WEINIG HOOP OP
STEUN
UIT PARLEMENT
^OVJ Got. I Stuyvesant
Liever een
half ei
dan een
windei
Bouwteam Middelburg constateert: bij aanleg
woonwijken moet de mens centraal staan
Onderzoek naar uitwisseling
arbeiders België en Z.-Vlaanderen
„G.S. maakten ernstige fouten in,
politiek spel rond ve
DREES: GEEN
DISCRIMINATIE
VAN Z.-VLAANDEREN
Groengordel
rond.
Sloe-gebied?
Start verkoop
kinderzegels
11
stad
streek
hoogwater -
DRS. LOCKEFEER
Zeeuwse gemeenten
ontbreken op
Europort-expositie
Dynamisch. Modem. Energiek!
Vooraan bij alles wat nieuw en jong is.
Peter Stuyvesant - rijke geurige tabak,
volmaakt filter, King Size
Peter Stuyvesant,
U geniet zoveel meer!
.jongste der wereldmerken
Dinsdag 9 november 1971
(Van onze Haagse redacteur)
DEN HAAG De ministers
dr. W. Drees (Verkeer en Water
staat) en drs. H. hangman (Eco
nomische Zaken) vinden niet,
dat het heffen van veertarieven
een extra belasting is voor de
inwoners van Zeeuwsch-Vlaan-
deren. De Zeeuwsch-Vlamingen
krijgen namelijk verregaande
reducties op de normale veer
tarieven, waarbij wat het auto
vervoer betreft in aanmerking
wordt genomen dat het zich op
eigen gelegenheid verplaatsen
ook geld kost. De bewindslieden
delen dat mee in antwoord op
schriftelijke vragen van het
Tweede Kamerlid Jac. de Jong.
Deze had ervoor gepleit tarieven
te heffen die overeenkomen met
de kilometerprijs die men ook
was kwijt geweest als men de af
stand zelf had gereden. De beide
ministers gaan op dat idee van
de heer De Jong niet in omdat,
zo zeggen zij, al rekening wordt
gehouden met de kosten van
openbaar, dan wel eigen vervoer.
Ook zijn zij het niet eens met
de heer De Jong dat Zeeuwsch-
Vlaanderen en de Waddeneilan
den minder eeononusclie kansen
krijgen. Wat Zeeuwich-Vlaande-
ren betreft wijzen de bewinds
lieden in dat verband op de in
dustriële ontwikkeling in dp ka
naalzone.
(Van een onzer verslaggevers)
TERNEUZEN Vandaag start de
landelijke verkoop van de nieuwe
kinderpostzegels. In Terneuzen zal
in de hal van het hoofdpostkantoor
aan de Nieuwstraat een stand wor
den ingericht waar naast de kinder
zegels ook kerst-, nieuwjaars- en
felicitatiekaarten verkrijgbaar
zijn.
De kinderzegelactie wordt voor de
45ste maal gehouden. De opbrengst
(vorig jaar ruim f5 miljoen) komt
ten goede aan kinderhulpprojecten
in binnen- en buitenland.
In Terneuzen is een groot aantal
dames onder leiding van mevrouw
M. Th. M. Bassie-Botter, de presi
dente van het kinderzegelcomité, bij
de verkoopactie betrokken. De orga
nisatie van het standwerk is in han
den van de dames Bakker, Tieleman
en Willemstein. Als „standwerkster"
treden op de dames Bonarius, Borm.
Heikens, Kayser, Meertens. Sten-
vert, Van der Tas, Tirion. Vermeer.
Wesdorp, Veerman en Kayser.
De kinderzegelstand in het post
kantoor is geopend van 9 tot en met
26 november en van 6 tot en met, 31
december, 's morgens van half tien
tot twaalf uur en 's middags van
half twee tot vier uur, behalve za
terdags.
Vooruitzichten
voor woensdag
en donderdag,
opgesteld door
het K.N.M.I. op
maandag
om 18.00 uur:
Vrij koud met
enkele regen-
of hagelbuien.
Weersvooruitzichten in cijfers ge
middeld over Nederland.
Voor woensdag: aantal uren zon:
1 tot 5; min.-temp.: van ongeveer
normaal tot 3 graden onder nor
maal; max.-temp.: 0 tot 4 graden on
der normaal; kans op een droge pe
riode van minstens 12 uur: 60 pro
cent; kans op een geheel droog et
maal: 30 procent.
