BOETIEK 44 BOETIEK BUTTERFLY II RAffFEISENBANK TËRNËlfZEN Cursus voor operator VERKOOPSTER I Iv. DIXH00RN emigratie bereikte dieptepunt e MEDEWERKSTERS Dag- en Avondschool Scholengemeenschap DE VAKSCHOOL leerling of aankomend adressen ffl DEY-AXEL Weet je wel SPAARBANK EN ALLE BANKZAKEN Instituut voor Handels- en Economisch Onderwijs AANGIFTE LEERLINGEN Opleidingsmogelijkheden SHELL NEDERLAND CHEMIE N.V. Wij hebben plaats voor werken aan de toekomst betrouwbaar te vol half miljoen VRAAGT tooi haar hoofdkantoor te Terneuzen, Walstraat 7 met mulo-, mavo-, of havo-opleiding. Geboden wordt een goed salaris een jaarlijkse gratificatie 6% vakantiegeld een bedrijfsspaarregeling een gunstige studiekostenvergoeding Sollicitaties te richten aan dc directie van de bank, Walstraat 7, Terneuzen. telefoon 01150 - 4651. MIDDELBURG Koepoortstraat 3. Tel. 01180-5914 Opleidingen voor MIDDENSTANDS-diploma PRAKTIJK diploma BOEKHOUDEN M.B.A. Moderne Bedrijfs Administratie S.P.D. (deel I en II) BEDRIJFSECONOOM ASS. BEDRIJFSECONOOM. Dir.: A. M. van Sommeren. school voor lager-, middelbaar- en hoger beroepsonderwijs voor meisjes en jongens. Bergweg 6 - Goes, tel. 01100-6353 Direktrice: mej. A. Waalwijk dagelijks van: 9.00-4.00 uur aan de school, of telefonisch 01100-6353; 's avonds: volgens afspraak of telefonisch 01100 - 5875. A. LAGER BEROEPSONDERWIJS 1. eerste leerjaar (brugklas): toelatingseis: 6 klassen basisonderwijs 2. tweede leerjaar: toelatingseis: brugklas van elke school voor voortgezet onderwijs 3. derde leerjaar: a. Theoretische richting met naaldvakken en huish. vakken b. Praktische richting met nadruk op: 1. naald vakken 2. huishoudelijke vakken 3. verkoopkunde. B. MIDDELBAAR BEROEPSONDERWIJS 1. 3 jarige vooropleiding voor hoger beroepsonderwijs: toelatingseis: T-diploma, MAVO-III 2. vormingsklas A en V (speciaal ook voor jongens die bijv. verpleger willen worden: toelatingseis: diploma MAVO, HAVO enz. of overgangs- bewijs van 3 naar 4 HAVO, Gymnasium, MMS. 3. kostuumnaaister: toelatingseis: 1. T-diploma 2. P-diploma onder bepaalde voorwaarden 3. diploma 3- of 4-jarige MAVO. C. HOGER BEROEPSONDERWIJS 1. lerares naaldvakken (akte Na) 2. lerares huishoudelijke vakken (akte N XIX) toelatingseis voor beide opleidingen: 1. diploma vormingsklas 2. diploma 3-jarige vooropleiding 3. diploma HAVO, MMS of Gymnasium. D. LEERLINGWEZEN 1. opleiding dameskappen (ook voor jongens): toelatingseis: leeftijd 15 jaar en 8 jaar onderwijs hebben gevolgd, waarvan tenminste 1 jaar voortgezet onderwijs. 2. vervolg opleiding dameskappen: toelatingseis- diploma 2 jarige primaire opleiding leerling wezen dameskappen. 3. gezinshelpster: toelatingseis: diploma T of P. Shell Chemie Moerdijk kan op haar bedrijfsschool nog enkele jongelui een plaats bieden op de cursus voor operator. Vereiste opleiding: LTS of MAVO/MULO. De kandidaten moeten geboren zijn in de jaren 1953, 1954 of 1955. De cursus is een volledige dagopleiding en omvat behalve de theoretische scholing van 4 dagen per week 1 dag sport en vorming. Tijdens de opleiding van twee jaar ontvangt men een vergoeding van 250,— per maand bruto. Na de opleiding wordt de leerling een arbeidsovereenkomst aangeboden. Wie nadere inlichtingen over deze - cursus wenst, kan zich wenden tot onderstaand adres; telefoon 01680-4555, buiten kantoortijd 01882-448. Postbus 25, Klundert (N.