Polen enthousiast
over gitarist
Jan A. van Hoek
OVER OUDE EN NIEUWE TIJDEN LEZEN
t
|24
Fusie confessionele
partijen onjuist
Gekleurd
«f
ITT
PROF. ALBEDA
SCHAUB-LORENZ
cultuur
De band
met
het zuiden
Bekend
in veel
landen
Honger
naar
„kunst"
Status
van het
gezin
Kristen
Jood
Jeugd
Nieuw
op het
doek
Top
op
piano
ahoy'
Unaniem standpunt
vakcentrales over
lonen in de maak
Geachte inbreker
Gerard de Lange
N.V.
IQ papier
oor uw pen
Hirohito (1)
Hirohito (2)
wie
jam koopt
wil fruit
proeven
ZWAARDEMAKER
Zambia vraagt
spoedzitting
Veiligheidsraad
I
17
Vrijdag 8 oktober 1971
O
RIENTS GRATAMA geeft zon
dagavond 10 oktober de landelijke
première van zijn nieuwe cabaret
programma „Met de schrik vrij" in
Tilburgs schouwburg.
GRAFIEK 71; naam voor de
derde originele verkoop-expositie
van Nederlandse grafiek. Een moge-'
lijkheid om voor f400,- in te teke
nen op een map met 10 prenten
(f 100,- subsidie). Georganiseerd
door culturele centra in Eindhoven
(Krabbedans), Hilversum, Apel
doorn en Venlo. Onder de kunste
naars Akke Sins, Rob Vermeer,
Hans Sur, Doris Becke. Exposities
vanaf 12 november.
EXPERIMENT in grafiek, heet
de expositie die vanaf vandaag tot
21 november in Eindhovens Van
Abbemuseum te zien is. Grafiek van
de experimentele werkplaats van
Kenneth Tyler te Los Angeles. Al-
bers, Kienholz, Oldenburg, Rau-
schenberg, Stella, om een paar na
men te noemen.
LIESBETH List houdt van 23
oktober tot 7 november een tournee
langs 9 Nederlandse theaters. Samen
met Trio Louis van Dijk en de
Engelse popgroep Magna Carta. Bre
da en Heerlen zijn enige plaatsen
beneden de rivieren, die aangedaan
worden.
FOTOMUNDI, de grootste foto
tentoonstelling ter wereld wordt
volgend jaar, van 9 tot 18 juni, voor
de tweede maal gehouden in het
POC te Eindhoven.
NA ZEVEN jaar verbouwing
gaat op 21 oktober de afdeling
Nederlandse geschiedenis van het
Amsterdamse Rijksmuseum weer
open. De boekenkist van Hugo de
Groot en het stokske van Oldenbar-
neveldt zijn er b.v. te zien te midden
van de collectie, die groter is dan
ze 7 jaar geleden was.
NICO HERMANS neemt na 15
jaar afscheid als dirigent van Het
Nationaal Jeugdorkest. Dat gebeurt
op een concert in de Rotterdamse
Doelen op zaterdag 23 oktober 15
uur. Opvolger: Heinz Friesen, ho
boïst van het Rotterdams Filharmo
nisch Orkest.
PETER VOS, tekeningen en
Paul de Swaaf, plastieken, portret
ten, naakten, te zien „Achter de
stadswal" (Mosmans), Markt 27,'
Den Bosch. Zondags deur dicht.
In het Aartsbisschoppelijk Mu
seum te UTRECHT wordt tot eii
met 14 november de tentoonstelling
..BANDEN MET HET ZUIDEN" ge
houden; religieuze kunst uit het te
genwoordige België van de late
middeleeuwen tot het einde van de
18e eeuw. Er zijn schilderijen, boe
ken en beeldhouwwerken te zien,
alle uit eigen bezit. Het meeste van
wat getoond wordt is gewoonlijk in
depat en er zijn zelfs stukken bij
die nog nooit eerder in het openbaar
getoond werden. Het museum kampt
met een enorm ruimtegebrek en dat
zal nog zo blijven tot 1975. Dan zal
de collectie, samen met die van het
Bisschoppelijk Museum te Haarlem
en het Oud Katholiek Museum te
Utrecht worden ondergebracht in
het Rijksmuseum Het Catharijne-
convent.
