BOETIEK 44 BOETIEK BUTTERFLY n EEN GROENE SCHOOL ADMINISTRATIEF ASSISTENTE N.V. DE VITRITE FABRIEK straks studeren SI adressen DEY-AXEL Weet je wel Wat is dat? Waarom een groene school? Waarom een nieuwe opzet? Zit er toekomsf in? Welke mogelijkheden? Welk onderwijs? Welk adres? ITRIT N.V. DE VITRITE FABRIEK opleiding tot verpleegkundige opleiding tot ziekenverzorgster LABORANT ELECTROMONTEUR BANKWERKER HULPMONTEUR PRODUCTIEPERSONEEL werken aan de toekomst moeilijk veel meer verouderd Een school voor algemeen vormend en creatief ge richt biologisch en technisch onderwijs. (een nieuwe naam voor wat vroeger de land- en tuinbouwschool en later de agrarische school werd genoemd) Omdat de land- en tuinbouw geen doel, maar aan grijpingspunt en vormingsmiddel zijn voor leerlingen met belangstelling voor de levende natuur, voor werk in de open lucht. Omdat in de samenleving in toenemende mate mo gelijkheden ontstaan voor mensen die geschoold zijn in het beïnvloeden van milieufactoren. De zorg voor het leefmilieu, de landinrichting, land- schaps- en tuininrichting vragen steeds meer vak bekwame mensen en die behoefte zal in de toekomst nog toenemen. (ontleend aan een Interview met de directeur van het land bouwonderwijs) Dagschool vakscholen cursussen. Modern taalonderwijs moderne wiskunde mo dern natuurkundeonderwijs muziek handen arbeid bloemsierkunst lassen techniek tuinaanleg machineschrijven. Groene school Biezelingseweg 10 Kapelle Zld Tel. 01102-1603 lampvoeten voor elektrische gloei en gasontladingslampen - metaal waren MIDDELBURG MAISBAAI 6 POSTBUS 1 TEL. no. 0118# - 6151 In diverse administratieve afdelingen hebben wij vakatures voor mei MAVO-diploma. Ook als U dit jaar eindexamen doet bent U van harte welkom als sollicitante. Zelfstudie wordt van bedrijfswege gesubsidieerd. Onze opleidingsfunctionaris kan U inlichtingen geven over de te volgen cursussen. Eventuele reiskosten worden vergoed. Indien U belangstelling hebt voor een funktie bij ons bedrijf nodigen wij U uit Uw sollicitatie te richten aan f.a.v. Hoofd Personeelszaken, MIDDELBURG Antwoordnummer 3- (portvrij) SINT FRANCISCUS GASTHUIS SCHIEKADE 80 te ROTTERDAM Per 1 september 1971 start in ons ziekenhuis de Kandidaten van alle gezindten kunnen tot deze opleidingen worden toegelaten. Voor verpleegkundige zowel mannelijke als vrouwelijke. opleidingsduur 3'/2 jaar. salariëring volgens lan delijke rege ling. 0 minimumleeftijd 17 jaar en 7 maanden. 0 minimum-vooropleiding: HAVO-MULO- MAVO-INAS of soortgelijk diploma. opleidingsduur salariëring minimumleeftijd 2 jaar. volgens lan delijke rege ling. 17 jaar. 0 minimum-vooropleiding: tenminste 3 jaar voortge zet basison derwijs. Voor huisvesting beschikt het ziekenhuis over een moderne flat aan de Maasboulevard. Sollicitaties kunnen worden gericht aan de directrice, zr. Amabilis, die ook gaarne bereid is nadere inlichtingen te verstrekken, telefoon (010) 282750, toestel 180. COKESFABRIEK Oostkade 5 Sluiskil Tel. 01157- 258 Vraagt voor spoedige indiensttreding voor de volcontinudienst. voor de 2- en 4-ploegendienst. Goed salaris 6,4% vakantietoeslag 13e maand Spaarregeling. Inlichtingen dagelijks van 9.00 - 17.45 uur. r SCHILDER Landelijke Vakopleiding Schil dersbedrijf, Burgemeester El- senlaan 241, Rijswijk, tel. 070—989792. SCHOENHERSTELLER Stichting Vakopleiding en Vak examens voor de Schoenma kerij, Statenplein 4, Den Haag, tel. 070—559791. SCHOONHEIDSSPECIALISTE Stichting Vakexamens Schoon heidsverzorging, Copernicus- straat 204, Den Haag, tel. 070630278. SLAGERSGEZEL Vereniging ter Bevordering van Slagersvakonderwijs, Vee- marktplein 41, Utrecht, tel. 030—33041. SPORTLEIDER Er zijn 3 Instituten voor de op leiding van sportleiders (CI OS), voorv meisjes Julianalaan 15, Arnhem, voor jongens Oude Markt 1, Sittard en Duinlust- weg 18, Overvecn. SYSTEEMANALIST: Stichting Studiecentrum voor Administratieve Automatise ring, Stadhouderskade 6, Am sterdam, tel. 020189733 en Economisch Instituut Tilburg, Hogeschoollaan 225, Tilburg, tel. 02450—70960. Dertig tot veertig procent van de studenten voltooit de academische studie niet. Van de meisjesstudenten „verongelukt" meer dan zeventig