Trudy Labij, na tv en
musical nu in blijspel
Start Fernandel-
films op KRO-tv
kijk
na«
ar
ARAM: Het raadsel van Loch Nes
PROMISESPROMISES.
NEGEN IN TOTAAL
radio
televisie
Leefruimte
Zangles
StopgezetJ
NEDERLAND I
NEDERLAND II
DUITSLAND I
DUITSLAND II
BELGIë (Nederlands)
BELGIë(Frans)
FRANKRIJK (Rijsset)
Vrijspraak voor
„Tarzan"
Kantonrechter
kon niets
doen met
vordering
Maandag 1 november 1971
SCHEVENINGEN Als
tegendraadse dochter Rie van
de huiskamer-revolutionair
Hanekam in „Tot de dood ons
scheidt" zal Trudy Labij voor
lopig blijven bekken zoals ze
gebekt is. Maar met klater
goud zal ze zich niet langer
omhangen. Ze is uit deze tv-
serie gestapt, omdat ze tot de
vaste vraag is gaan behoren
van de vrije toneelprodukties.
Eerdaags beginnen voor haar
in Amsterdam de repetities
van de musical „Promises
Promises" (woorden, niets
dan woorden), een Ameri
kaans kasstuk, waarvan de
producers hopen, dat het sa
men met Trudy en Gerard
Cox en nog zestig anderen
wat meer dan louter klater
goud zal opleveren.
In deze musical kruipt strandheld
Cox, gediplomeerd diepduiker naar
„broekjes in de branding", in de
vormvaste confectie van de kantoor
klerk, die hart en hoofd en zinnen
zet op het eigengereide kantinemeis
je met een hart van klatergoud,
zijnde Trudy. Alweer zo'n wulps
wezentje denkt men dan, omdat
men haar eerder zag als het nasi-
ballenmeisje in „Spring uit het raam,
schat, we gaan trouwen", als een
lief soort loeder in de springerige
„Haar in mijn soep" en ook nog als
dartel ding in „Vlinders zijn vrij". ïs
die Trudy nou werkelijkzo'n licht
zinnig lentekind, dat losjes over de
typetjes tippelt, of is zij een getalen
teerde artieste met serieuze inslag,
die bekwaam karakters boetseert?
Trudy: „Van huis uit ben ik een
lastige meid, dat zat nu wel wat
minder geworden zijn, maar daarom
heb ik destijds mijn eerste tv-rol,
Joop ter Heul van Cissy van Marx-
veld, graag gedaan. Kun je je voor
stellen. Ik ben nog uit de tijd, dat je
niks mocht op school. De hele dag
met je armen over elkaar en niet
naar het toilet mogen, zelfs als het
heel dringend was. Dan viel er veel
af te giechelen achter de rug van de
juffrouw. Dat was Joop ter Heul.
Oude dames waren er gek op. De
meer hippe figuren van toen, mijn
leeftijdgenoten, hadden er niet zo'n
boodschap aan. Daarop volgde Hilde,
de eeuwige droomdeern van de Ba
ron van Münchhausen, een vraag fi
guurtje, waar ik een beetje moeilijk
vat op kreeg. Rei Hanekam ligt me
wel. Gaat vanzelf. Ik hoef er eigen
lijk geen moeite voor te doen om
dat meisje» te maken. Lekker dwars
liggen tegen het geleuter van Hane
kam in, dat speelt zichzelf. En die
iosse juf in Klatergoud, daar moet je
je in inleven, en bovendien heb je
je techniek om er wat van te ma
ken.
Als dat hippe ding op de lichte
toer gaat, krijg je van de kapper
getoept haar, dat is al het halve
werk. En verder ga je zelf even op
de walletjes kijken. Dan krijg je de
slag wel te pakken. Het mag me op
zo'n moment op het lijf geschreven
staan, maar daarom ben ik het nog
niet. Het kost echt wel moeite om
een rol te spelen. Daarom kom ik
altijd graag weer thuis. Daar kim je
Trudy„Als ik een losse juf moet
kijken
weer helemaal jezelf zijn. In het
lichtere werk valt het nog mee,
maar van collega's heb ik gehoord,
dat je van dramatisch werk dood
moe thuiskomt. Er zijn erbij, die
dat geen week lang elke avond vol
houden. Die hebben tijd nodig om
bij te komen".
