MIN
jEVAARLIJK KI .TM A AT VOOR REZUINIGINGEN
ilILJARDEN VERLIES OP KOMST
Inktzwarte
olken
achten
luchtvaart
Gratis reizen
er
pEUWE RAGE (KLIKKLAK-TICK) TIKT FLINK AAN
a
Drs. Dusarduijn:
Niet bezuinigen
op Deltawerken
2 Septemberdagen
op uw 65+ kaart
voordelig uit met NS
VERBOOM
kh oud kundig
tionaris
eente breda
de viersprong
BEST
binnenland
buitenland
WAARDERING
5LOT
KRUITVAT
ONGEKEND
'••ohivaartmaatsehappijen
^y"uZZT °p de "wi*
CONCURRENTIE
PUBLIEK
Maanwagenlje
weer actief
Nederlandse vulkanen
Man die het langs!
leefde met
ruilhart, overleden
o verschillende
tst worden:
en
ns
ies
de personeels-
0 uur tot 17.30 uur
woensdagavond
1 uur, waar u
a kunt verkrijgen.
4.v„
akanaal Noord 2,
it.
sling administratie van
van openbare werken wordt
;en
werkzaamheden zullen de
aking en de voortgangscontrole
esterings- en financieringsplan
het Mulo-A-diploma, het praktijk-
>loma boekhouden, het diploma
B.A. of studerend hiervoor en enigt
skhoudkundige ervaring.
lankelijk van leeftijd, opleiding en
'aring, tot 1.233,— per maand
junct-commies).
onder nr. 84 binnen 10 dagen
'Chijnen van deze oproep te richten
'cteur van openbare werken,
park 27, Breda.
Sollicitaties met volledige
inlichtingen en opgave van
referentie-adressen te richten
aan de geneesheer-directeur
van bovengenoemd Centrum,
Gasthuisstraat 6 te
Halsteren.
Psychotherapeutisch centrum
Halsteren (N.Br.)
Gasthuisstraat 6. tel. (01841)»
JKSE AFLOSSING INKLUSIEF KOSTEN
4 MAANDEN
f. 125,-
f. 248,-
f. 370,-
f. 488,-
f.972,-
36 MAANDEN
f.181,"
f. 270,-
f.355,-
f. 705,-
f.231;
f.580."
ifoon 04998 .1094
LKE WERKDAG VAN 10-14 U"R
jtefddQ
14 augustus 1971
onderwijsredactie)
Van «me on
dc middelbaar onder-
Er is een diep gewor-
jntrouwe
ld
rouwen over de bedoelin-
de overheid met de zo
Linam verworven rechtspositie,
daar zou overheen te komen
door overheidsdaden die be-
dat die positie, in alle rede-
Hl veilig is- De oorzaken van
Lódeloosheid, irritatie, gela-
Lh en onverschilligheid liggen
Zc moeten worden gezocht
a t feit dat de ontwikkelingen
hebben geleid tot de mam-
Eet langs de leraren zijn
(..eraan De vernieuwingen-
Eust overspoelde hen. Ze
gen meedrijven, maar verliezen
ok meer vertrouwde grond. De
Ejeuwingsgolf ging niet van de
«en Uit. Er is nu stilte in hun
Maar het zou wel eens een
kunnen zijn, die aan een
rekend hevige storm voorafgaat.
Ligingen staan op het pro-
EJ van de regermg-Baesheu-
Ook ..het onderwijs" zal daar-
de gevolgen ondervinden. En
terwijl veel van wat de mam-
iloei mogelijk maakt achterwe-
moest blijven door gebrek aan
Dus nog meer frustratie voor
Ieraren. Te veel is misschien
jl die vernieuwingen gedacht
„de maatschappelijke eisen",
belangen van de jonge mens
en niet of te weinig aan de
manier waarop de leraren het alle
maal moeten opvangen en uitvoe
ren.
Hoe strak de lerarenboog ge
spannen is blijkt uit enkele feite
lijke gegevens. De groep „leraren"
is met neurotische klachten en
hart- en vaatziekten de managers
voorbij gestreefd. Van de 400 ree
toren van scholengemeenschappen
namen er 60 ontslag in 1970.' Velen
kregen langdurig ziekteverlof. Bij
het mavo is het lerarentekort
maar liefst 10 procent. In Brabant
kunnen de havo-seholen de grote
stroom leerlingen niet opvangen,
omdat ze geen leerkrachten kun
nen krijgen. Het duurt soms jaren
voordat vacatures worden ver
vuld.
