Trudy Labij, na tv en musical nu in blijspel Start Fernandel- films op KRO-tv kijk na« ar ARAM: Het raadsel van Loch Nes PROMISESPROMISES. NEGEN IN TOTAAL radio televisie Leefruimte Zangles StopgezetJ NEDERLAND I NEDERLAND II DUITSLAND I DUITSLAND II BELGIë (Nederlands) BELGIë(Frans) FRANKRIJK (Rijsset) Vrijspraak voor „Tarzan" Kantonrechter kon niets doen met vordering Maandag 1 november 1971 SCHEVENINGEN Als tegendraadse dochter Rie van de huiskamer-revolutionair Hanekam in „Tot de dood ons scheidt" zal Trudy Labij voor lopig blijven bekken zoals ze gebekt is. Maar met klater goud zal ze zich niet langer omhangen. Ze is uit deze tv- serie gestapt, omdat ze tot de vaste vraag is gaan behoren van de vrije toneelprodukties. Eerdaags beginnen voor haar in Amsterdam de repetities van de musical „Promises Promises" (woorden, niets dan woorden), een Ameri kaans kasstuk, waarvan de producers hopen, dat het sa men met Trudy en Gerard Cox en nog zestig anderen wat meer dan louter klater goud zal opleveren. In deze musical kruipt strandheld Cox, gediplomeerd diepduiker naar „broekjes in de branding", in de vormvaste confectie van de kantoor klerk, die hart en hoofd en zinnen zet op het eigengereide kantinemeis je met een hart van klatergoud, zijnde Trudy. Alweer zo'n wulps wezentje denkt men dan, omdat men haar eerder zag als het nasi- ballenmeisje in „Spring uit het raam, schat, we gaan trouwen", als een lief soort loeder in de springerige „Haar in mijn soep" en ook nog als dartel ding in „Vlinders zijn vrij". ïs die Trudy nou werkelijkzo'n licht zinnig lentekind, dat losjes over de typetjes tippelt, of is zij een getalen teerde artieste met serieuze inslag, die bekwaam karakters boetseert? Trudy: „Van huis uit ben ik een lastige meid, dat zat nu wel wat minder geworden zijn, maar daarom heb ik destijds mijn eerste tv-rol, Joop ter Heul van Cissy van Marx- veld, graag gedaan. Kun je je voor stellen. Ik ben nog uit de tijd, dat je niks mocht op school. De hele dag met je armen over elkaar en niet naar het toilet mogen, zelfs als het heel dringend was. Dan viel er veel af te giechelen achter de rug van de juffrouw. Dat was Joop ter Heul. Oude dames waren er gek op. De meer hippe figuren van toen, mijn leeftijdgenoten, hadden er niet zo'n boodschap aan. Daarop volgde Hilde, de eeuwige droomdeern van de Ba ron van Münchhausen, een vraag fi guurtje, waar ik een beetje moeilijk vat op kreeg. Rei Hanekam ligt me wel. Gaat vanzelf. Ik hoef er eigen lijk geen moeite voor te doen om dat meisje» te maken. Lekker dwars liggen tegen het geleuter van Hane kam in, dat speelt zichzelf. En die iosse juf in Klatergoud, daar moet je je in inleven, en bovendien heb je je techniek om er wat van te ma ken. Als dat hippe ding op de lichte toer gaat, krijg je van de kapper getoept haar, dat is al het halve werk. En verder ga je zelf even op de walletjes kijken. Dan krijg je de slag wel te pakken. Het mag me op zo'n moment op het lijf geschreven staan, maar daarom ben ik het nog niet. Het kost echt wel moeite om een rol te spelen. Daarom kom ik altijd graag weer thuis. Daar kim je Trudy„Als ik een losse juf