Uniek museum W voor mensen Familie pleegde 140 inbraken Vijf jaar Harlekijn HEILIGEN ZONDER WIEROOK Homoïostase is geen anecdote P «fik kunst cultuur NOGMAALS EEN TRAANTJE OM SAINT SAENS Z.G. ff HinOER Ideeën halen en brengen Sentiment of dialoog - Redeneren en babbelen Klanken rond Kerstmis Fiscus-prijs voor betere belasting- publikatie Van Schaik (KVP): Deurwaarders bij rechtszitting weg of beter betalen' papier /oor uw pen Evangelische omroep Onde brandkast deed het best Tien verdachtenhuit van kwart tonenorme schade Fijn op vakantie! Wel f 100,- korting voor uw gezin. Dank zij de Raak- Vakantie-Knaken. Haal nu een fles Raak, daar staat 't allemaal op. Vrijdag 17 december 1971 - f' r A 'r 15 HET TIENDE Filmfestival te Eindhoven wordt zondag geopend. Vittorio de Sica en Paul Verhoeven (Wat zien ik en De Worstelaar) zijn aanwezig bij de Nederlandse pre mière van II Giardino Dei Finzi Con- tini, om 20 uur in het Chicago- theater. BALLET van Vlaanderen is op 18 december om 20 uur te zien in de KVO te Antwerpen. Vier nieuwe baletten, waaronder Salomé van An- dré Leclair, naar een tekst van Oscar Wilde en muziek van William Walton. BRITSE GRAFIEK toonaan gevend is tot 31 december te zien in het Internationaal Cultureel Cen trum, Meir 50, te Antwerpen. Unie ke collectie hedendaagse graf iek. HET WERKTEATER (o.a. Yo- lande Bertsch, Shiteen Stroker, Ge rard Thoolen, Herman Vinck) heeft het eerste jaarverslag uitgegeven. Interessant. Kijk naar NCRV-tv op 21 december: „De avonduren van Bfeethoven" door Het Werktester. Daarna vraagt u misschien dit jaar verslag der werkzaamhedenook aan (•Kattengat 10, Amsterdam f 2,50). HET HEERENLOGEMENT is een van die pastorale teatertjes in ons land. Het ligt in Beusichem. Zondagavond 19 december kimt u erin. Dan geeft Het Gelders Kamer muziek Ensemble (10 musici van Het Gelders Orkest) er een con cert. RIJKSMUSEUM Amsterdam biedt een veel omvattend „kerstpro gramma": Een diaprojectie van kunstwerken, die betrekking hebben op het kerstfeest, een toelichtende expositie van het onlangs gerestau reerde schilderij De Aanbidding der Koningen van Hendrick ter Brug- jfm; de heropende afdeling Neder landse geschiedenis (met o.a. de boekenkist van Hugo de Groot); „Geweven boeket", een tentoonstel ling van tapijten uit de 17e eeuw geïnspireerd op bloemmotieven en de expositie „Ontmoeting met 'Ita lië" - Nederlandse, Duitse en Skan- dinavische tekenaars rond 1800 en hun interesse voor het Italiaanse landschap. JAN BRUSSEN heeft weer 70 studenten bijeen geselecteerd voor het jaarlijke studentenorkest. Dezer dagen is de eerste repetitie. De tweede helft van januari beginnen de concerten, die o.a. in Middelburg en Eindnoven worden gegeven. TONEELGROEP THEATER zal enkete veren moeten laten. Aan het einde van het siezoen vertrekken Carol Linssen en Peter v. d. Landen. Onder leiding van Erik Vos zullen zij met nog vier anderen een groepje gaan vormen. DE FLAVIUS-prijs voor jonge letterkundigen is toegekend aan de dichter en essayist H.J. Sleutelaar. VOOR 180.000 gulden heeft de gemeente Amsterdam dit jaar_ aan gekocht van werk, dat Amsterdamse kunstenaars hebben ingezonden. Het aantal beeldende kunstenaars en het aantal ingezonden kunstwerken overtreffen alle voorgaande jaren. De 832 werken van 270 beeldende kunstenaars zijn tot en met 23 janu ari te zien in museum Fodor. Heit „grcotfoitokijikleesbciek" Her man van Veen is uiit. Achter „Herman" op de titelpagina staat eeen vraagteken. Herman van Veen is vooc velen geen vraagteken meer. Hij is dat in de afgelopen jaren soms wel geweest: met name voor zichzelf. Die vijf theater jaren wor den in dit boek, in 100 pagina's, nog eens dunnetjes overgedaan; foto's en teksten. De