't Kind m ons... Laatste woord over O 71 nog niet gesproken Gesprekken met dr. C. G. Jung Kaarten met heel je lijf Verdere integratie Trouw en Kwartet-bladen kunst cultuur GERRY v. d. BROEK HELPT JONGEREN BIJ PROGRAMMA Wegwijs in het bos Oud en nieuw Bergen op Zoom Bewust en onbewust Geldpest t.v.-kijker Nabokov Boerenbetogers voor rechter Ziekenhuizen ontlasten van „sociaal zieken" WEG EN LAND SCHAP OP CONGRES BESPROKEN Assistent belastingafdeling Jonge assistent ^n|Uog iv Uc*_cin^v.1 i 1 O BEELDENDE Kunstenaarsrege ling (BKR) wordt aan eten tweede discussieavond onderworpen. Om 20.30 uur op 13 december staat in het Turfschip te Breda de positie van de kunstenaars weer centraal. In het panel o.a. de rijksconsulent voor completaire arbeidsvoorziening Rh. v.d. Valk en J. Rensen, adj.- ^icretaris van de Raad voor de Kunst. De vierde BKR-expositie met werk van Ruud Nelissen, Maar ten Pronk en J.K. van Stekelenburg wordt op 21 januari in de Bredase Beyerd geopend. INTERNATIONAAL FOLKSfes- tival op 11 en 12 december in het studiecentrum Eindhoven, J.F. Ken- nedylaan 3. J. en M. Eindhoven krijgt daarvoor 35 groepen uit o.a. Ierland, Enigeland, Schotland en de Vterenigde Staten bijeen. DE PRUIKENTIJD is het project van de Vaevo (vereniging tot bevor dering van het esthetisch element in het voortgezet onderwijs), dat in het Amsterdamse Rijksmuseum gecon centreerd wordt. MARTINUS NIJHOFF-prijs voor vtertalingen krijgt dit jaar drs. E. Kummer voor zijn vertalingen uit de Franse literatuur: met name voor het werk van C.F. Celine. O FRANS de Koek exposeert tot en met 27 december tekeningen en aquarellen in de Tilburgse Schouw burggalerie. In dezelfde stad zijn bij de Brabantse Kunst Stichting, tot 10 januari, grafiek van Akkte Sins en monotypes van Simon van Biesbrock te zien. CINE-manifestatie vindt van 2 tot 10 februari in Utrecht plaats. Er komen o.a. de volgende films: Ren- dez-vous a Bray van André Delvaus, Une femme douce van Robert Bres son, Blanche van Walerina Borowc- zyk, SPQR van Volker Koch, Lenz van George Moorse, Götter der Ptest van Rainer Fassbinder, Trash van Paul Morresey, Punishment park van Peter Watkins, Uncle Wanja van Andrei Konschalovsky, Agnus Dei van Miclos Jansco, The Ceremo ny van Nagisa Oshima, The Role my family played in the world revoluti on van Bata Cenoic. Kaarten is een spel, dat duidelijk veel mensen boeit en bezig houdt. Zelfs degenen, die alles van kaarten afweten, voor wie geen spel van af Zwarte Pieten tot bridge vreemd is, zal verrast zijn door het nieuwe kaartspel LIJFSPRAAK (Uitg. NVSH f 8,25). Het bestaat uit 52 kaarten plus 2 jokers. Zoals bij elk kaartspel zijn er vier kleuren. Bij Lijf spraak bevatten deze kleu ren „hoofd, „hand", „hele lichaam" en „intermenselijk". Elke kleur be vat 13 emotie-kaarten: vreugde, droefheid, hoop, geremdheid, ver liefdheid, haat, eenzaamheid, onver schilligheid, bewondering, vrees, boosheid en tevredenheid. Wat moet je daar nu mee De psycholoog Albert Mehrabian (V.S.) heeft uigebreide metingen verricht van wat er gebeurt als de ene persoon tegen de ander praat. Resultaat: slechts 7% van de bood schap komt over, terwijl 93% van het effect de ander bereikt via niet- verbale (woordelijke) uitdrukkings middelen, zoals gelaatsuitdrukking en stambuiging. Er zijn veel wille keurige lichamelijke reacties, die beter beheerst kunnen worden. Bo vendien