Zorgen in bouw
f44.-
AFLEVERING 1
Industrie wil water
ANTWERPEN EN
ROTTERDAM
UGDVAKANTIEW1
!00T-TERNEllffl
OEG MN
ent heeft schets nieuw
heldekanaal al gereed
8Dagen
kris-kras door
Nederland
BAALHOEK
Wordt mijn tuintje
gespaard of niet
stad
streék
r).
koel
voordelig
uit met NS
voordelig
uit met NS
EEN PAK NAAR
UW HART
Roger Bogaert
Vraag en aanbod
Twee plannen
Een tegelijk
1971
17
HUISARTSEN
\ardenburg en Oostbn
Loose, Nieuwstraat w"
01170-2121. M'
Axel: Dokter Schiltm,.
.g. 01157-451. man
Breskens eu GroeOe' n
:as, Breskens, tel. 01172
Borssele en Nieuwe,,
iktijk van dokter 0 Tl
rdt waargenomen door 7?"
t te Borssele, tel. 01105.^*
Jadzand, Retranchcmc,,.
idzande: Dokter Beck tA
tel. 01170-2424
edekenskerke
ezande: De praktijk Va?7
tsen J. Geldof, J. K0Jan
dorp wordt tot maand'
waargenomen door d
istmann, Nieuwstraat 1*.
ide, tel. 01195-450.
Hoes: Dokter W. Grien
Ilanderlaan 29
5. Hansweert, Kr'aben*
uinlngen en Rilland-Bul
Donker te Krabbend
34-1544. 's-Heer Aren
Wolphaartsdijk, Heüa^
kter D. v. Driel, Vh a!5
tel. 01106-1202.
luist: Dokter w. Giek,
9. Middelburg: Dokter j
uaansekaai 11, teL 2585 (a
vr. Pel, idem (zondag),
ias van Gent: Dokter \i
Graaf Jansdijk A. lfc,
it.-Jansteen, Clinge en Km
kter Brabdrs.
Terneuzen: Dokter vi 0
ïeldekade 27, tel. 2020
kTissingen: Dokter E. Kat
(tot zat. 24 uur) en dekï
inlieff, teL 2525 (van zat!
zo. 24 uur).
Biervliet, Hoofdplaat en IJ,
Dokter Kalkman te B>
01152-345. Kloosteraudr
kter Buwalda (tot ma-i
TANDARTSEN
k.Z.-Vlaanderen: Tandartsi
rgh, praktijk Canadalaan 1
v. Gent, tel. 01158-1317 I
'.stkade 120 te Sas v. Gat
58-1889. (Zat. van 10-10.30 9
30 uur, zond. van 12-12.30 no)
V.Z.-Vlaanderen: Taudarti]
issen te Aardenburg (zat
L 12-12.30 uur).
Aalcheren: Tandarts M. ie
ïge J.M. Kemperstraat 32,1
gen, tel. 01184-7094 (zat. ra
zon. van 11-12 uur).
en N.-Beveland: Tandai(|
ndriksen, Lepelstraat 6 te
tel. 01131-1313 (zat. en a
uur).
MEREN ARTSEN
kxel en Zaamslag: Dokter O
iw, AxeL tel. 01155-1488.
4. en Z.-Beveland: Dok»
akeer, Ovezande, teL 01195-1)
V.Z.-Vlaanderen: Dokter J.
ver, Oostburg, tel. 01170-2101!
WIJKVERPLEGING I
«root Axel: Zr. Geleynse, Oi
iat 2 te Axel. teL 11
5. Aardenburg, Cadzand,
ïtburg en Sluis: Zr. de Joeg
izand, tel. 01179-367. Bier-
:t, Breskens, Groede, Hooi#
ïoondijke en IJzendijke:
lilders te Breskens, tel 111
0.
