BOETIEK 44
BOETIEK BUTTERFLY
11II
ïi'i
ii
R
L
ii
loket-werk is omgaan
met mensen, leuk werk!
pi
tt
15
HUIZE MARIA ROEPAAN
fotomodel
erg vrij
beroep
f ladiessen
DEY-AXEL
Weet je wel
Middelbare School voor
Scheepswerktuigkundigen
OPLEIDING TOT
WERKTUIGKUNDIGE
Fijn mechanische industrie
DRAAIERS
FREZERS
PROFIELSLIJPERS
RONDSLIJPERS
FIJN-BANKWERKERS
GEREEDSCHAPMAKERS
L.T.S.'ers
3-jarige cursus voor het Diploma Z.
2-jarige cursus voor het Diploma Z.A.
werken aan de toekomst
gezellig
leuk vak
n
Breda, Crogtdijk 50, 01600-30552
aain boord van schepen, terwijl de opleiding ook
goede mogelijkheden biedt voor allerlei techni
sche functies in het bedrijfsleven.
MIDDELBARE SCHOOL VOOR
SCHEEPSWERKTUIGKUNDIGEN
Middelburg Molenwater 8
Tel. 01180-2264
2-JARIGE DAGOPLEIDING
TOT
OFFICIER TER KOOPVAARDIJ
De opleiding biedt bovendien een goede voor
opleiding tot functies bij
1 e) scheepswerven
2e) elektriciteitscentrales
3e) verwarmings- en koeltechnische
bedrijven
4e) chemische industrie
Toelatingseisen
a) diploma mavo-3 met wiskunde
b) einddiploma l.t.s. mei goede cijfers
voor wiskunde,
natuurkunde/ mechanica
c) gelijkwaardige opleidingen
Aanmelding van leerlingen aan bovenstaand
adres.
Als lokettist(e) bij de t?TT ga ja de hele dag
met mensen om. Mensen die een telegram
willen versturen naar Bangkok. Of een pakje
naar Jisp. Of gewoon inlichtingen nodig hebben.
Allemaal mensen die je na je opleiding, van
ca. 8 maanden, zelfstandig moet helpen. En je
doet meer alleen. Want je beheert zelf de kas en
houdt de loketadministratie bij. Het is dus
helemaal jouw loket.
Over verantwoordelijkheid gesproken
Voor deze functie heb je een MULO-, of
MAVO-4-diploma nodig.
Tenslotte komen er niet alleen Nederlanders a an
jouw loket.
Als je begint ontvang je meteen al een
aantrekkelijk salaris, dat na je opleiding fors
verhoogd wordt.
Je krijgt minimaal 17 werkdagen vakantie en
6% vakantietoeslag. Bovendien neemt de PTT
de AOW-premie voor zijn rekening.
Je begint met het volgende bruto salaris
per maand
16-jarigen f428,-
17-jarigen f468,-
18-jarigen f513,-
19-jarigen f 568.-
20-jarigen f 635,-
21 -jarigen f 713,-
m
POSTDISTRICT
MIDDELBURG
In het postdistrict Middelburg kun je geplaatst
worden op één van de volgende postkantoren
Bergen op Zoom, Breskens, Goes, Hulst,
Middelburg, Terneuzen, Vlissingen of
Zierikzee.
Lijkt het je iets?
Vul dan onderstaande bon in en stuur die op
(zonder postzegel). Je krijgt dan zo spoedig
mogelijk een uitnodiging voor een informatief
gesprek.
Je kunt natuurlijk ook als je in Middelburg
bent, even het districtspostkantoor binnen lopen
en dan naar de afdeling Aanneming Personeel
vragen of je nader oriënteren bij de directeur
van het dichtstbijzijnde postkantoor.
bon
Invullen, uitknippen en in een envelop (zonder
postzegel) zenden aan de afdeling Aanneming
Personeel, districtspostkantoor.
Lange Noordstraat 48, Middelburg.
Ik heb belangstelling voor de functie van
lokettist(e).
Naamman/vrouw*
Adres
Woonplaats
Telefoon
Geboortedatum
Behaalde diploma's
doorhalen wat niet van toepassing is.
7105071 s
„BERGEN OP ZOOM"
vraagt op korte termijn voor haar GEREEDSCHAPMAKERIJ:
Tevens vragen wij
welké o.a. met behulp van de Bemetel-dpleiding in ons bedrijf voor
de bovengenoemde vakken opgeleid willen worden.
Een interessante werkkring, waarvoor wij bovendien graag een prima
loon betalen. Bovendien geven wij winstaandeel, reiskostenvergoe
ding en eventueel hulp bij het vinden van huisvesting.
Sollicitaties: Fultonstraat 1, Bergen op Zoom, tel. 01640 - 34611.
na 6 uur: tel. 01658 - 297 of 01640 - 37574.
Observatie- en Behandelingscentrum voor Zwakzinnigen
Ottersum (L)
In augustus en september begint weder
om een
Toelatingseisen: 16 jaar,
einddiploma 4-jarige M.A.V.O., Inas of
gelijkwaardige opleiding.
