WEINIG HOOP OP STEUN UIT PARLEMENT ^OVJ Got. I Stuyvesant Liever een half ei dan een windei Bouwteam Middelburg constateert: bij aanleg woonwijken moet de mens centraal staan Onderzoek naar uitwisseling arbeiders België en Z.-Vlaanderen „G.S. maakten ernstige fouten in, politiek spel rond ve DREES: GEEN DISCRIMINATIE VAN Z.-VLAANDEREN Groengordel rond. Sloe-gebied? Start verkoop kinderzegels 11 stad streek hoogwater - DRS. LOCKEFEER Zeeuwse gemeenten ontbreken op Europort-expositie Dynamisch. Modem. Energiek! Vooraan bij alles wat nieuw en jong is. Peter Stuyvesant - rijke geurige tabak, volmaakt filter, King Size Peter Stuyvesant, U geniet zoveel meer! .jongste der wereldmerken Dinsdag 9 november 1971 (Van onze Haagse redacteur) DEN HAAG De ministers dr. W. Drees (Verkeer en Water staat) en drs. H. hangman (Eco nomische Zaken) vinden niet, dat het heffen van veertarieven een extra belasting is voor de inwoners van Zeeuwsch-Vlaan- deren. De Zeeuwsch-Vlamingen krijgen namelijk verregaande reducties op de normale veer tarieven, waarbij wat het auto vervoer betreft in aanmerking wordt genomen dat het zich op eigen gelegenheid verplaatsen ook geld kost. De bewindslieden delen dat mee in antwoord op schriftelijke vragen van het Tweede Kamerlid Jac. de Jong. Deze had ervoor gepleit tarieven te heffen die overeenkomen met de kilometerprijs die men ook was kwijt geweest als men de af stand zelf had gereden. De beide ministers gaan op dat idee van de heer De Jong niet in omdat, zo zeggen zij, al rekening wordt gehouden met de kosten van openbaar, dan wel eigen vervoer. Ook zijn zij het niet eens met de heer De Jong dat Zeeuwsch- Vlaanderen en de Waddeneilan den minder eeononusclie kansen krijgen. Wat Zeeuwich-Vlaande- ren betreft wijzen de bewinds lieden in dat verband op de in dustriële ontwikkeling in dp ka naalzone. (Van een onzer verslaggevers) TERNEUZEN Vandaag start de landelijke verkoop van de nieuwe kinderpostzegels. In Terneuzen zal in de hal van het hoofdpostkantoor aan de Nieuwstraat een stand wor den ingericht waar naast de kinder zegels ook kerst-, nieuwjaars- en felicitatiekaarten verkrijgbaar zijn. De kinderzegelactie wordt voor de 45ste maal gehouden. De opbrengst (vorig jaar ruim f5 miljoen) komt ten goede aan kinderhulpprojecten in binnen- en buitenland. In Terneuzen is een groot aantal dames onder leiding van mevrouw M. Th. M. Bassie-Botter, de presi dente van het kinderzegelcomité, bij de verkoopactie betrokken. De orga nisatie van het standwerk is in han den van de dames Bakker, Tieleman en Willemstein. Als „standwerkster" treden op de dames Bonarius, Borm. Heikens, Kayser, Meertens. Sten- vert, Van der Tas, Tirion. Vermeer. Wesdorp, Veerman en Kayser. De kinderzegelstand in het post kantoor is geopend van 9 tot en met 26 november en van 6 tot en met, 31 december, 's morgens van half tien tot twaalf uur en 's middags van half twee tot vier uur, behalve za terdags. Vooruitzichten voor woensdag en donderdag, opgesteld door het K.N.M.I. op maandag om 18.00 uur: Vrij koud met enkele regen- of hagelbuien. Weersvooruitzichten in cijfers ge middeld over Nederland. Voor woensdag: aantal uren zon: 1 tot 5; min.-temp.: van ongeveer normaal tot 3 graden onder nor maal; max.-temp.: 0 tot 4 graden on der normaal; kans op een droge pe riode van minstens 12 uur: 60 pro cent; kans op een geheel droog et maal: 30 procent. Voor donderdag: aantal uren zon: 0 tot 4; min.-temp.: 0 tot 4 graden onder normaal; max.