(eerderheid G.S. is voor iiiitendijks Baalhoektracé rgumenten voor 1itenduks trage BORSELE STAAT MACHTELOOS TEGENOVER TOTALLEIDING Reimers- waal TWEE FRANSE JONGELUI VEROORDEELD TOT ZES WEKEN GEVANGENISSTRAF SEES VOOR MILIEUPROBLEMEN BIJ [SNIJDING BOCHT VAN BATH Middelburg wacht ongeduldig op gewest- vorming PPD-ALTERNATIEF INDUSTRIEGEBIED LANGS BAALHOEKKANAAL stad streek lentatierit Bevelanden 't iiiig; en warmer ïaterstanden Natuurgebied Regelingen voor fruittelers blijven van kracht Zeeland bouwde dit jaar al meer dan vorig jaar Brief van b. en w. aan 11 D-fractie LASTIG SCHUTTEVAER ACHTER BAALHOEK- KAMER- VRAGEN Wegens diefstallen in Hulst 3 september 1971 (ADVERTENTIE) Gisteren werd ik op straat ingehaald A door een speelgoed-konijn. HeHiep op Philips batterijen... J onzer verslaggevers) ilBl'RG Tegelijk met tie van een meerderheid in „«se college van GS, is gis- ih(t materiaal gepubliceerd, .de keuze van de meerderheid L, betrekking tot het Baal- n steunt. Van belang hierbij _l je adviezen van provin- J^erstaat. en van de Provin- uologische Dienst, zoals die j,t voorbespreking van GS l (latencommissie voor de wa- Lnvoor de streekplannen aan I, lijn geweest. onze sportmedewerker) ISEÜZEN Zaterdag houdt ,10, en autoclub „De Bevelan- de eerste oriëntatierit in de Ie helft van dit rittenseizoen. il wordt verreden onder de Audi-rit en de inschrijving om half zeven in garage Hun- irek op Kapelle. Er is een reglement ontworpen voor itn die nog nooit aan een der- rit hebben meegedaan. (ere deelnemer krijgt bij de p Kapelle een speciale attrac- geboden en\ tevens een lot. De ing van de loterij vind plaats tOstende" te Goes waar ook tijsuitreiking is. Garage Hun- zorgde voor een zeer ielijke prijzen tafel. |,Slot Ostende'' kunnen de deel- aan deze rit zich tevens teren bij het orkest Les Idoles, pd van hun optreden in Vlissin- n Club "11. In de beide adviezen wordt opge merkt, dat men bij de tracékeuze za ken van geheel verschillende waar den tegen elkaar moet trachten af te wegen. Al is dit zeer moeilijk, toch zijn er enkele duidelijke argumenten ten gunste van een buitendijkse ka naaltracé door provinciale waterstaat en de PPD genoemd. Provinciale wa terstaat wijst erop, dat indien in de toekomst industrialisatie in dit deel van Zeeuwsch-Vlaanderen moet plaatsvinden het reserveren van zoveel mogelijk ruimte voor indu striegebieden gunstig is. Welnu, d» grootste terreinreserves worden ge schapen als men kiest voor een bui tendijks tracé. Wat de betekenis van het Land van Saeftinghe als natuurgebied aangaat: hier rijst volgens de Provinciale Wa terstaat, de vraag of behoud van dit natuurgebied wel mogelijk is. Niet alleen de thans geprojecteerde wer ken, maar ook latere ontwikkelingen kunnen er oorzaak van worden dat Saeftinghe als natuurgebied verloren gaat. Provinciale Waterstaat wijst in dit verband op de mogelijke stijging van de temperatuur van het Schelde- water als gevolg van koelwaterlozin gen in België, en de toenemende ver vuiling van het water in het ooste lijke deel van de Schelde. De directie van de PPD vestigt er de aandacht op, dat een buitendijks kanaaltracé de mogelijkheid biedt om in de toekomst tot een verbinding van het Baalhoekkanaal met „Het Gat van Ossenisse" te komen. Zowel pro vinciale waterstaat als de PPD laten de belangen van de bewoners van de kleine kernen in het betrokken deel van Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen zwaar wegen. Vooruitzichten voor zaterdag en zondag, opgesteld door het K.N.M.I. op donderdag om 18.00 uur- Overwegend droog en vrii nazomerweer. ivooruitzichten in cijfers ge ld over Nederland. «)r zaterdag: aantal uren zon: 2 omstreeks normaal; ►■temp.: van ongeveer normaal graden boven normaal; kans op l droge periode van minstens 12 90 procent; kans op een geheel e etmaal: 70 procent. aantal uren zon: 2 tot "•-temp.: omstreeks normaal: [■-temp.: 