Kaland maakte grote blunder
REIMERSWAAL
IET
OP
VAKBONDEN REAGEREN OP UITLATINGEN VAN
GEDEPUTEERDE IN VERGADERING VAN C.H.U.:
Vliegende Hollander
krijgt monument in
havenstad Terneuzen
Brandweer bezorgd over industriële ontwikkeling van Zeeland
Gesprek verencomité
met minister
Drees vervroegd
VERGADERING
WATERSCHAP
AXELER
AMBACHT
waterstanden
hoogwater
Minder zon
ahoy'
Schade bij botsing
Burgemeesters
op bezoek
bij marine
Ter Valcke mag
in principe
uitbreiden
Binnenvaartschippers
congresseren volgend
jaar in Vlissingen
IN NOVEMBER
BEGINT
LANDELIJKE
BRAND
PREVENTIE
WATERLANDKERKJE Op
de weg nabij Waterlandkerkje trof
onze fotograaf C. de Boer dit jagen
de drietal aan. Met behulp van twee
honden probeerden zij wat patrijzen
te verschalken, waarop de jacht se
dert een september open is. Voor
het wat grotere wild hazen en
konijnen moeten de jagers nog
even geduld hebben, want 15 okto
ber is de dag waarop weer op langoor
geschoten mag wordeh.
(Van een onzer verslaggevers)
AXEL In het cultureel centrum
De Halle te Axel houdt het water
schap Axeier Ambacht donderdag 14
oktober om twee uur de algemene
vergadering.
Op de agenda staan o.m- de be
handeling van een voorstel van het
dagelijks bestuur betreffende sala
rismaatregelen voor het waterschaps-
personeel, een voorstel tot verbete
ring van de ontwatering in een ge
deelte van de Zaamslagpolder en
verder de aanbieding van een begro
tingswijziging 1970, van de rekening
1970 en de aanbieding van de begro
ting over 1972. Na de vergadering
komt de dijkraad van de waterke
ring van de ealamiteuze polder Ser-
Lippens c.a. bijeen.
Konstanz 286 - 2, Rheinfelden 176
- 5, Straatsburg 142 pl 4, Plitters-
dorf 276 - 14, Maxau 330 - 18,
Plochingen 123 pl 1, Mannheim 146
- 9, Steinbach 108 - 4, Mainz 172
onv., Bingen 84 pl. 1, Kaub 92 - 3,
Trier 226 - 2, Koblenz 92 - 1,
Keulen 37 -1 3, Ruhrort 187 - 4,
Lobith 803 - 4, Pann-erdense kop 780
- 4, Nijmegen 601 - 2, IJsselkop 757
4, Eeide IJssel 279 onv., Deventer
164 pl. 2, Momsin 5438 onv., Borgha
ren 3800 onv., Belfeld 1082 - 7,
Grave beneden de sluis 501 - 1.
Morgen, zaterdag 9 oktober.
B^ngen op Zoom 6.52 en 19.13; Hans-
weert 5.50 en 18.10; Terneuzen 5.15
en 17.33; Vlissingen 4.45 en 17.03;
Wemeidinge 6.42 en 19.03.
Vooruitzichten
voor zaterdag
en zondag, op
gesteld door het
KNMI op don
derdag om 18.00
uur.
Minder zonnig,
overwegend
droog en temperaturen ongeveer
normaal.
Weersvooruitzichten in cijfers ge
middeld over Nederland.
Voor zaterdag: aantal uren zon: 2
tot 8; min. temp.: van ongeveer nor
maal tot 3 graden boven normaal;
max. temp.: van ongeveer normaal
tot 3 graden boven normaal; kans op
een droge periode van minstens 12
uur: 90 procent; kans op een geheel
droog etmaal: 70 procent.
Voor zondag: aantal uren zon: 1
tot 7; min. temp.: van ongeveer nor
maal tot 4 graden boven normaal;
max. temp.: van ongeveer normaal
tot 3 graden boven normaal; kans op
een droge periode van minstens 12
uur: 80 procent; kans op een geheel
droog etmaal: 60 procent.
