DW.u^.-^n
ijker
uniek
beroep
automonteur
rijdt niet in
nieuwe auto
m
adressen
werken aan de toekomst
taximeters
afwisselend
elektronisch
werken aan de toekomst
lastig
onderwijs-vademecum
kneusjes
voldoening
5000 BEROEPEN
n
IJKER
Inl.: Hoofddirectie van het IJk
wezen, Stadhouderslaan 140,
Den Haag, tel. 070-514061.
IJS^EREIDER
Voor informatie over een groot
aantal opleidingen voor een
vakbekwaamheidsdiploma in
de handel kan men zich wen
den tot de Centrale voor Ka
tholiek Handelsonderwijs,
Zeekant 33, Den Haag, tel. 070-
543990.
De meeste werkzaamheden worden niet
op het ijkkantoor maar ter plaatse uit
gevoerd. De assistenten zijn dus veel op
reis. Ze moeten goed gezond zijn, want
een assistent (-ijker) moet wel veel
sjouwen met gewichten. Hij moet ook
mensenkennis bezitten. Hij bezoekt na
melijk uiteenlopende bedrijven als
markten, apotheken, meelfabrieken, ju-
weliersbedrijven, slachterijen en niet te
vergeten benzinepompstations, om maar
eens wat te noemen.
In de toekomst zal de taak van het ijk-
wezen dat er overigens niet expli
ciet voor het voordeel van de consument
is iich vermoedelijk nog beduidend,
uitbreiden. De heer Van Pelt: „Er wordt
momenteel bestudeerd of de keuring no
dig is van watermeters, taximeters,
bloeddrukmeters, meters voor snelheids
controle en geluidsterkte meters".
„U moet echt niét denken dat er
bij het ijkwezen een stel stoffige lui
zit. dat alleen maar maten en gewichten
ijkt; we hebben een bijna uniek be
roep".
Belangstellenden voor de functie van as
sistent kunnen zich wenden tot de
hoofddirectie van het ijkwezen, Stad
houderslaan 140, Den Haag. De heer
Paas kan alle informaties geven.
pim gaanderse
De heer J. N. van Pelt (47) is
directeur van het regionale ijk
kantoor in Den Bosch; hij is
ijker. Een beroep dat door een
klein aantal ambtenaren wordt
uitgeoefend. Het publiek heeft
een tamelijk eenzijdige kijk op
dit ambt.
Een „ijker" heet iemand te
zijn die periodiek de weeg
schaal.van de kruidenier en de
gewichten en de bascule van
de boer komt controleren. Het
gamma der werkzaamheden
van ijker en assistenten is
(uiteraard) stukken groter.
„De apparatuur is veranderd en de taak
van het ijkwezen veranderde evenzeer,"
zegt de heer Van Pelt. „De taken van
het ijkwezen zijn uitgebreid tot andere
economische terreinen. Nik noem volks
gezondheid, veiligheid, e.d. Tegenwoor
dig houden we ons bezig met elke
meeteenheid. Met eenheden van licht
sterkte. elektrische stroom, massa,
lengte, tijd, temperatuur en hoeveelheid
Het werk van assistenten is bijzonder
afwisselend. Ze verzorgen, de (her)-keu
ring van maten, gewichten, meetwerk
tuigen (van gasmeters tot eau de cologne
pompjes) weegwerktuigen (van labora-
toriumbalansen tot weegbruggen), enz.
stof is alles te meten en dat doen we in
principe."
Het simpele balansprincipe van vroeger:
als ik er een kilo opzet moet hij een
kilo aangeven, ligt niet meer zo eenvou
dig. Een (assis(ent-) ijker moet zich
thans bezig houden met elektronische
meetapparatuur, computers, digitale ont
wikkelingen, enz. De koperen balans
van de kruidenier heeft plaats gemaakt
voor een snelweger met elektronische
rekenmachine en om die te (her)ijken is
meer dan een reeks gewichten nodig.
