un grootste hobby is het sleutelen aan treintjes n trams Israëlische professor laat abrikozen en perziken in de woestijn groeien Lekker romantisch in een oude stoomtram ARABIEREN KUNNEN ER HET MEEST VAN LEREN exploitatie binnenland foordeeltjes halen in; Terneuzen en badhuisstraat 34) ïwegstichting brengt museumstukken aan cle praat RODE VLAG VINKENTOUW DOCUMENTATIE Zware rookwolken, sissende stoorakleppen en een schril gefluit. Wie is niet zo romantisch, dat hij geen heimwee naar de tijd van de oude stoomtreinen en -trammen heeft? Het is nog mogelijk in Duits land en Engeland, waar nog origine le stoomtreinen volgens dienstrege ling rijden. Maar ook in Nederland bestaat sinds enige tijd weer de mogelijk heid om in een oude stoomtram rond te tuffen. Op het traject Hoorn - Medemblik kan het nog. Tot en met 28 augustus elke zaterdag vanuit Hoorn om 10.25, 11,25 en 15.00 uur. Tot en met 15 augustus elke zondag vanuit Hoorn om 11.25 en 15.00 uur. Onderhoudswerkzaamheden aan een locomotief. len historische opname: een stoomtram. In de zomer van 1968 werd een eerste rit op de lijn Hoorn - Mc- demibliik gemaakt met deze „stoom- tramlocoinotief 18". Inmiddels is het bezit - dat de TS successievelijk opbouwt - aangevuld met een groot aantal tramrijtuigen van diverse maatschappijen. In 1969 kon een summiere en in het zomerseizoen van 1970 een meer uitgebreide week enddienst worden ingesteld, waar voor de belangstelling zo groot was dat er dagen met wel 400 passagiers voorkwamen. Dit jaar is er een zo merdienstregeling voor de woensda gen en de weekends. Inlichtingen: telefoon 022904862. ,,Van onze ruim 850 leden zijn zo'n 50 leden erg actief voor onze stichting", verklaart de voorzitter. „Het kon natuurlijk niet uitblijven dat we enkele chefs moesten benoe men, die bijvoorbeeld leiding geven aan de herstelwerkzaamheden, ter wijl een uit de spoorsfeer komende chef van de exploitatie uit een club je van 25 liefhebbers wekelijks twee of drie mensen aanwijst om op de vanuit Hoorn rijdende trams dienst te doen. dat geldt ook voor de flenzen daar van. Op de rechte baan - mits op goede breedte - levert dat allemaal geen problemen op. Bij de wissels echter - waar uiteraard de gleuf wel wat erg groot is omdat die door twee spoorrails en wordt gevormd - moet een stukje ijzer worden inge legd, dat er tijdens het doordeweek se goederenvervoer weer wordt uit gehaald. De Rotterdamse Tramweg Maat schappij reed als vrijwel de enige in ons land met smalspoor, waarbij de beide spoorstaven 1067 mm uit el kaar liggen. Bij normaal spoor be draagt die breedte 1435 mm. Het enige smalspoortramritje dat in Ne derland te maken valt, is vanuit het depot Hellevoetsluis, waar ook het begin van de activiteiten ligt. In 1968 kon daar voor het eerst een aantal tochtjes worden gemaakt voor enkele honderden meters spoor op het oude baanliohaam, dat door vrij willigers was hersteld. Inmiddels is de baan 800 m lang en In 1970 werd op dat baanvak volgens een dienst regeling gereden, In de werkplaats van Hellevoetsluis wordt met enorm veel animo gewerkt aan het origi nele staat terugbrengen van smal spoormateriaal. Als eerste werkstuk kwam in 1969 een uit 1907 daterend houten stoomtramrijtuig AB 397 klaar, begin 1970 gevolgd door een houten rijtuig uit 1913. „Er is in de loop van hun dienst jaren veel aan de voertuigen veran derd", vertelt de voorzitter, „zo kre gen wij bijvoorbeeld van de NVBS een aantal trams, waaronder een rij tuig van de Gooise stoomtram dat tijdens de Tweede Wereldoorlog heeft gelopen van Katwijk naar Noordwijk naar Leiden en Den Haag bij de Noord- en Zuid-Hol landse Vevoermaatschappij (NZH). Onze hobbyisten zijn 3 jaar bezig geweest om dat éne rijtuig op te knappen. De op de buitenzijkanten aangebrachte ijzeren beplating is ge sloopt, zodat de mooie teakhouten latjes van voorheen tevoorschijn kwamen. In het rijtuig werden ook weer langsbanken aangebracht. Het is werkelijk een juweeltje gewor den". Als authentieke benodigdheden niet meer bestaan (soms levert een ad