Goes gebruikt uitspraak
van de Kroon
als stok achter de deur
Piloot verongelukt
vliegtuigje had geen
blindvlieg-ervaring
Honoré Colsen: tocht
naar Den Haag
niet deftig genoeg
Inwoners van Axel peilen raadsleden op beloften
LUXE WAAR JE
BEROERD
VAN WORDT
voor
Westbrabantse
toneelgroepen
RAAD VAN DE LUCHTVAART
OVER ONGELUK OP
HARINGVRETER
OM DE TOEKOMST
VAN ONZE KINDEREN
3 streek
BEDRIJF HOEFT MISSCHIEN NIET TE SLUITEN
Warme herfst
waterstanden
Hoogwater
VRAGEN OVER
GERINGE
BELANGSTELLING
MOERDIJK
RECREATIESCHAP
LEGT ZELF
KAMPTERREIN
AAN
Over twee jaar
beslissing
2de luchthaven
Tegen sterfte
oesters niets
te ondernemen
Oorzaak van
hotelbrand
Eindhoven
onbegrijpelijk
Dinsdag 19 oktober 1971
(ADVERTENTIE)
EenPhilips batterij is eigenlijk
een schitterende verpakking om een heleboel stroom... j
(Van onze Haagse redacteur)
DEN HAAG Het vliegongeluk
boven het Veerse Meer, waarbij 30
augustus verleden jaar drie mensen
omkwamen, is te wijten geweest
aan een gebrek aan blindvlieg-erva
ring van de piloot Tore Dybdahl.
Deze 24-jarige Noor moet door dit
gebrek aan ervaring zijn oriënte-
ringsgevoel .zijn kwijtgeraakt toen
hij in een scherpe rechterbocht een
mistbank binnenvloog in een poging
hel zicht op de grond te behouden.
Hij verloor daarbij zoveel hoogte dat
een herstelactie niet meer mogelijk
was. Het toestel stortte neer op het
eiland de Haringvreter, tijdens een
rondvlucht vanaf vliegveld Midden-
Zeeland.
Dit is de mening van de raad voor
de luchtvaart, die gisteren uitspraak
heeft gedaan in deze zaak. In zijn
conclusie zegt de raad, dat uit het
ongeluk de lering moet worden ge
trokken dat bij alle verkeersvluch-
ten, rondvluchten daaronder begre
pen, een bestuurder moet beschik
ken over voldoende vliegervaring,
maar ook over ruime ervaring .in
het blind-vliegen. De wettelijke
voorschriften op dit punt bieden
door hun algemeenheid (er worden
geen eisen gesteld inzake blindvlieg-
bekwaamheid) onvoldoende zeker
heid, zo meent de raad.
Wat in de beide aan het ongeluk
bestede zittingen al uit de verf
kwam, wordt in de uitspraak nog
eens bevestigd, namelijk dat over-
belading van het vliegtuig niet aan
het ontstaan van het ongeval heeft
bijgedragen.
Het vliegtuig wordt luchtwaardig
genoemd. De omgekomen vlieger
DE CANADESE politie heeft een
zelfgemaakte bom in beslag geno
men in de omgeving van d» ambas
sade van de Sovjet-Unie. Zondag is
premier Alexei Kosygin in Canada
aangekomen.
PAUS PAULUS heeft een bereop
op de Poolse regering gedaan de
bevolking burger- en godsdienstvrij
heid toe te stadn.
Vooruitzichten
voor woensdag
en donderdag,
opgesteld
door het KNMI
op maandag
om 18.00 uur
Afnemend
buiig en
temperaturen meest boven normaal.
Weersvooruitzichten in cijfers over
Nederland.
Voor woensdag: aantal uren zon:
0 tot 5; min. temp.: 1 tot 5 graden
boven normaal; max. temp.: van on
geveer normaal tot 3 graden boven
normaal; kans op een droge periode
van minstens 12 uur: 60 procent;
kans op een geheel droog etmaal: 30
procent.
Voor donderdag: aantal uren zon:
2 tot 6; min. temp.: 0 tot 4 graden
boven normaal; max. temp.: 0 tot 3
graden boven normaal; kans op een
droge periode van minstens 12 uur:
)0 procent; kans op een geheel droog
etmaal: 60 procent.
