„Van onderop laten groeien" tedeling spuit maar wat raak Weekend retour Zonder jeugd is die lofzang ijdel.. hij keek raar op s'n neus dat maken se 1 september wel weer in orde ING GEDEPUTEERDE A. VAN GEESBERGEN EN HET CULTUURBELEID: eeft enken bntenziektekundige dienst over „insectenplaag ■Crnietigd- Joop Geesink sluit RS S ?S RS ureau ABC gon-arc lassers ektr./autogeen ssers binnenland buitenland Lekker op gang Jagen en vissen Curieus en effect Als een bohémien terzijde PIJN dagretour f 1.- voordelig uit met NS Mens en dier 1CHINEFABRIEK "BREDA" '3, BREDA fonische apparatuur voor meetpanelen. Daarnaast telaars voor zeer grote of Bemetel) strekt tot ling en ervaring kunt U zaken, Postbus 260 te - 17.00 uur,alsmede erecht op onze afdeling Breda, telefoon 01600- iagt (met stooomwezen certificaaj C UITZENDBUREAU Rotterdam - TeL 010-149813 1 stoffen, 'en, g van g met reld. een ifabriek. ijf. irende eling nis. Hier Jleerd. w, /an (S ider ge ten een g e jaren irden: skering evens een brief Sociale :ngen. augustus 1971 nrtSITIES, die u ln de gaten - am- Heeze, gemeentehuis: P"bSiike kunst uit de zuide- iganden (28 augustus, tot "„ter) Antwerpen: Konink- »,m met Magisch Realisme nd (Hynckes, Koch, Wil is september tot 14 no- '"Maastricht bij Artifort: «rijdkunst (reizende gedeelte Australische collectie van de ivesant-collectie) van 4 tot Z september. Amsterdam: Je kunst in pand Rund- (vanaf 28 augustus). Ber- Zoom: Markiezenhof Boem tot 12 september. Utrecht, „i Museum: Paul Klee (tot 12 Tilburg, schouwburg: Edith Itot 10 september); BKS. Het Werner Moonen en Ad ",er (gedurende sept.) en Ko- jenk Hesselius (tot 23 rtENSGEVAL heet het vijfde [tetival voor jonge mensen uit tland en België, dat van 22 tot F, 24 oktober in Maastricht rindt. IpijIOlIS ARTIST school, de Vake kunstacademie, heft de W tak op. De Nederlandse Ei te Amsterdam, met 17.000 feen uit ons land, België en L kunnen hun cursus afma- IRMAN VAN VEEN'S show, 1 2 en 3 september in de iiouwburg van Eindhoven wordt door de AVRO-tv op- Sffl. BRAM EN FREEK van Neer- t Hoop in Bange Dagen komen [een nieuwe show: Neerlands i in Panama. Première op 9 unber in het Amsterdamse [y Theater. KART00NS van Heist han- fvan 4 tot 9 september in De i te Veldhoven, bij Eindho- ■JEZl'S IS geen hippie, maar wij ken dat veel hippies denken zo- Jhij, Uitgangspunt voor het to- Jspel van André Kuyten. Het irgen leven van Jezus Christus, op 15 september zijn première pit in het Haagse HOT. i Be nieuwe toneelgroep Het Am- Toneel tracht duidelijk de loef af te steken. Het heeft 1 nu ook kandidaat gesteld voor Irakke Grond. Achtereenvolgens n no de Globe-plannen door uitgevoerd. We wachten op fes antwoord. Globe wacht op «oord van b. en w. van Amster- i. Kortom, iedereen wacht maar We wachten ook op een storm- 1 run het publiek naar het *ws Museum te Middelburg en I Noordbrabants Museum te Den Bezetten en dan losgeld eisen Engels, zodat de dreigende sub sstop toch wordt opgelost! 1 Be culturele raad van Breda wil D communiceren met de bevol- 1 Volgens goed Hollands gebruik larvoor een communieatie-com- (ie. Er zal nog heel wat water t bier moeten voor de Bredase ■tele communicerende vaten zijn fgespoetd. |Be BBK roept via een open aan het bestuur van de Neder- Jse Federatie van Beroepsverem- pn van Kunstenaars op tot „soJi- tn «rijd, het vormen van een '"tot". Oude strijdkreten "e jaren dertig. En dan maar enaamde) moderne dingen ma- to. geesten die stammen uit een leetae cultuur. „De komende begroting voor culturele zaken in de provincie Zeeland