Ib
I
Ci
P
zwemlerares
stem krijgt
wel volume
studiebeurzen
kinder
bescherming
of reclassering
maatschappelijk
werk
jeugd- of
groepsleid[st]er
personeel in de technische
onderhoudsdienst
ERVAREN
AUTOMONTEUR
LEERLING
AUTOMONTEUR
adressen
Z
PECHINEY NEDERLAND N.V.
lasser-pijpfitters
monteur-bankwerkers
onderhoudsmonteurs
lasser-plaatwerkers
dieselmonteurs
smeerders
ALBERTUS MAGNUS
AUTOBEDRIJF
DE OUDÉ GERRITSEN
werken aan de toekomst
fantastisch
oudjes
ongelukjes
Het Ministerie van Justitie heeft een aanta'
beschikbaar voor hen, die het einddiploma
van een middelbare school hebben
verworven en die een positie ambiëren op
het terrein van de
Deze beurzen kunnen worden toegekend
aan hen, die aan een der Sociale
Academies de opleiding volgen, c.q.
wensen te volgen voor het diploma
Na afloop van de studie bestaat de
mogelijkheid om werkzaam te zijn bij:
a een Raad voor de Kinderbescherming,
als onderzoek- en rapporteringsambtenaar
of als ïnspecteur/inspectrice;
b een reclasseringsraad of particuliere
reclasseringsinstelling, als maatschappelijk
werker belast met de voorlichting en
hulpverlening.
De beurzen zijn tevens beschikbaar voor
hen, die aan een der instellingen de
interne opleiding willen volgen voor
om daarna in een der Rijksinrichtingen der
Kinderbescherming aan de [herjopvoeding
en behandeling van de in deze inrichtingen
geplaatste minderjarigen mee te werken.
De beurs bedraagt max. f 4800,- per jaar.
De beurzen kunnen schriftelijk worden
aangevraagd bij het Ministerie van Justitie
Directie Kinderbescherming of Hoofd
afdeling Reclassering, postadres Plein 2b
te 's-Gravenhage.
Voor nadere inlichtingen kunt u zich
schriftelijk dan wel telefonisch wenden tot
de heer R. Dijkstra, Hoofd van de
Onderafdeling Personeel van de Directie
Kinderbescherming, Koningskade 14 te
's-Gravenhage [telefoon 070-245565,
toestel 28] of tot de heer mr. J. H. Winkler,
Hoo-fd van de Afdeling Reclasseringsraden
en -instellingen, Koninginnegracht 19 te
's-Gravenhage [telefoon 070-614311,
toestel 583].
GROEP
PECHINEY
zoekt voor haar Aluminiumfabriek aan de Sloehaven te Vlissingen-
Oost:
Leeftijd: 20-50 jaar.
Onze voorkeur gaat uit naar kandidaten met een ruime ervaring bij
een onderhoudsdienst van een groot bedrijf.
Wij bieden aantrekkelijke kansen aan hen die bij een nieuw bedrijf
een goede carrière willen opbouwen.
Er zijn plaatsingsmogelijkheden voor:
in dagdienst en ploegendiensten.
Op korte termijn zijn huisvestingsmogelijkheden aanwezig.
Heeft U belangstelling voor deze functie, dan ontvangen wij gaamt
Uw sollicitatie onder no. E 24, afdeling Personeelszaken:
Péchiney Nederland N.V., Postbus 49, Vlissingen.
R. K. Middelbare Technische School
Breda, Crogtdijk 50 01600-30552
DAGSCHOOLOPLEIDINGEN VOOR
Werktuigbouwkunde
Electrotechniek
Bouwkunde
Weg- en waterbouwkunde
AVONDCURSUSSEN
Electronica/Meet- en Regeltechniek
Electrotechnisch Installateur
Werktuigbouwkundige
Apparatenbouw.
Met spoed gevraagd
(liefst met dieselervaring)
en
Wij bieden
S Prima loon
Modern bedrijf
Prettige werksfeer
Mr. F. J. Haarmanweg 56 TERNEUZEN
Telefoon 01150-5755 b.g.g. 01150 - 4273
ZEEFDRUKKER
Kon. Ned. Verbond van Druk
kerijen, Sectie Zeefdruk, Van
Eeghenstraat 70, Amsterdam-Z,
tel. 020-796551.
ZETTER
Voor zetter en een groot aantal
andere beroepen in de grafi
sche industrie inl. bij de Vere
niging tot Bevordering van de
Vakopleiding in het Boekdruk
kers-, Rasterdiepdruk- en
Chemigrafisch bedrijf, Jan
Luykenstraat 92, Amsterdam,
tel. 020-730222.