Konstanz 280 (-1), Rheinfelden
'.88 (-8), Straatsburg 170 (pl. 12),
Plittersdorf 292 (-19), Maxau 350 (-
13), Plochingen 124 (pl. 1), Mann-
leim 172 (-281, Steinbach 117
(onv.), Mainz 201 (pl. 23), Bingen
111 (pl. 22), Kaub 120 (pl. 25),
Trier 230 (pl. 4), Koblenz 113 (pl.
1), Keulen 41 (-7), Ruhrort 198 (pl.
2), Lobith 807 (onv.), Pannerdense
Kop 784 (onv.), Nijmegen 604
(onv.), IJsselkop 701 (-1), Eefde
[JSsel 278 (pl. 8), Deventer 164 (pl.
3), Monsin 5456 (-18), Borgharen
1840 (-32), Belfeld 1090 (onv.),
Grave beneden de Sluis 502 (pl.
2).
gold als nauwgezet, maar beschikte
over een relatief geringe vliegerva
ring: 620 uur. In het instrumentvlie-
gen (blindvliegen) had hij op het
onderhavige type vliegtuig geen en
kele ervaring. De raad noemt het „in
hoge mate onwaarschijnlijk", dat het
neerstorten van het vliegtuig het ge
volg is geweest van een aanvaring
met een dood bij het wrak aangetrof
fen reiger. Het vliegtuig, een Brit-
ten-Norman „Islander", had tijdens
de fatale vlucht negen passagiers
aan boord, van wie er met de piloot
twee om het leven kwamen.
(Van een onzer verslaggevers)
DEN BOSCH Vijf KVP-leden
van de Provinciale Staten van
Noord-Brabant hebben "Gedeputeer
de Staten vragen gesteld over de
geringe belangstelling voor het in
dustrieschap Moerdijk, naar aanlei
ding van een artikel in.De Stem van
21 augustus. Zij vragen GS of de
voor dit jaar ^geraamde ontvangsten
tot een bedrag van 30 miljoen gul
den aan verkopen van grond in het
industrieterrein wel gehaald zullen
worden. De vijf, mevrouw mr. J. J.
M. S. Leijten - de Wijkerslooth de
Weerdesteyn, drs. J. J. F. M. van
der Heijden, L. J. J. van Hezewijk,
F. W. M. Smeltzer en J. L. P. M.
Teijssen, vragen verder of de goed
keuring op de nieuwe gemeenschap
pelijke regeling voor het industrie
terrein op korte termijn te verwach
ten is en of er reeds voorbereidin
gen getroffen zijn tot vorming van
een nieuw bestuur, teneinde de hui
dige overgangsperiode zoveel moge
lijk te bekorten.
(Van een onzer verslaggevers)
DEN BOSCH Het recreatieschap
Nationaal Park De Biesbosch heeft
gisteren besloten het plan van de ge
meente Made en Drimmelen om een
kampeerterrein bij Drimmelen aan
te leggen, overgenomen. Hiermee is
een bedrag gemoeid van 200.000,-.
Voor dit bedrag „koopt" het recrea
tieschap datgene wat Made reeds aan
de uitvoering van het plan heeft
verricht. In hoofdzaak betreft dit de
aankoop van gronden tot een waarde
van ruim 200.000,
Het plan, dat gedurende tien ja
ren door Made en Drimmelen werd
voorbereid, 'voorziet in een groot
kampeerterrein ten westen van de
dorpskern Drimmelen. In totaal zal
daarmee een bedrag van 1,2 miljoen
zijn gemoeid. Het rijk heeft in prin
cipe een subsidie van 318.000,
toegezegd. Het recreatieschap stelde
gisteren tijdens een vergadering in
het provinciehuis te Den Bosch ook
de begroting voor 1970-1971 vast.
(Van onze Haagse redacteur)
DEN HAAG De heer D. B.