Voor donderdag: aantal uren zon:
0 tot 4; min.-temp.: 0 tot 4 graden
onder normaal; max.-temp.: 0 tot 4
graden onder normaal; kans op een
droge periode van minstens 12 uur:
70 procent; kans op een geheel droog
etmaal: 40 procent.
Morgen, woensdag 10 nov. Ber
gen op zoom 9.04 en 21.44, Hans-
weert 8.25 en 21.02, Terneuzen 7.56
en .420.33, Vlissingen 7.31 en 20.03.
Wemeldinge 8.54 en 21.34.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG Het debat dat gisteren in de staten van Zeeland
over de veertarieven werd gehouden, werd getekend door een zekere
moedeloosheid. Immers: in 1967 heeft een overduidelijke motie van
de staten aangaande de veertarieven, een verhoging daarvan niet
kunnen verhinderen. Zo uhet dan nu wel lukken?
Gedeputeerde M. van Poelje, uit
voerig antwoordend op de opmer
kingen van statenleden, was wel
licht de enige die de hoop koester
de dat de Kamer vandaag bereid zal
zijn de begrotingspost „Verminde
ring rijksbijdrage aan de exploitatie
tekorten op de Westerschelde-veer-
diensten" weg te stemmen. Maar
zelfs deze optimist bezat reeds een
„proeve van een nieuwe tariefstel
ling", zoals bij de staten gister
avond, voordat de vergadering voor
nader beraad werd geschorst, ver
telde.
De heer Van Poelje zette omstan
dig uiteen, waarom het initiatief tot
deze bijzondere statenvergadering
niet van G.S. was uitgegaan maar
van de staten zelf, onder aanvoering
van de K.V.P.'er Lockefeer. „Wij
kenden het Zeeuws gevoelen", zei de
heer Van Poelje, „en we hebben dat
in ons gesprek met minister Drees
duidelijk vertolkt. Bovendien zijn er
allerlei vertragende factoren opge
treden".
De heer Van Poelje nam de ver
wijten over het uitblijven van een
G.S.-initiatief, waarmee vooral de
heer Lockefeer was komen aandra
gen, ruiterlijk voor eigen rekening,
Bovendien beleed hij argeloos nog
enkele vreemde vergissingen in het
politieke spel dat ten opzichte van
de Kamer en minister Drees is ge
speeld.
Een brandbrief over de veren
kwestie aan de Kamerleden werd
de.vrijdag voordat de Kamer over
de begroting van Verkeer en Water
staat ging spréken niet meer die
zelfde avond verzonden omdat het
bijna vijf uur was. Over de moge
lijkheid om in deze dringende zaak
met telegrammen te werken, of een
ijlbode naar Den Haag te sturen,
werd niet gedacht. Bijgevolg kreeg
de Kamer, dank zij een vertraging
die op de griffie van de Kamer ont
stond, de Zeeuwse noodkreten pas
woensdag onder ogen, toen het de
bat over de begroting al volop
gaande was.
G.S. hebben nogal wat verwach
tingen van een bezoek van A.R.-
Kamerleden aan Zeeland onder aan
voering van mr. W. Aantjes. „Deze
is voorzitter van de vaste commissie
van Verkeer en Waterstaat uit de
Tweede Kamer", zei de heer Van
Poelje. De Zeeuwse Kamerleden, die
in de staten zitting hebben, genazen
hem van een illusie. Aantjes is
slechts plaatsvervangend lid van de
bewuste commissie.
„Minister Drees was door geen
enkel argument, dat wij tijdens ons
gesprek naar voren hebben ge
bracht, van zijn standpunt af te
brengen. Dit standpunt is, dat 40 pet.
van de exploitatiekosten op de veer
diensten door de gebruikers moet
worden opgebracht. „Zelfs bij een
tariefsverhoging van 35 pet. steekt
Zeeland gunstig af bij andere lands
delen, zoals bijvoorbeeld Texel", had
de minister gezegd, aldus de heer
Van Poelje. „Of wij al zeiden dat dit
een slechte vergelijking is het
hielp niet", zette hij nader uiteen.
