I
6
P
a LASSERS met stoomwezen-certificaat
b FOTO PIJPLASSERS
c LOODGIETERS
d PIJPFITTERS (van tekening kunnende lezen)
e CONSTRUCTIE BANKWERKERS
f JONGE KRACHTEN 17dl8jaar
TEKENKAMERPERSONEEL op elk gebied
ÖEES31SS31
produktie personeel
H.T.S.-afdeling
technische bedrijfskunde
PECHINEY NEDERLAND N.V.l
HERCO N.V.
CONSTRUCTION SERVICES N.V. ENGINEERING SERVICES N.V.
Katholieke Pedagogische
Akademie
C-CURSUSSEN
werken aan de toekomst
toekomst
prijs
's-Hertogenbosch, St.-Josephstraat 22
In het studiejaar 1971-'72 zullen bij voldoende
teelname aan bovengenoemde Pedagogische Aka
demie de volgende C-cursussen worden gegeven:
Engels L.O. Wiskunde L.O.
Engels M.O.-A Wiskunde M.O.
Lichamelijke Oefening L.O.
De cursus Lich. Oef. L.O. wordt gegeven te Til
burg op de Kath. Akademie voor -Lich. Opv., Goir-
leseweg 46.
Voor de cursisten Engels M.O.-A bestaat de mo
gelijkheid een deel van het examen af te leggen
in de vorm van vrijstellende tentamens.
Aanmelding voor alle cursussen: vóór 1 juli 1971.
Aanmeldingsformulieren verkrijgbaar na schrif
telijke aanvraag bij de administratie van voor
noemde Pedegogische Akademie.
INSTITUUT VOOR
HOGER BEROEPSONDERWIJS
TE TILBURG
Leidt op voor leidinggevende ingenieurs
functies op kaderniveau. In deze opleiding
wordt grote aandacht besteed aan techni
sche en bedrijfsorganisatorische informatie
verwerking. In het technische gedeelte van
de opleiding bestaat de mogelijkheid een
keuze te maken tussen werktuigbouwkun
de en kunststoffentechnologie.
Inlichtingen bij drs. W. Doors, afdelingsleider
Technische Bedrijfskunde, Prof. Cobbenhagen-
iaan 13, Tilburg. Telefoon 04250 - 74258.
GROEP
PECHINEY
zoekt voor haar Alumiriïumfabriek aan de Sloehaven te Vllssingen-'
Oost
voor de diverse afdelingen.
In twee ploegen- en volcontinudienst.
Leeftijd20-50 jaar.
Onze belangstelling gaat uit naar kandidaten die reeds enige jarèri
ervaring bij een industriële onderneming hebben opgedaan, maar,
ook ongeschoolden komen irt aanmerking.
Wij bieden aantrekkelijke kansen aan hen die bij een nieuw bedrijf
een goede carrière willen opbouwen.
Op korte termijn zijn huisvestingsmogelijkheden aanwezig.
Indien U belangstelling hebt voor bovengenoemde funk tie, dan zien
wij gaarne Uw sollicitatie tegemoet onder no. F10, afdeling Perso- J
neelszaken. U kuhtzich eveneens dagelijks van 9-12 uur en 14-16
uur persoonlijk aanmelden op ons hoofdkantoor aan de Europaweg,1
-Sloehaven te Vlissingen-Oost.
Póchiney Nederland N.V., Postbus 49, Vlisslngen."'
vragen voor eigen bedrijven en voor haar diverse werken in uitvoering:
Alsmede voor haar tekenkamers:
Inlichtingen: J. F. VLEKKESTRAAT 266, ROOSENDAAL. Tel. 01650-34930-34931.
Adri Krijns mag inderdaad trots zijn op
zijn carrière, want deze positie bij De
Nieuwe Limburger heeft hij zich van
onderaf moeten veroveren. Toen hij
in 1960 bij dit krantenbedrijf in dienst
trad, was hij maar gewoon handzetter.
Dat „maar gewoon handzetter" houdt
geen kleinering in. Het is nu eenmaal
de eerste stap in een beroep met vele
mogelijkheden Adri Krijns zegt er zelf
van:
„Dat diploma handzetten beschouw ik
zo iets als het getuigschrift, dat je met
goed gevolg de lagere school hebt doorlo
pen. Je kunt het daarbij laten en
dan heb je ook al een goede boterham
of verder gaan.
En dan blijkt dit een beroep te zijn
met zeer veel perspectieven. Natuurlijk
alleen, ik zeg het nogmaals, wanneer je
niet bij het onderste stapje stil blijft
staan".
