W. F. Hermans: boek bomvol impotentie GEEN PANIEK NA SABOTAGE 67 89 |09 59 79 95 69 p° Realisten in de schilderkunst In het voorportaal van de dood in India 2 PRIJS-SLAG Indonesisch boordpersoneel voor H.A.L. MASSA VERKOOP L spons- TO kunst cultuur in Arnhem Mechelen en Hulst Engel èn duivel Volgens legerleiding Geen bewijs g! SPRITS 1 KOEKEN sardines wijncognac borst- b0llen advokaat1 slagroom basterd-"^:; suiker i petit four f grote fles appelsap ad zoute pinda's l eier- beschuit chocolade-rt korrels w huishoud jam zilver- i uitjes wortelen tq soepen uhtlh vrachtw wagen \v^l doekjes f o idubr0 citron bad zeep JAC. HERMANS Turk verdronken jdag 24 september 1971 19 EEN WERKGROEP van het jmburgs Toneel zal, versterkt met jkele schrijvers en studenten van sociale academie Breda een vor- agsprogramma samenstellen, ge- icht op de bovenbouw van het micl- elbaar onderwijs. ZATERDAG 2 oktober „Te» Ye- After" in de oude RAI te Am- erdam. Zoals destijds bij de Rol- ig Stones geen stoeltjes in de zaal. sn gaan er 8000 man in, zegt Lou m Rees. STIJGING van het aantal uit dringen, maar een daling van het iantal bezoekers over '69-'70 bij jncert-, opera- en ballet. Doov de ■esubsidieerde gezelschappen wer- 'ji in dat seizoen 1283 concerten, S2 operavoorstellingen en 427 bal- tuitvoeringen gegeven. Tesamen jed voor 1560-duizend bezoekers. HUBERT MALFAIT, de laatste ote vertegenwoordiger van een ar- itieke traditie met Sint Martens ,atem als kem, is op 73-jarige leef ;d overleden. DE EDUCATIEVE dienst van :et Amsterdams Rijksmuseum heeft jaar al meer dan 1000 aanvragen in scholieren binnengekregen om ateriaal voor scripties; een kwart ■er Rembrandt en eenzelfde aantal er de 19e eeuw. Meeste aanvragen imen van mavo-leerlingen. I KEMPENLAND -museum heeft Eindhoven een nieuw onderko- len gekregen; boven de Krabbe- ins aan het Stratumseind. Een 300 ar oud weefgetouw en andere in- essante voorwerpen vertellen van sn stuk Brabants verleden. I DE MENSENRECHTEN in de bwjetunie is de naam van een landestien vervaardigde filmdocu- ientaire, die in Londen besloten erd vertoond. Verschillende voor- instaande Russen hebben door de ledewerking daaraan hun leven op iet spel gezet. DE MAGISCHE realisten Hync- s, Koch en Willink: tot november zien in het Museum voor Schone ïunsten te Antwerpen. Na de opvallende tentoonstellin gen rond Rik Wouters en het Fau- visme heeft het Cultureel Centrum van het tussen Antwerpen en Brus sel gelegen Mechelen terecht een grote reputatie verworven. Een re putatie, die gehandhaafd blijft met de tentoonstelling „De menselijke figuur in de kunst", die er momen teel tot 21 november te zien is. Is het thema van deze expositie boeiend, even boeiend is het groot aantal gerenommeerde kunstwerken dat hier bijeen gebracht is. Werk van schilders als Appel, Bacon, Dall, Klee, Modigliani, Picasso, Rouault, Van Dongen (34 schilders in totaal); beeldhouwers als Archipenko, Arp, Brancussi. Lipchitz, Moore, Manzu, Zadkine (17 beeldhouwers in totaal) en grafici als Beckmann, Kollwitz, Munch, Villon (19 grafici in totaal) omspelen dit thema over een bestek van 50 jaar (1910-1960). De meest belangrijke Europese musea en pri- vé-verzamelaars stonden hun beste werken af. De bijeengebrachte verzameling sluit af bij het jaartal 1960. Dat is niet zo verwonderlijk, want nadien is de menselijke figuur steeds meer als direct onderwerp uit de beelden de kunst verdwenen. Dat is een onderwerp op zich. De periode, die er aan vooraf ging en hier getoond wordt, illustreert dus eigenlijk een afgesloten periode. De