MIN jEVAARLIJK KI .TM A AT VOOR REZUINIGINGEN ilILJARDEN VERLIES OP KOMST Inktzwarte olken achten luchtvaart Gratis reizen er pEUWE RAGE (KLIKKLAK-TICK) TIKT FLINK AAN a Drs. Dusarduijn: Niet bezuinigen op Deltawerken 2 Septemberdagen op uw 65+ kaart voordelig uit met NS VERBOOM kh oud kundig tionaris eente breda de viersprong BEST binnenland buitenland WAARDERING 5LOT KRUITVAT ONGEKEND '••ohivaartmaatsehappijen ^y"uZZT °p de "wi* CONCURRENTIE PUBLIEK Maanwagenlje weer actief Nederlandse vulkanen Man die het langs! leefde met ruilhart, overleden o verschillende tst worden: en ns ies de personeels- 0 uur tot 17.30 uur woensdagavond 1 uur, waar u a kunt verkrijgen. 4.v„ akanaal Noord 2, it. sling administratie van van openbare werken wordt ;en werkzaamheden zullen de aking en de voortgangscontrole esterings- en financieringsplan het Mulo-A-diploma, het praktijk- >loma boekhouden, het diploma B.A. of studerend hiervoor en enigt skhoudkundige ervaring. lankelijk van leeftijd, opleiding en 'aring, tot 1.233,— per maand junct-commies). onder nr. 84 binnen 10 dagen 'Chijnen van deze oproep te richten 'cteur van openbare werken, park 27, Breda. Sollicitaties met volledige inlichtingen en opgave van referentie-adressen te richten aan de geneesheer-directeur van bovengenoemd Centrum, Gasthuisstraat 6 te Halsteren. Psychotherapeutisch centrum Halsteren (N.Br.) Gasthuisstraat 6. tel. (01841)» JKSE AFLOSSING INKLUSIEF KOSTEN 4 MAANDEN f. 125,- f. 248,- f. 370,- f. 488,- f.972,- 36 MAANDEN f.181," f. 270,- f.355,- f. 705,- f.231; f.580." ifoon 04998 .1094 LKE WERKDAG VAN 10-14 U"R jtefddQ 14 augustus 1971 onderwijsredactie) Van «me on dc middelbaar onder- Er is een diep gewor- jntrouwe ld rouwen over de bedoelin- de overheid met de zo Linam verworven rechtspositie, daar zou overheen te komen door overheidsdaden die be- dat die positie, in alle rede- Hl veilig is- De oorzaken van Lódeloosheid, irritatie, gela- Lh en onverschilligheid liggen Zc moeten worden gezocht a t feit dat de ontwikkelingen hebben geleid tot de mam- Eet langs de leraren zijn (..eraan De vernieuwingen- Eust overspoelde hen. Ze gen meedrijven, maar verliezen ok meer vertrouwde grond. De Ejeuwingsgolf ging niet van de «en Uit. Er is nu stilte in hun Maar het zou wel eens een kunnen zijn, die aan een rekend hevige storm voorafgaat. Ligingen staan op het pro- EJ van de regermg-Baesheu- Ook ..het onderwijs" zal daar- de gevolgen ondervinden. En terwijl veel van wat de mam- iloei mogelijk maakt achterwe- moest blijven door gebrek aan Dus nog meer frustratie voor Ieraren. Te veel is misschien jl die vernieuwingen gedacht „de maatschappelijke eisen", belangen van de jonge mens en niet of te weinig aan de manier waarop de leraren het alle maal moeten opvangen en uitvoe ren. Hoe strak de lerarenboog ge spannen is blijkt uit enkele feite lijke gegevens. De groep „leraren" is met neurotische klachten en hart- en vaatziekten de managers voorbij gestreefd. Van de 400 ree toren van scholengemeenschappen namen er 60 ontslag in 1970.' Velen kregen langdurig ziekteverlof. Bij het mavo is het lerarentekort maar liefst 10 procent. In Brabant kunnen de havo-seholen de grote stroom leerlingen niet opvangen, omdat ze geen leerkrachten kun nen krijgen. Het duurt soms jaren voordat vacatures worden ver vuld. Drs. J. de Wit, voorzitter van de katholieke lerarenvereniging „St. Bonaventura", zegt eerlijk