Polen enthousiast over gitarist Jan A. van Hoek OVER OUDE EN NIEUWE TIJDEN LEZEN t |24 Fusie confessionele partijen onjuist Gekleurd «f ITT PROF. ALBEDA SCHAUB-LORENZ cultuur De band met het zuiden Bekend in veel landen Honger naar „kunst" Status van het gezin Kristen Jood Jeugd Nieuw op het doek Top op piano ahoy' Unaniem standpunt vakcentrales over lonen in de maak Geachte inbreker Gerard de Lange N.V. IQ papier oor uw pen Hirohito (1) Hirohito (2) wie jam koopt wil fruit proeven ZWAARDEMAKER Zambia vraagt spoedzitting Veiligheidsraad I 17 Vrijdag 8 oktober 1971 O RIENTS GRATAMA geeft zon dagavond 10 oktober de landelijke première van zijn nieuwe cabaret programma „Met de schrik vrij" in Tilburgs schouwburg. GRAFIEK 71; naam voor de derde originele verkoop-expositie van Nederlandse grafiek. Een moge-' lijkheid om voor f400,- in te teke nen op een map met 10 prenten (f 100,- subsidie). Georganiseerd door culturele centra in Eindhoven (Krabbedans), Hilversum, Apel doorn en Venlo. Onder de kunste naars Akke Sins, Rob Vermeer, Hans Sur, Doris Becke. Exposities vanaf 12 november. EXPERIMENT in grafiek, heet de expositie die vanaf vandaag tot 21 november in Eindhovens Van Abbemuseum te zien is. Grafiek van de experimentele werkplaats van Kenneth Tyler te Los Angeles. Al- bers, Kienholz, Oldenburg, Rau- schenberg, Stella, om een paar na men te noemen. LIESBETH List houdt van 23 oktober tot 7 november een tournee langs 9 Nederlandse theaters. Samen met Trio Louis van Dijk en de Engelse popgroep Magna Carta. Bre da en Heerlen zijn enige plaatsen beneden de rivieren, die aangedaan worden. FOTOMUNDI, de grootste foto tentoonstelling ter wereld wordt volgend jaar, van 9 tot 18 juni, voor de tweede maal gehouden in het POC te Eindhoven. NA ZEVEN jaar verbouwing gaat op 21 oktober de afdeling Nederlandse geschiedenis van het Amsterdamse Rijksmuseum weer open. De boekenkist van Hugo de Groot en het stokske van Oldenbar- neveldt zijn er b.v. te zien te midden van de collectie, die groter is dan ze 7 jaar geleden was. NICO HERMANS neemt na 15 jaar afscheid als dirigent van Het Nationaal Jeugdorkest. Dat gebeurt op een concert in de Rotterdamse Doelen op zaterdag 23 oktober 15 uur. Opvolger: Heinz Friesen, ho boïst van het Rotterdams Filharmo nisch Orkest. PETER VOS, tekeningen en Paul de Swaaf, plastieken, portret ten, naakten, te zien „Achter de stadswal" (Mosmans), Markt 27,' Den Bosch. Zondags deur dicht. In het Aartsbisschoppelijk Mu seum te UTRECHT wordt tot eii met 14 november de tentoonstelling ..BANDEN MET HET ZUIDEN" ge houden; religieuze kunst uit het te genwoordige België van de late middeleeuwen tot het einde van de 18e eeuw. Er zijn schilderijen, boe ken en beeldhouwwerken te zien, alle uit eigen bezit. Het meeste van wat getoond wordt is gewoonlijk in depat en er zijn zelfs stukken bij die nog nooit eerder in het openbaar getoond werden. Het museum kampt met een enorm ruimtegebrek en dat zal nog zo blijven tot 1975. Dan zal de collectie, samen met die van het Bisschoppelijk Museum te Haarlem en het Oud Katholiek Museum te Utrecht worden ondergebracht in het Rijksmuseum Het Catharijne- convent. Behalve de drie genoemde musea toordt ook meegewerkt door de be heerders van de bisschoppelijke col lecties te Den Bosch en Roermond, zij het dat die alleen stukken zullen afstaan die in de nieuwe collectie bepaalde lacunes kunnen opvullen. Bovendien hoopt men medewerking te verkrijgen van reformatorische zijde (avondmaalszïlver e.d.) zodat Het Catharijneconvent straks een zo volledig mogelijk beeld zal kunnen geven van de inbreng van het chris tendom in de Nederlandse cultuur. Bij de opstelling en beschrijving van de collectie