Dijkwachten in heel Zeeland
COMMISSIE- POLAK BEZIET
DRIE LUCHTHAVENLOCATIES
TOT GISTERNAMIDDAG VIJF UUR
F 5000 krediet voor
gezondheidscentrum
Samen vervuilings
probleem oplossen
J. BECU BENOEMD TOT
VOORZITTER ZLM
Dreggen naar
stoffelijk
overschot
gestaakt
Gebruiksaanwijzing5
voor boycot veren
Buien
KVP-kring
Zeeland
steunt
kandidatuur
dr. De Zeeuw
RAAD MIDDELBURG
OM DE TOEKOMST
VAN ONZE KINDEREN
stad
streek
HHHH
Schat zoeken
waterstanden
Als algem. voorzitter
Ongeval Breda
Rode Kruis huldigt
J. A. Vierger
Auto uit de bocht:
dode en 3 gewonden
(ADVERTENTIE)
Onze
katalogus
biedt a
een schat van gegevens.
intern
transport
materiaal
magazijn
bedrijfs
inrichtingen
ploegstraat 108 breda tel.55850
Bel voor nadere dokumentatie
(Van een onzer verslaggevers)
GOES/GROEDE De lieer J. B.
Becu uit Groede is gisteren tijdens
de hoofdbestuurevergadering van de
Z.L.M. in Goes benoemd tot alge
meen voorzitter van de „maatschap
pij ter bevordering van landbouw,
tuinbouw en veeteelt in Zeeland en
Noord-Brabant". Per 1 januari 1972
volgt liij ir. J. Prins op, die zoals be
kend een staffunctie heeft aanvaard
bij de Cebeco in Rotterdam.
De beer Beou, die tot mu toe
Zeeuws vice-voorzitteir van de ZLM
was is enige weken geleden door het
dagelijks bestuur v.an de maatschap
pij voor benoeming door het hoofd
bestuur voorgedragen.
In de viee-voorziittensvacature is
gisteren eveneens op voordracht van
het d.b. de heer S. de Visser te Aag-
tekerke benoemd. Ir. D. Luteijm uit
Maassluis, tot nu toe werkzaam bij
de n.v. Windmill, een kumstmest-
fabriek te Vlaardlingen, werd be
noemd tot tweede secretaris.
Vooruitzichten
lm voor woensdag
en donderdag,
opgesteld door
het K.N.M.I. op
S-VI maandag
om 18.00 uur:
pli tllflflAJll Af en toe
buien en in de
nacht lichte, hier en daar matige
vorst.
Weersvooruitzichten in cijfers ge
middeld over Nederland.
Voor woensdag: aantal uren zon:
1 tot 3; min.-temp.: 2 of meer gra
den onder normaal; max.-temp.: 2
tot 6 graden onder normaal; kans op
een droge periode van minstens 12
uur: 60 procent; kans op een geheel
droog etmaal: 30 procent.
Voor donderdag: aantal uren zon:
0 tot 3; min.- en max.-temp.: 1 tot 6
graden onder normaal; kans op een
droge periode van minstens 12 uur:
60 procent; kans op een geheel droog
etmaal: 30 procent.
Konstanz 262 (pi. 2); Rheinielden
207 (pl. 41) Straatsburg 192 (pl.
44); Plittersdorf 300 8); Maxau
350 (- 28); Plochingen 132 (pl. 6)
Mar.nhèim 181 (- 15); Steinbach 13U
(- 24); Mainz 218 (pl. 17) Bingen
126 (pi. 21); Kaub 146 (pl. 27);
Trier 281 (- 4); Koblenz 174 (pl.
36) Keulen 111 (pl. 14); Ruhrort
253 (pl. 23) Lobith 862 (pl. 34);
Pannerdense kop 835 pl. 30) Nijme
gen 653 (pl. 25); IJsselkop 801 (pl-
20) Eefde IJssel 305 (pl. 23) De
venter 200 (pl. 40)Monsin 5444
(pl. 16) Borgharen 3928 (pl. 26);
Belfeld 1132 (pl. 41) Grave bene
den de sluis 510 (pl. 15). I
(Van een onzer verslaggevers)
TERNEUZEN Het bestuur van
de kring Zeeland van de KVP zal
de kandidatuur van dr. D. de Zeeuw
als nieuwe algemeen voorzitter van
de KVP steunen. „Wij hebben uit
onze kring geen reacties gehoord die
tegen de voordracht van de partij
raad ingaan", aldus de heer-W. van
Alphen, voorzitter- van de kring
Zeeland van de KVP.
