L. Kuiper ligt er 's nachts wakker van Oceanen binnen veertig jaar dood PTT stap verder met post-mechanisatie WAARSCHUWING FRANSE ONDERZOEKERS: NIJMEEGSE POLITIE IN DE FRANSE VERDEDIGING LEUK,leuk Gefosforeseerde postzegels Schandalen in Italië hinnpnlarid PWTHlïïÏÏlU" t RESTAURATEUR: LIEFDESBRIEF ZAL GEHAVEND,MEESTERWERK BLIJVEN Wereldspaardag wie jam koopt ZWAARDEMAKER Benelux-overleg \l' papiep oor uw pen Donge Hirohito (7) Heilige koe Dfttsdag >9 oktober 1971 V3 (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM L. Kuiper moet zich dezer dagen voelen zoals de diamantair Ascher zich gevoeld heeft toen hij de Koh-i-Noor ging kloven. Hij zal in zijn hoedanigheid van hoofdrestaurateur voor schilde rijen in het Rijksmuseum te Amsterdam verantwoordelijk zijn voor de reparatie van de schade, door Tijl van Limburg aan de Liefdes brief van Vermeer aangebracht. Restaurateur L. Kuiper bewerkt „De slag bij Waterloo" Hij lligt er soms 's nachts wak ker van. Zijn vrouw heeft geen teven met hem, zegt hij. Zijn atelier, ergens hoog in één van de torens van het museum met ruim binnenstromend noorderlicht, mogen we niet? zo betreden. „Heen en weer geloop zou mijn 4 medewerkers maar irriteren. Ze zijn aan een uiterst moeilijk kar wei bezig de restauratie van de zeven werken van barmhartigheid* van de onbekende meester van Alkmaar. Ze mogen niet gestoord worden". Gevraagd wat er voor bijzonders is aan restaureren dat ze zich op sluiten in een heilige der heiligen, legt hij enigszins hulpeloos uit: „Je zit bijvoorbeeld met het weer. Ik heb er een principe van gemaakt om nooit bij kunstlicht te werken. Kijk, als je nu zo'n typisch Hol landse lucht moet schilderen, heb je te maken met allerlei schakerin gen van grijzen en blauwen. Als het buiten even niet helder is, kun je een fout maken. Je zet soms maar een paar streekjes per dag en die moet je de volgende dag mis schien nog overdoen ook". Op de leeftijd waarop andere jongens vliegenier willen worden of ontdekkingsreiziger, wist Kui per al wat de toekomst voor: hem in petto zou hebben. Hij was toe vallig in aanraking gekomen met een restaurateur en op heit eerste gezicht hals over kop verliefd ge worden op het priegel-ambacht. Hij vervulde enkele voïontairschappen als restaurateur van schilderijen in Nederland en zette zijn studie voort in Parijs en Rome. Hij werkte een half jaar in het Rijksmuseum te Amsterdam, waar na hij gedurende acht jaar als res taurateur verbonden was aan het Mauritshuis in Den Haag. Sinds 1 juli 1970 is hij hoofdres taurateur voor schilderijen in het Rijksmuseum. En nu, in zijn 35- ste levensjaar, dus de grote uitda ging. De Liefdesbrief. „Zelf voel ik het niet als een uitdaging", zegt hij. „Ik vind het alleen maar doffe ellende. Wat ik een uitdaging vind, is bijvoorbeeld het verwijderen van een overschil dering zodat een schilderij weer zijn oorspronkelijke gedaante krijgt. Maar dat wil niet zeggen dat ik me voor de Liefdesbrief niet tot het uiterste zal inspannen. Over zijn ambacht zegt hij: „Het vak van restaurateur bestaat nog niet zo lang. Vroeger werden res tauraties altijd overgelaten aan schilders, goede en minder goede, die daarbij vaak wat aan een schil derij veranderden. De moderne restaurateur doet dat niet. Hij ge bruikt bij zijn werk ook geen si garenas, brood of uien en hij is geen alchemist, al wordt er nog vaak in die termen over hem ge dacht. Hij gaat zeer wetenschappelijk te werk. Hij is aangewezen op che misch onderzoek van pigmenten en de studie van dwarsdoorsneden van verflagen onder de microscoop. Hij gebruikt röntgen-apparatuur en infrarood-fotografie. Zijn kennis van de oude schildertechnieken is uitgebreid. Als hij, om iets te noe men, op een schilderij uit 1650 ko baltblauw aantreft, moet hij weten dat dit pigment