Ib I Ci P zwemlerares stem krijgt wel volume studiebeurzen kinder bescherming of reclassering maatschappelijk werk jeugd- of groepsleid[st]er personeel in de technische onderhoudsdienst ERVAREN AUTOMONTEUR LEERLING AUTOMONTEUR adressen Z PECHINEY NEDERLAND N.V. lasser-pijpfitters monteur-bankwerkers onderhoudsmonteurs lasser-plaatwerkers dieselmonteurs smeerders ALBERTUS MAGNUS AUTOBEDRIJF DE OUDÉ GERRITSEN werken aan de toekomst fantastisch oudjes ongelukjes Het Ministerie van Justitie heeft een aanta' beschikbaar voor hen, die het einddiploma van een middelbare school hebben verworven en die een positie ambiëren op het terrein van de Deze beurzen kunnen worden toegekend aan hen, die aan een der Sociale Academies de opleiding volgen, c.q. wensen te volgen voor het diploma Na afloop van de studie bestaat de mogelijkheid om werkzaam te zijn bij: a een Raad voor de Kinderbescherming, als onderzoek- en rapporteringsambtenaar of als ïnspecteur/inspectrice; b een reclasseringsraad of particuliere reclasseringsinstelling, als maatschappelijk werker belast met de voorlichting en hulpverlening. De beurzen zijn tevens beschikbaar voor hen, die aan een der instellingen de interne opleiding willen volgen voor om daarna in een der Rijksinrichtingen der Kinderbescherming aan de [herjopvoeding en behandeling van de in deze inrichtingen geplaatste minderjarigen mee te werken. De beurs bedraagt max. f 4800,- per jaar. De beurzen kunnen schriftelijk worden aangevraagd bij het Ministerie van Justitie Directie Kinderbescherming of Hoofd afdeling Reclassering, postadres Plein 2b te 's-Gravenhage. Voor nadere inlichtingen kunt u zich schriftelijk dan wel telefonisch wenden tot de heer R. Dijkstra, Hoofd van de Onderafdeling Personeel van de Directie Kinderbescherming, Koningskade 14 te 's-Gravenhage [telefoon 070-245565, toestel 28] of tot de heer mr. J. H. Winkler, Hoo-fd van de Afdeling Reclasseringsraden en -instellingen, Koninginnegracht 19 te 's-Gravenhage [telefoon 070-614311, toestel 583]. GROEP PECHINEY zoekt voor haar Aluminiumfabriek aan de Sloehaven te Vlissingen- Oost: Leeftijd: 20-50 jaar. Onze voorkeur gaat uit naar kandidaten met een ruime ervaring bij een onderhoudsdienst van een groot bedrijf. Wij bieden aantrekkelijke kansen aan hen die bij een nieuw bedrijf een goede carrière willen opbouwen. Er zijn plaatsingsmogelijkheden voor: in dagdienst en ploegendiensten. Op korte termijn zijn huisvestingsmogelijkheden aanwezig. Heeft U belangstelling voor deze functie, dan ontvangen wij gaamt Uw sollicitatie onder no. E 24, afdeling Personeelszaken: Péchiney Nederland N.V., Postbus 49, Vlissingen. R. K. Middelbare Technische School Breda, Crogtdijk 50 01600-30552 DAGSCHOOLOPLEIDINGEN VOOR Werktuigbouwkunde Electrotechniek Bouwkunde Weg- en waterbouwkunde AVONDCURSUSSEN Electronica/Meet- en Regeltechniek Electrotechnisch Installateur Werktuigbouwkundige Apparatenbouw. Met spoed gevraagd (liefst met dieselervaring) en Wij bieden S Prima loon Modern bedrijf Prettige werksfeer Mr. F. J. Haarmanweg 56 TERNEUZEN Telefoon 01150-5755 b.g.g. 01150 - 4273 ZEEFDRUKKER Kon. Ned. Verbond van Druk kerijen, Sectie Zeefdruk, Van Eeghenstraat 70, Amsterdam-Z, tel. 020-796551. ZETTER Voor zetter en een groot aantal andere beroepen in de grafi sche industrie inl. bij de Vere niging tot Bevordering van de Vakopleiding in het Boekdruk kers-, Rasterdiepdruk- en Chemigrafisch bedrijf, Jan Luykenstraat 92, Amsterdam, tel. 020-730222. ZWEMONDERWIJZER Voor een groot aantal oplei dingen in de sportsector inl. bij de Nederlandse Sportfederatie, Burg. van Karnebeeklaan 6, Den Haag, tel. 070-632963. „Zo'n vijftien jaar geleden ben ik zelf met zwemmen begonnen. Ik kwam toen op de zwemvereniging Pluvius, die toen nog De Watervrienden heette. Dat ik in het Sportfondsenbad