De heer Van Poelje koesterde de
vurige hoop, dat de Kamer vandaag
bereid zal zijn het amendement-
Roels, dat een bevriezing van de
veertarieven op het huidige peil na
streeft, te steunen. Ook van de
K.V.P. verwacht hij, wat dit betreft,
de nodige steun. Drs. Lockefeer liet
hem echter weten dat de K.V.P.-Ka-
merfractie reikhalzend uitziet naar
nieuwe elementen inzake de tarief
kwestie, die uit het statendebat van
gisteren naar voren hadden moeten
komen. Daarmee zou aldus de
K.V.P.-woordvoerder een sleutel
kunnen worden gevonden om de be
raadslagingen in de Kamer te kun
nen heropenen. Het amendement-
Roels hoeft in de Kamer niet op
steun van de K.V.P. te rekenen.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG Een week lang
is het zogenaamde „programmateam
woningbouw Middelburg" op excur
sie geweest in enkele Engelse en
Schotse steden. Het „stedenbouw"-
elftal, onder leiding van drs. P.A.
Wolters, trok er op uit om ideeën
op te doen inzake vormgeving van
nieuwe woonwijken. Het resultaat
van de reis die vorig jaar werd ge
maakt, is een boekwerk van 41 pa
gina's geworden.
Gisteren heeft het programmateam
op het stadhuis van Middelburg de
gemeenteraad alsmede bestuurders
en medewerkers van de woning
bouwvereniging Middelburg in haar
wetenschap ingewijd.
De reis naar Engeland en Schot
land had tot doel antwoord te krij
gen op de vraag welk aantal flat
gebouwen in diverse bestemmings
plannen moeten worden opgenomen.
In Middelburg merkt men vooral
bij de werknemers in de industrie
een steeds terugkerende vraag naar
het huis met een tuintje. Men wil
aan die vraag zo goed mogelijk vol
doen, maar de visie van de rijks
overheid op de exploitatie op bestem
mingsplannen (neerkomend op een
grote woningdichtheid per hectare),
maakt dat uitermate moeilijk.
De zuinige Schotten en de prak
tische Britten hadden zo vernam
men in Middelburg het ei van
Columbus gevonden. Bovendien heeft
men daar een interessante vorm ont
dekt voor een multi-disciplinaire aan
pak van een uitbreidingsplan vanaf-
het moment dat zo'n plan geboren
wordt.
V
De belangrijkste conclusie van de
studiereis betreft in het bijzonder
deze multi-disciplinaire aanpak in een
vroeg stadium. In Nederland geldt
nog veelal dat bij een bestemmings
plan wordt uitgegaan van een of
van enkele facetten van: wonen,
werken, verkeer en recreatie. In
Schotland en Engeland echter wordt
van een totaalplanning uitgegaan.
Het programmateam heeft de vol
gende uitgangspunten voor het be
leid bij bestemmingsplannen in Mid
delburg opgesteld:
Bij al het denken en handelen
moet de mens centraal staan. De
voorbereiding van de plannen moet
integraal worden aangepakt, met in
schakeling van alle mogelijke dici-
plines.
Variaties in de terreingesteld
heid moeten worden uitgebuit, ter
wijl de zorg voor de directe woon
omgeving alle aandacht moet hebben.
Men moet het experiment, met
andere bebouwingsvormen dan de
gebruikelijke niet schuwen. Met
massa, kleur en materiaalsoorten
kan de aanblik van een woonwijk
worden gevarieerd.
De woongebieden moeten een
eigen gezicht hebben. Dit draagt bij
tot het welbevinden van de bewo
ners.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG „Wij vergade
ren ondanks het college, doch wel
met het college". Op deze
wijze vatte KVP-woordvoerder Loc
kefeer gisteren in de staten van Zee
land de situatie samen, die tijdens
de buitengewone statenvergadering
van gisteren was ontstaan.
„Is alle energie van GS aan de
PZEM-affaire besteed?", vroeg hij
-zich af. Na uitvoerig te hebben be
toogd, dat de kwesties van de derde
dubbeldekker en de vaste-oeverver-
binding over de Westerschelde niet
los gezien kunnen worden inzake de
kwestie van de veertarieven, stelde
hij, dat de KVP-fractie tegen een
ongenuanceerde verhoging van de
veertarieven met 35 pet. is. „Er moe
ten andere ..wegen zijn," verklaarde
hij. „Wat ons betreft: we hebben
liever een half ei dan een lege dop,
of wat nog erger is een windei."
PvdA-woordvoerder Roels, die in
zijn functie van Tweede-Kamerlid
een amendement op de begroting
van Verkeer en Waterstaat heeft in
gediend, dat neerkomt op bevriezing
van de veertarieven op het huidige
peil, gewaagde in verband met de
nuanceringen die de heer Lockefeer
had aangebracht, van „een kalkei".