Drs. J. de Wit, voorzitter van de
katholieke lerarenvereniging „St.
Bonaventura", zegt eerlijk niet te
weten waar het naar toe gaat. „Het
lijkt me moeilijk om het rustig te
houden. Een bewust defaitisme is
er volgens mij niet. Op zeer veel
scholen wordt noest gewerkt. Er is
wel een zekere mate van onrust.
Er is een onbevredigd gevoel, om
dat er geen waardering komt".
Dr. C. Geerars, vernieuwingsdes-
kundige van het ministerie, neemt
dat allemaal niet zo zwaar. Hij
meent dat er te veel wordt gege-
neraliseerd. Maar hij geeft toe
weinig contact met dc scholen te
hebben. Hij vindt het gevaarlijk at
te gaan op allerlei kreten.
Hij wijst er op dat sinds de
invoering van de mammoetwet 150
onderwijsonderzoekers permanent
vernieuwingen bestuderen. Hij is
voor experimenten als voldaan kan
worden aan drie voorwaarden. De
leraren moeten ervoor zijn opge
leid en blijvend worden nage
schoold. Er moet een andere leer
planontwikkeling komen. Er moe
ten landelijke en regionale centra
voor leraren-begeleiding komen.
Aan dit alles wordt gewerkt. Bo
vendien moet men bij elk vernieu
wingsplan heel goed de financiële
en politieke haalbaarheid in het
oog houden.
Men meent dat de aansluitingen
tussen de verschillende onderwijs-
lagen vwo en universiteit, havo
en hoger beroepsonderwijs, ba
sisonderwijs en voortgezet onder
wijs, de grote problemen gaan
worden. Duidelijk is het gevoel
dat er te weinig planning is, te
weinig of geen bewust wer
ken volgens een schema op korte,
middellange en lange termijn. Niet
voor niets wordt steeds meer ge
vraagd om een braintrust van on
derwijsmensen, een Nationale
Raad voor Onderwijsplanning, die
onafhankelijk kan werken.
Er is vrees over het optreden
van het nieuwe kabinet. Men ge
looft dat dit de schoolweek zal
gaan verkorten van 32 tot 30 lesu
ren. Dat levert een bezuiniging op
van meer dan 70 miljoen gulden.
Maar is het verantwoord?
Drs. G. Michielsen, voorzitter
van dc Raad van Leraren, zegt:
„Toenemende chaos? Dat is me
wat te bont geformuleerd. Mijn
indruk is dat men zich langzamer
hand bij de onzekerheden en de
onderwijskundige veranderingen
neerlegt. De vooruitzichten zijn
slecht. Wat voor vernieuwingen er
ook komen, ze zullen meer perso
neel per aantal kinderen vergen.
Dat kost miljarden. Het alternatie!
is te werken met tweederangs
krachten.
taat? Minister Veringa haalde bak
zeil. De opflikkering van vertrou
wen duurde kort. Reeds in de zo
mer van 1969 dreigde een nieuwe
actie van leraren.
Leraren zijn, zeker in ons land,
geen revolutionairen. Maar enige
jaren geleden zijn de leraren
vwo - havo in actie gekomen over
de harmonisatie van de salaris
regelingen er waren er meer
dan honderd! toen minister Ve
ringa een regeling voorstelde. Het
belangrijkste principe was dat de
leraar niet meer zou worden be
taald naar het niveau van de
school waaraan hij is verbonden,
maar naar de graad van de be
voegdheid die hij bezit. Er zijn 3
bevoegdheidsgraden. In de gedach-
te-Veringa zouden de hoogstbetaal-
de leraren-groepen die bij het
Voorbereidend Hoger en Middel
baar Onderwijs met wat minder
genoegen moeten nemen. De
laagstbetaalden, vooral die bij het
lager beroepsonderwijs, zouden
dan worden opgetrokken.
Dat werd door de vhmo-ers
niet genomen. In december 1967
verschenen er 5000 op een protest
bijeenkomst in Utrecht. Een unie
ke gebeurtenis in de Nederlandse
onder wijsgeschiedenis! Het resul-
Die dreiging begon in Hengelo.