Korsuize in Goes zal zjjn zand
straal- en galvaniseerbedrijf aan
de VVesthavendijk 5 te Goes moe
ten sluiten, nu de Kroon heeft be
slist 'srnans beroep tegen deze
sluiting niet ontvankelijk te ver
klaren. De heer Korsuize heeft;
dat beroep te Iaat ingediend. Het!
ziet er echter naar uit, dat de zaak I
voor de Goesenaar toch goed zal
komen.
B en w hadden indertijd een
sluiting van zijn bedrijf gevorderd
omdat hij ondanks herhaaldelijk
gemeentelijk verzoek hiertoe geen
hinderwetvergunning had aange
vraagd en een naburig bedrijf een
klacht had ingediend wegens hinder.
Toen de klacht door de gemeente
onderzocht werd bleek opnieuw dat
de heer Korsuize geen vergunning
had.
Betrokkene wilde, aldus een
woordvoerder van de gemeente,
zelfs geen medewerking verlenen
toen hij door de secretaris alsnog
aangespoord werd. Daarop vorderde
men sluiting van zijn bedrijf. Dit
bleek voor de Goese aannemer (die
vorig jaar nog onze voorpagina haal
de omdat hij toen wel ondernemend
genoeg was om met Feijenoord naar
Zuid-Amerika te vliegende
aansporing die hij nodig had:
prompt vroeg hij zijn hinderwetver
gunning aan.
Tevens werden toen door hem
voorzieninglen aangebracht om de
hinder (voornamelijk stof) te voor
komen. De hinderwetprocedure is op
het Goese stadskantoor inmiddels
zijn laatste fase beland. Men ver
wacht daar niet dat de heer Korsuize
(die voldoende geschrokken zal
zijn), nu het beroep niet-ontvanke-
lijk is verklaard en het „vonnis"
eigenlijk al moet worden voltrokken
zolang er geen hinderwetsvergun
ning is, zijn zaak tijdelijk zal moe
ten sluiten.
Overigens telt Goes nog vele be
drijven, ook grote, die de vereiste
hinderwetvergunning nog niet heb
ben aangevraagd. Het uitvoerinigs-
en controlebeleid in deze dagen
blijft aan gemeentezijde nog be
perkt. Er is slechts een ambtenaar
belast met de naleving van de tech
nische uitwerking van de hinderwet
en die komt „handen tekort".
(Van een onzer verslaggevers)
OISTERWIJK Tijdens de
toneeldag '71 van het Brabants
Centrum voor Amateurtoneel is
het Bredase gezelschap Jacob
van Lennep onderscheiden met
de eerste prijs in categorie A.
Aan de wedstrijd is deelgenomen
door 22 toneelgroepen uit Bra
bant, die zowel de „progressie
ve" als de „behoudende" kant in
de toneelwereld vertegenwoor
digden.
Ondanks soms diepgaande me
ningsverschillen over de toneel
opvattingen verliep de dag in
een prettige sfeer. Naast de prijs
voor de vereniging Jacob van
Lennep overhandigde mevrouw
Brouwer-Claus oorkonden uit
aan de hoogst beoordeelden van
dit seizoen.
De uitslagen van de wedstrij
den, die door de heer A. J. M.
van Buuren uit Breda beoor
deeld werden, luiden als volgt
Categorie A: le prijs Jacob
van Lennep, Breda, met „Gasten
op het kasteel" 88,3 pnt.,12e prijs,
Delta, Breda 87 pnt.
Categorie B: le prijs Geestes
beschaving Rijsbergen, met „Een
engel kwam voorbij", 82,7 pnt.
Honoré Colsen, de krasse voorvechter voor vrije veren: „In 1958 ging
het veel deftiger toe. De leiders trokken toen ook meer op met de betogers.
tiecomité, vergeten dat ik sinds 195&
door de reductie op de veertarieven
voor de Zeeuwsch-Vlamingen af te
dwingen zowat een miljoen gulden
voor de Zeeuwsch-Vlamingen heb
bespaard. Dat wil het comité niet
weten, dat zit me in m'n lijf".
