DW.u^.-^n ijker uniek beroep automonteur rijdt niet in nieuwe auto m adressen werken aan de toekomst taximeters afwisselend elektronisch werken aan de toekomst lastig onderwijs-vademecum kneusjes voldoening 5000 BEROEPEN n IJKER Inl.: Hoofddirectie van het IJk wezen, Stadhouderslaan 140, Den Haag, tel. 070-514061. IJS^EREIDER Voor informatie over een groot aantal opleidingen voor een vakbekwaamheidsdiploma in de handel kan men zich wen den tot de Centrale voor Ka tholiek Handelsonderwijs, Zeekant 33, Den Haag, tel. 070- 543990. De meeste werkzaamheden worden niet op het ijkkantoor maar ter plaatse uit gevoerd. De assistenten zijn dus veel op reis. Ze moeten goed gezond zijn, want een assistent (-ijker) moet wel veel sjouwen met gewichten. Hij moet ook mensenkennis bezitten. Hij bezoekt na melijk uiteenlopende bedrijven als markten, apotheken, meelfabrieken, ju- weliersbedrijven, slachterijen en niet te vergeten benzinepompstations, om maar eens wat te noemen. In de toekomst zal de taak van het ijk- wezen dat er overigens niet expli ciet voor het voordeel van de consument is iich vermoedelijk nog beduidend, uitbreiden. De heer Van Pelt: „Er wordt momenteel bestudeerd of de keuring no dig is van watermeters, taximeters, bloeddrukmeters, meters voor snelheids controle en geluidsterkte meters". „U moet echt niét denken dat er bij het ijkwezen een stel stoffige lui zit. dat alleen maar maten en gewichten ijkt; we hebben een bijna uniek be roep". Belangstellenden voor de functie van as sistent kunnen zich wenden tot de hoofddirectie van het ijkwezen, Stad houderslaan 140, Den Haag. De heer Paas kan alle informaties geven. pim gaanderse De heer J. N. van Pelt (47) is directeur van het regionale ijk kantoor in Den Bosch; hij is ijker. Een beroep dat door een klein aantal ambtenaren wordt uitgeoefend. Het publiek heeft een tamelijk eenzijdige kijk op dit ambt. Een „ijker" heet iemand te zijn die periodiek de weeg schaal.van de kruidenier en de gewichten en de bascule van de boer komt controleren. Het gamma der werkzaamheden van ijker en assistenten is (uiteraard) stukken groter. „De apparatuur is veranderd en de taak van het ijkwezen veranderde evenzeer," zegt de heer Van Pelt. „De taken van het ijkwezen zijn uitgebreid tot andere economische terreinen. Nik noem volks gezondheid, veiligheid, e.d. Tegenwoor dig houden we ons bezig met elke meeteenheid. Met eenheden van licht sterkte. elektrische stroom, massa, lengte, tijd, temperatuur en hoeveelheid Het werk van assistenten is bijzonder afwisselend. Ze verzorgen, de (her)-keu ring van maten, gewichten, meetwerk tuigen (van gasmeters tot eau de cologne pompjes) weegwerktuigen (van labora- toriumbalansen tot weegbruggen), enz. stof is alles te meten en dat doen we in principe." Het simpele balansprincipe van vroeger: als ik er een kilo opzet moet hij een kilo aangeven, ligt niet meer zo eenvou dig. Een (assis(ent-) ijker moet zich thans bezig houden met elektronische meetapparatuur, computers, digitale ont wikkelingen, enz. De koperen balans van de kruidenier heeft plaats gemaakt voor een snelweger met elektronische rekenmachine en om die te (her)ijken is meer dan een reeks gewichten nodig. Vroeger werden de gekwalificeerde ijkers van het ijkwezen opgeleid aan de TH in Delft, waar een speciale drie-ja rige ijkersopleiding was. Die voldeed niet meer. Nu zijn het academici die het wetenschappeli j k (laboratorium) -werk doen en HTS-ers (werktuigbouw en na tuurkunde) die voor het overige, zwaar dere werk worden ingezet. Daarna komt de grote groep „assisten ten", de direct uitvoerende ambtenaren, speciaal belast met de keuring, herkeu ring en controle van weeg- en meetmid delen. Er is voor hen een interne oplei ding bij het ijkwezen. Dit komend sei zoen zal er waarschijnlijk een van start gaan voor assistenten. De opleiding is vooral aantrekkelijk voor mensen met m.a.v.o. met wiskunde. Het salaris van assistenten beloopt maximaal ƒ1450 bruto per maand. Er zijn regelen in voorbereiding tot verde re verbetering van de positieregeling. Mannen tot 27 jaar kunnen tot de 1-ja rige