niet te weten waar het naar toe gaat. „Het lijkt me moeilijk om het rustig te houden. Een bewust defaitisme is er volgens mij niet. Op zeer veel scholen wordt noest gewerkt. Er is wel een zekere mate van onrust. Er is een onbevredigd gevoel, om dat er geen waardering komt". Dr. C. Geerars, vernieuwingsdes- kundige van het ministerie, neemt dat allemaal niet zo zwaar. Hij meent dat er te veel wordt gege- neraliseerd. Maar hij geeft toe weinig contact met dc scholen te hebben. Hij vindt het gevaarlijk at te gaan op allerlei kreten. Hij wijst er op dat sinds de invoering van de mammoetwet 150 onderwijsonderzoekers permanent vernieuwingen bestuderen. Hij is voor experimenten als voldaan kan worden aan drie voorwaarden. De leraren moeten ervoor zijn opge leid en blijvend worden nage schoold. Er moet een andere leer planontwikkeling komen. Er moe ten landelijke en regionale centra voor leraren-begeleiding komen. Aan dit alles wordt gewerkt. Bo vendien moet men bij elk vernieu wingsplan heel goed de financiële en politieke haalbaarheid in het oog houden. Men meent dat de aansluitingen tussen de verschillende onderwijs- lagen vwo en universiteit, havo en hoger beroepsonderwijs, ba sisonderwijs en voortgezet onder wijs, de grote problemen gaan worden. Duidelijk is het gevoel dat er te weinig planning is, te weinig of geen bewust wer ken volgens een schema op korte, middellange en lange termijn. Niet voor niets wordt steeds meer ge vraagd om een braintrust van on derwijsmensen, een Nationale Raad voor Onderwijsplanning, die onafhankelijk kan werken. Er is vrees over het optreden van het nieuwe kabinet. Men ge looft dat dit de schoolweek zal gaan verkorten van 32 tot 30 lesu ren. Dat levert een bezuiniging op van meer dan 70 miljoen gulden. Maar is het verantwoord? Drs. G. Michielsen, voorzitter van dc Raad van Leraren, zegt: „Toenemende chaos? Dat is me wat te bont geformuleerd. Mijn indruk is dat men zich langzamer hand bij de onzekerheden en de onderwijskundige veranderingen neerlegt. De vooruitzichten zijn slecht. Wat voor vernieuwingen er ook komen, ze zullen meer perso neel per aantal kinderen vergen. Dat kost miljarden. Het alternatie! is te werken met tweederangs krachten. taat? Minister Veringa haalde bak zeil. De opflikkering van vertrou wen duurde kort. Reeds in de zo mer van 1969 dreigde een nieuwe actie van leraren. Leraren zijn, zeker in ons land, geen revolutionairen. Maar enige jaren geleden zijn de leraren vwo - havo in actie gekomen over de harmonisatie van de salaris regelingen er waren er meer dan honderd! toen minister Ve ringa een regeling voorstelde. Het belangrijkste principe was dat de leraar niet meer zou worden be taald naar het niveau van de school waaraan hij is verbonden, maar naar de graad van de be voegdheid die hij bezit. Er zijn 3 bevoegdheidsgraden. In de gedach- te-Veringa zouden de hoogstbetaal- de leraren-groepen die bij het Voorbereidend Hoger en Middel baar Onderwijs met wat minder genoegen moeten nemen. De laagstbetaalden, vooral die bij het lager beroepsonderwijs, zouden dan worden opgetrokken. Dat werd door de vhmo-ers niet genomen. In december 1967 verschenen er 5000 op een protest bijeenkomst in Utrecht. Een unie ke gebeurtenis in de Nederlandse onder wijsgeschiedenis! Het resul- Die dreiging begon in Hengelo. Leraren van het Twickelcoliege maakten bezwaar tegen de te kari ge invoering van de