overvloed aan naast elkaar staande vormentalen uit die tijd getuigt van het feit, dat er met de mens (binnenkant) wel iets aan de hand geweest is. Voer voor psychologen. Na het geïdealiseerde mensbeeld uit de klassieke oudheid en het teruggrijpen daarop door middel van een dubieus neo-klassi- cisme in de vorige eeuw, wordt de eerste eeuwhelft der 20e eeuw gete kend door een kritische stellingna- me. Onder invloed van persoonlijk heden als Freud en Einstein gaan de kunstenaars ook analyseren, „defor meren" om het mensbeeld in een nieuw perspectief te plaatsen. Parijs werd toonaangevend, waar figuren als Picasso, Gris, Arp, Modigliani, Léger, Chagal, Kadinsky, Klee, Nol- de, Severini en anderen elkaar trof fen en nu elkaar opnieuw treffen in Mechelen. Jugendstil, Fauvisme, de expressionistische beweging, het ku bisme..» stromingen volgen elkaar op en typeren de mens vanuit een zich snel veranderend wereldbeeld. Giacometti, Kokoschka, Munch, Ma tisse, Van Dongen, Schmidt-Rottluff, Kadinsky, Macke, Jawlensky, Ro,u- ault, namen die in deze periodes opduiken en die hier te zien ons razend knap of soms vervelend werk hebben nagelaten. Het heeft weinig zin om van de 272 nummers namen te noemen, maar ik kan u verzekeren, dat zij allen met veel doeken (en vaak hele goede) verte genwoordigd zijn. Er hangen bij voorbeeld 17 Picasso's uit de hele genoemde periode- Naast eenlingen als Chagall (met o.a. een mooie Rabbijn uit Brussel en een Blauw Landschap uit Wup- pertal) springt in het oog de groep Dada (Picabia 3x, Arp lx, Ernst 5x, Klee 6x): de hallucinerende wereld van De Chirico (3x) en de paranoï de wereld van Salvador Dali, van wie De Droom (1931) en De Aarts- engel Michael (1969) de uitersten in de tijd van zijn 4 aanwezige werk- FlImWFPK jes zijn. Uiteraard zijn de Belgen met enige overtrokken, maar te ver geven chauvinisme ruim verte genwoordigd in Delvaux, Wouters, De Smet, Permeke, Servaes, Tytgat, Daeye, De Troyer, Brusselmans en als sluitstuk Landuyt. De beeldhouwwerken, die wat on opvallend tussen de „overbevolking" aan schilderijen in staan, getuigen ook op wat bescheidener wijze van de afbraak der overgeleverde estetische regels, die de beeldhouw kunst nog tot het eind van de vorige eeuw in een eng keurslijf persten. Barlach, Jespers, Lehmbruck en Wouters zijn de representanten van het eerste zoeken om door middel van bewuste deformatie en dispro portie van de menselijke figuur nieuwe reflexies op te roepen. Ar chipenko, Lipchitz en Zadkine (6x) vertegenwoordigen het abstraheren de kubisme en min of meer in hun voetspoor tredend zijn er Gargallo en Belling. Na Marini en Wotruba, die voortbouwden op de voorliggen de principes, vraagt Henri Moore (met 7 beelden) bijzondere aan dacht; zijn ontwikkeling wordt ge schetst vanaf de Meisjeskop (1922- Manchester) tot Hoofd (1964-Duis- burg), waarbij zijn interesse voor de symboliek van de ontwortelde men selijke existentie een steeds grotere Bij de onvermoeibaar enthousiaste galerist Piet van Geyt in Hulst is een nieuwe tentoonstelling, die door de schrijfster Lia Timmermans, doch ter van de grote Fé van Pallieter, werd geopend. Een expositie waar voor bijzondere belangstelling op zijn plaats is. Van Geyt spaarde kosten noch moeite om de beste vertegen woordigers van het realisme (men kan ook zeggen: de beste moderne figuratieven van het ogenblik) met enkele markante stukken in zijn ga lerie te kunnen presenteren. Zo ont stond een tentoonstelling, getuigend van persoonlijk inzicht en smaak, waar menige galerie in onze grote steden jaloers op zon