Drees voelt wel voor
brommerbelasting
RIJK: KALMER AAN
MET ZEEHAVENS
„SCHATKIST VAN
REIMERSWAAL"
GESTOLEN
bant
Baard in
de tang
BIEROORLOG IN DE E.E.G.
Lozing afval in IN oordzee nu
verboden zonder vergunning
MINISTER WIL GEEN AUTOVERKOOP OP VERGUNNING
Invalide door toto uit geldzorgen
Haal 'n grais
race-sticker
bij Chevron
Dongenaar looft beloning uit
van f500 na diefstal van f1300
Reimerswaal „liever niet in Westerschelde55
een
vertrouwd
idres
Brand in puinhopen
van hotel
't Silveren Seepaert
Roermond. „Het is niet te
FOUT IN
STUUR
WIEL
VAN
FORD:
30.000
AUTO'S
TERUG
NAAR
DEALER
PARKEREN
Buit ruim zesduizend gulden
VOORZICHTIG ZIJN MET OORDEEL OVER ANDERE LANDEN
NS-lonen in drie jaar
een derde hoger
Niet veel
Veertarieven
Directeur: Dr. W. A. J. M. Harkx
Hoofdredacteur: L. Leijendekker
Redactie- en administratie-adres:
Nieuwstra&t 9, Terneuzen, tel. (Oil 50) 79 20
Abonnementsprijs: 13,70 per kwartaal;
per maand 4,80. Losse nummers 15 cent,
inclusief 4% B.T.W.
Gironummer 1945433.
VRIJDAG
22 OKTOBER 1971
25e Jaargang
No. 6681
Advertentieprijs: per mm 16 cent; minimum
per advertentie 2,40, exclusief 4% B.T.W.
Rubriek „Kleine Advertenties" (geen handels
advertenties) 5 regels f 1,15. Iedere regel meer
23 cent. Kleine advertenties bij vooruitbetaling.
Vermelding: Brievemonder nummer, of Adres
bureau van dit blad, 50 cent verhoging.
Inzending advertenties uiterlijk tot v.m. 11 uur.
Voor het maandagnummer: Vrijdag tot v.m.
11 uur.
Uitgeefster N.V. Uitgevers Maatschappij De Stem
(Van een onzer verslaggevers)
DONGEN Directeur D, de Buck van de gelijknamige machinefabriek in
Dongen, heeft een beloning van 500 uitgeloofd voor degene die hem kan
inlichten over de identiteit van de mensen die deze week een kraak zetten
in zijn bedrijf.
Tijdens die inbraak werden een bedrag van ongeveer 1300.een Iucht-
pistool en een radiotoestel uit het bedrijf meegenomen. „Ik weet best", zegt
de heer De Buck, „dat het niet zo'n geweldige inbraak was. Maar ik heb ge
woon een hekel aan misdadigers. Die moeten zo snel mogelijk worden ge
pakt. Dan weten ik en anderen dat ze het voorlopig wel uit hun hoofd zullen
of moeten laten nog eens op het inbrekerspad te gaan. Daarom heb ik er die
500 best voor over".
De rijkspolitie te Dongen heeft de'heer De Buck aangeraden niet tot een
dergelijke actie over te gaan. „Maar ze hadden er toch niet al te veel be
zwaren tegen. Bovendien staat nergens in enig wetboek dat ik geen belo
ning mag uitloven", aldus de heer De Buck.
Ruim drie jaar geleden werd ook in zijn bedrijf ingebroken. „Toen ging het
om wat gereedschappen. Ook bij die gelegenheid loofde ik een beloning'uit.
Binnen twee dagen waren de daders gepakt en de gereedschappen terug. Ik
bedoel maar vertelt de heer De Buck.
De machinefabrikant heeft in Dongen, Rijen, Oosterhout, Breda en Tilburg
in totaal 50 affiches uitgezet, waarop alles over de beloning staat te lezen.
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG In verreweg het
grootste deel van de Noordzee en
het Kanaal zal het-voortaan verbo
den zijn chemische stoffen of ande
re verontreinigende cn schadelijke
stoffen, die via het grondgebied van
Nederland zijn aangevoerd, te lozen
of te dumpen. Slechts met vergun
ning van de directie Noordzee van
Rijkswaterstaat mogen lozingen
plaatshebben.
Dit is de kern van een ontwerp,
voor een Algemene Maatregel van
Bestuur, waarmee het kabinet ak
koord is gegaan.