zal zeker niet lager zijn dan die van het afgelopen jaar. Behalve de normale kostenverhoging wordt zelfs gemikt op een geringe verhoging voor de be roepskunst (halve ton) en de amateurkunst", De Zeeuwse „minister" voor CRM, gedeputeerde A. van Geesbergen, voegt er aan toe: „We hebben de afgelopen jaren door financieel hogere bijdragen op cultureel terrein een achterstand ingehaald we zijn nog niet bij en ik zou het daarom be treuren als daar nu aan geknibbeld werd. Natuurlijk moet er wat bezuinigd worden, maar dan ook wel op cultureel terrein wel evenredig met de andere sectoren. De integratie komt hier lekker op gang; er is een voortreffelijke samenwerking met de gemeentebesturen op fifty-fifty basis en ook in het subsidiëntenoverleg is deze basis in zicht. Natuurlijk zijn we veel aan rijks- steun gebonden, maar ik heb ook de moed, dat het binnenkort in de Kamers niet meer zo makkelijk als in het verleden zal zijn om op cultureel terrein het mes er in te zetten. Welke vraagstukken hebben op dit moment prioriteit? „Voorop staat de integratie van de muziekscholen en de kunstzinnige vorming. Daar willen we ook zo spoedig mogelijk één provinciaal in stituut van maken onder een provin ciale directeur. Dat is bestuurlijk niet zo eenvoudig. Er is overleg; ook met de Terneuzense muziekschool. Het is van belang, dat de muzische vorming gecentraliseerd en geregio naliseerd (enkele grote streekscho len met eigen directeur) wordt. Verder willen we het subsidiënten overleg, dat momenteel alleen op de beroepskunst georiënteerd is, uit bouwen naar de amateuristische kunstbeoefening. Een ander punt is, dat we verder moeten werken aan een markt voor de beeldende kunstenaars. Op het ogenblik is in studie de opzet van een uitleenbureau. Een dertigtal kunstenaars in Zeeland staat er po sitief tegenover om op deze wijze hun produkten onder de mensen te- brengen". Contact en overleg met de pro vincie Noord-Brabant? „Het liefst zie ik dat van onderop groeien. De beeldende kunstenaars zijn er al mee begonnen. Ze expo seerden in Bergen op Zoom en mo menteel in Zundert. Volgend jaar komen Brabantse kunstenaars naar Middelburg. Dat kan zich op andere terreinen uitbreiden. Zo gaat het Zeeuwse Jeugdorkest, waarvan ik voorzitter ben, zich binnenkort pre senteren in Breda. Brabant zou mu zikaal iets terug kunnen doen in Zeeland. Ik stel me veel voor van de vorm van samenwerking, die - na het vorm 1 ophouden van de Kempische Kul- tuurdagen Hilvarenbeek - nu ont staat tussen de drie grensprovincies met de 'aangrenzende Belgische pro vincies. Op 5 november is het eer ste overleg in Den Bosch. Dan zal de recreatie centraal staan. Ja, ook op het terrein van sociaal-cultureel en opbouwwerk zou meer samen kunnen gebeuren. Inderdaad is het werken en stage lopen van Belgi sche maatschappelijke werkers in Zeeland een vorm van onderaf ont staan, buiten opgelegde regelingen om. De provincies moeten dat stimu leren". Globe, Proloog en Brabants Or kest? ..Zeeland neemt geen enkele ver antwoording voor welk gezelschap dan ook, zolang er geen rijksbe- leidsüjnen op dit punt zijn. Wel heb ik er begrip voor als Brabants gede puteerde Willems met een bezorgd gezicht bij me komt (vorig jaar) om te praten over subsidie aan Proloog. Het is nauurlijk onzin, dat Brabant geld moet toeleggen op een andere provincie. En Proloog doet hier veel en goed werk. Ook Globe is hier herhaaldelijk. Nee; noch een eigen toneelgroep, noch een eigen orkest is voor Zeeland een betaalbare zaak. Het is wel denkbaar, dat we in de toekomst