1
„MILIEU INTERNATIONAAL BEHEREN"
Zeehaven-
beleid in
handen van
bejaarden
COMMISSARIS EN SINT
EERSTE GEBRUIKERS
NIEUWE WEG ST.-KRUIS
ALLEEN
IS MAAR
ALLEEN
P. de Leeuw begraven
Dr. Anselin hekelt
Belgische plannen
lp
IH streek
Reg
en
KANAAL
WATERVERVUILING
M. ile Graaf benoemd
in
mil 1
Ontsluiting
Belangstelling
Mist oorzaak enkele aanvaringen schepen
Drie gewonden
bij botsing
Maandag 6 december 1971
(Van een onzer verslaggevers)
ZELZATE-TERNEUZEN Vol
gens professor dr. L. P. Suetcns
ontbreekt het in België aan een
gecoördineerd milieubeleid. In totaal
hebben er 12 ministers bevoegdhe
den op het gebied van het milieube
leid. Het is geen wonder, aldus deze
hoogleraar aan de Katholieke Uni
versiteit van Leuven ,dat er van een
gedegen aanpak van de milieupro
blematiek in België geen sprake kan
zijn. Sinds 1810 beschikt België al
over een zogenaamde „reglemente
ring van hinderlijke bedrijven". In
1950 kwam daar een wet op de
watervervuiling bij en in 1964 een
wet op de luchtverontreiniging. Tot'
1971 is er volgens professor Suetens!
evenwel nog geen enkel uitvoe
ringsbesluit genomen, zodat de ka
derwetten hun nut nog nauwelijks
hebben bewezen. Dit jaar zijn er in
België wel twee koninklijke beslui
ten genomen met betrekking tot de
vervuiling door uitlaatgassen van
auto's en doe van verwarmingsin
stallaties. „Geen enkel koninklijk
besluit, zo constateert de Belgische
professor, „had betrekking op de
industrie. Dat is toch wel opmerke
lijk, omdat de milieuvervuiling voor
40 procent aan de industrie wordt
toegeschreven en voor „slechts" 20
procent aan de auto's. De overige 40
procent", aldus professor Suetens,
„komt voor rekening van verwar
mingsinstallaties. Ook op het gebied
van de geluidshinder zijn er in Bel
gië nog steeds geen maatregelen ge
nomen met betrekking tpt de indus
trie. Die maatregelen ter beperking
van geluidshinder zijn er weer wel
voor auto's".
„Is het bestuur wel met voldoende
specialisten uitgerust voor een effec
tieve controle?", zo vroeg de profes
sor zich zaterdagmiddag af tijdens
een milieustudiedag in Zelzate,
waarop ook dr. Ubbink van de pro
vinciale planologische dienst van
Zeeland sprak. De bijeenkomst werd
onder meer bijgewoond door een
aantal Zecuwsch-Vlamingen.
„We moeten geen illusie maken,
dat in mini-staten als België en
Nederland de overheid bij machte is
volledig zelfstandig te beslissen wel
ke industrieën er komen of piet. Dat
is een probleem van economische
machten en noodzakelijkheid", aldus
de professor, die er op wees, dat de
overheid de industrie niet onbeperkt
maatregelen kan opleggen ter beper
king van de milieuvervuiling. „Als
er stringente voorwaarden komen,
vestigen die fabrieken zich gewoon
ergens anders met als argument, dat
die maatregelen „concurrentiever-
valsend" werken. Een dergelijke
dreiging mag volgens de hoogleraar!
evenwel geen alibi zijn om dan.
maar niets aan Jeze problematiek te j
doen. „Dit is niet op nationaal ni
veau op te lossen. Deze problemen!
vergen een internationale aanpak".
Dr. ir. W. Ubbink heeft zaterdag
middag gezegd het te betreuren, dat
de wetgeving op het gebied van
ruimtelijke ordening in België en
Nederland op zoveel punten uiteen
loopt. Hij pleitte ervoor er naar te
streven elkaar zoveel mogelijk we
derzijds in nieuwe plannen te be
trekken. „Tot nu toe is er ook wei
nig aandacht geschonken aan de sa
menhang van de Belgische en
Zeeuwsch-Vlaamse arbeidsmarkt.
Ook in het „paarse boekje" is die
samenwerking niet duidelijk tot zijn
recht gekomen vindt dr. Ubbink. De
Zeeuwse hoofdplanoloog van de
PPD sprak in België de verwachting
uit, dat Gent en Antwerpen als ste
delijke centra met goede voorzienin
gen in de toekomst ook voor
Zeeuwseh-Vlaanderen een belangrij
ke rol zullen gaan spelen.
