Keerpunt Verkeers systemen, compleet met middenbermen en rotondes leiden schepen in goede banen Drukste zeestraat Informatie Abortus Bibliotheek J.Th.J.M. Willems Alle steun ZATERDAG 29 MEI 1971 «door Wim Koek Is het Nauw van Calais, de Straat Dover of Het Kanaal te smal en te ondiep? Is de hele Noord zee misschien de klein om de groeiende handelsvloten te herbergen. Of zijn de kapiteins niet meer wat ze ooit geweest zijn? Het zijn vragen die - naar insiders ons verzekeren - slechts kunnen opborrelen in de breinen van terzake ondeskundige landrotten, zoals U en ik zijn, althans verreweg de meesten van ons. Maar waarom zijn we ons die vragen gaan stellen Antwoord: het stijgend aantal ongelukken, vooral in Het Kanaal. if Een geheugen-opfrisser 23/24 april 1970: De Liberiaanse olie tankers „Pacific Glory" en „Allegro" komen nabij het eiland Wight met elkaar in botsing. 13 doden. De „Pacific Glory" brandt en verliest (veel) olie. 11 januari 1971Het Peruaanse schip „Paracas" ramt de veel grotere tanker „Texaco Caribbean". De tanker breekt. Acht vermisten. De tanker vaart onder Panamese vlag. 12 januari 1971: Het Westduitse vracht schip „Brandenburg" vaart op de wrakstukken van de „Texaco Caribbean" en zinkt zeer snel. 21 doden. 26 februari 1971: Het Griekse vrachtschip „Niki" stoot lek op de wrakstukken van (waarschijnlijk weer) de „Texaco Caribbean" of de „Paracas". Tien doden. Geen wonder dus dat een landrot zich af gaat vragen of daar, buitengaats, ook toestanden heersen als achter de duinen op de autowegen, compleet met incapabele „bestuurders" en wegpirafen. Het Nauw van Calais is de Kalverstraat niet" 'Het Kanaal is zo'n 18 kilo nieter breed en dat is nu niet iirect de Kalverstraat maar verkeersregels zijn er wel nodig". Aan het woord is de leer J. Metz, inspeoteur-gene- raal voor de scheepvaart en hoofd van de afdeling scheep vaart-inspectie van het Mini sterie van Verkeer en Water staat. De heer Metz is een van de Nederlanders die een zwaar wegende stem hebben in de IMCO (Intergovernmental Maritime Consultative Orga nization), al in 1948 opgericht tijdens de Maritieme Conven tie van de Verenigde Naties. [MCO is een internationale overlegorganisatie met ver schillende "sub-committee's", waarvan er één zich bezig aoudt met de veiligheid van het zeeverkeer (safety of na vigation). "Ik kan niet zeggen dat ik zonder zorgen ben", zegt de neer Metz, "maai- ik vind wel dat de zaak in de publiciteit wait overtrokken wordt. Dat komt vooral omdat - sinds de ramp met de 'Torrey Canyon' - de olievervuiling in de pu blieke opinie een belangrijke rol is gaan spelen. Dat is een sterk de aandacht trekkend aspect geworden". Volgens de heer Metz; (en an dere deskundigen) kan het scheepvaartverkeer nog volop groeien alvorens het Kanaal en de Noordzee verstopt zul len raken- "Maar er zullen dan wel steeds striktere ver keersregel» tet acht moeten .vorder genomen en de huidi- 8» segèfe ireofots houden) noete.- w-ilhèh: hun karakter an "aa-'- tevei-.'