1 „MILIEU INTERNATIONAAL BEHEREN" Zeehaven- beleid in handen van bejaarden COMMISSARIS EN SINT EERSTE GEBRUIKERS NIEUWE WEG ST.-KRUIS ALLEEN IS MAAR ALLEEN P. de Leeuw begraven Dr. Anselin hekelt Belgische plannen lp IH streek Reg en KANAAL WATERVERVUILING M. ile Graaf benoemd in mil 1 Ontsluiting Belangstelling Mist oorzaak enkele aanvaringen schepen Drie gewonden bij botsing Maandag 6 december 1971 (Van een onzer verslaggevers) ZELZATE-TERNEUZEN Vol gens professor dr. L. P. Suetcns ontbreekt het in België aan een gecoördineerd milieubeleid. In totaal hebben er 12 ministers bevoegdhe den op het gebied van het milieube leid. Het is geen wonder, aldus deze hoogleraar aan de Katholieke Uni versiteit van Leuven ,dat er van een gedegen aanpak van de milieupro blematiek in België geen sprake kan zijn. Sinds 1810 beschikt België al over een zogenaamde „reglemente ring van hinderlijke bedrijven". In 1950 kwam daar een wet op de watervervuiling bij en in 1964 een wet op de luchtverontreiniging. Tot' 1971 is er volgens professor Suetens! evenwel nog geen enkel uitvoe ringsbesluit genomen, zodat de ka derwetten hun nut nog nauwelijks hebben bewezen. Dit jaar zijn er in België wel twee koninklijke beslui ten genomen met betrekking tot de vervuiling door uitlaatgassen van auto's en doe van verwarmingsin stallaties. „Geen enkel koninklijk besluit, zo constateert de Belgische professor, „had betrekking op de industrie. Dat is toch wel opmerke lijk, omdat de milieuvervuiling voor 40 procent aan de industrie wordt toegeschreven en voor „slechts" 20 procent aan de auto's. De overige 40 procent", aldus professor Suetens, „komt voor rekening van verwar mingsinstallaties. Ook op het gebied van de geluidshinder zijn er in Bel gië nog steeds geen maatregelen ge nomen met betrekking tpt de indus trie. Die maatregelen ter beperking van geluidshinder zijn er weer wel voor auto's". „Is het bestuur wel met voldoende specialisten uitgerust voor een effec tieve controle?", zo vroeg de profes sor zich zaterdagmiddag af tijdens een milieustudiedag in Zelzate, waarop ook dr. Ubbink van de pro vinciale planologische dienst van Zeeland sprak. De bijeenkomst werd onder meer bijgewoond door een aantal Zecuwsch-Vlamingen. „We moeten geen illusie maken, dat in mini-staten als België en Nederland de overheid bij machte is volledig zelfstandig te beslissen wel ke industrieën er komen of piet. Dat is een probleem van economische machten en noodzakelijkheid", aldus de professor, die er op wees, dat de overheid de industrie niet onbeperkt maatregelen kan opleggen ter beper king van de milieuvervuiling. „Als er stringente voorwaarden komen, vestigen die fabrieken zich gewoon ergens anders met als argument, dat die maatregelen „concurrentiever- valsend" werken. Een dergelijke dreiging mag volgens de hoogleraar! evenwel geen alibi zijn om dan. maar niets aan Jeze problematiek te j doen. „Dit is niet op nationaal ni veau op te lossen. Deze problemen! vergen een internationale aanpak". Dr. ir. W. Ubbink heeft zaterdag middag gezegd het te betreuren, dat de wetgeving op het gebied van ruimtelijke ordening in België en Nederland op zoveel punten uiteen loopt. Hij pleitte ervoor er naar te streven elkaar zoveel mogelijk we derzijds in nieuwe plannen te be trekken. „Tot nu toe is er ook wei nig aandacht geschonken aan de sa menhang van de Belgische en Zeeuwsch-Vlaamse arbeidsmarkt. Ook in het „paarse boekje" is die samenwerking niet duidelijk tot zijn recht gekomen vindt dr. Ubbink. De Zeeuwse hoofdplanoloog van de PPD sprak in België de verwachting uit, dat Gent en Antwerpen als ste delijke centra met goede voorzienin gen in de toekomst ook voor Zeeuwseh-Vlaanderen een belangrij ke rol zullen gaan spelen. (Van een onzer