Goes gebruikt uitspraak van de Kroon als stok achter de deur Piloot verongelukt vliegtuigje had geen blindvlieg-ervaring Honoré Colsen: tocht naar Den Haag niet deftig genoeg Inwoners van Axel peilen raadsleden op beloften LUXE WAAR JE BEROERD VAN WORDT voor Westbrabantse toneelgroepen RAAD VAN DE LUCHTVAART OVER ONGELUK OP HARINGVRETER OM DE TOEKOMST VAN ONZE KINDEREN 3 streek BEDRIJF HOEFT MISSCHIEN NIET TE SLUITEN Warme herfst waterstanden Hoogwater VRAGEN OVER GERINGE BELANGSTELLING MOERDIJK RECREATIESCHAP LEGT ZELF KAMPTERREIN AAN Over twee jaar beslissing 2de luchthaven Tegen sterfte oesters niets te ondernemen Oorzaak van hotelbrand Eindhoven onbegrijpelijk Dinsdag 19 oktober 1971 (ADVERTENTIE) EenPhilips batterij is eigenlijk een schitterende verpakking om een heleboel stroom... j (Van onze Haagse redacteur) DEN HAAG Het vliegongeluk boven het Veerse Meer, waarbij 30 augustus verleden jaar drie mensen omkwamen, is te wijten geweest aan een gebrek aan blindvlieg-erva ring van de piloot Tore Dybdahl. Deze 24-jarige Noor moet door dit gebrek aan ervaring zijn oriënte- ringsgevoel .zijn kwijtgeraakt toen hij in een scherpe rechterbocht een mistbank binnenvloog in een poging hel zicht op de grond te behouden. Hij verloor daarbij zoveel hoogte dat een herstelactie niet meer mogelijk was. Het toestel stortte neer op het eiland de Haringvreter, tijdens een rondvlucht vanaf vliegveld Midden- Zeeland. Dit is de mening van de raad voor de luchtvaart, die gisteren uitspraak heeft gedaan in deze zaak. In zijn conclusie zegt de raad, dat uit het ongeluk de lering moet worden ge trokken dat bij alle verkeersvluch- ten, rondvluchten daaronder begre pen, een bestuurder moet beschik ken over voldoende vliegervaring, maar ook over ruime ervaring .in het blind-vliegen. De wettelijke voorschriften op dit punt bieden door hun algemeenheid (er worden geen eisen gesteld inzake blindvlieg- bekwaamheid) onvoldoende zeker heid, zo meent de raad. Wat in de beide aan het ongeluk bestede zittingen al uit de verf kwam, wordt in de uitspraak nog eens bevestigd, namelijk dat over- belading van het vliegtuig niet aan het ontstaan van het ongeval heeft bijgedragen. Het vliegtuig wordt luchtwaardig genoemd. De omgekomen vlieger DE CANADESE politie heeft een zelfgemaakte bom in beslag geno men in de omgeving van d» ambas sade van de Sovjet-Unie. Zondag is premier Alexei Kosygin in Canada aangekomen. PAUS PAULUS heeft een bereop op de Poolse regering gedaan de bevolking burger- en godsdienstvrij heid toe te stadn. Vooruitzichten voor woensdag en donderdag, opgesteld door het KNMI op maandag om 18.00 uur Afnemend buiig en temperaturen meest boven normaal. Weersvooruitzichten in cijfers over Nederland. Voor woensdag: aantal uren zon: 0 tot 5; min. temp.: 1 tot 5 graden boven normaal; max. temp.: van on geveer normaal tot 3 graden boven normaal; kans op een droge periode van minstens 12 uur: 60 procent; kans op een geheel droog etmaal: 30 procent. Voor donderdag: aantal uren zon: 2 tot 6; min. temp.: 0 tot 4 graden boven normaal; max. temp.: 0 tot 3 graden boven normaal; kans op een droge periode van minstens 12 uur: )0 procent; kans op een geheel droog etmaal: 60 procent. Konstanz 280 (-1), Rheinfelden '.88 (-8), Straatsburg 170 (pl. 12), Plittersdorf 292 (-19), Maxau 350 (- 13), Plochingen 