landbouwer
leeft op
een vulkaan
De ABN, een fijne bank om
te werken. Je kunt er goed
vooruitkomen ook
Algemene Bank Nederland
adressen
Bedriifsschool in Pernis
a. Machine-Bankwerker
b. Bedieningsvakman
werken aan de toekomst
boeiend
geschoold
elk uur
Dooi' de geweldige groei van. onze bank is de bedrijfs-
drukte zo'toegenomen dat wij veel actieve jonge mensen
nodig hebben. Mensen zoals u.
Wat kun je bij een bank doen?
Wat je bij een bank kunt doen, is haast teveel om op te
noemen. Voel je voor administratief werk, dan kun je in
veel takken van het bankbedrijf terecht. Zowel meisjes als
jongens. Van 16 tot 23 jaar. Heb je meer interesse in het com
merciële, dan vind je je plaats misschien aan de balie in
de effectensector of bij het assurantiebedrijf van de ABN.
Je kunt bij de ABN alle kanten op.
Voor alle werkzaamheden geldt nauwgezetheid. Een bank
werkt met geld. Met geld van cliënten, die dit voor korte of
langere tijd aan de bank toevertrouwen. Dus een vertrouwens
positie. Overigens behartigt de bank alle financiële
belangen van haar cliënten. Dat vraagt naast nauwgezetheid
ook een correct en persoonlijk optreden en gedegen vakkennis.
Wat je kunt bereiken? Je kunt bij de ABN veel bereiken. Hoe
ver je kunt komen hangt niet alleen af van je opleiding
~(ÖLO of MAVO), maar vooral ook van ijver, ambitie en studiezin.
De ABN stimuleert de studiezin door een tegemoetkoming in de
studiekosten, door het beleggen van studiebijeenkomsten en
een interne op'leiding. Spreekt dit je aan?
Kom dan eens praten, Je zult dan merken
dat de ABN een moderne bank is met
moderne arbeidsvoorwaarden zoalseen
aantrekkelijk salaris en prima sociale
voorzieningen (huwelijksspaarfonds,
winstdelingspaarregeling, 6% vakantie
toeslag en een gunstige tantième-regeling
zijn er enkele van).
Schrijf een briefje a,an één van onder
staande kantoren of bel op,
Breda, Tolbrugstraat 7, telefoon
(01600) 24321 Roosendaal, Markt 79,
telefoon (01650) 35990 Bergen op Zoom,
Blauwehandstraat 31, telefoon (01640) 37650.
Je bent welkom bij de
Albatros
V.K.F./DE VERENIGDE KUNSTMESTFABRIEKEN MEKOG-ALBATROS N.V.
De VJC.F. maakt kunstmest. Geen produkt dat je nu
direkt zal aanspreken. Toch is kunstmest van groot belang
voor de gehele wereld. Overal zit men erom te springen,
vooral in de ontwikkelingsgebieden. Denk nu niet dat kunst
mest er alleen is om grasland te bestrooien. Rijst, cacao,
koffie, katoen, suiker, maar ook onze vaderlandse land- en
tuinbouw hebben kunstmest nodig.
Vandaar de V.K.F. met grote moderne fabrieken in
Amsterdam, Pernis en IJmuiden. Voor deze bedrijven heb
ben wij jonge gespecialiseerde vakmensen nodig. Daarom is
er onze eigen
als je niet ouder bent dan 18 jaar, een pracht kans om
een betere vakman te worden in een beroep met toekomst.
Er zijn twee mogelijkheden:
voor de opleiding Bemetel. Hiervoor moet je het diploma
LTS machine-bankwerker hebben.
voor de Vapro-opleiding. Daarvoor heb je nodig het
diploma LTS elektrotechniek, machine-bankwerker of
procestechniek. Ook een 3-jarige MAVO-opleiding is een
goede basis.
De opleiding is een plezierig samengaan van theorie en
praktijk. Je hebt helemaal niet meer het idee „op school te
zitten", en ook heel belangrijk, je gaat meteen al behoorlijk
verdienen.
