De bloedige slag in het Yoyogipark Nede merkwaard binnenland buitenland 1 WARMING UP AMBULANCES J ersterkint, ^onderen Straatgevechten in Tokio, goed georganiseerde shows voor het Ja panse publiek. Televisiestations die misbruik maken van de op rechte verontwaardiging van de protesterende jongeren maken er een commercieel programma van dat voor Nederlandse begrippen alleen maar te vergelijken is met een Europacup-finale met een Ajax of een Feijenoord. Goed georganiseerd door de de monstranten die speciale taktieken ingestudeerd hebben om het cor don van politieagenten en batterij en reportagewagens en tv-camera's te doorbreken om aan een massale en openbare afslachting te ontko men. Er is solidariteit onder de jongerengroeperingen van commu nisten en socialisten tegen de te genstander die niet hun politieke tegenhanger is maar de sensatie- lust van het Japanse publiek. Onder de kundige regie van de „t.v.-boys" en in het felle licht van de televisielampen zorgen comple te bataljons oproerpolitie voor nietsontziende acties die het geheel tot 'n avond en nacht vullend spek takelstuk maken waar de Japanner in zijn veilige huiskamer in kleur van kan genieten. Onze speciale verslaggever was tijdens de „Oki- nawa-onlusten" in Tokio aanwezig in het Yoyogipark. y en het stadsrumoer leek volmaakt vreedzaam. „You American?". Het schriele kereltje dook plotseling naast me op en pakte mijn linkerarm in een pijnlijke houd greep. Zijn blouse hing open en op zijn ribbenkast zaten bloed- vegen. Hij droeg een rode helm met witte Japanse kriebel- VERSCHANST tekens. De toon, waarop ik werd aangesproken, liet aan duide lijkheid weinig te wensen over: Amerikanen waren hier on gewenst. Ik moest voorbereid zijn op een klap in mijn gezicht, of in het meest coulante geval een gedwongen en al even onaantrekkelijke afmars naar een van de uitgangen van het Yoyogipark, dat inmiddels door de oproerpolitie hermetisch was afgesloten. In het licht van schijnwerpers spoten water kanonnen de omliggende trottoirs en bosschages mensen vrij. „You American, sir?", herhaalde de onbekende buurman vinnig. Een paar van zijn makkers, al even militant gekleed, drongen tegen me aan. „No, Dutch journalist," zei ik haastig met een vergeefse poging om me los te rukken. „From Holland. You know Amsterdam?, reporter, newspaperman." Meer beroepstermen schoten me zo gauw niet te binnen. Ik haalde mijn weinig indrukwekkend perskaartje voor de dag. Tot mijn verbazing namen de kerels er genoegen inee. „You stay here," commandeerde de knaap met het bloed op de ribben en plakte me tegen een lichtmast: vervolgens nokte de troep af. De stadseditie van „The Japan Times" (onderkop: „All the news without fear or favor") had aange kondigd, dat Tokio 's avonds moest rekenen op bloedige onlusten van wege de ondertekening van het Oki- nawa-verdrag tusen Japan en de V.S. De twee voorafgaande dagen was de deelname aan protestdemonstra ties in de hoofdstad aan de magere kant geweest door liet slechte weer. maar nu verwachtte de politie een massale knokpartij met minstens 50.000 demonstranten, die zich zou den verzamelen in twee parken. (Meiji en Yoyogi) om van daaruit in slag Unie op te trekken naar de ambtswoning van minister Kiichi Aichi (buitenlandee zaken), die om 21.18 uur zijn handtekening onder het omstreden verdrag zou zetten. De gerant, die onder de luifel van het Tokyo Prince Hotel de taxi's voor de gasten afriep, zei bijzonder vriendelijk: „Ik raad u niet aan, erheen te gaan. U kunt in moeilijk heden komen. Ze rullen u niet ont zien". Het was omstreeks half acht De taxichauffeur voelde weinig voor het ritje naar Shibuya. Twee kilometer voor het Yoyogipark zette hij zijn Datsun beleefd, maar vast besloten aam het trottoir en wilde afrekenen. We waren