De heer Van Alphen zei dit, des
gevraagd, naar aanleiding van kri
tiek van de afdeling Den Helder van
de KVP op het feit dat het partijbe
stuur dr. De Zeeuw als enig kandi
daat voor het voorzitterschap naar
vonen heeft getsdhowen. In 'n telegram
aan het partijbestuur laat de afde
ling Den Helder weten verbaasd te
zijn „over weinig democratische
handelwijze en ontbreken keuzemo
gelijkheid voor partijraad". De afda
ling Den Helder noemt diverse uit
latingen van de heer De Zeeuw
„merkwaardig en schadelijk voor de
partij". Gevraagd wordt om een
kandidaatstelling in nauw overleg
met afdelingen en kringen van voor
de gehele partij aanvaardbare perso
nen.
De heer Van Alphen zei dat in
Zeteland tot dusver alleen positief is
gereageerd op de voordracht van dr.
De Zeeuw. De heer Van Alphen
merkte op dat het in de Zeeuwse
KVP-kringen wel teleurstelling
heeft gewekt dat op de voordracht
van leden voor de partijraad geen
vertegenwoordiger uit Zeeland is
vermeld. „Wij zijn van mtening dat
ook betrekkelijk kleine kringen zo
als die in Zeeland de kans moeten
krijgen om in de partijraad verte
genwoordigd te zijn. Dat dit weer
eens niet is gebeurd is teleurstel
lend", aldus de heer Van Alphen.
Dijkwachten sjorren een bootje vast bij De Griete.
(Van een onzer verslaggevers)
BREDA Brandweer en politie te
Breda hebb engisterochtend besloten
het dreggen naar het stoffelijk over
schot van mevrouw De Bruijn uit
Breda niet voort te zetten. Zoals be
kend verdronk mevrouw De Bruijn
vrijdagnacht samen met haar echt
genoot en de heer Hekstra uit Ter-
heijden na een verkeersongeluk in de'
Wilhelminasingel. Zaterdag en zon
dag hebben brandweermannen de
singel over een lengte van ongeveer,
een kilometer afgedregd zonder re
sultaat. Gezien de sterke stroming in!
dit water (welke stroming werd ver-1
hevigd door het ruimere wateraanbod
als gevolg van langdurige regen)
houden de autoriteiten er rekening
mee, dat de vermiste vrouw over
meerdere kilometers kan zijn weg
gespoeld. De politie blijft patrouille:
rijden langs het water.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG Algemene instemming leefde er bij de Middelburgse
raad, toen gisteren een voorstel werd behandeld om een voorbereidend kre
diet van 5.000,te verlenen in verband met de plannen voor de bouw
van een gezondheidscentrum. Dit gezondheidscentrum komt te staan in de
wijk Dauwendaele en de in Middelburg-Zuid werkende huisartsen zullen
daarin o.a. een groepspraktijk gaan opzetten. Ook het maatschappelijk werk
vindt er een onderkomen.
In de discussie door de raad werd
door voorzitter drs. P. A. Wolters het
voorzichtig gelanceerde denkbeeld
om het gezondheidscentrum alsnog
te combineren met het ontworpen
ontmoetingscentrum, verworpen. Ook
wethouder Van Bennekom zag geen
heil in een gecombineerd project. Het
motief van beide heren was: de
moeilijkheden bij de realisering van
het ontmoetingscentrum zijn ook zon
der een combinatie met een ander
project al groot genoeg.
Op een opmerking van de heer Bo-
gerd (PvdA) reagerend, gaf wethou
der Van Bennekom toe, dat een gro
tere eenheid in het maatschappelijk
werk, dat zich verzuild en wel in het
gezondheidscentrum gaat presente
ren, een goede zaak zou zijn. De
raad besloot ook tot aankoop van een
beeldhouwwerk van Wessel-Couzijn,
dat op het pleintje Nieuwe Burg-
Groenmarkt zal worden geplaatst.
De raad ging zonder discussie ak
koord met een leningsgarantie tot
een bedrag van f 320.800,voor de
bouw van een dorpshuis annex gym
nastieklokaal in Nieuw en St. Joost-
land. Een zeer oude wens van de ge
meenschap van Nieuw en St.-Joost-
land, die enige jaren geleden bij Mid
delburg kwam te behoren, gaat daar
mee in vervulling. Een lening van de
stichting Sportbelangen, groot drie
honderdduizend gulden bestemd voor
de bouw van een kleedlokaal op het
sportpark aan de Nadorstweg, kreeg
eveneens gemeentelijke garantie.