In dat „thuis" heeft Trudy voor
zien door pas gevonden nieuwe
woonruimte dn Seheveningen te her
scheppen in leefruimte, naar eigen
smaak en fantasie voorzien van lig-
en zitgerei dat nergens te koop is.
Toch zal al dit huiselijk gerief in de
komende maanden braak liggen als
zij met de musical Promises door
het hele land gaat trekken, tien
dagen Stadskanaal, vijf dagen Zee
land, etc.
Het is je vak, vindt Trudy, die
het ook gekozen heeft om de afwis
seling die het biedt. Zoveel van een
vlinder heeft zij wel, dat zij het
nergens lang uithoudt. Als zij een
week lang een schouwburg van bin
nen heeft gezien, wil zij alweer
verderop. Dat is een van de redenen
waarom zij voorlopig geen vaste
verbintenis wil met een toneelgezel
schap.
„Bovendien", zegt Trudy, „hen je
dan veel minder baas over je eigen
tijd. Je staat meestal in twee, drie
stukken tegelijk en hoe laat het 's
avonds ook geworden is, je moet de
volgende dag weer vroeg terug zijn
voor de repetities. Als je voor de
t.v. wat wil doen, moet je toestem
ming vragen. Een nadeel van de
vrije produkties is, dat je altijd op
de show-toer moet en vrijwel niet
aan zwaarder, serieus werk toekomt.
Daarom is het goed, dat er gesubsi-
spelen, ga ik eerst op de walletjes
dieerd toneel bestaat. Het ernstige
werk zou nooit aan bod komen".
Aan de andere kant begrijpt Tru
dy niet, waarom kranten zo vaak
kritisch zijn als het om het lichtere
werk gaat. Over het algemeen lopen
die stukken goed en speciaal in
gemeenten, waar het gesubsidieerde
toneel zich niet of mondjesmaat laat
zien, kijiken de mensen reikhalzend,
uit naar dekomst van het stuk.
Trudy: „Als je nie nu vjraagt om
boosheid voor te spelen, dan zeg ik,
nee, dat kan ik niet, hier in mijn
eigen huis. Daar heb je de sfeer van
het theater voor nodig. Je moet je
zelf eerst in de vereiste stemming
brengen en dan pas kun je bepaalde
gevoelens gaan uiten. Zo gemakke
lijk is dat niet. Dat kost veel in
spanning en vaak heb je als je met
een stuk begint, dat het nog niet
helemaal lekker zit. Het moet nog
groeien en je weet precies in welke
richting. Daar werk je aan, je voelt
het met de dag heter worden en dan
komt een recensent vertellen, dat er
nog niet veel van deugt. Óp zo'n
moment heeft zo'n recensent mis
schien wel gelijk, maar de spelers
zijn al een stuk verder met hun
gedachten. Die kranteschrijvers heb
ben er geen idee van hoe gekke
ervaring het is als je voor het eerst
met een stuk voor het publiek staat.
Je weet niet waar de mensen om
lachen waar je je pauzen moet in
lassen. Dat is een heel werk op zich.
Je staat maar door te ratelen, aan de
ene kant gespitst op de figuur die je
staat te maken en aan de andere kant
op het tempo en de intonatie, waar
mee de tekst naar het publiek moet
worden gebracht".
HILVERSUM De KRO
start maandagavond (vandaag)
met een serie van negen speel
films met Fernandel, waaronder
vijf Don Camillo's, de films
waaraan de op 26 februari van
dit jaar aan kanker gestorven
komiek een groot deel van zijn
populariteit dankt. De eerste
film, „De kleine wereld van Don
Camillo", wordt vooraf gegaan
door een filmportret van Fer
nandel dat werd gemaakt door
de Duitse produktiemaatschap-
pij Telefilm Saar.
Fernandel werd op 8 mei 1903 in
Marseille geboren. In 1930 werkte
hij voor het eerst aan een film mee.