0 tot 4 graden boven lal; kans op een droge periode [minstens 12 uur: 95 procent; °P een geheel droog etmaal80 ionstanz 345 (onv.) Rheinfelden J-'). Straatsburg 258 (-10), Plit- «wf 398 (-3), Maxau 459 (pl. 9) W®1 130 (pl. 13), Mannheim p 2), Steinbaeh 107 (pl. 1), <Pl- 5), Bingen 161 (-5), p l78 (-4), Trier 230 (-5), Ko rtM ("2)' Keuten 138 (-9), Rur- M02 (-5). Lobith 918 (pl. 2), Rj* k°P 891 (Pl. 3), Nijme- tM (pL 9)- Usselkop 835 (pl. bil o 1 340 (P1- 8). Deventer - Monsin Borgharen l«v Belfeld 1080 (-5), Grave de sluis 503 (onv.). "Pste waterdiepten in de "eden vermeld op de u"™fsborden, zijn in centi- Spijk - St. Andries 310, fahut' 265°n®en -265, IJsselk°P i 7iit2k"vu- Doesburg - Zutphen IS®- Deventer 270. Deven L«mdesheim 270. i km ra' 923 tussen ir. a*,,.enJ o'Pben zal de afvaart pOuin-i. van donderdagavond uur tot vrijdagochtend. hooi Swater "let! on I g 4 september ir.-n-p °p„ Zoom 2.57 en 15.17, er n42 en 14.29, Terneuzen 2-Wem.u Gissingen 1.04 en 'wemeldinge 2.47 en 15.07. tVan een onzer verslaggevers) MIDDELBURG „De nieuwe re gering heeft de kwestie van gewest vorming op een laag pitje gezet. Het ontbreekt aan tempo bij de uitvoe ring van denkbeelden inzake de be stuurlijke schaalvergroting. Voor sommige gemeenten, waaronder Middelburg, is de situatie, gezien de vele problemen die er liggen en die erom vragen om in breder verband te worden aangepakt, feitelijk on aanvaardbaar". Dit verklaarde de burgemeester van Middelburg, drs. F. A. Wolters, toen hij gistermiddag een groep van bijna 150 in ruimte lijke ordening geïnteresseerde bezoe kers van de Zeeuwse hoofdstad toe sprak. De bezoekers zijn allen lid van het Ned. Inst, voor ruimtelijke ordening gn volkshuisvesting. Voor het eerst in z'n 50-jarige geschiedenis organiseerde dit instituut een excursie naar Zee land. In Middelbug ontmoetten de bezoekers de problemen van modern stadsbestuur, zoals geënt dat is op ste delijke functies uit een ver verle den. De excursie-gangers verdiepten zich in de aanpak van Middelburg bii het restaureren van monumenten en het in ere herstellen van gehele woonbuurten. Tevoren hadden de bezoekers een kijkje genomen aan het Veerse Meer en in het Sloegebied. In hoofd zaak was de excursie echter bedoeld om de leden van het instituut een inzicht te geven in de stedebouw- kundige en restauratieplannen van Middelburg. Tijdens een ontvangst ten stadhui- ze schilderde burgemeester Wolters de functie van de Zeeuwse hoofd stad door de eeuwen heen. Hij wees erop, dat laatstelijk in de nota van de Rijksplanologische commissie over de ontwikkeling van Zuid West-Nederland, weer een zwaarte punt bij Middelburg wordt gelegd. Op het eind van hun „dagje Zee land" werden de excursiegangers door het provinciaal bestuur ontvan gen. (Van een onzer verslaggever. MIDDELBURG Een meerderheid in het Zeeuwse college van G.S. is voorstander van een buitendijks tracé voor het Baalhoekkanaal. Een minderheid in het college vindt de aantasting van het Land van Saeftinghe dat een gevolg zou zijn van een buitendijkse kanaalaanleg, onaanvaardbaar. Het college in haar geheel is van mening dat de bochtafs ling bij Bath langs het noordelijk tracé moet geschieden. Verder is .iet college onverdeeld van mening, dat langs het Baalhoek kanaal en in het gebied van Ossenisse in de toekomst industriële ont wikkeling mogelijk zal moeten blijven. De standpunten van G.S. zijn gis-- teren ter kennis van Provinciale Staten gebracht. De Staten zullen op 13 september a.s. over het BaalhooK plan en de afsnijding van de boch' van Bath discussiëren. Naar het zin laat aanzien zal de Baalhoekkwest" tot langdurige bespiegelingen leiden Door de verdeeldheid van G.S. 11 deze belangrijke zaak wordt het er voor de Staten niet eenvoudiger op- hun standpunt te bepalen. Evenais het college van G.S., hebben Provin ciale Staten in de afgelopen maan den niet hoeven klagen over eer