„Mensen zijn wegwerp-schepselen" VOEDSEL UIT JAPAN VOOR HONGERIGE WERKLOZEN IN V.S. snelh eidsmaniakken Concorde overbodige uiting van buitenland ZEKERHEID ANGST -PLUSSERS gezicht van een generatie door JACQUES LEVIJ „De jongeren zijn misschien bezig al kapot te gaan op een leeftijd, waai" op mijn generatie nog een toekomst dacht te hebben" Onderzoek naar positie specialisten Snelle verlichting van pijn in spieren en gewrichten Geen probleem Nieuwe klasse WERELDBEWEGING TEGEN GELUIDSKNALLEN: Woensdag 5 januari 1972 u (Van een onzer redacteuren) „Mensen zijn eigenlijk altijd wegwerp - schepselen geweest. Dat is me pas de laatste tijd heei duidelijk geworden. Gek dat ik nooit voordien heb be seft, hoe goedkoop mensen zijn. Hoe meer we praten over socia le zekerheden, gelijke kansen, onderwijs voor iedereen tot weet - ik - welke - leeftijd, hoe minder er in feite met de in dividuele mens wordt rekening gehouden. In Vietnam: pats- boem weg met mensen, met naamlozen. In Zuid-Amerika fokken maar jongens en ze la ten sterven van ellende de naamlozen. In Afrika en grote delen van Azië is het niet an ders. En in Europa wel? Nou ik geloof er niets van Hoevelen laten we in eigen land niet geestelijk kapot gaan om dat we geen huizen voor ze heb ben? Hoevelen worden niet ze nuwziek omdat ze de maat schappij en haar staalharde normen niet meer aankunnen? Hoeverguizen we elkaar als we het niet met elkaar eens zijn. Nee, ik ben mijn jeugd-optimis- me kwijt. AI jaren trouwens". Hij is in 1909 geboren. Was Ieraar. „Was", want hij is een jaar geleden afgekeurd. „Ik ben op. Kots van dat hele on derwijs. Van veel meer overi gens". Zijn vrouw stierf voor enkele jaren. De twee kinderen, al lang getrouwd, wonen in Cana da. „Ik ben er heen geweest. Mooi land, maar m'n jongens zijn zo ontstellend materialis tisch dat ik er beroerd van ben geworden. Na zes maanden kwam ik terug naar Holland. Denk dat ik niet meer naar ze toe ga. Ik zie ze naar de donder gaan. Niet materieel, maar geestelijk. Toen ik probeerde er eens over te praten, keken ze 't zijn volwassen mensen me aan of ze iemand uit een andere werld voor zich had den". Hij werd leraar via de studie voor enkele middelbare akten. Na onderwijzer te zijn geweest. Hield van zijn vak. Ook van kinderen. „Ik heb wel magere al studenten werkte. Ik deed dat goed". Hij steekt nadenkend een si gaar op. Grijze ogen komen tot leven als hij vertelt over die goede tijd van dat leraarschap. „Je was iets. De leerlingen luis terden naar je. Begrepen dat je gewoon pro beerde ze te vormen. Natuur lijk ook toen wel mislukkingen. Verdriet ook. We hadden op school nogal wat joodse meisjes en jongens. Die zijn bijna alle maal omgekomen in de oorlog. de te keren. Maar mijn .eerste directe opdoffer kreeg ik toen jonge mensen werden gedepor teerd. Ik heb toen even weg willen gaan uit de school. Maar ja, je hebt een gezin en wat doe je alleen Na 1945, zo vindt hij, is het snel bergafwaarts gegaan. ,We schiepen, nationaal gezien, een sociale welvaartsstaat, maar ontkenden steeds meer dat we snel verdwijnen. Zijn beproef de opvoedingsopvattingen wer den steeds minder aanvaard. Leerlingen, ze waren studenten geworden, hadden kritiek op zijn aanpak, op zijn wat zij vonden verouderde metho den. Hij kreeg steeds sterker het gevoel dat de grond onder zijn voeten verbrokkelde. In eigen gezin kwam het met de 2 zonen steeds vaker tot felle dis cussies. Hij kon dat niet opvan gen. Zijn vrouw ook niet. Ze leden eronder. „Ik werd steeds onzekerder. jaren gekend, voor de oorlog. U weet wel, in die tijd van kwe kelingen-met-akte die voor 80 gulden in de maand voor de klas stonden. Maar over het al gemeen heb ik het wel goed gehad. Ik was leraar met