km
Ierland
lereni
orden
Brabants kamer
lid ziet op tegen
werkbezoek in
eigen provincie
ÜJSTANDTREKKERS WORDEN
DUPE VAN UNIFORMERING
VV C
KUNSTENAAR JAN BRÜËNS (EX-LID SINN-FEIN):
^ecteur Bredase sociale dienst, drs. M. Naus
over ontwerp wetswijziging:
Kunstenaars
nog ongerust
na gesprek
met minister
HONGAARS ECHTPAAR
VLUCHT OP LUCHTBED
Bezuinigingen
niet altijd
acceptabel
Bankrover na
half uur
gearresteerd
binnenland
buitenland
HVERSEN
Drieledig doel
Controverse
Klassenstrijd
DRS. VERDIJK: HET WORDT EEN HARDE
DOBBER IN HELMOND EN TILBURG
Nationaal
Niet zwart op wit
Hulpmiddel
OMGETURND
KNEVELWET
LANDELIJK
COLLEGE
1971
voor alleenstaanden,
ouderen en gepensioneer
den vanaf 55 iaarl
inden juli, aug. en sept leunt n
eten van onze geheel verzer™.
Jld-Llmburg, Riin, harz, Zwan!
arlntlë en Salzburgerland. R^J!
geheel verzorgde retsi Venter
iw onmiddellijke omgeving.
nog de gratis kleurenfolder bil
PEAU IER RIET N V ENSCHEDE
12a- Telef. (0t5420) 10757-2244J
JDE (Zeeuwsch-Vlaanderen). Toen kunstenaar Jan Bruëns
ïdagavond laat, na de presentatie van zijn „Groot Wasknijper-
in de NOS-tv-rubriek „Kunstsignaleringcn", thuis arriveerde
voor hem een brief uit Ierland. De brief, geschreven door
I van zijn vele vrienden op het „groene eiland", bracht hem op
hoogte van het overlijden van Joe Nolan, een vooraanstaand
tblikein en voorvechter van de Ierse eenwording. Bijgevoegd
iren kranteknipsels en het onvermijdelijke bidprentje.
Pe contacten van Jan Bruëns
leden van de politieke be
ting Sinn Fein (Onszelf) en
geheime Ierse leger, het
A.. dateren vanuit de tijd dat
I werkte in Ierland, vier jaar
totaal.
Ierland onderhouden."
Jan Bruëns ziet de strijd voor de
Ierse eenwording als een recht
vaardige. Naar zijn idee is nu „de
grote slag" begonnen. Een grote
slag waarop het geheime I.R.A.
zich jarenlang duchtig heeft gepre
pareerd. „De regering van de Ierse
republiek heeft altijd ontkend dat
de IRA nog bestond. Volgens haar
had die opgehouden te bestaan op
het moment dat de Ierse republiek
zelfstandig werd. Ik weet uit eigen
ervaring dat dit beslist niet zo is.
Op 15 kilometer van Dublin in de
heuvels, kun je regelmatig groep
jes IRA-mensen in uniform en be
wapend, waarnemen.
De leden van dit ondergrondse
leger worden gerekruteerd uit
Sinn-Feinleden en wapens zijn er
bij de vleet. Voordat men in het
geheime leger wordt opgenomen
hebben veel jongemannen een pa
ramilitaire training gehad in een
toegestane padvindersorganisatie",
zo vervolgt Jan Bruëns. Op de
foto's van de begrafenis van Joe
meer dan 50 jaar oud, zijn
oede toekomstmogelijkheden
itwerpen, waarbij de
me mate aanwezig is.
etten voor onze werk-
slangstelling voor en
is vereist.
Jan Bruëns (links) tijdens t.v.-opnamen.
kranteknipsels en het onvermijdelijke bidprentje
Nolan komen deze geüniformeerde
padvinders voor, die de rouwstoet
begeleiden. Het IRA zelf is verbo
den in de republiek en het concen
tratiekamp Curragh Camp, waarin
in 1939 Joe Nolan en vele andere
republikeinen werden geïnter
neerd, doet volgens Jan Bruëns
nog steeds dienst.
De Sinn Fein daarentegen werkt
volkomen legaal in de republiek
en heeft een hoofdkwartier aan de
Gardener Place in Dublin. Van
daaruit worden de contacten on
derhouden met de plaatselijke
Sinn-Feinclubs. De „commands",
zoals deze laatste genoemd wor
den, kiezen een gevallen republi
kein als een soort patroonheilige,
waarnaar de club vernoemd wordt.
