BOETIEK 44 BOETIEK BUTTERFLY Ill III III 11 LEERLING - ZIEKENVERZORG(ST)ERS L.T.S. - leerlingen beroepskeuzeadviseur Hollesteife rt.v. Goes RECEPTIONISTE- TELEFONISTE CONSTRUCTIE BANKWERKERS LEERLING ELEKTRICIENS AUTOMONTEUR C. V.-MONTEü RS en HULPMOJN TÜ URS DEY-AXEL Weet je wel ,DER BOEDE' JER VALCKE' TAMSE N.V. - GOES SANITAIRE MONTEURS EN HULPMONTEURS C.V. MONTEURS EN AANKOMENDE MONTEURS MONTEURS ELEKTRO-MONTEURS ELEKTRICIENS TAMSE N.V. Postbus 154 - Goes N.V. ZUID-CHEMIE sas van gent werken aan de toekomst DE STICHTING VERPLEEG- EN RUSTHUIZEN ZEELAND' vraagt voor de verpleegtehuizen te Koudekerke en te Goes Het theoretische gedeelte van de cursus wordt, voor beide inrich tingen, centraal gegeven en wel in een hiervoor geheel nieuwe en moderne accommodatie op het terrein van de verpleeginrich tingen ,Der Boede'. De praktische opleiding vindt in de inrichting zelf plaats. De vooropleiding begint op 15 AUGUSTUS EN 15 SEPTEMBER 1971 Opleidingseisen: minimumleeftijd 17 jaar en fen minste 3 jaar voortgezet onderwijs. Geboden wordt: een 2-jarige opleiding een prettige woon- en werksfeer een brutoloon van 619,04 per maand toeslag voor onregelmatige diensten sjs gratis dienstkleding tegemoetkoming in reiskosten naar ouderlijk huis. Eerdere indiensttreding is ook mogelijk. Bent u nog te jong om aan de opleiding deel te nemen dan kunt u voorlopig geplaatst worden als assistente in de huishouding. De directrices verstrekken gaarne alle inlichtingen. Zr. A. D. van Rooijen (,Der Boede', tel. 01185-1216) Zr. C. E. Coenradie (.Ter Valcke' tel. 01100-7140). Schriftelijke sollicitaties, met vermelding van de inrichting waar naar de voorkeur uitgaat, richten aan afdeling personeelszaken van genoemde stichting, postbus 100 te Middelburg. heeft plaats voor f JL\ ZAAGMOLENSTRAAT 1 toestel 2 TELEFOON 01100-5540 v. Westen INSTALLATEUR Nijverheidstraat 's-Heer Arendskerke Telefoon 01106- 1740 ONZE AFDELING SANITAIRE TECHNIEK vraagt DE AFDELING CENTRALE VERWARMING heeft ruime plaatsingsmogelijkheden voor: voor onze service- en onderhoudsafdeling. OP DE AFDELING ELEKTROTECHNIEK kunnen door uitbreiding van onze opdrachten-portefeuille weer enige en aankomende worden geplaatst. In onze moderne fabriek is ruime plaatsingsmogelijkheid voor vóórproduktie van sanitaire leidingdelen, koper, gas en riolering, alsmede centrale verwarmingsleidingen. Geboden wordteen goed betaalde betrekking, oplei dingsmogelijkheid, interessant en verantwoordelijk werk. Goede sociale voorzieningen, werkkleding en vooral een prettige werksfeer. SOLLICITATIES TE RICHTEN AAN Ons bedrijf dat deel uitmaakt van het Franse concern Péchiney Saint Gobain, vervaardigt met ca 250 medewerkers kunstmeststoffen, fosfor- zuur, zwavelzuur en aluminiumsulfaat. Een boodschap voor afstuderende (metaalbewerking) Wilt u een functie in een industrieel bedrijf? Wilt u daar praktische ervaring opdoen? Wilt u toch ook verder studeren? Ja? Dan kunt u in aanmerking komen voor een plaats in ons bedrijf. Hierover verstrekken wij u gaarne alle inlichtingen inzake voorwaarden en mogelijkheden. Ook de jeugdconsulent van het Gewestelijk Arbeidsbureau kan u nader informeren. N.V. Zuid-Chemie, afd. personeelzaken, Westkade 38a - Sas van Gent. Tel.: 01158- 1701 (toestel 311) ('s avonds of in