WEST-EUROPA EN RUSLAND OVERSTEMMEN VS-FANFARES Parijse show verbergt zorgen van luchtvaart Bomaanslagen in Ulster F .van Lanschot 5U% 6lA% 7H% I papier ■HUI 1 K oor uw pen binnenland buitenland Steil opzegtermijn direct beschikbaar inleg vanaf rente 5 H% 7 7K96 Zorg ;en Zuur Offensief Ernstig Verveling „Zelfmoord met slaapmiddel neemt af" 1 —111 E|||il|||||||ll VRIJDAG 4 JUNI 1971 (Van onze luchtvaartredacteur) PARIJS Zelden heeft 's we relds grootste luchtvaartcircus, dat om de twee jaar op de oude Parijse luchthaven Le Bourget wordt gehouden en „Salon Ae- ronautique et de l'espace" heet, zoveel spectakel tegelijk op het beton gehad als dit jaar: 's werelds gTootste straalvlieg tuig, de Lockheed C5A Galaxy; 's werelds grootste helikopter, de MTL-12 (uit Rusland); 's werelds eerste supersone pas sagiersvliegtuigen, de Toepolev- 141, bijgenaamd de „Concordeski" en de (echte) „Concorde"; Europa's eerste lucntbus, de Frans-Brits-Duits-Nederlandse A300B, zij het nog als model, maar dan op ware grootte; Europa's eerste „swing-wing", de Franse Mirage G-8 met verstel bare vleugels; een grijs brok maan en de ApolIo-12-capsule waarmee het naar de aarde werd gebracht; twee gekoppelde Sojoez-ruimte- schepen in het (wederom) indruk kende Sovjet-ruimtevaartpavil joen; Nog een wereldkampioen: de M1L-12, de grootste helikopter ter wereld. Russen zijn er bovenop geklommen om geen glimp te hoeven missen van Pompidou's inspectie van de erewacht. en tenslotte: monsieur Pompidou zelf om de show te openen en om zijn eerder gesproken woorden dat „het supersone tijdperk begonnen is" kracht bij te zetten, terwijl de Concorde laag over het veld daver de. Dit alles én de persconferenties én de opgetogen stemming waarin gerecipieerd en geluncht wordt in de „receptieehalets" die de belang rijke exposanten hebben laten op trekken, compleet met dure, doch tijdelijke, tuinen en patio's, dit al les ademt de sfeer van vitaliteit, zorgeloos optimisme en prikkelend ongeduld om de toekomst te .vero veren. Maar dat is slechts schijn. De indrukwekkende Parijse fagade verbergt veel zorgen. Zorgen die heel wat verdei gaan nog dan hier en daar wat financiële en conjunc turele moeilijkheden. Jacques Block, topman van de Directie Parijse Luchthavens heeft de vinger op de zere plek gelegd, het kind bij de naam genoemd, door zich publiekelijk af te vragen of de luchtvaart zich op het ogen blik niet veel te snel ontwikkelt. Om te illustreren wat hij bedoelde, legde hij uit dat, als het zo door gaat met de groei van het lucht vervoer (dat wil zeggen: met 14 procent per jaar), een land als Frankrijk in het jaar 2050 geheel zal zijn bedekt door luchthavens om aan de dan bestaande behoefte te kunnen voldoen. Ware het niet dat er dan geen plaats meer zou zijn voor Fransen om naar lucht vervoer te snakken... Waarmee de heer Block maar wilde zeggen dat de luchtvaart, mits zich revolutionaire technische vernieuwingen aandienen, zijn ei gen limieten inmiddels heeft ge trokken en tegelijkertijd nadert: volle luchtwegen, geen plaats meer voor luchthavens, geluidshinder en luchtvervuiling. De belangrijkste bijdrage tot een oplossing of een verder naar de toekomst verschuiven van dit pro bleem, schijnt te zijn gelegen in een krachtiger aanpak van de tot nu toe wat traag verlopende ont wikkeling van steil of zelfs verti caal