N.V. DE VITRITE FABRIEK
El
Dag- en Avondschool
- DRAAIER
- MACHINEBANKWERKER
- GEREEDSCHAPSMAKER
- STEMPELMAKER
- KONSTRUKTIEBANKWERKER
- ELEKTROMONTEUR
a
„VIJVERVREUGD"
LEERLING-VERPLE(E)G(ST)ERS Z of Za
OPLEIDING VOOR
ZIEKENVERZORG(ST)ER
adressen
Instituut voor Handels- en Economisch
O. Elsemanschool
Inas-opleiding:
Vormingsklas:
Leerling kapster:
N.V. DE
FABRIEK
VITRITE
Sm
m
BETONTIMMERLIEDEN
HEIERS
METAALBEWERKERS
Van der
Straaten
verken aan de toekomst
bemiddelen
tussen
ouders en
kinderen
OnrJorxA/iic MIDDELBURG
WngerW!|S Koepoortstraat 3. Tel. 01180-5'
Opleidingen voor
HOSTESSE - RECEPTIONISTE
(hostess)
MARKETING-ASSISTENTE
DOKTERS-ASSISTENTE
TANDARTS-ASSISTENTE
DIRECTIE-SECRETARESSE
PRIVé-SECRETARESSE
STENO/AAACHINESCHRIJVEN
FRANS - DUITS - ENGELS - SPAANS.
Dir.: A. M. van Sommeren.
School voor L.H.N.O.-M.H.N.O.-kapster-opleiding
RAVELSTRAAT 1,
BERGEN OP ZOOM, tel. 01640 - 3 41 63.
toelatingseisen: tenminste diploma LHNO
of Mavo 3. Volgens een door onze school
gehouden enquête stroomt 42% van deze
leerlingen later door naar de verpleegsters
opleiding.
toelatingseisen: tenminste diploma Mavo 4
Een uniek leerjaar voor theoretisch opge
leide meisjes, die behoefte hebben aan een
jaar praktische scholing.
toelatingseisen: leeftijd tenminste 15 jaar
3-jarige opleiding LHNO. Na brugklas
Mavo/Havo plaatsing in het tweede leer
jaar mogelijk.
Spreekuur directeur
donderdags van 16.0017.00 uur.
lampvoet^n voor elektrische gloei
en gasontladingslampen - metaal
waren
MIDDELBURG MAISBAAI 6 POSTBUS 1 TEL. no. 01180 - 6151
JONGENS en MEISJES met een LTS- of MULO-
diploma kunnen in onze bedrijfsschool worden opge
leid voor
Ter afsluiting van bovengenoemde opleidingen wordt
deel genomen aan het landelijk erkende examen van
de Stichting Bemetel.
Verder kunt U worden opgeleid tot
Ook deze cursus wordt afgesloten met een examen en
wel van de V.E.V.
WIJ BIEDEN
een gedegen theoretische en praktische opleiding;
een salaris tijdens de opleiding;
mogelijkheid tot toekenning van een extra studie
kostenvergoeding;
goede sociale voorzieningen.
Indien U meer over bovengenoemde opleidingen wilt weten, dan ver
zoeken wij U contact op te nemen met
Afdeling Personeelzaken, MIDDELBURG
Antwoordnummer 31 (portvrij)
Telefonisch zijn wij te bereiken onder No.
01180-6151 (toestel 127).
tehuis voor geestelijk
gehandicapten te Middelburg
VRAAGT
Deze drie- of tweejarige cursus, al naargelang de genoten school
opleiding, begint op 1 september 1971.
OPLEIDINGSEISEN
GEBODEN WORDT
minimumleeftijd 17 jaar
voor de Z-opleiding diploma mavo
of inas of gelijkwaardige opleiding
voor de Za-opleiding ovb of minstens
2 jaar vervolgonderwijs
een 2- of 3-jarige opleiding
prettige woon- en werksfeer
een bruto salaris van 619,04 p. m.
een toeslag voor onregelmatige
diensten (avond-, nacht- en weekend
dienst)
gratis dienstkleding
tweemaal per maand een tegemoet
koming in de reiskosten naar het
ouderlijk huis
Voor jongeren bestaat de mogelijkheid geplaatst te worden als
ASPIRANT-LEERLING of ASSISTENTE IN DE HUISHOUDING.
Inlichtingen worden gaarne verstrekt door de directrice, zr. P. N.
van der Gaag (telefoon 01180-5751).