-temp.: 0 tot 4 graden onder normaal; kans op een droge periode van minstens 12 uur: 70 procent; kans op een geheel droog etmaal: 40 procent. Morgen, woensdag 10 nov. Ber gen op zoom 9.04 en 21.44, Hans- weert 8.25 en 21.02, Terneuzen 7.56 en .420.33, Vlissingen 7.31 en 20.03. Wemeldinge 8.54 en 21.34. (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG Het debat dat gisteren in de staten van Zeeland over de veertarieven werd gehouden, werd getekend door een zekere moedeloosheid. Immers: in 1967 heeft een overduidelijke motie van de staten aangaande de veertarieven, een verhoging daarvan niet kunnen verhinderen. Zo uhet dan nu wel lukken? Gedeputeerde M. van Poelje, uit voerig antwoordend op de opmer kingen van statenleden, was wel licht de enige die de hoop koester de dat de Kamer vandaag bereid zal zijn de begrotingspost „Verminde ring rijksbijdrage aan de exploitatie tekorten op de Westerschelde-veer- diensten" weg te stemmen. Maar zelfs deze optimist bezat reeds een „proeve van een nieuwe tariefstel ling", zoals bij de staten gister avond, voordat de vergadering voor nader beraad werd geschorst, ver telde. De heer Van Poelje zette omstan dig uiteen, waarom het initiatief tot deze bijzondere statenvergadering niet van G.S. was uitgegaan maar van de staten zelf, onder aanvoering van de K.V.P.'er Lockefeer. „Wij kenden het Zeeuws gevoelen", zei de heer Van Poelje, „en we hebben dat in ons gesprek met minister Drees duidelijk vertolkt. Bovendien zijn er allerlei vertragende factoren opge treden". De heer Van Poelje nam de ver wijten over het uitblijven van een G.S.-initiatief, waarmee vooral de heer Lockefeer was komen aandra gen, ruiterlijk voor eigen rekening, Bovendien beleed hij argeloos nog enkele vreemde vergissingen in het politieke spel dat ten opzichte van de Kamer en minister Drees is ge speeld. Een brandbrief over de veren kwestie aan de Kamerleden werd de.vrijdag voordat de Kamer over de begroting van Verkeer en Water staat ging spréken niet meer die zelfde avond verzonden omdat het bijna vijf uur was. Over de moge lijkheid om in deze dringende zaak met telegrammen te werken, of een ijlbode naar Den Haag te sturen, werd niet gedacht. Bijgevolg kreeg de Kamer, dank zij een vertraging die op de griffie van de Kamer ont stond, de Zeeuwse noodkreten pas woensdag onder ogen, toen het de bat over de begroting al volop gaande was. G.S. hebben nogal wat verwach tingen van een bezoek van A.R.- Kamerleden aan Zeeland onder aan voering van mr. W. Aantjes. „Deze is voorzitter van de vaste commissie van Verkeer en Waterstaat uit de Tweede Kamer", zei de heer Van Poelje. De Zeeuwse Kamerleden, die in de staten zitting hebben, genazen hem van een illusie. Aantjes is slechts plaatsvervangend lid van de bewuste commissie. „Minister Drees was door geen enkel argument, dat wij tijdens ons gesprek naar voren hebben ge bracht, van zijn standpunt af te brengen. Dit standpunt is, dat 40 pet. van de exploitatiekosten op de veer diensten door de gebruikers moet worden opgebracht. „Zelfs bij een tariefsverhoging van 35 pet. steekt Zeeland gunstig af bij andere lands delen, zoals bijvoorbeeld Texel", had de minister gezegd, aldus de heer Van Poelje. „Of wij al zeiden dat dit een slechte vergelijking is het hielp niet", zette hij nader uiteen. De heer Van Poelje koesterde de vurige hoop, dat de Kamer vandaag bereid zal zijn het amendement- Roels, dat een bevriezing van de veertarieven op het huidige peil na streeft, te steunen. Ook van de K.V.P. verwacht hij, wat dit betreft, de nodige steun. Drs. Lockefeer liet hem echter weten dat de K.V.P.-Ka- merfractie reikhalzend uitziet naar nieuwe elementen inzake de tarief kwestie, die uit het statendebat van gisteren naar voren hadden moeten komen. Daarmee zou aldus de K.V.P.