(Vervolg van pagina 1)
Zoals gisteren bericht hebben de
KVP-kamerleden Assman en Verdijk
verschillende ministers vragen ge
steld over de uitlating van dr. Drees.
De kamerleden vragen of de be
windslieden er zich van bewust zijn,
dat de provincie Noord-Brabant, door
zich te goeder trouw te veriaten op
de toezegging uit 1963, zichzelf de
mogelijkheid heeft ontnomen op het
Kreekrakproject (in de Westersehel.
de) terug te vallen.
De beide kamerleden vragen zich
af of gesteld mag worden, dat de
provincie Noord-Brabant de vrijheid
heeft alsnog uitvoering te geven aan
het Kreekrakpian, nu de regering
zich kennelijk juridisch nog moreel
aan haar toezegging van 1963 gebon
den acht.
De beide kamerleden brengen in
herinnering, dat G.S. van Brabant
destijds van mening waren dat de
regering zich in beginsel aan Rei-_
merswaal had verbonden. Het gebon
den zijn aan de uit 1963 stammende
toezegging is later ook meermalen
dool de regering bevestigd. De ka
merleden wijzen in dat kader op een
verklaring van oud-minister Bakker
van Verkeer en Waterstaat die begin
1970 in de Tweede Kamer zei: „Bij
de totstandkoming van het Schelde-
Rijnverdrag is in beginsel al verre
gaande medewerking aan het Rei-
merswaalplan toegezegd, behoudens
betreffende de financiering. Daarbij
is tevens gesteld, dat de uitvoering
synchroon met de afsluiting van de
Oosterschelde zou kunnen verlopen.
In dat geval zou men reeds over
enkele jaren met de aanleg van een
toegang voor zeeschepen moeten be
ginnen".
Ten slotte wijzen de kamerleden
er op, dat GS van Noord-Brabant
bij hun besluit het Kreekrakplan te
(ADVERTENTIE)
FEMINA KOMT
Femina24iseen
feestelijke
belevenis, met meer
dan 175 inzendingen.
Komen... doen!
vervangen door het Reimerswaalpro-
ject hebben overwogen dat daarmee
voor de regering de mogelijkheid
werd geopend met België tot over
eenstemming te komen over de
Schelde-Rijnverbinding. Uitvoering
van het Kreekrakproject zou name
lijk voor het Sehelde-Rijnkanaal een
vrijwel onoverkomelijk obstakel
hebben gevormd, aldus de vragen
stellers.
(Van onze correspondent)
TERNEUZEN Donderdagnamid
dag had op de weg Hoek-Terhole een
aanrijding plaats tussen een trekker
met twee aanhangwagens, bestuurd
door A. T. uit Terneuzen, die links
wilde afslaan om de „drieweg" in te
rijden en een personenauto, bestuurd
door A. de L. uit Vogelwaarde, die
eveneens in de richting' Zaamslag
reed en op dat ogenblik wilde inha
len. Bij de botsing die daarbij ont
stond werd de personenauto zwaar
beschadigd.
(Van een onzer verslaggevers)
VLISSINGEN Twaalf Zeeuwse
burgemeesters en de commissaris van
de koningin in Zeeland hebben giste
ren kennis genomen van de taak van
de marine in hun gebied. Voor een
informatief programma brachten zij
een bezoek aan de marinekazerne
Vlissingen, waar zij te gast waren
van de commandant maritieme mid
delen Schelde, tevens kazernecom
mandant, de kapitein ter zee B. Th.
Niemeyer.
Het gezelschap werd gevormd door
de burgemeesters van de gemeenten
die vallen binnen het taakgebied van
de Zeeuwse marine-dependance.
Daarnaast waren ook de directe „bu
ren" van de in Vlissingen gevestigde
marine-discipline, de gemeenten op
Walcheren van de partij, uitgezonderd
Middelburg en Vlissingen die verhin
derd waren.
Binnen het marine-taakgebied val
len: Terneuzen, Oostburg, Borsele,
Kapelle, Zierikzee, Veere. Hontenisse,
en Mariekerke.
Van kolonel Niemeyer en zijn staf
officieren kregen zij een uiteenzet
ting van de taak van de marine in
hun gebied. Daarna volgde een rond
leiding door de kazerne, een echte
marine-rijsttafel en een vaartocht
met het visserij-inspectievaartuig van
de marine, de Hr. Ms. Balder.