fotografen uit de Harle kijnstal, Gerard Jongerius en Rob Chrispijn, die er voortdurend boven op zaten, hebben veel aardige mo menten uit deze bliksemcarrière vastgelegd. De „werkkleding" van Herman van Veen vanaf zijn Utrechtse strijkstok-jaren tot de laatste gran dioze show in Carré, opgesierd met srouiiteiryen als krantebnipsels anecdotische brieven en grappige il lustraties. Een „plakboek", dat onge twijfeld zijn vele fans een plezier zal doen. Het was allemaal geen rozegeur en maneschijn. Van Veen verbloemt dit niiet. Maar zichtbaar is hoe hij met de veerkracht van een harlekijn er boven uitgespron gen is, In de speelse lichtvoetigheid van de afgedrukte teksten is iets te proeven van het „geheim", waarom Herman geen Herman meer is. Of juist wel Een levendig prentenboek, waarvan de lay-out door Prosper Verwilligen prettig is. Voor f 15 is het te koop en de uitgever ervan is Andries Blitz n.v. te Laren. Toen ons eerste, volgens het sche ma Cassandra van de AVRO-techni- cus Jan Gerritsen gebouwde radio toestel begon te spelen, sprongen mij de tranen in de ogen. Uit de hoorn klonk een weemoedige, war me melodie. Even later zei de om roeper dat we geluisterd hadden naar „Le cygne" van Saint-Saëns, uitgevoerd door het KRO-trio van Piet hustenhouwer. Met die Saint- Saëns zou ik, via radio en plaat, een relatie voor het leven beginnen. Saint-Saëns was in, dat jaar. Het was 1935 en men herdacht de honderd ste wederkeer van zijn geboortedag. Wie zou zich aan de verleidingen van zijn partituren kunnen onttrek ken. Een eindeloze melodie ënbron, een virtuoze behandeling van or kest- en pianopartijen, oorspronke lijke instrumentale combinaties, sos- tenuto's die je de adem afsneden en enerverende staccato's, geraffineerd opgebouwde climaxen. De contestatie bleef niet uit, neer gelegd in tal van citaten: Saint- Saëns is de Beethoven van Frank rijk, maar zonder diens goddelijke vonk", „Een eerste-rangs-musicus met tweede-rangs-'muziek", „Compo nist van goed geschreven slechte muziek". En daarop aansluitend een woord van de Meester zelf, in al z'n zelfspot ook wel onthullend voor zijn routine: „En als je dan niet verder kan, brei je d'r maar een fuga an". Én hij heeft er heel wat geschreven, van die fuga's. Hij schreef ze nog toen Satie, Faurê, Debussy, Ravel en Strawinsky allang vergezichten op ee* nieuwe muziek hadde ontsloten. Dat is geen schande. Ook vandaag zijn er nog vele Saint-Saënsen onder ons, al herkennen ze zichzelf niet altijd als zodanig. Hun troost mag zijn dat er nog steeds mensen zijn die even ontroerd toerden als de cello „Le cygne" inzet, die het mo ment verbeiden waarop de xylofoon het ritme van de knekeldans zal slaan en die koud worden onder het eerlijke pathos van de Orgelsym- phonie. En daartoe krijgen ze mo menteel ruimschoots de kans. Want in deze week herdenken wij de vijftigste wederkeer van zijn sterf dag. JOOPBARTMAN „Er Is nergens ter wereld een museum dat gespecialiseerd is in de creativiteit van niet-vakmensen". Annet Teunissen van Manen-Zanen, die dit zegt, heeft ervoor gezorgd, dat er een kwam. Sedert kort staat midden in Bergeijk, voor een uitge brande bioscoop, een grote houten schutting. Daarop staat - „heel iro nisch" -Muzisch Museum, voor cre atief werk van kinderen, vrouwen en andere mensen. Langs een, door kinderen beschilderde wand, kom je in het museum. „Laten zien hoe niet-kunstenaars creatief bezig kun nen zijn. Daardoor inspirerend wer ken op bezoekers om ook iets te ondernemen.'