vertentie in de vele door souvenirja- gers eertijds gesloopte attributen op), dan worden ze gemaakt. Inmiddels bezit de TS ruim hon derd railvoertuigen, zoals stoom- en diesellocomotieven, diesel- en elek trische motorwagens, goederen- en aanhangwagens en personenrijtui gen. Te zamen zijn zij representatief voor het eertijds in Nederland rij dende tramwegmaterieel. Ook met de elektrische trams hoopt men te gaan rijden, verscheidene exempla ren zijn daartoe technisch reeds in staat, waaronder een compleet zoge naamd buiitenlijnstel van de HTM. Het oudste TS-eigendom is de „388", een RTM-rijtuig uit 1883. Vanzelf sprekend houdt de TS nog in actie ve dienst zijnde trams in het oog om in geval van buitendienststelling „daar onmiddellijk achterheen te trekken". De enige plaats waar de wagens voldoende onderdak hebben, is in de voormalige tramremise aan de Rot terdamse Delfshaven. waar behalve enkele oude „Rotterdamrrfers" o.a. ook een motorwagen uit Leiden en een Amsterdams tramstel staan. Zo wel in Hoorn als in Hellevoetsluis staan vrijwel alle museumtrams bul ten. De stichting hoopt de loodsen- uitbreiding in Hoorn te kunnen financieren zodra meer subsidies - naast de reeds verkregen (kleine) subsidie van de provincie Noord- Holland - worden toegekend. Ook elders, zoals in Enschede, Schpve- ningen en Amsterdam^ wordt ijverig aan TS-materiaal gewerkt, terwijl o.a. in Heerlen en Doetinchem nog enkele oud-gedienden staan die de TS hoopt te verwerven. Een tram transport is overigens erg kostbaar en daartoe is slechts 1 Nederlands bedrijf met een speciale dieplader in staat. Hoewel de TS veelal de geschie denis van haar bezittingen kent, legt zij de. gegevens niet schriftelijk vast. In de vorm van een serie boekjes zorgt de NVBS voor docu mentatie. De tramliefhebbers vinden alles naar hun gading in de - voor een leek soms droge - opsomming van o.a. data van aanleg, verande ring en opheffing van tramlijnen, koersborden en bijzonderheden over de bouw of buitendienststelling van het materieel. vlot 3, tel. 8045, tel 7244 4833. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii"111"" Aanvankelijk begeleidden spoor wegbeambten onze museumtrams, maar daartoe bestaat bij de NS geen gelegenheid meer, zodat wij nu zelf verantwoordelijk zijn voor de vei ligheid op de lijn. We moeten dus voor deskundigen zorgen om als conducteur, machinist en traingelei- der op te treden. Enkele van onze leden hebben het NS-examen ge daan en verkregen het officiële di ploma en daarmee de bevoegdheid om met de geldtas rond te gaan, op een locomotief te rijden of een trein te begeleiden. Zoals we de uiterste zorg aan de veiligheidsvoorschriften in onze werkplaatsen besteden, zo doen we dat uiteraard ook bij het rijden. Dat betekent bijvoorbeeld dat bij kruisingen met de weg een man met een rode vlag voorop loopt". De vroegere Gooise „loc" heeft geen moeite om over de spoorrails te rijden omdat zij indertijd al goe derenwagens van de spoorwegen vervoerde. Tramrijtuigen hebben wel dezelfde spoorbreedte als de spoorrijtuigen, maar de tramwielen zijn kleiner dan de spoorwielen en (Van onze speciale correspondent) De oudste droom van de Is raëli's is om de woestijn te laten bloeien. En de één na oudste is misschien wel om de technieken daarvoor over te brengen hij de Arabieren. Een geniale, kwieke professor in de botanie heeft nu een manier gevonden om beide te realiseren. Hij kan werkelijk al les, van perziken tot kameelvoer, in de woestijn laten groeien zon der ook maar een druppel lei dingwater te gebruiken en hij heeft de methode gevonden om de boodschap over de grenzen te krijgen. Het systeem is goedkoop en bela chelijk eenvoudig. Ik heb genoeg perziken en pimpernoten van de professor gegeten om te getuigen dat de professor - tenzij hij 's nachts met een gietertje de boel bedriegt, maar dat sluit ik uit - geen grapjes maakt. Tien jaar lang heeft professor Mi chael Evenari van de Hebreeuwse universiteit op kleine stukjes grond geëxperimenteerd. Nu heeft hij van een bedoeiënensjeik 