Leraren van het Twickelcoliege
maakten bezwaar tegen de te kari
ge invoering van de mammoet.
Grosheide reageerde snel. Hij
voelde blijkbaar dat er kans was
dat de lont in het kruitvat zou
gaan. Hij schreef aan alle vwo- en
havo-scholen uitvoerig dat er
geen reden bestond voor onrust, of
acties, die de voortgang van het
onderwijs zouden belemmeren. De
brief suste de zaak.
Kan er nu een uitbarsting ko
men? Drs. Michielsen: „Met de ro
de vlag en het mes in de hand de
straat op? Daarin geloof ik niet.
De oorzaken van de onrust kan
men niet zoeken in een enkel con
creet ding. Het is een opeenhoping
van factoren. In 1967, met de sala
risactie, was er één heel concrete
zaak. Nu niet".
Maar zulk een concrete zaak kan
snel geschapen worden. Als het
rode bezuinigingspotlood dom te
werk gaat en bijvoorbeeld de
taakuren van de leraren afschaft
(bitter nodig om op allerlei ver
nieuwingen in te spelen), zou het
wel eens mis kunnen zijn.
(Van een onzer redacteuren)
Dc route van Europa naar Amerika en vice versa, in
ikjarpoii aangeduid als de Noord-Atlantische Dienst of
'tweg NAD, is de levensader van de burgerluchtvaart. Met
andere lijnen spelen de maatschappijen min of meer
ite een beetje winst hier, een beetje verlies daar
iar de werkelijke buit plegen ze in de wacht te slepen
dc luchtcoridors tussen de oude en de nieuwe wereld.
S was hun beste jaar. Toen verdienden ze aan de Noord-Atlan-
"e Dienst 80 miljoen dollar- En opeens wordt voor dit jaar, aldus
Internationale Vereniging van Luchtvaartmaatschappijen LATA,
verlies van niet minder dan 250 miljoen dollar op deze gouden
verwacht, terwijl men voor 1972 zelfs een deficit van 350
Ijocn dollar raamt.
Te veel stoelen blijven leeg.
119(iii
lute
I Wat
zijn de oorzaken van deze
lOmische reuzezwaai? In ieder
niet een teruggang van het
Wrsaanbod. Het steeg dit
1 op de NAD met 10 procent,
de IATA. Dat is weliswaar
dan de groei in 1970 die 18
tut bedroeg, maar betekent
nog altijd dat een record-
van tegen de 9 miljoen
•reizigers de oversteek maak-
pval
khat
lunch'
Dc
zeer zit ergens anders en
op verschillende plaatsen. Een
van de situaite leert dat er
omplex van naast elkaar wer-
omstandigheden is.
iteir "hentering in de renda-
f„' a"ereerst aan het feit dat
wens voiens in versnelde mate
dpi'nnm?eten overschakelen op
ichtunn 's..C|.ua stoelenaanbod en
iktie li? 0lt een verêr°te pro-
ïrkt nS h udle de huidiêe
vol- Hnl jan abs°rt>eren met het
aat de beladingsgraad van
de vliegtuigen daalt. Het is het
zelfde negatieve verschijnsel dat
optrad toen de burgerluchtvaart
een tiental jaren geleden van door
propellormotoren aangedreven
vliegtuigen overstapte op de grote
machines met straalaandrijving, en
was dus eigenlijk wel te voorzien.
Dat hebben de luchtvaartmaat
schappijen ook gedaan 'maar ze
kwamen voor het blok te staan
toen de vliegtuigfabrieken zich, na
de markt voor de inmiddels con
ventioneel geworden intercontinen
tale straalreuzen te hebben kaalge-
graasd, wierpen op de markt voor
morgen. Een en ander hield in dat
de Jumbo eerder het tekenplank-
stadium bereikte dan de lucht
vaartmaatschappijen lief was.
