BOETIEK 44
BOETIEK BUTTERFLY
n
EEN GROENE SCHOOL
ADMINISTRATIEF
ASSISTENTE
N.V. DE VITRITE FABRIEK
straks
studeren
SI adressen
DEY-AXEL
Weet je wel
Wat is dat?
Waarom een groene school?
Waarom een nieuwe opzet?
Zit er toekomsf in?
Welke mogelijkheden?
Welk onderwijs?
Welk adres?
ITRIT
N.V. DE VITRITE
FABRIEK
opleiding tot
verpleegkundige
opleiding tot
ziekenverzorgster
LABORANT
ELECTROMONTEUR
BANKWERKER
HULPMONTEUR
PRODUCTIEPERSONEEL
werken aan de toekomst
moeilijk
veel meer
verouderd
Een school voor algemeen vormend en creatief ge
richt biologisch en technisch onderwijs.
(een nieuwe naam voor wat vroeger de land- en tuinbouwschool
en later de agrarische school werd genoemd)
Omdat de land- en tuinbouw geen doel, maar aan
grijpingspunt en vormingsmiddel zijn voor leerlingen
met belangstelling voor de levende natuur, voor
werk in de open lucht.
Omdat in de samenleving in toenemende mate mo
gelijkheden ontstaan voor mensen die geschoold
zijn in het beïnvloeden van milieufactoren.
De zorg voor het leefmilieu, de landinrichting, land-
schaps- en tuininrichting vragen steeds meer vak
bekwame mensen en die behoefte zal in de toekomst
nog toenemen.
(ontleend aan een Interview met de directeur van het land
bouwonderwijs)
Dagschool vakscholen cursussen.
Modern taalonderwijs moderne wiskunde mo
dern natuurkundeonderwijs muziek handen
arbeid bloemsierkunst lassen techniek
tuinaanleg machineschrijven.
Groene school Biezelingseweg 10 Kapelle Zld
Tel. 01102-1603
lampvoeten voor elektrische gloei
en gasontladingslampen - metaal
waren
MIDDELBURG MAISBAAI 6 POSTBUS 1 TEL. no. 0118# - 6151
In diverse administratieve afdelingen hebben wij
vakatures voor
mei MAVO-diploma.
Ook als U dit jaar eindexamen doet bent U van harte
welkom als sollicitante.
Zelfstudie wordt van bedrijfswege gesubsidieerd.
Onze opleidingsfunctionaris kan U inlichtingen geven
over de te volgen cursussen.
Eventuele reiskosten worden vergoed.
Indien U belangstelling hebt voor een funktie bij ons bedrijf nodigen
wij U uit Uw sollicitatie te richten aan
f.a.v. Hoofd Personeelszaken, MIDDELBURG
Antwoordnummer 3- (portvrij)
SINT FRANCISCUS GASTHUIS
SCHIEKADE 80 te ROTTERDAM
Per 1 september 1971 start in ons ziekenhuis de
Kandidaten van alle gezindten kunnen tot deze opleidingen worden toegelaten.
Voor verpleegkundige zowel mannelijke als vrouwelijke.
opleidingsduur 3'/2 jaar.
salariëring volgens lan
delijke rege
ling.
0 minimumleeftijd 17 jaar en 7
maanden.
0 minimum-vooropleiding: HAVO-MULO-
MAVO-INAS
of soortgelijk
diploma.
opleidingsduur
salariëring
minimumleeftijd
2 jaar.
volgens lan
delijke rege
ling.
17 jaar.
0 minimum-vooropleiding: tenminste 3
jaar voortge
zet basison
derwijs.
Voor huisvesting beschikt het ziekenhuis over
een moderne flat aan de Maasboulevard.
Sollicitaties kunnen worden gericht aan de directrice, zr. Amabilis, die ook gaarne bereid
is nadere inlichtingen te verstrekken, telefoon (010) 282750, toestel 180.
