odenkruising wordt veilig
EEN TRIEST LIJSTJE
Oversteek per borstcrawl
„BAN VAN HET
GEBEUREN"
KRIJGT VERVOLG
Treinramp
onderzoek
ERKEI
;ve v,
UIMTE
)VER HALF JAAR VERKEERSLICHTEN
JU SINT ANNAPOLDER
Lieve heers beest]esp laag
KIEL VOOR
FREGAT
GELEGD BIJ
DE SCHELDE
Het meest
gedronken
merkbier
inde
Euromarkt,
STELLA
■Strandweer
l£°03wa»er
TEGENSLAG VOOIt
RE1MERSW AAL-PLOEG
stad
streek
rent over
'ef
srneuzen
ddelburg
ZEIL
WEDSTRIJD
)nbestenclig
waterstanden
en 13'42'
PZEM-centrale
nog niet in
norm aal bedrijf
erslaggevers)
van Sas van Gent hierj
akkoord gaat zal het tJ 1
eef veranderd worden fJ
"X Voorgesteld wordt nu
scheppen van parkeeJ
Het voorstel aan de ra=j
eerderheidsvoorstel van h
L minderheid is van 1
herziening van het 1
slechts in overweging
Orden genomen indien dL J
ng van deparkeerruimte ij
ïlfflt zou zijn ten behoewT
idrijvigheid in het gebow
ex van de Fatex, die u
emmmg is met het gek
emmingsplan.
•Wij overleggen niet", M
voorstel, ,/>m zonder i
itworpen groen van de i
'gen om plaats te maken v
irkeerterrein. Beter lijkt i
we het openbaar groen I
en de mogelijkheid k.
larin parkeermogelijkheül I
heppen". Hiervoor zal
orden opgtsteld dat door 11
irtijen van te voren is J
■urd en waaraan de raad zij
emming moet geven. 0'
3llen b. en w. zich voor
aagde parkeergelegenheid
en maken dan nadat de r..„
kheid hiervan is aangetoond
De raad zal in zijn verj
moeten beslissen of de g,
het historische pand „Het,
ooster" aan de Westkade 4
n. Het pand is momenteel 1
m van de Raóffeisenbank Ti
1. Het gebouw is op de mon
ïljjst opgenomen omdat h«
ns de omschrijving een zeldj
pe van bouwkunst is uit de 0
l£t van de 19e eeuw. „Wij q
enwel aannemen", aldus hels
„dat men zich hierin heeft
want het gebouw komt al
afbeeldingen die vroeger zijl
teerd".
B. en w. zouden het pand
rtaureren en niet slopen,
doeling van de huidige eig
is. B. en w. willen het
;en beheer nemen om het j
rder verval te behoeden.
>rdt de raad gevraagd opdi
ven aan architect M. van B
Veere om globale plam
itauratie van het pand op li|
herder komen in de raai
"kopen en ruiling van
ind aan de orde en een"'
de gemeenschapptlijke
Loolartsendienst in verband
aanstelling van een logppe
)ok een drietal verkeersraad
behoeven de goedkeuring v
td, te weten het trekken val!
streep (parkeerverbod)
iststraat aan de linkerzijde v
paan als men komt vanaf
ilipsplein, het in beide rid
>r verkeer sluten van de a
•bindingswegen tussen de I
sdijk en de Spoorweg a|
ken van een voorrange
de splitsing Gentsebreea
iipsplein.
aanrijding Dinsdagmorgen
vrouw Th. M. C. uit Teped
t haar auto vanuit de cerslej
dingsstraat in de Donze V*
lat. Zij gaf geen voorrang
aar rijdende J. A. M. K., ditl
week, maar tegen de mi»l
itkwam. Zijn auto werd tm\
adigd. 1
otsingen De RotterdamWl
C. reed onder drankiP™
ivondis laat door de Axel
botste tegen drie gepa
a's. Deze en ook zijn eigen11
xien zwaar beschadigd. »*l
prder werd ter ontnuchterU(|
politiebureau opgesloten.
utodiefstal Het lijkt
vorden dat in de nacht van I
op dinsdag één of meer
den gestolen. De vorigs
iween de Ford Escort vaMJ
lan de Alvarezlaan, ondar.»