landende en startende vlieg tuigen, in vakkringen STOL -short take off and landing- of VTOL - vertical take off and landing- ge heten. (ADVERTENTIE) Kijk eens wat Van Lanschot u Wedt Wj het sparen U znlt zien, Wj Van Lanschot Tbehoudt u een zeer grote vrijheid over uw geld terwijl u toch een hoge rente maakt. Ook u kunt daarvan profiteren! Waar u ook woont. Want storten en opnemen kunt u aan-de kas van onze kantoren en spaaragentschappen, maar gaat ook héél eenvoudig per giro. 2 weken f 1.000,— f 100,— 3 maanden f 1.000 f 100,— 6 maanden f 1.000, f 250,— I jgar vast rente jaarlijks f 1.000 2 jaar vast rente jaarlijks f 1.000, 3,4, of 5 jaar vast rente jaarlijks f 1.000,— Voor méér rente van uw geld s-HERTOGENBOSCHHoge Steenweg 27-31, Tel. (04100) 22321. Postgiro 1117570. BREDA, Veemarktstraat 44, Tel. (01600) 25844, Postgiro 2275570 EINDHOVEN, Keizersgracht 17, Limburglaan 20A, Tel. (040) 27442, Postgiro 1130570. TILBURG, Stationsstraat 17, Tel. (04250) 38745, Postgiro 1140570. VUGHT, Van Voorst tot Voorststraat 1, Tel. (04100) 34775, Postgiro 1104500. Affiliaties: Amsterdam: Vermeer Co Den Haag: Staal Co Roosendaal: J. Luykx ZOMEDE MÉÉR DAN 40 SPAARAGENTSCHAPPEN Le Bourget-1971 laat iets zien van wat men een voorzichtige doorbraakpoging van STOL- en VTOL-vliegtuigen kan noemen. Er zijn er meer van dit soort bijeen dan ooit tevoren op welke lucht- vaartbeurs ook. Natuurlijk is er de reeds fameu ze Britse Harrier-straalj ager (nu ook gekocht door de Amerikaanse mariniers) die letterlijk verticaal landt en opstijgt als een helikopter. Frankrijk is er 'met de Bréguet- 941, nieuwkomer Israel met de Arava en Duitsland met de experi mentele Dornier 28-B. Maar het spits op STOL-gebied wordt ongetwijfeld afgebeten door de Canadese luchtvaartindustrie. Canada heeft nu al meer STOL- vliegtuigen in gebruik dan welk ander land ook en in de loop van het volgend jaar hopen de Canade zen 's werelds eerste STOL-lucht- lijn te openen tussen Montreal en Ottawa. De dienst wordt onderhou den met een zestal pendelende Twin-Otters die elk 14 passagiers kunnen bergen. Hoewel ook Canada als koploper werkt aan een groter STOL-lijn- liegtuig (de BHC-7 die bovendien nog stille motoren zou moeten krijgen) geldt dat STOL-vliegtui- gen in hun huidige ontwikkelings stadium geen onmiddellijk soelaas bieden. Daarvoor zijn ze in een tijd van superjets en luehtbussen doodeenvoudig te klein. Maar er is een begin gemaakt Canadese autoriteiten hebben uitgerekend dat een STOL-lucht- haven met een capaciteit van 5 tot 10 miljoen passagiers per jaar slechts een oppervlakte behoeft, gelijk aan 1 procent van die van een luchthaven naar huidig model. Het lijkt dus alleszins de moeite waard het ongetwijfeld steile pad der STOL's en VTOL's op te gaan. De massieve contouren van.de Lockheed C-5A „Galaxy", 's werelds grootste vliegtuig. Wie de ontwikkeling ook te snel gaat -al hoor je ze dat niet vaak zeggen- zijn de luchtvaartmaat schappijen die geacht worden al deze vliegende pracht te kopen. President Pompidou mag dan vin den -na zijn pleziervluchtje met de Concorde- dat het „supersone tijd perk begonnen is", de luchtvaart maatschappijen zien dat nog niet zo zitten, getuige het feit dat nog geen enkele optie op de Frans- Britse Concorde is omgezet in een keiharde order. Toch hoopt men 150 tot 300 Concordes te kunnen