Op de mededeling van minister
Drees dat hij geen aanleiding ziet
de heer Colsen in Den Haag te
ontvangen zegt de bejaarde vrije
verenman: „Dat moet de minister
weten. De Kamers zullen het uitma
ken en ik ben er vast van overtuigd
dat we de Kamers mee zullen heb
ben bij onze eis geen verhoogde
veertarieven voor Zeeuwsch-Vla
mingen".
(Van een onzer verslaggevers)
TERNEUZEN Onder de
Zeeuwsch-Vlamingen heerst geen
onverdeelde voldoening over de wij
ze waarop zaterdag de protesttocht
naar Den Haag over de door minis
ter Drees aangekondigde tariefsver
hoging op de Westerschelde-veren is
verlopen.
De heer Honoré Colsen uit Sluis
kil, de 85-jarige „kampioen" van de
vrije veren, die in 1958 het legioen
Zeeuwsch-Vlamingen bij de grote
protestmeeting in Den Haag aan
voerde ,is een van degenen die met
gemengde gevoelens over het resul
taat van de vrije vsgen-actie anno
1971 spreekt.
„Wij hadden het in 1958 veel
makkelijker, nu gaat alles gemotori
seerd", zegt de heer Colsen. „Ik ben
ook sterk tegen de blokkade van het
veer in Breskens geweest. De actie
had veel deftiger gevoerd moeten
worden". De heer Colsen vindt ook
dat de Zeeuwsch-Vlaamse betogers
in Den Haag min of meer door hun
leiders in de kou zijn gelaten.
„De leiders hadden op het Bin
nenhof bij de betogers, moeten blij
ven. In 1958 zijn we samen uit en
ook samen thuis gekomen. Nu gin
gen veel Zeeuwsch-Vlamingen voor
tijdig uit Den Haag weg. Dat had
den de heren van het actiecomité
moeten voorkomen. Toen ik in 1958
bij minister Algra voor vrije veren
voor Zeeuwsch-Vlaanderen pleitte
riepen de mensen de minister naar
buiten".
Het zit de heer Colsen nog altijd
dwars dat hij niet met algemene
stemmen als voorzitter van het ve
rencomité is herkozen. „Ze hadden
me ere-voorzitter of zoiets willen
maken, maar dat is een functie
waarmee ik niks kan doen en daar
om heb ik bedankt voor de eer.
Maar de mensen, en vooral het ac-
ADVERTENTIE)
Laatst zag ik vier Philips batterijtjes een radio binnengaan
en het ziet er voorlopig niet naar uit aat ze weer naar buiten komen..
(Van onze Haagse redacteur)
DEN HAAG Volgens minister
dr. W. Drees (verkeer en water
staat) kan het nog wel twee jaar
duren, voordat een beslissing wordt
genomen over de tweede nationale
luchthaven.
De minster zegt dat in antwoord
ou schriftelijke vragen van het
tweede kamerlid mr. dr. M. J. J. A.
Imkamp (D'66), die onder meer wil
de weten of de minister tijdens zijn
werkbezoek aan Noord-Brabant
heeft gezegd, dat de beslissing nog
twee jaar op zich zal laten wachten.
De heer Drees zegt in zijn ant
woord, dat hij op een persconferen
tie na zijn recente werkbezoek aan
Brabant te kennen heeft gegeven
dat hij binnenkort een schema voor
de noodzakelijke studies verwacht
ter voorbereiding van het besluit.
In afwachting daarvan is het mo-
geliilk dat deze studies een periode
van twee jaar beslaan. Op de vraag
van de héér Imkaimp of de uit
spraak van de minister op een kabi
netsbeslissing rustte, antwoordt de
bewindsman ontkennend.
Morgen, woensdag 20 oktober
Bergen op Zoom 4.18 en 16.26
Hansweert 3.23 en 15.35
Terneuzen 2.44 en 14.58
Vlissingen 2.13 en 14 26
Wemeldinge 4.08 en 16.16.
(Van een onzer verslaggevers)
AXEL De huurdersvereniging
van plan west in Axel wil de verkie
zingsprogramma's van de politieke
groeperingen in de gemeenteraad
gaan toetsen aan de praktijk. Op deze
manier hoopt men te weten te komen
welke partijen zich al dan niet aan
hun verkiezingsbeloften houden.
