,even eer 'at luurder IER WEGENBOUWERS IN DE ZORGEN Massa vlucht uit Ulster Conducteur zet trein dood op spoor BAALHOEK Is Saeftinghe de moeite waard? opvangkampen in ierse republiek vod wfhonderd soldaten demonstreerden ïegen slecht eten KVP-kaderleden moeten de KRO niet pclit aan Syrisch- paanse grens In Zuid-Nederland: vrees voor grote klappen Scheuren in bruggen in Boudewijnweg Fles ontploftauto zwaar beschadigd, lichtmast afgeknapt Na ergerlijke treinterreur LEEG Bedrijfsongeluk bij kolenmijn DOLFIRODAM - Rotterdam „JONGENS MET DE GROTE BROEK DE MOND SNOEREN" .pj.ff.A.J- M Hark* dacteurrL- Leyendekker ;:Jtn/^Sen!eteldr(011 50) - 79 20 _:jg t 13,70 per kwartaal; 4 80 Losse nummers 15 cent ft' B.T.W. 1945433. VRIJDAG 13 AUGUSTUS 1971 No. 6622 25e Jaargang Uitgeefster N V Uitgevers Maatschappij De Stem .Kivertentieprüs: per mm 16 cent: minimum per advertentie 2,40. exclusie! 4% B.T.W. Rubriek „Kleine Advertenties" (geen handels advertenties) 5 regels t 1,15 Iedere regel méér 23 cent Kleine advertenties bü vooruitbetaling. Vermelding Brieven onder nummer, of Adres bureau van dit blad. 50 cent verhoging. Inzending advertenties uiterlijk tot v.m 11 uur. Voor het me ndagnummer: Vrijdag tot vm 11 uur. [Van onze parlementaire red.) I jen HAAG - De kosten van Londerhoud z«n tussen hali i en half juli opnieuw hoger «orden, zo heeft het Centraal muvoorde Statistiek (CBS) iTesteld. In het totaalcijfer lifesteert zich die kostenstij- I, niet zo duidelijk, omdat in ,e onderzochte periode de uit kop viel. die op het totaal i matigend effect had. Daar- ior steeg het indexcijfer met «hts iets meer dan 0,2 pet. Het om van 142,1 per medio juni jar 112,4 half juli. [De sector voeding werd 0,6 pet. luurder door prijsstijgingen bi.i jente, fruit en vlees, waar een lling van de visprijs tegenover nd. De sector woning werd i half procent duurder door jsstijgingen bij vaste brand- iffen en elektriciteitstarieven. sector medische verzorging t een ernstige verhoging zien j wel van bijna 3,5 pet. als ge- rolg van de stijging der zieken- juistarieven. [Verhogingen waren er voorts bij de kranteabonnementen telefoontarieven. De sector ïeding en schoeisel legde met en daling van circa 4 pet. een luier over het geheel omdat de- daling, als gezegd, veroor- ukt werd door de uitverkoop n dus van tijdelijke aard is. In- ssen zijn in een jaar tijd, na- lelijk van juli 1970 tot juli 1971 kosten van levensonderhoud 7,7 pet. toegenomen. DAMASCUS (REUTER/AFP) i de grens tussen Syrië en Jor- fflië zijn donderdagavond gevechten (gebroken. Een Syrische militaire lordvoerder deelde mee dat hierbij Jordaanse tanks vernield zijn. n Jordaanse eenheid, bestaande uit hks en pantserwagens, had het r geopend op een Syrische waar- 'ost aan de grens. Onze krachten beantwoordden het aldus de woordvoerder, en ver- felden vier Jordaanse centurion- hks, De Syriërs hadden geen verlie- kn geleden. (ADVERTENTIE) de veerkrachtige brommer een telescopische voor- een hydraulische achter- pg. v-a- 639.- (incl. B.T.W.) I Ga er gauw voor naar uw romfietsman of vraag adres n Nedespa, Roermond. Tel. 04750 - 5757 (Van een onzer verslaggevers) MIDDELBURG/DEN BOSCH. De omzetten van de wegenbouwers in Brabant, Zeeland en Limburg (alleen al in Brabant zijn er 400 wegenbouwers) liggen gemiddeld tien procent beneden die van vorig jaar. Het voorzichtige beleid van rijk, provincie en gemeenten op het ter rein van de wegenaanleg en de zachte winter, waardoor heel wat projecten eerder zijn gereedgeko men dan men had gedacht, doen zich hier gelden. Met spanning zien de Zuidnederlandse wegenbouwers de naaste toekomst, waarop zij geen peil kunnen trekken, tegemoet. De verwachting in wegenbouvvkringen is, dat het in het komende