Dit laatste heeft Adri Krijns niet ge
daan. Na het behalen van zijn Mulo-di
ploma had hij geen zin meer om verder
te studeren. Omdat zijn vader werk
zaam was op een grote drukkerij in
Maastricht „d'r zit toekomst in dit
vak. jongen", zei de wijze pa werd
Adri leerling-handzetter bij Drukke
rij Boosten en Stols. De opleiding duur
de 4 jaar.
„Ik heb de overgangstijd nog meege
maakt", vertelt Adri. „De eerste jaren
kregen we alleen zaterdagsmiddags een
beetje theorie. In 1952 kwam in onze
opleiding een radicale verandering. We
moesten per week een hele dag naar
school, met behoud van loon en kregen
naast theorie ook praktisch onderricht.
Ook op het werk zelf stond je onder
toezicht van een leermeester, die je be
geleidde en adviseerde. Dat heet nu een
bedrijfsleermeester".
Dat diploma bedrijfsleermeester heeft
Adri Krijns ook. Na het behalen van
zijn vakdiploma handzetten ging hij
verder als machinezetter, een opleiding,
die ongeveer 2 jaar duurt. Daarna kan
men alle richtingen uit, via schriftelijke
cursussen, hetgeen het voordeel heeft,
dat men aan het werk kan blijven en
dus ook kan blijven verdienen.
Men kan schriftelijk studeren voor be
drijfsleermeester, voor lay-outman (ont
werper), voor assistent-calculator en
voor calculator. Ook kan men na het
diploma handzetten een schriftelijke
cursus voor het patroonsdiploma volgen.
De duur hiervan is 3 jaar en het diplo
ma geeft recht om zelf een drukkerij te
beginnen. Vooral dit laatste diploma is
bijzonder waardevol, zelfs ais men geen
geld of ambitie heeft om een drukkerij
op touw te zetten. Men kan zijn kennis
namelijk verkopen aan iemand, die wel
geld heeft om een drukkerij te beginnen,
maar niet in het bezit is van een pa
troonsdiploma. Hij werkt dan op naam
van de gediplomeerde.
Natuurlijk vergt het studie en inspan
ning, wanneer je in het grafische vak
vooruit wilt komen. Maar de mogelijk
heden zitten erin ëh men kan alle rich
tingen uit. Het vak van graficus is
boeiend en veelomvattend, neem bij
voorbeeld maar de drie grote druktech
nieken, hoogdruk, diepdruk en vlakdruk,
waarin men zich specialiseren kan. Adri
Krijns heeft er in ieder geval geen spijt
van, dat hij dit beroep gekozen heeft.
Van het begin af aan heeft dit vak hem
geboeid en hij heeft er al opmerkelijke
successen in behaald.
Bij zijn eindexamen kreeg hij de Gerrit
Jan Thiemefonds-prijs voor het hoogst
gemiddelde aantal punten in de provin
cie Limburg.
„Hoe hij zich thans voelt als opmaak
redacteur bij een krant vragen we
hem.
„Prima", antwoordt hij zonder aarzelen.
„Werken bij een krant is ongemeen
boeiend. Het enige nadeel is het afwisse
lend dag en nacht werken. Door deze
wisseldiensten heb je weinig mogelijk
heid om sociaal bezig te zijn, Zo ben
ik begeleider van het Jeugdkoor van
Oud-Caberg en lid van de terrariumver
eniging. Wanneer men bij deze vereni
gingen een beroep op me doet, moet
men steeds rekening houden met mijn
dienst. Dat is natuurlijk soms Wel verve
lend, maar nachtdienst heeft ook z'n
voordelen.
Je hebt overdag vrij om te studeren of
je aan je hobby te wijden. Je kunt
daarbij beter nachtdienst hebben, want
overdag maken ze je in een krantenbe
drijf gek en 's nachts maar half-gek".
mathieu berden
Adri Krijns (36) is opmaak
redacteur bij De Nieuwe Lim
burger in Maastricht. „Ook
dat zit erin, wanneer je het
niet bij het behalen van je eer
ste vakdiploma, dat van hand
zetter, iaat", zegt hij met ge
rechtvaardigde trots.
GALVANISEUR
Vereniging voor Oppervlakte
techniek van Metalen V.O.M.,
Soestdijkseweg 24GZ, Biltho-
ven, tel. 030-787111.
GAWALO-MONTEUR
Stichting Opleiding „Ga wal©",
Tapijtweg 2, Den Haag, teL
070-512741.
GEREEDSCHAPSMAKER
Stichting „Bemetel", Van Stolk-
weg 34, Den Haag, tel. 070-
512391.
GEZINSVERZORGSTER
Centrale Raad voor Gezinsver
zorging, Corn. Houtmanstraat
21, Utrecht, tel. 030-711406.
GOUD- EN ZILVERSMID
Vakschool Schoonhoven voor
goud- en zilversmeden, juwe
liers, uurwerkmakers en gra
veurs, Jan Kortlandstraat 1,
Schoonhoven, tel. 01823-2476.
