ZEELAND EN BRABANT: Meer dan 100 miljoen voor de rijkswegen MARINE MAAKT DUITSE MIJN ONSCHADELIJK VOOR INVESTERINGSPREMIE IS BELANGSTELLING DALEND Industrievestiging in de Delta noopt tol waakzaamheid Bezetting Koepel loopt terug Open ruimte tussen Randstad en Brabantse stedenrij hoofdlijn van beleid OOSTER- SCHELDE GAAT DICHT 1 stad Minder zonnig Minister opent varkens- proefbeclrijf Vissers vingen 600 kg springstof Heerschap 5 Woensdag 22 september 1971 v*:w (Van onze Haagse redacteur) DEN HAAG Landbouwminis ter ir. P. J. Lardinois is van me ning, dat een ontwikkeling van zuidwest-Nederland volgens de ideeën van de rijksplanologische (ommissie van groot belang is voor het behoud van een van Neder lands beste landbouwgebieden: de midden-Delta. Zelfs kan, aldus de hewindsman in de memorie van toelichting op de begroting van landbouw en Visserij, de functie van dit landbouwgebied in de ge noemde opzet nog versterkt wor den. De minister noemt het rapport van de rijksplanologische commis sie over de ontwikkeling van zuid west-Nederland belangwekkend. De hoefijzervormige hoofdstruc tuur, die de commissie in de Delia voorstaat (en waarin de verstede lijking zich concentreert in het noordelijke Delta-gebied, de as Rotterdam-Antwerpen en langs het Scheldebekken) biedt zijns inziens de mogelijkheid het centrale Del ta-gebied open te houden voor landbouw, bosbouw, recreatie en natuurbehoud. In de memorie van toelichting wordt in herinnering gebracht, dat de regering besloten heeft de voor bereiding tot de inrichting van het Grevelingenbekken ter hand te ne men. Dat gebeurt op basis van het door de commissie inrichting Del tawerken uitgebrachte rapport. Om van het begin af een zo groot mogelijke integratie van de in het geding zijnde belangen te verkrij gen (waarbij ook de samenhang met de inrichting van het aangren zende „oude land" een grote rol speelt) is de uitvoering opgedra gen aan een projectbureau. Daarin zijn de ministeries, die het meest bij deze problematiek zijn betrok ken, vertegenwoordigd. Rijkswa terstaat heeft de leiding. Provinci ale en gemeentelijke vertegen woordigers zullen zitting nemen in een stuurgroep die het projectbu reau begeleidt. .Minister Lardinois wijst er voorts op, dat de vestiging van grote industrieën belangrijke con sequenties kan hebben voor de land- en tiunbouw. Hij noemt in dit verband speciaal de vestiging van Péchincy en chemische indus trieën in het Sloegebied. De lucht verontreiniging, die deze industrie- en veroorzaken, vraagt een grote waakzaamheid, speciaal ten behoe ve van de in de nabijheid gelegen land- en tuinbouwgebieden. Over het middelbaar landbouw onderwijs wordt gezegd, dat de rooms-katholieke landbouwschool in Hulst intussen is opgeheven en dat rijksscholen in Zeeland betrok ken zijn bij concentratie. Zowel de opheffingsmaatregel als de beslis sing tot fusie is genomen 0111 tot schaalvergroting te komen. Schaal vergroting wordt nodig geacht om de leerlingen optimaal onderwijs te geven. Uit «en in de memorie opgeno men staatje over het gemiddeld arbeidsinkomen van agrarische on dernemers blijkt, dat dit inkomen voor de boeren in bet zuidweste lijk kleigebied (akkerbouwbedrij ven dus) het laatste jaar aanzien lijk lager is geweest dan in hel boekjaar 1969-1970. Het gemiddeld jaarinkomen bedroeg toen 48.200 gulden, het afgelopen boekjaar was dat 21.000 gulden. Ook de boeren op gemengde bedrijven in het zui delijk zandgebied verdienden het laatste jaar minder: 11.500 gulden tegen dik veertien mille in het boekjaar 1969-1970. De aanvoer van visserijproduk- ten was verleden jaar 249 miljoen kilo, 20 miljoen kilo minder dan in 1969. Dat is aldus minister Lardi nois, veroorzaakt door de geringere aanvoer van mossels en tong. In 1969 werd 92 miljoen kilo