N.V. DE VITRITE FABRIEK El Dag- en Avondschool - DRAAIER - MACHINEBANKWERKER - GEREEDSCHAPSMAKER - STEMPELMAKER - KONSTRUKTIEBANKWERKER - ELEKTROMONTEUR a „VIJVERVREUGD" LEERLING-VERPLE(E)G(ST)ERS Z of Za OPLEIDING VOOR ZIEKENVERZORG(ST)ER adressen Instituut voor Handels- en Economisch O. Elsemanschool Inas-opleiding: Vormingsklas: Leerling kapster: N.V. DE FABRIEK VITRITE Sm m BETONTIMMERLIEDEN HEIERS METAALBEWERKERS Van der Straaten verken aan de toekomst bemiddelen tussen ouders en kinderen OnrJorxA/iic MIDDELBURG WngerW!|S Koepoortstraat 3. Tel. 01180-5' Opleidingen voor HOSTESSE - RECEPTIONISTE (hostess) MARKETING-ASSISTENTE DOKTERS-ASSISTENTE TANDARTS-ASSISTENTE DIRECTIE-SECRETARESSE PRIVé-SECRETARESSE STENO/AAACHINESCHRIJVEN FRANS - DUITS - ENGELS - SPAANS. Dir.: A. M. van Sommeren. School voor L.H.N.O.-M.H.N.O.-kapster-opleiding RAVELSTRAAT 1, BERGEN OP ZOOM, tel. 01640 - 3 41 63. toelatingseisen: tenminste diploma LHNO of Mavo 3. Volgens een door onze school gehouden enquête stroomt 42% van deze leerlingen later door naar de verpleegsters opleiding. toelatingseisen: tenminste diploma Mavo 4 Een uniek leerjaar voor theoretisch opge leide meisjes, die behoefte hebben aan een jaar praktische scholing. toelatingseisen: leeftijd tenminste 15 jaar 3-jarige opleiding LHNO. Na brugklas Mavo/Havo plaatsing in het tweede leer jaar mogelijk. Spreekuur directeur donderdags van 16.0017.00 uur. lampvoet^n voor elektrische gloei en gasontladingslampen - metaal waren MIDDELBURG MAISBAAI 6 POSTBUS 1 TEL. no. 01180 - 6151 JONGENS en MEISJES met een LTS- of MULO- diploma kunnen in onze bedrijfsschool worden opge leid voor Ter afsluiting van bovengenoemde opleidingen wordt deel genomen aan het landelijk erkende examen van de Stichting Bemetel. Verder kunt U worden opgeleid tot Ook deze cursus wordt afgesloten met een examen en wel van de V.E.V. WIJ BIEDEN een gedegen theoretische en praktische opleiding; een salaris tijdens de opleiding; mogelijkheid tot toekenning van een extra studie kostenvergoeding; goede sociale voorzieningen. Indien U meer over bovengenoemde opleidingen wilt weten, dan ver zoeken wij U contact op te nemen met Afdeling Personeelzaken, MIDDELBURG Antwoordnummer 31 (portvrij) Telefonisch zijn wij te bereiken onder No. 01180-6151 (toestel 127). tehuis voor geestelijk gehandicapten te Middelburg VRAAGT Deze drie- of tweejarige cursus, al naargelang de genoten school opleiding, begint op 1 september 1971. OPLEIDINGSEISEN GEBODEN WORDT minimumleeftijd 17 jaar voor de Z-opleiding diploma mavo of inas of gelijkwaardige opleiding voor de Za-opleiding ovb of minstens 2 jaar vervolgonderwijs een 2- of 3-jarige opleiding prettige woon- en werksfeer een bruto salaris van 619,04 p. m. een toeslag voor onregelmatige diensten (avond-, nacht- en weekend dienst) gratis dienstkleding tweemaal per maand een tegemoet koming in de reiskosten naar het ouderlijk huis Voor jongeren bestaat de mogelijkheid geplaatst te worden als ASPIRANT-LEERLING of ASSISTENTE IN DE HUISHOUDING. Inlichtingen worden gaarne verstrekt door de directrice, zr. P. N. van der Gaag (telefoon 01180-5751). Schriftelijke sollicitaties richten aan afd. personeelszaken van de STICHTING „VERPLEEG- EN RUSTHUIZEN ZEELAND", postbus 100 te Middelburg. Bij ons bedrijf kunnen worden geplaatst Aannemingsmaatschappij j Hansweert, I Telefoon 01130 - 1820. 