Illewoutsdijk e.o.: Zr. Franal
Thomaslaan 3, 's-Ha
01105-233.
loek, Sluiskil en Philippine:;
ïwens, Hoek, tel. 01154-274
as van Gent Zr. van M
Beneluxstraat 128, TeL 12
luist en Hontenisse: Zr. C. 8
rt, teL 01140-3054.
lPOTHEKEN
ioes: Zeeuwse Apotheek I
liddelburg: Apotheek A. 61
Lange Delft 133, 1
Terneuzen: Apotheek
assen, tel. 2090.
lissingen: Apotheek D. vi 0
Vlulder, Singel 9, tel. 2730.
(Van onze correspondent! I
ERNEUZEN. Het jeugd»"
nnité in de gemeente Xem"'
met volle tevredenheid ter#*
het door haar georgw#*
dvakantiewerk in de laatsk
en. Aan de vele actlvlteitt»
usreizen inbegrepen
2200 kinderen deelf
ruit blijkt dat dit system
nisatie goed is aangeslagen- I
1
trig jaar was het aantal 1
tnde kinderen 400 rna?f I
len de activiteiten
gehouden en op eea
in, terwij] deze dit Jj®
weken werden verspreid
stelling in de kern na-
beneden de verwaL 1
kil daarentegen gaf e„;fr-
mtage te zien en Hoek, j>
erneuzen waren normaal
Als uitschieters bij de
werden genoemd de r A
sel met een bezoek aan 0 p
o's, naar VPRO Camp"31 fjj,
irg en het bezoek aan u J
Gilze-Rijen, die aUe «jjj
11. Verder voor de 1? r.-Ifiid
II jaar) de reis naar de
(Van een onzer verslaggevers)
GENT/TERNEUZEN Het
stadsbestuur van Gent windt er
geen doekjes om. Zo spoedig mo
gelijk zal Geilt een verbinding
met de Schelde moeten hebben
die toegang tot haar havens geeft
aan schepen tot 125.000 ton „Om
het internationale goederenver
keer te kunnen volgen heeft Gent
die verbinding dringend nodig".
Dit staat te lezen aan de wand in
de ruimte van de St.-Pietersabdü
te Gent
Ter gelegenheid van de tentoon
stelling Kunst na '45 heeft de ha
vendienst van de stad Gent een
expositie ingericht. Een reusachtige
maquette van de stad Gent en zijn
havens bedekt de vloer van die
ruimte. Aan de wand ontdekten wij
een schets waarop is weergegeven
hoe het stadsbestuur zich de loop
van het gewenste kanaal voorstelt.
Dit kanaal verlaat Gent in oostelijke
richting, loopt in een kromming om
Wachtebeke, Zelzate en Sas van
Gent heen, kruist in de omgeving
van Sluiskil het huidige kanaal om
tenslotte westelijk van de bestaande
sluizen in Terneuzen uit te monden
in een nieuw te graven sluis, toe
gankelijk voor schenen tot 125.000
ton.
De ontwikkeling van Gent is de
laatste jaren stormachtig geweest.
„De zeesluis in Terneuzen voor
schepen tot 60.000 ton heeft een
pijlsnelle stijging van het internatio
naal goederenverkeer in de hand
gewerkt", aldus de „muurkrant", in
de expositieruimte. „Die maritime
infra-structuur voor zeeschepen tot
60.000 ton betekende een krachtige
impuls voor de havenactiviteiten in
Gent", zegt het stadsbestuur van
Gent.
In een tweetal statistieken wordt
aangegeven dat het aantal schepen
dat de Gentse haven aandeed in
1970 het dubbele was van 1960, het
tonnage verdriedubbelde zelfs in die
tijd.
De keuze om schepen tot 125.000
ton te ontvangen is gebaseerd op de
overwegingen dat volgens de huidi
ge prognoses dit type schip het
meest zal voorkomen in de wereld-
handelsvloot. „Bovendien, zo schrijft
burgemeester B. van den Daele in
„het tijdschrift Gent Werkt",
„schijnt dit het grootste type te ziin
dat in-de toekomst,-na het uitvoeren
van éettlefe verbeterin-gswerk, ge-
'bruik zal kunnen maken van de
Westbrsdheldfe en 'haar mondings-
gebied, de Noordzee".
