,even
eer
'at
luurder
IER
WEGENBOUWERS IN DE ZORGEN
Massa vlucht uit Ulster
Conducteur zet
trein
dood
op
spoor
BAALHOEK
Is Saeftinghe
de
moeite waard?
opvangkampen in ierse republiek vod
wfhonderd soldaten
demonstreerden
ïegen slecht eten
KVP-kaderleden moeten de KRO niet
pclit aan Syrisch-
paanse grens
In Zuid-Nederland: vrees voor grote klappen
Scheuren in bruggen
in Boudewijnweg
Fles ontploftauto
zwaar beschadigd,
lichtmast afgeknapt
Na ergerlijke treinterreur
LEEG
Bedrijfsongeluk
bij kolenmijn
DOLFIRODAM - Rotterdam
„JONGENS MET DE GROTE BROEK DE MOND SNOEREN"
.pj.ff.A.J- M Hark*
dacteurrL- Leyendekker
;:Jtn/^Sen!eteldr(011 50) - 79 20
_:jg t 13,70 per kwartaal;
4 80 Losse nummers 15 cent
ft' B.T.W.
1945433.
VRIJDAG
13 AUGUSTUS 1971
No. 6622
25e Jaargang
Uitgeefster N V Uitgevers Maatschappij De Stem
.Kivertentieprüs: per mm 16 cent: minimum
per advertentie 2,40. exclusie! 4% B.T.W.
Rubriek „Kleine Advertenties" (geen handels
advertenties) 5 regels t 1,15 Iedere regel méér
23 cent Kleine advertenties bü vooruitbetaling.
Vermelding Brieven onder nummer, of Adres
bureau van dit blad. 50 cent verhoging.
Inzending advertenties uiterlijk tot v.m 11 uur.
Voor het me ndagnummer: Vrijdag tot vm
11 uur.
[Van onze
parlementaire red.)
I jen HAAG - De kosten van
Londerhoud z«n tussen hali
i en half juli opnieuw hoger
«orden, zo heeft het Centraal
muvoorde Statistiek (CBS)
iTesteld. In het totaalcijfer
lifesteert zich die kostenstij-
I, niet zo duidelijk, omdat in
,e onderzochte periode de uit
kop viel. die op het totaal
i matigend effect had. Daar-
ior steeg het indexcijfer met
«hts iets meer dan 0,2 pet. Het
om van 142,1 per medio juni
jar 112,4 half juli.
[De sector voeding werd 0,6 pet.
luurder door prijsstijgingen bi.i
jente, fruit en vlees, waar een
lling van de visprijs tegenover
nd. De sector woning werd
i half procent duurder door
jsstijgingen bij vaste brand-
iffen en elektriciteitstarieven.
sector medische verzorging
t een ernstige verhoging zien
j wel van bijna 3,5 pet. als ge-
rolg van de stijging der zieken-
juistarieven.
[Verhogingen waren er voorts
bij de kranteabonnementen
telefoontarieven. De sector
ïeding en schoeisel legde met
en daling van circa 4 pet. een
luier over het geheel omdat de-
daling, als gezegd, veroor-
ukt werd door de uitverkoop
n dus van tijdelijke aard is. In-
ssen zijn in een jaar tijd, na-
lelijk van juli 1970 tot juli 1971
kosten van levensonderhoud
7,7 pet. toegenomen.
DAMASCUS (REUTER/AFP)
i de grens tussen Syrië en Jor-
fflië zijn donderdagavond gevechten
(gebroken. Een Syrische militaire
lordvoerder deelde mee dat hierbij
Jordaanse tanks vernield zijn.
n Jordaanse eenheid, bestaande uit
hks en pantserwagens, had het
r geopend op een Syrische waar-
'ost aan de grens. Onze
krachten beantwoordden het
aldus de woordvoerder, en ver-
felden vier Jordaanse centurion-
hks, De Syriërs hadden geen verlie-
kn geleden.
(ADVERTENTIE)
de veerkrachtige
brommer
een telescopische voor-
een hydraulische achter-
pg. v-a- 639.- (incl. B.T.W.)
I Ga er gauw voor naar uw
romfietsman of vraag adres
n Nedespa, Roermond.
Tel. 04750 - 5757
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG/DEN BOSCH.
De omzetten van de wegenbouwers
in Brabant, Zeeland en Limburg
(alleen al in Brabant zijn er 400
wegenbouwers) liggen gemiddeld
tien procent beneden die van vorig
jaar.