verslaggevers) ZELZATE „Het zeehavenbeleid in België wordt voornamelijk be paald door bejaarden. Schepen Leon Delwaide van Antwerpen, voor malig burgemeester Miel C'aeys van Gent en oud-burgervader P. van Damrne zijn daarbij de dominerende figuren uit het heden en nabije verleden". Tot deze sarcastische conclusié' is afgelopen zaterdag pro fessor dr. Anselin, hoogleraar aan de rijksuniversiteit van Gent, ge komen. De professor sprak zaterdagmid dag tijdens een zes uur durende milieu-studie-bijeenkomst in het Belgische Zelzate, waarbij onder meer aandacht werd besteed aan de problematiek en de planologie van de kanaalzone. Andere sprekers wa nen professor dr. L. P. Suetens en de hoofdplanoloog van de provinciale planologische dienst in Zeeland, dr ir W.H. Ubbink. Van deze drie spre kers vestigde voornamelijk professor Anselin diverse keren de aandacht op zich. Enerzijds door de kleine vleugjes „taalstrijd", die hij met veel gevoel voor humor in zijn sne dige inleiding deed en anderzijds door zijn ongezouten kritiek op het onsamenhangende zeehavenbeleid van de Belgische overheid. Van een wezenlijk beleid op dit gebied is volgens de Belgische planoloog geen sprake. Het bestaat uit het naast elkaar leggen van stedelijke plan nen, die met overheidsgeld worden uitgevoerd. Vaak zijn die plannen nog te herleiden tot de persoonlijke ambities van enkele bejaarden, al dus professor Anselin. Van de door hem met name genoemde figuren is overigens alleen de Antwerpse sche pten Delwiaiide nog in actieve dienst. De inleiding van de Gentse hoogle raar ging voornamelijk over het. ge westplan Gent. Een remmende factor in de ge westelijke ontwikkelingen van Vlaanderen, noemde professor Anse lin de piaraologen, die op de feitelij ke evolutie achterlopen. „In 1966 Morgen, dinsdag, 7 december. Bergen op Zoom: 7.01 en 19.24. Hansweert: 6.13 en 18.39. Terneuzen: 5.35 en 18.02. Vlissingen: 5.09 en 17.31 Wemeldinge: 6.51 en 19.14. Vooruitzichten voor dinsdag en woensdag, opgesteld door het K.N.M.I. Plaatselijk wat regen of motregen en temperatuur meest boven normaal. Weersvooruitzichten in cijfers ge middeld over Nederland. Voor dinsdag: aantal uren zon: 0 tot 2; min.-temp.: 2 tot 6 graden bo ven normaal; max.-temp.: van onge veer normaal tot 3 graden boven normaal; kans op een droge periode van minstens 12 uur: 90 procent; kans op een geheel droog etmaal: 60 procent. Voor woensdag: aantal uren zon: 0 tot 2; min.-temp.: 1 tot 5 graden boven normaal; max.-temp.: van on geveer normaal tot 4 graden boven normaal; kans op een droge periode van minstens 12 uur: 95 procent: kans op een geheel droog etmaal: 80 procent. heb ik zo iemand nog hor-en bewe ren dat het met de bouw van sche pen van 200.000 ton zo'n vaart wel niet zou lopen en in 1967 gleed het eerste schip van 250.000 ton van de heiling", aldus de professor. In het gewestplan, waarop hij za terdag een toelichting heeft gegeven, is uitgegaan van de industriële func tie van Gent. Er is rekening gehou den met een eventuele industriële aanzet ten noorden van Gent, onder de Nederlands-Belgische grens in oost-west richting. In dit gebied is tevens de nodige ruimte gereser veerd voor een eventueel kanaal van Zeebrugge naar Gent. Een van de grootste problemen bij het maken van gewestplannen in Bieligië is volgens dr. Anseüim het grote verschil in visie van degenen die de plannen moeten maken en zij die ze goed moeten keuren. Hij pleitte onder meer voor inspraak van de bevolking bij het vaststellen van gewestplannen. Formeel biedt daartoe de Belgische weit op de ruimtelijke ordening geen mogelijk heid. Daardoor kan het volgens de heer Anselin voorkomen, dat een gewestplan bij ministerieel besluit wordt vastgesteld, nog voordat de bevolking is gehoord. De