BOETIEK 44
BOETIEK BUTTERFLY
Ill
III III
11
LEERLING -
ZIEKENVERZORG(ST)ERS
L.T.S. - leerlingen
beroepskeuzeadviseur
Hollesteife rt.v. Goes
RECEPTIONISTE-
TELEFONISTE
CONSTRUCTIE
BANKWERKERS
LEERLING ELEKTRICIENS
AUTOMONTEUR
C. V.-MONTEü RS en
HULPMOJN TÜ URS
DEY-AXEL
Weet je wel
,DER BOEDE'
JER VALCKE'
TAMSE N.V. - GOES
SANITAIRE MONTEURS
EN HULPMONTEURS
C.V. MONTEURS EN
AANKOMENDE MONTEURS
MONTEURS
ELEKTRO-MONTEURS
ELEKTRICIENS
TAMSE N.V. Postbus 154 - Goes
N.V. ZUID-CHEMIE sas van gent
werken aan de toekomst
DE STICHTING
VERPLEEG- EN RUSTHUIZEN ZEELAND'
vraagt voor de verpleegtehuizen
te Koudekerke
en
te Goes
Het theoretische gedeelte van de cursus wordt, voor beide inrich
tingen, centraal gegeven en wel in een hiervoor geheel nieuwe
en moderne accommodatie op het terrein van de verpleeginrich
tingen ,Der Boede'. De praktische opleiding vindt in de inrichting
zelf plaats.
De vooropleiding begint op
15 AUGUSTUS EN 15 SEPTEMBER 1971
Opleidingseisen: minimumleeftijd 17 jaar en fen minste 3 jaar
voortgezet onderwijs.
Geboden wordt: een 2-jarige opleiding
een prettige woon- en werksfeer
een brutoloon van 619,04 per maand
toeslag voor onregelmatige diensten
sjs gratis dienstkleding
tegemoetkoming in reiskosten naar
ouderlijk huis.
Eerdere indiensttreding is ook mogelijk. Bent u nog te jong om
aan de opleiding deel te nemen dan kunt u voorlopig geplaatst
worden als assistente in de huishouding.
De directrices verstrekken gaarne alle
inlichtingen.
Zr. A. D. van Rooijen (,Der Boede',
tel. 01185-1216)
Zr. C. E. Coenradie (.Ter Valcke'
tel. 01100-7140).
Schriftelijke sollicitaties, met vermelding van de inrichting waar
naar de voorkeur uitgaat, richten aan afdeling personeelszaken
van genoemde stichting, postbus 100 te Middelburg.
heeft plaats voor
f JL\ ZAAGMOLENSTRAAT 1 toestel 2
TELEFOON 01100-5540 v. Westen
INSTALLATEUR
Nijverheidstraat
's-Heer Arendskerke
Telefoon 01106- 1740
ONZE AFDELING SANITAIRE TECHNIEK
vraagt
DE AFDELING CENTRALE VERWARMING
heeft ruime plaatsingsmogelijkheden voor:
voor onze service- en onderhoudsafdeling.
OP DE AFDELING ELEKTROTECHNIEK
kunnen door uitbreiding van onze opdrachten-portefeuille
weer enige
en aankomende
worden geplaatst.
In onze moderne fabriek is ruime plaatsingsmogelijkheid
voor vóórproduktie van sanitaire leidingdelen, koper, gas
en riolering, alsmede centrale verwarmingsleidingen.
Geboden wordteen goed betaalde betrekking, oplei
dingsmogelijkheid, interessant en verantwoordelijk werk.
Goede sociale voorzieningen, werkkleding en vooral een
prettige werksfeer.
SOLLICITATIES TE RICHTEN AAN
Ons bedrijf dat deel uitmaakt van het Franse
concern Péchiney Saint Gobain, vervaardigt met
ca 250 medewerkers kunstmeststoffen, fosfor-
zuur, zwavelzuur en aluminiumsulfaat.
Een boodschap voor afstuderende
(metaalbewerking)
Wilt u een functie in een industrieel bedrijf?
Wilt u daar praktische ervaring opdoen?
Wilt u toch ook verder studeren?
Ja?
Dan kunt u in aanmerking komen voor een
plaats in ons bedrijf. Hierover verstrekken wij
u gaarne alle inlichtingen inzake voorwaarden
en mogelijkheden.