mammoet. Grosheide reageerde snel. Hij voelde blijkbaar dat er kans was dat de lont in het kruitvat zou gaan. Hij schreef aan alle vwo- en havo-scholen uitvoerig dat er geen reden bestond voor onrust, of acties, die de voortgang van het onderwijs zouden belemmeren. De brief suste de zaak. Kan er nu een uitbarsting ko men? Drs. Michielsen: „Met de ro de vlag en het mes in de hand de straat op? Daarin geloof ik niet. De oorzaken van de onrust kan men niet zoeken in een enkel con creet ding. Het is een opeenhoping van factoren. In 1967, met de sala risactie, was er één heel concrete zaak. Nu niet". Maar zulk een concrete zaak kan snel geschapen worden. Als het rode bezuinigingspotlood dom te werk gaat en bijvoorbeeld de taakuren van de leraren afschaft (bitter nodig om op allerlei ver nieuwingen in te spelen), zou het wel eens mis kunnen zijn. (Van een onzer redacteuren) Dc route van Europa naar Amerika en vice versa, in ikjarpoii aangeduid als de Noord-Atlantische Dienst of 'tweg NAD, is de levensader van de burgerluchtvaart. Met andere lijnen spelen de maatschappijen min of meer ite een beetje winst hier, een beetje verlies daar iar de werkelijke buit plegen ze in de wacht te slepen dc luchtcoridors tussen de oude en de nieuwe wereld. S was hun beste jaar. Toen verdienden ze aan de Noord-Atlan- "e Dienst 80 miljoen dollar- En opeens wordt voor dit jaar, aldus Internationale Vereniging van Luchtvaartmaatschappijen LATA, verlies van niet minder dan 250 miljoen dollar op deze gouden verwacht, terwijl men voor 1972 zelfs een deficit van 350 Ijocn dollar raamt. Te veel stoelen blijven leeg. 119(iii lute I Wat zijn de oorzaken van deze lOmische reuzezwaai? In ieder niet een teruggang van het Wrsaanbod. Het steeg dit 1 op de NAD met 10 procent, de IATA. Dat is weliswaar dan de groei in 1970 die 18 tut bedroeg, maar betekent nog altijd dat een record- van tegen de 9 miljoen •reizigers de oversteek maak- pval khat lunch' Dc zeer zit ergens anders en op verschillende plaatsen. Een van de situaite leert dat er omplex van naast elkaar wer- omstandigheden is. iteir "hentering in de renda- f„' a"ereerst aan het feit dat wens voiens in versnelde mate dpi'nnm?eten overschakelen op ichtunn 's..C|.ua stoelenaanbod en iktie li? 0lt een verêr°te pro- ïrkt nS h udle de huidiêe vol- Hnl jan abs°rt>eren met het aat de beladingsgraad van de vliegtuigen daalt. Het is het zelfde negatieve verschijnsel dat optrad toen de burgerluchtvaart een tiental jaren geleden van door propellormotoren aangedreven vliegtuigen overstapte op de grote machines met straalaandrijving, en was dus eigenlijk wel te voorzien. Dat hebben de luchtvaartmaat schappijen ook gedaan 'maar ze kwamen voor het blok te staan toen de vliegtuigfabrieken zich, na de markt voor de inmiddels con ventioneel geworden intercontinen tale straalreuzen te hebben kaalge- graasd, wierpen op de markt voor morgen. Een en ander hield in dat de Jumbo eerder het tekenplank- stadium bereikte dan de lucht vaartmaatschappijen lief was. Er kwam iets anders bij. De Jumbo kan niet alleen tot *'oor kort ongedroomde hoeveelheden passagier vervoeren, hij heeft ook een vrachtcapaciteit van zo'n 20 ton die de mogelijkheid opent voor een bijzonder belangrijk neven- vervoer waarop zijn rendabiliteit uiteraard mede is gebaseerd. Nu wilde het vervelende toeval dat de introductie van de Boeing 747 sa menviel met een opmerkelijke af