„Het leven van zo'n gesneuvelde
wordt uitgeplozen en na verloop
van tijd associëren de leden zich
met het streven van hun „patroon
heilige", aldus Jan Bruëns.
Hoewel officieel ontkend wordt
aangenomen dat Sinn Fein contac
ten ondérhoud met de IRA.
In Ulster is ook Sinn Fein ver
boden. Leden hiervan zijn via de
Noordierse Labourparty toch in het
parlement gekozen. Dat is de ver
klaring voor de aanwezigheid van
deze parlementsleden op „illegale"
persconferenties als kortgeleden
gehouden.
Het doel van het IRA is volgens
de Eedenaar drieledig. Ten eerste:
verdrijving van de Engelsen uit
geheel Ierland, ten tweede moet de
huidige regering van de Ierse Re
publiek (de 26 counties, zoals in
IRA-spreektaal de republiek wordt
aangeduid) omvergeworpen wor
den en ten derde zullen algemene
verkiezingen over het gehele ei
land volgens het one-man-one-vo-
teprincipe gehouden moeten wor
den. (Momenteel heeft Ulster een
soort census-kiesrecht. Redactie).
Dit wordt min of meer onder
schreven door Sinn Fein, dat nog
nooit aan verkiezingen in de repu
bliek heeft meegedaan maar dat
wel zal doen als Ierland een is.
De tactiek die het IRA zal vol
gen om het door haar gestelde doel
te bereiken zal het beproefde „hit
and run" zijn. Kleine groepjes zul
len subversieve acties voeren en
snel weer uit elkaar gaan. De le
den gaan de andere dag gewoon
weer naar hun baas.
Voor het wakkerschudden en
mobileren van de bevolking, is al
dus de kranteberichten van de
laatste tijd, gekozen voor het wa
pen van de „burgerlijke ongehoor
zaamheid". „De geschiedenis her
haalt zich", aldus Jan Bruëns.
„Ten tijde van de onafhankelijk
heidsoorlog bestuurden de republi
keinen het eiland. Belastingen
werden geïnd en scholen, zieken
huizen en gemeenten bestuurd. De
Britse administratie was een far
ce".
Uit die tijd dateert ook de con
troverse tussen Sinn Fein en de
Zuidierse regering. „De republi
kein beschouwen De Valera (de
eerste president van de Ierse repu
bliek) als een verrader, want hij
ging in Londen onderhandelen toen
de republikeinen het eiland be
heersten en kwam met 26 graaf
schappen terug in plaats van alle
32. De Valera stapte uit Sinn Fein
en liet fondsen van de organisatie
(veel dollars kwamen van Ierse
emigranten in Amerika) blokke
ren".
Het zal volgens de Eedese kun
stenaar van de Ierse regering af
hangen of de strijd zich naar En
geland zal verplaatsen of niet.
„Die regering zal moeten kiezen.
Economisch is de republiek met
handen en voeten gebonden aan
Engeland dank zij het Free Trade
Agreement. Veel landbouwproduk-
ten worden geëxporteerd naar En
geland. Als de Ierse regering be
zwijkt voor Engelse druk en het
IRA fors gaat aanpakken dan zal
de strijd in Engeland oplaaien. Er
wonen en werken daar ruim een
miljoen Ieren en het typische
is dat veel Ieren daar pas gaan
beseffen dat ze Ier zijn. Een Ie ris
in Engeland een tweederangs bur
ger, die in het algemeen als „Pad
dy" wordt aangeduid. Zo'n Ier is
rijp voor republikeinse gedach
ten".
Bij een eventueel fors Iers in
grijpen zal de Ierse regering vol
gens Jan Bruëns veel goodwill bij
de eigen bevolking verliezen. Bij
niet ingrijpen volgen misschien
Engelse sancties. „Momenteel wedt
die regering volgen mij op allebei
de paarden", voegt Jan Bruëns er
sarcastisch aan toe.