slijten aan de wereldluchtvaart, te gen een prijs die thans wordt ge raamd op rond 100 miljoen gulden per stuk. Niet eens zo heel verl duurder dan een Boeing 747-Superjet. Maar zelfs met de lijst van opties komen de Concorde-bouwers niet verder dan een getal van 74, afkomstig van 16 maatschappijen. De aarzeling van de 'uchtvaart- maatschappijen is begrijpelijk. Niet alleen is er nog zeer weinig bekend over de rentabiliteit van deze vliegtuigen als ze eenmaal in operationeel gebruik zijn, maar bo vendien zitten de lijnmaatschappij- en tot over hun oren in -de zorgen over de financiering van de nood zakelijke super-jets. In de VS zijn zelfs orders en opties op toestellen als de McDonnell Douglas DC-10 (die de KLM ook krijgt) en de Lockheed 1011 Tri-Star geannu leerd. Le Bourget-1971 is vooral voor de Amerikanen een wat zure aan gelegenheid. Niet omdat de Russen per traditie het beste en meest indrukwekkende ruimtevaartnum mer weggeven. Dat is niet erg. Het zijn tenslotte Amerikanen die hun voetafdrukken in het maanstof hebben achtergelaten en maanrei- zigers Shepard, Roosa en Mitchell van de Apollo-14 zijn in Parijs om daarvan te vertellen. Maar het is zuur o-m op het platform twee echte supersone verkeersvliegtuigen te zien staan van Europese herkomst, terwijl thuis in de VS het Congres als maar verhindert dat Amerika's ei gen supersone SST los komt van het tekenpapier. Het is zuur om het supersone staatshoofd Pompi dou te moeten ontvangen in een US-paviljoen dat als motto „Het Tijdperk Van De Superjets" heeft meegekregen terwijl iedere Ameri kaan die de Toepolev en do Con corde ziet staan in zijn hart wel weet dat de Superjets. technolo gisch gezien, al weer van gisteren zijn. Desondanks hebben dc Amerika nen wel recht van uitpakken met hun „dikke vliegtuigen" (wide bo dies). Op dit terrein immers lopen ze ver vooruit op de Europese „dikkerd" A300B terwijl de Rus sen op dit terrein nog niets te zien of te horen geven. Vooralsnog zullen het de dikke vliegtuigen zijn die de luchtvaart beheersen. Amerika -met zijn Boeing 747 al operationeel, met zijn DC-10 nog dit jaar cn zijn Lockheed Tri-Star volgend jaar op de markt en met de commerciële mogelijkheden van zijn verbijste rend grote, nu nog militaire, Ga laxy- zit dus goed op dit terrein. Zelfs al zou Amerika afzien van het ontwikkelen van een superso nisch verkeersvliegtuig (SST) - hetgeen de meeste luchtvaart- cracks nog steeds niet geloven- zelfs dan nog kan Amerika in 1971 aanspraak maken op de titel ,,'s werelds leidende luohtvaartna- tie". .Maar toch zi'n er juist in Ameri ka veel zorgen en problemen. In de-- chalets van de Amerikaanse luchtvaartreuzen valt tijdens tafel gesprekken af en toe de naam van senator Proxmire, de grootste ver nietiger van lucht- en ruimtevaart en defensieprojecten uit de Ameri kaanse geschiedenis. „Proxmire weet dat het volk de technologie niet langer aanbidt. Integendeel: dat het Amerikaanse volk de tech nologie begint te wantrouwen en te vrezen", zei een Lockheed-func- tionaris me. „Vroeger konden we lachen om de Proxmire, maar nu doen we dat niet meer". De Amerikaanse lucht- en ruim tevaartindustrie ('s lands grootste werkgever met ruim 1 miljoen werknemers) ondervindt duidelijk de gevolgen van de oorlogsmoeheid en de gedaalde interesse in maan- wandelen. Inmiddels bereiden de Russen, naar