is het duidelijk, dat er in onze maatschappij dikwijls een groot verschil bestaat tussen hetgeen we zeggen en lichamelijk tot uit drukking brengen of trachten te verbergen. De gevolgen daarvan zijn voor onze persoonlijkheid nogal fu nest. De bedoeling van dit kaartspel is je kaarten zo snel mogelijk kwijt te raken door de daarop genoemde emoties op begrijpelijke wijze uit te beelden of de emoties van andere spelers te verklaren. De eerste keer, :lat ik met een groep dit spel in oraktijk bracht, bleek dat het niet illeen een interessant spel kan zijn, maar ook zinvol. Tevens bleek, dat de groep op den duur de spelregels en mogelijkheden zelf verder moet uitbouwen (daartoe bestaat de vrij heid), anders vervallen de spelers in tereotype gebaren en houdingen, iie clichéachtig evenveel ver bergen dan ze pogen uit te drukken. Bovendien zou het voor de uitgeef ster ervan misschien een tip kunnen zijn om de namen van de emoties op de kaarten in verschillende ta len tegelijk aan te geven. In ons gezelschap deed zich dit probleem al voor. Wat te denken van „Lijf- spraak" op campings, internationale kampen e.d.? Het praten met han den en voeten krijgt er dan ver schillende dimensies bij. Sedert september is Gerry van den Broek consulente van het Pro vinciaal Servicebureau voor Jonge renwerk. West-Brabant is haar werkterrein en Zeeland, voor zover van daaruit een beroep op haar ge daan wordt. „Mijn taak is jongeren groepen in deze streek te adviseren bij hun programmering en de dien sten van ons bureau in Eindhoven aan te bieden bij de problemen, die zich voordoen", zegt ze. „De eerste contacten komen meestal als er moeilijkheden zijn". Voorlopig heeft ze de handen vol om bijna dagelijks het gebied af te reizen, zichzelf en het bureau te introduceren en jonge lui wegwijs te maken in het bos van mogelijkheden. Welke zijn die mogelijkheden „Er is een filmdienst (contacten met alle maatschappijen)We fungeren als impresariaat (advies over grote en kleine artiesten). We bemiddelen bij jongerenreizen (soort agent schap). Er worden cursussen opgezet (voor disc-jockey, kader, film). Bo vendien beschikken we over een informatie- en documentatiecentrum (kast vol mappen met inlichtingen over stichtingen, Buma, drugs etc.)". Het servicebureau is voortgeko men uit het werk van de Katholieke Jonge Middenstand, maar heeft daar nu geen directe relatie meer mee. „We staan open voor alle jongeren, die iets in eigen omgeving willen ondernemen. Vaak niet weten hoe ze het moeten aanpakken. Met name voor jongerengroepen die niet aan gesloten zijn of willen zijn bij offi ciële landelijke instituten. Toch zijn er ook contacten met club- en buurt huizen bijvoorbeeld". Gerry van den Broek is nog op ontdekkingsreis, maar ze heeft al talrijke contacten gelegd met jonge- rensociëteiten, opbouwwerk, club huizen, sociaal maatschappelijk werk, gemeenten, jeugdraden etc. In Roosendaal heeft ze ontdekt, dat er een goed contact bestaat tussen de twaalf jeugdsociëteiten. Op talrijke plaatsen de behoefte om „meer" te doen dan alleen maar dansavonden organiseren. In een gemeente, waar het gemeentebestuur bokkig was te gen een sociëteit is een positieve bemiddeling tot stand gekomen. „Maar er is bijna geen gemeente, die je-ugsociëteiten subsidieert", zegt ze. Daardoor is het voor veel socië teiten bijna onmogelijk boven het commerciële uit te komen