„Fiesta Gitana", een wereld van ritme naar uister* near* ARAM: Het raadsel van Loch Nes It t Schlagerster Manuela is peperduur Streekmuseum in voormalige boerderij te Cadzand „ZIJ DIE VAN DE DANS LEVEN" „Interlokaal op dinsdag en vrijdag radio televisie Een kleintje een stier en hun leider Samenspel Record-gage in West-Duitsland Twijfelachtig 1 NEDERLAND I: NEDERLAND II DUITSLAND I: DUITSLAND II: BELGIë (Nederlands) BELGIë(Frans) FRANKRIJK (Rijssel) 'mÊÊ Maandag 4 oktober 1971 (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG Met een variant op een slechte filmtitel zou je ze „zij die van de dans leven" kunnen noemen; het zijn de veertien zigeu ners van het voor de vijftiende maal door impressario Da Silva naar Ne derland gehaalde zigeunerfeest. Fiesta Gitana. Inmiddels zitten er voorstellingen in Utrecht en Den Haag op, maar de groep blijft de Nederlandse schouwburgzalen be spelen tot begin december, als die andere (heilige) Spanjaard ze komt aflossen. De pers heeft hun optreden goed ontvangen, vooral door de meuwe combinatie van gouden oude sterren als Curro Velez, 36 jaar en al vanaf 1967 hier jaarlijks op be zoek, met nieuw bloed van „wilde" zigeuners, ongeschoold maar met een maximum aan expressie. Wan neer je de groep als geheel voor het eerst in burger tegenkomt is het een achteloos slenterend allegaartje dat eerder aan een rij gastarbeiders doet denken dan aan artiesten die even later op het podium de eindeloze ritmen van de flamenco-muziek staan te stampen. Curro Velez maakt daarop de duidelijkste uitzon dering. Hij is de heer van zijn zigeuners, stamt' uit dezelfde zigeu nerwij k van Sevilla als de anderen, heeft zichzelf na zijn 17de lezen en schrijven bijgebracht, praat onbe lemmerd over dichters als Garcia Lorca en verkeert in zijn moeder land in die hoogste kringen- Hij is duidelijk de leider van het gezel schap en wordt ook zo geaccepteerd. Zijn overigens pure flamenco-dans verraadt een gedegen dansscholing en hij is van de hele groep waar schijnlijk het meest stijlbewust. Hij vadert vermanend tegen de jongste zigeuner van het gezelschap de 15- jarige „Changuito" (verkleinwoord voor „kleintje" dus kun je wel na gaan). Changuito is een van de drie wilde zigeuners en heeft het hoogste woord. Hij stottert een beetje en de rauwe keelklanken die hij uitstoot om diat te verhelpen maken zijn onverstaanbare Frans nog duister der. Als hij op een gegeven ogen blik met veel gebaren een verhaal begint af te steken, knipoogt Curro (korte vorm van Francisco) lachend: „Hij wil een solo dansen, helemaal alleen op het toneel". Velez, een man waarvan gezegd wordt dat hij uren achtereen voor de spiegel kan zitten naar zichzelf kijkend, spreekt de kleine zigeuner bemoedigend toe, maar maakt wel duidelijk dat hij nog lang niet aan solowerk hoeft te den- kén. Changuito is het neefje van eep andere „wilde" zigeuner die op het programma staat als „El Toro" (de stier) en zich ook zo voorstelt. Hij is een korte stevige figuur, lang krullend haar in de nek, die op het toneel zijn bijnaam helemaal waar maakt. El Toro is een van de fla menco-zangers uit het gezelschap met een ongelooflijk rauwe stem waarvan je je als hij praat verbaasd afvraagt hoe er muziek uit kan ko men. Hij heeft een ondeugend ge zicht en lacht snel, intussen steeds maar met het lange sluike haar van