Schriftelijke sollicitaties richten aan afd. personeelszaken van de
STICHTING „VERPLEEG- EN RUSTHUIZEN ZEELAND", postbus 100 te
Middelburg.
Bij ons bedrijf kunnen worden geplaatst
Aannemingsmaatschappij
j Hansweert,
I Telefoon 01130 - 1820.
3
Cursus
Toelatingseisen
Huisvesting
Salariëring
Indiensttreding
Aanmeldingen
Gedurende twee jaar is men praktisch werkzaam op
een van de afdelingen voor chronisch zieken of de
mente bejaarden van het verpleegtehuis. Een dag
per 14 dagen worden de theorielessen gegeven.
In september a.s. de leeftijd van 17 jaar bereikèn
en na het Lager Onderwijs tenminste 3 jaar voort
gezet algemeen onderwijs hebben genoten.
Deze wordt geboden in een moderne, vrij van het
verpleegtehuis staande, personeelsflat.
De landelijk geldende salarisregelingen met een
toeslag voor onregelmatige dienst zijn van toepas
sing.
De cursus vangt aan per 1 september 1971.
Eerdere indiensttreding is mogelijk.
Bij de directie van de Blaauwe Hoeve, Truffinoweg
2, Hulst, telefoon 01140-3458.
JOHN BEURSKENS (23). Woon
plaats Venlo. Gehuwd. Vader
van één kind. Adspirant-agent bij
gemeentepolitie Eindhoven. Op
leiding: één jaar studie aan het
Zuidnederland Instituut voor
Gemeentepolitie Opleiding te
Heerlen.
Het politieberoep heeft mij altijd
wel aangesproken. Het contact
met de mensen en de verant
woordelijkheid die men heeft heb
ben bij mij de doorslag gegeven.
Niet zonder betekenis waren ook
de zekerheid en het salaris die
dit vak biedt. Toen ik veertien
jaar was begon het idee te
groeien om politieman te wor
den. Ik zat toen op de lts en
studeerde voor banketbakker.
Bijna zes jaar heb ik in de bak
kerij gestaan, 's Avonds studeer
de ik aan de handelsavond
school. Ik kon niet eerder bij de
politie gaan omdat ik geen mavo
of gelijkwaardige opleiding had.
De opleiding in Heerlen bestaat
uit twee groepen: beneden 'de
21 jaar moet men een mavo- of
gelijkwaardig diploma hebben.
Boven de 21 jaar kan volstaan
worden met een mindere oplei
ding. Ik koos voor de gemeente
politie omdat ik dan tot mijn pen
sionering weet in welke stad ik
word gestationeerd.
Mej. WIL WEVERS (23). Woon
plaats Aalten. Adspirant-agente
bij de gemeentepolitie Nijmegen.
Studeert eind maart af aan het
Zuidnederlands Instituut voor Ge
meentepolitie Opleiding te Heer
len.
„ik zou nooit bij de politie zijn
gegaan als ik tot mijn huwelijk
bij de surveillancedienst moest
zitten. Vrouwen moeten nadat ze
getrouwd zijn, de dienst verla
ten. Korte tijd na de opleiding
werd ik ingedeeld bij de kinder
politie.
Ik ben twee jaar op de ulo ge
weest. Daarna volgde ik een
cursus Kinderverzorging. Terwijl
ik in een huis voor ongehuwde
moeders in Utrecht werkte be
haalde ik het diploma kinderbe
scherming a en b. Ik heb gezien
hoeveel moeilijkheden er in ge
zinnen tussen ouders en kinderen
kunnen komen. En hier ligt ook
een taak voor de politie: optre
den als bemiddelaar tussen ou
ders en kinderen. Ik had genoeg
van de inrichting. Daar zat je in
geweven. Een zwager die bij de
politie is heeft mij veel over de
organisatie verteld. Zo kwam ik
tot het besluit om bij diverse
korpsen te solliciteren."
PETER JETTEN (25). Woonplaats
Stein. Gehuwd. Adspirant bij ge
meentepolitie Weert. Opleiding:
een-jarige cursus Zuidnederlands
Instituut voor Gemeentepolitie Op
leiding in Heerlen.
„Ik heb altijd in het verenigings
leven gezeten. En dat blijf ik ook
doen. Het politievak is een evo
luerend beroep en om deze evo
lutie bij te houden moet je tussen
de mensen staan. Dat contact
met mensen heb je ook bij de
politie. Ie hebt er een behoorlijk
inkomen en eigen verantwoorde
lijkheid. Je wordt gecorrigeerd
van boven en beneden. De stren^
ge selectie-eisen hebben mij ge
dwongen later met de studie te
beginnen. Statistieken wijzen uit
dat slechts 14 procent van de
sollicitanten aangenomen wordt.