Er kwam iets anders bij. De
Jumbo kan niet alleen tot *'oor
kort ongedroomde hoeveelheden
passagier vervoeren, hij heeft ook
een vrachtcapaciteit van zo'n 20
ton die de mogelijkheid opent voor
een bijzonder belangrijk neven-
vervoer waarop zijn rendabiliteit
uiteraard mede is gebaseerd. Nu
wilde het vervelende toeval dat de
introductie van de Boeing 747 sa
menviel met een opmerkelijke af
vlakking van de groei van het
vrachtaanbod. De KLM bijvoor
beeld had verwacht dat zijn
vrachtvervoer in het afgelopen
boekjaar met 20 procent zou toene
men. Het werd maar 8 procent...
iets wat men in tien jaar niet meer
had gezien. De oorzaak van dit
verschijnsel, moet gezocht worden
bij de minder gunstige ontwikke
ling van de ecpnomie in de Vere
nigde Staten.
Een factor die uiteraard ook
meespeelt, is dat de luchtvaart een
service-industrie is en daarom ar
beidsintensief. Een loonstijging
wordt er duchtig gevoeld en bein-
vloedt de kostenkant ongunstig. Er
worden, met name ook bij de
KLM, grote zogenaamde dieptein
vesteringen gedaan in computeruit-
trusting en automatiseringsappara
tuur teneinde te komen tot een zo
groot mogelijke efficiëntie en
besparing op de lonen, maar wil
een luchtvaartmaatschappij uit
breiden om zijn rendabiliteit te
kunnen handhaven, dan moet ook
de factor arbeid worden uitge
breid. Dat wordt stgeds duurder,
omdat de luchtvaart hoger gekwa
lificeerde mensen eist dan andere
bedrijfstakken.
Een andere oorzaak van de crisis
waarvoor de luchtvaart zich ge
plaatst ziet, is de enorm scherpe
concurrentie van het ogenblik,
vooral weer op de meergenoemde
Noord-Atlantische dienst. Omdat
het aanbod van vliegtuigstoelen en
vrachtcapaciteit groter is dan de
vraag, is er op het tarievenfront
een wilde situatie ontstaan.
Een voor de hand liggende vraag
hij dit alles is: als het op de
Noord-Atlantische Dienst zo belab
berd gaat, waarom halveren de
luchtvaartmaatschappijen dan hun
frequenties niet zodat ze weer vol
le vliegtuigen krijgen? Een geza
menlijk verlies op een route van
meer dan een miljard gulden per
jaar is niet niets... Het antwoord is
onder meer dat de twintig betrok
ken vliegbedrijven bij zo'n beslis
sing een groot aanta! van hun
meest kostbare machines die ze
juist voor die markt hebben ge
kocht, aan de kant zouden moeten
zetten.
Duidelijk is ondertussen wel dat
het alsmaar knagen aan de tarie
ven moet ophouden. Het is met de
luchtvaart al zover gekomen dat ze
onder de kostprijs werkt en daar
mee zwaar zondigt tegen de econo
mische wetten. Iedereen lijdt ver
liezen ook de chartermaatschap
pijen in Amerika en voor die in
Europa wordt straks niet anders
verwacht. Voor zover de wereld
luchtvaart zich beweegt op het ge
bied van het toerisme, is ze voor
waar in een wonderlijke bedrijfs
tak verzeild geraakt. De lucht
vaartmaatschappijen zelf, de reis
bureaus en luchtvaartmakelaars
die de vakantiereizen organiseren,
de hotels die de toeristen moeten
herbergen iedereen verkeert in
nood. De enige die zou moeten
lachen, is het publiek, maar dat
lacht niet, de heersende prijzenslag
ten spijt, want het voelt zich door
de ondoorzichtigheid van de hele
tariefstructuur met zijn grote ver
schillen die afhangen van zulke
ondergeschikte zaken als leeftijd,
reisduur, maatschappelijke positie,
hogelijks in het vliegtuig geno
men.
Van
een
Den
verslaggeef-
onzer
tarhbELf" Na de lloelahoep
in H?°PPenra^e rai*t Ntr-
rletje, de Iriuïf,11, van een ander
sommige de clickers
Sinds ÏL "!lpo.rteurs noe-
(yion
letjes zi'n de twee
4raadje P astlc aan een
Kunst i,i) ,,.,warenhuizen te
*4 is niet Snp„ n'euwe speel-
!Wce halletje, f polsbewegingen
later J Ween eikaa„
n k ennf tCgen elkaar aa"
'hogerS"' liefst f een
■f^'ehoïden" Z° 'ang
■aar dit nieuwe
speelgoed is overstelpend. Vroom en
Dreesmann lieeft er sinds vorige week
zaterdag duizenden verkocht. De
Bijenkorf in Den Haag, waar afgelo
pen woensdagmiddag dc verkoop
begonnen is, raakte in anderhalve
dag 600 van deze clickers kwijt.
