Kameroen gaat gebukt onder fouten koloniaal verleden DE BIECHT VAN EEN BOEKEN- LEURDER Recreatieboeren op pad voor meer kampeerplaatsen In vier maanden praatte hij 350 mensen omver BETOGING TEGEN MARCOS Ik moest GOED DAT ER POLITIE IS..? j 14 september 1 1971 binnenland buitenland 9 14 ■H«HI KAMEROEN (II) Bo,oeri LEIDEN Technieken Binnenkomen Standaurdboekhandel neemt Moussault over Op Filippijnen papier oor uw pen Zendtijd NVSH Muziekschool Terneuzen ook dit is Kameroen. (Van een onzer redacteuren) YAOENDI Kameroen: 16 maal Nederland; 5,3 miljoen in woners. Een DC-8 straalvliegtuig brengt je er vanuit Parijs in zes uur. Tien jaar is dit land nu on afhankelijk. In die tien jaar is vooruitgang geboekt. Niet zo heel veel, maar dat kan ook niet. Kameroen is voor zjjn welvaarts ontwikkeling aangewezen op de export van tabak, cacao, hout, koffie en bananen, produkten waarvoor op de overvoerde we reldmarkt geen vaste prijzen be staan. Bovendien is dit land geen natuurlijke eenheid. Het is een bedenksel uit het koloniale ver leden, belast met alle fouten van dat verleden. Zou iemand liet in zijn hoofd balen stukken van Twente, Gel derland, Brabant. Limburg, West- Duitsland, België, Frankrijk en Luxemburg bijeen te voegen lot een nieuwe staat? Zoiets onzinnigs is ten aanzien van Kameroen wel gebeurd. Toen Frankrijk, Duits land en Engeland aan het einde van de vorige eeuw West- en Cen traal Afrika onder elkaar opdeel den hebben zij grenslijnen getrok ken, die op geen enkele wijze rekening hielden met stamverban den en taalgebieden- Die grenzen gelden voor het grootste deel ook vandaag nog en dat maakt Kaïne roen tot een land waar meer dan 140 verschillende stammen bijeen wonen, die in taal, levenswijze e.d. van elkaar verschillen. Als een Deen van een Nederlander en een Duitser van een Fransman. Dat schept tegenstellingen en spannin gen, waarbij die in België tussen Vlamingen en Walen in het niet verzonken. Frans is de officiële taal in Oostel. Kameroen. Engels de officiële taal in westelijk Ka meroen. Ondanks de innerlijke verdeeld heid is Kameroen, in tegenstelling tot bijna alle andere jonge Afri kaanse staten, politiek vrij stabiel gebleven.Er heerst rust en orde in het land. Dat is zonder meer de verdienste van president Ahidjo (47), staatshoofd sinds de eerste dag van de onafhankelijkheid. Op die dag telde Kameroen 85 politie ke partijen, nu nog slechts een, die van president Ahidjo. Uit demo- land heeft in Kameroen nog lang een algemene weerklank gevon den. Op hoog ambtelijk niveau en onder het kader van president Ahidjo's partij leeft weliswaar een fel, naar eigen Afrikaanse identi teit zoekend Kameroenees nationa lisme maar de gemiddelde Kame roenees zit vooral op het platte land waar negentig procent van de mensen woont nog vast in fie eeuwenoude ban van passiviteit en fatalisme. Met cén uitzondering: de stam der Bamilike's. De Bamilike, sterke, goedge bouwde mensen, vormen een intel ligent, zeer werkzaam ambitieus volkje. Hun politieke aspiraties schijnen ze na enige mislukte po gingen een katholieke Bamilike- bisschop is deswege tot levens lang veroordeeld voorlopig te hebben opgegeven. cratisch oogpunt bezien moge dit geen gelukkige ontwikkeling lij ken, in dit innerlijk verdeelde land zou een parlementaire demo cratie naar West-Europese leest leiden tot chaos en onbestuurbaar- heid. Op de regeringsbureaus in de hoofdstad Yaoundi (120.000 inwo ners) hangt een spreuk: „Bedenk dat wij in 25 jaar hetzelfde moeten doen als anderen in 100 jaar". Die opwekking tot persoonlijke inzet voor de ontwikkeling van het Ze concentreren zich nu volledig op handel en industrie. Hun groei ende economische macht kan op de duur een probleem gaan vormen. De recente burgeroorlog in het na buurland Nigeria, waar de Ibo's van wie zij veel weg hebben, uit eindelijk toch het onderspit moes ten delven, zal echter ook de