-.g" verande ren v van "gesaafi-tte- aeerd» verplichting". Hoewel de ramp met de su pertanker Torrey Canyon" op 18 maart 1887 nabij de zuidwest ptmt van Engeland, zeker een keerpunt is geweest in de ontwikkeling naar meer ?n veelomvattender ver keerssystemen ter zee, was men zich ook voor die tijd in [MCO-kring al bewust van de groeiende problemen. Trou wens de aloude regel "rechts leeft voorrang" werd al in 1895 vastgelegd in een inter nationale conventie. En al zeventig jaar kent de scheep vaart de zogenaamde North Atlantic Lane Routes die men vrij vertaald, vaarstroken zou kunnen noemen. De "Bepalingen ter voorko ming van aanvaringen op zee' uit de Conventie van 1895 voldeden decennia lang zon der grote beperkingen op te leggen aan in zecmanskring hooggeprezen "vrijheid van navigatie". Het is de opkomst van de radar geweest die vooral verandering bracht in het oude patroon. De radar maakte dat een schip ook in het duister en bij mist kon "zien". De kwaliteit van dit soort "eiectroniscli zicht" echter is afhankelijk van de capaciteit en kwaliteiten van de radar apparatuur en van het ver mogen de radar-gegevens te interpreteren. Dat nam niet weg dat het gewoon werd door te varen, ook bü slecht of zeer slecht zicht. De Noorse verzekeraar Tho- colf Wikborg toonde in 1960 aan dat ongeveer de helft van alle aanvaringen plaatshad in het gebied tussen het Kanaal de Elbe en bovendien dat de grote meerderheid van aanvaringen schepen betrof die elkaar recht-vooruit na- ierden. Nog interessanter was de con statering van een andere des kundige dat de perfectione ring van de plaatsbepalingssy stemen, concentraties van schepen in steeds nauwere routes in de hand werkte. Logisch, want met dergelijke apparatuur wist iedereen de kortste, snelste en daardoor lus ook drukste route te vin den. De drukste zeestraat ter we reld is Het Kanaal met een verkeer van ruim 300.000 schepen per jaar (600 per dag in elk der beide richtingen). Al in 1962 werd een opinie- Dnderzoek ingesteld onder', zeekapiteins die regelmatig deze smalle, drukke zeeweg bevoeren. 95 Procent van hen oleek voorstander te zijn van sen verkeersregeling voor dit zeegebied. [n 1964 keurde IMCO de Brits Frans-Duitse aanbeveling voor een verkeersscheidings- systeem in Het Kanaal goed. Maar pas op 1 juni 1971 werd dit systeem van kracht. Sinds dien wordt het steeds meer geperfectjoneerd. in grote' trekken komt zo n systeem er op neer dat er - net als bij een autoweg - twee 'vaarbanen" worden aange legd met een (brede) midden- oerm. Middenbermbeboeing wordt tot een minimum be perkt om niet teveel schepen van beide richtingen naar de middenberm toe te trekken. Het principe is ook hierbij 'rechts houden". Een volgen de stap is het maken van kruispunten. Zo'n knooppunt wordt op 1 juli van kracht bij .;et .liehtsehip. Noord JSinder, waar schepen met bestem ming Engeland en die tot dan bnder de Franse kust "naar boven" zijn gekomen, linksaf kunnen slaan. Sinds 1 april fungeert voor Hoek van Hol land - de toegang tot 's we relds drukste haven - een verkeerssysteem met een ex tra voorstrook voor zeer diepgaande schepen. Het was wederom de ramp met de "Torrey Canyon" olie, die nog een ander motief, dan illeen verkeersdrukte, intro- in cfïter iueeërfle om scheidingssystë: gaan. Op steeds meer plaatsen in de wereld vindt men thans dergelijke systemen, niet om dat het er druk is, maar om rampen met olietankers te voorkomen. Bij het ronden van een kaap immers is een navigator geneigd de bocht zo kort en zo voordelig moge lijk uit te zetten. Dit bete kent dat supertankers met hun extreem lange remwegen in eikaars vaarwater zouden kunnen komen. tpt verlfeef^ ge- Beroepsgeheim Het beroepsgeheim van Franse artsen is opgeheven voor wat kinderen van 15 jaar en jonger betreft, die door hun ouders zijn mishan deld. Het Franse parlement heeft met algemene stem men een desbetreffend wets voorstel aangenomen. Jaar lijks worden in Frankrijk on geveer 2500 gevallen van ern stige kindermishandeling be kend, waarvan ruim 500 met dodelijke afloop. 