(Van een onzer verslaggevers)
BIEZELINGE De heer J. A.
Vierger, staflid van het gewestelijk
commando Rode Kruis is 50 jaar
actief lid van deze organisatie.
Daarom zai hij donderdag op een
door de Rode-Kruis-afdeling Zuid-
Bevelanden-Middem in motel De
Caisson, Smokkelweg 10, Biezelinge,
worden gehuldigd. Aanvang 19.45
uur.
UDEN (ANP) De 22-jarige
V.A.N. de Vries uit Uden is in de
nacht van zondag op maandag om
het leven gekomen doordat de auto
die hij bestuurde in de Kapelstraat
in Uden uit de bocht vloog en tegen
een huis reed.
Drie passagiers van de veronge
lukte auto zijn met verwondingen in
een ziekenhuis opgenomen. De toe
stand van een van hen is ernstig.
(Vervolg van pagina 1)
Van half één gistermiddag tot vijf
uur gold voor de Zeeuwse water
schappen de „beperkte dijkwacht".
De reden was een hogere wassing
van het water bij het verwachte
springtijd, ditmaal vergezeld van een
harde tot orkaanachtige noord
noordwestenwind. Hierbij wordt het
Noordzeewater als het ware opge
stuwd tegen de Zeeuwse en Belgische
kust. Daar komt dan bij dat'het
Nauw van Calais alle opgestuwde
water niet kan verwerken en een
zeearm zoals de Westerschelde als
opbergruimte voor het extra-water
dienstdoet.
Nabij Cadzand bereikte het water
een hoogste stand van 3.30 meter plus
boven N.A.P.), bij De Griete in
de buurt van Zaamslag was het 3.60
plus en tegen de Belgische grens in
de Hedwigpolder 3.80 plus. Hiervoor
is dezelfde verklaring als het Nauw
van Calais, hoe verder men de
Schelde opgaat, hoe nauwer die
wordt. Ter vergelijking de waterstan
den in 1953 bij de februariramp wa
ren toen bij Cadzand 4.53 plus en bij
De Griete iets van 4.95 plus.
Zondagnacht kwam in Breskens het
water tot aan de nieuwe Deltamuur
door het dorp en stond de Vissers-
havenkade blank. In het vrije van
Sluis (geheel West-Zeeuwsch-Vlaan-
deren) werden verder alle duikers
gesloten.
Het waterschap de Verenigde
Braakmanpolders in Hoek meldde
dat geen bedreigde punten geconsta
teerd werden.
Het waterschap Hulster Ambacht
had in de loop van zondag de dijk-
coupures gesloten. Bij het dorpje De
Paal is die tot gisteravond dichtge-
bleven.
In het gebied van „De Brede Wa
tering" in Goes zijn zowel de centra
le post in Goes als de posten langs
de Zeedijk bezet geweest.
De zware storm heeft tal van
schepen op de Noordzee in moeilijk
heden gebracht. Vrijwel alle sleep
en reddingboten moesten! in aktie
komen. Alle bedreigde schepen kon
den worden behouden en voor zover
tot nu toe bekend worden geen be
manningsleden vermist.
Zondagavond raakte ten westen van
IJmuiden een Westduitse kustvaar
der, de Ostersand, op drift als gevolg
van een machinestoring. De sleep
boot Titaan uit IJmuiden voer uit
en wist een verbinding tot stand te
brengen. Enkele uren later werd deze
ver-binding verbroken, maar maan
dagochtend slaagde men er opnieuw
in een verbinding te maken. De Os
tersand telt zes bemanningsleden.
Een ander Westduits schip, de Frie-
del, raakte in moeilijkheden toen het
de Deense kustvaarder Oleto te hulp
kwam. De schroef van de Westduit
ser liep vast doordat er een kabel in
terecht kwam. Twee Nederlandse
reddingsboten, de Suzanne en de Car-
lot, hebben beide schepen inmiddels
bereikt en uit de moeilijkheden ge
holpen.
De Nederlandse coaster Kittywake
zond SOS-seinen uit, toen het zich
bij de Terschellingerbank bevond. Er
zijn 10 bemanningsleden aan boord
en wegens de defecte stuurmachine
heeft de kapitein aan de zich in de
nabijheid bevindende schepen ver
zocht standby te blijven.
