. Die mensen met hun hoogstaande principes die de wereld negeren en ten gronde richten zijn de mensen die het eigenbelang uit sluiten geen compromis willen aan gaan. 'Woodrow Wilson was een beetje zo. Roosevelt niet. De regering Kennedy kwam met vliegend vaandel binnen en nu be gint die gehele tijd er een beetje anders uit te zien. Hoe ziet u de bekentenis van het Kennedy-tijd- perk en de politiek die toen gevolgd tverd? Ik ben het niet eens met praktisch illes wat Dean Acheson gezegd heeft, maar zijn recente opvattingen over president Kenntedy zijn volgens mij juist. Kennedy had geen diepte. Het gevolg was dat we een gevaar lijk opgeblazen inaugurele rede had den, en toen de Varkensbaai en een hoop anderere dingen, en de troep die hij maakte van de ontmoeting met Chroetsjov in Wenen. Pas in de laatste paar maanden van zijn leven begon hij de dingen tot hun juiste proporties terug te brengen. Vormden de eerste jaren van de regering Kennedy het patroon voor het soort buitenlandse politiek dat door Johnson gevoerd werd? Ja. En het waren de mensen die door Kemtedy benoemd waren die deze politiek ten uitvoer legden. Dean Rusk, Mc Namara, de Bundy's. Dat waren allemaal Kennedy-men- sen. Hoe, denkt u, zal dc geschiedenis oordelen over de regering John son. Ik geloof dat de geschiedenis zal vertellen dat die regering betrokken was bij het bevorderen van de grootste ramp die het land sinds de burgeroorlog overkomen is. Het heeft het land meer verdeeld en kwaad gedaan dan wat ook in zo'n honderd jaar. De geschiedenis zal goedkeuring hechten aan de wetge ving waar de mensen zo om vroegen en die over 't algemeen genomen nodig is. Maar zijn buitenlandse po litiek is een ramp gbweest. Hoe denkt u over de voorstellen van president Nixon aan China en zijn voorgenomen bezoek aan Pe king? De toenadering tot China die een uitnodiging tot gevolg gehad heeft is werkelijk een belangrijke historische gebeurtenis. Het is een van de grootste omwentelingen die ik in de geschiedenis ken, een omwenteling waarin het machtigste land ter we reld en het grootste land ter wereld hun rol tegenover elkaar volkomen veranderd hebben. Het zal lange tijd duren voordat we weten wat de gevolgen hiervan zijn, en op ltet ogenblik laten die zich ook niet voorspellen. Maar als je een in tweeën verdeelde wereld hebt en die dan verandert in een in vieren verdeelde wereld - China, Rusland, Amerika en Japan - dan geeft dat een heel ander resultaat.AUeen al het feit dat er iemand naar China gaat, de bereidheid om de uitnodi ging' aan te nemen is op zichzelf al een erkenning van de kolossale fout die er aan het begin van de koude oorlog gemaakt is. Dat was toen we afweken van cte oude Amerikaanse leer dat de regering die we erken den, of we het nu leuk vonden of niet, ook de regering was die het land bestuurde. Die vergissing had enorme consequenties, want omdat we het besluit hadden genomen om de Volksrepubliek China als een vij and te behandelen, moesten we toen een groot aantal beloften doen en verplichtingen aangaan om dat be sluit ook ten uitvoer te leggen - zoals het beleid inzake Formosa, en de verscheidene verdragen en ga ranties verspreid over de oostelijke kant van de Stille Zuidzee. Die verplichtingen werden in goed vertrouwen aangegaan en kunnen niet zo eenvoudig overboord gegooid worden, zelfs al erkennen we nu dat we een fout gemaakt hebben. Er zal waarschijnlijk een generatie over heen gaan voordat we de gevolgen van zo'n grote vengissing gecorri geerd hebben. Mijn opvatting is dat het beter is de fout te hebben ge maakt en die te corrigeren dan erin te volharden. Het is een fout die door een sterke mogendheid gecorri geerd kan worden, noodzakelijker wijs zonder vernedering, en met een zekere mate van goed vertrouwen. De