Dijkwachten in heel Zeeland COMMISSIE- POLAK BEZIET DRIE LUCHTHAVENLOCATIES TOT GISTERNAMIDDAG VIJF UUR F 5000 krediet voor gezondheidscentrum Samen vervuilings probleem oplossen J. BECU BENOEMD TOT VOORZITTER ZLM Dreggen naar stoffelijk overschot gestaakt Gebruiksaanwijzing5 voor boycot veren Buien KVP-kring Zeeland steunt kandidatuur dr. De Zeeuw RAAD MIDDELBURG OM DE TOEKOMST VAN ONZE KINDEREN stad streek HHHH Schat zoeken waterstanden Als algem. voorzitter Ongeval Breda Rode Kruis huldigt J. A. Vierger Auto uit de bocht: dode en 3 gewonden (ADVERTENTIE) Onze katalogus biedt a een schat van gegevens. intern transport materiaal magazijn bedrijfs inrichtingen ploegstraat 108 breda tel.55850 Bel voor nadere dokumentatie (Van een onzer verslaggevers) GOES/GROEDE De lieer J. B. Becu uit Groede is gisteren tijdens de hoofdbestuurevergadering van de Z.L.M. in Goes benoemd tot alge meen voorzitter van de „maatschap pij ter bevordering van landbouw, tuinbouw en veeteelt in Zeeland en Noord-Brabant". Per 1 januari 1972 volgt liij ir. J. Prins op, die zoals be kend een staffunctie heeft aanvaard bij de Cebeco in Rotterdam. De beer Beou, die tot mu toe Zeeuws vice-voorzitteir van de ZLM was is enige weken geleden door het dagelijks bestuur v.an de maatschap pij voor benoeming door het hoofd bestuur voorgedragen. In de viee-voorziittensvacature is gisteren eveneens op voordracht van het d.b. de heer S. de Visser te Aag- tekerke benoemd. Ir. D. Luteijm uit Maassluis, tot nu toe werkzaam bij de n.v. Windmill, een kumstmest- fabriek te Vlaardlingen, werd be noemd tot tweede secretaris. Vooruitzichten lm voor woensdag en donderdag, opgesteld door het K.N.M.I. op S-VI maandag om 18.00 uur: pli tllflflAJll Af en toe buien en in de nacht lichte, hier en daar matige vorst. Weersvooruitzichten in cijfers ge middeld over Nederland. Voor woensdag: aantal uren zon: 1 tot 3; min.-temp.: 2 of meer gra den onder normaal; max.-temp.: 2 tot 6 graden onder normaal; kans op een droge periode van minstens 12 uur: 60 procent; kans op een geheel droog etmaal: 30 procent. Voor donderdag: aantal uren zon: 0 tot 3; min.- en max.-temp.: 1 tot 6 graden onder normaal; kans op een droge periode van minstens 12 uur: 60 procent; kans op een geheel droog etmaal: 30 procent. Konstanz 262 (pi. 2); Rheinielden 207 (pl. 41) Straatsburg 192 (pl. 44); Plittersdorf 300 8); Maxau 350 (- 28); Plochingen 132 (pl. 6) Mar.nhèim 181 (- 15); Steinbach 13U (- 24); Mainz 218 (pl. 17) Bingen 126 (pi. 21); Kaub 146 (pl. 27); Trier 281 (- 4); Koblenz 174 (pl. 36) Keulen 111 (pl. 14); Ruhrort 253 (pl. 23) Lobith 862 (pl. 34); Pannerdense kop 835 pl. 30) Nijme gen 653 (pl. 25); IJsselkop 801 (pl- 20) Eefde IJssel 305 (pl. 23) De venter 200 (pl. 40)Monsin 5444 (pl. 16) Borgharen 3928 (pl. 26); Belfeld 1132 (pl. 41) Grave bene den de sluis 510 (pl. 15). I (Van een onzer verslaggevers) TERNEUZEN Het bestuur van de kring Zeeland van de KVP zal de kandidatuur van dr. D. de Zeeuw als nieuwe algemeen voorzitter van de KVP steunen. „Wij hebben uit onze kring geen reacties gehoord die tegen de voordracht van de partij raad ingaan", aldus de heer-W. van Alphen, voorzitter- van de kring Zeeland van de KVP. De heer Van Alphen zei dit, des gevraagd, naar aanleiding van kri tiek van de afdeling Den Helder van de KVP op het feit dat het partijbe stuur dr. De Zeeuw als enig kandi daat voor het voorzitterschap naar vonen heeft getsdhowen. In 'n telegram aan het partijbestuur laat de afde ling Den Helder weten verbaasd te zijn „over weinig democratische handelwijze en ontbreken keuzemo gelijkheid voor