dat de wagen op slot wat,
ibraak In de nacht van
op dinsdag werd ingebro
winkel van het Scheldeba
indrukken van een rUJfc,
een schuifraam ëern'
worden geopend. Dot
kauwgom, koeken en
worstjes, alsmede een
ongeveer 25,- werden
md.
eslipt Dinsdagvoe™
half elf slipte ten Sev0frt
slechte weer de auto vai'
uit Terneuzen, nabU
Veer en kwam aan de
van de weg in de sl07.
pestuurder liep verwond»1»
pen hersenschudding, "'j
ambulance naar het Jti
luis in zijn woonplaats f
into is total loss.
irs De stichting
Philippus DandsberPj»
telburg organiseert va",.K«i
14 augustus a. s. een
avond vanaf acht
izingen gegeven, dia3 1
>ii h°M»r weer sta»» .„^1.
nemingen op het progra
fr De tekening laat zien hoe de „dodenkruising" er na de reconstructie uitziet. De invoegstroken zijn verdwenen. Op de plaatsen waar de verkeerslichten
i zijn lampen ingetekendHet kruispunt moet hier gezien worden vanuit Axel.
l(Van onze correspondent).
BIERVLIET De watersportver-
Siging „Vremdijck" organiseert
jndag 8 augustus open zeilwedstrij-
|en in de Braakmanki'eek voor de
ssen Spanker, Vaurien, 470 en
ioth. Aanvang der wedstrijden om
(alf elf 's morgens en half drie 's
liddaes.
Vooruitzicliten
voor vrijdag
en zaterdag,
opgesteld door
het K.N.M.I. op
woensdag
om 18.00 uur:
Onbestendig
met ongeveer
jormale temperaturen.
[Weersvooruitzichten in cijfers ge-
biddeld over Nederland.
IVoor vrijdag: aantal uren zon: 2
Pt min.-temp.: omstreeks normaal;
hax-temp.: omstreeks normaal; kans
P een droge periode van minstens
(uur: 70 procent; kans op een ge-
Jel droog etmaal: 40 procent.
[Voor zaterdag: aantal uren zon: 3
pt 9; min.-temp.: omstreeks normaal;
Bx.-temp.: van ongeveer normaal
8 3 graden onder normaal; kans op
jen geheel droog etmaal: 50 procent;
pis op een droge periode van min-
12 uur: 80 procent.
[Ben depressie boven Engeland
T't vandaag nog onstabiele lucht.
Berdoor een kleine buienkans en
Jen wisselende bewolking. Matige
*8 vrij krachtige zuidwestenwind
F~, aan de koele kant, 19 a 20
TJden. Zeewater 18 graden. Voor-
KZ'chtcnAanvankelijk wisselval-
Pê, maar later iets bestendiger met
(Van een onzer
verslaggevers)
TERNEUZEN De krui
sing bij Sint-Annapolder eis
te sinds 1969, toen de krui
sing zijn huidige vorin ver
kreeg in totaal 7 doden. Jaar
overzichten leren dat in 1969
er 4 doden vielen, 15 zwaarge
wonden en 2 lichtgewonden.
Dit alles bij in totaal 23 aan
rijdingen.
In 1970 ging het beter. Het
aantal ongevallen nam wel
iswaar toe tot 26, maar daar
bij vielen geen doden. Wel 9
zwaar- en 6 lichtgewonden.
Het overzicht over 1971 is
nog niet gereed. Tot op heden
hebben zich echter al diverse
aanrijdingen voorgedaan,
waarbij in tetaal 3 doden vie
len. Twee daarvan bij het on
geval van afgelopen zondag,
waarbij ook nog 3 zwaarge
wonden vielen.
Al met al een trieste lijst,
waaronder nu hopelijk dank
zij de nieuwe vcrkeerlichten-
instaliatic spoedig een streep
gezet kan worden, al zijn ge
dragingen van automobilis
ten, ook op dit soort beveilig,
de kruisingen niet te voor
spellen.