Changuito spelend. Hij maakt er grapjes over die zelfs Curro Velez niet kan vertalen. E] Toro kreeg zijn bijnaam toen hij een jaar of vijf was en zo druk de grote zigeuners „na-stampte", dat zijn moeder hem voortaan maar „Stiertje" toeriep als hij binnen moest komen. De flamenco is een mengsel van de zigeunerdans en de invloeden van hun geboorteland Andalusië. Als Curro Velez er over praat, roept hij herhaaldelijk „corazon" (hart) maar vergeet de voor ons onnavolgbare techniek. Over het algemeen be schouwen de zigeuners zich niet als kunstenaars met pretentie, maar ge- ■woon als vaklieden. Je krijgt ze dan ook moeilijk aan het praten over het hoe en waarom van hun ingewikkel de pasaan en ritme's en het onge looflijke feit dat ze de première in Utrecht in perfect samenspel tot een eind brachten na maar één keer gerepeteerd te hebben. Ze hebben da flamenco zo in stem en voeten dat ze alleen de maait hoeven af te spreken om zonder mankeren ge tweeën of gedrieën hun stukje tem perament af te leveren. Impressario Da Silva verklaarde dat het steeds moeilijker werd de „goede" zigeu ners, niet bedorven door toeristen die al voor het minste nachtclub arrangement warm lopen, naar Hol land te krijgen- In Japan is op het ogenblik een grote markt voor de flamenco-kunst en er worden on voorstelbare hoeveelheden yen's be taald om de besten in het land van de rijzende zon te krijgen. „In Spanje zijn een hoop zigeuners die kunnen dansen of zingen", zegt Cur ro Velez. „De meesten beginnen al op te treden op onderlinge feesten als ze erg jong zijn. Toen ik 17 was maakte ik al mijn eerste tournee naar Parijs. El Toro komt bijvoor beeld uit een wijk waar alle zigeu ners artiesten zijn. Dansen ze r.iet, dan zijn het vaak handelaren of antiquairs". De, ,Gitanos" verdienen een goede Fiesta Gitana, tot december in Nederland, boterham met hun „fiestas". Ze rij den in auto's, geven weinig geld uit, en trekken de hele wereld rond Maar ze blijven graag bij elkaar en in hun eigen sfeer. In Den Haag logeren ze in een klein hotelletje waar ze zelf hun eigen kostje kun nen koken. Veel van de zigeuners kunnen lezen noch schrijven. El To ro kan inmiddels zijn naam neerzet ten en toen in het Haagse congres gebouw bewonderaars op hem wachtten deed hij dat met verve. Ook de kleine Changuito is analfa beet, maar toen bewonderaarsters ook hem aanklampten blikte hij maar eens naar El Toro en gaf triomfantelijk een onleesbare en ge fingeerde krabbel weg. Zigeuner en flamenco zijn één. Aan tafel beginnen Curro Velez en Ei Toro plotseling over een verande ring in het programma te praten. Heel even trommelt El Toro op de café-tafel. In die ene simpele roffel klinkt een wereld vari ritme door. (Van onze correspondent) BONN Manuela, het Duitse zangeresje, zal de hoogste gage incasseren, die ooit in de bondsre publiek aan een schlagerster werd uitbetaald. Voor een drieja rig contract, dat zij dezer dagen afsloot, zal zij een borgsom van Kees Schilperoort, bemiddelende rol in „Interlokaal". (Van onze radio- en tv- redacteur) HILVERSUM Met ingang van dinsdag aanstaande zendt de KRO radio wekelijks het programma „In terlokaal" op dinsdag uit, dat in grote trekken parallel gaat lopen met het wekelijks programma „in terlokaal" op vrijdag. In het eerste uur van interlokaal op dinsdag tracht Kees Schilperoort een bemiddelende