ZWEMONDERWIJZER
Voor een groot aantal oplei
dingen in de sportsector inl. bij
de Nederlandse Sportfederatie,
Burg. van Karnebeeklaan 6,
Den Haag, tel. 070-632963.
„Zo'n vijftien jaar geleden ben ik zelf
met zwemmen begonnen. Ik kwam toen
op de zwemvereniging Pluvius, die toen
nog De Watervrienden heette. Dat ik in
het Sportfondsenbad ben gaan werken,
kwam eigenlijk door een vriendin die
hier een baantje had. Het leek me ont
zettend leuk en ik ben gewoon gaan
zitten wachten tot er iets vrijkwam. Vijf
jaar geleden ben ik begonnen.
Natuurlijk kun je niet meteen op de
rand van het bassin gaan staan om de
kinderen te vertellen hoe ze moeten
zwemmen. Eerst moet je die cursus ach
ter de rug hebben. Twee maal in de
week moest ik drie-en-een-half uur les
sen in Arnhem. Je krijgt daar niet al
leen les in zwemonderricht en -training,
maar ook pedagogiek is een belangrijk
onderdeel. Verder moet je alles weten
van het water: hoe je het moet schoon
houden en zo. Want als er beneden iets
is in de machinekamer, dan moeten wij
het kunnen verhelpen.
Het werk hier is werkelijk fantastisch.
Wel druk natuurlijk, maar ik vergeet de
tijd gewoon als ik bezig ben. Als je het
niet met hart en ziel doet, verveelt het
gauw. Wanneer je een klas met kinderen
hebt, moet je bij jezelf denken: ik moet
ze zoveel mogelijk bijbrengen. Want je
krijgt ze maar één keer in de week.
Van half negen tot vier uur komt er el
ke 25 minuten een nieuwe schoolklas en
elke klas telt zo'n veertig leerlingen.
Tussen die groepen zit vrijwel geen
pauze. Als je nog bezig bent met een
klas, staat er al weer een andere te
wachten.
Je stem krijgt hier wel volume, want
die kinderen praten en schreeuwen flink
door elkaar. In het begin ga je gillen
om eroverheen te komen, maar het went
wel gauw.
Of ik zelf wel eens zwem Ja hoor,
een paar keer in de week. Iedere dag
kan 'dat niet. Daar is het te druk vooi:.
Maar zo'n duik is wel erg lekker.
We werken hier in twee ploegen van
elk zeven mensen: een ploegleider, twee
gediplomeerde zweminstructeurs of -in-
structrices, twee badmeesters die perma
nent rondlopen, een machinist en een
juffrouw achter de kassa. We werken in
dag- en in avonddienst, 's Avonds ko
men er volwassenen die willen leren
zwemmen. Ja, ook vijfenzestig-plussers.
De jeugd leert het natuurlijk veel ge
makkelijker,'maar met de oudjes gaat
het ook erg goed. Binnen een half jaar
kunnen ze zich meestal wel redden. We
hebben ook hele kleine kinderen, vanaf
vier jaar. Die kleintjes, dat is zulk leuk
werk! Als de cursus is afgelopen kun
nen ze al van de wip springen met de
kleertjes aan. Ze zwemmen dan een
baantje schoolslag en een stukje op de
rug en ze beheersen het watertrappen.
Het leuke van die kinderen is, dat ze
voor de les altijd eerst hun verhaaltjes
kwijtmoeten. Zo in de geest van: Juf,
kijk eens, ik heb een nieuwe zwem
broek aan.
Soms komen er ook militairen zwem
men, maar daar bemoeien wij ons niet
mee. Of ik er wel eens naar sta te kij
ken? Kom nou, na vijf jaar went dat
wel. Of ik uitgekeken ben op de man
nen Haha, nou, daar geef ik geen ant
woord op, hoor
ruud stoeten
Nellie Haselhorst (24) uit
Nijmegen is zweminstructrice
in het Sportfondsenbad Nijme-
gen-Oost. Voor dit beroep is
het volgen van een speciale
cursus noodzakelijk. Om aan
de cursus te mogen deelne
men, moet men in het bezit
zijn van het mavo-diploma en
de zwemdiploma's A en B.
Ook krijg je er veel EHBO-lessen, iets
dat volgens mij erg nuttig is. Niet dat
je er veel mee te maken krijgt, maar er
gebeuren natuurlijk geregeld kleine on
gelukjes: een kind loopt een bloedneus
op of valt zich een tand door de lip. In
zo'n geval moet je kunnen helpen, maar
als er ernstiger dingen gebeuren, wordt
meteen de GG en GD gewaarschuwd.
Daar moet je als leek niet aan gaan
staan klungelen.