Behalve de drie genoemde musea
toordt ook meegewerkt door de be
heerders van de bisschoppelijke col
lecties te Den Bosch en Roermond,
zij het dat die alleen stukken zullen
afstaan die in de nieuwe collectie
bepaalde lacunes kunnen opvullen.
Bovendien hoopt men medewerking
te verkrijgen van reformatorische
zijde (avondmaalszïlver e.d.) zodat
Het Catharijneconvent straks een zo
volledig mogelijk beeld zal kunnen
geven van de inbreng van het chris
tendom in de Nederlandse cultuur.
Bij de opstelling en beschrijving
van de collectie van het Aartsbis
schoppelijk Museum is men totnog
toe steeds uitgegaan van kunsthisto
risch standpunt. In het vervólg zal
de religieuze betekenis van het bezit
voorop staan, al zal de artistieke
waarde natuurlijk steeds van belang
blijven.
De huidige tentoonstelling prelu
deert, eigenlijk al. een beetje op de
nieuwe situatie. Met name door de
schitterend verzorgde catalogus. Het
is een mooie tentoonstelling gewor
den, vooral wat de sculpturen be
treft, die het aartsbisschoppelijk
museum reeds een wereldnaam be
zorgden. Er is het oudste houten
beeld in ons land, de Johannes die
enkele jaren geleden verkregen
werd uit de collectie Borm. Het
stamt uit de 12de eeuw en is pas
gerestaureerd. Er zijn meer beelden
uit de late middeleeuwen. Deze en
ook die uit latere perioden zijn
meestal al lang in Noord-Nederlands
bezit. Mechelen en later ook Ant
werpen waren de belangrijke leve
ranciers.
Bij de schilderijen, die de banden
met het zuiden versterkten is de
kwaliteit niet zo hoog als bij de
beelden. Men mist de namen van de
heel groten. Toch zijn ook die schil
derijen bepaald de moeite waard. Er
is b.v. een innemende Maria met
kind van Beniari van Or ley en een
Salvator Mundi van uitnemend ge
halte, beide uit de Brom-collectïe.
Uniek is een Aanbidding der her
ders" door dr. Bouvy vn een kerk te
Slagharen ontdekt. Voortreffelijk
gerestaureerd en thans voor het
eerst in het openbaar tentoonge
steld.
Er zijn ook enkele handschriften
te zien, waaronder een getijdenboek
met heerlijke „borduren". Voorts
enkele vroege drukken daaronder is
Den Bibel van Jacob van Liesveld'
een Antwerpse drukker. In die bij
bel werd Luther's vertaling gevolgd.
Van Liesveldt haalde er zich de
toorn vatt de inquisitie mee op de
hals en het heeft hem die bals
gekost, in november 1545 werd hij
terecht gesteld.
„Het was een geweldig succes. In
Lodz zat de zaal afgestampt vol en
ik moest drie toegiften geven. In
Warschau heb ik een radio-concert
gegeven"- Jan Anton van Hoek (35),
bespeler van gitaar en luit, is juist
teruggekeerd uit Polen. Deze docent
van de Bredase muziekschool, heeft
in dit land vooral bekendheid gekre
gen door zijn publicaties en compo
sities. Momenteel heeft hij 1169
composities op zijn naam staan, die
via zeven uitgevershuizen en vijf
muziekdrukkerijen in verschillende
landen verspreid worden; tot in Ja
pan toe. „Mijn specialiteit is de
polyfonie, zoals die op de gitaar
moet klinken", zegt hij. En dan
bedoelt hij: de zilverachtige luittoon,
wat clavichord-achtig van sfeer,
zonder boventonen. Hij speelt daar
om alles direct op de navel. „Daar
mee verschil ik van mening met de
andere gitaristen; zelfs met mijn
leermeester Dick Visser".