of ze moeten zich bij een landelijke orga nisatie aansluiten (subsidie)maar dan zijn ze hun vrijheid kwijt". Door de jeugd voor de jeugd. De jeugdige sociaal-cultureel werkster en eerste consulente van het servi cebureau in deze streek, wil een helpende hand toesteken. Geen be voogding of patronage. Jeugdclubs e.d. kunnen zich aansluiten bij het bureau. N iet-gesubsidieerden beta len f 100,- per halfjaar voor de diensten, gesubsidieerden f 200,-. Voor f 50,- per deelnemer kunnen collectieve abonnementen gesloten worden. Niet-geabonneerden betalen bemiddelingskosten. Wie er meer van wil weten, kan contact met Gerry van den Broek zoeken: Fati- mastraat 72, Breda, tel. 01600- 53911. Geen snobistische bewondering voor het primitieve, maar wel een bewustwording van onze maatschap pij, die het ene kunststofproduct na het andere uitbraakt in een onper soonlijke formule. Wat schaamtege voel, dat wij een land als Nieuw Guinea leeg halen en de „verover de" gebruiks- en cultuurvoorwerpen hier uitstallen. Dat zijn wat per soonlijke reacties bij een, van wes terse standpunt uit bekeken, boeien de en in vele opzichten mooie ten toonstellingen „DOOR PAPOEA'S GEMAAKT" in het Markiezenhof te Bergen op Zoom. Deze expositie is gemaakt uit de collectie van de beide artsen Gerrits, waarvan de een in Nieuw Guinea woont en de ander in Bergen op Zoom. Wat zij daar verzameld hebben in de laatste jaren blijft tot en met 2 januari te zien. Een bezoek zal u niet teleur stellen. De voorwerpen stammen uit twee gebieden van Australisch Nieuw Guinea: het Sepikdistrict en de Tro- brianeilanden. Jacht, visserij, land bouw, handel, woonklimaat en cul tus zijn de onderwerpen, die in handwerk-voorwerpen uitdrukking geven aan het bestaan aldaar. De mens achter deze maskers, sieraden, eetnappen, wapens etc, is eigenlijk het boeiendste gegeven. Via een doorlopende dia-projectie in kleur vernemen we daar iets van: als een soort Catweazles, met een westerse cultuur-sigaret in de mond, zien we ze op ons af komen. Kinderlijk en mythisch geladen. Een ontwapende fijnzinnigheid bezitten veel voorwerpen, geheel ge sneden uit hout of gebakken in klei. Ze maken je het compromis bewust, dat wij „volwassen" westerlingen gesloten hebben met het kind in ons- Wie de rijk versierde dans- en oorlogsschilden ziet ontdekt de in spiratiebron voor wat wij in onze cultuur vaak moderne kunstenaars noepnen. De versieringen zijn niet alleen geïnspireerd door de omrin gende natuur, maar zijn ook geladen door mytische tekenen, die om na dere studie en uitleg vragen. Je schaamt je dood voor onze vulgaire kapstokjes als je de fraaie ophang- haken ziet of voor onze opgeblazen canvas-toestanden als je een gesne den neksteun bekijkt; de rijk geor namenteerde prauwen, met schelpen als edelstenen en onze plastic boten; de indrukwekkende gevelpalen en onze woningwetwoningen. Maar ons economische denksysteem heeft handwerk weggeprijst uit ons be staan; en we zijn er nog mee bezig in verhevigde mate. Omgerekend in uren dat doen wij immers zullen wij op den duur ook onze kunstenaars steeds meer buiten spel zetten. Merkwaardig, dat wij niet zó knap zijn, dat we onze welvaartscul tuur weten te combineren met het authentieke, wat nog spreekt uit een cultuur, die wij „primitief" noemen. Het heeft geen zin om dat „primitie ve" zonder meer te verheerlijken, want zo denderend is het leefkli