Kaland maakte grote blunder REIMERSWAAL IET OP VAKBONDEN REAGEREN OP UITLATINGEN VAN GEDEPUTEERDE IN VERGADERING VAN C.H.U.: Vliegende Hollander krijgt monument in havenstad Terneuzen Brandweer bezorgd over industriële ontwikkeling van Zeeland Gesprek verencomité met minister Drees vervroegd VERGADERING WATERSCHAP AXELER AMBACHT waterstanden hoogwater Minder zon ahoy' Schade bij botsing Burgemeesters op bezoek bij marine Ter Valcke mag in principe uitbreiden Binnenvaartschippers congresseren volgend jaar in Vlissingen IN NOVEMBER BEGINT LANDELIJKE BRAND PREVENTIE WATERLANDKERKJE Op de weg nabij Waterlandkerkje trof onze fotograaf C. de Boer dit jagen de drietal aan. Met behulp van twee honden probeerden zij wat patrijzen te verschalken, waarop de jacht se dert een september open is. Voor het wat grotere wild hazen en konijnen moeten de jagers nog even geduld hebben, want 15 okto ber is de dag waarop weer op langoor geschoten mag wordeh. (Van een onzer verslaggevers) AXEL In het cultureel centrum De Halle te Axel houdt het water schap Axeier Ambacht donderdag 14 oktober om twee uur de algemene vergadering. Op de agenda staan o.m- de be handeling van een voorstel van het dagelijks bestuur betreffende sala rismaatregelen voor het waterschaps- personeel, een voorstel tot verbete ring van de ontwatering in een ge deelte van de Zaamslagpolder en verder de aanbieding van een begro tingswijziging 1970, van de rekening 1970 en de aanbieding van de begro ting over 1972. Na de vergadering komt de dijkraad van de waterke ring van de ealamiteuze polder Ser- Lippens c.a. bijeen. Konstanz 286 - 2, Rheinfelden 176 - 5, Straatsburg 142 pl 4, Plitters- dorf 276 - 14, Maxau 330 - 18, Plochingen 123 pl 1, Mannheim 146 - 9, Steinbach 108 - 4, Mainz 172 onv., Bingen 84 pl. 1, Kaub 92 - 3, Trier 226 - 2, Koblenz 92 - 1, Keulen 37 -1 3, Ruhrort 187 - 4, Lobith 803 - 4, Pann-erdense kop 780 - 4, Nijmegen 601 - 2, IJsselkop 757 4, Eeide IJssel 279 onv., Deventer 164 pl. 2, Momsin 5438 onv., Borgha ren 3800 onv., Belfeld 1082 - 7, Grave beneden de sluis 501 - 1. Morgen, zaterdag 9 oktober. B^ngen op Zoom 6.52 en 19.13; Hans- weert 5.50 en 18.10; Terneuzen 5.15 en 17.33; Vlissingen 4.45 en 17.03; Wemeidinge 6.42 en 19.03. Vooruitzichten voor zaterdag en zondag, op gesteld door het KNMI op don derdag om 18.00 uur. Minder zonnig, overwegend droog en temperaturen ongeveer normaal. Weersvooruitzichten in cijfers ge middeld over Nederland. Voor zaterdag: aantal uren zon: 2 tot 8; min. temp.: van ongeveer nor maal tot 3 graden boven normaal; max. temp.: van ongeveer normaal tot 3 graden boven normaal; kans op een droge periode van minstens 12 uur: 90 procent; kans op een geheel droog etmaal: 70 procent. Voor zondag: aantal uren zon: 1 tot 7; min. temp.: van ongeveer nor maal tot 4 graden boven normaal; max. temp.: van ongeveer normaal tot 3 graden boven normaal; kans op een droge periode van minstens 12 uur: 80 procent; kans op een geheel droog etmaal: 60 procent. (Vervolg van pagina 1) Zoals gisteren bericht hebben de KVP-kamerleden Assman en Verdijk verschillende ministers vragen ge steld over de uitlating van dr. Drees. De kamerleden vragen of de be windslieden er zich van bewust zijn, dat de provincie Noord-Brabant, door zich te goeder trouw te veriaten op de toezegging uit 1963, zichzelf de mogelijkheid heeft ontnomen op het Kreekrakproject (in de Westersehel. de) terug te vallen. De beide kamerleden vragen zich af of gesteld