„Fiesta Gitana", een
wereld van ritme
naar
uister* near*
ARAM: Het raadsel van Loch Nes
It
t
Schlagerster Manuela
is peperduur
Streekmuseum in
voormalige
boerderij te Cadzand
„ZIJ DIE VAN DE DANS LEVEN"
„Interlokaal
op dinsdag
en vrijdag
radio
televisie
Een kleintje
een stier
en hun leider
Samenspel
Record-gage in West-Duitsland
Twijfelachtig
1
NEDERLAND I:
NEDERLAND II
DUITSLAND I:
DUITSLAND II:
BELGIë (Nederlands)
BELGIë(Frans)
FRANKRIJK (Rijssel)
'mÊÊ
Maandag 4 oktober 1971
(Van een onzer verslaggevers)
DEN HAAG Met een variant
op een slechte filmtitel zou je ze
„zij die van de dans leven" kunnen
noemen; het zijn de veertien zigeu
ners van het voor de vijftiende maal
door impressario Da Silva naar Ne
derland gehaalde zigeunerfeest.
Fiesta Gitana. Inmiddels zitten er
voorstellingen in Utrecht en Den
Haag op, maar de groep blijft de
Nederlandse schouwburgzalen be
spelen tot begin december, als die
andere (heilige) Spanjaard ze komt
aflossen.
De pers heeft hun optreden
goed ontvangen, vooral door de
meuwe combinatie van gouden oude
sterren als Curro Velez, 36 jaar en
al vanaf 1967 hier jaarlijks op be
zoek, met nieuw bloed van „wilde"
zigeuners, ongeschoold maar met
een maximum aan expressie. Wan
neer je de groep als geheel voor het
eerst in burger tegenkomt is het een
achteloos slenterend allegaartje dat
eerder aan een rij gastarbeiders doet
denken dan aan artiesten die even
later op het podium de eindeloze
ritmen van de flamenco-muziek
staan te stampen. Curro Velez
maakt daarop de duidelijkste uitzon
dering. Hij is de heer van zijn
zigeuners, stamt' uit dezelfde zigeu
nerwij k van Sevilla als de anderen,
heeft zichzelf na zijn 17de lezen en
schrijven bijgebracht, praat onbe
lemmerd over dichters als Garcia
Lorca en verkeert in zijn moeder
land in die hoogste kringen- Hij is
duidelijk de leider van het gezel
schap en wordt ook zo geaccepteerd.
Zijn overigens pure flamenco-dans
verraadt een gedegen dansscholing
en hij is van de hele groep waar
schijnlijk het meest stijlbewust. Hij
vadert vermanend tegen de jongste
zigeuner van het gezelschap de 15-
jarige „Changuito" (verkleinwoord
voor „kleintje" dus kun je wel na
gaan). Changuito is een van de drie
wilde zigeuners en heeft het hoogste
woord. Hij stottert een beetje en de
rauwe keelklanken die hij uitstoot
om diat te verhelpen maken zijn
onverstaanbare Frans nog duister
der. Als hij op een gegeven ogen
blik met veel gebaren een verhaal
begint af te steken, knipoogt Curro
(korte vorm van Francisco) lachend:
„Hij wil een solo dansen, helemaal
alleen op het toneel". Velez, een
man waarvan gezegd wordt dat hij
uren achtereen voor de spiegel kan
zitten naar zichzelf kijkend, spreekt
de kleine zigeuner bemoedigend toe,
maar maakt wel duidelijk dat hij nog
lang niet aan solowerk hoeft te den-
kén.
Changuito is het neefje van eep
andere „wilde" zigeuner die op het
programma staat als „El Toro" (de
stier) en zich ook zo voorstelt. Hij
is een korte stevige figuur, lang
krullend haar in de nek, die op het
toneel zijn bijnaam helemaal waar
maakt. El Toro is een van de fla
menco-zangers uit het gezelschap
met een ongelooflijk rauwe stem
waarvan je je als hij praat verbaasd
afvraagt hoe er muziek uit kan ko
men. Hij heeft een ondeugend ge
zicht en lacht snel, intussen steeds
maar met het lange sluike haar van
Changuito spelend. Hij maakt er
grapjes over die zelfs Curro Velez
niet kan vertalen. E] Toro kreeg zijn
bijnaam toen hij een jaar of vijf
was en zo druk de grote zigeuners
„na-stampte", dat zijn moeder hem
voortaan maar „Stiertje" toeriep als
hij binnen moest komen.