Konstan2 369, -3; Rheinfelden 233,
KI»; Straatsburg 222, onv.; Plitters-
p?, Pl. 3; Maxau 407, pl. 2;
Jwhingen 128, pl. 2: Mannheim
Pl- 2: Steinbach 112, pl 10;
Étf,:22!; ,"1; BinSen 131, -3; Kaub
■140 Lner 23-- Pl 13: Koblenz
■Lil' "i ,Keulen 95, onv.; Ruhrort
EL' Eobith 868, pl. l; Pawner-
liw T? 8?,2, pl' Rijvnegen 649,
RL, "sflkop 801, pl. 6; Eefde
Hnn r?' "1: Deventer 200, -2;
Ipl ii pl- 16^ Borgharen 3871.
hdéstoMi,1"9' GraW bene"
iareun'^j waterdiepten in de
revuh heden vermeld op de
^Khijwmpborden, zijn in centi-
lardL, Andries 28°, uit"
M™.ttLs,u1s te Weurt 275- Pan"
P1»' M nP 27°' Usselkop-
Ds-elkon n Bnel"Amerongen 235,
lutphen M?®^ 240> Doesburg-
245 2 35- Deventer-Windesheim
(Van een onzer verslaggevers)
TERNEUZEN Over een half
jaar zal de beruchte dodenkrui
sing bij Sint-Annapolder in Ter-
neuzen dag en nacht door ver
keerslichten beveiligd zijn. De
kruising wordt hiertoe in zijn ge
heel gereconstrueerd. De op
dracht tot aanmaak van de vcr-
keerslichteninstallatie die ruiin
een ton kost is inmiddels ver
strekt.
Na dc reconstructie van liet kruis
punt zullen beide invoegstroken in
de weg Zaamslag-Sluiskilse Brug
verdwenen zijn. De aanvoerwegen
vanuit Axel en Terneuzen zullen
vanaf het kruispunt gerekend over
een lengte van 180 meter worden
verbreed om het iinksafslaand ver
keer gelegenheid te geven voor te
sorteren.
Om ditzelfde linksafslaande ver
keer vloeiender te laten verlopen
worden beide middenbermen in de
hoofdweg spitser gemaakt en weg
markeringen aangebracht. De fiets
paden vanuit Axel en Terneuzen
lopen na de reconstructie niet meer
om het kruispunt heen, maar direct
voor de stopstrepen op de hoofdrij
banen.
De verkeerslichten op liet kruis
punt komen direct boven de rijba
nen te hangen en worden automa
tisch geregeld. Het iinksafslaand
verkeer uit de vier rijrichtingen
krijgt een eigen groenfase. evenals
de fietspaden en de parallelwegen
langs de vierbaiansweg.
Ook 's nachts zullen de verkeers
lichten op dit kruispunt werken,
iet dien verstande dat het licht op
de hoofdweg altijd groen staat.
Komt er nu vanuit de richting Ter
neuzen of Axel een auto dan wordt
die via 'een indicator in het wegdek
gemeld aan ..het brein" van de ver-
kecrslichternstallatie. Die begint zijn
programma af te draaien, zodat op
een gegeven moment voor die weg
gebruiker het srin „veilig" wordt
gegeven. Overdag krijgt „het brein"
zoveel indicaties van alle kanten dat
hij constant zijn programma kan
afdraaien.
„Maandag beginnen we met de eer
st efase van de reconstructie voor de
verkeerslichteninstallatie", aldus een
verheugde heer B. Boneschansker van
provinciale waterstaat in Axel.
„Die eerste fase is het in
orde brengen van de fietspaden. De
tweede fase is de reconstructie van
het kruispunt met gelijktijdig het
plaatsen van de verkeerslichten. Ik
verwacht dat binnen een half j aai
de installatie in werking zad zijn".
Op de vraag of de beide doden,
die afgelopen zondag op dit kruis
punt vielen de oorzaak is dat nu zo
snel met de beveiliging van dit
kruispunt wordt begonnen, zei de
heer Bonenschansker dat reeds en
kele jaren g'eleden de eerste studies
over de ongevallen op dit kruispunt
zijn begonnen. „Wij gingen die on
gelukken analyseren, maar zijn er
eerlijk gezegd nooit uitgekomen.