Belgische planoloog signaleerde een groot ge vaar im deze gang viam zaken: niame. lijk die van grondspeculaties door mensen, die in België ambtshalve wel op de hoogte zijn van de ge westplannen, zoals bijvoorbeeld bur gemeesters en schepenen. De hoogleraar heeft zaterdag on der meer ook een pleidooi gehouden voor een grondige aanpak van de watervervuiling binnen België. De positie van de Belgische overheid tegenover de industrie is in dit op zicht erg moeilijk, omdat ook alle gemeenten nog ongezuiver water lozen. Er is jaarlijks slechts geld voor de bouw van een of twee zuiveringsinstallaties. Tegen deze achtergrond is het voor de overheid moeilijk om de industrie dwingende maatregelen voor te schrijven, aldus de heer Anselin. Over de Belgische industrie en de industrialisatie merkt hij op: „Daarmee is het net als op de tram: iedereen wordt be diend". (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG Het bestuur van het Landbouwschap heeft de heer M.P. de Graaf uit Kloetinge be noemd tot lid van de Gewestelijke Raad voor Zeeland van het Land bouwschap. Tot plaatsvervangend lid is benoemd de beer J. Ringel- berg te Kattendijke V ft ;J-V I ft jrix "N De commissaris der koningin .in de provincie Zeeland, mr. J. van Aartsen haalt het laatste beletsel weg op de nieuwe verbinding tussen St.-Kruis bij Aardenburg en Waterlandkerkje. Naast hem burgemeester M. G. M. tan Ber- ckel van Aardenburg. (Van een onzer verslaggevers) AARDENBURG De commis saris der koningin in Zeeland, mr. J. van Aartsen heeft de nieuwe provinciale weg tussen Sint Kruis en Waterlandkerkje officieel in gebruik gesteld. Hij deed dat door een groene haag op zij te duwen in aanwezigheid van het gemeen tebestuur van Aardenburg, bur gemeesters en wethouders van Oostburg en Sluis, vertegenwoor digers van de provinciale water staat en bestuursleden van het waterschap het Vrije van Sluis. Na de commissaris der koningin was Sint-Nicolaas de volgende ho ge gast die de nieuwe wegverbin ding te paard in gebruik nam. Hij overhandigde mr. Van Aartsen 'n ingelijste foto Wan het kreekland. schap bij Sint Kruis. De commissaris der koningin maakte meteen van de gelegenheid gebruik om Sint de liefste wens van Zeeland over te brengen. „Als u toch een dezer dagen in Den Haag bent, vraag dan de heren daar of we spoedig onze vaste oververbinding krijgen", aldus mr. Van Aartsen. Tevoren hadden de burgemeester van Aardenburg, de heer M. G. M. van Berckel, de commissaris der ko ningin, dijkgraaf J. B. Becu van het Vrije van Sluis en het Aardenburgse raadslid A. Paridaen in de raadzaal van het Aardenburgse gemeentehuis de betekenis van de nieuwe weg tussen Waterlandkerkje en Sint Kruis uit de doeken gedaan Burge meester Van Berckel zei dat een door Aardenbung lang gekoesterde wens in vervulling is gegaan. „Al in 1950 stond de verbinding op de ur- gentielijst. Op 130 meter na is de wag zeven kilometer lang. De aan- legkosten bedragen ongeveer f 2.5 miljoen, waarvan de gemeente van de provincie een bijdrage Van 90 procent ontvangt terwijl het water schap het Vrije van Sluis f 130.000 bijdragen". Burgemeester Van Berckel dankte allen die meegewerkt hebben aan de totstandkoming van het nieuwe wegvak, waardoor Sint Kruis uit haar isolement ten opzichte van Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen is ver lost. De heer Van Berckel hoopte dat voor de verbetering van de weg Sint Kruis - Sint Laureijns de beno digde financiële middelen aange trokken kunnen worden, mogelijk begin volgend jaar al. Met de slag zin „Ga in het industriegebied van Zeeuwsch Vlaanderen uw kunnen tonen", wekte Aardenburgs burge meester de de bevolking van West- Zeeuwsch-Vlaanderen op van de nieuwe verbindingsweg gebruik te maken bij het vinden van