Dit ontwerp tot stand gekomen
op initiatief van minister dr. VV.
Drees (Verkeer en Waterstaat) en
gebaseerd op de wet verontreiniging
oppervlaktewater, moet thans nog
door de kroon worden vastgesteld.
Bij de vaststelling van het gebied
waarin slechts met vergunning ge
loosd mag worden, heeft men reke
ning gehouden met de fysische en
chemische eigenschappen van tal
van gevaarlijke stoffen, met de wa
terbeweging in de Noordzee en met
het feit, dat zelfs lozingen op zeer
grote afstanden 500 tot 1009 km
nog schadelijke invloeden kun
nen uitoefenen. In verband daar
mee is gekozen voor een begrenzing
die een aanzienlijk deel van de
Noordzee omvat, en zelfs reikt tot
een deel van de kusten van Noor
wegen, Engeland en Frankrijk.
Het gaat er de minister om scha
de aan Nederlandse belangen in
het bijzonder het gevaar voor de
kwaliteit van onze kustwateren
te voorkomen.
Vergunningen voor lozingen zul
len van geval tot geval worden on
derzocht, waarbij veel afhangt van
de aard cn de hoeveelheid van de
stoffen die men wil lozen en de
manier waarop dit zal gebeuren.
Tegen schepen onder vreemde vlag
die in strijd met deze bepaling han
delen, kan in volle zee nog niet
worden opgetreden. Bij aankomst
of terugkeer van zo'n schip in Ne
derlandse havens kan echter wel
vervolging en berechting plaats
hebben.
De regering verwacht, dat in de
toekomst regelingen van interna
tionale aard ook optreden in volle
zee mogelijk zullen maken.
AMSTERDAM (ANP) Alle Fordpersonenauto's van
hel type 12M, 15M, Escort, Capri en Cortina, die gepro
duceerd zijn tussen 1 december 1969 en 31 juli 1970 moe
ten terug naar de dealer voor het opheffen van een man
kement, dat aan het licht gekomen is.
Ford Nederland te Amsterdam heeft laten weten da
dealers is gevraagd een speciale versterkingsbou
brengen in het stuur van genoemde modellen
metaalmoeheid in hét stuurwiel zou name
kement bij het besturen van de auto k
wanneer krachtig aan het stuur mo id,
bijvoorbeeld bij het parkeren, aldus
Voorzover bekend zouden er in Nee,. -vallen
zijn voorgekomen, waarbij dit probleem zich heeft ge
openbaard.
Van genoemde Fordtypen rijden er ongeveer 30.000 op de
Nederlandse wegen. Alle overige modellen alsook de wa
gens van genoemd type, gebouwd na 31 juli 1970, lijden
volgens Ford niet aan het euvel.
(Van onze parlementaire redactie).
DEN HAAG Minister
Drees (Verkeer en Water
staat) vindt het geen onrede
lijke gedachte om eventueel
voor bromfietsrijders (dat zijn
er twee miljoen) een laag ta
rief belasting te gaan heffen,"
zoals tot 1955 ook gebeurde.
Het aandeel van de bromfiets
in het verkeer zakt weliswaar mo
menteel relatief, vooral door over
schakeling op autogebruik, maar
de minister verwacht weer een
zekere terugkeer naar de brom-;
fiets, die door het treffen van be-
paalde voorzieningen nog gesli-1
muleerd zou kunnen worden.
De minister vindt de bromfiets een
prachtig vervoermiddel tot afstanden
van circa 15 km, de fiets voor afstan
den tot circa 6 km.
Minister Drees zei dit gisteren op
een persbijeenkomst. Hij stelde aan
de eventuele herinvoering van een
bromfietsbelasting wel de voorwaar
de, dat de inningskosten laag gehou
den moeten kunnen worden.
Over de lastenverzwaring voor de
automobilisten (hogere wegenbelas
ting en benzine-accijns) zei de minis
ter. dat die verzwaringen slechts van
geringe invloed zullen zijn op de aan
schaf en het gebruik van auto's.
Over de instelling van een ver-
fceersfonds zei minister Drees, dat
daardoor het weg- en railverkeer
voor wat hun financieringssystemen
betreft niet langer door dichte schot
ten gescheiden zullen zijn. Beide kun
nen dan onder een verantwoordelijk
heid worden samengebracht.
De minister zei voorts te verwach
ten dat In de toekomst steeds meer
vergunningssystemen ingang zullen
vinden voor het gebruik van de auto.
