i\I
hp
Carrièrehulp
na uw examen
iïlFI
ÜHS
coupeuse:
van opleiding
gaat niets
verloren
aBOBÜ
belangstelling
voor de
opleiding tot
verpleger of
verpleegster?
ENGELS
DUITS
NEDERL.
FRANS
SPAANS
stichting
"KEMPENHAEGHE"
epilepsie-centrum
te heeze
CURSUSSEN
MACHINE-
SCHRIJVEN
1 september a.s. begint zowel in HUIZE PROVIDENTIA te Sterksel
als in KEMPENHAEGE te Heeze de nieuwe cursus voor het
diploma ZIEKENVERPLEGING B.
Informatiepakketbon
FRESE, HOGEWEG, MEYER
□RCHIMER
FICKINGER
werken aan de toekomst
praktijk
zestien
Je kunt deelnemen als je op die
datum tenminste 17 jaar en 7 maan
den benten een opleiding op Mulo/
Mavo- of ongeveer gelijkwaardig
nieveau hebt genoten.
Na enkele jaren boeiende studie, af
gewisseld met praktijklessen, bezit
je een waardevol diploma, waarmee
je overal terecht kunt.
In een persoonlijk onderhoud ver
tellen we je graag meer over de op
leiding, het salaris (voor 1ste jaars
f 619.04 bruto per maand, plus on
regelmatigheidstoeslag) en de vele
aantrekkelijke bijkomende arbeids
voorwaarden.
Je sollicitatie of verzoek om nadere
inlichtingen is welkom bij de ge
neesheer-directeur van
Opsturen naar Frese, Hogeweg, Meyer Hörchner
Antwoordmachtiging nr. 6261
Postbus 7137, Amsterdam (geen postzegel nodig)
Voor een compleet pakket informatie over een loopbaan In
de accountancy.
Naam:
Straat:
Plaats:
Einde van de schooltijd. Wat nu? Een baan. Ja, maar
welke?
De sleur van een kantoorbaan trekt u niet. Maar u bent
wel geïnteresseerd In administratief werk.
Verstuur dan de coupon. Voor een gratis Informatie
pakket over een loopbaan in de accountancy.
Een levendig, afwisselend beroep. De ene week hier
werken, soms 'n poosje daar. Bij grote en kleine be
drijven. Steeds contacten met andere mensen.
U begint direct in de praktijk. Leren en toch meteen
verdienen.
Verdere studie is geheel op onze kosten. De accoun
tantsstudie op academisch niveau is mogelijk. U kunt
andere waardevolle diploma's behalen. Ook neemt u
deel aan interne opleidingen.
Meer van weten? Bon uitknippen en verzenden loont
de moeite. U kunt ook telefonisch een afspraak maken.
Amsterdam
Arnhem
Breda
Deventer
Eindhoven
's-Gravenhage
Beethovenstraat 198
Sonsbeekweg 1
Van Coothplein 35
Singel 12
Bleekweg 5
Eisenhowerlaan 158
(v/h Stadhouderslaan)
020 - 73 75 55
085 - 45 09 91
01600 - 4 30 02
05700 - 1 31 54
040-1 36 20
070 - 5425 00
Heerlen
Hengelo
Middelburg
Rotterdam
Utrecht
Raadhuisstraat 70
Beursstraat 1a
St. Janstraat 8
Stadhuisplein 30
Servaas Bolwerk 14
Brussel - Rio.de Janeiro - Sao Paulo.
045-71 12 78
05400-1 88 61
01180 - 47 89
010-1422 88
030 - 1 26 46
WEKELIJKS
AANVANG
(10 vingersysteem
blind)
ook spoedcursussen
Inlichtingen en inschrijving
dagelijks
van 10-12, 2-4 en 7-9 uur
TILBURG
Tlvolistraat 26
Telefoon 3 42 32
Privaat- en clublessen
Dag- en avondcursussen
opl. Associatie en V.V.L.
door de
SPECIALIST
in handelscorrespondentie
Gedipl. leraar handelscorr.
en beëdigd Tolk-Vertaler
MGR. VAN
HOOYDONKSTRAAT 16
Brabantpark A
Telefoon 35410 BREDA
Het is een opleiding die ik
ieder meisje kan aanbevelen.
Er is veel vraag naar coupeu
ses. Maar ook als het meisje
trouwt, gaat niets van de op
leiding verloren. Zij heeft haar
hele verdere leven baat bij wat
zij hier heeft geleerd.
Dat zegt mej. Leemburg uit
Doetinchem, die de enige
modevakschool in Doetinchem
leidt.
Zij is geboortig uit Leeuwarden en
kwam een kleine twintig jaar geleden
naar Doetinchem. Zij nam in het begin
van de vijftiger jaren de modevakschool
in Doetinchem over. En met veel plezier
heeft zij de school verder uitgebouwd.
Tal van meisjes en vrouwen heeft zij
creativiteit op het gebied van de naald
vakken bijgebracht.
Ik ben niet voor dit vak geboren. Ik
ben in de oorlog zomaar begonnen met
naaien. Er was toen grote behoefte aan
zelf gemaakte kleding. Alles was
schaars.
