't Kind
m ons...
Laatste woord over
O 71 nog
niet gesproken
Gesprekken met dr. C. G. Jung
Kaarten met
heel je lijf
Verdere integratie
Trouw en
Kwartet-bladen
kunst
cultuur
GERRY v. d. BROEK HELPT JONGEREN BIJ PROGRAMMA
Wegwijs
in
het bos
Oud
en
nieuw
Bergen
op
Zoom
Bewust
en
onbewust
Geldpest
t.v.-kijker
Nabokov
Boerenbetogers
voor rechter
Ziekenhuizen
ontlasten van
„sociaal zieken"
WEG EN LAND
SCHAP OP
CONGRES
BESPROKEN
Assistent belastingafdeling
Jonge assistent
^n|Uog iv Uc*_cin^v.1 i
1 O
BEELDENDE Kunstenaarsrege
ling (BKR) wordt aan eten tweede
discussieavond onderworpen. Om
20.30 uur op 13 december staat in
het Turfschip te Breda de positie
van de kunstenaars weer centraal.
In het panel o.a. de rijksconsulent
voor completaire arbeidsvoorziening
Rh. v.d. Valk en J. Rensen, adj.-
^icretaris van de Raad voor de
Kunst. De vierde BKR-expositie
met werk van Ruud Nelissen, Maar
ten Pronk en J.K. van Stekelenburg
wordt op 21 januari in de Bredase
Beyerd geopend.
INTERNATIONAAL FOLKSfes-
tival op 11 en 12 december in het
studiecentrum Eindhoven, J.F. Ken-
nedylaan 3. J. en M. Eindhoven
krijgt daarvoor 35 groepen uit o.a.
Ierland, Enigeland, Schotland en de
Vterenigde Staten bijeen.
DE PRUIKENTIJD is het project
van de Vaevo (vereniging tot bevor
dering van het esthetisch element in
het voortgezet onderwijs), dat in het
Amsterdamse Rijksmuseum gecon
centreerd wordt.
MARTINUS NIJHOFF-prijs
voor vtertalingen krijgt dit jaar drs.
E. Kummer voor zijn vertalingen uit
de Franse literatuur: met name voor
het werk van C.F. Celine.
O FRANS de Koek exposeert tot
en met 27 december tekeningen en
aquarellen in de Tilburgse Schouw
burggalerie. In dezelfde stad zijn bij
de Brabantse Kunst Stichting, tot 10
januari, grafiek van Akkte Sins en
monotypes van Simon van Biesbrock
te zien.
CINE-manifestatie vindt van 2
tot 10 februari in Utrecht plaats. Er
komen o.a. de volgende films: Ren-
dez-vous a Bray van André Delvaus,
Une femme douce van Robert Bres
son, Blanche van Walerina Borowc-
zyk, SPQR van Volker Koch, Lenz
van George Moorse, Götter der Ptest
van Rainer Fassbinder, Trash van
Paul Morresey, Punishment park
van Peter Watkins, Uncle Wanja
van Andrei Konschalovsky, Agnus
Dei van Miclos Jansco, The Ceremo
ny van Nagisa Oshima, The Role my
family played in the world revoluti
on van Bata Cenoic.
Kaarten is een spel, dat duidelijk
veel mensen boeit en bezig houdt.
Zelfs degenen, die alles van kaarten
afweten, voor wie geen spel van
af Zwarte Pieten tot bridge
vreemd is, zal verrast zijn door het
nieuwe kaartspel LIJFSPRAAK
(Uitg. NVSH f 8,25). Het bestaat uit
52 kaarten plus 2 jokers. Zoals bij
elk kaartspel zijn er vier kleuren.
Bij Lijf spraak bevatten deze kleu
ren „hoofd, „hand", „hele lichaam"
en „intermenselijk". Elke kleur be
vat 13 emotie-kaarten: vreugde,
droefheid, hoop, geremdheid, ver
liefdheid, haat, eenzaamheid, onver
schilligheid, bewondering, vrees,
boosheid en tevredenheid. Wat moet
je daar nu mee
De psycholoog Albert Mehrabian
(V.S.) heeft uigebreide metingen
verricht van wat er gebeurt als de
ene persoon tegen de ander praat.