-woordvoerder een sleutel kunnen worden gevonden om de be raadslagingen in de Kamer te kun nen heropenen. Het amendement- Roels hoeft in de Kamer niet op steun van de K.V.P. te rekenen. (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG Een week lang is het zogenaamde „programmateam woningbouw Middelburg" op excur sie geweest in enkele Engelse en Schotse steden. Het „stedenbouw"- elftal, onder leiding van drs. P.A. Wolters, trok er op uit om ideeën op te doen inzake vormgeving van nieuwe woonwijken. Het resultaat van de reis die vorig jaar werd ge maakt, is een boekwerk van 41 pa gina's geworden. Gisteren heeft het programmateam op het stadhuis van Middelburg de gemeenteraad alsmede bestuurders en medewerkers van de woning bouwvereniging Middelburg in haar wetenschap ingewijd. De reis naar Engeland en Schot land had tot doel antwoord te krij gen op de vraag welk aantal flat gebouwen in diverse bestemmings plannen moeten worden opgenomen. In Middelburg merkt men vooral bij de werknemers in de industrie een steeds terugkerende vraag naar het huis met een tuintje. Men wil aan die vraag zo goed mogelijk vol doen, maar de visie van de rijks overheid op de exploitatie op bestem mingsplannen (neerkomend op een grote woningdichtheid per hectare), maakt dat uitermate moeilijk. De zuinige Schotten en de prak tische Britten hadden zo vernam men in Middelburg het ei van Columbus gevonden. Bovendien heeft men daar een interessante vorm ont dekt voor een multi-disciplinaire aan pak van een uitbreidingsplan vanaf- het moment dat zo'n plan geboren wordt. V De belangrijkste conclusie van de studiereis betreft in het bijzonder deze multi-disciplinaire aanpak in een vroeg stadium. In Nederland geldt nog veelal dat bij een bestemmings plan wordt uitgegaan van een of van enkele facetten van: wonen, werken, verkeer en recreatie. In Schotland en Engeland echter wordt van een totaalplanning uitgegaan. Het programmateam heeft de vol gende uitgangspunten voor het be leid bij bestemmingsplannen in Mid delburg opgesteld: Bij al het denken en handelen moet de mens centraal staan. De voorbereiding van de plannen moet integraal worden aangepakt, met in schakeling van alle mogelijke dici- plines. Variaties in de terreingesteld heid moeten worden uitgebuit, ter wijl de zorg voor de directe woon omgeving alle aandacht moet hebben. Men moet het experiment, met andere bebouwingsvormen dan de gebruikelijke niet schuwen. Met massa, kleur en materiaalsoorten kan de aanblik van een woonwijk worden gevarieerd. De woongebieden moeten een eigen gezicht hebben. Dit draagt bij tot het welbevinden van de bewo ners. (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG „Wij vergade ren ondanks het college, doch wel met het college". Op deze wijze vatte KVP-woordvoerder Loc kefeer gisteren in de staten van Zee land de situatie samen, die tijdens de buitengewone statenvergadering van gisteren was ontstaan. „Is alle energie van GS aan de PZEM-affaire besteed?", vroeg hij -zich af. Na uitvoerig te hebben be toogd, dat de kwesties van de derde dubbeldekker en de vaste-oeverver- binding over de Westerschelde niet los gezien kunnen worden inzake de kwestie van de veertarieven, stelde hij, dat de KVP-fractie tegen een ongenuanceerde verhoging van de veertarieven met 35 pet. is. „Er moe ten andere ..wegen zijn," verklaarde hij. „Wat ons betreft: we hebben liever een half ei dan een lege dop, of wat nog erger is een windei." PvdA-woordvoerder Roels, die in zijn functie van Tweede-Kamerlid een amendement op de begroting van Verkeer en Waterstaat heeft in gediend, dat neerkomt op bevriezing van de veertarieven op het huidige peil, gewaagde in verband met de nuanceringen die de heer Lockefeer had aangebracht, van „een kalkei". PPR-woordvoerder