xZJ Brieven rond liefde en dood ALLEEN IS MAAR ALLEEN In Arnemuiden is wat te beleven ver Belangstelling voor baan bij overheid zeer groot binnenland buitenland Te kunst en te keur Laat ze maar komen ierste die slaagt Horen en f toneel zien De fles staat I boek J klaar 100 jaar Verdi's Aida Scherts schots scheef papier /oor uw pen Kerstboodschap Vrijdag 24 december 1971 M BLOKFLUIT -concours, internati onaal, van 29 juli tot 14 augustus '72 in Brugge. Solisten en ensembles kunnen meedoen. Om deel te kun nen nemen moet je na augustus 1937 geboren zijn. Aanmelden vóór 1 mei: C. Masionstraat 30 te Brugge, waar ook verdere inlichtingen zijn te krijgen. O MINISTER Engels heeft voor dit jaar f274.000 aan reisbeurzen en stipendia toegekend aan beeldende kunstenaars. In de prijzen vielen onder anderen Theo van Brunschot, Deurne, Pieter Elzinga, Den Bosch. Jos Manders, Bergeijk, Richard Menken, Den Bosch, Frans Mossou, Vught, Har Sanders, Helmond, Jan Spit, Tilburg, Jan van Eijk, Hees- wijk en Alb. Jansen, Uden- Noch west-Briabantse noch Zeeuwse kun stenaars pikten een graantje mee. In de selectie-commissie zat o.a. ir. J. Leering, Eindhoven. BRONNER is, ter gelegenheid van zijn 90e verjaardag, het middel punt van een tentoonstelling met de naam „Een beeld van Bronner". Werken van hem en zijn leerlingen, zijn vanaf 25 december tot en met 6 februari te zien in De Hallen te Haarlem DE BBC begint komende zomer met het filmen van een tv-documen- taire over de geschiedenis van Euro pa, van 1900 tot heden. Dertien afle veringen van 50 minuten. Presenta tor is Peter Ustinov. Kosten half miljoen Pond. In 1974 is de serie klaar. TIEN GRADEN NOORDER BREEDTE HEET DE NIEUWE TENTOONSTELLING IN HET Afri ka museum van Berg en Dal. Een eerste inzicht in een pas ontdekte oeroude negercultuur, die nog blijkt te bestaan in West-Afrika, tussen de Sahara en Atlantische Oceaan. Tot april '72. Dagelijks van 9 tot 17 uur. 0 DRIEMEISJESHUIS, de Vlaamse vertaling van een bekene opera. Op zondag 2 januari as. om 14.30 uur kunt u deze gaan zien bij de Konink lijke Opera te Gent NIEUWE FILMS, die in de kerstweek een Nederlandse premiè re krijgen zijn; The aristocrats; Strawdogs; Harry Keilerman; Cele bration at Big Sur; Just avont la nuit; Joe Hill; De Onbekende zan ger; Sjakie en de sjokoladefabriek; Dochters van Satan; Diamonds are forever; Sunday, bloody Sunday; Anatevka en Zabata. „Het is hier in de weekends bijna een Jeroen-Bosch-toestand"zegt Ben Hiisstege. Er komen veel men sen kijken naar de tentoonstelling met werk van de juist 75 jaar gewor den kunstenaar PAUL CITROEN. Het is ook een bijzonder mooie ex positie, waarin een overzicht gege ven wordt van het levenswerk van Citroen. Te midden van fraai antiek hangen in Hüssteges galerie, mid den in het dorp Haaren-bij Den Bosch-, een honderdtal schilderijen en tekeningen, die ontstaan zijn tus sen 1913 en 19 70. Centraal staan een aantal karakteristieke koppen, die hij onlangs, als litho's maakte van de Damjeugd; „Adams en Eva's". De expressie van de menselijke kop heeft hem al die jaren van schilde ren en tekenen zeer geboeid. Zijn zelfportrettenfrapperende vrou wenkoppen. wat verlopen en artis tieke figuren, maar ook de met de aarde verbonden boer vertellen van zijn bewogen en wat melancholische geobsedeerdheid. Zij vertellen ook van de stijlinvloeden, die hij daarbij ondergaan heeft. Vanaf zijn Berlijn- se Dada-tijd, de Buhausperiode. Sluyterssferen etc. tot zijn typerend persoonlijk lijnenspel, zoals dat o.a. in de Damjeugdte zien is. Grote doeken heeft hij in zijn latere perio- de gemaakt; intrigerende portretten als die van Bouthoorn, Inez met hoed. Ondine, Dame, Chanteuse etc. Er hangen ook enkele landschappen en bloemen, die minder boeiend overkomen. Een fijne tentoonstel ling. Ook