vlakking van de groei van het vrachtaanbod. De KLM bijvoor beeld had verwacht dat zijn vrachtvervoer in het afgelopen boekjaar met 20 procent zou toene men. Het werd maar 8 procent... iets wat men in tien jaar niet meer had gezien. De oorzaak van dit verschijnsel, moet gezocht worden bij de minder gunstige ontwikke ling van de ecpnomie in de Vere nigde Staten. Een factor die uiteraard ook meespeelt, is dat de luchtvaart een service-industrie is en daarom ar beidsintensief. Een loonstijging wordt er duchtig gevoeld en bein- vloedt de kostenkant ongunstig. Er worden, met name ook bij de KLM, grote zogenaamde dieptein vesteringen gedaan in computeruit- trusting en automatiseringsappara tuur teneinde te komen tot een zo groot mogelijke efficiëntie en besparing op de lonen, maar wil een luchtvaartmaatschappij uit breiden om zijn rendabiliteit te kunnen handhaven, dan moet ook de factor arbeid worden uitge breid. Dat wordt stgeds duurder, omdat de luchtvaart hoger gekwa lificeerde mensen eist dan andere bedrijfstakken. Een andere oorzaak van de crisis waarvoor de luchtvaart zich ge plaatst ziet, is de enorm scherpe concurrentie van het ogenblik, vooral weer op de meergenoemde Noord-Atlantische dienst. Omdat het aanbod van vliegtuigstoelen en vrachtcapaciteit groter is dan de vraag, is er op het tarievenfront een wilde situatie ontstaan. Een voor de hand liggende vraag hij dit alles is: als het op de Noord-Atlantische Dienst zo belab berd gaat, waarom halveren de luchtvaartmaatschappijen dan hun frequenties niet zodat ze weer vol le vliegtuigen krijgen? Een geza menlijk verlies op een route van meer dan een miljard gulden per jaar is niet niets... Het antwoord is onder meer dat de twintig betrok ken vliegbedrijven bij zo'n beslis sing een groot aanta! van hun meest kostbare machines die ze juist voor die markt hebben ge kocht, aan de kant zouden moeten zetten. Duidelijk is ondertussen wel dat het alsmaar knagen aan de tarie ven moet ophouden. Het is met de luchtvaart al zover gekomen dat ze onder de kostprijs werkt en daar mee zwaar zondigt tegen de econo mische wetten. Iedereen lijdt ver liezen ook de chartermaatschap pijen in Amerika en voor die in Europa wordt straks niet anders verwacht. Voor zover de wereld luchtvaart zich beweegt op het ge bied van het toerisme, is ze voor waar in een wonderlijke bedrijfs tak verzeild geraakt. De lucht vaartmaatschappijen zelf, de reis bureaus en luchtvaartmakelaars die de vakantiereizen organiseren, de hotels die de toeristen moeten herbergen iedereen verkeert in nood. De enige die zou moeten lachen, is het publiek, maar dat lacht niet, de heersende prijzenslag ten spijt, want het voelt zich door de ondoorzichtigheid van de hele tariefstructuur met zijn grote ver schillen die afhangen van zulke ondergeschikte zaken als leeftijd, reisduur, maatschappelijke positie, hogelijks in het vliegtuig geno men. Van een Den verslaggeef- onzer tarhbELf" Na de lloelahoep in H?