(Van een onzer verslaggevers)
ZELZATE „Het zeehavenbeleid in België wordt voornamelijk be
paald door bejaarden. Schepen Leon Delwaide van Antwerpen, voor
malig burgemeester Miel C'aeys van Gent en oud-burgervader P. van
Damrne zijn daarbij de dominerende figuren uit het heden en nabije
verleden". Tot deze sarcastische conclusié' is afgelopen zaterdag pro
fessor dr. Anselin, hoogleraar aan de rijksuniversiteit van Gent, ge
komen.
De professor sprak zaterdagmid
dag tijdens een zes uur durende
milieu-studie-bijeenkomst in het
Belgische Zelzate, waarbij onder
meer aandacht werd besteed aan de
problematiek en de planologie van
de kanaalzone. Andere sprekers wa
nen professor dr. L. P. Suetens en de
hoofdplanoloog van de provinciale
planologische dienst in Zeeland, dr
ir W.H. Ubbink. Van deze drie spre
kers vestigde voornamelijk professor
Anselin diverse keren de aandacht
op zich. Enerzijds door de kleine
vleugjes „taalstrijd", die hij met
veel gevoel voor humor in zijn sne
dige inleiding deed en anderzijds
door zijn ongezouten kritiek op het
onsamenhangende zeehavenbeleid
van de Belgische overheid. Van een
wezenlijk beleid op dit gebied is
volgens de Belgische planoloog geen
sprake. Het bestaat uit het naast
elkaar leggen van stedelijke plan
nen, die met overheidsgeld worden
uitgevoerd. Vaak zijn die plannen
nog te herleiden tot de persoonlijke
ambities van enkele bejaarden, al
dus professor Anselin. Van de door
hem met name genoemde figuren is
overigens alleen de Antwerpse sche
pten Delwiaiide nog in actieve dienst.
De inleiding van de Gentse hoogle
raar ging voornamelijk over het. ge
westplan Gent.
Een remmende factor in de ge
westelijke ontwikkelingen van
Vlaanderen, noemde professor Anse
lin de piaraologen, die op de feitelij
ke evolutie achterlopen. „In 1966
Morgen, dinsdag, 7 december.
Bergen op Zoom: 7.01 en 19.24.
Hansweert: 6.13 en 18.39.
Terneuzen: 5.35 en 18.02.
Vlissingen: 5.09 en 17.31
Wemeldinge: 6.51 en 19.14.
Vooruitzichten
voor dinsdag
en woensdag,
opgesteld door
het K.N.M.I.
Plaatselijk wat
regen of
motregen en
temperatuur
meest boven normaal.
Weersvooruitzichten in cijfers ge
middeld over Nederland.
Voor dinsdag: aantal uren zon: 0
tot 2; min.-temp.: 2 tot 6 graden bo
ven normaal; max.-temp.: van onge
veer normaal tot 3 graden boven
normaal; kans op een droge periode
van minstens 12 uur: 90 procent;
kans op een geheel droog etmaal: 60
procent.
Voor woensdag: aantal uren zon:
0 tot 2; min.-temp.: 1 tot 5 graden
boven normaal; max.-temp.: van on
geveer normaal tot 4 graden boven
normaal; kans op een droge periode
van minstens 12 uur: 95 procent:
kans op een geheel droog etmaal: 80
procent.
heb ik zo iemand nog hor-en bewe
ren dat het met de bouw van sche
pen van 200.000 ton zo'n vaart wel
niet zou lopen en in 1967 gleed het
eerste schip van 250.000 ton van de
heiling", aldus de professor.
In het gewestplan, waarop hij za
terdag een toelichting heeft gegeven,
is uitgegaan van de industriële func
tie van Gent. Er is rekening gehou
den met een eventuele industriële
aanzet ten noorden van Gent, onder
de Nederlands-Belgische grens in
oost-west richting. In dit gebied is
tevens de nodige ruimte gereser
veerd voor een eventueel kanaal van
Zeebrugge naar Gent.
Een van de grootste problemen bij
het maken van gewestplannen in
Bieligië is volgens dr. Anseüim het
grote verschil in visie van degenen
die de plannen moeten maken en zij
die ze goed moeten keuren. Hij
pleitte onder meer voor inspraak
van de bevolking bij het vaststellen
van gewestplannen. Formeel biedt
daartoe de Belgische weit op de
ruimtelijke ordening geen mogelijk
heid. Daardoor kan het volgens de
heer Anselin voorkomen, dat een
gewestplan bij ministerieel besluit
wordt vastgesteld, nog voordat de
bevolking is gehoord. De Belgische
planoloog signaleerde een groot ge
vaar im deze gang viam zaken: niame.
lijk die van grondspeculaties door
mensen, die in België ambtshalve
wel op de hoogte zijn van de ge
westplannen, zoals bijvoorbeeld bur
gemeesters en schepenen.
