„Van onderop
laten groeien"
tedeling spuit maar wat raak
Weekend
retour
Zonder jeugd is die lofzang ijdel..
hij keek
raar op s'n neus
dat maken se
1 september wel weer
in orde
ING
GEDEPUTEERDE A. VAN GEESBERGEN EN HET CULTUURBELEID:
eeft
enken
bntenziektekundige dienst over „insectenplaag
■Crnietigd-
Joop Geesink
sluit
RS
S
?S
RS
ureau ABC
gon-arc lassers
ektr./autogeen
ssers
binnenland
buitenland
Lekker
op
gang
Jagen
en
vissen
Curieus
en
effect
Als een
bohémien
terzijde
PIJN
dagretour f 1.-
voordelig
uit met NS
Mens en dier
1CHINEFABRIEK "BREDA"
'3, BREDA
fonische apparatuur voor
meetpanelen. Daarnaast
telaars voor zeer grote
of Bemetel) strekt tot
ling en ervaring kunt U
zaken, Postbus 260 te
- 17.00 uur,alsmede
erecht op onze afdeling
Breda, telefoon 01600-
iagt
(met stooomwezen certificaaj
C UITZENDBUREAU
Rotterdam - TeL 010-149813 1
stoffen,
'en,
g van
g met
reld.
een
ifabriek.
ijf.
irende
eling
nis. Hier
Jleerd.
w,
/an
(S
ider
ge
ten een
g
e jaren
irden:
skering
evens
een
brief
Sociale
:ngen.
augustus
1971
nrtSITIES, die u ln de gaten
- am- Heeze, gemeentehuis:
P"bSiike kunst uit de zuide-
iganden (28 augustus, tot
"„ter) Antwerpen: Konink-
»,m met Magisch Realisme
nd (Hynckes, Koch, Wil
is september tot 14 no-
'"Maastricht bij Artifort:
«rijdkunst (reizende gedeelte
Australische collectie van de
ivesant-collectie) van 4 tot
Z september. Amsterdam:
Je kunst in pand Rund-
(vanaf 28 augustus). Ber-
Zoom: Markiezenhof Boem
tot 12 september. Utrecht,
„i Museum: Paul Klee (tot 12
Tilburg, schouwburg: Edith
Itot 10 september); BKS.
Het Werner Moonen en Ad
",er (gedurende sept.) en Ko-
jenk Hesselius (tot 23
rtENSGEVAL heet het vijfde
[tetival voor jonge mensen uit
tland en België, dat van 22 tot
F, 24 oktober in Maastricht
rindt.
IpijIOlIS ARTIST school, de
Vake kunstacademie, heft de
W tak op. De Nederlandse
Ei te Amsterdam, met 17.000
feen uit ons land, België en
L kunnen hun cursus afma-
IRMAN VAN VEEN'S show,
1 2 en 3 september in de
iiouwburg van Eindhoven
wordt door de AVRO-tv op-
Sffl.
BRAM EN FREEK van Neer-
t Hoop in Bange Dagen komen
[een nieuwe show: Neerlands
i in Panama. Première op 9
unber in het Amsterdamse
[y Theater.
KART00NS van Heist han-
fvan 4 tot 9 september in De
i te Veldhoven, bij Eindho-
■JEZl'S IS geen hippie, maar wij
ken dat veel hippies denken zo-
Jhij, Uitgangspunt voor het to-
Jspel van André Kuyten. Het
irgen leven van Jezus Christus,
op 15 september zijn première
pit in het Haagse HOT.
i
Be nieuwe toneelgroep Het Am-
Toneel tracht duidelijk
de loef af te steken. Het heeft
1 nu ook kandidaat gesteld voor
Irakke Grond. Achtereenvolgens
n no de Globe-plannen door
uitgevoerd. We wachten op
fes antwoord. Globe wacht op
«oord van b. en w. van Amster-
i. Kortom, iedereen wacht maar
We wachten ook op een storm-
1 run het publiek naar het
*ws Museum te Middelburg en
I Noordbrabants Museum te Den
Bezetten en dan losgeld eisen
Engels, zodat de dreigende sub
sstop toch wordt opgelost!