in Europa pas in het begin van de negentiende eeuw in zwang is gekomen en dat het dus om een overschildering gaat, die niet een door de betrok ken meester zelf aangebrachte ver andering kan zijn. Hetzelfde geldt voor cadmium dat voor ongeveer 1800 niet be kend was. Maar behalve als weten schapsmens zie ik de restaurateur ook als een kunstenaar een uit voerend kunstenaar. Ik weet nu al dat ik in de maanden dat ik aan de Liefdesbrief bezig zal zijn, het doek dagenlang niet zal aanraken of zelfs zien. Je bent in dit vak duidelijk afhankelijk van inspira- ratie. Als ik een nacht laat naar bed ben gegaan, weet ik de volgen de morgen dat ik het niet hoef te proberen. En als ik achter mijn ezel zit en voel: het gaat niet, raak ik het doek ook met geen vinger aan". De Liefdesbrief is er ernstig aan tpe. „Als ik per ongeluk zo zou doen", zegt Kuiper en puft een wolk sigarettenrook over de tafel, „zou ik de verf wegblazen. Die zit voor driekwart helemaal los. Dat komt door de ruwe manier waar mee Tijl met het doek is omge sprongen. Ik heb me laten vertel len dat hij het op een gegeven moment achter zijn broekriem heeft gestoken en er zo mee in een taxi is gaan zitten. U kunt zich voorstellen hoe de vliesdunne verf laag op zo'n behandeling reageert. Een groot probleem zal,'ook zijn hoé we de grof afgesneden randen weer onzichtbaar aan het doek kunnen bevestigen. En dan moeten de lacunes nog gevuld worden de kale plekken rechts op het schil derij waar de verf helemaal ver dwenen is. U dacht dat dat makke lijk was omdat het een vrij donker en egaal gedeelte betreft? Vergeet het maar. Er komen zeker twaalf tot vijftien verschillende kleur nuances in voor de donkere delen restaureren is altijd toch al lastiger dan lichte". Bij de pogingen om te redden wat er te redden valt van het voor 17 miljoen gulden verzekerde meesterwerk zal het ook verdoekt moeten worden. Kuiper legt uit dat dit eigenlijk een verkeerde term is. „Verdoeken betekent dat je het oude doek verwijdert en vervangt door een nieuw, maar dat doen we zelden. Het is juister om te spre ken van doubleren, want op het oude doek wordt een nieuw doek geplakt. Daarmee zijn we in Euro pa in het midden en van de zeven tiende eeuw begonnen. De zo-genaamde washarsverdoe- king, ook wel Hollandse verdoeking genoemd, dateert, van ongeveer 1870. Na beplakking van de verf laag met papier, als regel Japans papier, wordt met een mengsel van hars en was een ongeprepareerd linnen op de achterkant van het schilderij aangebracht. Het mengsel strijken we met een strijkbout in, het dringt door het nieuwe linnen en het oude linnen heen en zo worden beide lagen samenge voegd". Maar het retoucheren het opvullen van de ontstane lacunes met verf zit Kuiper het meest in zijn maag. De vraag of Kuiper voor zijn werk kan beschikken over de oor spronkelijke verven die Vermeer heeft gebruikt, ligt in dit stadium van het gesprek voor de hand. „Nee", zegt hij. „In samenstelling met hun oorspronkelijke bindmid delen zijn die er niet meer. Er zijn nog maar een paar collecties oude pigmenten bekend en over de bindmiddelen van vroeger weten we nog veel minder. De oude mees ters hadden vaak hun eigen, onge schreven recepten. Maar het is niet nodig om bij het retoucheren ge bruik te maken van oude verven. Hoofdzaak is het vinden van de juiste kleur. Door menging kunnen we iedere gewenste nuance ver krijgen en met de kennis van de tegenwoordige pigmenten en hun samenstelling kunnen we voorko men dat retouches gaan nadonke- ren of verkleuren". Feit is dat de restauratie-afde ling van het Rijksmuseum op de nodige ervaring kan bogen. In 1947 is zelfs de Nachtwacht helemaal verdoekt en van oude vernislagen ontdaan. Overigens was de restauratie van de Nachtwacht niet het lastigste karwei, ooit in het Rijksmuseum