Resultaat: slechts 7% van de bood
schap komt over, terwijl 93% van
het effect de ander bereikt via niet-
verbale (woordelijke) uitdrukkings
middelen, zoals gelaatsuitdrukking
en stambuiging. Er zijn veel wille
keurige lichamelijke reacties, die
beter beheerst kunnen worden. Bo
vendien is het duidelijk, dat er in
onze maatschappij dikwijls een
groot verschil bestaat tussen hetgeen
we zeggen en lichamelijk tot uit
drukking brengen of trachten te
verbergen. De gevolgen daarvan zijn
voor onze persoonlijkheid nogal fu
nest.
De bedoeling van dit kaartspel is
je kaarten zo snel mogelijk kwijt te
raken door de daarop genoemde
emoties op begrijpelijke wijze uit te
beelden of de emoties van andere
spelers te verklaren. De eerste keer,
:lat ik met een groep dit spel in
oraktijk bracht, bleek dat het niet
illeen een interessant spel kan zijn,
maar ook zinvol. Tevens bleek, dat
de groep op den duur de spelregels
en mogelijkheden zelf verder moet
uitbouwen (daartoe bestaat de vrij
heid), anders vervallen de spelers in
tereotype gebaren en houdingen,
iie clichéachtig evenveel ver
bergen dan ze pogen uit te drukken.
Bovendien zou het voor de uitgeef
ster ervan misschien een tip kunnen
zijn om de namen van de emoties
op de kaarten in verschillende ta
len tegelijk aan te geven. In ons
gezelschap deed zich dit probleem al
voor. Wat te denken van „Lijf-
spraak" op campings, internationale
kampen e.d.? Het praten met han
den en voeten krijgt er dan ver
schillende dimensies bij.
Sedert september is Gerry van
den Broek consulente van het Pro
vinciaal Servicebureau voor Jonge
renwerk. West-Brabant is haar
werkterrein en Zeeland, voor zover
van daaruit een beroep op haar ge
daan wordt. „Mijn taak is jongeren
groepen in deze streek te adviseren
bij hun programmering en de dien
sten van ons bureau in Eindhoven
aan te bieden bij de problemen, die
zich voordoen", zegt ze. „De eerste
contacten komen meestal als er
moeilijkheden zijn". Voorlopig heeft
ze de handen vol om bijna dagelijks
het gebied af te reizen, zichzelf en
het bureau te introduceren en jonge
lui wegwijs te maken in het bos van
mogelijkheden.
Welke zijn die mogelijkheden
„Er is een filmdienst (contacten met
alle maatschappijen)We fungeren
als impresariaat (advies over grote
en kleine artiesten). We bemiddelen
bij jongerenreizen (soort agent
schap). Er worden cursussen opgezet
(voor disc-jockey, kader, film). Bo
vendien beschikken we over een
informatie- en documentatiecentrum
(kast vol mappen met inlichtingen
over stichtingen, Buma, drugs
etc.)".
Het servicebureau is voortgeko
men uit het werk van de Katholieke
Jonge Middenstand, maar heeft daar
nu geen directe relatie meer mee.
„We staan open voor alle jongeren,
die iets in eigen omgeving willen
ondernemen. Vaak niet weten hoe
ze het moeten aanpakken. Met name
voor jongerengroepen die niet aan
gesloten zijn of willen zijn bij offi
ciële landelijke instituten. Toch zijn
er ook contacten met club- en buurt
huizen bijvoorbeeld".
Gerry van den Broek is nog op
ontdekkingsreis, maar ze heeft al
talrijke contacten gelegd met jonge-
rensociëteiten, opbouwwerk, club
huizen, sociaal maatschappelijk
werk, gemeenten, jeugdraden etc. In
Roosendaal heeft ze ontdekt, dat er
een goed contact bestaat tussen de
twaalf jeugdsociëteiten. Op talrijke
plaatsen de behoefte om „meer" te
doen dan alleen maar dansavonden
organiseren. In een gemeente, waar
het gemeentebestuur bokkig was te
gen een sociëteit is een positieve
bemiddeling tot stand gekomen.
