i\I hp Carrièrehulp na uw examen iïlFI ÜHS coupeuse: van opleiding gaat niets verloren aBOBÜ belangstelling voor de opleiding tot verpleger of verpleegster? ENGELS DUITS NEDERL. FRANS SPAANS stichting "KEMPENHAEGHE" epilepsie-centrum te heeze CURSUSSEN MACHINE- SCHRIJVEN 1 september a.s. begint zowel in HUIZE PROVIDENTIA te Sterksel als in KEMPENHAEGE te Heeze de nieuwe cursus voor het diploma ZIEKENVERPLEGING B. Informatiepakketbon FRESE, HOGEWEG, MEYER □RCHIMER FICKINGER werken aan de toekomst praktijk zestien Je kunt deelnemen als je op die datum tenminste 17 jaar en 7 maan den benten een opleiding op Mulo/ Mavo- of ongeveer gelijkwaardig nieveau hebt genoten. Na enkele jaren boeiende studie, af gewisseld met praktijklessen, bezit je een waardevol diploma, waarmee je overal terecht kunt. In een persoonlijk onderhoud ver tellen we je graag meer over de op leiding, het salaris (voor 1ste jaars f 619.04 bruto per maand, plus on regelmatigheidstoeslag) en de vele aantrekkelijke bijkomende arbeids voorwaarden. Je sollicitatie of verzoek om nadere inlichtingen is welkom bij de ge neesheer-directeur van Opsturen naar Frese, Hogeweg, Meyer Hörchner Antwoordmachtiging nr. 6261 Postbus 7137, Amsterdam (geen postzegel nodig) Voor een compleet pakket informatie over een loopbaan In de accountancy. Naam: Straat: Plaats: Einde van de schooltijd. Wat nu? Een baan. Ja, maar welke? De sleur van een kantoorbaan trekt u niet. Maar u bent wel geïnteresseerd In administratief werk. Verstuur dan de coupon. Voor een gratis Informatie pakket over een loopbaan in de accountancy. Een levendig, afwisselend beroep. De ene week hier werken, soms 'n poosje daar. Bij grote en kleine be drijven. Steeds contacten met andere mensen. U begint direct in de praktijk. Leren en toch meteen verdienen. Verdere studie is geheel op onze kosten. De accoun tantsstudie op academisch niveau is mogelijk. U kunt andere waardevolle diploma's behalen. Ook neemt u deel aan interne opleidingen. Meer van weten? Bon uitknippen en verzenden loont de moeite. U kunt ook telefonisch een afspraak maken. Amsterdam Arnhem Breda Deventer Eindhoven 's-Gravenhage Beethovenstraat 198 Sonsbeekweg 1 Van Coothplein 35 Singel 12 Bleekweg 5 Eisenhowerlaan 158 (v/h Stadhouderslaan) 020 - 73 75 55 085 - 45 09 91 01600 - 4 30 02 05700 - 1 31 54 040-1 36 20 070 - 5425 00 Heerlen Hengelo Middelburg Rotterdam Utrecht Raadhuisstraat 70 Beursstraat 1a St. Janstraat 8 Stadhuisplein 30 Servaas Bolwerk 14 Brussel - Rio.de Janeiro - Sao Paulo. 045-71 12 78 05400-1 88 61 01180 - 47 89 010-1422 88 030 - 1 26 46 WEKELIJKS AANVANG (10 vingersysteem blind) ook spoedcursussen Inlichtingen en inschrijving dagelijks van 10-12, 2-4 en 7-9 uur TILBURG Tlvolistraat 26 Telefoon 3 42 32 Privaat- en clublessen Dag- en avondcursussen opl. Associatie en V.V.L. door de SPECIALIST in handelscorrespondentie Gedipl. leraar handelscorr. en beëdigd Tolk-Vertaler MGR. VAN HOOYDONKSTRAAT 16 Brabantpark A Telefoon 35410 BREDA Het is een opleiding die ik ieder meisje kan aanbevelen. Er is veel vraag naar coupeu ses. Maar ook als het meisje trouwt, gaat niets van de op leiding verloren. Zij heeft haar hele verdere leven baat bij wat zij hier heeft geleerd. Dat zegt mej. Leemburg uit Doetinchem, die de enige modevakschool in Doetinchem leidt. Zij is geboortig uit Leeuwarden en kwam een kleine twintig jaar geleden naar Doetinchem. Zij nam in het begin van de vijftiger jaren de modevakschool in Doetinchem over. En met veel plezier heeft zij de school verder uitgebouwd. Tal van meisjes en vrouwen heeft zij creativiteit op het gebied van de naald vakken bijgebracht. Ik ben niet voor dit vak geboren. Ik ben in de oorlog zomaar begonnen met naaien. Er was toen grote behoefte aan zelf gemaakte kleding. Alles was schaars. Omdat ik het goed wilde doen ben ik na de oorlog in opleiding gegaan. Ik leerde de nuttige handwerken aan de huishoudschool in Leeuwarden en werd tot coupeuse-lerares opgeleid aan een particuliere modevakschool, ook in Leeuwarden. En ik kreeg toen de kans deze school