rol te spelen tus sen de luisteraars, die de bemidde ling van de radio willen gebruiken om een verzoek, dat zij hebben, aan zo'n twee miljoen luisteraars bekend te maken. Het kan daarbij gaan om bijvoorbeeld een zeldzaam boek, dat al lang is uitverkocht of een zeldza me postzegel, of om mensen, die men uit het oog verloren is. In het algemeen dus om zaken, die moei lijk door eigen informatie tot klaar heid kunnen komen, maar wel via de radio. ruim 2 miljoen gulden krijgen. Hierbij komt dan nog een deel van de opbrengst van haar gram mofoonplaten. Dit is niet de enige verrassing. De tweede, die in de Westduitse platen industrie de nodige deining heeft veroorzaakt, is de grootscheepse wijze waarop een chemisch concern in de muziekwereld is gestapt. Het betreft namelijk de tienvoudige miljardair in de jaarlijkse omzet, de chemische fabriek BASF. De mana gers hebben niet alleen Manuela op het oog, maar bovendien nog Hein tje, Peter Alexander, Udo Jürgens en Roy Black. „Minstens twee van hen zullen we zeker nog kopen", zei een woordvoerder van de fabriek. De thans 28-jarige Manuela startte als Doris Wegener een aanvankelijk hoogst twijfelachtige carrière, hoe wel zij hiervoor bloed en tranen had gezweet. Terwijl ze als soldeerster in de Berlijnse fabriek van Telefun- ken maar 247 gulden per maand verdiende, nam zij 's avonds zang lessen. Tegelijkertijd speelde ze gi taar in een band. In 1962 werd ze tijdens een talen tenjacht als eerste uitverkoren, maar desondanks werd haar eerste plaats, de „Hula-serenade" een daverende mislukking. Opwaarts ging het toen zij bij de Teldec een contract teken de. Hier sloeg haar eerste plaat „Schuld was alleen maar de Bossa Nova" als een groot succes in. Ne gen' jaar lang werkte zij voor het Hamburgse Teldec, dat nu haar ver lies bitter betreurt. Deze firma maakte haar namelijk beroemd met dubieuze titels als „Kussen onder de regenboog" en „Ik ga nog naar school". Dit jaar was „De zwarte man op het dak" haar meest favo riete nummer. Met haar gage van 2 miljoen over treft Manuela nu zelfs sterren als Catharina Valente en Peter Alexan der, die tot nu toe met een half miljoen per jaar het record hielden, BASF heeft echter nog veel grotere plannen. De woordvoerder: „Het contract met Manuela is alleen maar de top van een ijsberg." De contouren van deze ijsberg wor den echter langzamerhand duidelij ker, want ook Hildegard Knef bond zich intussen aan BASF. Gage onbe kend. Mauela hoopt ook in Amerika populair te worden- Een werkver gunning ligt voor haar al gereed. Vanaf maart zal zij in een show te Las Vegas optreden. 10.45-1200 Schooltelevisie. 18.55 (K) Nieuws. 19.05 (K) AVRO's toppop. Met o.a. Greed ence Clearwater Revival. - 19.30 (K) Boekje open (2). Jonge mensen ontmoeten de schrijver Bert Schierbeek. 20.00 (K) Journaal en weeroverzicht. 20.21 (K) Peyton Place. Rachel vertelt Rita hoe het nou precies zit met Jack Chandler en de armband van Allison. 21.10 (K) De Des O'Connor Show. De Amerikaanse danser, zanger en showman ontvangt o-a. Elke Sommer. 22.00 AVRO's Televizier magazine. 22.50 (K) Laatste nieuws. 22.55-23.25 EHBO. 18.45 (K) De fabeltjeskrant. 18.55 (K) Nieuws. 