Waar bemoeit die snotaap zich mee? Stoken zonder storing HNIS Literatureluren over verleden en toekomst RECHT KRIJGEN IN DE WINKEL i BRDNSUJÊRM Motie studietoelagen van Masman verworpen VS en Rusland hebben gevechts satellieten Idee Utrechtse studenten Liefdesbrief ZUID-NEDERLANDSE BEURS KRO voorziet financiële moeilijkheden kunst cultuur MÊmÊÊÊÊÊÊmmÊm Wegwerp- nens jp komst Pop is niet dood Dat is geen geld NEERLANDS HOOP IN PANAMA: Voor de bijl Interesse en studeren Voor het onderhoud van uw centrale verwarmingsinstallatie, zowel olie- als gas-gestookt, staao wij tot uw dienst Meer dan een halve eeuw ervaring in centrale verwarming en luchtbehandeling. BRONS WERK M.V„ Ginoekeoweg 340, Breda. Tetefoco 0*600- 5 36 5a Gewapende bank roof in Nijmegen; buit tien mille ..het doel voor uw gezinsuitstap[eï. Dit is het recept: Kaasfonduevan Nededandsekaas. T Vrijdag 22 oktober i-971 T4 P.OPPF.N-tentoonstelling met speelpoppen uit Nederland en België ter attentie aanbevolen in het To neelmuseum te Amsterdam. NIEUW POPPEN-theater van Pieke Dassen is te vinden in de Capucijnengang te Maastricht. Jan Nelissen, Amstelveen, begon 25 jaar geleden met Pieke de eerste poesje nellenkelder in deze stad. BEZOEK aan de 13 door het rijk gesubsidieerde toneelgezelschappen in het seizoen '69-'70: 1.420.000 (toe name: 3000). Aantal voorstellingen 3.550 (toename: 101). Oktober is poppenmaand ditmaal. Het Internationaal Poppenspel Festi val organiseert een kleine honderd voorstellingen in 21 Nederlandse steden, met medewerking van 23 groepen. Daaronder zijn wereldbe roemde als Yves Joli met zijn dan sende handen: Jean-Paul Hubert, eveneens uit Parijs, die zijn thea tertje op zijn hoofd draagt; of het 54 man omvattende Teatral Tanda- rica uit Bukarest. Maar er zijn ook, en vooral, de Belgische en Neder- landse groepen, respectievelijk met vijf en met vijftien in dit Festival vertegenwoordigd. Juist het feit dat er vijftien Ne derlandse groepen meedoen, onder streept de uitgangsstelling van dit Festival: de pop is niet dood, hij leeft, en tegenwoordig leeft hij ster ker dan tientallen jaren. Steeds nieuwe en jonge beoefenaars wor den gevonden. Steeds gevarieerder worden de technieken. Niet meer de aloude stokpoppen alleen, of de handpoppen van de poppenkast of de aan draden bewogen marionetten, maar een ruim scala van alles wat fleur heeft en fantastisch kan wer ken. Grote gekleurde stukken kar ton bijvoorbeeld, in abstracte figu ren. Zomaar witte handschoenen en enige handen, die mini-mensjes la ten spelen en dansen. Dat de pop weer theaterbelangstel ling heeft, kan meerdere oorzaken habben. Eén daarvan is de televisie, die in bijna alle landen voor de kleuter programma's graag poppenspel ge bruikt. Of dat nu gebeurt als ge animeerde film, zoals de Fabeltjes krant, of met echte marionetten, zo als Rikkie en Slingertje, het jonge volkje raakt er mee vertrouwd en blijft later iets van die liefde behou den. Veel later zelfs. Want kenmer kend voor de moderne poppenthea ters is, dat zij meer voor volwasse nen spelen dan voor kinderen. Waarbij dan als andere oorzaken van hernieuwde belangstelling waarschijnlijk meespelen: de her oriëntatie op het theater, het her nieuwde gebruik van vervreemden de maskers in het toneel, de toene mende menging van kunstvormen in het zogeheten totaaltheater. En mis schien ook wel: een behoefte aan fantasie in een tijd dat theater en televisie zo verschrikkelijk veel rea