(Van onze correspondente)
MIDDELBURG Drie vakbonden, de ABVA, de KABO en
de NCBO, betreuren de onbeheerste aanval die de heer A. J.
Kaland tijdeus de vergadering van de CHU woensdag te Mid
delburg heeft gedaan aan het adres van de vakbonden. Ze noe
men deze uitspraak zelfs een blunder van formaat.
Gedeputeerde Kaland zei gisteren tiidens de CHU-biieenkomst het een
schande te vinden dat de vakhonden niet met hem aan een tafel wilden zit
ten in het georganiseerd overleg, terwijl zij hem oorspronkelijk wel als zo
danig geaccepteerd hadden.
Deze uitspraken zijn hard aangeko
men bij de vakbonden. Dit bleek don
derdagmiddag tiidens de in allerijl
belegde persconferentie in Middei-
hiv'. D:strictsbcstuurder van de
ABVA, de heer A. van Aalst, voerde
aet woord, in tegenwoordigheid van
de lieer N. van Haastert, districtsbe-
.luurder van de KABO, terwijl de
NCB" zich en bloc achter de twee
and vakbonden geschaard heeft.
De vakbonden betreuren deze uit
val vooral, omdat de vakorganisaties
momenteel streven naar normalise
ring van de verhoudingen binnen de
Provinciale Zeeuwse Energie Maat
schappij. De vakbonden hebben zich
volledig achter het voorgestelde reor-
ganisatieonderzoek gesteld. Enkele
dagen geleden hebben deze vakorga
nisaties in samenwerking met func
tionarissen van het bureau Lebon en
grote groepen personeelsleden be
sprekingen gevoerd waarin juist met
dit personeel werd aangedrongen op
volledige medewerking aan het on
derzoek, om dit toch vooral te doen
slagen.
„Die aanbeveling was hard nodig",
aldus de heer Van Aalst. Veel perso
neelsleden hebben blijkens reacties
wel een duwtje nodig. De onbeheers
te reactie van de heer Kaland heeft de
rust binnen het bedrijf ernstig ver
stoord. De mening van de heer Ka
land, dat de vakbonden niet met hem
zouden willen onderhandelen noemt
de heer Van Aalst onjuist.
Maar het is natuurlijk wel zo, al
dus deze vakbondsbestuurder, dat de
(Van onze correspondente)
MIDDELBURG De Stichting
Verpleeg- en Rusthuizen Zeeland
heeft van de minister van Volksge
zondheid en Milieuhygiëne in prin
cipe toestemming gekregen tot reno
vatie van de afdeling somatische zie
ken en uitbreiding met een afdeling-
voor geestelijk gestoorde bejaarden
van het verpleeghuis Ter Valcke te
Goes.
De minister zegt dat hij bereid is
in beginsel medewerking te verle
nen aan de renovatie van de afdeling
voor somatische zieken en uitbrei
ding met een afdeling voor geestelijk
gestoorde bejaarden van het ver
pleegtehuis Ter Valcke te Goes,
waarbij de capaciteit dient te wor
den gebracht op honderd bedden
voor somatische zieken en 110 bed
den voor geestelijk gestoorde bejaar
den.
De minister zegt voor deze beslis
sing goede nota te hebben ge
nomen van de daarvoor in aan
merking komende instanties uit
gebrachte adviezen. De minister
wijst de stichting wel op het
feit dat met deze principiële
goedkeuring op generlei wij
ze vooruitgelopen wordt op de toe
komstige beslissing met betrekking
tot het schetsontwerp, hetwelk de
minister inmiddels ter beoordeling
heeft voorgelegd gekregen.