geklaard. Die eer gaat naar de Slag bij Waterloo van Pieneman uit 1824, thans te bezichtigen in de afdeling Nederlandse geschiedenis van het museum, die deze maand geopend wordt. Momenteel heeft men zoals ge zegd de zeven panelen van de meester van Alkmaar onderhanden waarin barsten moeten worden weggewerkt, verflagen moeten worden vastgezet en latere over schilderingen moeten worden ver wijderd. De restauratie-afdeling van het Rijksmuseum heeft de handen zo vol, dat er een wacht lijst is en dat nooit werk voor der den wordt aangenomen. Maar de Liefdesbrief krijgt prio riteit. Vandaar dat hoofdrestaura teur Kuiper 's nachts wakker ligt en afweziger is dan zijn vrouw kan waarderen. Over de uitslag durft hij geen enkele voorspelling te „Maar", zegt hij, „hoe ik ook mijn best zal doen en hoeveel succes ik hopelijk zal hebben de waarde van het doek zal onherroepelijk zijn gedaald. De Liefdesbrief zal een gehavend meesterwerk blijven en dat vind ik een ellendige zaak". (ADVERTENTIE) Elke nieuwe spaarder krijgt van de NMB een kadootje la U mag kiezen: of een leuke toverspaarpot of vijf gulden extra op i^b1uw spaarrekening als u bij de NMB gaat sparen met een minimum inleg van 25,-. Dit geldt voor de dagen rondom wereldspaardag, van 20 oktober t/m 12 november, 't Is trouwens altijd goed sparen bij de NMB. Koe langer u spaart, hoe meer rente. Bij een van de ruim 360 NMB o vestigingen kunt u alie inlichtingen krijgen over de verschillende NEDERLANDSCHE MIDDENSTANDSBANK mogelijkheden. WASHINGTON (AP) De ver maarde Franse onderzoeker der oce anen, Jacques Yves Costeau, heeft tot de subcommissie van de senaat voor oceanen en de atmosfeer de waarschuwing uitgesproken, dat de wereldoceanen „dood zullen gaan" binnen 40 jaar tenzij de geïndustria liseerde landen iets doen. Met het opzijzetten van onderlinge concurrentie moet de mensheid ge zamenlijk gaan trachten de zeeën te redden, aldus Costeau. Alle elemen ten die het leven van de mens hebben „onderhouden" moeten nu zelf worden gevoed en behouden, de strijd ertegen moet worden ge, staakt. Costeau, die de oceanen dertig jaar lang heeft bestudeerd, zei dat op afgelegen plaatsen op de zeebo dems, die twintig jaar geleden „nog prachtig en helder waren', het leven nu wijkt. DEN HAAG (ANP) De PTT is onlangs begonnen met een uit breiding van de proeven met me chanische postverwerking. Het oude handwerk van het schiften, opzetten en stempelen van de poststukken zal in de toekomst voor een belangrijk deel worden vervangen door elektronische ma chines. Na een kortstondige proef in Gou da in 1962-63 is ruim vier jaar geleden in het districtpostkantoor in Rotterdam bij wijze van proef een opzet-stempelmachine in gebruik ge nomen, die tot dusver met de hand verricht» handelingen heeft overge nomen. Eind september is ook in het districtspostkantoor aan de Ooster- dokskade in Amsterdam een proef met dergelijke apparatuur begonnen. Het is een elektronische machine van het Japanse concern Toshiba, die binnenkort nog door een tweede zal worden gevolgd. Deze Japanse opzet-stempelmachines zogenaam de „culler-facers" schiften de grote poststukken en pakjes van de gewone post, zetten de brieven alle maal zo op dat ze met de adressen naar één kant staan en stempelen vervolgens de aldus opgezette stuk ken. Het verwerken van de post met deze apparatuur vergt het gebruik van gefosforesceerde postzegels. De fotocellen van de opzet-stempelma' chine tasten met ultra-violet licht de poststukken af en ontdekken door het fosforescentieversehijnsel de plaats waar de postzegel zit, dus waar de voorkant van het poststuk is en waar moet worden gestem peld. Met de ingebruikneming van de elektronische machine in Rotterdam werden de postkantoren in de pro- vicie Zuid-Holland voorzien van een aantal