De lichamelijke en psycho
logische testen zijn zwaar. Ik
solliciteerde bij diverse korpsen.
In Weert had ik succes. Op
school, waar we volgepropt
worden met wetskennis, veel
aan sport doen we moeten
b.v. het diploma reddend zwem
men en schieten halen en een
EHBO-cursus moeten volgen, valt
nog eens acht tot tien procent af.
Toen ik na vier jaar HBS strand
de, werkte ik een half jaar als
leerling machinist bij DSM. Daar
na werkte ik een aantal jaren in
een bakkerij. Hier kreeg ik ook
genoeg van en ging in 1964 bij
de douane in de haven van Rot
terdam werken. Hier heb ik
doelbewust ontslag genomen.
Het is een uitstervend beroep en
goederen kunnen niet praten.
We krijgen veel theorie op
schoolr Maar de opleiding is te
kort. Het eerste jaar bij het
korps heb je een mentor. Deze
man brengt je de kneepjes van
het vak in de praktijk Lij. Bij de
politie heb je de mogelijkheid om
vooruit te komenJe kunt je ook
later specialiseren."
WILMA DE KONING, 19 jaar.
Woonplaats Nijmegen. Aspirant
agente bij de gemeentepolitie
Nijmegen. Opleiding: een jaar
Zuidnederlands Instituut voor Ge
meentepolitie Opleiding in Heer
len.
,,lk heb altijd bij de politie ge
wild. Toen ik in 1968 van de
u.l.o. kwam solliciteerde ik bij
verschillende korpsen, maar ner
gens was een vacature. Nood
gedwongen heb ik toen een jaar
op de röntgenafdeling van een
Nijmeegs ziekenhuis gewerkt.
Het beviel me niet. Daarna
werkte ik een jaar bij een groot
bedrijf als receptioniste en hulp
op de afdeling boekhouden. Ver
leden jaar werd ik als aspirant-
agente aangesteld bij de politie
in Nijmegen.
Veel mensen denken dat het poli
tievak een specifiek mannenbe
roep is. Enkele vriendinnen be
grijpen ook niet goed waarom ik
bij de politie ging. In dit beroep
kan men zoveel voor mensen
doen. Ik hoop later bij de kinder
politie te komen, waar ik even
veel sociaal werk kan doen als
bij welke instelling ook. Het
duurt echter een paar jaar voor
dat je bij die afdeling wordt in
gedeeld. In de jaren dat ik bij
de geüniformeerde dienst ben,
zal ik niet aarzelen om een jonge
man met wie ik 's avonds uit
ben geweest en de volgende
dag een verkeersfout zie maken
op de bon te slingeren.
JOH AN VERMEULEN (18). Woon
plaats Tilburg. Adspirant agent
bij korps Tilburg. „Ik ben met het
politieberoep opgegroeid. Mijn
vader is politieman. Na de havo
wilde ik onderwijzer worden.
Contacten die ik heb met onder
wijzers hebben me daarvan af
gehouden. De kritiek waaraan
de politieman bloot staat maakte
het vak voor mij aantrekkelijk. Je
moet handelen zoals 'je goeddunkt,
het publiek reageert als het ver
keerd is. Onaangenaam is dat
enkele vrienden zich van mij ge
distantieerd hebben omdat ik po
litieman werd. In het dienst-
weekeinde maak je vaak leuke
dingen mee. Als je iemand een
waarschuwing geeft hoor je
vaak de meest lachwekkende
uitvluchten. Mijnheer ik heb de
hele tijd voor het rode licht ge
staan. Toen het op groen sprong
stak ik over", is een uitvlucht je
dat je vaak hoort.
jo jaegers
pedagogische
centra zijn de broedplaatsen
voor de onderwijsvernieuwing
of ze zouden dat in elk geval
moeten zijn. Er zijn drie
landelijke centra (verzuild) en er
zijn centra aan de universiteiten
verbonden. Dat alles werkt
keurig langs elkaar heen en er is
nauwelijks iets gedaan aan de
overdrachttechniek naar de
school en helemaal niets aan de
coördinatie.
pedagogische
academie is de nieuwe naam
voor de oude kweekschool.
Maar er is meer veranderd dan
alleen de naam: de opleiding is
professioneler geworden,
zwaarder, langer en er wordt
meer vooropleiding vereist, nu
h.a.v.o., vroeger u.l.o.