mossels aangevoerd tegen verleden jaar slechts 75 miljoen kilo. (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG Tot de wegen die volgens de begroting van iet Rijkswegenfonds voor 1 augustus 1972 gereed zullen ko men behoren één rijstrook van rijksweg 61 van de Axelse Sassing tot de Belgische grens, een wegvak van elf kilometer lussen Rilland en Waarde van rijksweg 58 en de rijbanen van dezelfde weg tussen Breda en Tilburg, rijksweg 16 tussen Breda en Hazeldonk, de tweede rijbaan van rijksweg 19 tussen Volkerak en Dinteloord, de tweede rijbaan tussen Etten-Leur en St. Willebrord en ook de oostelijke rondweg van Breda en een tweede rijbaan van de Roosendaalse rondweg. Tegenover deze positieve, zij het toeddeels al bekende gegevens staan een reeks vertragingen in de uitvoe ring van andere wegen of wegge deelten zoals rijksweg' 17 tussen Joosendaal en Bergen op Zoom, rijksweg 58 tussen Korteven en Vlis- mgen, met name wat de tunnel on der het Kanaal van Zuid-Beveland betreft en de nog niet genum merde rijksweg Breda-Roosen- daal ten zuiden van de bestaande verbinding. Eén van de wegen die pas na 1972 zullen worden uitge voerd is het stuk tussen Sluiskil en de Axelsche Sassing van rijksweg (1, die veertien miljoen zal gaan kosten. In geld uitgedrukt zal er voor meer dan honderd miljoen gulden aan wegenaanleg en -verbeteringen in Zuidwest-Nederland worden be steed. Gespecificeerd komt dat be drag op de volgende werken neer: vier miljoen voor verbeteringen aan de veerhaven te Breskens, 23 mil joen voor de voortzetting van het werk aan rijksweg 58 op Zuid-Be- Vooruitzichten voor donderdag en vrijdag, opgesteld door het KNMI Voornamelijk droog, minder (oiinig en lagere middagtemperaturen Weersvooruitzichten in eijfers ge middeld over Nederland. Voor donderdag: aantal uren zon: tot 3; min. temp.: omstreeks nor maal; max. temp.: van ongeveer nor maal tot 4 graden boven normaal; kans op een droge periode van min stens 12 uur: 90 procent; kans op een scheel droog etmaal: 70 procent. Voor vrijdag: aantal uren zon 2 tot 1: min. temp.omstreeks nor maal; max. temp.: omstreeks nor maal; kans op een droge periode van minstens 12 uur: 95 procent; kans op sen geheel droog etmaal: 80 procent. Morgen, donderdag I ber. Bergen op Zoom 5.48 en 17.54 Kansweert 4.52 en 17.03 Terneuzen 4.14 en 16.26 Vlissingen 3-43 en 15.56 Wemeldinge 5.38 en 17.44 septem- velamd en Walcheren, veertien mil joen voor de Dammenweg tussen Brielle en het Brouwershavensche gat, met inbegrip van de aankoop van gronden voor de doortrekking naar Haamstede: de voltooiing van de verbinding Eindhoven-Tilburg- Breda zal twaalf miljoen vergen, vijf miljoen wordt bestaat aan de rijbaanverdubbelingen en plaatselij ke verbeteringen van de oude rijks weg tussen Breda en Roosendaal, terwijl voor de nieuwe oost-west verbinding ten zuiden van Breda drie miljoen is uitgetrokken voor grondaankopen. De voltooiing van de E 10 tussen Breda-Princenhage en de grens (Hazeldonk) kost twaalf miljoen, voor de verdubbeling en het kruisingvrij maken van het gedeelte Roosendaal-Bergen op Zoom van rijksweg 17 wordt een zelfde bedrag gereserveerd, evenals voor de verbinding tussen Willem stad en Zevenbergen. Dan resteren nog vier miljoen voor het maken van ongelijkvloerse kruisingen en een verkeersplein in de weg tussen Breda en Gorinchem, terwijl anderhalf miljoen zal worden gebruikt voor de verbetering van rijksweg 16 tussen Moerdijk en Princenhage. (Van onze Haagse redacteur) DEN HAAG Minister Van Agt van Justitie noemt het een gelukkige ontwikkeling, dat de bezetting van de Bredase straf gevangenis De Koepel een te ruggang vertoont, omdat het ge bouw veel gebreken heeft. Het teruglopen van de bezet ting in De Koepel is, zo blijkt uit de memorie van toelichting op