moet kijken weer helemaal jezelf zijn. In het lichtere werk valt het nog mee, maar van collega's heb ik gehoord, dat je van dramatisch werk dood moe thuiskomt. Er zijn erbij, die dat geen week lang elke avond vol houden. Die hebben tijd nodig om bij te komen". In dat „thuis" heeft Trudy voor zien door pas gevonden nieuwe woonruimte dn Seheveningen te her scheppen in leefruimte, naar eigen smaak en fantasie voorzien van lig- en zitgerei dat nergens te koop is. Toch zal al dit huiselijk gerief in de komende maanden braak liggen als zij met de musical Promises door het hele land gaat trekken, tien dagen Stadskanaal, vijf dagen Zee land, etc. Het is je vak, vindt Trudy, die het ook gekozen heeft om de afwis seling die het biedt. Zoveel van een vlinder heeft zij wel, dat zij het nergens lang uithoudt. Als zij een week lang een schouwburg van bin nen heeft gezien, wil zij alweer verderop. Dat is een van de redenen waarom zij voorlopig geen vaste verbintenis wil met een toneelgezel schap. „Bovendien", zegt Trudy, „hen je dan veel minder baas over je eigen tijd. Je staat meestal in twee, drie stukken tegelijk en hoe laat het 's avonds ook geworden is, je moet de volgende dag weer vroeg terug zijn voor de repetities. Als je voor de t.v. wat wil doen, moet je toestem ming vragen. Een nadeel van de vrije produkties is, dat je altijd op de show-toer moet en vrijwel niet aan zwaarder, serieus werk toekomt. Daarom is het goed, dat er gesubsi- spelen, ga ik eerst op de walletjes dieerd toneel bestaat. Het ernstige werk zou nooit aan bod komen". Aan de andere kant begrijpt Tru dy niet, waarom kranten zo vaak kritisch zijn als het om het lichtere werk gaat. Over het algemeen lopen die stukken goed en speciaal in gemeenten, waar het gesubsidieerde toneel zich niet of mondjesmaat laat zien, kijiken de mensen reikhalzend, uit naar dekomst van het stuk. Trudy: „Als je nie nu vjraagt om boosheid voor te spelen, dan zeg ik, nee, dat kan ik niet, hier in mijn eigen huis. Daar heb je de sfeer van het theater voor nodig. Je moet je zelf eerst in de vereiste stemming brengen en dan pas kun je bepaalde gevoelens gaan uiten. Zo gemakke lijk is dat niet. Dat kost veel in spanning en vaak heb je als je met een stuk begint, dat het nog niet helemaal lekker zit. Het moet nog groeien en je weet precies in welke richting. Daar werk je aan, je voelt het met de dag heter worden en dan komt een recensent vertellen, dat er nog niet veel van deugt. Óp zo'n moment heeft zo'n recensent mis schien wel gelijk, maar de spelers zijn al een stuk verder met hun gedachten. Die kranteschrijvers heb ben er geen idee van hoe gekke ervaring het is als je voor het eerst met een stuk voor het publiek staat. Je weet niet waar de mensen om lachen waar je je pauzen moet in lassen. Dat is een heel werk op zich. Je staat maar door te ratelen, aan de ene kant gespitst op de figuur die je staat te maken en aan de andere kant op het tempo en de intonatie, waar mee de tekst naar het publiek moet worden gebracht". HILVERSUM De KRO start maandagavond (vandaag) met een serie van negen speel films met Fernandel, waaronder vijf Don Camillo's, de