waarden van gefosfore sceerde zegels, briefkaarten en luchtpostbladen. Nu men ook in Amsterdam met dergelijke appara tuur is gaan werken, zal de behoefte aan gefosforesceerde postzegels gro ter worden. Met het oog daarop heeft de PTT besloten voortaan alle Nederlandse postzegels op gefosfores- ceerd papier te dlrukkien. Met in gang van 1 november a.s. de datum waarop een aantal posttarie- ven wordt verhoogd zullen op de postkantoren in de provincies Noord-Holland, Utrecht en Zuid- Holland uitsluitend deze zegels ver krijgbaar zijn. De postkantoren in de andere provincies worden voorlo pig alleen bevoorraad meit gefosfbres- ceerde postzegels van 30 oenit, het nieuwe tarief voor een binnenlandse brief tot 20 gram. NIJMEGEN De Nijmeegse politie gaat haar men sen een voor Nederland nieuwe trai ning in zelfverdediging geven. Het is de bedoeling, dat deze „Franse zelfverdediging" straks in het hele land zal worden toegepast. Een proefgroep van tien mensen heeft gedurende vijf weken twee uur per dag getraind en heeft de „vierde graad" bereikt. Tot op heden werd bij de zelfverde diging gebruik gemaakt van jiu-jitsu en ongewapend vechten. Het Franse systeem is een kruising tussen^ judo, karate en Frans boksen (bij dit laatste wordt veel gebruik gemaakt van de benen). Uit het systeem heeft men een cursus samengesteld, die uitstekend blijkt te zijn afge stemd op gebruik door de politie. (ADVERTENTIE) «1 m- TIJDELIJK 1.81 NEEMT VAKER zonder kleurstof en conserveermiddel SCHIPHOL (ANP) Minister Schmelzer en staatssecretaris Wes terterp van Buitenlandse Zaken zijn van Schiphol naar Luxemburg ver trokken, om daar twee dagen be sprekingen te voeflen met hun ambt genoten vam België en Luxemburg. ROME (AFP/RTR) Nog geen twee maanden voor de presidentsver kiezingen in Italië hebben zich bij de politieke malaise in de regerings coalitie van centrum-links notg twee sdhandalen rond regeringscontacten gevoegd, waarbij leidende politici en industriëlen betrokken zijn. De openbare aanklager in Rome, Plotino, heeft het parlement toe stemming gevraagd, een onderzoek in te stellen naar de rol die twee oud ministers van openbare werken heb ben gespeeld bij het bevoordelen van een groep ondernemers bij het aanbesteden van nieuwe wegen. Het zijn de christen-democraat Lo renzo Natali, die thans minister van landbouw is, en Giacomo Mancini. secretaris van de socialistische par tij. Een ander schandaal betreft de levering van radio's aan het Ita liaanse leger. In plaats van nieuwe toestellen werden radio's uit Ame rikaanse surplus-voorraden uit de tweede wereldoorlog verkocht. Met dit regeringscontract was een be drag van ongeveer ca. twintig mil joen gulden gemoeid. In verband met deze zaak is de oud-president van de Montedison-maatschappjj reeds ge hoord. (ADVERTENTIE) P/i/Sty Ztylgjs /jj Brieven *oor oeze rubriek moeten mei vd* ledige naam en adres worden ondertekend» Bij publicatie zullen deze vermeld worden. Slechts bij hoge uitzondering zal van deze regel wor- d&n afgeweken. Naam en adres zijn dan bij de redactie bekend. Publicatie van brieven 'verkort of onverkort) betekent niet dat de redactie het in alle gevallen eens Ie met Sn- haud, c.Q. strekking. Velen zijn ontstemd over het op treden van burgemeester Krijgsman van Raamsdonkveer. Hij heeft er zich mee afgemaakt dat we allemaal een steentje hebben bijgedragen tot de vervuiling van de Donge, We zouden volgens hem allemaal boter op ons hoofd hebben. Ik had van een burge meester een duidelijker uiteenzetting verwacht. De kern van de zaak iB dat al in de gemeente Gilze-Rijen de vervui ling van de Donge begint. De belang rijkste bronnen zijn de leerlooierijen en vervolgens de haanwasserijen en lijmfabrieken in Dongen. Verder is er nog een groot aantal bedrijven dat afvalwater op de