°PPenra^e rai*t Ntr- rletje, de Iriuïf,11, van een ander sommige de clickers Sinds ÏL "!lpo.rteurs noe- (yion letjes zi'n de twee 4raadje P astlc aan een Kunst i,i) ,,.,warenhuizen te *4 is niet Snp„ n'euwe speel- !Wce halletje, f polsbewegingen later J Ween eikaa„ n k ennf tCgen elkaar aa" 'hogerS"' liefst f een ■f^'ehoïden" Z° 'ang ■aar dit nieuwe speelgoed is overstelpend. Vroom en Dreesmann lieeft er sinds vorige week zaterdag duizenden verkocht. De Bijenkorf in Den Haag, waar afgelo pen woensdagmiddag dc verkoop begonnen is, raakte in anderhalve dag 600 van deze clickers kwijt. Beide concerns rekenen op een top verkoop en hebben tienduizend bal letjes ingeslagen. Dc rage heeft Nederland sneller bereikt dan in de verwachting lag. Dc felgekleurde balletjes hadden dc verkoopstunt voor Sinterklaas moe ten worden. Kinderen, die van elk aar de kunst afkijken, zijn de bes te afnemers. „Die jonge kinderen zijn erg kien. Ze hebben het kunstje snel door", zegt een enthousiaste chef van een speelgoedafdeling. Dat de rage inslaat is vaak in de warenhuizen te horen. Bij de ver koopstands staan kinderen maar ook volwassenen met vuur te oefenen. In Italië, waar de klikklak al enige maanden oorverdovend kleppert, worden zelfs wedstrijden met deze balletjes georganiseerd. Fabrikanten, die het eerst met dit speelgoed op de markt kwamen, be leven gouden tijden. Er zijn er bij, die in één klap miljonair geworden zijn. OP EEN niet-beveiligd overpad over de spoorbaan Apeldoorn-üe- venter bij Twello is een 15-jarige jongen uit Enschede door de intcrci- tytrein Amsterdain-Enschede over reden en op slag gedood. MOSKOU (RTR) Het Sovjet- russische wagentje op de maan, Loe- nochod-1, heeft opnieuw beelden van het maanterrein naar de aarde geseind, zo heeft het persbureau Tass vrijdag gemeld. Het persbureau zegt dat de Loenoehod zich weer heeft verplaatst, maar geeft geen afstand op. Vermoed wordt dat de- zeniet groot geweest is. Bij elke nieuwe maandag worden de batterij en opgeladen door zonnecellen en drie maanden geleden werd al ge meld dat ze niet zo sterk meer waren. (Van onze Haagse redacteur) DEN HAAG Als er in het nieuwe kabinet één minister is die dc lippen stijf op elkaar houdt dan is het wel dr. W. Drees. Hij heeft via zijn voorlichtingsappa raat laten weten, dat hij in ieder geval voor 21 september (de be faamde derde dinsdag) niet met journalisten wil praten en dat be tekent onder meer, dat Zuidwest- Nederland tot zo lang alleen maar mag gissen naar de draagwijdte van de bezuiningen die de rege ring op het juist voor deze regio zo belangrijke terrein van de wa terstaat wil doorvoeren. Gaat het snoeimes in de Deltawer ken, komen de plannen voor een vaste oeververbinding tussen Zuid- Beveland en Zeeuwsch-Vlaanderen op een laag pitje, wat gebeurt er met de uitvoering van Rijksweg 58, met de Zoomweg, met de Schelde- Rijn-verbinding? Het zijn allemaal nog niet te beantwoorden vragen, maar vast staat wel dat minstens enkele van deze waterstaatkundige werken getroffen zullen worden door de aangekondigde bezuinigings- taktiek en dat is bij alle andere maatregelen die we al kennen geen plezierig vooruitzicht voor het zuidwesten. Het Zeeuwse Kamerlid drs. W. R. V. Dusarduijn (43) aarzelt dan ook niet zijn bezorgdheid te uiten als deze zaken aan de orde komen tij dens een gesprek dat ik in zijn Goese woning met hem heb. „Ik hou m'n hart vast", zegt hij, „als er op de Deltawerken bezuinigd gaat wor den. Overigens heb ik tot nu toe geen aanwijzingen dat dit gaat ge beuren". Dat er echter geen vertra ging zal optreden in het werk met betrekking tot de vaste oeververbin ding acht hij al veel minder zeker. „Ik zou het niet alleen betreuren, maar mij er ook met alle macht tegen verzetten. Die oeververbin ding moet vóór 1980 klaar zijn". Drs. Dusardijn is een geboren Zeeuw (IJzendijke). Hij zit sinds 