mag worden, dat de provincie Noord-Brabant de vrijheid heeft alsnog uitvoering te geven aan het Kreekrakpian, nu de regering zich kennelijk juridisch nog moreel aan haar toezegging van 1963 gebon den acht. De beide kamerleden brengen in herinnering, dat G.S. van Brabant destijds van mening waren dat de regering zich in beginsel aan Rei-_ merswaal had verbonden. Het gebon den zijn aan de uit 1963 stammende toezegging is later ook meermalen dool de regering bevestigd. De ka merleden wijzen in dat kader op een verklaring van oud-minister Bakker van Verkeer en Waterstaat die begin 1970 in de Tweede Kamer zei: „Bij de totstandkoming van het Schelde- Rijnverdrag is in beginsel al verre gaande medewerking aan het Rei- merswaalplan toegezegd, behoudens betreffende de financiering. Daarbij is tevens gesteld, dat de uitvoering synchroon met de afsluiting van de Oosterschelde zou kunnen verlopen. In dat geval zou men reeds over enkele jaren met de aanleg van een toegang voor zeeschepen moeten be ginnen". Ten slotte wijzen de kamerleden er op, dat GS van Noord-Brabant bij hun besluit het Kreekrakplan te (ADVERTENTIE) FEMINA KOMT Femina24iseen feestelijke belevenis, met meer dan 175 inzendingen. Komen... doen! vervangen door het Reimerswaalpro- ject hebben overwogen dat daarmee voor de regering de mogelijkheid werd geopend met België tot over eenstemming te komen over de Schelde-Rijnverbinding. Uitvoering van het Kreekrakproject zou name lijk voor het Sehelde-Rijnkanaal een vrijwel onoverkomelijk obstakel hebben gevormd, aldus de vragen stellers. (Van onze correspondent) TERNEUZEN Donderdagnamid dag had op de weg Hoek-Terhole een aanrijding plaats tussen een trekker met twee aanhangwagens, bestuurd door A. T. uit Terneuzen, die links wilde afslaan om de „drieweg" in te rijden en een personenauto, bestuurd door A. de L. uit Vogelwaarde, die eveneens in de richting' Zaamslag reed en op dat ogenblik wilde inha len. Bij de botsing die daarbij ont stond werd de personenauto zwaar beschadigd. (Van een onzer verslaggevers) VLISSINGEN Twaalf Zeeuwse burgemeesters en de commissaris van de koningin in Zeeland hebben giste ren kennis genomen van de taak van de marine in hun gebied. Voor een informatief programma brachten zij een bezoek aan de marinekazerne Vlissingen, waar zij te gast waren van de commandant maritieme mid delen Schelde, tevens kazernecom mandant, de kapitein ter zee B. Th. Niemeyer. Het gezelschap werd gevormd door de burgemeesters van de gemeenten die vallen binnen het taakgebied van de Zeeuwse marine-dependance. Daarnaast waren ook de directe „bu ren" van de in Vlissingen gevestigde marine-discipline, de gemeenten op Walcheren van de partij, uitgezonderd Middelburg en Vlissingen die verhin derd waren. Binnen het marine-taakgebied val len: Terneuzen, Oostburg, Borsele, Kapelle, Zierikzee, Veere. Hontenisse, en Mariekerke. Van kolonel Niemeyer en zijn staf officieren kregen zij een uiteenzet ting van de taak van de marine in hun gebied. Daarna volgde een rond leiding door de kazerne, een echte marine-rijsttafel en een vaartocht met het visserij-inspectievaartuig van de marine, de Hr. Ms. Balder. (Van onze correspondente) MIDDELBURG Drie vakbonden, de ABVA, de KABO en de NCBO, betreuren de onbeheerste aanval die de heer A. J. Kaland tijdeus de vergadering van de CHU woensdag te Mid delburg heeft gedaan aan het adres van de vakbonden. Ze noe men deze uitspraak zelfs een blunder van formaat. Gedeputeerde