Drees voelt wel voor brommerbelasting RIJK: KALMER AAN MET ZEEHAVENS „SCHATKIST VAN REIMERSWAAL" GESTOLEN bant Baard in de tang BIEROORLOG IN DE E.E.G. Lozing afval in IN oordzee nu verboden zonder vergunning MINISTER WIL GEEN AUTOVERKOOP OP VERGUNNING Invalide door toto uit geldzorgen Haal 'n grais race-sticker bij Chevron Dongenaar looft beloning uit van f500 na diefstal van f1300 Reimerswaal „liever niet in Westerschelde55 een vertrouwd idres Brand in puinhopen van hotel 't Silveren Seepaert Roermond. „Het is niet te FOUT IN STUUR WIEL VAN FORD: 30.000 AUTO'S TERUG NAAR DEALER PARKEREN Buit ruim zesduizend gulden VOORZICHTIG ZIJN MET OORDEEL OVER ANDERE LANDEN NS-lonen in drie jaar een derde hoger Niet veel Veertarieven Directeur: Dr. W. A. J. M. Harkx Hoofdredacteur: L. Leijendekker Redactie- en administratie-adres: Nieuwstra&t 9, Terneuzen, tel. (Oil 50) 79 20 Abonnementsprijs: 13,70 per kwartaal; per maand 4,80. Losse nummers 15 cent, inclusief 4% B.T.W. Gironummer 1945433. VRIJDAG 22 OKTOBER 1971 25e Jaargang No. 6681 Advertentieprijs: per mm 16 cent; minimum per advertentie 2,40, exclusief 4% B.T.W. Rubriek „Kleine Advertenties" (geen handels advertenties) 5 regels f 1,15. Iedere regel meer 23 cent. Kleine advertenties bij vooruitbetaling. Vermelding: Brievemonder nummer, of Adres bureau van dit blad, 50 cent verhoging. Inzending advertenties uiterlijk tot v.m. 11 uur. Voor het maandagnummer: Vrijdag tot v.m. 11 uur. Uitgeefster N.V. Uitgevers Maatschappij De Stem (Van een onzer verslaggevers) DONGEN Directeur D, de Buck van de gelijknamige machinefabriek in Dongen, heeft een beloning van 500 uitgeloofd voor degene die hem kan inlichten over de identiteit van de mensen die deze week een kraak zetten in zijn bedrijf. Tijdens die inbraak werden een bedrag van ongeveer 1300.een Iucht- pistool en een radiotoestel uit het bedrijf meegenomen. „Ik weet best", zegt de heer De Buck, „dat het niet zo'n geweldige inbraak was. Maar ik heb ge woon een hekel aan misdadigers. Die moeten zo snel mogelijk worden ge pakt. Dan weten ik en anderen dat ze het voorlopig wel uit hun hoofd zullen of moeten laten nog eens op het inbrekerspad te gaan. Daarom heb ik er die 500 best voor over". De rijkspolitie te Dongen heeft de'heer De Buck aangeraden niet tot een dergelijke actie over te gaan. „Maar ze hadden er toch niet al te veel be zwaren tegen. Bovendien staat nergens in enig wetboek dat ik geen belo ning mag uitloven", aldus de heer De Buck. Ruim drie jaar geleden werd ook in zijn bedrijf ingebroken. „Toen ging het om wat gereedschappen. Ook bij die gelegenheid loofde ik een beloning'uit. Binnen twee dagen waren de daders gepakt en de gereedschappen terug. Ik bedoel maar vertelt de heer De Buck. De machinefabrikant heeft in Dongen, Rijen, Oosterhout, Breda en Tilburg in totaal 50 affiches uitgezet, waarop alles over de beloning staat te lezen. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG In verreweg het grootste deel van de Noordzee en het Kanaal zal het-voortaan verbo den zijn chemische stoffen of ande re verontreinigende cn schadelijke stoffen, die via het grondgebied van Nederland zijn aangevoerd, te lozen of te dumpen. Slechts met vergun ning van de directie Noordzee van Rijkswaterstaat mogen lozingen plaatshebben. Dit is de kern van een ontwerp, voor een Algemene Maatregel van Bestuur, waarmee het kabinet ak koord is gegaan. Dit ontwerp tot stand gekomen op initiatief van minister dr. VV. Drees (Verkeer en Waterstaat) en gebaseerd op de wet verontreiniging oppervlaktewater, moet thans nog door de kroon worden vastgesteld. Bij de vaststelling van het gebied waarin