zij zelf zeggen, een offensief voor ter verovering van een markt aandeel in het westen. Al jaren lang hebben de Russen er een gewoonte van gemaakt in Parijs - de enige tentoonstelling in het westen waarop zij tot nu toe ver schijnen- spectaculair voor de dag te komen. Zodanig dat de VS nu en dan genoodzaakt waren een te genoffensief te improviseren zoals enkele jaren geleden, toen Rusland de hele show stal en Washington ijlings de toenmalige vice-presi dent Humphrey stuurde als chape ronne van drie heuse Apollo-astro- nauten. Desondanks lieten de Russen zelden of nooit meer zien dan de buitenkant of de passagiersstoelen van hun vliegtuigen. Hun perscon ferenties b.v. werden meer gekenmerkt door een overvloed aan wodka en kaviaar dan door informatie. In het algemeen gold dat hun vliegtuigen niet voldeden aan westerse normen wat betreft comfort en luxe. Of in dit laatste inmiddels ver andering is gekomen, valt op Le Bourget nauwelijks te constateren. De dames en heren van de Sovjet delegatie zijn even ontoeschietelijk als voorheen en zelfs minder gast vrij want tijdens de laatste -mas saal bezochte- persconferentie ont brak het niet aÜeen aan informatie maar zelfs aan wodka en kavi aar. Toch hebben de Russen grote plannen. Voor de uitvoering ervan schijnen ze echter hun eigen werk wijze te kiezen. Niet gehinderd door lastige, beknibbelende parle menten en „gesteund" (naar men zegt althans) door de Franse Con- corde-researoh (vandaar Toepolevs bijnaam Concordeski) zijn zn in staat de Toepolev-144 eerder marktgereed te hebben dan de Concorde zal zijn. De Toepolev zal, naar de Russen laten doorschemeren, ook goedko per zijn dan de Concorde. Men praat van 'een stuksprijs van rond 80 miljoen gulden (Concorde bijna 100 miljoen). Maar geen zinnig woord valt er los te krijgen over de commerciële mogelijkheden van het toestel of over de service organisatie. Het ontbreekt de Rus sen bovendien aan een goed" ver koopapparaat dat zou kunnen wed ijveren met de Amerikaanse en Westeuropese vliegtuigverkoop-or ganisaties. Maar dat laatste is vrij snel op te zetten. In feite gebeurt dat al. Een vliegtuig waarvoor de Russen groeiende belangstelling ontmoeten in gebieden waar zij voorheen geen kans maakten, is de YAK-40, een driemotorig straalvliegtuig voor korte afstanden, een concur rent dus van, bijvoorbeeld, de Fokker F 28 Fellowship. Vorig jaar werden er drie YAKS ver kocht aan een Italiaanse maat schappij. Er is belangstelling voor de YAK in West-Duitsland, in Frankrijk, Australië, Zuid-Ameri- ka en Alaska. Die belangstelling komt uit hoe ken waar Fokker destijds zijn Friendship-klantjes vandaan haal de en ook weer kopers voor de nog altijd niet zo daverend hard lopende Fellowship hoopt te vin den. De ervaringen met de YAK-10 zijn evenzovele vingeroefeningen voor de Sovjet-exportorganisatie „Avia-export". In Parijs stelde men zich deze week in alle ernst de vraag of de YAK-40 soms de wegbereider voor de Toepolev 144 zal blijken,te zijn en eigenlijk was dit de eerste keer dat Russische pogingen om in het westen een voet aan de grond te krijgen, ern stig werden genomen. Sommige hebben 1971 al uitge roepen tot het jaar van het super sone vliegtuig. Maar al in 1969 deed de Concorde vliegend zijn intrede in de geschiedenis van Le Bourget en vorig jaar demonstreer de een ander prototype