Ook de jeugdconsulent van het Gewestelijk
Arbeidsbureau kan u nader informeren.
N.V. Zuid-Chemie, afd. personeelzaken,
Westkade 38a - Sas van Gent.
Tel.: 01158- 1701 (toestel 311)
('s avonds of in het weekend 01158 - 1282).
£Jé2.
MARIA HENDRIKS (18), h.a.v.o.,
Veghel.
Jk wilde eerst logopediste
worden. Maar via een gesprek
met een psycholoog koos ik voor
de opleiding tot beroepskeuze
adviseuse. Had voor dat ge
sprek van dat beroep nog nooit
gehoord. De toelatingstest vond
ik flauwekul. Ik heb te weinig
begrepen dat ik van een school,
de h.a.v.o., naar een beroeps
opleiding ging. Ik stelde me er
ontzettend veel van voor. Dat
viel tegen. Ik kreeg na drie
maanden, tegen de kerstvakantie,
een inzinking, pakte mijn koffer
en ging naar huis. ,,Dat lukt me
nooit", dacht ik. Thuis hebben ze
me er fijn doorheen geholpen. Ik
ben na de vakantie teruggegaan
en ben nu echt blij dat ik door
de zure appel heb gebeten. Ik
begin nu de zin van de vakken
en van de feiten die we moeten
leren te zien. En dat Ik straks
kan helpen bij het maken van be
roepskeuze lijkt me heerlijk. Dan
zal ik kunnen gaan gebruiken
wat ik op de Akademie heb ge
leerd".
ANK VAN DER VEEN (20),
h.b.s.-A, Emmeloord (NOP).
,,lk heb gekozen voor de oplei
ding tot beroepskeuze-adviseuse,
omdat ik met mensen wil om
gaan. Maar niet als maatschap
pelijk werkster. Dan immers heb
je jarenlang contact met cliënten.
Dat wil ik beslist niet. Ik dacht
erover jeugdleidster te worden,
maar gesprekken met de school
decaan en voorlichtingsmateriaal
wezen me de weg naar de Til-
burgse Akademie voor Schooi
en Beroepskeuzewerk, de enige
in ons land. Ik zit nu in mijn
derde studiejaar. Een fijne oplei
ding. Vooral de vakken beroe-
penkunde, sociologie en gespreks
techniek liggen mij. Ik ben in
mijn stagetijd. Heb 3 maanden
gewerkt op het GAB in Utrecht
en ga nu naar de personeels-af-
deling van de gemeente Rotter
dam. Ik heb veel plezier van de
opleiding. Soms fantaseer ik
voor mezelf over de toekomst.
Dan hoop ik dat ik nog eens le
rares beroepenkunde op een
middelbare school zal worden.
Maar ja, dat vak kennen we nog
niet
JOHAN BLEEKER (23), Gymnasi
um-B, Voorburg.
„Ik ben begonnen op een Sociale
Akademie, afdeling personeels
werk. Hield er na 2 jaar mee
op. Ging in dienst. Ik wilde geen
verlengstuk worden van een be
drijf. Ik was bang me met be
drijfsbelangen te moeten vereen
zelvigen. Na enkele gesprekken
met een beroepskeuze-psycho
loog besloot ik naar de Tilburgse
Akademie te gaan. Ik hoop
straks jongens en meisjes van
middelbare scholen zinvol te
kunnen helpen bij het kiezen van
een beroep. Als advieseur, niet
als een soort betweter. Ik weet
uit eigen ervaring, hoe moeilijk
zulk een keuze kan zijn. De op
leiding die ik krijg, ik ben
tweedejaars, stelt mij straks in
staat, zonder iemand mijn wil op
te dringen, mensen te helpen.
Niet door gebondenheid aan een
bedrijf. Ja, het vak van beroeps
keuze adviseur heeft een goede
toekomst. Nederland loopt op dit
gebied achter. Ook door een te
zuinige subsidie-politiek. Dat is
jammer, maar zal beslist wel
veranderen"
L
ELS MACHó (20), h.a.v.o., Bre
da.
