(eerderheid G.S. is voor
iiiitendijks Baalhoektracé
rgumenten voor
1itenduks trage
BORSELE STAAT
MACHTELOOS
TEGENOVER
TOTALLEIDING
Reimers-
waal
TWEE FRANSE JONGELUI VEROORDEELD
TOT ZES WEKEN GEVANGENISSTRAF
SEES VOOR MILIEUPROBLEMEN BIJ
[SNIJDING BOCHT VAN BATH
Middelburg
wacht
ongeduldig
op gewest-
vorming
PPD-ALTERNATIEF
INDUSTRIEGEBIED
LANGS
BAALHOEKKANAAL
stad
streek
lentatierit
Bevelanden
't
iiiig; en warmer
ïaterstanden
Natuurgebied
Regelingen voor
fruittelers
blijven van kracht
Zeeland bouwde
dit jaar al
meer dan
vorig jaar
Brief van b. en w. aan 11 D-fractie
LASTIG
SCHUTTEVAER
ACHTER
BAALHOEK-
KAMER-
VRAGEN
Wegens diefstallen in Hulst
3 september 1971
(ADVERTENTIE)
Gisteren werd ik op straat ingehaald A
door een speelgoed-konijn. HeHiep op Philips batterijen... J
onzer verslaggevers)
ilBl'RG Tegelijk met tie
van een meerderheid in
„«se college van GS, is gis-
ih(t materiaal gepubliceerd,
.de keuze van de meerderheid
L, betrekking tot het Baal-
n steunt. Van belang hierbij
_l je adviezen van provin-
J^erstaat. en van de Provin-
uologische Dienst, zoals die
j,t voorbespreking van GS
l (latencommissie voor de wa-
Lnvoor de streekplannen aan
I, lijn geweest.
onze sportmedewerker)
ISEÜZEN Zaterdag houdt
,10, en autoclub „De Bevelan-
de eerste oriëntatierit in de
Ie helft van dit rittenseizoen.
il wordt verreden onder de
Audi-rit en de inschrijving
om half zeven in garage Hun-
irek op Kapelle. Er is een
reglement ontworpen voor
itn die nog nooit aan een der-
rit hebben meegedaan.
(ere deelnemer krijgt bij de
p Kapelle een speciale attrac-
geboden en\ tevens een lot. De
ing van de loterij vind plaats
tOstende" te Goes waar ook
tijsuitreiking is. Garage Hun-
zorgde voor een zeer
ielijke prijzen tafel.
|,Slot Ostende'' kunnen de deel-
aan deze rit zich tevens
teren bij het orkest Les Idoles,
pd van hun optreden in Vlissin-
n Club "11.
In de beide adviezen wordt opge
merkt, dat men bij de tracékeuze za
ken van geheel verschillende waar
den tegen elkaar moet trachten af te
wegen. Al is dit zeer moeilijk, toch
zijn er enkele duidelijke argumenten
ten gunste van een buitendijkse ka
naaltracé door provinciale waterstaat
en de PPD genoemd. Provinciale wa
terstaat wijst erop, dat indien in de
toekomst industrialisatie in dit deel
van Zeeuwsch-Vlaanderen moet
plaatsvinden het reserveren van
zoveel mogelijk ruimte voor indu
striegebieden gunstig is. Welnu, d»
grootste terreinreserves worden ge
schapen als men kiest voor een bui
tendijks tracé.
Wat de betekenis van het Land van
Saeftinghe als natuurgebied aangaat:
hier rijst volgens de Provinciale Wa
terstaat, de vraag of behoud van dit
natuurgebied wel mogelijk is. Niet
alleen de thans geprojecteerde wer
ken, maar ook latere ontwikkelingen
kunnen er oorzaak van worden dat
Saeftinghe als natuurgebied verloren
gaat. Provinciale Waterstaat wijst in
dit verband op de mogelijke stijging
van de temperatuur van het Schelde-
water als gevolg van koelwaterlozin
gen in België, en de toenemende ver
vuiling van het water in het ooste
lijke deel van de Schelde.