hart en ziel. Was diep doordrongen van de invloed die ik kon uit oefenen bij de vorming van jonge geesten. Heb me nooit voor de klas als een soort god heid gedragen. Was veel meer een man die samen met de leer lingen tegenwoordig noemen ze ook middelbare scholieren Vergast. Dat heeft mij een enor me opdonder gegeven. Zonder het te weten, ben ik toen voor het eerst van heel nabij gecon fronteerd geworden met wat ik nu de wegwerp-mens ben gaan noemen. Zo goedkoop was toen de mens. Zo goedkoop is hij al tijd geweest. Zijn zekerheden hebben toen een onherstelbare knauw gekre gen. „Ook al voor de oorlog, door de crisis, door Hitier, door het onvermogen van wie zich onze leiders noemden om de economische en politieke ellen nog plichten hadden en hebben. Versnelling en verandering zijn er de kenmerken van geworden. We rollen van de ene sensatie in de andere. Gooien alles na korte tijd weg. Modeverschijn selen bespringen ons steeds meer. Elke nieuwe roman is een meesterwerk, als we de re clame geloven. Élk toneelstuk zal de eeuwen trotseren, elke nieuwe compositie moet het tot een gouden plaat brengen, elke nieuwe technische vinding is het einde". Hij zag zijn zelfvertrouwen Ik kom uit een tijd waarin het altijd nog een gunst werd be schouwd, als je mocht studeren. Ik herinner me nog als de dag van gisteren dat een pientere knaap uit de 5e klas me in een fel gesprek over het nut van studie vroeg, waarom hij zich druk zou maken. „Of ik wel of niet leer verandert niets aan het feit dat deze rotwereld naar de knoppen gaat. Laat ik dan maar liever lekker leven en pakken wat ik pakken kan". Daartegen had ik geen verweer. Ik begreep in een flits dat die jongen het gevoelen verwoord de van zijn generatie. Ik stond daar buiten .Ik kon dat niet bevatten. Heb het wel gepro beerd. Het was echter zo gefor ceerd dat ze het van het begin af door hadden". Hij, de bekwame leraar, kreeg steeds sterker het gevoel „uit de tijd" te zijn. „Ik werd ang stig. Durfde voor de klas vaak niet meer mezelf te zijn. Werd nerveus. Dat werd nog erger toen ik met de mammoetwet moest leren werken. Vooral toen nieuwe opvattingen en in zichten in het onderwijs moes ten worden toegepast. Toen de jongelui mij kennelijk een oude zeur begonnen te vinden. Dat afbraak-nroces heeft jaren ge duurd. Het heeft me verzuurd. Ook in het gezinsleven. Het valt niet mee als je, even in de 50, al moet erkennen dat je je vak niet goed meer kunt uit oefenen. Ik ging soms met vrees in het hart naar school". Hij praatte erover. Met de rector, met collega's. Zij bodfen geen uitkomst. „Als ze zo van mijn leeftijd waren, worstelden ze eigenlijk allemaal met die problemen. De een wat meer dan de ander. Ik begreep toen dat ik een lid was van de weg- werp-generatie. Een afdanker tje, omdat ik het allemaal niet meer kon bijbenen. Ervaring, kennis, inzicht, rijpheid? dat al les betekende niets meer. Je moest je steeds kunnen aanpas sen aan de snel veranderende en zich steeds wijzigende in zichten. Dat kon ik niet. Ik was mijn houvast voorgoed kwijt. Het kwam tot conflicten op school. Ook thuis. Ik kreeg ziekteverlof. Kwam weer voor de klas. Maar ik was er ge weest. Toen mijn vrouw stierf, ze is lang ziek geweest, was het eigenlijk afgelopen met me. De jongens zaten toen al in Cana da. Ik heb nog wat doorgesuk keld maar was blij toen de rec tor me voorzichtig hoor polste over een eventuele af keuring. Toen dat gebeurd was, heb ik het huis verkocht en de meeste spullen ook en ben in deze verzorgingsflat gaan wo nen. Een man van 62 die maat schappelijk mislukt is. Zo voel ik het in ieder geval". Hij kijkt lang voor zich uit. De tuin in. „Toch is het merk waardig dat iknu langzaam maar zeker meen te gaan be grijpen