verschillende kruispunten gepasseerd, waar com plete bataljons „riot police" in grijze uniformen en uitgerust met mansho ge schilden het verkeer uit de zij straten tegenhielden. Winkelpanden en kantoorgebouwen hadden hun kwestbare vitrines verschanst achter de afzetting van planken en zelfs staalplaten. Blijkbaar heeft men die dingen in Tokio altijd bij de hand. Mensen moesten doorlopen, bij de geringste samenscholing vloog een horde agenten met neergeklapt vi zier op de stormhelm uit het donker te voorschijn. Wij hadden het geluk, dat onze weg gekruist werd door een langzame colonne overvalwa gens met wilde zwaailichten en gie rende sirenes. In het kielzog daar van reden twee knotsen van repor tage-auto's, voorzien van opgebouwd platform, waarop cameralieden met sportieve Amerikaanse vechtpet j es druk aan hun zoomlenzen stonden te draalen. Jongens van de tv-maat- schappij TBS. Ale zes zenders van Tokio waren vanavond life n de lucht. „Just follow them, it's not dangerous", vroegen wij on» chauf feur. Hij deed het. Zijn Datsun voegde zich netjes in de file die oprukte naar het Yoyogipark. Men liet ons overal door. Tussen twee martinale schijnwerperwagens stap ten we uit. Er was geen publiek meer te zien, maar in het park achter een dikke wal van struiken vol bloemen heerste 'n oorverdo vend tumult. Gekrijs door tientallen megafoons, geknal van onbekende explosieven, lichtflitsen. We moes ten hier volgens de kaart vlakbij het olympisch dorp van 1964 zitten. Het decor bestond uit hoog oprijzen de glaskasiten van kantoren met overal toeschouwers achter de ra men, de sfeer was nerveus, panieke rig. Echo's kaatsten uit alle hoe ken. Het Yoyogipark ligt 'ergens) cen traal in Downtown" Tokio. Er wa ren naar schatting 20.000 demon stranten bijeen op de vrij krappe asfaltvlakte, die vanaf hoge masten verlicht werd. Vanaf de weg ging je met trappen naar beneden, maar de zaak was met balken en afgerukte takken grondig gebarricadeerd. Over het trottoir renden mannetjes op blote voeten met een linnen collec- tezak. Er stond een onleesbare tekst op. Rode armbanden maakten duide lijk, dat we met communistische ze- lateurs te doen hadden. Ik vroeg naar het doel van hun inzameling. „Om de onkosten van de bijeen komst te dekken en voor de gewonden", zei er een. Voor 100 yen (een gulden) mochten we pas seren. We kropen door struiken en tuimelden een paar keer over vech tersgestalten, die de manoeuvres van de oproerpolitie aan de overkant in de smiezen moesten houden. Kenne lijk was het Yoyogipark de twee vorige avonden ook al het verzamel punt van de demonstranten geweest, want het asfalt lag bezaaid met stinkende rotzooi, variërend van pa pier tot etenswaren. Spoedig had ik mijn schoenzolen vol met porties rijst en gebrande pinda's, gelardeerd met actuele Japanse kranteknip sels. Ik hoorde van een jonge stu dente, lid van de Shagadu (liga van socialistische jongeren), dat je de aanwezige massa globaal in drie groepen kon verdelen: links-radicale studenten, communisten en leden van socialistische vakbonden. „De Yankees moeten Okinawa direct ver laten, Japan mag geen concessies doen", zei het meisje. Ze herhaalde daarmee ongeveer, wat in de schaars verlichte achtergrond van het park vanaf een lange batterij luidspre kers („.beschikbaar gesteld door de vakorganisaties van Tokio") door al lerlei schorre demagogische figuren over de menigte werd uitgekraamd. „Amerika moet weg", „Okinawa vrij" „Geen atoomwapens meer op Okina wa". Zo was het al uren aan de gang. Men zegt. dat het de normale warming-up van elke Japanse pro testoptocht is. De deelnemers wor den met dit soort „hersenspoelin gen" in trance gebracht, totdat ze zich zonder aan lijfsgevaar te den ken als een blinde massa in bewe ging zetten en zelfs door een