lisme brengen. Dat dit streven naar fantasie voor volwassenen en kinderen beiden een grote vlucht kan nemen, valt met name te constateren in enkele Oost- eorop°s» landen zoals Tsjecboslowa- kije Polen en Roemenië. De pop, met name de Jan Klaassen, is waar schijnlijk alver voor Christus' ge boorte via Turkije naar Europa ge komen, en juist in het oosten is de traditie groot gebleven tot op heden. Wereldvermaarde poppenspelers als Trnka steunden op die oude traditie, zoals nu in Boekarest Margareta Ni- colosco. Bij hen is, zoals ook bij sommige Westeuropese en zelfs Nederlandse groepen, het poppenspel uitgegroeid tot een soort totaaltheater. Ja zeker, op het grote toneel is een kleiner, althans ondieper toneel aangebracht achter een manshoog doek, dat de bedieners verbergt als zij de poppen op staken boven zich spelen; leven de acteurs mengen zich in het pop penspel. Zo bereikt men, mede door speci aal gecomponeerde en zeer modern- theatrale muziek en bewegende dé cors, een vervloeiing van technieken die een nieuw formaat aan de pop penkast geeft. Een spel van verrassingen. En dat is, met de situatie-humor, de aloude magie van de poppenkast: verrassen, sprookjes waar maken die niet be staan kunnen, de mens confronteren met de irrealiteit. En daar heeft die mens anno 1971 best behoefte aan. C. NICOLAi INTERAKTIE: „Met dit artikel houd ik een pleidooi tegen het intel- lektualistische en kultuuroverdra- gende vormingswerk, en ten gunste van het op gang brengen of verster ken van veranderingsprocessen bij in dividuele deelnemers", aldus John Huijg in „Leren in het Vormings werk". Verder attentie voor „Beslis sen in groepen" van Albert van der Krogt: „Werkende jongeren goedkoop van de hand gedaan" door Klaag Schipper en „Konflikten in vormings centra" door Sonja v. d. Gaast. (In- teraktie, Postbus 14, Lochem). RAAM 76-77: Politie en censuur zorgen ervoor dat het isolement en de verstarring waarin Portugal ver keert gehandhaafd blijft", schrijft Bertus Dijk. Daarom nu in een Ne derlands tijdschrift een overzicht over de moderne Portugese poëzie (inclusief tien vertaalde voorbeelden) van zijn hand. Van Gombrowicz wordt in deze aflevering het vierde fragment van „Het Berlijnse dag boek" afgedrukt; Age Klink mocht 20 pagina's vullen met geëngageerde poëzie, terwijl Jacques Kruithof schrijft over „De vernieuwing van het proza", startend bij Potgieter. Corn. Verhoeven, ook al verhuisd naar de hoge vochtigheidsgraad van een boer derij, vertelt over de consequenties daarvan voor zijn schrijfinkt. „De pen glijdt ook veel soepeler over het papier, nu ook dat een hogere voch tigheidsgraad bij elkaar geabsorbeerd heeft". Dat belooft wat(Raam. Hollantlaan 2, Utrecht). KULTUURLEVEN: De consump tiemaatschappij zou te weinig reke ning houden met de reële behoeften van de verbruiker en van de ge meenschap en te uitsluitend gericht zijn op de belangen van het kapi taal", aldus de redactie, die daarom een dossier „welvaart, consumptie en reclame" samenstelde. Bijdragen: J. de Haene: „Verbruik en verbruiker in de consumptiemaatschappij": R. Gis: „Consumptiepatronen als cul tuuruiting"; H. Todts: „Reclame, boe man der contestators"; W. van Gij- sel: „Reclame, van binnenuit gezien" G. Fauconnier: „Reclame en beïn vloeding"; Th. McMahon: „Manipula tie en vdrbruiksgoederen". (Kul- tuurleven: Justus Lipsiusstr. 