slechts met vergunning ge loosd mag worden, heeft men reke ning gehouden met de fysische en chemische eigenschappen van tal van gevaarlijke stoffen, met de wa terbeweging in de Noordzee en met het feit, dat zelfs lozingen op zeer grote afstanden 500 tot 1009 km nog schadelijke invloeden kun nen uitoefenen. In verband daar mee is gekozen voor een begrenzing die een aanzienlijk deel van de Noordzee omvat, en zelfs reikt tot een deel van de kusten van Noor wegen, Engeland en Frankrijk. Het gaat er de minister om scha de aan Nederlandse belangen in het bijzonder het gevaar voor de kwaliteit van onze kustwateren te voorkomen. Vergunningen voor lozingen zul len van geval tot geval worden on derzocht, waarbij veel afhangt van de aard cn de hoeveelheid van de stoffen die men wil lozen en de manier waarop dit zal gebeuren. Tegen schepen onder vreemde vlag die in strijd met deze bepaling han delen, kan in volle zee nog niet worden opgetreden. Bij aankomst of terugkeer van zo'n schip in Ne derlandse havens kan echter wel vervolging en berechting plaats hebben. De regering verwacht, dat in de toekomst regelingen van interna tionale aard ook optreden in volle zee mogelijk zullen maken. AMSTERDAM (ANP) Alle Fordpersonenauto's van hel type 12M, 15M, Escort, Capri en Cortina, die gepro duceerd zijn tussen 1 december 1969 en 31 juli 1970 moe ten terug naar de dealer voor het opheffen van een man kement, dat aan het licht gekomen is. Ford Nederland te Amsterdam heeft laten weten da dealers is gevraagd een speciale versterkingsbou brengen in het stuur van genoemde modellen metaalmoeheid in hét stuurwiel zou name kement bij het besturen van de auto k wanneer krachtig aan het stuur mo id, bijvoorbeeld bij het parkeren, aldus Voorzover bekend zouden er in Nee,. -vallen zijn voorgekomen, waarbij dit probleem zich heeft ge openbaard. Van genoemde Fordtypen rijden er ongeveer 30.000 op de Nederlandse wegen. Alle overige modellen alsook de wa gens van genoemd type, gebouwd na 31 juli 1970, lijden volgens Ford niet aan het euvel. (Van onze parlementaire redactie). DEN HAAG Minister Drees (Verkeer en Water staat) vindt het geen onrede lijke gedachte om eventueel voor bromfietsrijders (dat zijn er twee miljoen) een laag ta rief belasting te gaan heffen," zoals tot 1955 ook gebeurde. Het aandeel van de bromfiets in het verkeer zakt weliswaar mo menteel relatief, vooral door over schakeling op autogebruik, maar de minister verwacht weer een zekere terugkeer naar de brom-; fiets, die door het treffen van be- paalde voorzieningen nog gesli-1 muleerd zou kunnen worden. De minister vindt de bromfiets een prachtig vervoermiddel tot afstanden van circa 15 km, de fiets voor afstan den tot circa 6 km. Minister Drees zei dit gisteren op een persbijeenkomst. Hij stelde aan de eventuele herinvoering van een bromfietsbelasting wel de voorwaar de, dat de inningskosten laag gehou den moeten kunnen worden. Over de lastenverzwaring voor de automobilisten (hogere wegenbelas ting en benzine-accijns) zei de minis ter. dat die verzwaringen slechts van geringe invloed zullen zijn op de aan schaf en het gebruik van auto's. Over de instelling van een ver- fceersfonds zei minister Drees, dat daardoor het weg- en railverkeer voor wat hun financieringssystemen betreft niet langer door dichte schot ten gescheiden zullen zijn. Beide kun nen dan onder een verantwoordelijk heid worden samengebracht. De minister zei voorts te verwach ten dat In de toekomst steeds meer vergunningssystemen ingang zullen vinden voor het gebruik van de auto. Dat gebeurt nu al in Amsterdam bij de Leidsestraat en op enkele Wadden eilanden, waar men de