Een duidelijke oorzaak was niet aan
te geven". Wel is uit die analyses
gebleken dat bij veel ongevallen
Belgische automobilisten betrokken
waren.
Naar de mening van provinciale
waterstaat zal na de inwerkingtre
ding van de verkeerslichten bet aan
tal ongevallen zeer zeker teruglo
pen.
Mr 11 iiffl
|en »peiZnIri2do? 6 a,pgnstus. Ber-
jWU, T h1} en 15'39, Hans-
Ifn 14n"vr 9- Terneuzen 1.57
J. Schoones neemt een frisse
duik in het onfrisse nat van de Wes-
lerschelde.
(Van een onzer verslaggevers)
WALSOORDEN In iets minder
dan twee uur is badmeester Petrus
Schoones (32) van het gemeentelij
ke zwembad in Kloostcrzande
woensdagmiddag de Westerschelde
overgezwommen van Walsoorden
naar Hansweert. Om kwart over vijf
dook de Hontenisser badmeester het
(vuile) zilte nat in, nadat hij eerst
netjes voorrang had gegeven aan
een zojuist passerend zeeschip.
Dc ondernemende badmeester
werd op zijn woelige tocht verge-
zeld door het plezierjacht „Bacchus'
van de heer J. Menu met aan boord
onder meer schipper Leo de Bruyn,
Eigenaar Menu hield door middel
van de radio de „wal" op de hoogte
van de verrichtingen van badmees
ter Schoones, die zich, in het overi
gens vrij koude water, blijkens het
ooggetuigeverslag van de heer Me
nu via een portofoon, aardig in zijn
element voelde. De Hontenisser bad
meester hakte met zijn poging om
de Schelde over te steken overigens
niet met een vreemd bijltje. Drie
jaar geleden zwom hij in een uur en
drie kwartier van Walsoorden naar
het aan de andere kant van de
Schelde liggende Waarde. Dit maal
liet de heer Schoones Waarde links
liggen en stevende door naar Hans-
weert, waar hij vermoeid maar zon
der problemen ongeveer twee uur
na de afvaart aankwam. Tevoren
had hij op de kade in Walsoorden
verklaard, dat deze jongste over-
steek niet zijn einddoel is. Volgens
jaar wil de badmeester het IJssel-
meer al zwemmend oversteken en
als dat lukt, denkt hij aan een stunt
in het kanaal. De heer Schoones:
„Aan het kanaal begin ik niet voor
mijn 36, want dan pas bea je in de
kracht van je leven".
(Van een onzer verslaggevers)
RILLAND-BATH De jonge
ploeg onderzoekers die opgravingen
doet naar de verdronken stad Rei-
merswaal, heeft deze week veel te
genslag ondervonden van het storm
achtige weer. Totnogtoe kon niet
uitgevaren worden. Dit is des te
meer jammer omdat de NBJL'-pIoeg
deze week de beschikking heett
over een door Rijkswaterstaat ge-
leende boot.
De tijd werd gisteren en eergiste
ren gevuld met het bestuderen en in
kaart hrengen van de reeds geloka
liseerde Venusdam. De verwachting
is dat er vandaag weer gedoken kan
worden.
(Van onze correspondent)
TERNEUZEN In de Belgische, Zeeuwse en Zuid-Hollandse kuststreken
komen sedert enkele dagen plaatselijke grote zwermen lieveheersbeestjes
voor die liier en daar een plaag aan het worden zijn ol het reeds waren. De
aantallen lieveheersbeestjes worden echter verre overtroffen door troepen
zweefvliegen die eveneens in enorme massa's voorkomen.
Deze zweefvliegen lijken uiterlijk veel op wespen, doch ze behoren tot een
heel andere dierenorde. Ze zijn volkomen onschadelijk voor de mens en al
leen wat hinderlijk.