Zijn eigenzinnige opvattingen over
het gitaar- en luitspel, zijn in Polen
zo goed aangekomen, dat hij voor
het volgend jaar weer uitgenodigd
is. Dan staan op het programma:
plaatopnamen voor het Poolse
staatslabel Polskie Nagranja, tv-op-
rtamen in Warschau, radioconcert in
Katowice en een toernee door zuid-
Polen. Er bestaan plannen voor een
toernee door de DDR. Zijn, in We-~
nen uitgegeven boek „Musik für Gi-
tarre", geldt in Polen ais examen
boek. Bovendien krijgen de Poolse
leraren regelmatig zijn artikelen on
der ogen in het vaktijdschrift, uitge
geven door het Volksrnstituut voor
Muziek, dat hem ook compositie
opdrachten verstrekt.
„Mijn gebied zijn de polyfone
vormen tot de „modernen" neo-
barok is een mooi woord toe. In
mijn compositiestijl voel ik me het
dichtst bij Ptokofjev staan. Voor
moderne experimenten voel ik niet,
al schreef ik één dergelijke compo
sitie, die zelfs werd uitgegeven.
Schreef overigens voor bijna alle
instrumenten, tot electronisch orgel
(Bernard Drukker een vriend) en
harmonie-orkest (Henk van Lijn
schoten een vriend) toe. Zelfs een
opera, waarvan ik zelf het libretto,
geïnspireerd op Dostowjewski in
dichtvorm (Duits) schreef. Nee, met
orkest samen trad ik nog niet op, al
schreef ik wei werken voor gitaar
en orkest". Op tafel liggen etude
banden, het boek Alte Hausmusik
etc.; iin vele landen uitgegeven.
„Ben momenteel bezig met een es
say over de polyfonie, in opdracht
van de bekende Argentijnse uitge
ver Ricordi".
Jan Anton van Hoek is groten
deels als autodidact vertrouwd ge
raakt met deize instrumenten en het
componeren. „Ben zelfs, heel
vreemd, met het componeren eerder
begonnen. Na de oorlog was er
praktisch geen gitarist in Nederland-
Het is nu het tweede instrument op
de muziekscholen. Wat de leerlingen
bij mij leren, is handwerk en geen
accoordjes. Pop; brrrr.
Er is interesse bij de jongeren
voor bijvoorbeeld een J. S. Bach, je
merkt het. Behalve Swagemakers en
Van de Waals zijn er in ons land
praktisch geen gitaarbouwers; de
meeste instrumenten moeten uit
Duitsland of Spanje komen. Het is
een instrument, waarmee je alle mo
gelijke leuke dingen kunt doen". En
daarvoor heeft hij nog vele plannen.
Met Benny Ludemann (veelal de
beste gitarist van Nederland, in zijn
genre, genoemd) bezit Breda over
een tweetal top-gitaristen. Het is te
hopen, dat de mogelijkheden gescha
pen worden, dat it naar buiten
meer dan tot nu toe, gaat blijken,
zodat velen daarvan kunnen genie
ten. Ik denk bijvoorbeeld aan de
onlangs begonnen koffie-concerten
in Breda.
HENK EGBERS
Veronderstel dat de kunstdiefstal
len aan de lopende band terug zijn,
te voeren tot protestacties ten bate
van de hongerende en lijdende
mensheid, dan is dit op zijn minst
een feit, dat je aan het denken zet-
De inmiddels befaamde Tijl moge
dan geestesziek zijn zoals bepaal
de veronderstellingen luidden de
kunsthandel is nog veel zieker. Het
is immers grote dwaasheid, dat het
creatieve moment van een of andere
begaafde schilder uit een ver verle
den in de klauwen valt van het
commerciële groot-kapitalisme, in
waarde kunstmatig (niet kunstzin
nig) opgefokt wordt en zo mogelijk
geëxploiteerd wordt voor een a-cre
atieve passieve recreatie van welva
rende consumptievelingen. Het past
allemaal in onze levensstandaard, die
afgemeten wordt aan „bezit". Deze
diefstallen (afhandig maken van dit
bezit) zijn in het raam van déze
maatschappij dan ook ontoelaatbare
vormen van demonstratie. Maar
waar blijven de toelaatbare vormen?