. Wanneer je iets meebrengt (bijv. een tekening) mag je gratis in het museum, waar al veel te zien is. Een kinderstem zingt. Eigen ver zonnen melodie en tekst; creatief Annet Teunissen van Manen heeft een hele voorraad verzameld van deze oorspronkelijke melodieën; op bandjes. Uitgeschreven hangen tek sten en melodieën aan de losse kar tonnen zetstukken. „Ritmen, die al leen maar als bijvoorbeeld uit de Balkan (h)erkend worden. Maar ze bestaan hier ook". En enthousiast vertelt ze verder over haar ervarin gen met de Werksohuit; over de lezingen, die ze deze zomer in Fin land en verder in New York hield voor een instituut van de UNESCO. Allemaal nog uitlopers van het crea tieve recreatie (openlucht) project, dat ze in '66 in Bergeijk had en dat Annet Theunissen van Manen voor haar museum te Bergeijk. tot ver over de grenzen aandècht trok .Tien procent van de bezoekers, die in groeiend aantal naar het Mu zisch Museum komen kijken, bestaat overigens uit buitenlanders. Er komt een meisje binnen. Haar borduurwerkje weer ophalen, dat enige tijd in het museum gehangen heeft. Nog twee meisjes komen een grote tekening brengen. Het wordt allemaal getoond op een of andere wijze'. Een creatieve duiventil. Naast tekeningen' van een bankdirecteur uit Roosendaal, hangen bedenksels „Ik voel me sterk betrokken bij deze beelden. Kijk, als jongen keek je er letterlijk en figuurlijk enorm tegen op. Ze waren voor je gevoel niet door iemand gemaakt, welnee, het waren foto's van heiligen en ze werden nog heiliger door ze zo hoog boven ons te plaatsen. En nu sta je ineens op gelijke hoogte met ze". Op gelijke hoogte, zo is het. Want ze staan nil op de grond, elen Beij- erdmiuseum in Breda vol. Het is echt iets bijzonders. Niet die beel den zelf. Wim Smits, ontwerper en onder meer docent aan de Bredase kunstacademie Sint-Joost, de man die idee en inrichting van deze ten toonstelling voor zijn rekening' neemt, is het met die laatste zin niet eens. Voor hem bestaan er geen lelijke beelden en geen lelijke ker ken. „Ik vraag me af", zegt hij, „hoe en wie dat beoordeelt. Die waarde ring is helemaal cultuur-onderhevig. Hoe meer flats er gebouwd worden, des te waardevoller worden oude karaffen en als straks alle kerken leeg zijn, worden deze beelden duur". Tot 10 januari staat het cultureel centrum aan de Boschstraat vol met deze neo-gothische beelden. De heer Smits zag ze eens een keer op zolder staan in het stedelijk-bis- schoppelijk museum van Breda. „Met die beelden valt wat te doen", vond ie. „Eigenlijk had ik ze graag in een park gezet en jonge mensen er omheen in kardinaals- en pries terkleren die er over begonnen te praten". Want dat is misschien wel de hele achtergrond-gedachte van Wim Smits: opnieuw in gesprek gaan met de heiligen van onze jeugd en van onze ouders. Het wordt een heel ander gesprek, want hier torenen ze niet meer boven je uit; hier kun je ze recht in het gezicht kijken. Daar om wilde Smits deze heelden ook niet ten toon stellen, maar gewoon neerzetten. Je bent er als bezoeker helemaal bij opigenoimen. Dait effect- wordt nog versterkt door de grote spiegelwand in de grote zaal: de bezoeker ziet zichzelf wandelen tus sen de heiligen, in een zaal waarvan de wamden sdhieef zijn getrokken, links zwart, rechts wit. Gedempt licht) zachte muziek. Geweldig is die eindeloze rij hei ligen, van klein tot groot, in proces sie, van middenzaal naar achterzaal. En de vaandels, de portretten, de communiebank, het is er allemaal. Jeugdsentiment of de dialoog op nieuw? De bezoeker moet het zelf maar uitmaken. Want dat is het merkwaardige van deze „beelden zonder wierook": je bent er met alleen maar een bezoek nog niet van af. Dan begint het gesprek pas. JAN Hi.SKEN „De kracht van de kunstenaar schuilt in de perfecte vorm van homoïostase, het moment van even wicht in de ontmoeting van het menselijk lichaam met de dingwe- reld", aldus WILLY ROGGEMAN in zijn 16e boek HOMO'OSTASE (uitg. Nieuwe Nij'ghboeken 38- f 12,90)- „Artisiticiteit" is het hoafdthema van een aantal essays, die geschreven tussen '62'en '67, nu gebundeld wer den, omdat - zoals de uitgever ver meldt - de groep Roggemanlezers zich uitbreidt. Het is geen simpel boek. Roggeman: „Woorden kunnen alleen maar moeilijk zijn voor lezers die te lui zijn om ze te leren ken nen. Eri met die lezers houdt de auteur 'geen rekening". De 'luiheid schijnt dus af te nemen. Wanneer je getrakteerd wordt op zinnen als„Hét schrijverschap is een methode van affirmatie, van wer- kelijikheidsponerinig. Hef is igeen eva sie uit de empirie maar bewusit ge wilde negatie van 'n schijnwerkelijk heid, de vernietiging van wanorde in een creatief gebaar-, dubbele ontken ning die tot bevestiging muteert (in analogie met de negatieve entropie van de cybernetici", dan lykt het me mogelijk, dat een gevoel van onbe hagen je bekruipt. Deze "artistici teit" van tekst is voor mij dan - om in dezelfde taal verder te spreken - exemplarisch voor (het dilemma ratio- emolbie, dat we in deze tijd op alle mogelijke manieren aan het explore ren en exploiteren zijn. Deze zin staat ergens in het eerste deel, waarin Roggeman vooral zijn eigen nogal arrogant werk becommentari eert. De tweede honderd Wadzijden zijn voor de "traditionele" lezer wat prettiger om te volgen en ook ver- helderender om te volgen. Je kunt het boek van achteren naar voren lezen. „Het criterium van de kunst is niet de persoonlijke menselijke waardigheid - indien zij ooit kan bestaan, maar de bovenpersoonlijk onmenselijke expressie die in het gesloten object verweven zit en waardoor het ten hoogste kan aan- sporen tot creatie van analoge struc turen" is een van zijn lapidaire uitspraken, die iets weergeeft vanuit welke opstelling hij de thema's be handelt. Er is hier geen ruimte om daarop kritisch in te gaan; er is alle aanleiding toe. Een boek om twee maal rustig te lezen, als je daar tegenwoordig nog tijd voor krijgt, want de ene auteur na de andere dient zich aan. KAREL JONCKHEERE heeft met Roggeman alleen gemeen, dat hij Vlaming is. Hij blijft voor velen toch een gezellige kletskous. Dat blijkt ook uit zijn nieuwste "IN EEN ANEKDOTE BETRAPT" (uitg. Lannoo- f 12,50)- Van 100 auteurs, vanaf Maerlant, Vondel en Pointers tot Claus, Den Hartoig en Vinkenoog vertelt hij, drak babbelend, mense lijke voorvalletjes, die met "letter kunde" weinig van doen hebben. Je vraagt je af hoe hij ze allemaal bij elkaar gekregen heeft. Wie geïnte resseerd is in Gezelle en zijn biech telingen, de potloden van Van Sdhemdel en de reden, waarom Claus nu in Amsterdam woont, komt via Jonckheere aan zijn trekken. Een boekje om zo af en toe in te lezen. H.E. van Werkende Jeugd uit Valkens- waard. Zelfbedachte muziekinstru menten van blikjes, elastiek, noten e.d. Franse kindertekeningen uit het Stedelijk Museum (Amsterdam), dat ook geweldige door kinderen ver vaardigde gobelins uit Egypte af stond in bruikleen. Individueel werk; groepswerk. Kerstmis in zicht: engelen en herders van tex tiel lino, gedrukt etc. Een „vitrine", waarin zelfs de huiselijk versierde botervloot als creatief moment wordt voorgehouden. Een hoekje voor bloemschikken: e/en doorlo pende dia-projectie. Muziek; verbale expressie (indivi duele en groepsteksten); beeldende expressie; bewegingsexpressie...dat zijn op dit moment de dwalende muzen in dit gebouw. Hartverwar mend om te zien hoe eigenlijk ieder mens creatief kan zijn. Het wordt hier allemaal serieus genomen. Het werkt inspirerend. Ideeën brengen; ideeën halen. Het werk van de jong ste en de oudste beslaat het tijdvak van 2 tot 85 jaar. Annet Teunissen van Manen heeft de erfenis van haar ouders erin gestopt. „Ik