De flamenco is een mengsel van
de zigeunerdans en de invloeden
van hun geboorteland Andalusië. Als
Curro Velez er over praat, roept hij
herhaaldelijk „corazon" (hart) maar
vergeet de voor ons onnavolgbare
techniek. Over het algemeen be
schouwen de zigeuners zich niet als
kunstenaars met pretentie, maar ge-
■woon als vaklieden. Je krijgt ze dan
ook moeilijk aan het praten over het
hoe en waarom van hun ingewikkel
de pasaan en ritme's en het onge
looflijke feit dat ze de première in
Utrecht in perfect samenspel tot een
eind brachten na maar één keer
gerepeteerd te hebben. Ze hebben
da flamenco zo in stem en voeten
dat ze alleen de maait hoeven af te
spreken om zonder mankeren ge
tweeën of gedrieën hun stukje tem
perament af te leveren. Impressario
Da Silva verklaarde dat het steeds
moeilijker werd de „goede" zigeu
ners, niet bedorven door toeristen
die al voor het minste nachtclub
arrangement warm lopen, naar Hol
land te krijgen- In Japan is op het
ogenblik een grote markt voor de
flamenco-kunst en er worden on
voorstelbare hoeveelheden yen's be
taald om de besten in het land van
de rijzende zon te krijgen. „In
Spanje zijn een hoop zigeuners die
kunnen dansen of zingen", zegt Cur
ro Velez. „De meesten beginnen al
op te treden op onderlinge feesten
als ze erg jong zijn. Toen ik 17 was
maakte ik al mijn eerste tournee
naar Parijs. El Toro komt bijvoor
beeld uit een wijk waar alle zigeu
ners artiesten zijn. Dansen ze r.iet,
dan zijn het vaak handelaren of
antiquairs".
De, ,Gitanos" verdienen een goede
Fiesta Gitana, tot december in
Nederland,
boterham met hun „fiestas". Ze rij
den in auto's, geven weinig geld uit,
en trekken de hele wereld rond
Maar ze blijven graag bij elkaar en
in hun eigen sfeer. In Den Haag
logeren ze in een klein hotelletje
waar ze zelf hun eigen kostje kun
nen koken. Veel van de zigeuners
kunnen lezen noch schrijven. El To
ro kan inmiddels zijn naam neerzet
ten en toen in het Haagse congres
gebouw bewonderaars op hem
wachtten deed hij dat met verve.
Ook de kleine Changuito is analfa
beet, maar toen bewonderaarsters
ook hem aanklampten blikte hij
maar eens naar El Toro en gaf
triomfantelijk een onleesbare en ge
fingeerde krabbel weg.
Zigeuner en flamenco zijn één.
Aan tafel beginnen Curro Velez en
Ei Toro plotseling over een verande
ring in het programma te praten.
Heel even trommelt El Toro op de
café-tafel. In die ene simpele roffel
klinkt een wereld vari ritme door.
(Van onze correspondent)
BONN Manuela, het Duitse
zangeresje, zal de hoogste gage
incasseren, die ooit in de bondsre
publiek aan een schlagerster
werd uitbetaald. Voor een drieja
rig contract, dat zij dezer dagen
afsloot, zal zij een borgsom van
Kees Schilperoort, bemiddelende
rol in „Interlokaal".
(Van onze radio- en tv-
redacteur)
HILVERSUM Met ingang van
dinsdag aanstaande zendt de KRO
radio wekelijks het programma „In
terlokaal" op dinsdag uit, dat in
grote trekken parallel gaat lopen
met het wekelijks programma „in
terlokaal" op vrijdag.
In het eerste uur van interlokaal
op dinsdag tracht Kees Schilperoort
een bemiddelende rol te spelen tus
sen de luisteraars, die de bemidde
ling van de radio willen gebruiken
om een verzoek, dat zij hebben, aan
zo'n twee miljoen luisteraars bekend
te maken. Het kan daarbij gaan om
bijvoorbeeld een zeldzaam boek, dat
al lang is uitverkocht of een zeldza
me postzegel, of om mensen, die
men uit het oog verloren is. In het
algemeen dus om zaken, die moei
lijk door eigen informatie tot klaar
heid kunnen komen, maar wel via
de radio.
ruim 2 miljoen gulden krijgen.
Hierbij komt dan nog een deel
van de opbrengst van haar gram
mofoonplaten.