Directe aanleiding daartoe is een
mededeling van b. en w., dat de
sporthal en het zwembad, onderaan
het urgentielijstje voor geldlenipgen
komen te staan. Het college heeft
daartoe moeten besluiten met het oog
op de financiële positie van de ge
meente, maar de huurdersvereniging
is het daar in het geheel niet mee
eens. Men vindt, dat de vertegen
woordigers in de gemeenteraad zich
hiertegen fel moeten verzetten.
Vele politieke groeperingen, zo zeg
gen enkele bestuursleden, hebben
spoedige realisering van een sport
hal in hun verkiezings-slogans ge
had. Ze moeten nu maar eer.s laten
zien, wat daarvan in de praktijk waar
gemaakt kan worden. De huurders
vereniging vreest dat door de onver
hoedse manoeuvre op het urgentie
lijstje zowel de bouw van de hal als
de aanleg van het zwembad op de
lange baan zijn geschoven. Dat is on
acceptabel, aldus het commentaar
van een woordvoerder.
Er zijn volgens bestuurslid J. Schie
man over deze zaak contacten ge
weest met de plaatselijke afdelingen
van de drie vakbonden. Overwogen
zal worden tot in hoeverre gezamen
lijk actie gevoerd kan worden om
op deze manier (bijvoorbeeld door
het verzamelen van handtekeningen)
de gemeenteraad te overtuigen van
de noodzaak van zowel een sportha
als een zwembad. De financiële po
sitie van Axel mag, aldus het com
mentaar, geen excuus zijn voor dit
uitstel. Men is van mening, dat in het
verleden ook geld gespendeerd is aan
veel minder urgente zaken. Wat dit
betreft bestaat er kritiek op het be
leid van de afgelopen jaren en maan
den.
Daarover wordt gezegd: „Er zijn
kapitalen uitgegeven voor de verbe
tering van het huidige zwembad, ter
wijl men wist dat er niets aan te doen
was. Er zijn door de gemeenteraad
de afgelopen maanden wel verschil
lende positieve besluiten genomen,
maar dat kun je gemakkelijk doen
als je zeker weet dat er toch geen
geld is om de betreffende besluiten
uit te voeren".
De huurdersvereniging is ook van
mening, dat Axel het aan zijn status
van „woongemeente" verplicht is om
goede voorzieningen te hebben op het
gebied van de sportbeoefening. Axel
heeft de mensen helemaal niets te
bieden. Daarom moeten er zowel die
sporthal als 't zwembad snel komen."
Een ander probleem waarvoor de
huurdersvereniging zich de komende
tijd wil inzetten is dat van de op
verschillende plaatsen in Axel hin
derlijk geparkeerde vrachtwagens.
De raad heeft al een verordening
aangenomen, waardoor de politie kan
dwingen om vrachtwagens op een
centrale plaats te parkeren, maar die
verordening is nog niet tot uitvoering
gebracht. De huurdersvereniging eist
een afdoende regeling.
„De ontwikkelingen gaan toch
gewoon door en het aanpassings
vermogen van de mensen is
enorm. Ik gelooi er niet meer zo
in, tenzijmeer dan 50 pro
cent van de bevolking aan alle
bestuurders een geargumenteerd
ultimatum stelt: we gooien het
roer om". IR. PAUL BUNNIK,
architect te Breda, over lucht- en
watervervuiling. „Opdrachtgevers
en bestuurders een andere men
taliteit bijbrengen op de gebrui
kelijke wijze kost te veel tijd.
Redding brengt alleen nog een
soort '40'45-situatie; dat wil
zeggen: bereidheid tot minder
inkomen, geen gekleurd toilet
papier meer, wassen met groene
zeep etc. Als 50 pet en de massa
media daartoe bereid zijn, dan
gaat de rest wel mee. In de jaren
'40'45 zijn ook zinvolle plannen
ontstaan voor een nieuwe maat
schappijconstructie, maar toen
zijn ze stuk gelopen op een ge
brek aan communicatie en zijn
heel wat architecten nadien ge
frustreerd geraakt.
