Zorgen in bouw f44.- AFLEVERING 1 Industrie wil water ANTWERPEN EN ROTTERDAM UGDVAKANTIEW1 !00T-TERNEllffl OEG MN ent heeft schets nieuw heldekanaal al gereed 8Dagen kris-kras door Nederland BAALHOEK Wordt mijn tuintje gespaard of niet stad streék r). koel voordelig uit met NS voordelig uit met NS EEN PAK NAAR UW HART Roger Bogaert Vraag en aanbod Twee plannen Een tegelijk 1971 17 HUISARTSEN \ardenburg en Oostbn Loose, Nieuwstraat w" 01170-2121. M' Axel: Dokter Schiltm,. .g. 01157-451. man Breskens eu GroeOe' n :as, Breskens, tel. 01172 Borssele en Nieuwe,, iktijk van dokter 0 Tl rdt waargenomen door 7?" t te Borssele, tel. 01105.^* Jadzand, Retranchcmc,,. idzande: Dokter Beck tA tel. 01170-2424 edekenskerke ezande: De praktijk Va?7 tsen J. Geldof, J. K0Jan dorp wordt tot maand' waargenomen door d istmann, Nieuwstraat 1*. ide, tel. 01195-450. Hoes: Dokter W. Grien Ilanderlaan 29 5. Hansweert, Kr'aben* uinlngen en Rilland-Bul Donker te Krabbend 34-1544. 's-Heer Aren Wolphaartsdijk, Heüa^ kter D. v. Driel, Vh a!5 tel. 01106-1202. luist: Dokter w. Giek, 9. Middelburg: Dokter j uaansekaai 11, teL 2585 (a vr. Pel, idem (zondag), ias van Gent: Dokter \i Graaf Jansdijk A. lfc, it.-Jansteen, Clinge en Km kter Brabdrs. Terneuzen: Dokter vi 0 ïeldekade 27, tel. 2020 kTissingen: Dokter E. Kat (tot zat. 24 uur) en dekï inlieff, teL 2525 (van zat! zo. 24 uur). Biervliet, Hoofdplaat en IJ, Dokter Kalkman te B> 01152-345. Kloosteraudr kter Buwalda (tot ma-i TANDARTSEN k.Z.-Vlaanderen: Tandartsi rgh, praktijk Canadalaan 1 v. Gent, tel. 01158-1317 I '.stkade 120 te Sas v. Gat 58-1889. (Zat. van 10-10.30 9 30 uur, zond. van 12-12.30 no) V.Z.-Vlaanderen: Taudarti] issen te Aardenburg (zat L 12-12.30 uur). Aalcheren: Tandarts M. ie ïge J.M. Kemperstraat 32,1 gen, tel. 01184-7094 (zat. ra zon. van 11-12 uur). en N.-Beveland: Tandai(| ndriksen, Lepelstraat 6 te tel. 01131-1313 (zat. en a uur). MEREN ARTSEN kxel en Zaamslag: Dokter O iw, AxeL tel. 01155-1488. 4. en Z.-Beveland: Dok» akeer, Ovezande, teL 01195-1) V.Z.-Vlaanderen: Dokter J. ver, Oostburg, tel. 01170-2101! WIJKVERPLEGING I «root Axel: Zr. Geleynse, Oi iat 2 te Axel. teL 11 5. Aardenburg, Cadzand, ïtburg en Sluis: Zr. de Joeg izand, tel. 01179-367. Bier- :t, Breskens, Groede, Hooi# ïoondijke en IJzendijke: lilders te Breskens, tel 111 0. Illewoutsdijk e.o.: Zr. Franal Thomaslaan 3, 's-Ha 01105-233. loek, Sluiskil en Philippine:; ïwens, Hoek, tel. 01154-274 as van Gent Zr. van M Beneluxstraat 128, TeL 12 luist en Hontenisse: Zr. C. 8 rt, teL 01140-3054. lPOTHEKEN ioes: Zeeuwse Apotheek I liddelburg: Apotheek A. 61 Lange Delft 133, 1 Terneuzen: Apotheek assen, tel. 2090. lissingen: Apotheek D. vi 0 Vlulder, Singel 9, tel. 2730. (Van onze correspondent! I ERNEUZEN. Het jeugd»" nnité in de gemeente Xem"' met volle tevredenheid ter#* het door haar georgw#* dvakantiewerk in de laatsk en. Aan de vele actlvlteitt» usreizen inbegrepen 2200 kinderen deelf ruit blijkt dat dit system nisatie goed is aangeslagen- I 1 trig jaar was het aantal 1 tnde kinderen 400 rna?f I len de activiteiten gehouden en op eea in, terwij] deze dit Jj® weken werden verspreid stelling in de kern na- beneden de verwaL 1 kil daarentegen gaf e„;fr- mtage te zien en Hoek, j> erneuzen waren normaal Als uitschieters bij de werden genoemd de r A sel met een bezoek aan 0 p o's, naar VPRO Camp"31 fjj, irg en het bezoek aan u J Gilze-Rijen, die aUe «jjj 11. Verder voor de 1? r.