kunnen zijn. Onder deze realisten, die duidelijk herkenbare zaken en toestanden tot onderwerp van hun schilderijen ma ken zonder dat men daarom aan een trouwe weergave van de werkelijk heid behoeft te denken, bevinden zich landelijk bekende namen als Cornelis Doolaard, al jaren lang een te Philippine woonachtige Zeeuws- Vlaming-uit-vrije-keuze, een stille in de lande die consequent ziijn eigen ietwat surrealistische wegen volgt. Als een nazaat van Pieter Breughel en een geestverwant van Melle laat hij zich ook kennen in de paar mi niatuurachtige werkjes waarmee hij hier vertegenwoordigd is. Arja van den Berg toont een aantal etsen van dieren, een eend, een egel, maar ook een vrij in de ruimte geplaatst pakje Camel; een van de dode dingen dus. Wat zij ook weergeeft, het getuigt steeds van een persoonlijke kijk op de dingen. Cecile Hessels is een soort zondagsschilderes van parkland schappen, zondagswandelaars en an dere aangename zaken des levens. Onlangs kreeg zij de koninklijke sub sidie voor schilderkunst toegewezen. Naar hier blijkt niet ten onrechte. William Kuik.ook al een behoorlijk klinkende naam, laat hier enkele aan Willem van Leusden herinnerende etsen van landschappen zien en een paar fantastische koppen. Herman Gordijn, al niet minder bekend, toont een van zijn afzichtelijke maar on vergetelijke figuurstukken en zo zou men door kunnen gaan. Daarom zij hier alleen nog gewezen op het werk van N. Droste, Marja de Glopper, Fer Hakkaert, Malsen, Nettie Michels (zondagsschilderes uit Eindhoven, ex poseerde al eerder in Hulst), Piet Nieuwenhuysen (met een voortref felijk sfeervol imterieurstukje), Hen- dri van der Putten, Meike Sund, To- net Timmermans, H. J. van Wijk. Dolf Zwerver en last but not least P'eter Vos met een serie sublieme te keningen op het thema „meisje met roofvogel". Uit bovenstaande mogen blijken, dat met klem een bezoek moet worden aangeraden. Te bezich tigen tot 25 oktober a.s. WILLEM ENZINCK plaats inneemt. In het aparte kabinet grafiek tref fen we talrijke interessante bladen aan van o.a. De Cantré's, Giacometti, Klee, Kollwitz, Masereel, Matisse, Munch, Chagal etc., waarbij een vernieuwd zoeken naar grafische vormen, in concurrentie met de op komende fotografie, opvalt. Kortom: een tentoonstelling waar voor je een ritje naar Mechelen over kunt hebben, wanneer je geconfron teerd wilt worden met een overdaad aan interessante kunstwerken. Je kunt er heengaan puur om het este tische genoegen (tenslotte zijn de meesten nu wel gewend aan Appel, van wie vier Nederlandse doeken aanwezig), maar ook om te filosofe ren over de mens, zoals de eerste eeuwhelft de kunstwereld hem zag. Voorbode van wat hij nu is in de kunst? Weg... Waarom? HENK EGBERS De Internationale "filmweek (tweejaarlijks) wordt van 7 tot 13 oktober weer in Arnhem gehouden. Naast de officiële vertoningen in Rembrandt doen ook de andere bio scopen en de Cineclub (met politiek geëngageerde films) mee om zoveel mogelijk mensen bij dit gebeuren te betrekken. Bij de officiële vertoningen valt het accent op de première van Erik Terpstra's Daniël, indertijd wegens budgettaire moeilijkheden stopgezet. Verder de film Flesh van Andy Warhol, die reeds vier maal door de keuring is afgewezen. Is de keuring ook nu weer afwijzend, dan zal een „besloten" (zeer rekbaar genomen) voorstelling worden gegeven. Minis ter Engels wordt daardoor in ieder geval niet weerhouden om dan toch de Staatsprijs voor de filmkunst te komen uitreiken. Dat is op 11 okto ber. Op 12 oktober wordt nog de Van der Rijnprijs, voor het beste korte