„Maar er is bijna geen gemeente,
die je-ugsociëteiten subsidieert", zegt
ze. Daardoor is het voor veel socië
teiten bijna onmogelijk boven het
commerciële uit te komen of ze
moeten zich bij een landelijke orga
nisatie aansluiten (subsidie)maar
dan zijn ze hun vrijheid kwijt".
Door de jeugd voor de jeugd. De
jeugdige sociaal-cultureel werkster
en eerste consulente van het servi
cebureau in deze streek, wil een
helpende hand toesteken. Geen be
voogding of patronage. Jeugdclubs
e.d. kunnen zich aansluiten bij het
bureau. N iet-gesubsidieerden beta
len f 100,- per halfjaar voor de
diensten, gesubsidieerden f 200,-.
Voor f 50,- per deelnemer kunnen
collectieve abonnementen gesloten
worden. Niet-geabonneerden betalen
bemiddelingskosten. Wie er meer
van wil weten, kan contact met
Gerry van den Broek zoeken: Fati-
mastraat 72, Breda, tel. 01600-
53911.
Geen snobistische bewondering
voor het primitieve, maar wel een
bewustwording van onze maatschap
pij, die het ene kunststofproduct na
het andere uitbraakt in een onper
soonlijke formule. Wat schaamtege
voel, dat wij een land als Nieuw
Guinea leeg halen en de „verover
de" gebruiks- en cultuurvoorwerpen
hier uitstallen. Dat zijn wat per
soonlijke reacties bij een, van wes
terse standpunt uit bekeken, boeien
de en in vele opzichten mooie ten
toonstellingen „DOOR PAPOEA'S
GEMAAKT" in het Markiezenhof te
Bergen op Zoom. Deze expositie is
gemaakt uit de collectie van de
beide artsen Gerrits, waarvan de
een in Nieuw Guinea woont en de
ander in Bergen op Zoom. Wat zij
daar verzameld hebben in de laatste
jaren blijft tot en met 2 januari te
zien. Een bezoek zal u niet teleur
stellen.
De voorwerpen stammen uit twee
gebieden van Australisch Nieuw
Guinea: het Sepikdistrict en de Tro-
brianeilanden. Jacht, visserij, land
bouw, handel, woonklimaat en cul
tus zijn de onderwerpen, die in
handwerk-voorwerpen uitdrukking
geven aan het bestaan aldaar. De
mens achter deze maskers, sieraden,
eetnappen, wapens etc, is eigenlijk
het boeiendste gegeven. Via een
doorlopende dia-projectie in kleur
vernemen we daar iets van: als een
soort Catweazles, met een westerse
cultuur-sigaret in de mond, zien we
ze op ons af komen. Kinderlijk en
mythisch geladen.
Een ontwapende fijnzinnigheid
bezitten veel voorwerpen, geheel ge
sneden uit hout of gebakken in klei.
Ze maken je het compromis bewust,
dat wij „volwassen" westerlingen
gesloten hebben met het kind in
ons- Wie de rijk versierde dans- en
oorlogsschilden ziet ontdekt de in
spiratiebron voor wat wij in onze
cultuur vaak moderne kunstenaars
noepnen. De versieringen zijn niet
alleen geïnspireerd door de omrin
gende natuur, maar zijn ook geladen
door mytische tekenen, die om na
dere studie en uitleg vragen. Je
schaamt je dood voor onze vulgaire
kapstokjes als je de fraaie ophang-
haken ziet of voor onze opgeblazen
canvas-toestanden als je een gesne
den neksteun bekijkt; de rijk geor
namenteerde prauwen, met schelpen
als edelstenen en onze plastic boten;
de indrukwekkende gevelpalen en
onze woningwetwoningen. Maar ons
economische denksysteem heeft
handwerk weggeprijst uit ons be
staan; en we zijn er nog mee bezig
in verhevigde mate. Omgerekend
in uren dat doen wij immers
zullen wij op den duur ook onze
kunstenaars steeds meer buiten spel
zetten. Merkwaardig, dat wij niet zó
knap zijn, dat we onze welvaartscul
tuur weten te combineren met het
authentieke, wat nog spreekt uit een
cultuur, die wij „primitief" noemen.