met een buurtprovincie daaromtrent regelingen treffen. Eïn mogelijke oriëntering op Zuid-Hol land is daarbij niet uitgesloten". De eigen academie voor beel dende kunsten? „Die komt er zeker. We hopen op het volgende scholenplan van de mi nister. Maar ook hierbij streven we naar een groei van onderaf, waarbij de Zeeuwse Muziekschool en de Stichting Kunstzinnige Vorming de onderbouw vormen. De kunstzinnige vorming loopt lekker; in Hulst gaat het nu geweldig. Goes moet nog wat meer uit de verf. Alleen dat ver domde geld. Wat wij ploeterend van de grond proberen te krijgen, hoort eigenlijk primair thuis bij het onderwijs. Maar dat is een rijks zaak. De Kulturele Raad? „Zou ik niet graag willen missen. Vorm voldoet ook. Misschien moet er nog iets aan de structuur veran deren. De vier raden, die bestaan (cultuur, sport, jeugd, welzijn) heb ben een zekere autonomie, zonder eigen budget. De grote vraag is of we naar autonome raden toe moe ten??? Behalve adviserende taken voel ik er ook wel voor, dat ze beperkt een stuk uitvoerend werk verrichten. Nee, aan een professio nalisering van mijn afdeling, zoals in Brabant (consulenten) heb ik niet direct behoefte. De deskundig heid zit in de adviserende raden. Consulenten zou ik bovendien aan die raden verbinden en niet aan het beleid". (In Brabant is dit nog een vraag. H. E.). Ontwikkeling van het progres sieve Zeeuwse Bibliotheken-plan? Bibliotheekgemeenschap. „Momenteel is er overleg met be stuur èn personeel van de openbare bibliotheken, nadat de Staten zich al bereid verklaard hadden de provin ciale bibliotheek in die gemeenschap op te nemen. Aanvankelijk was het overleg met de openbare bibliothe ken en de provinciale bibliotheek wat moeilijk, maar het was een goed gesprek. Er is een wil om verder te gaan. In de loop van de volgende maand ligt er een concept gemeenschappelijke regeling klaar. Dan moet er een afrondend gesprek met de openbare bibliotheek plaats vinden en met de gemeentebesturen, die over een openbare bibliotheek beschikken. Daarna kan de gemeen schappelijke regeling in werking treden. Wat de regionale steunbibli- otheek betreft, hebben we vanaf het eerste moment - met Leeuwai-den en Arnhem, al meegedeeld uit het rijks potje daarvoor". Dat de provincie veel aan het bibliotheekwerk gelegen is laat Van Geesbergen dan zien aan de subsi- diecijfers van het afgelopen jaar. Afgerond waren die: provincie één miljoen, honderdvijfenzeventigdui zend gulden; gemeenten vijfhonderd- eenennegentigduizend gulden en rijk vijfhonderdzevenennegentigdui- zend gulden. Dan volgt er in ons gesprek nog wat sprokkelwerk, waarbij onder anderen aan de orde komt het ont breken van een kader in Zeeland. Ik: „Je merkt, dat Zeeland nog geen hoger onderwijsinstituten kent. De jongeren trekken weg en romen Zeeland af". Waarop de gedeputeer de voor cultuur ontnuchterend (voor mij) reageert met: „Ja, daarom moeten we in Zeeland industrialise ren". Waarbij ik hardop denk aan Roszak's boek: „Opkomst van een tegencultuur". PROF. DR. J. H. METABLETI- CA—VAN DEN BERG heeft een nieuw boekje aan zijn grote reeks publikaties toegevoegd. Het heet ,,'s MORGENS JAGEN, 's MIDDAGS VISSEN" (uitg. Callenbach f 12,50). Met deze aan Marx ontleen de titel, is een merkwaardig boekje ontstaan, dat bijna, zowel door uit gave als inhoud, iets weg heeft van een modern meditatieboekje, was het niet gelardeerd met een groot aantal ironische zinnen. De interes sante schets van een maatschappij- ontwikkeling en de barometer van de menselijke psyche (kind - vol wassene) daarbij