zondaas te zien. Tot 15 januari. MARK ROTHKO neemt onder de abstracte kunstenaars van de na oorlogse periode nin Amerika een geheel eigen, invloedrijke plaats in. Van hem is tot 2 januari een ten toonstelling te zien in museum Boy- mans-van Beuningen te Rotterdam. De grenzen tussen de kleurvlakken zijn bij deze, uit Rusland stammende artiest, nooit scherp afgebakend. De beweging van de kwast op het doek is steeds herkenbaar. De kleuren zijn niet primair. Ze hebben daar door minder te maken met „concre te kunst", maar suggereren eerder een romantische, mystieke ruimte. De kleuren worden steeds somber der, tot grijs en zwart in de latere jaren. De ontwikkelingslijn vanuit een realistische en surrealistische periode tot geometrische vormen is goed te volgen. In het prentenkabi net van dit museum is eveneens tot 2 januari nog te zien een tentoon stelling van drie grafici uit Joego slavië: DOBROVIC, PICELJ, SU- TEJ. „Het wordt een beetje nationaler: Brabanders, Friezen, Belgen, Zuid hollanders", zegt Ad van 't Veer, de motor van de Zeeuwse afdeling van Jeugd en muziek „De Zeeuwen la ten het zelfs een beetje afweten dit jaar". Van 27 tot 30 december wordt voor het vijfde jaar in „Het Zilve ren Schor" in Arnemuiden een workshop voor expressie georgani seerd. De prettige creatieve werks- sfeer trekt steeds meer mensen van buiten Zeeland aan. Ad van 't Veer vermoedt, dat veel Zeeuwen te druk zijn met het Zeeuwse Jeugd Orkest, dat op 22 januari onder andere de première brengt van het stuk, dat Daan Manneke, in opdracht van de provincie schreef. Bloed en tranen. Maar het gaat door. Wat niet door gaat zijn de concerten van dit orkest in Breda en Bergen op Zoom, omdat het landelijke bestuur van Jeugd en Muziek geen f 1200 subsidie daar voor zegt te hebben. Jammer, want het zou voor de eerste keer zijn dat dit orkest zich presenteert in Brabant. De Workshop. Er staan vier moge lijkheden open. Een groep gaat zin gen onder leiding van Frans Moo- nen, leraar conservatorium Den Haag en Rotterdam. Geen kerst- of kamp liedjes, maar de experimentele kant op. Een andere groep werkt in groepsverband met instrumenten (orkest) onder leiding van Peter Jense van Het Zeeuws Jeugd Or kest, klassiek eri modern, o.a. Van Beurden. Een derde groep staat on der leiding van Daan Manneke, mu sicus uit Breda, die met de oeide Bredase componisten Antoine Beu- ger en Gerrie Schets aan muz.iek van deze tijd" (via compositie-tech- niek) vorm zal geven. De vierde groep is gericht op „theater". Hans Everts, leraar dramatische expressie op diverse instituten doet met de deelnemers aan beweging, tekst-im provisatie etc. Tot op de dag zelf bestaat er gelegenheid al of niet met een in strument onder de arm, zich als deelnemer te melden. Of bij „Het Zilveren Schor" of tel. 01180-2715. Er is plaats voor 100 man: op dit moment zijn er 75. Voor de drie dagen betaalt men f 35. Overigens is iedereen die eens een paar uur van deze werkshop wil meemaken van harte welkom. Open huis. Dat geldt met name voor „het totaal gebeu ren" van de vier groepen samen op 30 december van 2 tot 5 uur 's middags. „Laat ze maar komen", zegt Ad van 't Veer. Vanaf elf jaar oud (behalve de groep Manneke: vanaf 16 jaar) kan men meedoen. Met name voor veel middelbare scholieren een prachtkans in de kerstvakantie „Ik spreek over een rijke, fanatie ke en machtige nieuwe kerk: de Kerk van het westerse Pessimisme. Het pessimisme is niet alleen een dwaasheid, maar vaak een intens gemene streek. Het probeert de vrie de fatsoenlijke mensen in de put te krijgen en bang te maken. Angst is een zenuwziekte, een geestesstoornis die belet de dingen te zien zoals ze werkelijk zijn. Het is een epidemie zoals vroeger de pest of de cholera verspreid door gebrek aan geestelij ke hygiëne. Onze beschaving