jMi Veiligheid van personeel en reiziger zijn in het geding Eiffeltoren maai nog vele pennen nat Natuurgids H. Dorre (6 uit Oisterwijk: En de bloemen laten staan 99 Kor Hey< GEWELD OP RAILS NEEMT TOE [rT' IN TWEE locument gedecoreerd binnenland buitenland □■■■■■Bi1 Gevarentoeslag Klaarheid Terdege JONGE VROUW 26 METER GEEN KORREL lyiiw® 1 "i ifTFj ^'V 1 'Sütfei (Van een onzer verslaggevers) best". UTRECHT Perronop zichter mishandeld, hoofd conducteur gemolesteerd, dame in coupé bedreigd, gauwdief stal handbagage. Een bloemlezing van krantekoppen van redelijk recente datum. Er zijn redenen aan te wijzen, die deze agressie ve daden zo niet in de hand ge werkt dan toch vergemakkelijkt hebben. De stations hebben een kleinere manbezetting dan vroe ger, de controle is verdwenen. De chef spoorwegrecherche, de heer B.F. Mikx, zegt hierover: „Dit is nu juist één van die zaken die ons erg hoog zitten en is één van de redenen, waarom onze organisatie gewijzigd diende te worden. Door de situatie bij NS minder perso neel op de stations, vrije toegang gevoegd bij de ontwikkelingen in de maatschappij, waarin de agressie toeneemt, zijn wij gedwongen extra aandacht te besteden aan onder meer de taak: het handhaven van een redelijk niveau van orde en veiligheid op de terreinen van NS dit betekent echter een uitbreiding van ons personeelsbestand. „Nogmaals", zegt de heer Mikx. „de agressie op de treinen heeft onze voortdurende aandacht. Treinen waarin en plaatsen waar regelmatig ordeverstoringen plaatsvinden, wor den zoveel mogelijk bewaakt. Na tuurlijk is het voor ons ondoenlijk om achter iedere hoofdconducteur een man van de spoorwegrecherche te zetten, maar wij doen ons uiterste De eerste maatregelen van de Ne derlandse Spoorwegen zijn geno men: een nieuwe rayonorganisatie van de spoorwegrecherche en de emplacementsbewaking wordt met honden uitgerust- Dit neemt niet weg dat er onrust bestaat onder het personeel, dat eerst eens resultaten wil zien van een papieren organisa tiewijziging. Nu i? het moeilijk ie dereen tevreden te stellen, maar de kritiek die men links en rechts op vangt lijkt hout te snijden. „Moeten nou die paar honden ons bescher men?" „Het duurt nog wel een paar jaar voor we er iets van merken". Een hoofdredacteur vroeg een maandje geleden in De Koppeling- personeelsblad van de NS, of er maatregelen genomen zouden wor den: „Mijn ervaring en die van mijn collega's is wel dat de mentaliteit onder het reizend publiek verandert. Regelmatig worden conducteurs daarvan het slachtoffer- Logisch dat dit een sterke psychische druk op het werk van het treinpersoneel legt. Op vele stations staat de hoofd conducteur nu vaak alleen en de verwachting is, dat dit in de toe komst nog zal toenemen, zodat de risico's nog groter worden. Kunnen hiertegen maatregelen ge nomen worden? Immers, het salaris van een hoofdconducteur is niet voorzien van een gevarentoeslag en is zeker niet zo hoog als van een politieagent, die in een precaire si tuatie nog hulp van collega's kan verwachten". Mr. D.H.C. Ittman, directeur van de dienst van exploitatie van de Nederlandse Spoorwegen, welke dienst naast de spoorwegrecherche deze troebelen het meest ter harte gaan, antwoordt: „Het is onmisken baar. In de hele wereld neemt de agressie toe, ook in Nederland en ook bij NS-Vernieling van onze ei gendommen, molesteren van ambte naren, die hun plicht doen en roofo vervallen komen herhaaldelijk voor Wat doen we hiertegen? Er werden richtlijnen gegeven hoe te handelen ter voorkoming van roofovervallen Ten opzichte van vernielzucht en agressie zal in overleg tussen spoor- wegrecherohe en exploitatie getracht worden eveneens een aantal aanbe velingen te geven- Het zal er op neerkomen dat de NS'er moet trach ten zijn kalmte te bewaren en zich niet moet laten verleiden tot een woordenwisseling of tot handtaste lijkheden. Verder dient hij zo moge lijk de hulp in te roepen van spoor wegrecherche of plaatselijke politie, liever dan zelf te proberen de zaak te