landbouwer leeft op een vulkaan De ABN, een fijne bank om te werken. Je kunt er goed vooruitkomen ook Algemene Bank Nederland adressen Bedriifsschool in Pernis a. Machine-Bankwerker b. Bedieningsvakman werken aan de toekomst boeiend geschoold elk uur Dooi' de geweldige groei van. onze bank is de bedrijfs- drukte zo'toegenomen dat wij veel actieve jonge mensen nodig hebben. Mensen zoals u. Wat kun je bij een bank doen? Wat je bij een bank kunt doen, is haast teveel om op te noemen. Voel je voor administratief werk, dan kun je in veel takken van het bankbedrijf terecht. Zowel meisjes als jongens. Van 16 tot 23 jaar. Heb je meer interesse in het com merciële, dan vind je je plaats misschien aan de balie in de effectensector of bij het assurantiebedrijf van de ABN. Je kunt bij de ABN alle kanten op. Voor alle werkzaamheden geldt nauwgezetheid. Een bank werkt met geld. Met geld van cliënten, die dit voor korte of langere tijd aan de bank toevertrouwen. Dus een vertrouwens positie. Overigens behartigt de bank alle financiële belangen van haar cliënten. Dat vraagt naast nauwgezetheid ook een correct en persoonlijk optreden en gedegen vakkennis. Wat je kunt bereiken? Je kunt bij de ABN veel bereiken. Hoe ver je kunt komen hangt niet alleen af van je opleiding ~(ÖLO of MAVO), maar vooral ook van ijver, ambitie en studiezin. De ABN stimuleert de studiezin door een tegemoetkoming in de studiekosten, door het beleggen van studiebijeenkomsten en een interne op'leiding. Spreekt dit je aan? Kom dan eens praten, Je zult dan merken dat de ABN een moderne bank is met moderne arbeidsvoorwaarden zoalseen aantrekkelijk salaris en prima sociale voorzieningen (huwelijksspaarfonds, winstdelingspaarregeling, 6% vakantie toeslag en een gunstige tantième-regeling zijn er enkele van). Schrijf een briefje a,an één van onder staande kantoren of bel op, Breda, Tolbrugstraat 7, telefoon (01600) 24321 Roosendaal, Markt 79, telefoon (01650) 35990 Bergen op Zoom, Blauwehandstraat 31, telefoon (01640) 37650. Je bent welkom bij de Albatros V.K.F./DE VERENIGDE KUNSTMESTFABRIEKEN MEKOG-ALBATROS N.V. De VJC.F. maakt kunstmest. Geen produkt dat je nu direkt zal aanspreken. Toch is kunstmest van groot belang voor de gehele wereld. Overal zit men erom te springen, vooral in de ontwikkelingsgebieden. Denk nu niet dat kunst mest er alleen is om grasland te bestrooien. Rijst, cacao, koffie, katoen, suiker, maar ook onze vaderlandse land- en tuinbouw hebben kunstmest nodig. Vandaar de V.K.F. met grote moderne fabrieken in Amsterdam, Pernis en IJmuiden. Voor deze bedrijven heb ben wij jonge gespecialiseerde vakmensen nodig. Daarom is er onze eigen als je niet ouder bent dan 18 jaar, een pracht kans om een betere vakman te worden in een beroep met toekomst. Er zijn twee mogelijkheden: voor de opleiding Bemetel. Hiervoor moet je het diploma LTS machine-bankwerker hebben. voor de Vapro-opleiding. Daarvoor heb je nodig het diploma LTS elektrotechniek, machine-bankwerker of procestechniek. Ook een 3-jarige MAVO-opleiding is een goede basis. De opleiding is een plezierig samengaan van theorie en praktijk. Je hebt helemaal niet meer het idee „op school te zitten", en ook heel belangrijk, je gaat meteen al behoorlijk verdienen. Onze bedrijfsschool staat erom bekend dat hij beste vakmensen aflevert. Dat geeft je voor je toekomst, ook financieel, direkt al een streepje voor. Vanzelfsprekend krijgt onze "eigen kweek" de beste kansen binnen het bedrijf. Goed vervoer Het vervoer is goed geregeld. Tussen Vlaardingen en ons bedrijf vaart een personeelsboot. Met de Hoeksewaard, Voorne, Putten en Rotterdam wordt een verbinding onder houden met personeelsbussen. Je gaat best verdienen Maar gelang je leeftijd (van 15-18 jaar) krijg je ƒ224,85 tot ƒ412,67 schoon in het handje. Echt dus wel een bedrag waar je wat mee kunt doen. Het enige wat nog aan school doet denken is de vakantie, want het zijn maar liefst 20 werkdagen, dus vier volle weken. Hiervoor krijg je nog extra ,6,4% van je jaarsalaris. Natuurlijk hebben wij uit stekende sociale voorzieningen. Kom praten Wil je de kans op een goede toekomst niet missen schrijf dan meteen een briefje aan de afdeling Personeels zaken, postbus 7070, Rotterdam of nog gemakkelijker, bel even op voor een afspraak (010-160066, toestel 167). Nog niet overtuigd? Vul dan de bon in. Je krijgt dan uitgebreide inlichtingen thuisgestuurd. Fbon Ik heb interesse in de opleiding voor: Machine-bankwerker Bedieningsvalunan Graag ontvang ik van u nadere informatie over de bovengenoemde opleidingen. Naam: I Adres: I Plaats: Bon invullen, uitknippen en opsturen naar: Albatros Superfosfaatfabrieken N.V., Antwoordnr. 