COKESFABRIEK
Oostkade 5
Sluiskil
Tel. 01157- 258
Vraagt voor spoedige indiensttreding
voor de volcontinudienst.
voor de 2- en 4-ploegendienst.
Goed salaris
6,4% vakantietoeslag
13e maand
Spaarregeling.
Inlichtingen dagelijks van 9.00 - 17.45 uur.
r
SCHILDER
Landelijke Vakopleiding Schil
dersbedrijf, Burgemeester El-
senlaan 241, Rijswijk, tel.
070—989792.
SCHOENHERSTELLER
Stichting Vakopleiding en Vak
examens voor de Schoenma
kerij, Statenplein 4, Den Haag,
tel. 070—559791.
SCHOONHEIDSSPECIALISTE
Stichting Vakexamens Schoon
heidsverzorging, Copernicus-
straat 204, Den Haag, tel.
070630278.
SLAGERSGEZEL
Vereniging ter Bevordering
van Slagersvakonderwijs, Vee-
marktplein 41, Utrecht, tel.
030—33041.
SPORTLEIDER
Er zijn 3 Instituten voor de op
leiding van sportleiders (CI
OS), voorv meisjes Julianalaan
15, Arnhem, voor jongens Oude
Markt 1, Sittard en Duinlust-
weg 18, Overvecn.
SYSTEEMANALIST:
Stichting Studiecentrum voor
Administratieve Automatise
ring, Stadhouderskade 6, Am
sterdam, tel. 020189733 en
Economisch Instituut Tilburg,
Hogeschoollaan 225, Tilburg,
tel. 02450—70960.
Dertig tot veertig procent
van de studenten voltooit
de academische studie niet.
Van de meisjesstudenten
„verongelukt" meer dan
zeventig procent.
Het is dan ook van groot be
lang goed na te denken voor
dat men definitief beslist
straks te gaan studeren.
Tegenover deze waarschuwing
moet meteen een opwekking
worden geplaatst: wie na de
middelbare school ook maar
enigszins de gelegenheid heeft
een dagopleiding te gaan vol
gen, moet dat zeker doen.
In veruit de meeste gevallen gaat het
na de middelbare school om de keus
tussen hoger beroepsonderwijs (h.b.o.)
en wetenschappelijk onderwijs (w.o.).
Het h.b.o. en het w.o. zijn druk bezig
naar elkaar toe te groeien, maar er zijn
nog grote verschillen:
1) De duur van het h.b.o. bedraagt na
h.b.s. of gymnasium maximaal 4 jaar,
de duur van een academische studie
moet men gemiddeld op 7 tot 8 jaar
stellen.
2) Het h.b.o. is een veel meer beroepsge
richte vorm van onderwijs; het w.o.
vraagt een hoger intelligentieniveau,
meer intellectuele mentaliteit en
doorzettingsvermogen.
3) Sommige beroepen zijn alleen maar
via het w.o. te bereiken: arts, dieren
arts, psycholoog, advocaat, geoloog
enz.; sommige andere beroepen zijn
praktisch alleen te bereiken via het
h.b.o.: maatschappelijk werker, on
derwijzer, hogere politie-ambtenaar,
textieltechnicus, stuurman, piloot, ho
telier enz.
4) Een aantal andere functies is zowel
via het h.b.o. als het w.o. bereikbaar:
functies bij bibliotheekwezen, journa
listiek, personeelszaken, organisatie,
handel enz. Het is daarbij bepaald
geen uitzondering dat iemand met
een h.b.o.-opleiding in een bedrijf
een hogere functie bekleedt dan vele
academisch gevormden in dat bedrijf.
ft) Sommige universitaire studierichtin
gen (bijv. rechten, politieke en socia
le wetenschappen, economie) kan
men zien als een voortzetting van de
algemeen vormende opleiding, ze
houden geen strikte beroepskeuze in.