Vroeger werden de gekwalificeerde
ijkers van het ijkwezen opgeleid aan de
TH in Delft, waar een speciale drie-ja
rige ijkersopleiding was. Die voldeed
niet meer. Nu zijn het academici die het
wetenschappeli j k (laboratorium) -werk
doen en HTS-ers (werktuigbouw en na
tuurkunde) die voor het overige, zwaar
dere werk worden ingezet.
Daarna komt de grote groep „assisten
ten", de direct uitvoerende ambtenaren,
speciaal belast met de keuring, herkeu
ring en controle van weeg- en meetmid
delen. Er is voor hen een interne oplei
ding bij het ijkwezen. Dit komend sei
zoen zal er waarschijnlijk een van start
gaan voor assistenten.
De opleiding is vooral aantrekkelijk
voor mensen met m.a.v.o. met wiskunde.
Het salaris van assistenten beloopt
maximaal ƒ1450 bruto per maand. Er
zijn regelen in voorbereiding tot verde
re verbetering van de positieregeling.
Mannen tot 27 jaar kunnen tot de 1-ja
rige cursus worden toegelaten. De theo
rie wordt in Den Haag bijgebracht en
de praktische lessen worden over het he
le land gegeven. Voor degenen die geen
rijbewijs hebben, geldt dat ze tijdens de
opleiding op staatskosten hun rijbewijs
kunnen halen.
zijn de grote onbekenden en
omdat er enerzijds geen
onderwijstermen met deze
letters om uitleg vragen en
anderzijds het onderwijs zelf
voor velen ook een grote
onbekende is volgt hier nog wat
algemene informatie.
Eerst iets over de omvang:
500.000 kleuters bezoeken onze
kleuterscholen;
1.500 000 kinderen zitten op de
lagere school;
550.000 tieners volgen scholen
voor voortgezet onderwijs;
108.000 werkende jongeren
ontvangen partieel onderwijs;
100.000 studenten studeren aan
de universiteiten en hogescholen.
Er zijn eindeloos veel
commissies en autonome
schoolbesturer er in 1968 telde
men ongeveer 200 verschillende
onderwijsperiodièken.
De onderwijsbagage die jonge
mensen ontvangen neemt toe
maar minister Veringa heeft aan
het begin van zijn ambtsperiode
eens aangegeven wat er zou
gebeuren als de democratisering
werkelijkheid zou worden:
4 het lager beroepsonderwijs
zou slechts één-derde van
het aantal leerlingen van
thans tellen;
4 de m.a.v.o. zou de helft
minder leerlinaen hebben;
4 de rest varvhet voortgezet
onderwijs zou drie keer
ov^rtekend worden;
4 de universiteitjn zouden op
een zes keer zo grote
bezetting moeten rekenen.
Het hele onderwijs zou
overhoop gehaald worden. Wie
de democratisering (gelijke
kansen voor iedereen) nastreeft,
dient daar dus rekening mee te
houden.
't nieuwe broertje
Willem Bussink, 34 jaar, van
vak automonteur. Wonende in
Arnhem: Kloosterstraat 221.
Zit sinds zijn 16e jaar tussen
de auto's. Werkt nu bij de NV
L.A. Moll, een DAF-dealer in
zijn woonplaats. Hij is daar
één van de monteurs die repa
raties uitvoeren aan bedrijfs
wagens. Deze automonteur
kreeg zijn eerste opleiding aan
de ambachtsschool, de tegen
woordige technische school.
Daarna schoolde hij zich ver
der in de praktijk. Was een
aantal jaren leermeester van
jonge monteurs. Bekleedt al
drie jaar de functie van secre
taris van de NVV-metaalbe-
drijfsbond afdeling Arnhem.
Willem Bussink: „Eerst begon ik aan
fietsen te knoeien. Toen ik wat ouder
werd, pakte ik bromfietsen. En weer wat
later ging ik aan auto's sleutelen. Er
zat een opgaande lijn in. Volkomen lo
gisch, als je het achteraf bekijkt. Je be
gint klein en nu ben ik een zeer specia
le automonteur: ik repareer namelijk
trucks. Mijn baas zou eigenlijk dertien
van dit soort kerels in dienst moeten
hebben. Hij heeft er zes. Een tekort dus
van zeven. Voor ons betekent dat: altijd
werk. Je kunt elke dag maar doorgaan
en er komt toch geen eind aan.