Sat de ongeregeldheden in Ulster
betreft merkt Bruëns op dat het
een klassenstrijd is en geen
godsdiensttwist. „De gewone pro
testantse burger wordt opgehitst. Er
worden hem verschrikkelijke ver
halen verteld over „roomse ter
reur" en „bestuurd worden uit Ro
me". Zij worden aangemoedigd lid
te worden van Oranjeloges. De ei
genlijke vijand voor de Ier is de
grootgrondbezitter, de huisbaas en
de industrieel", zo vervolgt Bru
ëns, die terzijde op wijst, dat de
Noordier sociale zorg naar Engel
se maatstaf ontvangt, waardoor
zijn welzijn minder slecht is dan
in de Ierse Republiek.
„Dat de Ierse eenwording geen
uitsluitend katholieke zaak is
wordt wel aangetoond doordat er
van oudsher protestanten in de or
ganisatie hebben gezeten en niet de
minsten", zo vervolgt Bruëns. Hij
doelt hierbij onder meer op coun
tess Marcievitc, een bevelhebster
tijdens de Paasopstand.
De publiciteit wordt zowel door
Sinn Fein als IRA niet geschuwd.
De laatste voorbeelden hiervan
zijn de illegale persconferenties,
waarop onder meer een schaduwre-
gering werd gepresenteerd. Sabo-
tagegevallen en hongerstakingen
van Ierse gevangenen worden in
Engeland als lokaal nieuws afge
daan. Bladen als The Republic en
The United Irishmen, die hun weg
over de gehele wereld vinden, dra
gen deze dingen verder uit.
Ook in de strijd tegen de gehate
B-specials in Ulster speelden deze
bladen een rol. The United Irish
men wijdde een extra-uitgave aan
het publiceren van naam en toe
naam van B-specials die zich had
den schuldig gemaakt aan geweld;
intimidatie etc.
„Het zal misschien nog een tijd
duren, maar uiteindelijk zal Ier
land één zijn, dat is mijn vaste
overtuiging", zo besluit Jan Bru
ëns.
REIN VAN DER HELM
i
(Van onze Haagse redacteur)
DEN HAAG De leden van de KVP-kanierfractie, en speciaal de
Brabanders onder hen, hoeven zich niet al te veel illusies te maken
over het werkbezoek, dat de fractie 9 september brengt aan Tilburg
en Helmond: het zal een harde dobber worden. Per slot van rekening
is de KVP-fractie mede verantwoordelijk voor de regeringsmaatregel,
die behelst dat de Brabantse stimuleringsgebieden stimuleringsgebied
-af zijn. Duidelijk dus, dat „Brabant" dit in het bijzonder zijn „eigen"
volksvertegenwoordigers zal verwijten.
Een van deze Brabantse volksver
tegenwoordigers is drs. A.A.M. Ver
dijk (51) uit Moergestel. Hij heeft
in de KVP-fractie een belangrijke rol
gespeeld bij een poging voor Bra
bant nog zoveel mogelijk te red
den.
In een hard gesprek met fractie
leider Veringa kreeg hij deze bereid
van de regering te eisen, dat bij het
afspringen van onderhandelingen
over de vestiging van een bedrijf de
voor dit bedrijf gereserveerde in
vesteringspremie beschikbaar blijft
voor andere bedrijven, die zich wil
len vestigen in hetzelfde (stimule-
rings-) gebied Premier Biesheuvel
wilde daar, zoals bekend, niet aan,
„maar de fractie neemt er geen
genoegen mee. We komen er bij de
behandeling van de begroting van
Economische Zaken zeker op terug",
aldus de heer Verdijk, die overigens
toegeeft dat het straks in Tilburg en
Helmond uiterst moeilijk zal worden
dit te „verkopen" als het meest
haalbare voor Brabant. Hij ziet
daarom, eerlijk gezegd, aan de ene
kant wel tegen het werkbezoek op.
Anderzijds noemt hij het ook een
nuttige gelegenheid om Brabant dui
delijk te maken dat de KVP-fractie
in ieder geval begrip voor het pro
bleem heeft.
•ote mate zelfstandig
meet- en regelinstal-
van meet- en regel-
:uleren van dergelijke
«schreven sollicitaties, voor
van nummer SD 1237 »e
Iszaken en Sociale DientL
Verdijk, geboren Eindhovenaar en
jarenlang directeur van het Provin
ciaal Opbouworgaan Noord-Brabant
zegt eerlijk: „Als wij de regerings
maatregelen niet hadden aanvaard,
betekende dat een verwerping van
het hele regeerakkoord. Uiteindelijk
vonden wij de regeerbaarheid van
het land toch wel belangrijker dan
het regionale Brabantse belang. Je
hebt als kamerlid toch in de eerste
plaats een nationale functie".