jgwater
irgen. zondag 8 aug Bergen
ira 04.49 en 17.06, Hansweert
16.13, Terneuzen 03.29 en
Slissingen 02.52 en 15.05, We-
ge 04.39 en 16.56.
jsndag. 9 aug Bergen op|
05.30 en 17.50, Hansweert-
jen 16.51, Terneuzen 04.10 en
j Vlissingen 03.33 en 15.44, We-
«ge 05.20 en 17.40.
iterstanden
F HAAG (ANP) Konstanz
[(•2), Rheinfelden 222 (-7),
ltsburg 218 (-12), Plittersdorf
I), Maxau 402 (-9), Ploehin-
(-4), Mannheim 219 (plus
«nbach 98 (-7), Mainz 224 (pl.
mgen 134 (onv.). Kaub 143 (-
hier 224 (pl. 2). Koblenz 137 (-
geulen 196 (onv.), Ruhort 254
Lobith 870 (onv.), Nijmegen
R it"' Patnerdeiise kop 842
i'„/sselk°P 802 'onv.). Eefde
316 (pl, 2). Deventer 202 (pl.
Honsm 5472 (pl. 10). Borgharen
(Pl 32). Belfeld 1085 (pl. 4).
beneden de sluis 501 (pl.
minste waterdiepten in de
-vermeld op de waarschu-
IhhJ: enbol!1 centimeters: Spijk-
wnries 280, uitvaardiepte a. de
te Weurt 280 Pannerden - IJs-
370. IJsselkop - Driel 270,
™er°ngen 235, IJsselkop -
K,A "HO. Doesburg - Zutphen
Kr j Deventer 240, Deven-
Wmdesheim 245.
(Vervolg van pagina 1)
Hijzelf heeft zich in het verleden
vaak toegelegd op werken in de
sociaal-culturele sector (gemeen
schapshuizen e.d.). Hij zegt: „Er
zijn er genoeg nodig en plannen zijn
er ook, maar er komt geen uitsluit
sel. Zelfs wanneer de vereiste 10
procent van de bouwkosten door de
bevolking is opgebracht houdt de
overheid de kraan dicht". Hij noemt
de toestand zeer zorgelijk en zegt
voorbeelden te kennen van kleinere
(ADVERTENTIE)
Nog t/m 31 augustus
aan de loketten
verkrijgbaar
.1
Vooruitzichten
voor zondag en
oiaandag
opgesteld door
het KNMI op
vrijdag 18.00 uur
Tamelijk koel, i
zonnige perioden.
hier enadaareren bui
EovcrTderiand1" """H
'rmiüdatg: aanlal uren zon: 2
Uax omstrecks nor-'
1 tot 3 orPa van on8eveer nor-
°P een Hm °nder normaak
12 uur af Pen°de Van min"
aeel drn„-, Proc<mt, kans op
vei droog etmaal: 50 procent
min^emn 331,131 Ur«' 4
I tot 3 van tmgeveer nor-
II temp om ?en i onder normaal,
kn droge neH^8 normaal- hans
'V: 95 proS u Van min9'cns
f** etSSo^r£e'
randwee r
f Ook flinke z'onn'33180" een bui
I Wakke a ge Perioden en
|,21 ««den feewa1i™PfflralU„u.r
8 Dagen
treinen op
de tiener-
toer voor
NS-identiteitshewiis
.of pasfoto meebrengen.
z eraHftn Acjuperatuur
Wie 8 dagen lang veel in
ons land wil reizen, is het
voordeligst uit
met een 8-daags kris-kras-
abonnement.
Kinderen
4t,m9 jaar
half geld.
Voor augustus nog de
extra plus. half geld op de
interlocale bus.
NS-identiteitsbewijs
of pasfoto meebrengen.
aannemers die er al mee gestopt
zijn en functies aanvaard hebben als
opzichter bij grotere bedrijven of
als bouwkundig adviseur. Van zich
zelf zegt hij: „Ik heb dit jaar nog
niet ëën opdracht gehad voor een
particuliere woning". Zonder zijn
bureau helemaal aan de kant te
doen heeft hij een volledige leraars
functie aanvaard.