Beide concerns rekenen op een top
verkoop en hebben tienduizend bal
letjes ingeslagen.
Dc rage heeft Nederland sneller
bereikt dan in de verwachting lag.
Dc felgekleurde balletjes hadden dc
verkoopstunt voor Sinterklaas moe
ten worden. Kinderen, die van elk
aar de kunst afkijken, zijn de bes
te afnemers. „Die jonge kinderen
zijn erg kien. Ze hebben het kunstje
snel door", zegt een enthousiaste
chef van een speelgoedafdeling.
Dat de rage inslaat is vaak in de
warenhuizen te horen. Bij de ver
koopstands staan kinderen maar ook
volwassenen met vuur te oefenen. In
Italië, waar de klikklak al enige
maanden oorverdovend kleppert,
worden zelfs wedstrijden met deze
balletjes georganiseerd.
Fabrikanten, die het eerst met dit
speelgoed op de markt kwamen, be
leven gouden tijden. Er zijn er bij,
die in één klap miljonair geworden
zijn.
OP EEN niet-beveiligd overpad
over de spoorbaan Apeldoorn-üe-
venter bij Twello is een 15-jarige
jongen uit Enschede door de intcrci-
tytrein Amsterdain-Enschede over
reden en op slag gedood.
MOSKOU (RTR) Het Sovjet-
russische wagentje op de maan, Loe-
nochod-1, heeft opnieuw beelden
van het maanterrein naar de aarde
geseind, zo heeft het persbureau
Tass vrijdag gemeld. Het persbureau
zegt dat de Loenoehod zich weer
heeft verplaatst, maar geeft geen
afstand op. Vermoed wordt dat de-
zeniet groot geweest is. Bij elke
nieuwe maandag worden de batterij
en opgeladen door zonnecellen en
drie maanden geleden werd al ge
meld dat ze niet zo sterk meer
waren.
(Van onze Haagse redacteur)
DEN HAAG Als er in het
nieuwe kabinet één minister is
die dc lippen stijf op elkaar houdt
dan is het wel dr. W. Drees. Hij
heeft via zijn voorlichtingsappa
raat laten weten, dat hij in ieder
geval voor 21 september (de be
faamde derde dinsdag) niet met
journalisten wil praten en dat be
tekent onder meer, dat Zuidwest-
Nederland tot zo lang alleen maar
mag gissen naar de draagwijdte
van de bezuiningen die de rege
ring op het juist voor deze regio
zo belangrijke terrein van de wa
terstaat wil doorvoeren.
Gaat het snoeimes in de Deltawer
ken, komen de plannen voor een
vaste oeververbinding tussen Zuid-
Beveland en Zeeuwsch-Vlaanderen
op een laag pitje, wat gebeurt er
met de uitvoering van Rijksweg 58,
met de Zoomweg, met de Schelde-
Rijn-verbinding? Het zijn allemaal
nog niet te beantwoorden vragen,
maar vast staat wel dat minstens
enkele van deze waterstaatkundige
werken getroffen zullen worden
door de aangekondigde bezuinigings-
taktiek en dat is bij alle andere
maatregelen die we al kennen
geen plezierig vooruitzicht voor het
zuidwesten.
Het Zeeuwse Kamerlid drs. W. R.
V. Dusarduijn (43) aarzelt dan ook
niet zijn bezorgdheid te uiten als
deze zaken aan de orde komen tij
dens een gesprek dat ik in zijn
Goese woning met hem heb. „Ik hou
m'n hart vast", zegt hij, „als er op
de Deltawerken bezuinigd gaat wor
den. Overigens heb ik tot nu toe
geen aanwijzingen dat dit gaat ge
beuren". Dat er echter geen vertra
ging zal optreden in het werk met
betrekking tot de vaste oeververbin
ding acht hij al veel minder zeker.
„Ik zou het niet alleen betreuren,
maar mij er ook met alle macht
tegen verzetten. Die oeververbin
ding moet vóór 1980 klaar zijn".