Het voorzichtige beleid van rijk,
provincie en gemeenten op het ter
rein van de wegenaanleg en de
zachte winter, waardoor heel wat
projecten eerder zijn gereedgeko
men dan men had gedacht, doen
zich hier gelden. Met spanning zien
de Zuidnederlandse wegenbouwers
de naaste toekomst, waarop zij geen
peil kunnen trekken, tegemoet. De
verwachting in wegenbouvvkringen
is, dat het in het komende jaar niet
bij de door de commissie-Nelissen
voorgestelde bezuiniging van 100
miljoen op de aanleg van rijkswe
gen in ons land zal blijven, maar
dat ook provincies en gemeenten
100 miljoen op dit hoofdstuk zullen
moeten bezuinigen. ,,En 200 mil
joen," zo deelde een in angst en
vrees verkerende wegenbouwer ons
gisteren mee, „is nog altijd 20% van
de orderportefeuille van de geza
menlijke Nederlandse wegenbouw
maatschappijen."
Dat er van achteruitgang in de
wegenbouw sprake is, is ook goed
te merken aan het snel toenemen
van het aantal „goedkope opdrach
ten" dat door de gemeenten wordt
gegeven. Omdat zij met grote te
korten hebben te kampen geven tal
van gemeentebesturen die wat de
wegenaanleg betreft toch enigszins
vrij willen blijven vaak opdracht
om maar wat goedkopere produk-
ten te gebruiken, produkten die
weliswaar goedgekeurd zijn maar
die niet zo duurzaam zijn als die,
welke tot du:,ver werden gebruikt.
„Dit betekent," aldus een zegs
man uit de wegenbouw, „dat een
aantal wegen in plaats van vijf jaar
nu maar twee jaar meegaan." Ook
in Zuid-Nederland is dat het geval.
De verwachting is dat er medio
volgend jaar klappen in de wegen
bouw gaan vallen. Grote onderne
mingen, die met flinke staven en
met een uitgebreid machinepark
werken, zullen het dan hard te ver
duren krijgen. Medio volgend jaar
gaat namelijk de open bouwmarkt
in de EEG in werking, waardoor
vooral van Franse zijde en zeker
in Zuid-Nederland de concurren
tie groot zal worden. Bovendien
zullen dan pas goed de bezuinigin
gen die nu doorgevoerd worden, op
gang komen. „Wij gaan een span
nende tijd tegemoet; ik vrees het
ergste," aldus een Brabantse we
genbouwer.
(van onze redactie buitenland)
BELFAST LONDONDER
RY LONDEN Vele dui
zenden mensen blijven weg*
trekken uit de Noordierse ste
den, vluchtend voor de ver
schrikingen van de deze week
in volle hevigheid losgebars
ten burgeroorlog.
Naar schatting meer dan vijf
duizend katholieken zijn tot dus
ver uitgeweken naar de Ierse Re
publiek, waar ze voor het meren
deel zijn ondergebracht in kam
pen die door het leger voor hen
z(jn ingericht.
Maar ook drommen protestanten
verlaten de steden, om het platte
land of Engeland en Schotland als
toevluchtsoord te kiezen. De vluch
telingen zijn hoofdzakelijk vrouwen
en kinderen.
Aan de grens tussen Ulster en
Eire het bekende beeld van dergelij
ke barre tijden: vluchtelingen die
bepakt en gezakt of enkel met wat
schamele bezittingen met treinen,
bussen, vrachtwagens, personenau
to's of te voet arriveren. Vrouwen
met huilende kinderen, met de angst
voor sluipschutters en brandstichters
nog op het gelaat. De autoriteiten
van de Ierse Republiek staan voor
een moeilijke situatie. De acht op
vangkampen zijn bijna vol en de
bevoorrading is onvoldoende. In de
hoofdstad Dublin zijn donderdag
twee leegstaande ziekenhuizen voor
de vluchtelingen ingericht. Het Ierse
rode kruis heeft dringend om geld
en dekens gevraagd en de Britse
zusterorganisatie stuurde een vlieg'
tuig met hulpgoederen. Het Ierse
kabinet wijdde donderdag een speci
ale bijeenkomst aan de vluchtelin-
gensituaitie.
Meer dan duizend vluchtelingen
zijn gisteren naar noord-Ierland te
ruggekeerd, zeggen dat zij aan ko
gels en traangas de voorkeur geven
boven de toestand in het kamp van
Gormanston, d'at gebruikt wordt als
doorgangscentrum en in de nacht
van woensdag op donderdag een
enorme toevloed van vluchtelingen te
verwerken kreeg. De mensen die
donderdag met twee speciale treinen
naar het noorden terugkeerden, be
schreven de voorzieningen in het
kamp als „primitief" en klaagden
over het door het Ierse leger ver
strekte voedsel. Een Ierse regerings
functionaris heeft meegedeeld dat er
nu ongeveer 4500 vluchtelingen in
de Republiek zijn. Degenen die don
derdag terugkeerden waren hierbij
niet meegerekend.