Daarvoor trad hij op in kleine thea-
terw, niet alleen als acteur, ook als
zanger. In deze laatste rol is de
oorspronkelijk Femand Constandin
geheten artiest zelfs opgetreden in
fameuze concertzalen als Carnegie
Hall in New York, maar toen was
hij al 65 jaar.
Internationale bekendheid kreeg
Fernandel vooral door zijn creatie
van de Noorditaliaanse dorpspastoor
Don Camillo. In 1951 werd de eerste
Ülm in" deze uiterst succesvolle serie
gemaakt. Er zouden er nog vier
volgen, „Met God als mijn beste
partner", zoals Fernandel zelf eens
heeft gezegd. In 1954 werd Fernan
del door de toenmalige paus, Pius
XII in prevé-audiëntie ontvangen en
werd hij voor de grandioze vertol
king van de priester-figuur gecom
plimenteerd.
De opnamen van de zesde Don Ca-
millo-film moesten vorig jaar juli
voortijdig worden stopgezet. Fernan
del, bezig aan z'n 149ste film, bleek
aan kanker te lijden. Op 26 februari
stierf hij in zijn luxueuze Parijse
huis. Daarmee ging een van de on
weerstaanbaarste komische acteurs
heen die de film- en theaterwereld
ooit heeft gekend.
Grote collega's werden altijd met
hem vergelekeken. Joe E. Brown
genoot in de Verenigde Staten be
kendheid als „de Amerikaanse Fer
nandel", George Formby werd in
Engeland als „de Engelse Fernan
del" aangeduid. Geen van deze ac
teurs heeft daar ooit bezwaar tegen
gemaakt. Vergeleken te worden met
zo'n groots „vis comica" kon men
net zo goed als een compliment
beschouwen.
Fernandels aantrekkingskracht kan
misschien het beste geworden gede
monstreerd met het historische ver
haal dat tijdens de begrafenis van
zijn vader het bedroefde gezicht van
de achter de lijkwagen lopende ac
teur honderden toeschouwers aan de
kant aan het lachen maakte.
Trudy heeft momenteel nog ande
re zorgen ook. In de musical Promi
ses zal gezongen moeten worden en
ais het ding een beetje loopt een
heel jaar lang. Daar moet zo'n stem
maar tegen kunnen. Dat kan als je
ze goed gebruikt. Trudy heeft
vroeger zangles gehad, maar nu zal
er ook wel weer een leraar aan te
pas moeten komen. Om alvast een
begin te maken loopt ze thuis dik
wijls te zingen en wie haar zo
bezig' hoort, begrijpt niet dat dat
dezelfde vrouw is, die als Rie Hane
kam maar ook in Klatergoud zo
gemakkelijk die ontevreden trek
rond haar mond weet te plooien.
Ernaar gevraagd zegt ze: „Nou,
dat zal dan wel, maar ik geloof echt
niet dat ik een ontevreden natuur-
heb. Ik ben best tevreden met wat
ik om me heen heb en vind".
De musical Promises betekent een
nieuw hoofdstuk in haar artistieke
ambities, die destijds bij de Haagse
Comedie begon en via tv en het
vrije toneel nu voorlopig uitmondt
in het zangspel. De laatste jaren
stond zij met Ton van Duinhoven of
met Luc Lutz de hele avond op het
toneel, mensen van wie zij wel wat
kon leren, maar bij wie ook zij de
stemming er wel eens in moest bren
gen als de verhevenheid van hun to
neelroeping op een laag pitje stond.
Een man is ook baar een mens,
zelfs als-ie geregeld gebruiker
is van koekjes van Jamin. Dat
wordt heel anders in Promises, want
dat vraagt een toneel vol mensen en
die kun je niet allemaal stuk voor
stuk op gaan staan beuren. Te meer
waar je toch ook je eigen moeilijk
heden hebt.
Trudy: „Als je op tv ziet of m de
krant leest hoe kinderen verhonge
ren en mensen sterven, daar word je
koud van, omdat je er niets aan kunt
doen. Je zou er zo heen willen om
te helpen. Niet als verpleegster,
hoor dat is mijn vak niet- Maar Se
denkt wel: „Wat moet ik nu met
mijn rol in een blijspel in een
wereld die zo vol ellende is".
ion oliemuller.