Vraag: Niettemin kunnen de Bra
bantse kiezers zich nu met enig
recht toch wel belazerd voelen?
Verdijk: „Je kunt in deze tijd toch
niet meer uitsluitend kiezen voor
Brabantia Nostra".
Vraag. Welke rol hebt u nol pre
cies gespeeld in deze zaak? Verdijk:
„Ik ben de laatste dag van het debat
speciaal teruggekomen uit Malawi.
Om één uur kwam ik op Schiphol
aan, om half drie zat ik met Veringa
te praten over de Brabantse proble
matiek. In dat gesprek is van de
zijde van de Brabantse kamerleden
gevochten voor twee zaken. In de
eerste plaats hebben we duidelijk ge
steld, dat je de investeringspremiere
geling, die nog maar nauwelijks op
gang was gekomen (sinds 1967),
niet nu al moet afschaffen en speci
aal met betrekking tot Tilburg heb
ben we gewezen op een eerder ge-
gegeven toezegging, dat deze regio
tot 1975 mocht rekenen op investe
ringspremies. Het getuigt van slecht
beleid die toezegging ongedaan te
maken."
Vraag: Staat die toezegging
zwart op wit? Verdijk: „Nee. maar ze
was gebaseerd op een in 1968 ver
schenen prognose van de directeur-
generaal van Economische Zaken,
waarin staat dat Tilburg er tot 1975
tienduizend arbeidsplaatsen bij zal
krijgen. Nu is dinds 1967 het aantal
arbeidsplaatsen feitelijk teruggelo
pen. We zijn met andere woorden
dus verder van het uitgangspunt van
de prognose afgekomen. Het lijkt
me daarom een reële zaak de inves
teringspremieregeling te handhaven,
wil er nog iets van die prognose
terechtkomen. Dat is voor de plano
logische structuur van heel Brabant
van belang."
Vraag: Premier Biesheuvel heeft
gezegd, dat investeringspremies nog
wel verstrekt zullen worden aan be
drijven, die hun aanvraag al hadden
ingediend. Valt Volkswagen daaron
der? Verdijk. „Ik meen van wel.
Biesheuvel heeft dat ook met zoveel
Drs. Verdijk.
woorden toegegeven. Ik wil in dit
verband wel enkele kritische kant
tekeningen plaatsen. Ik ben persoon
lijk niet zo erg geporteerd voor
Volkswagen, omdat 85 procent van de
werknemers ongeschoolde arbeids
krachten moeten zijn. Een ander na
deel is dat je de kans loopt dat één
groot concern teveel de sociale
structuur van het gebied bepaalt
(zie Eindhoven met Philips). Ik
vind, dat Tilburg zich voor de toe
komst moet richten op niet extreem
grote bedrijven, maar op middelgro
te industrieën, op de dienstensector
en de recreatie. Dat vereist een
uitbouw van de beroepsopleidings
mogelijkheden. Te denken valt aan
een horeca-opleiding en een Heao-
school, en ook, maar dan in samen
werking met Eindhoven een univer
siteit."
Vraag. Liever geen VW dus in
Tilburg? Verdijk: „Begrijp me goed,
als we de keuze hebben tussen VW
en niets dan liever VW."
Vraag: Vindt u, als ik even van
Midden-Brabant naar West-Brabant
mag overstappen, de vestiging van
Schell-Chemie bij Moerdijk een op
lossing voor de werkgelegenheids
problemen in het westen van deze
provincie? Verdijk: „Het is een
hulpmiddel, maar mijns inziens is
de zaak rooskleuriger voorgesteld
dan ze feitelijk is. Shell zou in
eerste aanleg 9000 arbeidsplaatsen
opleveren. Daarna zouden er nog
eens zoveel bijkomen in de aanver
wante industrieën. Dat laatste zie ik
niet zo. Volgens mij hebben die
aanverwante industrieën in Rotter
dam. Zo groot is die afstand niet. En
we moeten natuurlijk ook niet ver
geten, dat het leidinggevende perso
neel mee zal komen uit Rotterdam.
Hetzelfde geldt ook voor een even
tueel in West-Brabant aan te leggen
tweede nationale luchthaven. Voor
de werkgelegenheid van de huidige
generatie zullen die projecten dus
niet zoveel beteken. Voor de volgen
de generaties, de kinderen van de
Westbrabanders die nu dagelijks
naar Rotterdam pendelen, echter
wel. Je moet bij zulk soort dingen
ook altijd een generatie vooruitkij
ken."