De Nederlandse kustvaarder Raam
gracht die gisteren als gevolg van
een defect aan de mechanische stuur
inrichting, ongeveer veertig mijl van
het lichtschip „Texel" stuurloos rond
dreef, begint slagzij te maken. De op
varenden begonnen met het over
boord zetten van de deklading. Latei-
zagen zij kans het defect zelf te her
stellen.
Bij Stavenisse zat gisteren nog
steeds aan de grond de 155 ton me
tende „Warja", waarvan schipper L.
van de Bos zondagavond met een lijn
aan wal moet worden gebracht.
Bergers van Muller-Terneuzen zou
den vanochtend omstreeks half vijf
proberen het met cement geladen
binnenschip vlot te trekken.
r' ""I I IJIIH.U 'I .11-■ -
(Van onze Haagse redacteur)
DEN HAAG 'Op de vraag hoe
wij in de toekomst de milieupro
blematiek kunnen oplossen, past
eigenlijk maar een antwoord: de
buurlanden zullen tot een princi
piële overeenstemming moeten ko
men. Duitsland en Nederland,
maar ook de andere omringende
landen, zullen hun wetgeving inza
ke milieubeheer op elkaar moeten
afstemmen. Gebeurt dat niet, ko
men er totaal van elkaar verschil
lende wetten, dan wordt de hele
zaak doorkruist door de economi
sche competitie (concurrentiever
valsing) en dan zal het een moei
lijk oplosbaar probleem worden.'
Dat is de mening van de West-
duite ambassadeur in ons land, de
heer H. Arnold, die de oplossing
van het milieuvraagstuk rangschikt
onder de belangrijke problemen
van deze tijd. 'Die belangrijkheid
wordt duidelijk onderstreept", zegt
hij 'door het feit dat er over dit
vraagstuk is gesproken -tijdens het
afgelopen staatsiebezoek van ko
ningin Juliana aan de bondsrepu
bliek. Zo'n staatsiebezoek is na
tuurlijk niet de gelegenheid voor
zakelijke onderhandelingen, maar
dat het probleem is aangesneden
duidt wel aan, dat beide landen
het probleem erg belangrijk vin
den.'
vraag: heeft het staatsiebezoek
er toe geleid, dat de onderhande
lingen over milieukwesties zullen
worden bespoedigd?
Arnold: Zo kan men de zaak
eigenlijk ndiet stellen. Er wordt na
tuurlijk al l&ig onderhandeld tus
sen die beide landen over milieu
problematiek en ongetwijfeld zul
len de ministers Schmelzer en S.
Scheel er in gesprekken toe heb
ben bijgedragen om dat wat al op
gang is te bevorderen. Maar feite
lijk is- het zp, dat minister Drees
en staatssecretaris Kruisdnga al
voor het staatsiebezoek waren uit
genodigd voor 'n gesprek. Dat vindt
nu in de tweede helft van decem
ber plaats. Het zou al eerder zijn
gehouden, maar door de regerings
wisseling is de zaak vertraagd.
Vraag: met wie gaan de minister
en de staatssecretaris in Bonn pra
ten?
Arnold: In de eerste plaats met
onze minister van verkeer, Leber,
over verkeersvraagstukken. Ze
zullen dan waarschijnlijk in
München een kijkje gaan nemen
bij onze proeven met de magneet-
kussentrein, een trein die naar
verwachting in 1980 in vldegtijd
(drie uur) van Muenchen naar
Hamburg rijdt. Daarnaast is er een
gësprek met minister Genscher
van binnenlandse zaken ondier wie
de milieuhygiëne valt. Het gaat
ook over de Oost-Groninger pers
leiding, de 'smeerpijp'.
Vraag: U noemt de smeerpijp.
Betekent dat wellicht dat er niet
over vervuiling van de Rijn wordt
gepraat?
Arnold: Dat weet ik niet. Het is
natuurlijk wel zo, dat de smeer
pijp in wezen een veel eenvoudi
ger zaak is. Je zou het een Neder
landse zaïak kunnen noemen met
een bilaterale uitwerking voor wat
betreft de vervuiling van het
Eems-DoUaird-gebied. Dat pro
bleem moet lijkt me in praktische
onderhandelingen vrij snel opge
lost kunnen worden. Wellicht kun
nen we in die vroege zomer van
volgend jaar al een soort van alge
mene overeenstemming bereiken,
waarmee ik overigens niet beweer
dat de zaak dan definitief opgelost
is. Maar dat zal dan meer een
technische kwestie zijn, die Neder
land moet regelen.