films waaraan de op 26 februari van dit jaar aan kanker gestorven komiek een groot deel van zijn populariteit dankt. De eerste film, „De kleine wereld van Don Camillo", wordt vooraf gegaan door een filmportret van Fer nandel dat werd gemaakt door de Duitse produktiemaatschap- pij Telefilm Saar. Fernandel werd op 8 mei 1903 in Marseille geboren. In 1930 werkte hij voor het eerst aan een film mee. Daarvoor trad hij op in kleine thea- terw, niet alleen als acteur, ook als zanger. In deze laatste rol is de oorspronkelijk Femand Constandin geheten artiest zelfs opgetreden in fameuze concertzalen als Carnegie Hall in New York, maar toen was hij al 65 jaar. Internationale bekendheid kreeg Fernandel vooral door zijn creatie van de Noorditaliaanse dorpspastoor Don Camillo. In 1951 werd de eerste Ülm in" deze uiterst succesvolle serie gemaakt. Er zouden er nog vier volgen, „Met God als mijn beste partner", zoals Fernandel zelf eens heeft gezegd. In 1954 werd Fernan del door de toenmalige paus, Pius XII in prevé-audiëntie ontvangen en werd hij voor de grandioze vertol king van de priester-figuur gecom plimenteerd. De opnamen van de zesde Don Ca- millo-film moesten vorig jaar juli voortijdig worden stopgezet. Fernan del, bezig aan z'n 149ste film, bleek aan kanker te lijden. Op 26 februari stierf hij in zijn luxueuze Parijse huis. Daarmee ging een van de on weerstaanbaarste komische acteurs heen die de film- en theaterwereld ooit heeft gekend. Grote collega's werden altijd met hem vergelekeken. Joe E. Brown genoot in de Verenigde Staten be kendheid als „de Amerikaanse Fer nandel", George Formby werd in Engeland als „de Engelse Fernan del" aangeduid. Geen van deze ac teurs heeft daar ooit bezwaar tegen gemaakt. Vergeleken te worden met zo'n groots „vis comica" kon men net zo goed als een compliment beschouwen. Fernandels aantrekkingskracht kan misschien het beste geworden gede monstreerd met het historische ver haal dat tijdens de begrafenis van zijn vader het bedroefde gezicht van de achter de lijkwagen lopende ac teur honderden toeschouwers aan de kant aan het lachen maakte. Trudy heeft momenteel nog ande re zorgen ook. In de musical Promi ses zal gezongen moeten worden en ais het ding een beetje loopt een heel jaar lang. Daar moet zo'n stem maar tegen kunnen. Dat kan als je ze goed gebruikt. Trudy heeft vroeger zangles gehad, maar nu zal er ook wel weer een leraar aan te pas moeten komen. Om alvast een begin te maken loopt ze thuis dik wijls te zingen en wie haar zo bezig' hoort, begrijpt niet dat dat dezelfde vrouw is, die als Rie Hane kam maar ook in Klatergoud zo gemakkelijk die ontevreden trek rond haar mond weet te plooien. Ernaar gevraagd zegt ze: „Nou, dat zal dan wel, maar ik geloof echt niet dat ik een ontevreden natuur- heb. Ik ben best tevreden met wat ik om me heen heb en vind". De musical Promises betekent een nieuw hoofdstuk in haar artistieke ambities, die destijds bij de Haagse Comedie begon en via tv en het vrije toneel nu voorlopig uitmondt in het zangspel. De laatste jaren stond zij met Ton van Duinhoven of met Luc Lutz de hele avond op het toneel, mensen van wie zij