I 6 P a LASSERS met stoomwezen-certificaat b FOTO PIJPLASSERS c LOODGIETERS d PIJPFITTERS (van tekening kunnende lezen) e CONSTRUCTIE BANKWERKERS f JONGE KRACHTEN 17dl8jaar TEKENKAMERPERSONEEL op elk gebied ÖEES31SS31 produktie personeel H.T.S.-afdeling technische bedrijfskunde PECHINEY NEDERLAND N.V.l HERCO N.V. CONSTRUCTION SERVICES N.V. ENGINEERING SERVICES N.V. Katholieke Pedagogische Akademie C-CURSUSSEN werken aan de toekomst toekomst prijs 's-Hertogenbosch, St.-Josephstraat 22 In het studiejaar 1971-'72 zullen bij voldoende teelname aan bovengenoemde Pedagogische Aka demie de volgende C-cursussen worden gegeven: Engels L.O. Wiskunde L.O. Engels M.O.-A Wiskunde M.O. Lichamelijke Oefening L.O. De cursus Lich. Oef. L.O. wordt gegeven te Til burg op de Kath. Akademie voor -Lich. Opv., Goir- leseweg 46. Voor de cursisten Engels M.O.-A bestaat de mo gelijkheid een deel van het examen af te leggen in de vorm van vrijstellende tentamens. Aanmelding voor alle cursussen: vóór 1 juli 1971. Aanmeldingsformulieren verkrijgbaar na schrif telijke aanvraag bij de administratie van voor noemde Pedegogische Akademie. INSTITUUT VOOR HOGER BEROEPSONDERWIJS TE TILBURG Leidt op voor leidinggevende ingenieurs functies op kaderniveau. In deze opleiding wordt grote aandacht besteed aan techni sche en bedrijfsorganisatorische informatie verwerking. In het technische gedeelte van de opleiding bestaat de mogelijkheid een keuze te maken tussen werktuigbouwkun de en kunststoffentechnologie. Inlichtingen bij drs. W. Doors, afdelingsleider Technische Bedrijfskunde, Prof. Cobbenhagen- iaan 13, Tilburg. Telefoon 04250 - 74258. GROEP PECHINEY zoekt voor haar Alumiriïumfabriek aan de Sloehaven te Vllssingen-' Oost voor de diverse afdelingen. In twee ploegen- en volcontinudienst. Leeftijd20-50 jaar. Onze belangstelling gaat uit naar kandidaten die reeds enige jarèri ervaring bij een industriële onderneming hebben opgedaan, maar, ook ongeschoolden komen irt aanmerking. Wij bieden aantrekkelijke kansen aan hen die bij een nieuw bedrijf een goede carrière willen opbouwen. Op korte termijn zijn huisvestingsmogelijkheden aanwezig. Indien U belangstelling hebt voor bovengenoemde funk tie, dan zien wij gaarne Uw sollicitatie tegemoet onder no. F10, afdeling Perso- J neelszaken. U kuhtzich eveneens dagelijks van 9-12 uur en 14-16 uur persoonlijk aanmelden op ons hoofdkantoor aan de Europaweg,1 -Sloehaven te Vlissingen-Oost. Póchiney Nederland N.V., Postbus 49, Vlisslngen."' vragen voor eigen bedrijven en voor haar diverse werken in uitvoering: Alsmede voor haar tekenkamers: Inlichtingen: J. F. VLEKKESTRAAT 266, ROOSENDAAL. Tel. 01650-34930-34931. Adri Krijns mag inderdaad trots zijn op zijn carrière, want deze positie bij De Nieuwe Limburger heeft hij zich van onderaf moeten veroveren. Toen hij in 1960 bij dit krantenbedrijf in dienst trad, was hij maar gewoon handzetter. Dat „maar gewoon handzetter" houdt geen kleinering in. Het is nu eenmaal de eerste stap in een beroep met vele mogelijkheden Adri Krijns zegt er zelf van: „Dat diploma handzetten beschouw ik zo iets als het getuigschrift, dat je met goed gevolg de lagere school hebt doorlo pen. Je kunt het daarbij laten en dan heb je ook al een goede boterham of verder gaan. En dan blijkt dit een beroep te zijn met zeer veel perspectieven. Natuurlijk alleen, ik zeg het nogmaals, wanneer je niet bij het onderste stapje stil blijft staan". Dit laatste heeft Adri Krijns niet ge daan. Na het behalen van zijn Mulo-di ploma had hij geen zin meer om verder te studeren. Omdat zijn vader werk zaam was op een grote drukkerij in Maastricht „d'r zit toekomst in dit vak. jongen", zei de wijze pa werd Adri leerling-handzetter bij Drukke rij Boosten