-Ifiid II jaar) de reis naar de (Van een onzer verslaggevers) GENT/TERNEUZEN Het stadsbestuur van Gent windt er geen doekjes om. Zo spoedig mo gelijk zal Geilt een verbinding met de Schelde moeten hebben die toegang tot haar havens geeft aan schepen tot 125.000 ton „Om het internationale goederenver keer te kunnen volgen heeft Gent die verbinding dringend nodig". Dit staat te lezen aan de wand in de ruimte van de St.-Pietersabdü te Gent Ter gelegenheid van de tentoon stelling Kunst na '45 heeft de ha vendienst van de stad Gent een expositie ingericht. Een reusachtige maquette van de stad Gent en zijn havens bedekt de vloer van die ruimte. Aan de wand ontdekten wij een schets waarop is weergegeven hoe het stadsbestuur zich de loop van het gewenste kanaal voorstelt. Dit kanaal verlaat Gent in oostelijke richting, loopt in een kromming om Wachtebeke, Zelzate en Sas van Gent heen, kruist in de omgeving van Sluiskil het huidige kanaal om tenslotte westelijk van de bestaande sluizen in Terneuzen uit te monden in een nieuw te graven sluis, toe gankelijk voor schenen tot 125.000 ton. De ontwikkeling van Gent is de laatste jaren stormachtig geweest. „De zeesluis in Terneuzen voor schepen tot 60.000 ton heeft een pijlsnelle stijging van het internatio naal goederenverkeer in de hand gewerkt", aldus de „muurkrant", in de expositieruimte. „Die maritime infra-structuur voor zeeschepen tot 60.000 ton betekende een krachtige impuls voor de havenactiviteiten in Gent", zegt het stadsbestuur van Gent. In een tweetal statistieken wordt aangegeven dat het aantal schepen dat de Gentse haven aandeed in 1970 het dubbele was van 1960, het tonnage verdriedubbelde zelfs in die tijd. De keuze om schepen tot 125.000 ton te ontvangen is gebaseerd op de overwegingen dat volgens de huidi ge prognoses dit type schip het meest zal voorkomen in de wereld- handelsvloot. „Bovendien, zo schrijft burgemeester B. van den Daele in „het tijdschrift Gent Werkt", „schijnt dit het grootste type te ziin dat in-de toekomst,-na het uitvoeren van éettlefe verbeterin-gswerk, ge- 'bruik zal kunnen maken van de Westbrsdheldfe en 'haar mondings- gebied, de Noordzee". jgwater irgen. zondag 8 aug Bergen ira 04.49 en 17.06, Hansweert 16.13, Terneuzen 03.29 en Slissingen 02.52 en 15.05, We- ge 04.39 en 16.56. jsndag. 9 aug Bergen op| 05.30 en 17.50, Hansweert- jen 16.51, Terneuzen 04.10 en j Vlissingen 03.33 en 15.44, We- «ge 05.20 en 17.40. iterstanden F HAAG (ANP) Konstanz [(•2), Rheinfelden 222 (-7), ltsburg 218 (-12), Plittersdorf I), Maxau 402 (-9), Ploehin- (-4), Mannheim 219 (plus «nbach 98 (-7), Mainz 224 (pl. mgen 134 (onv.). Kaub 143 (- hier 224 (pl. 2). Koblenz 137 (- geulen 196 (onv.), Ruhort 254 Lobith 870 (onv.), Nijmegen R it"' Patnerdeiise kop 842 i'„/sselk°P 802 'onv.). Eefde 316 (pl, 2). Deventer 202 (pl. Honsm 5472 (pl. 10). Borgharen (Pl 32). Belfeld 1085 (pl. 4). beneden de sluis 501 (pl. minste waterdiepten in de -vermeld op de waarschu- IhhJ: enbol!1 centimeters: Spijk- wnries 280, uitvaardiepte a. de te Weurt 280 Pannerden - IJs- 370. IJsselkop - Driel 270, ™er°ngen 235, IJsselkop - K,A "HO. Doesburg - Zutphen Kr j Deventer 240, Deven- Wmdesheim 245. (Vervolg van pagina 1) Hijzelf heeft zich in het verleden vaak toegelegd op werken in de sociaal-culturele sector (gemeen schapshuizen e.d.). Hij zegt: „Er zijn er genoeg nodig en plannen zijn er ook, maar er komt geen uitsluit sel. Zelfs wanneer de vereiste 10 procent van de bouwkosten door de bevolking is opgebracht houdt de overheid de kraan dicht". Hij noemt de toestand zeer zorgelijk en zegt voorbeelden te kennen van kleinere (ADVERTENTIE) Nog t/m 31 augustus aan de loketten verkrijgbaar .1 Vooruitzichten voor zondag en oiaandag opgesteld door het KNMI op vrijdag 