-B.). Vraag alle gewenste inlichtingen bij NOORDSTRAAT 23 TERNEUZEN - TELEFOON 01150-2692 De zaak. die de mode .altijd ééri stap voor is J. Geboorteland en familie ver laten om elders in de wereld een nieuwe toekomst op te bouwen is ien wezenlijk on derdeel van de ontplooiings mogelijkheden van de mens. Sinds 1945 heeft ruim een half miljoen Nederlanders het aan- gedufd „den vreemde in te trekken" om een belangrijke bijdrage te leveren aan de op bouw en uitbouw van een land. De Nederlander schijnt te beschikken over een inge bouwde zekerheid om na zijn emigratie niet te mislukken. Het aantal emigranten, dat te leurgesteld terugkomt, is bij na te verwaarlozen. Niet de emigrant zelf heeft het meeste profijt van zijn nieuw opge bouwde toekomst, maar zijn kinderen. Het doel en de be tekenis van de emigratie zou moeten worden geïntegreerd in het huidige onderwijs. Deze visie op het emigreren is afkomstig van de heer H. A. van Luyk, hoofd van de afdeling uitvoering van de Neder landse Emigratiedienst in Den Haag. Een bereisde Roel, die ondanks veelvuldig verblijf buitenlands gehecht is aan Eu ropa en Nederland. „Iedere Nederlander, die in het buiten land en dan denk ik aan andere we relddelen aan de slag wil komen slaagt daarin op voorwaarde, dat hij zichzelf kent. Een aspirant-emigrant moet als het ware voor de spiegel gaan staan en zich afvragen „Wie ben ik" Kan ik de stap zetten om elders een nieuwe toekomst te gaan opbouwen?" De Nederlandse Emigratiedienst kan hem daarbij helpen o.a, via onze voorlich tingsavonden. Ook een groot aantal maatschappelijke instellingen op confes sionele en humanistische basis kunnen EEG-LABORANT Inl.: Nederlandse Vereniging Eleetro-encefalografie en klini sche Neurofysiologie p/a Dr. B. Kemp, Ziekenhuis De Godde lijke Voorzienigheid, Walram straat 23, Sittard, tel. 04490- 8666. ETALEUR-DECORATEUR Inl.: Nationale Schildersschool, Smijerslaan 2, Utrecht, tel. 030- 714624. ELECTRISCH LASSER Nederl. Instituut voor Lastech niek NIL, Zeestraat 62, Den Haag, tel. 070-600937; Stichting „Bemetel" Van Stolkweg 34, Den Haag tel. 070-512391 en „Smccoma", Amsterdamsestraat weg 40, Baarn, tel. 02154-5051. ELECTROMONTEUR Vereniging tot Bevordering van het Elektrotechnisch Vak onderwijs in Nederland (VEV), Herengracht 252, Amsterdam, tel. 020-222525. ERGOTHERAPEUTE p/a Revalidatiecentrum GKZ, Crailoseweg 116, Huizen (NH), tel. 02159-30551. EXPEDITEUR Nationale Organisatie van het Beroepsgoederenvervoer Weg transport (NOB), H. te Landr- laan 492, Rijswijk, tel. 070- 997100. de aspirant-emigranten terzijde staan. Arbeidsbureaus kunnen ook alle gewen ste inlichtingen geve.n De eindbeslissing ligt niet echter bij ons. Wij hanteren geen psychologische test. Je kunt nu eenmaal niet mensen dwingen zo'n proef te ondergaan. De eigen verantwoorde lijkheid van de emigrant staat centraal. De ervaring heeft geleerd, dat de Neder lander een soort ingebouwde zekerheid heeft om te weten, dat hij niet mislukt. Weinig emigranten mislukken. Het aan tal, „avonturiers" is gering. Onze voorlichting spitst zich steeds toe; eerst grote voorlichtingsavonden, daarna bijeenkomsten met kleine groepen aspi rant-emigranten en tot slot een persoon lijk gesprek op een van onze aanmel dingskantoren. Die voorlichting van ons kan je op zijn minst betrouwbaar noe men. Wij lichten de mensen in over de politieke, sociale en kerkelijke verhou dingen en de werkgelegenheid in de emigratielanden. Je weet nooit hoe de voorlichting overkomt. Onze voorlich ters hebben allemaal „hun landen" be zocht en een speciale studie gemaakt. Onder de teleurgestelden vind je men sen, die zich niet hebben kunnen