Omdat ik het goed wilde doen ben ik
na de oorlog in opleiding gegaan. Ik
leerde de nuttige handwerken aan de
huishoudschool in Leeuwarden en werd
tot coupeuse-lerares opgeleid aan een
particuliere modevakschool, ook in
Leeuwarden. En ik kreeg toen de kans
deze school in Doetinchem over te ne
men. Ik heb er nooit spijt van gehad.
Je doet leuke ervaringen op. Je hoort
nogal eens van oud-leerlingen dat zij
blij zijn het beroep van coupeuse geko
zen te hebben. Er komt nogal eens een
oud-leerlinge terug om advies, bijvoor
beeld voor het maken van een bruidsja
pon. De mode verandert nogal sterk. En
zo kwam kortgeleden ook de vrouw te
rug die als eerste leerlinge van mij
examen had gedaan. Zij kwam een
nieuw leerboek halen. De snit van de
pantalons is zo veranderd, en daar ging
het haar om.
De opleiding tot coupeuse is een zuivere
praktijkopleiding, uitermate geschikt
ook voor de werkende jeugd, zo zegt
mej. Leemburg. Het is geen volledige
dagschool. Met één tot anderhalve dag
per week krijgt een meisje een volledige
opleiding tot coupeuse. Eerst de aanloop
tot costumière. Een costumière moet in
staat zijn zelfstandig een eenvoudige
damesjapon en kinderkleding te ver
vaardigen. Een coupeuse moet meer
moeilijke japonnen kunnen maken, en
verder mantels, deux-pieces, en op het
moment natuurlijk ook de tuniek- en
broekpakken. Een normale leerlinge kan
in één jaar costumière zijn. In twee
tot tweeëneenhalf jaar totaal is de oplei
ding tot coupeuse voltooid.
Je kunt daarna doorgaan voor coupeuse
- lerares en zo het geleerde in de prak
tijk gaan overdragen op school of in
een atelier.
Als je lerares wordt moet je het echt
leuk vinden het vak uit te dragen. Dat
is, geloof ik, ook mijn sterkste kant,
zegt mej. Leemburg.
Je kunt al examen doen als je zestien
jaar bent. Dat examen wordt centraal in
Utrecht, afgenomen. Ik werk hier op de
school volgens de reglementen en de sta
tuten van de vereniging Danckaerts bij
welke vereniging ik ben aangesloten. Er
zijn meer van dergelijke verenigingen
in het land. Als school moet je aan be
paalde eisen voldoen. Het was indertijd
wel leuk dat onze vereniging werd uit
gekozen door het ministerie van maat
schappelijk werk om de opleiding te
verzorgen van Ambonnese vrouwen en
meisjes. De opleiding tot coupeuse ver
eist zeven examens, vijf praktische en
twee theoretische examens. Bij die theo
rie gaat het om vorming op het gebied
van de textiel, «en om kostprijsbereke
ning. Je werkt met stoffen en je moet
natuurlijk weten wat je onderhanden
hebt. Het is de laatste tijd trouwens
veel moeilijker geworden door al die
synthetische stoffen. Vroeger had je al
leen wol, katoen, linnen en zij. Maar
iedereen gebruikt tegenwoordig graag
die moderne stoffen omdat ze zo ge
makkelijk zijn.
Mej. Leemburg heeft nogal wat leerlin
gen die koimen om hun eigen kleding te
leren vervaardigen. Omstreeks tien pro
cent van de leerlingen gaan door tot
het examen.
De leerlingen van de opleiding tot cou
peuse zijn overwegend jong. Maar de
overige leerlingen van de Doetinchemse
modevakschool komen uit alle leeftijds
groepen van zestien tot zestig jaar.
jan bik
CAFéHOUDER
Stichting Vakonderwijs Hore
cabedrijven, Johan de Wittlaan
8, Den Haag, tel. 070-652810.
CARROSSERIEBOUWER
Stichting Vakopleiding in het
Carrosserie- en Wagenbouwbe
drijf en aanverwante bedrijven
(VOC) Oranjelaan 2, Oegst-
geest, tel. 01710-54944.
CONSTRUCTIEBANKWER
KER
Het leerlingstelsel constructlo-
bankwerken in de grote me
taalindustrie wordt verzorgd
door de Stichting Bedrijfsop
leiding Metaal- en Electro-
technische Industrie „Bemetel",
Van Stolkweg 34, Den Haag,
tel. 070-512391; het leerlingstel
sel constructiebankwerken,
constructiewerken-lassen en
plaatconstructiewerken in de
metaalnijverheid èn bankwer-
ken wordt verzorgd door de
Stichting Vakopleiding voor
Smeden-, Constructie- en Ma
chinebedrijven „Smecoma", Am
sterdamsestraatweg 40, Baarn,
tel. 02154-5051.
CORRESPONDENT
(en bijvoorbeeld ook: admini
strateur, bankemployé, boek
houder, calculator, assistent-di
rectie, secretaris, stenograaf, en
allerlei administratieve functies
bij de overheid)een school
voor middelbaar economisch en
administratief onderwijl (er
zijn m.e.a.o.'s in Amersfoort
Arnhem, Breda, Deventer,
Heerlen, Maastricht, Nijmegen,
Oosterbeek, Tilburg en Utrecht).