Kaland zei gisteren tiidens de CHU-biieenkomst het een schande te vinden dat de vakhonden niet met hem aan een tafel wilden zit ten in het georganiseerd overleg, terwijl zij hem oorspronkelijk wel als zo danig geaccepteerd hadden. Deze uitspraken zijn hard aangeko men bij de vakbonden. Dit bleek don derdagmiddag tiidens de in allerijl belegde persconferentie in Middei- hiv'. D:strictsbcstuurder van de ABVA, de heer A. van Aalst, voerde aet woord, in tegenwoordigheid van de lieer N. van Haastert, districtsbe- .luurder van de KABO, terwijl de NCB" zich en bloc achter de twee and vakbonden geschaard heeft. De vakbonden betreuren deze uit val vooral, omdat de vakorganisaties momenteel streven naar normalise ring van de verhoudingen binnen de Provinciale Zeeuwse Energie Maat schappij. De vakbonden hebben zich volledig achter het voorgestelde reor- ganisatieonderzoek gesteld. Enkele dagen geleden hebben deze vakorga nisaties in samenwerking met func tionarissen van het bureau Lebon en grote groepen personeelsleden be sprekingen gevoerd waarin juist met dit personeel werd aangedrongen op volledige medewerking aan het on derzoek, om dit toch vooral te doen slagen. „Die aanbeveling was hard nodig", aldus de heer Van Aalst. Veel perso neelsleden hebben blijkens reacties wel een duwtje nodig. De onbeheers te reactie van de heer Kaland heeft de rust binnen het bedrijf ernstig ver stoord. De mening van de heer Ka land, dat de vakbonden niet met hem zouden willen onderhandelen noemt de heer Van Aalst onjuist. Maar het is natuurlijk wel zo, al dus deze vakbondsbestuurder, dat de (Van onze correspondente) MIDDELBURG De Stichting Verpleeg- en Rusthuizen Zeeland heeft van de minister van Volksge zondheid en Milieuhygiëne in prin cipe toestemming gekregen tot reno vatie van de afdeling somatische zie ken en uitbreiding met een afdeling- voor geestelijk gestoorde bejaarden van het verpleeghuis Ter Valcke te Goes. De minister zegt dat hij bereid is in beginsel medewerking te verle nen aan de renovatie van de afdeling voor somatische zieken en uitbrei ding met een afdeling voor geestelijk gestoorde bejaarden van het ver pleegtehuis Ter Valcke te Goes, waarbij de capaciteit dient te wor den gebracht op honderd bedden voor somatische zieken en 110 bed den voor geestelijk gestoorde bejaar den. De minister zegt voor deze beslis sing goede nota te hebben ge nomen van de daarvoor in aan merking komende instanties uit gebrachte adviezen. De minister wijst de stichting wel op het feit dat met deze principiële goedkeuring op generlei wij ze vooruitgelopen wordt op de toe komstige beslissing met betrekking tot het schetsontwerp, hetwelk de minister inmiddels ter beoordeling heeft voorgelegd gekregen. (Van een onzer verslaggevers) VLISSINGEN Het jaarlijkse landelijke congres van binnenvaart schippers, georganiseerd door de schippersvereniging „Sehuttevaer" zal komend jaar in Vlissingen wor den gehouden. De organisatie zal berusten bij de afdeling Middelburg van Sehuttevaer. De data, waarop het congres (dat vele honderden bij de binnenscheepvaart betrokkenen bij elkaar brengt) zal plaatsvinden, zijn al bepaald: 19 en 20 april. De exacte plaats van handeling moet nog worden gekozen. heer Kaland op 18 juli in de verga dering van de Provinciale Staten zijn G.S.