De hoogleraar heeft zaterdag on
der meer ook een pleidooi gehouden
voor een grondige aanpak van de
watervervuiling binnen België. De
positie van de Belgische overheid
tegenover de industrie is in dit op
zicht erg moeilijk, omdat ook alle
gemeenten nog ongezuiver water
lozen. Er is jaarlijks slechts geld
voor de bouw van een of twee
zuiveringsinstallaties. Tegen deze
achtergrond is het voor de overheid
moeilijk om de industrie dwingende
maatregelen voor te schrijven, aldus
de heer Anselin. Over de Belgische
industrie en de industrialisatie
merkt hij op: „Daarmee is het net
als op de tram: iedereen wordt be
diend".
(Van een onzer verslaggevers)
DEN HAAG Het bestuur van
het Landbouwschap heeft de heer
M.P. de Graaf uit Kloetinge be
noemd tot lid van de Gewestelijke
Raad voor Zeeland van het Land
bouwschap. Tot plaatsvervangend
lid is benoemd de beer J. Ringel-
berg te Kattendijke
V
ft ;J-V
I ft jrix
"N
De commissaris der koningin .in de provincie Zeeland, mr. J. van Aartsen haalt het laatste beletsel weg op de
nieuwe verbinding tussen St.-Kruis bij Aardenburg en Waterlandkerkje. Naast hem burgemeester M. G. M. tan Ber-
ckel van Aardenburg.
(Van een onzer verslaggevers)
AARDENBURG De commis
saris der koningin in Zeeland, mr.
J. van Aartsen heeft de nieuwe
provinciale weg tussen Sint Kruis
en Waterlandkerkje officieel in
gebruik gesteld. Hij deed dat door
een groene haag op zij te duwen
in aanwezigheid van het gemeen
tebestuur van Aardenburg, bur
gemeesters en wethouders van
Oostburg en Sluis, vertegenwoor
digers van de provinciale water
staat en bestuursleden van het
waterschap het Vrije van Sluis.
Na de commissaris der koningin
was Sint-Nicolaas de volgende ho
ge gast die de nieuwe wegverbin
ding te paard in gebruik nam. Hij
overhandigde mr. Van Aartsen 'n
ingelijste foto Wan het kreekland.
schap bij Sint Kruis.
De commissaris der koningin
maakte meteen van de gelegenheid
gebruik om Sint de liefste wens van
Zeeland over te brengen. „Als u
toch een dezer dagen in Den Haag
bent, vraag dan de heren daar of we
spoedig onze vaste oververbinding
krijgen", aldus mr. Van Aartsen.
Tevoren hadden de burgemeester
van Aardenburg, de heer M. G. M.
van Berckel, de commissaris der ko
ningin, dijkgraaf J. B. Becu van het
Vrije van Sluis en het Aardenburgse
raadslid A. Paridaen in de raadzaal
van het Aardenburgse gemeentehuis
de betekenis van de nieuwe weg
tussen Waterlandkerkje en Sint
Kruis uit de doeken gedaan Burge
meester Van Berckel zei dat een
door Aardenbung lang gekoesterde
wens in vervulling is gegaan. „Al in
1950 stond de verbinding op de ur-
gentielijst. Op 130 meter na is de
wag zeven kilometer lang. De aan-
legkosten bedragen ongeveer f 2.5
miljoen, waarvan de gemeente van
de provincie een bijdrage Van 90
procent ontvangt terwijl het water
schap het Vrije van Sluis f 130.000
bijdragen".
Burgemeester Van Berckel dankte
allen die meegewerkt hebben aan de
totstandkoming van het nieuwe
wegvak, waardoor Sint Kruis uit
haar isolement ten opzichte van
Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen is ver
lost. De heer Van Berckel hoopte
dat voor de verbetering van de weg
Sint Kruis - Sint Laureijns de beno
digde financiële middelen aange
trokken kunnen worden, mogelijk
begin volgend jaar al. Met de slag
zin „Ga in het industriegebied van
Zeeuwsch Vlaanderen uw kunnen
tonen", wekte Aardenburgs burge
meester de de bevolking van West-
Zeeuwsch-Vlaanderen op van de
nieuwe verbindingsweg gebruik te
maken bij het vinden van werkgele
genheid in dit industriegebied.