maat in deze gebieden nu ook nog niet. Maar we schijnen niet in staat te zijn om „vooruitgang" en authen ticiteit met elkaar verenigd te hou den. Bijna 300 voorwerpen liggen in het Markiezenhof, goed verzorgd en geconserveerd. Een geweldige ratel van plantaardige produkten als 'n sculptuur bamboefluitjés: prachtig bewerkte garamuttrom, gestyleerde pracht in gevelversieringen, neus- pennen, een indrukwekkende cere moniële bijl, kammen, versierde roeispanen etc. etc. Een schedeldra ger, die ontnuchtert en je laat den ken: misschien komen ze deze goede ren wel weer eens opeisen, als ze ook „beschaafd" zijn geworden zoals wij. Veel Britten schamen zich nu dood, dat Engeland met zoveel Egyptische spullen zit. H.E. Je kunt nu over dr. C. G. Jung denken wat je wilt, althans over zijn theorieën, een feit is dat zijn denkprocessen niet meer los te ma ken zijn van het hedendaagse den ken over de menselijke persoonlijk heid. Zijn psychoanalytische ideeën worden veelal voor vaag, duister en mystiek gehouden, waaraan het schermen met zijn theorieën in de literatuur (-bij Hubert Lampo b.v.) niet vreemd is. Tot het lezen van Jiungs werken kom je niet zo gauw buiten de vakstudie om, ook al ben je geïnteresseerd in het complexe gegeven, dat „mens" heet. In vier interviews met prof. Evans heeft Jung kort voor zijn dood in 1961 zijn psychologische ideeën helder uit eengezet. Op papier blijken deze een zeer leefbaar boek te vormen: R. I. EVANS: GESPREKKEN MET JUNG (uitg, Lemniscaat, f 17.50). Natuurlijk blijft er een bepaalde moeilijkheidsgraad, maar door mid del van deze korte hoofdstukken is het voor veel mater lezers dan enkel vakstudenten een boeiende zaak de ze denker te voLgen. Jung: „O, hemel, ja! U moet be denken, dat elke patiënt die je hebt, zich voor psychologie gaat interesse ren. Bijna iedereen denkt onvermij delijk dat hij geroepen is om analy ticus te worden". Tenzij je in deze tijd zo langzamerhand iedereen tot „patiënt" verklaart, rijp voor een psychoanalyse, kun je constateren, dat het leger van mensen, geïnteres seerd in gedragswetenschappen, enorm groot aan het worden is. Jung heeft daartoe zijn bijdrage geleverd:; mede een bewustwordingsproces op gang gebracht. Jung spreekt in deze interviews over zijn meningsverschillen met Freud; over het onbewuste (archety pen; collectief onbewuste e.d.); psy chotherapie (contacten met Einstein en Toynbee) en zijn typentheorie, inclusief de motiveringsbegrippen. Om de schaal wat in evenwicht te brengen, Is er tevens een interview aan toegevoegd met de psychoanaly ticus en Freudiaan dr. Ernest Jones waarna Evans een verband tracht te leggen tussen Jung en Jones. (Freud). „Het is een lang en moeizaam proces om erachter te komen, waarvan iemand zich bewust is en waarvan niet", zegt Jung in een van de gesprekken. Deze wetenschap, hoe simpel misschien heeft echter verstrekkende gevolgen bij de ge dragshouding ten opzichte van me demensen en ten opzichte van zich zelf. Tevens houdt deze constatering in, dat vele mankementen in ons persoonlijk en maatschappelijk le ven terug te voeren zijn naar het feit, dat we te weinig bewust leven. Ook al zetten we nu de nodige vraagtekens bij Jung, de lezing van deze interviews kunnen een bijdra ge zijn tot dit bewustwordingspro ces; al was het maar door het zetten van vraagtekens. Daar zit dan een „rest" achter. H. E. ORGEL: Gaspard