de Justitie-begroting, een ge volg van een aanpak, die er op gericht is langgestraften zo mo gelijk te plaatsen in de inrich tingen Esserheem of Norgerha- ven te Veenhuizen. Degenen die voor opneming in een van deze inrichtingen niet in aanmerking komen, worden in principe ge plaatst in de gevangenis te Den Ilaag. Pas in derde instantie geldt Breda als alternatief voor deze gedetineerden. Voor hei kruising-vrij maken van Rijksweg 17 is twaalf miljoen ge reserveerd. Konstanz 308 - 2, Rheinfelden 198 Plus 2, Straatsburg 174 plus 2, Plit- 'ersdorf 308 - 5, Maxau 356 plus 1, •"■ochingen 130 plus 2, Mannheim 162 - 8, Steinbach 109 plus 1, Mainz 183 - 8, Bingen 99 - 7, Kaub 112 - 4, Trier 223 - 1. Koblenz 116 plus 2, Heulen 58 - 3, Ruhrort 219 - 1, Bobith 834 - 7, Pannerdense Kop 810 - 9, Nijmegen 632 - 9, IJsselkop "83 - 7, Eefde IJssel 312 - 8, Deven ter 196 - 11, Monsin 5450 - 10, Borgharen 3820 - 174, Belfeld 1112 Plus 21. Grave beneden de sluis 505 Plus 5. De minste waterdiepten in de laargeul, heden vermeld op de Waarschuwingsborden, zijn in centi liters: Spijk - St. Andries 255, Marmerden - IJsselkop 255. IJssel kop - Driel 265, Driel - Amerongen 280, IJsselkop - Doesburg 240. Does- Burg Zutphen 240, Zutphen - De- "enter 245 Deventer - Windesheim 240. (Van onze Haagse redacteur) DEN HAAG Voor het uitstip pelen van een ruimtelijk ordenings beleid in Zuidwest-Nederland zal het rapport van de rijksplanologi sche commissie „de ontwikkeling van Zuidwest-Nederland" als lei draad dienen. De regering heeft de hoofdlijnen van dit rapport aanvaard als uitgangspunt voor haar beleid, zo deelt minister Udink van Volkshuis vesting en Ruimtelijke Ordening mee in de gisteren verschenen me morie van toelichting op zijn begro ting. In dat regeringsstuk staat ook, dat de bescherming van de centrale open ruimte tussen de beide vleu gels van de Randstad en de Bra bantse stedenrij tot de hoofdlijnen van het nationaal ruimteliik beleid moet worden gerekend. Udink zegt niet alleen te willen zorgen voor meer nieuwe woningen, hij rekent ook de zorg voor de kwaliteit ervan en van hun omge ving binnen een evenwichtige stede lijke groei tot zijn beleid. Om dat te bereiken wil hij komen tot een zekere bundeling van de nieuwe woongebieden in de stedelij ke zones, respectievelijk in de stadsgewesten. Daardoor zou kunnen worden tegemoet gekomen aan de bezwaren, die een te sterke uitwaai ering van woongebieden aankleven Deze bezwaren zijn: te gecompli ceerde en dus te dure verkeersont sluitingen, een onrendabel openbaar vervoer en teveel concurrentie in de binnensteden van secondaire win kelcentra. Gestreefd zal worden, aldus de memorie, naar een grotere verschei denheid van woonmilieus en woon kernen, naar meer eengezinshuizen en minder massale en onwrikbare stedebouwkundige structuren. De bewindsman vindt dat de stadsvernieuwing versneld ter hand moet worden genomen, als het mo gelijk is met handhaving van be staande stedelijke kernen. BREDA Minister Lardinois opent woensdag 29 september in Sferksel het varkensproefbedrijf „Zuid-Nederland". In het proefbe drijf zullen op de praktijk gerichte onderzoekingen worden verricht. Het is de enige plaats in Zuid- Nederland waar dit gebeurt. Gezien de grote economische bete kenis van de varkenshouderij voor Noord-Brabant, Limburg en Zeeland is een varkensproefbedrijf voor het zuiden van Nederland geen overbo dige luxe. C.B.S.