18.00 uur Tamelijk koel, i zonnige perioden. hier enadaareren bui EovcrTderiand1" """H 'rmiüdatg: aanlal uren zon: 2 Uax omstrecks nor-' 1 tot 3 orPa van on8eveer nor- °P een Hm °nder normaak 12 uur af Pen°de Van min" aeel drn„-, Proc<mt, kans op vei droog etmaal: 50 procent min^emn 331,131 Ur«' 4 I tot 3 van tmgeveer nor- II temp om ?en i onder normaal, kn droge neH^8 normaal- hans 'V: 95 proS u Van min9'cns f** etSSo^r£e' randwee r f Ook flinke z'onn'33180" een bui I Wakke a ge Perioden en |,21 ««den feewa1i™PfflralU„u.r 8 Dagen treinen op de tiener- toer voor NS-identiteitshewiis .of pasfoto meebrengen. z eraHftn Acjuperatuur Wie 8 dagen lang veel in ons land wil reizen, is het voordeligst uit met een 8-daags kris-kras- abonnement. Kinderen 4t,m9 jaar half geld. Voor augustus nog de extra plus. half geld op de interlocale bus. NS-identiteitsbewijs of pasfoto meebrengen. aannemers die er al mee gestopt zijn en functies aanvaard hebben als opzichter bij grotere bedrijven of als bouwkundig adviseur. Van zich zelf zegt hij: „Ik heb dit jaar nog niet ëën opdracht gehad voor een particuliere woning". Zonder zijn bureau helemaal aan de kant te doen heeft hij een volledige leraars functie aanvaard. Dit sombere beeld wordt nog zor gelijker tegen de achtergrond van het voornemen van de regering de premieregeling voor de industrieves tiging op te schorten, met name voor meer streekgebonden bouwonderne mingen, die hun opdrachten vooral moeten krijgen van industrievesti gingen en alle daarmee verbonden bouwactiviteiten in Zeeland en Bra bant. In het algemeen leidt de aarzelen de conjuctuur op dit moment nog niet tot grote werkloosheid onder de bouwvakkers. Het blijft nog steeds moeilijk aan geschoold personeel te komen. Enerzijds doordat op dit mo ment de onderhanden zijnde werken moeten worden afgemaakt, ander zijds doordat blijkbaar West-Duits- land (o.a. voor het Olympisch dorp München) een grote zuigkracht od de arbeidsbouwmarkt. uitoefent. (ADVERTENTIE) MAYFAIR v.h. Bèr PLUYM) ST.-JANSTEEN TEL. 01140-2164 AAjnv (hUJc&t om de toekomst van zeeuwsch-vlaanderen Amsterdam sticht een havenbedrijf Na jaren roken er hoog ovens in Velsen. Een raffinaderij komt langs het Noordzeekanaal te staan. Rotterdam graaft een Nieuwe Waterweg. Botlek. Pernis, Maas vlakte I Europoort ontstaat. Gent krijgt een vaarweg naar Zee. Sluiskil en Terneuzen krijgen indestrieën waarvan men nooit had durven dromen. Antwerpen wil zijn eigen „Nieuwe Waterweg" Grote havensteden werken als magneten op de nijverheid. Nog niet zo lang geleden was een haven een eind- of overslagstation voor goederen. Tegenwoordig is een haven belangrijk als vestigingsgebied voor grote industrieën. „De industrie zoekt het water op", zegt men. Economen twisten nu al over de vraag welke bedrijven belangrij ker zijn voor de welvaart van een land: de zeehaven-industrieën of de „land-industrieën". Populair gezegd: Is Dowchemical van méér betekenis voor ons aller huishoud beurs dan bijvoorbeeld Daf in Eindhoven? De economen zeggen: „In de toekomst zullen de zeeha ven-industrieën de voornaamste peilers onder onze welvaart zijn". Zij groeien namelijk het hardst. Dat is ook in Zeeland al te zien. De grote fabrieken worden als het ware aangetrokken door de „mag neten" als Gent. Antwerpen. Rot terdam. Zij nestelen zich langs de vaarwateren die deze havens met de zee verbinden. Als het regent in Gent, dan druppelt het in Terneuzen. Als liet stortregent in Antwerpen, blijft het dan in het oostelijk deel van Zeeuwsch-Vlaanderen droog? Mis schien daalt er nog weieens zoveel regen op Zeeuwsch-Vlaanderen