(Van een onzer verslaggevers)
VLISSINGEN Het jaarlijkse
landelijke congres van binnenvaart
schippers, georganiseerd door de
schippersvereniging „Sehuttevaer"
zal komend jaar in Vlissingen wor
den gehouden. De organisatie zal
berusten bij de afdeling Middelburg
van Sehuttevaer. De data, waarop
het congres (dat vele honderden bij
de binnenscheepvaart betrokkenen
bij elkaar brengt) zal plaatsvinden,
zijn al bepaald: 19 en 20 april. De
exacte plaats van handeling moet
nog worden gekozen.
heer Kaland op 18 juli in de verga
dering van de Provinciale Staten zijn
G.S.-zetel redde door te verklaren
dat hij bereid was terug te treden uit
het georganiseerd overleg, omdat hij
zei zich te kunnen voorstellen het
vertrouwen flan het personeel in hem
ernstig geschaad zou zijn omdat dit
zelfde personeel zijn beleid zou ver
eenzelvigen met dat van de heer Bo-
gerd.
Met het oog op deze uitspraak heb
ben diverse fracties tegen de motie-
Prins gestemd, waarin altreden van
het hele dagelijks bestuur van de
PZEM werd gevraagd. Maar nu doet
de heer Kaland alsof hij dit alles niet
gezegd heeft, aldus de heer Van Aalst.
Dan is er nog een tweede punt, al
dus de heer Van Aalst. Op 19 augus
tus stemden 255 van de 258 aanwezige
vakbondsleden, werknemers van de
PZEM voor het aftreden van de heer
Kaland als voorzitter van het dage
lijks bestuur. Zij zagen dit als voor
waarde voor de goede terugkeer van
de verhoudingen binnen het bedrijf.
Dit heeft niets met politiek te maken,
aldus de heer Van Aalst. Dit was een
spontane uitspraak van het personeel-.
De heer Kaland had deze uitspraak
ter harte moeten nemen.
De animering van een gesprek dat
de directie van de PZEM met de vak
bonden had aangevraagd enige weken
geleden, heeft niets te maken met de
weigering om met de heer Kaland te
praten. De vakbonden zijn namelijk
van mening dat een gesprek, op dit
moment, terwijl het ontslag van de di
recteur nog in behandeling is, en vier
van de vijf leden van het dagelijks
bestuur ontslag hebben ingediend, to
taal geen nut heeft.
Op 18 september lietetj de bonden
de directie dan ook wetemhet gesprek
te willen uitstellen totdat het dage
lijks bestuur volledig was aangevuld.
En ook de kwestie-Bogerd was opge
lost. Als blijkt dat na aanvulling van
het dagelijks bestuur de heer Kaland
voorzitter blijft, dan zal dit een reali
teit zijn waar de vakbonden njg£ om
heen kunnen in het belang van het
personeel.
De vakbonden vinden de reactie
van de heer Kaland daarom zo onver
standig omdat dit het herstel van de
verhoudingen binnen het bedrijf niet
zal bevorderen.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG Een speciale
commissie van de Nederlandse vere
niging van brandweercommandanten
en de Vereniging van Nederlandse
Gemeenten is momenteel bezig met
de voorbereiding van een „model
brandbeveiligingsverordening" voor
pakhuizen, logies-gelegenheden, be
jaardentehuizen en soortgelijke
panden.
Hoewel dit in „alle stilte" ge
schiedt en men hierover officieel
geen mededeling deed, verwachtte
men gisteren in de „wandelgangen"
van de Middelburgse schouwburg,
waar de landelijke brandweercom
mandanten hun jaarlijkse congres
houden, dat de eerste landelijke al
gemene brandbeveiligingsverorde
ning in de geschiedenis van Neder
land in november gereed zal zijn.
Dat was ook de reden, dat over de
recente tragische hotelbrand in Eind
hoven, tijdens het congres geen
woord gesproken wordt of zkl wor
den. Tot nu toe hanteerde men in ons
land steeds nlaatselijke verordenin
gen die vaak sterk afweken van elk
aar. Dit leverde niet alleen proble
men op ten aanzien van beveiliging,
brandbestrijding en het nemen van
maatregelen volgens landelijke nor
men, maar speelde ook architecten
en aannemers parten.
(Van een onzer verslaggevers)
TERNEUZEN Trots huigen drie leden van het comité De Vliegende
Hollander zich over een aantal ingezonden suggesties voor een op te ricliteij
gedenkteken voor de legendarische kapitein Dekker (zie foto). Volgens de
sage zou deze vermaarde piraat uit Terneuzen stammen.