wel wat kon leren, maar bij wie ook zij de stemming er wel eens in moest bren gen als de verhevenheid van hun to neelroeping op een laag pitje stond. Een man is ook baar een mens, zelfs als-ie geregeld gebruiker is van koekjes van Jamin. Dat wordt heel anders in Promises, want dat vraagt een toneel vol mensen en die kun je niet allemaal stuk voor stuk op gaan staan beuren. Te meer waar je toch ook je eigen moeilijk heden hebt. Trudy: „Als je op tv ziet of m de krant leest hoe kinderen verhonge ren en mensen sterven, daar word je koud van, omdat je er niets aan kunt doen. Je zou er zo heen willen om te helpen. Niet als verpleegster, hoor dat is mijn vak niet- Maar Se denkt wel: „Wat moet ik nu met mijn rol in een blijspel in een wereld die zo vol ellende is". ion oliemuller. V - ■- f 1 10.45-12.00 Schooltelevisie. 18.45 (K) De fabeltjeskrant. 18.55 (K) Nieuws. 19.05 (K) AVRO's Toppop. 19.30 (K) Boekje open. Jonge mensen ontmoeten Hella Haasse 20.00 (K) Journaal en weerbericht. 20.21 (K) Peyton Place. Een afschuwelijk vermoeden maakt zich meester van de Carsons en Elliot besluit tot actie over te gaan. 21.20 (K) Voor Nancy. Corrie Brokken zingt liedjes van haar nieuwste elpee. 21.45 Avro's televizier magazine. 22.45 (K) Laatste nieuws. 22.40-23.10 Nascholing huisartsen. 18.45 (K) De fabeltjeskrant. 18.55 (K) Nieuws. 19.05 (K) Lippy de Leeuw. Llppy is altijd vrolijk en hij raakt met zijn kameraad de hyena Hardy Har Har, die nooit lacht, betrokken in angstige avonturen. 19.10 Wij, heren van Zichem. Vrouw Coene neemt de leiding van de boerderij op zich nu haar man niet meer dan een wrak is. Herman weigert zijn studie dp te geven maar door een artikel wordt hij van cursussen uitgesloten. 30.00 Journaal en weeroverzicht. 20.21 Balans van de synode. 20.55 Herrlnneringen aan Fernandel. Portret van de komiek. 21.25 De kleine wereld van Don Camillo. De pastoor Don Camillo ziet hoe een vriend Peppone, communist en na de verkiezingen burgemeester wordt. De strijd tussen de twee laait op, maar als de bisschop besluit de pastoor over t'e plaatsen is het Peppone die daar een stokje voor steekt. 23.10 (K) Laatste nieuws. 23.15-23.45 EHBO. 19.26 (K) Gisteren gelezen: stof uit Monte Carlo. 19.59 Programma-overzicht. 20.00 (K) Journaal en weerbericht. '20.15 (K) Monitor. 21.00 (K) Mijn naam is Johnny Cash. Levensverhaal van de man die nu 16 jaar aan de top van het Amerikaanse show-leven staat. 21.45 Duitsland m de jaren vijftig. 22.30 (K) Journaal, commentaar en weerbericht. 22.50 Het feest van de dood. 23.45 (K) Journaal. 19.45 (K) Nieuws en weerbericht. 19.55 Was Leben ist-was Sterben ist. Documentaire met behulp van foto's die Franse soldaten tijdens de 2e wereldoorlog maakten. 20.15 (K) Narrenspiegel. Hertog Heinrich heeft nog steeds geld nodig. Hij komt in Keulen terecht waar de gevreesde pest uitbreekt. 21.40 Vakbond-historie. Een programma over de vakbondsontwikkeling in de jaren twintig. 22.10 (K) Nieuws en weerbericht. 22.15 (K) Die schone Miillerin. Liederencyclus van Schubert. 15.15 (K) Dagdam, telenfilm. 15.30 (K) Toby, belevenissen van een jongen die van de stad naar een provincieplaatsje verhuist. 