124 (pl. 1), Mann- leim 172 (-281, Steinbach 117 (onv.), Mainz 201 (pl. 23), Bingen 111 (pl. 22), Kaub 120 (pl. 25), Trier 230 (pl. 4), Koblenz 113 (pl. 1), Keulen 41 (-7), Ruhrort 198 (pl. 2), Lobith 807 (onv.), Pannerdense Kop 784 (onv.), Nijmegen 604 (onv.), IJsselkop 701 (-1), Eefde [JSsel 278 (pl. 8), Deventer 164 (pl. 3), Monsin 5456 (-18), Borgharen 1840 (-32), Belfeld 1090 (onv.), Grave beneden de Sluis 502 (pl. 2). gold als nauwgezet, maar beschikte over een relatief geringe vliegerva ring: 620 uur. In het instrumentvlie- gen (blindvliegen) had hij op het onderhavige type vliegtuig geen en kele ervaring. De raad noemt het „in hoge mate onwaarschijnlijk", dat het neerstorten van het vliegtuig het ge volg is geweest van een aanvaring met een dood bij het wrak aangetrof fen reiger. Het vliegtuig, een Brit- ten-Norman „Islander", had tijdens de fatale vlucht negen passagiers aan boord, van wie er met de piloot twee om het leven kwamen. (Van een onzer verslaggevers) DEN BOSCH Vijf KVP-leden van de Provinciale Staten van Noord-Brabant hebben "Gedeputeer de Staten vragen gesteld over de geringe belangstelling voor het in dustrieschap Moerdijk, naar aanlei ding van een artikel in.De Stem van 21 augustus. Zij vragen GS of de voor dit jaar ^geraamde ontvangsten tot een bedrag van 30 miljoen gul den aan verkopen van grond in het industrieterrein wel gehaald zullen worden. De vijf, mevrouw mr. J. J. M. S. Leijten - de Wijkerslooth de Weerdesteyn, drs. J. J. F. M. van der Heijden, L. J. J. van Hezewijk, F. W. M. Smeltzer en J. L. P. M. Teijssen, vragen verder of de goed keuring op de nieuwe gemeenschap pelijke regeling voor het industrie terrein op korte termijn te verwach ten is en of er reeds voorbereidin gen getroffen zijn tot vorming van een nieuw bestuur, teneinde de hui dige overgangsperiode zoveel moge lijk te bekorten. (Van een onzer verslaggevers) DEN BOSCH Het recreatieschap Nationaal Park De Biesbosch heeft gisteren besloten het plan van de ge meente Made en Drimmelen om een kampeerterrein bij Drimmelen aan te leggen, overgenomen. Hiermee is een bedrag gemoeid van 200.000,-. Voor dit bedrag „koopt" het recrea tieschap datgene wat Made reeds aan de uitvoering van het plan heeft verricht. In hoofdzaak betreft dit de aankoop van gronden tot een waarde van ruim 200.000, Het plan, dat gedurende tien ja ren door Made en Drimmelen werd voorbereid, 'voorziet in een groot kampeerterrein ten westen van de dorpskern Drimmelen. In totaal zal daarmee een bedrag van 1,2 miljoen zijn gemoeid. Het rijk heeft in prin cipe een subsidie van 318.000, toegezegd. Het recreatieschap stelde gisteren tijdens een vergadering in het provinciehuis te Den Bosch ook de begroting voor 1970-1971 vast. (Van onze Haagse redacteur) DEN HAAG De heer D. B. Korsuize in Goes zal zjjn zand straal- en galvaniseerbedrijf aan de VVesthavendijk 5 te Goes moe ten sluiten, nu de Kroon heeft be slist 'srnans beroep tegen deze sluiting niet ontvankelijk te ver klaren. De heer Korsuize heeft; dat beroep te Iaat ingediend. Het! ziet er echter naar uit, dat de zaak I voor de Goesenaar toch goed zal komen. B en w hadden indertijd een sluiting van zijn bedrijf gevorderd omdat hij ondanks herhaaldelijk gemeentelijk verzoek hiertoe geen hinderwetvergunning had aange vraagd en een naburig bedrijf