werk van een jonge filmer, uitgereikt. De meeste films, die verder op het officiële programma voorkomen, hebben hun sporen reeds op interna tionale festivals verdiend. Drie of vier Italiaanse films met Pasolini's Decamerone, Nino Manfredi's In dank ontvangen en Veneziano Ano- nimo van Maria Salerno. Het is nog niet zeker of Vittorio de Sica's in Ber lijn bekroonde Tuin van Finzi Con- tini zal worden vertoond. Maandag nacht wordt wel de in Italië reeds verboden Engelse film The Devils j van Ken Russell vertoond. Uit Amerika: Ely Landau's King, Frank di Gïlroy's Desperate Charac- I ters en de Amerikaanse co-produc ties Joe Hill van Bo Wilderberg en Adrift van Jan Kadar. Uit Frankrijk komt maar één film: Juste avant la nuit vam Claude Chabrol. De week wordt besloten met Loot van Silvio Arizzano. Behalve Pasolini wordt ook Peter I Fonda in Arnhem verwacht in ver band met de vertoning van zijn film The Hired Hand. Verder is nog te melden, dat de Nederlandse vereni ging van Beroepsfilmers een bijeen komst organiseert, waarin de plaats van de tv-programma's wordt be- sproken. In de begrotingsstukken van de provincie Noord-Brabant heeft „cul tuur" een eigen kopje gekregen plus inkele pagina's tekst. Dat mag wel de krant. Maar dat is dan ook het inige. Om de nog op te richten ulturele raad waarschijnlijk de pas liet af te snijden, blijft de tekst tteken in ontzettend vaag gepraat. Het klinkt allemaal niet zo daad werkelijk. De culturele raad komt pas in '72 en heeft dan nog een werkperiode nodig. Inmiddels zijn dan twee jaar verstreken van het ?ewind van de huidige gedeputeerde voor cultuur, die het beleid daarom trent een eigen gezicht hoopt te jeven. -ir Ogenschijnlijk zien de bezuini- (ingsplannen van CRM, zoals die algelopen dinsdag ln eveneens rek- hre termen bekend gemaakt zijn, er niet desastreus uit. Terecht, want je kunt voor een materiële welvaart beter je broekriem wat lanhalen dan voor een geestelijke welvaart. Een geestelijke evolutie laat zich moeilijker afremmen dan ten materiële. Wat dat in de prak tijk voor de C van dit departement betekent zal nog moeten blijken. Dat we wat minder kunnen restau reren is vervelend, dat de dorpshui- ren minder gesubsidieerd zullen worden lijkt in het kader van de ontwikkelingen van deze centra relfs redelijk, dat wijkcentra, biblio theken en JAC's bijvoorbeeld priori- een jaar opnieuw de kans krijgt een jaar opnieuw de kanx krijgt rich waar te maken is prettig etc. Het meest benieuwd zijn we naar de genoemde „beleidsombuigingen". Eerst dan komt de aap uit de mouw en kan geconstateerd worden of het eertijds verguisde, maar nu vaak reprezen beleid van Klompé slechts bijgestuurd of wezenlijk veranderd ral worden. (Van onze kunstredactie) HET IS alweer een flinke BJ® geleden dat een Nederlands schrij ver meer dan normale aandacht kreeg van krant en weekblad. Si mon Vestdijk viel deze eer te beurt, toen hij overleed. Momenteel zijn de schijnwerpers van de pers gerient op de vijftigjarige WILLEM FRE- DERIK HERMANS, die een halve eeuw leven bekroont met de publi- katie van de roman HERINNERIN GEN VAN EEN ENGELBEWAAR DER (De Bezige Bij, prijs f 17.50): een klassieke „Hermans". De roman beantwoordt niet alleen precies aan wat Hermans onder een klassieke roman verstaat, maar ook aan zijn door de jaren heen in literatuur verwerkte thematiek. Als schrijver is hij zichzelf trouw gebleven, the matisch en creatief. De oorlog, de problematische ado lescent, de krankzinnige chaos waar in de mens leeft, de onmacht iets goeds tot stand te brengen, het taal probleem (het is onmogelijk verbaal te communiceren, elke redenering kan door een andere, gelijkwaardi ge, worden vervangen; wat is waar?), het toeval dat onvoorziene besluitvormingen teweegbrengt, de vernietiging waar alles op uitdraait (de dood), de „vuile handen" die iedereen heeft: men is nooit engel of duivel alléén..., het zijn allemaal the ma's die in herinneringen van een engelbewaarder terugkeren, taal vaardig en technisch zeer knap met behulp van de psycho-analytische symbolentaal in een verhaal ver werkt. De roman staat stijf van de aanwijzingen, die de lezer waar schijnlijk moeten maken dat de hoofpersoon lichamelijk, mentaal én sociaal zwaar impotent is. Hij is het onmachtige geesteskind, dat alles dood maakt, van een in creatief opzicht nog springlevende en po tente schrijver. Een korte inhoud van het verhaal: de achtendertigjarige officier van justitie, mr. Bert Alberegt, onge huwd, brengt op 9 mei 1940 zijn uit Duitsland gevluchte, joodse vrien- din-vam-enkele-maamden naar een boot in Hoek van Holland, die haar met valse papieren haar door Alberegt bezorgd naar Amerika zal brengen. Heeft hij haar daardoor van de dood gered? Het blijft een vraag. Op de terugweg begaat hij een verkeersovertreding (hij heeft grote haast om tijdig het gerechtsge bouw te bereiken, waar hij een requisitoir moet houden tegen een joodse journalist die Hitier, een be vriend staatshoofd, heeft beledigd) waardoor hij een klein joods meisje doodrijdt. Hij verzwijgt het mis drijf. Gedurende de uiterst verwar rende dagen die volgen (aanval op Nederland, verdediging van Neder land, capitulatie van Nederland) probeert hij naar Engeland te vluch ten, waar hij een hoop redenen voor weet aan te voeren, behalve de wer kelijke reden: angst dat zijn mis drijf het doodgereden meisje wordt ontdekt. Een poging tot zelf- moord mislukt (de kogel blijft in de loop steken). Alleen al deze twee dingen (het dode meisje en een kapot pistool) verwijzen ook naar iets verschrikkelijks in zijn persoon lijk leven: de impotentie. Feitelijk zijn de gedragingen en de gesprekken van alle romanperso nen uitingen van onmacht, uitingen van op z'n minst geestelijke impo tentie. Een uitzondering is de vrouw Lina, buurvrouw van Erik en Mimi, respectievelijk vriend en ex-vrien din van Alberegt. Zij kletst niet, zij gebruikt haar gezond verstand. W»t ze zegt, is op en top de dubbelzinni ge bodem, waarvan de hele roman doortrokken is. Alberegt wordt verliefd op haar, maar denkt meteen dat zij hem onsympathiek vindt. Dat blijkt niet het geval. Maar op het moment dat zij hem mogelijkerwijs van zijn im potentie zou kunnen verlossen, staat hij op het punt met Erik, Mimi, het meisje Gerland, zijn broer Rense en diens vrouw naar Engeland uit te wijken. Rense blijkt niet mee te willen, hoewel Alberegt hem heeft meegedeeld dat hij op een Duitse zwarte lijst staat. Achteraf is dat loos alarm, maar dan is het te laat: broer Rense, de kunstenaar, heeft zich van kant gemaakt. Alberegt maakt zich wijs dat hij óók schuldig is aan de dood van zijn broer. Hoewel de roman zich afspeelt in de meidagen van veertig, dus in het verleden, kan ik me als lezer toch niet aan de indruk onttrekken dat ook de tegenwoordige tijd er een rol in speelt. Neem nu broer Rense, „de maatschappelijk bewuste kunste naar", die zijn tijd „vijftien jaar" vooruit was met het egaal roze of blauw schilderen van linnen doeken. Hij wordt op de volgende wijze beschreven: „Zijn overhemd moet hij al eerder een avond gedragen hebben, dacht Alberegt, het front is groezelig, Rense, een schilder die