-zetel redde door te verklaren dat hij bereid was terug te treden uit het georganiseerd overleg, omdat hij zei zich te kunnen voorstellen het vertrouwen flan het personeel in hem ernstig geschaad zou zijn omdat dit zelfde personeel zijn beleid zou ver eenzelvigen met dat van de heer Bo- gerd. Met het oog op deze uitspraak heb ben diverse fracties tegen de motie- Prins gestemd, waarin altreden van het hele dagelijks bestuur van de PZEM werd gevraagd. Maar nu doet de heer Kaland alsof hij dit alles niet gezegd heeft, aldus de heer Van Aalst. Dan is er nog een tweede punt, al dus de heer Van Aalst. Op 19 augus tus stemden 255 van de 258 aanwezige vakbondsleden, werknemers van de PZEM voor het aftreden van de heer Kaland als voorzitter van het dage lijks bestuur. Zij zagen dit als voor waarde voor de goede terugkeer van de verhoudingen binnen het bedrijf. Dit heeft niets met politiek te maken, aldus de heer Van Aalst. Dit was een spontane uitspraak van het personeel-. De heer Kaland had deze uitspraak ter harte moeten nemen. De animering van een gesprek dat de directie van de PZEM met de vak bonden had aangevraagd enige weken geleden, heeft niets te maken met de weigering om met de heer Kaland te praten. De vakbonden zijn namelijk van mening dat een gesprek, op dit moment, terwijl het ontslag van de di recteur nog in behandeling is, en vier van de vijf leden van het dagelijks bestuur ontslag hebben ingediend, to taal geen nut heeft. Op 18 september lietetj de bonden de directie dan ook wetemhet gesprek te willen uitstellen totdat het dage lijks bestuur volledig was aangevuld. En ook de kwestie-Bogerd was opge lost. Als blijkt dat na aanvulling van het dagelijks bestuur de heer Kaland voorzitter blijft, dan zal dit een reali teit zijn waar de vakbonden njg£ om heen kunnen in het belang van het personeel. De vakbonden vinden de reactie van de heer Kaland daarom zo onver standig omdat dit het herstel van de verhoudingen binnen het bedrijf niet zal bevorderen. (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG Een speciale commissie van de Nederlandse vere niging van brandweercommandanten en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten is momenteel bezig met de voorbereiding van een „model brandbeveiligingsverordening" voor pakhuizen, logies-gelegenheden, be jaardentehuizen en soortgelijke panden. Hoewel dit in „alle stilte" ge schiedt en men hierover officieel geen mededeling deed, verwachtte men gisteren in de „wandelgangen" van de Middelburgse schouwburg, waar de landelijke brandweercom mandanten hun jaarlijkse congres houden, dat de eerste landelijke al gemene brandbeveiligingsverorde ning in de geschiedenis van Neder land in november gereed zal zijn. Dat was ook de reden, dat over de recente tragische hotelbrand in Eind hoven, tijdens het congres geen woord gesproken wordt of zkl wor den. Tot nu toe hanteerde men in ons land steeds nlaatselijke verordenin gen die vaak sterk afweken van elk aar. Dit leverde niet alleen proble men op ten aanzien van beveiliging, brandbestrijding en het nemen van maatregelen volgens landelijke nor men, maar speelde ook architecten en aannemers parten. (Van een onzer verslaggevers) TERNEUZEN Trots huigen drie leden van het comité De Vliegende Hollander zich over een aantal ingezonden suggesties voor een op te ricliteij gedenkteken voor de legendarische kapitein Dekker (zie foto). Volgens de sage zou deze vermaarde piraat uit Terneuzen stammen. Zoals bekend ijvert dit comité ei- voor om gelijk met de opening van het nieuwe stadhuis (medio vol gend jaar) de stad Terneuzen dit mo nument aan te bieden. „Omdat wij vonden dat de