PPR-woordvoerder Van de Voorde
wierp de KVF voor de voeten, dat
zij kiezersbedrog pleegt, door te ener
zijde de staten in spoedvergadering
bijeen te laten komen, en ter andere
zijde in de Tweede Kamer niet voor
het amendement-Roels te willen
stemmen.
De heer Van der Pijl (CHU)
stoeide even met begrotingsgegevens,
door te zeggen dat als minister Drees
de veren werkelijk tot de categorie
Openbaar Vervoer rekent, hij dan
uitgenodigd kon worden om ten aan
zien van de veren een gelijk beleid
te voeren als jegens de Nederlandse
Spoorwegen.
De heer Huson (AR) gewaagde
van de mogelijkheid om de tariefs
verhoging in de belangrijkste mate
te verhalen op degenen die voor hun
genoegen van de veren gebruik ma
ken. De heer Keuning (DS'70) stond
rustig aan de zijde van minister
Drees. Hij verlegde het vuur van
de staten naar een vrij onschuldige
motie, waarin de minister wordt ge
vraagd om spoed te betrachten bij
een beslissing inzake de vaste-oever-
verbindi-ng. De motie was in feite
niet voor behandeling vatbaar, om
dat alleen mr. Keuning er zijn naam
onder had gezet. Terwijl de heer Don
(PvdA) opmerkte, dat de oude ban
den van weleer toch nog hun gel
ding hebben behouden, plaatste de
PvdA-fractievoorzitter dr. Prins zijn
handtekening onder die van de heer
Keuning. Ook de heer Don tekende,
evenals de heren Van der Pijl van
de CHU en Claeys van de KVP.
D'66 had een aardige sneer: het
diepe vaarwater van de Wester
schelde wordt wel handig uitgespeeld
tegenover de industrie maar voor
de Zeeuwsch-Vlamingen is het een
slechte zaak.
(Van een onzer verslaggevers)
AMSTERDAM Vlissingen en
Terneuzen zijn in tegenstelling tot an
dere jaren deze keer niet vertegen
woordigd op de Europort-tentoonstel
ling in Amsterdam. Bergen op Zoom
is de enige Nederlandse kleine (re)
haven die te pronk staat op de expo
sitie in de hoofdstedelijke RAI.
De twee Zeeuwse gemeenten beho
ren tot de ca. 50 afgewezenen. „Toen
wij ons maanden geleden in verbin
ding stelden met Vlissingen en Ter
neuzen deelde men ons mee nog niet
zeker te weten of men mee zou doen.
Later zeiden beide havens ja, maar
toen hadden we geen plaats meer'
aldus een woordvoerder gistermiddag
op een persconferentie van de Euro
port-tentoonstelling N.V.
Recente negatieve uitspraken van
minister Drees ten spijt heeft Bergen
op Zoom een kaart van een giganti
sche Reimerswaalhaven tentoonge
steld, uitsluitend in de Oosterschelde,
compleet met een nieuw kanaal door
Zuid-Beveland.
(Van een onzer verslaggevers)
GOES Een studiegroep van de
gezamenlijke direkteuren van ge
meentewerken van Goes, Reimers-
waal, Borsele, Kapelle en de ge
meenten van Walcheren is tot de
conclusie gekomen dat de oplossing
voor het nijpende vuilverwerkings
probleem in midden Zeeland gevon
den zou kunnen worden in de toe
komstige groengordel rond het Sloe-
gebied.
Een nieuwe vuilnisstortplaats
zou gecreëerd kunnen worden op
een aan de huidige Sloeweg gelegen
terrein dat straks deel gaat uitma
ken van de groengordel bij Borssele.
Met het havenschap Vlissin-gen-oost
zijn hierover reeds contacten ge
weest. Men stond in beginsel
niet afwijzend tegenover het idee
Ook de inspektrice voor de hygiëne
van het milieu in eZeland, mej. drs.
Laambroek, staat positief tegenover
de nu voorgestelde oplossing.
Een en ander werd bekendge-
i maakt in de Goese gemeentelijke
commissie van gemeentewerken en
planologie. Niet in de studiegroep
zitten de Waloherse gemeenten Mid
delburg en Vlissingen die samen
eveneens naar een oplossing voor
het vuilafvoerprobeem zoeken. Ook
een provinciale werkgroep studeert
onafhankelijk van beide andere
krachtenbundeling op dezelfde pro
blematiek. De oplossing voor de
vuilverwerking is vooral voor de
gemeente Goes op zeer korte ter
mijn noodzakelijk. Binnenkort zal
de intergemeenteljke studiegroep
een officieel rapport uitbrengen.