cursus worden toegelaten. De theo rie wordt in Den Haag bijgebracht en de praktische lessen worden over het he le land gegeven. Voor degenen die geen rijbewijs hebben, geldt dat ze tijdens de opleiding op staatskosten hun rijbewijs kunnen halen. zijn de grote onbekenden en omdat er enerzijds geen onderwijstermen met deze letters om uitleg vragen en anderzijds het onderwijs zelf voor velen ook een grote onbekende is volgt hier nog wat algemene informatie. Eerst iets over de omvang: 500.000 kleuters bezoeken onze kleuterscholen; 1.500 000 kinderen zitten op de lagere school; 550.000 tieners volgen scholen voor voortgezet onderwijs; 108.000 werkende jongeren ontvangen partieel onderwijs; 100.000 studenten studeren aan de universiteiten en hogescholen. Er zijn eindeloos veel commissies en autonome schoolbesturer er in 1968 telde men ongeveer 200 verschillende onderwijsperiodièken. De onderwijsbagage die jonge mensen ontvangen neemt toe maar minister Veringa heeft aan het begin van zijn ambtsperiode eens aangegeven wat er zou gebeuren als de democratisering werkelijkheid zou worden: 4 het lager beroepsonderwijs zou slechts één-derde van het aantal leerlingen van thans tellen; 4 de m.a.v.o. zou de helft minder leerlinaen hebben; 4 de rest varvhet voortgezet onderwijs zou drie keer ov^rtekend worden; 4 de universiteitjn zouden op een zes keer zo grote bezetting moeten rekenen. Het hele onderwijs zou overhoop gehaald worden. Wie de democratisering (gelijke kansen voor iedereen) nastreeft, dient daar dus rekening mee te houden. 't nieuwe broertje Willem Bussink, 34 jaar, van vak automonteur. Wonende in Arnhem: Kloosterstraat 221. Zit sinds zijn 16e jaar tussen de auto's. Werkt nu bij de NV L.A. Moll, een DAF-dealer in zijn woonplaats. Hij is daar één van de monteurs die repa raties uitvoeren aan bedrijfs wagens. Deze automonteur kreeg zijn eerste opleiding aan de ambachtsschool, de tegen woordige technische school. Daarna schoolde hij zich ver der in de praktijk. Was een aantal jaren leermeester van jonge monteurs. Bekleedt al drie jaar de functie van secre taris van de NVV-metaalbe- drijfsbond afdeling Arnhem. Willem Bussink: „Eerst begon ik aan fietsen te knoeien. Toen ik wat ouder werd, pakte ik bromfietsen. En weer wat later ging ik aan auto's sleutelen. Er zat een opgaande lijn in. Volkomen lo gisch, als je het achteraf bekijkt. Je be gint klein en nu ben ik een zeer specia le automonteur: ik repareer namelijk trucks. Mijn baas zou eigenlijk dertien van dit soort kerels in dienst moeten hebben. Hij heeft er zes. Een tekort dus van zeven. Voor ons betekent dat: altijd werk. Je kunt elke dag maar doorgaan en er komt toch geen eind aan. Het schrikbarend tekort aan goede mon teurs is volgens mij gemakkelijk te ver klaren. Er wordt gewoon veel te weinig verdiend. Als je ons salaris vergelijkt met wat bijvoorbeeld vakmensen in de bouw verdienen, dan zijn wij nergens. Ik zal er de collectieve arbeidsovereen komst (c.a.o.) even bij pakken. Een jon gen van zestien jaar begint met een loon van één gulden en 29 cent per uur. Later kun je natuurlijk wel meer krij gen, maar het is toch niet genoeg. Daarom zie je veel mensen niet in het vak blijven. Ze worden bijvoorbeeld chauffeur. Op de weg maken ze wel meer uren, maar ze krijgen ook twee maal zoveel in hun loonzakje. Zelf ben ik ook een paar jaar het vak uit ge weest. Ik was toen oliestook-monteur. Dat was vlak na mijn diensttijd. Toen wilde ik in korte tijd het liefst heel erg veel verdienen. Als automobilisten die in de garage ko men, denken dat automonteurs liever met auto's praten -dan met mensen, kun nen ze wel eens gelijk hebben. Maar Dagbladen, vrouwenbladen, familiebladen, weekbladen, omroep bladen en ga maar door bieden de laatste jaren steeds meer voorlich ting over onderwijs. Niettemin klinken telkens opnieuw verzuchtingen dat men van die Mammoettoestand helemaal niets snapt, dat men dacht dat zitten blijven afgeschaft was enz. Dat komt vooral omdat heel veel, ouders pas geïnteresseerd zijn in de structuur van ons voortgezet onderwijs op het moment dat hun oudste in