Dat gebeurt nu al in Amsterdam bij
de Leidsestraat en op enkele Wadden
eilanden, waar men de komst van
toeristen per auto wil tegengaan. Mi
nister Drees voelt echter niets voor
een vergunningensysteem voor de
aanschaf van auto's. Wel is hij voor
stander van hogere parkeertarieven.
De bewindsman zei dat gestreefd
moet worden naar een optimale com
binatie van vergunningssystemen
voor autogebruik en prijssysternen.
EEN RECHTER in Piraeus heeft de
gevangenisstraf die Lady Amalia
Fleming moet ondergaan, om gezond
heidsredenen acht maanden uitge
steld. Lady Fleming was tot zestien
maanden veroordeeld wegens mede
plichtigheid aan een complot tot het
laten ontsnappen van een Griekse ge
vangene.
(ADVERTENTIE)
■jm t'*Wf
Grote markt 25, Breda,Tel. 01600-30650
(Van een onzer verslaggevers)
KRUININGEN De „Schatkist Reimerswaal", de centrale brandkast
van deze gemeente, is gisternacht ontvreemd uit het in Kruiningen
gevestigde gemeentehuis. Gisterochtend ontdekte de chef algemene
zaken van Reimerswaal, de heer J. Oudeman, die als eerste op zijn
werk verscheen, dat er iets niet in orde was.
De ingang van de nood-secretarie,
die achter het gemeentehuis op de
markt is gebouwd, stond open en
was niet meer te sluiten. De brand-
kast, 1,40 meter hoog, zestig centi
meter breed en diep, was verdwe
nen. De inhoud, ruim f 6000, wa3
voor „kraak"-begrippen niet veel,
maar in ieder geval meer dan door
gaans in de kluis zit. Toevallig was
het de dag ervóór juist zittingsdag
geweest voor de gemeentekassier.
De f 6000 bestond dan ook voorna
melijk uit belastinggelden van Rei-
merswaalse ingezetenen.
(Van onze correspondent)
EINDHOVEN Gisternacht en
gistermiddag heeft de Eindhovense
brandweer weer uren werk gehad
aan branden in de puinhopen van het
voormalige hotel ,,'t Silveren See
paert" aan het Stationsplein. De twee
branden zijn vermoedelijk ontstaan
door vonken van snijbranders van de
slopers, die bezig zijn de ruïne van
het ramphotel op te ruimen. Gister
middag had de brandweer zelfs ruim
vijf uur nodig voor het bluswerk, dat
wordt bemoeilijkt doordat brand
haarden vaak onbereikbaar diep on
der het puin zitten.
(Van een onzer verslaggevers)
SITTARD. Twee werknemers
van Philips Sittard hebben hun
onderlinge vete dezer dagen op
een nogal merkwaardige manier
beslecht. De elkaar niet luchten
of zien kunnende R. K. en H. N.
van de afdeling metalen onder
delen raakten woensdag danig in
de clinch toen M. bij het passeren
van zijn gehate collega plotseling
een combinatietang beetpakte en
daarmee een deel van K.'s baard
uittrok. Hieraan voegde hij nog
toe: „Kom om 5 uur maar bij
me op de parkeerplaats, dan trek
ik de rest van je baard er ook
nog uit." Dat liet K. niet op zich
zitten, want zijn baard was zijn
trots. Toen hij om vijf uur de
fabriek verliet vond hij M. inder
daad op de parkeerplaats, duide
lijk met de intentie de laatste
resten van de onderkinstoffering
te verwijderen. De baardbestor-
mer kreeg daartoe echter geen
kans, want K.'s antwoord op de
pijnlijke ontharing was een serie
vuistslagen die zo vakkundig
werden toegediend, dat M. mo
menteel in de ziektewet loopt.
(Van een onzer verslaggevers)
geloven. Eindelijk ben je. dan van
de geldzorgen af," aldus de 54-
jarige invalide mijnwerker Evert
Kamphorst te Leeuwen-Roermond.
Tot gisteravond was er bij de
KNBV nog maaréén. melding bin-
n en van 13 goed in de sporttoto.
En dat was de zijne. Blijft dat zo
en„dat zit er dik in", dan wordt
de familie Kamphorst bijna 3%
ton rijker: de hoofdprijs van
f170.264 en de extra prijs van nog
eens f170.264. Op. napier is het
mogelijk dat er c
binnenkomt, maar m de praktijk is
gebleken dal niemand zich later
meldde dan woensdag.