V
- ■-
f
1
10.45-12.00 Schooltelevisie.
18.45 (K) De fabeltjeskrant.
18.55 (K) Nieuws.
19.05 (K) AVRO's Toppop.
19.30 (K) Boekje open. Jonge
mensen ontmoeten Hella Haasse
20.00 (K) Journaal en weerbericht.
20.21 (K) Peyton Place. Een
afschuwelijk vermoeden
maakt zich meester van de
Carsons en Elliot besluit tot
actie over te gaan.
21.20 (K) Voor Nancy. Corrie
Brokken zingt liedjes van
haar nieuwste elpee.
21.45 Avro's televizier magazine.
22.45 (K) Laatste nieuws.
22.40-23.10 Nascholing huisartsen.
18.45 (K) De fabeltjeskrant.
18.55 (K) Nieuws.
19.05 (K) Lippy de Leeuw. Llppy is
altijd vrolijk en hij raakt met
zijn kameraad de hyena Hardy
Har Har, die nooit lacht,
betrokken in angstige
avonturen.
19.10 Wij, heren van Zichem.
Vrouw Coene neemt de leiding
van de boerderij op zich nu
haar man niet meer dan een
wrak is. Herman weigert zijn
studie dp te geven maar door
een artikel wordt hij van
cursussen uitgesloten.
30.00 Journaal en weeroverzicht.
20.21 Balans van de synode.
20.55 Herrlnneringen aan
Fernandel. Portret van de
komiek.
21.25 De kleine wereld van Don
Camillo. De pastoor Don
Camillo ziet hoe een vriend
Peppone, communist en na de
verkiezingen burgemeester
wordt. De strijd tussen de
twee laait op, maar als de
bisschop besluit de pastoor
over t'e plaatsen is het
Peppone die daar een stokje
voor steekt.
23.10 (K) Laatste nieuws.
23.15-23.45 EHBO.
19.26 (K) Gisteren gelezen: stof uit
Monte Carlo.
19.59 Programma-overzicht.
20.00 (K) Journaal en weerbericht.
'20.15 (K) Monitor.
21.00 (K) Mijn naam is Johnny
Cash. Levensverhaal van de
man die nu 16 jaar aan de top
van het Amerikaanse
show-leven staat.
21.45 Duitsland m de jaren vijftig.
22.30 (K) Journaal, commentaar en
weerbericht.
22.50 Het feest van de dood.
23.45 (K) Journaal.
19.45 (K) Nieuws en weerbericht.
19.55 Was Leben ist-was Sterben ist.
Documentaire met behulp van
foto's die Franse soldaten
tijdens de 2e wereldoorlog
maakten.
20.15 (K) Narrenspiegel. Hertog
Heinrich heeft nog steeds geld
nodig. Hij komt in Keulen
terecht waar de gevreesde
pest uitbreekt.
21.40 Vakbond-historie. Een
programma over de
vakbondsontwikkeling in de
jaren twintig.
22.10 (K) Nieuws en weerbericht.
22.15 (K) Die schone Miillerin.
Liederencyclus van Schubert.
15.15 (K) Dagdam, telenfilm.
15.30 (K) Toby, belevenissen van
een jongen die van de stad
naar een provincieplaatsje
verhuist.
16.20-17.25 Concert. De negende
symfonie van Beethoven.
18.00 (K) De fabeltjeskrant.
18.05 (K) De woudlopers.
Onverantwoordelij ke
vakantiegangers veroorzaken
bosbrand.
18,30 Elementaire economie.
19.05 Sporttribune.
19.33 Keuring Frans; zoeklicht.
19.39 Mededelingen; weeroverzicht.
19.45 Journaal.
20.10 (K) Kijkend naar Nederland.
Deze aflevering gaat vooral
over de Limburgse jongeren.
20.40 (K) Ontdek de ster.
Rechtstreekse uitzending
vanuit Antwerpen van het
optreden van tien finalisten.