van het Aartsbis schoppelijk Museum is men totnog toe steeds uitgegaan van kunsthisto risch standpunt. In het vervólg zal de religieuze betekenis van het bezit voorop staan, al zal de artistieke waarde natuurlijk steeds van belang blijven. De huidige tentoonstelling prelu deert, eigenlijk al. een beetje op de nieuwe situatie. Met name door de schitterend verzorgde catalogus. Het is een mooie tentoonstelling gewor den, vooral wat de sculpturen be treft, die het aartsbisschoppelijk museum reeds een wereldnaam be zorgden. Er is het oudste houten beeld in ons land, de Johannes die enkele jaren geleden verkregen werd uit de collectie Borm. Het stamt uit de 12de eeuw en is pas gerestaureerd. Er zijn meer beelden uit de late middeleeuwen. Deze en ook die uit latere perioden zijn meestal al lang in Noord-Nederlands bezit. Mechelen en later ook Ant werpen waren de belangrijke leve ranciers. Bij de schilderijen, die de banden met het zuiden versterkten is de kwaliteit niet zo hoog als bij de beelden. Men mist de namen van de heel groten. Toch zijn ook die schil derijen bepaald de moeite waard. Er is b.v. een innemende Maria met kind van Beniari van Or ley en een Salvator Mundi van uitnemend ge halte, beide uit de Brom-collectïe. Uniek is een Aanbidding der her ders" door dr. Bouvy vn een kerk te Slagharen ontdekt. Voortreffelijk gerestaureerd en thans voor het eerst in het openbaar tentoonge steld. Er zijn ook enkele handschriften te zien, waaronder een getijdenboek met heerlijke „borduren". Voorts enkele vroege drukken daaronder is Den Bibel van Jacob van Liesveld' een Antwerpse drukker. In die bij bel werd Luther's vertaling gevolgd. Van Liesveldt haalde er zich de toorn vatt de inquisitie mee op de hals en het heeft hem die bals gekost, in november 1545 werd hij terecht gesteld. „Het was een geweldig succes. In Lodz zat de zaal afgestampt vol en ik moest drie toegiften geven. In Warschau heb ik een radio-concert gegeven"- Jan Anton van Hoek (35), bespeler van gitaar en luit, is juist teruggekeerd uit Polen. Deze docent van de Bredase muziekschool, heeft in dit land vooral bekendheid gekre gen door zijn publicaties en compo sities. Momenteel heeft hij 1169 composities op zijn naam staan, die via zeven uitgevershuizen en vijf muziekdrukkerijen in verschillende landen verspreid worden; tot in Ja pan toe. „Mijn specialiteit is de polyfonie, zoals die op de gitaar moet klinken", zegt hij. En dan bedoelt hij: de zilverachtige luittoon, wat clavichord-achtig van sfeer, zonder boventonen. Hij speelt daar om alles direct op de navel. „Daar mee verschil ik van mening met de andere gitaristen; zelfs met mijn leermeester Dick Visser". Zijn eigenzinnige opvattingen over het gitaar- en luitspel, zijn in Polen zo goed aangekomen, dat hij voor het volgend jaar weer uitgenodigd is. Dan staan op het programma: plaatopnamen voor het Poolse staatslabel Polskie Nagranja, tv-op- rtamen in Warschau, radioconcert in Katowice en een toernee door zuid- Polen. Er bestaan plannen voor een toernee door de DDR. Zijn, in We-~ nen uitgegeven boek „Musik für Gi- tarre", geldt in Polen ais examen boek. Bovendien krijgen de Poolse leraren regelmatig zijn artikelen on der ogen in het vaktijdschrift, uitge geven door het Volksrnstituut voor Muziek, dat hem ook compositie opdrachten verstrekt. „Mijn gebied zijn de polyfone vormen tot de „modernen" neo- barok is een mooi woord toe. In mijn compositiestijl voel ik me het dichtst bij Ptokofjev staan. Voor moderne experimenten voel ik niet, al schreef ik één dergelijke compo sitie, die zelfs werd uitgegeven. Schreef overigens voor bijna alle instrumenten, tot electronisch orgel (Bernard Drukker een vriend) en