Toch zitten de pedagogische
academies nog volop in de
branding. Op den duur zal men
in de opleiding ook zeker tot
differentiaties moeten komen,
want het basisonderwijs heeft
onderwijs nodig met zeer
uiteenlopend' capaciteiten:
hoofden, groepsonderwijzers en
taakonderwijzers.
De pedagogische academies
ontwikkelen zich ook tot centra
waar de bijscholing voor de al
in de praktijk werkzame
onderwijzers wordt
georganiseerd (C-cursussen).
part-time
onderwijs is bedoeld voor de
gewonden van een falend
onderwijssysteem: de werkende
jongeren.
We kenden al jaren de
leerlingstelsels en de
vormingsinstituten, maar dat alles
was wel erg vrijblijvend.
Momenteel zijn er 221.000
jongeren tot 18 jaar (68.000
jongens en 153.000 meisjes) die
onderwijs noch vorming krijgen.
Daarom hebben de werkende
jongeren zjlf geëist dat er een
participatie-onderwijs wordt
ontwikkeld zodat op den duur
iedereen tot 18 jaar leerling is in
plaats van werknemer.
De regering heeft aangekondigd
dat er op 1 augustus van dit
jaar een begin wordt gemaakt
door voor iedereen beneden de
16 een partiële onderwijspiicht
van één dag per week
gedurende één jaar in te voeren.
permanente
educatie is het Nederlandse
begrip voor levenslang studeren.
.De televisie zou daarbij een
belangrijke rol kunnen spelen,
maar daar vechten twee
ministeries en een handvol
organisaties nog over.
planprocedure
is een Mammoetterm. Voor de
oprichting en subsidiëring van
een school moet men eerst op
een plan terecht komen. De
veranderingen betreft vooral het
vroegere u.l.o. en v.g.i.o.
waardoor een aantal leerlingen
automatisch voldoende was om
met een school te starten. De
motivering van de planprocedure
is dat de behoefte aan de
verschillende scholen tegen
elkaar dienen te worden
afgewogen. Stichting van
scholen behoort niet
„automatisch" te geschieden,
maar men moet rekening houden
met de scholen die er in het
betrokken gebied al zijn en
welke men er nog nodig heeft.
projectonderwijs
is een rage geworden sinds de
Nijmeegse studenten Boekraad
en Van Nieuwstadt in 1968 met
hun „Aantekeningen voor een
radenuniversiteit" reageerden op
het »-apport-Maris. Het
projectonderwijs werd een
tijdlang als een tovermiddel voor
vernieuwing gezien.
De Nijmeegse studenten
signaleerden onmiskenbare
voordelen: doorbreking van het
vakspecialisme, van autoritaire
verhoudingen en van veel
ongeïnteresseerdheid. Men zou
al doende leren en elkaar
aanvullen.
Alles wat progressief wilde
heten begon onmiddellijk met
projectonderwijs en toen
kwamen ook aller'ei nadelen
boven water. Projectonderwijs
is geen tovermiddel, het is in tal
van gevallen wel een goede
vorm naast andere vormen zoals
de aloude hoorcolleges.
PEDICURE
Stichting Vakopleiding
Schoenhandcl, Corn. Jolstraat
91, Schevcningen (tel. 070-
952510) en Nederlandse Vere
niging: voor Voetverzorging
p/a Da Costakade 3 bis
Utrecht, tel. 030-934907.
PLANOLOOG
Aan de universiteiten van
Groningen, Utrecht, Amster
dam (VU en GU) en Nijmegen.
Voor de opleiding tot middel
baar planologisch onderzoeker:
Instituut Ruimtelijke Ordening
en Volkshuisvesting, Javastraat
6, Den Haag, tel. 070-182761.
PROCESTECHNIEK
Snel groeiende bedrijfstak die
sich bezighoudt met produktie
van kunstmest, geneesmiddelen,
plastics, voedings- en genot
middelen, die langs natuur- of
scheikundige weg worden ge
fabriceerd. Inl. Stichting Vak
opleiding Procesindustrie, Java
straat 2, Den Haag, tel. 070-
183560.
PROGRAMMEUR
Stichting Het Nederlands Stu
diecentrum voor Informatica,
Stadhouderskade 6, Amster
dam, tel. 020-165666 en bij
Leergangen Modern Bedrijfs-
bcheer-Instituut Praehep N.V.,
Waldeck Pyrmontkade 115, Den
Haag, tel. 070-390148.
PTT
Sollicitaties aan de personeels
chef van het regionale postdis-
trict»
fpe'faKlgaakï