Dit is niet de enige verrassing. De
tweede, die in de Westduitse platen
industrie de nodige deining heeft
veroorzaakt, is de grootscheepse
wijze waarop een chemisch concern
in de muziekwereld is gestapt.
Het betreft namelijk de tienvoudige
miljardair in de jaarlijkse omzet, de
chemische fabriek BASF. De mana
gers hebben niet alleen Manuela op
het oog, maar bovendien nog Hein
tje, Peter Alexander, Udo Jürgens en
Roy Black. „Minstens twee van hen
zullen we zeker nog kopen", zei een
woordvoerder van de fabriek.
De thans 28-jarige Manuela startte
als Doris Wegener een aanvankelijk
hoogst twijfelachtige carrière, hoe
wel zij hiervoor bloed en tranen had
gezweet. Terwijl ze als soldeerster
in de Berlijnse fabriek van Telefun-
ken maar 247 gulden per maand
verdiende, nam zij 's avonds zang
lessen. Tegelijkertijd speelde ze gi
taar in een band.
In 1962 werd ze tijdens een talen
tenjacht als eerste uitverkoren, maar
desondanks werd haar eerste plaats,
de „Hula-serenade" een daverende
mislukking. Opwaarts ging het toen
zij bij de Teldec een contract teken
de. Hier sloeg haar eerste plaat
„Schuld was alleen maar de Bossa
Nova" als een groot succes in. Ne
gen' jaar lang werkte zij voor het
Hamburgse Teldec, dat nu haar ver
lies bitter betreurt. Deze firma
maakte haar namelijk beroemd met
dubieuze titels als „Kussen onder de
regenboog" en „Ik ga nog naar
school". Dit jaar was „De zwarte
man op het dak" haar meest favo
riete nummer.
Met haar gage van 2 miljoen over
treft Manuela nu zelfs sterren als
Catharina Valente en Peter Alexan
der, die tot nu toe met een half
miljoen per jaar het record hielden,
BASF heeft echter nog veel grotere
plannen. De woordvoerder: „Het
contract met Manuela is alleen maar
de top van een ijsberg."
De contouren van deze ijsberg wor
den echter langzamerhand duidelij
ker, want ook Hildegard Knef bond
zich intussen aan BASF. Gage onbe
kend. Mauela hoopt ook in Amerika
populair te worden- Een werkver
gunning ligt voor haar al gereed.
Vanaf maart zal zij in een show te
Las Vegas optreden.
10.45-1200 Schooltelevisie.
18.55 (K) Nieuws.
19.05 (K) AVRO's toppop. Met o.a.
Greed ence Clearwater
Revival. -
19.30 (K) Boekje open (2). Jonge
mensen ontmoeten de
schrijver Bert Schierbeek.
20.00 (K) Journaal en
weeroverzicht.
20.21 (K) Peyton Place. Rachel
vertelt Rita hoe het nou
precies zit met Jack Chandler
en de armband van Allison.
21.10 (K) De Des O'Connor Show.
De Amerikaanse danser,
zanger en showman ontvangt
o-a. Elke Sommer.
22.00 AVRO's Televizier magazine.
22.50 (K) Laatste nieuws.
22.55-23.25 EHBO.
18.45 (K) De fabeltjeskrant.
18.55 (K) Nieuws.
19.0 (K) Lippy, de leeuw.
"MO Wij, heren van Zichsm de
liefde tussen Herman en Liza
is opengebloeid, maar boer
Coene wil er niets van weten.
De baron stelt Liza voor op
reis te gaan.
20.00 (K) Journaal en
weeroverzicht-
20.21 (K) Gamma: rond het paleis
van Herodes. Documentaire
over opgravingen op de heuvel
Massade aan de Dode Zee
21.11 Agatha Christie en de film:
moord in trein 16.05. De wat
zeurige oude vrijster Jane
Marpie lost een misdaad op.
22.30 (K) Pianoconcerten van
Mozart.
23.00 Synode Rome 1971.
23.30-23.35 (K) Laatste nieuws.
18.40 Hier und Heute.
19,15 (K> Dieren achter tralies.
19.25 (K) Verzoekshow met
Llesbeth List en Freddy.
20.00 (K) Journaal en
weeroverzicht.
20-15 (K) Monitor, actualiteiten.
21.00 (K) Hartenvrouwen.
Personality-show rond
Lissebeth List en Su Kramer
21.45 (K) Journaal en
weeroverzicht.