CV-MONTEUR-Stichting tot
Opleiding van Monteur in het
Centrale -V erwar mingsbedrtff
Surinamestraat 24, Den Haag,
teL 070-116135.
cijfers
zijn ondingen binnen het
onderwijs. In 1967 schreef prof.
A. D. de Groot onder de titel
„Vijven en zessen" een
vernietigend boek over het
cijfersysteem.
Hij schreef dat de manier
waarop leerlingen door middel
van vijven en zessen worden
geselecteerd „in veel opzichten
willekeurig, ondemocratisch en
inefficiënt is".
Prof. De Groot 3telde dat uit
onderzoekingen vaak genoeg
duidelijk is gebleken dat een 5
bij de ene beoordelaar
gemakkelijk een 7 bij een ander
kan zijn, als zij onafhankelijk van
elkaar cijferen.
Anders gezegd: achter dezelfde
cijfers voor dezelfde vakken op
hetzelfde schoolse niveau
verbergen zich bij verschillende
leraren en op verschillende
scholen grote verschillen in
prestatievermogen.
Zo kan zich het geval voordoen
van Kees, die een jaar lang een
erg «goeiA taraar" wot Frans
heeft gehad. Hij kon het tempo
niet bijbenen, kreeg een 4 op zijn
eindrapport en bleef zitten. Bij
toepassing van een objectieve
studietoeU voor Frans bleek hij
echter ondanks zijn 4 meer van
dit vak te hebben opgestoken dan
gemiddeld het geval was bij een
leerling met zessen, zevens en
achten *»p een naburige school.
Juist omdat zoveel ouders zo
buitensporig veel waarde
hechten aan cijfers nog dit: een
leraar Nederlands beoordeelt de
opstellen. Het is half twaalf des
avonds en hij is met het
twintigste opstel bezig of het is
acht uur en hij begint net. Hij Is
in een geweldige bui want hij
heeft net geld van de belasting
teruggekregen of hij heeft een
rot bui, want hij heeft ruzie met
zijn vrouw. Hij heeft al zes
opstellen over dit onderwerp
gelezen en dit is zeker niet de
beste, of na zes opstellen over
dat ene onderwerp eindelijk
eentje met een andere keus.
Gaat U maar door.
Prof. De Groot schreef ook:
onderzoekingen hebben
uitgewezen dat cijfers
verschikkelijk weinig zeggen. Wil
men van leerlingen „voorspellen"
welk cijfer zij in de tweede klas
voor Frans krijgen dan kan men
zich even goed (slecht) op hun
cijfer voor aardrijkskunde nu als
op hun cijfer voor Frans van
verleden jaar baseren.
crèche
dient wel wat anders te zijn
dan louter een
kinderbewaarplaats. Crèches
zijn bedoeld voor kinderen die
nog te jong zijn voor de
kleuterschool. Er zijn
verschillende motiveringen voor
aan te voeren: de moeder kan
dankzij de crèche zelf een
beroep gaan uitoefenèn (vooral
door Dolle Mina bepleit), maar
men kan ook om louter
opvoedkundige motieven voor
een crèche zijn (aanleren van
sociaal gedrag). Voorlopig zijn
ook nog een heleboel mensen
tegen: een moeder hoort haar
eigen kind op te voeden. Het
aantal crèches neemt vooral in
de grotere steden snel toe. Zie
ook „anti-autoritair" onder de
letter A.
co-educatie
en co-instructle (het gezamenlijk
opvoeden en onderwijzen van
jongens en meisjes) zijn
verouderde begrippen. Vooral het
katholiek lager onderwijs heeft
enorme aantallen afzonderlijke
jongens- en meisjesscholen
gehad en tot normalisatie is het
nog'lang niet overal gekomen.
De oude m.m.s. is dankzij de
komst van de Mammoet aan het
afsterven maar in het lager
beroepsonderwijs scheiden we
de pubers nog drastisch: de
jongens naar de l.t.s., de meisjes
naar de huishoudschool. Mr.
Grosheide heeft zich eens
afgevraagd of die scheiding niet
de oorzaak kan zijn van het feit
dat meisjes in ons onderwijs
veel minder kansen blijken te
krijgen (voorbeeld: van de
17-jarige jongens volgt 42
procent volledig dagonderwijs,
van de 17-jarige meisjes 29
procent).
C.I.O.S.
staat voor Centraal Instituut voor
opleiding van Sportleiders. Er
zijn drie instituten: het r.-k.
C.I.O.S. in Sittard, het C.I.O.S. In
Overveen (alleen jongens) en het
C.I.O.S. in Arnhem alleen
meisjes). Doel: op het gebied
van de lichamelijke opvoeding en
de sport buiten schoolverband,
leerkrachten te vormen die in
staat zijn op technisch en
pedagogisch verantwoorde
wijze leiding te geven aan
sportbeoefening in de ruimste zin
van het woord. Vereiste
vooropleiding: m.a.v.o.