Van de Voorde wierp de KVF voor de voeten, dat zij kiezersbedrog pleegt, door te ener zijde de staten in spoedvergadering bijeen te laten komen, en ter andere zijde in de Tweede Kamer niet voor het amendement-Roels te willen stemmen. De heer Van der Pijl (CHU) stoeide even met begrotingsgegevens, door te zeggen dat als minister Drees de veren werkelijk tot de categorie Openbaar Vervoer rekent, hij dan uitgenodigd kon worden om ten aan zien van de veren een gelijk beleid te voeren als jegens de Nederlandse Spoorwegen. De heer Huson (AR) gewaagde van de mogelijkheid om de tariefs verhoging in de belangrijkste mate te verhalen op degenen die voor hun genoegen van de veren gebruik ma ken. De heer Keuning (DS'70) stond rustig aan de zijde van minister Drees. Hij verlegde het vuur van de staten naar een vrij onschuldige motie, waarin de minister wordt ge vraagd om spoed te betrachten bij een beslissing inzake de vaste-oever- verbindi-ng. De motie was in feite niet voor behandeling vatbaar, om dat alleen mr. Keuning er zijn naam onder had gezet. Terwijl de heer Don (PvdA) opmerkte, dat de oude ban den van weleer toch nog hun gel ding hebben behouden, plaatste de PvdA-fractievoorzitter dr. Prins zijn handtekening onder die van de heer Keuning. Ook de heer Don tekende, evenals de heren Van der Pijl van de CHU en Claeys van de KVP. D'66 had een aardige sneer: het diepe vaarwater van de Wester schelde wordt wel handig uitgespeeld tegenover de industrie maar voor de Zeeuwsch-Vlamingen is het een slechte zaak. (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM Vlissingen en Terneuzen zijn in tegenstelling tot an dere jaren deze keer niet vertegen woordigd op de Europort-tentoonstel ling in Amsterdam. Bergen op Zoom is de enige Nederlandse kleine (re) haven die te pronk staat op de expo sitie in de hoofdstedelijke RAI. De twee Zeeuwse gemeenten beho ren tot de ca. 50 afgewezenen. „Toen wij ons maanden geleden in verbin ding stelden met Vlissingen en Ter neuzen deelde men ons mee nog niet zeker te weten of men mee zou doen. Later zeiden beide havens ja, maar toen hadden we geen plaats meer' aldus een woordvoerder gistermiddag op een persconferentie van de Euro port-tentoonstelling N.V. Recente negatieve uitspraken van minister Drees ten spijt heeft Bergen op Zoom een kaart van een giganti sche Reimerswaalhaven tentoonge steld, uitsluitend in de Oosterschelde, compleet met een nieuw kanaal door Zuid-Beveland. (Van een onzer verslaggevers) GOES Een studiegroep van de gezamenlijke direkteuren van ge meentewerken van Goes, Reimers- waal, Borsele, Kapelle en de ge meenten van Walcheren is tot de conclusie gekomen dat de oplossing voor het nijpende vuilverwerkings probleem in midden Zeeland gevon den zou kunnen worden in de toe komstige groengordel rond het Sloe- gebied. Een nieuwe vuilnisstortplaats zou gecreëerd kunnen worden op een aan de huidige Sloeweg gelegen terrein dat straks deel gaat uitma ken van de groengordel bij Borssele. Met het havenschap Vlissin-gen-oost zijn hierover reeds contacten ge weest. Men stond in beginsel niet afwijzend tegenover het idee Ook de inspektrice voor de hygiëne van het milieu in eZeland, mej. drs. Laambroek, staat positief tegenover de nu voorgestelde oplossing. Een en ander werd bekendge- i maakt in de Goese gemeentelijke commissie van gemeentewerken en planologie. Niet in de studiegroep zitten de Waloherse gemeenten Mid delburg en Vlissingen die samen eveneens naar een oplossing voor het vuilafvoerprobeem zoeken. Ook een provinciale werkgroep studeert onafhankelijk van beide andere krachtenbundeling op dezelfde pro blematiek. De oplossing voor de vuilverwerking