Laatste vraag: Hoe kwam u in de
politiek? Verdijk: „Door mijn werk
bij het opbouworgaan ben ik egen-
lijk tegen de politieke voorwaarden
voor net tot. stand brengen van be
langrijke zaken aangelopen Verder
heeft waarschijnlijk een rol ge
speeld, dal ik als burgemeesterszoon
(mijn vader is burgemeester van
Eindhoven geweest) van nature be
langstelling heb voor het gemeen
schapsleven."
EGBERT ZIJLEMA.
811 ce" onzer verslaggevers)
Lj'^ bijstandtrekkers
'Dtili e ziin' als het ont-
%menUCtkUrele W'izl"in« van
lbgstandwet kracht
IllKir ®a' 's van de
L S Vim een artikel, dat de
Hst Va" ^e Bredase sociale
*r£.M' Naus, heeft gepu-
tek" tijdschrift „Sociaal
iet
'miste vïï*e!'P' dat vlak voor
Kamrr hij de Twee-
ingediend, is er
volgens drs. Naus hoofdzakelijk ge
komen, omdat de budgettaire conse
quenties van de bijstandswet aan
zienlijk groter zijn uitgevallen dan
men op de ministeries van Finan
ciën en CRM verwachtte.
„Daar misschien de tijd (of poli
tiek?) niet rijp is om de volksverte
genwoordiging te laten kiezen voor
meer welvaart voor velen in de
vorm van meer loon óf voor wat meer
soelaas en speelruimte voor de Ne
derlanders in de psycho-soeiale en
fianciële periferie (voor een groot
deel de bijstandontvangenden) moet
dan maar de bijsandverlening sterk
worden afgeremd", schrijft drs.
Naus. Het rijk wil dan ook een ster
ke bemoeienis met de uitgaven van
de gemeente op het stuk van de
bijstandsuitkeringen. Alsof, zegt de
heer Naus, de meeste gemeenten
maar wat spelevaren op dit terrein.
Niettemin wil het wetsontwerp een
landelijke normering en uniforme
ring of interpretatie van de algeme
ne bijstandswet en zou het rijk het
gemeentelijk beleid voortdurend
moeten toetsen aan de doelstellin
gen, zoals het rijk die ziet.
„Den Haag is omgeturnd", conclu
deert drs. Naus. „Het individueel
bezien van de noodzaak tot periodie
ke of incidentele bijstand en de
hoogte daarvan moet op het tweede
of zoveelste plan komen. Homoge
niteit, uniformering en beleidshar-
monisatie vieren nu hoogtij. We le
ven immers in het tijdperk van de
computer. Mensen met gelijke hoofd
jes en buisjes hebben we nodig.
Zo van: wat had u gehad willen
hebben? Bijstand, mevrouw? Dat is
dan, even een druk op de knop,
101,75 nauwkeurig en daarmee hebt
u precies evenveel als die mevrou
wen in Den Helder, Groningen, Am-
by en Ooltgensplaat".
Volgens drs. Naus zal de verschui
ving van individualisering naar de
geobjectiveerde vorm met de daar
aan verbonden controle van de ge
meenten door het rijk ongetwijfeld
tot een voorzichtig en zelfs benepen
beleid van vele, vooral kleinere en
financieel zwakke gemeenten leiden.
Het risico, dat het rijk bepaalde
uitgangen niet zal vergoeden, zal im
mers een enorme druk uitoefenen op
do colleges van b. en w., de bij
standscolleges en de sociale dien
sten.
Naar de mening van de heer Naus
kan het lokale beleid op het gebied
van de verlening van bijstand alleen
goed en efficiënt gemaakt en uitge
voerd worden door de plaatselijke
overheid. De heer Naus blijkt er
gebelgd over, dat de uitvoerders van
de bijstandswet (de ambtenaren
van de sociale diensten, die het
beleid hebben gemaakt en kunnen
overzien) niet om hun opvatting ge
vraagd is.
We gaan, vindt drs. Naus, „van
een algemene naar een centrale bij
standswet", en naar een „knevelwet
voor gemeenten en cliënt". Dan is
ook de tijd van centrale raden van
bijstand niet ver meer. .Tenzij het
wetsontwerp de eindstreep niet
haalt. En daar 'is de hoop van drs.