gebrek aan documentatiemateriaa1 aangaande Baalhoek. Of de belangen afweging in de Baalhoekproblema- liek daarmee eenvoudiger is gewn> den. staat nog te bezien. G.S. zijn er in hun overwegingen (van een „voorstel" inzake Baal hoot- is nauwelijks sprake) van uitgegaan dat het Baalhoekkanaal er zal ko men. „Wij zullen ons moeten bepa len tot een keuze uit de tracé's, zulks in het vertrouwen dat er vol ledig recht wordt gedaan aan het uitgangspunt van de Nederlandse regering, luidende: „de onderschei dene Nederlandse belangen zullen niet mogen worden geschaad". In het bijzonder hechten wij grote waarde aan een milieubeheersing. zo deelden G.S. mede. Wat de plannen voor het Baal hoekkanaal betreft, merken G.S. op, dat milieuvraagstukken hierbij aan de orde kunnen komen als gevolg van de industriële expansie op de Antwerpse linker Schelde-over. In het bijzonder Nieuw-Namen kan hier van nadelen ondervinden. Ook de afsnijding van de Bocht van Bath heeft milieutechnische kanten. G.S. vrezen, dat door deze afsnijding verontreinigd Scheldewa- ter van het Antwerpse gebied zal doordringen tot bij de toekomstige afvalwaterlozing bij Waarde. Het. één gevoegd bij het ander kan de belasting (van het Scheldewater op die plaats onaanvaardbaar groot ma ken. M. J. van Poelje (PvdA): Aan tasting natuurgebied onaanvaard baar". hebben zich ook gebogen over het plan van de werkgevers in de Zeeuwsch-Vlaamse kanaalzone om het Baalhoekplan aan het plan Osse nisse te koppelen. Het Zeeuwse be stuurscollege spreekt geen oordeel uit over dit idee, dat het een nieuwe conceptie noemt die nadere diep gaande studies en nieuwe onderaan delingen met de Belgische regering vereist. Sprekend over het Baalhoekplan, zegt een meerderheid in het college van G.S., bestaande uit de heren Schlingemann, Kaland, Van den Boa en Van Geesbergen, dat liet buiten dijks kanaaltracé de voorkeur ver dient. De voorzitter van het college, de commissaris der koningin, is voorstander van een buitendijks tra cé. Hoewel er bij dit tracé vijfhon derd hectare natuurgebied moet worden opgeofferd, blijft er, aldus de meerderheid in g.s., nog zoveel van het Land van Saeftinge over, ongeveer 2500 ha. dat men niet kan spreken van onverantwoorde scha- amg van ecologische belangen. De minderheid in het college, ge vormd door de heren Van Poelje en Boersma (beiden PvdA) acht deze aantasting onaanvaardbaar. Zij is echter bereid op haar standpunt te rug te komen, als uitdrukkelijk zou tvunnen worden aangetoond dat Saeftinge zonder zijn unieke karak ter te verliezen vijfhonderd hectare voor kanaalaanleg kan missen. G.S DEN HAAG (ANP) Minister ir. P. J. Lardinois van Landbouw heeft het Landbouwschap meegedeeld, dal de regelingen voor tegemoetkomin gen aan fruittelers, die bijzondere structurele en of financiële moeilijk heden ondervinden, zullen worden gehandhaafd al lopen ze per 1 okto ber van dit jaar af. In opdracht van de minister wordt een onderzoek ingesteld naar de be staansmogelijkheden in de fruitteelt Dit onderzoek is nog niet afgelopen Minister Lardinois heeft toegezegd dat de inhoud van de aflopende re gelingen wordt gegarandeerd tot een rapport oveor de fruitteelt is uitge bracht (ADVERTENTIE) Philips batterijen zien er zó goed uit, dat laatst iemand kwam vragen om statiegeld... (Van onze Haagse redacteur) DEN HAAG De eerste helft van dit jaar zijn in Zeeland 2053 woningen voltooid, dik honderd meer dan de eerste zes maanden van het vorig jaar, toen 1924 wonin gen gereed kwamen. Dat blijkt uit een communique van het ministerie van economische zaken. Er werd het eerste halfjaar met de bouw van 2471 woningen begon nen. ruim driehonderd meer dan in dezelfde periode van verleden jaar. Van de ruim tweeduizend woningen, die de eerste helft van het jaar gereed kwamen, werden er in de maand juli 203 voltooid. Die maand werd begonnen met de bouw van 113 woningen. In geheel