is machtig en uiterst ingewikkeld. Zij telt evenzeer bedreigingen als belof ten. Om het betere te doen zegevie ren hebben wij een volwassen geest nodig. De navigatie is moeilijk, naar ik heb geen vertrouwen in mensen die als zij over de zee horen oraten, onmiddellijk over zeeziekte beginnen. Honderden beschavingen zijn dood, maar het moedigste standpunt bestaat in het uiten van ie overtuiging dat de onze de eerste zal zijn die slaagt. Ik wed op de sansen om te slagen, niet op de mislukkingen", aldus Louis Pauwels. Dit citaat is de aanhef van, zijn „Lettre ouverte aux gens lreureux et lui ont bien raison de l'être", op het ogenblik een bestseller in Frankrijk. Dit citaat (en meer ervan) staat in le laatste aflevering van BRES - 32 Vijf jaar geleden beleefde Neder land een kleine wereldprimeur. Want toen werd opgericht „Theater Klank en Beeld" als centraal archief voor geluids- en beeldopnamen uit en over de theaterkunsten. Geen dood archief. Want niet alleen dat men in het monumentale huis aan de Amsterdamse Herengracht elke werkdag kan binnenlopen om koste loos naar hartelust te luisteren, be langrijker is dat de meeste van die geluidsopnamen en films ook be schikbaar zijn voor educatieve doel einden. Reeds zijn een paar hon derd scholen en verenigingen lid (echt niet duur: f25 per jaar). Zij kunnen dan uit de regelmatig aan gevulde catalogus kopiën van het archiefmateriaal opvragen. Ook al weer niet duur, want een band met b.v. een compleet toneelstuk kost zo tussen f 10 en f 15 franco thuis. Maar het gaat niet alleen om to neelstukken, vanaf het oudste dat nog te vinden was tot stukken die in afgelopen seizoen op de planken (of soms op de beeldbuis) waren het gaat ook om documentaties en ander educatief materiaal. Waarbij 'men er naar streeft om dergelijke banden binnen de drie kwartier te houden, opdat ze in scholen binnen één lesuur kunnen worden gebruikt. Er zijn zelfs leraren die in één jaar zo'n geluidsband in vijftien klassen behandelen! En als straks de video recorder steeds meer gemeengoed gaat worden in het onderwijs, dan zal men o.p de scholen ook kunnen beschikken over uittreksels of com plete stukken in beeld. Eigenlijk zou elke school lid moeten zijn om zijn onderwijs in het Nederlands meteen te koppelen aan een van de kunstuitingen daarvan: het theater drama of het t.v.-drama. En het maakt echt wel verschil in interesse of je Vondel droog behandelt, of aan de hand van een band, waarop niet Lou Hoefnagels, directeur van Theater Klank en Beeld. alleen fragmenten staan uit vier verschillende soorten opvoeringen ('52, '59, '63 en '68), maar ook 'met De brief als literair genre is reeds eeuwen oud. Uit tienduizenden kat tebelletjes van vroeger (nu door de telefoon overgenomen) moet het gen re zijn ontstaan. Het gewone, korte, lordige stemmingsbriefje (Hoe gaat iet met je? Lang niet gezien. Kom e nog eens langs? De fles staat .laar! etc.) werd omvangrijker en lauwkeuriger, toen de reisbrief op- cwam (zeventiende eeuw reisbrie- en van handelaars, jonge intellectu- len en kunstenaars). Ongewone on- srwerpen en niet alledaagse emo es zullen wel tegelijk met de reis- iel' hun intrede in de briefcultuur ebben gedaan. De beschrijving van zulke onder- •erpen en emoties vraagt zowel van briefschrijvers als van de briefle- rr dat hij-zij er eens 'goed voor aal zitten". Op dat moment is rhrijver noch lezer met een katte- elletje bezig: de bries is een ver aal of een vertoog geworden, waar- >ij de lezer zich kan afvragen of het erhaal werkelijk zo gebeurd is, of e inhoud van de verhandeling de noeite waard is, of hij het er mee :ens is etc. Bloeitijd van dergelijke •rieven was de achttiende eeuw. In lezelfde eeuw ontstond de western roman: in de vorm van brieven! Een roman-in-brieven wordt niet :o vaak