een klacht had ingediend wegens hinder. Toen de klacht door de gemeente onderzocht werd bleek opnieuw dat de heer Korsuize geen vergunning had. Betrokkene wilde, aldus een woordvoerder van de gemeente, zelfs geen medewerking verlenen toen hij door de secretaris alsnog aangespoord werd. Daarop vorderde men sluiting van zijn bedrijf. Dit bleek voor de Goese aannemer (die vorig jaar nog onze voorpagina haal de omdat hij toen wel ondernemend genoeg was om met Feijenoord naar Zuid-Amerika te vliegende aansporing die hij nodig had: prompt vroeg hij zijn hinderwetver gunning aan. Tevens werden toen door hem voorzieninglen aangebracht om de hinder (voornamelijk stof) te voor komen. De hinderwetprocedure is op het Goese stadskantoor inmiddels zijn laatste fase beland. Men ver wacht daar niet dat de heer Korsuize (die voldoende geschrokken zal zijn), nu het beroep niet-ontvanke- lijk is verklaard en het „vonnis" eigenlijk al moet worden voltrokken zolang er geen hinderwetsvergun ning is, zijn zaak tijdelijk zal moe ten sluiten. Overigens telt Goes nog vele be drijven, ook grote, die de vereiste hinderwetvergunning nog niet heb ben aangevraagd. Het uitvoerinigs- en controlebeleid in deze dagen blijft aan gemeentezijde nog be perkt. Er is slechts een ambtenaar belast met de naleving van de tech nische uitwerking van de hinderwet en die komt „handen tekort". (Van een onzer verslaggevers) OISTERWIJK Tijdens de toneeldag '71 van het Brabants Centrum voor Amateurtoneel is het Bredase gezelschap Jacob van Lennep onderscheiden met de eerste prijs in categorie A. Aan de wedstrijd is deelgenomen door 22 toneelgroepen uit Bra bant, die zowel de „progressie ve" als de „behoudende" kant in de toneelwereld vertegenwoor digden. Ondanks soms diepgaande me ningsverschillen over de toneel opvattingen verliep de dag in een prettige sfeer. Naast de prijs voor de vereniging Jacob van Lennep overhandigde mevrouw Brouwer-Claus oorkonden uit aan de hoogst beoordeelden van dit seizoen. De uitslagen van de wedstrij den, die door de heer A. J. M. van Buuren uit Breda beoor deeld werden, luiden als volgt Categorie A: le prijs Jacob van Lennep, Breda, met „Gasten op het kasteel" 88,3 pnt.,12e prijs, Delta, Breda 87 pnt. Categorie B: le prijs Geestes beschaving Rijsbergen, met „Een engel kwam voorbij", 82,7 pnt. Honoré Colsen, de krasse voorvechter voor vrije veren: „In 1958 ging het veel deftiger toe. De leiders trokken toen ook meer op met de betogers. tiecomité, vergeten dat ik sinds 195& door de reductie op de veertarieven voor de Zeeuwsch-Vlamingen af te dwingen zowat een miljoen gulden voor de Zeeuwsch-Vlamingen heb bespaard. Dat wil het comité niet weten, dat zit me in m'n lijf". Op de mededeling van minister Drees dat hij geen aanleiding ziet de heer Colsen in Den Haag te ontvangen zegt de bejaarde vrije verenman: „Dat moet de minister weten. De Kamers zullen het uitma ken en ik ben er vast van overtuigd dat we de Kamers mee zullen heb ben bij onze eis geen verhoogde veertarieven voor Zeeuwsch-Vla mingen". (Van een onzer verslaggevers) TERNEUZEN Onder de Zeeuwsch-Vlamingen heerst geen onverdeelde voldoening over de wij ze waarop zaterdag de protesttocht naar Den Haag over de door minis ter Drees aangekondigde tariefsver hoging op de Westerschelde-veren is verlopen. De heer Honoré Colsen