(assistenten in de zwakzinnigenzorg)
Toelatingseisen: 16 jaar,
minimaal 2 jaren en bij voorkeur 3 jaar
vervolgonderwijs na de lagere school.
Na het behalen van het Z.A.-diploma is
doorstroming naar de Z-opleiding onder
bepaalde voorwaarden mogelijk.
Belangstellenden worden verzocht zich
te wenden tot het hoofd van de Ver
plegingsdienst, Siebengewa/dseweg 15,
Ottersum
FILMER
Nederlandse Filmacademie
Overtoom 301, Amsterdam, tel.
020-184352; Academie voor
Beeldende Kunsten Sint Joost,
St. Janstraat 18, Breda, teL
01600-35 *36.
FITTER
Stichting „Bemetel", Van Stolk- i
weg 34, Den Haag, tel. 070-
070-512741.
FOTOGRAAF
Nederlandse Foto vakschool,
Jan van Nassaustraat 100, Den
Haag, tel. 070-249419. Academie
voor Beeldende Kunsten Sint
Joost, St. Janstraat 18, Breda,
tel. 01600-35786.
FREZER I
Stichting „Bemetel", Van Stolk-
weg 34, Den Haag, tel. 070-
512391.
FIJNMETAALBEWERKER
Stichting „Bemetel", Van Stolk-
weg 34, Den Haag, tel. 070.
512391 en Stichting „Smeco-
ma" Amsterdamsestraatweg '40
Baarn, tel. 02154-5051.
FYSIOTHERAPEUT
Secretaris van de Vereniging
van opleidingsinstituten voor
fysiotherapie. Deken Nicolaije-
straat 11-13, Heerlen, tel. 045-
713425; Opleidingen onder
meer in Enschede, Heerlen,
Den Bosch, Nijmegen en Arn
hem.
Ik denk dat Corinne ongeveer 140 mo
dellen bij haar bureau in dienst heelt.
Jaloezie en broodnijd Ach, dat valt erg
mee. Buitenstaanders horen daar geloof
ik de meest afschuwelijke verhalen over.
Maar we werken met een stel gezellige
meiden en hebben er veel plezier. Het
is natuurlijk wel zo, dat, naar gelang
de mode, een bepaald type model op
een bepaald moment erg in is. Van de
andere kant, als die mode voorbij is,
dan kun je ook hard weer naar bene
den vallen. Hoewel je natuurlijk zelf ook
veel aan het image, dat je wilt hebben,
kunt doen.
Als je genoeg werk hebt, en dat heb ik
gelukkig, dan kun je er financieel be
hoorlijk van rondkomen. Maar het eerste
jaar moet je beslist meer geld investeren
in kleding en andere accessoires dan je
verdient. Je moet gewoon een all-round
basis hebben. Ik heb bijvoorbeeld alleen
al zeven pruiken, die beslist niet goed
koop zijn. Ik zèt trouw iedere avond,
als ik thuis kom krulspelden in de hele
serie, zodat ik ze de volgende dag weer
gebruiksklaar mee kan nemen.
Toch is het een leuk vak. Je maakt
vaak lekker gekke dingen mee. Zo
moest ik een keer model zijn voor een
reclame van de K.L.M. Ik moest, in een
pakje van een stewardess, met een klein
kind de vliegtuigtrap oplopen en naar
binnen gaan. Het vliegtuig stond, met
draaiende-motoren klaar om naar Mon
treal te vertrekken. Toen ik met het
kind bij de deur was, woei die met een
klap dicht en stond ik binnen. De ge
zagvoerder komt onmiddellijk naar me
toe, denkend dat ik de echte stewardess
ben en zegt dat we vertrekken en geeft
me allerlei opdrachten. Het duurde lang
voor hij begreep, dat ik er weer uit
moest en dat ik geen echte KLM-ste-
wardess was".
ria boelens
llona van Dijk uit Zeist is 24
jaar. Haar beroep: fotomodel.
Ze werkt via de bemiddeling
van het bekende bureau Mo
del Planning in Amsterdam
van ex-miss-world Corinne
Rotschafer.
„Ik ben op een héél toevallige manier
in dit vak gerold", zegt llona. „Eigenlijk
heb ik een opleiding gehad als tandarts
assistente. Maar ik had destijds, dat is
al weer vier jaar geleden, een vriend
die fotograaf wasr Hij maakte toen een
serie foto's van me die erg goed uitviel
en via hem ben ik eigenlijk verder ge
komen.
Wat je moet kunnen als fotomodel
Och, op de eerste plaats moet je na
tuurlijk wel een gezicht hebben dat er
een beetje in gaat bij het publiek. Een
verdere vooropleiding is niet nodig, maar
zonder enig acteertalent kom je er toch
ook niet. Ja, en een flink beginkapitaal
tje heb je toch ook wel nodig. Want je
moet een enorme massa kleren hebben.