Het heeft geen zin om dat „primitie
ve" zonder meer te verheerlijken,
want zo denderend is het leefkli
maat in deze gebieden nu ook nog
niet. Maar we schijnen niet in staat
te zijn om „vooruitgang" en authen
ticiteit met elkaar verenigd te hou
den.
Bijna 300 voorwerpen liggen in
het Markiezenhof, goed verzorgd en
geconserveerd. Een geweldige ratel
van plantaardige produkten als 'n
sculptuur bamboefluitjés: prachtig
bewerkte garamuttrom, gestyleerde
pracht in gevelversieringen, neus-
pennen, een indrukwekkende cere
moniële bijl, kammen, versierde
roeispanen etc. etc. Een schedeldra
ger, die ontnuchtert en je laat den
ken: misschien komen ze deze goede
ren wel weer eens opeisen, als ze
ook „beschaafd" zijn geworden zoals
wij. Veel Britten schamen zich nu
dood, dat Engeland met zoveel
Egyptische spullen zit.
H.E.
Je kunt nu over dr. C. G. Jung
denken wat je wilt, althans over
zijn theorieën, een feit is dat zijn
denkprocessen niet meer los te ma
ken zijn van het hedendaagse den
ken over de menselijke persoonlijk
heid. Zijn psychoanalytische ideeën
worden veelal voor vaag, duister en
mystiek gehouden, waaraan het
schermen met zijn theorieën in de
literatuur (-bij Hubert Lampo b.v.)
niet vreemd is. Tot het lezen van
Jiungs werken kom je niet zo gauw
buiten de vakstudie om, ook al ben
je geïnteresseerd in het complexe
gegeven, dat „mens" heet. In vier
interviews met prof. Evans heeft
Jung kort voor zijn dood in 1961
zijn psychologische ideeën helder uit
eengezet. Op papier blijken deze
een zeer leefbaar boek te vormen:
R. I. EVANS: GESPREKKEN MET
JUNG (uitg, Lemniscaat, f 17.50).
Natuurlijk blijft er een bepaalde
moeilijkheidsgraad, maar door mid
del van deze korte hoofdstukken is
het voor veel mater lezers dan enkel
vakstudenten een boeiende zaak de
ze denker te voLgen.
Jung: „O, hemel, ja! U moet be
denken, dat elke patiënt die je hebt,
zich voor psychologie gaat interesse
ren. Bijna iedereen denkt onvermij
delijk dat hij geroepen is om analy
ticus te worden". Tenzij je in deze
tijd zo langzamerhand iedereen tot
„patiënt" verklaart, rijp voor een
psychoanalyse, kun je constateren,
dat het leger van mensen, geïnteres
seerd in gedragswetenschappen,
enorm groot aan het worden is. Jung
heeft daartoe zijn bijdrage geleverd:;
mede een bewustwordingsproces op
gang gebracht.
Jung spreekt in deze interviews
over zijn meningsverschillen met
Freud; over het onbewuste (archety
pen; collectief onbewuste e.d.); psy
chotherapie (contacten met Einstein
en Toynbee) en zijn typentheorie,
inclusief de motiveringsbegrippen.
Om de schaal wat in evenwicht te
brengen, Is er tevens een interview
aan toegevoegd met de psychoanaly
ticus en Freudiaan dr. Ernest Jones
waarna Evans een verband tracht te
leggen tussen Jung en Jones.
(Freud).
„Het is een lang en moeizaam
proces om erachter te komen,
waarvan iemand zich bewust is en
waarvan niet", zegt Jung in een van
de gesprekken. Deze wetenschap,
hoe simpel misschien heeft echter
verstrekkende gevolgen bij de ge
dragshouding ten opzichte van me
demensen en ten opzichte van zich
zelf. Tevens houdt deze constatering
in, dat vele mankementen in ons
persoonlijk en maatschappelijk le
ven terug te voeren zijn naar het
feit, dat we te weinig bewust leven.
Ook al zetten we nu de nodige
vraagtekens bij Jung, de lezing van
deze interviews kunnen een bijdra
ge zijn tot dit bewustwordingspro
ces; al was het maar door het zetten
van vraagtekens. Daar zit dan een
„rest" achter. H. E.