18, Leuven) ANDROKLES: „Boven de dertig jaar worden wij reeds oud genoemd. Bo ven de vijftig komen werklozen niet meer aan de slag. De tijd is j aan staande, dat het begrip „wegwerp- mens" wordt ingevoerd", schrijft de redactie van dit Anti-vivisectie-blad onder de kop „Hebben we nog een kans?". Verder o.a. fragmenten uit Ir. Salverda's boek: „Uit zelfbehoud" rapport Berenschot over „Opzet voor een kennisbank-dierproeven"; H. Verbrugh over „Ecupunctuur" en mr. F. Goud: „Is vivisectie moreel verantwoord? (Androkles, Jozef Is- raëllaan 57, Den Haag). In hun tweede cabaret-programma „Neerlands hoop in Panama" („titel slaat nergens op. Als je maar lol hebt") gaan Freek en Bram voor het eerst in de clinch met hun publiek. Freek roep dan, dat het de hoogste tijd is om te stoppen metroken. Vervolgens nodigt hij alle aanwezi gen uit om de meegebrachte sigaret ten, sigaren en pakken pijptabak op het podium te werpen. „Mijn god, op zo'n moment merk je pas goed, hoe vrijblijvend het engagement van de mensen is. Zolang het over Pa kistan gaat, heeft iedereen een oplos sing. Maar kom niet aan hun fearbo- naadje. Kom niet aan hun heilige koeien, de auto, die ze elke zaterdag wassen en poetsen, het rokertje. Want dan krijgen ze er pas goed de kanker in. Je voelt op zo'n moment, dat ze denken: „Waar bemoeit die snotaap zich mee als ik wil roken, rook ik". „Ons uitgangspunt is nog' steeds hetzelfde, alleen de presentatie is stukken beter geworden, de benade ring van het materiaal is professio neler", aldus Freek. Om eventuele misverstanden te voorkomen: Freek en Bram voelen zich ondanks de stampvolle zalen en de laaiend enthousiaste reacties van recensenten en publiek geen be roepsguiten. „Zo'n zes keer in de week en af en toe een flinke pauze, dan houden we het wel vol! We moeten er niet aan denken, dat we zo worden als Snip en Snap. Muyselaar is nou 72, Walden 66. Wat willen die mensen nou in vredesnaam nog bewijzen? Laten ze toch alsjeblieft van een welverdiende ouwe dag gaan genie ten" zeggen ze. Nu ze het toch over collega's hebben kunnen de volgen de artiesten in één moeite door voor de bijl: Herman van Veen: „Heeft niks te vertellen. Doet elke avond, alsof hij het toneel op gaat, maar hij kijkt wel uit. Je moet je eens voorstellen wat er met hem gebeurt, als de elektriciteit uitvalt. Als bij hem het licht ontbreekt, is hij nergens meer. Hij maakt handig gebruik van de mythe, die om hem is ontstaan. Maar op het beslissende moment ■laat hij je lelijk in de kou staan". Jasperina de Jong: „Wat die vrouw op het toneel durft is bijna onvoorstelbaar. Ze maakt een strip- tease-nummer, waarbij de rillingen over je rug lopen. Voor ons mag elke meid zich uitkleden. Maar op het toneel mag alleen een mooie meid het doen". Freek: „Wim lbo heeft een dikke bijbel gemaakt over 75 cabarets. Dat lijkt toch wel wat, zeg nou eerlijk: 75 jaar cabaret maar als je de plaat Bram (links) en Freek: „Zijn ze nou helemaal bedonderd". draait, die je bij het boek krijgt, vind je met pijn en moeite twee cabaretliedjes, die echt de moeite waard zijn". Toch reizen Freek en Bram om wille van een boosaardige zelfkwel ling alle theaters af, waar collega's optreden. Ze nestelen zich dan be haaglijk in het pluche en volgen hoofdschuddend de verrichtingen op het toneel. Twee bezeten jongens van de ge stampte pot, die sinds enkele jaren op waterdichte platvoeten door het Nederlands cabaret banjeren. Bram Vermeulen, de zoon van een net nog niet teleurgestelde sociolist, die zo graag een professionele volleyballer