komst van toeristen per auto wil tegengaan. Mi nister Drees voelt echter niets voor een vergunningensysteem voor de aanschaf van auto's. Wel is hij voor stander van hogere parkeertarieven. De bewindsman zei dat gestreefd moet worden naar een optimale com binatie van vergunningssystemen voor autogebruik en prijssysternen. EEN RECHTER in Piraeus heeft de gevangenisstraf die Lady Amalia Fleming moet ondergaan, om gezond heidsredenen acht maanden uitge steld. Lady Fleming was tot zestien maanden veroordeeld wegens mede plichtigheid aan een complot tot het laten ontsnappen van een Griekse ge vangene. (ADVERTENTIE) ■jm t'*Wf Grote markt 25, Breda,Tel. 01600-30650 (Van een onzer verslaggevers) KRUININGEN De „Schatkist Reimerswaal", de centrale brandkast van deze gemeente, is gisternacht ontvreemd uit het in Kruiningen gevestigde gemeentehuis. Gisterochtend ontdekte de chef algemene zaken van Reimerswaal, de heer J. Oudeman, die als eerste op zijn werk verscheen, dat er iets niet in orde was. De ingang van de nood-secretarie, die achter het gemeentehuis op de markt is gebouwd, stond open en was niet meer te sluiten. De brand- kast, 1,40 meter hoog, zestig centi meter breed en diep, was verdwe nen. De inhoud, ruim f 6000, wa3 voor „kraak"-begrippen niet veel, maar in ieder geval meer dan door gaans in de kluis zit. Toevallig was het de dag ervóór juist zittingsdag geweest voor de gemeentekassier. De f 6000 bestond dan ook voorna melijk uit belastinggelden van Rei- merswaalse ingezetenen. (Van onze correspondent) EINDHOVEN Gisternacht en gistermiddag heeft de Eindhovense brandweer weer uren werk gehad aan branden in de puinhopen van het voormalige hotel ,,'t Silveren See paert" aan het Stationsplein. De twee branden zijn vermoedelijk ontstaan door vonken van snijbranders van de slopers, die bezig zijn de ruïne van het ramphotel op te ruimen. Gister middag had de brandweer zelfs ruim vijf uur nodig voor het bluswerk, dat wordt bemoeilijkt doordat brand haarden vaak onbereikbaar diep on der het puin zitten. (Van een onzer verslaggevers) SITTARD. Twee werknemers van Philips Sittard hebben hun onderlinge vete dezer dagen op een nogal merkwaardige manier beslecht. De elkaar niet luchten of zien kunnende R. K. en H. N. van de afdeling metalen onder delen raakten woensdag danig in de clinch toen M. bij het passeren van zijn gehate collega plotseling een combinatietang beetpakte en daarmee een deel van K.'s baard uittrok. Hieraan voegde hij nog toe: „Kom om 5 uur maar bij me op de parkeerplaats, dan trek ik de rest van je baard er ook nog uit." Dat liet K. niet op zich zitten, want zijn baard was zijn trots. Toen hij om vijf uur de fabriek verliet vond hij M. inder daad op de parkeerplaats, duide lijk met de intentie de laatste resten van de onderkinstoffering te verwijderen. De baardbestor- mer kreeg daartoe echter geen kans, want K.'s antwoord op de pijnlijke ontharing was een serie vuistslagen die zo vakkundig werden toegediend, dat M. mo menteel in de ziektewet loopt. (Van een onzer verslaggevers) geloven. Eindelijk ben je. dan van de geldzorgen af," aldus de 54- jarige invalide mijnwerker Evert Kamphorst te Leeuwen-Roermond. Tot gisteravond was er bij de KNBV nog maaréén. melding bin- n en van 13 goed in de sporttoto. En dat was de zijne. Blijft dat zo en„dat zit er dik in", dan wordt de familie Kamphorst bijna 3% ton rijker: de hoofdprijs van f170.264 en de extra prijs van nog eens f170.264. Op. napier is het mogelijk dat er c binnenkomt, maar m de praktijk is gebleken dal niemand zich later meldde dan woensdag. De prijs komt terecht in een gezin met acht kinderen (van 15 tot 