procent. Het is dan ook van groot be lang goed na te denken voor dat men definitief beslist straks te gaan studeren. Tegenover deze waarschuwing moet meteen een opwekking worden geplaatst: wie na de middelbare school ook maar enigszins de gelegenheid heeft een dagopleiding te gaan vol gen, moet dat zeker doen. In veruit de meeste gevallen gaat het na de middelbare school om de keus tussen hoger beroepsonderwijs (h.b.o.) en wetenschappelijk onderwijs (w.o.). Het h.b.o. en het w.o. zijn druk bezig naar elkaar toe te groeien, maar er zijn nog grote verschillen: 1) De duur van het h.b.o. bedraagt na h.b.s. of gymnasium maximaal 4 jaar, de duur van een academische studie moet men gemiddeld op 7 tot 8 jaar stellen. 2) Het h.b.o. is een veel meer beroepsge richte vorm van onderwijs; het w.o. vraagt een hoger intelligentieniveau, meer intellectuele mentaliteit en doorzettingsvermogen. 3) Sommige beroepen zijn alleen maar via het w.o. te bereiken: arts, dieren arts, psycholoog, advocaat, geoloog enz.; sommige andere beroepen zijn praktisch alleen te bereiken via het h.b.o.: maatschappelijk werker, on derwijzer, hogere politie-ambtenaar, textieltechnicus, stuurman, piloot, ho telier enz. 4) Een aantal andere functies is zowel via het h.b.o. als het w.o. bereikbaar: functies bij bibliotheekwezen, journa listiek, personeelszaken, organisatie, handel enz. Het is daarbij bepaald geen uitzondering dat iemand met een h.b.o.-opleiding in een bedrijf een hogere functie bekleedt dan vele academisch gevormden in dat bedrijf. ft) Sommige universitaire studierichtin gen (bijv. rechten, politieke en socia le wetenschappen, economie) kan men zien als een voortzetting van de algemeen vormende opleiding, ze houden geen strikte beroepskeuze in. De keus wat men straks gaat studeren is een zeer moeilijke keus. Het betekent in sterke mate dat men een beslissing over de eigen toekomst neemt. Het aantal mogelijkheden is vooral voor gymnasiasten groot. Bovendien heeft men meestal nauwelijks een idee wat een bepaalde studie inhoudt en dat geldt bepaald niet alleen voor indrukwekken de benamingen als geodetisch ingenieur of culturele antropologie. Ook richtingen met de vertrouwde namen van de eigen examenvakken als Nederlands, Engels of biologie zijn vaak heel anders dan men zich heeft voorgesteld. Wie Nederlands wil gaan studeren moet onder meer weten dat hij niet alleen besluit zich de komende zes, zeven jaar uitgebreid bezig te houden met litera tuur, maar evenzeer met zaken als fone tiek, fonologie, gotisch, historische grammatica, algemene taalwetenschap, middel-Nederlands en 17e-eeuws. Is dat werkelijk de bedoeling Niet voor niets is de oorzaak van mislukking in de eerste studiejaren in vele gevallen een verkeerde studiekeus. Verkeerd, omdat de inhoud van de studie niet overeenkwam met de verwachtingen. Er spelen nog veel meer problemen, twee voorbeelden: 0 De omschakeling van „Voor de vol gende les paragraaf 10 bestuderen" naar „Voor het tentamen in mei moet U behalve het collegedictaat de vol gende werken bestuderen" is groot. 0 Men gaat misschien wel graag Engels studeren, maar afgestudeerden in de moderne talen worden voor het over grote deel leraar bij het voortgezet onderwijs en wil men dal De kosten voor de student liggen voor h.b.o. en w.o. niet ver uit elkaar. De academische opleiding duurt echter lan ger en kost dus meer. Voor beide stu dies kan een rijksstudietoelage worden verkregen, de maximale toelage voor het h.b.o. bedraagt voor 1970-'71 4255,— voor een student op kamers en ƒ2760,— voor een thuis wonend student; voor het w.o. is het maximum ƒ4740,—. Van een studietoelage dient doorgaans 40 procent te worden terugbetaald. Een ander belangrijk punt is tenslotte nog de militaire dienst: wanneer men het 5-jarig hbs-diploma op 19-jarige leeftijd behaalt, krijgt men geen uitstel van eerste oefening voor een academi sche opleiding, doch wel voor een hoge re beroepsopleiding. Alle mogelijkheden en alle problemen moeten worden bezien en gelukkig zorgt het ministerie van onderwijs voor brede voorlichting door het blad „Straks studeren", waaraan bovenstaande gege vens goeddeels zijn ontleend. „Straks studeren" verschijnt 