ORGEL: Gaspard Corrette. Deze
naam zal niet veel zeggen. Er is ook
weinig van deze componist bekend.
Aangenomen wordt dat hij in Delft
geboren is en zijn heil in Frankrijk
gezocht heeft. In het Frankrijk van
mannen als Couperus, Clérambault,
Dandrieu, Daquin, Grigny e.d.; com
ponisten, die vooral werkten om de
specifieke klankeffecten van het or
gel (registrering) te demonstreren.
Hun schrijfwijze was (in tegenstel
ling tot de Duitse school) vooral
homofoon en verschilt niet zoveel
van die voor het klavecimbel. Zij
componeerden voor orgel hele mis
sen, ter vervanging van de gezongen
mis. Van deze Coritette is maar één
compositie bekend en uit de verge
telheid gehaald. Dat is dan ookeen
orgelmis: GASPARD CORRETTE:
MESSE du Vine TON (Erato-EDO
226-serie l'Encyclopedie de l'Orgue
26). Historisch interessanter dan
muzikaal. Er werd in die tijd nogal
geëxperimenteerd met het orgel; de
gelijkz wevende temperatuur werd
men meester etc. Het orgel op deze
plaat is van de kathedraal van Poi
tiers; dte oudste delen stammen van
1613. De bij de plaat gevoegde tekst
vertelt veel over de plaats van het
orgel, de bouwers, de componisten,
de samenstelling van de orgels, Cor
rette etc. Bij de uitvoering van deze
mis, goochelt Jtean-Albert Villard
met de registratie en opvallend veel
met het typische tongwerk, dat dit
orgel rijk is. Voor hen, die histo
risch geïnteresseerd zijn in het orgel
wel interessant.
NIEUWE MUZIEK: de muzikale
ontwikkelingen volgen in Oost-Euro
pa blijft doorgaans een goede zaak.
Op deze plaat NEW MUSIC OF
CZECHOSLOVAKA (Red Seal-Inel-
co-LSB 4029) zijn drie componisten
van deze tijd bijeengebracht; SOM
MEE, KLUSaK EN FISHER. De „Vo
cal Symphony" van Sommer is eten
werk, waarin lyrisch gevoel en ver
standelijk overleg hand in hand
gaan. Gebaseerd op teksten van
Kafka, Dostojewski en Pavese
(tekst in Engels bijgevoegd) schreef
hij nogal programmatische muziek,
waarin de verschillende stemmingen
melancholisch en heftig ontladend
(onder invloed van Honegger en
Prokofieff) vorm kreeg. De uitvoe
ring door niemand minder dan Nan
cy Williams, The Ambrosian Sin
gers, Peter Ustinov (als verteller)
o.l.v. John MacCarthy mag er zijn.
Het Londens Symfonie Orkest o.l.v.
Igor Buketoff dat begelteidt, speelt
vervolgens nog twee instrumentale
werken: „Fisrt Invention" van
Klusak en „15 Prints after Dürer's
Apocalyps". Gecomponeerd in strikt
dodecafonische schrijfwijze en ge-
ruggesteund door Webem's composi
tietechniek is er een zeer speelse en
gevarieerde Invention voor 17 solis
ten en strijkkwintet ontstaan. Fiser
ls uitgegaan van een thema van zes
noten en zoekt het vooral - Dürer! -
in verschillende klankkleuren, De
uitvoering laat, naast strikte voor
schriften, de nodigte vrijheid aan de
uitvoerenden. Samen vormen deze
drie composities uit de zestiger ja
ren een kleurrijk palet met nieuwe
muziek uit Tsjecho-Slowakije (de
tijd van een opkomende vrijheid op
expressitef terrein).
KAMERMUZIEK: Vivaldi be
hoort tot de onverslijtbare voor
klassieken. Gloed en verve, onder
steund door stimulerende ritmen,
kenmerken zijn partituren. Telefun-
»ken bracht vijf eerdter afzonderlijk
of in andere combinaties verschenen
opnamen van het Amsterdams Ka
mer Orkest onder Anthon van der
Horst en André Rieu opnieuw uit:
VIVALDI: VIJF CONCERTEN (Te-
lefunken NT 364). Een stralendfe
plaat met het befaamde Concerto
grosso iin d, op 3 nr. als fonkelend
pièce de resistance.