Die worden niet aangedragen door
geweten-sussende acties van Duysen
e.d., maar door een reconstructie
van het internationale distributiesys
teem. Eerst dan zullen de hongeren
de bezitlozen (die in aantal nog
steeds toenemen) toekomen aan een
creatief leven. En dat is kunst met
een grote K. Maar die is dan niet
meer uit te drukken in de klinkende
munt van ons huidige „levens"-
waarde systeem.
„De maatschappij eist onder
schikking van gevoelens aan het
verstand. De emoties mogen des
noods geventileerd worden in de
privésfeer van het gezin. Maar ook
het gezin is vaak te geïsoleerd om
de maatschappelijke frustraties op
te heffen. Als man en vrouw deze
frustraties niet weten te verwerken
is er alle gevaar dat deze frustraties
overgeheveld worden in de opvoe
ding via bv. allerlei fatsoensnormen.
Bovendien kunnen de problemen
tussen partners in een gezin gemak
kelijk - -uit de -weg.- Morden „gegaan
door de mogelijkheden van afleiding
die geboden worden of floor de af-
wezigheid van de vader, die moet
werken aan zijn carrière, vanwege
de status van het gezin, waarvan het
welbevinden en de daarmee geasso
cieerde materiële goederen afhanke
lijk wordt gesteld. Het een en ander
is het resultaat van een achterblij
ven van de geestelijke ontwikkeling
ten opzichte van de economische
(een culturele kloof). „In deze
maatschappelijke context plaats P.
Ardon ,Het veranderende jeugdwerk*
in het lezenswaardige nummer van
JEUGD EN SAMENLEVING (Ma
liesingel 13, Utrecht), dat als thema
heeft; „Beroepswerker en maat
schappijkritiek". Boender geeft een
overzicht van deze problematiek;
Bentjes analyseert het begrip „pro
test" en Broek behandelt de ethische
aspekten. Aanbevolen ook een bij
drage over de speeltuinverenigin
gen.
„Het is opmerkelijk hoe groot de
behoefte aan het ontvangen van kri
tiek blijkt te zijn. Beloof de men
sen, dat je alle foto's met kritiek
zult terugzenden, en de prenten
stromen binnèn. Het biedt een in-
(«jghtfi ho?, wankel de maker staat
tegënovêr zijn eigen werk. Hij
blijkf er niét achter te staan". Staat
o. a. in FOTO-IO (postbus 26,
Amersfoort. Behalve de gebruikelij
ke hoeveelheid mooie foto's bevat
dit nummer b.v. interviews met fo
tografen Dijksma, Van Crevel en
I.B. SINGER is een boeiende ver
teller. Degenen, die De Landheer
van Jampot en Vroege Sabbat gele
zen hebben, weten dat. Nu is zijn
roman SATAN IN GORAY (1955) in
het Nederlands vertaald (Bruna-pa-
perback: f 12,50). Het verhaal, dat
in het Poolse stadje Goray tijdens
de 17e eeuw speelt, ademt de sfeer
van een oud-testamentische oer
kracht. Centaal staat het thema van
de messiaam-se verwachting bij het
joodse volk. De joodse auteur, die in
staat is de authentieke historische
atmosfeer uitstekend te kenschet
sen, hanteert daarbij een zwaar ge
laden beschrijvende stijl. De weer
zinwekkendste verwoestingen em. de
méést extatische en vaak banale
apocalyptische verwachtingen tekent
hij raak in een aantal figuren, waar
bij hij de pen goed in de hand
houdt. Het is boeiend om deze reli
gieus waanzinnige toestanden bij Sin
ger te volgen. De Bossche academie
docent Kurt Löb accentueert daarbij
het woord door een aantal mooie
tekeningen.