meer geschreven. Het genre lijkt uitgeput. Wél komen we regel matig van hem afgeleide vormen in de literatuur tegen zoals bijvoor- beels: meneer A. vindt in de nala tenschap van juffrouw B. een door haar bijgehouden dagboek uit de tijd toen ze in het internaat te C. dh zusters D.E. en F. wist te verleiden etc. Meneer A. publiceert dit open hartige boek...De brief is echter nog springlevend. Men denke aan de reisbrieven van G.K. van het Re- ve. De Vlaamse schrijver JEF GEE- RAERTS publiceerde zo'n boek vol brieven: „TIEN BRIEVEN ROND OM LIEFDE EN DOOD (Elsevier- Amsterdam-Brusse] 1971. Prijs fl. 9.50). Zeven van deze brieven zijn ge richt aan mannen (o.a. aan Hugo Raes, Marnix Gijsen. een kunsthan delaar, de Franse beul Dthbler), één aan een man en vrouw (Paul Snoek en echtgenote), twee aan vrou wen. Men kan efan vriend een brief schrijven zonder de bedoeling te hebben deze te publiceren. /Doet men dat toch, dan' moet de brief voldoende kwaliteit en 'neutraliteit' bezitten om voor het leespubliek interessant te zijn. Met andere woor den het subjectieve element mag in een echte brief allesoverheersend zijn, maar niet meer, zodra de brief gemeengoed (gepubliceerd) moet worden. De gulden middenweg (een juiste dosering van werkelijk heid en fictie en een zich niet ailes- overheersend opdringende brief schrijver is dan noodzakelijk. Niet altijd slaagt Geeraerts erin de juiste middenweg te bewandelen. Hoe ple zierig en intens zijn verblijf bij de tam. Snoek ook geweest mag zijn, als lezer interesseert me dat nauwe lijks, omdat dit zeer persoonlijke ge noegen niet door mij kan worden na- geproefd. Een dankbrief aan Paul en Milena Snoek was voldoende ge weest. Neemt Geeraferts echter af stand, dan zijn z'n brieven heel wat beter. Zijn brief aan de Franse beul Deibier bijvoorbeeld. Die zal geen persoonlijke vriend van Geeraerts zijn. De brief is hoogstwaarschijn lijk ook nooit naar hem verzonden. Dus: afstand, om een hoogst per soonlijk gegeven (op 25-jarige leef tijd executeerde Geeraerts in Kongo een negter) te verhalen. Bovendien vertelt hij zijn verhaal zonder zich zelf als een jammerende druiloor op te voeren, waaraan hij in andere brieven niet ontkomt. Onder 'jammerende druiloor' ver sta ik: zijn romantisch verlangen ligt er vaak te duimdik bovenop; al te duidelijk blijkt dat hij zich, nu hij de veertig is gepasseerd, een ouwe vent gaat voelen, krakend in de gewrichten, sentimenteel als hij zijn huidige vriendin beschrijft als een onschuldig meisje, hoewel ze al 34 is, sentimenteel als hij zijn liefde voor haar zo puur mogelijk tracht te beschrijven. Het kan best allemaal waar zijn, maar voor de buiten staander klinkt het goed vals. Men moet erover zwijgen. Nu constateert de buitenstaander: de oudere man (vroeger een vrijbuiter) wordt een sentimentele, onwaarachtige huile balk. WIM HUYSKENS G. Verdi. monologen van verschillende acteurs of actrices, te beginnen Theo Mann- Bouwmeester in de twintiger jaren. Of, wat dacht men van fragmenten uit „Vrijdag" van Hugo Claus, zowel gespeeld door Belgen als door Ne derlanders. Het zijn niet alleen scholen, die gebruik maken van dit snel groeien de klank- en beeldmuseum". Volkshogescholen en vormingscentra zijn (terecht) dankbare deelnemers. Maar ook voor de vele honderden toneelclubs zit er veel in de archie ven, dat voor een verenigimgsavond nuttig, maar ook amusant kan zijn: Wim Kan b.v. met een praatje over het cabaret als vak. Of lezingen van beroemde buitenlanders en in Ne derland b.v. Van Dalsum over to neelspelen. Opnamen van beroemde regisseurs-aan-het-werk, zoals b.v. Pj otter Sjaroff. En wat te denken van blindeninstituten, blindenbiblio theken, sanatoria of bejaardentehui zen? Na vijf jaar is er al keus uit ruim 320 banden, ruim 300 grammo foonplaten en dertig