Dit sombere beeld wordt nog zor
gelijker tegen de achtergrond van
het voornemen van de regering de
premieregeling voor de industrieves
tiging op te schorten, met name voor
meer streekgebonden bouwonderne
mingen, die hun opdrachten vooral
moeten krijgen van industrievesti
gingen en alle daarmee verbonden
bouwactiviteiten in Zeeland en Bra
bant.
In het algemeen leidt de aarzelen
de conjuctuur op dit moment nog
niet tot grote werkloosheid onder de
bouwvakkers. Het blijft nog steeds
moeilijk aan geschoold personeel te
komen. Enerzijds doordat op dit mo
ment de onderhanden zijnde werken
moeten worden afgemaakt, ander
zijds doordat blijkbaar West-Duits-
land (o.a. voor het Olympisch dorp
München) een grote zuigkracht od
de arbeidsbouwmarkt. uitoefent.
(ADVERTENTIE)
MAYFAIR
v.h. Bèr PLUYM)
ST.-JANSTEEN TEL. 01140-2164
AAjnv
(hUJc&t
om de toekomst van
zeeuwsch-vlaanderen
Amsterdam sticht een havenbedrijf Na jaren roken er hoog
ovens in Velsen. Een raffinaderij komt langs het Noordzeekanaal
te staan.
Rotterdam graaft een Nieuwe Waterweg. Botlek. Pernis, Maas
vlakte I Europoort ontstaat.
Gent krijgt een vaarweg naar Zee. Sluiskil en Terneuzen krijgen
indestrieën waarvan men nooit had durven dromen.
Antwerpen wil zijn eigen „Nieuwe Waterweg"
Grote havensteden werken als magneten op de nijverheid. Nog niet zo
lang geleden was een haven een eind- of overslagstation voor goederen.
Tegenwoordig is een haven belangrijk als vestigingsgebied voor grote
industrieën. „De industrie zoekt het water op", zegt men.
Economen twisten nu al over de
vraag welke bedrijven belangrij
ker zijn voor de welvaart van een
land: de zeehaven-industrieën of
de „land-industrieën". Populair
gezegd: Is Dowchemical van méér
betekenis voor ons aller huishoud
beurs dan bijvoorbeeld Daf in
Eindhoven? De economen zeggen:
„In de toekomst zullen de zeeha
ven-industrieën de voornaamste
peilers onder onze welvaart
zijn".
Zij groeien namelijk het hardst.
Dat is ook in Zeeland al te zien.
De grote fabrieken worden als het
ware aangetrokken door de „mag
neten" als Gent. Antwerpen. Rot
terdam. Zij nestelen zich langs de
vaarwateren die deze havens met
de zee verbinden.
Als het regent in Gent, dan
druppelt het in Terneuzen. Als liet
stortregent in Antwerpen, blijft
het dan in het oostelijk deel van
Zeeuwsch-Vlaanderen droog? Mis
schien daalt er nog weieens zoveel
regen op Zeeuwsch-Vlaanderen
neer, dat dit gewest, en dat Zee
land letterlijk „zichzelf kunnen
bedruipen". i
Zeeland bezit immers in de Wes-
terschelde een open en ijsvrije
verbinding met zee? Via de aloude
Schelde varen de schepen van en
naar Antwerpen en Gent. Sinds
wij weten dat het de zeehavenin
dustrieën begomtën is om "een
plaatsje langs de vaarwateren naai
de „havens" (wat is tegenwoordig
eigenlijk nog een „haven"?), krij
gen wij in de gaten dat Zeeland,
nog niet zo beroerd gelegen is. Er
zijn aardige troeven:.
Twee enorme magneten in de
buurt: de havens van Antwerpen
en Gent.
Diep vaarwater voor grote
schepen.
Voldoende koelend vermogen
voor de industrieën in al het water
dat door Zeeland spoelt.
Een groot reinigend vermogen
in datzelfde water.
Geen stedelijke bebouwing van
betekenis, dus veel vrije „bouw
grond".