19.0 (K) Lippy, de leeuw. "MO Wij, heren van Zichsm de liefde tussen Herman en Liza is opengebloeid, maar boer Coene wil er niets van weten. De baron stelt Liza voor op reis te gaan. 20.00 (K) Journaal en weeroverzicht- 20.21 (K) Gamma: rond het paleis van Herodes. Documentaire over opgravingen op de heuvel Massade aan de Dode Zee 21.11 Agatha Christie en de film: moord in trein 16.05. De wat zeurige oude vrijster Jane Marpie lost een misdaad op. 22.30 (K) Pianoconcerten van Mozart. 23.00 Synode Rome 1971. 23.30-23.35 (K) Laatste nieuws. 18.40 Hier und Heute. 19,15 (K> Dieren achter tralies. 19.25 (K) Verzoekshow met Llesbeth List en Freddy. 20.00 (K) Journaal en weeroverzicht. 20-15 (K) Monitor, actualiteiten. 21.00 (K) Hartenvrouwen. Personality-show rond Lissebeth List en Su Kramer 21.45 (K) Journaal en weeroverzicht. 22.05 (K) Revolutionaire kunst in Mexico. Beeldende kunstwerken uit de tijd van de Mexicaanse revolutie. 23.20 (K) Journaal. 18.40 (K) Tanz-café. Vandaag treden de gasten op in een Weens koffiehuis. 19.10 (K) Vrij naar Mark Twain. Sam beproeft zijn geluk lis uitgever van het blad „Boeren en buitenlui". 19.45 (K) Journaal en weeroverzicht. 20.15 (K) Gezond magazine Praxis, een televisie-trip door het menselijk lichaam. 21.00 A hat ful of rain Amerikaanse speelfilm, waarin hard drugs een rol spelen. 22.25 (K) Nieuws en weerbericht. 14.00-16.00 Schooltelevisie. 17.00 Schooltelevisie. 18.00 (K) De fabeltjeskrant. 18.05 (K) Woudlopers. 18.30 Elementaire economie. 19-08 Sporttribune. 19.33 Zoeklicht, keurig Frans. 19.39 Mededelingen, weeroverzicht. 19.45 Journaal. 20.10 (K) L-.er ze mij kennen, de Hollanders. Documentaire over Nederland en de Nederlanders nu. 20.40 (K) Een appeltje voor de dorst. Coco Baisos verliest voor de vijfde keer haar man, die na enorme financiële tegenslagen de hand aan zichzelf heeft geslagen. Ze doet alle mogelijke moeite een nieuwie rijke man voor haar te vinden. Blijspel. 22.00 Vergeet niet te lezen. Nieuws van de boekenmarkt. 22-35 Laatste nieuws. 14.00 14.30 en 15.00 Schooltelevisie. 18.05 Nieuws. 18.10 18.55 19.00 19.30 19.45 20.10 21.05 21.45 22.35 (K) Voor de kleuters. Voor de kleuters. Filosofie en lekenmoraal. Sportuitzending. Journaal. (K) Potbouille, naar de roman van Emile Zola- Situation '71. Het ensemble Alarius speelt werken van Corelll, Couperin en Gottlieb Goldberg. Journaal. 12.30 MIDI-MAGAZINE. 13.00 JOURNAAL 13.30 BEURSBERICHTEN 13.35 -13.45 JE VOUDRAIS SAVOIR Informatie programma. 14.30 -16.15 SOUS DIX DRAPEAUX Film van Duilia Coletti naar het dagboek van Bernhard Rogge 18.30 NIEUWS 18.35 VIVRE AU PRéSENT 18.55 VOOR DE KLEUTERS 19.00 REGIONAAL JOURNAAL 19.20 MEDEDELINGEN EN WEER BERICHT 19.25 RIEN QUE LA VéRITc 19.40 MEDEDELINGEN 19.45 JOURNAAL 20.10 MEDEDELINGEN 20.15 UN RIRE PAR JOUR Vandaag: Louis de Funès Muziek: André Quini. 20.30 LA PARTICIPATION 22.20 WORSTELEN 22.50 -23.05 JOURNAAL V HILVERSUM I NCRV: 7.00 Nws- 7.02 Het levende woord. 7.07 (S) Preludium I: klasa. muz. 7.30 Nws. 7.41 Hier en Nu. 7.55 (S) Preludium n: kiass. muz. 8.10 Te Deum laudamus: gewijde muz. 8.30 Nws. 8.41 (S) Podium voor de vrouw, informatief progr- 9.10 (S) KLass. muz. 10.00 Theologi sche etherleergang. 10.30 Nws. 10.33 V.d. zieken. 11.30 Hier en Nu. 11.32 Samenleven - samenscholen. 11.55 Med. 12-00, Los-Vast: gev. progr. (12.10 Boekbespr.; 12.21 Voor boer en tuinder; 12.26 Med. t.b.v. land- en tuinb.; 12.30 Nws; 12.41-12.50 Hier en Nu. 13.00-13.04 De tafel van drie;. 13-30 (S) Omroepork. met zangsolis ten: Operaconc. 