de zesde klas van de lagere school zit. Anderen willen pas weten hoe het nu met het basisonderwijs gesteld is (wanneer wordt die nieuwe wet van kracht als hun oudste de kleuterschool heeft bereikt. Daarom is in deze bijlage steeds onderin de pagina op alfabetische wijze een soort onderwijs-vademe cum opgenomen. Ik ben er daarbij van uitgegaan dat nagenoeg alle vormen van volledig dagonderwijs genoemd dienden te worden. jos ahlers volgens mij komt dat vooral door de klant. Monteurs hebben vaak de pest in, als ze doorlopend op hun vingers wor- "den gekeken. Maar toch, een goeie moet er tegen kunnen. De jongens zeggen al tijd dat je drie soorten lastige klanten hebt: ambtenaren, militairen en school meesters. Kijk, dat zijn mensen die vaak achter een bureau zitten en met elkaar over auto's praten. Als de wagen van de één 14 kilometer op één liter benzine rijdt en die van de ander 14 kilometer en 100 meter, dan is dat wat.Vaak staat de man van die 14 kilometer dan de volgende dag bij je in de werk plaats Als leermeester heb ik die klus sen vveel opgeknapt. Dan ben je een tus- senfiguur tussen een receptionist en een chef. Toch kan ik hét goed bégrijpen dat klanten soms' even met monteurs willen praten over hun auto. Als je nagaat, dat er op een rekening 18 gulden staat per arbeidsuur. Maar als je daarbij weet wat wij krijgen, zal iedereen zich afvragen waar de rest blijft.Dat gaat niet alleen op aan dure gebouwen en technische uitrusting. Maar goed, ik vind dat de opleiding van automonleurs anders moet worden. Het zou je op school geleerd moeten worden hoe je met klanten moet omgaan. Natuurlijk heb ik veel bezwaren, maar mijn vak eraan geven doe ik niet. Iets wat niet loopt, lopend maken .wat is er mooier. Als het klaar is, draait het als nieuw. Als iemand met een wagen met slechte v remmen binnenkomt, dan zorg jij ervoor dat-ie er weer klasse-goed uitgaat. En dat doe je alleen. sigaretten. Als je het meemaakt dat ie mand op de dag dat hij met vakantie gaat met een kapotte auto binnenkomt en jij kunt hem maken, dan is dat fan tastisch. Je maakt bijvoorbeeld een ge broken asje en nög diezelfde dag kan die klant'wegrijden. Geen dag vakantie gemist. Als zo'n man dan na de vakan- tiè tegen je zegt: „monteur hij heeft prima gelopen", nou, dan heb ik een goeie week. Zoiets geeft je voldoening. Rol is het, als je een reparatie moet doen die veel geld kost en je weet dat zo'n man het niet kan betalen. Als je een beetje monteur bent, zie je dat aan zijn auto. Ruitenwissers zeggen je wat dat betreft heel veel. Als ze het wel doen, maar niet wissen .hoeven ze mij meestal niet veel meer te vertellen. Als monteur maak je trouwens meer rotkarweitjes mee. Als ik het eerlijk mag zeggen, heb ik er vreselijk de pest aan als er 's morgens een strontwagen binnenkomt met een kapotte as. Daar moet je dan maar onderkruipen. En zo'n ding maar lekken. En wij krijgen voor zo'n reparatie geen cent meer. Alleen schort het nog wel eens aan de waardering. En dat hoeft toch niet. Het kan ook leuk gaan. En dan hoeven er echt geen fooien op tafel te komen of Nog even dit: Mensen die geloven dat automonteurs wel kapitalisten zijn, om dat ze in auto's rijden, moeten weten wat voor auto's dat zijn. Meestal kreu- kelaars of kneusjes, die met beunhaas centen gekocht zijn. Bijna geen enkele automonteur rijdt in een nieuwe auto. Tot slot: Jongens die automonteur willen worden, geef ik de raad het te doen. Het gaat langzamerhand wel de goede kant op. Ook met de centen wordt het beter. Maar ze moeten zich meteen or ganiseren in een bond en dan aan de weg timmeren. Dan komt het heus wel voor elkaar". henny grootveld Er worden in Nederland onge veer 5000 verschillende beroe pen uitgeoefend. Voorlichting in de doolhof van mogelijkhe den is dan ook wel erg nodig. U kunt die voorlichting onder meer krijgen bij de jeugdcortsu- lenten en beroepskeuze-advi seurs van de gewestelijke ar beidsbureaus. Op veel middel bare scholen zal de schoolde caan als wegwijzer kunnen fun geren. Daarnaast zijn er de laatste tijd nogal wat boeken over beroeps keuzevoorlichting