Corrette. Deze naam zal niet veel zeggen. Er is ook weinig van deze componist bekend. Aangenomen wordt dat hij in Delft geboren is en zijn heil in Frankrijk gezocht heeft. In het Frankrijk van mannen als Couperus, Clérambault, Dandrieu, Daquin, Grigny e.d.; com ponisten, die vooral werkten om de specifieke klankeffecten van het or gel (registrering) te demonstreren. Hun schrijfwijze was (in tegenstel ling tot de Duitse school) vooral homofoon en verschilt niet zoveel van die voor het klavecimbel. Zij componeerden voor orgel hele mis sen, ter vervanging van de gezongen mis. Van deze Coritette is maar één compositie bekend en uit de verge telheid gehaald. Dat is dan ookeen orgelmis: GASPARD CORRETTE: MESSE du Vine TON (Erato-EDO 226-serie l'Encyclopedie de l'Orgue 26). Historisch interessanter dan muzikaal. Er werd in die tijd nogal geëxperimenteerd met het orgel; de gelijkz wevende temperatuur werd men meester etc. Het orgel op deze plaat is van de kathedraal van Poi tiers; dte oudste delen stammen van 1613. De bij de plaat gevoegde tekst vertelt veel over de plaats van het orgel, de bouwers, de componisten, de samenstelling van de orgels, Cor rette etc. Bij de uitvoering van deze mis, goochelt Jtean-Albert Villard met de registratie en opvallend veel met het typische tongwerk, dat dit orgel rijk is. Voor hen, die histo risch geïnteresseerd zijn in het orgel wel interessant. NIEUWE MUZIEK: de muzikale ontwikkelingen volgen in Oost-Euro pa blijft doorgaans een goede zaak. Op deze plaat NEW MUSIC OF CZECHOSLOVAKA (Red Seal-Inel- co-LSB 4029) zijn drie componisten van deze tijd bijeengebracht; SOM MEE, KLUSaK EN FISHER. De „Vo cal Symphony" van Sommer is eten werk, waarin lyrisch gevoel en ver standelijk overleg hand in hand gaan. Gebaseerd op teksten van Kafka, Dostojewski en Pavese (tekst in Engels bijgevoegd) schreef hij nogal programmatische muziek, waarin de verschillende stemmingen melancholisch en heftig ontladend (onder invloed van Honegger en Prokofieff) vorm kreeg. De uitvoe ring door niemand minder dan Nan cy Williams, The Ambrosian Sin gers, Peter Ustinov (als verteller) o.l.v. John MacCarthy mag er zijn. Het Londens Symfonie Orkest o.l.v. Igor Buketoff dat begelteidt, speelt vervolgens nog twee instrumentale werken: „Fisrt Invention" van Klusak en „15 Prints after Dürer's Apocalyps". Gecomponeerd in strikt dodecafonische schrijfwijze en ge- ruggesteund door Webem's composi tietechniek is er een zeer speelse en gevarieerde Invention voor 17 solis ten en strijkkwintet ontstaan. Fiser ls uitgegaan van een thema van zes noten en zoekt het vooral - Dürer! - in verschillende klankkleuren, De uitvoering laat, naast strikte voor schriften, de nodigte vrijheid aan de uitvoerenden. Samen vormen deze drie composities uit de zestiger ja ren een kleurrijk palet met nieuwe muziek uit Tsjecho-Slowakije (de tijd van een opkomende vrijheid op expressitef terrein). KAMERMUZIEK: Vivaldi be hoort tot de onverslijtbare voor klassieken. Gloed en verve, onder steund door stimulerende ritmen, kenmerken zijn partituren. Telefun- »ken bracht vijf eerdter afzonderlijk of in andere combinaties verschenen opnamen van het Amsterdams Ka mer Orkest onder Anthon van der Horst en André Rieu opnieuw uit: VIVALDI: VIJF CONCERTEN (Te- lefunken NT 364). Een stralendfe plaat met het befaamde Concerto grosso iin d, op 3 nr. als