Nederland kwamen in juli 8726 woningen gereed, 2000 minder dan in dezelfde maand van het jaar daarvoor. (VERVOLG VAN PAGINA 1) Een opgekrikt Kanaal door Zuid- Seveland biedt ook daarom geen perspectieven, omdat de binnen scheepvaart door het kanaal dermate druk is, dat er voor zeescheepvaart zo die dus al mogelijk zou zijn nauwelijks ruimte wordt gelaten. Als óch voor die oplossing gekozen zou worden, zou er naast het Kanaal door Zuid-Beveland ten behoeve van de binnenscheepvaart onmiddellijk een nieuw kanaal gegraven moeten worden. De commissie-Buma, die zich neu traal opstelt en dus geen adviezen in haar rapport geeft, staat in baar studie ook uitvoerig stil bij de derde mogelijkheid: de aanleg van een zee haven in de Westerschelde die via pijpleidingen in verbinding zal wor den gebracht met een in de, Ooster schelde op te spuiten industrieter rein, een volgens planologen „zeer interessante mogelijkheid". Een dergelijke oplossing biedt het voordeel dat Brabant inderdaad een zeehaven voor de deur krijgt. Bere keningen van de commissie hebben echter aangetoond dat deze gesplitste haven een nogal dure affaire is, zij het niet zo duur als een zeehaven in de Oosterschelde, bereikbaar via een bij Waarde te graven kanaal. De boehtafsnijding bij Bath zou geen na delige gevolgen hebben voor een haven in het oosten van de Wester schelde. Als het rapport van de commissie- Buma is versohenen zal zowel Bra bant als Zeeland mede aan de hand van andere studies zijn standpunt bepalen en dat ter kennis brengen van de regering. Zoals bekend handhaaft Brabant nadrukkelijk zijn claim op Reimers- waal, een claim die het ontleent aan de uitspraak in mei 1963 door de minister van Verkeer en Water staat (Korthals) gedaan „dat de re gering medewerking zal verlenen aan de voorberediing van Reimers- waal". De minister deed die toezegging nadat het (Brabantse) Kreekrakplan in 1969 in de provinciehuis te Den Bosch door dr. J. de Quay plechtig met champagne ten doop gehouden door de aanleg van de Schelde- Rijnverbinding van de kaart was ge veegd. j Het Kreekrakplan voorzag onder meer in de aanleg van een zeeha-1 ven in de Westerschelde nabij Woensdrecht. Enkele leden van de commissie-1 Buma zijm er alle ministeriële uit- spraken ten spijt niet van over tuigd dat het Reimerswaalproject ook inderdaad uitgevoerd zal worden. Hun mening is: je kunt niet overal zeehavens aanleggen en het Rijk zal moeten kiezen tussen Reimerswaai en Groningen en dan zal het wel Groningen worden, een mening die overigens in het rapport van de commissie niet wordt uitgesproken. (Van een onzer verslaggevers) BORSELE liet gemeentebe stuur van Borsele heeft „generlei bevoegdheid" inzake de Total-pijp- leiding van het Sloe naar Elle- woutsdijk en het tracé daarvan rond het toekomstige industrieterrein Borsele-Oost. B. en w. van Borsele delen dit mee in hun antwoord op brieven van de VVD-fractie in de Borselse gemeenteraad, waarin di verse punten op het terrein van de uitbreiding van industriële ontwik keling ten oosten van de kern Bor sele werden aangesneden. Voor de leiding is een concessie vereist, waaraan de volgende proce dure is verbonden: de n.v. Gasunie vraagt namens Total een concessie aan bij de minister van Economische Zaken en een verklaring van alge meen belang bij de minister van Verkeer en Waterstaat. Dezen horen een aantal rijks- en provincie-in stanties en daarna kan, als er eun bezwaren zijn, de concessie en ver klaring worden afgegeven. De pla nologische werkcommissie vraagt vervolgens ten aanzien van het trace advies aan Gedeputeerde Staten, die op hun beurt de P.P.D. inschakelen. Dit laatste college heeft een coördi nerende en adviserende taak. Het overlegt met betrokken gemeente, waterschap, provinciale waterstaat enz. Uiteindelijk wordt er een be paald advies uitgebracht aan G.S. Zijn bovenstaande zaken geregeld en wordt met het tracé