36, Hoogvliet. Er hoeft geen postzegel op de envelop. LABORANT In!.: Vereniging van Scholen voor Laboratoriumpersoneel, Oosterkerkstraat 11, Leiden, tel. 01710-33721; Stichting ter behartiging van de vorming tot assisterend laboratorium- personeel, Laan van Nieuw Oost-Indië 4, Den Haag, tel. 070-858160. LASSER Nederlands Instituut voor Las techniek, Zeestraat 62, Den Haag, tel. 070-600937. LOKETTISTE Voor NS: Dienst Personeelsza ken 2e afd. Moreelsepark, Utrecht 030-15871, toestel 4763 of 4598; voor PTT: sollicitaties aan het regionale postdistrict. LOGOPEDISTE Stichting Logopedische Oplei dingen, Ammanplein 2, Rotter- dam-1, tel. 010-139527. LOODGIETER Gawalo Tapijtweg 2, Den Haag, tel. 070-512741. LUCHTVAART Voor opleidingen voor ver keersvlieger Rijksluchtvaart school Eelde, tel. 05907-1531; deze school ressorteert onder het ministerie van Verkeer en Waterstaat, Plesmanweg 1-6, Den Haag, tel. 070-624321. Sinds 1963 woont van Schaik in Altforst. Hij is geboren en getogen aan de Start- sestraat benoorden Tiel waar hij ver dwijnen moest omdat er daar, koi't bij het Amsterdam-Rijnkanaal, een groot industrieterrein moest worden aange legd. Met het geld, -dat hij van de ge meente Tiel voor zijn bedrijf kreeg, kocht van Schaik een boerderij in Alt forst. Want hij is landbouwer en wil landbouwer blijven. Over een heel jaar waren dat 7400 be drijven. Als zoiets op één dag zou gebeuren of als er in ons land een bedrijf zou sluiten met minstens 8.000 werknemers, dan zou de wereldpers er aan te pas komen. Deze ontwikkeling zet zich nog steeds voort; nog maar enkele jaren ge leden verdween er precies elk uur in Nederland een boerenbedrijf. Dat is een wat beangstigende ontwikke ling. Als boer zit je niet best. Zodra er ook maar iets verkeerd gaat, stink je er in. De ene keer zijn het de kippen waarmee het mis is en dan weer zijn het de varkens. De varkens moet ik op het ogenblik beneden de kostprijs ver kopen omdat de grenzen weer dichtge- stopt zijn. De betekenis van onze export wordt meestal onderschat. Die export bestaat voor 26% uit agrarische produkten en daarom zijn wij ook zo van het buiten land afhankelijk. Daarom is het zo jam mer, dat er met de produkten welke wij exporteren wel eens gerommeld wordt waardoor we als exporterend land onze goede naam dreigen kwijt te raken. Naar mijn mening zou het veel beter zijn onze slachtvarkens levend te expor teren, zodat de mensen daar kunnen zien wat ze^kopen Elke boer vraagt zich wel eens af of hij een zoon mag adviseren boer te worden. Wie dat doet gaat zo'n jonge vent feite lijk aanraden om samen met een vrouw en kinderen op een vulkaan te gaan le ven. Maar als die zoon maar goed ge schoold is en maar weet wat er aan de hand is, dan mag je hem natuurlijk niet tegenhouden. Want boer-zijn is uitein delijk een mooi beroep; ik zélf zou ook niet anders willen". huub van heiningen Als ik nog eens opnieuw zou moeten beginnen zou ik tóch ondanks al les weer boer willen worden. Wie boer is in hart en nieren denkt dat hij nooit tussen vier muren zou kunnen werken of in de stad zou kunnen wo nen. Hij heeft het nooit geprobeerd en Wim van Schaik (51) die in Aitforst (Land van Maas en Waal) woont, is landbouwer en heeft daarvoor geen spe ciale dagopleiding genoten. „Dat was in mijn tijd nog niet het geval. Ik heb alleen maar lagere school gehad, maar daarna wel een groot aantal cursussen gevolgd. Want er is veel nodig om als boer het hoofd boven water te kunnen houden". Zijn zoon die be- drijfsopvolger zal worden heeft dan ook ondertussen de lagere en middelbare land bouwschool achter de rug en volgde o.a. lascursussen om reparaties aan landbouwma chines zélf te kunnen opknap pen. kan daarover eigenlijk niet oordelen, maar hij is gewend aan de vrije natuur en wil niet anders. En dat hoewel strikt genomen de geschoolde arbeider in een fabriek natuurlijk een heel wat beter le ven heeft. Maar wij werken met levend materiaal en dat is boeiend. De echte boer houdt van zijn dieren en kent hun deugden en gebreken. Hij weet dat je ook bij beesten met liefde heel wat meer gedaan