op de luchtvaartshow van Farnborough. De Amerikanen geven hun pavil joen het motto „Het tijdperk van de superjets" maar dat is ook al geen nieuws meer. We leven in een tijd zowel van supersone vliegtuigen als van dik ke vliegtuigen. Maar ook in een tijd waarin het korte-afstands- vliegtuig furore maakt. Hoewel weinig spectaculair zijn het de STOL- en VTOL-vliegtui- gen van de Canadezen, Britten, Fransen en Westduitsers, waarvan misschien later gezegd zal worden dat zij in 1971 het meest opmerke lijke waren van deze nogal opwin dende 29e-editie van de beroemde „Salon Aeronautique et de l'espa- WIM KOCK LONDONDERRY (Reuter) In de Noordierse stad Londonderry heeft zich een golf van brandbomaanslagen voorgedaan. Twee grote opslagplaat sen in het centrum liepen zware schade op. Een aanslag op de Britse onderneming „Burman Oil" mislukte doordat de bom op een ongevaarlijke plek ontplofte. Later explodeerden nog twee brandbommen in een open bare bibliotheek, maar het vuur werd door de concierge geblust. Bij een doorzoeking van het gebouw werden nog twee bommen ontdekt. Over de televisie werden de zaken lui van Londonderry gewaarschuwd voor de aanslagen. Sommigen begay ven zich naar hun bedrijven om deze te doorzoeken. Ondergrondse republi keinse groepen zijn herhaaldelijk ver antwoordelijk gesteld voor aanslagen in Noord-Ierland. Een rechtbank in Londonderry ken de een Britse ex-militair 7.000 pond (circa 60.000 gulden) schadevergoe ding toe voor verwondingen, opgelo pen tijdens gevechten in Noord-Ier- land. Het was de eerste maal dat zo'n gerechtelijke uitspraak werd gedaan, en er zullen wellicht nog meer aan vragen volgen. Een woordvoerdej van het ministe rie van Defensie in Londen verklaar de: „Een soldaat verliest zijn burger rechten niet zo maar omdat hij een uniform draagt. Het was een burger actie, en krachtens die speciale wet (op het opzettelijk toebrengen van letsel) kon hij een eis tot schadever goeding indienen". PAUL LEBOUCHER. de 43-jarige burgemeester van he Normandische dorp Landes-sur-Ajou, heeft zelf moord gepleegd. Naast het lijk -'an de burgemeester, die zich door op hanging om het leven had gebracht, werd een briefje gevonden met de woorden: „Ik volg het voorbeeld van de burgemeester van Sallen" Brieven voor deze rubriek moeten met vol ledige naam en adres worden ondertekend. Bij publicatie zullen deze vermeld worden. Slechts bij hoge uitzondering zal van deze regel wor den afgeweken. Naam en adres zijn dan bij de redactie bekend. Publicatie van brieven (verkort of onverkort) betekent niet dat de redactie het in alle gevallen een» I» met in* houd, c.q. strekking. Blijkens een verslag in .iet dag blad „De Stem" hebben de topfunc tionarissen van het diocees Breda zich tijdens een vergadering, (lees: tijdens hun werk,) „rot verveeld" wat op verzoek van de voorzitter met meerderheid van stemmen door de aanwezigen werd verklaard. De verklaring kan dus niet op een ver gissing berusten. Vojgens mij is dit wel het gevolg van gebrek aan activiteit. Wat kan men nu eigenlijk ver wachten van de „gewone" gelovigen als de leidinggevende functionaris sen zich tijdens hun werk verve len? Mgr. Ernst wil een wetenschap pelijk onderzoek laten instellen naar de oorzaken van de toenemende on kerkelijkheid en het teruglopen van het kerkbezoek. Is een wetenschappelijk onderzoek