het weekend 01158 - 1282). £Jé2. MARIA HENDRIKS (18), h.a.v.o., Veghel. Jk wilde eerst logopediste worden. Maar via een gesprek met een psycholoog koos ik voor de opleiding tot beroepskeuze adviseuse. Had voor dat ge sprek van dat beroep nog nooit gehoord. De toelatingstest vond ik flauwekul. Ik heb te weinig begrepen dat ik van een school, de h.a.v.o., naar een beroeps opleiding ging. Ik stelde me er ontzettend veel van voor. Dat viel tegen. Ik kreeg na drie maanden, tegen de kerstvakantie, een inzinking, pakte mijn koffer en ging naar huis. ,,Dat lukt me nooit", dacht ik. Thuis hebben ze me er fijn doorheen geholpen. Ik ben na de vakantie teruggegaan en ben nu echt blij dat ik door de zure appel heb gebeten. Ik begin nu de zin van de vakken en van de feiten die we moeten leren te zien. En dat Ik straks kan helpen bij het maken van be roepskeuze lijkt me heerlijk. Dan zal ik kunnen gaan gebruiken wat ik op de Akademie heb ge leerd". ANK VAN DER VEEN (20), h.b.s.-A, Emmeloord (NOP). ,,lk heb gekozen voor de oplei ding tot beroepskeuze-adviseuse, omdat ik met mensen wil om gaan. Maar niet als maatschap pelijk werkster. Dan immers heb je jarenlang contact met cliënten. Dat wil ik beslist niet. Ik dacht erover jeugdleidster te worden, maar gesprekken met de school decaan en voorlichtingsmateriaal wezen me de weg naar de Til- burgse Akademie voor Schooi en Beroepskeuzewerk, de enige in ons land. Ik zit nu in mijn derde studiejaar. Een fijne oplei ding. Vooral de vakken beroe- penkunde, sociologie en gespreks techniek liggen mij. Ik ben in mijn stagetijd. Heb 3 maanden gewerkt op het GAB in Utrecht en ga nu naar de personeels-af- deling van de gemeente Rotter dam. Ik heb veel plezier van de opleiding. Soms fantaseer ik voor mezelf over de toekomst. Dan hoop ik dat ik nog eens le rares beroepenkunde op een middelbare school zal worden. Maar ja, dat vak kennen we nog niet JOHAN BLEEKER (23), Gymnasi um-B, Voorburg. „Ik ben begonnen op een Sociale Akademie, afdeling personeels werk. Hield er na 2 jaar mee op. Ging in dienst. Ik wilde geen verlengstuk worden van een be drijf. Ik was bang me met be drijfsbelangen te moeten vereen zelvigen. Na enkele gesprekken met een beroepskeuze-psycho loog besloot ik naar de Tilburgse Akademie te gaan. Ik hoop straks jongens en meisjes van middelbare scholen zinvol te kunnen helpen bij het kiezen van een beroep. Als advieseur, niet als een soort betweter. Ik weet uit eigen ervaring, hoe moeilijk zulk een keuze kan zijn. De op leiding die ik krijg, ik ben tweedejaars, stelt mij straks in staat, zonder iemand mijn wil op te dringen, mensen te helpen. Niet door gebondenheid aan een bedrijf. Ja, het vak van beroeps keuze adviseur heeft een goede toekomst. Nederland loopt op dit gebied achter. Ook door een te zuinige subsidie-politiek. Dat is jammer, maar zal beslist wel veranderen" L ELS MACHó (20), h.a.v.o., Bre da. „Ik zit in mijn tweede studiejaar op de Akademie in Tilburg en vind het heerlijk. In mijn laatste havojaar heb ik mij duchtig ge oriënteerd op het te kiezen be roep. In een voorlichtingsavond voor meisjes gehouden door aka- demisch gevormde vrouwen be sefte ik dat beroepskeuze-advi seuse iets in mijn straatje zou zijn. Ik moest een toelatingstest doen. Dat was een vreselijke