(Vervolg op pag. binn.-buitenland 1)
kekman Ongeveer 500 dienstplichtige soldaten in de Elias
■♦"Ifens h erne 'n Ede hebben gisteravond gedemonstreerd tegen de
I 'k beeon zeer s'ecllte presentatie van het kazerne-eten. De demonstra-
IM eten in s reeks zes uur tijdens het avondeten: de soldaten gebruikten
h demonstr i- e5'za^' staande. Daarna hielden ze onder ritmisch handgeklap
Plaatsver ®>e''d een korte optocht over de legerplaats. Tenslotte werd
"lied w JanSend kazernecommandant, overste De Haas, een petitie over-
bniiHodau"" °'m' wordt Sepleit voor beter eten en een betere eetzaal-
'*n -'dé\uen woordvoerder van de Vereniging van Dienstplichtige Militai-
e't de heer n1 h 'e Werd door de VVDM-afdeling in Ede georganiseerd
e donderdag ls de s0|daten toegezegd dat hij de kazernecommandant,
h a., i-aioiul afwezig was zal arivi^rpn zaak on korte termijn
het
de Wnaif,VOïd afwezig was, zal adviseren de zaak op korte termijn
Hen, d vvn Prek?n'
'oonlvocrd,!',. ver'iep 6e demonstratie zonder incidenten. De VVDM-
rizaa! datriBM e' de aci'ommodotie in Ede „ronduit bedroevend" is. De
Sax,,» van kort till rlo nnxlnir ITn4 2O nnormo cfofinnchol
van kort na de oorlog. Het is een soort enorme stationshal,
0ver dat U6*8 meer 's gedaan. Ook zijn de soldaten er terecht zeer
zich als onmn Vr eetzaal niet zelf mogen bepalen waar ze gaart zitten,
ruif moeten lm ^['apen door de dienstdoend officier een plaats aan
'""-ti li;,- A,en aanwijzen. Het is hoog tijd dat er in Ede wat gaat ver
sus de vvini lf" keef) geleerd, dat je er met praten alleen niet
e vvuM-woordvoeider.
(Van een onzer verslaggevers)
EINDHOVEN Een groep van veertig tot tachtig Ambonese meisjes
en jongens heeft donderdag tussen Maastricht en Den Bosch een
ware treinterreur ontketend, die pas eindigde toen een koelbloedige
hoofdconducteur de laatste twee rijtuigen van de Intercitytrein
MaastrichtZandvoort op het Bossche station afkoppelde.
De rebelse groep, die zich toeval
lig in die rijtuigen bevond, merkte
pas na een minuut of vijf dat de
reis niet verder ging.
De Ambon eeznwaren al woensdag
avond laat in Maastricht aangeko
men, waar ze in de hal pakken met
kranten en tijdschriften vernielden.
In de stad werd een ruit ingegooid
bij een hotel waar hen de toegang
werd geweigerd. Bij een snackbar
werd geweigerd de vertering te be
talen. Donderdagochtend sprongen
enkele Ambonezen de winkel van
een banketbakker binnen en roofden
er vlaaien. Bij een groentezaak gin
gen ze met de uitgestalde druiven
aan de haal.
Omstreeks half één vertrok de
bende met de Intercitytrein naar
Amsterdam. In de trein weigerden
de jongelui hun kaartje te laten
knippen; de mees ten hadden er
trouwens geen of toonden opzichtig
vervalste tienertoerkaarten. Op het
station van Roermond deden twee
uit Valkenburg terugkerende vakan
tiegangsters aangifte van beroving
van hun portemonnaies door Zuid-
molukkers die hun coupé waren
binnengedrongen. De beursjes wer
den later langs de spoorlijn - leeg -
teruggevonden.
Vlak voor aankomst van de trein
in Eindhoven trok de kelner van het
restauratierijtuig aan de noodrem
omdat hij door de jongens in het
nauw gedreven werd nadat ze had
den geweigerd hun bestellingen te
betalen. De trein kwam met een
halfuur vertraging in Eindhoven
aan. Daar splitste het gezelschap
zich, ruim de helft reisde zonder
verdere molestaties door naar Am
sterdam, ongeveer dertig trokken de
stad in en gingen vervolgens met
een andere trein verder. In de trein
(Vervolg op pag. binn.-buitenland 1)
Britse soldaten drukken zich
tegen een muur als ze door demon
stranten in Londonderry met ben
zinebommen worden bestookt.