Drs. Dusardijn is een geboren
Zeeuw (IJzendijke). Hij zit sinds
1967 in de Tweede Kamer, kwam er
na de jongste verkiezingen op het
nippertje weer in en is „specialist'
op een aantal terreinen (Volksge
zondheid, Verkeer en Waterstaat,
CRM en Visserij om de belangrijk
ste te noemen). Daarnaast is hij dus
Zeeuws volksvertegenwoordiger.
Onvermijdelijke vraag: hoe kwam
hij in de politiek? Dusardijn: „Ik
richtte in 1945-1946 in IJzendijke
een plaatselijke afdeling van de
KVP-jongerenorganisatie op. Dat
was het begin van de ellende zou je
kunnen zeggen,", grapt hij. Dusar
duijn bezocht de ulo in Terneuzen,
daarna de hbs in Oostburg en stu
deerde vervolgens aan de Economi
sche Hogeschool in Tilburg. Hij
kwam na zijn studententijd in het
Zeeuwse terug als directeur van de
Katholieke Raad voor Maatschappe
lijk Werk. „In die functie kreeg ik
talloze contacten in Zeeland, ook
met politici. In 1962 werd mij ge
vraagd zitting te nemen in de sta
ten. Het ging niet door, want op het
laatste moment moest ik van de lijst
afgevoerd worden omdat ik te kort
DE NEDERLANDSE Spoorwegen
experimenteren momenteel met ra
diotelefonie in de treincabine. Op de
lijn Amsterdam-Alkmaar beproeft
men een treinstel waarvan de cabine
van zo'n telefoon is voorzien. De
machinist staat via deze radiotele
foon in verbinding met de verkeers
leiding in Amsterdam.
in Zeeland woonde". Vier jaar later
lukte het wel en nog een jaar later
(in 1967) werd Dusarduijn ook Ka
merlid. Hij is in de Zeeuwse staten
fractievoorzitter van de KVP. Hij
ziet het statenlidmaatschap en het
Kamerlidmaatschap als functies, die
in eikaars verlengde liggen. „In de
Tweede Kamer zou ik niet goed
kunnen functioneren zonder de con
tacten die ik als statenlid heb'
Contacten, die hij hij herhaalt het
nog eens voor een belangrijk deel
te danken heeft aan zijn vroegere
functie: directeur van de Katholieke
Raad voor Maatschappelijk Werk.
„Uit hoofde van die baan had ik op
een gegeven moment zo'n 35 andere
functies. Je werkte je rot, maar ik
had geen betere leerschool kunnen
hebben".
Vraag: U vindt dat op de Deltawer
ken niet bezuinigd mag worden. Dat
betekent dat u evenmin een voor
stander bent van een open Ooster-
schelde?
Dusarduijn: „Nee, geen voorstander.
Mensen die de Oosterschelde open
willen houden, realiseren zich te
weinig „1953". Als je de werkzaam
heden vertraagt of de Oosterschelde
helemaal niet afsluit kun je in 1979
weer zo'n ramp verwachten", (hij
noemt 1979 omdat de Oosterschelde
in 1978 dicht moet gaan. Gebeurt er
voor dat jaar iets dan is dat over
macht, maar na 1978 moet er,, vindt
hij, van een veilige situatie sprake
zijn).
Vraag: Maar men praat toch ook
over gevolgen voor het milieu.
Dusarduijn: „Door het veranderende
milieu gaan in ieder geval niet in
een nacht 2000 mensen dood. Ik
vind overigens wel, dat er een dia
loog moet zijn met de pressiegroe
pen, die er anders over denken.
Alternatieven moeten duidelijk wor
den gesteld".
Vraag: Voor Zeeland is 1 januari de
investeringspremieregeling opge
schort. Wat vindt u daarvan?
Dusarduijn: „Ik dacht dat de ont
wikkeling in Zeeland nu verder wel
tot stand kan komen via normale
spelregels.
EGBERT ZIJLEMA
Brieven voor deze rubriek moeten met vol
ledige naam en adres worden ondertekend. Bij
publicatie zullen deze vermeld worden. Slechts
bij hoge uitzondering zal van deze regel wor
den afgev/eken. Naam en adres zijn dan bij
de redactie bekend. Publicatie van brieven
(verkort ot onverkort) betekent niet dat de
radactie het in alle gevallen eens Is met in
houd, c.q. strekking.