De keus wat men straks gaat studeren
is een zeer moeilijke keus. Het betekent
in sterke mate dat men een beslissing
over de eigen toekomst neemt.
Het aantal mogelijkheden is vooral voor
gymnasiasten groot. Bovendien heeft
men meestal nauwelijks een idee wat
een bepaalde studie inhoudt en dat geldt
bepaald niet alleen voor indrukwekken
de benamingen als geodetisch ingenieur
of culturele antropologie. Ook richtingen
met de vertrouwde namen van de eigen
examenvakken als Nederlands, Engels of
biologie zijn vaak heel anders dan men
zich heeft voorgesteld.
Wie Nederlands wil gaan studeren moet
onder meer weten dat hij niet alleen
besluit zich de komende zes, zeven jaar
uitgebreid bezig te houden met litera
tuur, maar evenzeer met zaken als fone
tiek, fonologie, gotisch, historische
grammatica, algemene taalwetenschap,
middel-Nederlands en 17e-eeuws.
Is dat werkelijk de bedoeling Niet
voor niets is de oorzaak van mislukking
in de eerste studiejaren in vele gevallen
een verkeerde studiekeus. Verkeerd,
omdat de inhoud van de studie niet
overeenkwam met de verwachtingen.
Er spelen nog veel meer problemen,
twee voorbeelden:
0 De omschakeling van „Voor de vol
gende les paragraaf 10 bestuderen"
naar „Voor het tentamen in mei moet
U behalve het collegedictaat de vol
gende werken bestuderen" is groot.
0 Men gaat misschien wel graag Engels
studeren, maar afgestudeerden in de
moderne talen worden voor het over
grote deel leraar bij het voortgezet
onderwijs en wil men dal
De kosten voor de student liggen voor
h.b.o. en w.o. niet ver uit elkaar. De
academische opleiding duurt echter lan
ger en kost dus meer. Voor beide stu
dies kan een rijksstudietoelage worden
verkregen, de maximale toelage voor het
h.b.o. bedraagt voor 1970-'71 4255,—
voor een student op kamers en ƒ2760,—
voor een thuis wonend student; voor het
w.o. is het maximum ƒ4740,—. Van een
studietoelage dient doorgaans 40 procent
te worden terugbetaald.
Een ander belangrijk punt is tenslotte
nog de militaire dienst: wanneer men
het 5-jarig hbs-diploma op 19-jarige
leeftijd behaalt, krijgt men geen uitstel
van eerste oefening voor een academi
sche opleiding, doch wel voor een hoge
re beroepsopleiding.
Alle mogelijkheden en alle problemen
moeten worden bezien en gelukkig
zorgt het ministerie van onderwijs voor
brede voorlichting door het blad „Straks
studeren", waaraan bovenstaande gege
vens goeddeels zijn ontleend.
„Straks studeren" verschijnt 9 keer per
jaar en er worden zo'n 30 studierichtin
gen in besproken. Het blad is bedoeld
voor de leerlingen van het voorberei
dend wetenschappelijk onderwijs en wel
van januari in de voorlaatste klas tot en
met december in de eindexamenklas.
Minister Veringa schreef in het voor
woord nóg een waarschuwing: „De erva
ring heeft geleerd dat de wetenschap en
haar toepassingen zich zo snel ontwik
kelen, dat een deel van de kennis en
kundigheden, die aan de universiteit of
hogeschool worden verworven, reeds na
korte tijd verouderd is. Wie derhalve
meent dat hij na het behalen van zijn
doctoraal examen is afgestudeerd, is aan
studeren nooit begonnen."
jos ahlers
studiebeurs
Twee zaken worden vaak door
elkaar gehaald: er worden
tegemoetkomingen voor
studiekosten en er worden
rijksstudietoelagen verstrekt.