DOROTHEE SÖLLE is ook in ons
land geen onbekende. Bekendheid
kreeg zij, behalve door haar ge
schriften, met het interconfessionele
„Politieke Avondgebed", dat zij in
'68 in Keulen opzette- Haar „Medita-
tionen und Gebrauchstexte" (1969)
verscheen nu in het Nederlands on
der de titel BELIJDENIS Uitg. Ten
Have - f 4,90). Uitgegeven als een
poëtische bundel, is echter niet zo
zeer het literaire gehalte als wel de
inhoudelijke kant vam de 20 korte
notities, die aandacht vraagt. Geën
gageerd denkster als zij is, biedt zij
hierin een aantal gedachten ter
overdenking aan, die uitgaan van de
christelijke boodschap; de cliehé's
niet steeds vermijden, maar onge
twijfeld een aantal mensen nog iets
zullen doen.
GERARD DE HAAS schreef een
studie over jeugdgedrag en jeugdcul
tuur na 1945. Het 70 pagina's tellen
de boekje heet ANDERE TIJDEN,
ANDERE ZEDEN (uitg. Ambo - f
5,90). Het is een goede samenvatting
van de ontwikkelingslijnen in dit
tijdperk, waarin ouderdom en wijs
heid als identieke gegevens
devalueerden en er ieen jeugdcultuur
ontstond; uit zichzelf en opgefokt
door allerlei economisch-maatschap
pelijke verschijnselen. Voor dege
nen, die nu dagelijks tegenover het
conflict oud-jong staan zijn dat
niet bijna alle ouders? is het
goed zich af en toe deze ontwikke
ling bewust te maken. Voordeel is,
dat De Haas niet vervalt in sociolo
gisch vakjargon, maar een leesbaar
boekje heeft geschreven. Nadeel is
dat hij nergens randbemerkingen
maakt, noch conclusies trekt. Dat
wordt aan „het eigen geweten" van
de geëmancipeerde lezers ovengela
ten. Voor de wat meer ingewijden
in deze problematiek, bevat het
boekje weinig nieuws-
Rudolf Smit; wordt de Fujica G 690
getest, geschreven over „Witmakers
en elektronenflits" en de Apollo-15
foto's.
„Als je „ja" roept, staat „nee" al
op de stoep. Ieder statement dat je
maakt, wordt gemaakt met het sche
le oog op zijn tegenstelling", aldus
Gerrit Kouwenaar in een gesprek
afgedrukt in SOMA 17 (postbus
1198, Amsterdam). Daar moet u het
mee doen, want de P. C. Hooftprijs-
winnaar weigert stelselmatig aan ie
dere krant een interview^Jfecder
in dit nummer- o. a. een fragment uit
„De taal der-Liefde" van G. K. van
het Reve; het vervolg van Heere
Heeresma's feuilleton „Han de Wit
gaat in ontwikkelingshulp" en ge
dichten van Vasko Popa, Hans Fa-
very en Kees Ouwens.
Notities bij enkele films, die in
ons land in première zijn gegaan;
BLUE MOVIE van Wim Ver
stappen, verdient niet in de hoek
van de pornografische sensatie ge
drukt te worden. Deze parodie op de
seks mag zeker niet vergeleken
worden met de- commerciële ge
haaidheid van het typische burger-
mansprodukt „Wat zien ik?". Het is
een poging tot een sociale film,
waarbij de Bijlmer model staat tus
sen het architectonisch-psychisch
conflict van de wereld, die wij «an
het bouwen zijn; het klimaat van
een in beton, emancipatie, slecht
verwerkte morele en religieuze libe
ralisatie, nieuwe conventies en nog
onwennige leefgewoonten, opgeslo
ten samenleving; toegespitst via het
vergrootglas op de navrante eenzij
digheid van de seks. De moralise
rende ondertoon is daarbij de paro
distische gaan overstemmen.
