BOETIEK 44 BOETIEK BUTTERFLY 11II ïi'i ii R L ii loket-werk is omgaan met mensen, leuk werk! pi tt 15 HUIZE MARIA ROEPAAN fotomodel erg vrij beroep f ladiessen DEY-AXEL Weet je wel Middelbare School voor Scheepswerktuigkundigen OPLEIDING TOT WERKTUIGKUNDIGE Fijn mechanische industrie DRAAIERS FREZERS PROFIELSLIJPERS RONDSLIJPERS FIJN-BANKWERKERS GEREEDSCHAPMAKERS L.T.S.'ers 3-jarige cursus voor het Diploma Z. 2-jarige cursus voor het Diploma Z.A. werken aan de toekomst gezellig leuk vak n Breda, Crogtdijk 50, 01600-30552 aain boord van schepen, terwijl de opleiding ook goede mogelijkheden biedt voor allerlei techni sche functies in het bedrijfsleven. MIDDELBARE SCHOOL VOOR SCHEEPSWERKTUIGKUNDIGEN Middelburg Molenwater 8 Tel. 01180-2264 2-JARIGE DAGOPLEIDING TOT OFFICIER TER KOOPVAARDIJ De opleiding biedt bovendien een goede voor opleiding tot functies bij 1 e) scheepswerven 2e) elektriciteitscentrales 3e) verwarmings- en koeltechnische bedrijven 4e) chemische industrie Toelatingseisen a) diploma mavo-3 met wiskunde b) einddiploma l.t.s. mei goede cijfers voor wiskunde, natuurkunde/ mechanica c) gelijkwaardige opleidingen Aanmelding van leerlingen aan bovenstaand adres. Als lokettist(e) bij de t?TT ga ja de hele dag met mensen om. Mensen die een telegram willen versturen naar Bangkok. Of een pakje naar Jisp. Of gewoon inlichtingen nodig hebben. Allemaal mensen die je na je opleiding, van ca. 8 maanden, zelfstandig moet helpen. En je doet meer alleen. Want je beheert zelf de kas en houdt de loketadministratie bij. Het is dus helemaal jouw loket. Over verantwoordelijkheid gesproken Voor deze functie heb je een MULO-, of MAVO-4-diploma nodig. Tenslotte komen er niet alleen Nederlanders a an jouw loket. Als je begint ontvang je meteen al een aantrekkelijk salaris, dat na je opleiding fors verhoogd wordt. Je krijgt minimaal 17 werkdagen vakantie en 6% vakantietoeslag. Bovendien neemt de PTT de AOW-premie voor zijn rekening. Je begint met het volgende bruto salaris per maand 16-jarigen f428,- 17-jarigen f468,- 18-jarigen f513,- 19-jarigen f 568.- 20-jarigen f 635,- 21 -jarigen f 713,- m POSTDISTRICT MIDDELBURG In het postdistrict Middelburg kun je geplaatst worden op één van de volgende postkantoren Bergen op Zoom, Breskens, Goes, Hulst, Middelburg, Terneuzen, Vlissingen of Zierikzee. Lijkt het je iets? Vul dan onderstaande bon in en stuur die op (zonder postzegel). Je krijgt dan zo spoedig mogelijk een uitnodiging voor een informatief gesprek. Je kunt natuurlijk ook als je in Middelburg bent, even het districtspostkantoor binnen lopen en dan naar de afdeling Aanneming Personeel vragen of je nader oriënteren bij de directeur van het dichtstbijzijnde postkantoor. bon Invullen, uitknippen en in een envelop (zonder postzegel) zenden aan de afdeling Aanneming Personeel, districtspostkantoor. Lange Noordstraat 48, Middelburg. Ik heb belangstelling voor de functie van lokettist(e). Naamman/vrouw* Adres Woonplaats Telefoon Geboortedatum Behaalde diploma's doorhalen wat niet van toepassing is. 7105071 s „BERGEN OP ZOOM" vraagt op korte termijn voor haar GEREEDSCHAPMAKERIJ: Tevens vragen wij welké o.a. met behulp van de Bemetel-dpleiding in ons bedrijf voor de bovengenoemde vakken opgeleid willen worden. Een interessante werkkring, waarvoor wij bovendien graag een prima loon betalen. Bovendien geven wij winstaandeel, reiskostenvergoe ding en eventueel hulp bij het vinden van huisvesting. Sollicitaties: Fultonstraat 1, Bergen op Zoom, tel. 01640 - 34611. na 6 uur: tel. 01658 - 297 of 01640 - 37574. Observatie- en Behandelingscentrum voor Zwakzinnigen Ottersum (L) In augustus en september begint weder om een Toelatingseisen: 16 jaar, einddiploma 4-jarige M.A.V.O., Inas of gelijkwaardige opleiding. (assistenten in de zwakzinnigenzorg) Toelatingseisen: 16 jaar, minimaal 2 jaren en bij voorkeur 3 jaar vervolgonderwijs na de lagere school. Na het behalen van het Z.A.