De directie van de PPD vestigt er
de aandacht op, dat een buitendijks
kanaaltracé de mogelijkheid biedt om
in de toekomst tot een verbinding van
het Baalhoekkanaal met „Het Gat
van Ossenisse" te komen. Zowel pro
vinciale waterstaat als de PPD laten
de belangen van de bewoners van de
kleine kernen in het betrokken deel
van Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen
zwaar wegen.
Vooruitzichten
voor zaterdag
en zondag,
opgesteld door
het K.N.M.I. op
donderdag
om 18.00 uur-
Overwegend
droog en vrii
nazomerweer.
ivooruitzichten in cijfers ge
ld over Nederland.
«)r zaterdag: aantal uren zon: 2
omstreeks normaal;
►■temp.: van ongeveer normaal
graden boven normaal; kans op
l droge periode van minstens 12
90 procent; kans op een geheel
e etmaal: 70 procent.
aantal uren zon: 2 tot
"•-temp.: omstreeks normaal:
[■-temp.: 0 tot 4 graden boven
lal; kans op een droge periode
[minstens 12 uur: 95 procent;
°P een geheel droog etmaal80
ionstanz 345 (onv.) Rheinfelden
J-'). Straatsburg 258 (-10), Plit-
«wf 398 (-3), Maxau 459 (pl. 9)
W®1 130 (pl. 13), Mannheim
p 2), Steinbaeh 107 (pl. 1),
<Pl- 5), Bingen 161 (-5),
p l78 (-4), Trier 230 (-5), Ko
rtM ("2)' Keuten 138 (-9), Rur-
M02 (-5). Lobith 918 (pl. 2),
Rj* k°P 891 (Pl. 3), Nijme-
tM (pL 9)- Usselkop 835 (pl.
bil o 1 340 (P1- 8). Deventer
- Monsin Borgharen
l«v Belfeld 1080 (-5), Grave
de sluis 503 (onv.).
"Pste waterdiepten in de
"eden vermeld op de
u"™fsborden, zijn in centi-
Spijk - St. Andries 310,
fahut' 265°n®en -265, IJsselk°P
i 7iit2k"vu- Doesburg - Zutphen
IS®- Deventer 270. Deven
L«mdesheim 270.
i km ra' 923 tussen
ir. a*,,.enJ o'Pben zal de afvaart
pOuin-i. van donderdagavond
uur tot vrijdagochtend.
hooi
Swater
"let! on I g 4 september
ir.-n-p °p„ Zoom 2.57 en 15.17,
er n42 en 14.29, Terneuzen
2-Wem.u Gissingen 1.04 en
'wemeldinge 2.47 en 15.07.
tVan een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG „De nieuwe re
gering heeft de kwestie van gewest
vorming op een laag pitje gezet. Het
ontbreekt aan tempo bij de uitvoe
ring van denkbeelden inzake de be
stuurlijke schaalvergroting. Voor
sommige gemeenten, waaronder
Middelburg, is de situatie, gezien de
vele problemen die er liggen en die
erom vragen om in breder verband
te worden aangepakt, feitelijk on
aanvaardbaar". Dit verklaarde de
burgemeester van Middelburg, drs.
F. A. Wolters, toen hij gistermiddag
een groep van bijna 150 in ruimte
lijke ordening geïnteresseerde bezoe
kers van de Zeeuwse hoofdstad toe
sprak.
De bezoekers zijn allen lid van het
Ned. Inst, voor ruimtelijke ordening gn
volkshuisvesting. Voor het eerst in z'n
50-jarige geschiedenis organiseerde
dit instituut een excursie naar Zee
land. In Middelbug ontmoetten de
bezoekers de problemen van modern
stadsbestuur, zoals geënt dat is op ste
delijke functies uit een ver verle
den. De excursie-gangers verdiepten
zich in de aanpak van Middelburg
bii het restaureren van monumenten
en het in ere herstellen van gehele
woonbuurten.
Tevoren hadden de bezoekers een
kijkje genomen aan het Veerse
Meer en in het Sloegebied. In hoofd
zaak was de excursie echter bedoeld
om de leden van het instituut een
inzicht te geven in de stedebouw-
kundige en restauratieplannen van
Middelburg.