wat er in de wereld aan de hand is. Omdat ik er buiten sta? Is niet heel veel van die onrust een gevolg van de angst en de onzekerheid, ook bij de jongeren? Zoeken zij niet naar zekerheden zoals wij ze in onze jonge jaren meenden te heb ben De politiek biedt geen idealen meer, de kerken ook niet, de wetenschap evenmin. De wereld is een gekkenhuis. Ook, nee juist, voor de jongeren. Zijn zij misschien bezig al kapot te gaan op een leeftijd waarop mijn generatie nog een toekomst dacht te hebben?" Vorige artikelen in deze se rie in dit blad van 24, 28 en 30 december en 4 januari. UTRECHT (ANP) Een werkgroep van de National» Ziekenhuisraad gaat de relatio tussen algemene ziekenhuizen en medische specialisten be kijken De werkgroep zal op korte termijn advies uitbren gen over de manier waarop tussen ziekenhuizen en specia listen een dienstverhouding kan ontstaan. Dit is noodzakelijk, aldus een mededeling van de Zie kenhuisraad, omdat veel speci alisten het ziekenhuis tegen woordig verzoeken om een dienstverband. (ADVERTENTIE) Dringt direct door tot aan de haard van de pijn Oeumatische pijnen, spit, zenuwpij* J-1- nen, verstuikingen, stijve nek en ledematen niets werkt sneller, niets werkt aangenamer ter verlichting van pijn dan Algesal-batsem. Onmiddellijk in de huid doordringend, werkt Alge- sal diep op de weefsels in tot aan de haard van de pijn (zonder opper vlakkige warmtesensatie of Irritatie van de huid te veroorzaken) en doorstraaltverlichtend weefsels en spieren tot In de gewrichten. Reu matische pijnen en stijfheid maken spoedig plaats voor een durend gevoel van verlichting en welbehagen. Wacht niet tot de pijn uitbreekt! Zorgt dat U thuis altijd een tube Algesal bij de hand hebt om zodra het nodig is de pijn te verlichten. ALGESAL bij alle apoth. «n drog; (Van onze redactie buitenland) pen liefdadigheidsgeschenk van Japan, een halve ton voedsel voor de inwoners van Seattle, heeft de regering Nixon gedwongen de overvolle voorraadschuren te openen, om miljoenen hongerige Amerikanen te eten te geven. Deze buitenlandse hulp, de eerste in twee eenwen, heeft de Ver enigde Staten bewust gemaakt van de wanhopige toestand waarin het groeiende leger van werklozen verkeert. De regering heeft zolang hulp geweigerd uit politieke overwe gingen. Dit jaar zijn er name lijk verkiezingen in Amerika en Nixon is er alles aan gelegen om de economie zon gunstig mogelijk af te schilderen. Een andere reden is de vrees van de regering dat de vrije voed- seldistibutie door bedrijven en boeren misbruikt zal worden. „Het is grotesk", zegt Seattle senator Warren Magnusen, „dat het rijkste land in de wereld een dergelijke liefdadigheid van de andere kant van de oceaan moet ontvangen. In al die 27 jaar die ik in het Congres zit heb ik Hooit een dergelijke ver nedering, voortvloeiend uit het gevoelloos negeren van de be hoeften van het volk, meege maakt. Seattle is het ergste ge troffen door de economische re cessie. Het werkloosheidscijfer is in de laatste twee jaar ver viervoudigd tot 18%; dat is drie maal het landelijk gemiddelde. Boeing (lucht- en ruimte vaart), de voornaamste indus trie in de havenstad, heeft 2/3 van haar werknemers ontsla gen. De werkelozen zijn volle dig afhankelijk van ongeveer 40 „distributiecentra" die op hun beurt weer drijven op de hulp van ongeveer 1000 vrijwilligers. De ontslagen vliegtuigbouwkun digen krijgen drie maal per week een hoeveelheid groenten. Groepen werkelozen die van het ene distributiecentrum naar het andere rennen om meer voedsel te krijgen, is een nor maal beeld in de straten van Seattle. Een voormalige Boeing- werknemer, Dale Vick, vader van drie kinderen in de leeftijd van zes tot tien jaar„Zonder de „distributiecentra" zouden