Onze bedrijfsschool staat erom bekend dat hij beste
vakmensen aflevert. Dat geeft je voor je toekomst, ook
financieel, direkt al een streepje voor. Vanzelfsprekend
krijgt onze "eigen kweek" de beste kansen binnen het
bedrijf.
Goed vervoer
Het vervoer is goed geregeld. Tussen Vlaardingen en ons
bedrijf vaart een personeelsboot. Met de Hoeksewaard,
Voorne, Putten en Rotterdam wordt een verbinding onder
houden met personeelsbussen.
Je gaat best verdienen
Maar gelang je leeftijd (van 15-18 jaar) krijg je ƒ224,85
tot ƒ412,67 schoon in het handje. Echt dus wel een bedrag
waar je wat mee kunt doen. Het enige wat nog aan school
doet denken is de vakantie, want het zijn maar liefst 20
werkdagen, dus vier volle weken. Hiervoor krijg je nog
extra ,6,4% van je jaarsalaris. Natuurlijk hebben wij uit
stekende sociale voorzieningen.
Kom praten
Wil je de kans op een goede toekomst niet missen
schrijf dan meteen een briefje aan de afdeling Personeels
zaken, postbus 7070, Rotterdam of nog gemakkelijker, bel
even op voor een afspraak (010-160066, toestel 167).
Nog niet overtuigd?
Vul dan de bon in. Je krijgt dan uitgebreide inlichtingen
thuisgestuurd.
Fbon
Ik heb interesse in de opleiding voor:
Machine-bankwerker Bedieningsvalunan
Graag ontvang ik van u nadere informatie over de
bovengenoemde opleidingen.
Naam:
I
Adres:
I Plaats:
Bon invullen, uitknippen en opsturen naar: Albatros
Superfosfaatfabrieken N.V., Antwoordnr. 36, Hoogvliet.
Er hoeft geen postzegel op de envelop.
LABORANT
In!.: Vereniging van Scholen
voor Laboratoriumpersoneel,
Oosterkerkstraat 11, Leiden,
tel. 01710-33721; Stichting ter
behartiging van de vorming
tot assisterend laboratorium-
personeel, Laan van Nieuw
Oost-Indië 4, Den Haag, tel.
070-858160.
LASSER
Nederlands Instituut voor Las
techniek, Zeestraat 62, Den
Haag, tel. 070-600937.
LOKETTISTE
Voor NS: Dienst Personeelsza
ken 2e afd. Moreelsepark,
Utrecht 030-15871, toestel 4763 of
4598; voor PTT: sollicitaties
aan het regionale postdistrict.
LOGOPEDISTE
Stichting Logopedische Oplei
dingen, Ammanplein 2, Rotter-
dam-1, tel. 010-139527.
LOODGIETER
Gawalo Tapijtweg 2, Den Haag,
tel. 070-512741.
LUCHTVAART
Voor opleidingen voor ver
keersvlieger Rijksluchtvaart
school Eelde, tel. 05907-1531;
deze school ressorteert onder
het ministerie van Verkeer en
Waterstaat, Plesmanweg 1-6,
Den Haag, tel. 070-624321.
Sinds 1963 woont van Schaik in Altforst.
Hij is geboren en getogen aan de Start-
sestraat benoorden Tiel waar hij ver
dwijnen moest omdat er daar, koi't bij
het Amsterdam-Rijnkanaal, een groot
industrieterrein moest worden aange
legd. Met het geld, -dat hij van de ge
meente Tiel voor zijn bedrijf kreeg,
kocht van Schaik een boerderij in Alt
forst. Want hij is landbouwer en wil
landbouwer blijven.
Over een heel jaar waren dat 7400 be
drijven.
Als zoiets op één dag zou gebeuren
of als er in ons land een bedrijf zou
sluiten met minstens 8.000 werknemers,
dan zou de wereldpers er aan te pas
komen. Deze ontwikkeling zet zich nog
steeds voort; nog maar enkele jaren ge
leden verdween er precies elk uur in
Nederland een boerenbedrijf.