had willen worden, maar de pech had, dat hij zo aardig piano kon spelen. Als student psychologie aan de Amsterdamse universiteit leerde hij de Groningse domineeszoon Freek de Jonge kennen, die Neder lands studeerde. Samen hebben ze daarna het dramatische besluit geno men om hun begeerde doktersbul aan de hoge wilgentak te laten han gen en het morsdode cabaret nieuw leven in te blazen. „Mijn god, er zijn nog steeds mensen, die denken, dat we dat cabaret voor onze lol doen!" Wat verstaan Freek en Bram on der theater? Freek antwoordt: „Er zijn twee soorten theaters. Een kind zeurt om een koek en zijn moeder zegt: „Doe me een lol en maakt niet zo'n theater". Dat soort zie je op de Nederlandse podia het meest. De overdreven poespas; veel ge schreeuw om niks. Dan is er nog theater, dat iets te vertellen heeft. Alleen dat laatste soort heeft in deze wereld bestaansrecht". Heeft Bram er nog iets aan toe te voegen? Hij schudt het gekwelde hoofd. „Freek heeft het weer bijzonder mooi gezegd', mompelt hij. Het moest er van komen. Na alle moeilijkheden rond witte- en andere goedkope platen, ook in de zoge naamde klassieke sector, is het zaak voo.r de Nederlandse Vereniging van Grammofoonplatendetailhandela ren, om iets terug te doen. Ze wor den daartoe nu in de gelegenheid gesteld met een nieuw label, ge plaatst op speciale rekken: CfP, de afkorting voor Classics for Pleasure. Afgezien van het feit, dat onze taal het beste overkomt wanneer we En gels spreken, stamt deze actie met „klassieken voor je plezier" uit En geland. Een jaar succes! Ook al is Nederland het land, waar relatief de klassieke plaat het hoogst genoteerd staat, toch koopt hier slechts 0.8% regelmatig een klassieker. „Het is te dwaas, dat een zo goed produkt als Bachs orgelcon certen of Verdi's opera's slecht „ge- marked" wordt voor 0,8% van de Nederlandse bevolking; zoals het te dwaas is dat de grammofoonplaten maatschappijen zich altijd richten op de platenkopers in de grammo- foonplatenhandel en vergeten dat mevrouw Jansen toch ook wel eens Frank Sinatra zou willen horen om 's morgens bij de koffie te draaien", zo denkt de onafhankelijke dochter CfP van moeder MfP (Music for Pleasure) en grootmoeder EMI. Daarom wordt de klassieke plaat van nu af gedemocratiseerd voor de resterende 99.2% van de bevol king. Hoe? Een repertoire van 36 el- pee's om te beginnen en verder elke twee maanden 4 tot 6 nieuwe el- pee's. En dan voor een prijs, die we niet gewend waren nl. f 9,95 per stuk. Het schijnt dus toch te kun nen. Nu gaat het niet om allemaal nieuwe opnamen, maar bestaande uit de EMI-catalogus (HMV-Apple etc), hoewel er ook sprake is van 13 originele CfP-opnamen. In de CfP- aanbieding treffen we o. a. aan sym fonieën van Beethoven, Schubert, Mozart, Dvorak, Handels Watermu- sic, Le cocq-d'or van Rimsky Korsa- kov, beroemde orgelwerken, piano concerten van Rachmaninov en Beet hoven, Italiaanse operakoren etc. Twee van de eerste exemplaren konden we reeds beluisteren: STRAVINSKY: SACRE DU PRIN- TEMPS (CfP - 129) in een eigenzin nige uitvoering van 1960 door The Philharmonia Orchestra o. 1. v. Igor Markevitch. Hoewel we persoonlijk de uitvoering o.l.v. Friscay prefe reren, zeker de moeite waard voor deze prijs. De andere opname be- Eerlijk gezegd bewaar ik aan mijn letterkundelessen op de middelbare school niet zulke spannende herin neringen. De docent kon, zijpaden bewandelend, af en toe wel eens interessant uit zijn slof