is vooral voor de gemeente Goes op zeer korte ter mijn noodzakelijk. Binnenkort zal de intergemeenteljke studiegroep een officieel rapport uitbrengen. Dezelfde Goese gemeentelijke commissie, waarin de direkteur van gemeentewerk-en, W. A. van Bocho- ve mededelingen deed over de vuil verwerkingsplannen, hadden de he ren Jung en H G Jung (WD) en J P G van Ooijen vragen gesteld over „vuilnis". De heer Jung vroeg wat Goes momenteel aan het probleem doet. De heer van Ooijen echter had een ander verrassend vuilnis-pro bleem: de trottoirs van de Juliana van Stolberglaan vragen dringend aandacht volgens hem, want „het is ter plaatse op dit moment een grote vuilnisbelt". Commissievoorzitter dr E J Prins (wethouder) zegde hiero ver een onderzoek toe. (Van onze correspondent) MIDDELBURG De arbeidsbu reaus in België en Zeeuwsch-Vlaan- deren zullen een onderzoek instellen naar de mogelijkheid tot onderlinge uitwisseling van arbeidskrachten. On der de werklozen in Zeeuwsch-Vlaan- deren en België zal hierover een en quête worden gehouden. De werkloosheid in Zeeuwsch- Vlaanderen is aanmerkelijk groter dan in de rest van Zeeland. Zeeland neemt met 2 procent de vijfde plaats in op de Nederlandse werklozenrang- lijst. Als daarbij in aanmerking wordt genomen, dat deze percentages in de rayons Oostburg 4,3 en in Hulst 3 zijn, betekent dit dat Zeeland zonder Zeeuwsch-Vlaanderen een veel bete re plaats op deze ranglijst zou inne men. De toenemende werkloosheid ligt in Zeeuwsch-Vlaanderen dan ook ver boven het gemiddelde. Het dis trictsbureau voor de arbeidsvoorzie ning in Zeeland aclit het zelfs drin gend noodzakelijk dat nieuwe impul sen aan de werkgelegenheid in Zeeuwsch-Vlaanderen worden gege ven. Zeeuwsch-Vlaanderen kampt nog met een tweede probleem. De diffe rentiaties in de werkgelegenheid zijn volstrekt onvoldoende. De vraag past vaak ook niet in het aanbod. Zeeuwsch-Vlaanderen zou de Belgi sche achterdeur willen benutten om de werkloosheid terug te dringen. Hiervoor heeft een ambtelijke werk groep enige tijd geleden het rapport Gent-Terneuzen uitgebracht, dat ook werd besproken in de subcommissie Benelux arbeidskrachten. Daarbij kwam o.a. ook de opvallend kleine pendel vanuit Zeeuwsch-Vlaanderen naar België ter sprake. Eind septem ber hebben hoge functionarissen van de Belgische en Nederlandse arbeids situatie besproken. Dit resulteerde in een afspraak tot een maandelijkse sa menkomst van Belgische en Neder landse ambtenaren, die direct betrok ken zijn bij de arbeidsvoorziening, waardoor snelle uitwisseling van ge gevens, zoals bijvoorbeeld vraag en aanbod tot de mogelijkheden beho ren. De directeur-generaal van de ar beidsvoorziening in Zeeland hoopt dat door dit initiatief de staatsgrens niet langer een arbeidsgrens zal zijn. Achtentwintig foto-amateurs hebben het Cultureel Centrum van IJzendijke volgehangen met hun werk. Het is een specifiek Zeeuwse tentoonstelling. In elk vertrek vindt men duinen, strand, dijken, rijen bomen en vele gebou wen. Het Paulinahaventje duikt met het vergeten Bressiaanse vissersschip regelmatig op. Opvallend bij deze ver scheidenheid van fotografen is dat men overwegend oog heeft voor landschapsschoon en onroerend goed, terwijl (te) weinig door de zoeker naar medemensen gekeken is. Uitzonderngen herop vormen het bruidje van J. P. Hogesteger, de kantkloster van W. Kruidenier en de vissers van A. de Die. De foto die wat visie betreft boven het gemiddelde uitsteekt is de plaat van J. I. Brugge (foto). Geraffineerd syme- trisch is deze zeewering uit betonblokken opgebouwd. COR J. DE BOER. (ADVERTENTIE) PETER SI1JY

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1971 | | pagina 3