sociale geschiedenis. Nou, na een ge sprek met de directeur en een stafdocent, werd ik toegelaten. Het eerste jaar heb ik sterk ge twijfeld. Eigenlijk wist ik, on danks mijn goede voorbereiding, toch niet goed wat die studie aan de Akademie inhield. Ik be grijp nu dat de opleiding mij ook veel over mezelf heeft geleerd. Ik meen dat ik, ook door de op leiding, geestelijk gegroeid ben. Mijn opvattingen en inzichten zijn veranderd. Ik heb, onder an dere, geleerd mijn gedachten goed onder woorden te brengen. Tegenvallers Ja, ik hoopte hier een opleiding te krijgen die mijn algemene ontwikkeling zou ver beteren. Dat is niet zo. Het is een typische beroepsopleiding. Ik vind ook dat in de opleiding wat te veel wordt gedacht aan de huidige maatschappelijke situatie en dat wij, de studenten, veel te weinig maatschappelijk kritisch worden geïnstrueerd" MIEKE JASPERS (17), m.m.s.. Den Bosch. „Ach, ik wist toen ik 14 was al dat ik beroepskeuze-adviseuse wilde worden. Toen was een vriendin van mij al op de Akade mie. Dat beroep trekt me, omdat het veel contact met mensen mo gelijk maakt en omdat tests me interesseren. Ja, wat we hier aan theorie moeten leren, is niet gering. Maar ik vind dat logisch en aanvaard dat. Wat ik straks precies zal gaan doen Geen idee I Nee, in geen geval als ad viseuse in een bedrijf gaan wer ken. Ik wi\ in mijn werk vrij zijn. De Akademie is goed, maar we zouden al voor eerstejaars stages moeten hebben". jacques levij brugklas is de Mammoet-naam voor de eerste klas van alle vormen van voortgezet onderwijs. De brugklas is al eens de grote leugen van het Mammoet-onderwijs genoemd, want het zou een schakel tussen basis- en voortgezet onderwijs moeten zijn. In werkelijkheid is de brugklas vaak gewoon de eerste klas van één of ander schooltype. De bedoeling was in het eerste leerjaar alle kinderen nog bij elkaar te houden om te zien waar ze geschikt voor waren. Nu was allereerst de stand tussen bijvoorbeeld de lagere landbouwschool en het gymnasium daartoe al te groot en zo kwamen er twee brugklassen: één voor het lager beroepsonderwijs en één voor m.a.v.o., h.a.v.o, en v.w.o. In de brugklas worden wel dezelfde vakken gedoceerd, maar het niveau van de klassen loopt vaak zo sterk uiteen dat men nauwelijks nog van één geheel kan spreken. En dan vervalt ook de winst: bij nader inzien nog gemakkelijk van het ene naar het andere •chooltype kunnen verbuigen. beroepsonderwijs wordt volgens de duidelijke Mammoet-structuur gegeven op lager, middelbaar en hoger niveau. Tegen het lager beroepsonderwijs (voorbeelden: I t.s. en huishoudschool) zijn veel bezwaren en de nieuwe directeur van de Stichting voor Onderzoek van het Onderwijs* dr. J. Tans heeft het eens „een fuik" genoemd. Veertig procent van de kinderen die de lagere school verlaten komen in dat l.b.o. terecht er» daarmee zijn voor hen tal van mogelijkheden afgesneden. Zie ook onder middenschool, letter M. Het middelbaar beroepsonderwijs (voorbeelden m.t.s. en m.e a.o sluit aan op het m.a.v.o., het hoger beroepsonderwijs (voorbeelden sociale en pedagogische academies) sluit aan op het h.a.v.o. bestuur of nog veel fraaier: bevoegd gezag. Voor het openbaar onderwijs is de situatie nog wel overzichtelijk: voor gemeentelijke scholen vormen B. en W. het bevoegd