22.05 (K) Revolutionaire kunst in
Mexico. Beeldende
kunstwerken uit de tijd van de
Mexicaanse revolutie.
23.20 (K) Journaal.
18.40 (K) Tanz-café. Vandaag
treden de gasten op in een
Weens koffiehuis.
19.10 (K) Vrij naar Mark Twain.
Sam beproeft zijn geluk lis
uitgever van het blad „Boeren
en buitenlui".
19.45 (K) Journaal en
weeroverzicht.
20.15 (K) Gezond magazine
Praxis, een televisie-trip door
het menselijk lichaam.
21.00 A hat ful of rain
Amerikaanse speelfilm,
waarin hard drugs een rol
spelen.
22.25 (K) Nieuws en weerbericht.
14.00-16.00 Schooltelevisie.
17.00 Schooltelevisie.
18.00 (K) De fabeltjeskrant.
18.05 (K) Woudlopers.
18.30 Elementaire economie.
19-08 Sporttribune.
19.33 Zoeklicht, keurig Frans.
19.39 Mededelingen, weeroverzicht.
19.45 Journaal.
20.10 (K) L-.er ze mij kennen, de
Hollanders. Documentaire
over Nederland en de
Nederlanders nu.
20.40 (K) Een appeltje voor de
dorst. Coco Baisos verliest
voor de vijfde keer haar man,
die na enorme financiële
tegenslagen de hand aan
zichzelf heeft geslagen. Ze
doet alle mogelijke moeite een
nieuwie rijke man voor haar te
vinden. Blijspel.
22.00 Vergeet niet te lezen. Nieuws
van de boekenmarkt.
22-35 Laatste nieuws.
14.00 14.30 en 15.00 Schooltelevisie.
18.05 Nieuws.
18.10
18.55
19.00
19.30
19.45
20.10
21.05
21.45
22.35
(K) Voor de kleuters.
Voor de kleuters.
Filosofie en lekenmoraal.
Sportuitzending.
Journaal.
(K) Potbouille, naar de roman
van Emile Zola-
Situation '71.
Het ensemble Alarius speelt
werken van Corelll, Couperin
en Gottlieb Goldberg.
Journaal.
12.30 MIDI-MAGAZINE.
13.00 JOURNAAL
13.30 BEURSBERICHTEN
13.35 -13.45 JE VOUDRAIS SAVOIR
Informatie programma.
14.30 -16.15 SOUS DIX DRAPEAUX
Film van Duilia Coletti naar
het dagboek van Bernhard
Rogge
18.30 NIEUWS
18.35 VIVRE AU PRéSENT
18.55 VOOR DE KLEUTERS
19.00 REGIONAAL JOURNAAL
19.20 MEDEDELINGEN EN WEER
BERICHT
19.25 RIEN QUE LA VéRITc
19.40 MEDEDELINGEN
19.45 JOURNAAL
20.10 MEDEDELINGEN
20.15 UN RIRE PAR JOUR
Vandaag: Louis de Funès
Muziek: André Quini.
20.30 LA PARTICIPATION
22.20 WORSTELEN
22.50 -23.05 JOURNAAL
V
HILVERSUM I
NCRV: 7.00 Nws- 7.02 Het levende
woord. 7.07 (S) Preludium I: klasa.
muz. 7.30 Nws. 7.41 Hier en Nu.
7.55 (S) Preludium n: kiass. muz.
8.10 Te Deum laudamus: gewijde
muz. 8.30 Nws. 8.41 (S) Podium
voor de vrouw, informatief progr-
9.10 (S) KLass. muz. 10.00 Theologi
sche etherleergang. 10.30 Nws. 10.33
V.d. zieken. 11.30 Hier en Nu. 11.32
Samenleven - samenscholen. 11.55
Med. 12-00, Los-Vast: gev. progr.
(12.10 Boekbespr.; 12.21 Voor boer
en tuinder; 12.26 Med. t.b.v. land- en
tuinb.; 12.30 Nws; 12.41-12.50 Hier en
Nu. 13.00-13.04 De tafel van drie;.
13-30 (S) Omroepork. met zangsolis
ten: Operaconc. 14.05 Schoolradio.
14.30 (S) Italiaanse muz. uit de 17e
eeuw. 15.00 Geref. middagd. 15.30
Nws. 15.33 In 't zilver: progr. voor
oudere -luisteraars. 16.30 V.d. kleu
ters- 16.45 Radiostrip v.d. jeugd.