1967 in de Tweede Kamer, kwam er na de jongste verkiezingen op het nippertje weer in en is „specialist' op een aantal terreinen (Volksge zondheid, Verkeer en Waterstaat, CRM en Visserij om de belangrijk ste te noemen). Daarnaast is hij dus Zeeuws volksvertegenwoordiger. Onvermijdelijke vraag: hoe kwam hij in de politiek? Dusardijn: „Ik richtte in 1945-1946 in IJzendijke een plaatselijke afdeling van de KVP-jongerenorganisatie op. Dat was het begin van de ellende zou je kunnen zeggen,", grapt hij. Dusar duijn bezocht de ulo in Terneuzen, daarna de hbs in Oostburg en stu deerde vervolgens aan de Economi sche Hogeschool in Tilburg. Hij kwam na zijn studententijd in het Zeeuwse terug als directeur van de Katholieke Raad voor Maatschappe lijk Werk. „In die functie kreeg ik talloze contacten in Zeeland, ook met politici. In 1962 werd mij ge vraagd zitting te nemen in de sta ten. Het ging niet door, want op het laatste moment moest ik van de lijst afgevoerd worden omdat ik te kort DE NEDERLANDSE Spoorwegen experimenteren momenteel met ra diotelefonie in de treincabine. Op de lijn Amsterdam-Alkmaar beproeft men een treinstel waarvan de cabine van zo'n telefoon is voorzien. De machinist staat via deze radiotele foon in verbinding met de verkeers leiding in Amsterdam. in Zeeland woonde". Vier jaar later lukte het wel en nog een jaar later (in 1967) werd Dusarduijn ook Ka merlid. Hij is in de Zeeuwse staten fractievoorzitter van de KVP. Hij ziet het statenlidmaatschap en het Kamerlidmaatschap als functies, die in eikaars verlengde liggen. „In de Tweede Kamer zou ik niet goed kunnen functioneren zonder de con tacten die ik als statenlid heb' Contacten, die hij hij herhaalt het nog eens voor een belangrijk deel te danken heeft aan zijn vroegere functie: directeur van de Katholieke Raad voor Maatschappelijk Werk. „Uit hoofde van die baan had ik op een gegeven moment zo'n 35 andere functies. Je werkte je rot, maar ik had geen betere leerschool kunnen hebben". Vraag: U vindt dat op de Deltawer ken niet bezuinigd mag worden. Dat betekent dat u evenmin een voor stander bent van een open Ooster- schelde? Dusarduijn: „Nee, geen voorstander. Mensen die de Oosterschelde open willen houden, realiseren zich te weinig „1953". Als je de werkzaam heden vertraagt of de Oosterschelde helemaal niet afsluit kun je in 1979 weer zo'n ramp verwachten", (hij noemt 1979 omdat de Oosterschelde in 1978 dicht moet gaan. Gebeurt er voor dat jaar iets dan is dat over macht, maar na 1978 moet er,, vindt hij, van een veilige situatie sprake zijn). Vraag: Maar men praat toch ook over gevolgen voor het milieu. Dusarduijn: „Door het veranderende milieu gaan in ieder geval niet in een nacht 2000 mensen dood. Ik vind overigens wel, dat er een dia loog moet zijn met de pressiegroe pen, die er anders over denken. Alternatieven moeten duidelijk wor den gesteld". Vraag: Voor Zeeland is 1 januari de investeringspremieregeling opge schort. Wat vindt u daarvan? Dusarduijn: „Ik dacht dat de ont wikkeling in Zeeland nu verder wel tot stand kan komen via normale spelregels. EGBERT ZIJLEMA Brieven voor deze rubriek moeten met vol ledige naam en adres worden ondertekend. Bij publicatie zullen deze vermeld worden. Slechts bij hoge uitzondering zal van deze regel wor den afgev/eken. Naam en adres zijn dan bij de redactie bekend. Publicatie van brieven (verkort ot onverkort) betekent niet dat