Het schrikbarend tekort aan goede mon
teurs is volgens mij gemakkelijk te ver
klaren. Er wordt gewoon veel te weinig
verdiend. Als je ons salaris vergelijkt
met wat bijvoorbeeld vakmensen in de
bouw verdienen, dan zijn wij nergens.
Ik zal er de collectieve arbeidsovereen
komst (c.a.o.) even bij pakken. Een jon
gen van zestien jaar begint met een
loon van één gulden en 29 cent per uur.
Later kun je natuurlijk wel meer krij
gen, maar het is toch niet genoeg.
Daarom zie je veel mensen niet in het
vak blijven. Ze worden bijvoorbeeld
chauffeur. Op de weg maken ze wel
meer uren, maar ze krijgen ook twee
maal zoveel in hun loonzakje. Zelf ben
ik ook een paar jaar het vak uit ge
weest. Ik was toen oliestook-monteur.
Dat was vlak na mijn diensttijd. Toen
wilde ik in korte tijd het liefst heel erg
veel verdienen.
Als automobilisten die in de garage ko
men, denken dat automonteurs liever
met auto's praten -dan met mensen, kun
nen ze wel eens gelijk hebben. Maar
Dagbladen, vrouwenbladen,
familiebladen, weekbladen, omroep
bladen en ga maar door bieden de
laatste jaren steeds meer voorlich
ting over onderwijs. Niettemin
klinken telkens opnieuw
verzuchtingen dat men van die
Mammoettoestand helemaal niets
snapt, dat men dacht dat zitten
blijven afgeschaft was enz.
Dat komt vooral omdat heel veel,
ouders pas geïnteresseerd zijn in
de structuur van ons voortgezet
onderwijs op het moment dat hun
oudste in de zesde klas van de
lagere school zit. Anderen willen
pas weten hoe het nu met het
basisonderwijs gesteld is (wanneer
wordt die nieuwe wet van kracht
als hun oudste de kleuterschool
heeft bereikt.
Daarom is in deze bijlage steeds
onderin de pagina op alfabetische
wijze een soort onderwijs-vademe
cum opgenomen. Ik ben er daarbij
van uitgegaan dat nagenoeg alle
vormen van volledig dagonderwijs
genoemd dienden te worden.
jos ahlers
volgens mij komt dat vooral door de
klant. Monteurs hebben vaak de pest in,
als ze doorlopend op hun vingers wor-
"den gekeken. Maar toch, een goeie moet
er tegen kunnen. De jongens zeggen al
tijd dat je drie soorten lastige klanten
hebt: ambtenaren, militairen en school
meesters. Kijk, dat zijn mensen die vaak
achter een bureau zitten en met elkaar
over auto's praten. Als de wagen van de
één 14 kilometer op één liter benzine
rijdt en die van de ander 14 kilometer
en 100 meter, dan is dat wat.Vaak
staat de man van die 14 kilometer dan
de volgende dag bij je in de werk
plaats Als leermeester heb ik die klus
sen vveel opgeknapt. Dan ben je een tus-
senfiguur tussen een receptionist en een
chef.
Toch kan ik hét goed bégrijpen dat
klanten soms' even met monteurs willen
praten over hun auto. Als je nagaat, dat
er op een rekening 18 gulden staat per
arbeidsuur. Maar als je daarbij weet wat
wij krijgen, zal iedereen zich afvragen
waar de rest blijft.Dat gaat niet alleen
op aan dure gebouwen en technische
uitrusting. Maar goed, ik vind dat de
opleiding van automonleurs anders moet
worden. Het zou je op school geleerd
moeten worden hoe je met klanten moet
omgaan.