Tijdens een ontvangst ten stadhui-
ze schilderde burgemeester Wolters
de functie van de Zeeuwse hoofd
stad door de eeuwen heen. Hij wees
erop, dat laatstelijk in de nota van
de Rijksplanologische commissie
over de ontwikkeling van Zuid
West-Nederland, weer een zwaarte
punt bij Middelburg wordt gelegd.
Op het eind van hun „dagje Zee
land" werden de excursiegangers
door het provinciaal bestuur ontvan
gen.
(Van een onzer verslaggever.
MIDDELBURG Een meerderheid in het Zeeuwse college van G.S.
is voorstander van een buitendijks tracé voor het Baalhoekkanaal.
Een minderheid in het college vindt de aantasting van het Land van
Saeftinghe dat een gevolg zou zijn van een buitendijkse kanaalaanleg,
onaanvaardbaar. Het college in haar geheel is van mening dat de
bochtafs ling bij Bath langs het noordelijk tracé moet geschieden.
Verder is .iet college onverdeeld van mening, dat langs het Baalhoek
kanaal en in het gebied van Ossenisse in de toekomst industriële ont
wikkeling mogelijk zal moeten blijven.
De standpunten van G.S. zijn gis--
teren ter kennis van Provinciale
Staten gebracht. De Staten zullen op
13 september a.s. over het BaalhooK
plan en de afsnijding van de boch'
van Bath discussiëren. Naar het zin
laat aanzien zal de Baalhoekkwest"
tot langdurige bespiegelingen leiden
Door de verdeeldheid van G.S. 11
deze belangrijke zaak wordt het er
voor de Staten niet eenvoudiger op-
hun standpunt te bepalen. Evenais
het college van G.S., hebben Provin
ciale Staten in de afgelopen maan
den niet hoeven klagen over eer
gebrek aan documentatiemateriaa1
aangaande Baalhoek. Of de belangen
afweging in de Baalhoekproblema-
liek daarmee eenvoudiger is gewn>
den. staat nog te bezien.
G.S. zijn er in hun overwegingen
(van een „voorstel" inzake Baal hoot-
is nauwelijks sprake) van uitgegaan
dat het Baalhoekkanaal er zal ko
men. „Wij zullen ons moeten bepa
len tot een keuze uit de tracé's,
zulks in het vertrouwen dat er vol
ledig recht wordt gedaan aan het
uitgangspunt van de Nederlandse
regering, luidende: „de onderschei
dene Nederlandse belangen zullen
niet mogen worden geschaad". In
het bijzonder hechten wij grote
waarde aan een milieubeheersing. zo
deelden G.S. mede.
Wat de plannen voor het Baal
hoekkanaal betreft, merken G.S. op,
dat milieuvraagstukken hierbij aan
de orde kunnen komen als gevolg
van de industriële expansie op de
Antwerpse linker Schelde-over. In het
bijzonder Nieuw-Namen kan hier
van nadelen ondervinden.
Ook de afsnijding van de Bocht
van Bath heeft milieutechnische
kanten. G.S. vrezen, dat door deze
afsnijding verontreinigd Scheldewa-
ter van het Antwerpse gebied zal
doordringen tot bij de toekomstige
afvalwaterlozing bij Waarde. Het.
één gevoegd bij het ander kan de
belasting (van het Scheldewater op
die plaats onaanvaardbaar groot ma
ken.
M. J. van Poelje (PvdA): Aan
tasting natuurgebied onaanvaard
baar".
hebben zich ook gebogen over het
plan van de werkgevers in de
Zeeuwsch-Vlaamse kanaalzone om
het Baalhoekplan aan het plan Osse
nisse te koppelen. Het Zeeuwse be
stuurscollege spreekt geen oordeel
uit over dit idee, dat het een nieuwe
conceptie noemt die nadere diep
gaande studies en nieuwe onderaan
delingen met de Belgische regering
vereist.