Op de terrasjes van menige zaak langs de kust snoepen deze dieren van
de zoetere dranken mee. De zweefvliegen, die prachtig geel en bruin geban-
deerd zijn, kunnen niet steken. De lieveheersbeestjes zijn voor dc land. en
tuinbouw onovertrefbare bladluisverdelgers daar hun maaltijd voor 90 pro
cent uit bladluizen bestaat. Insectenkenners vermoeden dat de enorme zwer
men uit de zuidelijke landen afkomstig zijn. en thans via de kuststreken en
met de ingevallen stevige zuid-westen wind naar liet noorden opdringen. Het
voorkomen van de nuttige insecten is zeer plaatselijk en hangt vermoedelijk
levens af van het al of niet ter plaatse aanwezig zijn van bladluizen.
(Van een onzer verslaggevers)
MIDDELBURG De discussiei'ilm over de industrialisatie van Zeeland
„In de ban van liet gebeuren" zal een vervolg krijgen. De zogenaamde „Del
tacommissie" van de Nederlandse Hervormde Kerk heeft zoveel gunstige
reacties op de eerste discussiefilm ontvangen, dat men een „follow up" zeer
wenselijk en nuttig achtte.
De door Dirk-Jan Bijker gemaak
te eerste discussiefilm, die onder
verantwoordelijkheid van het Inter
kerkelijk Deltaberaad in roulatie is
gebracht, heeft in Zeeland cn ook
daarbuiten veel discussies op gang
gebracht en nieuwe gedachten ge
vormd. Zo rapporteert de provincia
le diaconale commissie van de Ne
derlands Hervormde Kerk in Zee
land. In haar zojuist verschenen
jaarverslag merkt deze commissie op.
dat het kerkelijke leven in dc
eZeeuwse samenleving nog altijd
krachtig functioneert. Ter illustratie
van dit feit, wordt aan de deelne
mers aan de provinciale kerkverga
dering voor Zeeland, die op achttien
augustus a.s. in de Prins van Oranje
te Goes wordt gehouden, het resul
taat van een enquête onder de gere
formeerde predikanten-catecheten in
Zeeland overgelegd. Uit de resulta
ten van de enquête blijkt dat een
overgrote meerderheid van de on
dervraagden de catechese moeilijk
vindt, doch tegelijkertijd beschouwt
als een vorm van fundamentele,
kerkelijke arbeid. Om die reder
(Van een onzer verslaggevers)
steek niet zijn einddoel is. Volgend
centrale van dc PZEM is nog niet in
normaal bedrijf gesteld. Het proef
bedrijf is zondagmorgen 1 augustus
beëindigd. De centrale slaat thans
stil. De uit het proefbedrijf nodig
gebleken werkzaamheden en voor
zieningen worden thans uitgevoerd.
Indien deze werkzaamheden (onder
meer, naar wij inmiddels vernamen,
verdere beperking van luchtvervui
ling) voorspoedig verlopen, zal de
centrale op zijn vroegst zaterdag 7
augustus in normaal bedrijf worden
gesteld. Aldus een officiële verkla
ring van het gemeentebestuur van
Borsele naar aanleiding van de kri
tiek van de Vereniging Milieuhygië
ne Zeeland ten aanzien van het
verlenen van een hinderwetvergun
ning nadat de centrale „in bedrijf"
was gesteld.
(Van onze correspondent)
GOES Nog drie slachtoffers
van de ruim twintig naar de zieken
huizen Bergzicht en St. Joanna te
Goes vervoerde gewonden van de
treinramj) nabij Oostdijk zijn thans
in de ziekenhuizen te Goes allen
met hersenschuddingen opgeno
men. In liet Bergzichtziekenhuis
verblijft de machinist M. van de
Velde uit Souburg en de tienjarige
jongen J. van de Heijde uit Haar
lem. In heide gevallen is de toestand
bevredigend.
Goed is de toestand van het
twaalfjarige meisje J. Klapwijk uit
Rotterdam, die met een hersen
schudding in het ziekenhuis St. Jo
anna werd opgenomen.