„Ik zit in mijn tweede studiejaar
op de Akademie in Tilburg en
vind het heerlijk. In mijn laatste
havojaar heb ik mij duchtig ge
oriënteerd op het te kiezen be
roep. In een voorlichtingsavond
voor meisjes gehouden door aka-
demisch gevormde vrouwen be
sefte ik dat beroepskeuze-advi
seuse iets in mijn straatje zou zijn.
Ik moest een toelatingstest doen.
Dat was een vreselijke sociale
geschiedenis. Nou, na een ge
sprek met de directeur en een
stafdocent, werd ik toegelaten.
Het eerste jaar heb ik sterk ge
twijfeld. Eigenlijk wist ik, on
danks mijn goede voorbereiding,
toch niet goed wat die studie
aan de Akademie inhield. Ik be
grijp nu dat de opleiding mij ook
veel over mezelf heeft geleerd.
Ik meen dat ik, ook door de op
leiding, geestelijk gegroeid ben.
Mijn opvattingen en inzichten
zijn veranderd. Ik heb, onder an
dere, geleerd mijn gedachten
goed onder woorden te brengen.
Tegenvallers Ja, ik hoopte hier
een opleiding te krijgen die mijn
algemene ontwikkeling zou ver
beteren. Dat is niet zo. Het is
een typische beroepsopleiding. Ik
vind ook dat in de opleiding wat
te veel wordt gedacht aan de
huidige maatschappelijke situatie
en dat wij, de studenten, veel te
weinig maatschappelijk kritisch
worden geïnstrueerd"
MIEKE JASPERS (17), m.m.s..
Den Bosch.
„Ach, ik wist toen ik 14 was al
dat ik beroepskeuze-adviseuse
wilde worden. Toen was een
vriendin van mij al op de Akade
mie. Dat beroep trekt me, omdat
het veel contact met mensen mo
gelijk maakt en omdat tests me
interesseren. Ja, wat we hier
aan theorie moeten leren, is niet
gering. Maar ik vind dat logisch
en aanvaard dat. Wat ik straks
precies zal gaan doen Geen
idee I Nee, in geen geval als ad
viseuse in een bedrijf gaan wer
ken. Ik wi\ in mijn werk vrij
zijn. De Akademie is goed, maar
we zouden al voor eerstejaars
stages moeten hebben".
jacques levij
brugklas
is de Mammoet-naam voor de
eerste klas van alle vormen van
voortgezet onderwijs. De
brugklas is al eens de grote
leugen van het
Mammoet-onderwijs genoemd,
want het zou een schakel tussen
basis- en voortgezet onderwijs
moeten zijn.
In werkelijkheid is de brugklas
vaak gewoon de eerste klas van
één of ander schooltype.
De bedoeling was in het eerste
leerjaar alle kinderen nog bij
elkaar te houden om te zien
waar ze geschikt voor waren.
Nu was allereerst de stand
tussen bijvoorbeeld de lagere
landbouwschool en het
gymnasium daartoe al te groot
en zo kwamen er twee
brugklassen: één voor het lager
beroepsonderwijs en één voor
m.a.v.o., h.a.v.o, en v.w.o.
In de brugklas worden wel
dezelfde vakken gedoceerd,
maar het niveau van de klassen
loopt vaak zo sterk uiteen dat
men nauwelijks nog van één
geheel kan spreken.
En dan vervalt ook de winst: bij
nader inzien nog gemakkelijk van
het ene naar het andere
•chooltype kunnen verbuigen.
beroepsonderwijs
wordt volgens de duidelijke
Mammoet-structuur gegeven op
lager, middelbaar en hoger
niveau. Tegen het lager
beroepsonderwijs (voorbeelden:
I t.s. en huishoudschool) zijn veel
bezwaren en de nieuwe
directeur van de Stichting voor
Onderzoek van het Onderwijs*
dr. J. Tans heeft het eens „een
fuik" genoemd.
Veertig procent van de kinderen
die de lagere school verlaten
komen in dat l.b.o. terecht er»
daarmee zijn voor hen tal van
mogelijkheden afgesneden. Zie
ook onder middenschool, letter
M.
Het middelbaar beroepsonderwijs
(voorbeelden m.t.s. en m.e a.o
sluit aan op het m.a.v.o., het
hoger beroepsonderwijs
(voorbeelden sociale en
pedagogische academies) sluit
aan op het h.a.v.o.
bestuur
of nog veel fraaier: bevoegd
gezag. Voor het openbaar
onderwijs is de situatie nog wel
overzichtelijk: voor
gemeentelijke scholen vormen
B. en W. het bevoegd gezag
(voor zover de raad niet anders
bepaalt), voor rijksscholen de
minister.