Natuurlijk heb ik veel bezwaren, maar
mijn vak eraan geven doe ik niet. Iets
wat niet loopt, lopend maken .wat is er
mooier. Als het klaar is, draait het als
nieuw. Als iemand met een wagen met
slechte v remmen binnenkomt, dan zorg
jij ervoor dat-ie er weer klasse-goed
uitgaat. En dat doe je alleen.
sigaretten. Als je het meemaakt dat ie
mand op de dag dat hij met vakantie
gaat met een kapotte auto binnenkomt
en jij kunt hem maken, dan is dat fan
tastisch. Je maakt bijvoorbeeld een ge
broken asje en nög diezelfde dag kan
die klant'wegrijden. Geen dag vakantie
gemist. Als zo'n man dan na de vakan-
tiè tegen je zegt: „monteur hij heeft
prima gelopen", nou, dan heb ik een
goeie week. Zoiets geeft je voldoening.
Rol is het, als je een reparatie moet
doen die veel geld kost en je weet dat
zo'n man het niet kan betalen. Als je
een beetje monteur bent, zie je dat aan
zijn auto. Ruitenwissers zeggen je wat
dat betreft heel veel. Als ze het wel
doen, maar niet wissen .hoeven ze mij
meestal niet veel meer te vertellen.
Als monteur maak je trouwens meer
rotkarweitjes mee. Als ik het eerlijk
mag zeggen, heb ik er vreselijk de pest
aan als er 's morgens een strontwagen
binnenkomt met een kapotte as. Daar
moet je dan maar onderkruipen. En zo'n
ding maar lekken. En wij krijgen voor
zo'n reparatie geen cent meer.
Alleen schort het nog wel eens aan de
waardering. En dat hoeft toch niet. Het
kan ook leuk gaan. En dan hoeven er
echt geen fooien op tafel te komen of
Nog even dit: Mensen die geloven dat
automonteurs wel kapitalisten zijn, om
dat ze in auto's rijden, moeten weten
wat voor auto's dat zijn. Meestal kreu-
kelaars of kneusjes, die met beunhaas
centen gekocht zijn. Bijna geen enkele
automonteur rijdt in een nieuwe auto.
Tot slot: Jongens die automonteur willen
worden, geef ik de raad het te doen.
Het gaat langzamerhand wel de goede
kant op. Ook met de centen wordt het
beter. Maar ze moeten zich meteen or
ganiseren in een bond en dan aan de
weg timmeren. Dan komt het heus wel
voor elkaar".
henny grootveld
Er worden in Nederland onge
veer 5000 verschillende beroe
pen uitgeoefend. Voorlichting in
de doolhof van mogelijkhe
den is dan ook wel erg nodig.
U kunt die voorlichting onder
meer krijgen bij de jeugdcortsu-
lenten en beroepskeuze-advi
seurs van de gewestelijke ar
beidsbureaus. Op veel middel
bare scholen zal de schoolde
caan als wegwijzer kunnen fun
geren.
Daarnaast zijn er de laatste tijd
nogal wat boeken over beroeps
keuzevoorlichting verschenen.
Eén van de betere leek me aan
vankelijk de „Nieuwe Gids voor
school en beroep" van A. Mar
tens. Ik hanteerde dat boek voor
de selectie van een flink aantal
adressen waar nadere informa
tie te verkrijgen was. Bij een
kleine steekproef bleken de
adressen in dit nog geen twee
jaar oude boek al weer voor een
belangrijk deel onjuist of on
volledig te zijn. Daarom zijn
alle hiervolgende adressen een
maand geleden opgebeld om de
gegevens te verifiëren.
J.A.
AKOEPEDISTE
(assistente keel-, neus- en oor
arts) - Nederlandse Vereniging
voor Audiologie, prof. dr. R. J.
Ritsma. Rijksstraatweg 20a,
Haren (Gr.), tel. 050-39123. Op
leidingen onder meer in Nij
megen en Utrecht.
AMANUENSIS
(bij wetenschappelijk of voort
gezet onderwijs) - Bond van
Hoger Onderwijspersoneel In
Nederland, Van Eijsingalaan
260, Utrecht, tel. 030-941255.