Eindelijk is dan de eerste Neder
landse „vulkaan" uitgebarsten en
wel de vulkaan „de Marbon" te
Amsterdam.
Vijf brandweerlieden en drie werk
nemers werden bij deze uitbarsting
gedood, terwijl er nog 21 personen
in ziekenhuizen verpleegd worden.
Een tiental bedrijven moest gesloten
worden, vanwege het gevaar voor
nog meer slachtoffers.
Gasmaskers waren er te weinig,
daar iedereen die binnen een straal
van 500 meter van de krater kwam
het gevaar liep door verstikking om
het leven te komen.
De Amsterdamse recherche zal het
TNO inschakelen bij het onderzoek,
terwijl bij de wederopbouw de Hin
derwet opnieuw onderzocht zal wor
den, aldus burg. Samkalden.
Er zullen nu waarschijnlijk weer
wel vragen gesteld worden in de
Tweede Kamer, waarop dan zoals
gewoonlijk antwoord komt, dat het
onderzocht zal worden en bestu
deerd.
Het wordt echter tijd, dat deze
zaak eens nationaal, maar ook inter
nationaal wordt aangepakt en niet
zoals nu bestudeerd, want dat kost
geld, wat geen enkel resultaat af
werpt.
Er zijn echter in Nederland zeer
vele van deze vulkanen, waarvan de
meeste groter zijn dan de „Mar
bon".
Moet er dan eerst een nog grotere
ramp gebeuren, waarbij duizenden
slachtoffers vallen, alvorens men tot
stappen overgaat.
Wij moeten als Westbrabanders
beseffen, dat wij straks met de in
dustrialisatie op de linker Schelde-
oever waaronder vele grote vulka
nen zoals Progil een groot gevaar
lopen.
Ik hoop, dat de door ons gekozen
nieuwe regering de milieuverontrei
niging nu eens definitief streng zal
aanpakken en niet zoals vorige rege
ringen er alleen op uit zijn commis
saris te worden bij chemische en
petrochemische bedrijven.
Er zijn gelukkig nog mensen die
anders denken en daadwerkelijk de
milieuvervuiling bestrijden en vech
ten voor het voortbestaan der mens
heid ook na het jaar 2000.
Als het zo doorgaat, halen we het
jammerlijk niet.
Het wordt tijd, dat de reeds antie
ke Hinderwet wordt aangepast aan
de huidige industrialisatie.
ROOSENDAAL
P.L.M. SCHEPERS Ja
SANTIAGO (AP) In het mari
ne-ziekenhuis in Valparaiso is giste
ren de 24-jarige Nelson Orella over
leden. Hij was degene die hetlangst
heeft geleefd van alle patiënten die
een nieuw hart hadden ontvangen.
De transplantatie was, in hetzelfde
ziekenhuis, uitgevoerd op 1 oktober
1968. Orellana was gisteren 24 Jaar
oud geworden.
UIT EEN wagen van schoonmaak
bedrijf Cemsto is vrijdagmorgen een
tas met f 12.000,gestolen, van welk
bedrag de lonen voor de Leidse
Cemsto-werknemers betaald moes
ten worden.
(ADVERTENTIE)
In september kunt u
met NS op uw 65-kaart
twee dagen gratis en
onbeperkt door
Nederland reizen.
Welke dagen?
Kiest u er maar twee uit
elke dinsdag, woensdag,
donderdag of zaterdag
in september is er goed
voor.
Hoe?
Door simpelweg uw
65-1- kaart aan het loket
te laten afstempelen.
i>e 65+kaart buiten
de gratis reis dagen.
De 65+reductiekaart
geeft recht op reizen
tegen de halve prijs van
een enkele reis.
Hebt u er nog geen?
Koop er dan een aan het
loket. Verkrijgbaar
voor iedere 65-plusser.
Uw vrouw mag jonger
zijn. NS-legitimatie-
bewijs of pasfoto('s) en
trouwboekje of
paspoort meebrengen.
Een jaarkaart kost
f 50.- p.p., voor een
echtpaar f 75.-.
Driemaandskaar t f20.-,
voor een echtpaar f 30.-.
Vraagt u gelijk een
september kale ndertje.
i