De prijs komt terecht in een gezin
met acht kinderen (van 15 tot 30
jaar). Liefste wens van mevrouw
Kamphorst: een eigen huis in een
drukke stad. „Maar ook de kinde
ren (van wie drie getrouwd) zul
len behoorlijk in de prijs delen."
Prins Claus heeft gisteren de
herdenking van het 10-jarig bestaan
van het centrum Kontakt der Kon
tinenten bijgewoond. Bij zijn aan
komst werd de prins begroet door een
meisje in Tanzaniaanse klederdracht,
Vicky Nyirenda.
Prins Claus, voorzitter van de na
tionale commissie ontwikkelingsstra-
STRAATSBURG (ANP) „Beer
is big business", zo constateerde het
Tweede Kamerlid mr. C. Berkhouwer
(VVD) aan het begin van een debat
in het Europese Parlement, waarbij
niet alleen de brouwersbelangen in
enerzijds Duitsland en anderzijds de
Vijf, maar ook in de bierlanden/toe-
tredingskandidaten Engeland en De
nemarken duidelijk in botsing kwa
men.
In West-Duitsland, waar tweederde
van het bier van de gemeenschap
wordt gebrouwen, geldt sinds 1517
drie eeuwen voor Pasteur, zoals de
Nederlandse brouwers bitter opmer
ken een z.g. „Reinheitsgebot", vol
gens hetwelk bier slechts mag wor
den gebrouwen uit gerstemout, gist,
hop en water. In Beieren, waar men
zoveel bier drinkt dat houdbaarheid
nauwelijks een vereiste is, geldt een
exportverbod voor bier dat niet is
vervaardigd volgens het „Reinheits
gebot" dat oorspronkelijk diende
om de kas van de aartshertog te
spekken.
In alle andere lidstaten worden
naast mout z.g. ruwe granen gebruikt
als niet-gemoute gerst, niet-gemoute
tarwe, maisgritz, gebroken rijst en
zetmeel van mais, van zachte tarwe
cn van rijst. Deze ruwe granen ma
ken volgens mr. Berkhouwer het bier
smakelijker door een dikke schuim
kraag; volgens Duitse deskundigen
verminderen zij juist de hoeveelheid
schuim.
Gebruik van deze goedkopere
ruwe granen, dat in de Benelux niet
aan beperkingen onderhevig is, biedt
het voordeel dat de opbrengst aan
bier hoger is dan bij uitsluitend ge
bruik van gerstemout. Ruwe granen
vormen''gemiddeld 21 procent van de
gebruikte grondstoffen in de vijf
EEG-landen. In Nederland is het ge
middelde percentage 30, maar er zijn
ook brouwerijen in Nederland waar
ruwe granen 40 procent van de be
standdelen uitmaken.
De Nederlandse brouwers zien het
Duitse tamboureren op het „Rein
heitsgebot" als een onfrisse cam
pagne van Franz-Josef Strauss, die
beoogt volgens ndere procédés ver
vaardigd bier af te schilderen als een
vergiftig chemisch mengsel.
Zij hebben goede hoop dat het door
de Europese Commissie voorgestelde
compromis dat door het parlement
is goedgekeurd mede door verzet
van de toetredingskandidaten Enge
land en Denemarken, niet door de
ministerraad zal worden aanvaard.
De Nederlandse brouwers, in prin
cipe gekant tegen het vaststellen van
een limiet, vinden 30 procent maar
een treurige zaak en 40 procent ru
we granen een minimum. Volgens
het compromis van de commissie
wordt het maximumpercentage ruwe
granen gesteld op 30 (mede om de
afzet van de mouterijen niet in ge
vaar te brengen) en wordt een be
schermde benaming ingevoerd voor
uitsluitend uit gerstemout gebrou
wen bier.
Ook over liet invoeren van stan-
daardflessen van 33 of 25 cl zijn de
Nederlandse brouwers niet gelukkig.
Zij menen dat het omschakelen van
de thans gebruikte 30, 45 en 50 cl
flessen hen tientallen miljoenen gul
dens zal kosten.
tegie 1-9701980', zei in een toespraak
o.a.: „Ik huiver, wanneer ik de nei
ging bespeur, dat men andere con
tinenten en landen en volkeren met
onze maatstaven wil meten, in de
veronderstelling, dat wij moeten kun
nen uitmaken, wat goed voor hen is.