-cijfers geven aan dat hier 43% van de Nederlandse varkens worden gehouden waarvan 30% in Noord-Brabant. (Van onze Haagse redacteur). DEN HAAG De huidige rege ring vindt dal er niet te tornen valt aan de destijds genomen beslissing de Oosterschelde in het kader van de Deltawerken af te sluiten. ..De geopperde bezwaren, die de regering eveneens onderkent, golden reeds in de tijd dat de beslissing tot uitvoering van de Deltawerken werd genomen. Er hebben zich daarna geen nieuwe elementen van zodani ge importantie voorgedaan dat her ziening' van de beslissing" in overwe ging zou moeten worden genomen", aldus de toelichting op de begroting van verkeer en waterstaat. Er wordt aan toegevoegd dat de grootste aandacht zal worden" gege ven aan „het scheppen van een opti maal milieu". Minister Drees zal de toezegging van zijn voorganger (Bakker) gestand doen om over dit onderwerp een publikatie uit te s ven. Schipper Moerman geeft een lese „Mijnenvegen". (Van een onzer verslaggevers) TERNEUZEN Om tien over vier gistermiddag heeft de mijnop- ruimingsdienst van de marine een zogenoemde G.H.-invloedsmijn uit de tweede wereldoorlog in de schaar van Spijkerplaat beoosten Bres kens tot ontploffing gebracht. Een enorme waterzuil spoot omboog toen zeshonderd kilogram springstof explodeerde. De mijn van Duitse makelij was maandagmorgen door de Terneu- zense vissers Wies en Emerie van Immerzeel ter hoogte van Dow Chemical opgehaald. „Ik dacht eerst dat het een boei van een visser was. Het ding was erg zwaar en had een groot stuk van ons net vernield. Er hing een lange staal draad van wel zeventig meter aan. Het had wel iets weg van een grote paddestoel," vertelt Wies van Immer- zeel. Zijn broer Emerie: ,,V°or ik er erg in had zat het ding hoog op de kop van de winch. Toen schoot het door mij heen dat het wel eens een mijn kon wezen. Ik riep tegen Wies die aan de wincli stond „stoppen, man, laat meteen weer zakken!" In het water hebben we hem nog eens boven gehaald om 'm nog eens goed te bekijken. Van boven was-ie half rond en van onder afgeplat. Er zaten aan de platte kant enkele grote bou ten en een soort stalen veer." De gebroeders Van Immerzeel wis ten niets beter te doen dan het vreemde voorwerp weer naar de Scheldebodem te laten zakken en de gevaarlijke plaats te markeren met een oranje boei. Wies van Immerzeel: „Vissen was er niet meer bij met het kapotte net en ook hadden we veel tijd verloren. Terug in Terneuzen hebben we de rijkspolitie te water gewaarschuwd." Gistermorgen gingen de gebroe ders Van Immerzeel nog eens pools hoogte nemen op de plek waar hun boei dobberde. Hun „mijn", want daarvan waren ze uit de beschrijving die zij van hun vondst aan de mijn- opruimingsdienst hadden gegeven in tussen wel overtuigd, lag op onge veer driehonderd meter uit de wal ter hoogte van de afvalwaterlozing van Dow Chemical. Gevaarlijk voor de scheepvaart. Ik wou dat die jongens van de marine maar gauw kwamen," peinsde Emerie van Immerzeel hardop. (Van onze Haagse redacteur) DEN HAAG De belangstelling voor de investeringspremie loopt, speciaal in Noord-Brabant terug'. De dalende belangstelling heeft zich vooral het afgelopen halfjaar (gere kend tot 1 augustus) in sterkere mate voorgedaan en kwam het meest lot uitdrukking in een ver mindering van de aanvragen voor bedrijfsuitbreidingen. Een en ander valt te lezen in de memorie van toelichting op de be groting van Economische Zaken. De daling van het aantal aanvragen heeft zich overigens in heel Neder land voorgedaan. In de periode au gustus verleden jaar tot augustus dit jaar kwamen 145 aanvragen bij het ministerie binnen, tegen bijna twee maal zoveel (276) in de twaalf maanden daarvoor. De verminderen de intresse ils echter des te opmer kelijker m Noord-Brabant, zo schrijft minister Langman, omdat deze provincie altijd een relatief groot aandeel had in de aanvragen voor bedrijfsuitbreidingen. Met betrekking tot het in de naas te toekomst (te beginnen in 1973) te voeren regionaal beleid deelt de be windsman mee, dat hij een meer gericht optreden wenselijk acht, ge zien de overspannen situatie van onze nationale economie, vooral