Sprekend over het Baalhoekplan,
zegt een meerderheid in het college
van G.S., bestaande uit de heren
Schlingemann, Kaland, Van den Boa
en Van Geesbergen, dat liet buiten
dijks kanaaltracé de voorkeur ver
dient. De voorzitter van het college,
de commissaris der koningin, is
voorstander van een buitendijks tra
cé. Hoewel er bij dit tracé vijfhon
derd hectare natuurgebied moet
worden opgeofferd, blijft er, aldus
de meerderheid in g.s., nog zoveel
van het Land van Saeftinge over,
ongeveer 2500 ha. dat men niet kan
spreken van onverantwoorde scha-
amg van ecologische belangen.
De minderheid in het college, ge
vormd door de heren Van Poelje en
Boersma (beiden PvdA) acht deze
aantasting onaanvaardbaar. Zij is
echter bereid op haar standpunt te
rug te komen, als uitdrukkelijk zou
tvunnen worden aangetoond dat
Saeftinge zonder zijn unieke karak
ter te verliezen vijfhonderd hectare
voor kanaalaanleg kan missen. G.S
DEN HAAG (ANP) Minister ir.
P. J. Lardinois van Landbouw heeft
het Landbouwschap meegedeeld, dal
de regelingen voor tegemoetkomin
gen aan fruittelers, die bijzondere
structurele en of financiële moeilijk
heden ondervinden, zullen worden
gehandhaafd al lopen ze per 1 okto
ber van dit jaar af.
In opdracht van de minister wordt
een onderzoek ingesteld naar de be
staansmogelijkheden in de fruitteelt
Dit onderzoek is nog niet afgelopen
Minister Lardinois heeft toegezegd
dat de inhoud van de aflopende re
gelingen wordt gegarandeerd tot een
rapport oveor de fruitteelt is uitge
bracht
(ADVERTENTIE)
Philips batterijen zien er zó goed uit,
dat laatst iemand kwam vragen om statiegeld...
(Van onze Haagse redacteur)
DEN HAAG De eerste helft
van dit jaar zijn in Zeeland 2053
woningen voltooid, dik honderd
meer dan de eerste zes maanden
van het vorig jaar, toen 1924 wonin
gen gereed kwamen. Dat blijkt uit
een communique van het ministerie
van economische zaken.
Er werd het eerste halfjaar met
de bouw van 2471 woningen begon
nen. ruim driehonderd meer dan in
dezelfde periode van verleden jaar.
Van de ruim tweeduizend woningen,
die de eerste helft van het jaar
gereed kwamen, werden er in de
maand juli 203 voltooid. Die maand
werd begonnen met de bouw van
113 woningen.
In geheel Nederland kwamen in
juli 8726 woningen gereed, 2000
minder dan in dezelfde maand van
het jaar daarvoor.
(VERVOLG VAN PAGINA 1)
Een opgekrikt Kanaal door Zuid-
Seveland biedt ook daarom geen
perspectieven, omdat de binnen
scheepvaart door het kanaal dermate
druk is, dat er voor zeescheepvaart
zo die dus al mogelijk zou zijn
nauwelijks ruimte wordt gelaten. Als
óch voor die oplossing gekozen zou
worden, zou er naast het Kanaal
door Zuid-Beveland ten behoeve van
de binnenscheepvaart onmiddellijk
een nieuw kanaal gegraven moeten
worden.
De commissie-Buma, die zich neu
traal opstelt en dus geen adviezen
in haar rapport geeft, staat in baar
studie ook uitvoerig stil bij de derde
mogelijkheid: de aanleg van een zee
haven in de Westerschelde die via
pijpleidingen in verbinding zal wor
den gebracht met een in de, Ooster
schelde op te spuiten industrieter
rein, een volgens planologen „zeer
interessante mogelijkheid".
Een dergelijke oplossing biedt het
voordeel dat Brabant inderdaad een
zeehaven voor de deur krijgt. Bere
keningen van de commissie hebben
echter aangetoond dat deze gesplitste
haven een nogal dure affaire is, zij
het niet zo duur als een zeehaven in
de Oosterschelde, bereikbaar via een
bij Waarde te graven kanaal. De
boehtafsnijding bij Bath zou geen na
delige gevolgen hebben voor een
haven in het oosten van de Wester
schelde.