Dat is een wat beangstigende ontwikke
ling. Als boer zit je niet best. Zodra er
ook maar iets verkeerd gaat, stink je er
in. De ene keer zijn het de kippen
waarmee het mis is en dan weer zijn
het de varkens. De varkens moet ik op
het ogenblik beneden de kostprijs ver
kopen omdat de grenzen weer dichtge-
stopt zijn.
De betekenis van onze export wordt
meestal onderschat. Die export bestaat
voor 26% uit agrarische produkten en
daarom zijn wij ook zo van het buiten
land afhankelijk. Daarom is het zo jam
mer, dat er met de produkten welke wij
exporteren wel eens gerommeld wordt
waardoor we als exporterend land onze
goede naam dreigen kwijt te raken.
Naar mijn mening zou het veel beter
zijn onze slachtvarkens levend te expor
teren, zodat de mensen daar kunnen
zien wat ze^kopen
Elke boer vraagt zich wel eens af of hij
een zoon mag adviseren boer te worden.
Wie dat doet gaat zo'n jonge vent feite
lijk aanraden om samen met een vrouw
en kinderen op een vulkaan te gaan le
ven. Maar als die zoon maar goed ge
schoold is en maar weet wat er aan de
hand is, dan mag je hem natuurlijk niet
tegenhouden. Want boer-zijn is uitein
delijk een mooi beroep; ik zélf zou ook
niet anders willen".
huub van heiningen
Als ik nog eens opnieuw zou moeten
beginnen zou ik tóch ondanks al
les weer boer willen worden. Wie
boer is in hart en nieren denkt dat hij
nooit tussen vier muren zou kunnen
werken of in de stad zou kunnen wo
nen. Hij heeft het nooit geprobeerd en
Wim van Schaik (51) die in
Aitforst (Land van Maas en
Waal) woont, is landbouwer
en heeft daarvoor geen spe
ciale dagopleiding genoten.
„Dat was in mijn tijd nog niet
het geval. Ik heb alleen maar
lagere school gehad, maar
daarna wel een groot aantal
cursussen gevolgd. Want er is
veel nodig om als boer het
hoofd boven water te kunnen
houden". Zijn zoon die be-
drijfsopvolger zal worden
heeft dan ook ondertussen de
lagere en middelbare land
bouwschool achter de rug en
volgde o.a. lascursussen om
reparaties aan landbouwma
chines zélf te kunnen opknap
pen.
kan daarover eigenlijk niet oordelen,
maar hij is gewend aan de vrije natuur
en wil niet anders. En dat hoewel strikt
genomen de geschoolde arbeider in een
fabriek natuurlijk een heel wat beter le
ven heeft.
Maar wij werken met levend materiaal
en dat is boeiend. De echte boer houdt
van zijn dieren en kent hun deugden
en gebreken. Hij weet dat je ook bij
beesten met liefde heel wat meer gedaan
krijgt. Ik kan b.v. niet zien dat een
paard wordt afgeranseld, al moet er
best natuurlijk wel eens gecorrigeerd
worden.
De toekomst van de landbouw Zie ik
donker in. De bedrijven moeten steeds
groter worden om rendabel te zijn en
er moeten steeds grotere bedrijven
geïnvesteerd worden.
Vorig jaar deden per dag 29 boerenbe
drijven hun staldeuren voorgoed dicht.
lom-school
D
is een school voor kinderen met
leer- en
opvoedingsmoeilijkheden. Het is
de jongste tak van ons bloeiend
buitengewoon lager onderwijs
en dateert van 1949. Er zijn
ongeveer 125 lom-scholen in ons
land en het aantal neemt nog
steeds toe. Ze zijn bedoeld voor
kinderen, die weliswaar partiële
tekorten hebben (bijvoorbeeld
leesmoeilijkheden of gebrek aan
concentratievermogen), maar
overigens over een normale
intelligentie beschikken.
De wet eist, dat er op deze
scholen onderwijs wordt
gegeven in alle vakken, die ook
op het programma van de
gewone fagere school staan.