fonkelend pièce de resistance. „Als gevraagd wordt naar ons standpunt t.a.v. de subsidiëring van Het Brabants Orkest en to neelgezelschap Globe", gezien in het licht van het nut voor de brede lagen van onze bevol king", wordt een zienswijze op een culturele activiteit in het geding gebracht vanuit het uit economie en organisatie stam mend begrip nut. De verhou ding tussen de betekenis van cultuur en nut, in de zin van rendement, profijt, utiliteit en efficiëntie is bijzonder ingewik- keld. Bij de beoordeling van de betekenis van een orkest en een toneelgezelschap voor het cultu rele leven kan het nut voor een breed publiek, in onmiddellijke kwantitatieve zin, niet de enige of belangrijkste graadmeter zijn", aldus G.S. in een ant woord aan een Brabants Staten lid. ONS ERFDEEL-4 Jongeren kijken veel minder tv dan ouderen. Ten aanzi-en van de opleiding geldt, dat personen met een hogere oplei ding minder kijken dan zij die min der schoolopleiding genoten", deze en vele andere gegevens werdten geboekstaafd door drs. P. Hendrik- sen. De beeldendb kunst krijgt in dit nummer een fraai aandeel met bijdragen van Jaak Brouwers over Rik Poot en Pern. Bonneure over Robert Buyle. Verder o.a. Peter Krug over de geschiedenis van de Ntederlands-J-apanse betrekkingen: dr. Monique Jacqmain over de Ne derlandse belletrie in Italiaanse ver taling; en dr. Luk Boone over „Bel gië in de Nederlandse Pers" (had zijn verhaal ruimer kunnen funde ren met gtegevens van de Belgische ambassade). De Kulturele Kroniek maken de bijna 200 pagina's weer boordevol met informatie op gebied van literatuur Kouwenaar, Spille been, Mulisch e.a.), Beeldende kunst (Kimpe, Niermeyer, Middelhbim etc); Muziek (Holland Festival, Fes tival Vlaanderen! Jdokkengiet- kunst); Toneel (Vlaams toneel, Dutch Comfort), Ballet, Film. (Ons erfdeel, Kerkstr. 1, Raamsdonk) HOLLANDS MAANDBLAD-288 „Hoe is het mogelijk, dat de nieuwe onderwijsfilosofie, gebaseerd op het materiele eigenbelang van de student en het materiele eigenbelang van de belastingbetaler, stormender hand, van het ente jaar op het ande- re, de oude onderwijsfilosofie, die gebaseerd was op het algemeen be lang, van tafel heeft kunnen ve gen?", vraagt K. L. Poll zich af en geeft daarop 25 pagina's antwoord. Dit verhaal „Dte Geldpest" is zeer lezenswaardig. Verder o.a. een feuil leton van W. Kuik en notities van D. Hillenius. Veel mooie tekeningen (Hollands Maandblad; Nobelstr. 27, Den Haag) STREVEN „In de onmacht om de vragen omtrent het ambt op te lossen, in de traagheid om zich te zetten voor meer rechtvaardigheid, wordt ervaren hotezeer het hele christendom verdeemoedigd wordt", schrijft Jan Kerkhofs over „Begin van een nieuw kerk-beleven - de derde Romeinse Synode -". In „De tuin van de Sociologen", constateert Theo de Jong eten gebrek aan histo risch besef in de sociologie. J. Meurs plaatst de kop „Sterven om plaats te maken?" boven zijn ver handeling over dubieuze ontwikke lingen in de medische kennistheo rieën over de dood. Verder o.a. bij dragen over de autobiografie van Graham Green, maatschappelijke functie universiteit en over de au teur Von Horvat. (Streven, Postbus 233, Den Bosch) SOMA-I8-19 Een interessant dubbelnummer met een artikelen reeks ovter Vladimir Nabokov, van wie ook een vijftal vertalingen en een BBC-interview zijn opgenomen. De bijdragen zijn van Kooiman, An beek, V. d. Bergh, Van