ben gaan werken, kwam eigenlijk door een vriendin die hier een baantje had. Het leek me ont zettend leuk en ik ben gewoon gaan zitten wachten tot er iets vrijkwam. Vijf jaar geleden ben ik begonnen. Natuurlijk kun je niet meteen op de rand van het bassin gaan staan om de kinderen te vertellen hoe ze moeten zwemmen. Eerst moet je die cursus ach ter de rug hebben. Twee maal in de week moest ik drie-en-een-half uur les sen in Arnhem. Je krijgt daar niet al leen les in zwemonderricht en -training, maar ook pedagogiek is een belangrijk onderdeel. Verder moet je alles weten van het water: hoe je het moet schoon houden en zo. Want als er beneden iets is in de machinekamer, dan moeten wij het kunnen verhelpen. Het werk hier is werkelijk fantastisch. Wel druk natuurlijk, maar ik vergeet de tijd gewoon als ik bezig ben. Als je het niet met hart en ziel doet, verveelt het gauw. Wanneer je een klas met kinderen hebt, moet je bij jezelf denken: ik moet ze zoveel mogelijk bijbrengen. Want je krijgt ze maar één keer in de week. Van half negen tot vier uur komt er el ke 25 minuten een nieuwe schoolklas en elke klas telt zo'n veertig leerlingen. Tussen die groepen zit vrijwel geen pauze. Als je nog bezig bent met een klas, staat er al weer een andere te wachten. Je stem krijgt hier wel volume, want die kinderen praten en schreeuwen flink door elkaar. In het begin ga je gillen om eroverheen te komen, maar het went wel gauw. Of ik zelf wel eens zwem Ja hoor, een paar keer in de week. Iedere dag kan 'dat niet. Daar is het te druk vooi:. Maar zo'n duik is wel erg lekker. We werken hier in twee ploegen van elk zeven mensen: een ploegleider, twee gediplomeerde zweminstructeurs of -in- structrices, twee badmeesters die perma nent rondlopen, een machinist en een juffrouw achter de kassa. We werken in dag- en in avonddienst, 's Avonds ko men er volwassenen die willen leren zwemmen. Ja, ook vijfenzestig-plussers. De jeugd leert het natuurlijk veel ge makkelijker,'maar met de oudjes gaat het ook erg goed. Binnen een half jaar kunnen ze zich meestal wel redden. We hebben ook hele kleine kinderen, vanaf vier jaar. Die kleintjes, dat is zulk leuk werk! Als de cursus is afgelopen kun nen ze al van de wip springen met de kleertjes aan. Ze zwemmen dan een baantje schoolslag en een stukje op de rug en ze beheersen het watertrappen. Het leuke van die kinderen is, dat ze voor de les altijd eerst hun verhaaltjes kwijtmoeten. Zo in de geest van: Juf, kijk eens, ik heb een nieuwe zwem broek aan. Soms komen er ook militairen zwem men, maar daar bemoeien wij ons niet mee. Of ik er wel eens naar sta te kij ken? Kom nou, na vijf jaar went dat wel. Of ik uitgekeken ben op de man nen Haha, nou, daar geef ik geen ant woord op, hoor ruud stoeten Nellie Haselhorst (24) uit Nijmegen is zweminstructrice in het Sportfondsenbad Nijme- gen-Oost. Voor dit beroep is het volgen van een speciale cursus noodzakelijk. Om aan de cursus te mogen deelne men, moet men in het bezit zijn van het mavo-diploma en de zwemdiploma's A en B. Ook krijg je er veel EHBO-lessen, iets dat volgens mij erg nuttig is. Niet dat je er veel mee te maken krijgt, maar er gebeuren natuurlijk geregeld kleine on gelukjes: een kind loopt een bloedneus op of valt zich een tand door de lip. In zo'n geval moet je kunnen helpen, maar als er ernstiger dingen gebeuren, wordt meteen de GG en GD gewaarschuwd. Daar moet je als leek niet aan gaan staan klungelen. Als je aan de cursus wilt gaan mee doen, moet je de zwemdiploma's A en B hebben. Je leert er dan bovendien nog de eisen voor alle zes diploma's. Voor je examen moet jfe van elk een stukje zwemmen. Het einddiploma is nog niet door het rijk erkend, maar dat komt binnenkort. Daarom zijn de eisen, vooral op medisch gebied, nogal zwaar. Er zakken dan ook veel