„Als gevraagd wordt naar ons
standpunt t.a.v. de subsidiëring
van Het Brabants Orkest en to
neelgezelschap Globe", gezien
in het licht van het nut voor de
brede lagen van onze bevol
king", wordt een zienswijze op
een culturele activiteit in het
geding gebracht vanuit het uit
economie en organisatie stam
mend begrip nut. De verhou
ding tussen de betekenis van
cultuur en nut, in de zin van
rendement, profijt, utiliteit en
efficiëntie is bijzonder ingewik-
keld. Bij de beoordeling van de
betekenis van een orkest en een
toneelgezelschap voor het cultu
rele leven kan het nut voor een
breed publiek, in onmiddellijke
kwantitatieve zin, niet de enige
of belangrijkste graadmeter
zijn", aldus G.S. in een ant
woord aan een Brabants Staten
lid.
ONS ERFDEEL-4 Jongeren
kijken veel minder tv dan ouderen.
Ten aanzi-en van de opleiding geldt,
dat personen met een hogere oplei
ding minder kijken dan zij die min
der schoolopleiding genoten", deze
en vele andere gegevens werdten
geboekstaafd door drs. P. Hendrik-
sen. De beeldendb kunst krijgt in
dit nummer een fraai aandeel met
bijdragen van Jaak Brouwers over
Rik Poot en Pern. Bonneure over
Robert Buyle. Verder o.a. Peter
Krug over de geschiedenis van de
Ntederlands-J-apanse betrekkingen:
dr. Monique Jacqmain over de Ne
derlandse belletrie in Italiaanse ver
taling; en dr. Luk Boone over „Bel
gië in de Nederlandse Pers" (had
zijn verhaal ruimer kunnen funde
ren met gtegevens van de Belgische
ambassade). De Kulturele Kroniek
maken de bijna 200 pagina's weer
boordevol met informatie op gebied
van literatuur Kouwenaar, Spille
been, Mulisch e.a.), Beeldende kunst
(Kimpe, Niermeyer, Middelhbim
etc); Muziek (Holland Festival, Fes
tival Vlaanderen! Jdokkengiet-
kunst); Toneel (Vlaams toneel,
Dutch Comfort), Ballet, Film. (Ons
erfdeel, Kerkstr. 1, Raamsdonk)
HOLLANDS MAANDBLAD-288
„Hoe is het mogelijk, dat de
nieuwe onderwijsfilosofie, gebaseerd
op het materiele eigenbelang van de
student en het materiele eigenbelang
van de belastingbetaler, stormender
hand, van het ente jaar op het ande-
re, de oude onderwijsfilosofie, die
gebaseerd was op het algemeen be
lang, van tafel heeft kunnen ve
gen?", vraagt K. L. Poll zich af en
geeft daarop 25 pagina's antwoord.
Dit verhaal „Dte Geldpest" is zeer
lezenswaardig. Verder o.a. een feuil
leton van W. Kuik en notities van
D. Hillenius. Veel mooie tekeningen
(Hollands Maandblad; Nobelstr. 27,
Den Haag)
STREVEN „In de onmacht
om de vragen omtrent het ambt op
te lossen, in de traagheid om zich te
zetten voor meer rechtvaardigheid,
wordt ervaren hotezeer het hele
christendom verdeemoedigd wordt",
schrijft Jan Kerkhofs over „Begin
van een nieuw kerk-beleven - de
derde Romeinse Synode -". In „De
tuin van de Sociologen", constateert
Theo de Jong eten gebrek aan histo
risch besef in de sociologie. J.
Meurs plaatst de kop „Sterven om
plaats te maken?" boven zijn ver
handeling over dubieuze ontwikke
lingen in de medische kennistheo
rieën over de dood. Verder o.a. bij
dragen over de autobiografie van
Graham Green, maatschappelijke
functie universiteit en over de au
teur Von Horvat. (Streven, Postbus
233, Den Bosch)
SOMA-I8-19 Een interessant
dubbelnummer met een artikelen
reeks ovter Vladimir Nabokov, van
wie ook een vijftal vertalingen en
een BBC-interview zijn opgenomen.