Deel, Don kers, Gomperts, Hillenius, Ree, Van htet Reve en Verstegen, Bennlef, Buddingh, Gampert, Evenhiuis, Mal- sen, Scheepmaker, Sontrop en de Vreede. Voor geïnteresseerden in deze befaamde auteur een boeitend nummer ook al schrijft Heere Heer- esma in een „ingezonden medede ling" o.a. „Soma is. inderijd opge richt als een lel in de richting van de vaderlandse literaire inteelt: zijn mandarijnendom en elitaire opvattin gen. Wie interesseert zich werke lijk zoveel voor deze toch als moei lijk ervaren buitenlandse gast? Wie heeft écht belangstelling voor zo'n baal vak- en prietpraat?" eindredactie henk egbers (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Het laatste woord over de grote demonstratie „Onderwijs protest" in Utrecht is nog niet gesproken. Onder onderwijzers en leraren zijn heel wat emoties losgeslagen, ze blijkt uit de jongste nummers van de week bladen van de docentenorganisaties. In het blad van de A.B.O.P., een van de drijvende krachten achter O '71, eist een groep leraren van de Schiedamse technische school het aftreden van het hoofdbestuur van hun bond. Het is een schande, aldus de opge wonden brief, verzonden daags na de demonstratie, dat de organisators 45.000 mensen voor niets naar Utrecht hebben laten komen. Volgens de groep leraren waren er geen spre kers meer nodig om de problemen nog eens op te sommen. „Wist u dan niet dat bij veel collega's, leerlingen en ouders de gevoelens van veront rusting, verontwaardiging en erger nis over het regeringsbeleid tot in de strot zaten?" Volgens de brief hebben de organi sators verzuimd de grte demon stratie uit te buiten. Ze hadden een plannen-ontwerpcommissie moeten instellen die concrete alternatieven aan het parlement had moeten aan bieden, er hadden aanwijzingen moe ten worden gegeven voor plaatselijke vervolgacties tijdens de behandeling van de onderwijsbegroting in de Tweede Kamer (volgende week), er had een ideeëncomité ingesteld kun nen worden, aldus de brief van de Schiedamse leraren. Volgens het ABOP-bestuur hebben velen, onder wie de Schiedamse briefschrijvers, er niets van begre pen. „Niets begrepen van de onvoor stelbare overvloed van publiciteit. Niets begrepen van de ongekend gro te nawerking. Er zijn er die menen verantwoordelijken te moeten zoe ken voor. ja, waarvoor eigenlijk? In feite voor het overweldigende ge beuren zelf", aldus een commentaar in het ABOP-weekblad. DEN HAAG (ANP) De integra tie van het landelijk ochtendblad Trouw en de regionale avondbladen van Het Kwartet (De Rotterdammer, de Nieuwe Haagse Courant, de Nieu we Leidse Courant en het Dordts Dagblad) zal de komende maanden, woïden voltooid. Evenals Trouw zullen de Kwartet- knaniten, „met behoud van eigen re gionaal karakter", odhitendbiod wor- dien en technisch te Amsterdam wor den vervaandig-cL Of de Kwartetbla den onder eigen naam zullen blijven verschijnen is nog niet bekend. Nadat sinds februari van dit jaar de redacties van Trouw en de Kwar- tetbladien reeds waren geïntegreerd, zullen nu ook de commerciële en ad ministratieve bedrijfsafdelingen wor- dlen samengevoegd. Deze voortgaande integratie zal met noodzakelijke af vloeiing van personeelsleden -gepaard gaan. Daarover is overleg met de personeeJsinstanlties en vakbonden gaande. Het betreft hier het niet-jour- nalisitieke personeel. Over enkele maanden zuilen hierover pas nadere mededelingen