en Stols. De opleiding duur de 4 jaar. „Ik heb de overgangstijd nog meege maakt", vertelt Adri. „De eerste jaren kregen we alleen zaterdagsmiddags een beetje theorie. In 1952 kwam in onze opleiding een radicale verandering. We moesten per week een hele dag naar school, met behoud van loon en kregen naast theorie ook praktisch onderricht. Ook op het werk zelf stond je onder toezicht van een leermeester, die je be geleidde en adviseerde. Dat heet nu een bedrijfsleermeester". Dat diploma bedrijfsleermeester heeft Adri Krijns ook. Na het behalen van zijn vakdiploma handzetten ging hij verder als machinezetter, een opleiding, die ongeveer 2 jaar duurt. Daarna kan men alle richtingen uit, via schriftelijke cursussen, hetgeen het voordeel heeft, dat men aan het werk kan blijven en dus ook kan blijven verdienen. Men kan schriftelijk studeren voor be drijfsleermeester, voor lay-outman (ont werper), voor assistent-calculator en voor calculator. Ook kan men na het diploma handzetten een schriftelijke cursus voor het patroonsdiploma volgen. De duur hiervan is 3 jaar en het diplo ma geeft recht om zelf een drukkerij te beginnen. Vooral dit laatste diploma is bijzonder waardevol, zelfs ais men geen geld of ambitie heeft om een drukkerij op touw te zetten. Men kan zijn kennis namelijk verkopen aan iemand, die wel geld heeft om een drukkerij te beginnen, maar niet in het bezit is van een pa troonsdiploma. Hij werkt dan op naam van de gediplomeerde. Natuurlijk vergt het studie en inspan ning, wanneer je in het grafische vak vooruit wilt komen. Maar de mogelijk heden zitten erin ëh men kan alle rich tingen uit. Het vak van graficus is boeiend en veelomvattend, neem bij voorbeeld maar de drie grote druktech nieken, hoogdruk, diepdruk en vlakdruk, waarin men zich specialiseren kan. Adri Krijns heeft er in ieder geval geen spijt van, dat hij dit beroep gekozen heeft. Van het begin af aan heeft dit vak hem geboeid en hij heeft er al opmerkelijke successen in behaald. Bij zijn eindexamen kreeg hij de Gerrit Jan Thiemefonds-prijs voor het hoogst gemiddelde aantal punten in de provin cie Limburg. „Hoe hij zich thans voelt als opmaak redacteur bij een krant vragen we hem. „Prima", antwoordt hij zonder aarzelen. „Werken bij een krant is ongemeen boeiend. Het enige nadeel is het afwisse lend dag en nacht werken. Door deze wisseldiensten heb je weinig mogelijk heid om sociaal bezig te zijn, Zo ben ik begeleider van het Jeugdkoor van Oud-Caberg en lid van de terrariumver eniging. Wanneer men bij deze vereni gingen een beroep op me doet, moet men steeds rekening houden met mijn dienst. Dat is natuurlijk soms Wel verve lend, maar nachtdienst heeft ook z'n voordelen. Je hebt overdag vrij om te studeren of je aan je hobby te wijden. Je kunt daarbij beter nachtdienst hebben, want overdag maken ze je in een krantenbe drijf gek en 's nachts maar half-gek". mathieu berden Adri Krijns (36) is opmaak redacteur bij De Nieuwe Lim burger in Maastricht. „Ook dat zit erin, wanneer je het niet bij het behalen van je eer ste vakdiploma, dat van hand zetter, iaat", zegt hij met ge rechtvaardigde trots. GALVANISEUR Vereniging voor Oppervlakte techniek van Metalen V.O.M., Soestdijkseweg 24GZ, Biltho- ven, tel. 030-787111. GAWALO-MONTEUR Stichting Opleiding „Ga wal©", Tapijtweg 2, Den Haag, teL 070-512741. GEREEDSCHAPSMAKER Stichting „Bemetel", Van Stolk- weg 34, Den Haag, tel. 070- 512391. GEZINSVERZORGSTER Centrale Raad voor Gezinsver zorging, Corn. Houtmanstraat 21, Utrecht, tel. 030-711406. GOUD- EN ZILVERSMID Vakschool Schoonhoven voor goud- en zilversmeden, juwe liers, uurwerkmakers en gra veurs, Jan Kortlandstraat 1, Schoonhoven, tel. 01823-2476. GRAVEUR Voor adres, zie hierboven. GROEPSLEIDER