BOETIEK 44
BOETIEK BUTTERFLY
II
RAffFEISENBANK
TËRNËlfZEN
Cursus voor operator
VERKOOPSTER
I
Iv. DIXH00RN
emigratie
bereikte
dieptepunt
e
MEDEWERKSTERS
Dag- en Avondschool
Scholengemeenschap DE VAKSCHOOL
leerling of
aankomend
adressen
ffl
DEY-AXEL
Weet je wel
SPAARBANK EN ALLE BANKZAKEN
Instituut voor Handels- en Economisch
Onderwijs
AANGIFTE LEERLINGEN
Opleidingsmogelijkheden
SHELL NEDERLAND CHEMIE N.V.
Wij hebben
plaats voor
werken aan de toekomst
betrouwbaar
te vol
half miljoen
VRAAGT tooi haar hoofdkantoor te Terneuzen,
Walstraat 7
met mulo-, mavo-, of havo-opleiding.
Geboden wordt
een goed salaris
een jaarlijkse gratificatie
6% vakantiegeld
een bedrijfsspaarregeling
een gunstige studiekostenvergoeding
Sollicitaties te richten aan dc directie van de bank, Walstraat 7,
Terneuzen. telefoon 01150 - 4651.
MIDDELBURG
Koepoortstraat 3. Tel. 01180-5914
Opleidingen voor
MIDDENSTANDS-diploma
PRAKTIJK diploma BOEKHOUDEN
M.B.A. Moderne Bedrijfs Administratie
S.P.D. (deel I en II)
BEDRIJFSECONOOM
ASS. BEDRIJFSECONOOM.
Dir.: A. M. van Sommeren.
school voor lager-, middelbaar- en hoger beroepsonderwijs
voor meisjes en jongens.
Bergweg 6 - Goes, tel. 01100-6353 Direktrice: mej. A. Waalwijk
dagelijks van: 9.00-4.00 uur aan de school, of telefonisch 01100-6353;
's avonds: volgens afspraak of telefonisch 01100 - 5875.
A. LAGER BEROEPSONDERWIJS
1. eerste leerjaar (brugklas):
toelatingseis: 6 klassen basisonderwijs
2. tweede leerjaar:
toelatingseis: brugklas van elke school voor voortgezet
onderwijs
3. derde leerjaar:
a. Theoretische richting met naaldvakken en huish. vakken
b. Praktische richting met nadruk op:
1. naald vakken
2. huishoudelijke vakken
3. verkoopkunde.
B. MIDDELBAAR BEROEPSONDERWIJS
1. 3 jarige vooropleiding voor hoger beroepsonderwijs:
toelatingseis: T-diploma, MAVO-III
2. vormingsklas A en V (speciaal ook voor jongens
die bijv. verpleger willen worden:
toelatingseis: diploma MAVO, HAVO enz. of overgangs-
bewijs van 3 naar 4 HAVO, Gymnasium, MMS.
3. kostuumnaaister:
toelatingseis: 1. T-diploma
2. P-diploma onder bepaalde voorwaarden
3. diploma 3- of 4-jarige MAVO.
C. HOGER BEROEPSONDERWIJS
1. lerares naaldvakken (akte Na)
2. lerares huishoudelijke vakken (akte N XIX)
toelatingseis voor beide opleidingen:
1. diploma vormingsklas
2. diploma 3-jarige vooropleiding
3. diploma HAVO, MMS of Gymnasium.
D. LEERLINGWEZEN
1. opleiding dameskappen (ook voor jongens):
toelatingseis: leeftijd 15 jaar en 8 jaar onderwijs hebben
gevolgd, waarvan tenminste 1 jaar voortgezet
onderwijs.
2. vervolg opleiding dameskappen:
toelatingseis- diploma 2 jarige primaire opleiding leerling
wezen dameskappen.
3. gezinshelpster:
toelatingseis: diploma T of P.
Shell Chemie Moerdijk kan op haar
bedrijfsschool nog enkele jongelui
een plaats bieden op de cursus voor
operator.
Vereiste opleiding: LTS of
MAVO/MULO.
De kandidaten moeten geboren zijn
in de jaren 1953, 1954 of 1955.
De cursus is een volledige
dagopleiding en omvat behalve de
theoretische scholing van 4 dagen per
week 1 dag sport en vorming.
Tijdens de opleiding van twee jaar
ontvangt men een vergoeding van
250,— per maand bruto.