Naus op gevestigd.
(Van een onzer verslaggevers)
DEN HAAG Verontrust door de
politieke slogans tijdens de verkie
zingen over bezuinigingen, die dan
speciaal in de sector van de kunst
zouden moeten worden toegepast,
alsmede door de eerste initiatieven
van minister Engels van CRM op on
derwijsgebied, heeft het bestuur van
de federatie van beroepsverenigingen
van kunstenaars onlangs een gesprek
aangevraagd met de minister.
Deze zei toen hierover geen tijd te
hebben.
De federatie heeft zich hierbij niet
neergelegd en is blijven aandringen.
Gistermiddag heeft dit gewenste ge
sprek toch plaatsgevonden.
„De minister heeft alle mogelijke
moeite gedaan om onze ongerustheid
weg te nemen", aldus verklaarden de
kunstenaars aan het slot van het ge
sprek. „Dat is hem maar ten dele ge
lukt. Niet dat we ons direct zorgen
maken over de begroting voor de ko
mende termijn. Die wordt mede be
paald door de globale cijfers, die zijn
opgesteld door de inmiddels vertrok
ken minister.
Maar als de tendens tot bezuiniging
het jaar daarop voorzet, dan zou dit
in ernstige mate ten koste kunnen
gaan van het algehele welzijnsbeleid,
dat de laatste jaren mede door de ac
tiviteiten van minister Klompé op
gang is gebracht".
ROME (DPA) Een Hongaars
echtpaar is gisteren in het Zuidsla-
vische Istrië op een luchtbed van wal
gestoken voor een vlucht over de
Adriatische Zee naar Italië. De vluch
telingen hadden geluk. Toen zij 15
mijl hadden gevaren, werden zij door
een Italiaanse motorboot opgepikt.
DEN HAAG (ANP) Het lande
lijk college van studiecommissies en
studieverenigingen bij het weten
schappelijk onderwijs heeft minister
mr. C. van Veen van Onderwijs en
Wetenschappen gisteren zijn reactie
op de regeringsverklaring van liet
kabinet-Biesheuvel overhandigd.
Zoals het er nu naar uitziet is om
redenen van democratisering een
aantal bezuinigingsmogelijkheden zo
als een numeris fixus, verhoging van
collegegelden en het beperken van de
studentenvoorzieningen o.a. op het
gebied van de rijksstudietoelagen, niet
acceptabel voor het landelijk college.
Het college geeft in zijn uitvoerige
reactie op de regeringsverklaring een
overzicht van de bekostiging van het
tertiair onderwijs, waarin mogelijke
en wenselijke bezuinigingen tegen el
kaar zijn afgewogen. De voorzitter
van het landelijk college, de heer
C. W. D, van Gruting, lichtte toe, dat
in geen enkel ander Europees land
het aantal studenten bij het weten
schappelijk onderwijs groter is dan
het aantal studenten bij het hoger
beroepsonderwijs, zoals in Nederland
het geval is, een situatie die ook het
landelijk college als minder juist
voorkomt.
DEN HAAG (ANP) Binnen een
half uur heeft de Haagse politie gis
termorgen de vermoedelijke dader
gegrepen van een overval op een kas
sier van de Algemene Bank Neder
land aan de Kneuterdijk te Den Haag.
De overvaller verdween met een be
drag van 11.000,
Om zeven minuten voor tien uur
belde de telefoniste van de bank naar
de alarmcentrale op het hoofdbureau
van politie. Zij meldde, dat een onbe
kende man kans had gezien 11.000
weg te grissen uit de handen van een
kassier. Er werd niet verteld of de
overval binnen of buiten de bank
plaatsvond.
Onmiddellijk sloeg de politie alarm
en naar alle politiewagens ging een
bericht uit, waarbij het signalement
van de overvaller, dank zij de van
de bank verkregen informaties, kon
worden opgegeven.
Enkele minuten later zag een mo
torrijder van de verkeerspolitie een
man, die aan het signalement beant
woordde, op het Buitenhof in een
taxi stappen. Er werd een achtervol
ging ingezet en om tien minuten
voor half elf kon de taxi op de hoek
van de Benoordenhoutseweg en d«
Zuidhollandlaan worden aangehou
den. In de taxi zat een man, die in
het bezit was van een zak met geld.
De ma- 'loef» inmiddels een be
kentenis algelegd.
4