aan passen, heimwee hebben of steeds hun nieuwe levensomstandigheden blijven vergelijken met die in ons land. Het overgrote deel van de emigranten slaagt. Een grote groep verandert echter van beroep. In de bekende emigratielanden, Australië, Canada, Zuid-Afrika en Bra zilië kunnen de meeste emigranten zon- Opïciding- aan de Academies voor Beeldende Kunsten in Amsterdam, Arnhem en Maas tricht. EDELSMID der een diploma zo aan de slag. Voor velen vormt dat een uitdaging. Er zijn genoeg redenen om Nederland vaarwel te zwaaien en elders een nieu we toekomst te starten. Velen vin.len ons land te vol worden en soms wel te gereglementeerd. Onze samenleving kent nu eenmaal haar regels. Met ons 13 mil joen zitten we wel wat erg dicht op el kaar. Spelregels moeten we nu eenmaal hebben. Australië (220 keer zo groot als Nderland) telt 12% miljoen inwoners. Je kan er alle kanten op. Je hebt in de nieuwe landen meer vrij heid. Het is juist de kunst voor de emi grant, dat hij zijn vrijheid aan kan. Sommigen hebben daar in het begin moeite mee. Vorig jaar emigreerden ruim 7000 landgenoten, wel een diepte punt. Er zijn nu al indicaties, dat in 1971 het aantal emigranten groter zal zijn dan vorig jaar. In 1969 waren het er ruim 8500. Ook 65-J-ers emigreren, vaak naar hun kinderen. De invloed van de Nederlanders in an dere werelddelen wordt hier onderschat. Nederlanders in den vreemde assimile ren niet, maar hebben hun eigen inbreng in het levenspatroon en in de zich ont wikkelende cultuur van een land. Au stralië is duidelijk beïnvloed door de Nederlanders. Zij maken 2 a 2V2% uit van de Australische bevolking. De eigen geestelijke bagage van' de Nederlandse emigranten wordt bijzonder op prijs ge steld. Sinds het einde van de tweede wereld oorlog is er al een half miljoen land genoten geëmigreerd. In totaal leven iVa miljoen Nederlanders buiten ons land. Dit wordt te weinig gerealiseerd. Op de scholen zou daaraan veel meer aandacht moeten worden gewijd. Bij 't vak aard rijkskunde zou het belang van de emi gratie moeten worden behandeld. Emi gratie is nu eenmaal een wezenlijk on derdeel van de ontplooiingsmogelijkhe den van de mens. Vooral jonge mensen moet je dat vroeg bijbrengen. Het on derwijs is het best geschikt. Jong ge leerd is oud gedaan. Wanneer je gaat emigreren, moet je je wel goed realiseren: ik word er waar schijnlijk niet zoveel beter van, maar wel mijn kinderen. Dat heeft de praktijk geleerd. De emigrant moet in het begin keihard werken en zal er zelf ook wat profijt van hebben. Zijn kinderen pluk ken echter de vruchten".' jos v.d. wijngaart examens zijn momentopnamen en zoals U weet staat de één zeer gefiatteerd op een foto en valt het volgende kiekje zo stecht uit dat de werkelijkheid geweld aan wordt gedaan. Het rendement van ons onderwijs is altijd bar slecht geweest. Van elke 10 leerlingen die het middelbaar onderwijs binnenstapten, behaalden 5 nooit het diploma, 1 kwam er na éénmaal doubleren, 2 na twee keer zittenblijven en slechts 2 van de 10 behaalden het diploma in de normale tijd. Bij het u.l.o. was het nog erger: 6 van de 10 behaalden nooit het diploma. De Mammoetwet is onder meer bedoeld om dat rendement te verbeteren, maar aangezien de Mammoet pas in 1968 is gestart zijn alleen experimenterende scholen - die eerder volgens de Mammoet waren gaan werken - aan de nieuwe examens toe. Bij die Mammoet-examens zijn al veel verbeteringen: men doet examen in een beperkt aantal vakken (6 of 5) en daarvan is alleen Nederlands en