bereidheid om de fout toe te geven en die te herstellen, om rustig beslissingen te nemen, om langzaam de politiek de tegenovergestelde koers te laten aannemen, na rijp beraad en na tactvol overleg met iedereen - dat is diplomatie. Verhaast het u dat een oude poli tiek zo radicaal wordt herzien door Nixon die als anti-communistisch politicus carrière heeft gemaakt? Alleen Nixon, van alle mensen uit het openbare leven, zou zo'n omme keer gemaakt kunnen hebben. En hij heeft het gedaan dn de lijn van de beste traditie van de Anglo-Ame- rikaanse politiek. Tenslotte waren het toch ook de Tories die in Enge land van de negentiende eeuw de mensen stemrecht gaven, niet de liberalen. Toen ik jong was en de politiek begon te bestuderen leerde ik dat het altijd de conservatieven waren die de liberale dingen deden, en dat het de liberalen waren die er conservatieve denkbeelden op 1 na hielden. In Nixons geval is het zeer dramatisch omdat hij zo'n heftig en onscrupuleus anti-communist was. Maar niettemin komt het de politieke vooruitgang ten goede dat het gebeurt. Hoe zal dit onze betrekkingen met Japan en de rol van Japan in Azië raken? Ik denk dat het de macht van Japan zal verminderen om de situa tie uit te buiten omdat er vier in plaats van twee aan het spel mee zullen gaan doen. Japan zal slechts een van de zovele landen in de wereld worden en ik denk dat dat gezond voor dat land zal zijn, en het zal voor ons gezond zijn dat we onze fout toegegeven hebben. Tsjoe en-Lai heeft onlangs gespro ken over de gevaren die Japan ver tegenwoordigde voor China, en door Amerikaanse waarnemers werd dit met enig begrip ontvangen. Het schijnt dat we terugkeren naar de situatie van voor de oorlog, van Chinees-Amerikaanse vriendschap tegenover een machtig Japan. Ik denk dat men in Amerika veel sympathie heeft voor China. Onze houding tegenover China is vaak die van een teleurgestelde minnaar ge weest. Amerikanen waren missiona rissen geweest en hadden die dingen gedaan waarvan ze dachten dat die voor China het beste waren. Toen voelden ze zich geminacht en waren ze woest. Maar in Amerika is er steeds een sterk pro-Chinees gevoel geweest. Het was interessant dat deze radi cale ommekeer in de politiek met bijna unanieme goedkeuring van het publiek ontvangen werd, wat er op kan duiden dat dit nog een gebied is waarop het beleid van de regering achterloopt op de publieke opinie. Ik denk dat dit zeker waar is. De oude anti-Chinese kruistocht, waar bij je elke Chinees en alles wat met China te maken had vogelvrij ver klaarde, was al énige tijd voorbij. De reden dat er geen heftige reactie op de ommekeer volgde was dat die gemaakt werd onder auspiciën van een bekend anti-communistisch ge zind persoon als Nixon. Er was niets waar men bezwaar tegen kon heb ben. Ik beschouw de gehele zaak een pluspunt, en het kan me niets schelen of Nixon herkozen wil wor den ik zie niet in waarom Nixon niet herkozen zou willen worden. Het feit dat hij het gedaan heeft, heeft ons een werkelijke dienst be wezen, en het is een van de dingen waarvoor zijn regering bekendheid zal genieten. Dus wat u ziet is een samenspel van machten de VS, Rusland, China, Japan en misschien een op nieuw tot leven gebracht Europa een onderlinge wisselwerking zon der de vorming van allianties. Is dat uitvoerbaar? Ik meen dat het onmogelijk is om tot een wereldregering te komen. Ik ben er zelfs niet zeker van of we er niet tegen in opstand zouden komen als we er een hadden. Dan bestaat er de mogelijkheid van hegemonie. Sommige machten kunnen de we reld een tijdje besturen, maar dat kan niet lang duren steeds min der naar gelang de moderne wereld zich ontwikkelt. Of je kunt een wereld met twee machten hebben zoals we maar een paar jaar hebben gehad, of anders krijg je een