75 pet. van de ouders die voor deze mis handeling verantwoordelijk was bleek verslaafd aan al cohol. Ondanks alle risico's die uiteraard aan het ver lichten van. het medisch be roepsgeheim zitten is deze maatregel zonder enige twij fel een positieve ontwikke ling in het medisch denken. Het medisch beroepsgeheim is in principe een groot goed, maar de misstanden die door dit beroepsgeheim mogelijk worden doen ernstig afbreuk aan de faam van het be roepsgeheim. Het is te hopen dat ook in ons land een op heffing van het beroepsge heim voor artsen in bepaalde nauwkeurig omschreven ge vallen mogelijk zal worden. meestal de volgende dag weer aan het werk. Uit een sociaal psycholo gisch onderzoek dat onlangs door het NISSO (het Neder lands Instituut voor Sociaal sexuologisch Onderzoek) is uitgevoerd blijkt dat weinig vrouwen achteraf spijt heb ben van een abortus. Slechts 10 pet. had de abortus liever niet laten uitvoeren, maar 75 pot. meende in dezelfde situatie weeT voor een abor tus te kiezen. Veel vrouwen hadden na de vruchtafdrij ving geen lichamelijke reac ties ondervonden, ze waren niet ziek geweest en gingen Het Britse bureau voor we tenschappelijke en techni sche informatie, heeft een ver-slag samengesteld over jde eerste 5 jaar van zijn ac tiviteiten en is in dit over zicht tot de conclusie geko men dat internationale sa menwerking op dit terrein van het grootste belang is. De Britten hadden zonder enige twijfel gelijk, maar verhezen uit het oog dat men voor een (internationale) sa menwerking meer partners nodig heeft en dat het onder zoek op dit gebied in de meeste (overige) Europese landen nog op een dusdanig laag niveau ligt dat samen werking niet of nauwelijks mogelijk is. Wanneer men op dit terrein tot internatio nale samenwerking wil ko men zal eerst op nationaal niveau het onderzoek naar de informatie - verwerking goed op poten moeten staan, anders zal (ook) dit interna tionale overleg ontaarden in academisch geleuter. Recente ontwikkelingen op het gebied van de informa tieverwerking hebben geleid tot 'n dusdanige verkleining van letters en beelden dat het mogelijk is geworden om 1 miljoen foto's of duizend boeken af te drukken op een oppervlakte van 5 bij 5 mm. Voor de verkleining van de foto's of de tekst maakt men in het Berlijnse Siemensla- boratorium gebruik van een electronen-miscroscoop die omgekeerd wordt gebruikt. In plaats van te vergroten, verkleint deze microscoop en om deze verkleining vast te leggen stuurt men een elec- tronenstraal met een diame ter van 1 honderdduizendste milimeter (een mensenhaar is 1 tiende milimeter dik) over een stukje carbonfolie dat het verkleinde beeld in alle nuances opneemt, 't Ele ment waarin dit kleine ele ment je met vele anderen vervolgens wordt geplaatst heeft een doorsnee van 2 mm en de vorm van een wiel. Het meisje links houdt op de pincet een dergelijk element vast en toont tevens een sterk vergroot model voor een dergelijk geheugen schijfje. Een aantal schijf jes samen vormen een com plete bibliotheek. Het verdient aanbeveling dat theologische studenten niet alleen colleges in psycholo gie, maar ook in parapsy chologie volgen. (stelling bij proefschrijft van I. Boot, Utrecht). ér ér De universiteit van St.An- drew in Schotland gaat een onderzoekinstituut oprichten dat zich speciaal zal gaan