Beter wordende verbindingen
met het achterland.
Er zijn ook enkele nadelen:
t Een krappe arbeidsmarkt.
Een betrekkelijk „oude" bevol
king.
Kostbare landbouwgrond die
niemand graag opoffert, die daar
door duur is.
Weinig hoog geschoold perso
neel, een niet-compleet scholen
pakket, en andere.
De rijksoverheid in Den Haag en
het provinciaal bestuur van Zeeland
geloven, dat in de ogen van de
industrieën die „het water zoe
ken", de voordelen van vestiging
in Zeeland, tegen de nadelen op
wegen. De wet van vraag en aan
bod begint te werken. Zeeland
schudt de kussens op voor de gas
ten die zullen komen.
Er wordt bijna nergens zoveel
getekend en gerekend als in Zee
land. Dat is logisch. In het ruimte
lijk beleid van het rijk is de
Westerschelde voorbestemd voor
het opvangen van zeehaven-indus
trieën.
Om die reden is er voor een
gebied ten oosten van Terneuzen,
genoemd naar het dorp Ossenisse,
een plan opgesteld dat draait om
de vestiging van industrieën en
het graven van een havenmond. De
omvang van het industriegebied-
Ossenisse bedraagt bijna 2.300 hec
tare. Met het stuk grond dat men
voor industrie-doeleinden op het
oog heeft, kan geschoven worden.
In het ene geval „draait" men het
naar het westen toe. Dan kan Ter
neuzen niet verder in oostelijke
richting uitbreiden.
In het andere geval schuift men
het hele terrein wat meer naar het
oosten toe. Dan wordt Kloosterzan-
de eigenlijk onleefbaar.
In het voorontwerp-streekplan
voor Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen
waarin „Ossenisse" als het enige,
ferme brok van betekenis is ver
werkt, komt een Baalhoekkanaal
niet voor. Toen het voorontwerp
streekplan werd gemaakt, was na
melijk nog niet bekend hoe het
Baalhoekkanaal precies zou gaan
lopen. De onderhandelingen daaro
ver worden door de regeringen
van België en Nederland gevoerd
en zij onttrekken zich daardoor
min of meer aan het scherpe oog
van de planologen in Middel
burg.
Maar daar kwam opeens, enkele
weken geleden, het Baalhoekplan
voor de dag. Het ontsluit, door
middel van een kanaal dat grof
weg een halve kilometer breed zal
worden, de linker Schelde-oever in
Antwerpen.
De sinjoren hebben de zeehaven
industrieën maar liefst 6650 hecta
re aan te bieden. Groenstroken,
wegen, vaarwater e.d. gaan daar
nog af, zodat er 4000 hectare over
blijft. Het plan-Ossenisse mag dan
fors zijn, tegenover de linker
Schelde-oever maakt het maar een
bescheiden indruk.
Voor het verloop van het Baal
hoekkanaal zijn twee keuzemoge
lijkheden aanwezig. De Antwerpe
naren zien het liefst een tracé dat
pal buitendijks door het verdron
ken land van Saeftinghe gaat. Er
verdwijnt daarmee 550 hectare na
tuurgebied. en 180 ha. cultuur
grond. De Nederlandse regering
vindt dat een onverantwoord iets.
Saeftinghe is zoiets als de Mont
Blanc dat is voor de Zwitsers en
de Fransen. Je doet er niets mee,
maar ju kunt het toch niet missen.
De Nederlandse regering zegt dan
ook: Ontsluit de linker-Schelde-oe-
ver maar liever door een Baal
hoekkanaal. dat rakelings „binnen-
langs" Saeftinghe gaat. De prijs
daarvan, die voorzover het om
geld gaat door de Belgen moet
worden betaald is:
Onteigening of aankoop van
700 hectare landbouwgrond.
Zestig hectares van het land
van Saeftinghe worden vergraven
(niettemin!)
Vijf buurtschappen met in to
taal 230 opstallen moeten worden
afgebroken.