eigen films. En de groei gaat elk jaar harder. Er wordt tegenwoordig door de toneelgroepen veel gedaan aan pu- bliekwerving en -vorming. Maar ie der is het erover eens dat dit slech te resultaten zal blijven geven zo lang de kunstzinnige vorming niet meer en moderner in het onderwijs zelf is opgenomen. En daarvoor is een „toeleveringsbedrijf" als Thea ter Klank en Beeld zowel in de sector Nederlands als in de andere moderne talen (of, als men dat heeft, voor de kunstzinnige vor- mingslessen) niet alleen een uni cum, maar vooral een lesverlevendi- gend en verdiepend instituut. Be grijpelijk dat dit voorbeeld nu in vele landen ijlings is gevolgd. C. NICOLAï Op 24 december is het 100 jaar geleden, dat in het nieuwe theater van Cairo (dat de vorige maand is afgebrand) o. 1. v. de contra-bassist Bottisini de première plaatsvond van de opera Aida, die Verdi in opdracht van Khedive Ismael, pasja van Egypte, had gecomponeerd t. g. v. de opening van het Suez-kanaal. Een opera met kanjers van rollen, waarin een conflict van hartstochten zijn fatale gang gaat. Het libretto is gebasseerd op een novelle naar oud-Egyptische motie ven, geschreven door de Franse ar cheoloog Mariette. Verdi moest bin nen een half jaar de tekst van Du Locle (Don Carlos) in muziek om zetten. Na talloze moeilijkheden en emoties vond in Kairo de première plaats zonder Verdi; hij zag op te gen de zeereis. Wel was hij bij de tweede „première" op 8 februari 1872 in de Scala van Milaan. De kritiek was niet onverdeeld gunstig („invloed van Meijerbeer, Gounod, Wagner). Een jonge bezoeker, over Aida niet voldaan, stuurde Verdi de onkos ten van de avond. Hij voelde zich door de immense reclame gedu peerd. De componist betaalde hem zijn geld terug, doch, zakelijk als altijd, trok hij de kosten van het suopuer af. Bovendien liet hij een verklaring tekenen, waarbij de onte vredene verklaarde nooit meer een Verdi-opera te bezoeken. Om nieu we kosten te besparen. Uiteindelijk bleek „de stem des volks" sterker dan de kritiek. New York, Wenen. Londen, Parijs etc. Overal had Aida succes. In ons land was Carré tussen 1897 en de tweede wereldoorlog het 'middelpunt van de presentaties door Cav. H. de Hondt en zijn echtgenote. Na de oorlog was het de Nederlandse Opera met diri genten als Cordone, Kxannhals, Ge- relli, Eichmann en vocalisten als Annie Delorie, Gré Brouwenstijn, Scipio Colombo en Ger Smith. Na 1960 verdween de Aida hier van het reportoire. Maar velen hebben de klanken van de monsteruitvoering dit jaar in Tilburg nog in de oren. 0 Jelle de Vries. Hfót is niet alles klatergoud wat er blinkt. Maar wat 'er regelmatig uit de koker van Platen Producties Hondecoeter komt, bezit in elk ge val de glitter van de originaliteit, -die opspuit uit de spitse geest van de vindingrijke Jelle dte Vries. Die man moet toch een keer aan het einde van zijn lollige Latijn komen, denkt men als vaste kijker naar deze tv-serie, maar in tslke afleve ring ziet hij opnieuw kans de scherts schots en scheef te plaatsen tegen de achtergrond van de woelige werkelijkheid. Klatergoud is nu ook in boekvorm verscheen bij Van Holkema en Wa- rendorf: In dit boekje lopen de ge stripte personages in levende lijvfe rond: Gilles (Coen Flink) als kleuri ge brok bombast, vrijgezel en ridder in de orde van de Nederlandse stoeipobs; Zwaan (Tonny Huurde- man), de zorgzame secretaresse met moederlijke gevoelens die al tegen de veertig loopt, tenminste als ze achteruit loopt; Sherry (Jfenny Are- an later Trudy Labij), de typiste met honingbruine op schandelijke dingen zinspelende ogen en tenslotte Pummel Hondecoeter (Peter Ary ans), de slager die zich inkoopt in de zaak, ben vader van twaalf kinderen die naast dat andere interessant ge bouwde orgaan ook zijn hersens weet te gebruiken. Tegelijk met