heeft het iets van 'n wanhoopskreet, verborgen onder het objectiverende „hoongelach" van de wetenschapper. Dat neemt niet weg, dat ik het geboeid heb gelezen. Het boekje bestaat uit 38 pagina's foto's op de rechterpagina, met tel kens een korte beschouwing aan de hand daarvan op de linkerpagina. Zijn uitgangspunt is het jaar 1697, toen Ch. Perrault met het boek „Sprookjes van moeder de gans" het eerste boek liet verschijnen, dat in volle bewustheid voor kinderen was gemaakt. Ervoor bestonden er geen echte kinderverhalen, kinderkleding etc. Van den Berg toont dan aan hoe het kind door een steeds minder toegankelijke volwassenheid1 meer en meer infantiel wordt gemaakt en met de kunstgreep van het wrede sprookje uit de volwassenheid wordt verstoten. Zo ontstond de psychische puberteit. „Puberteit ontstaat, wan neer de opgroeiende door de samen leving tot wachten wordt ge bracht". Maar nu zitten de volwassenen in hetzelfde schip. Wat de kinderen in de 17e en de 18e eeuw doorstonden, overkwam sedert kort de volwasse nen, omdat zij terechtkwamen in de wrede „sprookjeswereld" van deskundigen en computers e.d. Daardoor is het sprookje tussen vol wassenen en kind niet meer nodig. Mocht men het uit letterkundig be hagen toch nog willen voorlezen, dan mag het niet meer (afstand scheppend) wreed zijn. Het wrede treft vandaag iedereen. Het kind 1 boek 1 komt nu onbelemmerd naar de vol wassene, omdat de volwassene tot een kind werd gemaakt. En dan roept Van den Berg uit: „Daarom weg met de restjes schijnvolwassen- heid. Weg met dat burgermansge zicht in de plooi. Weg met al die titels. Weg de toga, weg met de ambtsketen. De jeugdige zou nog denken, dat hij geen toegang heeft. Hij heeft toegang. Hij komt ook werkelijk. Maar wel is de manier waarop hij komt anders dan de schijnvolwassene in zijn vermetelste dromen kon voorzien". De auteur gaat dan in op de consequenties, die dit heeft op ge zin, gezag, universiteit. Jarenlang werd de jeugdigen onderricht dat niemand méér is en dat bijgevolg niemand het voor het zeggen heeft. Het enige onderscheid dat nog be staat is dat tussen de subsoorten producenten en consumenten. On vrije mensen te midden van een „mensenplaag". Maar door het zit tende protest op de Dam etc. daarte gen begint bij de goedgekleden de gedachte te dagen, dat er iets mis is met de consumptiemaatschappij, dat het meest wezenlijke, het meest echte van 's mensen leven in het slop is geraakt. Maar al heeft de jeugdige door zijn protest de ogen geopend, hij zal het euvel niet zelf verhelpen. Vanuit Darwin (mens is dier: mensen zijn dus onderling gelijk) zegt hij dat de wetenschap een knieval maakt voor de sociale nood zaak: het menselijke in ons bestaan tot de grond af te breken. De bevol king zal afnemen. Een stand (de arbeidersklasse) verdwijnt onder in vloed van de mechanisatie. „Zie de' dag is gekomen, waarop de arbeider, naar Marx zekere verwachting, 's morgens jager, 's middags visser, 's avonds dierenteler kan zijn". Maar ook: „Voor de adel werd destijds de guillotine uitgevonden. Voor de thans overleefde klasse en wat bij deze klasse in alle geledingen van het volk hoort, is het nieuwe, in wendige guillotinetje van de abortus gemaakt. Doden heet de taak". Bit ter is hij over „de woekering van verblijfbunkers en de ontaarding van als huis mislukte wooncellen". Volstrekt nieuw is dat het welzijn van ieder afhangt van het talent en de inspanning bij weinigen, meent hij. „Daar in de nauwelijks te tillen kennis en deskundigheid ligt de voorwaarde van het huidige maat- Een