volgen. Het is niet onmogelijk dat er in Nederland een niéuwe christelijke krant gaat versahij-nen met de jour nalistieke formule van de Kwartet- bladien. Het comité „itot bekoud van de christelijke pers in Nederland" ori ënteert zich op mogelijkheden tot de uitgifte van een dergelijke krant. De samenvoeging van Trouiw en de Kiwartetbladen vindt het comité slecht te verteren. (ADVERTENTIE) BRUSSEL (ANP) 127 landbou wers, overwegend afkomstig uit Oost en West-Vlaanderen en Antwerpen, zijn donderdag in Brussel voor de correctionele rechtbank verschenen. Ze worden er van beschuldigd tij dens de boerenbetoging in Brussel op 23 maart van dit jaar meegedaan te hebben aan de plundering van een Nederlandse vrachtauto met kaas. Bij de beklaagden was één vrouw. Alle aanwezigen werdlen er van be schuldigd kaas mee naar buis geno men te hebben van deze vrachtauto. De wagen- strandde op de dag van de boerenlbetoging teglen vier uur in de middag dn de mensenmassa's bij het Zuidstatdon. De wagen was geladen mat 5000 kg kaas ter waarde van on geveer 20.000 gulden. (Van onze redactie binnenland) HAARLEM Minister Stuyt (Volksgezondheid) vindt dat de zie kenhuizen niet moeten worden ge blokkeerd door groepen patiënten bij wie de ziekteverschijnselen een ge volg zijn van vervreemding of onbe hagen met de maatschappij. In een toespraak bij de opening van het St.-Elisabeth's of Groot Gasthuis in Haarlem heeft hij gisteren gepleit voor een diepgaande studie om dit soort patiënten te kunnen signaleren. Voor deze mensen is niet in de eer ste plaats medische behandeling no dig, aldus dr. Stuyt, maar eerder een gemeenschappelijke begeleiding door verschillende hulpinstanties. (Van onze redactie binnenland) UTRECHT Bij het ontwer pen van wegen moet van het be gin af de gedragsspecialist wor den ingeschakeld. Dit heeft don derdag in Utrecht prof. dr. J. A. bjichon, hoofd afdeling verkeers gedrag van het instituut voor zintuigfysiologie TNO te Soes- terberg, gezegd op de jaarlijkse bijeenkomst van de vereniging „Het Nederlandsche Wegencon gres", dat ditmaal was gewijd aan het onderwerp „Weg en landschap". Prof. Michon had het gedrag van de weggebruiker ter sprake gebracht en erop gewezen dat in het tegenwoordige verkeer de mens functioneert tot aan de grens van zijn mogelijkheden, zodat deze grens beslissend is over leven en dood. Men moet zich derhalve realiseren bij het ontwerpen van wegen wat de be perkingen van de mens zijn. Daarvoor is de gedragsspecialist nodig. Voor de belastingafdeling van ons kantoor te Breda zoeken wij een assistent met enige administratieve ervaring (minimaal praktijkdiploma boekhouden), die geïnteresseerd is in het doen van belastingaangiften. Voor eenvoudige administratieve en organisatorische werkzaamheden. Wij bieden een goed salaris (plus dertiende maand), 4 weken vakantie, 61/4% vakantietoeslag. Eventuele reiskosten worden vergoed. Sollicitaties schriftelijk of na telefonische afspraak aan onderstaand adres. Baronielaan 146, Breda, tel. 01600-34250. AMSTERDAM ARNHEM BOLSWARD BREDA ENSCHEDE "s-GRAVENHAGE GRONINGEN HENGELO 's-HERTOGENBOSCH HOOGEVEEN LEEUWARDEN LOCHEM MEPPEL ROTTERDAM TILBURG UTRECHT WAALWIJK ZAANDAM ZWOLLE ANTWERPEN BRUSSEL WILLEMSTAD (CURACAO) ORANJESTAD (ARUBA) PHILIPSBURG (ST MAARTEN) CAR ACAS (VENEZUELA) O

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1971 | | pagina 11