gezag (voor zover de raad niet anders bepaalt), voor rijksscholen de minister. Maar bijvoorbeeld 5500 van de 8000 lagere scholen zijn bijzondere scholen en heel veel van die scholen hebben een eigen bestuur. Ons onderwijs is dan ook niet verzuild, maar verkruimeld, zegt drs. D. v.d. Brink. En het bevoegd gezag is de baas ook als de baas helemaal geen verstand van het werk heeft beurs Zie studietoelage, letter S. buitengewoon onderwijs is de verzamelnaam van zeer verschillende onderwijsvormen, zowel van onderwijs voor debielen, blinden als voor circus- en woonwagenkinderen. Liefst 80.000 Nederlandse kinderen volgen een of andere vorm van buitengewoon onderwijs en alleen daardoor zijn ze al min of meer gestigmatiseerd. De heer N. Makel van het ministerie van O. en W. schreef een serie artikelen over het b.o., die in juni '69 in boekvorm werden uitgegeven en daarna in allerlei talen zijn verschenen. Zo goed zijn we met ons buitengewoon onderwijs. Maar voor een niet onbelangrijk deel wordt er wel het falen van ons lager onderwijs door onderstreept beroepskeuze is een moeilijke zaak. Vandaar ook deze bijlage. Heel wat kinderen moeten in feite al op 12-jarige leeftijd een keuze doen (want zij gaan naar het lager beroepsonderwijs) en dat is veel te vroeg. Vandaar ook de plannen voor een middenschool (zie letter M). basisonderwijs is de nieuwe naam voor het lager onderwijs. De 8000 lagere scholen in ons land werken nog volgens een wet uit 1920. In maart '70 kwam staatssecretaris Grosheide met een voorontwerp van wet op het basisonderwijs. Daarin staat het kind centraal en volgens het ontwerp zal Je school zich in de toekomst aan elk kind afzonderlijk moeten aanpassen in plaats van andersom. De meeste kritiek richtte zich op twee punten: er moet nu maar meteen een nieuwe wet voor kleuter- en basisonderwijs samen komen en de ouders moeten meer te zeggen krijgen. Belangrijke stappen in het ontwerp zijn de doorbreking van het strakke klassikale stelsel en afschaffing van het zittenblijven; meer aandacht voor expressievakken en lichamelijke vorming (zwemmen een verplicht vak) en Engels op de lagere schooL 1 BEDIENINGSVAKMAN Stichting Vakopleiding Proces industrie. Javastraat 2, Den Haag. tel. 070-183560. BEJAARDENVERZORGSTER Stichting Katholieke, Opleiding Bejaardenwerk, Verwersstraat 17, Den Bosch, tel. 04100-448fD. BEZIGHEID STIIERAPEUTE School voor bezigheidsthera pie, Princenoord. Haagweg 366, Breda. tel. 01600-31452. BIBLIOTHEEKASSISTENTE Secretariaat van de Centrale Vereniging voor Openbare Bi bliotheken, Bezuidenhoutseweg 239, Den Haag, tel. 070-853903; Fred Muller Akademie (Bibli otheek- en Documentatie- school). Keizersgracht 225, Amsterdain-C, tel. 020-245859. BOEKVERKOPER Het Boekhuis Jan Tooropstraat 109, Amsterdam, tel. 020-187714. BOUWNIJVERHEID De Stichting Vakopleiding Bouwbedrijf Binckhorstlaan 149, Den Haag, tel. 070-852306 verzorgt o.a. voor de volgende vakopleidingen het leerlingstel sel: metselaar, tegelzetter, na tuursteenbewerker, timmer man, betontimmerman, belon- staalvlechter en kraanbestuur der. BROOD- EN BANKETBAK KER Stichting voor Vakopleiding en Examens in het Bakkersbedrijf, Stadhouderslaan 124, Den Haag. tel. 070-546800.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1971 | | pagina 19