Na de opleiding wordt de leerling een
arbeidsovereenkomst aangeboden.
Wie nadere inlichtingen over deze -
cursus wenst, kan zich wenden tot
onderstaand adres;
telefoon 01680-4555, buiten
kantoortijd 01882-448.
Postbus 25, Klundert (N.-B.).
Vraag alle gewenste inlichtingen bij
NOORDSTRAAT 23
TERNEUZEN - TELEFOON 01150-2692
De zaak. die de mode .altijd ééri stap voor is J.
Geboorteland en familie ver
laten om elders in de wereld
een nieuwe toekomst op te
bouwen is ien wezenlijk on
derdeel van de ontplooiings
mogelijkheden van de mens.
Sinds 1945 heeft ruim een half
miljoen Nederlanders het aan-
gedufd „den vreemde in te
trekken" om een belangrijke
bijdrage te leveren aan de op
bouw en uitbouw van een
land. De Nederlander schijnt
te beschikken over een inge
bouwde zekerheid om na zijn
emigratie niet te mislukken.
Het aantal emigranten, dat te
leurgesteld terugkomt, is bij
na te verwaarlozen. Niet de
emigrant zelf heeft het meeste
profijt van zijn nieuw opge
bouwde toekomst, maar zijn
kinderen. Het doel en de be
tekenis van de emigratie zou
moeten worden geïntegreerd
in het huidige onderwijs.
Deze visie op het emigreren is afkomstig
van de heer H. A. van Luyk, hoofd van
de afdeling uitvoering van de Neder
landse Emigratiedienst in Den Haag. Een
bereisde Roel, die ondanks veelvuldig
verblijf buitenlands gehecht is aan Eu
ropa en Nederland.
„Iedere Nederlander, die in het buiten
land en dan denk ik aan andere we
relddelen aan de slag wil komen
slaagt daarin op voorwaarde, dat hij
zichzelf kent. Een aspirant-emigrant
moet als het ware voor de spiegel gaan
staan en zich afvragen „Wie ben ik"
Kan ik de stap zetten om elders een
nieuwe toekomst te gaan opbouwen?" De
Nederlandse Emigratiedienst kan hem
daarbij helpen o.a, via onze voorlich
tingsavonden. Ook een groot aantal
maatschappelijke instellingen op confes
sionele en humanistische basis kunnen
EEG-LABORANT
Inl.: Nederlandse Vereniging
Eleetro-encefalografie en klini
sche Neurofysiologie p/a Dr. B.
Kemp, Ziekenhuis De Godde
lijke Voorzienigheid, Walram
straat 23, Sittard, tel. 04490-
8666.
ETALEUR-DECORATEUR
Inl.: Nationale Schildersschool,
Smijerslaan 2, Utrecht, tel. 030-
714624.
ELECTRISCH LASSER
Nederl. Instituut voor Lastech
niek NIL, Zeestraat 62, Den
Haag, tel. 070-600937; Stichting
„Bemetel" Van Stolkweg 34,
Den Haag tel. 070-512391 en
„Smccoma", Amsterdamsestraat
weg 40, Baarn, tel. 02154-5051.
ELECTROMONTEUR
Vereniging tot Bevordering
van het Elektrotechnisch Vak
onderwijs in Nederland (VEV),
Herengracht 252, Amsterdam,
tel. 020-222525.
ERGOTHERAPEUTE
p/a Revalidatiecentrum GKZ,
Crailoseweg 116, Huizen (NH),
tel. 02159-30551.
EXPEDITEUR
Nationale Organisatie van het
Beroepsgoederenvervoer Weg
transport (NOB), H. te Landr-
laan 492, Rijswijk, tel. 070-
997100.
de aspirant-emigranten terzijde staan.
Arbeidsbureaus kunnen ook alle gewen
ste inlichtingen geve.n De eindbeslissing
ligt niet echter bij ons. Wij hanteren
geen psychologische test. Je kunt nu
eenmaal niet mensen dwingen zo'n proef
te ondergaan. De eigen verantwoorde
lijkheid van de emigrant staat centraal.
De ervaring heeft geleerd, dat de Neder
lander een soort ingebouwde zekerheid
heeft om te weten, dat hij niet mislukt.
Weinig emigranten mislukken. Het aan
tal, „avonturiers" is gering.