klaren. Dit kan veelal de politie op het eindpunt of bestemmingssta tion zijn. Het is dan wel noodzake lijk zelf bij de behandeling door de politie aanwezig te zijn en op te geven om welke aantallen reizigers het gaat. Zowel spoorwegrecherche als poli tie kunnen een zaak alleen tot klaarheid brengen als NS-'ers kun nen getuigen- Volhardendheid van de kant van spoorwegrecherche heeft tot heden bijna elke zaak waarin zij werd gemoeid, tot klaar heid gebracht. De suggestie om de „gevarenkans" geldelijk te belonen kan niet tot een oplossing leiden. Inschakeling van de daartoe aange stelde spoorwegrecherche of politie blijven de richtlijn". De NS-'er doet toch al zijn best om zijn kalmte te bewaren, maar het zo laat pas ingrijpen van het bedrijf zit hem wel hoog. Te meer daar het nu pas houden van een enquête naar de vraag naar spoor- wegrecherchebescherming hem dui delijk maakt, dat het zijn tijd wel De emplacementsbewaking wordt ook met honden uitgerust. zal duren. Voor een betere bescherming moet nieuw personeel worden opgeleid. Dit moet echter terdege gebeuren. Hiervoor rekent men een periode van ongeveer twee jaar. In liet eer ste jaar wordt de aspirant-agent de algemene en de speciale NS-wets- kennis, EHBO, zelfverdediging en de nodige vorming bijgebracht. In de volgende jaren, maar dit is nog in 'n pril begin, dient de agent rijp ge maakt te worden voor onder andere het zelfstandig afdoen van zaken van meer importantie. Voorlopig) zullen aspirant-agenten daarom hun opleiding, vorming en praktijk op doen in de randstad, om op die! manier een „bestand" te kweken om ook de organisatie van de nog te vormen rayons ter hand te nemen Laatst kwam een juffrouw uit Amsterdam het bos uit gewandeld. 21e zeulde veertien orchideën met zich mee. Die wilde ze in haar tuintje planten. Ik heb haar moeten- teleurstellen. Want die orchideeën zullen nooit bloeien in dat Amsterdamse tuintje. Maar ondertussen was het bos weer veertien van die vrij zeldzame bloemen kwijt. En zo gaat dat nu vaak de mensen plukken maar wat raak in het bos of op de hei zonder erbij stil te staan welke schade ze de natuur daardoor kunnen berok kenen". Dat is het sombere ver haal van een natuurgids. Van de heer H. Dorré (67) uit 't Brabantse Oisterwijk om pre cies te zijn. Hij is vice-voor- zitter van het district Noord- Brabant van het Instituut voOr Natuurbeschermings educatie en lid van nog een aantal regionale en landelij ke verenigingen, die ijveren voor de instandhouding van zoveel mogelijk landschappe lijk schoon. Hij woont in eer. fraai huis, dat in hel bos en pal tegen een van de be roemde Oisterwijkse ven nen staat. Hij kijkt zo vaak hij buiten komt met welge vallen om zich heen, maar twijfelt er een beetje aan of hij dat nog lang zal kunnen doen. „Dit gebied hier is van de Vereniging lot Behoud vai Natuurmonumenten. In dt zomer zitten er enorm vee' toeristen in. Niet, dat dat nu zulke barbaren zijn. Maar van dat oorspronkelijk na tuurgebied hier is door, wal ik maar noem, overbewan deling en een te intensief toe risme niet zo erg veel meei over. De vennen hier hebbei ook al een beetje dat karak teristieke verloren. Da's nu de narigheid. Ener zijds zou je zoveel mogelijl mensen in de natuur willei zien ronddartelen, anderzijds moet je ze af en toe gewoor weghouden uit natuurgebie den. Ze richten geen opzien barende vernielingen aan en door alle akties („laat niet als dank voor 't aangenaam verpozen de eigenaar van 't bos de schillen en de dozen") laten ze ook geen grote troep meer achter. Maar het zijn juist die kleine dingen, waar door ze het meestal uit on wetendheid verknallen. Ze trekken bloemen, planten en kruiden uit, die toch al drei gen uit te sterven en boven dien sterk aan hun milieu ge bonden zijn. Ze laten weg werpverpakkingen (vooral plastic zakjes) liggen met al le kwalijke gevolgen voor het wild vandien. En ze kijken in nesten, waar ze bij voorkeur met hun neuzen boven moe ten gaan hangen. Ik heb, on gelogen waar, meegemaakt dat een