Voor iedere opdracht die ik krijg sjouw
ik een enorme koffer mee met een aan
tal jurken, jassen, broeken, schoenen,
shawls, kettingen, brillen en niet te ver
geten make-up en pruiken. Je moet op
elk kledinggebied in elk geval wat
hebben. Je moet er als een hippe meid
uit kunnen zien en ook als een dege
lijke juffrouw.
Mijn werk bestaat voornamelijk uit re
clamefotografie. Modeshows doe ik veel
minder omdat ik daar niet zo geschikt
voor ben. Daar ben ik te klein
voor. Niet chic genoeg. Ik word het
meest gevraagd als ze voor een reclame
een jolig, guitig gezicht nodig hebben.
Op reclamegebied heb ik eigenlijk on
derhand alles wel gedaan. Ik heb op de
voorplaat gestaan van verschillende da
mesbladen en in advertenties van tand
pasta tot zeeppoeder. Ik heb in Neder
land gewérkt, maar ook in Duitsland,
Portugal en New York. Het is een erg
vrij beroep; je werkt als je zin hebt en
je blijft thuis als je géén zin in werken
hebt. Daar staat dan wel tegenover dat
je dan ook niets verdient. Persoonlijk
vind ik 't prettigst om via een or
ganisatiebureau zoals dat van Corinne te
werken. Zij regelt letterlijk alles voor
je. Ik bel haar iedere avond vanuit
Zeist op en vraag wat er de volgende
dag te doen is. Wil ik op een bepaalde
dag niet werken, dan zeg ik dat van te
voren, zodat zij er met de afspraken
rekening mee kan houden.
financiering
van het onderwijs Is één van de
allergrootste problemen. Eén ding
weten we zeker: we kunnen
niet zo doorgaan. Prof. K.
Posthumus heeft eens
uitgerekend wat er dan zal
gebeuren
in 1993 zal er geen cent
meer zijn voor het kleuter-,
basis- en voortgezet onderwijs.
De onderwijsmiljarden zijn dan
geheel nodig voor het
wetenschappelijk onderwijs.
in 2005 zal er ook geen geld
meer zijn voor het bouwen van
woningen, het aanleggen van
wegen, het kopen van tanks en
het verstrekken van sociale
voorzieningen. Ons gehele
nationale inkomen gaat dan naar
de universiteiten en hogescholen.
Op 1 februari is in de Tweede
Kamer al gepleit om een
verschuivina tot stand t«
brengen: .wat minder geld voor 't
wetenschappelijk onderwijs en
wat meer voor het
basisonderwijs.
Zo nu en dan klinkt het
onredelijke geluid dat we-met
zijn allen maar meer voor het
onderwijs over moeten hebben.
Men vergeet dan dat de post
voor onderwijs en
wetenschappen al veruit het
grootst van alle posten is. De
rijksbegroting voor 1971 vraagt
32,7 miljard en daarvan gaan 9
miljard naar onderwijs en
wetenschappen. De laatste jaren
steeg ons nationale inkomen
jaarlijks met goed negen procent,
de totale overheidsuitgaven voor
onderwijs met goed 14y2
procent en de overheidsuitgaven
voor het wetenschappelijk
onderwijs met goed 21 procent
Zoiets kan natuurliik niet
volgehouden worden.
Een andere onmogelijke situatie
op het gebied van de
onderwijsfinanciering vormen de
zeer onredelijke verschillen in de
exploitatievergoedingen.
Aangezien de vergoeding die een
school per leerling per jaar krijgt
door elk gemeentebestuur op
eigen houtje wordt vastgesteld
hebben we enorme verschillen
gekregen. In het Groningse
Meden werd in 1969 f 62,28 per
lagere school kind uitgekeerd, in
Arnhem bijvoorbeeld 153,61 en
in Katwoude f212,48. Allemaal
voor hetzelfde onderwijs en dat
terwijl de boekjes in Meden
even duur zijn als in Katwoude.
Ook op dit gebied is het goed
dat er een ontwerp van mr.
Grosheide ligt voor een moderner
basisonderwijs. Grosheide wil
een eind maken aan die
onredelijke verschillen.
Tenslotte nóg een financiële
kronkel. Zeventig procent van (te
onderwijskosten zijn
personeelsuitgaven. Sinds 1917
betaalt het rijk alle salarissen.
Sinds die tijd rekent het
departement dan ook keurig alle
salarissen uit. Maar in eerste
instantie gebeurt datzelfde werl^
vaak zeer onzorgvuldig door de
duizenden schoolbesturen. De
ambtenaren in Den Haag
verknoeien zeeën van tijd om
alles na te kijken en te
corrigeren, de schoolbestuurder^
verknoeien ook zeeën van tijd
omdat ze werk doen wat nóg
eens een keer wordt gedaan.
Het is maar een klein
voorbeeldje waaruit blijkt dat
het binnen het onderwijs
allemaal wel wat efficiënter
kan.