Donge loost, waar onder allerlei extracten, kalfcafva], zuren, zwavel, en kleine delen lijrn- vlees. En daarbij komt dan nog het huishoudrvuil. Die vervuiling is al jaren aan de gamig. Zij heeft nu haar hoogtepunt bereikt omdat er vroeger nooit wat aan gedaan is. Men heeft bijvoorbeeld nooit overwogen de Donge te vervan gen door een riool, waaroor de rivier gedempt haid kunnen worden. Ik blijf van mening dat niet de bevolking voor de vervuiling van de Donge aansprakelijk gesteld kan wor den. In de betrokken gemeenten zijn zelfs nog veel gezinnen die er een beerput op na moeten houden om huishoudelijike afvoerstoffen op te lozen. De bedrijven zijn zeker voor 80 procent verantwoordelijk voor de modder waar we nu mee zitten. In hun „vette jaren" hadden zij gemak kelijk het nodige op kunnen brengen voor de bouw van zuiveringsinstalla ties. Het wfatersohap is nu met een voor stel gekomen om de Donge door te spoelen. Dat is een lapmiddel want die anderhalve mieter- drek die al jaren de Donge bedekt is niet zo maar weg te krijgen.. BREDA J. J. VREIJSEN Japan heeft nauwelijks smairtegeld betaald. Toen ex-gevangenen in Hol land terugkwamen waren ze aange wezen op hulp van de familie;, die ook pas vijf jaar bezetting acihter de rug had. De Nederlandse regering betaalde niet voor mensen die in kampen door de hel waren gegaan, want ze hadden toch in die tijd niet voor Nederland gewerkt Wat moet er in deze mensen omgaan en wat zullen ze nog voor respect voor deze regering (al wordt de schuld op de vorige geschoven) op kunnen brengen als ze zien dat de man in wiens naam dan toch maar al die gruwel daden zijn gebeurd als „bevriend staatshoofd" wordt ontvangen. Had den ze die duizenden guldens die al leen de veiligheidsmaatregalen al hebben gekost niet beter in een fonds kunnen storten, om de mensen die daar nog toe in staat zijn en de moed voor kunnen opbrengen ia de gelegenheid te stellen een bezoek aan de graven van hun mannen, vaders of kinderen brengen. De keizer was „in die dagen" een z.g. stroman, gevangene in eigen paleis. Dan had hij nuaar in balling-' schap moeten gaan, zoals zovelen staatshoofden hebben gedaan. En wat me dian nog het meest van die keizer tegenviel, mij stond voor dat zo ie- mand bijzonder geleerd en intelligent zon zijn. Hij had toch van te voren uit persberichten en uit zijn eigen gewe ten als hij dat tenminste heeft, kun nen nagaan dat zijn bezoek aan Ne derland veel oud zeer (en dat is dan noig zacht uitgedrukt) en pijnlijke herinneringen zou kunnen oproepen. Overigens alle respect voor die mienaen die alles hebben meegemaakt. Dat ze zich zo kalm hebben gehouden. SCHOONDIJKE L. E. DE SMIT - SUTER Ik ben het geheel eens met het artikeltje van Greet Buchner over de „heilige koe" in De Stem van 13 okt. j.l. Graag zou ik nog enige andere punten a-an willen stippen. Door de ANWB en vele andere aiuto-veriheer- lijkers wordt vaak aangevoerd dat de automobilist niet voor de verliezen van het openbaar vervoer moet op draaien. Is dit echter wel zo? Men heeft berekend dat de verkeersonge lukken de gemeenschap meer dan een miljard per jaar kosten. En ook de laatste restjes natuurgebied die aan wegenaanleg worden opgeofferd heb ben veel meer waarde dan de naakte grondprijs. Kostbare grond wordt ook verspild aan parkeerplaatsen, zodat er geen ruimte overblijft voor kinder speelplaatsen en er veel in de hoogte gebouwd moet worden. En zo zijn er nog vete voorbeelden te noemen. De automobilist wordt dan ook zwaarder gesubsidieerd dan de gebruiker van het openbaar vervoer. EINDHOVEN H. R. ANEMA SLECHTS KLEINE kinderen heb ben in Columbia een vliegramp overleefd die aan negentien inzitten den van een ouderwetse DC-3 het leven heeft gekost,

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1971 | | pagina 9