jaar niet bij de door de commissie-Nelissen voorgestelde bezuiniging van 100 miljoen op de aanleg van rijkswe gen in ons land zal blijven, maar dat ook provincies en gemeenten 100 miljoen op dit hoofdstuk zullen moeten bezuinigen. ,,En 200 mil joen," zo deelde een in angst en vrees verkerende wegenbouwer ons gisteren mee, „is nog altijd 20% van de orderportefeuille van de geza menlijke Nederlandse wegenbouw maatschappijen." Dat er van achteruitgang in de wegenbouw sprake is, is ook goed te merken aan het snel toenemen van het aantal „goedkope opdrach ten" dat door de gemeenten wordt gegeven. Omdat zij met grote te korten hebben te kampen geven tal van gemeentebesturen die wat de wegenaanleg betreft toch enigszins vrij willen blijven vaak opdracht om maar wat goedkopere produk- ten te gebruiken, produkten die weliswaar goedgekeurd zijn maar die niet zo duurzaam zijn als die, welke tot du:,ver werden gebruikt. „Dit betekent," aldus een zegs man uit de wegenbouw, „dat een aantal wegen in plaats van vijf jaar nu maar twee jaar meegaan." Ook in Zuid-Nederland is dat het geval. De verwachting is dat er medio volgend jaar klappen in de wegen bouw gaan vallen. Grote onderne mingen, die met flinke staven en met een uitgebreid machinepark werken, zullen het dan hard te ver duren krijgen. Medio volgend jaar gaat namelijk de open bouwmarkt in de EEG in werking, waardoor vooral van Franse zijde en zeker in Zuid-Nederland de concurren tie groot zal worden. Bovendien zullen dan pas goed de bezuinigin gen die nu doorgevoerd worden, op gang komen. „Wij gaan een span nende tijd tegemoet; ik vrees het ergste," aldus een Brabantse we genbouwer. (van onze redactie buitenland) BELFAST LONDONDER RY LONDEN Vele dui zenden mensen blijven weg* trekken uit de Noordierse ste den, vluchtend voor de ver schrikingen van de deze week in volle hevigheid losgebars ten burgeroorlog. Naar schatting meer dan vijf duizend katholieken zijn tot dus ver uitgeweken naar de Ierse Re publiek, waar ze voor het meren deel zijn ondergebracht in kam pen die door het leger voor hen z(jn ingericht. Maar ook drommen protestanten verlaten de steden, om het platte land of Engeland en Schotland als toevluchtsoord te kiezen. De vluch telingen zijn hoofdzakelijk vrouwen en kinderen. Aan de grens tussen Ulster en Eire het bekende beeld van dergelij ke barre tijden: vluchtelingen die bepakt en gezakt of enkel met wat schamele bezittingen met treinen, bussen, vrachtwagens, personenau to's of te voet arriveren. Vrouwen met huilende kinderen, met de angst voor sluipschutters en brandstichters nog op het gelaat. De autoriteiten van de Ierse Republiek staan voor een moeilijke situatie. De acht op vangkampen zijn bijna vol en de bevoorrading is onvoldoende. In de hoofdstad Dublin zijn donderdag twee leegstaande ziekenhuizen voor de vluchtelingen ingericht. Het Ierse rode kruis heeft dringend om geld en dekens gevraagd en de Britse zusterorganisatie stuurde een vlieg' tuig met hulpgoederen. Het Ierse kabinet wijdde donderdag een speci ale bijeenkomst aan de vluchtelin- gensituaitie. Meer dan duizend vluchtelingen zijn gisteren naar noord-Ierland te ruggekeerd, zeggen dat zij aan ko gels en traangas de voorkeur geven boven de toestand in het kamp van Gormanston, d'at gebruikt wordt als doorgangscentrum en in de nacht van woensdag op donderdag een enorme toevloed van vluchtelingen te verwerken kreeg. De mensen die donderdag met twee speciale treinen naar het noorden terugkeerden, be schreven de voorzieningen in het kamp als „primitief" en klaagden over het door het Ierse leger ver strekte voedsel. Een Ierse regerings functionaris heeft meegedeeld dat er nu ongeveer 4500 vluchtelingen in de Republiek zijn. Degenen die don derdag terugkeerden waren hierbij niet meegerekend. (Vervolg op pag. binn.