kandidaten. zwemmen ?s in de nieuwe wet op het basisonderwijs een verplicht vak. Een vergoedingsregeling voor de uitgaven die de gemeente doet ter verkrijging van accommodatie voor het zwemonderwijs, krijgt in het ontwerp een wettelijke grondslag. zittenblijven Sinds de wereldoorlog zijn in Nederland J meer dan 2.000.000 (ja: twee miljoen) kinderen op de lagere school biijven zitten. In het voortgezet onderwijs is percentueel gezien het aantal zittenblijvers nog twee tot drie keer zo hoog. Er zijn een heleboel bezwaren tegen het zittenblijven aan te voeren. Het grootste bezwaar is wel dat we de kinderen ook dwingen zaken te herhalen die ze wèl beheersen. Stel dat een hubvrouw aardappelen, worteltjes, boontjes, vlees en pudding op tafel brengt, maar de worteltjes blijken aangebrand. Binnen het onderwijs zegt men in zo'n geval dat alles over gemaakt most worden. De laatste jr~en is er in toenemende mate tegen het zittenblijven geageerd, vooral in het in 1966 verschenen boek „Vijven en zessen" (zie ook onder de C bij cijfers). In oktober 1969 kwa>n evenwei plotseling het verlossende rapport: drs. K. Doornbos stelde in „Opstaan tegen het zittenblijven" heel simpel voor het zittenblijven af te schaffen. Begin '70 kwam staatssecretaris Grosheide met een voorontwerp van wet op het basisonderwijs waarin het einde van het zittenblijven werd aangekondigd. Zittenblijven is een gevolg van het starre klassikale systeem. Waar dat klassikale systeem nu al is veriaten (Jenaplanscholen, ivo-scholen) is al met Int zittenblijversprobleem afgerekend. Terwijl de grote rest van het onderwijs nog op de nieuwe wet wacht, schijnt het aantal zittenblijvers overal al minder groot te worden. Grote zaken werpen hun schaduw vooruit zieke kinderen krijgen in een aantal steden al een halve eeuw lang onderwijs, maar er zijn niet veel mensen die daar weet van hebben. Heel wat gemeenten hebben een regeling die zieke kinderen onderwijs garandeert. U hoeft niet meer te doen dan een gemeentelijk formulier in te vullen om kosteloos in aanmerking te komen voor onderwijs aan uw in bed liggende kinderen. Aanvankelijk moest een kind minstens zes maanden ziek zijn om voor huisonderwijs in aanmerking te komen. Dat hield verband met het grote aantal tbc-gevallen. Hu kan men meestal al na drie weken ziekte een onderwijzer aanvragen. In - veel gevallen wordt door de gemeenten een beroep gedaan op gehuwde onderwijzeressen en er worden ook wel jonge onderwijzers ingeschakeld die nog "oor hun volledige bevoegdheid studeren. In sommige plaatsen beperkt men zich tot driemaal per week een uur les, in andere kunnen het maximaal vijf uur worden. De lessen bestaan hoofdzakelijk uit lezen, schrijven, rekenen en taai. zomerschool Een goed jaar geleden hebben vijf rectoren na een trip naar Amerika gepleit voor een zomerschool. Op een aantal centraal gelegen ~cho!en zou de inspectie gedurende vier weken in de zomervakantie herhalings- en verrijkingscursussen moeten organiseren. Leerlingen die voor een volgend leerjaar of voor het eindexamen zijn afgewezen, moeten na het volgen van de zomerschool opnieuw voor één of twee vakken overgangs- of eindexamen kunnen doen. In Amerika duurt de grote vakantie voor alle schooltypen drie maanden. De scholen zijn dan echter niet gesloten, maar staan open voor zomercursussen. Leerlingen die niets hoeven bij te spijkeren bestuderen vaak onderwerpen die er normaliter niet aan te pas komen. Een geliefde cursus is bijvoorbeeld het leren autorijden, maar daarnaast is er een scala van mogelijkheden zoals voedingsleer, woninginrichting, grafische technieken enz. Voor de leraar in opleiding biedt de zomerschool een goede gelegenheid om praktijkervaring op te doen als assistent-ieraar.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1971 | | pagina 16