werkgele genheid in dit industriegebied. Mr. Van Aartsen wenste het ge meentebestuur en de bevolking van Aardenbung en St. Kruis geluk met de nieuwe weg, die naar de commis saris der koningin benadrukte van grote betekenis is voor de ontslui ting van dit deel van West- Zeeuwsch-Vlaanderen. Nadat dijk graaf Becu ook gewezen had op het belang van een goede verbinding met België, gaf het raadslid A. Pari daen, mede als inwoner van St. Kruis een historisch overzicht vain de plannen die sinds 1930 zijn ge maakt om St. Kruis een betere ver binding met het oostelijk deel van Zeeuwseh-Vlaanderen te geven. De heer Paridaen sprak de hoop uit dat de nieuwe route over Waterland- kerkje zal bijdragen tot verhoging van het welzijn van de streek in het algemeen en van St. Kruis in het bijzonder. De bewoners van St. Kruis gaven door een grote belangstelling bij de officiële opening van de nieuwe weg door de commissaris der koningin blijk van hun blijdschap over dp voltooiing van de verbinding met Waterlandkerkje en de rest van Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen. De ko ninklijke Aardenburgse fanfare met majoretten en de ponyclub de Burchtruiters luisterden het feest op. Met de commissaris der koningin en St.-Nicolaas aan het hoofd nemen weg bij St -Kruis in gebruik. de genodigden de nieuwe provinciale (Van een onzer verslaggevers) HULST/TERNEUZEN/BERGEN OP ZOOM/BREDA Zo. Sinter klaas zit er weer op. We hopen, dat iedereen het naar de zin heeft ge had, dat de gedichten leuk waren, de geschenken mooi, de speculaas lekker. Het is fijn om zo'n traditioneel feest als Sinterklaas in de fa miliekring te vieren. Zoals het ook fijn is om straks Kerstmis en Oud en Nieuw samen te vieren. Samen met je huisgenoten, samen met je vrienden. Hoe stemmingsvol echter ook, hoe gezellig, hoe stichtend toch heb je soms het gevoel, dat er iets ontbreekt. Dat je jezelf beter zou heb ben gevoeld, als je iets meer had gedaan, dan het alleen maar voor jezelf gezellig maken. En, laten we wel wezen, het is juist in die laat ste weken van het jaar, dat de meeste mensen zich daarop meer dan anders bezinnen. Maar wat moet je eigenlijk doen om jezelf dat tevreden gevoel te ge ven, dat je iets goeds hebt gedaan? Geld geven aan een goed doel? Nou ja, daarvoor krijg je het hele jaar door al gelegenheid genoeg. Maar wat dan? Werkend bij de krant kom je regelmatig tot de ontdekking, dat er veel mensen zijn, te veel mensen, die alleen zijn, eenzaam zijn. Juist deze tijd van het jaar is voor hen erg moeilijk. Als we daaraan nu eens iets deden. Gewoon iemand, die alleen is en zich rot voelt, de gelegen heid geven een avond, of een dag, of een paar dagen bij u thuis te komen. Vorig jaar heeft De Stem zich ingespannen om voor diegenen, die rond of tijdens de kerstdagen en Oud en Nieuw een eenzaam mens willen uitnodigen en voor hen, die zo dolgraag „gast" zouden willen zijn, op te treden als een soort bemiddelingskantoor. Dit jaar doen we dat weer, omdat overduidelijk gebleken is, dat het velen een ge noegen heeft gedaan. Laten we proberen er dit jaar nog meer van te maken. Vul daarom onderstaande bon br-en stuur hem zo vlug moge lijk naar De Stem. Wij zullen de contacten leggen. Wees gerust, hoe het allemaal afloopt komt niet in de krant. Ik wil graag een avond (of een dag) bij iemand op bezoek. Naam: Leeftijd: - man/vrouw Adres Tel. Woonplaats -r-..-.,......