30 jaar). Liefste wens van mevrouw Kamphorst: een eigen huis in een drukke stad. „Maar ook de kinde ren (van wie drie getrouwd) zul len behoorlijk in de prijs delen." Prins Claus heeft gisteren de herdenking van het 10-jarig bestaan van het centrum Kontakt der Kon tinenten bijgewoond. Bij zijn aan komst werd de prins begroet door een meisje in Tanzaniaanse klederdracht, Vicky Nyirenda. Prins Claus, voorzitter van de na tionale commissie ontwikkelingsstra- STRAATSBURG (ANP) „Beer is big business", zo constateerde het Tweede Kamerlid mr. C. Berkhouwer (VVD) aan het begin van een debat in het Europese Parlement, waarbij niet alleen de brouwersbelangen in enerzijds Duitsland en anderzijds de Vijf, maar ook in de bierlanden/toe- tredingskandidaten Engeland en De nemarken duidelijk in botsing kwa men. In West-Duitsland, waar tweederde van het bier van de gemeenschap wordt gebrouwen, geldt sinds 1517 drie eeuwen voor Pasteur, zoals de Nederlandse brouwers bitter opmer ken een z.g. „Reinheitsgebot", vol gens hetwelk bier slechts mag wor den gebrouwen uit gerstemout, gist, hop en water. In Beieren, waar men zoveel bier drinkt dat houdbaarheid nauwelijks een vereiste is, geldt een exportverbod voor bier dat niet is vervaardigd volgens het „Reinheits gebot" dat oorspronkelijk diende om de kas van de aartshertog te spekken. In alle andere lidstaten worden naast mout z.g. ruwe granen gebruikt als niet-gemoute gerst, niet-gemoute tarwe, maisgritz, gebroken rijst en zetmeel van mais, van zachte tarwe cn van rijst. Deze ruwe granen ma ken volgens mr. Berkhouwer het bier smakelijker door een dikke schuim kraag; volgens Duitse deskundigen verminderen zij juist de hoeveelheid schuim. Gebruik van deze goedkopere ruwe granen, dat in de Benelux niet aan beperkingen onderhevig is, biedt het voordeel dat de opbrengst aan bier hoger is dan bij uitsluitend ge bruik van gerstemout. Ruwe granen vormen''gemiddeld 21 procent van de gebruikte grondstoffen in de vijf EEG-landen. In Nederland is het ge middelde percentage 30, maar er zijn ook brouwerijen in Nederland waar ruwe granen 40 procent van de be standdelen uitmaken. De Nederlandse brouwers zien het Duitse tamboureren op het „Rein heitsgebot" als een onfrisse cam pagne van Franz-Josef Strauss, die beoogt volgens ndere procédés ver vaardigd bier af te schilderen als een vergiftig chemisch mengsel. Zij hebben goede hoop dat het door de Europese Commissie voorgestelde compromis dat door het parlement is goedgekeurd mede door verzet van de toetredingskandidaten Enge land en Denemarken, niet door de ministerraad zal worden aanvaard. De Nederlandse brouwers, in prin cipe gekant tegen het vaststellen van een limiet, vinden 30 procent maar een treurige zaak en 40 procent ru we granen een minimum. Volgens het compromis van de commissie wordt het maximumpercentage ruwe granen gesteld op 30 (mede om de afzet van de mouterijen niet in ge vaar te brengen) en wordt een be schermde benaming ingevoerd voor uitsluitend uit gerstemout gebrou wen bier. Ook over liet invoeren van stan- daardflessen van 33 of 25 cl zijn de Nederlandse brouwers niet gelukkig. Zij menen dat het omschakelen van de thans gebruikte 30, 45 en 50 cl flessen hen tientallen miljoenen gul dens zal kosten. tegie 1-9701980', zei in een toespraak o.a.: „Ik huiver, wanneer ik de nei ging bespeur, dat men andere con tinenten en landen en volkeren met onze maatstaven wil meten, in de veronderstelling, dat wij moeten kun nen uitmaken, wat goed voor hen is. Het kan bepaald geen kwaad om een beetje bescheidenheid te tonen, een beetje bereidheid ook tot begrip voor de zelfontplooiing van culturen, die