APOTHEKERSASSISTENTE
Kon. Nederl. Mij. ter bevorde
ring der Pharmacie, Alexan-
derstraat 11, Den Haag, tel.
070-655922.
ARBEIDSTHERAPEUT
Nederl. Opl. voor Arbeidsthe-
rapie, De Lairessestraat 158-
160, Amsterdam, tel. 020-
793682.
ARCHIVARIS
Rijksarchiefschool Bleijenburg
7 Den Haag, tel. 070-180196.
ASSURANTIE-AGENT
Stichting Vakontwikkeling
Verzekeringsbedrijf, Ramstraat
37-39, Utrecht, tel. 030-513311.
AUTOMONTEUR
Stichting V.A.M.. Papelaan 85,
Voorschoten, tel. 01717-4141
anti-autoritair
staat vaak voor kleuterschool,
crèches of nog beter voor de
totale opvoeding. Je hoort er gek
genoeg vooral over vanuit het
meest autoritaire land, Duitsland.
We hebben intussen geleerd dat
een strenge, weinig tolerante
opvoeding heel riskant kan zijn.
Theoretisch zou daaruit kunnen
volgen dat we dé kinderen
zoveel mogelijk hun eigen gang
moeten laten gaan, praktisch is
dat niet haalbaar. Kinderen
hebben wel degelijk de hulp en
de leiding van volwassenen
nodig.
Het gaat er om dat
gezagsuitoefening in de
opvoeding redelijk is, dat het
kind gestimuleerd wordt om
zelfstandia en kritisch te worden.
avondonderwijs
Er is ook met het
avondonderwijs wel één en
ander aan de hand. De
handelsavondscholen komen na 1
augustus 1975 niet meer voor
bekostiging in aanmerking. Voor
leerlingen van dit onderwijs
moeten Mammoet-mogelijkheden
worden gevonden.
Het gaat daarbij om 22.000
studerenden. Staatssecretaris
Grosheide schreef in december
1970 in een circulaire dat hij een
concentratie van de bestaande
handelsavondscholen en een
fusie met andere avondscholen
het meest voor de hand vindt
liaoen.
atheneum
is een schooltype dat we aan de
Mammoet te danken hebben. De
meeste athenea begonnen in
augustus 1968 met een eerste
klas en elk jaar komt er een
klas bij. Atheneum en gymnasium
vormen samen het v.w.o.
s= voorbereidend
wetenscha'ppelijk onderwijs) en
zijn beide zes-jarig. Intussen is
men al druk bezig de school
weer te likwideren, omdat men
toteen ongedeeld v.w.o. wenst
te komen.
Het atheneum is een gevolg van
de dubbele doelstelling van de
oude h.b.s.: voorbereiden op
maatschappelijke functies èn op
een universitaire studie, voor het
eerste kwam er het h.a.v.o. en
voor het tweede het atheneum.
a.v.o.
Deze letters worden binnen het
onderwijs in twee betekenissen
gebruikt, ze staan voor algemeen
vormend onderwijs en voor
algemeen voortgezet onderwijs.
Een m.a.v.o. is bijvoorbeeld een
school voor middelbaar
algemeen voortgezet onderwijs.
A.v.o.-vakken wordep binnen het
beroepsonderwijs (de
tegenhanger van het algemeen
voortgezet onderwijs) die
vakken genoemd, die niet direct
beroepsgericht zijn, dus
bijvoorbeeld Engels en
Nederlands.
Overigens vervaagt het
onderscheid tussen a.v.o -scholen
en scholen voor lager
beroepsonderwijs steeds meer.
Zie daarvoor ook bij
middenschool, letter M.
ambulant
is een t~rm die veel te maken
heeft met het hoofd van een
lagere school. Zie daarom onder:s
hoofd, letter H
audio-visuele
hulpmiddelen is de
verzamelnaam van alle apparaten
die het horen en zien beter bij -
het onderwijs betrekken.
Een voorbeeld is de
overhead-projector en radio en
televisie zijn natuurlijk evenzeer
belangrijke hulpmiddelen bij de
kennisoverdracht.
I