verschenen. Eén van de betere leek me aan vankelijk de „Nieuwe Gids voor school en beroep" van A. Mar tens. Ik hanteerde dat boek voor de selectie van een flink aantal adressen waar nadere informa tie te verkrijgen was. Bij een kleine steekproef bleken de adressen in dit nog geen twee jaar oude boek al weer voor een belangrijk deel onjuist of on volledig te zijn. Daarom zijn alle hiervolgende adressen een maand geleden opgebeld om de gegevens te verifiëren. J.A. AKOEPEDISTE (assistente keel-, neus- en oor arts) - Nederlandse Vereniging voor Audiologie, prof. dr. R. J. Ritsma. Rijksstraatweg 20a, Haren (Gr.), tel. 050-39123. Op leidingen onder meer in Nij megen en Utrecht. AMANUENSIS (bij wetenschappelijk of voort gezet onderwijs) - Bond van Hoger Onderwijspersoneel In Nederland, Van Eijsingalaan 260, Utrecht, tel. 030-941255. APOTHEKERSASSISTENTE Kon. Nederl. Mij. ter bevorde ring der Pharmacie, Alexan- derstraat 11, Den Haag, tel. 070-655922. ARBEIDSTHERAPEUT Nederl. Opl. voor Arbeidsthe- rapie, De Lairessestraat 158- 160, Amsterdam, tel. 020- 793682. ARCHIVARIS Rijksarchiefschool Bleijenburg 7 Den Haag, tel. 070-180196. ASSURANTIE-AGENT Stichting Vakontwikkeling Verzekeringsbedrijf, Ramstraat 37-39, Utrecht, tel. 030-513311. AUTOMONTEUR Stichting V.A.M.. Papelaan 85, Voorschoten, tel. 01717-4141 anti-autoritair staat vaak voor kleuterschool, crèches of nog beter voor de totale opvoeding. Je hoort er gek genoeg vooral over vanuit het meest autoritaire land, Duitsland. We hebben intussen geleerd dat een strenge, weinig tolerante opvoeding heel riskant kan zijn. Theoretisch zou daaruit kunnen volgen dat we dé kinderen zoveel mogelijk hun eigen gang moeten laten gaan, praktisch is dat niet haalbaar. Kinderen hebben wel degelijk de hulp en de leiding van volwassenen nodig. Het gaat er om dat gezagsuitoefening in de opvoeding redelijk is, dat het kind gestimuleerd wordt om zelfstandia en kritisch te worden. avondonderwijs Er is ook met het avondonderwijs wel één en ander aan de hand. De handelsavondscholen komen na 1 augustus 1975 niet meer voor bekostiging in aanmerking. Voor leerlingen van dit onderwijs moeten Mammoet-mogelijkheden worden gevonden. Het gaat daarbij om 22.000 studerenden. Staatssecretaris Grosheide schreef in december 1970 in een circulaire dat hij een concentratie van de bestaande handelsavondscholen en een fusie met andere avondscholen het meest voor de hand vindt liaoen. atheneum is een schooltype dat we aan de Mammoet te danken hebben. De meeste athenea begonnen in augustus 1968 met een eerste klas en elk jaar komt er een klas bij. Atheneum en gymnasium vormen samen het v.w.o. s= voorbereidend wetenscha'ppelijk onderwijs) en zijn beide zes-jarig. Intussen is men al druk bezig de school weer te likwideren, omdat men toteen ongedeeld v.w.o. wenst te komen. Het atheneum is een gevolg van de dubbele doelstelling van de oude h.b.s.: voorbereiden op maatschappelijke functies èn op een universitaire studie, voor het eerste kwam er het h.a.v.o. en voor het tweede het atheneum. a.v.o. Deze letters worden binnen het onderwijs in twee betekenissen gebruikt, ze staan voor algemeen vormend onderwijs en voor algemeen voortgezet onderwijs. Een m.a.v.o. is bijvoorbeeld een school voor middelbaar algemeen voortgezet onderwijs. A.v.o.-vakken wordep binnen het beroepsonderwijs (de tegenhanger van het algemeen voortgezet onderwijs) die vakken genoemd, die niet direct beroepsgericht zijn, dus bijvoorbeeld Engels en Nederlands. Overigens vervaagt het onderscheid tussen a.v.o -scholen en scholen voor lager beroepsonderwijs steeds meer. Zie daarvoor ook bij middenschool, letter M. ambulant is een t~rm die veel te maken heeft met het hoofd van een lagere school. Zie daarom onder:s hoofd, letter H audio-visuele hulpmiddelen is de verzamelnaam van alle apparaten die het horen en zien beter bij - het onderwijs betrekken. Een voorbeeld is de overhead-projector en radio en televisie zijn natuurlijk evenzeer belangrijke hulpmiddelen bij de kennisoverdracht. I

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1971 | | pagina 17