17.00 (S) Lichte muz. Overheids-
voorl.: 17.20 Suriname en zijn wes-
terbuur (VII). Spr.: F.J. van Wel.
NCRV: 17.30 Nws. 17.32 Hier en
Nu.
18.00 (S) Hot Club 69. P.P.: 18.19
Uitz. v-d VVD. NCRV: 18.30 Nws.
18.41 Toelichting bij het nws. 18.47
(S) Bandstand: Nat. Brassband. EO:
19.00 Wij hebben een woord voor de
wereld: muz., inf. en ber. met om
19.04 Reformatie en Reveil; 19.20
Klankbord en om 19.40 Bijbelstudie.
NCRV: 20.00 Bij de tijd: actuele inf.
over ontwikkelingen in de samenl.
20-20 (S) Omroepork. en solist:
kiass. muz. 21.00 Deens Kon. Ork.:
mod. muz. 21.15 (S) Gloriant, hoor
spel. 22.20 Avondoverdenking. 22.30
Nws. 22.40 Literama: radiokroniek
over boeken, schrijvers en toneel.
23.00 (S) NCRV-Voeaal Ensemble:
mod. liederen- 23.28 (S) Sopraan en
piano: mod. liederen. 23.55-24.00
Nws.
HILVERSUM II
VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend-
gymn. 7.20 (S) Spitsuur A'dam: lich
te gramm.muz. en rep. (7.33-7.38
V.d- voorpag.) VPRO: 7.54 Deze dag.
VARA: 8.00 Nws. 8.11 Act, 8.23- (S)
Spitsuur A'dam (verv.) NOS: 9.00
Uitgebreide rep. 9.35 Waterst., 9.40
Wat heeft dat kind?: pedagogische
rubriek. 9.55 Muz. uit de Middeleeu
wen en Renaissance. 10.15 (S) Re
pertorium: oude koprmuz- en mod.
ork.muz. 11.00 Nws. 11.03 Spiegel
van België: muz. en nws van onze
zuiderburen. 11.30 Intern, spectrum:
mod. muz. 12.10 Den Haag deze
week. VPRO: 12.15 VPRO-Maandag:
mod, en kiass. muz. met tussen 12-15
en 14.30 uur inf. over muz. en
ANP-nws. 14.30 Schoolradio. AVRO:
14.50 Radiojournaal. 15.00 't Is his
torisch: progr. over geschiedenis.
15.25 (S) Licht instrumentaal trio.
15.35 Biels en Co-: wekelijkse strip.
16.00 Nws. 16.03 Mikadoo: kinderma
gazine. 17.00 (S) O: jeugdprogr.
17.40 Overheidsvoorl.: Den Haag aan
de lijn. 17.55 Med.
18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal.
18.30 - (S) Promenadeork. met
zangsolisten: amusementsmuz. 19.20
RVU: Muz. Spectrum. Spr.: Cor Mo
lenbeek. NOS: 20.00 Nws. 20.05
Komt u maar actueel progr. met
muz. 'en actie. 22.55 Med. 23.00 Nws.
Jazz' ln aktie. 22.55 Med. 23,00 Nws.
AVRO: 23.10,,- Radiojournaal. NOS:
23.20 -Geschiedenis in achten: docu
ment. progr. over Tsjechoslowakije.
23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM IH
KRO: 7-00 Nws. 7.03 KRO-op-Drie:
popmixture, (elk heel uur nws.)
12.00 Nws. 12.03 Van twaalf tot twee,
gev. progr. (13.00 Nws.) TROS: 14.00
Nws. 14.03 Jam on radio, met de
nieuwste pop-toppers. (15.00 Nws.)
16.00 Nws. 16-03-18.00 De Hugo van
Gelderen Show, incl. de nat. top-vijf-
tien. (17.00 Nws.)
BELGIë NEDERLANDS
6.33 Ochtendklanken. 8.00 Nieuws.
8.20 Klassiek concert. 9.00 Nieuws.
9-15 Volksmuziek. 9.30 De Postiljon.
10.00 Nieuws. 10.15 Janos Starker.
10.30 Schoolradio. 11.00 Kamermu
ziek. 12.00 Nieuws. 12.15 Klein
kunstprogramma. 13.00 Nieuws. 13.20
Dansorkest. 14.00 Nieuws- 14.03
Schoolradio. 16.05 Liedjes zonder
woorden. 17.15 Melodieradio. 18.00
Nieuws. 18.03 Geef acht18.30 Pro
testantse uitzending. 18.45 Sport.