Onze voorlichting spitst zich steeds toe;
eerst grote voorlichtingsavonden, daarna
bijeenkomsten met kleine groepen aspi
rant-emigranten en tot slot een persoon
lijk gesprek op een van onze aanmel
dingskantoren. Die voorlichting van ons
kan je op zijn minst betrouwbaar noe
men. Wij lichten de mensen in over de
politieke, sociale en kerkelijke verhou
dingen en de werkgelegenheid in de
emigratielanden. Je weet nooit hoe de
voorlichting overkomt. Onze voorlich
ters hebben allemaal „hun landen" be
zocht en een speciale studie gemaakt.
Onder de teleurgestelden vind je men
sen, die zich niet hebben kunnen aan
passen, heimwee hebben of steeds hun
nieuwe levensomstandigheden blijven
vergelijken met die in ons land. Het
overgrote deel van de emigranten slaagt.
Een grote groep verandert echter van
beroep. In de bekende emigratielanden,
Australië, Canada, Zuid-Afrika en Bra
zilië kunnen de meeste emigranten zon-
Opïciding- aan de Academies
voor Beeldende Kunsten in
Amsterdam, Arnhem en Maas
tricht.
EDELSMID
der een diploma zo aan de slag. Voor
velen vormt dat een uitdaging.
Er zijn genoeg redenen om Nederland
vaarwel te zwaaien en elders een nieu
we toekomst te starten. Velen vin.len
ons land te vol worden en soms wel te
gereglementeerd. Onze samenleving kent
nu eenmaal haar regels. Met ons 13 mil
joen zitten we wel wat erg dicht op el
kaar. Spelregels moeten we nu eenmaal
hebben. Australië (220 keer zo groot als
Nderland) telt 12% miljoen inwoners.
Je kan er alle kanten op.
Je hebt in de nieuwe landen meer vrij
heid. Het is juist de kunst voor de emi
grant, dat hij zijn vrijheid aan kan.
Sommigen hebben daar in het begin
moeite mee. Vorig jaar emigreerden
ruim 7000 landgenoten, wel een diepte
punt. Er zijn nu al indicaties, dat in
1971 het aantal emigranten groter zal
zijn dan vorig jaar. In 1969 waren het
er ruim 8500. Ook 65-J-ers emigreren,
vaak naar hun kinderen.
De invloed van de Nederlanders in an
dere werelddelen wordt hier onderschat.
Nederlanders in den vreemde assimile
ren niet, maar hebben hun eigen inbreng
in het levenspatroon en in de zich ont
wikkelende cultuur van een land. Au
stralië is duidelijk beïnvloed door de
Nederlanders. Zij maken 2 a 2V2% uit
van de Australische bevolking. De eigen
geestelijke bagage van' de Nederlandse
emigranten wordt bijzonder op prijs ge
steld.
Sinds het einde van de tweede wereld
oorlog is er al een half miljoen land
genoten geëmigreerd. In totaal leven iVa
miljoen Nederlanders buiten ons land.
Dit wordt te weinig gerealiseerd. Op de
scholen zou daaraan veel meer aandacht
moeten worden gewijd. Bij 't vak aard
rijkskunde zou het belang van de emi
gratie moeten worden behandeld. Emi
gratie is nu eenmaal een wezenlijk on
derdeel van de ontplooiingsmogelijkhe
den van de mens. Vooral jonge mensen
moet je dat vroeg bijbrengen. Het on
derwijs is het best geschikt. Jong ge
leerd is oud gedaan.
Wanneer je gaat emigreren, moet je je
wel goed realiseren: ik word er waar
schijnlijk niet zoveel beter van, maar
wel mijn kinderen. Dat heeft de praktijk
geleerd. De emigrant moet in het begin
keihard werken en zal er zelf ook wat
profijt van hebben. Zijn kinderen pluk
ken echter de vruchten".'
jos v.d. wijngaart
examens
zijn momentopnamen en zoals U
weet staat de één zeer
gefiatteerd op een foto en valt
het volgende kiekje zo stecht uit
dat de werkelijkheid geweld
aan wordt gedaan.
Het rendement van ons
onderwijs is altijd bar slecht
geweest. Van elke 10 leerlingen
die het middelbaar onderwijs
binnenstapten, behaalden 5 nooit
het diploma, 1 kwam er na
éénmaal doubleren, 2 na twee
keer zittenblijven en slechts 2
van de 10 behaalden het diploma
in de normale tijd. Bij het u.l.o.
was het nog erger: 6 van de 10
behaalden nooit het diploma.