Nee, vanuit de architecten
vormgevers van het milieu
verwacht ik geen wezenlijke in
vloed. Dat zou gaan ten koste van
eigen portemonnee. Tientallen
jaren hebben zij verdiend aan
opdrachtgevers, die alleen maar
economische belangen hadden.
Daarbij kwam het keurslijf van
de wettelijke curveprijzen. Het
idealisme daarbij was infantiel
en los van de realiteit. Een idea
list als Aldo van Eyck heeft ja
ren gecrepeerd van de armoe. Een
bepaald soort idealisme vind je
alleen terug in representatieve
gebouwen, waar de meest krank
zinnige dingen mogelijk bleken;
bijvoorbeeld het provinciehuis
van Maaskant. De Bond van Ne
derlandse Architecten zie ik
daarom nog geen ultimatum stel
len. Een direct alternatief is er
ook niet. Wel bijvoorbeeld een 5-
jarenplan, waaraan ieder die met
ruimtelijke ordening te maken
heeft zich houdt.
Het rapport over de Ruimtelijke
Ordening is in dit kader waar
deloos; een aanpassing aan de si
tuatie. De daarin gestelde groen-
zonen zijn een fictie. De Rijks
Planologische Dienst wist bij het
opstellen ervan al, dat Shell bij
Moerdijk zou komen, dat er aan
de Dongemond en in Willemstad
industrie gevestigd zou worden.
Deze Dienst werkte namelijk te
gelijk mee aan het rapport Rot
terdam 2000! En toch worden in
het eerste rapport genoemde ge
bieden tot groenzónes verklaard.
De sanering van onze binnen
steden is een voorbeeld van
daadwerkelijke bewuste vervui
ling. De torenflats (economisch
rendement) die er komen ver
vuilen het hele gebied in een
straal van 500 meter rondom.
Mensen doen er niets meer aan
hun huizen; de grond wordt im
mers meer waard. De vormgeving
van de stedebouw en ruimtelijke
ordening berust op de analyti
sche techniek van de dertiger ja
ren. We komen er achter, dat af
zonderlijke oplossingen van de
gebieden werken-wonen-verkeer
en recreatie niet meer mogelijk
zijn. Ook economen komen daar
eindelijk achter. Vroeger was het
bij deze lieden: als het maar
draait. Maar nu blijkt alles niet
zo best te draaien. De financiële
startmoeilijkheden van een opko
mende industrie in de jaren '50
zijn, ondanks waarschuwingen
overwonnen door de hand te
lichten met zuivering, riolering
etc. De schuldvraag ligt overigens
niet alleen bij de industrie, maai
bij alle mensen. Sedert '50 hebben
we allen bewust politiserend
een welvaartstoestand nage
streefd. De defecten in het wel
zijn trachten we nu terug te ko
pen via de welvaart; anderzijds
zijn we ze door de welvaart kwijt
geraakt", aldus Paul Bunnik.
„Beeldende kunstenaars zijn
weggeprijsd uit het maatschappe
lijke leven, maar een beroep op
de natuurlijke creativiteit van
deze mensen zou een enorme sti
mulans kunnen zijn om de mi
lieuvervuiling tegen te gaa™">
zegt beeldend kunstenaar HANS
VAN ZUMMEREN uit Tilburg.
„Er is namelijk een samenhang
tussen de visuele (zichtbare) hy
giëne en de industriële vervui
ling. Dat wordt niet goed begre
pen. Stedenbouw is geen levend
idee meer. Normale gevoel voor
proporties en verhoudingen is
weg; er is sprake van een ver
vreemding van de natuur.
Om representatieve voorbeel
den te noemen. In Breda ligt al
10 jaar, bij het cultureel cen
trum De Beyerd een groot ter
rein leeg; een bende. Dat is voor
ieder, die erlangs komt een frus
trerende ervaring; een negatieve
zaak; heeft met leefmogelijkheid
te maken. Kijk eens naar het
aantal wijken uit de jaren '20 en
'30, die van baksteen dicht ge
metseld zijn; waar geen plantje
in staat. Ook een hygiënische
kwestie. Kijk verder eens in de
warenhuizen naar de enorme
bende prularia, die voor een men
senleven niets betekenen, maar
industrieel verwerkt worden. Er
is iets fout! Ik heb me onlangs
nog boos gemaakt, toen ik in een
warenhuis boven een simpel si
garetten-stalletje voor achtdui
zend gulden aan lampen zag
hangen. Luxe, waar je beroerd
van wordt.