partijraad". De afda ling Den Helder noemt diverse uit latingen van de heer De Zeeuw „merkwaardig en schadelijk voor de partij". Gevraagd wordt om een kandidaatstelling in nauw overleg met afdelingen en kringen van voor de gehele partij aanvaardbare perso nen. De heer Van Alphen zei dat in Zeteland tot dusver alleen positief is gereageerd op de voordracht van dr. De Zeeuw. De heer Van Alphen merkte op dat het in de Zeeuwse KVP-kringen wel teleurstelling heeft gewekt dat op de voordracht van leden voor de partijraad geen vertegenwoordiger uit Zeeland is vermeld. „Wij zijn van mtening dat ook betrekkelijk kleine kringen zo als die in Zeeland de kans moeten krijgen om in de partijraad verte genwoordigd te zijn. Dat dit weer eens niet is gebeurd is teleurstel lend", aldus de heer Van Alphen. Dijkwachten sjorren een bootje vast bij De Griete. (Van een onzer verslaggevers) BREDA Brandweer en politie te Breda hebb engisterochtend besloten het dreggen naar het stoffelijk over schot van mevrouw De Bruijn uit Breda niet voort te zetten. Zoals be kend verdronk mevrouw De Bruijn vrijdagnacht samen met haar echt genoot en de heer Hekstra uit Ter- heijden na een verkeersongeluk in de' Wilhelminasingel. Zaterdag en zon dag hebben brandweermannen de singel over een lengte van ongeveer, een kilometer afgedregd zonder re sultaat. Gezien de sterke stroming in! dit water (welke stroming werd ver-1 hevigd door het ruimere wateraanbod als gevolg van langdurige regen) houden de autoriteiten er rekening mee, dat de vermiste vrouw over meerdere kilometers kan zijn weg gespoeld. De politie blijft patrouille: rijden langs het water. (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG Algemene instemming leefde er bij de Middelburgse raad, toen gisteren een voorstel werd behandeld om een voorbereidend kre diet van 5.000,te verlenen in verband met de plannen voor de bouw van een gezondheidscentrum. Dit gezondheidscentrum komt te staan in de wijk Dauwendaele en de in Middelburg-Zuid werkende huisartsen zullen daarin o.a. een groepspraktijk gaan opzetten. Ook het maatschappelijk werk vindt er een onderkomen. In de discussie door de raad werd door voorzitter drs. P. A. Wolters het voorzichtig gelanceerde denkbeeld om het gezondheidscentrum alsnog te combineren met het ontworpen ontmoetingscentrum, verworpen. Ook wethouder Van Bennekom zag geen heil in een gecombineerd project. Het motief van beide heren was: de moeilijkheden bij de realisering van het ontmoetingscentrum zijn ook zon der een combinatie met een ander project al groot genoeg. Op een opmerking van de heer Bo- gerd (PvdA) reagerend, gaf wethou der Van Bennekom toe, dat een gro tere eenheid in het maatschappelijk werk, dat zich verzuild en wel in het gezondheidscentrum gaat presente ren, een goede zaak zou zijn. De raad besloot ook tot aankoop van een beeldhouwwerk van Wessel-Couzijn, dat op het pleintje Nieuwe Burg- Groenmarkt zal worden geplaatst. De raad ging zonder discussie ak koord met een leningsgarantie tot een bedrag van f 320.800,voor de bouw van een dorpshuis annex gym nastieklokaal in Nieuw en St. Joost- land. Een zeer oude wens van de ge meenschap van Nieuw en St.