harmonie-orkest (Henk van Lijn schoten een vriend) toe. Zelfs een opera, waarvan ik zelf het libretto, geïnspireerd op Dostowjewski in dichtvorm (Duits) schreef. Nee, met orkest samen trad ik nog niet op, al schreef ik wei werken voor gitaar en orkest". Op tafel liggen etude banden, het boek Alte Hausmusik etc.; iin vele landen uitgegeven. „Ben momenteel bezig met een es say over de polyfonie, in opdracht van de bekende Argentijnse uitge ver Ricordi". Jan Anton van Hoek is groten deels als autodidact vertrouwd ge raakt met deize instrumenten en het componeren. „Ben zelfs, heel vreemd, met het componeren eerder begonnen. Na de oorlog was er praktisch geen gitarist in Nederland- Het is nu het tweede instrument op de muziekscholen. Wat de leerlingen bij mij leren, is handwerk en geen accoordjes. Pop; brrrr. Er is interesse bij de jongeren voor bijvoorbeeld een J. S. Bach, je merkt het. Behalve Swagemakers en Van de Waals zijn er in ons land praktisch geen gitaarbouwers; de meeste instrumenten moeten uit Duitsland of Spanje komen. Het is een instrument, waarmee je alle mo gelijke leuke dingen kunt doen". En daarvoor heeft hij nog vele plannen. Met Benny Ludemann (veelal de beste gitarist van Nederland, in zijn genre, genoemd) bezit Breda over een tweetal top-gitaristen. Het is te hopen, dat de mogelijkheden gescha pen worden, dat it naar buiten meer dan tot nu toe, gaat blijken, zodat velen daarvan kunnen genie ten. Ik denk bijvoorbeeld aan de onlangs begonnen koffie-concerten in Breda. HENK EGBERS Veronderstel dat de kunstdiefstal len aan de lopende band terug zijn, te voeren tot protestacties ten bate van de hongerende en lijdende mensheid, dan is dit op zijn minst een feit, dat je aan het denken zet- De inmiddels befaamde Tijl moge dan geestesziek zijn zoals bepaal de veronderstellingen luidden de kunsthandel is nog veel zieker. Het is immers grote dwaasheid, dat het creatieve moment van een of andere begaafde schilder uit een ver verle den in de klauwen valt van het commerciële groot-kapitalisme, in waarde kunstmatig (niet kunstzin nig) opgefokt wordt en zo mogelijk geëxploiteerd wordt voor een a-cre atieve passieve recreatie van welva rende consumptievelingen. Het past allemaal in onze levensstandaard, die afgemeten wordt aan „bezit". Deze diefstallen (afhandig maken van dit bezit) zijn in het raam van déze maatschappij dan ook ontoelaatbare vormen van demonstratie. Maar waar blijven de toelaatbare vormen? Die worden niet aangedragen door geweten-sussende acties van Duysen e.d., maar door een reconstructie van het internationale distributiesys teem. Eerst dan zullen de hongeren de bezitlozen (die in aantal nog steeds toenemen) toekomen aan een creatief leven. En dat is kunst met een grote K. Maar die is dan niet meer uit te drukken in de klinkende munt van ons huidige „levens"- waarde systeem. „De maatschappij eist onder schikking van gevoelens aan het verstand. De emoties mogen des noods geventileerd worden in de privésfeer van het gezin. Maar ook het gezin is vaak te geïsoleerd om de maatschappelijke frustraties op te heffen. Als man en vrouw deze frustraties niet weten te verwerken is er alle gevaar dat deze frustraties overgeheveld worden in de opvoe ding via bv. allerlei fatsoensnormen. Bovendien kunnen de problemen tussen partners in een gezin gemak kelijk - -uit de -weg.