(Van onze Brusselse correspondent)
BRUSSEL Opnieuw zijn er moei
lijkheden met bruggen in de Boude
wijnweg, de autoweg die Antwerpen
met Luik en Duitsland verbindt. In
twee bruggen te Millen, niet ver van
Maastricht, zijn gevaarlijke scheu
ren gesignaleerd. De toestand wordt
nu onderzocht, en officiële instanties
konden nog niet zeggen of de scheu
ren zo erg zijn, dat de bruggen voor
het verkeer moeten worden gesloten.
(Van een onzer verslaggevers)
HEERLEN De 33-jarige
Marokkaanse arbeider Bouayed B. is
gisteren omstreeks 17.40 uur tijdens
werkzaamheden in de kolenopslag-
plaats van de Oranje-Nassau mijn
te Heerlen, verongelukt.
om de toekomst van
zeeuwsch-vlaanderen
Yoor Nederland vormt het verdronken Land van Saeftinghe één
van de belangrijkste factoren die moeten worden afgewogen
tegen het Belgische en Antwerpse belang bij een kanaal van Baalhoek
naar de toekomstige industriecomplexen op de linker-Schelde-oever.
Het kanaaltracé dat Antwerpen het best bevalt, offert een zo groot
deel van „Saeftinghe" op, dat dit natuurgebied te klein van omvang
wordt om nog betekenis in het landschap te hebben.
Het tracé waarmee Nederland voorlopig voor de dag is gekomen,
laat „Saeftinghe", op een klein hoekje na, ongeschonden voortbestaan.
De tracé-keuze is aan inspraak van de Zeeuwse bevolking onderwor
pen, al is het beslist niet zo dat de rijksoverheid het van de mening
van de bevolking laat afhangen, welk tracé tenslotte zal worden ge
kozen.
De vraag of de aanleg van het Baalhoekkanaai, betaald door de
Belgen, maar gegraven in Nederlands gebied, de instemming van de
bevolking heeft, is helemaal niet in het geding. De inspraak beperkt
zich tot de vraag: een kanaal door Saeftinghe, waarmee cultuurgrond
voor de landbouw behouden blijft, of een kanaal dat pal binnendijks
loopt, hetgeen honderden hectaren landbouwgrond gaat kosten?
Het is, vooral voor de mensen in het direct betrokken gebied, een
moeilijke kwestie. Zou het kanaal door het verdronken Land van Saef
tinghe lopen, dan kan men in het oostelijk deel van Oost-Zeeuwsch-
Vlaanderen ongestoord zijn leven voortzetten. Gaat het kanaal pal
binnendijks lopen, dan stijgt de prijs van de landbouwgrond die voor
de kanaalaanleg nodig is, tot ver boven de normale verkeerswaarde.
In het eerste geval aanleg van het kanaal buitendijks, dus dóór
Saeftinghe wordt een gemeenschapsbezit waarschijnlijk voor eeuwig
opgeofferd. In het andere geval kan het particuliere bezit van velen
voor goed geld worden verkocht. Alles heeft zijn prijs.
Vandaag in onze serie „Baalhoek", ter voorbereiding van het refe
rendum onder de Zeeuwse bevolking, dat volgende week door ons
wordt georganiseerd, iets meer over „Saeftinghe".
Nu eens geen economische groeicijfers en prognoses over de be
hoefte aan zeehaventerreinen. Zelfs niets over milieuverontreiniging.
De motieven voor het sparen van het Land van Saeftinghe zijn van
andere aard. Zij komen voort uit een andere filosofie dan de ge
bruikelijke. (Zie pagina stad en streek 2.)
(ADVERTENTIE)
KOM NAAR HET
\POL FIROPAM VÓÓR
'NDOLFUNB
SHOW!
In het enige drijvende Dolfijnen
stadion ter wereld met 1.000 zit
plaatsen ziet u een unieke show
van zeeleeuwen en dolfijnen in één
programma. Tijden: 10.00, 11.30,
13.00,14.30,16.00 en 17.30 uur.
LEUVEHAVEN1
BIJ METROSTATION BEURS
TEL. 137800.
DE V.S. hebben Zwitserland formeel
verzocht om uitlevering van dr. Ti
mothy Leary, de Amerikaanse pro
pagandist voor het gebruik van
LSD.
KAREL BOCEK, voormalig direc
teur van de uraniumstaatsmijnen in
Tsjechoslowakije, heeft in West-
Duitsland politiek asiel aange
vraagd.