9 keer per jaar en er worden zo'n 30 studierichtin gen in besproken. Het blad is bedoeld voor de leerlingen van het voorberei dend wetenschappelijk onderwijs en wel van januari in de voorlaatste klas tot en met december in de eindexamenklas. Minister Veringa schreef in het voor woord nóg een waarschuwing: „De erva ring heeft geleerd dat de wetenschap en haar toepassingen zich zo snel ontwik kelen, dat een deel van de kennis en kundigheden, die aan de universiteit of hogeschool worden verworven, reeds na korte tijd verouderd is. Wie derhalve meent dat hij na het behalen van zijn doctoraal examen is afgestudeerd, is aan studeren nooit begonnen." jos ahlers studiebeurs Twee zaken worden vaak door elkaar gehaald: er worden tegemoetkomingen voor studiekosten en er worden rijksstudietoelagen verstrekt. Tegemoetkoming voor studiekosten geldt voor leerlingen van het voortgezet onderwijs (minus het hoger beroepsonderwijs): dus bijvoorbeeld voor leerlingen van Lts., huishoudschool, m.a.v.o. of gymnasium. Afhankelijk van de omstandigheden van de ouders kan er f 100,- of 200,- per jaar worden uitgekeerd voor boeken etc. Daarnaast kan er voor leerlingen die meer dan 8 kilomeier van school wonen sen reiskostenvergoeding worden gegeven tot een maximum van f 450,-. Aanvragen voor 1 februari, maar •Is U een reden hebt mag U ook wel wat later zijn. Inlichtingen en formulieren krijgt U wel bij de schooldecaan of rechtstreeks bij de afdeling Tegemoetkoming Studiekosten, H. W. Mesdagstraat 10, Groningen. Zoals U in bijgaand artikel kunt lezen is er voor studenten bij h.b.o. en w.o. een andere regeflng. Inlichtingen over studietoelagen bij de betrokken afdeling van het ministerie van Onderwijs, Prof. H. C. van Hallstraat 3, Groningen. schooladviesdienst komt in steeds meer delen van het land. De school kan het allemaal niet alleen af, een schooladviesdienst kan adviezen geven ten behoeve van individuele kinderen en ook aan de achool als totaliteit. Een •chooladviesdienst of tchool-pedagoglsche dienst is een centrum voor onderwijsbegeleiding. sociale academie is een school voor hoger sociaal-pedagogisch onderwijs. Sociale academies leiden op voor „werken met mensen", voor maatschappelijk werk(st)er, vormingsleid(st)er, groeps!eid(st)er enz. Duur van de opleiding vier jaar, waarvan één jaar stage. Toelatingseisen: ten minste 18 jaar zijn op 1 oktober en in het bezit van minimaal h.a.v.o. (of nu nog m.m.s. of h.b.s.). Er zijn 15 sociale academies in ons land (onder meer in Breda, Eindhoven, Enschede en Sittard) en dat is veel te weinig. Voor dit cursusjaar moest meer dan de heift van het aantal aangemelde kandidaten worden afgewezen. TT! T*' scholengemeenschap is de Mammoetterm voor twee of meer scholen die onder één leiding staan en die een gemeenschappelijk eerste leerjaar (brugklas) kunnen vormen. Een lyceurti was van oudsher eigenlijk al een scholengemeenschap van h.b.s. en gymnasium. Er zijn nu at vrij veel scholengemeenschappen van m.a.v.o., h.a.v.o. en v.w.o., maar er zijn er maar heel weinig waar ook het lager beroepsonderwijs bij betrokken is. Het voordeel van zo'n scholengemeenschap is dat op de lagere school niet precies hoeft te worden uitgemaakt of je nu een mavo-, dan wel een havo-kindje bent. In de brugklas of brugperiode van de scholengemeenschap blijkt dat wei en je hoeft ni& meer naar een andere school te verhuizen als dat h.a.v.o. bij nader inzien toch m.a.v.o. moet zijn. schoolrijp is een woord dat nooit uitgevonden had moeten worden. Elk kind dat in een normale levenssituatie gebracht kan worden, dient daarvan nooit uitgesloten te worden, zonodig dient de situatie aan het kind te worden aangepast. Tot voor kort ging de lagere school ér vanuit dat het kind met een bepaalde kennis binnen kwam en daar werd dan op voortgebouwd. Ook als die kennis er niet wae en daarom verongelukten met name massa's arbeiderskinderen op schooi. Ze verstonden de juf nauwelijks, wisten niet wat boven en onder precies was e* ga maar door. Nu is het besef aan het doordringen dat de school eerder kindrijp moet zij* dan het kind schoolrijp.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1971 | | pagina 24