nooit een schilderij verkocht en daarom tekenlessen gaf op een mid delbare school. Maar toch een kun stenaar gebleven, wat te zien was aan zijn volle ringbaard. Alleen kunstenaars droegen baarden in dat tijdperk" (74). De titel van de ro man geeft opvallender aan dat het zich in het verleden afspelende Ver haal vanuit het nu wordt verteld. De engelbewaarder van Alberegt ver telt: „Hij riep mij aan zonder het te weten en ik kwam na zoveel jaren". Zo begint deze ïoman. De gebeurtenissen worden verteld (uit gezonderd het naar de boot brengen van de joodse vriendin) alsof ze nu plaatsvinden. Weliswaar gebruikt Hermans de verleden - tijdsvorm, maar het effect is toch alsof de tegenwoordige-tijdsvorm is gebruikt. Dat maakt het verhaal waarschijn lijker, echter, spannender. De vele gesprekken in de roman versterken dit effect alleen maar. In zijn memoires maakte Weinreb gebruik van hetzelfde procédé. Waarom ik Weinreb noem? De kri tiek van Hermans op Weinreb is genoegzaam bekend. Hermans kan niet geloven dat Weinreb zonder „vuile handen" mensenlevens heeft gered. Je kunt misschien de een redden, maar ondertussen stap je over het lijk van de ander. Alberegt illustreert dit denken. WIM HUYSKENS eindredactie henk egbers WEST-BENGALEN - INDIA Een jonge moeder heeft haar tere 'oontje in de arm, terwijl een an der kind in het hospitaaltje van liet vluchtelingenkamp in slaap is gevallen. Dokters vrezen, dat hon derdduizenden baby's zullen om komen wegens ondervoeding, als geen hulp zal worden geboden. SCHIPHOL (ANP) In charter vliegtuigen van de KLM en Martin air Holland zijn gistermorgen kort na eikaar twee groepen Indonesisch boordpersoneel voor de Holland- Amerika Lijn op Schiphol aangeko men. De in totaal 350 jongemannen, va riërend van 22 tot 25 jaar oud, wer den per bus naar Rotterdam ge bracht, waar ze terstond aan boord gingen van het s.s. Rotterdam van de H.A.L. Het schip was enkele uren eerder na een jaarlijkse onderhouds beurt uit het dok gekomen. Op 6 oktober zal de „Rotterdam" uitvaren voor een transatlantische reis naar het Caraïbisch gebied, waar enkele cruises gemaakt zullen wor den. Daarna volgt in januari een we reldreis, die 3 maanden zal duren. De overkomst van het Indonesisch personeel (ongeveer 300 man voor de hoteldienst op het schip en 50 matro zen en personeel voor de machineka mer) heeft nogal wat voeten in de aarde gehad, maar na langdurig over leg is tenslotte overeenstemming met de vervoerbonden bereikt. Het Indo nesisch personeel neemt genoegen met een gage, variërend tussen 70 en 110 dollar per maand. Nederlandse opvarenden moeten volgens de c.a.o. ongeveer viermaal zoveel verdienen, nen. (Van een onzer verslaggevers) EINDHOVEN De Nederland se legerleiding ziet geen enkele aanleiding om een soort „paniek voetbal" te gaan spelen, naar aan leiding van sabotagegevallen die de laatste tjjd in de krijgsmacht plaats hadden. Er is geen sprake van, aldus de legervoorlichtingsdienst, dat de leger-top momenteel overweegt de bewakingsaanwijzingen aan zienlijk te verscherpen. „Een der gelijke wijziging was er niet, is er niet en zal er, zoals de zaken er nu voorstaan, ook beslist niet ko men", aldus de legerwoordvoer- der. Berichten als zou de chef generale staf en bevelhebber van de land strijdkrachten, generaal W. van Rijn, hebben besloten tot zeer scher pe maatregelen tegen sabotage, wor den pertinent ontkend. Volgens deze berichten zouden in alle landmachtkazernes de wachten zijn verdubbeld, terwijl er bevel zou zijn gegeven bij onraad met scherp te schieten. „Een desbetreffende