het boekje verscheen een sterio-elpeé met vijftien liedjes uit dbze serie met titels als: Geef mij maar een vent; Wat is een man zander vrouw: Weet je moeder het al; M'n heilig huisje en Samen naar het kerkhof, ja gezellig, Dit alles op teksten, waarin de levensernst onder hilariteit verzinkt in „het heden daagse zedenverval". eindredactie henk egbers De afgelopen weken heeft De Stem regelmatig een soortement formulier afgedrukt met een op wekkend stukje daarbij onder de titel „Alleen is maar alleen". Daarin werd enerzijds een oproep gedaan aan de lezers van deze krant om tijdens de kerstdagen of met oud en nieuw iemand in huis op te nemen, al was het maar voor een maaltijd of een dag. Iemand, die zich eenzaam voelt, die niet weet waar hij heen moet met deze dagen, die voor iedereen die alleen is de eenzaamheid nog drukkender ma ken dan ze al is. Tegelijkertijd werd gevraagd aan die laatste groep van mensen over de drem pel van hun isolement te treden en te laten weten, dat ze graag van de geboden gelegenheid ge bruik wilden maken. Een hachelijke onderneming, Inderdaad. Want zou er gerea geerd worden en zo ja door wie? Zou het mogelijk zijn om de ons zelf opgelegde taak van „bemid delaar" ook waar te maken? Er zijn veel reacties binnengeko men, van mensen, die zich aanbo den als gastheer of gastvrouw. Van mensen ook, die het aan durfden ons te laten weten, dat ze zich zo alleen voelden, dat ze zelfs deze geringe kans om ein delijk contact te hebben met an dere mensen met beide handen wilden grijpen. Een succes dus, deze korte ac tie, zou men mogen denken. De vele reacties, de ontroerende brieven, gaven ons het gevoel, dat we er niet naast hebben ge zeten door dit te doen. Maar, om helemaal eerlijk te zijn, bleef er toch dat vage gevoel zitten van: is het wel zo?, is het aantal brie ven tekenend voor het welslagen? zou je niet eerst moeten afwach ten wat er gebeurt, nadat het eerste contact is gelegd? Een ge voel, dat bij de voorbereiding van „Alleen is maar alleen" her haaldelijk naar voren was geko men, maar toen was onder drukt. En op dat moment, toen de actie zo'n beetje was afgerond en wij tevreden zaten te zijn, kwam er een brief op de redactie bin nen van een mevrouw, die zeer bewogen schreef, dat ze niets in deze actie zag. „Want", schreef ze, „iemand, die echt eenzaam is, uoelt zich alleen maar rotter, wanneer hij of zij een dag of een avond wordt opgenomen in een sfeer van huiselijkheid, van ge zelligheid waarvan je weet, dat je er toch niet bij hoort en nooit bij zult horen ook. Even voelen hoe het had kunnen zijn en dan weer terug naar dat lege koude huis". Daar zaten We met al onze goede bedoelingen. Want deze mevrouw heeft natuurlijk gelijk. Ze heeft gelijk voor zichzelf en voor veel andere eenzame men sen, die zich écht in hun isole ment hebben opgesloten, bang om voor de afschuwelijke zoveelste keer gekwetst te worden. Maar ze heeft ook ongelijk. Ook een inderdaad toch nun of meer vrij blijvende actie als „Alleen is maar alleen" heeft betekenis. Omdat ze aan veel mensen - dat is gebleken - de mogelijkheid geeft om hun belofte iets voor een ander te doen gericht te uiten. Omdat een actie als deze aantoont, dat scepsis, ego'isme, je- vingers-niet-branden en dait-is- mijn-zaak-niet-daar-heb-je-toch- instanties-voor onze samenleving niet helemaal hebben doordrenkt. En wij vinden het tot de plichten van een geëngageerde krant be horen om dat duidelijk te maken. Daarom, ondanks alle bedenkin gen, die men kan hebben, toch deze actie „Alleen is maar al leen". En misschien ook wel een beet je, omdat we hopen, dat deze actie past in de sfeer van Kerst mis. De redactie van deze krant onderstreept de vrolijkheid en de prettigheid, die aan iedereen zo veelvuldig wordt toegewenst in de komende dagen. Maar