ingestemd, dan gaat de Gasunie trachten alle noodzakelijke rechten te vestigen en de diverse vergunningen voor weg en dijkkruisingen te verkrijgen. „Als de n.v. Gasunie daarbij moei lijkheden ondervindt, dan kunnen middels de onderscheidene belem- raeringswetten de betrokkenen wor den verplicht, de vergunning te ver lenen en-of de werkzaamheden te laten uitvoeren", aldus de brief van b. en w. Zoals bekend maakte het gemeen tebestuur enige tijd geleden bekend, (Van een onzer verslaggevers) GOES De schippersbelangen- vereniging „Schuttevaer" stelt zich in een commentaar in haar gelijkna mige weekblad op achter de drie kamerleden van D'66 (Wilbers, Dijkstra en Imkamp), die aan de ministers van verkeer en waterstaat, dr. Drees, en van volksgezondheid en miieuliygiëne, dr. Stuyt, schrifte lijke vragen hebben gericht over het al dan niet aanleggen van het Baal hoekkanaal. „Al enige tijd wordt er met Bel gië gesproken over de keuze van het tracé voor het Baalhoekkanaal, on danks het feit dat er nog geen openbaar overleg is geweest over de vraag, die het eerst aan de orde moet worden gesteld: namelijk óf het kanaal er wel dientte ko men. aldus „Schuttevaer", die een en ander -„een merkwaardige gang van zaken' 'noemt Zoals bekend willen ook de drie parlementariërs, dat de ministers eerst de primaire vraag ter dicussie stellen, of het Baalhoekkanaal ei genlijk wel aangelegd moet worden. Ook hebben zij gevraagd naar de volledige procedure van de kanaal voorbereidingen. dat het bij de P.P.D. had geprotes teerd tegen het Total-leidingtracc, dat het dorp Driewegen geheel in sloot. Het gemeentebestuur zag mo gelijkheden, onder meer via de be stemmingsplanprocedure „lastig" te aoen. Dit blijkt dus tegen te val len. Ten aanzien van het proefdraaien van Total delen b. en w. mee, „dat er geen enkele reden is om af te wijken van de tot dusver gevolgde gedragslijn, dat de hinderwetver gunning moet zijn verleend voor de inbedrijfstelling van de raffinade rij". Op de vraag van de VVD-fractie „industrialisatie ten oosten van Bor sele, ja of nee?", geven b. en w. in hun schrijven nu geen direct ant woord. Hoewel burgemeester Van Waes geruime tijd geleden tijdens een verkiezingstoernee van de KVP dit voorjaar stelde, dat „er ook nog dwazen zijn die ten oosten van Bor sele zo nodig willen industrialise ren", verwijzen b. en w. nu „direct naar het op 14 juni 1968 door Pro vinciale Staten vastgestelde streek plan midden-Zeeland. Daarbij is toch reeds aan Gedeputeerde Staten de bevoegdheid toegekend, binnen een bij het plan aangegeven begren zing, een gebied geheel of gedeelte lijk aan te wijzen tot haven- en industrieterrein. Op 4 november 1969 hebben zij hiervan gebruik ge maakt en onder andere een gebied ten oosten van Borsele als industrie terrein toegevoegd. Dat er over een uitbreiding van de industriële ont wikkeling allerlei studies worden verricht, is een vanzelfsprekende zaak. Beslissingen zijn er op de dag dat wij u dit meedelen nog niet genomen, omdat de studies nog niet afgerond zijn". (Van onze correspondente) MIDDELBURG De Middelburg se politierechter veroordeelde don derdagmorgen twee Franse jongens tot zes weken gevangenisstraf met aftrek. Ze hadden op 18 augustus in Hulst een bedrag van f 700,- en een auto gestolen. De diefstal van een tweede aut0 mislukte, omdat een mes geen goed contactsleuteltje bleek te zijn. Het geld werd door de jongens weggehaald in het café Be- rendsen te Hulst, waar ze naar bin nen waren geklommen- Ze doorzoch ten het hele huis en aten daar ook neg op hun gemak. Doordat ze pan ne kregen met de gestolen auto, ze moesten naar een garage, konden ze door de politie ingerekend wor den. De politie ontdekte toen ook dat er in de auto gestolen goederen lagen, afkomstig uit België. De officier van justitie meende dat deze vorm van toerisme niet erg gewaardeerd werd in Nederland. Hij eiste zes weken gevangenisstraf