bevolking hier zonder meer bij betrokken moet zijn, heb ben wij een beroep op hen gedaan om ons suggesties te sturen die er toe kunnen bijdragen dat Terneuzen de stad van de Vliegende Hollander wordt", aldus voorzitterHamelink van het comité. In verband met de komende herfstvakantie heeft het comité 'be sloten de inzendtermijn, die oor spronkelijk op 16 oktober zou eindi gen, veertien dagen te verlengen. „Wij willen vooral de jeugd de kans geven ons met ideëen te overstel pen", aldus het comité Bij de tot nu toe binnengekomen suggesties bevonden zich een afbeel ding van een 17e-eeuws schip, een tekening die kan wordien uitgevoerd met koper en messing, en een ab stracte constructie die herinneringen oproept aan de masten van een schip. Het is de bedoeling na de inzend termijn de binnengekomen tekenin gen enz. tentoon te stellen. Aan bezoekers zal een briefje worden uitgereikt waarop zij kunnen aange ven 'welk idee hen het meest aan spreekt. Daarnaast zal het comité zich laten bijstaan door erkende kunstenaars, en tevens is de mede werking ingeroepen van de bekende architect prof. Bakema. Over de kosten van het te realise ren gedenkteken in het water langs de Herengracht is nog niets bekend „Het beginkapitaal is er al", zo zèi men ons gisteren. „Verder verwach ten wij uit diverse acties zoals lote rijen en dergelijke geld binnen te kunnen krijgen, terwijl ook een be.- roep op de middenstand zal worden gedaan. Maar eerst wachten we allé suggesties af, dan zien we verdea'', zo besloot het comité. (Van onze Haagse redacteur) DEN HAAG Thans is definitief vastgesteld dat het comité „Vrije Ve ren" zaterdag 16 oktober om twe§ uur door de minister van Verkeer en Waterstaat, dr. W. Drees, wordt ont vangen. Aanvankelijk was de on(;T vangst vastgesteld om drie uur, maay op verzoek van het actiecojnité is dit een uur vervroegd. Minister Drees zal het comité on4 vangen op het ministerie,van Binnen landse Zaken aan j4et Binnenhof. Aanvankelijk zou hij de Z'eeuwscïR Vlamingen te woord staan in zijn ei gen ministerie aan de Plesmanweg; maar van dat plan is men om „ver keerstechnische redenen" afgestapt.* Het is de bedoeling, dat de deelne mers aan de protestoptocht hun auto op het Malieveld parkeren en daarna te voet naar het Binnenhof gaan. Zff zullen spandoeken en protestborden meevoeren langs deze (korte) route. Een voettocht van het Malieveld naap de Plesmanweg zou te lang worderi; vandaar dat gekozen is voor een onG vangst aan het Binnenhof. Aldus des gevraagd een woordvoerder van het- ministerie van Verkeer en Waterstaat. (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG „Als er nu eens brand is op een 100.000 tonner. Wat moet je dan doen?", zo vroeg de com mandant van de brandweer van de gemeente Borsele, H. den Hartog, die gisteren als eerste spreker een inlei ding hield op het congres van de Ne derlandse vereniging van brandweer commandanten, in de Middelburgse schouwburg. Hij signaleerde de reeds begonnen bouw van de Total-raffinaderij bij Borsele met daarbij een steiger voor schepen tot 100.000 ton en een bal- lastpark. In dat verband vond hij het verontrustend dat Zeeland geen blus boten kent. Er zijn slechts enkele sleepboten, voorzien van blusinstalla ties, „maar deze zijn niet direct bij de hand", zo onthulde hij. „De raffina derij zelf geeft een complex van pro blemen", die de spreker overigens niet wilde bekendmaken. In Borsele bestaan 9 vrijwillige korpsen (in Zuid-Beveland totaal 20), met 155 