1 Be culturele raad van Breda wil
D communiceren met de bevol-
1 Volgens goed Hollands gebruik
larvoor een communieatie-com-
(ie. Er zal nog heel wat water
t bier moeten voor de Bredase
■tele communicerende vaten zijn
fgespoetd.
|Be BBK roept via een open
aan het bestuur van de Neder-
Jse Federatie van Beroepsverem-
pn van Kunstenaars op tot „soJi-
tn «rijd, het vormen van een
'"tot". Oude strijdkreten
"e jaren dertig. En dan maar
enaamde) moderne dingen ma-
to. geesten die stammen uit een
leetae cultuur.
„De komende begroting voor culturele zaken in de provincie Zeeland zal
zeker niet lager zijn dan die van het afgelopen jaar. Behalve de normale
kostenverhoging wordt zelfs gemikt op een geringe verhoging voor de be
roepskunst (halve ton) en de amateurkunst", De Zeeuwse „minister" voor
CRM, gedeputeerde A. van Geesbergen, voegt er aan toe: „We hebben de
afgelopen jaren door financieel hogere bijdragen op cultureel terrein een
achterstand ingehaald we zijn nog niet bij en ik zou het daarom be
treuren als daar nu aan geknibbeld werd. Natuurlijk moet er wat bezuinigd
worden, maar dan ook wel op cultureel terrein wel evenredig met de andere
sectoren. De integratie komt hier lekker op gang; er is een voortreffelijke
samenwerking met de gemeentebesturen op fifty-fifty basis en ook in het
subsidiëntenoverleg is deze basis in zicht. Natuurlijk zijn we veel aan rijks-
steun gebonden, maar ik heb ook de moed, dat het binnenkort in de Kamers
niet meer zo makkelijk als in het verleden zal zijn om op cultureel terrein
het mes er in te zetten.
Welke vraagstukken hebben op
dit moment prioriteit?
„Voorop staat de integratie van de
muziekscholen en de kunstzinnige
vorming. Daar willen we ook zo
spoedig mogelijk één provinciaal in
stituut van maken onder een provin
ciale directeur. Dat is bestuurlijk
niet zo eenvoudig. Er is overleg; ook
met de Terneuzense muziekschool.
Het is van belang, dat de muzische
vorming gecentraliseerd en geregio
naliseerd (enkele grote streekscho
len met eigen directeur) wordt.
Verder willen we het subsidiënten
overleg, dat momenteel alleen op
de beroepskunst georiënteerd is, uit
bouwen naar de amateuristische
kunstbeoefening.
Een ander punt is, dat we verder
moeten werken aan een markt voor
de beeldende kunstenaars. Op het
ogenblik is in studie de opzet van
een uitleenbureau. Een dertigtal
kunstenaars in Zeeland staat er po
sitief tegenover om op deze wijze
hun produkten onder de mensen te-
brengen".
Contact en overleg met de pro
vincie Noord-Brabant?
„Het liefst zie ik dat van onderop
groeien. De beeldende kunstenaars
zijn er al mee begonnen. Ze expo
seerden in Bergen op Zoom en mo
menteel in Zundert. Volgend jaar
komen Brabantse kunstenaars naar
Middelburg. Dat kan zich op andere
terreinen uitbreiden. Zo gaat het
Zeeuwse Jeugdorkest, waarvan ik
voorzitter ben, zich binnenkort pre
senteren in Breda. Brabant zou mu
zikaal iets terug kunnen doen in
Zeeland.
Ik stel me veel voor van de vorm
van samenwerking, die - na het
vorm 1
ophouden van de Kempische Kul-
tuurdagen Hilvarenbeek - nu ont
staat tussen de drie grensprovincies
met de 'aangrenzende Belgische pro
vincies. Op 5 november is het eer
ste overleg in Den Bosch. Dan zal
de recreatie centraal staan. Ja, ook
op het terrein van sociaal-cultureel
en opbouwwerk zou meer samen
kunnen gebeuren. Inderdaad is het
werken en stage lopen van Belgi
sche maatschappelijke werkers in
Zeeland een vorm van onderaf ont
staan, buiten opgelegde regelingen
om. De provincies moeten dat stimu
leren".
Globe, Proloog en Brabants Or
kest?
..Zeeland neemt geen enkele ver
antwoording voor welk gezelschap
dan ook, zolang er geen rijksbe-
leidsüjnen op dit punt zijn. Wel heb
ik er begrip voor als Brabants gede
puteerde Willems met een bezorgd
gezicht bij me komt (vorig jaar) om
te praten over subsidie aan Proloog.