Als het rapport van de commissie-
Buma is versohenen zal zowel Bra
bant als Zeeland mede aan de
hand van andere studies zijn
standpunt bepalen en dat ter kennis
brengen van de regering.
Zoals bekend handhaaft Brabant
nadrukkelijk zijn claim op Reimers-
waal, een claim die het ontleent
aan de uitspraak in mei 1963 door
de minister van Verkeer en Water
staat (Korthals) gedaan „dat de re
gering medewerking zal verlenen
aan de voorberediing van Reimers-
waal".
De minister deed die toezegging
nadat het (Brabantse) Kreekrakplan
in 1969 in de provinciehuis te Den
Bosch door dr. J. de Quay plechtig
met champagne ten doop gehouden
door de aanleg van de Schelde-
Rijnverbinding van de kaart was ge
veegd. j
Het Kreekrakplan voorzag onder
meer in de aanleg van een zeeha-1
ven in de Westerschelde nabij
Woensdrecht.
Enkele leden van de commissie-1
Buma zijm er alle ministeriële uit-
spraken ten spijt niet van over
tuigd dat het Reimerswaalproject ook
inderdaad uitgevoerd zal worden.
Hun mening is: je kunt niet overal
zeehavens aanleggen en het Rijk zal
moeten kiezen tussen Reimerswaai
en Groningen en dan zal het wel
Groningen worden, een mening die
overigens in het rapport van de
commissie niet wordt uitgesproken.
(Van een onzer verslaggevers)
BORSELE liet gemeentebe
stuur van Borsele heeft „generlei
bevoegdheid" inzake de Total-pijp-
leiding van het Sloe naar Elle-
woutsdijk en het tracé daarvan rond
het toekomstige industrieterrein
Borsele-Oost. B. en w. van Borsele
delen dit mee in hun antwoord op
brieven van de VVD-fractie in de
Borselse gemeenteraad, waarin di
verse punten op het terrein van de
uitbreiding van industriële ontwik
keling ten oosten van de kern Bor
sele werden aangesneden.
Voor de leiding is een concessie
vereist, waaraan de volgende proce
dure is verbonden: de n.v. Gasunie
vraagt namens Total een concessie
aan bij de minister van Economische
Zaken en een verklaring van alge
meen belang bij de minister van
Verkeer en Waterstaat. Dezen horen
een aantal rijks- en provincie-in
stanties en daarna kan, als er eun
bezwaren zijn, de concessie en ver
klaring worden afgegeven. De pla
nologische werkcommissie vraagt
vervolgens ten aanzien van het trace
advies aan Gedeputeerde Staten, die
op hun beurt de P.P.D. inschakelen.
Dit laatste college heeft een coördi
nerende en adviserende taak. Het
overlegt met betrokken gemeente,
waterschap, provinciale waterstaat
enz. Uiteindelijk wordt er een be
paald advies uitgebracht aan G.S.
Zijn bovenstaande zaken geregeld
en wordt met het tracé ingestemd,
dan gaat de Gasunie trachten alle
noodzakelijke rechten te vestigen en
de diverse vergunningen voor weg
en dijkkruisingen te verkrijgen.
„Als de n.v. Gasunie daarbij moei
lijkheden ondervindt, dan kunnen
middels de onderscheidene belem-
raeringswetten de betrokkenen wor
den verplicht, de vergunning te ver
lenen en-of de werkzaamheden te
laten uitvoeren", aldus de brief van
b. en w.
Zoals bekend maakte het gemeen
tebestuur enige tijd geleden bekend,
(Van een onzer verslaggevers)
GOES De schippersbelangen-
vereniging „Schuttevaer" stelt zich
in een commentaar in haar gelijkna
mige weekblad op achter de drie
kamerleden van D'66 (Wilbers,
Dijkstra en Imkamp), die aan de
ministers van verkeer en waterstaat,
dr. Drees, en van volksgezondheid
en miieuliygiëne, dr. Stuyt, schrifte
lijke vragen hebben gericht over het
al dan niet aanleggen van het Baal
hoekkanaal.