De bijdragen zijn van Kooiman, An
beek, V. d. Bergh, Van Deel, Don
kers, Gomperts, Hillenius, Ree, Van
htet Reve en Verstegen, Bennlef,
Buddingh, Gampert, Evenhiuis, Mal-
sen, Scheepmaker, Sontrop en de
Vreede. Voor geïnteresseerden in
deze befaamde auteur een boeitend
nummer ook al schrijft Heere Heer-
esma in een „ingezonden medede
ling" o.a. „Soma is. inderijd opge
richt als een lel in de richting van
de vaderlandse literaire inteelt: zijn
mandarijnendom en elitaire opvattin
gen. Wie interesseert zich werke
lijk zoveel voor deze toch als moei
lijk ervaren buitenlandse gast? Wie
heeft écht belangstelling voor zo'n
baal vak- en prietpraat?"
eindredactie
henk egbers
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG Het laatste woord over de grote demonstratie „Onderwijs
protest" in Utrecht is nog niet gesproken. Onder onderwijzers en leraren zijn
heel wat emoties losgeslagen, ze blijkt uit de jongste nummers van de week
bladen van de docentenorganisaties. In het blad van de A.B.O.P., een van de
drijvende krachten achter O '71, eist een groep leraren van de Schiedamse
technische school het aftreden van het hoofdbestuur van hun bond.
Het is een schande, aldus de opge
wonden brief, verzonden daags na de
demonstratie, dat de organisators
45.000 mensen voor niets naar Utrecht
hebben laten komen. Volgens de
groep leraren waren er geen spre
kers meer nodig om de problemen
nog eens op te sommen. „Wist u dan
niet dat bij veel collega's, leerlingen
en ouders de gevoelens van veront
rusting, verontwaardiging en erger
nis over het regeringsbeleid tot in de
strot zaten?"
Volgens de brief hebben de organi
sators verzuimd de grte demon
stratie uit te buiten. Ze hadden een
plannen-ontwerpcommissie moeten
instellen die concrete alternatieven
aan het parlement had moeten aan
bieden, er hadden aanwijzingen moe
ten worden gegeven voor plaatselijke
vervolgacties tijdens de behandeling
van de onderwijsbegroting in de
Tweede Kamer (volgende week), er
had een ideeëncomité ingesteld kun
nen worden, aldus de brief van de
Schiedamse leraren.
Volgens het ABOP-bestuur hebben
velen, onder wie de Schiedamse
briefschrijvers, er niets van begre
pen. „Niets begrepen van de onvoor
stelbare overvloed van publiciteit.
Niets begrepen van de ongekend gro
te nawerking. Er zijn er die menen
verantwoordelijken te moeten zoe
ken voor. ja, waarvoor eigenlijk?
In feite voor het overweldigende ge
beuren zelf", aldus een commentaar
in het ABOP-weekblad.
DEN HAAG (ANP) De integra
tie van het landelijk ochtendblad
Trouw en de regionale avondbladen
van Het Kwartet (De Rotterdammer,
de Nieuwe Haagse Courant, de Nieu
we Leidse Courant en het Dordts
Dagblad) zal de komende maanden,
woïden voltooid.
Evenals Trouw zullen de Kwartet-
knaniten, „met behoud van eigen re
gionaal karakter", odhitendbiod wor-
dien en technisch te Amsterdam wor
den vervaandig-cL Of de Kwartetbla
den onder eigen naam zullen blijven
verschijnen is nog niet bekend.
Nadat sinds februari van dit jaar
de redacties van Trouw en de Kwar-
tetbladien reeds waren geïntegreerd,
zullen nu ook de commerciële en ad
ministratieve bedrijfsafdelingen wor-
dlen samengevoegd. Deze voortgaande
integratie zal met noodzakelijke af
vloeiing van personeelsleden -gepaard
gaan. Daarover is overleg met de
personeeJsinstanlties en vakbonden
gaande. Het betreft hier het niet-jour-
nalisitieke personeel. Over enkele
maanden zuilen hierover pas nadere
mededelingen volgen.