- Morden „gegaan door de mogelijkheden van afleiding die geboden worden of floor de af- wezigheid van de vader, die moet werken aan zijn carrière, vanwege de status van het gezin, waarvan het welbevinden en de daarmee geasso cieerde materiële goederen afhanke lijk wordt gesteld. Het een en ander is het resultaat van een achterblij ven van de geestelijke ontwikkeling ten opzichte van de economische (een culturele kloof). „In deze maatschappelijke context plaats P. Ardon ,Het veranderende jeugdwerk* in het lezenswaardige nummer van JEUGD EN SAMENLEVING (Ma liesingel 13, Utrecht), dat als thema heeft; „Beroepswerker en maat schappijkritiek". Boender geeft een overzicht van deze problematiek; Bentjes analyseert het begrip „pro test" en Broek behandelt de ethische aspekten. Aanbevolen ook een bij drage over de speeltuinverenigin gen. „Het is opmerkelijk hoe groot de behoefte aan het ontvangen van kri tiek blijkt te zijn. Beloof de men sen, dat je alle foto's met kritiek zult terugzenden, en de prenten stromen binnèn. Het biedt een in- («jghtfi ho?, wankel de maker staat tegënovêr zijn eigen werk. Hij blijkf er niét achter te staan". Staat o. a. in FOTO-IO (postbus 26, Amersfoort. Behalve de gebruikelij ke hoeveelheid mooie foto's bevat dit nummer b.v. interviews met fo tografen Dijksma, Van Crevel en I.B. SINGER is een boeiende ver teller. Degenen, die De Landheer van Jampot en Vroege Sabbat gele zen hebben, weten dat. Nu is zijn roman SATAN IN GORAY (1955) in het Nederlands vertaald (Bruna-pa- perback: f 12,50). Het verhaal, dat in het Poolse stadje Goray tijdens de 17e eeuw speelt, ademt de sfeer van een oud-testamentische oer kracht. Centaal staat het thema van de messiaam-se verwachting bij het joodse volk. De joodse auteur, die in staat is de authentieke historische atmosfeer uitstekend te kenschet sen, hanteert daarbij een zwaar ge laden beschrijvende stijl. De weer zinwekkendste verwoestingen em. de méést extatische en vaak banale apocalyptische verwachtingen tekent hij raak in een aantal figuren, waar bij hij de pen goed in de hand houdt. Het is boeiend om deze reli gieus waanzinnige toestanden bij Sin ger te volgen. De Bossche academie docent Kurt Löb accentueert daarbij het woord door een aantal mooie tekeningen. DOROTHEE SÖLLE is ook in ons land geen onbekende. Bekendheid kreeg zij, behalve door haar ge schriften, met het interconfessionele „Politieke Avondgebed", dat zij in '68 in Keulen opzette- Haar „Medita- tionen und Gebrauchstexte" (1969) verscheen nu in het Nederlands on der de titel BELIJDENIS Uitg. Ten Have - f 4,90). Uitgegeven als een poëtische bundel, is echter niet zo zeer het literaire gehalte als wel de inhoudelijke kant vam de 20 korte notities, die aandacht vraagt. Geën gageerd denkster als zij is, biedt zij hierin een aantal gedachten ter overdenking aan, die uitgaan van de christelijke boodschap; de cliehé's niet steeds vermijden, maar onge twijfeld een aantal mensen nog iets zullen doen. GERARD DE HAAS schreef een studie over jeugdgedrag en jeugdcul tuur na 1945. Het 70 pagina's tellen de boekje heet ANDERE TIJDEN, ANDERE ZEDEN (uitg. Ambo - f 5,90). Het is een goede samenvatting van de ontwikkelingslijnen in dit tijdperk, waarin ouderdom en wijs heid als identieke gegevens devalueerden en er ieen jeugdcultuur ontstond; uit zichzelf en opgefokt door allerlei economisch-maatschap pelijke verschijnselen. Voor dege nen, die nu dagelijks tegenover het conflict oud-jong staan zijn dat niet bijna alle ouders? is het goed zich af en toe deze ontwikke ling bewust te maken. Voordeel is, dat De Haas niet vervalt in sociolo gisch vakjargon, maar een leesbaar boekje heeft geschreven. Nadeel is dat hij nergens randbemerkingen maakt, noch conclusies trekt. Dat wordt aan „het eigen geweten" van de geëmancipeerde lezers ovengela ten. Voor de wat meer ingewijden in deze problematiek, bevat het boekje weinig nieuws- Rudolf Smit; wordt de Fujica G 690 getest, geschreven over „Witmakers en elektronenflits" en de Apollo-15 foto's. „Als je „ja" roept, staat „nee" al op de stoep. Ieder statement dat je maakt, wordt gemaakt met het sche le oog op zijn tegenstelling", aldus Gerrit Kouwenaar in een gesprek afgedrukt in SOMA 17 (postbus 1198, Amsterdam). Daar moet u het mee doen, want de P. C. Hooftprijs- winnaar weigert stelselmatig aan ie dere krant een interview^Jfecder in dit nummer- o. a. een fragment uit „De taal der-Liefde" van G. K. van het Reve; het vervolg van Heere Heeresma's feuilleton „Han de Wit gaat in ontwikkelingshulp" en ge dichten van Vasko Popa, Hans Fa- very en Kees Ouwens. Notities bij enkele films, die in ons land in première zijn gegaan; BLUE MOVIE van Wim Ver stappen, verdient niet in de hoek van de pornografische sensatie ge drukt te worden. Deze parodie op de seks mag zeker niet vergeleken worden met de- commerciële ge haaidheid van het typische burger- mansprodukt „Wat zien ik?". Het is een poging tot een sociale film, waarbij de Bijlmer model staat tus sen het architectonisch-psychisch conflict van de wereld, die wij «an het bouwen zijn; het klimaat van een in beton, emancipatie, slecht verwerkte morele en religieuze libe ralisatie, nieuwe conventies en nog onwennige leefgewoonten, opgeslo ten samenleving; toegespitst via het vergrootglas op de navrante eenzij digheid van de seks. De moralise rende ondertoon is daarbij de paro distische gaan overstemmen. DE GROTE TANKSLAG is een Russische oorlogsfilm van Joeri Oze- row, die uitgaat van authentieke fei ten in 1943. Een kostbare film, die zoveel mogelijk de werkelijkheid wil nabootsen. Van Hitler en Musso lini worden echter karikaturen ge maakt, ook al was dat nu eens niet de bedoeling. Met de vaderlijke bur german Stalin aan het hoofd is de film een volksode over een moeilijk verleden, dat glorierijk werd door staan. De reconstructie is primair voor de Russen zelf gemaakt. MEDEA van Pasolini is eindelijk gaan draaien. Aan dit mythische ge geven heeft Pasolini ook dat siniste re en barbaarse van „Edipore" mee gegeven, karakteristiek voor zijn vi sie op het menselijke: een van bar baarse mythen doordrenkt wezen, anderzijds door cultuur en verstand gevormd individu. Het gespletene in de mens duidt hij toch aan, al heeft hij geen directe band willen leggen tussen de inhoud van het Medea- verhaal en moderne psychologische explicaties. Medea is in de film geen harde vrouw, maar wel een vrouw die liever bereid is om al haar bezit (kinderen) te vernietigen, dan een deel van wereld (liefde van Jason) te verliezen. De romanticus Pasolini. ER DRUPT BLOED IN HET HUIS van scenario-schrijver Bloch (Psycho-Hitchcock) was voor regis seur Peter Duffell een goed verhaal over de verderfelijke invloed van 'n oud landhuis, nadat een ontrouwe vrouw aanleiding werd tot een treurspel. Knap gemaakt met grieze lige spanning tot het eind, temidden van wat onwaarachtige vampiers. Peter Cushing, Chr. Lee, John Pert wee en Dawn Porter (Fortsythe Sa- ga-tv) zijn de bekende acteursge zichten BILL EVANS zal velen ongetwij feld nog iets doen. The Bill Evans Album (CBS en 64533) laat ons opnieuw kennismaken met zijn gro te vorm als componist en pianist. Op deze boeiende lp blijkt zijn experi mentele pianistische drijfkracht nog allerminst aan het einde van haar latijn. Bijgestaan door de enorme bassist Eddie Gomez en de slagwer ker Marty Morell, maakt Evans van zeven van zijn composities weer nieuwe gebeurtenissen, waarbij je telkens andere dingen ontdekt en geboeid wordt door het samenspel met de anderen. Two Lonely people, TTT en niet te vergeten Waltz for Debby zijn enkele voorbeelden, waarmee Evans deze muziek en zichzelf laat herleven. Een plaat om in de gaten te houden. eindredactie henk egbers (ADVERTENTIES) MEUBELIAND op de Femina. Zelden was Femina zó woon- ideeënrijk, Alles wat nieuw is, is er. Kom óók. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Volgens prof. dr. W. Albeda, lid van de Eerste Kamer voor de A.R.-partij, zou een fusie tussen de drie grote confessionele partijen nu onjuist en gevaarlijk zijn. Hij schrijft dat in het jongste nummer van het blad A.R.-Staatkun- de. Wel ziet hij mogelijkheden voor een federatieve samenwerking tus sen K.V.P., A.R. en C.H.U. Een nau wer samengaan is slechts mogelijk wanneer men het eens wordt over de basis van dit samengaan. De dis cussie hierover kan, volgens Albeda, niet snel genoeg binnen. De samenspraak tussen de drie partijen wordt bemoeilijkt door dé uitgangspunten. Neemt de K.V.P. ge noegen met een vage formulering over „christelijke inspiratie", vele leden van de A.R. en iets minder van de C.H.U. stellen hun vertrouwen in de partij veel meer afhankelijk van de verwijzing naar de Bijbel. Prof. Albeda verwacht wel dat de K.V.P. bereid is water bij de wijn te doen, maar ziet die bereidheid veel minder bij A.R. en C.H.U. Toch zijn er mogelijkheden voor een ge meenschappelijke basis, omdat de oude formules niet langer werkelijk functioneren, ook niet in A.R. en C.H.U. De drie partijen vertonen wel een samenhang, maar het is volgens prof. Albeda de vraag of die voort spruit uit de „grondslag" en „de be ginselen", zoals men in A.R. en C.H.U. zo graag wil geloven. Nieuws van ITT Schaub Lorenz is altijd goed nieuws. Ook nü weer. Kijk eens aan. Het nieuwste staaltje van techniek heet Sensomatic. Knoppen hebben afgedaan, zijn volledig verleden tijd. U tipt alleen het kanaal van uw keuze aan en floep, daar hebt u het beeld. Een staaltje van techniek die ITT ook toepast bij de ruimtevaart elektronika. U kunt zelf mééregelen. De kleursterkte en dë kleurtoon. Met een schuifregelaar, da's ook nieuw. ITT Schaub Lorenz; fijn om naar te kijken, mooi om te zien, In notenhout, edelfineer of wit. Alstublieft. (Van onze correspondent) UTRECHT De looncommissie van het Overlegorgaan komt volgen de week met een nota over de loon- en prijspolitiek voor de komende ja ren. De looncommissie heeft zich de afgelopen dagen gebogen over de verschillende suggesties die er via de vakcentrales zijn binnengekomen Uit deze suggesties wordt dus de no ta opgesteld. Getracht zal worden volgende week te komen tot een ge zamenlijke oplossing die dan zal worden ingebracht in het gemeen schappelijk overleg in het kader van de Stichting van de Arbeid. Wat be treft de uitgangspunten van de drie vakcentrales, deze zijn praktisch unaniem. Dit deelde gisteren de heer C. Lanser van het CNV mee, na een vergadering van het Overlegorgaan. Hij voegde eraan toe, dat er slechts nog moet worden gecijferd door de looncommissie, opdat bepaalde groe pen in een mogelijke nieuwe loon- en prijspolitiek niet overmatig zou den worden belast. De heer Mertens (NKV) voegde er aan toe, dat er echter door de bon den wel een behoorlijke portie dis cipline zal moeten worden opge bracht. (ADVERTENTIE) Gisternacht werd in een van on ze filialen ingebroken. De inbre kers namen een Miele wasauto maat mee. Wat een gesjouw moet dat ge weest zijn. Wist u niet gëachte ^breker dat wij deze zware apparaten gratis thuisbezorgen Bovendien geven wij de hoogste korting in Nederland. Waarom dan al die moeite? Wij weten natuurlijk niét waar u woont, maar mocht de politie u te pakken krijgen dan is er voor u een troost: Wij hebben dan uw adres zodat wij uw vrouw het garantiebewijs en de gebruiksaanwijzing kunnen sturen. P.S. Vergeet u niet de transport beveiliging eruit te halen. Karnemelkstraat 6 - Breda Telefoon 01600 - 31948 Rotterdam - Den Haag - Utrecht