14.05 Schoolradio. 14.30 (S) Italiaanse muz. uit de 17e eeuw. 15.00 Geref. middagd. 15.30 Nws. 15.33 In 't zilver: progr. voor oudere -luisteraars. 16.30 V.d. kleu ters- 16.45 Radiostrip v.d. jeugd. 17.00 (S) Lichte muz. Overheids- voorl.: 17.20 Suriname en zijn wes- terbuur (VII). Spr.: F.J. van Wel. NCRV: 17.30 Nws. 17.32 Hier en Nu. 18.00 (S) Hot Club 69. P.P.: 18.19 Uitz. v-d VVD. NCRV: 18.30 Nws. 18.41 Toelichting bij het nws. 18.47 (S) Bandstand: Nat. Brassband. EO: 19.00 Wij hebben een woord voor de wereld: muz., inf. en ber. met om 19.04 Reformatie en Reveil; 19.20 Klankbord en om 19.40 Bijbelstudie. NCRV: 20.00 Bij de tijd: actuele inf. over ontwikkelingen in de samenl. 20-20 (S) Omroepork. en solist: kiass. muz. 21.00 Deens Kon. Ork.: mod. muz. 21.15 (S) Gloriant, hoor spel. 22.20 Avondoverdenking. 22.30 Nws. 22.40 Literama: radiokroniek over boeken, schrijvers en toneel. 23.00 (S) NCRV-Voeaal Ensemble: mod. liederen- 23.28 (S) Sopraan en piano: mod. liederen. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend- gymn. 7.20 (S) Spitsuur A'dam: lich te gramm.muz. en rep. (7.33-7.38 V.d- voorpag.) VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nws. 8.11 Act, 8.23- (S) Spitsuur A'dam (verv.) NOS: 9.00 Uitgebreide rep. 9.35 Waterst., 9.40 Wat heeft dat kind?: pedagogische rubriek. 9.55 Muz. uit de Middeleeu wen en Renaissance. 10.15 (S) Re pertorium: oude koprmuz- en mod. ork.muz. 11.00 Nws. 11.03 Spiegel van België: muz. en nws van onze zuiderburen. 11.30 Intern, spectrum: mod. muz. 12.10 Den Haag deze week. VPRO: 12.15 VPRO-Maandag: mod, en kiass. muz. met tussen 12-15 en 14.30 uur inf. over muz. en ANP-nws. 14.30 Schoolradio. AVRO: 14.50 Radiojournaal. 15.00 't Is his torisch: progr. over geschiedenis. 15.25 (S) Licht instrumentaal trio. 15.35 Biels en Co-: wekelijkse strip. 16.00 Nws. 16.03 Mikadoo: kinderma gazine. 17.00 (S) O: jeugdprogr. 17.40 Overheidsvoorl.: Den Haag aan de lijn. 17.55 Med. 18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal. 18.30 - (S) Promenadeork. met zangsolisten: amusementsmuz. 19.20 RVU: Muz. Spectrum. Spr.: Cor Mo lenbeek. NOS: 20.00 Nws. 20.05 Komt u maar actueel progr. met muz. 'en actie. 22.55 Med. 23.00 Nws. Jazz' ln aktie. 22.55 Med. 23,00 Nws. AVRO: 23.10,,- Radiojournaal. NOS: 23.20 -Geschiedenis in achten: docu ment. progr. over Tsjechoslowakije. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM IH KRO: 7-00 Nws. 7.03 KRO-op-Drie: popmixture, (elk heel uur nws.) 12.00 Nws. 12.03 Van twaalf tot twee, gev. progr. (13.00 Nws.) TROS: 14.00 Nws. 14.03 Jam on radio, met de nieuwste pop-toppers. (15.00 Nws.) 16.00 Nws. 16-03-18.00 De Hugo van Gelderen Show, incl. de nat. top-vijf- tien. (17.00 Nws.) BELGIë NEDERLANDS 6.33 Ochtendklanken. 8.00 Nieuws. 8.20 Klassiek concert. 9.00 Nieuws. 9-15 Volksmuziek. 9.30 De Postiljon. 10.00 Nieuws. 10.15 Janos Starker. 10.30 Schoolradio. 11.00 Kamermu ziek. 12.00 Nieuws. 12.15 Klein kunstprogramma. 13.00 Nieuws. 13.20 Dansorkest. 14.00 Nieuws- 14.03 Schoolradio. 16.05 Liedjes zonder woorden. 17.15 Melodieradio. 18.00 Nieuws. 18.03 Geef acht18.30 Pro testantse uitzending. 18.45 Sport. 10.00 Nieuws. 19.45 Openbaar kunst bezit- 20.00 In en om de opera. 22.00 Nieuws. 