De Belgen zagen het wel zitten
met het Baalhoekplan. Toen het
nog in de windselen lag, vroegen
zij zich af waarom Nederland het
land van Saeftinghe niet indijkte,
om het op die manier voor indus
trieën te ontsluiten. Het kanaal,
dat hoofdzakelijk een Antwerps
belang dient, zou zodoende ook aan
de Nederlandse economie dienst
baar kunnen worden gemaakt.
Van zo'n plan is op dit moment
echter geen sprake. Nederland, in
dit geval: Zeeland, richt het oog op
Ossenisse, terwijl de grote dingen
juist enkele tientallen kilometers
oostelijker schijnen te gaan gebeu
ren. Het streekplan Oost-
Zeeuwsch-Vlaanderen staat mo
menteel in de koelkast. Als het er
weer uitkomt, staat het Baalhoek
kanaal er misschien op. Wellicht
vinden wij dan op de kaart aange
duid, dat er voor het plan Ossenis
se een alternatief bestaat, getiteld
„Baalhoek".
Maar dit is lang niet zeker. Het
lijkt soms, alsof de Nederlandse
overheid zich schaamt om tenvolle
profijt te trekken van een groot
waterbouwkundig werk, dat door
een buurland toevallig op Neder
lands grondgebied wordt uitge
voerd. België heeft Nederland tot-
dusver alleen beloofd, „dat het
Baalhoekkanaal de Nederlandse
belangen niet zal schaden".
Men kan zich voorstellen, dat
er had gestaan: „Dat het Baalhoek
kanaal mede de Nederlands belan
gen zal dienen". Een overeenkomst
waarbij twee partijen voordeel
hebben, is immers allerminst uit
zondering? De consequentie is
slechts, dat men als partner in zo'n
overeenkomst meebetaalt aan de
werken die op stapel staan in
dit geval het Baalhoekkanaal.
De ontwikkelingen in Zeeuwsch-
Vlaanderen worden beïnvloed door
die in België. Het Baalhoekkanaal
komt binnen het krachtveld van
Antwerpen te liggen. Zodra het
kanaal klaar is. Hel gebied-Ossenis-
se ligt onder meer binnen het
krachtveld van Gent. Doch óók
van Antwerpen! Tussen de beide
Belgische havensteden wordt een
geduchte concurrentiestrijd. Som
migen menen dat die strijd alleen
maar kan worden beslecht als Ant
werpen en Gent door middel van
een breed en diep kanaal op el
kaar worden aangesloten Dan zijn
zij een Siamese tweeling. Het leven
van de één hangt van dat van de
ander af. Dat denkbeeld is even
hoopvol als dreigend voor de be
trokkenen.
De mogelijkheid om zowel Ant
werpen als Gent door middel van
kostbaar graafwerk betere vaarwe
gen naar de Westerschelde te ver
schaffen, schijnt de Belgen te ont
breken. Als de Belgische staat het
Baalhoekplan betaalt, dan zullen
andere havensteden op zijn minst
moeten wachten tot de schatkist de
aderlating te boven is. Dat duurt
vele jaren. Als men het probleem
sterk vereenvoudigt, hetgeen altijd
wat bedenkelijk is, kan men zich
deze situatie voor het Zeeuwsch-
Vlaanderen van 1980 voorstellen:
Een industriegebied bij Osse
nisse, plus nieuwe industrieterrei
nen langs het kanaal Gent-Terneu-
zen, bij een gelijk blijvende, of
slechts langzaam toenemende mag
neetwerking van Gent.
Een landbouw- en natuurge
bied aan de oevers van een kanaal
naar Antwerpen, welke havenstad
met sprongen in betekenis toe
neemt en misschien wereldhaven
nr. 1 wordt.
Het merkwaardige bij dit alles
is, dat Nederland en Zeeland het
min of meer in de hand hebben
welke loop de dingen in België
zullen nemen. Nee zeggen tegen
Baalhoek, betekent dat men bin
nen afzienbare tijd „ja" tegen
Gent moet zeggen.