fotograaf uren bij 'r nest zat te wachten om een ijsvogel te kieken. De voge1 bleef natuurlijk op veilige af stand, maar ondertussen la gen de eitjes in het nest koud te worden. Je maakt trouwens vee' gekke dingen mee. Zo zijn ei nog onderwijzers en zelf bio ogieleraren, die hun leerlin gen met de beste bedoelingei maar ook met een nauwelijk; omschreven opdracht het bo; insturen om naar paddestoe len en zo te zoeken. Die kin leren laden hun hele schoe nendoos vol. Eenmaal thuis zoeken ze de vijf mooiste exemplaren uit en de rest gaat in de vuilnisbak. Maar, door WILLEM WOLTERS foto Johan van Gurp verdorie, je mag van die on derwijsmensen toch verwach ten, dat ze weten welke be langrijke functies paddestoe len en hun vruchten hebben voor de structuur van de grond? Men mag best eens een paar paddestoelen pluk ken. Maar je moet natuurlijk niet een hele verzameling van die dingen, die je tegen komt, zomaar uitroeien. Er zijn al gebieden in Nedeland, waarin het hele paddestoelen bestand angstwekkend is te ruggelopen. Het is nog steeds zo, dat bepaalde natuurgebieden in deze en andere contreien al leen door leden van natuur beschermingsverenigingen mogen worden betreden Want alleen van die mensen weet men, dat ze de boel in tact laten. Wij natuurgid- sen durven de mensen soms gewoon niet meer te vertel len, dat daar en daar zo'n mooie plant of bloem staat o( dat daar een ijsvogel zijn nest heeft. Dat doet mis schien allemaal wat overdre ven aan, maar je moet dr ernst van de situatie toch liever niet onderschatten Want de belangrijkste zuur stofproducent, het plankton in de zee, raakt steeds mee: verpest. Daarom moeten w< de andere zuurstofleveran ciers, de bloemen en de plan ten, met de uiterste zorg om ringen. Maar als je nou weet lat enorm veel bomen doo< staan te gaan? En dat di laatste vijftien jaar zo'n 3f procent van de veldbloemei is uitgeroeid door alle ge bruik van landbouwchemica liën en door de uitlaat gassen van auto's? De blne men en planten in veel bos sen en andere natuurgebie den dreigen hetzelfde lot te indergaan. Vanwege die nensen, die mossen en zoge- ïaamde strooilagen onder de bomen afsteken, bloemen, planten en kruiden uittrek ken, en omdat ze het van lie „giftige krengen" vinden tegen elke paddestoe ichoppen, die ze maar tegen tomen. Als gevolg daarvar .'ind je op veel plaatsen het nilieu, waarin en waardooi tomen en planten hun werk kunnen doen als zuurstoffa briekjes, helemaal verstoord. En van die zuurstoffabriek jes hangt alle menselijk le ven af. Ga maar na: door 'n oude beuk, die een bladop pervlakte heeft van .pakweg. 1600 vierkante meter, kunnen tien mensen min of meer zuivere lucht ademen. Want le bomen produceren niet al- een zuurstof, ze halen ook de ommel, het stof, uit de ucht. Maar misschien worden we nog net op tijd wijs genoeg. Laten we wat dat betreft niet al te pessimistisch wezen. Kijk maar eens naar de jeugd. Een zeer groot deel daarvan krijgt steeds meer belangstelling en eerbied voor ons milieu, voor de na tuur. Ik vind het echt een lust om met een stel jongelui het bos in of de hei op te trekken. Wat nog belangrij ker is: ze vinden het zelf,ook fijn". (Van onze Parjjse correspondent) PARUS. Ieder jaar laten zich vele tienduizenden mensen met de liften ophijsen naar de eerste, de tweede en de derde verdieping van de Eiffeltoren. Zij zouden, op de derde, nog wel ho ger kunnen, maar dat is voor het publick verboden. Daar zitten, helemaal boven op de top, dag en nacht, weer of geen weer, de jon gens van radio en televisie. De toren blijft bezoekers trekken, want welke Eskimo, die in Parijs is geweest, zou bij zijn thuiskomst in sneeuw en ijs durven zeggen, dat hij niet op de Eiffel-toren was ge weest De toren heeft in de loop der jaren dik zijn geld opgebracht en van die rijke tafel vallen, regel matig, kruimels af voor de schrij vers, die ondanks alle bestaande lite ratuur toch weer hun pen in de inkt dopen om wéér een nieuw verhaal over de toren te beginnen. Het laatste boek, zo