-* Heb wel/geen vervoer nodig Voorkeur voor: (dag invullen) Ik wil graag iemand uitnodigen Naam - - Leeftijd man/vrouw Tel. Adres Woonplaats Kan wel/niet voor vervoer zorgen Voorkeur voor (dag invullen) (Van een onzer verslaggevers) YERSEKE Onder zeer grote belangstelling is zaterdagmiddag op de openbare begraafplaats te Yerseke de heer P. de Leeuw teraarde- besteld. De lieer de Leeuw, die op zeventigjarige leeftijd is overleden, nam een vooraanstaande en invloedrijke plaats in in de schelpdieren bedrijvigheid in Zeeland. Hij was bestuurslid van het Produktschap voor Visserijprodukten, lid van de Mossel-Adviescommissie, en voor zitter van de vereniging Mosselhandel. Gedurende meer dan dertig jaar vervulde hij een bestuursfunctie in de vissersvereniging. Wegens zijn grote verdiensten voor de ge meenschap werd de heer De Leeuw enkele jaren geleden benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. De begrafenis werd onder meer bijgewoond door een deputatie van het produktschap, door het hoofd van het mosselkantoor te Bergen op Zoom, de heer Splinter, het yol- tallige bestuur van de Vereniging Mosselhandel, een deputatie van de vissersvereniging en afgevaardigden van diverse plaatselijke organi saties. Onder hen was aanwezig als vertegenwoordiger van verschil lende organisaties de heer Glerum. Belangstelling werd voorts getoond door de oud-burgemeester van Yerseke, de heer Willemsen. De baar was overdekt met bloemen, afkomstig van de vele persoonlijke en zakelijke relaties van de overledene. Aan het graf werd niet gespro ken. (Van onze correspondent) TERNEUZEN/HANSWEERT Zaterdagavond te 22.00 uur heeft op de Westerschelde bij boei 52 ter hoogte van Baalhoek in de mist een aanvaring plaatsgevonden tussen twee vrachtschepen die beide zware boegschade op liepen. Het waren de Engelse Acassa Palm groot 57.000 brt„ geladen en onderweg naar zee en de Duitse 2806 brt. geladen zeeboot Darss. Beide schepen zijn voor anker gegaan zodat de politie een onderzoek kon instellen. want tegen hem is procesverbaal opgemaakt. Zaterdagmorgen is in dichte mist het 850 ton metende Nederlandse binnenvaartuig Damco 59 geladen met ijzer op de Westerschelde in het Konijnenschor omhooggevaren. Het schip werd geplooid. Het is in zwaar beschadigde toestand zaterdag vlot getrokken door de sleepboten Cobie M en Avant 15 en Schotland van de sleepdienst W. Muller uit Terneu zen. Het schip is naar de haven van Walsoorden overgebracht alwaar de lading is overgeslagen in een ander binnenvaartuig, terwijl de bescha digde Damco naar de scheepswerf te Hansweert voor reparatie werd overgebracht. Nabij Terneuzen vond zaterdaga vond op de Westerschelde te 23.39 uur in dichte mist een aanvaring plaats welke werd veroorzaakt door het 10.000 brt. metende Liberiaanse zeeschip Prevesa, onderweg naar Antwerpen en het Panamese 3000 ton metende Locarno, onderweg naar Gent. Laatstgenoemde schip moest met zware boegschade de ha ven van Terneuzen worden binnen gesleept. De Liberiaan is in afwach ting van het politieonderzoek voor anker gegaan in de Put van Terneu zen. Het Liberiaanse schip had na genoeg geen schade opgelopen. Te Hansweert is zaterdag bij het afmeren in de buitenhaven de Ne derlandse Tankvaart 21 in aanvaring gekomen met het Nederlandse mo torschip Polaris V. Beide schepen liepen lichte averij op. Zaterdagmiddag weigerde te We meldinge de kapitein van het Ne derlandse motorschip Erasmus J. J. M. Reinerz, wiens vaartuig onder weg was van Antwerpen naar Duits land, op vordering van Rijkswater staat te verhalen. Het schip lag aan ee binnenzijde van het kanaal en moest afgeschut worden naar de Oostersehelde. Alvorens van de zij de der rijkspolitie te water zou worden ingegrepen en het schip zou worden versleept door een sleepboot koos de kapitein eieren voor zijn geld. Zijn bereidheid kwam te laat, (Van onze correspondente) SAS VAN GENT Zaterdagmor gen werden op de rijksweg te Sas van Gent bij een botsing drie perso nen gewond. Twee auto's waren to tal loss en een auto werd licht beschadigd.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1971 | | pagina 3