GRAVEUR
Voor adres, zie hierboven.
GROEPSLEIDER
De Kopse Hof, Ubbergseveld-
weg 201, Nijmegen, tel. 08800-
28404. Inlichtingen voor part
time cursussen bij het Natio
naal Bureau voor Kinderbe
scherming Stadhouderslaan 150,
Den Haag, tel. 070-544303.
GYMNASTIEKLERAAR
Academies voor lichamelijke
opvoeding, een vorm van hoger
beroepsonderwijs, dus h.a.v.o.
vereist. Er zijn in Nederland
zes van deze academiestwee
in Amsterdam en voorts In Den
Haag, Arnhem, Groningen en
Tilburg.
gecommitteerden
is de betiteling van een groep
zeer heterogene figuren, die bij
het mondeling examen als
controleurs optreden. Bij de
examens volgens de
Mammoet-structuur (de meeste
scholen zijn daar evenwel nog
niet ran toe) zal een over het
hele laatste jaar uitgestrekt
schoolonderzoek, het mondelinge
examen met da gecommitteerden
gro'wdeeh gaan vervangen.
Tegenover het cijfer van het
schriftelijk eindexamen, komt due
het cijfer van het
schoolonderzoek.
gymnasium
de meest sjieke vorm van het
voortgezet onderwijs, heeft het
zwaar te verduren. Er zijn twee
redenen, waarom de
zelfstandige gymnasia dienen te
verdwijnen:
1) Steeds meer
onderwijsmensen zijn
geporteerd voor één
vwo-school, dus voor een
samentrekking van de twee
zesjarige scholen: gymnasium
en atheneum.
2) In de geest van de Mammoet
passen eigenlijk geen
categoriale scholen meer, dus
ook geen zelfstandig
gymnasium.
Op 29 augustus 1969 opende mr.
Grosheide in Groningen een
gymnasiumgebouw en zei
meteen: „Dit is waarschijnlijk
één van de laatste keren, dat ik
de kans krijg de nieuwbouw
van een categoriaal gymnasium
te openen". In 1966 waren er 66,
In 1969 nog 50 zelfstandige
gymnasia. In de loop van 1970
zijn er nog eens 5, van
verdwenen.
godsdienstonderwijs
is echt een onderwerp, om ruzie
door te krijgen. Steeds maar
weer komen er verhalen over
wilde kapelaans, die dingen
verteld zouden hebben, die thuis
niet geslikt worden, leder weet,
dat de kv*rk de laatste jaren
ongeveer binnenste-buiten is
gekeerd. In die nieuwe situatie
heeft de godsdienstleraar niets
meer aan de oude boeken met
pasklare vragen en antwoorden.
De eigentijdse problematiek komt
nu aan de orde, daar zorgen de
leerlingen desnoods wel zelf
voor. Zo nu en dan komt het
voor, dat een godsdienstleraar
zich zo goed voorbereidt, dat hf{
dingen zegt, die pas een jaar
later algemeen aanvaard
worden. Dat geeft dan wei eens
d roblemen.
geprogrammeerde
instructie is een moderne vorm
van kennisoverdracht. De
leerstof wordt in brokjes
verdeeld en na elk brokje wordt
eerst nagegaan of de stof
verwerkt js.
gymnastiek
is één van de vakken In het
onderwijs, dat ten onrechte zeer
ondergewaardeerd wordt In het
schooljaar 1968-1969 bleken ruim
<"0.000 kinderer van het
basisonderwijs geen
gymnastiekles te krijgen.
Oorzaak: een ontstellend gebrek
aan gymnastieklokalen. Gelukkig
zijn wc de achterstand aan net
inlooerw
grote scholen
zijn door de invoering van de
Mammoetwet
(scholengemeenschappen) en
ook door het voorontwerp
basisonderwijs gepropageerd. Te
kleine scholen hebben natuurlijk
nadelen cn van de ruim 8000
lagere scholen in dit land
heeft, meer dan de helft nog
geen zes klassen, terwijl een
kwart slechts drie leerkrachten
bezit
Dr. J. Lijfering (Wageningen)
heeft in eer. studie gezegd, dat
overal schaalvergroting te
constateren is en dat de kleine
scholen zich niet zullen kunnen
handhaven.
De Nijmeegse rector drs. J.
Struijk staat aan het hoofd van
een school met 1200 leerlingen
en 85 docenten en hij
publiceerde het vorig jaar een
vrij somber rapport. Drs. Struijk
somde allerlei door de
massaliteit ontstane problemen
op. Volgens hem maken
bijvoorbeeld 1200 leerlingen niet
tweemaal zoveel rommel als
600. maar aanzienlijk veel mees. -