regen van kogels niet meer tegen te hou den zijn. Opvallend was de ijzeren discipline, waarmee het gebeurde. De megafoonkreten werden ritmisch beantwoord door de groepen, die in compacte rotten stonden opgesteld. Hun politieke kleur, hun lidmaat schap van een organisatie of partij, was herkenbaar aan de helmen. Wit, rood, grijs, groen, met speciale tek sten en nummeringen. Ik kon er geen wijs uit worden. En dan de vlaggen, vastgemaakt aan spitse bamboestokken, die later als een woud van speren in het front van de stoet werden meegedragen. De har de nieuwsjongens van TBS, Fuji, NTV en hoe de tv-stations ook mochten heten, holden met hun ca mera's en geluidskoffertjes van de ene hoek naar de andere. Maar eigen lijk was er nog niets aan de hand. Beide partijen, de demonstranten op het smerige Yoyogi-asfalt en de op roerpolitie inmiddels aangegroeid tot zeker 5000 man), hadden nog geen lust tot de onontkoombare aan val. „Gaat u nou maar", zeó de studente bezorgd, „het wordt ge vaarlijk". Ondanks de beklemmende sfeer leek het er niet op. Naast me zat een stel halfversufte demonstranten bij een olievat vol walmend hout zoals er tientallen op het plein ston den. Je zou denken, dat ze dienden om kou-kleumende aanwezigen aan te trekken, maar de avondtempera- tuur was beslist niet beneden de twintig graden. Deze knetterende vuurhaarden hoorden bij het totaal beeld, opzettelijke elementen om een bepaalde agressiestemming te weeg te brengen. Net als de schijn- aanvallen, die voortdurend door los se groepen werden uitgevoerd. Dan gingen de vaandels horizontaal, spit se punten vooruit, grepen de rijen daarachter elkaar in de armen en klitten zich aaneen door de handen om het middel van de mannen in de voorgaande rij te klemmen, zodat een massief geheel van gekromde lichamen ontstond, dat zich vervol gens als een venijnige slang kronke lend door het park begon te bewe gen. Zoals bekend (van menig t.v.- verslag) heeft Japan het patent op dergelijke formaties, die eenmaal op hol geslagen harder aankomen dan een oude Romeinse stormram. Tegen 20.15 uur was de hele bubs van 20.000 op deze beangstigende manier mobiel geworden, waarbij branden de olievaten en gehele bloemperken omver worden gehost. De aanvals- kreten werden heftiger. Ik was het kereltje dat me; naar mijn identiteit had gevraagd, dankbaar voor het verplichte plekje naast de lichtmast, want met enige strategische feeling kon ik me daar aardig tegen de aanzwellende menselijke lavastroom beschermen. Onverwacht klonken de eerste geweersalvo's, alsof er licht- patronen werden afgevuurd. In wer kelijkheid werden grote hoeveelhe den traangasgranaten het park dnge- vuurd. Op hetzelfde moment kwamen en kele ambulances onder de schijn werpers op de weg. De regie klopte voortreffelijk. Een jonge knaap werd voorbijgedragen. Hij had zo'n bommetje midden in zijn gezicht gekregen. Meisjes met rodekruis- armbanden en verbandkoffertjes di rigeerden gewonden naar de be- schutting van een groenwal, de luid sprekerwagens zochten een haastig heenkomen, er suisden brandende stukken hout door de lucht. De hel was losgebroken, we moesten .weg Maar de menselijke slangen bleven voortkronkelen over het asfalt, steeds driftiger, nu op het schrille ritme van fluitjes. Onder de helmen zag je de kussentjes, waarmee mond en neus tegen het neerdalend traan- gas werden afgeschermd. We holden met honderd man tege lijk naar een smalle trap, die ten aardige vluchtweg leek, maar boven zette een peloton agenten onder luid geschreeuw een tegenaanval op ons in. Ze schoten te voorschijn achter een gebouw, dat iets weg had van een tempel. Ze sloegen met bam- boeknuppels op hun aluminium vechtschilden. We zaten klemvast. Het strijdtoneel in het Yoyogipark hing vol dichte brandwolken: barri