in Doetinchem over te ne men. Ik heb er nooit spijt van gehad. Je doet leuke ervaringen op. Je hoort nogal eens van oud-leerlingen dat zij blij zijn het beroep van coupeuse geko zen te hebben. Er komt nogal eens een oud-leerlinge terug om advies, bijvoor beeld voor het maken van een bruidsja pon. De mode verandert nogal sterk. En zo kwam kortgeleden ook de vrouw te rug die als eerste leerlinge van mij examen had gedaan. Zij kwam een nieuw leerboek halen. De snit van de pantalons is zo veranderd, en daar ging het haar om. De opleiding tot coupeuse is een zuivere praktijkopleiding, uitermate geschikt ook voor de werkende jeugd, zo zegt mej. Leemburg. Het is geen volledige dagschool. Met één tot anderhalve dag per week krijgt een meisje een volledige opleiding tot coupeuse. Eerst de aanloop tot costumière. Een costumière moet in staat zijn zelfstandig een eenvoudige damesjapon en kinderkleding te ver vaardigen. Een coupeuse moet meer moeilijke japonnen kunnen maken, en verder mantels, deux-pieces, en op het moment natuurlijk ook de tuniek- en broekpakken. Een normale leerlinge kan in één jaar costumière zijn. In twee tot tweeëneenhalf jaar totaal is de oplei ding tot coupeuse voltooid. Je kunt daarna doorgaan voor coupeuse - lerares en zo het geleerde in de prak tijk gaan overdragen op school of in een atelier. Als je lerares wordt moet je het echt leuk vinden het vak uit te dragen. Dat is, geloof ik, ook mijn sterkste kant, zegt mej. Leemburg. Je kunt al examen doen als je zestien jaar bent. Dat examen wordt centraal in Utrecht, afgenomen. Ik werk hier op de school volgens de reglementen en de sta tuten van de vereniging Danckaerts bij welke vereniging ik ben aangesloten. Er zijn meer van dergelijke verenigingen in het land. Als school moet je aan be paalde eisen voldoen. Het was indertijd wel leuk dat onze vereniging werd uit gekozen door het ministerie van maat schappelijk werk om de opleiding te verzorgen van Ambonnese vrouwen en meisjes. De opleiding tot coupeuse ver eist zeven examens, vijf praktische en twee theoretische examens. Bij die theo rie gaat het om vorming op het gebied van de textiel, «en om kostprijsbereke ning. Je werkt met stoffen en je moet natuurlijk weten wat je onderhanden hebt. Het is de laatste tijd trouwens veel moeilijker geworden door al die synthetische stoffen. Vroeger had je al leen wol, katoen, linnen en zij. Maar iedereen gebruikt tegenwoordig graag die moderne stoffen omdat ze zo ge makkelijk zijn. Mej. Leemburg heeft nogal wat leerlin gen die koimen om hun eigen kleding te leren vervaardigen. Omstreeks tien pro cent van de leerlingen gaan door tot het examen. De leerlingen van de opleiding tot cou peuse zijn overwegend jong. Maar de overige leerlingen van de Doetinchemse modevakschool komen uit alle leeftijds groepen van zestien tot zestig jaar. jan bik CAFéHOUDER Stichting Vakonderwijs Hore cabedrijven, Johan de Wittlaan 8, Den Haag, tel. 070-652810. CARROSSERIEBOUWER Stichting Vakopleiding in het Carrosserie- en Wagenbouwbe drijf en aanverwante bedrijven (VOC) Oranjelaan 2, Oegst- geest, tel. 01710-54944. CONSTRUCTIEBANKWER KER Het leerlingstelsel constructlo- bankwerken in de grote me taalindustrie wordt verzorgd door de Stichting Bedrijfsop leiding Metaal- en Electro- technische Industrie „Bemetel", Van Stolkweg 34, Den Haag, tel. 070-512391; het leerlingstel sel constructiebankwerken, constructiewerken-lassen en plaatconstructiewerken in de metaalnijverheid èn bankwer- ken wordt verzorgd door de Stichting Vakopleiding voor Smeden-, Constructie- en Ma chinebedrijven „Smecoma", Am sterdamsestraatweg 40, Baarn, tel. 02154-5051. CORRESPONDENT (en bijvoorbeeld ook: admini strateur, bankemployé, boek houder, calculator, assistent-di rectie, secretaris, stenograaf, en allerlei administratieve functies bij de overheid)een school voor middelbaar economisch en administratief onderwijl (er zijn m.e.a.o.'s in Amersfoort Arnhem, Breda, Deventer, Heerlen, Maastricht, Nijmegen, Oosterbeek, Tilburg en Utrecht). CV-MONTEUR-Stichting tot Opleiding van