Met speciale middelen en in
kleine klassen probeert men de
kinderen over hun tekorten heen
te helpen. "r'
lochem
heeft binnen de
onderwijswereld ten onrechte
een wat ongunstige klank. De
laatste jaren fungeert 't Hof van
Gelre in dit Gelderse plaatsje
namelijk als
onderwijslaboratorium. Meestal
onder leiding van
inspecteur-generaal dr. A. de
Jong komen ér allerlei
werkgroepen bijeen, om nieuwe
regelingen voor het onderwijs
door te spreken.
leerplicht
geldt eigenlijk levenslang. Wie in
deze snelle eeuw niet blijft
studeren, raakt onherroepelijk
achter. Op 1 augustus zijn we
gevorderd tot de 9-jarige
leerplicht. Bovendien is er een
regeling in aanbouw, om van de
werkende jeugd tot 18 jaar, ook
een lerende jeugd te maken.
lyceum
is een schoolvorm, die zestig
jaar geleden ontstond en veel
opgang heeft gemaakt.
Aanvankelijk was een lyceum
een h.b.s. en een gymnasium
onder één dak, thans is het een
atheneum en een gymnasium met
een gezamenlijke onderbouw.
Het lyceum is overigens
overvleugeld door de veel
bredere scholengemeenschap.
leraren
werden, tot aan het vorig jaar,
in dit land niet opgeleid. Een
man, die aan de universiteit
jarenlang wiskunde had
gestudeerd, kon als hij dat
wilde zo in het onderwijs
terecht. Hij wist dan inderdaad
ruim voldoende van wiskunde,
maar nagenoeg niets van
onderwijs geven.
De Katholieke Leergangen in
Tilburg zijn in 1970 als eerste
met een echte lerarenopleiding
gestart. Daarna volgde
Amsterdam en dit jaar komen
Groningen/Leeuwarden en
Arnhem er bij.
Deze nieuwe vorm van hoger
beroepsonderwijs leunt zeer
dicht tegen de universiteit aan.
De studenten worden opgeleid
voor het doceren in twee
vakken. De hele opleiding bevindt
zich overigens nog in een
experimenterend stadium.
lager onderwijs
zie onder de B bij
basisonderwijs.
I.a.v.o.
de laagste trap van het lager
algemeen voortgezet onderwijs.
De zelfstandige lavo-school moet
een doodgeboren
Mammoetkindje worden
genoemd. Het brugjaar bij het
lager beroepsonderwijs bestaat
wel uit lager algemeen
voortgezet onderwijs.
l.t.S.
zie onder T bij technisch
onderwijs.
I.e.a.o.
zie onder de E bij economische
en administratief onderwijs.
landbouw
Het Nederlandse landbouwonder
wijs omvat:
1. lagere agrarische scholen
(landbouw-, tuinbouw-,
bosbouw- en landbouw-
technofogische schofen)
aansluitend aan de lagere
school en met een 4-jarige
cursusduur; in totaal 14.000
leerlingen;
2. middelbare agrarische scholen
(landbouw-, tuinbouw-,
bosbouw- en cultuurtechnische
scholen) met een cursusduur
van 2 of 3 jaar; totaal
5100 leerlingen;
3. hogere agrarische scholen
(landbouw-, tuinbouw-,
landbouwtechnologische-,
bosbouw- en cultuurtechnische
en tropische landbouwscholen)
met een cursusduur van 3 of 4
jaar, totaal 2300 leerlingen;
4. wetenschappelijk landbouw
onderwijs (L.H. Wageningen)
met een gemiddelde
studieduur van 7^2 iaar;
totaal 2800 studenten.
Zoals iedereen zal begrijpen
is de deelname aan het landbouw
onderwijs de laatste jaren
teruggelopen, thans vindt immers
nog maar 7 procent van de
beroepsbevolking een bestaan
in de directe landbouwproduktie
tegen 19 procent zo'n 25 jaar
geleden. Het aantal leerlingen
van de lagere agrarische scholen
daalde in 10 jaar van ruim 20.000
tot 14.000.
Het niveau neemt evenwel toe
en men heeft zich al afgevraagd
of de toekomstige boer nog we!
met een lagere agrarische
opleiding kan volstaan.