Als je aan de cursus wilt gaan mee
doen, moet je de zwemdiploma's A en B
hebben. Je leert er dan bovendien nog
de eisen voor alle zes diploma's. Voor
je examen moet jfe van elk een stukje
zwemmen. Het einddiploma is nog niet
door het rijk erkend, maar dat komt
binnenkort. Daarom zijn de eisen, vooral
op medisch gebied, nogal zwaar. Er
zakken dan ook veel kandidaten.
zwemmen
?s in de nieuwe wet op het
basisonderwijs een verplicht
vak. Een vergoedingsregeling
voor de uitgaven die de
gemeente doet ter verkrijging
van accommodatie voor het
zwemonderwijs, krijgt in het
ontwerp een wettelijke
grondslag.
zittenblijven
Sinds de wereldoorlog zijn in
Nederland J meer dan 2.000.000
(ja: twee miljoen) kinderen op
de lagere school biijven zitten. In
het voortgezet onderwijs is
percentueel gezien het aantal
zittenblijvers nog twee tot drie
keer zo hoog.
Er zijn een heleboel bezwaren
tegen het zittenblijven aan te
voeren. Het grootste bezwaar is
wel dat we de kinderen ook
dwingen zaken te herhalen die
ze wèl beheersen. Stel dat een
hubvrouw aardappelen,
worteltjes, boontjes, vlees en
pudding op tafel brengt, maar de
worteltjes blijken aangebrand.
Binnen het onderwijs zegt men
in zo'n geval dat alles over
gemaakt most worden.
De laatste jr~en is er in
toenemende mate tegen het
zittenblijven geageerd, vooral in
het in 1966 verschenen boek
„Vijven en zessen" (zie ook
onder de C bij cijfers). In
oktober 1969 kwa>n evenwei
plotseling het verlossende
rapport: drs. K. Doornbos stelde
in „Opstaan tegen het
zittenblijven" heel simpel voor
het zittenblijven af te schaffen.
Begin '70 kwam staatssecretaris
Grosheide met een voorontwerp
van wet op het basisonderwijs
waarin het einde van het
zittenblijven werd aangekondigd.
Zittenblijven is een gevolg
van het starre klassikale
systeem. Waar dat klassikale
systeem nu al is veriaten
(Jenaplanscholen, ivo-scholen) is
al met Int zittenblijversprobleem
afgerekend. Terwijl de grote rest
van het onderwijs nog op de
nieuwe wet wacht, schijnt het
aantal zittenblijvers overal al
minder groot te worden. Grote
zaken werpen hun schaduw
vooruit
zieke kinderen
krijgen in een aantal steden al
een halve eeuw lang onderwijs,
maar er zijn niet veel mensen die
daar weet van hebben. Heel
wat gemeenten hebben een
regeling die zieke kinderen
onderwijs garandeert. U hoeft
niet meer te doen dan een
gemeentelijk formulier in te
vullen om kosteloos in
aanmerking te komen voor
onderwijs aan uw in bed
liggende kinderen.
Aanvankelijk moest een kind
minstens zes maanden ziek zijn
om voor huisonderwijs in
aanmerking te komen. Dat hield
verband met het grote aantal
tbc-gevallen. Hu kan men
meestal al na drie weken ziekte
een onderwijzer aanvragen. In -
veel gevallen wordt door de
gemeenten een beroep gedaan
op gehuwde onderwijzeressen
en er worden ook wel jonge
onderwijzers ingeschakeld die
nog "oor hun volledige
bevoegdheid studeren.
In sommige plaatsen beperkt
men zich tot driemaal per week
een uur les, in andere kunnen
het maximaal vijf uur worden.
De lessen bestaan hoofdzakelijk
uit lezen, schrijven, rekenen en
taai.
zomerschool
Een goed jaar geleden hebben
vijf rectoren na een trip naar
Amerika gepleit voor een
zomerschool. Op een aantal
centraal gelegen ~cho!en zou de
inspectie gedurende vier weken
in de zomervakantie herhalings-
en verrijkingscursussen moeten
organiseren. Leerlingen die voor
een volgend leerjaar of voor het
eindexamen zijn afgewezen,
moeten na het volgen van de
zomerschool opnieuw voor één
of twee vakken overgangs- of
eindexamen kunnen doen.
In Amerika duurt de grote
vakantie voor alle schooltypen
drie maanden. De scholen zijn
dan echter niet gesloten, maar
staan open voor zomercursussen.
Leerlingen die niets hoeven bij te
spijkeren bestuderen vaak
onderwerpen die er normaliter
niet aan te pas komen. Een
geliefde cursus is bijvoorbeeld
het leren autorijden, maar
daarnaast is er een scala van
mogelijkheden zoals
voedingsleer, woninginrichting,
grafische technieken enz. Voor
de leraar in opleiding biedt de
zomerschool een goede
gelegenheid om praktijkervaring
op te doen als assistent-ieraar.