met aftrek. Verdediger W.K. Dieleman vroeg clementie voor de beide jon gens, die nooit een normaal gezins leven hadden gekend, maar die steeds van kindertehuis verwissel den. Bovendien zou een van de jon gens, J.B., ook nog in België en Frankrijk terecht moeten staan. De jongens, die tot overmaat van ramp voor de politierechter van de zenu wen de slappe lach kregen, wer den veroordeeld conform de eis van de officier. Het Franse meisje C.J.P. dat een winkeldiefstal had gepleegd in Vlis- sin-gen, kreeg f 50 boete opgelegd. Vijf jongens, waaronder vier Bel gen. hadden op 29 mei van dit jaar een mevrouw uit St.-Annaland, die haar portemonnaie met f 100 was verloren, helpen zoeken. Het bleek echter dat P.S. uit Ekeren de porte- monnaii'e al gevonden had- In een café verdeelden ze de buit en maak ten met de centjes veel plezier. Mevrouw, die de café's nog eens langs ging voor de zekerheid, hoorde dat de jongens het geld hadden ver deeld. Ze lichtte de politie in. S. ontkende de portemonnaie te hebben verduisterd. De officier meende ech ter dat hier geen twijfel mogelijk was. Tegen S. eiste hij f 100 boete wegens verduistering. De overige jongens zouden f 50 moeten betalen voor heling. De politierechter was het daar volledig mee eens. Hij vonniste conform. Dat een kleine onachtzaamheid grote gevolgen kan hebben, heeft schipper J.N. uit Kruiningen wel ondervonden. Op 15 juni loste d«»e kapitein zijn voorganger af. De sluis stond open, zodat hij meteen met zijn tanker De Lombardia moest op- stomen. Door deze haastige manoeu vre vergat de schipper te kijken of het anker wel goed was opgetrok ken. wat achteraf ook inderdaad niet het geval bleek te zijn. Het anker beschadigde de PTT-telefoon- kabel van Goes naar Zierikzee, die in de Oosterschelde lag. De schade bedroeg f 22.000,-. De rijkspolitie te water had de dader snel te pakken Maar de officier van justitie vroeg zich wel af of er nu van grove onoplettendheid gesproken mocht worden. Hij meende van niet. Het anker was inderdaad ni-et goed ge borgen, maar het was wel een be grijpelijke fout. vond hij. Hij eiste een formele geldboete van f 50. De politierechter sloot zich bij deze eis aam. Ir. M. de Vink. (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG De provinciale planologische dienst voor Zeeland hoopt binnen afzienbare tijd een diepgaande studie te kunnen begin nen naar „een alternatieve indus triële ontwikkeling langs het Baal hoekkanaal". De direcieur van de PPD, ingenieur M. de Vink, zal de commissaris der koningin tot het instellen van zo'n studie advise- Dit advies wordt gegeven in ver band met een schets inzake de voortgang van het streekplan Oost- Zeeuwseh-Vlaanderen. In het voor ontwerp van dit streekplan staat het gebied rond Ossenisse als toekomsti ge zeehaven- en industriegebied aangeduid. De PPD wil nu onder zoeken of het Baalhoekgebied niet een veel geschikter alternatief is. Volgens de voorlopige conclusie van de directeur van de PPD biedt het Baalhoekgebied in elk geval grote voordelen. Zo kan een industrieont wikkeling langs het kanaal profite ren van de agglomererende werking van de grote Antwerpse industriege bieden en van de weldra snel beier wordende verkeersverbindingen op Belgische gebied, waaronder een nieuwe verkeerstunnel bij Doel. De ontwikkeling van de Antwerp se linkerschelde-oever brengt, aldus de PPD-directeur, vanzelfsprekende voordelen voor Oost-Zeeuwsch- Vlaanderen mee. De directeur is dan ook van oordeel dat de opstelling van de Nederlandse regering „dat de Baalhoekplannen Nederlandse belangen niet. mogen schaden" nogal negatief is. „Het streven moet ge richt zijn op een ontwikkeling, d:e de gebieden aan beide zijden van de grens en zeker niet in de laatst» plaats Oost Zeeuwsch-Vlaanderen zoveel mogelijk dient", zegt de <ff- recteur van de PPD.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1971 | | pagina 3