-Joost- land, die enige jaren geleden bij Mid delburg kwam te behoren, gaat daar mee in vervulling. Een lening van de stichting Sportbelangen, groot drie honderdduizend gulden bestemd voor de bouw van een kleedlokaal op het sportpark aan de Nadorstweg, kreeg eveneens gemeentelijke garantie. (Van een onzer verslaggevers) BIEZELINGE De heer J. A. Vierger, staflid van het gewestelijk commando Rode Kruis is 50 jaar actief lid van deze organisatie. Daarom zai hij donderdag op een door de Rode-Kruis-afdeling Zuid- Bevelanden-Middem in motel De Caisson, Smokkelweg 10, Biezelinge, worden gehuldigd. Aanvang 19.45 uur. UDEN (ANP) De 22-jarige V.A.N. de Vries uit Uden is in de nacht van zondag op maandag om het leven gekomen doordat de auto die hij bestuurde in de Kapelstraat in Uden uit de bocht vloog en tegen een huis reed. Drie passagiers van de veronge lukte auto zijn met verwondingen in een ziekenhuis opgenomen. De toe stand van een van hen is ernstig. (Vervolg van pagina 1) Van half één gistermiddag tot vijf uur gold voor de Zeeuwse water schappen de „beperkte dijkwacht". De reden was een hogere wassing van het water bij het verwachte springtijd, ditmaal vergezeld van een harde tot orkaanachtige noord noordwestenwind. Hierbij wordt het Noordzeewater als het ware opge stuwd tegen de Zeeuwse en Belgische kust. Daar komt dan bij dat'het Nauw van Calais alle opgestuwde water niet kan verwerken en een zeearm zoals de Westerschelde als opbergruimte voor het extra-water dienstdoet. Nabij Cadzand bereikte het water een hoogste stand van 3.30 meter plus boven N.A.P.), bij De Griete in de buurt van Zaamslag was het 3.60 plus en tegen de Belgische grens in de Hedwigpolder 3.80 plus. Hiervoor is dezelfde verklaring als het Nauw van Calais, hoe verder men de Schelde opgaat, hoe nauwer die wordt. Ter vergelijking de waterstan den in 1953 bij de februariramp wa ren toen bij Cadzand 4.53 plus en bij De Griete iets van 4.95 plus. Zondagnacht kwam in Breskens het water tot aan de nieuwe Deltamuur door het dorp en stond de Vissers- havenkade blank. In het vrije van Sluis (geheel West-Zeeuwsch-Vlaan- deren) werden verder alle duikers gesloten. Het waterschap de Verenigde Braakmanpolders in Hoek meldde dat geen bedreigde punten geconsta teerd werden. Het waterschap Hulster Ambacht had in de loop van zondag de dijk- coupures gesloten. Bij het dorpje De Paal is die tot gisteravond dichtge- bleven. In het gebied van „De Brede Wa tering" in Goes zijn zowel de centra le post in Goes als de posten langs de Zeedijk bezet geweest. De zware storm heeft tal van schepen op de Noordzee in moeilijk heden gebracht. Vrijwel alle sleep en reddingboten moesten! in aktie komen. Alle bedreigde schepen kon den worden behouden en voor zover tot nu toe bekend worden geen be manningsleden vermist. Zondagavond raakte ten westen van IJmuiden een Westduitse kustvaar der, de Ostersand, op drift als gevolg van een machinestoring. De sleep boot Titaan uit IJmuiden voer uit en wist een verbinding tot stand te brengen. Enkele uren later werd deze ver-binding verbroken, maar maan dagochtend slaagde men er opnieuw in een verbinding te maken. De Os tersand telt zes bemanningsleden. Een ander Westduits schip, de Frie- del, raakte in moeilijkheden toen het de Deense kustvaarder Oleto te hulp kwam. De schroef van de Westduit ser liep vast doordat er een kabel in terecht kwam. Twee Nederlandse reddingsboten, de Suzanne en de Car- lot, hebben beide schepen inmiddels bereikt en uit de moeilijkheden ge holpen. De Nederlandse coaster Kittywake zond SOS-seinen uit, toen het zich bij de Terschellingerbank bevond. Er zijn 10 bemanningsleden aan boord en wegens de defecte stuurmachine heeft de kapitein aan de zich in de nabijheid bevindende schepen ver zocht standby te blijven. De Nederlandse kustvaarder Raam gracht die gisteren als gevolg van een defect aan de mechanische stuur inrichting, ongeveer veertig mijl van het lichtschip „Texel" stuurloos rond dreef, begint slagzij te maken. De op varenden begonnen