-buitenland 1) kekman Ongeveer 500 dienstplichtige soldaten in de Elias ■♦"Ifens h erne 'n Ede hebben gisteravond gedemonstreerd tegen de I 'k beeon zeer s'ecllte presentatie van het kazerne-eten. De demonstra- IM eten in s reeks zes uur tijdens het avondeten: de soldaten gebruikten h demonstr i- e5'za^' staande. Daarna hielden ze onder ritmisch handgeklap Plaatsver ®>e''d een korte optocht over de legerplaats. Tenslotte werd "lied w JanSend kazernecommandant, overste De Haas, een petitie over- bniiHodau"" °'m' wordt Sepleit voor beter eten en een betere eetzaal- '*n -'dé\uen woordvoerder van de Vereniging van Dienstplichtige Militai- e't de heer n1 h 'e Werd door de VVDM-afdeling in Ede georganiseerd e donderdag ls de s0|daten toegezegd dat hij de kazernecommandant, h a., i-aioiul afwezig was zal arivi^rpn zaak on korte termijn het de Wnaif,VOïd afwezig was, zal adviseren de zaak op korte termijn Hen, d vvn Prek?n' 'oonlvocrd,!',. ver'iep 6e demonstratie zonder incidenten. De VVDM- rizaa! datriBM e' de aci'ommodotie in Ede „ronduit bedroevend" is. De Sax,,» van kort till rlo nnxlnir ITn4 2O nnormo cfofinnchol van kort na de oorlog. Het is een soort enorme stationshal, 0ver dat U6*8 meer 's gedaan. Ook zijn de soldaten er terecht zeer zich als onmn Vr eetzaal niet zelf mogen bepalen waar ze gaart zitten, ruif moeten lm ^['apen door de dienstdoend officier een plaats aan '""-ti li;,- A,en aanwijzen. Het is hoog tijd dat er in Ede wat gaat ver sus de vvini lf" keef) geleerd, dat je er met praten alleen niet e vvuM-woordvoeider. (Van een onzer verslaggevers) EINDHOVEN Een groep van veertig tot tachtig Ambonese meisjes en jongens heeft donderdag tussen Maastricht en Den Bosch een ware treinterreur ontketend, die pas eindigde toen een koelbloedige hoofdconducteur de laatste twee rijtuigen van de Intercitytrein MaastrichtZandvoort op het Bossche station afkoppelde. De rebelse groep, die zich toeval lig in die rijtuigen bevond, merkte pas na een minuut of vijf dat de reis niet verder ging. De Ambon eeznwaren al woensdag avond laat in Maastricht aangeko men, waar ze in de hal pakken met kranten en tijdschriften vernielden. In de stad werd een ruit ingegooid bij een hotel waar hen de toegang werd geweigerd. Bij een snackbar werd geweigerd de vertering te be talen. Donderdagochtend sprongen enkele Ambonezen de winkel van een banketbakker binnen en roofden er vlaaien. Bij een groentezaak gin gen ze met de uitgestalde druiven aan de haal. Omstreeks half één vertrok de bende met de Intercitytrein naar Amsterdam. In de trein weigerden de jongelui hun kaartje te laten knippen; de mees ten hadden er trouwens geen of toonden opzichtig vervalste tienertoerkaarten. Op het station van Roermond deden twee uit Valkenburg terugkerende vakan tiegangsters aangifte van beroving van hun portemonnaies door Zuid- molukkers die hun coupé waren binnengedrongen. De beursjes wer den later langs de spoorlijn - leeg - teruggevonden. Vlak voor aankomst van de trein in Eindhoven trok de kelner van het restauratierijtuig aan de noodrem omdat hij door de jongens in het nauw gedreven werd nadat ze had den geweigerd hun bestellingen te betalen. De trein kwam met een halfuur vertraging in Eindhoven aan. Daar splitste het gezelschap zich, ruim de helft reisde zonder verdere molestaties door naar Am sterdam, ongeveer dertig trokken de stad in en gingen vervolgens met een andere trein verder. In de trein (Vervolg op pag. binn.