Het kan bepaald geen kwaad om een
beetje bescheidenheid te tonen, een
beetje bereidheid ook tot begrip voor
de zelfontplooiing van culturen, die
vaak wel technisch-wetenschappelijk
ten achter, maar daarom nog geens
zins geestelijk en moreel en uit een
oogpunt van menswaardigheid min
der behoeven te zijn."
UTRECHT (ANP) De lonen bij
de Nederlands Spoorwegen zijn in de
drie-jarige cao, die per rdtimo decern,
ber van dit jaar afloopt, met ongeveer
32% procent gestegen. De prijzen gin
gen in deze drie jaar (tot eind sep
tember 5.1.) met 20 3/4 procent om
hoog.
(ADVERTENTIE)
U krijgt 'm echt kado
(u hoeft alleen maar naar
een Chevron-station te gaan)
en 't is net of je ineens harder
gaat met zo'n sticker achterop.
Haal 'm vlug, want op is op!
(Van een onzer verslaggevers)
DEN I1AAG Het kabinet
wil tie industrialisatie in de
zeehavengebieden afremmen.
Hoe die temporisering precies
zal uitpakken zal pas in 1973
of 1974 bekend worden. In
een van die jaren zal namelijk
een nieuwe zeeliavennota wor
den uitgebracht.
Een en ander kan worden af
geleid uit een verklaring over het
zeehavengebied van minister W.
Drees van Verkeer en Water
staat.
Hij zei gisteren tijdens een kennis
makingsbijeenkomst met journalisten:
„Er bestaan een heleboel plannen
in Nederland, maar in het kader van
de regeringsverklaring moeten we
eens kijken wat er in de eerstko
mende twintig jaar moet gebeuren.
D eoverheid heeft de laatste jaren
heel veel in havens en industrieter
reinen geïnvesteerd. Misschien heb
ben we wat harder gelopen dan
mankracht en milieubeheer toeston
den. De vraag zou kunnen zijn of in
de komende jaren het accent niet
wat meer op de woningbouw gelegd
moet worden dan op sterke uitbrei
ding van industriegebieden".
Deze algemene opmerkingen van
minister Drees geven meer reliëf
aan zijn eerder gebleken terughou
dendheid met betrekking tot het
Reimerswaalplan. Minister Drees
herhaalde gisteren nadrukkelijk
dat hij in feite geen boodschap heeft
aan uitspraken of toezeggingen van
zijn voorgangers, over Reimerswaal.
De claim die Brabant op Reimers
waal meent te hebben, erkent hij
niet. Of hij zich uiteindelijk toch
gewonnen zal geven voor het door
Brabant al zo lang gekoesterde Rei
merswaalplan zal, zoals hij zelf zei,
van veel factoren afhangen: „Ik ben
bezig aan een inventarisatieperiode
en moet me, gezien ook de contra
argumenten, nog helemaal oriënte
ren over deze zaak".
De minister voelt in ieder geval
niet veel voor een Reimerswaalha-
ven uitsluitend in de Westerschel-
dc. Een suggestie in die geest heeft
het hoofd van de Deltadienst, ir. H.
Ferguson, onlangs gedaan aan de
commissie-Buma, die momenteel de
laatste hand legt aan een rapport
over de diverse technische mogelijk
heden voor Reimerswaal. Minister
Drees verklaarde gisteren tegenover
ons een haven in de buurt van de af
te snijden bocht bij Bath „minder
geschikt" te achten. „Een nieuwe
haven, zo dicht bij Antwerpen, lijkt
mij niet wenselijk", aldus de minis
ter.
In antwoord op vragen over de
aanleg van Schiphol - 2 in zee (zie
ons blad van gisteren) zei minister
Drees een dergelijk project erg duur
te vinden.
Wat de veertarieven in Zeeland
betreft herhaalde de bewindsman
dat het gebruik van de veren niet
duurder is dan het rijden met de
auto.
Minister Drees, sleutelfiguur tij
dens de kabinetsformatie, gaf nog
een saillante bijzonderheid vrij over
deze formatie. Hij ontkende name
lijk dat verkeer en waterstaat zo
bezuinigt omdat hij daar de scepter
zwaait. Het is andersom, zei minis
ter Drees. „Omdat er hier nogal wat
besnoeid moest worden ben ik hier
terechtgekomen". Datzelfde geldt
volgens hem voor het ministerie van
onderwijs, waar zijn partijgenoot
van DS '70 minister De Brauw de
scepter iwaait.