Mr. Van Aartsen wenste het ge
meentebestuur en de bevolking van
Aardenbung en St. Kruis geluk met
de nieuwe weg, die naar de commis
saris der koningin benadrukte van
grote betekenis is voor de ontslui
ting van dit deel van West-
Zeeuwsch-Vlaanderen. Nadat dijk
graaf Becu ook gewezen had op het
belang van een goede verbinding
met België, gaf het raadslid A. Pari
daen, mede als inwoner van St.
Kruis een historisch overzicht vain
de plannen die sinds 1930 zijn ge
maakt om St. Kruis een betere ver
binding met het oostelijk deel van
Zeeuwseh-Vlaanderen te geven. De
heer Paridaen sprak de hoop uit dat
de nieuwe route over Waterland-
kerkje zal bijdragen tot verhoging
van het welzijn van de streek in het
algemeen en van St. Kruis in het
bijzonder.
De bewoners van St. Kruis gaven
door een grote belangstelling bij de
officiële opening van de nieuwe weg
door de commissaris der koningin
blijk van hun blijdschap over dp
voltooiing van de verbinding met
Waterlandkerkje en de rest van
Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen. De ko
ninklijke Aardenburgse fanfare met
majoretten en de ponyclub de
Burchtruiters luisterden het feest
op.
Met de commissaris der koningin en St.-Nicolaas aan het hoofd nemen
weg bij St -Kruis in gebruik.
de genodigden de nieuwe provinciale
(Van een onzer verslaggevers)
HULST/TERNEUZEN/BERGEN OP ZOOM/BREDA Zo. Sinter
klaas zit er weer op. We hopen, dat iedereen het naar de zin heeft ge
had, dat de gedichten leuk waren, de geschenken mooi, de speculaas
lekker. Het is fijn om zo'n traditioneel feest als Sinterklaas in de fa
miliekring te vieren. Zoals het ook fijn is om straks Kerstmis en Oud
en Nieuw samen te vieren. Samen met je huisgenoten, samen met je
vrienden.
Hoe stemmingsvol echter ook, hoe gezellig, hoe stichtend toch heb
je soms het gevoel, dat er iets ontbreekt. Dat je jezelf beter zou heb
ben gevoeld, als je iets meer had gedaan, dan het alleen maar voor
jezelf gezellig maken. En, laten we wel wezen, het is juist in die laat
ste weken van het jaar, dat de meeste mensen zich daarop meer dan
anders bezinnen.
Maar wat moet je eigenlijk doen om jezelf dat tevreden gevoel te ge
ven, dat je iets goeds hebt gedaan? Geld geven aan een goed doel?
Nou ja, daarvoor krijg je het hele jaar door al gelegenheid genoeg.
Maar wat dan?
Werkend bij de krant kom je regelmatig tot de ontdekking, dat er
veel mensen zijn, te veel mensen, die alleen zijn, eenzaam zijn. Juist
deze tijd van het jaar is voor hen erg moeilijk. Als we daaraan nu eens
iets deden. Gewoon iemand, die alleen is en zich rot voelt, de gelegen
heid geven een avond, of een dag, of een paar dagen bij u thuis te
komen. Vorig jaar heeft De Stem zich ingespannen om voor diegenen,
die rond of tijdens de kerstdagen en Oud en Nieuw een eenzaam mens
willen uitnodigen en voor hen, die zo dolgraag „gast" zouden willen
zijn, op te treden als een soort bemiddelingskantoor. Dit jaar doen
we dat weer, omdat overduidelijk gebleken is, dat het velen een ge
noegen heeft gedaan. Laten we proberen er dit jaar nog meer van te
maken. Vul daarom onderstaande bon br-en stuur hem zo vlug moge
lijk naar De Stem. Wij zullen de contacten leggen.
Wees gerust, hoe het allemaal afloopt komt niet in de krant.
Ik wil graag een avond (of een dag) bij iemand op bezoek.
Naam:
Leeftijd: -
man/vrouw
Adres Tel.
Woonplaats -r-..-.,......-*
Heb wel/geen vervoer nodig
Voorkeur voor: (dag invullen)
Ik wil graag iemand uitnodigen
Naam - -
Leeftijd
man/vrouw
Tel.