Het is nauurlijk onzin, dat Brabant
geld moet toeleggen op een andere
provincie. En Proloog doet hier veel
en goed werk. Ook Globe is hier
herhaaldelijk. Nee; noch een eigen
toneelgroep, noch een eigen orkest
is voor Zeeland een betaalbare zaak.
Het is wel denkbaar, dat we in de
toekomst met een buurtprovincie
daaromtrent regelingen treffen. Eïn
mogelijke oriëntering op Zuid-Hol
land is daarbij niet uitgesloten".
De eigen academie voor beel
dende kunsten?
„Die komt er zeker. We hopen op
het volgende scholenplan van de mi
nister. Maar ook hierbij streven we
naar een groei van onderaf, waarbij
de Zeeuwse Muziekschool en de
Stichting Kunstzinnige Vorming de
onderbouw vormen. De kunstzinnige
vorming loopt lekker; in Hulst gaat
het nu geweldig. Goes moet nog wat
meer uit de verf. Alleen dat ver
domde geld. Wat wij ploeterend
van de grond proberen te krijgen,
hoort eigenlijk primair thuis bij het
onderwijs. Maar dat is een rijks
zaak.
De Kulturele Raad?
„Zou ik niet graag willen missen.
Vorm voldoet ook. Misschien moet
er nog iets aan de structuur veran
deren. De vier raden, die bestaan
(cultuur, sport, jeugd, welzijn) heb
ben een zekere autonomie, zonder
eigen budget. De grote vraag is of
we naar autonome raden toe moe
ten??? Behalve adviserende taken
voel ik er ook wel voor, dat ze
beperkt een stuk uitvoerend werk
verrichten. Nee, aan een professio
nalisering van mijn afdeling, zoals
in Brabant (consulenten) heb ik
niet direct behoefte. De deskundig
heid zit in de adviserende raden.
Consulenten zou ik bovendien aan
die raden verbinden en niet aan het
beleid". (In Brabant is dit nog een
vraag. H. E.).
Ontwikkeling van het progres
sieve Zeeuwse Bibliotheken-plan?
Bibliotheekgemeenschap.
„Momenteel is er overleg met be
stuur èn personeel van de openbare
bibliotheken, nadat de Staten zich al
bereid verklaard hadden de provin
ciale bibliotheek in die gemeenschap
op te nemen. Aanvankelijk was het
overleg met de openbare bibliothe
ken en de provinciale bibliotheek
wat moeilijk, maar het was een
goed gesprek. Er is een wil om
verder te gaan. In de loop van de
volgende maand ligt er een concept
gemeenschappelijke regeling klaar.
Dan moet er een afrondend gesprek
met de openbare bibliotheek plaats
vinden en met de gemeentebesturen,
die over een openbare bibliotheek
beschikken. Daarna kan de gemeen
schappelijke regeling in werking
treden. Wat de regionale steunbibli-
otheek betreft, hebben we vanaf het
eerste moment - met Leeuwai-den en
Arnhem, al meegedeeld uit het rijks
potje daarvoor".
Dat de provincie veel aan het
bibliotheekwerk gelegen is laat Van
Geesbergen dan zien aan de subsi-
diecijfers van het afgelopen jaar.
Afgerond waren die: provincie één
miljoen, honderdvijfenzeventigdui
zend gulden; gemeenten vijfhonderd-
eenennegentigduizend gulden en
rijk vijfhonderdzevenennegentigdui-
zend gulden.
Dan volgt er in ons gesprek nog
wat sprokkelwerk, waarbij onder
anderen aan de orde komt het ont
breken van een kader in Zeeland.
Ik: „Je merkt, dat Zeeland nog geen
hoger onderwijsinstituten kent. De
jongeren trekken weg en romen
Zeeland af". Waarop de gedeputeer
de voor cultuur ontnuchterend (voor
mij) reageert met: „Ja, daarom
moeten we in Zeeland industrialise
ren". Waarbij ik hardop denk aan
Roszak's boek: „Opkomst van een
tegencultuur".