vaak wel technisch-wetenschappelijk ten achter, maar daarom nog geens zins geestelijk en moreel en uit een oogpunt van menswaardigheid min der behoeven te zijn." UTRECHT (ANP) De lonen bij de Nederlands Spoorwegen zijn in de drie-jarige cao, die per rdtimo decern, ber van dit jaar afloopt, met ongeveer 32% procent gestegen. De prijzen gin gen in deze drie jaar (tot eind sep tember 5.1.) met 20 3/4 procent om hoog. (ADVERTENTIE) U krijgt 'm echt kado (u hoeft alleen maar naar een Chevron-station te gaan) en 't is net of je ineens harder gaat met zo'n sticker achterop. Haal 'm vlug, want op is op! (Van een onzer verslaggevers) DEN I1AAG Het kabinet wil tie industrialisatie in de zeehavengebieden afremmen. Hoe die temporisering precies zal uitpakken zal pas in 1973 of 1974 bekend worden. In een van die jaren zal namelijk een nieuwe zeeliavennota wor den uitgebracht. Een en ander kan worden af geleid uit een verklaring over het zeehavengebied van minister W. Drees van Verkeer en Water staat. Hij zei gisteren tijdens een kennis makingsbijeenkomst met journalisten: „Er bestaan een heleboel plannen in Nederland, maar in het kader van de regeringsverklaring moeten we eens kijken wat er in de eerstko mende twintig jaar moet gebeuren. D eoverheid heeft de laatste jaren heel veel in havens en industrieter reinen geïnvesteerd. Misschien heb ben we wat harder gelopen dan mankracht en milieubeheer toeston den. De vraag zou kunnen zijn of in de komende jaren het accent niet wat meer op de woningbouw gelegd moet worden dan op sterke uitbrei ding van industriegebieden". Deze algemene opmerkingen van minister Drees geven meer reliëf aan zijn eerder gebleken terughou dendheid met betrekking tot het Reimerswaalplan. Minister Drees herhaalde gisteren nadrukkelijk dat hij in feite geen boodschap heeft aan uitspraken of toezeggingen van zijn voorgangers, over Reimerswaal. De claim die Brabant op Reimers waal meent te hebben, erkent hij niet. Of hij zich uiteindelijk toch gewonnen zal geven voor het door Brabant al zo lang gekoesterde Rei merswaalplan zal, zoals hij zelf zei, van veel factoren afhangen: „Ik ben bezig aan een inventarisatieperiode en moet me, gezien ook de contra argumenten, nog helemaal oriënte ren over deze zaak". De minister voelt in ieder geval niet veel voor een Reimerswaalha- ven uitsluitend in de Westerschel- dc. Een suggestie in die geest heeft het hoofd van de Deltadienst, ir. H. Ferguson, onlangs gedaan aan de commissie-Buma, die momenteel de laatste hand legt aan een rapport over de diverse technische mogelijk heden voor Reimerswaal. Minister Drees verklaarde gisteren tegenover ons een haven in de buurt van de af te snijden bocht bij Bath „minder geschikt" te achten. „Een nieuwe haven, zo dicht bij Antwerpen, lijkt mij niet wenselijk", aldus de minis ter. In antwoord op vragen over de aanleg van Schiphol - 2 in zee (zie ons blad van gisteren) zei minister Drees een dergelijk project erg duur te vinden. Wat de veertarieven in Zeeland betreft herhaalde de bewindsman dat het gebruik van de veren niet duurder is dan het rijden met de auto. Minister Drees, sleutelfiguur tij dens de kabinetsformatie, gaf nog een saillante bijzonderheid vrij over deze formatie. Hij ontkende name lijk dat verkeer en waterstaat zo bezuinigt omdat hij daar de scepter zwaait. Het is andersom, zei minis ter Drees. „Omdat er hier nogal wat besnoeid moest worden ben ik hier terechtgekomen". Datzelfde geldt volgens hem voor het ministerie van onderwijs, waar zijn partijgenoot van DS '70 minister De Brauw de scepter iwaait.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1971 | | pagina 1