„Al enige tijd wordt er met Bel
gië gesproken over de keuze van het
tracé voor het Baalhoekkanaal, on
danks het feit dat er nog geen
openbaar overleg is geweest over de
vraag, die het eerst aan de orde
moet worden gesteld: namelijk óf
het kanaal er wel dientte ko
men. aldus „Schuttevaer", die
een en ander -„een merkwaardige
gang van zaken' 'noemt
Zoals bekend willen ook de drie
parlementariërs, dat de ministers
eerst de primaire vraag ter dicussie
stellen, of het Baalhoekkanaal ei
genlijk wel aangelegd moet worden.
Ook hebben zij gevraagd naar de
volledige procedure van de kanaal
voorbereidingen.
dat het bij de P.P.D. had geprotes
teerd tegen het Total-leidingtracc,
dat het dorp Driewegen geheel in
sloot. Het gemeentebestuur zag mo
gelijkheden, onder meer via de be
stemmingsplanprocedure „lastig" te
aoen. Dit blijkt dus tegen te val
len.
Ten aanzien van het proefdraaien
van Total delen b. en w. mee, „dat
er geen enkele reden is om af te
wijken van de tot dusver gevolgde
gedragslijn, dat de hinderwetver
gunning moet zijn verleend voor de
inbedrijfstelling van de raffinade
rij".
Op de vraag van de VVD-fractie
„industrialisatie ten oosten van Bor
sele, ja of nee?", geven b. en w. in
hun schrijven nu geen direct ant
woord.
Hoewel burgemeester Van Waes
geruime tijd geleden tijdens een
verkiezingstoernee van de KVP dit
voorjaar stelde, dat „er ook nog
dwazen zijn die ten oosten van Bor
sele zo nodig willen industrialise
ren", verwijzen b. en w. nu „direct
naar het op 14 juni 1968 door Pro
vinciale Staten vastgestelde streek
plan midden-Zeeland. Daarbij is
toch reeds aan Gedeputeerde Staten
de bevoegdheid toegekend, binnen
een bij het plan aangegeven begren
zing, een gebied geheel of gedeelte
lijk aan te wijzen tot haven- en
industrieterrein. Op 4 november
1969 hebben zij hiervan gebruik ge
maakt en onder andere een gebied
ten oosten van Borsele als industrie
terrein toegevoegd. Dat er over een
uitbreiding van de industriële ont
wikkeling allerlei studies worden
verricht, is een vanzelfsprekende
zaak. Beslissingen zijn er op de dag
dat wij u dit meedelen nog niet
genomen, omdat de studies nog niet
afgerond zijn".
(Van onze correspondente)
MIDDELBURG De Middelburg
se politierechter veroordeelde don
derdagmorgen twee Franse jongens
tot zes weken gevangenisstraf met
aftrek. Ze hadden op 18 augustus in
Hulst een bedrag van f 700,- en een
auto gestolen. De diefstal van een
tweede aut0 mislukte, omdat een
mes geen goed contactsleuteltje
bleek te zijn. Het geld werd door de
jongens weggehaald in het café Be-
rendsen te Hulst, waar ze naar bin
nen waren geklommen- Ze doorzoch
ten het hele huis en aten daar ook
neg op hun gemak. Doordat ze pan
ne kregen met de gestolen auto, ze
moesten naar een garage, konden
ze door de politie ingerekend wor
den. De politie ontdekte toen ook
dat er in de auto gestolen goederen
lagen, afkomstig uit België.
De officier van justitie meende
dat deze vorm van toerisme niet erg
gewaardeerd werd in Nederland. Hij
eiste zes weken gevangenisstraf met
aftrek. Verdediger W.K. Dieleman
vroeg clementie voor de beide jon
gens, die nooit een normaal gezins
leven hadden gekend, maar die
steeds van kindertehuis verwissel
den. Bovendien zou een van de jon
gens, J.B., ook nog in België en
Frankrijk terecht moeten staan. De
jongens, die tot overmaat van ramp
voor de politierechter van de zenu
wen de slappe lach kregen, wer
den veroordeeld conform de eis van
de officier.