16.20-17.25 Concert. De negende symfonie van Beethoven. 18.00 (K) De fabeltjeskrant. 18.05 (K) De woudlopers. Onverantwoordelij ke vakantiegangers veroorzaken bosbrand. 18,30 Elementaire economie. 19.05 Sporttribune. 19.33 Keuring Frans; zoeklicht. 19.39 Mededelingen; weeroverzicht. 19.45 Journaal. 20.10 (K) Kijkend naar Nederland. Deze aflevering gaat vooral over de Limburgse jongeren. 20.40 (K) Ontdek de ster. Rechtstreekse uitzending vanuit Antwerpen van het optreden van tien finalisten. 21.35 Vereet niet te lezen. 22.10 Laatste nieuws. 11.00-11.45 Eucharistieviering. 15.20 Internationaal tennistoernooi Antwerpen. 16.00 Pyta Schrager: pianowerken van Berlioz, Liszt, De Falla en Strawinsky. 16.30 New moon, film. 18.05 Nieuws. 18.10 (K) Benjamin, voor de kleuters. 18.25 Magazine voor de vrouw. 18.55 (K) Victor et Horace, voor de kleuters. 19.00 Lekenmoraal- en filosofie. 19.30 Sport op maandag. 19.45 journaal. 20.10 Uitzending naar aanleiding van de komeifde parlementsverkiezingen. 20.25 (K) Francois Gaillard, of: la vie des autres, tv-spel. 21.30 Uitzending naar aanleiding - van de verkiezingen. 15.15 Sport. 15.45 Voor de jeugd. 18.311 Nieuws. 18.35 Leven nu. 18.55 Voor de kleuters. 19.00 Regionaal nieuws. 19.25 Rien que la vérite'-, quiz 19.45 Journaal. 20.15 Du tac au tac. 20.30 Leven en werk van Charlie Chaplin. 21.30 Portret van Jacques Charles. 22.10 Catch. 22.40 Nieuws. HILVERSUM I NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord. 7.07 (S) Preludium I: oude muz. 7.30 Nws. 7.41 Hier en Nu. 7.55 (S) Preludium II: klass.muz. 8.10 Te Deum laudamus: gewijde muz. 8.30 Nws. 8.4 1(S) Podium vd vrouw; inform, progr. 9.10 (S) Radio Kamerork. en solist: klass.muz. 10.00 Theologische etherleergang. 10.30 Nws. 10.33 (S) Vd zieken. 11.30 Hier en Nu. 11.32 De kleine wereld, ver- v.hoorspel. 11.55 Med. 12.00 Los- Vast: gevar. progr. (12.10 Boek- bespr.; 12.21 Voor boer en tuinder; 12.26 Med. t.b.v. land- en tuinb.; 12.30 Nws.; 12.41-12.50 Hier en Nu.; 13.00-13.04 De tafel van drie.) 13.30 (S) Omroep Ork. en zangsoliste: operaconc. 14.05 Schoolradio. 14.30 (S) Sopraan en piano: mod. liederen. 15.00 Prot. middagd- 15-30 Nws. 15.33 In 't zilver: progr. voor oudere luis teraars. 16.30 Vd kleuters. 16.45 Ra diostrip vd kinderen. 17.00 (S) Pop groep. Overheidsvoorl.: 17.20 Suri- namse luchtpost. T. Petzoldt in gespr. met D. Sukul over het Hin- dostaans bruiloftscermorieel in Suri name. NCRV: 17.30 Nws. 17.32 Hier en Nu. 18.00 (S) Hot Club 69. P.P.: 18.19 Uitz. vd V.V.D. NCRV: 18.30 Nws. 18.41 Toelichting bij het nws. 18.47 (S) Bandstand: The Mid Hants Schools Band uit Alton (Eng.) EO: 19.00 Wij hebben een woord vd we reld: muz. inform, en ber. met om 19.04 Reformatie en Reveil.; 19.15 eerklank en 19.40 Bijbelstusie. NCRV: 20.00 Bij de tijd: radiopakket met inform, over ontwikkelingen in de samenl. 20.20 (S) Klass.muz. 21.30 Een bruidegom voor Marcella, hoorspel. 22.20 Avondoverdenking. 22.30 Nws. 22.40 Literama - radio kroniek over boekem, schrijvers en toneel. 23,00 (S) NCRV-Vocaal en semble en Omroepkamerkoor: mod. liederen. 23.30 (S) Deze tijd, deze muz: A'darns Studenten Kamerork.: mod. muz. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend- gymn. 7.20 (S) Spitsuur Amsterdam: lichte gramm.muz. en report. (7.33- 7.38 Vd voorpagina.) VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nws. 8.11 Act. 8.23 (S) Spitsuur Amsterdam (verv.) NOS: 9.00 Jagen op geluid: overz. resultaten vd jaarlijkse intern, wedstr. voor geluidsjagers. 9.35 Wa- terst. 9.40 Wat heeft dat kind?, peda gogische rubr. 9.55 Muz. uit de Mid deleeuwen en Ranaissance. 10.15 (S) Repertorium: mod.muz. 11.00 Nws. 11.03 Spiegel van Belde: muz. en nws van onze zuiderburen. 11.30 Intern. Spectrum: mod.muz. 12.10 Den Haag deze week. VPRO: 12.15 VPRO- Miaandiag: mod. en klass.muz. met tussen 12.15 en 14.30 inform, over muz. en ANP-nws. 14.30 Schoolradi- o. AVRO: 14.50 Radiojoum. 14.55 AVRO, deze week. 15.00 't Os hito- rlsch: progr. over geschiedenis. 15.25 (S) Licht instrumentaal trio. 15.35 Biels en Co: wekelijkse strip. 16.00 Nws. 16.03 Mikadoo: kindermag. 17.00 (S) O: jeugdprogr. 17.40 Over heidsvoorl.: Den Haag aan de lijn. 17.55 Med. 18.00 Nws. 18.11 Act. 18.30 (S) Su zanne Cheiue, of: Das dreieckige Ka- russell, musical uitgevoerd door Promenade ork. en solisten. 19.20 RVU: Muz. van de zeventiger j<aren. Spr.: C. Molenbeek. NOS: 20.0P Nws. 20.05 Komt u maar: act. progr. met muz. en telef. reakties. 22.00 (S) Jazz in' aktie. 22.55 Med. 23.00 Nws. AVRO: 23.10 Act. NOS: 23.20 De eni ge die op me wacht is de krant: do- cum. over de ongehuwden. 23.55- 24.00 Nws. HILVERSUM III KRO: 7.00 Nws. 7.02 KRO-op-Drie. (8.00, 9.00, 10.00 en 11.00 Nws.) 12.00 Nws. 12.02 Van twaalf tot twee, met om 13.03 Raden maar. (13.00 Nws.) TROS: 14.00 Nws. 14.03 Jam on Ra dio. (15.00 Nws.) 16.00 Nws. 16.03 De Hugo van Gelderen Show. 17.00 Nws. 17.03-18.00 De Hugo van Gelde ren Show. incl. de nat. tip-vijftira- dio maandag 1 november Belgié Vlaams 6.30 Ochtendklanken. 8.00 Nieuws. 8.10 Klassiek concert. 9.00 Nieuws. 9.15 Volksmuziek. 9.30 Hand in hand. 10.00 Nieuws. 10.05 Eucharis tieviering. 11.00 Volksconcert. 11.30 Katholiek godsdienstige uitzending. 12.00 Nieuws. 12.03 Intermezzo. 12.08 landbouwkrondek. 12.15 Fried Wal ter dirigeert het RIAS-oriest. 12.45 Fried Mareezek dirigeert Sudfunk- amusements orkest. 13.00 Nieuws. 13.20 Opera en belcanto. 15.00 Lied jes zonder 'woorden. 18.30 Protes tants godsdienstige uitzending. 19.00 Nieuws. 19.30 Intermezzo. 19.45 O- penbaar kunstbezit. 20.00 In en om de opera. 22.00 Nieuws en 7 kunsten. 22.20 Melodieradio. 23.40-23.45 Nieuws. (Van onze correspondent) MIDDELBURG J. C. uit Aar denburg, de man die op 15 oktober terecht moest staan voor de arron dissementsrechtbank te Middelburg, omdat hij er van beschuldigd werd zijn neef P. C. met een groot zwaard te hebben belaagd waarbij deze zware verwondingen aan zijn hand opliep, is vrijgesproken we gens gebrek aan bewijs. Op die bewuste dag kwam de gespannen situatie die er al jarenlang tussen de twee neven heerste tot een uitbar sting. J„ Tarzan genaamd, zou zijn neef bij een verlaten boerenschuur hebben opgewacht, en hem daarna zijn aangevallen, waarbij de voor ruit van de auto verbrijzeld werd en neef