caden waren in de fik gezet. Op de Inokashira Dori. de brede avenue met kantoorpanden, werden auto's gekanteld en in brand gestoken. Het was een enorm gedrang van mensen. De oproerpolitie hield zich nog be trekkelijk rustig. Aan de parkuit gang met de smalle trap stonden de agenten gespannen te wachten op hun volgende inzet. Ik legitimeerde me 'het wachtwoord was blijkbaar: „Photo", want dat begrip dieed won deren), werd doorgelaten en kon nu het schouwspel vanuit de achterste gelederen bekijken. Met de rug te gen een waterkanon voelde ik me plotseling een stuk veiliger. De mannen in hun grauwe uniformen, nerveus bijtend op hun chewing gums, luisterden naar onverstaanba re commando's. De tactiek van de „riot police" was duidelijk: het hele Yoyogipark was door een dicht kor don omsingeld om een uitbraak van de demonstranten te voorkomen, al thans tot minstens half 10 (dus na de ondertekening van het Okinawa- verdrag) te vertragen. Tegen kwart voor negen klonk op Aomava Aven ue in de richting van het Meijipark Na middernacht zag ik er op mijn hotelkamer t.v.-beelden van: EHBO- verzorging achter een woud van schilden midden op straat, en later een drukke operatiezaal in een van Tokio's ziekenhuizen. De verre knal verstoorde meteen het laatste grein tje tactische gewelf aan politiezijde: „They are going to clear the park", juichte een harde nieuwsjongen van TBS naast me, terwijl hij een gewil lige cameraman voor zich uit dreef. En het ging bijzonder hardhandig. Van alle kanten kwamen de water stralen in actie, onophoudelijke rie dels geweersalvo's joegen traangas door de bomen, het opvallend fleg matieke publiek op de trottoirs werd meedogenloos naar alle kanten verspreid en de meest walgelijke observatie was, dat dit politie-optre- den in feite door de t.v.-producers geregisseerd werd. Pas wanneer zij hun reportagewagens in stelling hadden gebracht en de juiste belich ting van de scene was ingesteld, werd erop los getimmerd. Kermende Goed drie kwartier later stond tussen zeker vijfduizend to< wers op de flink verlichte van de Inokashira en de Si Inmiddels hadden de 40.000 df stranten in het Meijipark een slaagde uitbraakpoging gedaan het treinverkeer in de metro Shibuya lamgelegd. Dait was wei: grootste wapenfeit van de avonii restte niets meer dan de gepit mars naar de ambtswoning van] chi Aichi, een tocht van audt uur. De treiterende, vastbesl houding van de politieovi had de fut er een beetje uitgel Ik telde 13 passerende ziekenw in nauwelijks tien minuten, mensenmenigte leek te wachten een soort spectaculaire climax al vast tarief a la japonnaise?i alle aandacht concentreerde ;a een der toevoerwegen. Het ld punt was door minstens 2000 ten met groot materieel afgezet,] derdaad verscheen spoedig een zien bare stoet. Met (uiteraard) I reportage gekrjotsen van TBS I Fuji voorop, beSeefd bijgestaan j politieschijnwerpers. Het was del tocht der agitatoren. Alle buit I maakte arrestanten (287 in totj volgens „The Japan Times" de gende morgen) gingen voorop, handboeien verbonden aan agl De betaljons langs de route t: den krifgslustig op hun sifl terwijl het publiek zijn sympstfl met de (veelal danig vei jongelui demonstreerde door continu applaus. En'achter deze rade kwamen de compacte slang die zich urenlang in de twee hadden opgepept. Ze werden in dwang gehouden door linies v liitiernanschappen, die het gewei trachtten te kanaliseren. Aldus het in ganzenmars, en scans op holletje in de richting van de n ringswijk. De opzet van de dei stranten. namelijk ordeverstor.' bij het ministerie van buitenlai zaken tijdens de plechtige verf ondertekening, was mislukt. 