In Den Haag, Brussel. Antwer
pen .Middelburg, Terneuzen, Hon
tenisse, Hulst en vele andere
plaatsen turen bestuurdes peinzend
op de landkaarten. Het is een pro
bleemstelling, waarbij honderden
factoren een rol spelen.
Het is merkwaardig stil in de
Rotterdamse havenkringen. Nadat
jaren achtereen werd gevraagd om
uitbreiding van terreinen en na
een periode waarin het gonsde van
geruchten en plannen in en ro d
Rotterdam, doet men er nu het
zwijgen toe.
Eén van de redenen is, dat Rot-
terdm de concurrentie van Ant
werpen, en van de kleinere Neder
landse havens, waaronder Terneu
zen, begint te merken.
Voorzitter van de Scheepvaart
vereniging Zuid, dl'. J.Ph. Backx,
zegt: „De prognoses voor het twee
de halfjaar van 1971 zijn niet
hoopgevend voor Rotterdam". De
daling in de Rotterdamse havenac
tiviteiten betreft voral het stuk
goed. Men heeft er geen idee van
hoeveel lading er uit Rotterdam
naar Antwerpen is verdwenen.
Ir. F. Posthuma van het gemeen
telijk havenbedrijf te Rotterdam
zegt: „Het moet aardig wat zijn.
Ht is een teken aan de wand, dat
Shell grote terreinen in Antwerpen
huurt, waar deze onderneming een
raffinaderij fil Stichten".
Het grote probleem voor Rotter
dam is onder meer, dat er geen
ruimte meer is om er slukgoedver-
werkende fabrieken te vestigen.
Antwerpen schept die ruimte
wei.
Van Terneuzen weet men één
ding zeker: één van de Rotterdam
se overslagbedrijven is honder
dduizend ton lading aan de
Zeeuwse haven kwijtgeraakt. Ook
de Duitse havens lijden onder een
depressie. Voor Rotterdam geldt,
dat men het daar met het aantrek
ken van personeel kampjes aan
doet.
„Wordt mijn tuintje gespaard of
niet?" Dit zal volgens de hoofd
ingenieur-directeur van rijkswater
staat in Zeeland, ir. J. Zuurdeeg,
de meestvoorkomende vraag zijn
tijdens de hoorzitting die over de
Baalhoek-plannen binnenkort
wordt gehouden. „Iedereen kijkt
naar zichzelf en nooit verder dan
de neus lang is. Ik ben toch bij
zonder benieuwd naar de vragen.
Ik betwijfel echter of er veel zin
nige technische vragen gesteld zul
len worden en juist daarvoor was
de voorlichting bedoeld.."
Volgens ir. Zuurdeeg is er dc
komende twintig a dertig jaar
geen kans op industrialisatie langs
het Nederlandse gedeelte van het
Baalhoekkanaal. „Ook de Neder
landse regering heeft herhaaldelijk
laten blijken dat daarvoor geen
enkele reden is. Je kunt nu een
maal niet overal tegelijk gaan in
dustrialiseren, want dan kun je net
zo goed helemaal niet industriali
seren. Dan is het te veel versnip
pering. Bovendien zijn de terrei
nen van Ossenisse en Borssele-oost
nautosch veel gunstiger dan Baal
hoek. In dat opzicht weegt Osse
nisse overigens gehel op tegen
Borssele-oost. vanwege de diepe
vloedgeul „de schaar van Ossenis
se".
Wat de industrialisatie betreft,
merkt ir. Zuurdeeg verder op, dat
de Belgen veel beter concurrentie
kunnen bieden dan Nederland. Dit
komt door de in ons buurland
heersende (voor indéustriële ver
vuilers) soepele wetten, arbeids
voorzieningen ende overheidshou
ding in het algemeen. „In België is
het dringen. De industrieën ver
dringen zich om zich daar te vesti
gen, nu het klimaat daar zo gun
stig is. Daarentegen zijn er voor
Nederland geen serieuze aanvra
gen. Maar misschien kpmt dat over
een jaar of twintig, dertig. We
hebben dan evenwel ee andere ge
neratie en we zullen dan wel weer