Zoals bekend ijvert dit comité ei-
voor om gelijk met de opening van
het nieuwe stadhuis (medio vol
gend jaar) de stad Terneuzen dit mo
nument aan te bieden. „Omdat wij
vonden dat de bevolking hier zonder
meer bij betrokken moet zijn, heb
ben wij een beroep op hen gedaan
om ons suggesties te sturen die er
toe kunnen bijdragen dat Terneuzen
de stad van de Vliegende Hollander
wordt", aldus voorzitterHamelink
van het comité.
In verband met de komende
herfstvakantie heeft het comité 'be
sloten de inzendtermijn, die oor
spronkelijk op 16 oktober zou eindi
gen, veertien dagen te verlengen.
„Wij willen vooral de jeugd de kans
geven ons met ideëen te overstel
pen", aldus het comité
Bij de tot nu toe binnengekomen
suggesties bevonden zich een afbeel
ding van een 17e-eeuws schip, een
tekening die kan wordien uitgevoerd
met koper en messing, en een ab
stracte constructie die herinneringen
oproept aan de masten van een
schip.
Het is de bedoeling na de inzend
termijn de binnengekomen tekenin
gen enz. tentoon te stellen. Aan
bezoekers zal een briefje worden
uitgereikt waarop zij kunnen aange
ven 'welk idee hen het meest aan
spreekt. Daarnaast zal het comité
zich laten bijstaan door erkende
kunstenaars, en tevens is de mede
werking ingeroepen van de bekende
architect prof. Bakema.
Over de kosten van het te realise
ren gedenkteken in het water langs
de Herengracht is nog niets bekend
„Het beginkapitaal is er al", zo zèi
men ons gisteren. „Verder verwach
ten wij uit diverse acties zoals lote
rijen en dergelijke geld binnen te
kunnen krijgen, terwijl ook een be.-
roep op de middenstand zal worden
gedaan. Maar eerst wachten we allé
suggesties af, dan zien we verdea'',
zo besloot het comité.
(Van onze Haagse redacteur)
DEN HAAG Thans is definitief
vastgesteld dat het comité „Vrije Ve
ren" zaterdag 16 oktober om twe§
uur door de minister van Verkeer en
Waterstaat, dr. W. Drees, wordt ont
vangen. Aanvankelijk was de on(;T
vangst vastgesteld om drie uur, maay
op verzoek van het actiecojnité is dit
een uur vervroegd.
Minister Drees zal het comité on4
vangen op het ministerie,van Binnen
landse Zaken aan j4et Binnenhof.
Aanvankelijk zou hij de Z'eeuwscïR
Vlamingen te woord staan in zijn ei
gen ministerie aan de Plesmanweg;
maar van dat plan is men om „ver
keerstechnische redenen" afgestapt.*
Het is de bedoeling, dat de deelne
mers aan de protestoptocht hun auto
op het Malieveld parkeren en daarna
te voet naar het Binnenhof gaan. Zff
zullen spandoeken en protestborden
meevoeren langs deze (korte) route.
Een voettocht van het Malieveld naap
de Plesmanweg zou te lang worderi;
vandaar dat gekozen is voor een onG
vangst aan het Binnenhof. Aldus des
gevraagd een woordvoerder van het-
ministerie van Verkeer en Waterstaat.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG „Als er nu eens
brand is op een 100.000 tonner. Wat
moet je dan doen?", zo vroeg de com
mandant van de brandweer van de
gemeente Borsele, H. den Hartog, die
gisteren als eerste spreker een inlei
ding hield op het congres van de Ne
derlandse vereniging van brandweer
commandanten, in de Middelburgse
schouwburg.
Hij signaleerde de reeds begonnen
bouw van de Total-raffinaderij bij
Borsele met daarbij een steiger voor
schepen tot 100.000 ton en een bal-
lastpark. In dat verband vond hij het
verontrustend dat Zeeland geen blus
boten kent. Er zijn slechts enkele
sleepboten, voorzien van blusinstalla
ties, „maar deze zijn niet direct bij de
hand", zo onthulde hij. „De raffina
derij zelf geeft een complex van pro
blemen", die de spreker overigens
niet wilde bekendmaken.