uit Sluis kil, de 85-jarige „kampioen" van de vrije veren, die in 1958 het legioen Zeeuwsch-Vlamingen bij de grote protestmeeting in Den Haag aan voerde ,is een van degenen die met gemengde gevoelens over het resul taat van de vrije vsgen-actie anno 1971 spreekt. „Wij hadden het in 1958 veel makkelijker, nu gaat alles gemotori seerd", zegt de heer Colsen. „Ik ben ook sterk tegen de blokkade van het veer in Breskens geweest. De actie had veel deftiger gevoerd moeten worden". De heer Colsen vindt ook dat de Zeeuwsch-Vlaamse betogers in Den Haag min of meer door hun leiders in de kou zijn gelaten. „De leiders hadden op het Bin nenhof bij de betogers, moeten blij ven. In 1958 zijn we samen uit en ook samen thuis gekomen. Nu gin gen veel Zeeuwsch-Vlamingen voor tijdig uit Den Haag weg. Dat had den de heren van het actiecomité moeten voorkomen. Toen ik in 1958 bij minister Algra voor vrije veren voor Zeeuwsch-Vlaanderen pleitte riepen de mensen de minister naar buiten". Het zit de heer Colsen nog altijd dwars dat hij niet met algemene stemmen als voorzitter van het ve rencomité is herkozen. „Ze hadden me ere-voorzitter of zoiets willen maken, maar dat is een functie waarmee ik niks kan doen en daar om heb ik bedankt voor de eer. Maar de mensen, en vooral het ac- ADVERTENTIE) Laatst zag ik vier Philips batterijtjes een radio binnengaan en het ziet er voorlopig niet naar uit aat ze weer naar buiten komen.. (Van onze Haagse redacteur) DEN HAAG Volgens minister dr. W. Drees (verkeer en water staat) kan het nog wel twee jaar duren, voordat een beslissing wordt genomen over de tweede nationale luchthaven. De minster zegt dat in antwoord ou schriftelijke vragen van het tweede kamerlid mr. dr. M. J. J. A. Imkamp (D'66), die onder meer wil de weten of de minister tijdens zijn werkbezoek aan Noord-Brabant heeft gezegd, dat de beslissing nog twee jaar op zich zal laten wachten. De heer Drees zegt in zijn ant woord, dat hij op een persconferen tie na zijn recente werkbezoek aan Brabant te kennen heeft gegeven dat hij binnenkort een schema voor de noodzakelijke studies verwacht ter voorbereiding van het besluit. In afwachting daarvan is het mo- geliilk dat deze studies een periode van twee jaar beslaan. Op de vraag van de héér Imkaimp of de uit spraak van de minister op een kabi netsbeslissing rustte, antwoordt de bewindsman ontkennend. Morgen, woensdag 20 oktober Bergen op Zoom 4.18 en 16.26 Hansweert 3.23 en 15.35 Terneuzen 2.44 en 14.58 Vlissingen 2.13 en 14 26 Wemeldinge 4.08 en 16.16. (Van een onzer verslaggevers) AXEL De huurdersvereniging van plan west in Axel wil de verkie zingsprogramma's van de politieke groeperingen in de gemeenteraad gaan toetsen aan de praktijk. Op deze manier hoopt men te weten te komen welke partijen zich al dan niet aan hun verkiezingsbeloften houden. Directe aanleiding daartoe is een mededeling van b. en w., dat de sporthal en het zwembad, onderaan het urgentielijstje voor geldlenipgen komen te staan. Het college heeft daartoe moeten besluiten met het oog op de financiële positie van de ge meente, maar de huurdersvereniging is het daar in het geheel niet mee eens. Men vindt, dat de vertegen woordigers in de gemeenteraad zich hiertegen fel moeten verzetten. Vele politieke groeperingen, zo zeg gen enkele bestuursleden, hebben spoedige