Vraag: En de Rijn?
Arnold: Dat ligt natuurlijk veel
ingewikkelder. Het is niet alleen
Duitsland dat vervuilt, al wü ik
beslist niet zeggen dat wij een
kleine vervuiler zouden zijn. Maai
de vervuiling van de Rijn kun je
in bilateraal overleg nou eenmaal
niet oplossen. Ook de aard van de
vervuiling is veel ingewikkelder.
Bij die smeerpijpkwestie gaat het
om twee soorten van industriën,
dat maakt de zaak wel zo gemak
kelijk. Niettemin: Duitsland is be
reid om met Nederland over de
Rijn-problematiek te praten.
Vraag: Eind volgende maand
gaan Drees en Kruisinga dus naar
Bonn. En onze minister van mi
lieuhygiëne, dr. Stuyt dan?
Arnold: Ook minister Stuyt is
uitgenodigd voor een' gesprek. Hij
komt wellicht ook eind december
en anders begin januari naar
Duitsland.
11
11
(Van een onzer verslaggevers)
HULST Gisteravond heeft het actiecomité Westerscheldeveren den tech
nische bespreking gehad met diverse mensen uit de beroepsgoederenver-
voere-sector. ïn café Nagtzaam in Hulst waren daarvoor aanwezig de heer
Floor van de afdeling Zeeland van de N.O.B.. de heer De Jong van de Ver-
voers Organisatie P.C.B. en de heer Roest uit Breskens van de afdeling
Zeeuwsch-Vlaanderen van de N.O.B.
De orgamisaitieimienisen gaiven bet
comité een uiteenzetting over de
mogelijkheden voor het vervoersbe
drijf om goederen via België en Bre
da verder Nederland in te transporte
ren, zodat de „duurdere" veertarie-
vten vermeden kunnen wordien, iets
wat past in het streven van het actie
comité om de veerponten te boycot
ten.
Tijdens de bespreking hleek. dat
na enige voorlichting, de vervoerders
zélf bet vijftien cenit kostende zoge
naamde „T-2" formulier kunnen in
vullen. Bij een douane-agent kost
dat, aldus de heer Scheers van het
actie-comité ruim acht gulden. Ge
bleken is, zo vervolgde hij, dat de
vervoerders uit Oost-Zeeuwsch-
Vlaanderen niet meer kilometers
moeten maken dan wanneer ze de
ponten gebruiken. Bovendien is er op
elke rit naar- „de ovei-kant" een tijd
winst van minstens een uur te ma
ken. Alle vervoerders die bjj een
organisatie zijn aangesloten, krijgen
via deze instantie een schrijven,
waarbij een foto-kopie is gevoegd
van een ingevuld T-2 formulier.
Van twee onzer verslaoggevers)
ROTTERDAM De luchthaven
commissie van het overlegorgaan
Zeehavenontwikkeling Zuidwest-Ne
derland, gaat de drie lokatie waar
volgens de commissie - Falkerihagen
een tweede nationale luchthaven
kan worden gevestigd, nader in
ogenschouw nemen. De mogelijke
vestigingsplaatsen voor een tweede
Schiphol in het zuidwesten liggen
bij Steenbergen - Dinteloord, op de
Maasvlakte en in de kon van (toe
ree.
De commissie zal voor de duur van
haar nadere studies worden uitge
breid met minstens twee economen,
die uit de belangensfeer van de
verschillende zeehavenpartners ko
men. Zodra de luchthavencommissie,
die wordt aangevoerd door de Rot
terdamse wethouder mr. H. Polak,
een bepaalde lokatie heeft uitgeko
zen, zullen er „dwarsverbindingen"
tussen de commissie Polak en de
commissie - Falkenhagen worden ge
legd. Doel ervan is: op basis van
een aantal vergelijkbare criteria, tot
een kosten-batenanalyse te komen.
De kosten-batenanalyse dient, om
rond 1980 te kunnen kiezen tus
sen bijvoorbeeld een vliegveld in de
Markerwaard of bij Leerdam, en
een in Zuidwest-Nederland. In de
kosten-batenanalyse voor een lucht
haven buiten Zuidwest - Nederland
moeten in elk geval de kosten voor
de aanleg van een vliegveld van
secundaire betekenis in het Delta
gebied worden opgenomen. Dit se
cundaire vliegveld is uiteraard niet
nodig, als de tweede nationale lucht
haven in Zuidwest-Nederland zou-
komen. Ook spelen Belgische inte
ressen in een vliegveld, dicht bij de
Belgische noordgrens, een rol. Het
dagelijks bestuur van het overlegor
gaan zal, via Den Haag, proberen de
Belgische animo voor het vliegveld
project te peilen.