DE GROTE TANKSLAG is een
Russische oorlogsfilm van Joeri Oze-
row, die uitgaat van authentieke fei
ten in 1943. Een kostbare film, die
zoveel mogelijk de werkelijkheid
wil nabootsen. Van Hitler en Musso
lini worden echter karikaturen ge
maakt, ook al was dat nu eens niet
de bedoeling. Met de vaderlijke bur
german Stalin aan het hoofd is de
film een volksode over een moeilijk
verleden, dat glorierijk werd door
staan. De reconstructie is primair
voor de Russen zelf gemaakt.
MEDEA van Pasolini is eindelijk
gaan draaien. Aan dit mythische ge
geven heeft Pasolini ook dat siniste
re en barbaarse van „Edipore" mee
gegeven, karakteristiek voor zijn vi
sie op het menselijke: een van bar
baarse mythen doordrenkt wezen,
anderzijds door cultuur en verstand
gevormd individu. Het gespletene in
de mens duidt hij toch aan, al heeft
hij geen directe band willen leggen
tussen de inhoud van het Medea-
verhaal en moderne psychologische
explicaties. Medea is in de film
geen harde vrouw, maar wel een
vrouw die liever bereid is om al
haar bezit (kinderen) te vernietigen,
dan een deel van wereld (liefde van
Jason) te verliezen. De romanticus
Pasolini.
ER DRUPT BLOED IN HET
HUIS van scenario-schrijver Bloch
(Psycho-Hitchcock) was voor regis
seur Peter Duffell een goed verhaal
over de verderfelijke invloed van
'n oud landhuis, nadat een ontrouwe
vrouw aanleiding werd tot een
treurspel. Knap gemaakt met grieze
lige spanning tot het eind, temidden
van wat onwaarachtige vampiers.
Peter Cushing, Chr. Lee, John Pert
wee en Dawn Porter (Fortsythe Sa-
ga-tv) zijn de bekende acteursge
zichten
BILL EVANS zal velen ongetwij
feld nog iets doen. The Bill Evans
Album (CBS en 64533) laat ons
opnieuw kennismaken met zijn gro
te vorm als componist en pianist. Op
deze boeiende lp blijkt zijn experi
mentele pianistische drijfkracht nog
allerminst aan het einde van haar
latijn. Bijgestaan door de enorme
bassist Eddie Gomez en de slagwer
ker Marty Morell, maakt Evans van
zeven van zijn composities weer
nieuwe gebeurtenissen, waarbij je
telkens andere dingen ontdekt en
geboeid wordt door het samenspel
met de anderen. Two Lonely people,
TTT en niet te vergeten Waltz for
Debby zijn enkele voorbeelden,
waarmee Evans deze muziek en
zichzelf laat herleven. Een plaat om
in de gaten te houden.
eindredactie
henk egbers
(ADVERTENTIES)
MEUBELIAND
op de Femina.
Zelden was Femina
zó woon-
ideeënrijk,
Alles wat nieuw is,
is er. Kom óók.
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG Volgens prof. dr.
W. Albeda, lid van de Eerste Kamer
voor de A.R.-partij, zou een fusie
tussen de drie grote confessionele
partijen nu onjuist en gevaarlijk
zijn. Hij schrijft dat in het jongste
nummer van het blad A.R.-Staatkun-
de. Wel ziet hij mogelijkheden voor
een federatieve samenwerking tus
sen K.V.P., A.R. en C.H.U. Een nau
wer samengaan is slechts mogelijk
wanneer men het eens wordt over
de basis van dit samengaan. De dis
cussie hierover kan, volgens Albeda,
niet snel genoeg binnen.
De samenspraak tussen de drie
partijen wordt bemoeilijkt door dé
uitgangspunten. Neemt de K.V.P. ge
noegen met een vage formulering
over „christelijke inspiratie", vele
leden van de A.R. en iets minder van
de C.H.U. stellen hun vertrouwen in
de partij veel meer afhankelijk van
de verwijzing naar de Bijbel.