P. een gewonde hand opliep. J. vertelde tijdens de rechtzitting juist een tegenovergestelde toedracht van de zaak. De eis luidde aanvankelijk acht maanden onvoorwaardelijke ge vangenisstraf. (Van een onzer verslaggevers). OOSTBURG „U weet in een strafzaak voor, het kantongerecht kan 'geen vordering hoger dan f 200 worden toegewezen. U zult dus op een andere manier moeten vorderen. Aldus gisteren de Oostburgse kan tonrechter mr. C.J..M van Hees te gen gemeente-ambtenaar C.G. uit Schoondijke. Zijn auto was aangere den door de 26-jarige M.G. uit Biervliet die op de Schoondijkse rotonde geen voorrang verleende aan C.G. De schade aan de Schoon dijkse auto beliep f 2500,- Voor het nier verlenen van voorrang eist mr. Th. Lebret tegen de verdachte die niet was verschenen, een boete van f 50,- die mr. C.J.M. van Hees con form de eis oplegde. 69-28. Zonder dat zich verdere in cidenten voordoen, bereiken de rui ter in het holst van de nacht het klooster der Trappistenmonniken. Craigh is ondanks zijn dodelijke vermoeidheid het eerst uit het zadel „Laura! Laura!" galmt zijn schorre stem door het stille klooster als hij strompelend de hal binnengaat. Een deur vliegt open en met een kreet van blijdschap valt de jonge vrouw haar man in de armen. „Laten we maar even wachten met naar bin nengaan", grinnikt Sir John tot Aram, „Die twee hebben bepaald geen gezelschap nodig momenteel", Later, als Craigh net zijn overgeluk kige vrouw aan zijn zijde aan tafel zit en zich verzadigd heeft aan het maal, dat een der monniken hem bereid heeft, zegt Sir John: „En nu moeten .We eens bepraten, wat ons te doen staat. „Morgenvroeg ga ik alle boeren in het da] optrommelen", zegt Craigh vastbesloten. „Ik zal ze wel eens vertellen, hoe Macduff ze bij de neus genomen heeft t Maar Macduff zal dat wel trachten te beletten", meent Sir John „We moes ten maar gauw naar bed gaan om morgen fit te zijn voor een pittige knokpartij, vrienden!!" 70-28 De ochtendzon werpt nog maar nauwelijks haar eerste stralen over de oostelijke heuvelrug, als de kloosterdeur al open gaat en twee mannen naar buiten komen. Sir John Appleblossom, in volle wapen uitrusting, steekt zijn geweldig lange drakenlans krijshaftig in de lucht en loopt vastberaden naar de over van het meer. „Volg mij, Syl vester", zegt hij op plechtige toon „en houd pen en papier gereed. Als het monster mijn uitdaging over het water hoort galmen, komt het wel licht hierheen zwemmen en dan, mijn waarde, zul je de meest hero'- sche strijd van deze eeuw aanschou wen". Schoorvoetend loopt de dich ter achter zijn mester aan naar de waterkant. „Hier staat Sis John Ap pleblossom, telg van het roemrijkste riddergeslacht van Brittannië" schreeuwt Sir John uit alle macht. „Ik daag het monster van Loch-Ness uit tot een strijd op leven en dood-' Heb je dat opgeschreven, Sylvester" „Het klinkt goed, maar het rijmt niet", zucht de dichter bgenauwd. Daar klinkt opeens recmhts van hem een zacht "ckreun en als Sir John zicli verrast omdraait ziet hij tussen de struiken van de kloostertuin een roerloze gestalte liggen.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1971 | | pagina 4