wereld met vele machten. Over het alge meen genomen geloof ik dat er vei ligheid in aantallen is. Voor de eerste keer in de geschie denis kan geen enkele mogendheid een andere vernietigen zonder zelf vernietigd te worden. Heeft dit de machtsstructuur in de wereld gesta biliseerd? In een boek waaraan ik bezig ben bespreek ik de verscheidene vormen van ondergang die voorspeld zijn. Dit gevoel van ondergang kwam pas op toen Rusland en Amerika atoom bommen hadden. Oppenheimer ver geleek de situatie met twee schorpi oenen in een fles. Zolang er. maar twee machten in de wereld waren zouden ze elkaar kunnen doden. Maar als veel mensen kernbommen hebben er zijn nu vier, vijf of misschien meer naties is er spra ke van een gemeenschap en nie mand kan iemand anders doden zon der dat al de anderen bang zijn. Dit is geen abnormale manier om een machtssituatie te stabiliseren. Binnen de regering en in het con gres bestaat er grote bezorgdheid over de Russische vloot in de Mid dellandse Zee, en de Russische poli tieke aanwezigheid in het Midden. Oosten, denkt u dat dit werkelijk een gevaar vertegenwoordigt voor de Amerikaanse belangen? Het idee dat de Russische aanwe zigheid in de Middellandse Zee ei in het Midden-Oosten iets is dat niet getolereerd kan worden, is uitgevon den door de Engelsen als een maniei om hun weg naar India te bescher men. Het is een produkt van he' imperium, en toen het imperium ui- eenviel was natuurlijk ook de re den om die weg te beschermen weg gevallen. De V.S. heeft geen enkele reden om Rusland uit het Middel landse Zeegebied te weren. Nu, of onze belangen bedreigd worden is een vraag van hoe je onze belangen definieert. Wat zijn onze belangen? Ik denk dat onze belan gen, over 't algemeen genomen, de ontwikkeling van de voorraden in het Midden-Oosten en vrede in het Midden-Oosten zijn. En wat betreft het conflict tussen de Arabieren en de Israëli, ik geloof dat, in 't alge meen, de basistheorie van de rege ring juist is. er zou een machtseven wicht moeten bestaan waarbij Israël niet onder de voet gelopen zou kun- ïten worden door de Arabieren, of door Rusland en de Arabieren, en aan de andere kant is het niet machtig genoeg om meer land in bezit te nemen dan het al heeft, en misschien zelfs niet sterk genoeg om te houden wat het heeft. Ik denk dat het een fundamenteel juiste po- littek is, en er valt mee te werken. Als de Israëli er zeker van waren dat we werkelijk meenden dat ze niet vernietigd zouden kunnen wor den, zouden ze niet zo'n belangstel ling hebben voor bepaalde gebieds- De ramp in Vietman heeft ervoor gezorgd dat veel mensen geloven dat we het nationaal belang nauwer moeten definiëren. Hebben we vi taal belang bij het voortbestaan van Israël? Hoe zoudt u ons nationaal belang definiëren? Dat woord is zo omgeven door historische betekenissen dat het moeilijk te zeggen valt wat je er mee bedoelt. Het nationaal belang is geïdentificeerd met alles wat de mensen zo mogelijk belangstelling voor hadden. In Europa gold eens als nationaal belang de verspreiding van het katholicisme. Toen was het de protestantse religie en toen was het weer dat de wolhandel goede markten moest hebben, en daarna dat naties goud moesten hebben om htm valuta harder te maken. Natio naal belang kan van alles betekenen. Maar in onze tijd lijkt hqt me dat ons nationaal belang is erop toe te zien dat we veilig be schermd zijn tegen invallen en aan vallen binnen een volmaakt van na ture verdedigbaar gebied dat we herkennen, B.v., met een inval in Canada zou het vitale Amerikaanse nationaal belang onmiddellijk daar bij betrokken zijn. Een invasie van Mexico, bezetting van Cuba, zou dat ook betekenen. Aan de andere kant kunnen we niet zeggen dat Israël ook zo be langrijk is voor de V.S. Het heeft geen