schieten, maar er was dan toch altijd het boek, dat gekend moest worden; al les chronologisch op een .rijtje. Be nijdenswaardig zijn daarom dege nen, die nu gebruik kunnen maken van de serie „Literaire verkennin gen", die met de regelmaat van de klok, onder redactie van Martien de Jong bij uitgeverij A. Sijthof de deur uitgaan. Elk deeltje bevat een toegespitst en overzichtelijk werk-1 stuk, dat bestaat uit een inleiding of verhandeling, al dan niet gevolgd door tekstanalyse of interviews; lite raire teksten met, indien nodig, ver klaringen; eer. bio-bibliografische afdeling en tenslotte een werkop dracht. Er zijn nu 10 deeltjes uit. Om de laatste drie te nomen: MET WAARACHTIGE ZORG, dat de to neelschrijver Herman Heijermans behandelt; geschreven door Dr. E. de Jong. Prof dr. Lode Roose schreef EN IS 'T DE LIEFDE NIET, dat het Nederlandse sonnet in de 16e en 17e eeuw tot onderwerp heeft en Martien de Jong stelde zelf het deeltje samen LANDEN, STEDEN. ..MENSEN, dat de litera tuur en architectuur van Rein Blij- stra belicht. Over de keus en de benaderingswijze van deze project- jes valt hier en daar te twisten, voordeel is, dat de afgeronde delen overzichtelijk vat bieden op bepaal de aspecten, die passen in het grote geheel der verkenningen. Geschikt voor HAVO, VWO, pedagogische academies en mo-opleidingen, zal ie der, die geïnteresseerd is in litera tuur veel plezier kunnen beleven aan deze prettig uitgegeven boekjes. Ze kosten tussen f. 6 en f. 10 en zijn ook in de boekhandel verkrijg baar. Van een geheel andere opzet is het boek voor de meer wetenschap- pelijk-literair geïnteresseerden MO DERNE LITERATUURTEORIE van T. A. van Dijk. Deze „experimentele inleiding", die bij Van Gennep werd uitgegeven (f. 12,50) onderscheidt zich nadrukkelijk van de „klassie ken" als Kayser, Wellek en Warren, Ingarden, Stutterheim, Hamburger e.a. door uit te gaan van de zoge naamde transfoi'mationeel-generatie- ve grammatica, waarbij de theorie niet als handleiding voor interpreta tie van individuele literaire teksten moet worden gezien. „Samen met de nu opkomende tekst-linguistiek en sociale wetenscahppen als de leer van de massakommunikatie kan men de literatuurwetenschap be schouwen als een onderdeel van een zeer breed interdisciplinaire kompleks van tekstwetenschappen, waarvan de samenhang en de sociale relevan tie evident zijn. Een institutionalise ring van een dergelijke discipline moet dan ook met nadruk worden bepleit", aldus Van Dijk. Aan de hoofdstukken als Het literaire kom- munikatie-proces, De literaire tekst als taaltest, teksttypen en tekstope raties etc. is het politiserende ele ment dan ook niet vreemd. Voor geïnteresseerden. Stravinsky. treft kamermuziek van MOZART: KLARINET KWINTET - KV 581 en HOBOKWARTET - KV 370 (CfP 121); een opname van het Gabrieli kwartet uit 1967, waarbij Keith Puddy als clarinetist en Ian Wilson als hoboïst soliëren. Een vorm van gezond rechtoe-rechtaan musiceren. Het zijn goede persingen, hoewel ruis wijst op het feit, dat het hier om „herdrukken" gaat. Persoonlijk stoorde ons deze ruis echter niet overmatig en was behoorlijk weg te draaien. eindredactie henk egbers (ADVERTENTIE) Wij leverden niet alleen de installaties voor de overdekte zwembadinrichting en de sporthal in THburg en voor het Brabantbad in Den Bosch, maar ook voor tal van particuliere woningen. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Zoals werd ver wacht heeft de Tweede Kamer gister middag de motie van Masman (PvdA) verworpen om studenten die over het afgelopen studiejaar een studietoela ge van het rijk hadden, nog een na- uitkering te geven vanwege onver wacht hoge prijsstijgingen. Alleen de oppositiepartijen PvdA, D '66, PPR, PSP en CPN steunden de motie. De normen voor vaststelling van de maximum-toelage zullen voortaan elk jaar worden bijgesteld aan de hand van de prijsindex. Na-uitkeringen zullen niet worden gedaan, evenmin als na-heffingen in het geval de voor spelde prijsstijging eens hoger mocht blijken dan de werkelijke uitkom sten. (Van onze redactie buitenland) LONDEN. Zowel de Sovjet-Unie als de VS hebben ruimtevaartuigen ontwikkeld waarmee ze spionagesa- tellieten of andere ruimtevaartuigen kunnen ontdekken, onderscheppen en vernietigen. Dit staat in de donder dag in Londen verschenen editie 1971/72 van „Jane's all the world's Aircraft". Volgens „Jane" heeft de Sovjet- Unie begin dit jaar proeven genomen met kosmos-satellieten waarbij eer der gelanceerde satellieten werden vernietigd. Hieruit blijkt, aldus „Ja ne", dat de Russen ook Amerikaanse spionage-satellieten kunnen neer halen. Van hun kant kunnen de Ame rikanen ook Russische satellieten vernietigen. (Van een onzer verslaggers) UTRECHT - AMSTERDAM Sinds deze week kunnen burgers uit Utrecht die met (juridische) proble men zitten, terecht bij een tiental „wetswinkels", waar ze kosteloos rechtshulp of inlichtingen kunnen krijgen. Inlichtingen, die ze krijgen van rechtenstudenten, want dat zijn de initiatiefnemers tot deze servicever lening „De behoefte aan deze hulpverle ning is groot", zegt Giep Hagoort. „Bij de mensen bestaat vaak een drempelvrees om aan te kloppen bij de officiële instanties .In veel geval len gaat het bovendien om simpele zaken die vaak al met een telefoon tje of het invullen van een formulier opgelost kunnen worden". De „wetswinkels" zien zich niet als een concurrent van de advocaten, Release, JAC, burgerlijke raadslieden en dergelijke instanties. „Wij verle nen hulp waar dat nodig is, waarbij we de samenwerking met anderen niet schuwen, zegt de heer Hagoort. De wetswinkels (er zijn er nu tien) worden gevestigd in Utrechtse wij ken op het adres van een student. Mr. W. F. C. Stevens, advocaat in Amsterdam en pleiter voor een soci aal rechtsbijstandsfonds, is niet on verdeeld gelukkig met de wetswin kels, „al juich ik het initiatief toe. Maar ik geloof niet dat dit een taak voor studenten is. Ze zijn niet ge kwalificeerd. Ze weten niets van de praktijk af en een praktijkman heb je hierbjj toch wel nodig." De heer Hoogvorst, secretaris van de Coornhert-Liga (die zich. bezig houdt met hervorming van het straf recht): „Ik vind het idee goed, maar we moeten oppassen voor versnippe ring. Wij pleiten voor de stichting van wijkverzorgingscentra, waar men niet alleen op het gebied van de directe rechtshulp bezig is, maar ook op dat van de maatschappelijke hulp. Een centrum, waarin we moe ten proberen al die losse organisa ties van nu in een verband onder te brengen". NIJMEGEN Drie mannen hebben donderdagmiddag rond half drie een gewapende overval gepleegd op een filiaal van de Boerenleenbank op de hoek Groenestraat-Dobbelmanweg. De overvallers volgens het perso neel Zuidmolukkers maakten zich met ongeveer 10.000 gulden als buit uit de voeten. Op het moment van de overval wa ren er geen klanten in de bank aanwezig. Twee van hen waren in het bezit van een