Bami like's wel tot enige voorzichtigheid manen. Wat ls nu ln een land als Kame roen de rol van missie en zending? Hier in Nederland zeggen velen dat de zendeling en de missionaris voornamelijk ontwikkelingswer kers zijn geworden- De meeste missionarissen en zendelingen, die ik In Kameroen heb ontmoet, zijn een andere mening toegedaan. Zij leggen vooral de nadruk op hun pastorale taak. In Afrika is de hele levenssfeer doortrokken van taboes. Het verle den ls heilig en bepaalt ook van daag nog de normen zoals de voor ouders die hebben beleefd: zo be hoor je ook nu nog te leven. Deze gedachtenwereld wordt doorbroken door de boodschap van het evange lie. Tegenover de angstige onze kerheid en de verlammende passi viteit van het animisme stelt de missionaris de figuur van Christus, Tiboti Boméndac KAMEROEN Ojango Foemban .NLlobo *Bertoeo|! O Q f^Mbofmoyo Ebolowa Songmelima hümguinea];gaboenJ kongo de belichaming van de nieuwe mens in wie God zijn bedoelingen openbaart. Die menselijkheid van Christus we citeren prof. Fort- mann onderscheidt het christen dom van alle andere religies. In het christendom ervaart de Afri kaan de God van liefde. In de missionaris. De konsekwente nale ving van de boodschap van het evangelie. De leiders van Kameroen staan over het algemeen op goede voet met missie en zending. Zij waar deren hun bijdrage aan de ontwik keling van het land. In de missio naris zien zij ook de man en vrouw die door hun voorbeeld, hun levenswijze, hun werken voor de ander in belangrijke mate mee werken aan de mentaliteitsveran dering, die meer nog dan techni sche en financiële hulp nodig is om een jonge staat als Kameroen Roodbruin is de aarde van Ka meroen. In de droge tijd zijn de we gen één grote rode stofwolk, in de regentijd een dikke modderbrij. Op sommige plaatsen is er dan hele maal geen weg meer. Alleen een landrover (geschenk van de MIVAl kan dan nog zieken vervoeren en geïsoleerde plaatsen bevoorraden. tot grotere welvaart en ontwikke ling te brengen. Een goede chris ten is een goede Kameroenees. zeggen ze in Kameroen. L. LEIJENDEKKER. Gironummer 188.000 - actie „Geef gezondheid" inlichtingen bij de e woninginrichter. gezond lichaam Je biecht van een jongeman die f tier maanden iijd aanbelde aan 'M deuren en 350 mensen met uit diende verkooptechnieken volko- «neii ondersteboven praatte. Drie- knderdvijftig mensen die als ma- metten tekenden voor het lid- mtschap van zijn lezersclub. Zijn iïoning: een tientje per slachtoffer. i de krant las hij het droevige Irerhaa! van een Nijmeegse kokdie Itrillend van woede het vonnis van de kantonrechter verwerkte. Hij moest geld gaan lenen om de boe ken en platen te betalen, die geheel volgens de reglementen, bij hem thuisbezorgd worden. Zijn vrouw had ook een handtekening gezet. Hij belde ons op. „Ik deed dat werk ook," zei hij. „Vier maanden lang. Toen kotste ik ervan. Ik walg de, ik stopte er mee, ik kon het niet meer. Ik wil er over vertellen" I Je vertelt ze gewoon, dat je uit de tijd bent als je geen boeken leest. V'U, en dati laat je ze wat plaatjes zien." Er stond een advertentie in de :«nt. Voor mensen die graag veel {fld wilden verdienen. Ik was a ambtenaartje, het werk beviel niet, te eentonig, ik vond het v' avontuurlijk. Ik ging naar het dat in de advertentie stond legeven. Er waren nog vier an- tn. Toen kwamen er vier Duit- •a Ze zeiden :als jullie veel geld tillen verdienen dan moet je mor- Senvroeg om acht uur bij het plein tomen. Wij vroegen op welke ma- fier we geld zouden gaan verdie- :'n maar ze ontweken die vragen, faten of ze het niet verstonden en mompelden maar wat in half ff' van Utsen' ^its-half Nederlands. Nou, de 'Sende morgen stond ik aan het ->n. precies op tijd. De Duitsers 'aten er ook. Er reden vier witte •Nis. voor. Daar moesten we in. 