de radactie het in alle gevallen eens Is met in houd, c.q. strekking. Eindelijk is dan de eerste Neder landse „vulkaan" uitgebarsten en wel de vulkaan „de Marbon" te Amsterdam. Vijf brandweerlieden en drie werk nemers werden bij deze uitbarsting gedood, terwijl er nog 21 personen in ziekenhuizen verpleegd worden. Een tiental bedrijven moest gesloten worden, vanwege het gevaar voor nog meer slachtoffers. Gasmaskers waren er te weinig, daar iedereen die binnen een straal van 500 meter van de krater kwam het gevaar liep door verstikking om het leven te komen. De Amsterdamse recherche zal het TNO inschakelen bij het onderzoek, terwijl bij de wederopbouw de Hin derwet opnieuw onderzocht zal wor den, aldus burg. Samkalden. Er zullen nu waarschijnlijk weer wel vragen gesteld worden in de Tweede Kamer, waarop dan zoals gewoonlijk antwoord komt, dat het onderzocht zal worden en bestu deerd. Het wordt echter tijd, dat deze zaak eens nationaal, maar ook inter nationaal wordt aangepakt en niet zoals nu bestudeerd, want dat kost geld, wat geen enkel resultaat af werpt. Er zijn echter in Nederland zeer vele van deze vulkanen, waarvan de meeste groter zijn dan de „Mar bon". Moet er dan eerst een nog grotere ramp gebeuren, waarbij duizenden slachtoffers vallen, alvorens men tot stappen overgaat. Wij moeten als Westbrabanders beseffen, dat wij straks met de in dustrialisatie op de linker Schelde- oever waaronder vele grote vulka nen zoals Progil een groot gevaar lopen. Ik hoop, dat de door ons gekozen nieuwe regering de milieuverontrei niging nu eens definitief streng zal aanpakken en niet zoals vorige rege ringen er alleen op uit zijn commis saris te worden bij chemische en petrochemische bedrijven. Er zijn gelukkig nog mensen die anders denken en daadwerkelijk de milieuvervuiling bestrijden en vech ten voor het voortbestaan der mens heid ook na het jaar 2000. Als het zo doorgaat, halen we het jammerlijk niet. Het wordt tijd, dat de reeds antie ke Hinderwet wordt aangepast aan de huidige industrialisatie. ROOSENDAAL P.L.M. SCHEPERS Ja SANTIAGO (AP) In het mari ne-ziekenhuis in Valparaiso is giste ren de 24-jarige Nelson Orella over leden. Hij was degene die hetlangst heeft geleefd van alle patiënten die een nieuw hart hadden ontvangen. De transplantatie was, in hetzelfde ziekenhuis, uitgevoerd op 1 oktober 1968. Orellana was gisteren 24 Jaar oud geworden. UIT EEN wagen van schoonmaak bedrijf Cemsto is vrijdagmorgen een tas met f 12.000,gestolen, van welk bedrag de lonen voor de Leidse Cemsto-werknemers betaald moes ten worden. (ADVERTENTIE) In september kunt u met NS op uw 65-kaart twee dagen gratis en onbeperkt door Nederland reizen. Welke dagen? Kiest u er maar twee uit elke dinsdag, woensdag, donderdag of zaterdag in september is er goed voor. Hoe? Door simpelweg uw 65-1- kaart aan het loket te laten afstempelen. i>e 65+kaart buiten de gratis reis dagen. De 65+reductiekaart geeft recht op reizen tegen de halve prijs van een enkele reis. Hebt u er nog geen? Koop er dan een aan het loket. Verkrijgbaar voor iedere 65-plusser. Uw vrouw mag jonger zijn. NS-legitimatie- bewijs of pasfoto('s) en trouwboekje of paspoort meebrengen. Een jaarkaart kost f 50.- p.p., voor een echtpaar f 75.-. Driemaandskaar t f20.-, voor een echtpaar f 30.-. Vraagt u gelijk een september kale ndertje. i

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1971 | | pagina 13