21.35 Vereet niet te lezen.
22.10 Laatste nieuws.
11.00-11.45 Eucharistieviering.
15.20 Internationaal tennistoernooi
Antwerpen.
16.00 Pyta Schrager: pianowerken
van Berlioz, Liszt, De Falla
en Strawinsky.
16.30 New moon, film.
18.05 Nieuws.
18.10 (K) Benjamin, voor de
kleuters.
18.25 Magazine voor de vrouw.
18.55 (K) Victor et Horace, voor de
kleuters.
19.00 Lekenmoraal- en filosofie.
19.30 Sport op maandag.
19.45 journaal.
20.10 Uitzending naar aanleiding
van de komeifde
parlementsverkiezingen.
20.25 (K) Francois Gaillard, of: la
vie des autres, tv-spel.
21.30 Uitzending naar aanleiding
- van de verkiezingen.
15.15 Sport.
15.45 Voor de jeugd.
18.311 Nieuws.
18.35 Leven nu.
18.55 Voor de kleuters.
19.00 Regionaal nieuws.
19.25 Rien que la vérite'-, quiz
19.45 Journaal.
20.15 Du tac au tac.
20.30 Leven en werk van Charlie
Chaplin.
21.30 Portret van Jacques Charles.
22.10 Catch.
22.40 Nieuws.
HILVERSUM I
NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende
woord. 7.07 (S) Preludium I: oude
muz. 7.30 Nws. 7.41 Hier en Nu.
7.55 (S) Preludium II: klass.muz.
8.10 Te Deum laudamus: gewijde
muz. 8.30 Nws. 8.4 1(S) Podium vd
vrouw; inform, progr. 9.10 (S) Radio
Kamerork. en solist: klass.muz. 10.00
Theologische etherleergang. 10.30
Nws. 10.33 (S) Vd zieken. 11.30 Hier
en Nu. 11.32 De kleine wereld, ver-
v.hoorspel. 11.55 Med. 12.00 Los-
Vast: gevar. progr. (12.10 Boek-
bespr.; 12.21 Voor boer en tuinder;
12.26 Med. t.b.v. land- en tuinb.;
12.30 Nws.; 12.41-12.50 Hier en Nu.;
13.00-13.04 De tafel van drie.) 13.30
(S) Omroep Ork. en zangsoliste:
operaconc. 14.05 Schoolradio. 14.30
(S) Sopraan en piano: mod. liederen.
15.00 Prot. middagd- 15-30 Nws. 15.33
In 't zilver: progr. voor oudere luis
teraars. 16.30 Vd kleuters. 16.45 Ra
diostrip vd kinderen. 17.00 (S) Pop
groep. Overheidsvoorl.: 17.20 Suri-
namse luchtpost. T. Petzoldt in
gespr. met D. Sukul over het Hin-
dostaans bruiloftscermorieel in Suri
name. NCRV: 17.30 Nws. 17.32 Hier
en Nu.
18.00 (S) Hot Club 69. P.P.: 18.19
Uitz. vd V.V.D. NCRV: 18.30 Nws.
18.41 Toelichting bij het nws. 18.47
(S) Bandstand: The Mid Hants
Schools Band uit Alton (Eng.) EO:
19.00 Wij hebben een woord vd we
reld: muz. inform, en ber. met om
19.04 Reformatie en Reveil.; 19.15
eerklank en 19.40 Bijbelstusie.
NCRV: 20.00 Bij de tijd: radiopakket
met inform, over ontwikkelingen in
de samenl. 20.20 (S) Klass.muz.
21.30 Een bruidegom voor Marcella,
hoorspel. 22.20 Avondoverdenking.
22.30 Nws. 22.40 Literama - radio
kroniek over boekem, schrijvers en
toneel. 23,00 (S) NCRV-Vocaal en
semble en Omroepkamerkoor: mod.
liederen. 23.30 (S) Deze tijd, deze
muz: A'darns Studenten Kamerork.:
mod. muz. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II
VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend-
gymn. 7.20 (S) Spitsuur Amsterdam:
lichte gramm.muz. en report. (7.33-
7.38 Vd voorpagina.) VPRO: 7.54
Deze dag. VARA: 8.00 Nws. 8.11 Act.