'c hadden voor een week kleren pOgenomen, dat was ons gezegd. toen wc reden vertelden ze t meer. We moesten platen en eken verkopen. Langs de deur. °e!sl meegaan met iemand die het r 'anger deed. Daarna zelf, alleen. We inoesten een pension zoeken in de ^plaats waar we werkten. Op eigen kos ten. De verkooptechnieken kreeg je overgeleverd, je keek en luis terde en 's-avonds in het pension kwam dan een van de Duitsers en die zei: doe nou maar net of ik de huisvrouw ben. Begin maar. En dan begon je met je praatje, je werd onderbroken als het ^niet goed was of niet handig genoeg. De Duitsers waren nooit tevreden. Als je zes klanten op een dag had en je daar tevreden over was, haalden ze er toch nog figuurlijk de zweep over. Met geld waren ze ook niet al te vlot. Ik heb wel eens vijf uur lang in een café zitten wachten. Maar die technieken. Je had te maken met huisvrouwen. Stel, je hebt aangebeld. Je geeft de vrouw het gevoel dat het een kwestie van selectie is. Je praat over speciale adreslijsten, die zijn opgesteld in Samenwerking met de Burgerlijke Stand. Als je de indruk hebt dat er in huis weinig aan literatuur of muziek wordt gedaan geef je haar het gevoel dat ze achter loopt. Léést u niet? Je drukt haar met de neus op de feiten: het is onmoge lijk, mevrouw, in deze tijd, léést u niet? Duur? Jawel, in de winkels misschien. Maar bij ons! Pakweg een gulden in de week. Goed is ook: als u werkelijk niet wilt, dan verdoe ik bij u mijn tijd niet, dan ga ik maar naar uw buurvrouw. Het blijkt dat als je eenmaal bin nen bent je de zaak al voor vijftig procent hebt gewonnen. Je mani puleert dan met geschenken je laat een plaatje van een mooie mixer zien, die kunt u ook krijgen, mevrouw. Je vertelt er niet bij, dat ze dan zo'n twintig leden moet aanbrengen, het is een lekkerma- kertje. Je moet er ook voor zorgen da je weet waar je de catalogus het beste kunt openslaan. Die ken ie van buiten. Bij de meer welge stelde, wat meer gestudeerde type vrouwen sla je open bij Wolkers, Böll, Vinkenoog. Die boeken mo gen in uw boekenkast niet ontbre ken mevrouw, ze horen erin. Dan heb je ook de vrouwen van het slag dat altijd op een voordeeltje uit is. Dan ga je praten over de prijsver schillen: dertien gulden voor een plaat, dezelfde als in de winkel, moet u daar eens om komen. Je moet natuurlijk nooit benadruk ken dat de mensen een jaar lang vastzitten aan een verplichte keuze van een boek in de drie maanden. Boek of niet, betalen in elk geval, daar zitten ze aan vast. Binnenkomen? Ja, ik zei al, dat is vijftig procent van het succes. En ook een kwestie van tactiek. Hebt u kinderen mevrouw, ach ik zie het al, je laat ze er even wat over vertellen, je zegt, nou dan heb ik een geweldig aanbod voor u, u kunt toch in elk geval even-' kijken, als je binnen bent, dan heb je vijftig procent. Dat is de code. Behalve als ze zeggen, komt u maar terug als mijn man thuis is. Moet je nooit doen, de kans daalt dan tot 10 procent. ledereen heeft zo zijn eigen tech nieken, die man die daar bij die Nijmeegse kok die Heintje-plaat heeft verkocht, die deed het weer anders. Belangrijk is dat je vóórdat je met het eigenlijke ge sprek begint weet wat voor vlees je in de kuip hebt. Daarvoor moet je terloopse vragen stellen en je ogen de kost geven. Ik maakte 350 leden. Ja, ik weet zeker, dat veel ervan een uur later al spijt had den. God weet wat hun man ervan zou zeggen, wat voor financiële moeilijkheden ze zouden krijgen. Dat was hun zaak, in Duitsland had het systeem kennelijk uitste kend gewerkt, ze hadden die Duit sers niet voor niets hierheen ge haald .Maar op den duur kun je als je een beetje normaal bent er niet meer tegenop. „Elke dag mensen, een niets vermoedende vrouw met een stofdoek in de hand, je taxeert haar, je brengt het juiste geschut in stelling. Elke dag opnieuw, voor mij was vier maanden te veel. Ik voelde me vies". (ADVERTENTIE) Of ik maar die zijweg in wou gaan: controle op stuur en rem men. Omdat mijn