we vin den wel, dat Kerstmis iets meer moet zijn dan alleen maar vrolijk ef prettig. Kerstmis is ook het feest van de herdenking van Christus' geboorte, van de vrede van de vredigheid ook, de gerust heid/ het vertrouwen in „de men sen van goede wil", die er toch zoveel zijn. En om duidelijk te maken, dat wij ook dit u toewen sen, spreken we de bijna in on bruik geraakte wens uit: ZALIG KERSTFEEST. DE REDACTIE (ADVERTENTIE) goede (maandag)morgen! HELVETIA ONGEVALLEN (Van onze pari. redactie) DEN HAAG Er valt een verras send grote belangstelling te constate ren voor functies in overheidsdienst. Hoewel telkens wanneer er werk loosheid optreedt het aantal sollici tanten voor een overheidsbetrekking toeneemt, is het aanbod thans bijzon der groot. De rijkspsychologische dienst, die de werving verzorgt, noemt het aantal sollicitanten op door haar geplaatste advertenties 31 pet. hoger dan vorig jaar. Ook in 1968 beleefde de rijkspsy chologische dienst een hausse in het aantal gegadigden voor in adverten ties aangeboden functies, ook toen was er sprake van een recessie. Ook het aantal „spontane" aanbiedingen, dus niet naar aanleiding van adver tenties, is bijzonder groot. Deskundigen schrijven deze grote belangstelling enerzijds toe aan het feit, dat tal van mensen zonder be trekking zijn. Anderzijds slaat vol gens diezelfde deskundigen velen de angst om het hart nu men telkens weer leest over sluitingen, fusies en dergelijke, daardoor ontstaat een nei ging om zich bij voorbaat in te dek ken en dan het liefst bij de overheid, waar men veel meer zekerheden heeft. Tegenover dit grote aanbod staat een wat 'beperkte keuze. Men streeft er thans naar, taken die voorheen door uitzendkrachten werden ver vuld, omdat men moeilijk personeel kon krijgen, te laten vefrichten door nieuw aan te trekken personen. Brieven voor deze rubriek moeten met v© ledige naam en tdre» worden ondertekend. 8. publicatie zullen deze vermeld worden. Slecht- bif hoge uitzondering zet van deze regel wor den afgeweken. Naem en adre» zifn dan bi ëe redactie bekend. Publicatie van briever {verkort of onverkort) betekent niet dat d» redactie het in alle gevallen eem ie met ir> houd, c.q. strekking. Wij Nederlanders zullen ook di; jaar weer mieit flinke happen er. volle tepgen genieten van het fees: van de Vrede. Daar hebben we ook alle redenen voor. Alles is tenminste dik in orde; dicht bij ons bed: denken we. Dat andere volken elkaar afslach ten raakt ons niet; daar hoeven we niet bij stil te staan. Dat gaat toc'r wel gewoon door. Iedereen vecht toch voor een „rechtvaardige' zaak. Het NOS-journaal zonder oorlogs taferelen is geen journaal. De aan tallen van doden en gewonden op de voorpagina's van de kranten lijken op de beurskoersen van de financië le pagina, met één verschil: de laat- sten dalen. Er is geen reden tot ongerustheid. Wij hoeven alleen maar te roepen dat er hier en daar in de wereld iets fout gaat. Niet bij ons, alleen BUI TEN ons wereldje. Wij leven maar gewoon door. He: ga-at ook zo goed. De werkloosheic' neemt toe, de gulden wordt minde waard, we kopen van alles te vee zijn te_ weinig in bewegin-g, worder te egoïstisch, te bekrompen, te ma terialistisch. We sparen voor een tweede auto, een tweede huis en een jacht. We smijten de troep, die nie meer voldoet, waar het nieuwe vanaf is, op straat. Er wordt ge goocheld met rechten en menselijke waarden. We lopen op straat om te protesteren vandaag voor onrecht vaardigheden t.a.v. de gastarbeiders, morgen voor die van de ongehuwde moeders, terwijl men de deur voor eikaars gezicht dichtgooit. Maar on danks alles vieren we het feest van de vrede. De vraag is, uit traditie of overtuiging???? KAATSHEUVEL A. W. M. VELDKAMP V

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1971 | | pagina 13