Dezelfde Goese gemeentelijke
commissie, waarin de direkteur van
gemeentewerk-en, W. A. van Bocho-
ve mededelingen deed over de vuil
verwerkingsplannen, hadden de he
ren Jung en H G Jung (WD) en J
P G van Ooijen vragen gesteld over
„vuilnis". De heer Jung vroeg wat
Goes momenteel aan het probleem
doet. De heer van Ooijen echter had
een ander verrassend vuilnis-pro
bleem: de trottoirs van de Juliana
van Stolberglaan vragen dringend
aandacht volgens hem, want „het is
ter plaatse op dit moment een grote
vuilnisbelt". Commissievoorzitter dr
E J Prins (wethouder) zegde hiero
ver een onderzoek toe.
(Van onze correspondent)
MIDDELBURG De arbeidsbu
reaus in België en Zeeuwsch-Vlaan-
deren zullen een onderzoek instellen
naar de mogelijkheid tot onderlinge
uitwisseling van arbeidskrachten. On
der de werklozen in Zeeuwsch-Vlaan-
deren en België zal hierover een en
quête worden gehouden.
De werkloosheid in Zeeuwsch-
Vlaanderen is aanmerkelijk groter
dan in de rest van Zeeland. Zeeland
neemt met 2 procent de vijfde plaats
in op de Nederlandse werklozenrang-
lijst. Als daarbij in aanmerking wordt
genomen, dat deze percentages in de
rayons Oostburg 4,3 en in Hulst 3
zijn, betekent dit dat Zeeland zonder
Zeeuwsch-Vlaanderen een veel bete
re plaats op deze ranglijst zou inne
men. De toenemende werkloosheid
ligt in Zeeuwsch-Vlaanderen dan ook
ver boven het gemiddelde. Het dis
trictsbureau voor de arbeidsvoorzie
ning in Zeeland aclit het zelfs drin
gend noodzakelijk dat nieuwe impul
sen aan de werkgelegenheid in
Zeeuwsch-Vlaanderen worden gege
ven.
Zeeuwsch-Vlaanderen kampt nog
met een tweede probleem. De diffe
rentiaties in de werkgelegenheid zijn
volstrekt onvoldoende. De vraag past
vaak ook niet in het aanbod.
Zeeuwsch-Vlaanderen zou de Belgi
sche achterdeur willen benutten om
de werkloosheid terug te dringen.
Hiervoor heeft een ambtelijke werk
groep enige tijd geleden het rapport
Gent-Terneuzen uitgebracht, dat ook
werd besproken in de subcommissie
Benelux arbeidskrachten. Daarbij
kwam o.a. ook de opvallend kleine
pendel vanuit Zeeuwsch-Vlaanderen
naar België ter sprake. Eind septem
ber hebben hoge functionarissen van
de Belgische en Nederlandse arbeids
situatie besproken. Dit resulteerde in
een afspraak tot een maandelijkse sa
menkomst van Belgische en Neder
landse ambtenaren, die direct betrok
ken zijn bij de arbeidsvoorziening,
waardoor snelle uitwisseling van ge
gevens, zoals bijvoorbeeld vraag en
aanbod tot de mogelijkheden beho
ren.
De directeur-generaal van de ar
beidsvoorziening in Zeeland hoopt
dat door dit initiatief de staatsgrens
niet langer een arbeidsgrens zal zijn.
Achtentwintig foto-amateurs hebben het Cultureel Centrum van IJzendijke volgehangen met hun werk. Het is
een specifiek Zeeuwse tentoonstelling. In elk vertrek vindt men duinen, strand, dijken, rijen bomen en vele gebou
wen. Het Paulinahaventje duikt met het vergeten Bressiaanse vissersschip regelmatig op. Opvallend bij deze ver
scheidenheid van fotografen is dat men overwegend oog heeft voor landschapsschoon en onroerend goed, terwijl (te)
weinig door de zoeker naar medemensen gekeken is. Uitzonderngen herop vormen het bruidje van J. P. Hogesteger,
de kantkloster van W. Kruidenier en de vissers van A. de Die.
De foto die wat visie betreft boven het gemiddelde uitsteekt is de plaat van J. I. Brugge (foto). Geraffineerd syme-
trisch is deze zeewering uit betonblokken opgebouwd. COR J. DE BOER.
(ADVERTENTIE)
PETER SI1JY