De Kopse Hof, Ubbergseveld- weg 201, Nijmegen, tel. 08800- 28404. Inlichtingen voor part time cursussen bij het Natio naal Bureau voor Kinderbe scherming Stadhouderslaan 150, Den Haag, tel. 070-544303. GYMNASTIEKLERAAR Academies voor lichamelijke opvoeding, een vorm van hoger beroepsonderwijs, dus h.a.v.o. vereist. Er zijn in Nederland zes van deze academiestwee in Amsterdam en voorts In Den Haag, Arnhem, Groningen en Tilburg. gecommitteerden is de betiteling van een groep zeer heterogene figuren, die bij het mondeling examen als controleurs optreden. Bij de examens volgens de Mammoet-structuur (de meeste scholen zijn daar evenwel nog niet ran toe) zal een over het hele laatste jaar uitgestrekt schoolonderzoek, het mondelinge examen met da gecommitteerden gro'wdeeh gaan vervangen. Tegenover het cijfer van het schriftelijk eindexamen, komt due het cijfer van het schoolonderzoek. gymnasium de meest sjieke vorm van het voortgezet onderwijs, heeft het zwaar te verduren. Er zijn twee redenen, waarom de zelfstandige gymnasia dienen te verdwijnen: 1) Steeds meer onderwijsmensen zijn geporteerd voor één vwo-school, dus voor een samentrekking van de twee zesjarige scholen: gymnasium en atheneum. 2) In de geest van de Mammoet passen eigenlijk geen categoriale scholen meer, dus ook geen zelfstandig gymnasium. Op 29 augustus 1969 opende mr. Grosheide in Groningen een gymnasiumgebouw en zei meteen: „Dit is waarschijnlijk één van de laatste keren, dat ik de kans krijg de nieuwbouw van een categoriaal gymnasium te openen". In 1966 waren er 66, In 1969 nog 50 zelfstandige gymnasia. In de loop van 1970 zijn er nog eens 5, van verdwenen. godsdienstonderwijs is echt een onderwerp, om ruzie door te krijgen. Steeds maar weer komen er verhalen over wilde kapelaans, die dingen verteld zouden hebben, die thuis niet geslikt worden, leder weet, dat de kv*rk de laatste jaren ongeveer binnenste-buiten is gekeerd. In die nieuwe situatie heeft de godsdienstleraar niets meer aan de oude boeken met pasklare vragen en antwoorden. De eigentijdse problematiek komt nu aan de orde, daar zorgen de leerlingen desnoods wel zelf voor. Zo nu en dan komt het voor, dat een godsdienstleraar zich zo goed voorbereidt, dat hf{ dingen zegt, die pas een jaar later algemeen aanvaard worden. Dat geeft dan wei eens d roblemen. geprogrammeerde instructie is een moderne vorm van kennisoverdracht. De leerstof wordt in brokjes verdeeld en na elk brokje wordt eerst nagegaan of de stof verwerkt js. gymnastiek is één van de vakken In het onderwijs, dat ten onrechte zeer ondergewaardeerd wordt In het schooljaar 1968-1969 bleken ruim <"0.000 kinderer van het basisonderwijs geen gymnastiekles te krijgen. Oorzaak: een ontstellend gebrek aan gymnastieklokalen. Gelukkig zijn wc de achterstand aan net inlooerw grote scholen zijn door de invoering van de Mammoetwet (scholengemeenschappen) en ook door het voorontwerp basisonderwijs gepropageerd. Te kleine scholen hebben natuurlijk nadelen cn van de ruim 8000 lagere scholen in dit land heeft, meer dan de helft nog geen zes klassen, terwijl een kwart slechts drie leerkrachten bezit Dr. J. Lijfering (Wageningen) heeft in eer. studie gezegd, dat overal schaalvergroting te constateren is en dat de kleine scholen zich niet zullen kunnen handhaven. De Nijmeegse rector drs. J. Struijk staat aan het hoofd van een school met 1200 leerlingen en 85 docenten en hij publiceerde het vorig jaar een vrij somber rapport. Drs. Struijk somde allerlei door de massaliteit ontstane problemen op. Volgens hem maken bijvoorbeeld 1200 leerlingen niet tweemaal zoveel rommel als 600. maar aanzienlijk veel mees. -

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1971 | | pagina 29