De Mammoetwet is onder meer
bedoeld om dat rendement te
verbeteren, maar aangezien de
Mammoet pas in 1968 is gestart
zijn alleen experimenterende
scholen - die eerder volgens de
Mammoet waren gaan werken -
aan de nieuwe examens toe.
Bij die Mammoet-examens zijn al
veel verbeteringen: men doet
examen in een beperkt aantal
vakken (6 of 5) en daarvan is
alleen Nederlands en één
vreemde taal verplicht De
andere vakken kan men zelf min
of meer kiezen. Een andere
verbetering is een over het hele
laatste jaar gespreid
schoolonderzoek als tegenwicht
tegen een momentopname als het
centraal schriftelijk examen.
economisch
en administratief onderwijs, een
door de Mammoet ingevoerde
vorm van beroepsonderwijs,
uiteraard op lager-, middeibaar-
en hoger niveau (l.e.a.o., m.e a.o.
en h.e.a.o.).
Het aantal scholen is snel
gestegen.
De l.e.a.o. (voor een deel de
opvolger van de oude v.g.lo.)
leidt op voor lager kantoor- en
winkelpersoneel en
bedrijfshulpen; de bedoeling van
het m.e.a.o. is jongelui met
mavo-diploma een voortgezette
opleiding te verschaffen, die een
voorbereiding zal geven voor
beroepen van commerciële,
economische en administratieve
aard; het h.e.a.o. leidt op voor
verantwoordelijke functies in de
economische, commerciële en
administratieve sectoren van
bedrijfsleven en overheid.
expressievakken
zijn de lelijke eendjes binnen de
vakken. Zelfs de inspectie van
het basisonderwijs heeft in het
onderwijsverslag van 1968 al
gezegd dat de kunstzinnige
vorming op de basisschool
onvoldoende is. Maar voorlopig
hangen vakken als tekenen,
zingen, handenarbeid en
gymnastiek er nog bij.
De muzische vorming hoe
belangrijk ook in verband met de
steeds toenemende vrije tijd
is op de lagere school een
kwestie van toeval. Als een
onderwijzer graag en goed zingt
krijgt de klas goed zangles, als
hij niet van zingen houdt is elk
excuus goed om de zangles over
te slaan, ie hoort nooit dat een
onderwijzer die niet van rekenen
houdt slecht rekenonderwijs
geeft.
Gelukkig biedt het nieuwe
ontwerp van mr. Grosheide meer
mogelijkheden voor de
expressievakken maar ook hier
klinkt het bekende onderwijslied:
alles gaat goed, het kan nog
jaren duren.
eerste klas
I
de klas waarin schoolkinderen
het meeste leren en waarin de
grootste ongelukken gebeuren.
Sinds jaar en dag doubleren 11
procent van de jongens en 9
procent van de meisjes al in de
eerste klas van de lagere school
(zie ook onder de Z fcij
zittenblijven).
De kinderen komen in zo'n
eerste klas terecht met zeer
verschillende ontwikkelingen,
geheel afhankelijk va t liet milieu
waaruit ze komen. De school
doet net alsof het om een
uniforme massa gaat en begint
gewoon op een bepaald niveau.
Dat betekent dat soirm ije
kinderen in het begin een makkie
hebben en dat anderen van af de
allereerste dag achter te raken.
Arbeiderskinderen b iginnen vaak
met een achterstand Mi de
lagere school en tengevolge van
het systeem raken ze alleen
maar verder achter; op het eind
van de lagere school hebben
veel arbeiderskindeer. ren
achterstand van zo'n twee jaar.
experiment
is een woord dat men binnen
het onderwijs ten onrechte
gebruikt. Een experiment houdt
immers in dat men nog alle
kanten uit kan, maar dat is bij
onderwijsexperimenten tot nu
toe nimmter het geval. Ook bij
experimenten wordt exact
voorgeschreven hoe het moet en
waar men uit moet komen.
Voordat de Mammoetwet in
1968 werd ingevoerd (te
beginnen met een eerste klas en
vervolgens elk jaar een klas
erbij) waren er scholen
begonnen om die
Mammoet-structuur uit te
proberen en die scholen werden
experimenterende scholen
genoemd. Ze zijn dus nu ook
verder met de Mammoet
gevorderd 'an de andere
scholen.
Van allerlei kanten wordt nu
aangedrongen op experimenten
met een middenschool (zie ook
verder onder M) en heel
mondjesmaat wordt daar dit jaar
ook mee gestart.