auto, nou ja: niet zó nieuw is! Daar gaat mijn kostbare tijd, dacht ik. Maar ik dacht een dag of wat later toch anders, toen ik in de krant las van die man, die met een kapot stuur het trottoir was opgereden en een vrouw had doodgedrukt. UTRECHT (ANP) De Stichting Vrije Recreatie (SVR) is met een ac tie begonnen om het aantal deelne mers op korte etrmijn aanzienlijk uit te breiden, met name in de randstad. „We hebben in het westen van het land bij de deelnemende recreatie- verstrekkende bedrijven vrijwel geen plekje ook voor volgend jaar meer beschikbaar", aldus de heer W. T. van den Berg, voorzitter van de SVR. Hij is de laatste weken overstelpt met aanvragen van kampeerders, die vol gend jaar verzekerd willen zijn van een rustig en betaalbaar kampeer plekje. ,,Ik had gedacht dat de grote moei lijkheden pas volgend jaar zouden ontstaan, maar nu blijkt al de juist heid van ons standpunt, dat de auto riteiten te lang aarzelen met het ne men van beslissingen. Het kamperen bij de boer is een realiteit. Terwijl men op officiële niveaus nog steeds denkt aan het wegslepen van cara vans, zouden we eigenlijk goede af spraken moeten maken over het be perkt toelaten van deze nieuwe re- creatievorm", aldus de SVR-voorzit- ter. In de Beemster is een fruitteler, die al 160 kampéerplekjes van 300 vier kante meter voor volgend jaar be schikbaar heeft gesteld. De toeloop van met name Amsterdammers was bij hem enorm groot. Ze hebben zelfs geholpen bij het fruit plukken. De fruitteler heeft inmiddels parkeerge legenheid voor 250 auto's gecreëerd. Vergunningen heeft hij (nog) niet. De SVR maakt zich over dergelijke ontwikkelingen enige zorg, „want", zo zegt de heer Van den Berg, „het is echt niet onze bedoeling van het kam peren bij de boer massale toestanden te maken. We willen het houden bij mini-campings. Maar als de autoritei ten geen op de realiteit gebaseerde beslissingen kunnen nemen, loopt de zaak uit de hand. Kennelijk prefere ren ze een chaos boven een minne lijke regeling". AMSTERDAM (ANP). Mede op initiatief van de directieleden P. Jaarsma en mevrouw M. F. Jaarsma- Buijserd van Moussault uitgeverij n.v. werd tussen de directie van de Edi- com n.v. (uitgeversmaatschappij G. B. van Goor en bock- en kunstdruk kerij Mouton en Co), en van n.v. Standaardbockhandel een overeen komst gesloten. Daarbij werden de aandelen in Moussault (100 procent dochter van Edicom) door de n.v. Standaardboek handel overgenomen, zo is bekend gemaakt. Moussault blijft voorlopig in Amsterdam gevestigd onder lei ding van de heer en mevrouw Jaars- De SVR heeft de reeks schriftelij ke acties („recreatie-quo-vaöis-brie- ven" noemt de SVR de massale bena dering van partijen, organisaties en bestuurscolleges) eind vorige week afgesloten met een uitvoerige brief aan de centrale organisaties van werkgevers, middenstanders en land bouwers. Daarin wordt, evenals eer der in een brief aan de vakcentrales, de aandacht gevestigd op de door grondschaarste ontstane recreatie- nood, met name in de randstad. Agra riërs hebben door ontwikkelingen in de EEG gronden over, die een nutti ge bestemming kunnen vinden door het kamperen bij de boer op beperk te schaal toe te laten. Gepleit wordt voor bevriezing ge durende twee jaar van alle bepalin gen en verordeningen, die een vrije recreatie in beperkte omvang althans belemmeren. De Amsterdamse politie heeft gis termorgen op een stuk land van de veehouder W. P. Spelt in het lande lijk gebied van Amsterdam-Noord een daar illegaal staande caravan en een bungalow in beslag genomen. MANILLA (Reuter) In de Filip pijnse hoofdstad Manilla hebben 15.000 mensen gisteren gedemon streerd tegen het bewind van presi dent Marcos. Ze eisen opheffing van de veiligheidsmaatregelen, die de president vorige maand afkondigde nadat bij een bomaanslag op een bij eenkomst van de liberale oppositie partij negen mensen werden gedood. Marcos