Breda Brieven voor deze rubriek moeten met vol ledige naam en adres worden ondeYtekend. Bij publicatie zullen deze vermeld worden. Slechts bi} hoge uitzondering zei van deze regel wor den afgeweken. Naam en adres zijn dan bij de redactie bekend. Publicatie van brieven (verkort of onverkort) betekent niet dat de redactie het in alle gevallen eens i* met in houd, c.q. strekking. De heer Kan, die naar aanleiding van het op handen zijnde bezoek van de Japanse keizer aan Neder land zich geroepen voelt om via allerlei publiciteitsmedia zich nogal druk te ma-ken over de vraag of een en ander nu wel gepast is, heeft natuurlijk op vele punten gelijk. Evenals de heer Kan heb ik onder de Japanners geïnterneerd gezeten en ik heb, evenals hij, slechte herin neringen aan die kamptijd. Maar nu komt het: de heer Kan gaat er ineens toe over een schuld vraag te beantwoorden en zegt: „De Japanse keizer was het die de drij vende kracht achter de oorlog in de Stille Oceaan was". Hoe weet hij dat? Beschikt hij over allerlei historische gegevens? Heeft hij destijds een overzicht van het scala van oorzaken van deze oorlog kunnen hebben? Heeft de heer Kan er tenslotte nooit van gehoord hoe Japan ertoe gekomen is zich in 1945 over te geven en daarmee na de atoombom men op Nagasaki en Hiroshima niet nog veel langer mee gewacht heeft, zoals de kliek, die daar toen aan de macht was, wilde? Die overgave van Japan aan" de Amerikanen is het gevolg geweest van de persoonlijke inzet van keizer Hirohito die daarmee waarschijnlijk alle levens van de toen nog reste rende geïnterneerden redde en bo vendien voorkwam dat de levens van waarschijnlijk nog eens een miljoen Amerikanen zou moeten worden geofferd. In een Japan uit die dagen met een fanatieke militaire kliek stevig aan de macht was zulk een inzet zelfs voor een keizer naar mijn smaak toch wel een staaltje van grote persoonlijke moed. Kunnen we nu zo'n man ontvangen? Het KAN! ULVENHOUT J. H. ALBRICHT In naam van keizer Hirohito heb ben ontzettend veel .mensen in de afgelopen oorlog het leven moeten laten en zijn er verschrikkelijk veel mensen die het mensonterende be staat in de Japanse kampen hebben jnoeten ondervinden. Het is zeer begrijpelijk dat deze mensen de keizer liever zien gaan dan komen. Maar is het wel juist om deze man voor oorlogsmisdadiger uit te maken? De oorlog werd wel in zijn naam gevoerd, maar werd door zijn generaals en ministers ge streden. De keizer had niets te ver tellen maar hij werd door die lui misbruikt om het moreel van de soldaten en het volk gezond te laten blijven. Laten we eens denken aan de zaak Westerling. En toch is onze koningin zonder haat of wrok, maar enthousiast begroet in Indonesië!! We mogen niet vergeten- wat er gebeurd is, maar laten wé niet blind zijn door die haat want daar is niemand mee gediend. RAAMSDONKSVEER H. VAN LIEBERGEN (ADVERTENTIE) iB^Söttéiiam TIJDELIJK 1.81 NEEMT VAKER zonder kleurstof en conserveermiddel NEW YORK (RTR) De Zambia se regering heeft om een spoedzitting van de Veiligheidsraad verzocht in verband met „de misdadige aanval len tegen Zambia", gepleegd door Zuidafrikaanse strijdkrachten uit Zuidwest-Af rika In een brief aan de raad zegt de regering van Zambia, dat Zuidafri kaanse eenheden dinsdag vanuit de strook van Caprivi in Zuidwest- Afrika Zambiaas gebied zijn binnen gedrongen. Aan dit incident, aldus de brief, zijn een reeks schendingen voorafge gaan van de soevereiniteit, het lucht ruim en het grondgebied van Zam bia. Volgens goedingelichte kringen zal de Veiligheidsraad waarschijnlijk vanmiddag bijeenkomen om zich over de klacht van Zambia te beraden.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1971 | | pagina 13