Monteur in het Centrale -V erwar mingsbedrtff Surinamestraat 24, Den Haag, teL 070-116135. cijfers zijn ondingen binnen het onderwijs. In 1967 schreef prof. A. D. de Groot onder de titel „Vijven en zessen" een vernietigend boek over het cijfersysteem. Hij schreef dat de manier waarop leerlingen door middel van vijven en zessen worden geselecteerd „in veel opzichten willekeurig, ondemocratisch en inefficiënt is". Prof. De Groot 3telde dat uit onderzoekingen vaak genoeg duidelijk is gebleken dat een 5 bij de ene beoordelaar gemakkelijk een 7 bij een ander kan zijn, als zij onafhankelijk van elkaar cijferen. Anders gezegd: achter dezelfde cijfers voor dezelfde vakken op hetzelfde schoolse niveau verbergen zich bij verschillende leraren en op verschillende scholen grote verschillen in prestatievermogen. Zo kan zich het geval voordoen van Kees, die een jaar lang een erg «goeiA taraar" wot Frans heeft gehad. Hij kon het tempo niet bijbenen, kreeg een 4 op zijn eindrapport en bleef zitten. Bij toepassing van een objectieve studietoeU voor Frans bleek hij echter ondanks zijn 4 meer van dit vak te hebben opgestoken dan gemiddeld het geval was bij een leerling met zessen, zevens en achten *»p een naburige school. Juist omdat zoveel ouders zo buitensporig veel waarde hechten aan cijfers nog dit: een leraar Nederlands beoordeelt de opstellen. Het is half twaalf des avonds en hij is met het twintigste opstel bezig of het is acht uur en hij begint net. Hij Is in een geweldige bui want hij heeft net geld van de belasting teruggekregen of hij heeft een rot bui, want hij heeft ruzie met zijn vrouw. Hij heeft al zes opstellen over dit onderwerp gelezen en dit is zeker niet de beste, of na zes opstellen over dat ene onderwerp eindelijk eentje met een andere keus. Gaat U maar door. Prof. De Groot schreef ook: onderzoekingen hebben uitgewezen dat cijfers verschikkelijk weinig zeggen. Wil men van leerlingen „voorspellen" welk cijfer zij in de tweede klas voor Frans krijgen dan kan men zich even goed (slecht) op hun cijfer voor aardrijkskunde nu als op hun cijfer voor Frans van verleden jaar baseren. crèche dient wel wat anders te zijn dan louter een kinderbewaarplaats. Crèches zijn bedoeld voor kinderen die nog te jong zijn voor de kleuterschool. Er zijn verschillende motiveringen voor aan te voeren: de moeder kan dankzij de crèche zelf een beroep gaan uitoefenèn (vooral door Dolle Mina bepleit), maar men kan ook om louter opvoedkundige motieven voor een crèche zijn (aanleren van sociaal gedrag). Voorlopig zijn ook nog een heleboel mensen tegen: een moeder hoort haar eigen kind op te voeden. Het aantal crèches neemt vooral in de grotere steden snel toe. Zie ook „anti-autoritair" onder de letter A. co-educatie en co-instructle (het gezamenlijk opvoeden en onderwijzen van jongens en meisjes) zijn verouderde begrippen. Vooral het katholiek lager onderwijs heeft enorme aantallen afzonderlijke jongens- en meisjesscholen gehad en tot normalisatie is het nog'lang niet overal gekomen. De oude m.m.s. is dankzij de komst van de Mammoet aan het afsterven maar in het lager beroepsonderwijs scheiden we de pubers nog drastisch: de jongens naar de l.t.s., de meisjes naar de huishoudschool. Mr. Grosheide heeft zich eens afgevraagd of die scheiding niet de oorzaak kan zijn van het feit dat meisjes in ons onderwijs veel minder kansen blijken te krijgen (voorbeeld: van de 17-jarige jongens volgt 42 procent volledig dagonderwijs, van de 17-jarige meisjes 29 procent). C.I.O.S. staat voor Centraal Instituut voor opleiding van Sportleiders. Er zijn drie instituten: het r.-k. C.I.O.S. in Sittard, het C.I.O.S. In Overveen (alleen jongens) en het C.I.O.S. in Arnhem alleen meisjes). Doel: op het gebied van de lichamelijke opvoeding en de sport buiten schoolverband, leerkrachten te vormen die in staat zijn op technisch en pedagogisch verantwoorde wijze leiding te geven aan sportbeoefening in de ruimste zin van het woord. Vereiste vooropleiding: m.a.v.o.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1971 | | pagina 21