-buitenland 1) Britse soldaten drukken zich tegen een muur als ze door demon stranten in Londonderry met ben zinebommen worden bestookt. (Van onze Brusselse correspondent) BRUSSEL Opnieuw zijn er moei lijkheden met bruggen in de Boude wijnweg, de autoweg die Antwerpen met Luik en Duitsland verbindt. In twee bruggen te Millen, niet ver van Maastricht, zijn gevaarlijke scheu ren gesignaleerd. De toestand wordt nu onderzocht, en officiële instanties konden nog niet zeggen of de scheu ren zo erg zijn, dat de bruggen voor het verkeer moeten worden gesloten. (Van een onzer verslaggevers) HEERLEN De 33-jarige Marokkaanse arbeider Bouayed B. is gisteren omstreeks 17.40 uur tijdens werkzaamheden in de kolenopslag- plaats van de Oranje-Nassau mijn te Heerlen, verongelukt. om de toekomst van zeeuwsch-vlaanderen Yoor Nederland vormt het verdronken Land van Saeftinghe één van de belangrijkste factoren die moeten worden afgewogen tegen het Belgische en Antwerpse belang bij een kanaal van Baalhoek naar de toekomstige industriecomplexen op de linker-Schelde-oever. Het kanaaltracé dat Antwerpen het best bevalt, offert een zo groot deel van „Saeftinghe" op, dat dit natuurgebied te klein van omvang wordt om nog betekenis in het landschap te hebben. Het tracé waarmee Nederland voorlopig voor de dag is gekomen, laat „Saeftinghe", op een klein hoekje na, ongeschonden voortbestaan. De tracé-keuze is aan inspraak van de Zeeuwse bevolking onderwor pen, al is het beslist niet zo dat de rijksoverheid het van de mening van de bevolking laat afhangen, welk tracé tenslotte zal worden ge kozen. De vraag of de aanleg van het Baalhoekkanaai, betaald door de Belgen, maar gegraven in Nederlands gebied, de instemming van de bevolking heeft, is helemaal niet in het geding. De inspraak beperkt zich tot de vraag: een kanaal door Saeftinghe, waarmee cultuurgrond voor de landbouw behouden blijft, of een kanaal dat pal binnendijks loopt, hetgeen honderden hectaren landbouwgrond gaat kosten? Het is, vooral voor de mensen in het direct betrokken gebied, een moeilijke kwestie. Zou het kanaal door het verdronken Land van Saef tinghe lopen, dan kan men in het oostelijk deel van Oost-Zeeuwsch- Vlaanderen ongestoord zijn leven voortzetten. Gaat het kanaal pal binnendijks lopen, dan stijgt de prijs van de landbouwgrond die voor de kanaalaanleg nodig is, tot ver boven de normale verkeerswaarde. In het eerste geval aanleg van het kanaal buitendijks, dus dóór Saeftinghe wordt een gemeenschapsbezit waarschijnlijk voor eeuwig opgeofferd. In het andere geval kan het particuliere bezit van velen voor goed geld worden verkocht. Alles heeft zijn prijs. Vandaag in onze serie „Baalhoek", ter voorbereiding van het refe rendum onder de Zeeuwse bevolking, dat volgende week door ons wordt georganiseerd, iets meer over „Saeftinghe". Nu eens geen economische groeicijfers en prognoses over de be hoefte aan zeehaventerreinen. Zelfs niets over milieuverontreiniging. De motieven voor het sparen van het Land van Saeftinghe zijn van andere aard. Zij komen voort uit een andere filosofie dan de ge bruikelijke. (Zie pagina stad en streek 2.) (ADVERTENTIE) KOM NAAR HET \POL FIROPAM VÓÓR 'NDOLFUNB SHOW! In het enige drijvende Dolfijnen stadion ter wereld met 1.000 zit plaatsen ziet u een unieke show van zeeleeuwen en dolfijnen in één programma. Tijden: 10.00, 11.30, 13.00,14.30,16.00 en 17.30 uur. LEUVEHAVEN1 BIJ METROSTATION BEURS TEL. 137800. DE V.S. hebben Zwitserland formeel verzocht om uitlevering van dr. Ti mothy Leary, de Amerikaanse pro pagandist voor het gebruik van LSD. KAREL BOCEK, voormalig direc teur van de uraniumstaatsmijnen in Tsjechoslowakije, heeft in West- Duitsland politiek asiel aange vraagd. (Van een onzer verslaggevers) LEEUWARDEN Een zwaar be schadigde auto en een afgeknapte lichtmast, dat was het resultaat na het springen van een frisdrankfles van het merk Raak Up. Dit over kwam mevrouw