Het is niet onmogelijk dat er in
Nederland een niéuwe christelijke
krant gaat versahij-nen met de jour
nalistieke formule van de Kwartet-
bladien. Het comité „itot bekoud van
de christelijke pers in Nederland" ori
ënteert zich op mogelijkheden tot de
uitgifte van een dergelijke krant. De
samenvoeging van Trouiw en de
Kiwartetbladen vindt het comité
slecht te verteren.
(ADVERTENTIE)
BRUSSEL (ANP) 127 landbou
wers, overwegend afkomstig uit Oost
en West-Vlaanderen en Antwerpen,
zijn donderdag in Brussel voor de
correctionele rechtbank verschenen.
Ze worden er van beschuldigd tij
dens de boerenbetoging in Brussel op
23 maart van dit jaar meegedaan te
hebben aan de plundering van een
Nederlandse vrachtauto met kaas.
Bij de beklaagden was één vrouw.
Alle aanwezigen werdlen er van be
schuldigd kaas mee naar buis geno
men te hebben van deze vrachtauto.
De wagen- strandde op de dag van de
boerenlbetoging teglen vier uur in de
middag dn de mensenmassa's bij het
Zuidstatdon. De wagen was geladen
mat 5000 kg kaas ter waarde van on
geveer 20.000 gulden.
(Van onze redactie binnenland)
HAARLEM Minister Stuyt
(Volksgezondheid) vindt dat de zie
kenhuizen niet moeten worden ge
blokkeerd door groepen patiënten bij
wie de ziekteverschijnselen een ge
volg zijn van vervreemding of onbe
hagen met de maatschappij.
In een toespraak bij de opening van
het St.-Elisabeth's of Groot Gasthuis
in Haarlem heeft hij gisteren gepleit
voor een diepgaande studie om dit
soort patiënten te kunnen signaleren.
Voor deze mensen is niet in de eer
ste plaats medische behandeling no
dig, aldus dr. Stuyt, maar eerder een
gemeenschappelijke begeleiding door
verschillende hulpinstanties.
(Van onze redactie binnenland)
UTRECHT Bij het ontwer
pen van wegen moet van het be
gin af de gedragsspecialist wor
den ingeschakeld. Dit heeft don
derdag in Utrecht prof. dr. J. A.
bjichon, hoofd afdeling verkeers
gedrag van het instituut voor
zintuigfysiologie TNO te Soes-
terberg, gezegd op de jaarlijkse
bijeenkomst van de vereniging
„Het Nederlandsche Wegencon
gres", dat ditmaal was gewijd
aan het onderwerp „Weg en
landschap".
Prof. Michon had het gedrag
van de weggebruiker ter sprake
gebracht en erop gewezen dat in
het tegenwoordige verkeer de
mens functioneert tot aan de
grens van zijn mogelijkheden,
zodat deze grens beslissend is
over leven en dood. Men moet
zich derhalve realiseren bij het
ontwerpen van wegen wat de be
perkingen van de mens zijn.
Daarvoor is de gedragsspecialist
nodig.
Voor de belastingafdeling van ons kantoor te Breda zoeken
wij een assistent met enige administratieve ervaring (minimaal
praktijkdiploma boekhouden), die geïnteresseerd is in het
doen van belastingaangiften.
Voor eenvoudige administratieve en organisatorische
werkzaamheden.
Wij bieden een goed salaris (plus dertiende maand),
4 weken vakantie, 61/4% vakantietoeslag.
Eventuele reiskosten worden vergoed.
Sollicitaties schriftelijk of na telefonische afspraak
aan onderstaand adres.
Baronielaan 146, Breda, tel. 01600-34250.
AMSTERDAM
ARNHEM
BOLSWARD
BREDA
ENSCHEDE
"s-GRAVENHAGE
GRONINGEN
HENGELO
's-HERTOGENBOSCH
HOOGEVEEN
LEEUWARDEN
LOCHEM
MEPPEL
ROTTERDAM
TILBURG
UTRECHT
WAALWIJK
ZAANDAM
ZWOLLE
ANTWERPEN
BRUSSEL
WILLEMSTAD (CURACAO)
ORANJESTAD (ARUBA)
PHILIPSBURG (ST MAARTEN)
CAR ACAS (VENEZUELA)
O