heb niet voor dit geld gewerkt en op deze manier komt het aan de ge meenschap weer ten goede. „Moge lijk komt er in de toekomst subsi die, om - in een ander gebouw - dit project verder uit te bouwen. Om haar ideaal van een creatieve (o penlucht) route door Brabant vorm te kunnen geven etc. De aanzet van dit Muzisch Museum is veelbelo vend. Terwijl ik een kijkje ging nemen, was Annet Teunissen van Manen druk bezig met een kerstten toonstelling. Wanneer u in de ko mende dagen eens, met uw kinde ren, een kijkje gaat nemen in het Muzisch Museum zult u daar geen spijt van hebben. Mogelijk is ieder een thuis, nadien, druk bezig met schaar, fototoestel, naald, potlood, hout, muziek en wordt het kerst feest ook een creatief feest. „De creativiteit begint in het gezin nog voor de kleuterschool", zegt zij. De tekeningen van kinderen van 2 tot 6 jaar, naast elkaar gehangen, vertel len daarvan. (Iedere middag open van 2 tot 5 uur). HENK EGBERS ST. JAN Het is een goede ge dachte geweest van het Provinciaal Genootschap om „Die Sangheren Onser Liever Vrouwen", de schola cantorum van de Bossche kathe draal, een grammofoonplaat te laten maken, waarbij het accent zou lig gen op de componist Josquin des Prez. Tijdens het afgelopen Des Prez-jaar is gebleken, dat zijn mu ziek toch velen boeit. Op de plaat „MUZIEK UIT DE ST.-JANSKA- THEDRAAL" een Ave Maria, een Inviolata voor 12 stemmen en ge deelten uit de Missa Faisant regre- tez; verder een Koningsfanfare, voorbeeldig geblazen op koper door vier medische studenten uit Utrecht en Fortuna dun gran tempo, door de rector cantus van de schola, Muarice Pirenne, gespeeld op het orgel van de St. Lambertuskerk te Rosmalen. Het is prachtige polyfone muziek, die Maurice Pirenne heel ingetogen en vroom laat opklinken. Het lijnen spel klinkt gaaf; de tempi liggen •nogal laag. Het is een bepaalde op vatting (Pirenne zegt: als ik de cultuurvan die tijd beluister, bij voorbeeld vanuit de beeldende kunst, dan zie ik het zo"), die zuiver en oprecht overkomt. Hij „bespeelt" als dirigent het grote koor op een fijnzinnige wijze. Op de b-kant zijn dezelfde intenties te beluisteren in Super flumïna van Da Palestrina, Van Liefde oomt groot liden van Röntgen en in de nog steeds boeien de en knappe compositie vain Al- phons Diepen'brook: Christus is opge- standen, diat ei* stralend uitkomt. Als „toegift" nog een speelse orgelimpro visatie van de kathedraalorganist op het orgel van Rosmalen (het orgel van de St.-Jan was de plaat niet waard) ,en de gregoriaanse paasse- quenitie Victimae Paschalis. Afge draaid op een goede installatie kan men er zich van overtuigen, dat het koor van de St.-Jan in kracht gewon nen heeft; dat het bijzonder mooie muziek zingt en daarbij een ingetogen vrome stijl verkiest. De plaait werd dioor Phonogram opgenomen, bij de fa. Geus,sens en Swagenman te Den Bosch in depot gegeven en as voor ƒ- 16,50 in de hadel verkrijgbaar. CAROLS: Van een nogal andere orde is het koor van het St. Johns van Cambridge. Het beschikt over een langere traditie dan die van de St.-Jan en heeft ook meer plaaitserva- ring. Niet minder piëtistisch, maar wel contrasterender fel is het op de (zoveelste) plaat te horen: THE WORLD OF CHRISTMAS vol. 2 (Argo SPA-A 164). De a-kant bevat de nog steeds boeiende Ceremony of Carols van Britten uit 1943. Ingebed in het gregoriaanse Hodie heeft Britten een aantal kerstteksten ge toonzet voor jongenskoor en harp, dife van zeer verstild tot ingehouden blijdschap een mooie totaliteit vor men. Het is soms bijna tè knap gezongen, waarby aan toet gemanië reerde nauwelijks ontkomen wordt. De b-kant bevat 11 min of meer bekende kerstliederen voor het ge hele koor, met orgel of a capella, zoals