22.35-23.40 Slalom op een notenbalk. (Van een onzer verslaggevers) CADZAND Een werkgroep, bestaande uit wethouder J. Barendregt van Oostburg, de heer A. Luteijn, gezworene van het waterschap Het Vrije van Sluis en dierenarts H. van de Vijver namens de heemkundige kring West-Zeeuwsch-Vlaanderen, bestudeert de mogelijkheid om in de voorma lige boerderij van de heer Erasmus te Cadzand een streekmuseum in te richten. Het plan dateert van vorig jaar toen tijdens een vergadering van de heemkundige kring dit idee werd geopperd. Men nam contact op met het gemeentebestuur van Oostburg, dat enige tijd later liet weten dat Monumentenzorg geen subsidie zou verlenen voor de noodzakelijke ver bouwing van de boerderij, omdat deze geen histori Se waarde zou hebben. De gemeente Oostburg wees er op dat Monumentenzorg misschien wel geld wilde steken in de verbouwing van de boerderij van de heer Dekker te Retranchement, die wel historische waarde zou bezitten. „Door prakti sche en financiële moeilijkheden kon dit echter niet gerealiseerd worden," aldus de heer Leenhouts. Tijdens een bijeenkomst met ge meente, heemkundige kring en het waterschap Het Vrije van Sluis werd toen bovengenoemde werkgroep ge formeerd om een plan op te stellen om alsnog de boerderij van Erasmus als streekmuseum te bestemmen. Dit plan zal daarna worden voorgelegd aan Staatsbosbeheer, de huidige eige naar van de boerderij van de heer Erasmui. 21-28 „Genade, spaar mij!" jam mert de dichter, terwijl hij bibbe rend omkijkt naar de gewapende ruiters, die langzaam naderen. „Ik ben een groot dichter, heren! Als gij mij doodt, is dat een -onherstelbaar verlies voor de Europese letterkun- de....en ge verdient er geen duit aan!" „Hoor die lafaard eens kreu nen", snuift Sir John Appleblossom minachtend. „In plaats dat hij zich verheugt, dat zijn meester eindelijk eens de kans krijgt om roem te oogsten! Let goed op, Silvester, de strijd, die nu begint, geeft je stof voor een heldendichtwerk van hon derd coupletten!" Met een wijds ge baar trekt Sir John zijn zwaard, maar snel drijft Aram zijn paard naar voren en grijpt hem bij de arm, „Bega geen dwaasheden, Sir!", zegt hij ernstig. De overmacht is veel te groot....en bovendien, zij hebben vuurwapens!" En inderdaad, zodra Sir John zijn zwaard getrok ken heeft, haalt de aanvoerder der struikrovers een blinkend pistool te voorschijn en heft het dreigend 22-28 „Ha, ellendige schurk", schreeuwt Sir John tot de hoofdman der struikrovers. „Je waagt het niet met een Appleblossom de zwaarden te kruisen, hè? Je zoekt liever je toevlu-cht tot die nieuwerwetse vuur wapens, die alleen voor lafaards en sluipschutters uitgevonden zijn!" Een luide knal breekt zijn woorden stroom af en Aram, die instinctief ineenduikt in het zadel, ziet hoe de fazanten veer van Sir John's hoed wordt afgerukt en in flarden om laag dwarrelt. „Dat was dan even een voorproefje van wat er gebeu ren gaat, als je niet gauw dat zwaard laat vallen, mister", grijnst de roverhoofdman. „Tien duim lager en die boon was in je grote mond gevlogen! En nu onmiddellijk alle wapens op de grond gooien, mijn geduld raakt uitgeput!" „Het heeft geen zin ons nog te verzetten", zegt Aram tot Sir John, die nijdig naar de rover staart. „Wij zullen de wa pens neergooien, op voorwaarde, dat onze levens gespaard worden", imt' hij dan de roverhoofdman toe.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1971 | | pagina 7