PROF. DR. J. H. METABLETI-
CA—VAN DEN BERG heeft een
nieuw boekje aan zijn grote reeks
publikaties toegevoegd. Het heet ,,'s
MORGENS JAGEN, 's MIDDAGS
VISSEN" (uitg. Callenbach
f 12,50). Met deze aan Marx ontleen
de titel, is een merkwaardig boekje
ontstaan, dat bijna, zowel door uit
gave als inhoud, iets weg heeft van
een modern meditatieboekje, was
het niet gelardeerd met een groot
aantal ironische zinnen. De interes
sante schets van een maatschappij-
ontwikkeling en de barometer van
de menselijke psyche (kind - vol
wassene) daarbij heeft het iets van 'n
wanhoopskreet, verborgen onder het
objectiverende „hoongelach" van de
wetenschapper. Dat neemt niet weg,
dat ik het geboeid heb gelezen.
Het boekje bestaat uit 38 pagina's
foto's op de rechterpagina, met tel
kens een korte beschouwing aan de
hand daarvan op de linkerpagina.
Zijn uitgangspunt is het jaar 1697,
toen Ch. Perrault met het boek
„Sprookjes van moeder de gans" het
eerste boek liet verschijnen, dat in
volle bewustheid voor kinderen was
gemaakt. Ervoor bestonden er geen
echte kinderverhalen, kinderkleding
etc. Van den Berg toont dan aan hoe
het kind door een steeds minder
toegankelijke volwassenheid1 meer
en meer infantiel wordt gemaakt en
met de kunstgreep van het wrede
sprookje uit de volwassenheid wordt
verstoten. Zo ontstond de psychische
puberteit. „Puberteit ontstaat, wan
neer de opgroeiende door de samen
leving tot wachten wordt ge
bracht".
Maar nu zitten de volwassenen in
hetzelfde schip. Wat de kinderen in
de 17e en de 18e eeuw doorstonden,
overkwam sedert kort de volwasse
nen, omdat zij terechtkwamen in
de wrede „sprookjeswereld" van
deskundigen en computers e.d.
Daardoor is het sprookje tussen vol
wassenen en kind niet meer nodig.
Mocht men het uit letterkundig be
hagen toch nog willen voorlezen,
dan mag het niet meer (afstand
scheppend) wreed zijn. Het wrede
treft vandaag iedereen. Het kind
1 boek 1
komt nu onbelemmerd naar de vol
wassene, omdat de volwassene tot
een kind werd gemaakt. En dan
roept Van den Berg uit: „Daarom
weg met de restjes schijnvolwassen-
heid. Weg met dat burgermansge
zicht in de plooi. Weg met al die
titels. Weg de toga, weg met de
ambtsketen. De jeugdige zou nog
denken, dat hij geen toegang heeft.
Hij heeft toegang. Hij komt ook
werkelijk. Maar wel is de manier
waarop hij komt anders dan de
schijnvolwassene in zijn vermetelste
dromen kon voorzien".
De auteur gaat dan in op de
consequenties, die dit heeft op ge
zin, gezag, universiteit. Jarenlang
werd de jeugdigen onderricht dat
niemand méér is en dat bijgevolg
niemand het voor het zeggen heeft.
Het enige onderscheid dat nog be
staat is dat tussen de subsoorten
producenten en consumenten. On
vrije mensen te midden van een
„mensenplaag". Maar door het zit
tende protest op de Dam etc. daarte
gen begint bij de goedgekleden de
gedachte te dagen, dat er iets mis
is met de consumptiemaatschappij,
dat het meest wezenlijke, het meest
echte van 's mensen leven in het
slop is geraakt. Maar al heeft de
jeugdige door zijn protest de ogen
geopend, hij zal het euvel niet zelf
verhelpen.
Vanuit Darwin (mens is dier:
mensen zijn dus onderling gelijk)
zegt hij dat de wetenschap een
knieval maakt voor de sociale nood
zaak: het menselijke in ons bestaan
tot de grond af te breken. De bevol
king zal afnemen. Een stand (de
arbeidersklasse) verdwijnt onder in
vloed van de mechanisatie. „Zie de'
dag is gekomen, waarop de arbeider,
naar Marx zekere verwachting, 's
morgens jager, 's middags visser, 's
avonds dierenteler kan zijn". Maar
ook: „Voor de adel werd destijds de
guillotine uitgevonden. Voor de
thans overleefde klasse en wat bij
deze klasse in alle geledingen van
het volk hoort, is het nieuwe, in
wendige guillotinetje van de abortus
gemaakt. Doden heet de taak". Bit
ter is hij over „de woekering van
verblijfbunkers en de ontaarding
van als huis mislukte wooncellen".