3 Cursus Toelatingseisen Huisvesting Salariëring Indiensttreding Aanmeldingen Gedurende twee jaar is men praktisch werkzaam op een van de afdelingen voor chronisch zieken of de mente bejaarden van het verpleegtehuis. Een dag per 14 dagen worden de theorielessen gegeven. In september a.s. de leeftijd van 17 jaar bereikèn en na het Lager Onderwijs tenminste 3 jaar voort gezet algemeen onderwijs hebben genoten. Deze wordt geboden in een moderne, vrij van het verpleegtehuis staande, personeelsflat. De landelijk geldende salarisregelingen met een toeslag voor onregelmatige dienst zijn van toepas sing. De cursus vangt aan per 1 september 1971. Eerdere indiensttreding is mogelijk. Bij de directie van de Blaauwe Hoeve, Truffinoweg 2, Hulst, telefoon 01140-3458. JOHN BEURSKENS (23). Woon plaats Venlo. Gehuwd. Vader van één kind. Adspirant-agent bij gemeentepolitie Eindhoven. Op leiding: één jaar studie aan het Zuidnederland Instituut voor Gemeentepolitie Opleiding te Heerlen. Het politieberoep heeft mij altijd wel aangesproken. Het contact met de mensen en de verant woordelijkheid die men heeft heb ben bij mij de doorslag gegeven. Niet zonder betekenis waren ook de zekerheid en het salaris die dit vak biedt. Toen ik veertien jaar was begon het idee te groeien om politieman te wor den. Ik zat toen op de lts en studeerde voor banketbakker. Bijna zes jaar heb ik in de bak kerij gestaan, 's Avonds studeer de ik aan de handelsavond school. Ik kon niet eerder bij de politie gaan omdat ik geen mavo of gelijkwaardige opleiding had. De opleiding in Heerlen bestaat uit twee groepen: beneden 'de 21 jaar moet men een mavo- of gelijkwaardig diploma hebben. Boven de 21 jaar kan volstaan worden met een mindere oplei ding. Ik koos voor de gemeente politie omdat ik dan tot mijn pen sionering weet in welke stad ik word gestationeerd. Mej. WIL WEVERS (23). Woon plaats Aalten. Adspirant-agente bij de gemeentepolitie Nijmegen. Studeert eind maart af aan het Zuidnederlands Instituut voor Ge meentepolitie Opleiding te Heer len. „ik zou nooit bij de politie zijn gegaan als ik tot mijn huwelijk bij de surveillancedienst moest zitten. Vrouwen moeten nadat ze getrouwd zijn, de dienst verla ten. Korte tijd na de opleiding werd ik ingedeeld bij de kinder politie. Ik ben twee jaar op de ulo ge weest. Daarna volgde ik een cursus Kinderverzorging. Terwijl ik in een huis voor ongehuwde moeders in Utrecht werkte be haalde ik het diploma kinderbe scherming a en b. Ik heb gezien hoeveel moeilijkheden er in ge zinnen tussen ouders en kinderen kunnen komen. En hier ligt ook een taak voor de politie: optre den als bemiddelaar tussen ou ders en kinderen. Ik had genoeg van de inrichting. Daar zat je in geweven. Een zwager die bij de politie is heeft mij veel over de organisatie verteld. Zo kwam ik tot het besluit om bij diverse korpsen te solliciteren." PETER JETTEN (25). Woonplaats Stein. Gehuwd. Adspirant bij ge meentepolitie Weert. Opleiding: een-jarige cursus Zuidnederlands Instituut voor Gemeentepolitie Op leiding in Heerlen. „Ik heb altijd in het verenigings leven gezeten. En dat blijf ik ook doen. Het politievak is een evo luerend beroep en om deze evo lutie bij te houden moet je tussen de mensen staan. Dat contact met mensen heb je ook bij de politie. Ie hebt er een behoorlijk inkomen en eigen verantwoorde lijkheid. Je wordt gecorrigeerd van boven en beneden. De stren^ ge selectie-eisen hebben mij ge dwongen later met de studie te beginnen. Statistieken wijzen uit dat slechts 14 procent van de sollicitanten aangenomen wordt. De lichamelijke en psycho logische testen zijn zwaar. Ik solliciteerde bij diverse korpsen. In Weert had ik succes. Op school, waar we volgepropt worden met wetskennis, veel aan sport doen we moeten b.v. het diploma reddend zwem