met het over boord zetten van de deklading. Latei- zagen zij kans het defect zelf te her stellen. Bij Stavenisse zat gisteren nog steeds aan de grond de 155 ton me tende „Warja", waarvan schipper L. van de Bos zondagavond met een lijn aan wal moet worden gebracht. Bergers van Muller-Terneuzen zou den vanochtend omstreeks half vijf proberen het met cement geladen binnenschip vlot te trekken. r' ""I I IJIIH.U 'I .11-■ - (Van onze Haagse redacteur) DEN HAAG 'Op de vraag hoe wij in de toekomst de milieupro blematiek kunnen oplossen, past eigenlijk maar een antwoord: de buurlanden zullen tot een princi piële overeenstemming moeten ko men. Duitsland en Nederland, maar ook de andere omringende landen, zullen hun wetgeving inza ke milieubeheer op elkaar moeten afstemmen. Gebeurt dat niet, ko men er totaal van elkaar verschil lende wetten, dan wordt de hele zaak doorkruist door de economi sche competitie (concurrentiever valsing) en dan zal het een moei lijk oplosbaar probleem worden.' Dat is de mening van de West- duite ambassadeur in ons land, de heer H. Arnold, die de oplossing van het milieuvraagstuk rangschikt onder de belangrijke problemen van deze tijd. 'Die belangrijkheid wordt duidelijk onderstreept", zegt hij 'door het feit dat er over dit vraagstuk is gesproken -tijdens het afgelopen staatsiebezoek van ko ningin Juliana aan de bondsrepu bliek. Zo'n staatsiebezoek is na tuurlijk niet de gelegenheid voor zakelijke onderhandelingen, maar dat het probleem is aangesneden duidt wel aan, dat beide landen het probleem erg belangrijk vin den.' vraag: heeft het staatsiebezoek er toe geleid, dat de onderhande lingen over milieukwesties zullen worden bespoedigd? Arnold: Zo kan men de zaak eigenlijk ndiet stellen. Er wordt na tuurlijk al l&ig onderhandeld tus sen die beide landen over milieu problematiek en ongetwijfeld zul len de ministers Schmelzer en S. Scheel er in gesprekken toe heb ben bijgedragen om dat wat al op gang is te bevorderen. Maar feite lijk is- het zp, dat minister Drees en staatssecretaris Kruisdnga al voor het staatsiebezoek waren uit genodigd voor 'n gesprek. Dat vindt nu in de tweede helft van decem ber plaats. Het zou al eerder zijn gehouden, maar door de regerings wisseling is de zaak vertraagd. Vraag: met wie gaan de minister en de staatssecretaris in Bonn pra ten? Arnold: In de eerste plaats met onze minister van verkeer, Leber, over verkeersvraagstukken. Ze zullen dan waarschijnlijk in München een kijkje gaan nemen bij onze proeven met de magneet- kussentrein, een trein die naar verwachting in 1980 in vldegtijd (drie uur) van Muenchen naar Hamburg rijdt. Daarnaast is er een gësprek met minister Genscher van binnenlandse zaken ondier wie de milieuhygiëne valt. Het gaat ook over de Oost-Groninger pers leiding, de 'smeerpijp'. Vraag: U noemt de smeerpijp. Betekent dat wellicht dat er niet over vervuiling van de Rijn wordt gepraat? Arnold: Dat weet ik niet. Het is natuurlijk wel zo, dat de smeer pijp in wezen een veel eenvoudi ger zaak is. Je zou het een Neder landse zaïak kunnen noemen met een bilaterale uitwerking voor wat betreft de vervuiling van het Eems-DoUaird-gebied. Dat pro bleem moet lijkt me in praktische onderhandelingen vrij snel opge lost kunnen worden. Wellicht kun nen we in die vroege zomer van volgend jaar al een soort van alge mene overeenstemming bereiken, waarmee ik overigens niet beweer dat de zaak dan definitief opgelost is. Maar dat zal dan meer een technische kwestie zijn, die Neder land moet regelen. Vraag: En de Rijn? Arnold: Dat ligt natuurlijk veel ingewikkelder. Het is niet alleen