Adres
Woonplaats
Kan wel/niet voor vervoer zorgen
Voorkeur voor (dag invullen)
(Van een onzer verslaggevers)
YERSEKE Onder zeer grote belangstelling is zaterdagmiddag
op de openbare begraafplaats te Yerseke de heer P. de Leeuw teraarde-
besteld. De lieer de Leeuw, die op zeventigjarige leeftijd is overleden,
nam een vooraanstaande en invloedrijke plaats in in de schelpdieren
bedrijvigheid in Zeeland. Hij was bestuurslid van het Produktschap
voor Visserijprodukten, lid van de Mossel-Adviescommissie, en voor
zitter van de vereniging Mosselhandel.
Gedurende meer dan dertig jaar vervulde hij een bestuursfunctie
in de vissersvereniging. Wegens zijn grote verdiensten voor de ge
meenschap werd de heer De Leeuw enkele jaren geleden benoemd tot
Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. De begrafenis werd onder meer
bijgewoond door een deputatie van het produktschap, door het hoofd
van het mosselkantoor te Bergen op Zoom, de heer Splinter, het yol-
tallige bestuur van de Vereniging Mosselhandel, een deputatie van de
vissersvereniging en afgevaardigden van diverse plaatselijke organi
saties. Onder hen was aanwezig als vertegenwoordiger van verschil
lende organisaties de heer Glerum. Belangstelling werd voorts getoond
door de oud-burgemeester van Yerseke, de heer Willemsen. De baar
was overdekt met bloemen, afkomstig van de vele persoonlijke en
zakelijke relaties van de overledene. Aan het graf werd niet gespro
ken.
(Van onze correspondent)
TERNEUZEN/HANSWEERT Zaterdagavond te 22.00 uur heeft op de
Westerschelde bij boei 52 ter hoogte van Baalhoek in de mist een aanvaring
plaatsgevonden tussen twee vrachtschepen die beide zware boegschade op
liepen. Het waren de Engelse Acassa Palm groot 57.000 brt„ geladen en
onderweg naar zee en de Duitse 2806 brt. geladen zeeboot Darss. Beide
schepen zijn voor anker gegaan zodat de politie een onderzoek kon instellen.
want tegen hem is procesverbaal
opgemaakt.
Zaterdagmorgen is in dichte mist
het 850 ton metende Nederlandse
binnenvaartuig Damco 59 geladen
met ijzer op de Westerschelde in het
Konijnenschor omhooggevaren. Het
schip werd geplooid. Het is in zwaar
beschadigde toestand zaterdag vlot
getrokken door de sleepboten Cobie
M en Avant 15 en Schotland van de
sleepdienst W. Muller uit Terneu
zen. Het schip is naar de haven van
Walsoorden overgebracht alwaar de
lading is overgeslagen in een ander
binnenvaartuig, terwijl de bescha
digde Damco naar de scheepswerf te
Hansweert voor reparatie werd
overgebracht.
Nabij Terneuzen vond zaterdaga
vond op de Westerschelde te 23.39
uur in dichte mist een aanvaring
plaats welke werd veroorzaakt door
het 10.000 brt. metende Liberiaanse
zeeschip Prevesa, onderweg naar
Antwerpen en het Panamese 3000
ton metende Locarno, onderweg
naar Gent. Laatstgenoemde schip
moest met zware boegschade de ha
ven van Terneuzen worden binnen
gesleept. De Liberiaan is in afwach
ting van het politieonderzoek voor
anker gegaan in de Put van Terneu
zen. Het Liberiaanse schip had na
genoeg geen schade opgelopen.
Te Hansweert is zaterdag bij het
afmeren in de buitenhaven de Ne
derlandse Tankvaart 21 in aanvaring
gekomen met het Nederlandse mo
torschip Polaris V. Beide schepen
liepen lichte averij op.
Zaterdagmiddag weigerde te We
meldinge de kapitein van het Ne
derlandse motorschip Erasmus J. J.
M. Reinerz, wiens vaartuig onder
weg was van Antwerpen naar Duits
land, op vordering van Rijkswater
staat te verhalen. Het schip lag aan
ee binnenzijde van het kanaal en
moest afgeschut worden naar de
Oostersehelde. Alvorens van de zij
de der rijkspolitie te water zou
worden ingegrepen en het schip zou
worden versleept door een sleepboot
koos de kapitein eieren voor zijn
geld. Zijn bereidheid kwam te laat,
(Van onze correspondente)
SAS VAN GENT Zaterdagmor
gen werden op de rijksweg te Sas
van Gent bij een botsing drie perso
nen gewond. Twee auto's waren to
tal loss en een auto werd licht
beschadigd.