IJ.J. Dijksma uit Langweer. Mevrouw Dijksma had donderdag middag in Heerenveen boodschappen gedaan en toen zij de boodschappen achter op de bank zette en op weg naar huis, op de Geepte Molenwijk plotseling een luide knal hoorde, schrok ze zodanig dat ze de macht over het stuur verloor en tegen een lichtmast aanreed, die prompt af knapte. Oorzaak van deze schrikre actie was een ontplofte fles Raak Up. Mevrouw Dijkstra zelf kwam met de schrik vrij AMERIKAANSE militairen die uit Vietnam naar hun land terugkeren hebben naar schatting tienduizend kinderen bij Vietnamese vrouwen achtergelaten. DE FRANSE toneel- en filmacteur Jean-Marc Tenneberg is donderdag bij een vliegtuigongeluk om het le ven gekomen. Hij was 47 jaar. (Van onze parlementaire redacteur) DEN HAAG, 13 aug. Onder een deel van de KVP-aanhang groeit het onbehagen over de onafhankelijke opstelling van de KRO tegenover deze politieke partij. Geen week gaat voorbij of er komen op het partijbureau brieven vol klachten over de KRO. Ook een recente enquête onder het kader van de KVP een enquête met het oog op een te maken analyse van de ver kiezingscampagne brengt duide lijk aan het licht, dat de waardering voor de wijze waarop de KRO de KVP benadert bij vele KVP-leden het nulpunt heeft bereikt. De grieven van deze KVP-leden die ook „lid" zijn van de KRO richten zich vooral op de televisie rubrieken „Brandpunt" en „Ken merk". De KRO wordt verweten onder leiding van mr. Van Doorn „een PPR-image" uit te dragen. Van Doorn die als oud-voorzitter van de KVP overstapte naar de PPR moet dan ook ontslagen worden, me nen briefschrijvers en kaderleden. „De KRO moet zich meer realiseren, dat haar achterban voor een overwe gend deel ook KVP-achterban is, en geen PPR-aanhang". „Het gezwel in radio en televisie, dat KRO heet, moet verwijderd worden. Waarom moet de KRO ge leid worden door zogenaamd pro gressieve krachten, zoals Van Doorn Om maar niet te spreken van de Langebents enzovoorts". Dit soort opmerkingen komt in brie ven en in de antwoorden van de geënquêteerde kaderleden herhaalde lijk terug. De enquête heeft uitgewezen, dat vele KVP-leden van oordeel zijn, dat hun partij en hun lijsttrekker door de communicatiemedia niet ob jectief voor het voetlicht zijn ge bracht in de verkiezingstijd. Volgens deze leden heeft de „niet-objectie- ve" voorlichting ertoe geleid dat ve le kiezers zich tegen de KVP ge keerd hebben. „De KRO moest zo nodig progressief doen". Harde mid delen worden door sommigen bepleit om de KRO weer in het KVP-schip te krijgen. Het dreigement, dat KNBTB-voorzitter Mertens n.a.v. de Candy-reportage van Brandpunt uit te, namelijk dat alle katholieke boe ren en tuinders hun lidmaatschap van de KRO zouden opzeggen, wordt door kaderleden van de KVP grif herhaald. Zij vragen van de KVP-leiding maatregelen teneinde de katholieke omroep zo sterk mo gelijk in handen van de KVP te krijgen. Daarbij wordt herhaalde malen verwezen naar de VARA. Grootste wens van vele kaderleden en briefschrijvers is naast het ontslag van Van Doorn dat de KRO voor de KVP wordt wat in hun ogen de VARA voor de PvdA is „maar dan zonder de misleidende voorlichting van de VARA". „De katholieken van Nederland, waarvan nog altijd een belangrijk deel de KVP oprecht steunt, moeten deze lieden (bedoeld zijn Van Doorn en de programmamakers) door een goed opgezette actie hun plaats laten ruimen en bezit nemen van de KRO, als werkelijke democratische recht hebbers van de katholieke radio en televisie". „Bijna iedere uitzending van Brand punt moet vóór de KVP zijn". „Die jongens met de grote broek moet de mond gesnoerd worden". (Vervolg op pag. binn.-buitenland 1)

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1971 | | pagina 1