krijgt. Ik kan b.v. niet zien dat een paard wordt afgeranseld, al moet er best natuurlijk wel eens gecorrigeerd worden. De toekomst van de landbouw Zie ik donker in. De bedrijven moeten steeds groter worden om rendabel te zijn en er moeten steeds grotere bedrijven geïnvesteerd worden. Vorig jaar deden per dag 29 boerenbe drijven hun staldeuren voorgoed dicht. lom-school D is een school voor kinderen met leer- en opvoedingsmoeilijkheden. Het is de jongste tak van ons bloeiend buitengewoon lager onderwijs en dateert van 1949. Er zijn ongeveer 125 lom-scholen in ons land en het aantal neemt nog steeds toe. Ze zijn bedoeld voor kinderen, die weliswaar partiële tekorten hebben (bijvoorbeeld leesmoeilijkheden of gebrek aan concentratievermogen), maar overigens over een normale intelligentie beschikken. De wet eist, dat er op deze scholen onderwijs wordt gegeven in alle vakken, die ook op het programma van de gewone fagere school staan. Met speciale middelen en in kleine klassen probeert men de kinderen over hun tekorten heen te helpen. "r' lochem heeft binnen de onderwijswereld ten onrechte een wat ongunstige klank. De laatste jaren fungeert 't Hof van Gelre in dit Gelderse plaatsje namelijk als onderwijslaboratorium. Meestal onder leiding van inspecteur-generaal dr. A. de Jong komen ér allerlei werkgroepen bijeen, om nieuwe regelingen voor het onderwijs door te spreken. leerplicht geldt eigenlijk levenslang. Wie in deze snelle eeuw niet blijft studeren, raakt onherroepelijk achter. Op 1 augustus zijn we gevorderd tot de 9-jarige leerplicht. Bovendien is er een regeling in aanbouw, om van de werkende jeugd tot 18 jaar, ook een lerende jeugd te maken. lyceum is een schoolvorm, die zestig jaar geleden ontstond en veel opgang heeft gemaakt. Aanvankelijk was een lyceum een h.b.s. en een gymnasium onder één dak, thans is het een atheneum en een gymnasium met een gezamenlijke onderbouw. Het lyceum is overigens overvleugeld door de veel bredere scholengemeenschap. leraren werden, tot aan het vorig jaar, in dit land niet opgeleid. Een man, die aan de universiteit jarenlang wiskunde had gestudeerd, kon als hij dat wilde zo in het onderwijs terecht. Hij wist dan inderdaad ruim voldoende van wiskunde, maar nagenoeg niets van onderwijs geven. De Katholieke Leergangen in Tilburg zijn in 1970 als eerste met een echte lerarenopleiding gestart. Daarna volgde Amsterdam en dit jaar komen Groningen/Leeuwarden en Arnhem er bij. Deze nieuwe vorm van hoger beroepsonderwijs leunt zeer dicht tegen de universiteit aan. De studenten worden opgeleid voor het doceren in twee vakken. De hele opleiding bevindt zich overigens nog in een experimenterend stadium. lager onderwijs zie onder de B bij basisonderwijs. I.a.v.o. de laagste trap van het lager algemeen voortgezet onderwijs. De zelfstandige lavo-school moet een doodgeboren Mammoetkindje worden genoemd. Het brugjaar bij het lager beroepsonderwijs bestaat wel uit lager algemeen voortgezet onderwijs. l.t.S. zie onder T bij technisch onderwijs. I.e.a.o. zie onder de E bij economische en administratief onderwijs. landbouw Het Nederlandse landbouwonder wijs omvat: 1. lagere agrarische scholen (landbouw-, tuinbouw-, bosbouw- en landbouw- technofogische schofen) aansluitend aan de lagere school en met een 4-jarige cursusduur; in totaal 14.000 leerlingen; 2. middelbare agrarische scholen (landbouw-, tuinbouw-, bosbouw- en cultuurtechnische scholen) met een cursusduur van 2 of 3 jaar; totaal 5100 leerlingen; 3. hogere agrarische scholen (landbouw-, tuinbouw-, landbouwtechnologische-, bosbouw- en cultuurtechnische en tropische landbouwscholen) met een cursusduur van 3 of 4 jaar, totaal 2300 leerlingen; 4. wetenschappelijk landbouw onderwijs (L.H. Wageningen) met een gemiddelde studieduur van 7^2 iaar; totaal 2800 studenten. Zoals iedereen zal begrijpen is de deelname aan het landbouw onderwijs de laatste jaren teruggelopen, thans vindt immers nog maar 7 procent van de beroepsbevolking een bestaan in de directe landbouwproduktie tegen 19 procent zo'n 25 jaar geleden. Het aantal leerlingen van de lagere agrarische scholen daalde in 10 jaar van ruim 20.000 tot 14.000. Het niveau neemt evenwel toe en men heeft zich al afgevraagd of de toekomstige boer nog we! met een lagere agrarische opleiding kan volstaan.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1971 | | pagina 34