Deze kleine verzameling vertrek
punten voor een deltaluchthaven-
beleid, kwam gisteren tot stand in
een vergadering van het overlegor
gaan in het stadhuis te Rotterdam.
Voor het overlegorgaan besloot de
commissie - Polak eerst eens op de
drie deltalokaties los laten (aan
vankelijk was Goeree buiten het
beeld gebleven) waren diverse an
dere mogelijkheden overwogen en
verworpen.
Zo werd de gedachte geopperd om
de commissie-Polak en de commissie-
Falkenhagen te integreren. Een an
der denkbeeld betrof het doen uit
voeren van afzonderlijke kosten-ba-
tenanalyses, door zowel de commis
sie - Falkenhagen voor haar vliegvel
den, als de commissie - Polak voor
het vliegveld in Zuidwest-Neder
land. De commissaris van de konin
gin in Zuid-Holland, mr. L. Klaa-
sesz, wist deze laatste ontwikkeling
te vermijden. „Dat zou leiden tot
eindeloze discussies", zei hij, „het
schept alleen maar nieuwe conflict
stof. We moeten niet buiten de ka-
met van de commissie - Falkenhagen
gaan zitten, om er, als de zaken
gedaan zijn, er maar weer eens een
kleurig hokje tegen aan te gooien".
„Maar Zuidwest-Nederland wil een
eigen inbreng in de luchthaven
kwestie hebben", wierp de voorzit
ter, mr. J. van Artsen, tegen. Deze
inbreng, inclusief die van de afzon
derlijke partners, zal niet worden
verzekerd totdat de uitgebreide
commissie - Polak met één oog kij
kend naar wat de commissie - Fal
kenhagen doet. aan het studeren
gaat. In een uiteindelijke kosten- en
batenanalyse zullen niet alleen een
nomische, maar ook sociale (milieu
factoren) worden afgewogen. De
keuze van de commissie - Polak zal
in een later stadium vergeleken
worden met de alternatieve Mar
kerwaard en het gebied rond Leer
dam, die als noordelijke vestigings
plaats voor een vliegveld in het
rapport Falkenhagen worden ge
noemd
I
De Zuidwestnederlandse studie zal
objectief zijn. Er was in een stro
ming in het overlegorgaan, aange
voerd door de Zeeuwse gedeputeer
de mr. J. Boersma, die aan de loca-
tie-Goeree zonder meer voorbij wil
de gaan. De aanleg van een luchtha
ven op die plaats zou do centrale
ruimte in de delta op een onverant
woordelijke wijze aantasten, aldus
de mr. J. Boersma, die aan de loka-
commissie - Polak zullen milieu, leef
baarheid en ontwikkeling van de
luchtvaart in de nabije toekomst een
rol spelen. Ook de afge'eide gevol
gen van een vliegveldaanleg zullen
worden bekeken. „Een milieubelas
ting komt niet alleen van vliegtuig
lawaai", merkte mr. Klaasesz op,
„maar ook het wegenplan dat nodig
is om het vliegveld goed te laten
functioneren heeft milieuaspecten".
De feitelijke situatie wijst thans
naar Steenbergen als plaats waar
een vliegveld de minste bezwaren
ontmoet. De staten van Brabant heb
ben, zoals gedeputeerde Brockx nog
eens duidelijk zei, geopteerd voor
een nationale luchthaven in Steen
bergen. De staten van Zuid-Holland
hebben unaniem de vestiging van
zo'n vliegveld in Zuid-Holland afge
wezen. Zuid-Holland wil niet meer
dan een secundaire luchthaven, ter
vervanging van Zestienhoven. Zee
land is zeer gekant tegen de lokatie
Goeree, terwijl de Zeeuwen wat
Steenbergen betreft voornamelijk
geducht zijn voor de milieugevolgen.
„Er wordt gesproken over de aanleg
van dwarsbanen, die de twee
hoofdstartbanen van het vliegveld
met elkaar zullen verbinden. Hoe
gaan deze banen lopen? Dat schept
grote consequenties voor het mi
lieu", zei de Zeeuwse partner in het
overlegorgaan.