-diploma is doorstroming naar de Z-opleiding onder bepaalde voorwaarden mogelijk. Belangstellenden worden verzocht zich te wenden tot het hoofd van de Ver plegingsdienst, Siebengewa/dseweg 15, Ottersum FILMER Nederlandse Filmacademie Overtoom 301, Amsterdam, tel. 020-184352; Academie voor Beeldende Kunsten Sint Joost, St. Janstraat 18, Breda, teL 01600-35 *36. FITTER Stichting „Bemetel", Van Stolk- i weg 34, Den Haag, tel. 070- 070-512741. FOTOGRAAF Nederlandse Foto vakschool, Jan van Nassaustraat 100, Den Haag, tel. 070-249419. Academie voor Beeldende Kunsten Sint Joost, St. Janstraat 18, Breda, tel. 01600-35786. FREZER I Stichting „Bemetel", Van Stolk- weg 34, Den Haag, tel. 070- 512391. FIJNMETAALBEWERKER Stichting „Bemetel", Van Stolk- weg 34, Den Haag, tel. 070. 512391 en Stichting „Smeco- ma" Amsterdamsestraatweg '40 Baarn, tel. 02154-5051. FYSIOTHERAPEUT Secretaris van de Vereniging van opleidingsinstituten voor fysiotherapie. Deken Nicolaije- straat 11-13, Heerlen, tel. 045- 713425; Opleidingen onder meer in Enschede, Heerlen, Den Bosch, Nijmegen en Arn hem. Ik denk dat Corinne ongeveer 140 mo dellen bij haar bureau in dienst heelt. Jaloezie en broodnijd Ach, dat valt erg mee. Buitenstaanders horen daar geloof ik de meest afschuwelijke verhalen over. Maar we werken met een stel gezellige meiden en hebben er veel plezier. Het is natuurlijk wel zo, dat, naar gelang de mode, een bepaald type model op een bepaald moment erg in is. Van de andere kant, als die mode voorbij is, dan kun je ook hard weer naar bene den vallen. Hoewel je natuurlijk zelf ook veel aan het image, dat je wilt hebben, kunt doen. Als je genoeg werk hebt, en dat heb ik gelukkig, dan kun je er financieel be hoorlijk van rondkomen. Maar het eerste jaar moet je beslist meer geld investeren in kleding en andere accessoires dan je verdient. Je moet gewoon een all-round basis hebben. Ik heb bijvoorbeeld alleen al zeven pruiken, die beslist niet goed koop zijn. Ik zèt trouw iedere avond, als ik thuis kom krulspelden in de hele serie, zodat ik ze de volgende dag weer gebruiksklaar mee kan nemen. Toch is het een leuk vak. Je maakt vaak lekker gekke dingen mee. Zo moest ik een keer model zijn voor een reclame van de K.L.M. Ik moest, in een pakje van een stewardess, met een klein kind de vliegtuigtrap oplopen en naar binnen gaan. Het vliegtuig stond, met draaiende-motoren klaar om naar Mon treal te vertrekken. Toen ik met het kind bij de deur was, woei die met een klap dicht en stond ik binnen. De ge zagvoerder komt onmiddellijk naar me toe, denkend dat ik de echte stewardess ben en zegt dat we vertrekken en geeft me allerlei opdrachten. Het duurde lang voor hij begreep, dat ik er weer uit moest en dat ik geen echte KLM-ste- wardess was". ria boelens llona van Dijk uit Zeist is 24 jaar. Haar beroep: fotomodel. Ze werkt via de bemiddeling van het bekende bureau Mo del Planning in Amsterdam van ex-miss-world Corinne Rotschafer. „Ik ben op een héél toevallige manier in dit vak gerold", zegt llona. „Eigenlijk heb ik een opleiding gehad als tandarts assistente. Maar ik had destijds, dat is al weer vier jaar geleden, een vriend die fotograaf wasr Hij maakte toen een serie foto's van me die erg goed uitviel en via hem ben ik eigenlijk verder ge komen. Wat je moet kunnen als fotomodel Och, op de eerste plaats moet je na tuurlijk wel een gezicht hebben dat er een beetje in gaat bij het publiek. Een verdere vooropleiding is niet nodig, maar zonder enig acteertalent kom je er toch ook niet. Ja, en een flink beginkapitaal tje heb je toch ook wel nodig. Want je moet een enorme massa kleren hebben. Voor iedere opdracht die ik krijg sjouw ik een enorme koffer mee met een aan tal jurken, jassen, broeken, schoenen, shawls, kettingen, brillen en niet te ver geten make-up en pruiken. Je moet op elk kledinggebied in elk geval wat hebben. Je