Volstrekt nieuw is dat het welzijn
van ieder afhangt van het talent en
de inspanning bij weinigen, meent
hij. „Daar in de nauwelijks te tillen
kennis en deskundigheid ligt de
voorwaarde van het huidige maat-
Een curieuze plaat is STUTTEN-
BURGH'S MUSICAL BOXES (CNR-
541.633). Op deze lp zijn een dertig
tal geluiden opgenomen van speel
dozen en broertjes en zusjes van
deze wonderlijke mechanische in
strumenten uit de grote verzameling
in het gelijknamige restaurant in
Monnikendam. De tingelende, pin
gelende en klingelende geluiden (in
clusief het mechanisch gekraak) van
Kaliope-speeldozen, voorlopers van
onze pick-up, zakspeeldoosjes, siga
rettenautomaat met geluid, orgel
klokjes, phonola, pianola etc. vor
men een interessant document van
een uitstervend stukje historie. Ge
vat in een goed gedocumenteerde
hoes met een viertalige verklarende
tekst, kan deze lp een aardig ge
schenk voor uzelf of iemand anders
zijn.
Twee verschillende pianisten
hebben elkaar gevonden FOR
HANDS UP (Philips 6 413.013); de
agressieve Rob Hoecke en de soe-
pel-swingende Hein van der Gaag.
Samen hebben ze de pianistische
techniek van de boogie-woogie op
twee vleugels botgevierd. De plaat
wil een brug slaan over de kloof
tussen de pop- en jazzliefhebbers. In
deze boogie-woogie slag, komen ze
er - uiteraard - uit als twee perfecte
pianisten, die weten welk effect ze
kunnen bereiken. Het is allemaal
erg goed doordacht, hetgeen soms
jammer is. Uitstekend gesecondeerd
door sologitarist Ben de Bruijn, bas
sist Wil de Meijer en drummer Paul
Lagaay tonen beide pianisten in dit
ritme echter hun grote klasse.
schappelijke bestel. Wie niet kan
heeft zich te voegen bij de schare
Vrijgemaakten. Hun handen zijn vrij
om te „jagen en te vissen".
Het boekje eindigt met een foto
van de trappisten in Zundert, die
een hippie in hun koorbanken heb
ben opgenomen. Een foto uit De
Stem. Van de Berg tekent er o.a. bij
aan: „Zonder hem (de hippie) was
deze plaat niet te tonen geweest. De
zonen van Benedietus, evenals de
dochters, gooiden de deur van hun
huis met overtuiging dicht, toen
Perraults sprookjes waren versche
nen. De wereld werd groezelig. De
peinzers zonderden zich af. Onver
mijdelijk vielen ze toen zelf ten
offer aan de degeneratie. Maar on
langs werd de deur weer openge
daan, ik vermoed toen het lachen
van de experts in hun buizenwirwar
tot binnen de muren doordrong.... De
deur gaat voorlopig niet dicht. De
hippie kan anderen met zich nemen,
van zijn orde, maar ook de lachers
uit hun buizenwirwar. De lachers
zullen het zingen niet zo snel leren.
Zij zullen kijken en blijven kijken
naar de zingende peinzers en de
jongen in zijn trui. Het is, geloof
mij, één zaak. Zonder die lofzang
geen onrustige jeugd. Zonder jeugd
is die lofzang ijdel".
Hoewel ik Van den Berg niet in
alles geloof, geeft hij hier wat los-
vaste „meditatiestof" over de wereld
waarin wij leven. Geen onbekende
zaken, maar hij zet ze in een be
paald verband, die het overdenken
ervan boeiend kan maken. Je moet
dan wel een beetje over zijn aggres-
sieve toon heenlezen, anders zou je
kunnen blijven steken in de erger
nis.
„Kunst voorstellen als een soort
buitenmaatschappelijk nee tegen de
maatschappij en ais een bohémien
terzijde dat allicht toch niet door de
troep wordt begrepen, is een 19e
eeuwse noodzaak geweest, maar
doet nu wat vreemd aan". Dit uit de
12 pagina's ijzersterke tekst (ook al
ben je het niet met alles eens) van
Lambert Tegenbosch in RAAM-75
over Sonsbeek. B. Duijvestijn
bespreekt verder de auteur Peter
Handke, van wie een fragment uit
„Die Angst des Tormanns beim Elf
meter" is opgenomen. De moeite
van het lezen waard is ook de tekst,
die P. Hagers heeft uitgesproken op
het Nijmeegse congres over litera
tuur als massa- en eliteverschijn
sel.