bezighouden met onderzoek op het gebied van nieuwe lichtbronnen. De voornaam ste taak zal zijn het bestude ren van bepaalde kristallen en men verwacht dat het in stituut belangrijke bijdragen zal kunnen leveren bij de verdere ontwikkeling van de tv-techniek. •fa ér ér Het directe kontakt tussen programmeur en rekenma chine werkt verslavend. (stelling bij proefschrijft van J. Visschers, V. U. Amsterdam) ér ér Het is zeer wel mogelijk dat er een correlatie nestaat tus sen de stand van de maan en het voorkomen van bepaalde sappen in diverse planten, (stelling bij proefschrift van J. Reiff, Utrecht) ér In het kader van de milieu hygiëne verdient het aanbe veling een dienst van zgn. pollutieagenten in het leven te roepen die als taak heeft misdrijven in dit kader te signaleren en te bestrijden, (stelling bij proefschrift van W. Middelbos, Groningen) ér ér Dat in de naaste toekomst het aantal aan universiteiten afstuderende fysici het aan tal beschikbaar komende ar- beidsplaatsen vrijwel zeker zal overtreffen dient bij de voorlichting over de universi taire natuurkundestudie aan aspirant - studenten vermeld te worden. (stelling bij proefschrift van G. Duifer, V.U. Amsterdam) broken. Het achterstuk drijft nog op dè golven. De rest is '■eeds gezonken. In de komende 25 jaar ver wachten deskundigen een ver dubbeling van het aantal schepen (en een verdrievou diging van het tonnage). Het is mogelijk dat in die tijd diepzeehavens ontstaan aan de Atlantische kust om Ka naal, Noordzee en'Europoort te ontlasten van de mammoet- tankers. Maar ook dan nog zal het in Het Kanaal en in de Noordzee alleen maar druk ker worden. De heer Metz: „Het kan nodig zijn dat dan nog strikter de hand moet worden gehouden aan de ver keersregels. Er wordt in [MCO-kring al gestudeerd op controle-systemen. Hoewel een onderzoek in 1969 leerde dat slechts vijf procent van de schepen in de verkeerde vaarroute zaten. Niettemin zijn Engeland en Frankrijk al besprekingen begonnen over controlemogelijkheden met helicopters en walradar". De IMCO ondervindt in het algemeen alle steun van de rederijen. Ook de Koninklij ke Nederlandse Redersvere- nigdng steunt het werk van de IMCO en neemt er aan deel. De heer J. N. F. Lameyer, nautisch adviseur van de KNRV: „Wij staan er hele maal achter, maar we moeten wel een voorbehoud maken: kan de scheepvaart over de noodzakelijke middelen be schikken Moet ook een een voudig schip persé kostbare apparatuur hebben en wie be taalt dat En de noodzakelij ke bebakening en bevuring van routes (in Het Kanaal bij slecht zicht bepaald onvol doende is een internationa le zaak. Wie betaalt wat De KNRV bepleit een weten schappelijke aanspraak van 't probleem. „De huidige sys temen zijn op een ambachte lijke manier, op basis van er varing opgezet, maar er is wetenschappelijk onderzoek nodig, zoals Japan dat al ver richt. Overigens heeft de IMCO dit ook aanhangig ge maakt, in eerste instantie voor het Kanaal". De KNRV en de buitenlandse zusterverenigingen zeggen „ja" tegen ingrijpende ver- keersveiligheidsvoorzieningen, maar: „dan moeten we ook over de nodige hulpmiddelen kunnen beschikken". Intussen en ondanks alle tot nu toe genomen maatregelen blijven er schepen veronge lukken. Maar ook varen is mensenwerk. Méér nog wel licht dan vliegen en zeker Cbiet minder dan rijden. Men sen maken fouten en ongeluk ken. Dat zal altijd zo. blijven. I\

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1971 | | pagina 19