486 ha woestijn gekocht, net ten zuiden van Beer- sheba, en daar is hij jonge boompjes en zaaiplanten gaan kweken. Uit Europa en Amerika komen jonge wetenschapsmensen om het proces te leren. Zij ontvangen daar voor bijvoorbeeld studiebeurzen van Duitse kerken en Zwitserse liefda digheidsinstellingen, die deze men sen later uitzenden naar landen, waar men veel profijt kan hebben van deze methode en dat zijn dan hoofdzakelijk Arabische landen. Het principe achter Evenari's werk wijze is verre van nieuw. Driedui zend jaar geleden werd zij reeds toegepast door koning Salomo en zijn opvolgers. En ook door de Naba- teanen, die grote woestijnsteden staande hielden met dezelfde mise rabele 7,5 cm regen per jaar, waar de Israeli's het mee moeten stellen. (Evenari ontkent heftig, dat er sindsdien een verandering in het klimaat is geweest)- De Romeinen namen het systeem van de Nabatea- nen over. Pas toen de nomadische Bedouïnen de woestijn in de zeven de eeuw bezetten, stierf de techniek uit. Het systeem werkt, omdat de gele zandgrond die veel van de Negev, de Sinaï, de Sahara en gelijksoortige woestijnen bedekt, een korst vormt, die het regenwater vasthoudt en het behoedt voor verdamping. Het enige wat je te doen hebt, is je stukje grond van stenen ontdoen en er een lage dijk omheen bouwen om het regenwater binnen te houden. Gedu rende de zeg maar 363 dagen, dat het niet regent, zullen de velden er even smachtend uitzien als ieder ander stukje woestijn. Maar onder de korst zal het water zo goed „Een Arabisch gezin met een res pectabel aantal zoons en dochters om het werk te doen, kan het zaak je opzetten zonder betaalde krachten met een eenmalige investering van minder dan 170 gulden per ha", meent Evenari. Het systeem is van groter belang voor de Arabieren dan voor de Is raëli's. Evenari begon zijn werk in de dagen van Ben Goerion, toen de woestijnlandbouw nog tweede stond op de prioriteitenlijst, na defensie. Maar de Negev-kibboetsen, waaron der Ben Goerions eigen Sdê Boker, hebben economisch weinig zin. Aan gezien de rest van Israël meer groenten produceert dan waar men weg mee weet, is er geen reden om meer te gaan verbouwen in de woestijn. Dit zou zelfs zo zijn, wan neer er geen water tegen enorme worden vastgehouden, dat de plan ten zelfs een volkomen droog jaar kunnen overleven. Evenari begon met het aanleggen van een ingewikkeld systeem van kanalen op een oorspronkelijk Na- bataanse boerderij, waarvan het stroomgebied de omvang van zijn velden vele malen overtrof. Met on middellijk succes kweekte hij er abrikozen, perziken, noten, erwten, zonnebloemen, oliezaden, asperges, frambozen, zaadu-ien en yerschillen- de soorten voedergewassen. Toen hij het oude systeem ver beterde door het sterk te verkleinen met op zichzelf staande „micro- stroomgebiedjes", ieder groot ge noeg voor twee of drie bomen, werkte het systeem door minder waterverdamping zelfs nog beter. Aldus uitgevoerd wordt de schoonheid van dit idee bepaald door de goedkoopte en eenvoed. kosten helemaal van de zee van Galilea behoefde te worden ge pompt. Industrie is nu het wachtwoord VQpr de ontwikkeling van de Negev, al zou Evenari's systeem vanwege Israëls chronisch tekort aan vlees wellicht gebruikt kunnen worden voor weideland- Maar voor de Ara bieren - en ook voor grote delen van India en Pakistan - zou de methode een revolutie kunnen betekenen. „Ze zouden 20 tot '50 maal zoveel schapen, geiten of kamelen kunnen laten grazen dan ze op het moment doen - zonder kunstmatige irriga tie", zegt Evenari. Evenari behoort tot de „nouvelle vague" van de ontwikkelingsweten- schap, die van oordeel is dat nieuwe landen enorme sommen geld verspil len aan prestige-objecten, zoals dammen, terwijl de ontwikkeling in het kleine grotendeels voorbijgezien wordt. Hij beschouwt de Aswan- dam als een „ramp voor de land bouw, omdat die een enorm gebied zal over-irrigeren met zout water en zo uiteindelijk een nieuwe woestijn zal doen ontstaan". Hetzelfde geldt voor dammen, die hij in India en Pakistan heeft