pas van de pers gekomen, is van Jacques Mor- laine, uitgegeven door Hachette en heet: „La Tour Eiffel Inconnue". Wie tegen sinterklaas zit te dubben over een mooi en niet te duur cadeau, maakt met dit boekje van 223 bladzijden geen slechte beurt. Wie het krijgt kan er zijn school- frans mee ophalen en ook nog Duits en Engels, wat van de Franse tekst is achterin een beknopte samenvat ting gegeven in deze twee talen. Het mes snijdt op die manier van alle kanten en dat voor achttien hele franken". De wereldtentoonstelling van 1889 in Parijs gaf de stoot om de toren te laten bouwen. Frankrijk, toen nog zo goed als de enige republiek in het monarchale Europa, stond op de drempel van de twintigste eeuw en de Fransen zouden geen Fransen zijn als dat niet met iets heel groots moest worden gewijd. De hoge he ren, die het op de ministeries voor ren, die het op de ministeries voor het zeggen hadden, staken de koppen bij elkaar en werden het eens over een zonnetoren, niet te hoog natuur lijk, want historisch Parijs met de Notre Dame. de Sainte Chapelle, de Tour Saint-Jacques, het Louvre, de Dome des Invalides en niet te ver geten de Are de Triomphe, mocht er niet onder lijden. Voor het bou wen van de toren werd een prijs vraag uitgeschreven, waar 700 pro jecten op binnen kwamen. De keus viel op het plan van Gustav Eiffel, die in de hele wereld naam had gemaakt met bruggen bouwen. „Eiffel was van Duitse afkomst en heette eigenlijk Gustav Eiffel- Bönickhausen, maar dat voor Fran sen moeilijk uit te spreken laatste woord viel er gelukkig af en toen werd het gewoon Eiffel met de klemtoon - naar Franse gewoonte - op de laatste lettergreep. Gustav had vanwege zijn droge humor net zo goed een Brit kunnen zijn. Zie hier. wat hij als jonge man aan zijn vader schreef op zoek naar een vrouw. Het moet, schreef hij, een jonge vrouw worden uit Dijon met een normale bruidschat, een goed karakter, een goed figuur, een goed humeur, zij moet mij met geklesse- bes niet te veel aan mijn hoofd zeuren, mij liefst zo weinig mogelijk met andere mannen bedriegen en ze moet hij een paar flinke zonen en dochteren geven, van wie ik heel zeker weet, dat ze van mij zijn. En zo'n zeldzaam exemplaar vond hij waarachtig ook nog. In 1862 trouwde hij de zeventienjarige Marie Gaude- let uit Dijon, twaalf jaar jonger dan hij, ging er mee op huwelijksreis naar Parijs, volgens Gustav „de hoofdstad van Europa" en van haar- kreeg hij vijf kinderen: Claire, Lau- re, Edouard, Valentine en Albert. Helaas is Marie Eiffel niet oud ge worden, zij stierf in 1877, door Gus tav zo betreurd, dat hij niet meer hertrouwde. Voor de toren ging de eerste spade de grond in van het Champs-de- Mars op 26 janauari 1877. De nota belen in de buurt knarsten op hun tanden, want in hun deftige heren huizen zou niet alleen het uitzicht worden belemmerd, maar -in slaap en middagdutjes werden ze gestoord door graaf, en boormachines. Ze moesten er niet aan denken, dal het ijzeren monster door de bliksem zou worden getroffen en op hun have en goed terecht zou komen. Maar vol gens de pers van die dagen, niet heel veel minder sensationeel dan tegenwoordig, stelde hen gerust met daverende koppen, dat de toren nooit hoger zou komen dan 26 me ter, dat Eiffel aan het malen was geslagen en in een krankzinnigenge sticht was opgesloten. En één speu rende verslaggever wist uit de meest betrouwbare bron te melden dat Eiffel in een bui van wanhoop de hand aan zichzelf had geslagen en morsdood was. Met de anderhalf miljoen frank, die Eiffel als subsidie had gekregen, bouwde hij ver boven de voorspelde het legioen werden opgenomen ver meldt de historie niet. Verdiend hadden ze het wel, want ze boor den voor de toren zeven miljoen gaten en hamerden er twee en een half miljoen klinknagels in. Eiffel had zoveel veiligheidsmaatregelen genomen dat tijdens de bouw niet een ernstig ongeluk is gebeurd. En sedert die gedenkwaardige zondag is de tour Eiffel de geschie denis ingegaan. Tijdens de tweede DINSDAG 7 