zin te doen alsof dat wel zo is. Maar voor de wereld is het beter als er een Israël in het Midden-Oosten bestaat. Het brengt daar beschaving en technische vooruitgang. En de wereld zou er slechter voorstaan als Israël niet bestond. We moeten onze macht gebruiken, niet om daar een oorlog te voeren, maar om machten daar te ontmoedigen en tegen te werken, om Israël Phantom straalja gers te geven enz. Wat vindt u van Nixons Vietnam politiek en waar zal die ons waar schijnlijk heen voeren? President Nixon kwam aan de macht met drie dingen In zijn hoofd. Het eerste was dat hij niemand hem ervan zou laten geschuldigen dat hij de oorlog verloren had. Hij zou niet de eerste president willen zijn die een oorlog verloren had. Het tweede punt, afkomstig uit het Pentagon, in het industriële en militaire complex, was dat we vast moesten houden aan Camranh Bay als het sterke punt in Zuidoost Azië. Het derde was dat hij tijdens zijn eerste ambts termijn een einde aan de ooadog moest maken als hij herkozen wilde worden. Nu, om aan deze drie crite ria tegemoet te komen heeft hij gekozen voor een verdraaide, acro batische politiek. Het eenvoudigste zou gweest zijn te zeggen dat de oorlog een vergissing was geweest, dat die gemaakt was door de men sen die zojuist de verkiezing verlo ren hadden en dat ik een eind aan de oorlog ga maken, dat ik over een terugtrekking ga onderhandelen, met Noord-Vietnam een datum ga bepalen. Dit zou heel goed mogelijk zijn geweest, en in feite is dit ook geadviseerd. Het Franse Ministerie van Buiten landse Zaken, dat als een soort bemiddelaar fungeerde vertelde hem de voorwaarden waaronder hij een einde aan de oorlog kon maken. Maar omdat hij geen van zijn drie plannen op wilde geven verzon hij de absurde politiek van te zeggen dat hij de troepen terug zou trekken maar dat Zuid-Vietnam niettemin de oorlog zou winnen. Dit was werke lijk absurd als je bedenkt dat we de oorlog niet eens konden winnen toen onze troepen daar waren. Om het falen en de absurditeit van die poli tiek te bedekken deed hij de inval len in Cambodja en Laos waardoor sommige mensen enthousiast werden voor zijn kreet dat we de oorlog aan 't winnen waren terwijl er geen enkele kans op een overwinning be stond. In feite was deze hele poli tiek zo absurd en werd deze zo gevaarlijk dat er een redding plaats moest vinden, om de taal die hij mooi vindt te gebruiken, door middel van een „grote stap voorwaarts". Dat was de Chinapolitiek. Dat heeft hem voor een ramp behoed en voor het volslagen mislukken van zijn pogingen om in Vietnam dingen te doen die niet door een terugtrekking bereikt konden worden. Ik ben voor de Chinapolitiek, en ik denk dat die wel gunstig zal werken, omdat ik denk dat hij zich nu wel uit Viet nam zal moeten terugtrekken. Ik geloof dat hij nu een datum zal bepalen, wat alles is dat hij had moeten doen om met eer en fatsoen uit Vietnam te komen. Hoe ziet u de rol van het leger ln de buitenlandse politiek? Gelooft u in het militaire-industrieel complex? Er bestaat zoiets. Ik zeg u, we maken een ongelukkige tijd door die alle landen in de tweede generatie na een wereldoorlog doormaken. Ge woonlijk hebben ze slechte gene raals en militair personeel. De Fran sen leden onder de Maginot Linie enz. en na de Tweede Wereldoorlog hebben wij te lijden van werkelijk tweederangs generaals en admiraals. De commandanten in Vietnam wa ren veel slechter dan diegenen die in de Tweede Wereldoorlog gevoch ten hebben en toen de oorlog ge wonnen hebben. Generaal Eiseiihower tekent het viermogendhedenpact op 1 juni 1945. MonZH. anj 'lPe c°mmandanten in Vietnam waren veel slechter dan wonnen" m Tweede Wereldoorlog gevochten hebben en toen de oorlog

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1972 | | pagina 8