realisering van een sport hal in hun verkiezings-slogans ge had. Ze moeten nu maar eer.s laten zien, wat daarvan in de praktijk waar gemaakt kan worden. De huurders vereniging vreest dat door de onver hoedse manoeuvre op het urgentie lijstje zowel de bouw van de hal als de aanleg van het zwembad op de lange baan zijn geschoven. Dat is on acceptabel, aldus het commentaar van een woordvoerder. Er zijn volgens bestuurslid J. Schie man over deze zaak contacten ge weest met de plaatselijke afdelingen van de drie vakbonden. Overwogen zal worden tot in hoeverre gezamen lijk actie gevoerd kan worden om op deze manier (bijvoorbeeld door het verzamelen van handtekeningen) de gemeenteraad te overtuigen van de noodzaak van zowel een sportha als een zwembad. De financiële po sitie van Axel mag, aldus het com mentaar, geen excuus zijn voor dit uitstel. Men is van mening, dat in het verleden ook geld gespendeerd is aan veel minder urgente zaken. Wat dit betreft bestaat er kritiek op het be leid van de afgelopen jaren en maan den. Daarover wordt gezegd: „Er zijn kapitalen uitgegeven voor de verbe tering van het huidige zwembad, ter wijl men wist dat er niets aan te doen was. Er zijn door de gemeenteraad de afgelopen maanden wel verschil lende positieve besluiten genomen, maar dat kun je gemakkelijk doen als je zeker weet dat er toch geen geld is om de betreffende besluiten uit te voeren". De huurdersvereniging is ook van mening, dat Axel het aan zijn status van „woongemeente" verplicht is om goede voorzieningen te hebben op het gebied van de sportbeoefening. Axel heeft de mensen helemaal niets te bieden. Daarom moeten er zowel die sporthal als 't zwembad snel komen." Een ander probleem waarvoor de huurdersvereniging zich de komende tijd wil inzetten is dat van de op verschillende plaatsen in Axel hin derlijk geparkeerde vrachtwagens. De raad heeft al een verordening aangenomen, waardoor de politie kan dwingen om vrachtwagens op een centrale plaats te parkeren, maar die verordening is nog niet tot uitvoering gebracht. De huurdersvereniging eist een afdoende regeling. „De ontwikkelingen gaan toch gewoon door en het aanpassings vermogen van de mensen is enorm. Ik gelooi er niet meer zo in, tenzijmeer dan 50 pro cent van de bevolking aan alle bestuurders een geargumenteerd ultimatum stelt: we gooien het roer om". IR. PAUL BUNNIK, architect te Breda, over lucht- en watervervuiling. „Opdrachtgevers en bestuurders een andere men taliteit bijbrengen op de gebrui kelijke wijze kost te veel tijd. Redding brengt alleen nog een soort '40'45-situatie; dat wil zeggen: bereidheid tot minder inkomen, geen gekleurd toilet papier meer, wassen met groene zeep etc. Als 50 pet en de massa media daartoe bereid zijn, dan gaat de rest wel mee. In de jaren '40'45 zijn ook zinvolle plannen ontstaan voor een nieuwe maat schappijconstructie, maar toen zijn ze stuk gelopen op een ge brek aan communicatie en zijn heel wat architecten nadien ge frustreerd geraakt. Nee, vanuit de architecten vormgevers van het milieu verwacht ik geen wezenlijke in vloed. Dat zou gaan ten koste van eigen portemonnee. Tientallen jaren hebben zij verdiend aan opdrachtgevers, die alleen maar economische belangen hadden. Daarbij kwam het keurslijf van de wettelijke curveprijzen. Het idealisme daarbij was infantiel en los van de