Prof. Albeda verwacht wel dat de
K.V.P. bereid is water bij de wijn
te doen, maar ziet die bereidheid
veel minder bij A.R. en C.H.U. Toch
zijn er mogelijkheden voor een ge
meenschappelijke basis, omdat de
oude formules niet langer werkelijk
functioneren, ook niet in A.R. en
C.H.U. De drie partijen vertonen wel
een samenhang, maar het is volgens
prof. Albeda de vraag of die voort
spruit uit de „grondslag" en „de be
ginselen", zoals men in A.R. en
C.H.U. zo graag wil geloven.
Nieuws van ITT Schaub Lorenz is altijd
goed nieuws. Ook nü weer. Kijk eens aan.
Het nieuwste staaltje van techniek heet
Sensomatic. Knoppen hebben afgedaan,
zijn volledig verleden tijd. U tipt alleen
het kanaal van uw keuze aan en floep,
daar hebt u het beeld.
Een staaltje van techniek die ITT ook
toepast bij de ruimtevaart elektronika.
U kunt zelf mééregelen.
De kleursterkte en dë kleurtoon.
Met een schuifregelaar, da's ook nieuw.
ITT Schaub Lorenz; fijn om naar te kijken,
mooi om te zien, In notenhout, edelfineer
of wit. Alstublieft.
(Van onze correspondent)
UTRECHT De looncommissie
van het Overlegorgaan komt volgen
de week met een nota over de loon-
en prijspolitiek voor de komende ja
ren. De looncommissie heeft zich de
afgelopen dagen gebogen over de
verschillende suggesties die er via
de vakcentrales zijn binnengekomen
Uit deze suggesties wordt dus de no
ta opgesteld. Getracht zal worden
volgende week te komen tot een ge
zamenlijke oplossing die dan zal
worden ingebracht in het gemeen
schappelijk overleg in het kader van
de Stichting van de Arbeid. Wat be
treft de uitgangspunten van de drie
vakcentrales, deze zijn praktisch
unaniem.
Dit deelde gisteren de heer C.
Lanser van het CNV mee, na een
vergadering van het Overlegorgaan.
Hij voegde eraan toe, dat er slechts
nog moet worden gecijferd door de
looncommissie, opdat bepaalde groe
pen in een mogelijke nieuwe loon-
en prijspolitiek niet overmatig zou
den worden belast.
De heer Mertens (NKV) voegde er
aan toe, dat er echter door de bon
den wel een behoorlijke portie dis
cipline zal moeten worden opge
bracht.
(ADVERTENTIE)
Gisternacht werd in een van on
ze filialen ingebroken. De inbre
kers namen een Miele wasauto
maat mee.
Wat een gesjouw moet dat ge
weest zijn.
Wist u niet gëachte ^breker dat
wij deze zware apparaten gratis
thuisbezorgen
Bovendien geven wij de hoogste
korting in Nederland.
Waarom dan al die moeite?
Wij weten natuurlijk niét waar u
woont, maar mocht de politie u
te pakken krijgen dan is er voor
u een troost:
Wij hebben dan uw adres zodat
wij uw vrouw het garantiebewijs
en de gebruiksaanwijzing kunnen
sturen.
P.S. Vergeet u niet de transport
beveiliging eruit te halen.
Karnemelkstraat 6 - Breda
Telefoon 01600 - 31948
Rotterdam - Den Haag - Utrecht
Breda
Brieven voor deze rubriek moeten met vol
ledige naam en adres worden ondeYtekend. Bij
publicatie zullen deze vermeld worden. Slechts
bi} hoge uitzondering zei van deze regel wor
den afgeweken. Naam en adres zijn dan bij
de redactie bekend. Publicatie van brieven
(verkort of onverkort) betekent niet dat de
redactie het in alle gevallen eens i* met in
houd, c.q. strekking.