In Borsele bestaan 9 vrijwillige
korpsen (in Zuid-Beveland totaal 20),
met 155 leden, ofwel 1 procent van de
bevolking. „Als dit nu zo in geheel
Nederland was, dan waren 25.000
brandweerlieden van nu, er 125.000",
spiegelde de heer Den Hartog de aan
wezigen voor. Na alle herindelingen
in Zeeland zijn vrijwel alle brand
weerkorpsen in de dorpen gebleven,
een enkele uitzondering daargelaten.
Het is niet zo eenvoudig om zomaar
verschillende korpsen „op te ruimen".
Verschillende factoren spelen hierbij
een rol: de grootte en de afstanden
tussen de dorpen onderling, goede of
slechte verbindingswegen, te ver
industriële ontwikkeling,
accommodatie, brandrisi-
wachten
materieel,
co's.
„Stuk voor stuk punten die de no
dige studie vragen alvorens misschien
een overhaaste beslissing te nemen.
Terwijl dit, en' dat zal u duidelijk
zijn, in onze gemeenschap ook poli
tiek een pracht kluif kan zijn. De re
gionalisatie zal het proces van „her
indeling" kunnen versnellen en ten
aanzien van dit punt verwacht Zee
land nu snel een oplossing. De regio
Walcheren is reeds bezig gestalte te
krijgen en de eerste regionale com
mandant zal spoedig zijn intrede
doen", zo maakte de Borselse com
mandant bekend.
Hij vond de taak van deze nieuwe
regionale commandant „geen gemak
kelijke". Het moet een officier zijn
die allereerst deskundig is op vele
terreinen, en de tact heeft om met
vrijwilligers om te gaan. Dit laatste
is beslist belangrijk voor een goede
opbouw van het brandweerwezen in
Zeeland. Zeeuwsch-Vlaanderen heeft
op papier zijn regio gereed en de Be-
velanden met Schouwen-Duiveland,
Tholen en St. Philipsland zou, één
regio moeten worden.
„Persoonlijk ben ik van mening dat
hier juist niet alleen gelet moet wor
den op de heilige provinciegrenzen
maar dat hier in het bijzonder Sint
Philipsland en misschien ook Tholen
bij de regio West-Brabant zou moeten
komen. In het kader van de hulpver
lening zonder meer noodzakelijk".
Het is van groot belang een infor
matiesysteem te ontwikkelen via een
algemeen alarmnummer, waardoor
dag en nacht advies van deskundigen
kan worden ingeroepen bij calamitei
ten met gevaarlijke stoffen. Aldus de
tweede en laatste inleider van giste
ren, ir. C. M. Buschmann, chemisch
adviseur van het directoraat-generaal
van den arbeid. Hierover zijn recen
telijk al contacten gelegd met over
heidsinstanties en industrie, zo maak
te hij bekend. ,Voor het goed voorbe
reiden van elk optreden bij ongeval
len met gevaarlijke stoffen is veel
kennis nodig van de betrokken stof
fen, van de juiste bestrijdingsmidde
len en beschermingsmiddelen. Een
multidisciplinaire aanpak zal onont
beerlijk zijn", aldus spreker die hier
een taak zag voor de arbeidsinspec
tie die zich vanouds heeft beziggehou
den met gevaarlijke stoffen in de in
dustrie.
Volgens ir. Buschmann zal de vor
ming van regionale hulpdienstea
waarin de kennis op dit terrein wordt
gebundeld, dit streven kunnen verge
makkelijken. Ook signaleerde de in
leider dat momenteel de schermut
selingen, die moeten leiden tot een
uniform mondiaal systeem voor alle
takken van transport nog in volle
gang zijn. Intussen zit men in de V.S.'
en in Europa met twee naast elkaar
gebruikte regelingen en verouderde;
wetgeving, waaruit niemand wij^
wordt. De heer Buschmann schattp'
dat het aantal tanktransporten van
gevaarlijke stoffen over de weg in
Nederland dit jaar zal stijgen tot an^
derhal f miljoen met een lading vart'
20 miljoen ton. In 1967 was dit aan-,
tal nog precies een miljoen.