Duitsland dat vervuilt, al wü ik beslist niet zeggen dat wij een kleine vervuiler zouden zijn. Maai de vervuiling van de Rijn kun je in bilateraal overleg nou eenmaal niet oplossen. Ook de aard van de vervuiling is veel ingewikkelder. Bij die smeerpijpkwestie gaat het om twee soorten van industriën, dat maakt de zaak wel zo gemak kelijk. Niettemin: Duitsland is be reid om met Nederland over de Rijn-problematiek te praten. Vraag: Eind volgende maand gaan Drees en Kruisinga dus naar Bonn. En onze minister van mi lieuhygiëne, dr. Stuyt dan? Arnold: Ook minister Stuyt is uitgenodigd voor een' gesprek. Hij komt wellicht ook eind december en anders begin januari naar Duitsland. 11 11 (Van een onzer verslaggevers) HULST Gisteravond heeft het actiecomité Westerscheldeveren den tech nische bespreking gehad met diverse mensen uit de beroepsgoederenver- voere-sector. ïn café Nagtzaam in Hulst waren daarvoor aanwezig de heer Floor van de afdeling Zeeland van de N.O.B.. de heer De Jong van de Ver- voers Organisatie P.C.B. en de heer Roest uit Breskens van de afdeling Zeeuwsch-Vlaanderen van de N.O.B. De orgamisaitieimienisen gaiven bet comité een uiteenzetting over de mogelijkheden voor het vervoersbe drijf om goederen via België en Bre da verder Nederland in te transporte ren, zodat de „duurdere" veertarie- vten vermeden kunnen wordien, iets wat past in het streven van het actie comité om de veerponten te boycot ten. Tijdens de bespreking hleek. dat na enige voorlichting, de vervoerders zélf bet vijftien cenit kostende zoge naamde „T-2" formulier kunnen in vullen. Bij een douane-agent kost dat, aldus de heer Scheers van het actie-comité ruim acht gulden. Ge bleken is, zo vervolgde hij, dat de vervoerders uit Oost-Zeeuwsch- Vlaanderen niet meer kilometers moeten maken dan wanneer ze de ponten gebruiken. Bovendien is er op elke rit naar- „de ovei-kant" een tijd winst van minstens een uur te ma ken. Alle vervoerders die bjj een organisatie zijn aangesloten, krijgen via deze instantie een schrijven, waarbij een foto-kopie is gevoegd van een ingevuld T-2 formulier. Van twee onzer verslaoggevers) ROTTERDAM De luchthaven commissie van het overlegorgaan Zeehavenontwikkeling Zuidwest-Ne derland, gaat de drie lokatie waar volgens de commissie - Falkerihagen een tweede nationale luchthaven kan worden gevestigd, nader in ogenschouw nemen. De mogelijke vestigingsplaatsen voor een tweede Schiphol in het zuidwesten liggen bij Steenbergen - Dinteloord, op de Maasvlakte en in de kon van (toe ree. De commissie zal voor de duur van haar nadere studies worden uitge breid met minstens twee economen, die uit de belangensfeer van de verschillende zeehavenpartners ko men. Zodra de luchthavencommissie, die wordt aangevoerd door de Rot terdamse wethouder mr. H. Polak, een bepaalde lokatie heeft uitgeko zen, zullen er „dwarsverbindingen" tussen de commissie Polak en de commissie - Falkenhagen worden ge legd. Doel ervan is: op basis van een aantal vergelijkbare criteria, tot een kosten-batenanalyse te komen. De kosten-batenanalyse dient, om rond 1980 te kunnen kiezen tus sen bijvoorbeeld een vliegveld in de Markerwaard of bij Leerdam, en een in Zuidwest-Nederland. In de kosten-batenanalyse voor een lucht haven buiten Zuidwest - Nederland moeten in elk geval de kosten voor de aanleg van een vliegveld van secundaire betekenis in het Delta gebied worden opgenomen. Dit se cundaire vliegveld is uiteraard niet nodig, als de tweede nationale lucht haven in Zuidwest-Nederland zou- komen. Ook spelen Belgische inte ressen in een vliegveld, dicht bij de Belgische noordgrens, een