Tegemoetkoming voor
studiekosten geldt voor
leerlingen van het voortgezet
onderwijs (minus het hoger
beroepsonderwijs): dus
bijvoorbeeld voor leerlingen van
Lts., huishoudschool, m.a.v.o. of
gymnasium. Afhankelijk van de
omstandigheden van de ouders
kan er f 100,- of 200,- per jaar
worden uitgekeerd voor boeken
etc. Daarnaast kan er voor
leerlingen die meer dan 8
kilomeier van school wonen sen
reiskostenvergoeding worden
gegeven tot een maximum van
f 450,-.
Aanvragen voor 1 februari, maar
•Is U een reden hebt mag U
ook wel wat later zijn.
Inlichtingen en formulieren krijgt
U wel bij de schooldecaan of
rechtstreeks bij de afdeling
Tegemoetkoming Studiekosten, H.
W. Mesdagstraat 10, Groningen.
Zoals U in bijgaand artikel kunt
lezen is er voor studenten bij
h.b.o. en w.o. een andere
regeflng. Inlichtingen over
studietoelagen bij de betrokken
afdeling van het ministerie van
Onderwijs, Prof. H. C. van
Hallstraat 3, Groningen.
schooladviesdienst
komt in steeds meer delen van
het land. De school kan het
allemaal niet alleen af, een
schooladviesdienst kan adviezen
geven ten behoeve van
individuele kinderen en ook aan
de achool als totaliteit. Een
•chooladviesdienst of
tchool-pedagoglsche dienst is
een centrum voor
onderwijsbegeleiding.
sociale academie
is een school voor hoger
sociaal-pedagogisch onderwijs.
Sociale academies leiden op
voor „werken met mensen",
voor maatschappelijk werk(st)er,
vormingsleid(st)er,
groeps!eid(st)er enz.
Duur van de opleiding vier jaar,
waarvan één jaar stage.
Toelatingseisen: ten minste 18
jaar zijn op 1 oktober en in het
bezit van minimaal h.a.v.o. (of nu
nog m.m.s. of h.b.s.).
Er zijn 15 sociale academies in
ons land (onder meer in Breda,
Eindhoven, Enschede en Sittard)
en dat is veel te weinig. Voor
dit cursusjaar moest meer dan
de heift van het aantal
aangemelde kandidaten worden
afgewezen. TT! T*'
scholengemeenschap
is de Mammoetterm voor twee
of meer scholen die onder één
leiding staan en die een
gemeenschappelijk eerste
leerjaar (brugklas) kunnen
vormen.
Een lyceurti was van oudsher
eigenlijk al een
scholengemeenschap van h.b.s.
en gymnasium. Er zijn nu at vrij
veel scholengemeenschappen
van m.a.v.o., h.a.v.o. en v.w.o.,
maar er zijn er maar heel weinig
waar ook het lager
beroepsonderwijs bij betrokken
is.
Het voordeel van zo'n
scholengemeenschap is dat op
de lagere school niet precies
hoeft te worden uitgemaakt of je
nu een mavo-, dan wel een
havo-kindje bent. In de brugklas
of brugperiode van de
scholengemeenschap blijkt dat
wei en je hoeft ni& meer naar
een andere school te verhuizen
als dat h.a.v.o. bij nader inzien
toch m.a.v.o. moet zijn.
schoolrijp
is een woord dat nooit
uitgevonden had moeten
worden. Elk kind dat in een
normale levenssituatie gebracht
kan worden, dient daarvan nooit
uitgesloten te worden, zonodig
dient de situatie aan het kind te
worden aangepast. Tot voor kort
ging de lagere school ér vanuit
dat het kind met een bepaalde
kennis binnen kwam en daar
werd dan op voortgebouwd.
Ook als die kennis er niet wae
en daarom verongelukten met
name massa's arbeiderskinderen
op schooi. Ze verstonden de juf
nauwelijks, wisten niet wat
boven en onder precies was e*
ga maar door. Nu is het besef
aan het doordringen dat de
school eerder kindrijp moet zij*
dan het kind schoolrijp.