Het Franse meisje C.J.P. dat een
winkeldiefstal had gepleegd in Vlis-
sin-gen, kreeg f 50 boete opgelegd.
Vijf jongens, waaronder vier Bel
gen. hadden op 29 mei van dit jaar
een mevrouw uit St.-Annaland, die
haar portemonnaie met f 100 was
verloren, helpen zoeken. Het bleek
echter dat P.S. uit Ekeren de porte-
monnaii'e al gevonden had- In een
café verdeelden ze de buit en maak
ten met de centjes veel plezier.
Mevrouw, die de café's nog eens
langs ging voor de zekerheid, hoorde
dat de jongens het geld hadden ver
deeld. Ze lichtte de politie in. S.
ontkende de portemonnaie te hebben
verduisterd. De officier meende ech
ter dat hier geen twijfel mogelijk
was. Tegen S. eiste hij f 100 boete
wegens verduistering. De overige
jongens zouden f 50 moeten betalen
voor heling. De politierechter was
het daar volledig mee eens. Hij
vonniste conform.
Dat een kleine onachtzaamheid
grote gevolgen kan hebben, heeft
schipper J.N. uit Kruiningen wel
ondervonden. Op 15 juni loste d«»e
kapitein zijn voorganger af. De sluis
stond open, zodat hij meteen met
zijn tanker De Lombardia moest op-
stomen. Door deze haastige manoeu
vre vergat de schipper te kijken of
het anker wel goed was opgetrok
ken. wat achteraf ook inderdaad
niet het geval bleek te zijn. Het
anker beschadigde de PTT-telefoon-
kabel van Goes naar Zierikzee, die
in de Oosterschelde lag. De schade
bedroeg f 22.000,-. De rijkspolitie te
water had de dader snel te pakken
Maar de officier van justitie vroeg
zich wel af of er nu van grove
onoplettendheid gesproken mocht
worden. Hij meende van niet. Het
anker was inderdaad ni-et goed ge
borgen, maar het was wel een be
grijpelijke fout. vond hij. Hij eiste
een formele geldboete van f 50. De
politierechter sloot zich bij deze eis
aam.
Ir. M. de Vink.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG De provinciale
planologische dienst voor Zeeland
hoopt binnen afzienbare tijd een
diepgaande studie te kunnen begin
nen naar „een alternatieve indus
triële ontwikkeling langs het Baal
hoekkanaal". De direcieur van de
PPD, ingenieur M. de Vink, zal de
commissaris der koningin tot het
instellen van zo'n studie advise-
Dit advies wordt gegeven in ver
band met een schets inzake de
voortgang van het streekplan Oost-
Zeeuwseh-Vlaanderen. In het voor
ontwerp van dit streekplan staat het
gebied rond Ossenisse als toekomsti
ge zeehaven- en industriegebied
aangeduid. De PPD wil nu onder
zoeken of het Baalhoekgebied niet
een veel geschikter alternatief is.
Volgens de voorlopige conclusie van
de directeur van de PPD biedt het
Baalhoekgebied in elk geval grote
voordelen. Zo kan een industrieont
wikkeling langs het kanaal profite
ren van de agglomererende werking
van de grote Antwerpse industriege
bieden en van de weldra snel beier
wordende verkeersverbindingen op
Belgische gebied, waaronder een
nieuwe verkeerstunnel bij Doel.
De ontwikkeling van de Antwerp
se linkerschelde-oever brengt, aldus
de PPD-directeur, vanzelfsprekende
voordelen voor Oost-Zeeuwsch-
Vlaanderen mee. De directeur is dan
ook van oordeel dat de opstelling
van de Nederlandse regering „dat
de Baalhoekplannen Nederlandse
belangen niet. mogen schaden" nogal
negatief is. „Het streven moet ge
richt zijn op een ontwikkeling, d:e
de gebieden aan beide zijden van de
grens en zeker niet in de laatst»
plaats Oost Zeeuwsch-Vlaanderen
zoveel mogelijk dient", zegt de <ff-
recteur van de PPD.