curieuze plaat is STUTTEN- BURGH'S MUSICAL BOXES (CNR- 541.633). Op deze lp zijn een dertig tal geluiden opgenomen van speel dozen en broertjes en zusjes van deze wonderlijke mechanische in strumenten uit de grote verzameling in het gelijknamige restaurant in Monnikendam. De tingelende, pin gelende en klingelende geluiden (in clusief het mechanisch gekraak) van Kaliope-speeldozen, voorlopers van onze pick-up, zakspeeldoosjes, siga rettenautomaat met geluid, orgel klokjes, phonola, pianola etc. vor men een interessant document van een uitstervend stukje historie. Ge vat in een goed gedocumenteerde hoes met een viertalige verklarende tekst, kan deze lp een aardig ge schenk voor uzelf of iemand anders zijn. Twee verschillende pianisten hebben elkaar gevonden FOR HANDS UP (Philips 6 413.013); de agressieve Rob Hoecke en de soe- pel-swingende Hein van der Gaag. Samen hebben ze de pianistische techniek van de boogie-woogie op twee vleugels botgevierd. De plaat wil een brug slaan over de kloof tussen de pop- en jazzliefhebbers. In deze boogie-woogie slag, komen ze er - uiteraard - uit als twee perfecte pianisten, die weten welk effect ze kunnen bereiken. Het is allemaal erg goed doordacht, hetgeen soms jammer is. Uitstekend gesecondeerd door sologitarist Ben de Bruijn, bas sist Wil de Meijer en drummer Paul Lagaay tonen beide pianisten in dit ritme echter hun grote klasse. schappelijke bestel. Wie niet kan heeft zich te voegen bij de schare Vrijgemaakten. Hun handen zijn vrij om te „jagen en te vissen". Het boekje eindigt met een foto van de trappisten in Zundert, die een hippie in hun koorbanken heb ben opgenomen. Een foto uit De Stem. Van de Berg tekent er o.a. bij aan: „Zonder hem (de hippie) was deze plaat niet te tonen geweest. De zonen van Benedietus, evenals de dochters, gooiden de deur van hun huis met overtuiging dicht, toen Perraults sprookjes waren versche nen. De wereld werd groezelig. De peinzers zonderden zich af. Onver mijdelijk vielen ze toen zelf ten offer aan de degeneratie. Maar on langs werd de deur weer openge daan, ik vermoed toen het lachen van de experts in hun buizenwirwar tot binnen de muren doordrong.... De deur gaat voorlopig niet dicht. De hippie kan anderen met zich nemen, van zijn orde, maar ook de lachers uit hun buizenwirwar. De lachers zullen het zingen niet zo snel leren. Zij zullen kijken en blijven kijken naar de zingende peinzers en de jongen in zijn trui. Het is, geloof mij, één zaak. Zonder die lofzang geen onrustige jeugd. Zonder jeugd is die lofzang ijdel". Hoewel ik Van den Berg niet in alles geloof, geeft hij hier wat los- vaste „meditatiestof" over de wereld waarin wij leven. Geen onbekende zaken, maar hij zet ze in een be paald verband, die het overdenken ervan boeiend kan maken. Je moet dan wel een beetje over zijn aggres- sieve toon heenlezen, anders zou je kunnen blijven steken in de erger nis. „Kunst voorstellen als een soort buitenmaatschappelijk nee tegen de maatschappij en ais een bohémien terzijde dat allicht toch niet door de troep wordt begrepen, is een 19e eeuwse noodzaak geweest, maar doet nu wat vreemd aan". Dit uit de 12 pagina's ijzersterke tekst (ook al ben je het niet met alles eens) van Lambert Tegenbosch in RAAM-75 over Sonsbeek. B. Duijvestijn bespreekt verder de auteur Peter Handke, van wie een fragment uit „Die Angst des Tormanns beim Elf meter" is opgenomen. De moeite van het lezen waard is ook de tekst, die P. Hagers heeft uitgesproken op het Nijmeegse congres over litera tuur als massa- en eliteverschijn