20.900 man „riot police" had wilde horden volgens plan met tragingsacties beziggehouden, rest ging als een nachtkaars ui: kwam het zelfs om half twee i» nacht vlak bij het Tokyo Prir hotel nog tot een paar onschuli opstootjes. Toen de demonstrate over het uitgestrekte kruispunt, zijn zinloos functionerende keerslichten voorbijkwamen, «1 alle beklemming van die uren in Yoyogipark weggevallen. Nog steeds zochten ambulJ'j zich een weg naar de gewonij tegen het lijf. Ze lagen in een i tiek te janken van de pijn, li accepteerden onze hulp niet. Jl Americans", schreeuwde er een. haat vonkte uit zijn ogen. W beleeft dit soort straatgevecht] praktisch elke week, ze horen het democratisch gebeuren. Ditnnl was er 45.000 man politie op been geweest. En de oogst was, drie onrustige „Okinawa-dagen",1 arrestanten en 413 gewonden. ('-] doden. Als soortgelijke relaties op de Dam hadden voorgedaan, er allang met scherp geschoten '41 Gelukkig dat we ln Nederland niet zo ver zijn, dat een proclu van de NOS dan het sein tol eerste aanval geeft. JAN DEKIS Maandag 12 juli l971 1. Nederland staat aan de vooi primeurs die de showbusines groep, die al jaren geleden v\ Veronica-disc-jockey Lex Har plaatje „Past, present and futu Las. Het plaatje bekoorde Le haalde. Lex was echter niet de Een groot deel van zijn luist er grote vraag naar de plaat Panische vertegenwoordigers jen Phonogram, waar met de gr late spoed de matrijs van stof w Entdaan en de vervaardiging I enkele duizenden singles ter b pverd genomen. Eerste resultaat: plaat staat deze week veertien, (entien en 21 op de hitlijsten .espectievelijk Hilversum 3, Ver ca en Radio Noordzee. De deskui ben zijn ervan overtuigd, dat „F iresent and future" komende we ot de allerhoogste plaats zal dt Iringen. Intussen zitten de Pho ^ram-mensen er een beetje mee. Jüiciteitsman No van Venema z „We zijn het enige land ter we: vaar de Shangi-Las in de bela ■«telling staan- De groep is al ja geleden ontbonden. We hebben 0 piensen in de Verenigde Staten Hrraagd te proberen de meisjes op te sporen. Misschien zijn ze ■eid naar Nederland te komen, —noeten afwachten". Toen de zest jarige tweeling Mary Ann en Ma: Ganser en de zusjes Betty (16) TMary Weiss (17) begin 1964 perste plaatje maakten, zaten ze op de highschool. De vier mei varen ontdekt door producer Gec jforton, die ook hun debuutnumi [.Remember" schreef. Morton dacht ook de naam van de groep, term Shangri-La komt uit het b ,„Lost Horizon" van James Hil i,Remember" stond maandenlang de Amerikaanse top-tien, was ^en hit in Engeland en verkocht lotaal meer dan een miljoen ex plaren. Morton had inmiddels versterf 'gekregen van het songwritersduo lie Greenwich en Jeff Berry. G< menlijk schreven ze „Leader of ack", het aandoenlijke verhaal en meisje dat verliefd is op kan voerder van een motorrijdc lang, die aan het einde van led dodelijk verongelukt. Toen phangri-Las begin 1965 aan een Ipese toernee begonnen, had N lie de groep inmiddels verlaten zing men als trio verder. Er volg pog enkele hitjes (waaronder „P present and future", maar mill) ellers waren er niet meer bij. roep dook onder in vergetelheid trerd op een moment dat niet e cies vaststaat, definitief ontt Jen. „Maar ja, het Is hier al va zegd, de wonderen zijn de sh business nog niet uit. The Shan .as staan opnieuw in 't middelp n de belangstelling. Behalve it-single (met op de b-kant „lea of the pack") is er ook een la elplaat uitgebracht, waarop Shangri-las-nummers die typer «ijn voor de nadaden van het Sfende-zusjes-tijdperk staan te ■kisteren- Het is duidelijk gedat de muziek, maar in z'n soort ■lechter dan veel amusements: lick die vandaag wordt gemaakt bovendien is er altijd nog zoiets Jeugdsentiment. De vraag blijft of de plotsel: terontdekking van de groep tot Jjerland beperkt zal blijven. Nol IVenema verwacht van niet. Hij t

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1971 | | pagina 6