8.23 (S) Spitsuur Amsterdam (verv.)
NOS: 9.00 Jagen op geluid: overz.
resultaten vd jaarlijkse intern,
wedstr. voor geluidsjagers. 9.35 Wa-
terst. 9.40 Wat heeft dat kind?, peda
gogische rubr. 9.55 Muz. uit de Mid
deleeuwen en Ranaissance. 10.15 (S)
Repertorium: mod.muz. 11.00 Nws.
11.03 Spiegel van Belde: muz. en nws
van onze zuiderburen. 11.30 Intern.
Spectrum: mod.muz. 12.10 Den Haag
deze week. VPRO: 12.15 VPRO-
Miaandiag: mod. en klass.muz. met
tussen 12.15 en 14.30 inform, over
muz. en ANP-nws. 14.30 Schoolradi-
o. AVRO: 14.50 Radiojoum. 14.55
AVRO, deze week. 15.00 't Os hito-
rlsch: progr. over geschiedenis. 15.25
(S) Licht instrumentaal trio. 15.35
Biels en Co: wekelijkse strip. 16.00
Nws. 16.03 Mikadoo: kindermag.
17.00 (S) O: jeugdprogr. 17.40 Over
heidsvoorl.: Den Haag aan de lijn.
17.55 Med.
18.00 Nws. 18.11 Act. 18.30 (S) Su
zanne Cheiue, of: Das dreieckige Ka-
russell, musical uitgevoerd door
Promenade ork. en solisten. 19.20
RVU: Muz. van de zeventiger j<aren.
Spr.: C. Molenbeek. NOS: 20.0P Nws.
20.05 Komt u maar: act. progr. met
muz. en telef. reakties. 22.00 (S)
Jazz in' aktie. 22.55 Med. 23.00 Nws.
AVRO: 23.10 Act. NOS: 23.20 De eni
ge die op me wacht is de krant: do-
cum. over de ongehuwden. 23.55-
24.00 Nws.
HILVERSUM III
KRO: 7.00 Nws. 7.02 KRO-op-Drie.
(8.00, 9.00, 10.00 en 11.00 Nws.) 12.00
Nws. 12.02 Van twaalf tot twee, met
om 13.03 Raden maar. (13.00 Nws.)
TROS: 14.00 Nws. 14.03 Jam on Ra
dio. (15.00 Nws.) 16.00 Nws. 16.03 De
Hugo van Gelderen Show. 17.00
Nws. 17.03-18.00 De Hugo van Gelde
ren Show. incl. de nat. tip-vijftira-
dio maandag 1 november
Belgié Vlaams
6.30 Ochtendklanken. 8.00 Nieuws.
8.10 Klassiek concert. 9.00 Nieuws.
9.15 Volksmuziek. 9.30 Hand in
hand. 10.00 Nieuws. 10.05 Eucharis
tieviering. 11.00 Volksconcert. 11.30
Katholiek godsdienstige uitzending.
12.00 Nieuws. 12.03 Intermezzo. 12.08
landbouwkrondek. 12.15 Fried Wal
ter dirigeert het RIAS-oriest. 12.45
Fried Mareezek dirigeert Sudfunk-
amusements orkest. 13.00 Nieuws.
13.20 Opera en belcanto. 15.00 Lied
jes zonder 'woorden. 18.30 Protes
tants godsdienstige uitzending. 19.00
Nieuws. 19.30 Intermezzo. 19.45 O-
penbaar kunstbezit. 20.00 In en om
de opera. 22.00 Nieuws en 7 kunsten.
22.20 Melodieradio. 23.40-23.45
Nieuws.