besloot toen tot schorsing van het recht op habeas corpus, zo dat de politie nu gemachtigd is men sen te arresteren zonder dat er een aanklacht tegen hen is ingediend. De betogers droegen spandoeken met opschriften als „vernietig het fascisme". De deelnemende studen ten, arbeiders, boeren, priesters en nonnen liepen in zes lange rijen naar het plein, waar op 21 augustus de aanslag plaatsvond. Godsdiensttwisten hebben het af gelopen weekend aan 24 mensen het leven gekost. In de provincie Toe- loenan in het zuidelijk deel van de Filippijnen, zijn 14 moslems gedood tijdens een gevecht met regerings troepen. Volgens de politie hadden de moslems huizen van katholieken beschoten, waarbij twee katholieken waren omgekomen. Zeven moslems zijn, eveneens in Toeloenan, gedood door een onbekende gewapende ben de. Het afgelopen jaar zijn bij gods diensttwisten in het zuiden van de Filippijnen meer dan 1000 mensen omgekomen. Brieven voor aeze rubriek moeten met vol ledige naam en adres worden ondertekend. Bi( publicatie zullen deze vermeld worden. Slechts bij hoge uitzondering zal van deze regel wor den afgeweken. Naam en adres zijn dan bij de redactie bekend. Publicatie van brieven 'verkort of onverkort) betekent niet dat de redactie het in alle gevallen eens is met in houd. c.q. strekking. Waarom uitgerekend in de jonge ren-mis (t.v.-uitzending zondag j.l.) H. Kruis-kerk te Breda de N.V.S.H er weer aan te pas moest komen is mij niet geheel duidelijk. Evenzo waarom pater v.d. Thiel zoals hij in zijn preek opmerkte de N.V.S.H. zo graag zendtijd gunt! Be doelde hij nu hij plotseling alléén de kans had de ruimdenkende priester uit te hangen voor de t.v. en voor honderden beminde gelovi gen (jong en oud) ter plaatse? Of is hij zo'n verwoed luisteraar naar dit soort programma's Overigens een bijzonder compli ment voor combo en jongerenkoor. Deze vielen niet uit de toon. BREDA J. DUIJNSTEE Zeer velen zijn met mij van me ning dat de Terncuzense muziek school zelfstandig moet blijven. Niet omdat het huidige bestuur er reeds jarenlang in slaagt het mu zikale leven in Terneuzen en om streken op veelbelovend peil te doen floreren (wat niet van iedere mu ziekschool hier te lande gezegd kan worden). Niet omdat het hoogst unfair is tegenover degenen die kosten noch moeite gespaard hebben om ieders belangen op dit gebied zo goed mo gelijk te behartigen, om hen nu 't recht te ontnemen voort te bouwen op de met zorg gelegde fundamen ten. Niet omdat- de barricade tussen Terneuzen en Middelburg (met ver hoogde veertarieven in het verschiet) een goede én efficiënte leiding al leen maar in de weg staat. Niet omdat overal elders (o.a. ook bij het lager en middelbaar dagonderwijs) is gebleken dat het plan van de heer Van Geesbcrgen nadelig werkt op het goed besturen van een op zichzelf staand insti tuut. Maar omdat cultuur iets eigens is van een hechte leefgemeenschap en alleen geleid kan worden doel mensen uit die gemeenschap, om de eenvoudige reden dat die er zelf het meesic belang bij hebben dat de school bloeit. Als er dan toch organisatorische wijzigingen moeten komen, waarom dan niet naar analogie van de ge- meentebestuursindeling een centrale leiding in Terneuzen? De öhiringen- dc woonkernen voelen m.i. nog al tijd meer verwantschap met Terneu zen dan met het verre Middelburg. Muziekondcrricht is een onderdeel van de cultuur cn deze is inherent verbonden met een leefgemeen schap. Een volk beroven van zijn vrijheid is erg, maar het de autono mie over zijn cultuurpatroon ontne men kweekt rancune en werkt ver val in de hand. Waarom toch een zo bloeiend bedrijf als de Terneuzense muziekschool in de kiem te smo ren! SLUISKIL FERDI DE LA RUELLE Wiens stellingname volgens de bij de brief gevoegde lijst met handtekeningen door velen wordt gesteund (Redaktie).

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1971 | | pagina 9