men en schieten halen en een EHBO-cursus moeten volgen, valt nog eens acht tot tien procent af. Toen ik na vier jaar HBS strand de, werkte ik een half jaar als leerling machinist bij DSM. Daar na werkte ik een aantal jaren in een bakkerij. Hier kreeg ik ook genoeg van en ging in 1964 bij de douane in de haven van Rot terdam werken. Hier heb ik doelbewust ontslag genomen. Het is een uitstervend beroep en goederen kunnen niet praten. We krijgen veel theorie op schoolr Maar de opleiding is te kort. Het eerste jaar bij het korps heb je een mentor. Deze man brengt je de kneepjes van het vak in de praktijk Lij. Bij de politie heb je de mogelijkheid om vooruit te komenJe kunt je ook later specialiseren." WILMA DE KONING, 19 jaar. Woonplaats Nijmegen. Aspirant agente bij de gemeentepolitie Nijmegen. Opleiding: een jaar Zuidnederlands Instituut voor Ge meentepolitie Opleiding in Heer len. ,,lk heb altijd bij de politie ge wild. Toen ik in 1968 van de u.l.o. kwam solliciteerde ik bij verschillende korpsen, maar ner gens was een vacature. Nood gedwongen heb ik toen een jaar op de röntgenafdeling van een Nijmeegs ziekenhuis gewerkt. Het beviel me niet. Daarna werkte ik een jaar bij een groot bedrijf als receptioniste en hulp op de afdeling boekhouden. Ver leden jaar werd ik als aspirant- agente aangesteld bij de politie in Nijmegen. Veel mensen denken dat het poli tievak een specifiek mannenbe roep is. Enkele vriendinnen be grijpen ook niet goed waarom ik bij de politie ging. In dit beroep kan men zoveel voor mensen doen. Ik hoop later bij de kinder politie te komen, waar ik even veel sociaal werk kan doen als bij welke instelling ook. Het duurt echter een paar jaar voor dat je bij die afdeling wordt in gedeeld. In de jaren dat ik bij de geüniformeerde dienst ben, zal ik niet aarzelen om een jonge man met wie ik 's avonds uit ben geweest en de volgende dag een verkeersfout zie maken op de bon te slingeren. JOH AN VERMEULEN (18). Woon plaats Tilburg. Adspirant agent bij korps Tilburg. „Ik ben met het politieberoep opgegroeid. Mijn vader is politieman. Na de havo wilde ik onderwijzer worden. Contacten die ik heb met onder wijzers hebben me daarvan af gehouden. De kritiek waaraan de politieman bloot staat maakte het vak voor mij aantrekkelijk. Je moet handelen zoals 'je goeddunkt, het publiek reageert als het ver keerd is. Onaangenaam is dat enkele vrienden zich van mij ge distantieerd hebben omdat ik po litieman werd. In het dienst- weekeinde maak je vaak leuke dingen mee. Als je iemand een waarschuwing geeft hoor je vaak de meest lachwekkende uitvluchten. Mijnheer ik heb de hele tijd voor het rode licht ge staan. Toen het op groen sprong stak ik over", is een uitvlucht je dat je vaak hoort. jo jaegers pedagogische centra zijn de broedplaatsen voor de onderwijsvernieuwing of ze zouden dat in elk geval moeten zijn. Er zijn drie landelijke centra (verzuild) en er zijn centra aan de universiteiten verbonden. Dat alles werkt keurig langs elkaar heen en er is nauwelijks iets gedaan aan de overdrachttechniek naar de school en helemaal niets aan de coördinatie. pedagogische academie is de nieuwe naam voor de oude kweekschool. Maar er is meer veranderd dan alleen de naam: de opleiding is professioneler geworden, zwaarder, langer en er wordt meer vooropleiding vereist, nu h.a.v.o., vroeger u.l.o. Toch zitten de pedagogische academies nog volop in de branding. Op den duur zal men in de opleiding ook zeker tot differentiaties moeten komen, want het basisonderwijs heeft onderwijs nodig met zeer uiteenlopend' capaciteiten: hoofden, groepsonderwijzers en taakonderwijzers. De pedagogische academies ontwikkelen zich ook tot centra waar de bijscholing voor de al in de praktijk werkzame onderwijzers wordt georganiseerd (C-cursussen). part-time onderwijs is bedoeld voor de gewonden van een falend onderwijssysteem: de werkende jongeren. We kenden al jaren de leerlingstelsels en de vormingsinstituten, maar dat alles was wel erg vrijblijvend. Momenteel zijn er 221.000 jongeren tot 18 jaar (68.000 jongens en 153.000 meisjes) die onderwijs noch vorming krijgen. Daarom hebben de werkende jongeren zjlf geëist dat er een participatie-onderwijs wordt ontwikkeld zodat op den duur iedereen tot 18 jaar leerling is in plaats van werknemer. De regering heeft aangekondigd dat er op 1 augustus van dit jaar een begin wordt gemaakt door voor iedereen beneden de 16 een partiële onderwijspiicht van één dag per week gedurende één jaar in te voeren. permanente educatie is het Nederlandse begrip voor levenslang studeren. .De televisie zou daarbij een belangrijke rol kunnen spelen, maar daar vechten twee ministeries en een handvol organisaties nog over. planprocedure is een Mammoetterm. Voor de oprichting en subsidiëring van een school moet men eerst op een plan terecht komen. De veranderingen betreft vooral het vroegere u.l.o. en v.g.i.o. waardoor een aantal leerlingen automatisch voldoende was om met een school te starten. De motivering van de planprocedure is dat de behoefte aan de verschillende scholen tegen elkaar dienen te worden afgewogen. Stichting van scholen behoort niet „automatisch" te geschieden, maar men moet rekening houden met de scholen die er in het betrokken gebied al zijn en welke men er nog nodig heeft. projectonderwijs is een rage geworden sinds de Nijmeegse studenten Boekraad en Van Nieuwstadt in 1968 met hun „Aantekeningen voor een radenuniversiteit" reageerden op het »-apport-Maris. Het projectonderwijs werd een tijdlang als een tovermiddel voor vernieuwing gezien. De Nijmeegse studenten signaleerden onmiskenbare voordelen: doorbreking van het vakspecialisme, van autoritaire verhoudingen en van veel ongeïnteresseerdheid. Men zou al doende leren en elkaar aanvullen. Alles wat progressief wilde heten begon onmiddellijk met projectonderwijs en toen kwamen ook aller'ei nadelen boven water. Projectonderwijs is geen tovermiddel, het is in tal van gevallen wel een goede vorm naast andere vormen zoals de aloude hoorcolleges. PEDICURE Stichting Vakopleiding Schoenhandcl, Corn. Jolstraat 91, Schevcningen (tel. 070- 952510) en Nederlandse Vere niging: voor Voetverzorging p/a Da Costakade 3 bis Utrecht, tel. 030-934907. PLANOLOOG Aan de universiteiten van Groningen, Utrecht, Amster dam (VU en GU) en Nijmegen. Voor de opleiding tot middel baar planologisch onderzoeker: Instituut Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting, Javastraat 6, Den Haag, tel. 070-182761. PROCESTECHNIEK Snel groeiende bedrijfstak die sich bezighoudt met produktie van kunstmest, geneesmiddelen, plastics, voedings- en genot middelen, die langs natuur- of scheikundige weg worden ge fabriceerd. Inl. Stichting Vak opleiding Procesindustrie, Java straat 2, Den Haag, tel. 070- 183560. PROGRAMMEUR Stichting Het Nederlands Stu diecentrum voor Informatica, Stadhouderskade 6, Amster dam, tel. 020-165666 en bij Leergangen Modern Bedrijfs- bcheer-Instituut Praehep N.V., Waldeck Pyrmontkade 115, Den Haag, tel. 070-390148. PTT Sollicitaties aan de personeels chef van het regionale postdis- trict» fpe'faKlgaakï

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1971 | | pagina 28