velen van ons de hongerdood gestorven zijn. We hebben al maanden geen vlees gehad. On ze maaltijd bestaat uit een kop soep. Met Kerstmis hebben we een warme maaltijd gehad maar alleen omdat een van onze bu ren de gasrekening heeft be taald". „Buren in Nood" de naam van de groep die de centra runt, schakelt iedereen in, van pad vinder tot student om geld in te zamelen. De weigering van „Buren in Nood" om de regering achter de schermen te laten kijken gaf Washington ,de gelegenheid de distributie van voedselover- schotten, die de regering jaar lijks koopt om naar overzeese landen te sturen, te verbieden. De ironie wil dat Seattle een van de grootst ueivtoerhavens is van onze voedseloverschot- ten. Volgens senator Magnusen weigert de regering ter erken nen dat haar politiek de econo mie miljoenen schade heeft toe gebracht. Het Ministerie van Landbouw heeft laten blijken dat het voedselprobleem „niet bestaat", en zo gaat de senator verder, het wilde zelfs geen toe stemming geven voor voedsel distributie waarvoor iedereen voedselbonnen kan kopen (de zogenaamde welfarebonnen waarmee goedkoop voedsel kan worden gekocht). Senator Magnusen heeft via een amendement in het congres bereikt dat voedseldistri butie toegestaan werd, maar, zo zegt de senator, het ministerie weigert zijn nieuwe bevoegd heid te gebruiken. Het Congres heeft ook een bedrag van 20 miljoen dollar beschikbaar ge steld voor de aankoop van voed sel en medische hulp in de sta- fén met veel werkelozen. Maar ook die werd door het Witte Huis bevroren. „Bureaucraten, die in hun leven nog nooit een maaltijd gemist* hebben, namen de beslissing", aldus senator Magnusen. Een rapport van de senaatscommissie wist te mel den dat in het centrum van Seattle waar hoofdzakelijk ne gers wonen 48 procent van de mensen werkeloos is. In het rapport werd ook ge sproken over een „nieuwe klas se van armen", ongeschikt voor weifarehulp maar de trots om huis en huisraad te verkopen om daarvoor voedsel te kopen. Diegenen die voedselbonnen, kochten deden dit, aldus het rapport, uit medische noodzaak. Senator Magnusen heeft het rapport met een persoonlijk schrijven aan president Nixon gestuurd „De regering heeft Lockheed 250 miljoen dollar geleend, maar zij geeft geen cent uit om de honger te leni gen." De burgers van Seattle hebben de federale regering een proces aangespannen om de voedseldistributie wettelijk mo gelijk te maken. De federale rechter besliste dat als de regering weigerde zij onwettig, willekeurig en girillig handelde. De halve ton voedsel en een groot bedrag aan geld als een kerstgeschenk van de zuster stad van Seattle in Japan, Kobe heeft Amerika de ogen geopend Behoeftigen kunnen in Seattle voedsel krijgen in het onlangs geopende distributiecentrum voor overtollige voorraden. (Van onze redactie buitenland) LONDEN In het Engelse weekblad The Obser ver komt, ter grootte van een halve pagina, een ad vertentie voor, die gericht is tegen het Concorde- project. „Anti-Concorde Project" noemt de beweging zich, die over de hele wereld verspreid is en gericht is tegen alle luchtvaartmaatschappijen, die met toe steilen (willen gaan) vliegen, die sneller rijn dan het geluid. Professoren en doctoren, wetenschapsmensen met een graad in de economie, geschiedenis, mens- en dierkunde, juristen, enz., vormen het comité, dat de beweging Anti- Concorde Project begeleidt. Dat Engelse comité heeft, blij kens de advertentie in The Observer, nauwe banden over de geheel wereld aangeknoopt, o.a. met de „Franse bewe ging tegen supersonische geluidsknallen", gevestigd te Parijs, met de „Vereniging tegen inkrimping van lucht macht" uit Londen, met de „Bond tegen de geluidsknal" uit de V.S. en het „Actiecomité