My Dancing Day, There is No Rose, The Seeven Joys of Mary en Adeste. Zonder meer uitstekend, zo dat degenen, die een kwalitatief hoogstaande kerstplaat zoeken, ze ker ook naar deze plaat moeten uitkijken. KERR'S KERST: De salon-achtd- ge hoes typeert aardig de inhoud van deze plaat. De Anita Kerr Sin- gei's, een zanggroep met bijzondere en eigten kwaliteiten. Dat zal nie mand ontkennen. Ze hebben van het kerstfeest een handig gebruik ge maakt op de plaat ANITA KERR'S CHRISTMAS STORY (Philips 6303 028). Door middel van een verstelster wordt een hippe geschiedenis rond BetJehem opgehangen, waarin al terlei engelen kerstliederen schui ven, begeleid en aaneengespeeld door The Royal Philharmonic Orche stra o. 1. v. Kerr. It's Christmas time, God rest you merry Gentle men, Silent Night, Adeste Fidelis en andere kerstliederen wordt zoet ge- vooisd de salon ingespeeld en gezon gen. Toevallig staat Kerstmis er ach ter. Voor bewonderaars van de Kerr Singers mogelijk aantrekkelijk. FANFARES: Het leven op aarde is gebasseerd op eten en gegeten worden. Wie daarmee vi-ede heeft, zal zeker kunnen genieten van eer plaat vol gegrift met jachtsignalen: CéRéMONIAL DE LA VéNERIE .Eraito STU 70654). Een vrijwel complete verzameling hooi'nsignalen. welke bij de Franse drijfjachten in zwang zijn. Dezb gebruiksmuziek wordt door een drietal befaamde pikeurs geblazen op prachtig-sonore instrumenten, van een opmerkelijk helder en tegelijk warm timbre. Aan opname en presentatie is de uiterste zorg besteed.' (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Staatssecretaris mr. W. Scholten van Financiën heeft erkend, dat de fiscale wet geving een grote doolhof is. Hij heeft een staatsprijs van 2500 gulden ingesteld (om de twee jaar, voor het eerst in 1973 toe te kennen) voor publikaties op het gebied van belastingrecht, die de belastingplichtigen wegwijs ma ken in die doolhof. De onderminister heeft de in stelling van de prijs voor een Nederlandse schrijver of schrijf ster van 35 jaar of jonger be kendgemaakt bij de viering van he,t 100-jarig jubileum van het weekblad voor fiscaal recht. Hij zei onder meer, dat de belasting plichtigen, zeker bij de huidige omvang van de belastingdruk, recht kunnen doen gelden op rui me informatie over het „hoe en wat". Het is echter onmogelijk in algemene informatie volledig recht te doen aan de duizend-en- een individueel bepaalde bijzon derheden, die zich bij een recht vaardige toepassing van algemene belastingregels kunnen voordoen. Het ministerie doet al heel veel op het gebied van de voorlich ting. De staatssecretaris wil, op wat langere termijn, bovendien per inspectie aparte informatie- buireaus instellen, die voor indivi duele belastingplichtigen belang rijke rechterlijke uitspieken in begrijpelijke taal „vertalen". Voorts wil de overheid particu lier initiatief consulenten, uit gevers van belastiniggidsen e.d. stimuleren tot het 'geven van goe de voorlichting. De instelling van de staatsprijs behoort daartoe. (Van onze parlementaii-e redactie) DEN HAAG Het Tweede-Ka merlid dr. Van Schaik (KVP) is van mening dat de deurwaardesfunctie bij de rechtszittingen niet zinvol meer is. Hij vraaigt minister Van Agt (Justitie) of deze er ook zo over denkt. Indien de minister echter van oor deel zou zijn, dat deze functie nog wel zinvol is, dan vindt de heer Van Schaik dat ze een betere vergoeding moeten krijgen. Thans krijgen de deurwaarders zeven gulden per uur De heer Van Schaik vindt dit veel te weinig. Briever. 