„Het marxisme houd ik voor de
wezenlijke leer voor de hele maat
schappij. Het zal aan de huidige
werkelijkheid een economische the
orie moeten geven. Wanneer dit niet
gebeurt, dan wordt het marxisme tpt
een frase". Dat zegt de 85-jarige
marxistische filosoof Georg Lukacs
kort voor zijn dood in een interview
met Wim Hazeu en Antal Sivirsky.
Dat staat te lezen in KENTERING-2
(Badhuisweg 232, Den Haag).
Interessant is ook de informatie, die
Jan de Zanger in dit nummer geeft
over de dichter Ivan Malinkovski,
die in Denemarken de nodige „op
spraak" verwekt. Verder is erin
afgedrukt een gesprek van Hans
Reijzer, met Mary Dorna, dat Vrij
Nederland indertijd geweigerd
heeft. Terecht, want er staat niets
in, behalve een pijnlijke situatie
beschrijving. Wim Hazeu krijgt
en besteedt aandacht naar aanlei
ding van de plagiaat-publikaties in
Maatstaf, waarin de letterkundige
muggenzifterij hoogtij viert.
De rubriek Kunst en Kuituur
is de komende veertien dagen niet
de eindredacteur van deze rubriek
op vakantie.
eindredactie
henk egbers
ce" onzer verslaggevers)
LENINGEN - Nederland
ia'1 z'in mooie weer met de
'er miljarden insecten.
°ral do mensen uit de Rand-
raken in verwarring als ze
11 °og komen te staan met
011 onderc voor hen soms
Oe onduidelijke beesten.
b ''"'"'soslagen diertjes heb-
degelijk pjjn. Wanneer ze
^worden kunnen ze
'e pijnloos en massaal wor-
0) nodi?,'"I)^n z'j" dikwijls banger
pUite zegt de Piantenziek-
's snnTlenst 'n Wageningen.
komt SuneVe begrijpen. le
un de dichtbebouwde
Randstad waar je heel weinig contact
met de natuur hebt. Waar je op dat
gebied ook bijzonder slecht onder
wijs hebt genoten, want ze geven je
eerder algebra dan dierkunde. Ln
dan kom je buitx x dan denk je,
god, wat is hier aan de hand.
Je krijgt te maken met mieren,
wespen, vliegen, lieveheersbeestjes
en je weet eigenlijk niet dat die
allemaal bij het bééld horen. Dat je
er best in vrede mee kunt leven.
Dat je niet alles meteen maar de
nek om moet draaien. Dat niet ie
dereen zijn eigen spuitbus mee moet
brengen en dan op de ondeskundige
toer wat in het rond gaan zitten
spuiten. Het is nog gevaarlijk voor
henzelf ook. Op een kampeerterrein
moest zoiets verboden worden. De
leiding moest zeggen: Wij zullen
wel bepalen wat er wel en wat er
niet bestreden kan worden. Die lei
ding moest ook over circulaires be
schikken waarin voorlichting over
die insecten gegeven wordt. En die
wil de Platenziektekundige Dienst
best samenstellen".
Er worden door het publiek nogal
wat vragen aan de Dienst in Wage
ningen gesteld, hoewel niet abnor
maal veel. Wat sommigen een insec
tenplaag noemen hangt samen met
de zeer redelijke zomer: een goed
seizoen voor de groei van insecten.
Schadelijk „Nee", zegt de Dienst.
Hinderlijk „Sommige mensen heb
ben een psychologische angst. Dat ze
in een kraag kruipen en dan steken,
of zoiets. Dan gaat ze meppen. Som
migen denken dat wespen juist dan
gaan steken. Dat doen ze alleen
maar als ze in het nauw zitten.
Vergeet bij dit alles ook niet dat die
beesten nuttig zijn. Ze eten weer
andere beesten, ze ruimen kadavers
op.
Het goede klimaat van dit (en vo
rig) jaar heeft het aantal insecten
aanzienlijk uitgebreid. De Platen-
ziektekundige Dienst: Bij slecht
weer loopt een koningin die een
nest aan het bouwen is de kans
door kou of regen onderweg al te
verongelukken, bijvoorbeeld op weg
van een ruiten schutting, waarvan
zij materiaal meeneemt, naar huis.