neer, dat dit gewest, en dat Zee land letterlijk „zichzelf kunnen bedruipen". i Zeeland bezit immers in de Wes- terschelde een open en ijsvrije verbinding met zee? Via de aloude Schelde varen de schepen van en naar Antwerpen en Gent. Sinds wij weten dat het de zeehavenin dustrieën begomtën is om "een plaatsje langs de vaarwateren naai de „havens" (wat is tegenwoordig eigenlijk nog een „haven"?), krij gen wij in de gaten dat Zeeland, nog niet zo beroerd gelegen is. Er zijn aardige troeven:. Twee enorme magneten in de buurt: de havens van Antwerpen en Gent. Diep vaarwater voor grote schepen. Voldoende koelend vermogen voor de industrieën in al het water dat door Zeeland spoelt. Een groot reinigend vermogen in datzelfde water. Geen stedelijke bebouwing van betekenis, dus veel vrije „bouw grond". Beter wordende verbindingen met het achterland. Er zijn ook enkele nadelen: t Een krappe arbeidsmarkt. Een betrekkelijk „oude" bevol king. Kostbare landbouwgrond die niemand graag opoffert, die daar door duur is. Weinig hoog geschoold perso neel, een niet-compleet scholen pakket, en andere. De rijksoverheid in Den Haag en het provinciaal bestuur van Zeeland geloven, dat in de ogen van de industrieën die „het water zoe ken", de voordelen van vestiging in Zeeland, tegen de nadelen op wegen. De wet van vraag en aan bod begint te werken. Zeeland schudt de kussens op voor de gas ten die zullen komen. Er wordt bijna nergens zoveel getekend en gerekend als in Zee land. Dat is logisch. In het ruimte lijk beleid van het rijk is de Westerschelde voorbestemd voor het opvangen van zeehaven-indus trieën. Om die reden is er voor een gebied ten oosten van Terneuzen, genoemd naar het dorp Ossenisse, een plan opgesteld dat draait om de vestiging van industrieën en het graven van een havenmond. De omvang van het industriegebied- Ossenisse bedraagt bijna 2.300 hec tare. Met het stuk grond dat men voor industrie-doeleinden op het oog heeft, kan geschoven worden. In het ene geval „draait" men het naar het westen toe. Dan kan Ter neuzen niet verder in oostelijke richting uitbreiden. In het andere geval schuift men het hele terrein wat meer naar het oosten toe. Dan wordt Kloosterzan- de eigenlijk onleefbaar. In het voorontwerp-streekplan voor Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen waarin „Ossenisse" als het enige, ferme brok van betekenis is ver werkt, komt een Baalhoekkanaal niet voor. Toen het voorontwerp streekplan werd gemaakt, was na melijk nog niet bekend hoe het Baalhoekkanaal precies zou gaan lopen. De onderhandelingen daaro ver worden door de regeringen van België en Nederland gevoerd en zij onttrekken zich daardoor min of meer aan het scherpe oog van de planologen in Middel burg. Maar daar kwam opeens, enkele weken geleden, het Baalhoekplan voor de dag. Het ontsluit, door middel van een kanaal dat grof weg een halve kilometer breed zal worden, de linker Schelde-oever in Antwerpen. De sinjoren hebben de zeehaven industrieën maar liefst 6650 hecta re aan te bieden. Groenstroken, wegen, vaarwater e.d. gaan daar nog af, zodat er 4000 hectare over blijft. Het plan-Ossenisse mag dan fors zijn, tegenover de linker Schelde-oever maakt het maar een bescheiden indruk. Voor het verloop van het Baal hoekkanaal zijn twee keuzemoge lijkheden aanwezig. De Antwerpe naren zien het liefst een tracé dat pal buitendijks door het verdron ken land van Saeftinghe gaat. Er verdwijnt daarmee 550 hectare na tuurgebied. en 180 ha. cultuur grond. De Nederlandse regering vindt dat een onverantwoord iets. Saeftinghe is zoiets als de Mont Blanc dat is voor de Zwitsers