eigenlijk wel nodig. De oorzaak is naar mijn mening niet ver te zoe ken. Is het niet de grote onduide lijkheid welke is gepaard gegaan met alle „afschaffingen" en „ver nieuwingen" in de kerk? Als de berichten juist zijn wordt door sommige godsdienstleraren op de scholen verkondigd dat, wanneer 'men er niets voor voelt om zondags naar de kerk te gaan, dit niet be hoeft te doen, waardoor veel ouders met hun kinderen in conflict ko men. Het lijkt me noodzakelijk om de gelovigen duidelijk te maken of, en op grond waarvan en sinds wanneer een godsdienstleraar, meestal pries ter, de bevoegdheid heeft om een of meer van de vijf geboden van de H. Kerk te wijzigen of op te heffen. Een van de redenen van het te ruglopen van het kerkbezoek is be slist de onduidelijkheid, welke wordt veroorzaakt door passief toe zien en zwijgen bij de „-afbraak" waarvoor geen „nieuwbouw" aanwe zig is. De leidende functionarissen zullen als eerste de handen uit de mouwen moeten steken en tijdig spreken, niet zich „rot vervelen" tijdens hun werk. Volgens de predi kant lie ik enkele weken hoorde op de roepingenzondag zijn de priesters de verkondigers. Verkondigen door zwijgen lijkt mij onmogelijk. BREDA J. C. VAN BEEK (Van een onzer verslaggevers) TILBURG „Wij vinden dat het aantal zelfmoordpogingen met slaap middelen juist afneemt". Aldus de reactie van de heer Van der Kuy, hoofd van de apotheek van het Tii- burgse Mariaziekenhuis, op een be wering in het proefschrift van dr. S.A. Duursma uit Utrecht (zie DE STEM van woensdag). De heer Van der Kuy, een autoriteit op het ge bied van de barbituraten (belangrijk bestandsdeel van een slaapmiddel)' meent bovendien dat het door de heer Duursma genoemde cijfer anders geïnterpreteerd moet wor den. De heer Duursma deelde mee dat in 1969 in het reanimatiecentrum van het Utrechtse academische zie kenhuis en in het nationaal vergifti- gings- en informatiecentrum te Utrecht in totaal 240 zelfmoordpo gingen werden geregistreerd en dit jaar tot 1 juni al 501. Dr. Duursma wijt deze stijging bovendien aan de wetswijziging waardoor slaapmidde len alleen nog op doktersvoorschrift beschikbaar worden gesteld. De heer Van der Kuy stelt precies het tegenovergestelde. „Dat het Utrechtse centrum dit jaar al 501 zelfmoordpogingen heeft geregi streerd" aldus de Tilburgse apothe ker, „heeft als oorzaak dat dit cen trum dit jaar landelijk is gaan ope reren. Uiteraard krijg je dan met grotere aantallen te maken". De heer Van der Kuy zegt juist bijzon der blij te zijn met de nieuwe regeling omdat het gebruik van slaapmiddelen nu in elk geval enigs zins door de huisarts gecontroleerd kan worden. In de regio Tilburg zijn de laatste vijf tot zes jaar geen patiënten ge storven aan een barbitaalvergifti- ging Als de patiënt binnen acht tot tien uur na het gebruik van een barbituraat geholpen wordt, is de kans op overlijden trouwens erg ge ring. De dodelijke dosis kan daarbij gesteld worden op vijftig tot hon derd tabletten. Veelal schrijft de huisarts trouwens helemaal geen barbituraten voor. „De moeilijkheid is natuurlijk", aldus de heer Van der Kuy „dat degenen die slaap middelen nodig hebben ook meestal iuist degenen zijn die over het een of ander piekeren hetgeen aanlei ding kan zijn tot een zelfmoordpo- ing.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1971 | | pagina 15