(Van een onzer verslaggevers)
LEEUWARDEN Een zwaar be
schadigde auto en een afgeknapte
lichtmast, dat was het resultaat na
het springen van een frisdrankfles
van het merk Raak Up. Dit over
kwam mevrouw IJ.J. Dijksma uit
Langweer.
Mevrouw Dijksma had donderdag
middag in Heerenveen boodschappen
gedaan en toen zij de boodschappen
achter op de bank zette en op weg
naar huis, op de Geepte Molenwijk
plotseling een luide knal hoorde,
schrok ze zodanig dat ze de macht
over het stuur verloor en tegen een
lichtmast aanreed, die prompt af
knapte. Oorzaak van deze schrikre
actie was een ontplofte fles Raak Up.
Mevrouw Dijkstra zelf kwam met de
schrik vrij
AMERIKAANSE militairen die uit
Vietnam naar hun land terugkeren
hebben naar schatting tienduizend
kinderen bij Vietnamese vrouwen
achtergelaten.
DE FRANSE toneel- en filmacteur
Jean-Marc Tenneberg is donderdag
bij een vliegtuigongeluk om het le
ven gekomen. Hij was 47 jaar.
(Van onze parlementaire redacteur)
DEN HAAG, 13 aug. Onder een
deel van de KVP-aanhang groeit het
onbehagen over de onafhankelijke
opstelling van de KRO tegenover
deze politieke partij. Geen week
gaat voorbij of er komen op het
partijbureau brieven vol klachten
over de KRO. Ook een recente
enquête onder het kader van de
KVP een enquête met het oog op
een te maken analyse van de ver
kiezingscampagne brengt duide
lijk aan het licht, dat de waardering
voor de wijze waarop de KRO de
KVP benadert bij vele KVP-leden
het nulpunt heeft bereikt.
De grieven van deze KVP-leden
die ook „lid" zijn van de KRO
richten zich vooral op de televisie
rubrieken „Brandpunt" en „Ken
merk". De KRO wordt verweten
onder leiding van mr. Van Doorn
„een PPR-image" uit te dragen. Van
Doorn die als oud-voorzitter van
de KVP overstapte naar de PPR
moet dan ook ontslagen worden, me
nen briefschrijvers en kaderleden.
„De KRO moet zich meer realiseren,
dat haar achterban voor een overwe
gend deel ook KVP-achterban is, en
geen PPR-aanhang".
„Het gezwel in radio en televisie,
dat KRO heet, moet verwijderd
worden. Waarom moet de KRO ge
leid worden door zogenaamd pro
gressieve krachten, zoals Van
Doorn Om maar niet te spreken
van de Langebents enzovoorts".
Dit soort opmerkingen komt in brie
ven en in de antwoorden van de
geënquêteerde kaderleden herhaalde
lijk terug.
De enquête heeft uitgewezen, dat
vele KVP-leden van oordeel zijn,
dat hun partij en hun lijsttrekker
door de communicatiemedia niet ob
jectief voor het voetlicht zijn ge
bracht in de verkiezingstijd. Volgens
deze leden heeft de „niet-objectie-
ve" voorlichting ertoe geleid dat ve
le kiezers zich tegen de KVP ge
keerd hebben. „De KRO moest zo
nodig progressief doen". Harde mid
delen worden door sommigen bepleit
om de KRO weer in het KVP-schip
te krijgen. Het dreigement, dat
KNBTB-voorzitter Mertens n.a.v. de
Candy-reportage van Brandpunt uit
te, namelijk dat alle katholieke boe
ren en tuinders hun lidmaatschap
van de KRO zouden opzeggen,
wordt door kaderleden van de KVP
grif herhaald. Zij vragen van de
KVP-leiding maatregelen teneinde
de katholieke omroep zo sterk mo
gelijk in handen van de KVP te
krijgen. Daarbij wordt herhaalde
malen verwezen naar de VARA.
Grootste wens van vele kaderleden
en briefschrijvers is naast het
ontslag van Van Doorn dat de
KRO voor de KVP wordt wat in
hun ogen de VARA voor de PvdA is
„maar dan zonder de misleidende
voorlichting van de VARA".
„De katholieken van Nederland,
waarvan nog altijd een belangrijk
deel de KVP oprecht steunt, moeten
deze lieden (bedoeld zijn Van Doorn
en de programmamakers) door een
goed opgezette actie hun plaats laten
ruimen en bezit nemen van de KRO,
als werkelijke democratische recht
hebbers van de katholieke radio en
televisie".
„Bijna iedere uitzending van Brand
punt moet vóór de KVP zijn".
„Die jongens met de grote broek
moet de mond gesnoerd worden".
(Vervolg op pag. binn.-buitenland 1)