Maar bijvoorbeeld 5500 van de
8000 lagere scholen zijn
bijzondere scholen en heel veel
van die scholen hebben een
eigen bestuur. Ons onderwijs is
dan ook niet verzuild, maar
verkruimeld, zegt drs. D. v.d.
Brink. En het bevoegd gezag is
de baas ook als de baas
helemaal geen verstand van het
werk heeft
beurs
Zie studietoelage, letter S.
buitengewoon
onderwijs is de verzamelnaam
van zeer verschillende
onderwijsvormen, zowel van
onderwijs voor debielen, blinden
als voor circus- en
woonwagenkinderen.
Liefst 80.000 Nederlandse
kinderen volgen een of andere
vorm van buitengewoon
onderwijs en alleen daardoor
zijn ze al min of meer
gestigmatiseerd. De heer N.
Makel van het ministerie van O.
en W. schreef een serie artikelen
over het b.o., die in juni '69 in
boekvorm werden uitgegeven en
daarna in allerlei talen zijn
verschenen. Zo goed zijn we
met ons buitengewoon
onderwijs.
Maar voor een niet onbelangrijk
deel wordt er wel het falen van
ons lager onderwijs door
onderstreept
beroepskeuze
is een moeilijke zaak. Vandaar
ook deze bijlage. Heel wat
kinderen moeten in feite al op
12-jarige leeftijd een keuze doen
(want zij gaan naar het lager
beroepsonderwijs) en dat is veel
te vroeg. Vandaar ook de
plannen voor een middenschool
(zie letter M).
basisonderwijs
is de nieuwe naam voor het
lager onderwijs. De 8000 lagere
scholen in ons land werken nog
volgens een wet uit 1920. In
maart '70 kwam staatssecretaris
Grosheide met een voorontwerp
van wet op het basisonderwijs.
Daarin staat het kind centraal en
volgens het ontwerp zal Je
school zich in de toekomst aan
elk kind afzonderlijk moeten
aanpassen in plaats van
andersom.
De meeste kritiek richtte zich op
twee punten: er moet nu maar
meteen een nieuwe wet voor
kleuter- en basisonderwijs
samen komen en de ouders
moeten meer te zeggen krijgen.
Belangrijke stappen in het
ontwerp zijn de doorbreking van
het strakke klassikale stelsel en
afschaffing van het zittenblijven;
meer aandacht voor
expressievakken en lichamelijke
vorming (zwemmen een verplicht
vak) en Engels op de lagere
schooL 1
BEDIENINGSVAKMAN
Stichting Vakopleiding Proces
industrie. Javastraat 2, Den
Haag. tel. 070-183560.
BEJAARDENVERZORGSTER
Stichting Katholieke, Opleiding
Bejaardenwerk, Verwersstraat
17, Den Bosch, tel. 04100-448fD.
BEZIGHEID STIIERAPEUTE
School voor bezigheidsthera
pie, Princenoord. Haagweg 366,
Breda. tel. 01600-31452.
BIBLIOTHEEKASSISTENTE
Secretariaat van de Centrale
Vereniging voor Openbare Bi
bliotheken, Bezuidenhoutseweg
239, Den Haag, tel. 070-853903;
Fred Muller Akademie (Bibli
otheek- en Documentatie-
school). Keizersgracht 225,
Amsterdain-C, tel. 020-245859.
BOEKVERKOPER
Het Boekhuis Jan Tooropstraat
109, Amsterdam, tel. 020-187714.
BOUWNIJVERHEID
De Stichting Vakopleiding
Bouwbedrijf Binckhorstlaan
149, Den Haag, tel. 070-852306
verzorgt o.a. voor de volgende
vakopleidingen het leerlingstel
sel: metselaar, tegelzetter, na
tuursteenbewerker, timmer
man, betontimmerman, belon-
staalvlechter en kraanbestuur
der.
BROOD- EN BANKETBAK
KER
Stichting voor Vakopleiding en
Examens in het Bakkersbedrijf,
Stadhouderslaan 124, Den Haag.
tel. 070-546800.