en de Fransen. Je doet er niets mee, maar ju kunt het toch niet missen. De Nederlandse regering zegt dan ook: Ontsluit de linker-Schelde-oe- ver maar liever door een Baal hoekkanaal. dat rakelings „binnen- langs" Saeftinghe gaat. De prijs daarvan, die voorzover het om geld gaat door de Belgen moet worden betaald is: Onteigening of aankoop van 700 hectare landbouwgrond. Zestig hectares van het land van Saeftinghe worden vergraven (niettemin!) Vijf buurtschappen met in to taal 230 opstallen moeten worden afgebroken. De Belgen zagen het wel zitten met het Baalhoekplan. Toen het nog in de windselen lag, vroegen zij zich af waarom Nederland het land van Saeftinghe niet indijkte, om het op die manier voor indus trieën te ontsluiten. Het kanaal, dat hoofdzakelijk een Antwerps belang dient, zou zodoende ook aan de Nederlandse economie dienst baar kunnen worden gemaakt. Van zo'n plan is op dit moment echter geen sprake. Nederland, in dit geval: Zeeland, richt het oog op Ossenisse, terwijl de grote dingen juist enkele tientallen kilometers oostelijker schijnen te gaan gebeu ren. Het streekplan Oost- Zeeuwsch-Vlaanderen staat mo menteel in de koelkast. Als het er weer uitkomt, staat het Baalhoek kanaal er misschien op. Wellicht vinden wij dan op de kaart aange duid, dat er voor het plan Ossenis se een alternatief bestaat, getiteld „Baalhoek". Maar dit is lang niet zeker. Het lijkt soms, alsof de Nederlandse overheid zich schaamt om tenvolle profijt te trekken van een groot waterbouwkundig werk, dat door een buurland toevallig op Neder lands grondgebied wordt uitge voerd. België heeft Nederland tot- dusver alleen beloofd, „dat het Baalhoekkanaal de Nederlandse belangen niet zal schaden". Men kan zich voorstellen, dat er had gestaan: „Dat het Baalhoek kanaal mede de Nederlands belan gen zal dienen". Een overeenkomst waarbij twee partijen voordeel hebben, is immers allerminst uit zondering? De consequentie is slechts, dat men als partner in zo'n overeenkomst meebetaalt aan de werken die op stapel staan in dit geval het Baalhoekkanaal. De ontwikkelingen in Zeeuwsch- Vlaanderen worden beïnvloed door die in België. Het Baalhoekkanaal komt binnen het krachtveld van Antwerpen te liggen. Zodra het kanaal klaar is. Hel gebied-Ossenis- se ligt onder meer binnen het krachtveld van Gent. Doch óók van Antwerpen! Tussen de beide Belgische havensteden wordt een geduchte concurrentiestrijd. Som migen menen dat die strijd alleen maar kan worden beslecht als Ant werpen en Gent door middel van een breed en diep kanaal op el kaar worden aangesloten Dan zijn zij een Siamese tweeling. Het leven van de één hangt van dat van de ander af. Dat denkbeeld is even hoopvol als dreigend voor de be trokkenen. De mogelijkheid om zowel Ant werpen als Gent door middel van kostbaar graafwerk betere vaarwe gen naar de Westerschelde te ver schaffen, schijnt de Belgen te ont breken. Als de Belgische staat het Baalhoekplan betaalt, dan zullen andere havensteden op zijn minst moeten wachten tot de schatkist de aderlating te boven is. Dat duurt vele jaren. Als men het probleem sterk vereenvoudigt, hetgeen altijd wat bedenkelijk is, kan men zich deze situatie voor het Zeeuwsch- Vlaanderen van 1980 voorstellen: Een industriegebied bij Osse nisse, plus nieuwe industrieterrei nen langs het kanaal Gent-Terneu- zen, bij een gelijk blijvende, of slechts langzaam toenemende mag neetwerking van Gent. Een landbouw- en natuurge bied aan de oevers van een kanaal naar Antwerpen, welke havenstad met sprongen in betekenis toe neemt en misschien wereldhaven nr. 1 wordt. Het merkwaardige bij dit