Als de Donge of de Roode
Vaart vervuilt; je er niet meer
kunt vissen en geen riet meer ziet
groeien, dan ontstaat er een emo
tioneel tekort bij de mensen, dat
niet meer met „speelgoed" valt
op te lossen. Onze trottoir-cul
tuur is een schreeuw van on
macht. De meeste mensen leven
voor een groot deel vanuit het
zien (het beeld, dat hen omringt),
maar dat wordt maatschappelijk
niet meer gehonoreerd. Alles
wtfrdt alleen volgepropt met eco
nomisch rendement. Dat is de
enige norm waarmee weggesloop-
te delen worden opgevuld.
Om één voorbeeld te noemen.
Onze gemeentelijke afdelingen
stadsbeplantingen mogen vaklui
bevatten, maar het zijn verstarde
instituten. Een klein tuintje mid
den in de stad bij een woonhuis
„wint" het vaak van de steriele
boompjes en bloembakken in een
stad. Waarom bijvoorbeeld de
puinhoop bij De Beyerd niet be
planten zoals Louis le Roy in Hee
renveen zijn jungletuin midden in
de stad heeft aangelegd? Ook nog
veel goedkoper dan de plantsoe
nen. „Nu keiharde hoekige ste
den het landschap binnendringen
moet de natuur iets terugdoen.
Met een soort jungletactiek zou
de natuur zich in de steden moe
ten voortwoekeren en zorgen
voor kathedralen van bomen,
struiken en planten" is Le Roy's
uitgangspunt. „Ik ben van me
ning", zegt Van Zummeren", dat
veel kunstenaars ook dit natuur
lijke gevoel hebben en bijvoor
beeld via de Beeldende Kunste
naars Regeling ingeschakeld
kunnen worden om ons frustre
rende klimaat weer natuurlijk
leefbaar te maken".
(Van onze correspondent)
YERSEKE Het onderzoek naar
de oorzaak van de abnormaal hoge
sterfte onder de uitgezaaide Portu
gese oester op de Yersekese bank in
de Oosterschelde is afgerond. Het
rijksinstituut voor Visserijonderzoek
te IJmuiden is tot de conclusie ge
komen dat de veroorzaker een virus
is waartegen weinig te doen valt.
Het virus was reeds aanwezig
toen de mossels uit Portugal geïm
porteerd werden en mede door de
hoge watertemperaturen was een
snelle ontwikkeling het gevolg. In
Frankrijk zijn de uitgezaaide oesters
zo goed als allemaal afgestorven.
Het virus tast niet de platte oes
ters aan.
Ongeveer veertig a vijftig procent
vam de uitgezaaide Portugese oesters
moet als verloren worden be
schouwd. Het afsterven is in geen
geval een gevolg van waterveront
reiniging of planktonvergiftiging.
Tegen het consumeren van deze
soort oester bestaat dan ook abso
luut geen bezwaar.
EINDHOVEN (ANP) Het ge
rechtelijk onderzoek naar de fatale
brand in 't Silveren Seepaert te
Eindhoven, heeft geen aanwijsbare
oorzaak als bevredigend resultaat
opgeleverd. Alle theorieën moesten
worden verworpen. Ook aan de ver
klaring van de nachtportier, dat hij
rond vijf uur nog een ronde heeft
gemaakt en niets heeft ontdekt,
wordt niet langer getwijfeld.
Omstreeks kwart over vijf hebben
aan de zijde van het hotel, waar het
restaurant is gelegen, twee militai
ren met een jeep gestaan, die door
één krantenbezorger zijn gezien.
Noch dé krantenbezorger noch de
militairen hebben vlammen in het
restaurant gezien.
Onbegrijpelijk blijft dat zich in
slechts luttele ogenblikken het
vuur over het gehele gebouw heeft
kunnen uitbreiden, zo wordt na het
onderzoek geconstateerd.