De ontspoorde wagon is in de loop
van de dag uit de sloot gehaald en
op de weg gezet om vervolgens in
de loop van de avond op een groen
strook tussen weg en rails te wor
den geplaatst. Nog tijdens het week
end zal het karkas worden opge
haald. De gehele nacht is er politie
bewaking bij de plaats van de ramp
geweest om deze weg, waarover de
wagon gedeeltelijk was terechtge
komen, te bewaken. Deze weg was
afgezet. De rijkspolitic groep Rei-
merswaai onderzoekt op dit ogen
blik in samenwerking met de spoor-
wegrecherehe uit Roosendaal, Eind
hoven en Breda, hoe het mogelijk
geweest is dat de stormdeur kon
dichtwaaien.
meenden veel ondervraagden dat het
leerhuis, waar de catechese wordt
gegeven, geen neutrale ruimte mag
zijn, maar een eigen karakter moet
hebben. De catechese beperkt zich
gewoonlijk tot de jongeren. Het
wordt echter van groot belang ge
acht, dat er ook een catechese voor
ouderen komt, terwijl voorts de sug
gestie is gedaan om niet alleen ge
kwalificeerde predikanten voor dit
werk in te schakelen, maar ook ie
zoeken naar gemeenteleden die di
dactisch deskundig zijn. Over de
toekomst van de catechetenopleiding
is men niet zo gerust. Men hoopt dut
jaar met een twintig nieuwe cursis
ten te Minnen gaan werken, maar
het is de vraag of dit aantal kan
worden gehaald. De belangstelling
voor de onderwerpen, die op de
catechese worden behandeld, geldt
in hoofdzaak bijbelse, ethische,
maatschappelijke, liturgische en
dogmatische onderwerpen. Kerkge
schiedenis komt op de schaal van de
belangstelling ver achteraan.
(Van onze correspondente)
VLISSINGEN Woensdagmorgen
werd op dc Eilandwerf van de n.v.
Koninklijke Maatschappij Dc Schel
de in Vlissingen de kiel gelegd voor
een gclcidewapenfregat van de Ko
ninklijke Marine. Schout bij nacht
inr. P. v.d. Vijver gaf met een druk
op de knop het signaal met de
kiellegging te beginnen. Alsof dat
niet genoeg was nam de heer Van
de Vijver een lasapparaat ter hand
en laste de kiel, die uit twee secties
bestaat al een stukje aaneen.
De Schelde kreeg begin 1970 de
opdracht tot de bouw van dit fregat.
Het schip zal eind 1974 gereed ko
men. Het fregat krijgt een lengte
van 138,2 meter, een breedte van
14,8 meter en een gemiddelde diep
gang van 4,5 meter, een waterver
plaatsing van 4.300 ton en een be
manning van 306 koppen. De voort
stuwingsinstallatie (gasturbines)
krijgt een vermogen van 40.000
APK, welke het schip een snelheid
van maximaal 30 mijl (ongeveer 55
km) zal geven.
Dc overkapping van het bouwdok
op de Eilandwerf zal over enkele
maanden gerealiseerd zijn. Dit over
dekte dok zal samen met de drie
reeds bestaande overdekte hellingen,
het grootste complex voor overdekt
bouwen van schepen in Nederland
vormen. De nieuwe dokloods heeft
een lengte van circa 160 meter, een
breedte van 37 y2 meter, en een
hoogte van 28 meter.
De kiellegging van het tweede ge-
lcidewapenfregat voor dc Koninklij
ke Marine zal begin 1972 plaatsvin
den op een van de overdekte hellin
gen. In de grootste overkapte hal
zijn twee 50 tons kranen geïnstal
leerd, voorzien van kabines met een
ingebouwde elektronische weegin
richting. Aan het dok vastgebouwd
ligt een enorme materiaalloods. In
dc ene helft worden de grovere
materialen opgeslagen, terwijl in het
tweede gedeelte de opslag van elek
tronica komt.
Deze unieke opstelling zorgt er
dus voor dat het materiaal onmid
dellijk ter beschikking van de bou
wer staat.
Het tweede fregat, waarvan de
kiel begin 1972 zal worden gelegd,
komt met de voorsteven naar de
uitgang toe te liggen, zodat bij de
tewaterlating het schip eerst met
het voorschip in het water komt, én
niet zoals algemeen gebruikelijk is
met de achterkant.
Deze procedure heeft De Schelde
waarschijnlijk afgekeken van de
scheepsbouwers uit de tijd van Mi-
chiel de Ruyter. Die wisten name
lijk niet beter of het hoorde zo.
(ADVERTENTIE)
V«Nm&SMiW-zA
f