één vreemde taal verplicht De andere vakken kan men zelf min of meer kiezen. Een andere verbetering is een over het hele laatste jaar gespreid schoolonderzoek als tegenwicht tegen een momentopname als het centraal schriftelijk examen. economisch en administratief onderwijs, een door de Mammoet ingevoerde vorm van beroepsonderwijs, uiteraard op lager-, middeibaar- en hoger niveau (l.e.a.o., m.e a.o. en h.e.a.o.). Het aantal scholen is snel gestegen. De l.e.a.o. (voor een deel de opvolger van de oude v.g.lo.) leidt op voor lager kantoor- en winkelpersoneel en bedrijfshulpen; de bedoeling van het m.e.a.o. is jongelui met mavo-diploma een voortgezette opleiding te verschaffen, die een voorbereiding zal geven voor beroepen van commerciële, economische en administratieve aard; het h.e.a.o. leidt op voor verantwoordelijke functies in de economische, commerciële en administratieve sectoren van bedrijfsleven en overheid. expressievakken zijn de lelijke eendjes binnen de vakken. Zelfs de inspectie van het basisonderwijs heeft in het onderwijsverslag van 1968 al gezegd dat de kunstzinnige vorming op de basisschool onvoldoende is. Maar voorlopig hangen vakken als tekenen, zingen, handenarbeid en gymnastiek er nog bij. De muzische vorming hoe belangrijk ook in verband met de steeds toenemende vrije tijd is op de lagere school een kwestie van toeval. Als een onderwijzer graag en goed zingt krijgt de klas goed zangles, als hij niet van zingen houdt is elk excuus goed om de zangles over te slaan, ie hoort nooit dat een onderwijzer die niet van rekenen houdt slecht rekenonderwijs geeft. Gelukkig biedt het nieuwe ontwerp van mr. Grosheide meer mogelijkheden voor de expressievakken maar ook hier klinkt het bekende onderwijslied: alles gaat goed, het kan nog jaren duren. eerste klas I de klas waarin schoolkinderen het meeste leren en waarin de grootste ongelukken gebeuren. Sinds jaar en dag doubleren 11 procent van de jongens en 9 procent van de meisjes al in de eerste klas van de lagere school (zie ook onder de Z fcij zittenblijven). De kinderen komen in zo'n eerste klas terecht met zeer verschillende ontwikkelingen, geheel afhankelijk va t liet milieu waaruit ze komen. De school doet net alsof het om een uniforme massa gaat en begint gewoon op een bepaald niveau. Dat betekent dat soirm ije kinderen in het begin een makkie hebben en dat anderen van af de allereerste dag achter te raken. Arbeiderskinderen b iginnen vaak met een achterstand Mi de lagere school en tengevolge van het systeem raken ze alleen maar verder achter; op het eind van de lagere school hebben veel arbeiderskindeer. ren achterstand van zo'n twee jaar. experiment is een woord dat men binnen het onderwijs ten onrechte gebruikt. Een experiment houdt immers in dat men nog alle kanten uit kan, maar dat is bij onderwijsexperimenten tot nu toe nimmter het geval. Ook bij experimenten wordt exact voorgeschreven hoe het moet en waar men uit moet komen. Voordat de Mammoetwet in 1968 werd ingevoerd (te beginnen met een eerste klas en vervolgens elk jaar een klas erbij) waren er scholen begonnen om die Mammoet-structuur uit te proberen en die scholen werden experimenterende scholen genoemd. Ze zijn dus nu ook verder met de Mammoet gevorderd 'an de andere scholen. Van allerlei kanten wordt nu aangedrongen op experimenten met een middenschool (zie ook verder onder M) en heel mondjesmaat wordt daar dit jaar ook mee gestart.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1971 | | pagina 25