realiteit. Een idea list als Aldo van Eyck heeft ja ren gecrepeerd van de armoe. Een bepaald soort idealisme vind je alleen terug in representatieve gebouwen, waar de meest krank zinnige dingen mogelijk bleken; bijvoorbeeld het provinciehuis van Maaskant. De Bond van Ne derlandse Architecten zie ik daarom nog geen ultimatum stel len. Een direct alternatief is er ook niet. Wel bijvoorbeeld een 5- jarenplan, waaraan ieder die met ruimtelijke ordening te maken heeft zich houdt. Het rapport over de Ruimtelijke Ordening is in dit kader waar deloos; een aanpassing aan de si tuatie. De daarin gestelde groen- zonen zijn een fictie. De Rijks Planologische Dienst wist bij het opstellen ervan al, dat Shell bij Moerdijk zou komen, dat er aan de Dongemond en in Willemstad industrie gevestigd zou worden. Deze Dienst werkte namelijk te gelijk mee aan het rapport Rot terdam 2000! En toch worden in het eerste rapport genoemde ge bieden tot groenzónes verklaard. De sanering van onze binnen steden is een voorbeeld van daadwerkelijke bewuste vervui ling. De torenflats (economisch rendement) die er komen ver vuilen het hele gebied in een straal van 500 meter rondom. Mensen doen er niets meer aan hun huizen; de grond wordt im mers meer waard. De vormgeving van de stedebouw en ruimtelijke ordening berust op de analyti sche techniek van de dertiger ja ren. We komen er achter, dat af zonderlijke oplossingen van de gebieden werken-wonen-verkeer en recreatie niet meer mogelijk zijn. Ook economen komen daar eindelijk achter. Vroeger was het bij deze lieden: als het maar draait. Maar nu blijkt alles niet zo best te draaien. De financiële startmoeilijkheden van een opko mende industrie in de jaren '50 zijn, ondanks waarschuwingen overwonnen door de hand te lichten met zuivering, riolering etc. De schuldvraag ligt overigens niet alleen bij de industrie, maai bij alle mensen. Sedert '50 hebben we allen bewust politiserend een welvaartstoestand nage streefd. De defecten in het wel zijn trachten we nu terug te ko pen via de welvaart; anderzijds zijn we ze door de welvaart kwijt geraakt", aldus Paul Bunnik. „Beeldende kunstenaars zijn weggeprijsd uit het maatschappe lijke leven, maar een beroep op de natuurlijke creativiteit van deze mensen zou een enorme sti mulans kunnen zijn om de mi lieuvervuiling tegen te gaa™"> zegt beeldend kunstenaar HANS VAN ZUMMEREN uit Tilburg. „Er is namelijk een samenhang tussen de visuele (zichtbare) hy giëne en de industriële vervui ling. Dat wordt niet goed begre pen. Stedenbouw is geen levend idee meer. Normale gevoel voor proporties en verhoudingen is weg; er is sprake van een ver vreemding van de natuur. Om representatieve voorbeel den te noemen. In Breda ligt al 10 jaar, bij het cultureel cen trum De Beyerd een groot ter rein leeg; een bende. Dat is voor ieder, die erlangs komt een frus trerende ervaring; een negatieve zaak; heeft met leefmogelijkheid te maken. Kijk eens naar het aantal wijken uit de jaren '20 en '30, die van baksteen dicht ge metseld zijn; waar geen plantje in staat. Ook een hygiënische kwestie. Kijk verder eens in de warenhuizen naar de enorme bende prularia, die voor een men senleven niets betekenen, maar industrieel verwerkt worden. Er is iets fout! Ik heb me onlangs nog boos gemaakt, toen ik in een warenhuis boven een simpel si