pistool, terwijl een derde een nylonkous over zijn hoofd had getrokken. Er is niet geschoten. De overvallers gelastten twee vrouwe hjke personeelsleden op de grond te gaan liggen, terwijl de filiaalhouder, de heer P. F. Hendriks, met zijn medewerkster in het toilet werd op gesloten. Brieven voor aeze rubriek moeten met wi- iedige neem en edrei worden ondertekend. Bij publicatie zullen deze vermeld worden. Slechtf bii hoge uitzondering zei van deze regel wor den afgeweken. Naam en adres zijn dan bij de redactie bekend. Publicatie van brievan (verkort of onverkort) betekent niet dot de redactie het in alle gevallen eens is met in houd, e.g. strekking. Uw opmerking in De Stem van vrijdag j.l. dat de instelling van een internationale restauratie-commissie voor het herstel van de liefdesbrief van Vermeer meer zal gaan kosten dan de gevraagde som voor Pakis tan, heeft mij erg aangesproken. Na tuurlijk erken ik de waarde van de schilder Vermeer en zijn werken, maar ik vraag me toch af of deze mensen, die dan zogenaamd terwille van het behoud van een oud schilde rij, voor veel geld zitting willen nemen in deze „internationale com missie", niet eerder aangemerkt moeten worden als profiteurs dan als werkelijke kunstliefhebbers. Natuurlijk is de oude kunst niet dood, maar wel verleden, en spreekt naar mijn idee slechts een beperkt aantal mensen aan. De behoefte in deze tijd is kunst die de mensen van 1971 aanspreekt en die wegge drukt wordt door maatregelen die het resultaat zijn van gevestigde maatschappelijke normen, waarbin nen geen plaats is voor een vrije kunstvorm, waaraan zoveel behoefte bestaat voor de werkelijk bewuste mens van 1971. Om het heel concreet te stellen, zou ik voorstander zijn om het geld, besteed aan deze „internationale commissie" uit te geven aan de wa re ekspressie van de huidige kunste naar en laat het herstel van de liefdesbrief van Vermeer over aan een paar specialisten, die het veel beter en veel goedkoper kunnen dan een zogenaamde „internationale commissie". BREDA. JANUS NUYTEN (ADVERTENTIE) TWINTIGSTE eindhoven in de philips-jubileum-halleo dagelijks Lm. zondag van Vi211 uur •*M*j (Van onze RTV-redactie); HILVERSUM Het bestuur van de KRO maakt zich ernstig zorgen over de financiële situatie van de om roepvereniging in de nabije toekomst. Het KRO-bestuur meent bovendien, dat er op dit moment weinig uitzicht is op een werkelijke verbetering. „Meer dan ooit zal de KRO es in de komende jaren voor moeten wa« ken, door het wegvallen van de in komsten uit het vermogen, niet in de rode cijfers te raken", aldus het KRO- bestuur. De radio- en televisieprogramma's van de KRO hebben het afgelopen jaar ruim achttien miljoen gulden gekost. De omroepvereniging heeft een en ander niet geheel uit de om roepbijdragen kunnen financieren. Uit de verenigingskas moest er nog 1,2 miljoen gulden bij. Het bestuur van de KRO is van oordeel, dat op korte termijn de om roepbijdragen verhoogd zullen moe ten worden. Momenteel wordt de omroep onvoldoende geld ter beschik king gesteld om haar taak te kunnen vervullen. (ADVERTENTIE) Caquelon inwrijven met knoSoolE. Dan 4 dl halfdroge witte wijn in de pan verwarmen tot de wijn gaat bruisen. Vervolgens 500gr fijngesneden jong belegen Goudse toevoegen, goed roeren en weer aan de kook brengen. Binden met maïzena, op smaak afinaken met zout, peper, nootmuskaat en wat kirsch.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1971 | | pagina 11