in het westen. Dat maakt een herwaar dering nodig van de regio's en de ontwikkelingskernen waarop het be leid moej worden gericht. Meer nog dan in het verleden moet naar de mening van de bewindsman het re gionale beleid toegespitst worden op gebieden waar zich de problematiek het ergste voordoet. Er moet daarom naar een vermindering van het aan tal ontwikkelingskernen worden ge streefd (thans zijn er 47). In de memorie wordt in dit verband her innerd aan de 15 augustus genomen 'maatregel tot opschorting^ van de i n vesteringspremieregelingen bu iten het noorden en Zuid-Limburg." Uit een bijlage van de memorie van toelichting blijkt, dat tot 1 au gustus 209 verzoeken om een inves- teringsprmie voor nieuwe vesti gingen waren ingewilligd, waarvan 12 in Zeeland en 44 in Noord- Brabant. In Zeeland beliepen deze premies bijna 110 miljoen gulden, in Brabant dik 62 miljoen. Het ging hier om een uitbreiding van het aantal arbeidsplaatsen van 4390 in Noord-Brabant en 1923 in Zeeland. Er waren op 1 augustus nog vier aanvragen voor Brabant in behande ling (premies tot een bedrag van ruim anderhalf miljoen gulden). Voor Zeeland liepen op die'datum geen aanvragen meer. Voor de uitbreiding van bedrijven zijn tot 1 augustus in Brabant 91 verzoeken ingewilligd tot een totaal premiebedrag van 59 miljoen gul den, in Zeeland 29 verzoeken, die bijna 33 miljoen gulden beliepen. i Daarmee waren respectievelijk 4839 en 1383 arbeidsplaatsen gemoeid- Er liepen op 1 augustus nog 18 aanvra gen voor bedrijfsuitbreidingen in Brabant en 9 voor uitbereiding in Zeeland die. als ze ingewilligd wor den, ruim 500 arbeidsplaatsen ople veren. De memorie van toelichting be vestigt de in Zeeland op gang geko men toeneming van de bevolking door een vestigingsoverschot In Brabant daarentegen heeft zich in 1970 een daling van een vestigingso verschot voorgedaan, na een vrij sterke stijging in voorgaande ja ren. Om kwart over liegen doemde de mijnenveger „Mahu" uit de lichte mist op. Het schip had de reis Den HelderVlissingen 's nachts gemaakt om maar zo snel mogelijk bij de mijn te kunnen zijn. Schipper Moerman van de mijnop- ruimingsdienst te Vlissingen kwam aan boord van de vissersboot om meer gegevens over de mijn van de ge broeders Van Immerzeel te weten te komen. Een kort signalement wa| voor de marineman voldoende. „Eea G.H.-invloedsmijn. Een gevaarlijk heerschap dat vanaf de wal tot ont ploffing gebracht kan worden. EnkeT le jaren geleden visten we er drie tot, vier van deze exemplaren per dag op in de Westerschelde. Er zullen er hier of daar heus nog wel enkele liggen. Zo nu en dan komen ze door bodemverschuiving of sterke stro mingen onder het zand vandaan." Schipper Moerman sprong weer in zijn rubberbootje en zette koers naai de mijnenveger. Even later voer het bootje met schipper Moerman en twee kikvorsmannen langzaam naar de oranje boei waaronder zich ergon- op 25 meter diepte honderden kilo's uiterst gevaarlijke springstof bevond. Na enkele uurtjes hard werken wisten de duikers de mijn te lokali seren en er een staaldraad aan vast te maken. Vervolgens werd het moordwerktuig uiterst behoedzaam op het dek van de mijnenveger ge hesen en voer de „Mahu" naar de schaar van Spiikerplaat, waar wei eens meer mijnen onschadelijk wor den gemaakt. Van de zijde van de marine in Vlissingen werd de verzekering ge geven dat deze invloedsmijnen door hun ouderdom betrekkelijk weinig kwaad kunnen uitrichten omdat dc batterij waarmee hun mechanisme werd gevoed leeg is geraakt. „Na tuurlijk blijft uiterste voorzichtigheid hij liet opvissen van een mijn wel de boodschap. Als je er onhandig mee om springt kunnen er natuurlijk wel brokken van komen," aldus het mari necommentaar.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1971 | | pagina 3