De heer Kan, die naar aanleiding
van het op handen zijnde bezoek
van de Japanse keizer aan Neder
land zich geroepen voelt om via
allerlei publiciteitsmedia zich nogal
druk te ma-ken over de vraag of een
en ander nu wel gepast is, heeft
natuurlijk op vele punten gelijk.
Evenals de heer Kan heb ik onder
de Japanners geïnterneerd gezeten
en ik heb, evenals hij, slechte herin
neringen aan die kamptijd.
Maar nu komt het: de heer Kan
gaat er ineens toe over een schuld
vraag te beantwoorden en zegt: „De
Japanse keizer was het die de drij
vende kracht achter de oorlog in de
Stille Oceaan was".
Hoe weet hij dat? Beschikt hij
over allerlei historische gegevens?
Heeft hij destijds een overzicht van
het scala van oorzaken van deze
oorlog kunnen hebben?
Heeft de heer Kan er tenslotte
nooit van gehoord hoe Japan ertoe
gekomen is zich in 1945 over te
geven en daarmee na de atoombom
men op Nagasaki en Hiroshima niet
nog veel langer mee gewacht heeft,
zoals de kliek, die daar toen aan de
macht was, wilde?
Die overgave van Japan aan" de
Amerikanen is het gevolg geweest
van de persoonlijke inzet van keizer
Hirohito die daarmee waarschijnlijk
alle levens van de toen nog reste
rende geïnterneerden redde en bo
vendien voorkwam dat de levens
van waarschijnlijk nog eens een
miljoen Amerikanen zou moeten
worden geofferd.
In een Japan uit die dagen met
een fanatieke militaire kliek stevig
aan de macht was zulk een inzet
zelfs voor een keizer naar mijn
smaak toch wel een staaltje van
grote persoonlijke moed. Kunnen we
nu zo'n man ontvangen?
Het KAN!
ULVENHOUT J. H. ALBRICHT
In naam van keizer Hirohito heb
ben ontzettend veel .mensen in de
afgelopen oorlog het leven moeten
laten en zijn er verschrikkelijk veel
mensen die het mensonterende be
staat in de Japanse kampen hebben
jnoeten ondervinden.
Het is zeer begrijpelijk dat deze
mensen de keizer liever zien gaan
dan komen. Maar is het wel juist
om deze man voor oorlogsmisdadiger
uit te maken? De oorlog werd wel
in zijn naam gevoerd, maar werd
door zijn generaals en ministers ge
streden. De keizer had niets te ver
tellen maar hij werd door die lui
misbruikt om het moreel van de
soldaten en het volk gezond te laten
blijven.
Laten we eens denken aan de
zaak Westerling. En toch is onze
koningin zonder haat of wrok, maar
enthousiast begroet in Indonesië!!
We mogen niet vergeten- wat er
gebeurd is, maar laten wé niet blind
zijn door die haat want daar is
niemand mee gediend.
RAAMSDONKSVEER
H. VAN LIEBERGEN
(ADVERTENTIE)
iB^Söttéiiam
TIJDELIJK 1.81
NEEMT VAKER
zonder kleurstof en conserveermiddel
NEW YORK (RTR) De Zambia
se regering heeft om een spoedzitting
van de Veiligheidsraad verzocht in
verband met „de misdadige aanval
len tegen Zambia", gepleegd door
Zuidafrikaanse strijdkrachten uit
Zuidwest-Af rika
In een brief aan de raad zegt de
regering van Zambia, dat Zuidafri
kaanse eenheden dinsdag vanuit de
strook van Caprivi in Zuidwest-
Afrika Zambiaas gebied zijn binnen
gedrongen.
Aan dit incident, aldus de brief,
zijn een reeks schendingen voorafge
gaan van de soevereiniteit, het lucht
ruim en het grondgebied van Zam
bia. Volgens goedingelichte kringen
zal de Veiligheidsraad waarschijnlijk
vanmiddag bijeenkomen om zich over
de klacht van Zambia te beraden.