ge zien. Maar zijn kritiek richt zich niet alleen op buitenlanders. „In Is raël verspillen wij 30 tot 40 procent van het water dat wij hebben door over-irrigatie". Tien jaar lang heeft Evenari radio-actieve metingen ver richt om na te gaan hoeveel water zijn planten precies drinken. De universiteit van Würzburg heeft hem nu voorzien van een cara van vol met de meest geavanceerde instrumenten. De woestijnplanten worden door draden verbonden met instrumenten, die hun stofwisse lingsfuncties op banden vastleggen. Iedere week worden de banden van Te] Aviv naar het Duitse Würzburg gevlogen om er door computers ver werkt te worden. Met zijn Texas-hoed, shorts en witte sokken ziet de nu 67-jarige Evenari eruit, alsof hij plezier heeft in de woestijn. Op zijn experimen teerterrein even ten zuiden van Sde Boker heeft hij zich een huis ge bouwd met een bloementuin, waar hij met zijn vrouw zes maanden per jaar doorbrengt. In het huis brengt hij bezoekende geleerden en onder zoekers onder. De eerste vier Duitse apostelen zijn al gearriveerd en er worden er meer verwacht uit Zwit serland en de Verenigde Staten. Sjeik Odeh Abu Muammer, hoofd van de Azazme-stam, zal een aan deel in de opbrengsten van de boer derij op zijn gebied krijgen en zijn mannen zullen op de boerderij gaan werken- Wat het project voor de gebieden aan de andere kant van de grens zal betekenen, moet nog blij ken. Ondertussen is de aanblik van Evenari, zoals hij met gekruiste oenen op versierde kussens zit in de tent van de sjeik, er schape vlees eet en in het Arabisch bevalli ge complimenten uitwisselt, het be wijs van dat daar alvast een goede verstandhouding is geschapen. (Copyright: De Stem:Guaidian) Velerlei mensen zijn bijzonder enthousiast over bet door de 11965 opgerichte Tramwegstichting (TS) genomen initia- ief, „historisch" trammateriaal te verzamelen en met de kuseuintrains ook te gaan rijden. De TS, voortgekomen uit de derlandse Vereniging van Belangstellenden in Spoor- en tumvegwezen (NVBS), wil graag een levend museum zijn. veel weekend- en vakantie- ïen worden door liefhebbers gespen- prd om het materieel in authenlie- staat en ook werkelijk rollend te pjgen of te houden. Mee te werken i het conserveren van afgedankt tnwegmaterieel blijkt een zeer ï-gevende hobby te zijn. die de lachten in een heel andere rich- f stuurt dan de dagelijkse bezig- eeds in 1967 werd een enkele rit laakt met een gerestaureerde stoomtramlocomotief uit 1921 f net nog in bruikbare staat ver- traject Delft - Loosduinen, -gebeurde op verzoek van de Jitse studentenvereniging „Leegb- -tt ter gelegenheid van het ist. Intussen was met de Rot- mse Tramweg Maatschappij onderhandeld over de over- ®anwez'ge stoomtram- - el toen in 1966 de tramlijnen Oudhollandse en Zeeuwse n werden opgeheven. Tegen slopersprijs werden de smalspoor voertuigen ovengenomen en overge bracht naar het depot in Hellevoet sluis, waar het merendeel van dit materieel nog staat. „Wij hebben getracht met ons normaalspoormaterieel van start te komen en vonden het daartoe ge schikte lokaalspoortje van Hoorn naar Medemblik", vertelt TS-vcor- zltter F. C. Wieder jr. „Van het mi nisterie van Verkeer en Waterstaat ontvingen wij de toezegging voor een concessie mits we de zaak met de Nederlandse Spoorwegen rond kregen. De NS zitten nog met goe derenvervoer (van plastic bootjes) op die lijn. Ik verwacht dat we binnenkort die concessie krijgen, waarbij wij dan voortaan dat goe derenvervoer op ons nemen". De Gooise stoomtramlocomotdef, die verscheidene jaren dienst deed bij de suikerfabriek te Zevenbergen, werd na het studentenfeest overge bracht naar Hoorn. In een van de NS gehuurde loods werd een werk plaats ingericht, waar enthousiaste vrijwilligers het presteerden om in één winter de ketel van die - tot dusver alleen maar uiterlijk opge knapte - Gooise „loc" vakkundig te restaureren compleet met nieuwe vlampijpen. B Depoichef Scholten op een fraaie locomotief uit Rotterdam.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1971 | | pagina 7