garetten-stalletje voor achtdui zend gulden aan lampen zag hangen. Luxe, waar je beroerd van wordt. Als de Donge of de Roode Vaart vervuilt; je er niet meer kunt vissen en geen riet meer ziet groeien, dan ontstaat er een emo tioneel tekort bij de mensen, dat niet meer met „speelgoed" valt op te lossen. Onze trottoir-cul tuur is een schreeuw van on macht. De meeste mensen leven voor een groot deel vanuit het zien (het beeld, dat hen omringt), maar dat wordt maatschappelijk niet meer gehonoreerd. Alles wtfrdt alleen volgepropt met eco nomisch rendement. Dat is de enige norm waarmee weggesloop- te delen worden opgevuld. Om één voorbeeld te noemen. Onze gemeentelijke afdelingen stadsbeplantingen mogen vaklui bevatten, maar het zijn verstarde instituten. Een klein tuintje mid den in de stad bij een woonhuis „wint" het vaak van de steriele boompjes en bloembakken in een stad. Waarom bijvoorbeeld de puinhoop bij De Beyerd niet be planten zoals Louis le Roy in Hee renveen zijn jungletuin midden in de stad heeft aangelegd? Ook nog veel goedkoper dan de plantsoe nen. „Nu keiharde hoekige ste den het landschap binnendringen moet de natuur iets terugdoen. Met een soort jungletactiek zou de natuur zich in de steden moe ten voortwoekeren en zorgen voor kathedralen van bomen, struiken en planten" is Le Roy's uitgangspunt. „Ik ben van me ning", zegt Van Zummeren", dat veel kunstenaars ook dit natuur lijke gevoel hebben en bijvoor beeld via de Beeldende Kunste naars Regeling ingeschakeld kunnen worden om ons frustre rende klimaat weer natuurlijk leefbaar te maken". (Van onze correspondent) YERSEKE Het onderzoek naar de oorzaak van de abnormaal hoge sterfte onder de uitgezaaide Portu gese oester op de Yersekese bank in de Oosterschelde is afgerond. Het rijksinstituut voor Visserijonderzoek te IJmuiden is tot de conclusie ge komen dat de veroorzaker een virus is waartegen weinig te doen valt. Het virus was reeds aanwezig toen de mossels uit Portugal geïm porteerd werden en mede door de hoge watertemperaturen was een snelle ontwikkeling het gevolg. In Frankrijk zijn de uitgezaaide oesters zo goed als allemaal afgestorven. Het virus tast niet de platte oes ters aan. Ongeveer veertig a vijftig procent vam de uitgezaaide Portugese oesters moet als verloren worden be schouwd. Het afsterven is in geen geval een gevolg van waterveront reiniging of planktonvergiftiging. Tegen het consumeren van deze soort oester bestaat dan ook abso luut geen bezwaar. EINDHOVEN (ANP) Het ge rechtelijk onderzoek naar de fatale brand in 't Silveren Seepaert te Eindhoven, heeft geen aanwijsbare oorzaak als bevredigend resultaat opgeleverd. Alle theorieën moesten worden verworpen. Ook aan de ver klaring van de nachtportier, dat hij rond vijf uur nog een ronde heeft gemaakt en niets heeft ontdekt, wordt niet langer getwijfeld. Omstreeks kwart over vijf hebben aan de zijde van het hotel, waar het restaurant is gelegen, twee militai ren met een jeep gestaan, die door één krantenbezorger zijn gezien. Noch dé krantenbezorger noch de militairen hebben vlammen in het restaurant gezien. Onbegrijpelijk blijft dat zich in slechts luttele ogenblikken het vuur over het gehele gebouw heeft kunnen uitbreiden, zo wordt na het onderzoek geconstateerd.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1971 | | pagina 3