Ook kan het nest zelf door vocht
verschimmelen. De opfok van de
laveren kan stagneren, waardoor een
hele kolonie vastloopt. Bij gunstig
weer is die kans veel kleiner. Eén
zo'n nest kan (maximaal) 4.000 wes
pen bevatten en op één hectare
open veld in een zandstreek kunnen
tientallen nesten voorkomen.
De Plantenziektekundige Dienst
propageert: Laat die wespen zo veel
mogelijk met rust. Worden ze te
hinderlijk, gaan ze bijvoorbeeld oij
je voordeur zitten, gebruik dan de
juiste bestrijdingsmiddelen. „Beter
dan dat je steeds enkele diertjes
half vermoordt, kun je een heel nest
ineens uitroeien niet Lindaan-, Car-
baryl- of Basudine-stuifinsecticide.
Niet met een nat spuitmiddel. Ge
woon bij het open nest.
Een wesp kan wel degelijk pijn
hebben, dat zie je wel als je hem
half raakt en hij daar ligt te sparte
len. Ze hebben een heel fijngevoelig
zenuwstelsel, ook al is dat dan an
ders ingericht.
(ADVERTENTIE)
75
(ADVERTENTIE)
Zaterdag lieen,
zondag terug.
Extra voordelig.
Brieven voor deze rubriek moeten met vol
ledige naam en adres worden ondertekend. Bij
publicatie zullen deze vermeld worden. Slechts
bij hoge uitzondering zal van deze regel wor
den afgeweken. Naam en adres zijn dan bij
de redactie bekend. Publicatie van brieven
(verkort of onverkort) betekent niet dat de
redactie het in alle gevallen een» ie met in
houd, c.q. «trekking.
Na het lezen van uw artikel over
de aktiviteiten van de heer G. Esser
wilde ik het volgende opmerken.
Allereerst wilde ik constateren, dat
het werk van de heer Esser prij
zenswaardig is, temeer daar hij nog
eens de aandacht op deze zaak ves
tigt. Maar dat de heer Esser alléén
wat zou doen gaat mij toch te ver.
Om te beginnen heeft A. Schrey-
grond al meerdere artikelen over de
bonthandel en het dragen van bont
van gevlekte katachtigen geschre
ven. Zelf heb ik getracht om de
N.O.S. te bewegen er een uitzending
aan te wijden, zoals mij door het
hoofd van voorheen „Scala" belaöl'd
was. Het is echter helaas nog nooit
gebeurd. Verder dient te worden
opgemerkt dat met handtekeningen
alléén niet zo heel veel bereikt
wordt; temeer daar er nog mensen
zijn, die persé allerlei tropische of
bijzondere dieren willen houden.
Daarom is er op initiatief van mevr.
Sicherer-Frijlink te Bilthoven een
werkgroep gevormd, die handelend
wil optreden tegen de erbarmelijke
situatie in en om de dierenhandel.
Het is nl helaas zo, dat zeker 85
procent van alle handelaren een ge
brek aan de meest elementaire ken
nis ten toon spreiden en daardoor
hun klanten niet kunnen adviseren
wat nu echte huisdieren zijn en wat
niet, en hoe huisdieren te houden
etc. Er worden jaarlijks vele duizen
den apen ingevoerd, waarvan het
gros bij particulieren een erbarme
lijk bestaan leidt. Zelf houd ik nog
al eens lezingen over het leven en
de gedragingen der dieren, en het
houden van huisdieren. Ik ben daar
voornamelijk mee begonnen omdat
mij is gebleken, dat er gebrek aan
goede voorlichting is op dit terrein.
Zo ziet u dat de heer G. Esser niet
alleen wat doet.
GEERTRUIDENBERG
W. J. KOCH,
Coördinator van de werkgroep
„Reorganisatie van de
Dierenhandel".
(Van een onzer verslaggevers)
AMSTERDAM Joop Geesink, de
eens wereldvermaarde geestelijke
vader van Dollywood, dat poppenre-
clamefilms maakte voor grote con
cerns in binnen- en buitenland en
daarbij zo'n hoog artistiek peil be
reikte, dat daar talloze prijzen mee
behaald werden, trekt zich terug uit
de filmwereld, terwijl zijn bedrijven
door een ingrijpende reorganisatie
zullen worden overgenomen in een
fusie met Cinecentrum Hilversum en
Toonders studio in Nederhorst den
Berg.