tegen de geluidsknal van bur gerlijke luchtvaartmaatschappijen" in Zwitserland. Secreta ris is de heer Richard Wiggs, 70 Lytton Avenue, Letch- worth Hertfordshire in Engeland. De bekendmaking, korte lings gedaan, door John Da- vies, minister van Handel en Industrie, dat de regering het Concordeproject blijft steunen, maakt weinig of geen verschil in de bestaan de toestand. De toekomst van de Concorde hangt af van de omstandigheid of de lucht vaartmaatschappijen vol doende toestellen zullen ko pen om een commerciële produktie te rechtvaardigen; en dit op zijn beurt hangt weer af of er voldoende po tentiële passagiers zijn wier beurs het toelaat luchtvlo ten van Concordes te vullen en of mensen over de hele wereld de geluidsknallen, het indringend lawaai van vliegvelden en de luchtbe- vuiling die het gevolg zijn van het gebruik der Concor des zullen willen blijven ver dragen. De voornaamste reden van de regering om steun aan het Concorde-project te blij ven verlenen schijnt wel het feit te zijn, dat vijfhonderd miljoen pond sterling al be steed is. Daarbij negeert men doodgewoon dat dit geld onherroepelijk verloren ls onafhankelijk van het feit, of het project doorgang vindt of niet, en dat, als het door gang vindt, op zijn minst nog evenveel en waarschijn lijk nog veel meer geld ver loren zal gaan. Men ziet over het hoofd, dat de Concorde in wezen een uiting is van de houding der snelheidsmaniakken en door techniek bezetenen uit de jaren '50 (toen het denk beeld werd opgevat) en dat het in de jaren '70 totaal niet meer op zijn plaats is, nu we in toenemende mate ons bewust worden, dat een technische wetenschap, die niet met het groeiproces on der controle is gehouden „ontaarding" van 's werelds omgeving veroorzaakt en dat de bescherming van het milieu en het behoud van de bronnen veel belangrijker zijn dan het geluid, dat is een minderheid van vlieg tuigen. In de advertentie van het begeleidend comité, wordt onder meer gesteld, dat de huidige Britse regering ge confronteerd blijft worden met vraagstukken over haar dubbelzinnige politiek van te veel economisch-superso- nisch vliegen kwesties, die nu in kort tijdsbestek het aantal gevallen evenaren, waarover de vorige regering jaren lang heeft gedaan. Het genoemde comité van aanbeveling wordt bepaald scherp, als het constateert, dat de British Aircraft Cor poration herhaaldelijk heeft verzekerd, dat vluchten snel ler dan het geluid niet toe gestaan werden over be woond land, terwijl nu nota bene boven grote delen van het (bewoonde) vasteland routes zijn uitgestippeld, waar supersonisch gevlogen wordt. Dan volgt de waarschu wing aan het Engelse volk, dat die routes, waar gevlo gen wordt met snelheden groter dan die van het ge luid de zgn. supersonische corridors waarschijnlijk deel uitmaken van een be paalde wederzijdse toegeef lijkheid, in welk verband routes genoemd worden van de Russische TU 144 en „uit wisseling" van „geheime" supersonische routes door het Britse en Franse parle ment. Het comité herinnert er aan, dat de schadevergoe ding in Cornwall die door de geluidsknallen van de Concorde wordt veroorzaakt, vijftig pond per vlucht ovei anderhalve kilometer be draagt. Daarmee zouden alle luchtvaartmaatschappijen tei wereld op alle plaatsen waai eij vliegen rekening moeten houden. Ook brengt het ken nelijk strijdbare comité on der de aandacht, dat steun aan het Concorde-project hel feit negeert, dat de wereld olie-reserves begrensd zijn, dat de bescherming van die reserves dringend geboden is en dat het brandstofver. bruik van een Concorde per vervlogen mijl drie maal zo groot is als die van een su personische jet

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1972 | | pagina 7