sel. „Het marxisme houd ik voor de wezenlijke leer voor de hele maat schappij. Het zal aan de huidige werkelijkheid een economische the orie moeten geven. Wanneer dit niet gebeurt, dan wordt het marxisme tpt een frase". Dat zegt de 85-jarige marxistische filosoof Georg Lukacs kort voor zijn dood in een interview met Wim Hazeu en Antal Sivirsky. Dat staat te lezen in KENTERING-2 (Badhuisweg 232, Den Haag). Interessant is ook de informatie, die Jan de Zanger in dit nummer geeft over de dichter Ivan Malinkovski, die in Denemarken de nodige „op spraak" verwekt. Verder is erin afgedrukt een gesprek van Hans Reijzer, met Mary Dorna, dat Vrij Nederland indertijd geweigerd heeft. Terecht, want er staat niets in, behalve een pijnlijke situatie beschrijving. Wim Hazeu krijgt en besteedt aandacht naar aanlei ding van de plagiaat-publikaties in Maatstaf, waarin de letterkundige muggenzifterij hoogtij viert. De rubriek Kunst en Kuituur is de komende veertien dagen niet de eindredacteur van deze rubriek op vakantie. eindredactie henk egbers ce" onzer verslaggevers) LENINGEN - Nederland ia'1 z'in mooie weer met de 'er miljarden insecten. °ral do mensen uit de Rand- raken in verwarring als ze 11 °og komen te staan met 011 onderc voor hen soms Oe onduidelijke beesten. b ''"'"'soslagen diertjes heb- degelijk pjjn. Wanneer ze ^worden kunnen ze 'e pijnloos en massaal wor- 0) nodi?,'"I)^n z'j" dikwijls banger pUite zegt de Piantenziek- 's snnTlenst 'n Wageningen. komt SuneVe begrijpen. le un de dichtbebouwde Randstad waar je heel weinig contact met de natuur hebt. Waar je op dat gebied ook bijzonder slecht onder wijs hebt genoten, want ze geven je eerder algebra dan dierkunde. Ln dan kom je buitx x dan denk je, god, wat is hier aan de hand. Je krijgt te maken met mieren, wespen, vliegen, lieveheersbeestjes en je weet eigenlijk niet dat die allemaal bij het bééld horen. Dat je er best in vrede mee kunt leven. Dat je niet alles meteen maar de nek om moet draaien. Dat niet ie dereen zijn eigen spuitbus mee moet brengen en dan op de ondeskundige toer wat in het rond gaan zitten spuiten. Het is nog gevaarlijk voor henzelf ook. Op een kampeerterrein moest zoiets verboden worden. De leiding moest zeggen: Wij zullen wel bepalen wat er wel en wat er niet bestreden kan worden. Die lei ding moest ook over circulaires be schikken waarin voorlichting over die insecten gegeven wordt. En die wil de Platenziektekundige Dienst best samenstellen". Er worden door het publiek nogal wat vragen aan de Dienst in Wage ningen gesteld, hoewel niet abnor maal veel. Wat sommigen een insec tenplaag noemen hangt samen met de zeer redelijke zomer: een goed seizoen voor de groei van insecten. Schadelijk „Nee", zegt de Dienst. Hinderlijk „Sommige mensen heb ben een psychologische angst. Dat ze in een kraag kruipen en dan steken, of zoiets. Dan gaat ze meppen. Som migen denken dat wespen juist dan gaan steken. Dat doen ze alleen maar als ze in het nauw zitten. Vergeet bij dit alles ook niet dat die beesten nuttig zijn. Ze eten weer andere beesten, ze ruimen kadavers op. Het goede klimaat van dit (en vo rig) jaar heeft het aantal insecten aanzienlijk uitgebreid. De Platen- ziektekundige Dienst: Bij slecht weer loopt een koningin die een nest aan het bouwen is de kans door kou of regen onderweg al te verongelukken, bijvoorbeeld op weg van een ruiten schutting, waarvan zij materiaal meeneemt, naar huis. Ook kan het nest zelf door vocht verschimmelen. De opfok van de laveren kan stagneren, waardoor een hele kolonie vastloopt. Bij