'ooi jeze ruonek moeten met vol ledige naam en adre* worden ondertekend. Bij publicatie zullen deze vermeld worden. Slechts bl| hoge uitzondering zal van deze regel wor den afgeweken. Naam en adres zi]n dan bij Je redactie bekend. Publicatie ven brieven ^verkort of onverkort) betekent niet dat de redactie het in alle gevallen earn w met in houd, c.o- strekking. In de stem van j.l. zaterdag las ik onder het opschrift „Snelbuffet" o.a. het spottend geschrijf van zekere B. K. Dat iemand de ene omroeporgani satie een beter hart toedraagt dan de andere kan ik begrijpen, maar het geschrijf van B. K. over de E.O. gaat mijns inziens de perken te buiten. Dat B. K. in zijn leven teleurgesteld is, of misschien nog erger, door kerk of kerkmensen, geeft hem niet het recht met Gods woord zo de spot te drijven. Is B. K. soms bang via de E.O. geconfron teerd te worden met dat woord van God, met „die ene boodschap?" Als u aandachtiger naar „die ene bood schap" luistert, ontdekt u dat de wereld door andere mensen wordt bevolkt dan u beschrijft, maar wees ervan verzekerd dat die God niet ongestraft met zich en zijn woord laat spotten. Ik betreur het zeer dat „De Stem" een artikeltje als dit van B. K. in haar kolommen heeft opgenomen. BREDA H. KORTEWEG (ADVERTENTIE) (Van onze correspondent) RIJSSEN Inbrekers hebben bij na 20 duizend gulden in een ruim vijftig jaar oude brandkast in het kantoor van de coöperatieve winkel vereniging Rijssen aan de Haarstraat laten liggen. De daders konden de oude kluis deur, die uit drie wanden bestond, niet open krijgen. In de eerste wand beitelden de da ders op amateuristische wijze een groot gat. Vermoedelijk door tijd gebrek kwam men aan de andere twee wanden niet toe. In het kantoor was een grote ravage ontstaan door asbestpoeder uit de kluiswand, dat in grote hoeveelheden door het kantoor verspreid lag. Uit de winkel is niets ontvreemd. ROTTERDAM (ANP) Een vader, twee zoons en twee zwa gers plus een viertal medewerkers hebben in korte tijd ongeveer 140 inbraken gepleegd. Zij maakten daarbij circa 25.000,buit en richtten een schade aan, die het veelvoud van dit bedrag omvat. De inbraken werden op verschil lende plaatsen in Nederland ge pleegd. Zes verdachten zijn door de Rot terdamse politie aangehouden en voor de officier van justitie geleid. Tegen de vier andere verdachten, die op een of andere wijze hun mede werking hebben verleend, is proces verbaal opgemaakt. De vader is de 51-jarige bedrijfs leider C. J. v. d. L. uit Schoonebeek in Drente. Zijn beide zoons zijn de 25-jarige plaatwerker C. J. v. cl. L. uit Rotterdam en de 26-jarige J. v. d. L„ woonachtig in Schoonebeek. Een van de zwagers, die eveneens door de politie wordt vastgehouden, is de 28-jarige matroos M. J. P. De andere zwager is na het proces-ver baal naar huis gestuurd. De twee overige aangehoudenen zijn de 40-ja- rige loswerkman uit Rotterdam J. R. en de 21-jarige grondwerker F. van L. uit Spijkenisse. Een van de zoons, de 25-jarige C. J. v. d. L„ werd samen met de los werkman J. R. in de nacht van 28 op 29 oktober j.l. op heterdaad be trapt bij een inbraak in Kapelle-Bie- zelinge. Tijdens het onderzoek bleek, dat zij nog meer op hun kerfstok hadden. Met de andere verdachten hadden beide mannen, zo bekenden zy later, een serie inbraken gepleegd in het winkelcentrum Hoogvliet. In een en kele nacht brak het inbrekersgezel schap in een tiental bedrijven in Sliedrecht in. Hierbij werd veel schade aangericht. Hetzelfde gebeurde in Coevorden. Bij een inbraak op een industrieter rein in Lombardijen maakten zij 8000 buit. Bij een volgend bezoek op dezelfde plaats gingen zij er met 3500 vandoor. Het buitgemaakte geld werd voor een deel aangewend voor het in stand houden van een commune in Schiedam. De rest verdween in de huishouding van enkele verdachten. (ADVERTENTIE) eindredactie henk egbers

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1971 | | pagina 11