moet er als een hippe meid uit kunnen zien en ook als een dege lijke juffrouw. Mijn werk bestaat voornamelijk uit re clamefotografie. Modeshows doe ik veel minder omdat ik daar niet zo geschikt voor ben. Daar ben ik te klein voor. Niet chic genoeg. Ik word het meest gevraagd als ze voor een reclame een jolig, guitig gezicht nodig hebben. Op reclamegebied heb ik eigenlijk on derhand alles wel gedaan. Ik heb op de voorplaat gestaan van verschillende da mesbladen en in advertenties van tand pasta tot zeeppoeder. Ik heb in Neder land gewérkt, maar ook in Duitsland, Portugal en New York. Het is een erg vrij beroep; je werkt als je zin hebt en je blijft thuis als je géén zin in werken hebt. Daar staat dan wel tegenover dat je dan ook niets verdient. Persoonlijk vind ik 't prettigst om via een or ganisatiebureau zoals dat van Corinne te werken. Zij regelt letterlijk alles voor je. Ik bel haar iedere avond vanuit Zeist op en vraag wat er de volgende dag te doen is. Wil ik op een bepaalde dag niet werken, dan zeg ik dat van te voren, zodat zij er met de afspraken rekening mee kan houden. financiering van het onderwijs Is één van de allergrootste problemen. Eén ding weten we zeker: we kunnen niet zo doorgaan. Prof. K. Posthumus heeft eens uitgerekend wat er dan zal gebeuren in 1993 zal er geen cent meer zijn voor het kleuter-, basis- en voortgezet onderwijs. De onderwijsmiljarden zijn dan geheel nodig voor het wetenschappelijk onderwijs. in 2005 zal er ook geen geld meer zijn voor het bouwen van woningen, het aanleggen van wegen, het kopen van tanks en het verstrekken van sociale voorzieningen. Ons gehele nationale inkomen gaat dan naar de universiteiten en hogescholen. Op 1 februari is in de Tweede Kamer al gepleit om een verschuivina tot stand t« brengen: .wat minder geld voor 't wetenschappelijk onderwijs en wat meer voor het basisonderwijs. Zo nu en dan klinkt het onredelijke geluid dat we-met zijn allen maar meer voor het onderwijs over moeten hebben. Men vergeet dan dat de post voor onderwijs en wetenschappen al veruit het grootst van alle posten is. De rijksbegroting voor 1971 vraagt 32,7 miljard en daarvan gaan 9 miljard naar onderwijs en wetenschappen. De laatste jaren steeg ons nationale inkomen jaarlijks met goed negen procent, de totale overheidsuitgaven voor onderwijs met goed 14y2 procent en de overheidsuitgaven voor het wetenschappelijk onderwijs met goed 21 procent Zoiets kan natuurliik niet volgehouden worden. Een andere onmogelijke situatie op het gebied van de onderwijsfinanciering vormen de zeer onredelijke verschillen in de exploitatievergoedingen. Aangezien de vergoeding die een school per leerling per jaar krijgt door elk gemeentebestuur op eigen houtje wordt vastgesteld hebben we enorme verschillen gekregen. In het Groningse Meden werd in 1969 f 62,28 per lagere school kind uitgekeerd, in Arnhem bijvoorbeeld 153,61 en in Katwoude f212,48. Allemaal voor hetzelfde onderwijs en dat terwijl de boekjes in Meden even duur zijn als in Katwoude. Ook op dit gebied is het goed dat er een ontwerp van mr. Grosheide ligt voor een moderner basisonderwijs. Grosheide wil een eind maken aan die onredelijke verschillen. Tenslotte nóg een financiële kronkel. Zeventig procent van (te onderwijskosten zijn personeelsuitgaven. Sinds 1917 betaalt het rijk alle salarissen. Sinds die tijd rekent het departement dan ook keurig alle salarissen uit. Maar in eerste instantie gebeurt datzelfde werl^ vaak zeer onzorgvuldig door de duizenden schoolbesturen. De ambtenaren in Den Haag verknoeien zeeën van tijd om alles na te kijken en te corrigeren, de schoolbestuurder^ verknoeien ook zeeën van tijd omdat ze werk doen wat nóg eens een keer wordt gedaan. Het is maar een klein voorbeeldje waaruit blijkt dat het binnen het onderwijs allemaal wel wat efficiënter kan.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1971 | | pagina 27