wijziging van de bewakingsaanwijzingen is niet uitgegaan", zegt de legerwoordvoer- der, „zodat er ook geen enkel ge vaar bestaat dat een onschuldig vrij end paartje door een nerveuze wacht zal worden beschoten". De sabotage-vrees die in sommige kringen in ons land heerst, welke kringen zelfs menen dat er van een ..ultralinkse samenzwering" sprake is, noemt de legerwoordvoerder „ei genlijk een ietwat overtrokken zaak". Want, zegt hij wat is en-, koel be schouwd, eigenlijk aan de hand? „Er zijn drie pogingen tot brand stichting geweest rond Eindhoven. Van bepaalde zijde wordt een brand die in augustus woedde in een loods er meteen bijgetrokken, zodat men op vier gevallen zou komen. Maar er is geen enkel bewijs dat die loods in augustus ook inderdaad is aangesto ken. De oorzaak van die brand is domweg niet bekend. Het kan na tuurlijk een sabotagedaad zijn gweest, maar het kan evengoed een sigarettenpeuk geweest zijn. En zo lang sabotage niet bewezen is, mag je het niet veronderstellen, dacht ik". Van de drie bewezen pogingen tot brandstichting hebben twee plaats gehad in de Constant Rebecque-ka- zerne in Eindhoven en één in de legerplaats Oirschot. De aanslagen in de Constant Rebeeque-kazerne vertoonden een grote mate van overeenkomst. In beide gevallen werd een brandende lap in de vulo pening van vrachtwagens gestopt, terwijl de vrachtwagens waarop de aanslag werd gepleegd in het mid den van een rijtje vrachtauto's ston den. In Oirschot werd eind vorige week een soort Molotof-cocktail over een hek in de richting van een gebouw geworpen. „Eigenlijk was het alle maal erg amateuristisch", zegt de legerwoordvoerder, die op grond hiervan niet serieus kan aannemen dat sprake is van een groot en wijdvertakt komplot, in „geen van deze gevallen werd schade aange richt. De lont was niet al te best en zo. Het is natuurlijk een feit, dat er een aanslag werd gepleegd, anders zou je het amper serieus nemen". DE ANTILLIAANSE luchtvaartmaat schappij ALM, zelfstandig geworden op 1 jan. 1969 heeft tot en met het sluiten van het boekjaar op 31 maart J.I., dus in 2 jaar en 3 maanden, een verlies geleden van 18 miljoen gul den. (ADVERTENTIE) GROOT PAR Inhoud 12 stuks dubbel blik 30m.m. normale prijs 69" fles met fijne franse cognac normale prijs 269" blik originele inh.350 gram OVER PRUSVERSCHIL GESPROKEN fles prima met verse eieren en brandewijn normale £^-465' 't hoort erbij! blik HOLLANDIA klopt direkt stijf 500 gram normale prijs-82"w- T let op! banketbakkers- kwaliteit 250 gram L bij ons natuurzuiver normale prijs-70* r 350 gramspak heerlijk vers normale prijs 429" rollen 13 stuks per rol k normale pnjs-94" ^•t scheelt dubbeltjes! normale prijs-W let op de kwaliteit! pot eerste soort 6 smaken normale prijs428" pot zoet-zurer normale prijs-85" 3/4 pot let op! extra fijn M 1 norma le prijs-95" KNORR "cro^Afli 7 smaken l%0 1 SPEELGOED VOOR 1 GROOTHANDELSPRIJR stevige plastic^^- ffl in 4 modellen 1 A ENKA FLEX 1 ^normale prijs-98" m j flacon synthetisch af wasmiddel normale prijs-125" grote stukken PALMOLIVE normale prijs 135 ROTTERDAM (ANP) De 47- jarige classificeerder Mustafa Ayte- kiin, een Turk die in Rotterdam woonachtig was, is bij werkzaamhe den op de werf van van Verolme in het Botlekgebied te water geraakt en vermoedelijk verdronken. Er wordt nog steeds naar hem gedregd. De Turkse arbeider was op een platform bezig met het loskoppelen van een slang. Hij struikelde en viel achterover in het water. Hij is daarna niet meer gezien.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1971 | | pagina 33