(Van onze correspondent)
MIDDELBURG J. C. uit Aar
denburg, de man die op 15 oktober
terecht moest staan voor de arron
dissementsrechtbank te Middelburg,
omdat hij er van beschuldigd werd
zijn neef P. C. met een groot
zwaard te hebben belaagd waarbij
deze zware verwondingen aan zijn
hand opliep, is vrijgesproken we
gens gebrek aan bewijs. Op die
bewuste dag kwam de gespannen
situatie die er al jarenlang tussen de
twee neven heerste tot een uitbar
sting. J„ Tarzan genaamd, zou zijn
neef bij een verlaten boerenschuur
hebben opgewacht, en hem daarna
zijn aangevallen, waarbij de voor
ruit van de auto verbrijzeld werd en
neef P. een gewonde hand opliep. J.
vertelde tijdens de rechtzitting juist
een tegenovergestelde toedracht van
de zaak. De eis luidde aanvankelijk
acht maanden onvoorwaardelijke ge
vangenisstraf.
(Van een onzer verslaggevers).
OOSTBURG „U weet in een
strafzaak voor, het kantongerecht
kan 'geen vordering hoger dan f 200
worden toegewezen. U zult dus op
een andere manier moeten vorderen.
Aldus gisteren de Oostburgse kan
tonrechter mr. C.J..M van Hees te
gen gemeente-ambtenaar C.G. uit
Schoondijke. Zijn auto was aangere
den door de 26-jarige M.G. uit
Biervliet die op de Schoondijkse
rotonde geen voorrang verleende
aan C.G. De schade aan de Schoon
dijkse auto beliep f 2500,- Voor het
nier verlenen van voorrang eist mr.
Th. Lebret tegen de verdachte die
niet was verschenen, een boete van
f 50,- die mr. C.J.M. van Hees con
form de eis oplegde.
69-28. Zonder dat zich verdere in
cidenten voordoen, bereiken de rui
ter in het holst van de nacht het
klooster der Trappistenmonniken.
Craigh is ondanks zijn dodelijke
vermoeidheid het eerst uit het zadel
„Laura! Laura!" galmt zijn schorre
stem door het stille klooster als hij
strompelend de hal binnengaat. Een
deur vliegt open en met een kreet
van blijdschap valt de jonge vrouw
haar man in de armen. „Laten we
maar even wachten met naar bin
nengaan", grinnikt Sir John tot
Aram, „Die twee hebben bepaald
geen gezelschap nodig momenteel",
Later, als Craigh net zijn overgeluk
kige vrouw aan zijn zijde aan tafel
zit en zich verzadigd heeft aan het
maal, dat een der monniken hem
bereid heeft, zegt Sir John: „En nu
moeten .We eens bepraten, wat ons
te doen staat. „Morgenvroeg ga ik
alle boeren in het da] optrommelen",
zegt Craigh vastbesloten. „Ik zal ze
wel eens vertellen, hoe Macduff ze
bij de neus genomen heeft t Maar
Macduff zal dat wel trachten te
beletten", meent Sir John „We moes
ten maar gauw naar bed gaan om
morgen fit te zijn voor een pittige
knokpartij, vrienden!!"
70-28 De ochtendzon werpt nog
maar nauwelijks haar eerste stralen
over de oostelijke heuvelrug, als de
kloosterdeur al open gaat en twee
mannen naar buiten komen. Sir
John Appleblossom, in volle wapen
uitrusting, steekt zijn geweldig
lange drakenlans krijshaftig in de
lucht en loopt vastberaden naar de
over van het meer. „Volg mij, Syl
vester", zegt hij op plechtige toon
„en houd pen en papier gereed. Als
het monster mijn uitdaging over het
water hoort galmen, komt het wel
licht hierheen zwemmen en dan,
mijn waarde, zul je de meest hero'-
sche strijd van deze eeuw aanschou
wen". Schoorvoetend loopt de dich
ter achter zijn mester aan naar de
waterkant. „Hier staat Sis John Ap
pleblossom, telg van het roemrijkste
riddergeslacht van Brittannië"
schreeuwt Sir John uit alle macht.
„Ik daag het monster van Loch-Ness
uit tot een strijd op leven en dood-'
Heb je dat opgeschreven, Sylvester"
„Het klinkt goed, maar het rijmt
niet", zucht de dichter bgenauwd.
Daar klinkt opeens recmhts van hem
een zacht "ckreun en als Sir John
zicli verrast omdraait ziet hij tussen
de struiken van de kloostertuin een
roerloze gestalte liggen.