SEPTEMBER 1971 wiel wereldoorlog gebruikten de 26 meter. Op 12 juni [jj hij met zijn 250 arbeider tweede verdieping en daar de stad Parijs een groot vut. aan, dat van alle daken kon gezien. Op een zondag, 31 majrt was de toren klaar, 300 meter Ongeveer zestig personen, alle leden van de Parijse raad, waren door Eiffel uita tegenwoordig te zijn bij het van de vlag op de derde verc De minister-president, met hoed, slofte alle ijzeren tri naar de eerste verdieping waren er nog niet en daar verder afweten. Moedig men de anderen, onder vrouw naar de derde vei Er was er een bij, die hoo< had en zich een doek voor l. liet binden. Een collega nam aan de hand mee naar boven de vlag van 7.80 meter pr< half drie in de wind begon peren, werd onder saluut schi de eerste verdieping Gustav tot officier in het Legioen v de toren als uitkijkpost. De teit had er bijtijds voor gezorg de liften niet meer werkten, Hitier naar de tweede ver moest klimmen toen hij een aan Parijs bracht. Tussen i benen van de toren hebben Boulanger en minister Flourëj| elkaar geduelleerd, omdat de ander voor leugenaar had maakt, welke immense bel alleen door de degen kon uitgewist. Boulanger kreeg van 7 centimeter diep en d was de eer gelukkig ook leven gered. Vanzelfsprekend heeft een gastenboek. Op een vanl bladzijden staat geschreven: J de eerste maal in mijn leven hei] in het restaurant van de Eiffel-U gedejeuneerd, het uitzicht was g en het eten goed. Ik voel mij g kig. Tot ziens". Getekend Mistingi 0STERDAM Zoals g rleeenivoordigd op de Fin in het bijzonder van de ra, '1 „oordhoek van de RAI ^activiteiten. Dat is aanz "en slechts een deel van hal koor de gehele «Jut* jan de FtaJ V\ X faaversum 3 in plaats van tot f tot tien uuravo?ds in_ icht z«n- ll\ UUi Alle derde-net-progra Tijdens het vijfenzevetwA bestaan van de Eiffeltoren een Frans-Brits bergbeklmaiit' in 1964 het meer don driehonderd^ ter hoge bouwwerk langs dl zijde. Midden in de maaltijd lid tinguett de patron bij zich o»» en zei: „Het zal u waars®] niet onbekend zijn, dat ik woonte heb in geen enkel res» van Parijs te betalen". ..Dal ik", antwoordde André P's" „maar aan mij zal de eer J vallen de eerste restaurateur",] aan wie u betaalt. Maar '1 gaarne een cadeau geven en maar wat u hebben wit". Mist®! dacht een ogenblik na en een kilo rijst. Rijst, vlak bevrijding was schaars en dis- hoop", zei de restaurateur, la grande miss bij de lift u™ deed. „dat er aan het geW® korrel ontbreekt". Gustav Eiffel, die in het rant heel wat borden zuurkof binnen heeft gesmikkeld -?. ^.1 dol op zuurkool heeft r"n kamer lang op de derde gehad. Toen hij ouder wen). huisde hij naar de begane grop,,r., stieri 27 december 1923 OP leeftijd. j Tenslotte nog dit: Mocht in Nederland de behoefte J klokslag oud-en-nieuw ,„,,1 boven op de top van dc E|1Ie f,,. een gelukkig nieuwjaar toe1 - sen. dan kan dat. Telefoon" automatisch: 551-98-67. worden vanaf de Firato v 'p sa Dit betreft niet alleen PrJLe platenprogramma's, ma He nieuwsberichten op het h< Wet is voor het eerst dat ■„•Viezer van de Radionieuw '7' het ANP uit de anonin I.-, treedt In de speciale Firat airstudio is een glazen spreekst .ingericht, van waar-uit iwslezer elk heel uur z n bullet twee minuten de lucht zal ^"radiostudio vormt een ondeB ,1 van het „omroepkwartieB De papyrusboot van de beken HILVERSUM Onder de tit i" presenteert de AVRO-tel ie op twee achtereenvolgen! 'onden, namelijk op dinsdag iptember (vanavond) van 21. it 22.10 uur via Nederland 2 woensdag 8 september v; 1.05 tot 22.05 uur, eveneens v ederland 2, de Zweedse doe lentaire over Thor Heyerda) iditie per papyrusboot. I Jhor Heyerdahl, de Noorse anti "°g, die van 25 mei tot 15 j l de eerste Ra-expeditie maak wam toentertijd tot de conclusie c oude Egyptenaren, Phoenicii Mesopotamiërs contact moet lebben gehad met het Zuidame taanse continent, omdat vele kar: ttn?,lek.en de cultuur van Pc rn Mexico overeenstemmen met

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1971 | | pagina 6