leden, ofwel 1 procent van de bevolking. „Als dit nu zo in geheel Nederland was, dan waren 25.000 brandweerlieden van nu, er 125.000", spiegelde de heer Den Hartog de aan wezigen voor. Na alle herindelingen in Zeeland zijn vrijwel alle brand weerkorpsen in de dorpen gebleven, een enkele uitzondering daargelaten. Het is niet zo eenvoudig om zomaar verschillende korpsen „op te ruimen". Verschillende factoren spelen hierbij een rol: de grootte en de afstanden tussen de dorpen onderling, goede of slechte verbindingswegen, te ver industriële ontwikkeling, accommodatie, brandrisi- wachten materieel, co's. „Stuk voor stuk punten die de no dige studie vragen alvorens misschien een overhaaste beslissing te nemen. Terwijl dit, en' dat zal u duidelijk zijn, in onze gemeenschap ook poli tiek een pracht kluif kan zijn. De re gionalisatie zal het proces van „her indeling" kunnen versnellen en ten aanzien van dit punt verwacht Zee land nu snel een oplossing. De regio Walcheren is reeds bezig gestalte te krijgen en de eerste regionale com mandant zal spoedig zijn intrede doen", zo maakte de Borselse com mandant bekend. Hij vond de taak van deze nieuwe regionale commandant „geen gemak kelijke". Het moet een officier zijn die allereerst deskundig is op vele terreinen, en de tact heeft om met vrijwilligers om te gaan. Dit laatste is beslist belangrijk voor een goede opbouw van het brandweerwezen in Zeeland. Zeeuwsch-Vlaanderen heeft op papier zijn regio gereed en de Be- velanden met Schouwen-Duiveland, Tholen en St. Philipsland zou, één regio moeten worden. „Persoonlijk ben ik van mening dat hier juist niet alleen gelet moet wor den op de heilige provinciegrenzen maar dat hier in het bijzonder Sint Philipsland en misschien ook Tholen bij de regio West-Brabant zou moeten komen. In het kader van de hulpver lening zonder meer noodzakelijk". Het is van groot belang een infor matiesysteem te ontwikkelen via een algemeen alarmnummer, waardoor dag en nacht advies van deskundigen kan worden ingeroepen bij calamitei ten met gevaarlijke stoffen. Aldus de tweede en laatste inleider van giste ren, ir. C. M. Buschmann, chemisch adviseur van het directoraat-generaal van den arbeid. Hierover zijn recen telijk al contacten gelegd met over heidsinstanties en industrie, zo maak te hij bekend. ,Voor het goed voorbe reiden van elk optreden bij ongeval len met gevaarlijke stoffen is veel kennis nodig van de betrokken stof fen, van de juiste bestrijdingsmidde len en beschermingsmiddelen. Een multidisciplinaire aanpak zal onont beerlijk zijn", aldus spreker die hier een taak zag voor de arbeidsinspec tie die zich vanouds heeft beziggehou den met gevaarlijke stoffen in de in dustrie. Volgens ir. Buschmann zal de vor ming van regionale hulpdienstea waarin de kennis op dit terrein wordt gebundeld, dit streven kunnen verge makkelijken. Ook signaleerde de in leider dat momenteel de schermut selingen, die moeten leiden tot een uniform mondiaal systeem voor alle takken van transport nog in volle gang zijn. Intussen zit men in de V.S.' en in Europa met twee naast elkaar gebruikte regelingen en verouderde; wetgeving, waaruit niemand wij^ wordt. De heer Buschmann schattp' dat het aantal tanktransporten van gevaarlijke stoffen over de weg in Nederland dit jaar zal stijgen tot an^ derhal f miljoen met een lading vart' 20 miljoen ton. In 1967 was dit aan-, tal nog precies een miljoen.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1971 | | pagina 3