rol. Het dagelijks bestuur van het overlegor gaan zal, via Den Haag, proberen de Belgische animo voor het vliegveld project te peilen. Deze kleine verzameling vertrek punten voor een deltaluchthaven- beleid, kwam gisteren tot stand in een vergadering van het overlegor gaan in het stadhuis te Rotterdam. Voor het overlegorgaan besloot de commissie - Polak eerst eens op de drie deltalokaties los laten (aan vankelijk was Goeree buiten het beeld gebleven) waren diverse an dere mogelijkheden overwogen en verworpen. Zo werd de gedachte geopperd om de commissie-Polak en de commissie- Falkenhagen te integreren. Een an der denkbeeld betrof het doen uit voeren van afzonderlijke kosten-ba- tenanalyses, door zowel de commis sie - Falkenhagen voor haar vliegvel den, als de commissie - Polak voor het vliegveld in Zuidwest-Neder land. De commissaris van de konin gin in Zuid-Holland, mr. L. Klaa- sesz, wist deze laatste ontwikkeling te vermijden. „Dat zou leiden tot eindeloze discussies", zei hij, „het schept alleen maar nieuwe conflict stof. We moeten niet buiten de ka- met van de commissie - Falkenhagen gaan zitten, om er, als de zaken gedaan zijn, er maar weer eens een kleurig hokje tegen aan te gooien". „Maar Zuidwest-Nederland wil een eigen inbreng in de luchthaven kwestie hebben", wierp de voorzit ter, mr. J. van Artsen, tegen. Deze inbreng, inclusief die van de afzon derlijke partners, zal niet worden verzekerd totdat de uitgebreide commissie - Polak met één oog kij kend naar wat de commissie - Fal kenhagen doet. aan het studeren gaat. In een uiteindelijke kosten- en batenanalyse zullen niet alleen een nomische, maar ook sociale (milieu factoren) worden afgewogen. De keuze van de commissie - Polak zal in een later stadium vergeleken worden met de alternatieve Mar kerwaard en het gebied rond Leer dam, die als noordelijke vestigings plaats voor een vliegveld in het rapport Falkenhagen worden ge noemd I De Zuidwestnederlandse studie zal objectief zijn. Er was in een stro ming in het overlegorgaan, aange voerd door de Zeeuwse gedeputeer de mr. J. Boersma, die aan de loca- tie-Goeree zonder meer voorbij wil de gaan. De aanleg van een luchtha ven op die plaats zou do centrale ruimte in de delta op een onverant woordelijke wijze aantasten, aldus de mr. J. Boersma, die aan de loka- commissie - Polak zullen milieu, leef baarheid en ontwikkeling van de luchtvaart in de nabije toekomst een rol spelen. Ook de afge'eide gevol gen van een vliegveldaanleg zullen worden bekeken. „Een milieubelas ting komt niet alleen van vliegtuig lawaai", merkte mr. Klaasesz op, „maar ook het wegenplan dat nodig is om het vliegveld goed te laten functioneren heeft milieuaspecten". De feitelijke situatie wijst thans naar Steenbergen als plaats waar een vliegveld de minste bezwaren ontmoet. De staten van Brabant heb ben, zoals gedeputeerde Brockx nog eens duidelijk zei, geopteerd voor een nationale luchthaven in Steen bergen. De staten van Zuid-Holland hebben unaniem de vestiging van zo'n vliegveld in Zuid-Holland afge wezen. Zuid-Holland wil niet meer dan een secundaire luchthaven, ter vervanging van Zestienhoven. Zee land is zeer gekant tegen de lokatie Goeree, terwijl de Zeeuwen wat Steenbergen betreft voornamelijk geducht zijn voor de milieugevolgen. „Er wordt gesproken over de aanleg van dwarsbanen, die de twee hoofdstartbanen van het vliegveld met elkaar zullen verbinden. Hoe gaan deze banen lopen? Dat schept grote consequenties voor het mi lieu", zei de Zeeuwse partner in het overlegorgaan.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1971 | | pagina 3