gunstig weer is die kans veel kleiner. Eén zo'n nest kan (maximaal) 4.000 wes pen bevatten en op één hectare open veld in een zandstreek kunnen tientallen nesten voorkomen. De Plantenziektekundige Dienst propageert: Laat die wespen zo veel mogelijk met rust. Worden ze te hinderlijk, gaan ze bijvoorbeeld oij je voordeur zitten, gebruik dan de juiste bestrijdingsmiddelen. „Beter dan dat je steeds enkele diertjes half vermoordt, kun je een heel nest ineens uitroeien niet Lindaan-, Car- baryl- of Basudine-stuifinsecticide. Niet met een nat spuitmiddel. Ge woon bij het open nest. Een wesp kan wel degelijk pijn hebben, dat zie je wel als je hem half raakt en hij daar ligt te sparte len. Ze hebben een heel fijngevoelig zenuwstelsel, ook al is dat dan an ders ingericht. (ADVERTENTIE) 75 (ADVERTENTIE) Zaterdag lieen, zondag terug. Extra voordelig. Brieven voor deze rubriek moeten met vol ledige naam en adres worden ondertekend. Bij publicatie zullen deze vermeld worden. Slechts bij hoge uitzondering zal van deze regel wor den afgeweken. Naam en adres zijn dan bij de redactie bekend. Publicatie van brieven (verkort of onverkort) betekent niet dat de redactie het in alle gevallen een» ie met in houd, c.q. «trekking. Na het lezen van uw artikel over de aktiviteiten van de heer G. Esser wilde ik het volgende opmerken. Allereerst wilde ik constateren, dat het werk van de heer Esser prij zenswaardig is, temeer daar hij nog eens de aandacht op deze zaak ves tigt. Maar dat de heer Esser alléén wat zou doen gaat mij toch te ver. Om te beginnen heeft A. Schrey- grond al meerdere artikelen over de bonthandel en het dragen van bont van gevlekte katachtigen geschre ven. Zelf heb ik getracht om de N.O.S. te bewegen er een uitzending aan te wijden, zoals mij door het hoofd van voorheen „Scala" belaöl'd was. Het is echter helaas nog nooit gebeurd. Verder dient te worden opgemerkt dat met handtekeningen alléén niet zo heel veel bereikt wordt; temeer daar er nog mensen zijn, die persé allerlei tropische of bijzondere dieren willen houden. Daarom is er op initiatief van mevr. Sicherer-Frijlink te Bilthoven een werkgroep gevormd, die handelend wil optreden tegen de erbarmelijke situatie in en om de dierenhandel. Het is nl helaas zo, dat zeker 85 procent van alle handelaren een ge brek aan de meest elementaire ken nis ten toon spreiden en daardoor hun klanten niet kunnen adviseren wat nu echte huisdieren zijn en wat niet, en hoe huisdieren te houden etc. Er worden jaarlijks vele duizen den apen ingevoerd, waarvan het gros bij particulieren een erbarme lijk bestaan leidt. Zelf houd ik nog al eens lezingen over het leven en de gedragingen der dieren, en het houden van huisdieren. Ik ben daar voornamelijk mee begonnen omdat mij is gebleken, dat er gebrek aan goede voorlichting is op dit terrein. Zo ziet u dat de heer G. Esser niet alleen wat doet. GEERTRUIDENBERG W. J. KOCH, Coördinator van de werkgroep „Reorganisatie van de Dierenhandel". (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM Joop Geesink, de eens wereldvermaarde geestelijke vader van Dollywood, dat poppenre- clamefilms maakte voor grote con cerns in binnen- en buitenland en daarbij zo'n hoog artistiek peil be reikte, dat daar talloze prijzen mee behaald werden, trekt zich terug uit de filmwereld, terwijl zijn bedrijven door een ingrijpende reorganisatie zullen worden overgenomen in een fusie met Cinecentrum Hilversum en Toonders studio in Nederhorst den Berg.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1971 | | pagina 11