10.00 Nieuws. 19.45 Openbaar kunst
bezit- 20.00 In en om de opera. 22.00
Nieuws. 22.35-23.40 Slalom op een
notenbalk.
(Van een onzer verslaggevers)
CADZAND Een werkgroep, bestaande uit wethouder J. Barendregt
van Oostburg, de heer A. Luteijn, gezworene van het waterschap Het Vrije
van Sluis en dierenarts H. van de Vijver namens de heemkundige kring
West-Zeeuwsch-Vlaanderen, bestudeert de mogelijkheid om in de voorma
lige boerderij van de heer Erasmus te Cadzand een streekmuseum in te
richten.
Het plan dateert van vorig jaar
toen tijdens een vergadering van de
heemkundige kring dit idee werd
geopperd. Men nam contact op met
het gemeentebestuur van Oostburg,
dat enige tijd later liet weten dat
Monumentenzorg geen subsidie zou
verlenen voor de noodzakelijke ver
bouwing van de boerderij, omdat
deze geen histori Se waarde zou
hebben.
De gemeente Oostburg wees er op
dat Monumentenzorg misschien wel
geld wilde steken in de verbouwing
van de boerderij van de heer Dekker
te Retranchement, die wel historische
waarde zou bezitten. „Door prakti
sche en financiële moeilijkheden kon
dit echter niet gerealiseerd worden,"
aldus de heer Leenhouts.
Tijdens een bijeenkomst met ge
meente, heemkundige kring en het
waterschap Het Vrije van Sluis werd
toen bovengenoemde werkgroep ge
formeerd om een plan op te stellen
om alsnog de boerderij van Erasmus
als streekmuseum te bestemmen. Dit
plan zal daarna worden voorgelegd
aan Staatsbosbeheer, de huidige eige
naar van de boerderij van de heer
Erasmui.
21-28 „Genade, spaar mij!" jam
mert de dichter, terwijl hij bibbe
rend omkijkt naar de gewapende
ruiters, die langzaam naderen. „Ik
ben een groot dichter, heren! Als gij
mij doodt, is dat een -onherstelbaar
verlies voor de Europese letterkun-
de....en ge verdient er geen duit
aan!" „Hoor die lafaard eens kreu
nen", snuift Sir John Appleblossom
minachtend. „In plaats dat hij zich
verheugt, dat zijn meester eindelijk
eens de kans krijgt om roem te
oogsten! Let goed op, Silvester, de
strijd, die nu begint, geeft je stof
voor een heldendichtwerk van hon
derd coupletten!" Met een wijds ge
baar trekt Sir John zijn zwaard,
maar snel drijft Aram zijn paard
naar voren en grijpt hem bij de
arm, „Bega geen dwaasheden, Sir!",
zegt hij ernstig. De overmacht is
veel te groot....en bovendien, zij
hebben vuurwapens!" En inderdaad,
zodra Sir John zijn zwaard getrok
ken heeft, haalt de aanvoerder der
struikrovers een blinkend pistool te
voorschijn en heft het dreigend
22-28 „Ha, ellendige schurk",
schreeuwt Sir John tot de hoofdman
der struikrovers. „Je waagt het niet
met een Appleblossom de zwaarden
te kruisen, hè? Je zoekt liever je
toevlu-cht tot die nieuwerwetse vuur
wapens, die alleen voor lafaards en
sluipschutters uitgevonden zijn!"
Een luide knal breekt zijn woorden
stroom af en Aram, die instinctief
ineenduikt in het zadel, ziet hoe de
fazanten veer van Sir John's hoed
wordt afgerukt en in flarden om
laag dwarrelt. „Dat was dan even
een voorproefje van wat er gebeu
ren gaat, als je niet gauw dat
zwaard laat vallen, mister", grijnst
de roverhoofdman. „Tien duim lager
en die boon was in je grote mond
gevlogen! En nu onmiddellijk alle
wapens op de grond gooien, mijn
geduld raakt uitgeput!" „Het heeft
geen zin ons nog te verzetten", zegt
Aram tot Sir John, die nijdig naar
de rover staart. „Wij zullen de wa
pens neergooien, op voorwaarde, dat
onze levens gespaard worden", imt'
hij dan de roverhoofdman toe.