alles is, dat Nederland en Zeeland het min of meer in de hand hebben welke loop de dingen in België zullen nemen. Nee zeggen tegen Baalhoek, betekent dat men bin nen afzienbare tijd „ja" tegen Gent moet zeggen. In Den Haag, Brussel. Antwer pen .Middelburg, Terneuzen, Hon tenisse, Hulst en vele andere plaatsen turen bestuurdes peinzend op de landkaarten. Het is een pro bleemstelling, waarbij honderden factoren een rol spelen. Het is merkwaardig stil in de Rotterdamse havenkringen. Nadat jaren achtereen werd gevraagd om uitbreiding van terreinen en na een periode waarin het gonsde van geruchten en plannen in en ro d Rotterdam, doet men er nu het zwijgen toe. Eén van de redenen is, dat Rot- terdm de concurrentie van Ant werpen, en van de kleinere Neder landse havens, waaronder Terneu zen, begint te merken. Voorzitter van de Scheepvaart vereniging Zuid, dl'. J.Ph. Backx, zegt: „De prognoses voor het twee de halfjaar van 1971 zijn niet hoopgevend voor Rotterdam". De daling in de Rotterdamse havenac tiviteiten betreft voral het stuk goed. Men heeft er geen idee van hoeveel lading er uit Rotterdam naar Antwerpen is verdwenen. Ir. F. Posthuma van het gemeen telijk havenbedrijf te Rotterdam zegt: „Het moet aardig wat zijn. Ht is een teken aan de wand, dat Shell grote terreinen in Antwerpen huurt, waar deze onderneming een raffinaderij fil Stichten". Het grote probleem voor Rotter dam is onder meer, dat er geen ruimte meer is om er slukgoedver- werkende fabrieken te vestigen. Antwerpen schept die ruimte wei. Van Terneuzen weet men één ding zeker: één van de Rotterdam se overslagbedrijven is honder dduizend ton lading aan de Zeeuwse haven kwijtgeraakt. Ook de Duitse havens lijden onder een depressie. Voor Rotterdam geldt, dat men het daar met het aantrek ken van personeel kampjes aan doet. „Wordt mijn tuintje gespaard of niet?" Dit zal volgens de hoofd ingenieur-directeur van rijkswater staat in Zeeland, ir. J. Zuurdeeg, de meestvoorkomende vraag zijn tijdens de hoorzitting die over de Baalhoek-plannen binnenkort wordt gehouden. „Iedereen kijkt naar zichzelf en nooit verder dan de neus lang is. Ik ben toch bij zonder benieuwd naar de vragen. Ik betwijfel echter of er veel zin nige technische vragen gesteld zul len worden en juist daarvoor was de voorlichting bedoeld.." Volgens ir. Zuurdeeg is er dc komende twintig a dertig jaar geen kans op industrialisatie langs het Nederlandse gedeelte van het Baalhoekkanaal. „Ook de Neder landse regering heeft herhaaldelijk laten blijken dat daarvoor geen enkele reden is. Je kunt nu een maal niet overal tegelijk gaan in dustrialiseren, want dan kun je net zo goed helemaal niet industriali seren. Dan is het te veel versnip pering. Bovendien zijn de terrei nen van Ossenisse en Borssele-oost nautosch veel gunstiger dan Baal hoek. In dat opzicht weegt Osse nisse overigens gehel op tegen Borssele-oost. vanwege de diepe vloedgeul „de schaar van Ossenis se". Wat de industrialisatie betreft, merkt ir. Zuurdeeg verder op, dat de Belgen veel beter concurrentie kunnen bieden dan Nederland. Dit komt door de in ons buurland heersende (voor indéustriële ver vuilers) soepele wetten, arbeids voorzieningen ende overheidshou ding in het algemeen. „In België is het dringen. De industrieën ver dringen zich om zich daar te vesti gen, nu het klimaat daar zo gun stig is. Daarentegen zijn er voor Nederland geen serieuze aanvra gen. Maar misschien kpmt dat over een jaar of twintig, dertig. We hebben dan evenwel ee andere ge neratie en we zullen dan wel weer

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1971 | | pagina 3